Harmen schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:06:
Inmiddels alweer jaren fietsend op een 26" Cube Reaction. Zie de aanbiedingen voor nieuwe fietsen voorbij vliegen aan het einde van het seizoen.
Heb wel eens zin in wat nieuws, eisen: Carbon frame, Sram schakelgroep
Wat zijn jullie ervaringen met de 27,5" of 29"?
Fiets voornamelijk bospaden en af en toe een single track.
Iemand in het bezig van een Cube Reaction carbon? Zag deze laatst staan bij de LBS. Ziet er kwa frame wel prima uit, afmontage was wat minder.
Altijd goed voor een flinke discussie 29er of minder, zoals ik ook al aangaf een paar posts hoger, niet elke 29er is hetzelfde qua handling, maar ook de ene 27.5 is de andere niet..
Je weet het pas als je het probeert, zelf heb ik totaal geen moeite om mijn 29er door de single tracks van Dorst te sturen, sterker nog dit bevalt beter dan de oude 26. Op Dorst rijd ik nu een top 10
% tijd ( 24.54 min, pos 407/4408). En dat doe ik niet puur op conditie, zoveel fiets ik namelijk ook niet.
Op "voornamelijk bospaden en af en toe een single track." denk ik dat je beter af bent met een 29er, maar het blijft erg persoonlijk.
Over welke cube reaction hebben we het eigenlijk, op 12go zie ik er 10 carbon varianten
Denk ook na over een 1x schakelgroep of een 2x, SRAM zet zwaar in op 1x11/1x12 terwijl voor vlakke ritten het wellicht juist prettiger is om met kleinere stappen te kunnen schakelen. Vaal focussen mensen op het bereik voor de keuze tussen 1x of 2x. Daar zou je de keuze vanaf moeten laten hangen als je veel in de bergen fietst, daar heb je veel aan bereik.
Als je veel in NL fietst moet je bedenken of je graag in de optimale cadans rijdt, (dit is voornamelijk van toepassing als je lange stukken dezelfde snelheid fietst). Op een heuvelachtige single track met krappe bochten wisselt je snelheid zoveel dat je toch nooit kan zoeken naar een perfecte cadans, dan is het (*persoonlijke mening), juist prettig dat je snel kan schakelen met 1 shifter. Van voorblad wisselen onder druk ben ik nooit fan van, dus in het bos reed ik vaak gewoon op het middenblad (ouwe 3*8). je moet dan achter wel flink heen en weer om je bereik te halen. Nu met 1x11 (32 voor, 11x42 achter) , heb ik in NL qua bereik meer dan genoeg, en in het bos zit ik lekker snel in een acceptabele versnelling. Op de weg (lange rechte stukken) is het wat meer een compromis, zit vaak achter op de 13T, dan kan je rond de 30km/h rijden, maar de stap naar een tandje zwaarder of lichter is dan vrij groot. Toch zou ik voor mijn totaal gebruik niet wat anders kiezen.
En even wat anders, zaterdag met mijn zoontje van 6 een rondje Cadettenkamp gedaan, recent een Cube Kids 240 (24") voor em gekocht op MP. Van te voren tegen em gezegd dat ie niet bang moet zijn voor plassen/vies worden, en die tip heeft ie goed opgevolgd

volle bak door alle plassen. De paar kleine heuveltjes waren nog lastig (snel schakelen en de snelheid erin houden), maar de rest ging meer dan prima, de afstand (6KM) was gelukkig niet teveel en de tracks niet te smal. En het belangrijkste, hij heeft er goed van genoten.
Ben ik overigens te generaliserend als ik zeg dat MTB-ers gemideld genomen veel relaxter zijn dan wielrenners? Om in te halen op deze tracks moet je toch echt ff zoeken naar een fatsoenlijk plekje en dat kan niet altijd direct. Dit gaat echter altijd heel gemoedelijk en met bedankjes, groeten e.d.
Op de weg hoor ik altijd veel meer geschreeuw en gevloek.
[
Voor 14% gewijzigd door
Prulleman op 11-09-2017 10:55
]