Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.501 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:37
En bandenspanning is een persoonlijk iets en heel erg afhankelijk van de setup. Maar van 70% van de MTB'ers in NL staan de banden veel te hard ja ;)

Kan natuurlijk ook een manier zijn om toch een spannend rondje over de saaie NL single tracks te hebben hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
Waarom moeten ze zacht zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Tja, als je nooit onverhard fietst zijn er ook talloze fijnere fietsen te koop dan een MTB, maar ieder z'n meug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 12:39
@Raymond wat leesvoer voor bandendruk. https://www.fiets.nl/2013/03/11/zoek-de-ideale-bandendruk/

[ Voor 42% gewijzigd door wisselwerking op 15-09-2017 11:36 . Reden: Nu met linkje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Omdat een band moet kunnen vervormen om grip te bieden op iets anders dan een biljartlaken ;) Contactoppervlak is dan gewoon groter en de noppen kunnen beter vastgrijpen in van alles en nog wat.

In het voorbeeld van de walnoten (al zijn die misschien wat al te groot). Stel dat je band gewoon netjes kan vervormen over het obstakel blijf je gewoon grip houden en springt je wiel niet alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Volgens mij mist je linkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:13
Ik ben sinds mijn nieuwe fiets ook wat bewuster met de bandenspanning om aan het gaan, (dacht voorheen dat 2.0-2.5 prima was...). Nu met tubeless zit ik tussen de 1.5 en 1.8. In het begin een beetje zoeken naar de minimale druk waarbij ze niet meer gaan zwalken in bochten (dat je ineens een stukje wegzakt). Dit laatste is erg afhankelijk van je banden en velgen. Brede banden op smalle velgen zullen dit veel sneller hebben, en moet je de druk eerder verhogen. Mijn velgen hebben een interne breedte van 21mm (niet heel breed, maar kan erger) en redelijk normale mtb banden (RaRa 2.25"). Bij bredere velgen zou ik bv een nog lagere druk kunnen rijden.

Ik merk bij deze lage druk nu echt wel voordelen, meer grip (en dus vertrouwen) in bochten, meer comfort, makkelijker over wortels (minder glijden, minder klappen). En de rolweerstand lijkt ook beter (verbetering in tijden, hoewel de sweet spot voor rolweerstand wat lastiger te bepalen is).

Als je met binnenbanden fietst moet je wel uitkijken dat je niet te ver onder de 1.8 gaat (afhankelijk van je gewicht uiteraard), omdat je dan weer sneller een snakebite te pakken hebt (en ook dat is natuurlijk weer afhankelijk van het terrein)

GMBN heeft uiteraard ook genoeg hierover te vertellen:
https://www.gmbn.com/vide...erything-you-need-to-know

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik had vaak andere tape velglint in de velgen zitten (veel in Limburg gereden) die net wat dikker was. En sowieso een goed merk (ik reed met Conti) binnenband scheelt ook veel. Bandenspanning is ook gewoon belangrijk. 1.8 had ik zelf ook, maar met zand edg reed ik op 1.6 bar. Wilt prima. Alleen opletten als je dan uitrijdt op de weg of zoiets. :)

Heb al een tijd geen mtb meer trouwens, sportieve herenfiets nu, maar merk wel de voordelen van jarenlang mountainbiken met sommige paden hier. Ik duik gewoon ook een 'gewoon' zandpad in. :P Beetje techniek is wel fijn. :Y

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Joopieboy Wat doet een dikker velglint dan? (Aangenomen dat je geen tubeless rim strips bedoelt). Icm binnenbanden is het gewoon zorgen dat je band niet beschadigd tegen je spaak gaten?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Precies, dus dat. :) Snakebite van je velgrand doe je helaas weinig aan maar ik heb meerdere malen (wel goedkope velgen) gehad dat mijn band lek ging op de binnenkant van de velg, dus door de spaken.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Duidelijk, dat heb ik idd ook gehad, maar dan met een slecht gespaakt 20" vouwfiets wiel.

Het verschil tussen een snakebite en een lek door spaakgaten (of te lange spaken...) is wel duidelijk te zien

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 10:54
http://trails.bike/mtb-route/luxemburg/berdorf-beaufort/1361

Gister deze route gereden, ontzettend tof om te doen. Het was redelijk fris, maar met het hoogteverschil trap je jezelf snel genoeg warm. Ik vind het een heel mooi gevarieerde route, je bent het grootste gedeelte aan het stijgen of aan het dalen, weinig echt vlakke stukken. Even wennen, maar wel erg leuk. Afdalingen waren gevarieerd, over een breed bospad, over een smal ongelijk pad met een hoop gladde rotsen, dan weer tussen de rotsen door naar beneden.
Helaas fietste ik de laatste 15 km door de regen, dat maakte de boel behoorlijk wat pittiger. De laatste klim naar Berdorf toe was een drama :P. Toen was ik echt op, en zelfs toen ik vanaf 2/3e ging lopen moest ik regelmatig stoppen om op adem te komen.

Afgezien daarvan ging het eigenlijk heel best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:41
@L0we Ik ken het gebied. Is zelfs om te wandelen soms pittig door de vele trappetjes. maar idd geweldig om daar te MTB'en. Ging je omgoog maar berdorf via de oude romeinse weg/pad/trail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
maartend schreef op zondag 17 september 2017 @ 12:06:
@L0we Ik ken het gebied. Is zelfs om te wandelen soms pittig door de vele trappetjes. maar idd geweldig om daar te MTB'en. Ging je omgoog maar berdorf via de oude romeinse weg/pad/trail?
Ik ken het gebied ook wel aardig goed inmiddels, keer of 10 geweest de laatste paar jaar. Vaak om te klimmen, af en toe om wat te wandelen. Was nu de eerste keer dat ik daar op de fiets zat.
Die klim eindigde inderdaad op het weggetje met de keien. Maar dan heb je 3/4e van de klim al gehad, en was voor mij de koek echt al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:59
Naar aanleiding van de vorige reacties (waarvoor dank!) ben ik verder gaan kijken.
Deze fiets trok mijn aandacht. Aldus de verkoper zijn banden + remblokken? Nieuw. Cassette (9 speed) en ketting nagenoeg nieuw. Fiets is uit 2009 en staat sinds 2013 stil wegens verblijf in buitenland zonder deze fiets.

Is dit een goede koop binnen het budget van <500 euro?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:33

DjVe

Hatsaflats!

Stufferdt schreef op zondag 17 september 2017 @ 22:28:
Naar aanleiding van de vorige reacties (waarvoor dank!) ben ik verder gaan kijken.
Deze fiets trok mijn aandacht. Aldus de verkoper zijn banden + remblokken? Nieuw. Cassette (9 speed) en ketting nagenoeg nieuw. Fiets is uit 2009 en staat sinds 2013 stil wegens verblijf in buitenland zonder deze fiets.

Ik vind het een hoop geld voor een oude 26er. Ik zou er maximaal €350 voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-10 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als die fiets in een schuur gestaan heeft, kan dat betekenen dat de schakelkabels vol roest zitten, de ketting kan (vast)geroest zijn en de seals van de voorvork zullen sowieso wel uitgedroogd zijn. Avid remmen gebruiken voor zover ik weet DOT remvloeistof, die is hygroscopisch en zal na 8 jaar wel vol water zitten. In het beste geval betekent dat dat je de remvloeistof moet vervangen, in het beroerdste geval zitten er stalen onderdeeltjes in de remmen die zijn gaan roesten door al het water... Zelfs in het meest positieve geval is 500 euro teveel, want al is het ding nauwelijks gebruikt, het is techniek van bijna 10 jaar geleden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we

Hoe bedoelt hij 'nieuw'? In 2013 gemonteerd? Of juist recenter?

Of het een goede koop is kan je alleen maar beoordelen als je er naast staat, en een beetje kan kijken / voelen hoe hij fietst, of er roest te zien is, of hij soepel schakelt, enz enz enz. Neem een goeie checklist mee, en beoordeel terplekke of het voor jou een goede keuze is :).
DjVe schreef op maandag 18 september 2017 @ 07:35:
[...]

Ik vind het een hoop geld voor een oude 26er. Ik zou er maximaal €350 voor geven.
Voor die 50 euro verschil zou ik hem niet laten staan. Denk dat het best een nette prijs is voor een carbon fiets, met deze afmontage.
Het is natuurlijk wel even de vraag hoe de verschillende onderdelen er aan toe zijn.
Demo schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:11:
[...]
Als die fiets in een schuur gestaan heeft, kan dat betekenen dat de schakelkabels vol roest zitten, de ketting kan (vast)geroest zijn en de seals van de voorvork zullen sowieso wel uitgedroogd zijn. Avid remmen gebruiken voor zover ik weet DOT remvloeistof, die is hygroscopisch en zal na 8 jaar wel vol water zitten. In het beste geval betekent dat dat je de remvloeistof moet vervangen, in het beroerdste geval zitten er stalen onderdeeltjes in de remmen die zijn gaan roesten door al het water... Zelfs in het meest positieve geval is 500 euro teveel, want al is het ding nauwelijks gebruikt, het is techniek van bijna 10 jaar geleden.
In principe zijn de remmen een gesloten systeem. Zou daar dan echt water bij komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
L0we schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:23:
[...]

Dit is inderdaad het meest belangrijk. 5 jaar in een vochtige schuur is misschien nog wel erger voor sommige onderdelen nog normaal gebruik.. Banden kunnen ook hun beste tijd gehad hebben na een paar jaar in de schuur, ook al zitten de gietstekels nog op de noppen.
In principe zijn de remmen een gesloten systeem. Zou daar dan echt water bij komen?
Ja zeker, hier staat een heel verhaal, geen idee of het waar is, maar het is een mogelijke verklaring:
https://www.pinkbike.com/...stpost/?commentid=1277891
(als het inderdaad dit verhaal is heb je wel gebruik nodig om water op te bouwen, maar mogelijk zijn er nog andere manieren hoe water in je leidingen terecht kan komen. Feit is dat het regelmatig gebeurd en behoorlijke gevolgen kan hebben als de boel onverwacht gaat koken in een afdaling).

Anyway, het kan best een mooie fiets zijn, maar het kan ook een afgeragde bak zijn... Als je zelf weinig ervaring hebt neem je het beste iemand mee die de boel beter kan beoordelen. Als dit niet lukt:
http://www.mountainbike.n...=2ehands%2C+waarop+letten
daar staat een mooi lijstje (maar als beginner zijn die dingen lastig te beoordelen..)

Bij de remmen, schijfremmen moeten een beetje hard aangrijpen, dus als je knijpt moeten je niet te ver door kunnen knijpen op het moment dat de blokken de schijven raken, ook moet je makkelijk met 1 vinger kunnen blokkeren. Kijk ook of ze niet aanlopen (kromme schijven...).

Bij de aandrijving, check op roestplekken en ketting rek (best met een tooltje, maar je kan ook kijken hoever je de ketting kan optillen van een buitenste voorblad, als de boel niet versleten is kan je de ketting maar een paar mm "optillen"). Bij de tandwielen moet je (zowel voor als achter) kijken of de tandjes niet te puntig zijn, de tanden horen een vlakke bovenkant te hebben. Ook hoort de holte mooi symetrisch te zijn, dus geen schuin golf patroon:
http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=9&t=134811. let ook op deze post: http://www.mountainbike.n...php?f=9&t=134811#p2268451 daar staan dus plaatjes van kettingbladen die al niet meer goed werken op een nieuwe ketting...

En houd er rekening mee dat je toch na een paar ritten 50-100 euro aan extra onderhoud kwijt bent.. Mijn oude MTB heeft ook een aantal keer voor langere tijd stil gestaan, en elke keer waren er wel wat kosten aan om em weer goed in het bos te krijgen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:34

26inch fietsje, is niet meer zo populair en daarom vind ik de prijs nogal aan de hoge kant.
Nieuwe tandwielen geloof ik niet alles van....cassette achterwiel is weinig van te zien, alleen een hoop vuil. Kettingblad voorkant heeft ronde tandjes en is zéker niet nieuw. Qua remmen ga ik mee met wat Demo (en anderen) ook al zeggen. Grote kans dat de brakefluid vol troep/vocht zit en waardeloos is. Maarrrr, in het ergste geval gooi je een nieuw setje Shiman BR-M395 erop en voor ±€60,- heb je nieuwe remmen (excl schijven).
Als je hem voor €300-€350 mee kunt nemen, of de verkoper doet er wat spares bij in nieuwstaat, dan is het nog wel de moeite voor zo'n oud ding. 9 speed is echt oud.
Wel een topmodel destijds, dat zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:46

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren weer eens op de fiets gestapt. Ging best lekker!
Technische stukken ben je met een 26" echt in het voordeel, de langere stukken moest ik de 'grotere' wielen voor laten gaan.

Blubber viel reuze mee, sommige bochten was het echt op het randje. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Gisteren rond Breda/Oosterhout prachtig weer en zo goed als geen blubber, voor het eerst de Vrachelen route (icm Cadettenkamp) gedaan. Ik was positief verrast! prachtige route met voor de regio een paar mooie "heuveltjes". Wat makkelijker doorknallen dan Dorst, en wat meer uitdaging dan Cadettenamp. Al met al 3 mooie afwisselende routes op een acceptabele afstand van mijn huis (8km over de weg opwarmen :D).
Binnenkort maar eens alle 3 aaneengesloten rijden!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Mijn geleideplaat (binnenkant) is gebroken. Hebben jullie nog adressen waar je een losse geleide plaat kan kopen (die ook op voorraad is). Ik had bestelling gedaan bij fietsonderdelenoutlet, maar daar bleek die toch niet op voorraad te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
wisselwerking schreef op maandag 18 september 2017 @ 12:09:
Mijn geleideplaat (binnenkant) is gebroken. Hebben jullie nog adressen waar je een losse geleide plaat kan kopen (die ook op voorraad is). Ik had bestelling gedaan bij fietsonderdelenoutlet, maar daar bleek die toch niet op voorraad te zijn.
voor welke derailleur?
hier hebben ze er wel een aantal op voorraad:
https://hollandbikeshop.c...terderailleur-onderdelen/

en anders gewoon geheel vervangen/upgraden die handel :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Gaat om Shimano Deore XT uit 2011. Ik neig ook naar upgrade/vervanging. Ik zie dat je bij Wiggle voor € 50,- nieuw achterderailleur kan kopen. Maar als het goedkoper kan is dat mooi meegenomen. Ik wil namelijk eigenlijk einde van het jaar/begin volgend jaar nieuwe ATB (29'er) kopen. Dus wil niet al te veel meer investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@wisselwerking https://www.bike-discount...m780-781-786-inside-64789
volgens mij is de 780 uit 2011, maar check wel ff het type nr van je XT groep..

Als je je hele fiets gaat upgraden zou ik het inderdaad bij een plaatje houden ipv een nieuwe derailleur, en upgraden van een 10sp xt valt ook niet mee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Controleer ook gelijk of je een GS (medium lengte kooi) of GSG (lange kooi) hebt. Het hierboven aangehaalde plaatje is voor een GS derailleur.

Heb je een 3x of 2x setup, dan heb je bijna zeker een GSG derailleur. Bij 3x heb je altijd een GSG derailleur. Bij een 2x setup ligt het aan het bereik van je cassette. Vooral bij 2x10 wordt er heel veel een GSG derailleur gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op maandag 18 september 2017 @ 16:02:
Controleer ook gelijk of je een GS (medium lengte kooi) of GSG (lange kooi) hebt. Het hierboven aangehaalde plaatje is voor een GS derailleur.

Heb je een 3x of 2x setup, dan heb je bijna zeker een GSG derailleur. Bij 3x heb je altijd een GSG derailleur.[/b] Bij een 2x setup ligt het aan het bereik van je cassette. Vooral bij 2x10 wordt er heel veel een GSG derailleur gebruikt.
Goeie toevoeging!
Uiteindelijk gaat het erom hoeveel tandjes je in je lichtste en zwaarste verzet (casette + voorbladen samen) moet kunnen opvangen.
Een moderne (wellicht de oude ook) SGS XT heeft een "capaciteit" van 47T, de GS versie 39T.

Volgens mij kan je het dan zo zien dat je met een 1x11 setup met bv een 11-46 dus een derailleur met een minimale capaciteit van 35 (46-11) nodig hebt.
Een tripple met 22-40 voor en 11-36 achter heeft een verschil van (40+36) - (22+11) = 43T nodig (SGS)
Een double 26-36 + 11-40: (36+40)-(26+11)=39, max van de GS, maar als je de standaard 2x11 groep koopt , zit er een SGS bij, wellicht zodat je nog een andere casette of voorblad kan monteren, zonder gelijk je derailleur aan te passen..

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 18-09-2017 16:47 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 15:21
Heeft er iemand ervaring met de Ergon SMC4 Sport Gel zadel? Mijn huidige zadel is wel aan vervanging toe :)

Afbeeldingslocatie: http://reviews.mtbr.com/wp-content/uploads/2015/09/Ergon-SMC4-M-900x600.jpg

https://www.futurumshop.n...29vgdUEAQYAyABEgKHbfD_BwE

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:28:
Heeft er iemand ervaring met de Ergon SMC4 Sport Gel zadel? Mijn huidige zadel is wel aan vervanging toe :)

[afbeelding]

https://www.futurumshop.n...29vgdUEAQYAyABEgKHbfD_BwE
Als je snel last hebt is dit misschien wat
Microkid in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20"

Zadels zijn namelijk heel persoonlijk, dus pietje kan wel zeggen dat het een perfect zadel is, terwijl het voor jou niet slechter kan

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op maandag 18 september 2017 @ 20:02:
[...]

Als je snel last hebt is dit misschien wat
Microkid in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 20"

Zadels zijn namelijk heel persoonlijk, dus pietje kan wel zeggen dat het een perfect zadel is, terwijl het voor jou niet slechter kan
Ik heb nu een BioFlex Ozone zadel, op zich zit hij best wel comfortabel maar het is geen MTB zadel. Daarom ben ik aan het rondkijken naar een ander zadel, dit keer wel een MTB zadel. De Selle Italia Flight Max gel zadel heeft veel goede reviews! Maar is ook meteen een stuk duurder, ik ga hem in mijn achterhoofd houden :)

Afbeeldingslocatie: https://www.wigglestatic.com/product-media/5360017505/bioflex-ozone-saddle.jpg

http://www.wiggle.nl/biof...um=base&utm_content=mkwid|sgqrqoNj8_dc|pcrid|214226865258|pkw||pmt||prd|5360138898nl

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik denk niet dat het advies specifiek bedoeld was voor dit ene zadel, maar vooral de zadelmeting. Vergeet trouwens ook niet de rol van een goede broek in je zitcomfort! Dat Bioflex zadel is veul te dik, daar ga je alleen maar last van krijgen op langere ritten...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@ElmarJ16 en @Prulleman dank voor de tips. Ik zal eens kijken wat ik ga doen. Keuzes, keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Prulleman schreef op maandag 18 september 2017 @ 11:36:
Gisteren rond Breda/Oosterhout prachtig weer en zo goed als geen blubber, voor het eerst de Vrachelen route (icm Cadettenkamp) gedaan. Ik was positief verrast! prachtige route met voor de regio een paar mooie "heuveltjes". Wat makkelijker doorknallen dan Dorst, en wat meer uitdaging dan Cadettenamp. Al met al 3 mooie afwisselende routes op een acceptabele afstand van mijn huis (8km over de weg opwarmen :D).
Binnenkort maar eens alle 3 aaneengesloten rijden!
Hey, da's mijn achtertuin! Was hier aan het rondneuzen omdat ik op zoek ben naar een nieuwe fiets om de bossen mee onveilig te maken voor het eerst in 15 jaar. Rijd ik straks misschien jou wel in de wielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Edmin Heb je 15 jaar geleden al wel Dorst gefietst? Ik ben ook soort van "terug van weggeweest". 20+ jaar geleden al vaak rondjes Dorst gedaan, maar op een gegeven moment wordt het tijd voor een nieuwe fiets om het weer eens goed aan te pakken. Er is wel veel veranderd in de tussentijd, ik kom van 26", 3x8, v-brakes, nu 29", 1x11, schijfremmen.

Naar wat voor iets ben je op zoek? (nieuw, 2ehands, instap, fully, lichtgewicht, ...?)

En je kan het slechter treffen qua achtertuin!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Demo schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 07:58:
Ik denk niet dat het advies specifiek bedoeld was voor dit ene zadel, maar vooral de zadelmeting. Vergeet trouwens ook niet de rol van een goede broek in je zitcomfort! Dat Bioflex zadel is veul te dik, daar ga je alleen maar last van krijgen op langere ritten...
Nee dat begrijp ik, ik heb zelf al een zadelmeting gedaan met een stuk karton ;)

Mijn Bioflex zadel is inderdaad ook te dik, daarom ben ik naar een ander zadel aan het kijken.

Ik rij verder met een Gore INNER 2.0 Tights Pro+, daar moet het denk ik niet aan gaan liggen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Als je al een broek met een zeem draagt kan je beter voor een harder zadel gaan in plaats van een zadel met gel padding. Als je een fietsbroek met een zeem draagt op een zacht zadel gaat het juist wringen en krijg je klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Sjoewe schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 12:28:
Als je al een broek met een zeem draagt kan je beter voor een harder zadel gaan in plaats van een zadel met gel padding. Als je een fietsbroek met een zeem draagt op een zacht zadel gaat het juist wringen en krijg je klachten.
Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zonder een zeem gaan rijden op bijv. een 'Selle Italia Flight Max gel zadel'?

Afbeeldingslocatie: https://escdn.nl/images/products/temp_source/70e104e69fd1d2d3814a324c4fe6d3f6.png

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Strider Er zijn gel zadels en gel zadels, @Sjoewe had het waarschijnlijk over het zadel uit je eerdere post: Strider in "Het grote mountainbike topic (deel 13)"
Maar persoonlijk zou ik ook niet gelijk naar die flight max grijpen.. Feit blijft dat voor de meeste mensen een goeie zeem + hard zadel het beste werkt voor lange ritten. Het zadel moet dat wel een beetje passen bij je achterwerk, maar daarvoor staat er bv bij Mantel bij de zadels de totale breedte + de zitbot breedte. Als je dit van jezelf weet wordt het een stuk makkelijker om een comfortabel hard zadel uit te zoeken.

Vandaar dat ik naar het wielrentopic verwees, met een drukpunt meting kan je een hard zadel uitzoeken die echt bij je past, in tegenstelling tot een compromis oplossing met een gel zadel.

(ook de stand van je zadel is erg belangrijk, niet te hoog en ook de punt moet niet te ver omhoog, uiteraard voor iedereen ook weer anders, maar je kan een hoop klachten voorkomen door je zadel juist af te stellen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Op dat zadel moet het zeker wel kunnen, maar ik refereerde vooral aan je oude zadel. omdat je huidige zit-ervaring beïnvloed is doordat je én gel én een zeem gebruikt. Verder is het gebruikt van gel en sportieve zadels een beetje een omstreden onderwerp. Het wordt in de markt gezet als super comfortabel, vooral omdat er veel mensen denken dat hard gelijkstaat aan oncomfortabel en dat extra stukjes gel dan extra comfort geven. Terwijl het voor 99% van de mensen gewoon echt overbodig is en met een goede zadel(druk)-meting en juiste zadelkeuze op te vangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wie van jullie heeft er ervaringen met verlichting op het stuur? Gebruik voor de racert wel eens een Lezyne Hectodrive 350XL. (350lumen, 1,5u)

Wil morgenavond fietsen in het bos, vanaf 19:00 tot 20:30 zeg maar. Iemand hier ervaringen mee? Is een stuurlampje voldoende?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Je hebt veel licht nodig voor dit soort dingen, ik zou ook zeker nog een hoofdlamp gebruiken, zodat je ook licht hebt waar je kijkt. Let wel, na zonsondergang in het bos fietsen is op de meeste plekken verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Sjoewe schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:04:
Op dat zadel moet het zeker wel kunnen, maar ik refereerde vooral aan je oude zadel. omdat je huidige zit-ervaring beïnvloed is doordat je én gel én een zeem gebruikt. Verder is het gebruikt van gel en sportieve zadels een beetje een omstreden onderwerp. Het wordt in de markt gezet als super comfortabel, vooral omdat er veel mensen denken dat hard gelijkstaat aan oncomfortabel en dat extra stukjes gel dan extra comfort geven. Terwijl het voor 99% van de mensen gewoon echt overbodig is en met een goede zadel(druk)-meting en juiste zadelkeuze op te vangen is.
Op wat voor zadel rij jij eigenlijk? Gewoon benieuwd :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@Harmen een stuurlampje kan op zich voldoende zijn (afhankelijk van de route), maar een hoofdlamp heeft wat mij betreft de voorkeur. Daarmee kun je mooi met de bochten meekijken. Persoonlijk lijkt mij 350lumen wat aan de magere kant (ook al zegt het aantal lumen niet altijd even veel) En ik zou wat marge inbouwen wat betreft het aantal uren wat de lamp zegt te kunnen branden en de tijd die je wil fietsen. In een donker bos stranden is niet ideaal.
En wat @Sjoewe zegt is zeker een punt van aandacht en wat mij betreft terecht dat dit verboden is (anders verstoor je de natuur teveel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Dat laatste had ik nog geen rekening mee gehouden. Zal mij er in verdiepen. Thanks voor de replies.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Strider schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:43:
Op wat voor zadel rij jij eigenlijk? Gewoon benieuwd :)
Op m'n racefiets een Selle Italia SLR Flow en op m'n MTB nu nog een WTB Volt (die zat erbij), maar die WTB staat wel op de nominatie om vervangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
DjVe schreef op maandag 18 september 2017 @ 07:35:
[...]

Demo schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:11:
[...]
Dit klinkt als veel kans op flink bijkomende kosten...
L0we schreef op maandag 18 september 2017 @ 08:23:
[...]

Of het een goede koop is kan je alleen maar beoordelen als je er naast staat, en een beetje kan kijken / voelen hoe hij fietst, of er roest te zien is, of hij soepel schakelt, enz enz enz. Neem een goeie checklist mee, en beoordeel terplekke of het voor jou een goede keuze is :).

[...]

Voor die 50 euro verschil zou ik hem niet laten staan. Denk dat het best een nette prijs is voor een carbon fiets, met deze afmontage.
Het is natuurlijk wel even de vraag hoe de verschillende onderdelen er aan toe zijn.

[...]

Ik wacht nog op reactie terug van de verkoper, maar als ik jullie (wijze) meningen zo hoor durf ik het niet zo goed aan. Ik wacht zijn reactie nog even af, maar ga toch maar nog even verder kijken denk ik.

Iedereen weer megabedankt voor het meedenken! Zonder jullie was ik nergens O+

Heb enkele fietsenwinkels gebeld en zij gaven aan dat het seizoen van inruilfietsen nog maar net begint, dus dat het zeker kan lonen om daar even op te wachten. Ik kijk rustig verder :)

edit:
Toch nog een fiets tegengekomen, al wel wat boven budget.
Verkoper wil niet lager dan 600, wat dus boven budget is maar niet problematisch als de fiets het waard is.

Hier de linkjes naar marktplaats en nieuw bij 12gobking

Hij voldoet aan alle eisen die ik zo heb geleerd tot nu toe hier.
  • uit 2015
  • Rockshox Reba voorvork
  • Voornamelijk XT/XLS afmontage, enkel achterderrie is Deore
  • Hij ziet er op de foto's nog in goede staat uit
Is deze fiets de 200 euro waard ten opzichte van bijvoorbeeld een fiets met Alivio of een nieuwe instapper a 500 euro? Ik ben voornemens er lang mee te doen en toch vrij intensief te gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Stufferdt op 19-09-2017 20:45 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
600 2ehands zou ik niet doen... Da's 2/3 van een nieuwe op dit moment, en deze is al bijna 3 jaar oud... Dat de ketting en de tandwielen mooie blinken wil niet zeggen dat die niet aan vervanging toe zijn overigens... Als je nieuwe ketting, casette, voorbladen, banden moet kopen ben je zo150 euro verder....

Je bent waarschijnlijk wel beter af dan met een nieuwe instapper van 500 euro... Maar je zal wellicht ook eerder kosten hebben...

Die Cube... Als de banden, aandrijving, remmen, lagers in goede staat zijn.... 400 euro?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Prulleman schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 08:58:
@Edmin Heb je 15 jaar geleden al wel Dorst gefietst? Ik ben ook soort van "terug van weggeweest". 20+ jaar geleden al vaak rondjes Dorst gedaan, maar op een gegeven moment wordt het tijd voor een nieuwe fiets om het weer eens goed aan te pakken. Er is wel veel veranderd in de tussentijd, ik kom van 26", 3x8, v-brakes, nu 29", 1x11, schijfremmen.
Toen ik in 1998 op de KMA begon fietsten we met 'de baas' nog wel eens door Dorst, het cadettenkamp en het Mastbos. Fietsen waren gemaakt om heel te blijven, meer niet. Vanaf 2003 heb ik hier niets meer gefietst. Sinds afgelopen maand woon ik in Oosterhout; mooie aanleiding om een MTB op de kop te tikken.
Naar wat voor iets ben je op zoek? (nieuw, 2ehands, instap, fully, lichtgewicht, ...?)
Nog niet echt een idee, want ik ben er niet in thuis. Gevoelsmatig zeg ik nieuw, met een budget van 1000 euro. Dat zal wel een instapfietsje worden. Niet erg, want ik fiets voor mezelf, in mijn eentje en niet competitief. Daarnaast acht ik de kans dat ik ooit echt ruig terrein op ga zoeken vrij klein. Het is vooral bedoeld om lekker even mijn energie in kwijt te kunnen.

Hoop inleeswerk te doen! :)
En je kan het slechter treffen qua achtertuin!
Absoluut!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Voor 1000 is wel wat moois te vinden, zeker nu de 2017 uitverkoop is begonnen.

Een vriend van me heeft deze:
https://www.12gobiking.nl/cube-ltd-sl-2017
Mooi fietsje, goeie vork en netjes afgemonteerd, alleen met iets boven de 1000... O-)

Ook wel handig om bij een lokale shop te kijken overigens..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb 3 winkels met aardige collecties op loopafstand van mijn huis, dus we gaan gewoon een zaterdagje lekker kijken en voelen :)

• L0we
Edmin schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 22:36:
Ik heb 3 winkels met aardige collecties op loopafstand van mijn huis, dus we gaan gewoon een zaterdagje lekker kijken en voelen :)
Ik weet niet of je een bezwaar hebt tegen overjarige modellen, maar de meeste fietsenmakers doen die met flinke kortingen weg. Wellicht de moeite om even naar te vragen

• wisselwerking
Domme vraag misschien. Maar krijgen jullie de fietskleding ook weer goed schoon na een modderrit? Bij mij blijven de modderspetters zichtbaar. Uiteraard niet een heel groot probleem (wordt uiteindelijk toch wel weer vies), maar toch.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

L0we schreef op woensdag 20 september 2017 @ 07:35:
[...]

Ik weet niet of je een bezwaar hebt tegen overjarige modellen, maar de meeste fietsenmakers doen die met flinke kortingen weg. Wellicht de moeite om even naar te vragen
Goed idee! Een fiets is geen grafische kaart, dus het model van afgelopen jaart zal voor mij meer dan toereikend zijn :)

• Prulleman
wisselwerking schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:54:
Domme vraag misschien. Maar krijgen jullie de fietskleding ook weer goed schoon na een modderrit? Bij mij blijven de modderspetters zichtbaar. Uiteraard niet een heel groot probleem (wordt uiteindelijk toch wel weer vies), maar toch.
ff laten weken met vlekkenspul (vanish ofzo) als het erg is. maar meestal gaat het er wel in 1 x uit.

Strava

• Strider
Spatbord? :+

BlaBlaBla

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mogelijk ten overvloede, maar.... je doet ze wel in de wasmachine?

• Sjoewe
Sowieso aan te raden om eerst zo goed mogelijk al het zand eraf te spoelen in een emmer voordat je modderige kleren in de wasmachine doet. Scheelt behoorlijk op de levensduur van de machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:08:
Sowieso aan te raden om eerst zo goed mogelijk al het zand eraf te spoelen in een emmer voordat je modderige kleren in de wasmachine doet. Scheelt behoorlijk op de levensduur van de machine.
Ja idd, laatst ook maar met kleren en al onder de douche gestapt 8)7

Strava

• wisselwerking
Smultie schreef op woensdag 20 september 2017 @ 11:49:
[...]

Mogelijk ten overvloede, maar.... je doet ze wel in de wasmachine?
Uiteraard. En onder de douche met kleren doe ik ook. Soms heb je echter echt hardnekkige modder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo

Demo

Donkere kleding kopen :+

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als ze echt vies zijn eerst even uitspoelen onder de douche, maar heb nog nooit gehad dat fietskleding na een 30°C wasje niet schoon is geworden.

🖥️ | 🚗

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:33

DjVe

Hatsaflats!

Uiteraard mag de fiets niet ontbreken onder de douche ;)

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:41
Oh, mijn fiets heeft echt wel een keer in bad gestaan toen het me uitkwam.

Maar met kleding als ik erg vies ben is het gewoon met kleding en al onder de douche. Wordt daarna over het algemeen goed schoon op 30 graden in de wasmachine. Het helpt wel om je vuile kleding niet te lang met modder in te laten trekken.

• wisselwerking
Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels wel donkere kleding op mijn "wensenlijstje" gezet. Heb nu nog met name lichtere shirts (op racefiets wordt je minder vies), dus daar moet maar verandering in komen. :P

• Stufferdt
Prulleman schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 21:27:
600 2ehands zou ik niet doen... Da's 2/3 van een nieuwe op dit moment, en deze is al bijna 3 jaar oud... Dat de ketting en de tandwielen mooie blinken wil niet zeggen dat die niet aan vervanging toe zijn overigens... Als je nieuwe ketting, casette, voorbladen, banden moet kopen ben je zo150 euro verder....

Je bent waarschijnlijk wel beter af dan met een nieuwe instapper van 500 euro... Maar je zal wellicht ook eerder kosten hebben...

Die Cube... Als de banden, aandrijving, remmen, lagers in goede staat zijn.... 400 euro?
Danku wederom.

Ik merk echt dat ik verzuip in het oerwoud dat tweedehands heet. Verkopers hebben neit allemaal een reële prijs in gedachten geloof ik.
Harmen schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:05:
Wie van jullie heeft er ervaringen met verlichting op het stuur? Gebruik voor de racert wel eens een Lezyne Hectodrive 350XL. (350lumen, 1,5u)

Wil morgenavond fietsen in het bos, vanaf 19:00 tot 20:30 zeg maar. Iemand hier ervaringen mee? Is een stuurlampje voldoende?
Ik zou sowieso een degeijke lamp meenemen, liever teveel licht bij dan te weinig. Licht tekort is geen pretje..

• Prulleman
Stufferdt schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:26:
[...]

Danku wederom.

Ik merk echt dat ik verzuip in het oerwoud dat tweedehands heet. Verkopers hebben neit allemaal een reële prijs in gedachten geloof ik.

[...]
Klopt.... Daar was ik er zelf ook 1 van... Mijn 20+ jaar oude fiets een tijdje terug ook op MP gezet, vrij nieuwe banden, vrij nieuwe ketting en voor/achter tandwielen, lx, xt en xtr onderdelen. Hoogste bod was 100 euro... Had zelf 200-300 in gedachte, maar meer of het de moeite is om te verkopen of als backup in de schuur te houden. 100 euro wordt ik niet veel beter van, dus uiteindelijk maar in de schuur laten staan.

Viel me wel tegen, maar als ik zie wat je ook voor 300 euro 2ehands kan kopen, snap ik wel dat mensen dat niet aan een antieke fiets uitgeven. Misschien dat ik em nog kan ruilen tegen een vergelijkbare racefiets :P

Strava

• Raymond
Dan kan je hem beter inruilen idd, krijg je daarna ook geen gezeur van zo'n mp koper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Stufferdt schreef op donderdag 21 september 2017 @ 10:26:
[...]

Danku wederom.

Ik denk dat een ander probleem is dat de gemiddelde jonge fiets verkocht wordt omdat ie niet gebruikt wordt. Dan heeft de verkoper al snel de wens niet teveel verlies te maken want het is immers een nieuwe fiets.

Voor ons kopers een nadelig gevolg ;)

En verkopers houden nogal vast aan labeltjes op onderdelen. Een 9-speed XT-groep is van goud denk ik. Terwijl een 11 speed SLX-groep vele malen beter in elkaar zit :)

Ik zocht ooit een goede gebruikte fiets voor mijn betere helft maar ben daar na een half uurtje maar mee gestopt. Budget was ruim voor een gebruikte fiets maar er was gewoon niets fatsoenlijks te vinden. Zelfs oude troep was nog goud waard.

Je ziet dit ook met onderdelen trouwens, een volledig versleten vork (coating vorkpoten beschadigd) gewoon verkopen voor de hoofdprijs. Beetje hetzelfde idee als een moederbord met afgebroken pinnen in de socket gewoon als nieuw verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Dan heb ik mazzel gehad vorig jaar.

3 jaar oude cannondale Scalpel, 26 incher, dat wel, maar ja, dat wil ik ook, 650 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
maartend schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 10:03:
Dan heb ik mazzel gehad vorig jaar.

3 jaar oude cannondale Scalpel, 26 incher, dat wel, maar ja, dat wil ik ook, 650 euro.
Tuurlijk, dat voorbeeld heb je al vaak aangehaald, maar het blijft een 26'er. De koper van mijn Reaction SL GTC 29'er had ook een erg goede fiets voor 825 euro ;) Geen achterstallig onderhoud, <1500km oud, XT pedalen erbij en een setje nieuwe banden.

Maar dat zijn helaas spelden in een hooiberg. Er staat gewoon teveel troep te koop waardoor het je veel tijd kost om iets moois uit te zoeken. En zonder kennis van zaken heb je al snel een kat in de zak gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ruud schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:15:
[...]

Tuurlijk, dat voorbeeld heb je al vaak aangehaald, maar het blijft een 26'er. De koper van mijn Reaction SL GTC 29'er had ook een erg goede fiets voor 825 euro ;) Geen achterstallig onderhoud, <1500km oud, XT pedalen erbij en een setje nieuwe banden.

Maar dat zijn helaas spelden in een hooiberg. Er staat gewoon teveel troep te koop waardoor het je veel tijd kost om iets moois uit te zoeken. En zonder kennis van zaken heb je al snel een kat in de zak gekocht.
Weet ik, heb idd een geweldig mazzeltje gehad. En ik weet natuurlijk wat ik zoek. Maar idd voor beginners is het praktisch onmogelijk en verwijs ik ook niet zo snel naar MP, eerder naar mountainbike.nl forum.

Of we zouden een pareltje moeten tegenkomen.
En natuurlijk had jou koper ook een parelte.
Voor beginners nu een 26 incher via MP. Ik zou er ook niet aan beginnen meer. Te veel kans op afgeracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Ruud schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 09:36:
[...]

En verkopers houden nogal vast aan labeltjes op onderdelen. Een 9-speed XT-groep is van goud denk ik. Terwijl een 11 speed SLX-groep vele malen beter in elkaar zit :)
Helemaal dit, in de racefietsbiz is het helemaal erg. Ouwe topsegment meuk wordt nog steeds de hoofdprijs voor gevraagd.

In deze context is het goed om het volgende te weten:

Shimano (en SRAM eigenlijk ook) leunt al jaren zwaar op het trickle down-concept. Dit betekent dat features in het topsegment (XTR) geïntroduceerd worden, en later ook verschijnen in de lagere segmenten. Daarom heb je nu bijvoorbeeld Alivio met buitenboordlagers en 10-speed Deore. Echter, lagere segmenten zullen sommige features nooit krijgen, en qua gewicht en gebruikte materialen nooit kunnen tippen aan het topsegment. Die eerder genoemde Alivio zal dus niet gauw Hollowtech crankarmen krijgen, en de Deore nooit een carbon derailleurkooi. Deore 11 speed hoef je de komende jaren ook niet te verwachten.

Het verschilt per persoon wat belangrijk is, maar ik zou zeggen dat het voor sommige mensen beter is om een nieuwe Deore fiets te kopen dan een oude XT fiets.

[ Voor 3% gewijzigd door 10Cage op 22-09-2017 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:33
Exact, een fiets ouder dan 5 jaar zou ik zelf al snel niet meer in investeren juist vanwege dat een nieuwe fiets al snel beter is.

Tenzij je het oude model mooi vindt. En al helemaal als je het over een fiets hebt van 20 jaar oud.
Daar zit zoveel in wat nu anders is, begint bij het aantal versnellingen, kwaliteit van de vering en eindigt bij geometrie.

Waar je ook mee zit is dat er een flink aantal jaren op alle bewegende delen zit, dat zie je niet, maar elke keer dat er iets stuk gaat mag je gaan vervangen en is het bijna altijd zo dat door andere standaarden een heleboel moet vervangen. Zie het als je cpu is zo oud dat je bij falen gelijk het mobo en geheugen mag vervangen of de hoofdprijs betalen voor een cpu die dat allang niet meer waard is.

Wat ik vaak ook wel jammer vindt is dat we hier zo verwend zijn door de pricewatch op tweakers.net waar een hoop informatie staat. Voor fietsen bestaat dat niet en moet je afgaan op de website van de fabrikant die over het algemeen vooral de huidige collectie laat zien. En je hebt geen beeld waar vergelijkbare fietsen voor verkocht worden. Daarom is het ook lastig om te bedenken wat een fiets nu precies waard is

[ Voor 21% gewijzigd door Torched op 22-09-2017 17:41 ]

• Prulleman
Heeft iemand hier ervaring met drinkzak systemen? Voor kleine ritjes in de buurt stop ik wel wat in mijn zakken, maar voor de langere ritten lijkt het me wel handig om wat meer eten/spullen/kleren mee te kunnen nemen, icm met meer water/drinken.

Ik neig naar de osprey viper 9, goede ervaring met osprey, ook laptop commuter rugzak, momentum 26 van osprey in gebruik en die is erg degelijk en prettig in gebruik.

Verder lijkt deze vol met handige dingen te zitten, zoals magneetjes om de slang op te hangen etc.
Is het uberhaubt aan te raden, drinkzakken?

Strava

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 14:25

Hegeman

Weet van alles wat

Prulleman schreef op donderdag 28 september 2017 @ 10:38:
Heeft iemand hier ervaring met drinkzak systemen? Voor kleine ritjes in de buurt stop ik wel wat in mijn zakken, maar voor de langere ritten lijkt het me wel handig om wat meer eten/spullen/kleren mee te kunnen nemen, icm met meer water/drinken.

Ik neig naar de osprey viper 9, goede ervaring met osprey, ook laptop commuter rugzak, momentum 26 van osprey in gebruik en die is erg degelijk en prettig in gebruik.

Verder lijkt deze vol met handige dingen te zitten, zoals magneetjes om de slang op te hangen etc.
Is het uberhaubt aan te raden, drinkzakken?
Heb het een tijdje geprobeerd maar ik neem liever een Bidon extra mee dan dat ik met een rugzak ga fietsen.
Ik denk overigens niet dat het niet werkt, alleen kan ik je aanraden om een rugzak te proberen voordat je 'm koopt.

Wat mij vooral tegenstond destijds is dat de rugzak mij tijdens afdalingen in de nek ging hangen. Ook het gedoe van het schoonmaken wanneer ik en klein beetje siroop door het water deed ging me tegenstaan.

• Sjoewe
Ik heb een simpel 2l. zakje van de Decathlon, en dat bevalt me prima eigenlijk. Kost weinig, is niet te groot en blijft prima op je rug zitten. Daarbij vind ik het een stuk handiger drinken op de trails dan met een bidon, je kan makkelijk even snel een slokje nemen, terwijl ik met een bidon toch vaak merk dat ik achteraf te weinig gedronken heb.

• maartend
Ik rij met camelbag. Bevalt geweldig goed. heb meerdere rugzakjes. heel klein waar enkel de waterzak met wat tools ingaan, tot een 26 liter waar ook gps en andere geocache toosl inpassen.

Mijn trektochtrugzakken hebben ook allemaal waterzak mogelijkheid.

• wisselwerking
Ik ben ook aan het overwegen om een rugzak te nemen. Ik merk net als @Sjoewe dat ik, vooral bij een ongekende route, te weinig drink. Bij de Veldslag om Norg kreeg ik daardoor op het eind wat kramp. Dit jaar doe ik de Drenthe 200, dus vocht innemen is wel belangrijk. Bidons gebruik ik dan wel voor sportdrank.

• Prulleman
deze overweeg ik dus op dit moment:
https://www.ospreyeurope.com/shop/nl_en/viper-9-1

(puur omdat het merk me goed bevalt bij een andere rugzak, ik heb 0 ervaring met drinkzakken..)

Strava

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Ik heb de goedkoopste BTWIN / decathlon kamelenzak en dat bevalt me eigenlijk super goed. Ook handig om een reparatiesetje, bandje en een snack in mee te nemen. Heb een hekel aan zo'n rammelzakje onder mijn zadel.

Ik gebruik 'm overigens alleen bij ritten van +75km of hele hoge temperaturen.

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik rij meestal met ene hydration pack. Bevalt meer dan prima, altijd genoeg water en mee, ruimte voor eten, tools en spares en een regenjack indien nodig. Ook doe ik tijdens de klim mijn kniebeschermers erin en als het niet technisch is en een lange warme klim is, dan hang ik mijn helm eraan.

Enig minpuntje is dat die van mij eigenlijk voor hiking bedoeld is en daardoor redelijk hoog op de rug eindigt en met een full face of "enduro" helm (grotere half shell) dan zit die tijdens het afdalen in de weg. Verder helemaal happy met het gebruik van een backpack.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:41
Ik heb ook al jaren een Camelbak. Bevalt mij erg goed. Tuurlijk het is prettiger om zonder baggage op je rug te rijden maar ik merk voor mezelf dat ik gewoon veel meer drink. Zeker omdat je veel kleine slokjes neemt in plaats van af en toe een veels te grote teug uit een bidon.

Ik gebruik mijn bidons voor de keren dat ik een keer sportdrank meeneem. Schoonmaken met alleen water is geen probleem. Nooit geprobeerd met iets er anders erin.

Wel opletten dat de "pasvorm" goed is. Je wil wel dat hij goed op je rug zit, zeker als je ergens naar beneden moet.

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:32

Tacoos

i am i

Prulleman schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:16:

(puur omdat het merk me goed bevalt bij een andere rugzak, ik heb 0 ervaring met drinkzakken..)
Ik heb een Osprey Raptor 14 na eerst een jaar met een el cheapo drinksyteem gereden te hebben om t te ervaren.
Ik koos de Raptor 14 omdat die net wat meer vakjes heeft om vanalles georganiseerd in op te bergen en vanwege het 3l reservoir.
Meestal zit ie bij lange na niet vol en heb ik ook geen 3l water mee, maar het kan wel.
De tuit aan het magneetje is geniaal en het draagcomfort is top!

Ik gebruik 1 kleine bidon voor sportdrank, dus in de rugzak alleen water

[ Voor 5% gewijzigd door Tacoos op 28-09-2017 20:16 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik gebruik mijn rugzakken ook alleen voor water en neem een bidon met iets anders mee. Na gebruik de zak (leeg) in de diepvries en klaar is kees :) Dan heb je nooit last van water wat oud is geworden in de slang oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Mijn camelbak gaat alleen water in, ik weet wat er gebeurt als je isostar een week in je bidon laat zitten :X Daarbij ben ik vaak heel erg lui: als ik ga fietsen gooi ik het oude water eruit, omspoelen met schoon water, nieuw water erin, en het oude water uit de slang slurpen en uitspugen. Daarbij heb ik nog nooit iets van een bijsmaak of zoiets gemerkt. ik zeg niet dat het aan te raden is, ik bedoel dat zelfs als je het zo doet, er geen probleem is, dus de vriezer lijkt me erg overdreven

Na een ongeluk is hij 3/4 jaar niet gebruikt. Toen een dagje van tevoren omgespoeld, en op de dag zelf nog een keer, niks aan de hand.

[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 29-09-2017 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Prulleman schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:16:

Heb ik ook, bevat super. Voldoende plek om bijvoorbeeld een extra shirtje of arm/beenstukken in te doen. Lunchpakketje, gereedschap etc. En niet dermate groot dat het in de weg zit ofzo.

• Demo

Demo

MBV schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 22:57:
Na een ongeluk is hij 3/4 jaar niet gebruikt. Toen een dagje van tevoren omgespoeld, en op de dag zelf nog een keer, niks aan de hand.
Camelbak heeft hele dure reinigingstabletten voor die zakken. Na een tip op het MTB-forum heb ik een buisje kunstgebittabletten bij de Lidl gehaald. Als de zak na een rit nog half vol zit pleur ik er zo'n tablet in, dat laat ik er in zitten tot ik hem weer ga gebruiken. Dan leeg gooien en omspoelen met een scheut water en weer vullen.

Vandaag de maiden voyage van mijn Eccentric Cromo gemaakt. Met mijn oude fiets nooit lek gereden, nu na 10 km mijn achterband lek :/ Te lage druk tegen een boomwortel, denk ik. Natuurlijk de pomp nog niet op mijn nieuwe fiets gemonteerd, maar gelukkig kwamen de eerste voorbijgangers me te hulp met een binnenband (ze hadden geen zin om te wachten of ik mijn biba geplakt kreeg :P) en een CO2-pompje. Na een minuut of 10 kon ik weer opstappen en mijn rondje Leersum voltooien.

• Ramon 73
drBunhead schreef op donderdag 28 september 2017 @ 11:58:

Enig minpuntje is dat die van mij eigenlijk voor hiking bedoeld is en daardoor redelijk hoog op de rug eindigt en met een full face of "enduro" helm (grotere half shell) dan zit die tijdens het afdalen in de weg.
Daarom recent gewisseld naar een LR uitvoering van Camelbak (Low Rider). Daar zit de waterbobbel veruit onderin voor een laag zwaartepunt. Heerlijke rugzak!

• Prulleman
Demo schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 20:10:
[...]
Camelbak heeft hele dure reinigingstabletten voor die zakken. Na een tip op het MTB-forum heb ik een buisje kunstgebittabletten bij de Lidl gehaald. Als de zak na een rit nog half vol zit pleur ik er zo'n tablet in, dat laat ik er in zitten tot ik hem weer ga gebruiken. Dan leeg gooien en omspoelen met een scheut water en weer vullen.

Vandaag de maiden voyage van mijn Eccentric Cromo gemaakt. Met mijn oude fiets nooit lek gereden, nu na 10 km mijn achterband lek :/ Te lage druk tegen een boomwortel, denk ik. Natuurlijk de pomp nog niet op mijn nieuwe fiets gemonteerd, maar gelukkig kwamen de eerste voorbijgangers me te hulp met een binnenband (ze hadden geen zin om te wachten of ik mijn biba geplakt kreeg :P) en een CO2-pompje. Na een minuut of 10 kon ik weer opstappen en mijn rondje Leersum voltooien.
mooi fietsje d:)b snel tubeless maken, geen snakebites meer :Y)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Heb gisteren onderweg wat foto's gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/eccentric12.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/eccentric16.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/eccentric14.jpg
Lekker cleane cockpit dankzij I-Spec II

Afbeeldingslocatie: https://www.fscker.nl/images/mtb/eccentric09.jpg
De invallende herfst kan zo mooi zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door Demo op 02-10-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 14:25

Hegeman

Weet van alles wat

Demo schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 16:02:
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik weet niet of het aan mij ligt maar je foto's die laden niet. Misschien kun je een thumbnail plaatsen met een link naar het grotere plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ligt niet aan jou. Hier doen ze het ook niet. Kan de plaatjes wel zien als ik ze open op een nieuw tabblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Demo schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 16:02:
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Zie geen foto's, ook niet op nieuw tabblad. Datarate overschreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Gefixt, blijkbaar mag je geen externe plaatjes meer fixen vanaf HTTP :? Ik heb de server maar even verbouwd tot HTTPS, bij mij werken ze nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Demo schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 22:32:
Gefixt, blijkbaar mag je geen externe plaatjes meer fixen vanaf HTTP :? Ik heb de server maar even verbouwd tot HTTPS, bij mij werken ze nu.
Het zou mooi zijn als je 800x600 foto's zou serveren, nu worden ze door de browser opgeblazen tot die resolutie en dat is niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:27

Kluus

Gang is alles

Heeft hier iemand ervaring met het tubeless maken van traditionele velgen? Ik ben van plan om mijn Fulcrum OEM velgen van mijn Cube Reaction uit 2015 tubeless te maken met een Joe's no Flat kit en continental Xking Protection banden.

Ik had de indruk dat dit bij MTB's redelijk common practice is maar nu las ik toevallig bij Mantel:
Zoals aangegeven beschikken reguliere velgen normaliter niet over een haak-rand die groot en sterk genoeg is. Er zullen waarschijnlijk uitzonderingen zijn, maar over het algemeen raden wij het gebruik van tubeless banden op niet-tubeless velgen ten zeerste af.
Is dit specifiek advies voor racefietsen vanwege de hogere druk? Of geld dit advies toch ook voor MTB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja ik. Zo'n kit werkt echt prima.

Misschien gewoon een setje tubeless ready banden mee bestellen. Als het nou niet lukt met je huidige set leg je die er onder, en als het wel lukt bewaar je de nieuwe set tot de oude versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Conti Protection is volgens mij al TLR, omdat ze vrij stevige zijwangen hebben. Desondanks moet er (bijna) altijd latex-vloeistof in de band. Tubeless ready velgen zijn vaak af-fabriek voorzien van een velglint/strip die wat beter afsluit, maar bij mijn Spank velgen moet er gewoon nog een extra rolletje tape omheen. Tape zorgt er ook voor dat de diameter van de velg wat groter wordt, waardoor de hieldraad strakker komt te liggen en dus beter afsluit. Voor gewone velgen wordt vaak een rubberen strip met ventiel gebruikt (of een doorgeknipte binnenband van een maat kleiner dan je velg) die valt dan net over de hieldraad van de band heen, waarna de latex de strip en de buitenband aan elkaar 'lijmt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Sowieso moet er altijd latex in je band, dat dicht namelijk ook eventuele gaatjes mocht je onderweg een keer lek rijden.
Pagina: 1 ... 108 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.