Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.501 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:27

Kluus

Gang is alles

Klopt, die conti's koop ik ook omdat de huidige banden aan vervanging toe zijn, daamee kwam ook de intentie om de boel dan gelijk tubeless te maken :). Bij de kit zit overigens (naast de rubber band) ook een nylon velglint zo te zien, moet deze gebruikt worden of kan ik gewoon het bestaande velglint laten zitten indien die nog OK is?

In ieder geval goed om te lezen dat het gewoon goed zou moeten werken, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb destijds ook notubes gereden, ben er snel weer vanaf gestapt, wat een kliederboel. In het begin werkt het prima, maar het spul wordt hard en je moet er constant meer bijgooien, waardoor je verschillende lagen van die troep over elkaar heen binnenin je band en op je velg krijgt. Echt een hels karwei om dat vervolgens weer te verwijderen.

Ik heb trouwens speciaal velglint voor notubes erin geplakt. Dicht jouw velglint mooi af of niet? Indien niet, dan zou ik het notubes velglint erin plakken.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:33
Heb nu notubes in 2 fietsen. Bevalt prima.

In het begin reed ik een niet tlr band op een tlr velg. Dat ging prima totdat ik een keer plots moest remmen in de stad voor een andere fietser en mijn voorband geen lucht meer had. Sindsdien die voorband vervangen door een tlr band (was een schwalbe nobby nic performance) en er geen last meer van.

Op een andere fiets rijd ik een tlr band op een niet tlr velg. Had wat meer tape nodig om strak te passen maar sindsdien geen enkel probleem mee gehad. Zelfs niet onder hard remmen en hard bochtenwerk.

Dat is een beetje het probleem, een combinatie van tlr en niet tlr kan in 95% van de gevallen prima werken, als je net in die situatie komt dat je wat meer vraagt heb je zo kans dat je band naast de velg ligt of zonder lucht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Sp33dFr34k schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 17:06:
Ik heb destijds ook notubes gereden, ben er snel weer vanaf gestapt, wat een kliederboel. In het begin werkt het prima, maar het spul wordt hard en je moet er constant meer bijgooien, waardoor je verschillende lagen van die troep over elkaar heen binnenin je band en op je velg krijgt. Echt een hels karwei om dat vervolgens weer te verwijderen.

Ik heb trouwens speciaal velglint voor notubes erin geplakt. Dicht jouw velglint mooi af of niet? Indien niet, dan zou ik het notubes velglint erin plakken.
Bij de kit van Joe's No Flats zitten 2 strips per wiel, een is "gewoon" velglint volgens mij om de ventielgaten af te dekken, de ander is de rubber band met ventiel eraan die de boel luchtdicht moet maken..

Overigens zit bij Joe's een vast ventiel aan die duchtdichte strip waarvan je de core kan verwijderen zodat de vloeistof na montage van de kit + band door het ventiel geinjecteerd kan worden. Ik verwacht/hoop dat het daardoor met de rotzooi wel mee zal vallen.

Anyway, we gaan het zien, ik heb net alleen de kit kunnen halen bij Mantel in 's-Hertogenbosch, de banden hadden ze niet, die verwacht ik morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:13
is het niet precies andersom? Bij een TLR setup heb je die rubber strip niet nodig omdat de rand van de band beter in je velg past. Bij normale/oude velgen heb je die strip nodig om de band meer in de velgrand de duwen.

Voor een TLR setup gebruik je dus alleen de (dunne) tape, en deze dient ervoor om je spaakgaten luchtdicht te maken. Sterker nog ik had een rol Stan's yellow tape besteld, maar mijn Stan's ZTR 25 velgen hadden deze tape er dus al vanaf de fabriek in zitten. Ik hoefde dus enkel binnenbanden eruit te halen, tubeless ventielen erin, pompen, kijken of het goed plopt, vervolgens sealant erin en klaar.

Tot ik vandaag op weg naar het bos ineens ondergespetterd werd met latex.... flink stuk glas uit mijn voorband getrokken, en daar zat een mooi langwerpig gat van een paar mm breed.. denk 4 mm aan de buitenkant en 1-2 mm aan de binnenkant, er kwam behoorlijk wat latex en lucht uit, maar de band even met het gat naar beneden laten rusten en toen bleef het toch mooi dicht. Helaas dus wel een behoorlijk gapend gat aan de buitenkant...:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/asFUcg3ROu5OCo4hmZh2N3X9/full.png

Ik heb het gat goed schoongemaakt en met secondelijm dicht gemaakt. De lijm hoeft het niet luchtdicht te maken of te houden, dat doet de latex wel, maar het moet wel goed bij elkaar blijven en niet onder belasting verder open gaan staan en daardoor de latex van elkaar trekken en zo telkens druk en latex verliezen.

In eerste instantie ziet het er goed uit, meeste schade zit volgen mij aan de buitenkant, zou het nog zin hebben om een plakker aan de binnenkant te doen?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:37
Prulleman schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 20:40:

In eerste instantie ziet het er goed uit, meeste schade zit volgen mij aan de buitenkant, zou het nog zin hebben om een plakker aan de binnenkant te doen?
Ja, het zit midden op een nop dus dat heeft meer te verduren dan tussen de noppen in. Ik zou een plakker aan de binnenkant plakken dan blijft het zeker dicht en ben je niet meer afhankelijk van latex :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Dat zijn wel speciale plakkers toch? (andere dan voor je biba)
zit net wat zaken bij elkaar te klikken waar ik bij amazon.de het voordeligst uit ben, weet iemand dit soort plakkers daar te vinden?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:22
"Ouderwetse" vulkaniserende plakkers voor biba zijn juist prima hiervoor. Dus waarbij je eerst de lijm smeren en dan de plakker er op. Van die voorgelijmde biba plakkers zijn niet sterk genoeg voor buitenband. Je hebt voor dit soort gaten ook een soort rubber die je er tussen kan proppen, maar dat heb je met de secondelijm eigenlijk al gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 06-10-2017 06:45 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Als een kind zo blij! Sinds gisteren staat er een Trek Fuel EX9 29er in de schuur :) Mijn eerste FS, opvolger van een 26" hardtail KTM.

Kan niet wachten om hem flink op z'n donder te geven! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Mooie fiets! Zal flink anders zijn in veel opzichten :D.

Ik heb net nog maar een plakker met solutie aan de binnenkant van mijn buiteband geplakt lijkt behoorlijk stevig vast te zitten. Als naar verloop van tijd de snee aan de buitenkant weer open gaat staan koop ik wel een nieuwe, voorlopig lijkt dit een prima oplossing. Thanks voor de tips

De latex zag er trouwens nog prima (als nieuw) uit, ook qua hoeveelheid (na 2 maanden).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zo de X-kings liggen er om, tubeless. Kostte me toch meer moeite dan gedacht.

Ik heb geen compressor Dus was van plan ze met een gewone fietspomp goed te leggen, maar na een uur heb ik dat opgegeven en ben ik naar de lokale bezinepomp gereden om er daar achter te komen dat die compressors niet werken als er geen pinnetje in het ventiel zit zoals bij auto’s.

Weer terug en na nog wat klooien met een andere pomp eens een co2 patroon er aan gewaagd. Dat ging verassend goed, en toen de band eenmaal goed lag kon ik wel gewoon met de fietspomp verder (ook na alle druk er weer af te halen voor de sealant).

De sealant zelf inbrengen ging ook prima, bij het voorwiel was er nog een beetje langs de wang van de band gespoten, maar ook dat was minimaal.

Nu heel benieuwd hoe het rijdt zondag toertocht van 50km met in totaal 40km heen en terug, dus dat wordt een mooie vuurdoop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Wat ook helpt als je geen compressor hebt is pompen met de core van je ventiel eruit. Net ging het bij mij ook niet met de core (presta/Frans) er nog in. Zonder schoot ie gelijk goed!

/Edit
Band heeft het goed gehouden vanochtend :)

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 07-10-2017 11:01 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 15:51
Ik ben benieuwd wat voor pedalen jullie gemonteerd hebben? Ik heb tot nu toe altijd flats gereden maar ben me een beetje aan het inlezen op SPD, maar geen idee wat fijn is. Heb ook een toerfiets en een racer en wil eigenlijk op alles SPD zetten als het enigzins mogelijk is. Zal wat gewenning vragen, vooral voor MTB wil je soms toch ook snel afstappen. Als je bovenop een bultje je evenwicht kwijt raakt is het toch ook fijn om snel een voet op de grond te kunnen zetten lijkt mij. Aan de andere kant kun je natuurlijk beter omhoog peddelen met klikpedalen :)

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 12:39
@spokje Ik ben begonnen met flats, en heb daar ook vrij lang op gefietst, maar nu inmiddels al weer een aantal jaren over op SPD (ook op racefiets). Over het algemeen is het uitklikken zo gepiept. De Nederlandse routes zijn over het algemeen niet zo spannend dat het uitklikken een item is (vind ik). Ik kan mij wel voorstellen als het heel erg op evenwicht bewaren aankomt je liever geen SPD pedalen wil hebben. Als je dat vaak doet dan zou je ook nog kunnen kiezen voor combinatie flats en SPD. Daar heb ik echter geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb combi pedalen van Shimano, ene kant SPD en andere kant meer een gewoon pedaal met wat punten waar je met gewone schoenen prima op kunt. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Heb ook een tijd de combi pedalen gehad, nog van vele jaren geleden, toen ik nog wat meer probeerde te stunten op de fiets, dan was de platte kant wel praktisch. In tegenstelling tot wat de meeste roepen (die er waarschijnlijk nooit lang mee gefietst hebben) heb ik nooit moeten zoeken naar de juiste kant.. ze hangen namelijk in rust altijd hetzelfde... Dus vanaf achter erop trappen en je klikt in, en van voor naar achter en je hebt de platte kant.

Aangezien ik de laatste jaren de platte kant t eigenlijk nooit meer gebruikte ben ik op mijn nieuwe fiets over gestapt op compacte dubbele spd pedalen.(520 geloof ik). En de bevallen ook prima.

In het begin is het even wennen aan SPD, en je zal ongetwijfeld een keer heel knullig omver vallen, maar heel snel wordt de uitklik beweging een automatisme. Let wel op dat race en MTB 2 verschillende soorten SPD gebruiken. Als je dan voor 1 type wilt gaan kan je beste SPD nemen denk ik, beter minder oppervlak op de racer dan vastzittende modder op de MTB.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 15:21
Wat vinden jullie de mooiste MTB track van Nederland?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
In Nederland is het prima rijden met clips, ben daar ook mee begonnen (Crankbrother Mallet 2). Na een jaar geswitchte naar flats, aangezien ik merkte dat dit voor meer vertrouwen zorgt "when the going gets tough". Eerst een tijdje heen en weer blijven wisselen, maar tegenwoordig 100% op de flats aan het rijden. Met een goed contactoppervlak en schoenen met veel grip zit je alsnog solide op de fiets. Bergopwaarts was ik toch al de langzaamste, dus daar verlies ik weinig op en met het toegenomen vertrouwen pak ik dat op de downhill wel terug. Dat is toch waar het voor mij vooral omdraait op de mtb.

Op dit moment vind ik de mooiste route Hellendoorn, echter moet ik daarbij wel zeggen dat ik qua routes in Nederland nog niet veel gezien heb buiten Overijssel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:06
Ik overweeg de Sram Eagle GX 1x12 te monteren. Nu zit er een sram
X0 crank op. Kan ik deze (carbon) X0 blijven gebruiken (wel met nieuwe Xsync2 kettingwiel), of ‘moet’ ik de bijbehorende Eagle crank kopen? Wie weet raad /heeft ervaring?

Ps: de hub body in mijn achterwiel (speci Epic expert 29 uit 2014) is al XD sinds vanavond (was Dt swiss ratched type).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:14

Erazzzer

Fear me, I'm German!

In Overijssel zijn we verwend met mooie routes. Zelf heb ik het geluk dat route Lettele (officieel Deventer, rood) langs mijn tuinhek gaat. Niet heel technisch, maar een fantastische omgeving om doorheen te fietsen.
Op 3KM ligt het startpunt van Diepenveen (groen, ~30KM), Heeten (paars, ~30KM), Wechelerveld (zwart, ~3KM technisch parcours) en Deventer (rood, ~30KM,, die langs mijn tuin gaat). Groen is de meest gehypte route in de regio. Meest gereden, best onderhouden en de favoriet van bijna iedereen. Paars is een fantastisch mooie route die helaas ondergewaardeerd wordt.
Op 17KM van huis heb ik Holten (~30KM) en Hellendoorn (~17KM) liggen. Dit zijn absoluut 2 van de beste routes van Nederland, waarvan Holten mijn favoriet is. Hellendoorn vind ik net iets te kort.
Buiten mijn regio. Sleen is een leuke route. Helaas weer te lang geleden iets over te kunnen vertellen. Drunen is erg mooi, maar altijd heel erg druk en voor mij net iets te veel mul zand.
Maar mijn grootste zwak heb ik toch voor Zeist/Austerlitz combi. Absoluut geen technisch hoogstandje, maar een fantastische omgeving!

Van het weekend zijn bij mij de winterbandjes er weer onder gekomen. Voor de Continental MountainKing 2.4 en achter de Continental TrailKing 2.4. Dit zijn de Mex versies en vallen dus iets groter uit, bijna 2.6! Voor mijn achterwiel is dat het maximale wat tussen het frame past. Op de foto zie je het niet goed, maar het lijkt bijna een fatbike zo :P :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/96Iy7hZrSsLpnZiW3x1zVt6s/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@NielsTn De x0 crank heeft bouten voor de bevestiging van je Kettingbladen, de x-sync (2) chainrings zijn allemaal direct mount. Een x-sync gast en volgens mij niet worden. Een random andere 1x narrow wide chainring zal vast wel werken, maar mogelijk minder soepel en minder stil

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Prulleman schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:55:
@NielsTn De x0 crank heeft bouten voor de bevestiging van je Kettingbladen, de x-sync (2) chainrings zijn allemaal direct mount. Een x-sync gast en volgens mij niet worden. Een random andere 1x narrow wide chainring zal vast wel werken, maar mogelijk minder soepel en minder stil
De x0 crank daar heb ik de spider van kunnen demonteren, waarna ik tijdelijk 1x10 met een ovale tandwiel reed. De spider was de basis waarop de 2 kettingwielennmet BCD 110? Op waren geplaatst

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakam
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10 13:36
NielsTn schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 00:16:
[...]

De x0 crank daar heb ik de spider van kunnen demonteren, waarna ik tijdelijk 1x10 met een ovale tandwiel reed. De spider was de basis waarop de 2 kettingwielennmet BCD 110? Op waren geplaatst
Als je de spider los krijgt, is het gewoon kwestie van nieuw/juist tandwiel plaatsen ;) !
Dat gaat zonder problemen werken.
SRAM support pdf

[ Voor 21% gewijzigd door Chakam op 10-10-2017 06:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

drBunhead schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:55:
Op dit moment vind ik de mooiste route Hellendoorn, echter moet ik daarbij wel zeggen dat ik qua routes in Nederland nog niet veel gezien heb buiten Overijssel.
Als je die mooi vindt, moet je zeker Leersum en Amerongen eens rijden. Zelfde ontwerper, zelfde soort flow en in een prachtig bos.

Goed nieuws trouwens, vorige week is de aftrap geweest van het opknappen van de MTB-route Lage Vuursche. Nadat de oude onderhoudsploeg (MBC Midden) de handdoek in de ring gegooid had, heeft het vrijwilligersteam van de Utrechtse Heuvelrug de route onder haar hoede genomen. Doel is om de zwakke punten (modderbende na een beetje regen) aan te pakken, maar het ruige karakter te behouden en er niet zo'n racebaan van te maken als bijvoorbeeld Zeist. Mocht je je in het weekend een keer vervelen, meld je dan aan via Facebook en kom een dagje snoeien/zagen/harken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Demo schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 08:19:
[...]
Als je die mooi vindt, moet je zeker Leersum en Amerongen eens rijden. Zelfde ontwerper, zelfde soort flow en in een prachtig bos.

Goed nieuws trouwens, vorige week is de aftrap geweest van het opknappen van de MTB-route Lage Vuursche. Nadat de oude onderhoudsploeg (MBC Midden) de handdoek in de ring gegooid had, heeft het vrijwilligersteam van de Utrechtse Heuvelrug de route onder haar hoede genomen. Doel is om de zwakke punten (modderbende na een beetje regen) aan te pakken, maar het ruige karakter te behouden en er niet zo'n racebaan van te maken als bijvoorbeeld Zeist. Mocht je je in het weekend een keer vervelen, meld je dan aan via Facebook en kom een dagje snoeien/zagen/harken.
Ben ook zeker van plan een keer langs de heuvelrug te gaan en die routes te rijden, maar vanuit Enschede is het een stukje rijden. Daardoor is het er nog niet van gekomen, staan op de nominatie voor 2018. Kan ik er een mtb weekend van maken en alle (of in ieder geval zoveel mogelijk) routes in de regio afgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ben benieuwd, ga zondag met @JvS de heuvelrug op :)

Meestal ben ik te vinden op mijn thuis routes Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen, deze bevallen ook prima, alle 3 niet te lang en mooi te combineren voor wat afwisseling.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Erazzzer schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:54:
In Overijssel zijn we verwend met mooie routes. Zelf heb ik het geluk dat route Lettele (officieel Deventer, rood) langs mijn tuinhek gaat. Niet heel technisch, maar een fantastische omgeving om doorheen te fietsen.
Op 3KM ligt het startpunt van Diepenveen (groen, ~30KM), Heeten (paars, ~30KM), Wechelerveld (zwart, ~3KM technisch parcours) en Deventer (rood, ~30KM,, die langs mijn tuin gaat). Groen is de meest gehypte route in de regio. Meest gereden, best onderhouden en de favoriet van bijna iedereen. Paars is een fantastisch mooie route die helaas ondergewaardeerd wordt.
Op 17KM van huis heb ik Holten (~30KM) en Hellendoorn (~17KM) liggen. Dit zijn absoluut 2 van de beste routes van Nederland, waarvan Holten mijn favoriet is. Hellendoorn vind ik net iets te kort.
Buiten mijn regio. Sleen is een leuke route. Helaas weer te lang geleden iets over te kunnen vertellen. Drunen is erg mooi, maar altijd heel erg druk en voor mij net iets te veel mul zand.
Maar mijn grootste zwak heb ik toch voor Zeist/Austerlitz combi. Absoluut geen technisch hoogstandje, maar een fantastische omgeving!

Van het weekend zijn bij mij de winterbandjes er weer onder gekomen. Voor de Continental MountainKing 2.4 en achter de Continental TrailKing 2.4. Dit zijn de Mex versies en vallen dus iets groter uit, bijna 2.6! Voor mijn achterwiel is dat het maximale wat tussen het frame past. Op de foto zie je het niet goed, maar het lijkt bijna een fatbike zo :P :

[afbeelding]
Zie Rijssen niet terug in je verhaal. Zelf niet geweest, maar een collega van me is daar erg over te spreken. Staat ook al tijden in de top 10 van mtbroutes.nl. Misschien ook eens de moeite van een bezoekje waard :)

Zelf al een tijdje geen MTB meer, maar begint toch wel weer wat te kriebelen. Nu een gravelracer en daar is op zich prima mee te mountainbiken, zelfs mee de Ardennen in geweest, maar toch maar weer eens een MTB opbouwen/kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Erazzzer schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 23:54:

[afbeelding]
Jeetje, ga je er mais mee oogsten in de blub? Ik vind een Barzo en X-King al ruim voldoende in de winter voor de voorkant. Achter gewoon een Peyote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Strider schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:19:
Ik vind Horst de mooiste. Ik haat klimmen, dus al die routes met alleen vee hoogtemeters vind ik niks (op een of andere manier vinden anderen dat wel leuk). Horst heeft wel wat klimmetjes, maar geen super lange en de track flowt gewoon lekker.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Strider schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 22:19:
De stukken trail uit de BikeBoutique Single Track Event Trail Tour!

En anders de routes bij Valkensburg/Beek/Gulpen/Kerkrade/Het zuiden van Limburg :)

Mijn thuistrails zijn Dorst en LDD. Leuk, goed onderhouden, geen uitdaging voor mij meer. Maar wel leuk voor de kilometers! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ruud schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 12:12:
[...]

Jeetje, ga je er mais mee oogsten in de blub? Ik vind een Barzo en X-King al ruim voldoende in de winter voor de voorkant. Achter gewoon een Peyote.
XK op het voorwiel in de winter? Maar wat nou als je van het asfalt af moet?
Ik heb in mijn regio nog aardig wat klimmeters en weinig verhard, dan is deze combi buitengewoon prettig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
zonoskar schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 12:52:
[...]

Ik vind Horst de mooiste. Ik haat klimmen, dus al die routes met alleen vee hoogtemeters vind ik niks (op een of andere manier vinden anderen dat wel leuk). Horst heeft wel wat klimmetjes, maar geen super lange en de track flowt gewoon lekker.
Niet het klimmen is leuk, maar wat omhoog gaat mag later weer naar beneden :) En daar is toch veel lol mee te beleven. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Erazzzer schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:18:
[...]

XK op het voorwiel in de winter? Maar wat nou als je van het asfalt af moet?
Ik heb in mijn regio nog aardig wat klimmeters en weinig verhard, dan is deze combi buitengewoon prettig...
Een X-king en asfalt gaat sowieso niet samen. Noppen klappen snel om :)

Ik heb nog nooit anders gereden dan Rocket Ron/X-king/Barzo aan de voorkant in de winter en heb geen ervaring met klei. Misschien ben ik wel verwend qua omstandigheden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Chakam schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 06:43:
[...]

Als je de spider los krijgt, is het gewoon kwestie van nieuw/juist tandwiel plaatsen ;) !
Dat gaat zonder problemen werken.
SRAM support pdf
thanks, ik zie dat ik dan een Eagle kettingwiel nodig heb van non-BOOST variant (die schijnen 6mm offset te hebben (de BOOST variant heeft 3mm offset)).
Ik ga er nog een blog artikel over posten, wie weet hebben er meer mensen baat bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ruud schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:32:
[...]

Een X-king en asfalt gaat sowieso niet samen. Noppen klappen snel om :)

Ik heb nog nooit anders gereden dan Rocket Ron/X-king/Barzo aan de voorkant in de winter en heb geen ervaring met klei. Misschien ben ik wel verwend qua omstandigheden ;)
Oh ja, XK, dacht even aan de Race-King :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Prulleman schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:48:
Ben benieuwd, ga zondag met @JvS de heuvelrug op :)

Meestal ben ik te vinden op mijn thuis routes Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen, deze bevallen ook prima, alle 3 niet te lang en mooi te combineren voor wat afwisseling.
Waar ga je heen? Zeist/Austerlitz is qua (gebrek aan) hoogteverschil en kort draai- en keerwerk niet heel erg anders dan drieluik Dorst, Leersum en Amerongen hebben een paar flinke klimmen en daarmee ook erg mooie afdalingen. Leersum is qua natuur de mooiste, Amerongen heeft een sectie met prachtige kombochten. Als je de tijd en conditie hebt, zou ik ze allebei pakken :) Als je dan nog energie over hebt (of LE én AM teveel vindt) kan je Hoge Ginkel pakken (volgt het eerste deel van LE en de laatste klim van AM) dat is soms net een achtbaan :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

pjlgt schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:00:
[...]

Zie Rijssen niet terug in je verhaal. Zelf niet geweest, maar een collega van me is daar erg over te spreken. Staat ook al tijden in de top 10 van mtbroutes.nl. Misschien ook eens de moeite van een bezoekje waard :)

Zelf al een tijdje geen MTB meer, maar begint toch wel weer wat te kriebelen. Nu een gravelracer en daar is op zich prima mee te mountainbiken, zelfs mee de Ardennen in geweest, maar toch maar weer eens een MTB opbouwen/kopen
Rijssen ja, dat is inderdaad eentje die erg dichtbij is, erg hoog staat op de lijst, maar waar ik nog niet ben geweest. Misschien als het zondag enigszins mooi weer is dat ik hem ga rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Demo schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:19:
[...]
Waar ga je heen? Zeist/Austerlitz is qua (gebrek aan) hoogteverschil en kort draai- en keerwerk niet heel erg anders dan drieluik Dorst, Leersum en Amerongen hebben een paar flinke klimmen en daarmee ook erg mooie afdalingen. Leersum is qua natuur de mooiste, Amerongen heeft een sectie met prachtige kombochten. Als je de tijd en conditie hebt, zou ik ze allebei pakken :) Als je dan nog energie over hebt (of LE én AM teveel vindt) kan je Hoge Ginkel pakken (volgt het eerste deel van LE en de laatste klim van AM) dat is soms net een achtbaan :D
Leersum was het plan, ben benieuwd, ken niks daar in de omgeving

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 10:54
Prulleman schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:24:
[...]
Leersum was het plan, ben benieuwd, ken niks daar in de omgeving
Als je een zwart-witte Merida ziet moet je even zwaaien, ik ga zondag waarschijnlijk ook Leersum rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
L0we schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 08:00:
[...]

Als je een zwart-witte Merida ziet moet je even zwaaien, ik ga zondag waarschijnlijk ook Leersum rijden :)
:w Wij starten rond 10 uur, ik met een zwarte Cannondale met lefty, een zwart oranje Bulls en nog iemand?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Leukste is om je auto op de parkeerplaats te zetten boven op de Amerongse berg (Bergweg), vanaf daar kan je alle drie de routes starten en dus tussendoor ook even bij je auto stoppen om extra water of eten bij te laden.

Mijn streven in in elk geval om ze allemaal te rijden van het weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Erazzzer schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 16:40:
[...]

Oh ja, XK, dacht even aan de Race-King :x
X-King is mooi all-round inderdaad. Ik ken echter iemand ie achter én voor 2,25" Racing Ralph rijd (wel tubeless met 1,5 bar of minder) en die gaat toch wel erg hard door de bossen (ook de technische stukken).

Ik moet er voor mezelf niet aan denken maar ik heb gezien dat het kan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:37:
[...]

X-King is mooi all-round inderdaad. Ik ken echter iemand ie achter én voor 2,25" Racing Ralph rijd (wel tubeless met 1,5 bar of minder) en die gaat toch wel erg hard door de bossen (ook de technische stukken).

Ik moet er voor mezelf niet aan denken maar ik heb gezien dat het kan ;).
Mijn cannondale kwam ook met 2x RaRa 2.25". inmiddels ook tubeless en dat bevalt eigenlijk prima. Kan Dorst er in 24.00 mee rijden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:51:
[...]

Mijn cannondale kwam ook met 2x RaRa 2.25". inmiddels ook tubeless en dat bevalt eigenlijk prima. Kan Dorst er in 24.00 mee rijden.
Ik rijd in de zomerperiode (NL) met 2x Vittoria Peyote en dat is prima te doen! In de winter wil ik vooral aan de voorkant iets meer zekerheid dus daar een iets iets grovere band. Ik rijd afdalingen en bochten altijd met vrij veel druk op (dus gewicht op, niet druk in ;) ) het voorwiel en stuur vrij agressief in. Dan is een Peyote/Racing Ralph soms net te licht als de ondergrond iets minder vast is :)

Zolang de banden maar goed grip hebben op de zij-noppen ben ik snel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud merk wel dat de RaRa wat meer moeite heeft nu in de herfst.. mogelijk dat het op droge winterdagen weer beter gaat. Zie het niet zo zitten om telkens van banden te wisselen, wellicht iets meer allround als deze versleten zijn

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Prulleman: dan lekker een Rocket Ron aan de voorkant (SNAKESKIN! De normale is echt te licht) en RaRa achter. Voor de gemiddelde route in NL ruim voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 13:30:
@Ruud merk wel dat de RaRa wat meer moeite heeft nu in de herfst.. mogelijk dat het op droge winterdagen weer beter gaat. Zie het niet zo zitten om telkens van banden te wisselen, wellicht iets meer allround als deze versleten zijn
Ik ben daarom naar Continental geswitcht voor en achter, de X-Kings leken me iets meer all-round en lijken wat tussen RaRa en RoRo in te liggen. Klopt dat?

De X-King is in ieder geval een stuk stiller op de weg vergeleken met mijn oude RoRo voor...

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 12-10-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-10 11:54

Corpii

Le Tostie

Ik vind de RoRo een onding, op de grens is de band heel onvoorspelbaar vind ik. Heb hem 1x te leen gehad omdat een maatje mijn Barzo wilde proberen en in die rit 2x gehad dat de band wilde omslaan. Kon techniek zijn maar met de Barzo had ik geen enkele last, ook niet toen ik een rit daarna de Barzo over de grens probeerde te krijgen. Deze ging licht glijden waardoor ik makkelijk in kon grijpen.

Als je alternatieven wilt: vittoria Barzo, Conti X-king, Maxxis Ikon, specialized heeft ook goeie banden. Over het algemeen ook goed online te verkrijgen. RoRo en X-king zijn overigens goed te vergelijken qua noppenprofiel en grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
lastige materie.. banden.. zoveel verschillende omstandigheden, even vergelijk met een fietsmaatje is vaak ook geen oplossing, andere druk, andere vork, andere geo. En een dure hobby als je verschillende banden wilt uitproberen...
anyway, ik kijk het nog even aan, maar als mijn RaRa achter versleten is gaat de voorste RaRa naar achter en iets zwaarders vooraan.

maxxis icon spreekt me ook wel aan

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 12-10-2017 15:01 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Daarom ben ik pro-Vittoria, voor 25 euro per stuk vind je meestal wel bandjes. Kun je eens wat proberen :)

Vind ik het niets dan gaan ze naar iemand die er wel blij mee is! Of minder kieskeurig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 09-10 14:12
Corpii schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 14:40:
Ik vind de RoRo een onding, op de grens is de band heel onvoorspelbaar vind ik. Heb hem 1x te leen gehad omdat een maatje mijn Barzo wilde proberen en in die rit 2x gehad dat de band wilde omslaan. Kon techniek zijn maar met de Barzo had ik geen enkele last, ook niet toen ik een rit daarna de Barzo over de grens probeerde te krijgen. Deze ging licht glijden waardoor ik makkelijk in kon grijpen.

Als je alternatieven wilt: vittoria Barzo, Conti X-king, Maxxis Ikon, specialized heeft ook goeie banden. Over het algemeen ook goed online te verkrijgen. RoRo en X-king zijn overigens goed te vergelijken qua noppenprofiel en grip.
Ik had hetzelfde met RoRo (voor), ik vond de band plots wegglijden bij het nemen van bochten juist op het moment dat je schuin hangt en ook op asfalt vond ik het niet prettig om een bocht te nemen (dan voelde ik een tegenstuurkracht als ik in een bocht hing). Ik heb nu een Barzo voor (RoRo achter nog) en beide problemen daar niet mee.
Barzo genomen n.a.v. advies hier op bovenstaande effect en dat is prima bevallen. Geen ervaring met andere banden.

De Barzo is wel vrij stug ivm de erg soepele RoRo EVO TLR, ik geloof dat ik mijn bandendruk op 1,2 heb staan voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 13-10-2017 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Met ingang van 1 januari een nieuwe baan, dicht bij huis, dus ben van plan om mijn gravelracer/commuter van de hand te doen en weer een MTB te kopen. Al een aantal 29ers gehad in het verleden en ben eigenlijk voornemens om terug te gaan naar een 26er of heel misschien een 27.5er. Zie zoveel leuke highend 26ers op MP staan voor schappelijke prijzen, dat dat mij meer trekt dan een wat nieuwere fiets met mindere opties. Sleutelen doe ik zelf, dus versleten onderdelen vervangen is geen probleem.

Nog meer mensen die nog met veel plezier op een/hun 26er fietsen of is dat echt niet meer van deze tijd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
Zoek een 26'er waar je 650B wielen in kwijt kunt! :)

Oh en als @maartend reageert... Niet naar luisteren ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Ruud op 13-10-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
26 inch wordt nog best veel gereden.. maar het heeft nauwelijks inruilwaarde meer. De hoofdreden dat ik voor mn nieuwe fiets naar 29" heb gezocht is inruilwaarde. De 2e hands markt lijkt zich blind te staren op 27,5+ of 29".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:41
Waddu? Ikkuh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 12:39
Ik rijd nog steeds op een 26" ATB uit 2011. Helemaal niks mee hoor. Ik kan de 29" fietsers ook prima bijhouden. Dus gewoon doen (ook al kijk ik af en toe wel met een schuin oog naar de 29'ers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:41
Ik mag dus nix zeggen van @Ruud
En dat zegt al genoeg.

ahum ; scalpel carbon, laatste model 26'er, voor 650 gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:04:
En dat zegt al genoeg.

Zit te kijken naar de Cannondale Flash, dus we zitten in dezelfde richting ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
pjlgt schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:21:
[...]

Zit te kijken naar de Cannondale Flash, dus we zitten in dezelfde richting ;)
Hou er bij een oude lefty wel rekening mee dat 9 van de 10 gebruikers hun vork nooit laten servicen en dat dat bij een lefty lastig zelf te doen is. Check dus goed op speling, schade aan de binnenpoot coating, heeft ie nog de full travel, voelt de demping OK, werkt de instelling van de demper goed, werkt de lockout nog etc.

(verder niks met met een lefty :*) )

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 13-10-2017 13:50 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
maartend schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:04:
En dat zegt al genoeg.

;)

Mooie deal toch? Ik ben helaas slachtoffer van marketing dus wil een 29'er :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
sja.., hangt een beetje af van wat je zoekt.. ik heb zelf ook wel bewust voor een 29-er gekozen, maar ik wilde:
- een nieuwe, dan is er niet veel anders :D
- ben 1.86, dus dan scheelt ook al
- rij vooral xc, het lieftst een beetje doorknallen, en daar past een 29-er ook goed bij

maar kortom, als een 26 goed aanvoelt en aansluit bij je rijstijl qua geo, dan maakt het allemaal niet zoveel uit denk ik.

dingen die ik nu (achteraf) wel jammer vind is dat ik achter nog een QR heb ipv steekas, voor is dat met de lefty natuurlijk niet van toepassing, bij een 26-er zit je mogelijk met meer van dat soort zaken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Ben zelf net tegen de 1.80m, dus hang vaak tussen een M en L in. Ervaring leert dat ik een M over het algemeen net wat lekkerder vind passen/rijden. Ook afhankelijk van merk/type natuurlijk. Totaal geen ervaring met steekassen, dus hoe dat verschilt tegenover QR is mij niet bekend.

Eerst huidige fiets maar eens in de verkoop en dan maar verder zien. Bedankt voor de tips! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
verschillen zijn allemaal niet zo groot, maar is allemaal net wat stijver en met boost wat breder.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-10 15:51
Is er ook een MTB woordenboek ergens te krijgen? XC/QR :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:41
XC = Cross Country
QR = Quick Release. (De klassieke assen waar je het hendeltje overzet om het wiel eruit te halen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Inmiddels bijna mijn Epic uit 2014 van 2x10 naar 1x12 omgebouwd (Sram X0 naar Sram Eagle icm X01 derailleur en gripshift)
Hier wat foto’s

50t cassette

Crank direct mount 6mm offset (non-boost)

Morgen de shifter en derailleur en dan rijden maar

[ Voor 65% gewijzigd door NielsTn op 13-10-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ketting lijn goed met de crank chainring combo?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Vraag me altijd af wat je met zo'n groot blad moet aan de achterkant? Moet je toch wel een hele steile bult optrappen als je die eens wil gebruiken. Lopen is dan toch bijna sneller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Rij nu 1x11 met 32/11-42
In NL heb ik de 42 nog niet gebruikt, maar in de Ardennen ga ik die zeker wel nog hebben. Met de oude triple reed ik daar ook in het kleinste verzet. 32-42 met 29" is een stuk zwaarder, dan zou een 50 achterop echt wel prettiger zijn in sommige situaties.

En fietsen is altijd beter dan lopen :Y)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
pjlgt schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 20:35:
Vraag me altijd af wat je met zo'n groot blad moet aan de achterkant? Moet je toch wel een hele steile bult optrappen als je die eens wil gebruiken. Lopen is dan toch bijna sneller?
Tja, als ik op mijn laagste rijdt wat een 24/36 is kom je op hetzelfde uit. En dan is je max snelheid zo'n 4km/u. Maar de plekken waar je die gebruikt ren je niet met 6km/u de heuvel op.
En dan is nog het afstapprobleem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Prulleman schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 19:53:
Ketting lijn goed met de crank chainring combo?
Ja, icm de non-boost ring (deze heeft 6mm offset in tegenstelling tot de boost variant (3mm offset).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
pjlgt schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 20:35:
In Reichswald weet ik er een lange klim van 20-25% te vinden... dusss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Ik heb mn grote soms op de Holterberg al nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
NielsTn schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 22:56:
[...]

Ja, icm de non-boost ring (deze heeft 6mm offset in tegenstelling tot de boost variant (3mm offset).
Kettinglijn van een direct mount sram crank met 6mm offset lijkt een stuk beter te zijn dan een volledige M8000 setup. Deze laatste met absolute black oval offset kettingwiel.

Allebei non boost frames. En niet gemeten maar op het oog en op het oor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NielsTn
Bijgaand foto's van de Eagle 1x12 setup mbt kettinglijn en de Non-boost sprocket (6mm offset ipv 3 mm offset)
Kettinglijn bij middelste versnelling (7e)
Kettinglijn Eagle midden

Kettinglijn op 10 tand:
Kettinglijn Eagle 10 tand

Kettinglijn op 50 tand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qJgvBvJrLpAUq2j8xMu6GHpF/thumb.jpg

het ombouw verslagje staat hier

[ Voor 80% gewijzigd door NielsTn op 14-10-2017 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschrijver88
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:55
Zo ik ben een week of vier geleden over gestapt op nieuwe banden en heb ze meteen tubeless gemaakt omdat iedereen op internet daar zo vol lof over is. En ik moet zeggen ik ben om, het rijdt echt duidelijk beter op de parcours en op straat. Ik heb ze nu op Schoorl, Zandvoort en Noordwijk geprobeerd en het is echt een wereld van verschil, nu heeft dat er misschien ook deels mee te maken dat de betreffende banden beter zijn dan de standaard banden op de Cube LTD SL 2017.

Ik heb nu de Rocket Ron Speed voor en de Thunder Burt Speed achter. Meer grip in de bochten en ze rollen nog eens sneller ook, ik moet wel zeggen dat ik ze heb getest op een droog parcour, maar ik heb zo het vermoeden dat zolang je bij echt natte modder uit de buurt blijft de Thunder Burt prima is.

Echter is het tubeless maken echt een drama als je niet de juiste spullen hebt, zonder compressor en zonder schwalbe easy fit ( zeepwater werkte niet ) was een drama. Uit eindelijk een Schwalbe tire booster gekocht en toen ging het behoorlijk makkelijk, daarna even de vloeistof ingieten, goed schudden, test rondje maken en ik heb ze na 4 weken nog niet hoeven bijpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
NielsTn schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 11:18:
Bijgaand foto's van de Eagle 1x12 setup mbt kettinglijn en de Non-boost sprocket (6mm offset ipv 3 mm offset)
Kettinglijn bij middelste versnelling (7e)
[afbeelding]

Kettinglijn op 10 tand:
[afbeelding]

Kettinglijn op 50 tand:
[afbeelding]

het ombouw verslagje staat hier
Kettinglijn is sowieso een punt bij 1x systemen.

Als je er echt bovenop wil zitten moet je de lijn zo recht mogelijk hebben bij de meest gebruikte versnelling.
Dat hoeft dus niet het midden te zijn :P Terwijl de uitersten nog steeds redelijk functioneren.

In ander nieuws kwam mijn rechter scheenbeen er gister ook weer hard achter dat een voorwiel (rara)weinig grip heeft in modder op een schuine helling. :+ Dat bezorgde namelijk een snelle ontmoeting met het frame.

[ Voor 13% gewijzigd door Torched op 15-10-2017 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Mschrijver88 had je bij het pompen de core uit je ventiel? Bij mij was dat het verschil tussen nutteloos lucht tussen je band door pompen en een band die in 1 keer op zijn plek schiet

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschrijver88
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:55
Prulleman schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 07:51:
@Mschrijver88 had je bij het pompen de core uit je ventiel? Bij mij was dat het verschil tussen nutteloos lucht tussen je band door pompen en een band die in 1 keer op zijn plek schiet
Ja dat had ik, mocht niet baten helaas. Meerdere youtube how to’s bekeken voor tips van tevoren:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tubeless O+

Vandaag lek gereden bij Leersum. Even schudden, beetje pompen en weer door. Echt top.

Sowieso heerlijke dag om te rijden!
https://www.strava.com/activities/1231190978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wij (@Prulleman , een collega en ik) waren ook op Leerssum (alleen Leersum gedaan). Het mag gezegd worden, het was tyfusdruk! Maar het was ook weer lekker. Even met de neus op de feiten gedrukt dat ik geen goeie klimmer ben (en ueberhaupt een beginner) :P.

Hogeginkel heb ik op Koningsdag gedaan, maar met weinig succes. Ik ben daar toen in een dubbele kuil (met waarschuwingsbordje |:() hard gecrasht met nogal pijnlijk gevolg. Ik fiets nu ruim twee jaar en ik val nooit. Maar die keer wel en ook goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tLpftbEQMZj09CmWonOokkK2/full.jpg

Maar ik doe het weer. Heb nu een mooie nieuwe fiets (Bulls Copperhead 3 2017 27.5) en die fiets echt geweldig!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TrvuKkfsKBbrKaDj8rEP4AVM/full.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 15-10-2017 15:50 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Leersum is inderdaad een mooi parcours! Stukje meer hoogtemeters dan mijn thuis rondjes (dorst en omstreken). Weer was prachtig en parcours lag er goed bij. Lekker ochtendje gefietst :Y

Volgende week de appelflappentocht
Ben benieuwd

En mooie fiets @JvS, goed uitgezocht ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 15-10-2017 16:06 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Dan zat ik kennelijk op een goed moment op het parcours. Eigenlijk maar 2 keer moeten wachten om iemand in te kunnen halen.

Vind zelf Hoge Ginkel altijd wel een lekker toetje, dropper naar beneden en gas op de lollie :9

Maar het is inderdaad nog best een tricky stuk, met die kuilen en een paar sneaky hairpins, zeker geen beginners-vriendelijke track.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Vandaag heb ik ook MTB en turnen gecombineerd. Stukje downhill met dubbele flikflak en halve schroef. Op gewoon een recht stuk bospad, mijn voorwiel bleef ergens achter haken en ik maakte een salto over het stuur heen. Ik kon alleen niet terug vinden waar mijn wiel nou vast kwam te zitten. Beetje raar. In ieder geval onder de schaafwonden en blauwe plekken, maar verder geen vervelende schade (aan mij, fiets maakt rare geluidjes. Moet ik nog naar kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 10:54
Ik heb vandaag Leersum met Hoge Ginkel gecombineerd. Was een erg lekker stukje trappen, zeker met dit weer.

Had Leersum nog niet eerder gefietst, maar hij beviel erg goed. In het begin wel een beetje druk, maar eigenlijk had ik er verder weinig last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gisteren voor de tweede keer tubeless gereden, deze keer woon-werk. En wat denk je: op de terug weg, vrij in het begin, vreemd geluid, blijkt dat ik in een dikke schroef ben gereden. De Latex spoot er aan alle kanten langs en ondanks dat ik zo voorzichtig mogelijk de schroef heb verwijderd kon ik niet voorkomen dat in een keer alle lucht uit de band verdween.

Gelukkig binnenbandje bij dus ondanks de troep alles nog terplekke kunnen repareren.

Nu de boel weer opnieuw tubeless maken. Ik vind het echt zonde om na 2 ritten alweer een nieuwe buitenband te moeten kopen dus ik wil deze eigenlijk repareren. Ik neem aan dat dit (het gat is zon 2-3mm) met een standaard simons plakker en solutie wel moet lukken? En dan mogelijk nog wat lijm aan de buitenkant in het gat zodat er niet zo veel zooi in komt? Dat wil ik in ieder geval gaan proberen.

Al iemand soortgelijke ervaringen? Was er een manier geweest om een dergelijk object te verwijderen en de latex alsnog zijn werk te laten doen? :) Ergens goed dat ik er op tijd op wordt gewezen dat ik nog altijd een biba mee zal moeten nemen ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 18-10-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Gat 2-3 mm had de latex eigenlijk wel gewoon moeten kunnen dichten. Heb je het goed geschud voordat je het erin hebt gedaan?

Volgende keer kan je eerst ook proberen om de band opnieuw op te pompen, met het gat op '5 uur' en je vinger erop houden totdat de latex tijd heeft gehad om zich te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:57:
Gisteren voor de tweede keer tubeless gereden, deze keer woon-werk. En wat denk je: op de terug weg, vrij in het begin, vreemd geluid, blijkt dat ik in een dikke schroef ben gereden. De Latex spoot er aan alle kanten langs en ondanks dat ik zo voorzichtig mogelijk de schroef heb verwijderd kon ik niet voorkomen dat in een keer alle lucht uit de band verdween.

Gelukkig binnenbandje bij dus ondanks de troep alles nog terplekke kunnen repareren.

Nu de boel weer opnieuw tubeless maken. Ik vind het echt zonde om na 2 ritten alweer een nieuwe buitenband te moeten kopen dus ik wil deze eigenlijk repareren. Ik neem aan dat dit (het gat is zon 2-3mm) met een standaard simons plakker en solutie wel moet lukken? En dan mogelijk nog wat lijm aan de buitenkant in het gat zodat er niet zo veel zooi in komt? Dat wil ik in ieder geval gaan proberen.

Al iemand soortgelijke ervaringen? Was er een manier geweest om een dergelijk object te verwijderen en de latex alsnog zijn werk te laten doen? :) Ergens goed dat ik er op tijd op wordt gewezen dat ik nog altijd een biba mee zal moeten nemen ;).
ik had 2 weken terug precies hetzelfde met een stuk glas, wellicht iets kleiner gat, want ik kon dmv snel het gat naar beneden draaien ervoor zorgen dat niet alle lucht eruit ging, en het gat wel gedicht werd door de latex. Aangezien het wel meer een snee dan een gaatje was, ben ik wel omgedraaid en rustig naar huis gereden ipv band bijpompen en de boel uit elkaar trekken...

anyway, ik heb precies gedaan wat jij voorstelt (met tips van @Ruud en @Makkelijk) , buitenkant met secondelijm bij elkaar houden, binnenkant met standaard plakker en solutie.

zie hier en de posts eronder:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 13)"

van het weekend Leersum mee gereden en de week ervoor Dorst/Cadettenkamp, alles zit goed dicht en ook de secondelijm aan de buitenkant houd de boel goed bij elkaar.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 09-10 14:12
Ik heb mijn tubeless achterband (rocket ron evo tlr) aan de binnenzijde met een standaardplakker en standaard bandenlijm gerepareerd, was een snee van zo'n cm. Werkt prima. De druk van de band drukt natuurlijk zowieso de plakker wel tegen de band dus als ie eenmaal op spanning is gaat dat plakkertje nergens meer heen (en dan de lijm nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:29:
Gat 2-3 mm had de latex eigenlijk wel gewoon moeten kunnen dichten. Heb je het goed geschud voordat je het erin hebt gedaan?

Volgende keer kan je eerst ook proberen om de band opnieuw op te pompen, met het gat op '5 uur' en je vinger erop houden totdat de latex tijd heeft gehad om zich te zetten :)
Het ene gat is het andere niet :)

Ik vind een gat van 3mm erg groot en denk niet dat latex zo'n gat dicht. Maar zoals gezegd sla een spijker van 3mm diameter in je band en het gat is echt geen 3mm.

Maar met een plakker aan de binnenkant kom je een heel eind zoals al gemeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Klopt, die 5 uur positie en het gat gedeeltelijk dicht houden was misschien wel een goede geweest. Maar er was ook al veel lucht ontsnapt bij het verwijderen van de schroef. Als de boosdoener nog ergens stond toe te kijken heeft ie in ieder geval een mooi tafereel kunnen aanschouwen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 09:48
Leuk topic!

Pas begonnen en een fiets gekocht. Ik vind het nog erg leuk! Moest laatst even de fiets ophalen bij de FM dus moest het voorwiel eruit (anders past 'ie niet). Ben niet echt technisch/handig maar had verwacht dat het er in zetten zeer eenvoudig moest zijn. Tja, dus niet..

Wiel zit er in maar als ik er aan draai dan draait het wiel niet soepel door, alsof die iets klemt. Het is weg als ik dat hendeltje helemaal los haal, maar dat is geen optie. En erg los zetten/klemmen kan ook niet de bedoeling zijn toch?

Vandaar dat 15-20 kilometer wel de max is voor mij, heb teveel weerstand haha :p Maar dat zal binnenkort wel meer worden hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Zou er niet teveel mee doorrijden... Ik neem aan dat het een normale quick release betreft?

Als je wiel niet soepel draait zit ie echt te vast, maar de hendel moet uiteraard ook goed dicht zitten en vooral dicht blijven zitten..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-10 09:48
Ja, gewoon zo'n hendeltje.

Maar heb het gevoel dat die dan echt los zit (dat keer/zwaaipunt) als je het hendeltje om zet. Niet dat je wiel eruit valt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Zou even iemand met ervaring raadplegen (fysiek) over het internet is het lastig gokken wat los en vast is...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:59
Trezzahn schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:53:
Leuk topic!

Pas begonnen en een fiets gekocht. Ik vind het nog erg leuk! Moest laatst even de fiets ophalen bij de FM dus moest het voorwiel eruit (anders past 'ie niet). Ben niet echt technisch/handig maar had verwacht dat het er in zetten zeer eenvoudig moest zijn. Tja, dus niet..

Wiel zit er in maar als ik er aan draai dan draait het wiel niet soepel door, alsof die iets klemt. Het is weg als ik dat hendeltje helemaal los haal, maar dat is geen optie. En erg los zetten/klemmen kan ook niet de bedoeling zijn toch?

Vandaar dat 15-20 kilometer wel de max is voor mij, heb teveel weerstand haha :p Maar dat zal binnenkort wel meer worden hoop ik.
Weet je zeker dat je wiel recht in je frame zit? Anders heb je waarschijnlijk de remhendel ingedrukt zonder dat je remschijf/wiel er dus inzat. Had ik ook en heb ik uiteindelijk opgelost met deze post van dr. Eskimo.

"Of de boutjes van je remklauw (dat ding waar je remblokjes inzitten) losschroeven, dan rem indrukken, en terwijl je de rem ingedrukt houdt de boutjes weer aandraaien. Zo staat ie ook mooi uitgelijnd."

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Een quickrelease hoeft trouwens beslist niet heel strak te zitten. Als je 'm met alleen je duim dicht kunt duwen, dan is dat al echt strak genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Als hij net bij de fietsenmaker vandaan komt, mag je verwachten dat die je niet laat fietsen met een slecht uitgelijnde remklauw. Als je bij het vastzetten van de quick release op de vork gaat hangen, zou het wiel recht in de vork geduwd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenEx
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 10:20
Momenteel voor een instap MTB aan het kijken voor men vriendin en mezelf. We willen het budget zo laag mogelijk houden.

Ons oog viel op deze twee fietsen: (beide 29')
Cube Access WS EAZ
https://www.fietsenwinkel...cess-ws-eaz-29-2018-dames

Cube Aim SL
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-aim-sl-29-2018

1) Voldoet de SR Suntour voorvork voor een beginnende fietser? We zullen niet te 'radical' fietsen. Gewoon af en toe een MTB tour, stukje bos, stukje polder, stukje omhoog en naar beneden ;)

2) Is het het geld waard om een Shimano Deore te verkiezen boven de goedkopere groepen?
3) Of is dit budget (-600 euries) echt te laag voor een MTB
4) Zijn er andere alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 20:27
Gisteren een Giant Fathom 29 1 LTD gekocht. Ter vervanging van mijn Bulls Copperhead 3 uit 2009. Volledige SLX afmontage en voor de verandering een “goede” SR Suntour vork :) Fiets was door Giant in de sale gezet voor 799 :) Had eerst de Cube Acid 2017 op het oog tot deze voorbij kwam.

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2q04x06.jpg

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1 ... 109 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.