Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.501 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 17:06
Stufferdt schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:13:
[...]

Weet je zeker dat je wiel recht in je frame zit? Anders heb je waarschijnlijk de remhendel ingedrukt zonder dat je remschijf/wiel er dus inzat. Had ik ook en heb ik uiteindelijk opgelost met deze post van dr. Eskimo.

"Of de boutjes van je remklauw (dat ding waar je remblokjes inzitten) losschroeven, dan rem indrukken, en terwijl je de rem ingedrukt houdt de boutjes weer aandraaien. Zo staat ie ook mooi uitgelijnd."
Niets met druk inregelen om te centreren... gebruik al jaren de Hope techniek en dat bevalt beter:

YouTube: Hope Technology - How To Align and Lubricate Brake Caliper

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
MaartenEx schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 20:34:
Momenteel voor een instap MTB aan het kijken voor men vriendin en mezelf. We willen het budget zo laag mogelijk houden.

Ons oog viel op deze twee fietsen: (beide 29')
Cube Access WS EAZ
https://www.fietsenwinkel...cess-ws-eaz-29-2018-dames

Cube Aim SL
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-aim-sl-29-2018

1) Voldoet de SR Suntour voorvork voor een beginnende fietser? We zullen niet te 'radical' fietsen. Gewoon af en toe een MTB tour, stukje bos, stukje polder, stukje omhoog en naar beneden ;)

2) Is het het geld waard om een Shimano Deore te verkiezen boven de goedkopere groepen?
3) Of is dit budget (-600 euries) echt te laag voor een MTB
4) Zijn er andere alternatieven?
1 hij gaat kapot, en veert niet goed.
2 ja. Daaronder gaat kapot, remt slecht, en schakelt moeilijk
3 ja
4 tweedehands

Als je onder een bepaald niveau qua fiets zit, maak je het jezelf erg moeilijk met fietsen. Remmen is het makkelijkst te voelen: met Acera kan je veel moeilijker doseren. Als je hard knijpt ga je over de kop, als je zacht knijpt gebeurt er niks, en dat verandert weer helemaal als het regent. Zelfde geldt met schakelen: juist als beginner moet hij het gewoon doen als je op dat knopje drukt, wat bij Deore zo werkt, maar bij Acera moet je nog even een keer extra drukken voor hij overspringt naar de volgende versnelling. Zelfde ook met vering: een goede voorvork maakt het veel gemakkelijker om over terrein te fietsen, terwijl een goedkope suntour het moeilijk maakt: hij laat je wiel naar links en rechts bewegen, vangt de hobbels niet goed op, en werkt na een half jaar niet meer. Gewicht geldt hetzelfde verhaal: goedkope fietsen wegen 3kg meer, waardoor het meer kracht kost om bijvoorbeeld een gat in de weg te ontwijken.

Dus mijn advies: koop minimaal Deore afmontage (incl. vergelijkbare remmen), een luchtgeveerde rockshox vork, op een fiets met de goede geometrie. Nieuw kost dat €750, als je minder wilt uitgeven kan je op forum.mountainbike.nl zoeken naar recente 26" tweedehandsjes voor erg weinig. 29" kan natuurlijk ook (misschien zelfs voor €500), maar dat kost meer voor dezelfde kwaliteit. Als je een expert meeneemt kan je ook op marktplaats kijken, maar daar worden vaak onzinnige prijzen gevraagd, of blijkt de fiets uit elkaar te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 20:27
Je kunt rond deze tijd ook goed kijken naar een uitloopmodel. De 2018 modellen komen er weer aan. Waarschijnlijk moet je budget wel naar een 700 euro voor je deore + luchtgeveerde vork hebt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:13
NielsTn schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 11:46:
[...]

Niets met druk inregelen om te centreren... gebruik al jaren de Hope techniek en dat bevalt beter:

Heb even zitten kijken, maar als ik het goed begrijp:
- caliper alignen zonder pads, op het oog
- finetunen door de via de pads de ene of de andere piston terug te duwen

weet niet zoveel van de technische werking, maar dacht altijd dat die pistons altijd een gelijke slag hebben (of na een paar keer knijpen iig).

Nu begrijp ik dus dat dit niet het geval is en als je begint met de ene kan dieper, dit in principe altijd zo blijft tot je de andere weer dieper duwt?

Het nadeel van de vastdraaien met ingeknepen hendel is dat de caliper vaak nog een klein beetje verschuift bij de laatste slag vastdraaien.. dus na knijpen draait ie vrij, na vastdraaien weer net niet, uiteindelijk lukt het dan met een beetje compenseren.

Bovenstaande klinkt inderdaad goed, finetunen zonder 10 x lost/vast draaien :D

@MaartenEx 600 is inderdaad wat aan de krappe kant, dan heb je allemaal net niet onderdelen, voor 800, (met een beetje goed zoeken en geluk misschien ook 700) kan je ook een fiets vinden met een lucht vork en deore/slx of zelfs xt).
De bulls copperhead 3 2017 is een mooi voorbeeld, xt shifters en derailleurs, air vork, <12 kg en ~800 geloof ik (alleen niet veel meer op voorraad)

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 23-10-2017 09:23 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenEx
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 10:20
@Prulleman @MBV Bedankt voor de nuttige informatie.

Is deze fiets dan een aanrader? Het Bulls model spreekt me niet aan.

Cube Attention
https://www.bikester.be/c...ardtail-zwart-691412.html

Of kan deze ook voldoen, Cube Analog?
https://www.bikester.be/c...l-groen-zwart-539478.html

Ik zie bij beide RockShox XC30 en een stuk Deore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@MaartenEx die analog heeft dan leuk een XT achter derailleur, maar een alivio shifter (< deore...), dan heeft de attention ten minste nog deore shifters.

De shifter bepaald vaak nog meer hoe strak er geschakeld wordt dan de derailleur, vaak wordt er gewoon een XT achter derailleur op een fiets gezet, om de indruk te wekken dat de hele fiets XT afgemonteerd is, wat zelden het geval is, zoals je ook bij deze 2 voorbeelden kan zien, waar bij de shifters zelfd 2-3 groepen lager zitten. Op zicht geen probleem om onderdelen te mixen, op mijn oude fiets had ik xt shifters en xtr achter der., lx (heel oud) voor der. Op mijn nieuwe xt achter der. en slx shifter

De XC30 is overigens ook een vork met een coil/veer. Op zich is dit niet zo'n probleem, maar het is lastiger juist instellen. Bij een lucht vork pomp verander je gewoon de luchtdruk om de vork in te stellen naar je gewicht/houding/rijstijl/terrein. Bij een coil vork zul je de veren moeten gaan wisselen (je kan enkel de preload aanpassen).

Beide fietsen zijn overigens ook wat "ouderwetser" afgemonteerd dan bv de bulls, met 3x10 versnellingen ipv 2x11. Op zich ook geen probleem, het is niet slechter, maar met name minder courant.

Ook in het gewicht zit een behoorlijk verschil, de bulls is 11.9 (voor de 27.5") dacht ik en deze ~14 KG. Ook weer geen probleem, maar wel iets om mee te nemen in je overweging.

(ik heb niks tegen cube overigens, prima fietsen in enorm uiteenlopende prijsklassen, waardoor er voor iedereen wel wat bij zit, maar er is meer dan cube ;))
qua cube zou ik minimaal voor deze gaan:
https://www.12gobiking.nl/cube-acid-2017

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 22:09

Jan Laros

Aerschtuner

Ik heb de Analog in augustus gekocht als beginnersfiets. Ik rijd er ongeveer 35km per week mee (over de weg naar de LDD zwarte route en weer terug) en bevalt me prima. Ik heb echter natuurlijk geen referentiekader.

Als ik op een ander model met betere afmontage of een lichter frame eens een rondje maak, zal ik waarschijnlijk wel andere onderdelen willen monteren inderdaad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

NoepZor schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:06:
Gisteren een Giant Fathom 29 1 LTD gekocht. Ter vervanging van mijn Bulls Copperhead 3 uit 2009. Volledige SLX afmontage en voor de verandering een “goede” SR Suntour vork :) Fiets was door Giant in de sale gezet voor 799 :) Had eerst de Cube Acid 2017 op het oog tot deze voorbij kwam.

Plaatje:

[afbeelding]
Leuke fiets! Heb je hem via de webshop gekocht? Lijkt me toch wel spannend qua gevoel en maatvoering, zo op afstand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
MaartenEx schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:51:
@Prulleman @MBV Bedankt voor de nuttige informatie.

Is deze fiets dan een aanrader? Het Bulls model spreekt me niet aan.

Cube Attention
https://www.bikester.be/c...ardtail-zwart-691412.html

Of kan deze ook voldoen, Cube Analog?
https://www.bikester.be/c...l-groen-zwart-539478.html

Ik zie bij beide RockShox XC30 en een stuk Deore.
Je kan inderdaad voor €20 meer veel beter de Acid dan de Attention pakken, zoals @Prulleman aanraadt. Scheelt iets in gewicht, lucht is beter dan coil (alhoewel XC30 op zich al 10x beter is dan goedkope suntour), en 2x11 lijkt me beter/couranter. Verder zie ik geen verschil.
Analog zou ik ook afraden: heeft hij mooi omschreven :)

Ik zou je trouwens ook aanraden om als test bij een fietsenmaker op 2 verschillende fietsen te rijden, bij voorkeur een rondje buiten (kan volgens mij niet bij 12go). Toen ik 10 jaar geleden begon ben ik op die manier bij de Copperhead van toen uitgekomen: de andere fietsen vond ik minder fijn rijden qua geometrie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Edmin schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 16:03:
[...]

Leuke fiets! Heb je hem via de webshop gekocht? Lijkt me toch wel spannend qua gevoel en maatvoering, zo op afstand
Nee hij stond in Utrecht bij de store. Ik heb er heen gebeld en hem gereserveerd en in de winkel “gepast”. Qua kleur past ie in ieder geval perfect bij m’n TCR Advanced 2, eenheid in de schuur :)

Edit: Ik heb natuurlijk nu mijn oude MTB over, een Bulls Copperhead 3 uit 2009 met XT afmontage, REBA dual air vork en Magura Julie HP remmerij. Op zich prima fiets nog, afgezien van wat krasjes. Hoeveel is zoiets nog waard? 250?

[ Voor 20% gewijzigd door NoepZor op 24-10-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
NoepZor schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:47:
[...]

Edit: Ik heb natuurlijk nu mijn oude MTB over, een Bulls Copperhead 3 uit 2009 met XT afmontage, REBA dual air vork en Magura Julie HP remmerij. Op zich prima fiets nog, afgezien van wat krasjes. Hoeveel is zoiets nog waard? 250?
Denk wel een eurotje of 300, REBA dual air is trouwens een super vorkje nog. _/-\o_

EDIT: Alhoewel de 2012 model gaat ook voor rond 300. Wellicht beter even op mountainbike forum zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Marsjee op 24-10-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik zou zeggen tussen de 200 en 250, afhankelijk van de staat van de aandrijving.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 20:36
Hallo mede-mountainbikes,
nu heb ik sinds kort ook een eigen mountainbike (Giant talon 27.5) en ik ben nu nog op zoek naar een (lange) fietsbroek. Na wat zoekwerk kwam ik bij de decathlon terecht. Ik zoek namelijk een broek voor een beginner dus gewoon een rondje fietst in het weekend. En de vraag is nu is nu: wat is jullie ervaring met de 500 lijn van de decathlon(b'twin).(en uberhaupt b'twin als merk) Ik voldoe namelijk wel aan de beschrijving: regelmatige fietstochten van ong 2 uur. Daarnaast is de prijs een pluspunt.
Alvast dank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb een jasje van de decathlon en een thermo ondershirt en die bevallen beide prima, maar de broek lange broek die ik daar heb gehaald bevalt eigenlijk helemaal niet, (geen idee welk type). die zakt behoorlijk af. terwijl ie niet echt ruim lijkt te zitten

qua korte broeken fiets ik al een tijdje met bib? (van die broeken met bretels) en de volgende lange winterbroek die ik koop wordt er ook een met bretels..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Denk ook eens aan beenstukken. Veel goedkoper dan een lange broek en veelzijdiger inzetbaar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
Bedankt voor de snelle reacties
zonoskar schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:18:
Denk ook eens aan beenstukken. Veel goedkoper dan een lange broek en veelzijdiger inzetbaar.
Daar had ik nog niet aan gedacht. Is dat ook in de winter warm genoeg, en dan icm met een korte fietsbroek/bib?
Prulleman schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:48:
Ik heb een jasje van de decathlon en een thermo ondershirt en die bevallen beide prima, maar de broek lange broek die ik daar heb gehaald bevalt eigenlijk helemaal niet, (geen idee welk type). die zakt behoorlijk af. terwijl ie niet echt ruim lijkt te zitten

qua korte broeken fiets ik al een tijdje met bib? (van die broeken met bretels) en de volgende lange winterbroek die ik koop wordt er ook een met bretels..
Goed om te horen dat de decathlon wel (deels) bevalt. Een broek met bretels leek mij ook al een goed idee om afzakken tegen te gaan, iets waar mijn gewone trainingsbroek ook last van heeft.

Ik ga binnenkort eens kijken wat geschikt is en een foto van m'n fiets plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Afgelopen lente toch maar eens de Decathlon ingelopen en ben zéér tevreden over de BTwin kleding :Y

Heb er twee zeembroekjes, een short (ruimzittende downhill versie met twee zaken), jerseys en ondershirtjes gekocht. Als ik wat fitter ben en mijn buikje wat is geslonken ga ik wel eens kijken naar merk spul dat goed matcht met mijn Cube LTD SL :9

Binnenkort weer die kant op voor mijn wintergear

Wel voor aanschaf alles goed passen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:49
Persoonlijk vind ik beenstukken in de winter niet warm genoeg. Je voelt dan altijd toch een hoop kou door je broek heenkomen terwijl waar de beenstukken zitten er minder kou is. Terwijl met een lange broek over een bib dat precies andersom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:59
NielsTn schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 11:46:
[...]

Ziet er handiger uit! Top, ga dit proberen in het vervolg. :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Is het inremmen van de schijfremmen ook te doen om bijv. 5x per kant van een helling af te rijden? Of is 20x optrekken/stoppen beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
geen idee of de aantallen (5/20) op deze manier te vergelijken zijn, maar je moet gewoon zorgen voor wat wrijving en warmte en dan komt het wel goed, de manier waarop maakt daarbij niet veel uit (behalve dat de ene manier misschien meer energie kost)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Duit in het zakje over de winterbroek:

Afgelopen winter was mijn eerste winter op de fiets en heb alles gereden met een korte bib en een thermobroek van de action er over. De koudste dag was -8, en dat ging prima. Verder rijd ik tot een graad of 7 in het kort. Bib met MTB shorts er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 11:07
Bokmaaa schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:20:
Afgelopen winter was mijn eerste winter op de fiets en heb alles gereden met een korte bib en een thermobroek van de action er over. De koudste dag was -8, en dat ging prima. Verder rijd ik tot een graad of 7 in het kort. Bib met MTB shorts er over.
Die MTB-broeken vind ik altijd zo typisch. Ik wil liever geen flodderbroek als windvangen/takkenvanger aan, dus ik heb gewoon de strakke bibs aan.
NoepZor schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:14:
Is het inremmen van de schijfremmen ook te doen om bijv. 5x per kant van een helling af te rijden? Of is 20x optrekken/stoppen beter?
20 x van die helling lijkt me prima. Lekkere intervaltraining meteen :-)

[ Voor 44% gewijzigd door bas-r op 26-10-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:11
Als je maar niet slepend remmend naar beneden gaat, dan verglazen de blokken juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 10:54
Ik laat ze altijd even inremmen bij de fietsenmaker, die heeft daar een apparaat voor, scheelt een hoop gedoe.
Dan is het nog niet perfect, maar remt het goed genoeg om vertrouwen hebben voor op de tracks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Gewoon door de wijk, uitstekende interval training :D ergens tussen de 10 en 20 keer sprinten en remmen tot stilstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Vanmorgen naar het werk gefietst op de MTB (11,5km) en een aantal keer flink geremd met achter. Op de terugweg de voorrem aan de beurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:11
Meld me toch ook maar even in het topic hier :) Sinds september begonnen met MTBen en een Cube LTD Pro 29er aangeschaft: https://www.cube.eu/en/20...td-pro-2x-blackline-2017/. Volgens mij redelijk goede spullen (Shimano XT + luchtgeveerde voorvork) voor een redelijke prijs.

Fiets bevalt goed en ben er erg blij mee. Wel al 3x lek gereden, waarvan 1x ook de buitenband aan gort. Maar daar leren we weer van zullen we maar zeggen :P Zit wel te denken over tubeless, zeker gezien de duindoorns waar ik regelmatig langs kom...

Fiets meestal door de duinen o.a. via LF1 fietspad; langste rit was 135 km van Bloemendaal naar Petten (en terug) en dat is wel een beetje mijn max nu. MTB trails bij Spaarnwoude en Zandvoort ook een paar keer gedaan. Spaarnwoude is nogal een pruttig momenteel, maar Zandvoort blijft erg leuk om te doen. Best wat stijle hellinkjes en toffe bochten.

Dacht van de week de drop off wel even mee te pakken, maar ging daar echt als een noob "over the bar". Voorwiel zakte te snel en stond direct klem in het mulle zand. Beste smak gemaakt, maar gelukkig alles nog heel.

Kortom, veel gebeurd en nog genoeg te leren; blijf dit topic dan ook zeker volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Morrar schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:19:
Meld me toch ook maar even in het topic hier :) Sinds september begonnen met MTBen en een Cube LTD Pro 29er aangeschaft: https://www.cube.eu/en/20...td-pro-2x-blackline-2017/. Volgens mij redelijk goede spullen (Shimano XT + luchtgeveerde voorvork) voor een redelijke prijs.

Fiets bevalt goed en ben er erg blij mee. Wel al 3x lek gereden, waarvan 1x ook de buitenband aan gort. Maar daar leren we weer van zullen we maar zeggen :P Zit wel te denken over tubeless, zeker gezien de duindoorns waar ik regelmatig langs kom...

Fiets meestal door de duinen o.a. via LF1 fietspad; langste rit was 135 km van Bloemendaal naar Petten (en terug) en dat is wel een beetje mijn max nu. MTB trails bij Spaarnwoude en Zandvoort ook een paar keer gedaan. Spaarnwoude is nogal een pruttig momenteel, maar Zandvoort blijft erg leuk om te doen. Best wat stijle hellinkjes en toffe bochten.

Dacht van de week de drop off wel even mee te pakken, maar ging daar echt als een noob "over the bar". Voorwiel zakte te snel en stond direct klem in het mulle zand. Beste smak gemaakt, maar gelukkig alles nog heel.

Kortom, veel gebeurd en nog genoeg te leren; blijf dit topic dan ook zeker volgen!
mooie fiets!
Met welke druk rij je? als je ook je buitenband aan gort rijdt, dan is je druk misschien te laag? Tubeless zou ik altijd doen!
Bij drops ook niet aarzelen :D dan wordt je snelheid te laag en is het lastiger om je voorwiel hoog te houden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:37
En bij drops altijd een vingertje bij de achterrem. Mocht je toch je fiets achterover trekken dan is dat gemakkelijk te corrigeren op het moment dat je achterwiel de grond raakt. Tikkie op de achterrem rem en je voorwiel komt naar beneden.

Hoe je de meeste drops perfect kunt nemen, niet aarzelen en gewicht iets naar achter brengen. Vooral niet aan je stuur gaan trekken als je bijna los komt. Dat is het perfecte recept voor een pijnlijke rug of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Ruud schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:35:
En bij drops altijd een vingertje bij de achterrem. Mocht je toch je fiets achterover trekken dan is dat gemakkelijk te corrigeren op het moment dat je achterwiel de grond raakt. Tikkie op de achterrem rem en je voorwiel komt naar beneden.

Hoe je de meeste drops perfect kunt nemen, niet aarzelen en gewicht iets naar achter brengen. Vooral niet aan je stuur gaan trekken als je bijna los komt. Dat is het perfecte recept voor een pijnlijke rug of erger.
NIet alleen bij drops. Ten alle tijden 1 vinger aan de rem, deathgrip met jumps is vragen om trouble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
True, dat is na kijken les twee idd :) Altijd een vinger aan de rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
En dus ook je cockpit goed inrichten, zodat je remmen niet te dicht op je grips zitten. Remmen zover naar binnen schuiven dat je precies 1 vinger in het bochtje van het uiteinde van je greep kan plaatsen. Uiteraard ook de hoek zo zetten dat je niet je hand hoeft te verdraaien om de remhendel te pakken.

/edit, filmpje van GMBN over hoe je remmen zouden moeten staan op je stuur:

[ Voor 19% gewijzigd door Prulleman op 31-10-2017 13:31 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Wat houdt die death grip in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsjee
NoepZor schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:24:
[...]

Wat houdt die death grip in?
Niet met minimaal 1 vinger aan de rem rond biken, dus alleen je stuur vast hebben met beiden handen.
Zoals hierboven in het filmpje, ALTIJD 1 vinger aan de rem minimaal... Ik heb vaak de achterrem altijd met 1 vinger vast, is het wat ruiger, voor en achter altijd 1 vinger erop.

Nu moet ik wel zeggen, zolang je geen remhendels hebt die voor 1 vinger bediening zijn, is dit lastig. Ik kan IEDEREEN aanraden om hiernaar toe te upgraden, dus geen trekking-fiets remhendels die minimaal 2 of 3 vingers nodig hebben om fatsoenlijk te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik heb M615 remmen van Shimano op m’n fiets, die zijn wel makkelijk en licht te bedienen. Ik probeer ook altijd wel de rem vast te houden om in lastigere situaties wat bij te remmen. Maar soms zijn er makkelijke stukken dan houd ik alleen het stuur vast. Is het raadzaam om vrijwel altijd remhendel vast te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
NoepZor schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:59:
Ik heb M615 remmen van Shimano op m’n fiets, die zijn wel makkelijk en licht te bedienen. Ik probeer ook altijd wel de rem vast te houden om in lastigere situaties wat bij te remmen. Maar soms zijn er makkelijke stukken dan houd ik alleen het stuur vast. Is het raadzaam om vrijwel altijd remhendel vast te houden?
Met minimaal 1 hand/rem zou ik dat zelf wel doen. Ik ben zelf ook geen pro ofz, maar volgens mij doet vrijwel iedereen dat wel ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 21:00
Afgelopen zondag bij Rhenen een rondje gefietst, heerlijk rustig! Geen ander MTB'er gezien.

Snap nu ook waarom; het is pokke stijl daar :D

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Prulleman schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 09:15:
[...]

mooie fiets!
Met welke druk rij je? als je ook je buitenband aan gort rijdt, dan is je druk misschien te laag? Tubeless zou ik altijd doen!
Ik rij inmiddels hoog in de 2 bar (~2.7 ongeveer). Enerzijds omdat ik ook vrij veel op de weg / verharde paden rijdt (minder weerstand). Anderzijds heb ik het gevoel dat iets hardere banden beter bestand zijn tegen doorns etc. Tubeless gaat er komen als ik nog een keer lek rij :X

Buitenband aan gort was een uitzondering. Ik dacht even een haakse bocht af te snijden door een stukje gras mee te pakken. Bleek dat daar een afgebroken verkeersbord (?) stond. Een soort roestig "mes" van zo'n 10cm hoog. Denk dat ik eigenlijk nog mazzel heb gehad dat m'n velg niets had...
Bij drops ook niet aarzelen :D dan wordt je snelheid te laag en is het lastiger om je voorwiel hoog te houden.
Dat aarzelen was denk ik het grootste probleem. Voorwiel dropte inderdaad behoorlijk snel en ik zat ook nog te ver naar voren. Daarbij was het zand onder de drop off erg mul, dus als je voorwiel niet precies recht staat graaft het zich meteen vast...

Na de klap meteen hellinkje terug op geklommen en een iets kleinere drop off ernaast gedaan; dat ging wel goed :) Blijft een kwestie van oefenen en ook je fiets beter leren kennen. De Cube met 29" wielen vind ik vrij zwaar en wat minder wendbaar, maar op de weg is het dan wel weer heerlijk om op te rijden.

Verder goede tips om vinger aan de rem te houden. Doe dat meestal al wel op trails als het naar beneden gaat. Alleen op de weg op lange stukken laat ik de rem wel eens los voor het comfort. Kan nog wel wat tweaken aan mijn cockpit denk ik. Zit ook te twijfelen of ik het stuur niet ietsje smaller zal maken, maar dat is wel een ingreepje.

[ Voor 11% gewijzigd door Morrar op 31-10-2017 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:33
Ik heb zelf afgelopen zaterdag de 50km toertocht in Epe gereden. Ik had allicht op gladde banden kunnen komen. Nobby nic voor was echt zwaar overkill.

Mooie tocht verder.

Ik rij met 85 kg 1.8 bar op de voorband. Achter .2 .3 meer

[ Voor 16% gewijzigd door Torched op 31-10-2017 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Morrar schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 16:44:
[...]

Ik rij inmiddels hoog in de 2 bar (~2.7 ongeveer).
[...]
Serieus? Hoeveel weeg je dan? :X Ik rijd met 65kg op een lichte 26" fully (12kg) met 1.3 bar in mijn binnenbanden, snakebite kan ik me niet herinneren... Laatste tijd pomp ik ze iets harder op, 1.5 bar, zodat ze wat minder 'zwabberen'.
2 bar zal vast harder rijden op asfalt, maar met gewoon brede banden (schwalbe 2.25") zal meer lucht niks uitmaken. En hoe harder je banden, hoe minder grip je hebt: de band die een steen of wortel niet kan 'vastpakken' door te vervormen glijdt weg.
Nooit gehoord/gemerkt dat het helpt tegen doorntjes etc trouwens. Misschien juist averechts: doordat de buitenband niet kan vervormen snijdt de doorn/glasscherf wel naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Laatst online: 21:02

The_Scarabial

MTB for life!

tja luchtdruk vergelijken, iedereen meet met andere apparatuur. Ik vertelde ooit eens aan iemand dat ik met ongeveer 2 bar rond reed (gemeten op mijn pomp), ging hij meten met 1 of ander tooltje wat hij altijd gebruikte bleek dat 1.1 bar te zijn. Dus ja, gewoon rijden wat jij fijn vindt. Ik voel meestal gewoon aan de band en weet dan dat het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
joint_me schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 15:48:
Afgelopen zondag bij Rhenen een rondje gefietst, heerlijk rustig! Geen ander MTB'er gezien.

Snap nu ook waarom; het is pokke stijl daar :D
Dat viel me ook wel vies tegen daar ja! Maar verder wel een erg leuke track :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 21:00
L0we schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:45:
[...]

Dat viel me ook wel vies tegen daar ja! Maar verder wel een erg leuke track :)
Goed om te oefenen om tijdens het klimmen je voorwiel op de grond te houden en geen voeten aan de grond.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
joint_me schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:51:
[...]

Goed om te oefenen om tijdens het klimmen je voorwiel op de grond te houden en geen voeten aan de grond.
Dat lukte me wel goed, maar was goed gesloopt na die klim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
MBV schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 17:54:
[...]

Serieus? Hoeveel weeg je dan? :X Ik rijd met 65kg op een lichte 26" fully (12kg) met 1.3 bar in mijn binnenbanden, snakebite kan ik me niet herinneren... Laatste tijd pomp ik ze iets harder op, 1.5 bar, zodat ze wat minder 'zwabberen'.
2 bar zal vast harder rijden op asfalt, maar met gewoon brede banden (schwalbe 2.25") zal meer lucht niks uitmaken. En hoe harder je banden, hoe minder grip je hebt: de band die een steen of wortel niet kan 'vastpakken' door te vervormen glijdt weg.
Nooit gehoord/gemerkt dat het helpt tegen doorntjes etc trouwens. Misschien juist averechts: doordat de buitenband niet kan vervormen snijdt de doorn/glasscherf wel naar binnen.
Momenteel krap 82kg (bij 1.82m), maar gaat al naar beneden :) Laat soms voor trail nog wat lucht eruit lopen om iets zachtere banden te rijden. Beetje zoeken nog naar goede druk voor mul zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik ben zelf tegen de 110 kilo met mijn 1,87 meter en rijd achter iets meer dan 2 bar en voor 1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Morrar schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:43:
[...]

Momenteel krap 82kg (bij 1.82m), maar gaat al naar beneden :) Laat soms voor trail nog wat lucht eruit lopen om iets zachtere banden te rijden. Beetje zoeken nog naar goede druk voor mul zand.
Ik heb van clubleden begrepen dat ze wat meer lucht nodig hebben voor hun gewicht, vandaar de vraag. Noebzor bevestigt mijn idee zeker: meer dan 2 bar heb je echt niet nodig om je banden heel te houden. Bij 29" kan je de druk zelfs nog iets lager zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ligt ook nog aan waar je fietst... stenen met scherpe hoeken zullen (in NL vaak niet van toepassing, maar in de Ardennen of verder zeker wel) nog eerder een snakebite veroorzaken (zeker in combinatie met een snelle afdaling). Een vlakke wortelsectie in NL kan je met een stuk minder druk pakken zonder kans op snakebite.

En verder ook eerder gezegd, hoe je de druk meet is ook wel belangrijk. Tot nu toe altijd en analoge meter van mijn topeak trackpomp. daarmee meestal rond de 1.7-1.8, maar dit blijkt met mijn nieuwe digitale schwalbe meter toch ~0,2 lager te kunnen zijn... probleem is dat de analoge meter met een beperkte schaalverdeling lastig precies af te lezen is. Als ik op mijn gevoel moet afgaan denk ik dat de schwalbe nog te laag zit, maar dat komt misschien omdat ik de topeak al jaren gebruik en dat als enige referentie heb... Ik zou eigenlijk mijn schwalbe meter nog een keer willen vergelijken met een andere meter, nu weet ik eigenlijk nog minder waar ik aan toe ben en doe het nog steeds op gevoel.

Sinds 2 weken overigens ook de Osprey Viper 9 rugzak met drinksysteem in gebruik. Bevalt erg goed, geen last van tijdens fietsen, erg makkelijk om vaak even snel een een slokje te nemen, ook gewoon in het bos, je hoeft maar heel even je hand van het stuur te halen. De magneet voor de drinktuit is ook erg praktisch.
Genoeg ruimte voor wat gereedschap, biba, pompje, eten en nog ruimte over!
Paar weken terug een volle bidon (0.75l ) verloren aan het begin van een rondje. 0.5L blijft nog wel redelijk zitten, maar 0.75 helemaal vol hobbelt er toch makkelijker uit, toen maar de knoop doorgehakt en een rugzakje besteld,

Iemand nog tips voor een goede (enigzins betaalbare) winterbroek (bib). vorig jaar een goedkope bij de decathlon gekocht, maar de pasvorm is zo slecht dat de zeem niet op de juiste plek blijft zitten. Bij de benen is het strak genoeg, maar de bovenkant is veel te los en zakt af. Zeker als je af en toe uit het zadel moet is het erg vervelend als je zeem niet op zijn plek zit, en ook voor je edele delen is het minder comfortabel :X om te los te hangen..
Ben wel van plan om gewoon naar de LBS te gaan en wat te passen, heb niet zo'n zin om met verkeerde maten en pasvormen te rommelen bij online orders.

[ Voor 37% gewijzigd door Prulleman op 06-11-2017 11:14 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:29
Ik heb vorig jaar onderstaande broek gekocht. Voor wat hij kost, (toen ook in de aanbieding) bevalt dat ding prima!

https://cyclewear.eu/kled...nt-windtex-storm-2-0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Tubeless gaan, nooit meer snakebikes :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:12:
[...]

Preaching to the choir ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
[...]

Houten wielen helpen ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Maar die hebben minder grip in de bochten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
Hallo mountainbikende tweakers,
Sinds een paar weken heb ik een eigen mountainbike. Een Giant Talon 1 2017. Na een tijdje een mountainbike geleend te hebben heb ik een eigen gekocht. Nu was die geleende mtb een iets oudere merida, type geen idee, maar dan ik dit toch wel al een wereld van verschil. Schakelen gaat soepel mbv een volledige deore 3x10 groep en remmen van shimano(m365). Welliswaar geen deore maar dat is niet te vinden in deze prijsklasse. Echter doen ze het eigenlijk best goed. Ik heb de hendels iets naar binnen geplaatst om zo met 1 vinger goed te kunnen remmen. Doseren gaat best goed en na wat inremmen werkte ze merkbaar beter. De vork is misschien het zwakste punt, een suntour xcr. Er zit wel degelijk een verschil in als je aan de rebound draait, het enige is dat de vork wel iets zachter mag zijn. Maarja het is een coilvork, er moet altijd nog iets te upgraden vallen. Want dat is een beetje de gedachte, binnen mijn budget was deze fiets de fijnste die ik kon vinden in de buurt icm met de specificaties. Tweedehands heb ik ook gekeken maar een keer de verkeerde maat te pakken en bij een andere was de fiets toch minder dat op de foto's. Daarnaast vond ik deze het fijnst zitten. Verder viel op dat de Talon een 68 graden stuurbuishoek heeft, het zal ook aan de fiets in het geheel liggen maar deze daalt en stuurt wel een heel stuk relaxter dan de geleende merida. Ik gok dat die meer richting de 70-71 graden had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZsxEoEATEsKgB2lWtbY0vfxI/thumb.jpg

Wellicht korte termijn upgrades zijn betere pedalen en andere grips. Maar voor de rest lekker gaan fietsen en wat vaardiger worden op de fiets. Inmiddels is de fietsbroek ook onderweg en daarnaast nog een beschermer voor het frame bij de ketting(achterbrug). Ik zal nog wel eens met wat vragen komen over onderhoud, techniek e.d. en wat foto's showen natuurlijk ;)

Edit: krijg de afbeelding niet van thumbnail met link naar full -> https://drive.google.com/open?id=0BwEHaV-EHAU7aE16ZFUxSEZUY2 voor de volledige grootte. Afbeelding werkt

[ Voor 11% gewijzigd door Arthur23 op 12-11-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Prulleman schreef op maandag 6 november 2017 @ 10:55:
ligt ook nog aan waar je fietst... stenen met scherpe hoeken zullen (in NL vaak niet van toepassing, maar in de Ardennen of verder zeker wel) nog eerder een snakebite veroorzaken (zeker in combinatie met een snelle afdaling). Een vlakke wortelsectie in NL kan je met een stuk minder druk pakken zonder kans op snakebite.
Ik heb deze tochten met minder dan 1.5 bar gereden ;) en heb nooit veel verschil tussen mijn 3 meters gemerkt :)
Toen ik thuis kwam eens gekeken hoeveel erin zat, iets minder dan ik had verwacht :)
Ben wel van plan om gewoon naar de LBS te gaan en wat te passen, heb niet zo'n zin om met verkeerde maten en pasvormen te rommelen bij online orders.
Ik ben gewoon naar 12go gegaan en heb 10 broeken gepast. De goedkoopste had gewonnen bleek achteraf, mooi meegenomen :) Webshops vind ik leuk voor dingen die aan de fiets vastzitten, ben vaste klant bij bike-components.de, maar niet voor wat je aantrekt. En eigenlijk ook niet zo voor de fiets zelf: geometrie moet ook passen.
[...]

Op die tocht die ik net linkte waren er 3 met lekke tubeless banden, en 2 met een lekke binnenband :P En ook 4 jaar geleden de gids in de alpen geholpen aan een goede pomp: na een jaar doet die vloeistof niet zo veel meer :P
Arthur23 schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:46:
Sinds een paar weken heb ik een eigen mountainbike.
[...]
[afbeelding]

Wellicht korte termijn upgrades zijn betere pedalen en andere grips. Maar voor de rest lekker gaan fietsen en wat vaardiger worden op de fiets. Inmiddels is de fietsbroek ook onderweg en daarnaast nog een beschermer voor het frame bij de ketting(achterbrug). Ik zal nog wel eens met wat vragen komen over onderhoud, techniek e.d. en wat foto's showen natuurlijk ;)
Veel plezier met je nieuwe fiets :) In de categorie slimme upgrades: koop een setje betere banden, dan heb je met minder gewicht meer grip. Ik zou een setje van voor Nobby Nick en achter Racing Ralph aanraden :)

Flamewar in 3... 2.... 1.... >:) Afbeeldingslocatie: https://images.emojiterra.com/emojione/v2/512px/1f37f.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
MBV schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:34:

Veel plezier met je nieuwe fiets :) In de categorie slimme upgrades: koop een setje betere banden, dan heb je met minder gewicht meer grip. Ik zou een setje van voor Nobby Nick en achter Racing Ralph aanraden :)

Flamewar in 3... 2.... 1.... >:) [afbeelding]
Dankje! Goede tip banden, volgensmij zijn deze (smartsam) wel oke voor droog weer. Wel merkte ik dat als ik hard op de pedalen trapte icm met los zand op een harde onderlaag datie neigt naar doorslippen. Wat overigens niet raar is als je kijkt naar het profielpatroon. Wel rolt hij wel soepel, maarja altijd een compromis :) Ik ga de combinatie onthouden van Nobby Nic en Racing Ralph. Daarnaast moet ik nog een beetje uitzoeken wat een goede bandendruk is, ze zijn nu best hard. Wou volgende keer ze iets zachter doen en kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Veel plezier met de fiets! De talons zijn toch wel goed afgemonteerde (beginners)fietsen. Dat doortrappen zal waarschijnlijk met de druk te maken hebben. Investeren in een pomp met een goede manometer is zeker een aanrader!

Je zegt dat de vork een coil vork is, maar naar mijn idee zijn de xcr vorken de instap luchtvorken van suntour. Ook op de Giant website staat deze als luchtvork. Misschien toch maar even dubbel checken ;). Vaak zit er boven op de linkerpoot een knopje wat je eraf kan draaien en daaronder het ventiel. Daarna even met een vork(!)pompje oppompen tot je ongeveer 20-25% sag hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Arthur23 schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:46:
Hallo mountainbikende tweakers,
Sinds een paar weken heb ik een eigen mountainbike. Een Giant Talon 1 2017. Na een tijdje een mountainbike geleend te hebben heb ik een eigen gekocht. Nu was die geleende mtb een iets oudere merida, type geen idee, maar dan ik dit toch wel al een wereld van verschil. Schakelen gaat soepel mbv een volledige deore 3x10 groep en remmen van shimano(m365). Welliswaar geen deore maar dat is niet te vinden in deze prijsklasse. Echter doen ze het eigenlijk best goed. Ik heb de hendels iets naar binnen geplaatst om zo met 1 vinger goed te kunnen remmen. Doseren gaat best goed en na wat inremmen werkte ze merkbaar beter. De vork is misschien het zwakste punt, een suntour xcr. Er zit wel degelijk een verschil in als je aan de rebound draait, het enige is dat de vork wel iets zachter mag zijn. Maarja het is een coilvork, er moet altijd nog iets te upgraden vallen. Want dat is een beetje de gedachte, binnen mijn budget was deze fiets de fijnste die ik kon vinden in de buurt icm met de specificaties. Tweedehands heb ik ook gekeken maar een keer de verkeerde maat te pakken en bij een andere was de fiets toch minder dat op de foto's. Daarnaast vond ik deze het fijnst zitten. Verder viel op dat de Talon een 68 graden stuurbuishoek heeft, het zal ook aan de fiets in het geheel liggen maar deze daalt en stuurt wel een heel stuk relaxter dan de geleende merida. Ik gok dat die meer richting de 70-71 graden had.

[afbeelding]

Edif: krijg de afbeelding niet van thumbnail met link naar full -> https://drive.google.com/...EHaV-EHAU7aE16ZFUxSEZUY2c voor de volledige grootte.
heb je deze?
https://www.giant-bicycles.com/int/talon-1
frame ziet er hetzelfde uit maar lijkt iets anders afgemonteerd.. daar zit een andere crank met 2x(10) op ipv 3x, 315 remmen ipv 365, en deze vork: "SR Suntour Epixon, Air Spring, 100mm"
Mooie fiets voor die prijs! veel plezier ermee!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Het gaat zo te zien om de Talon 1 LTD, maar ik zie dus niet ook 2 verschillende vorken op de US en NL site.

Waar op de US website nog staat "SR Suntour XCR Coil, RL-R, 100mm travel, remote lockout, QR", staat er op de NL de "Suntour XCR Air, RL-R, remote lockout, QR". Verder komen de achterderailleur ook niet overeen, dus ik zou toch even goed kijken wat er op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:57:
Veel plezier met de fiets! De talons zijn toch wel goed afgemonteerde (beginners)fietsen. Dat doortrappen zal waarschijnlijk met de druk te maken hebben. Investeren in een pomp met een goede manometer is zeker een aanrader!
Een goede fietspomp is inderdaad een aanrader. Maar een goede manometer is niet echt van belang. Het is een leuke indicatie. Maar of ik nou moet pompen tot 4 bar of tot 1,3. Als ik maar maximale grip heb en geen snake bites.

Het belangrijkste is een consistente meter :)

Voor los over hard is een nobby nic trouwens een erg vreemde keuze ;) Maar ik weet niet wat je in de komende periode allemaal tegen gaat komen voor ondergrond.

Tip: Vittoria-banden. Vriendelijke geprijsd en erg goed. Voor de gemiddelde route in NL zonder blub zou ik 2x Peyote of Barzo/Peyote V/A gebruiken. (Peyote slijt wel vrij rap)

Heeft iemand ervaring met een Vittoria Mezcal/Saguaro achter? Heb niet meer de tijd gehad om deze te testen dus mogelijk is dat nog wat fijner achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
Over die vork, ik zal wel even een foto maken als ik in het weekend werd thuis ben(fiets staat niet op m'n studentenkamer). Maar het klopt dat de site van Giant NL niet helemaal klopt met de fiets. Zo is er wel een hollowtech crank en een xt derailleur maar (denk ik dus) een xcr coil. Over de xcr, deze is idd ook de luchtibstapler maar ook coil.
Ruud bedankt voor de bandentip, kende het met niet.
Ik laat het nog weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:00:
Het gaat zo te zien om de Talon 1 LTD, maar ik zie dus niet ook 2 verschillende vorken op de US en NL site.

Waar op de US website nog staat "SR Suntour XCR Coil, RL-R, 100mm travel, remote lockout, QR", staat er op de NL de "Suntour XCR Air, RL-R, remote lockout, QR". Verder komen de achterderailleur ook niet overeen, dus ik zou toch even goed kijken wat er op zit.
gezien de crank en triple voor, 365 remmen en de xcr vork denk ik dat @Arthur23 het US model heeft, maakt verder niet veel uit, kan zo gauw niet vinden of je deze vork ook in kan stellen met luchtdruk, of eventueel andere veren. Die info is lastig te achterhalen op het internet.. er zijn ook teveel varianten volgens mij.. Misschien kan je de preload op de veer nog verminderen voor een zachtere werking, maar vaak heb je dan een lichtere veer nodig. Misschien eens checken bij de winkel waar je deze hebt gekocht. Mocht er wat te tunen zijn aan deze vork, dan zal dat zeker ten goede komen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Leuk, nette fiets! En nog een Giant rijder :)

Nog een duidelijkere foto van m'n Fathom welke ik laatst heb gekocht in de sale:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gCGllkL.jpg

Kleur is in het echt wat feller, fluor rood. Zelfde kleur als mijn racer (TCR Advanced 2) en vind ik persoonlijk wel gaaf.

Bevalt tot nu toe erg goed (2 ritjes op gereden). De Ikon banden icm de 29er wielen bieden nog aardig wat grip. Op klimmetjes slipt er niets door en bochten kunnen ook mooi genomen worden. Vork bevalt ook prima ondanks dat het geen Rock Shox Reba is. Ik wil nog wel de remmen wat verzetten voor one-finger-braking.

[ Voor 15% gewijzigd door NoepZor op 07-11-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ruud schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:45:
[...]

Voor los over hard is een nobby nic trouwens een erg vreemde keuze ;) Maar ik weet niet wat je in de komende periode allemaal tegen gaat komen voor ondergrond.
Wat betekent los over hard :?
Ik zag in zijn bericht niks over wat hij ermee wilde fietsen, en voor de gemiddelde route in Nederland werkt het in elk geval beter dan Smart Sam :) En los daarvan: het is een totaal andere band dan SS, dus een goede om ervaring op te doen hoe groot verschillen tussen banden kunnen zijn.

Maar welke banden goed zijn is heel erg afhankelijk van smaak en ondergrond. Het viel me dus al op dat er nog niemand op had gereageerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@NoepZor Ook een mooie fiets!

Even wat anders onder de aandacht brengen, aangezien hier ook wat mensen regelmatig Dorst rijden:
http://www.mountainbike.n...09994&start=4695#p2280445
(Heb je zaterdag 4 november iets rond de crash gezien bij de drop, check dan even de link hierboven)

[ Voor 19% gewijzigd door Prulleman op 07-11-2017 15:46 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 11-10 17:43

blitzkrieg

Whoop Whoop!

MBV schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:26:
[...]

Wat betekent los over hard :?
Een losliggende bovenlaag op een harde ondergrond.
Ik zag in zijn bericht niks over wat hij ermee wilde fietsen, en voor de gemiddelde route in Nederland werkt het in elk geval beter dan Smart Sam :) En los daarvan: het is een totaal andere band dan SS, dus een goede om ervaring op te doen hoe groot verschillen tussen banden kunnen zijn.

Maar welke banden goed zijn is heel erg afhankelijk van smaak en ondergrond. Het viel me dus al op dat er nog niemand op had gereageerd :+
Nobby nic is een beetje overkill voor de meeste Nederlandse routes. En het eerder gegeven commentaar van niet geschikt voor los over hard herken ik wel. Heb een poosje een Noni als voorband gehad. Meerdere malen in 1 keer de grip weg omdat hij totaal onvoorspelbaar op de zachte bovenlaag begon te schuiven.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
Prulleman schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:31:
[...]

gezien de crank en triple voor, 365 remmen en de xcr vork denk ik dat @Arthur23 het US model heeft, maakt verder niet veel uit, kan zo gauw niet vinden of je deze vork ook in kan stellen met luchtdruk, of eventueel andere veren. Die info is lastig te achterhalen op het internet.. er zijn ook teveel varianten volgens mij.. Misschien kan je de preload op de veer nog verminderen voor een zachtere werking, maar vaak heb je dan een lichtere veer nodig. Misschien eens checken bij de winkel waar je deze hebt gekocht. Mocht er wat te tunen zijn aan deze vork, dan zal dat zeker ten goede komen.
Die usa versie lijkt er inderdaad heel erg op. En na wat zoeken is het op die duitse site van Giant gelijk aan wat ik in de garage heb staan en ook de usa versie(de afbeelding is echter overal hetzelfde). Een fiets uit duitsland is niet helemaal ondenkbaar. Anyway ik ben er blij mee. Over de veren/lucht, ik ga van het weekend nog even kijken. Wel heb ik al iets gevonden op de site van suntour over lichtere veren, maar voor hoeveel kilo rijders gewicht kan ik dan nergens op het internet iets vinden 8)7

@NoepZor Dat is ook zeker geen verkeerde Giant, kleurstelling ook erg fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Thanks! Ben er ook erg blij mee voor 't geld. Ik had eerst een Cube Acid 2017 model op het oog maar de Giant is een kilo lichter. Best veel verschil nog. En hij rijdt ook nog eens prettig, allerbelangrijkste :)

Als je een luchtgeveerde vork hebt dan kun je er wat lucht uitlaten of bijpompen naar wens. Veren lijkt me niet zo'n pretje om te gaan wisselen, maar misschien valt het mee.

Hoe slecht is eigenlijk een coilvork? Los van de precisieafstelling die je met een luchtvork kunt doen en gewicht uiteraard? Auto's en motoren zijn ook geveerd met een metalen veer/dempersysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Een coil vork hoeft niet slecht te zijn. Erg goede downhill-vorken gebruiken ook een veer. (geen ervaring) Een coil vork heeft vaak als voordeel niet progressief te zijn maar een lineair veergedrag te hebben. Uiteraard afhankelijk van de gebruikte veer ;)

Wat een vork duur maakt (naast materiaal) is de precisie waarmee alles geproduceerd wordt. De passing van het geheel luistert heel erg nauw.

Bij een goedkope vork is daar gewoon geen financiële ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
Dan heb je meteen een paar van de belangrijkste verschillen te pakken tussen luchtvering en spiraalvering(in het geheel, niet specifiek mtb). Een luchtveer is altijd progressief omdat er -als ik mij niet vergis- een adiabatische compressie plaatsvindt. En daarnaast is een luchtveer ook afhankelijk van de temperatuur, hogere temperatuur met hetzelfde volume = meer druk. Ik gok dat dat ook een van de redenen is voor bij die downhill vorken omdat die tijdens een lange afdaling extreem veel te doen krijgen met hoge snelheid.
Om een progressieve spiraalveer te maken moet de draaddikte, spoed of de diameter wordt aangepast. Bij een mountainbike is de mogelijkheid diameter aanpassen vrij beperkt. En een veer met een constante draaddikte is een stuk goedkoper dus daarom zie je die vooral. En gewicht lijkt mij bij een mtb best van belang. +- 400 (?) gram is procentueel gezien best wat, en daarnaast is een gedeelte daarvan ook nog eens onafgeveerd gewicht, en dat wil je bij ieder ophangingstype zo laag mogelijk hebben voor beter weggedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:50

nWn

In Geocentric Orbit

Vandaag heb ik de eerste rit met mijn nieuwe fiets gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TG5PmHi.jpg

Het is een Cube Reaction GTC One, dus een soort van e-bike (electronisch schakelen + bluetooth, moet niet gekker worden). Het schakelen is wel wennen, en hoeft van mij niet per se electronisch, maar ik kon deze fiets voor een mooi prijsje meenemen uit de uitverkoop.

Qua banden zit er nu voor een Rocket Ron, en achter een Racing Ralph (beide nu nog met tube), opgepompt tot 1.8 bar voor en 2.0 bar achter. Ik ben trouwens 83kg bij 1.96m.

De vork is een Rockshox Reba RL met ongeveer 8 bar erin nu. Daarnet redelijk agressief het rondje van Amerongen gereden, en 85-90% van de travel gebruikt, dus dat lijkt al te kloppen.

Al met al is het wel een verschil met mijn vorige fiets, een Cube Attention SL. Deze is ~3kg lichter, wat je zeker merkt heuvel op. Maar vooral het dempende effect van het carbon-frame is erg prettig, ik merkte dat ik veel minder vermoeidheid voelde tijdens de afdalingen. Nu nog een de fietscomputer overzetten zodat er ook een kwantitatieve vergelijking mogelijk is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@nWn mooi ding, elektronisch schakelen... Met een 2x voor misschien, maar met een single zou ik het ook niet echt nodig vinden, maar wel lekker bling :D

Wat kan je met Bluetooth?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Laatst online: 21:02

The_Scarabial

MTB for life!

nWn schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:57:

[afbeelding]

Ik ben trouwens 83kg bij 1.96m.
Dan neem ik aan dat je het zadel wel iets hoger zet :P

Degene die bij * The_Scarabial die zadelpen zo het frame in duwt krijgt een rotschop, krast als de ziekte meestal.

Maar mooie bike, have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ik denk dat ie via de app moet schakelen :+ Moet alleen nog een bluetooth dropper post in haha.

@nWn keurige fiets hoor! Helaas buiten mijn budget anders had ik niet lang getwijfeld boven mijn mechanische Giant zonder bluetooth. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
The_Scarabial schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:20:
[...]

Dan neem ik aan dat je het zadel wel iets hoger zet :P

Degene die bij * The_Scarabial die zadelpen zo het frame in duwt krijgt een rotschop, krast als de ziekte meestal.

Maar mooie bike, have fun!
En trappers erop lijkt me ook handig :P

Wat betreft zadelpen zo naar beneden.. ik doe het ook niet met mijn nieuwe fiets, nu is ie nog perfect :Y) . Bij mijn oude is de zwarte zadelpen niet eens zwart meer

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

@Prulleman: Bluetooth zit erop om te instellingen van het schakelen aan te passen. Er zijn twee voorbladen, en je kan instellen bij welke versnelling ie van de één naar de ander moet, en of er dan ook wat bij de cassette moet veranderen. Ik kan dus ook niet handmatig van voorblad wisselen met deze fiets. Wat je er verder nog meer mee kan weet ik nog niet :)

@The_Scarabial: Zadel staat inderdaad een stuk hoger ;), en de pedalen zitten er ook op. Ondanks de dikke buizen waar makkelijk een accu in zou kunnen moet ik toch echt trappen om vooruit te gaan.

Die dropper post is wel iets wat misschien later nog gaat komen, lijkt me heerlijk om met nog meer controle van de UHR af te racen + gadget factor.

Was trouwens wel grappig, toen ik de eerste keer verbinding maakte via Bluetooth moest ik gelijk de pairing-code veranderen om te voorkomen dat anderen ermee aan de slag kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52

[afbeelding]

Het is een Cube Reaction GTC One, dus een soort van e-bike (electronisch schakelen + bluetooth, moet niet gekker worden). Het schakelen is wel wennen, en hoeft van mij niet per se electronisch, maar ik kon deze fiets voor een mooi prijsje meenemen uit de uitverkoop.

Qua banden zit er nu voor een Rocket Ron, en achter een Racing Ralph (beide nu nog met tube), opgepompt tot 1.8 bar voor en 2.0 bar achter. Ik ben trouwens 83kg bij 1.96m.

De vork is een Rockshox Reba RL met ongeveer 8 bar erin nu. Daarnet redelijk agressief het rondje van Amerongen gereden, en 85-90% van de travel gebruikt, dus dat lijkt al te kloppen.

Al met al is het wel een verschil met mijn vorige fiets, een Cube Attention SL. Deze is ~3kg lichter, wat je zeker merkt heuvel op. Maar vooral het dempende effect van het carbon-frame is erg prettig, ik merkte dat ik veel minder vermoeidheid voelde tijdens de afdalingen. Nu nog een de fietscomputer overzetten zodat er ook een kwantitatieve vergelijking mogelijk is :).
Ik heb sinds een tijdje het kleine broertje ervan reaction gtc sl2x. (volgens mij alleen fox vork en geen di2)
Super fijne fiets maar ik moest erg wennen aan het carbon. Als je hard een afdaling pakt gaat dit gepaard met het nodige gerammel. Het frame werkt als een klankkast en ik was blij dat die nog heel was onder.
Nu weet ik dat de fiets wel de nodige klappen kan verdragen en ga ik alleen maar harder 8)

Ik ben benieuwd hoe de banden bevallen. Het zijn mijn eerste liteskins maar ben al 3 keer lek gereden op korte tijd. Wil ze nu tubeless gaan maken misschien.

Veel plezier met de fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

MTBreak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:04:
Ik ben benieuwd hoe de banden bevallen. Het zijn mijn eerste liteskins maar ben al 3 keer lek gereden op korte tijd. Wil ze nu tubeless gaan maken misschien.
Liteskins zijn minder geschikt voor tubeless, omdat de zijwangen erg dun zijn. Wat voor soort lekken heb je ermee gereden?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
Demo schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:20:
[...]
Liteskins zijn minder geschikt voor tubeless, omdat de zijwangen erg dun zijn. Wat voor soort lekken heb je ermee gereden?
1x doorn 1x zijkant 1x snakebite
en 1x in het begin door een spaantje van de velgen die erin zit 8)7 (fijn zo'n nieuwe fiets :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:32
mijn MTB staat al een tijdje stil helaas, maar nu ik ga verhuizen naar het buitenland, gaat hij toch mee.
Echter, ik verhuis naar de stad, niet echt MTB materiaal dus..

Nu vind ik het wel erg fijn door de compactheid van de fiets (ik kan er lekker mee gooien) toch een ideale kandidaat om door de stad te crossen (woon/werk etc). Echter, welke banden kan ik er dan het beste onder zetten? Ik zit nu met een setje rocket ron en racing ralph, maar wil een stads setje op een ander setje velgen zetten denk ik. (nog specifieke velgen aan te raden?)

De fiets betreft een Canondale super v500 met girvin voorvork en standaard active 80 achtervork.
Ik rij met een smal stuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
Gewoon wat gladde banden. Dunne banden a la schwalbe marathon zijn goed lekbestendig, banden als een big apple/supermoto rijden erg comfortabel door dat ze dik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
big apples heb ik ooit op een vouwfiets gehad, prettige combinatie van weinig rolweerstand, comfort en grip

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

MTBreak schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:35:
[...]

1x doorn 1x zijkant 1x snakebite
en 1x in het begin door een spaantje van de velgen die erin zit 8)7 (fijn zo'n nieuwe fiets :9 )
Vervelend. Wat voor type parcours rijdt jij meestal? Die doorn suggereert een duingebied. Ik rij zelf voornamelijk op de Utrechtse heuvelrug, en zal jullie op de hoogte houden van hoe de banden het houden.

Trouwens, dat rammelende van het carbon-frame herken ik ook ja. Ook steentjes die opketsen tegen je frame hoor je opeens erg goed. Nu rammelde mijn fiets sowieso erg veel, maar dat had vooral te maken met een lostrillende bidonhouder (niet goed genoeg aangedraaid) :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MTBreak
nWn schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:58:
[...]

Vervelend. Wat voor type parcours rijdt jij meestal? Die doorn suggereert een duingebied. Ik rij zelf voornamelijk op de Utrechtse heuvelrug, en zal jullie op de hoogte houden van hoe de banden het houden.

Trouwens, dat rammelende van het carbon-frame herken ik ook ja. Ook steentjes die opketsen tegen je frame hoor je opeens erg goed. Nu rammelde mijn fiets sowieso erg veel, maar dat had vooral te maken met een lostrillende bidonhouder (niet goed genoeg aangedraaid) :).
Die doorn was in het meinweggebeid in duitsland.
Ik fiets meeste in limburg brabant duitsland en belgisch limburg.
Af en toe tripje naar de Ardennen en wil volgend jaar graag naar spanje een weekje.
Dus als iemand tips of ervaringen heeft hoor ik het graag;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb overigens een Castelli meno 2 winter bib gekocht bij de LBS, en een paar gripgrab Windster handschoenen, broek voor 100, zelfde prijs als goedkoopste internet winkel, handschoenen voor 32.50, stuk goedkoper dan online, daarnaast nog een paar enduro wintersokken twv 30 euro erbij gekregen. Dikke pluspunten voor de LBS d:)b

Kan niet wachten om ze uit te proberen :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Wannial schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:03:
mijn MTB staat al een tijdje stil helaas, maar nu ik ga verhuizen naar het buitenland, gaat hij toch mee.
Echter, ik verhuis naar de stad, niet echt MTB materiaal dus..

Nu vind ik het wel erg fijn door de compactheid van de fiets (ik kan er lekker mee gooien) toch een ideale kandidaat om door de stad te crossen (woon/werk etc). Echter, welke banden kan ik er dan het beste onder zetten?
+1 voor de schwalbe big apples, heb ook een tijdje een stads-mtb gehad met deze bandjes. Rijdt heerlijk comfortabel en licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-10 19:35
Mwah, vind zelf de Big Apples zware banden. Als ze eenmaal rollen rijd het wel soepel, maar voor wat gooi en smijtwerk zou ik zelf liever iets lichters pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
HubD1 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:04:
Mwah, vind zelf de Big Apples zware banden. Als ze eenmaal rollen rijd het wel soepel, maar voor wat gooi en smijtwerk zou ik zelf liever iets lichters pakken.
dat zou best kunnen, ik ken ze alleen in 16" en daarbij speelt het gewicht natuurlijk nauwelijks

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthur23
Zoals beloofd een foto van de voorvork, de 1e een beetje donker maar ik denk dat jullie er wat wat mee kunnen. Op het draaiknopje staat preload en deze is te draaien. Niet los te draaien om toegang te geven aan een ventiel. Dus vandaar dat ik er vanuit ga dat het de coil variant is van de xcr. Wel kon ik hem nog een paar klikjes richting de min draaien dus wellicht is het de volgende ronde beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Cvg1v3Px8Xgms4QaG7yKT0F2/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1tdO0UnStm0QAbVivhTJWU8T/thumb.jpg

Verder heb ik ook mijn bestelling van de decathlon ontvangen. Chainstay protector van neopreen, zit mooi over de volledige lengte en werkt op het kleine testrondje prima. Daarnaast nog een fietsbroek(de 300 lang) en een lang ondershirt (500)besteld. Zitten beide goed, wel even wennen het zit toch iets strakker dan mijn trainingsbroek. Heb tussen de regen en andere dingen door een klein test rondje gefietst en het beviel goed. Volgende week hoop ik een langere ronde te kunnen fietsen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Arthur23 op 12-11-2017 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Arthur23 schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:55:
Zoals beloofd een foto van de voorvork, de 1e een beetje donker maar ik denk dat jullie er wat wat mee kunnen. Op het draaiknopje staat preload en deze is te draaien. Niet los te draaien om toegang te geven aan een ventiel. Dus vandaar dat ik er vanuit ga dat het de coil variant is van de xcr. Wel kon ik hem nog een paar klikjes richting de min draaien dus wellicht is het de volgende ronde beter.
[afbeelding]

[afbeelding]

Verder heb ik ook mijn bestelling van de decathlon ontvangen. Chainstay protector van neopreen, zit mooi over de volledige lengte en werkt op het kleine testrondje prima. Daarnaast nog een fietsbroek(de 300 lang) en een lang ondershirt (500)besteld. Zitten beide goed, wel even wennen het zit toch iets strakker dan mijn trainingsbroek. Heb tussen de regen en andere dingen door een klein test rondje gefietst en het beviel goed. Volgende week hoop ik een langere ronde te kunnen fietsen ;)
heb je niet een uitgebreider type nummer? als ik zoek op XCR zie ik ook vorken uit 2009. kan me voorstellen dat er behoorlijke verschillen kunnen zijn in deze vorken...

je initiële issue met de vork was dit:
Er zit wel degelijk een verschil in als je aan de rebound draait, het enige is dat de vork wel iets zachter mag zijn.
Als je inderdaad geen lucht hebt, dan zal je inderdaad de preload moeten verminderen (- op de preload knop) en misschien de rebound wat in de + (dan wordt ie minder springerig en gaat het uitveren wat meer smooth).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Demo schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:20:
[...]
Liteskins zijn gewoon zwakke bandjes maar voor in mijn regio (LDD, Goirle en Dorst) perfect met latex. Ook met binnenband zijn ze zwak. Dat is gewoon een eigenschap van de liteskins.

Toch gebruik ik ze niet meer want ik rijd niet alleen hier in de regio ;). Een meidoorn is al teveel maar dat ligt niet aan tubeless/binnenband. Ze zijn gewoon zwak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Arthur23 schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:55:
[afbeelding]
Ziet er idd uit als een coil. Preload is niet iets wat zinnig is voor een lucht vork, wel voor een coil. Overigens zijn goedkope vorken ook best precies gemaakt, anders gaat alles rammelen. Het verschil met de duurdere zit voornamelijk in het gewicht. En soms duurzaamheid.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud

[afbeelding]

Ik zit ook met een schuin oog naar Di2 te kijken als vervanging van het huidige 1x11 XT-spul. Gewoon omdat het kan :)

Heb je een proefperiode met de fiets? Je had namelijk wel een maat groter frame kunnen nemen lijkt me. Kortere stuurpen stuurt weer een tikkie fijner en qua spacers heb je nog ruimte genoeg. Of staat je zadel echt op deze hoogte?

Welke maat heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Ruud schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:49:
[...]

Ik zit ook met een schuin oog naar Di2 te kijken als vervanging van het huidige 1x11 XT-spul. Gewoon omdat het kan :)

Heb je een proefperiode met de fiets? Je had namelijk wel een maat groter frame kunnen nemen lijkt me. Kortere stuurpen stuurt weer een tikkie fijner en qua spacers heb je nog ruimte genoeg. Of staat je zadel echt op deze hoogte?

Welke maat heb je nu?
Ik heb er nu een aantal keer mee gereden, en het schakelen is echt heerlijk snel en nauwkeurig.

Framemaat is 23, dus groter kan niet :). En het zadel staat een heel stuk hoger dan in die foto, dit was puur hoe ik 'm mee kreeg. De stuurpen hoeft van mij echt niet korter, aangezien ik er een kick uit haal om hard omhoog te fietsen. De stuurpen die er nu om zit maakt het wat makkelijker om genoeg druk op het voorwiel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Frame van de (gravel)crosser verkocht en 2dehands GT Zaskar 9r frame weer gekocht incl. vork, zadelpen etc. Stuk goedkoper dan ergens bij een Duitse fietsenboer alles nieuw/los kopen. Paar onderdeeltjes nog bij elkaar sprokkelen en dan kunnen we weer mountainbiken. Oude liefde roest niet. Pics volgen nog.

Wel grappig: Zie dat in de beginpost van dit topic staat dat ik een GT Zaskar heb. Dat was een 26er en is ondertussen een fiets/frame of 5 geleden. Beetje terug naar hoe het was dus eigenlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
nWn schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:54:
[...]

Ik heb er nu een aantal keer mee gereden, en het schakelen is echt heerlijk snel en nauwkeurig.

Framemaat is 23, dus groter kan niet :). En het zadel staat een heel stuk hoger dan in die foto, dit was puur hoe ik 'm mee kreeg. De stuurpen hoeft van mij echt niet korter, aangezien ik er een kick uit haal om hard omhoog te fietsen. De stuurpen die er nu om zit maakt het wat makkelijker om genoeg druk op het voorwiel te houden.
Dat verklaart, dan kan ie niet groter ;)

Een normale M8000-groep schakelt ook snel en nauwkeurig. Net zoals een normale Ultegra 6800-groep vs een 6870 Di2-groep. :P Het is gewoon de gadget van het elektronisch schakelen en dat mag best gezegd worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Te lang stil hier... Hopelijk trekt het weer wat bij, want ondanks dat ik geen hekel aan modder heb, gaat dit net iets te ver...

Dit weekend weg geweest in de buurt van Liessel, MTB mee en daar parcours Liessel gereden
http://www.mtbroutes.nl/route/1008/Liessel

Viel niet tegen, lekkere bochtjes en flow, verder geen bijzondere dingen, maar weer eens wat anderszins droog en lekker weer ondanks de kou.

Verder de afgelopen weken een paar x vroeg eruit om een wat langer rondje te rijden. Drieluik Dorst, cadettenkamp en vrachelen is een leuke combi, 2 uurtjes met heen en terug erbij, bijna 1.5 uur door het bos. Heerlijk d:)b

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn

nWn

In Geocentric Orbit

Dit weekend, en eigenlijk de afgelopen weken heb ik gewoon mijn rondjes gedraaid op de UHR. Lag er verder prima bij, soms wat modder maar niks te erg. Zaterdag nog paar keer Kwintelooijen + Rhenen gefietst en zo goed als geen modder. Kwintelooijen blijft trouwens wel echt een fantastisch rondje.

Vandaag daarentegen... Het wordt de komende dagen gelukkig wel een stuk droger, hopelijk blijft dat tot en met het weekend zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
De maand december veel tijd om kilometers te maken. Maar ik ben echt allergisch voor slecht weer dus fingers crossed!
Pagina: 1 ... 110 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.