Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 107 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.501 views

Onderwerpen

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 10:54
Prulleman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:58:
Ik moet er niet aan denken dat ik eerst naar de LBS moet voor ik weer het bos in kan. Volgens mij hebben die het vaak zo druk dat je er niet op kan wachten, moet je nog 2x ook, brengen en halen.. :N
Vaak vind ik het net zo makkelijk om hem even weg te brengen. Die van mij heeft het vaak niet zo heel druk, soms kan ik er op wachten, soms breng ik hem voor mn werk, en haal ik hem erna weer op.

Vrij simpel ook, de tijd die ik besteed aan het klussen eraan, kan ik niet fietsen.

Maar wil binnenkort wel wat klussen zelf gaan doen, gewoon uit interesse. Ik heb behoorlijk wat ervaring met het klussen aan auto's, dus wat dat betreft zie ik dat wel goed gaan :)

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-06 12:44
L0we schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 11:38:
[...]

Vaak vind ik het net zo makkelijk om hem even weg te brengen. Die van mij heeft het vaak niet zo heel druk, soms kan ik er op wachten, soms breng ik hem voor mn werk, en haal ik hem erna weer op.

Vrij simpel ook, de tijd die ik besteed aan het klussen eraan, kan ik niet fietsen.

Maar wil binnenkort wel wat klussen zelf gaan doen, gewoon uit interesse. Ik heb behoorlijk wat ervaring met het klussen aan auto's, dus wat dat betreft zie ik dat wel goed gaan :)
Dan moet het goedkomen, gezond verstand en je komt een heel eind. Ik doe al jaren al het onderhoud zelf.
Nooit naar de fietsenmaker.

Enig idee hoe heerlijk een vers geserviced forkje rijd? Kleine service is binnen 30 minuten klaar, benieuwd wat voor een prijs ze daarvoor vragen. :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:48
Marsjee schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 13:54:
[...]
Enig idee hoe heerlijk een vers geserviced forkje rijd? Kleine service is binnen 30 minuten klaar, benieuwd wat voor een prijs ze daarvoor vragen. :)
niet het juiste moment om over mijn lefty te beginnen.. :X :D

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 31-08-2017 15:42 ]

Strava

• Marsjee
Prulleman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:41:
[...]

niet het juiste moment om over mijn lefty te beginnen.. :X :D
Lefty? Say no more... Die dingen moet je eens in de zoveel tijd zelfs "resetten" zodat ze hun volledige travel terug krijgen :p

• Prulleman
ah, dat is dan het enige onderhoud wat wel zelf te doen is.. (naast de complexere internals gaat het met name om het benodigde gereedschap, wat of te duur is, of gewoon niet te krijgen).

de lager reset is nou niet echt een big issue, je zou ook hetzelfde kunnen zeggen over je banden... die dingen die je eens in de zoveel tijd moet oppompen en zelfs lek kunnen gaan. Bij een Lefty krijg je er in ieder geval nog wel wat voor terug, je hebt echt altijd een hele soepele travel, ook tijdens hard remmen, bochten etc, andere vorken hebben toch eerder last van verminderde werking door vervorming van de poten:
YouTube: Benefits Cannondale Lefty fork by Beukers Bike Centre
mooie uitleg, en af en toe een reset waard.

Ik zie alleen wel tegen de periodieke service op, volgens mij ben ik em dan toch wel even kwijt.

Strava

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:42
Wat is nou eigenlijk het probleem van een Lefty? Ik lees iets over om de 50 uur moeten resetten!? Alle lucht eruit, vork een paar keer door zijn travel jagen, de travel op de mm nauwkeurig opmeten en klaar?

Klinkt als een top-procedure! :)
Prulleman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:52:
ah, dat is dan het enige onderhoud wat wel zelf te doen is.. (naast de complexere internals gaat het met name om het benodigde gereedschap, wat of te duur is, of gewoon niet te krijgen).

de lager reset is nou niet echt een big issue, je zou ook hetzelfde kunnen zeggen over je banden... die dingen die je eens in de zoveel tijd moet oppompen en zelfs lek kunnen gaan. Bij een Lefty krijg je er in ieder geval nog wel wat voor terug, je hebt echt altijd een hele soepele travel, ook tijdens hard remmen, bochten etc, andere vorken hebben toch eerder last van verminderde werking door vervorming van de poten:

Ik zie alleen wel tegen de periodieke service op, volgens mij ben ik em dan toch wel even kwijt.
Wat is het verschil tussen een fatsoenlijke vork zoals een Pike/Fox34 (of echte topvorken zoals DVO of Ohlins?) en een lefty qua stijfheid? Of is een lefty van een totaal andere orde dan een standaard trail-vork? Er zullen toch ook wel 120/130mm lefties zijn?

[ Voor 72% gewijzigd door Ruud op 31-08-2017 16:06 ]

• Prulleman
Ruud schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:52:
Wat is nou eigenlijk het probleem van een Lefty? Ik lees iets over om de 50 uur moeten resetten!? Alle lucht eruit, vork een paar keer door zijn travel jagen, de travel op de mm nauwkeurig opmeten en klaar?

Klinkt als een top-procedure! :)
that's it, inderdaad, kan je in een paar minuutjes doen, en doe je het de volgende rit is er ook niks aan de hand, je hebt alleen minder travel..

volgens de manual van de laatste generatie (de vorige had vaker service nodig) zijn dit nu de intervallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ooRFi9A6XNPpdTqbFHqqSL6R/full.png
Ruud schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:52:
Wat is het verschil tussen een fatsoenlijke vork zoals een Pike/Fox34 en een lefty qua stijfheid? Of is een lefty van een totaal andere orde dan een standaard trail-vork? Er zullen toch ook wel 120/130mm lefties zijn?
kijk maar naar het filmpje, het is stijver en veel smoother, met name onder load, ik heb de normale 2.0 (100mm), maar je hebt ook de supermax versies:
  • SUPERMAX 160/ 27.5
  • SUPERMAX 140/27.5
  • SUPERMAX 130/29
En weet je, zeker in mijn klasse (en wellicht de meeste onder ons hier) maakt het natuurlijk allemaal weinig uit, ik vind het wel leuk om af en toe op Strava een PR weg te zetten, of om 1 van mijn fietsmaten te verslaan, maar zo heel veel sneller ben ik nu ook niet dan op mijn 20 jaar oude fiets, ik ben pas echt sneller geworden door bewuster met banden druk en bocht techniek om te gaan. Dus voor mij is een Lefty ook enorm overkill, maar ik vind het ook gewoon een fantastisch mooi en bijzonder product, waar ik eigenlijk al jaren met een schuin ook naar kijk, toen ik besloten had een nieuwe fiets te kopen wilde ik ook echt een lefty, niet omdat het moet, maar omdat het kan. Gewoon in de categorie mooie/fijne (helaas dure) spullen! Ik zal de laatste zijn die zegt dat het nodig is, dat is het echt niet, maar een tof product is het zeker en fijn ook. Of je van de looks houdt is persoonlijk, of de lastige service je aanstaat, ach, zoveel zijn er niet die het zelf willen doen, of die het uberhaubt doen, maar ook dat is persoonlijk. Maar dat het (los van onderhoud) een goed werkend product is, daar zijn de meeste het wel over eens

[ Voor 60% gewijzigd door Prulleman op 31-08-2017 16:10 ]

Strava

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:57:

[...]

kijk maar naar het filmpje, het is stijver en veel smoother, met name onder load, ik heb de normale 2.0 (100mm), maar je hebt ook de supermax versies:
  • SUPERMAX 160/ 27.5
  • SUPERMAX 140/27.5
  • SUPERMAX 130/29
Ik heb het filmpje gezien (niet gehoord dus misschien is het aan bod gekomen). Wat voor conventionele vork is dat? Je moet het verschil in stijfheid eens voelen tussen een fatsoenlijke trail vork en een 32mm XC-vorkje. Zeker als zwaardere rijder merk je dat goed. Ga je naar een Lyrik/Yari dan is het verschil nog iets groter. Die zijn wel iets zwaarder maar ook weer stijver (grotere wanddikte). Mogelijk zijn ze een Rockshox Reba aan het vergelijken met de meest stijve lefty.

En qua gewicht scheelt dat echt niet zoveel met een Lefty (inclusief stuurbuis). De 500 euro (?) prijsverschil kun je mooi in een deftig setje wielen steken :P. Dat zal het eerst volgende probleem zijn. Stijve vork, daarna zijn je wielen ineens het probleem qua stijfheid.

Ik lees her en der dat bij de overstap van een Lefty naar een Pike (vergelijkbare veerweg) de Pike de voorkeur geniet. Maar dat is hear say. Nooit zelf getest.

Heeft iemand ze ooit back to back kunnen testen?

• Prulleman
Zal zeker voor een deel kloppen, blijven natuurlijk ook marketing praatjes. En met een lefty zit je gelijk in het top segment (qua prijs), terwijl de meeste lefty rijders vast niet de losse prijs van een lefty uitgeven.

Ik heb nu ook een fiets met bv maar een slx shifter, m447/m506 brakes, niet wat je zo verwachten van een fiets met een ~1000 euro vork (losse verkoop prijs).

Strava

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:38
Prulleman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:52:

Hij heeft het nog over quick releases.

Vergeet ook niet dat die video van 2010 is. Het is nu 2017.
Het is misschien niet pc land waar 7 jaar oud antiek is, maar ouder en er zijn zeker ontwikkelingen geweest.

• L0we
Prulleman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 15:57:
[...]

that's it, inderdaad, kan je in een paar minuutjes doen, en doe je het de volgende rit is er ook niks aan de hand, je hebt alleen minder travel..

volgens de manual van de laatste generatie (de vorige had vaker service nodig) zijn dit nu de intervallen:
[afbeelding]
En daarnaast, 50 uur klinkt kort, maar dat zal al snel rond de 1000 kilometer zijn. Daar doe ik zelf ook wel een aantal maanden over om dat te fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
L0we schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:52:
[...]

En daarnaast, 50 uur klinkt kort, maar dat zal al snel rond de 1000 kilometer zijn. Daar doe ik zelf ook wel een aantal maanden over om dat te fietsen :P
Daar kun je goed een jaar over doen inderdaad. Dat is niet het probleem. Elke vork wil om het jaar onderhoud hebben.

Een lefty zal ongetwijfeld goed zijn. Het is geen vork voor mij :)
Prulleman schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 17:15:
Ik heb nu ook een fiets met bv maar een slx shifter, m447/m506 brakes, niet wat je zo verwachten van een fiets met een ~1000 euro vork (losse verkoop prijs).
En daar komt weer om de hoek kijken dat een fiets in balans moet zijn qua afmontage naar mijn mening. Wat is er mis met een Reba en Shimano SLX? Helemaal niets. Maar een fiets met een Fox vork, XT-achterderailleur, < SLX-shifters, < SLX-remmen en een wielsetje van 135 euro slaat helemaal nergens op :( . Maar het zet wel lekker in de markt natuurlijk :)

Canyon heeft dat goed voor elkaar vind ik. Elke fiets in hun line up is goed in balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
Ruud schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 16:59:
[...]

Ik heb het filmpje gezien (niet gehoord dus misschien is het aan bod gekomen). Wat voor conventionele vork is dat? Je moet het verschil in stijfheid eens voelen tussen een fatsoenlijke trail vork en een 32mm XC-vorkje. Zeker als zwaardere rijder merk je dat goed. Ga je naar een Lyrik/Yari dan is het verschil nog iets groter. Die zijn wel iets zwaarder maar ook weer stijver (grotere wanddikte). Mogelijk zijn ze een Rockshox Reba aan het vergelijken met de meest stijve lefty.

En qua gewicht scheelt dat echt niet zoveel met een Lefty (inclusief stuurbuis). De 500 euro (?) prijsverschil kun je mooi in een deftig setje wielen steken :P. Dat zal het eerst volgende probleem zijn. Stijve vork, daarna zijn je wielen ineens het probleem qua stijfheid.

Ik lees her en der dat bij de overstap van een Lefty naar een Pike (vergelijkbare veerweg) de Pike de voorkeur geniet. Maar dat is hear say. Nooit zelf getest.

Heeft iemand ze ooit back to back kunnen testen?
True, rij zelf of een 200mm travel -> 36mm rockshox boxxer, of een 120mm -> 32mm Rockshox Revelation op het dirtbikeje...dat voelt echt als speelgoed, en het vorkje voelt als een elastiek. :o :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 10:39:
[...]

Daar kun je goed een jaar over doen inderdaad. Dat is niet het probleem. Elke vork wil om het jaar onderhoud hebben.

Een lefty zal ongetwijfeld goed zijn. Het is geen vork voor mij :)

[...]

En daar komt weer om de hoek kijken dat een fiets in balans moet zijn qua afmontage naar mijn mening. Wat is er mis met een Reba en Shimano SLX? Helemaal niets. Maar een fiets met een Fox vork, XT-achterderailleur, < SLX-shifters, < SLX-remmen en een wielsetje van 135 euro slaat helemaal nergens op :( . Maar het zet wel lekker in de markt natuurlijk :)

Canyon heeft dat goed voor elkaar vind ik. Elke fiets in hun line up is goed in balans.
sja.. voor mij is ook dit een bewuste keuze geweest, vork en frame ben ik van plan lang mee te doen, de rest van de onderdelen... dat zullen we wel zien, dat zijn allemaal upgrades die qua prijs te overzien zijn, een nieuw frame of vork niet.

de aanbieding prijs (2399-->1799) was ook een belangrijke factor.. voor 2399 had ik deze fiets niet zomaar gekocht.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu tijdelijk een brede voorband en een smaller achterband, kan dat kwaad? Ik heb de komende weken geen off road trip gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
L0we schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 20:52:
[...]

Ik ga deze vakantie doen: https://www.vasasport.nl/zomer/giro-dolomiti-sept-1

Ik weet dat een paar deelnemers een lefty hebben. 60km en 1600 hoogtemeters per dag = minstens 6 uur fietsen per dag, 6 dagen lang (plus zondag 2 uur inrijden) is 38 uur. Volgens mij was het de vorige keer dat ik hem reed gewoon de hele dag fietsen, reken 8 uur per dag = 48 uur fietsen. Eens vragen wanner ze hun vork hebben laten servicen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:01
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:18:
Ik heb nu tijdelijk een brede voorband en een smaller achterband, kan dat kwaad? Ik heb de komende weken geen off road trip gepland.
Ik heb zelf altijd voor een wat bredere band dan achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:33

DjVe

Hatsaflats!

Weet iemand of eenvoudig is om een standaard 140mm Revelation RL vork is te voorzien van een bediening op het stuur? Ik heb nu het knopje op de vorm zelf zitten, maar merk dat het niet altijd even handig is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Moeilijk nee, duur ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 11:18:
nee hoor, afhankelijk van het type band, kan het een matige combinatie zijn qua grip en stuur gedrag, maar in theorie kan het ook een geweldige combinatie zijn.
geen reden om niet off road te gaan, wellicht wel een reden om wat voorzichtiger te beginnen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Prulleman op 01-09-2017 11:42 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had altijd begrepen dat smalle banden op een mountainbike bedoeld zijn voor op de straat en brede voor offroad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
wat is smal? <2.0" zou ik niet doen off road, maar op de weg wil je liefst veel smaller..

Eigenlijk... zonder details is er niet veel zinnigs over te zeggen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Smal en breed zijn maar relatieve begrippen natuurlijk, welke maten hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:44
1.25 achter, 2.6 voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 20:27
Ik heb momenteel een Bulls Copperhead 3 uit 2009 met XT afmontage (3x9) en een Reba voorvork. Ik zag de Cube Acid van dit topic al eens voorbij komen en die ziet er wel aantrekkelijk uit, is ook in de aanbieding. Iemand nog alternatieven voor 8-900 euro?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
NoepZor schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 18:21:
Ik heb momenteel een Bulls Copperhead 3 uit 2009 met XT afmontage (3x9) en een Reba voorvork. Ik zag de Cube Acid van dit topic al eens voorbij komen en die ziet er wel aantrekkelijk uit, is ook in de aanbieding. Iemand nog alternatieven voor 8-900 euro?
Zou eens gewoon wat winkels beginnen lopen, de 2018 collectie komt nu binnen dus de 2017 moet eruit, je zal best wat modellen met korting kunnen vinden, voor deze prijs moet je gewoon zoeken naar slx+ en een lucht vork.

[ Voor 45% gewijzigd door Prulleman op 03-09-2017 18:07 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 20:27
Dat is waar. Daarom voldeed die cube ook aan de voorwaarden :) merk maakt mij weinig uit zolang de meeste onderdelen maar goed zijn. Ik rij vooral omgeving Markelo/Rijssen, licht hoogteverschil en singletrack.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:39
Afgelopen de Veldslag om Norg gereden op mijn trouwe 26". Goede omstandigheden (parkoers en weer) maakten het een mooi dagje. Vervelende blijft altijd het stilstaan op singletracks (als je in de normale startwaves zit), maar goed dat kun je incalculeren. Op terugweg naar huis (met een kleine omweg), nog maar even extra aangezet. Qua kilometers begint het er een beetje op te lijken (met de Drenthe 200 in het vooruitzicht) > https://www.strava.com/activities/1164565325

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:46

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Guys, wil binnenkort weer de mtb van stal halen. Wil van te voren nog een aantal zaken vervangen. Waaronder de shifterkabels.

Wil ook eens gaan kijken naar het servicen van de voorvork, is dit echt nodig? (Fox)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Je vork regelmatig (laten) servicen is beslist nodig, het service-interval van je vork staat vermeld op de website van de fabricant. Sommige dingen kun je makkelijk en goedkoop zelf doen, zoals de 'lower-leg service'. Andere, zoals de damper & spring service vereisen meer specifieke kennis (en gereedschap), en zijn beter uit om uit te besteden voor de gemiddelde MTB'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Dankje, iemand een goed adresje? Opsturen is geen probleem.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Komend weekend doe ik mee met de 24 uur van Assen (last minute vervanger). Zijn er meer mensen hier die dit (of een vergelijkbaar) evenement hebben meegemaakt en nog tips hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wisselwerking schreef op maandag 4 september 2017 @ 20:32:
Komend weekend doe ik mee met de 24 uur van Assen (last minute vervanger). Zijn er meer mensen hier die dit (of een vergelijkbaar) evenement hebben meegemaakt en nog tips hebben?
Ik. Ploeg of alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ploeg. Ik mag nummer 6 vervangen. Dus ik hoef op zich maar 4 uur te fietsen. Eigenlijk nog minder doordat ik pas in de avond kan aanhaken. Tenzij het bij mij goed gaat en ik extra rondjes mag doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ooh, 4 uur. Oke, is zeer goed te doen, 100 km marathon is voor mij 5-6 uur, anderen doen dat in 4 uur en leven ook nog.

Massage als het kan, zeker ook tussen je sessies door. Rusten als je kunt rusten.
Oordopjes of zo'n slaap-app voor powernaps.
je eigen hoofdkussen mee als je gaat slapen
Eten eten, eten, maar leiever vaak en weinig eten, dan weinig en veel. En genoeg drinken. Zeker geen alcohol tijdens, ladingen alcohol achteraf.

En verder? Genieten en als het kan, ga geamenlijk de finish over. Het gaat om de lol.

[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 04-09-2017 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik begrijp dat 4 uur prima te doen is hoor, althans aan 1 stuk. Afgelopen weekend 140km op de ATB gezeten. Ik heb echter geen ervaring met 1 a 2 rondjes van 0,5 uur per stuk (afhankelijk van terrein). Dus was benieuwd wat de ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
4 uur aan 1 stuk is zeker goed te doen. het zijn de intervallen (heb eens in 4 uur op, 4 uur af, 60 uur, 12,5 minuten per keer op en af zitten doen). het zijn die intervals die killen. Daarom, zorgen dat je spieren soepel blijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-10 22:45

vanDaal

-ismeereentje

Heb sinds een paar weken een Gopro Karma. Leuke combinatie met een MTB tochtje :)

Afgelopen weekend op de Posbank:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@vanDaal Nice! Mooie beelden d:)b

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 14:25

Hegeman

Weet van alles wat

vanDaal schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:38:
Heb sinds een paar weken een Gopro Karma. Leuke combinatie met een MTB tochtje :)

Afgelopen weekend op de Posbank:
[video]
Mooi gedaan, heeft die Karma niet zo'n follow functie? Dat zou gaaf zijn op een open stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-10 22:45

vanDaal

-ismeereentje

Hegeman schreef op woensdag 6 september 2017 @ 08:32:
[...]

Mooi gedaan, heeft die Karma niet zo'n follow functie? Dat zou gaaf zijn op een open stuk.
Nein helaas :/ . Daarvoor moet je bij DJI zijn (oa). Maar ik kan wel gemakkelijk de gimbal uit mijn drone halen en de GoPro monteren op de borst. Dat kan DJI weer niet >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4360/36525080322_242b531a57_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4375/36525111052_224915acf6_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4406/35859463694_0004d952fc_c.jpg

Lekker fietsje, al weet ik niet of Noorwegen heel geschikt is voor mountainbiken, er zijn in dit gebied geen uitgezette paden, en de wandelpaden zijn steil en gaan vrij snel over in grote keien.
Het gravel dat je veel in Zweden vind miste ik hier een beetje. Maar wel genoten van mijn nieuwe Cube!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:33

DjVe

Hatsaflats!

Haal die standaard er eens even heel snel vanaf! :P

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
DjVe schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:20:
Haal die standaard er eens even heel snel vanaf! :P
Is superfancy geintegreerde cubestandaard. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Even een crosspost vanuit het mtb forum, maar deze parel wil ik jullie niet onthouden.

Een zelfbouw houten frame. :9~ _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb15138940/p5pb15138940.jpg
topic op mountainbike.nl

• Prulleman
Had em ook gezien, super mooi idd

Strava

• Torched
Mooie fiets maar ik ben zo bang voor dat balhoofd. De rest is allemaal redelijk groot en grof dus dat houdt het wel. Je zult net de verkeerde landing hebben en je voorwiel naar voren weg zien rijden.

Goed genoeg voor Nederland zou ik zeggen.

• Prulleman
de buis komt gewoon uit een donor frame:
http://www.mountainbike.n...118056&start=165#p2146338
of bedoel je dat je wiel+vork+balhoofd buis losbreekt van de rest van het frame?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:18

nWn

In Geocentric Orbit

Ik wil graag morgenmiddag de routes rond Amerongen doen (Leersum, Hoge Ginkel, Amerongen). Weet iemand van jullie hoe die er bij zullen liggen na alle regen van vandaag en gisteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
MTB Utrechtse Heuvelrug heeft op hun FB het verzoek gedaan om niet op de trails te fietsen dit weekend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Prulleman schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:03:
de buis komt gewoon uit een donor frame:
http://www.mountainbike.n...118056&start=165#p2146338
of bedoel je dat je wiel+vork+balhoofd buis losbreekt van de rest van het frame?
Ja, heb het wel eens zien gebeuren. Meestal verkeerde landing. Maar deze build is grotendeels toch epoxy met wat hout.

Wat weer betreft, zat er over te denken om vandaag wat te rijden want geen regen atm. Maar geen zin om de modder van de fiets te vegen after the fact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:15
Ik ben op zoek naar een leuke tweedehands mountainbike voor maximaal 500 euro. Voor dat geld vind je niks (degelijks) nieuw, daarom dus tweedehands.

Maat schat ik op 49 tot 52. Ik ben 1m80 met een bbl van 83,5. Mijn racefiets is een maat 55. Ik ben niet heel lenig.

Ik zoek een fiets in de regio Zeeland via marktplaats of prikbord.

Ik verwacht 'm vooral te gebruiken van september tot februari, voor normaal gebruik a 2 ritjesbper week. Eisen heb ik niet echt qua groep of wielmaat. Het is voor mountainbiken in Zeeland, dus vooral veel vlak en door het bos.

Zijn dit mooie fietsen met een goede prijs?
bulls boa
Trek
Bulls

Bij voorbaat dank :*)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Van deze zou de eerste mijn voorkeur hebben, de 2e misschien als je voorkeur hebt voor 29". lijken beide op de foto's redelijk onderhouden. Maar dat moet je toch in het echt beoordelen. Ik zag dat je ook in het race fiets topic zit, dus wellicht heb je genoeg ervaring in de staat van de aandrijving e.d.te beoordelen.

Of ze de prijs waard zijn... De 2e hands markt is best lastig, dus je zou ze zomaar voor een stuk minder kunnen kopen, zeker als ze wat ouder zijn

De laatste is niks waard, daar moet je niet te hard op trappen want dan gaat het kapot

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 10-09-2017 22:45 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Laatste is idd niet veel, maar de prijs ook niet.
Ik vind juist de 1ste overpriced. SLX, 26 inch. Naah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 20:18
Stufferdt schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:11:
Ik ben op zoek naar een leuke tweedehands mountainbike voor maximaal 500 euro. Voor dat geld vind je niks (degelijks) nieuw, daarom dus tweedehands.

Maat schat ik op 49 tot 52. Ik ben 1m80 met een bbl van 83,5. Mijn racefiets is een maat 55. Ik ben niet heel lenig.

Zijn dit mooie fietsen met een goede prijs?
Ho wacht even, ik ben 1m86 met een bbl van 92 en om dan bij de meeste merken op ongeveer 49cm uit. Maat 49 tot 52 is echt heel erg groot! Die trek is een 21", ik zou daar niet op passen. Ik weet zeker dat beide fietsen veel te groot voor je zijn.

Racefiets maat 55, dat is een zeer gemiddelde maat, zeg maar M. In MTB termen (hoewel seattube lengte bijna niet meer gebruikt wordt) zit je dan op 45 tot 47.

Die bulls is trouwens zwaar overprised, tektro shitremmen :D

[ Voor 13% gewijzigd door Makkelijk op 10-09-2017 23:05 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:15
Makkelijk schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:59:
[...]

Ho wacht even, ik ben 1m86 met een bbl van 92 en om dan bij de meeste merken op ongeveer 49cm uit. Maat 49 tot 52 is echt heel erg groot! Die trek is een 21", ik zou daar niet op passen. Denk dat beide fietsen veel te groot voor je zijn.
Je hebt inderdaad gelijk, heb of ergens een tikfoutje gemaakt bij z'n calculator of het verkeerd gelezen. Kom nu uit op een maat 48 ongeveer. Dat is toch wel een stukje kleiner.
Prulleman schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:39:
Van deze zou de eerste mijn voorkeur hebben, de 2e misschien als je voorkeur hebt voor 29". lijken beide op de foto's redelijk onderhouden. Maar dat moet je toch in het echt beoordelen. Ik zag dat je ook in het race fiets topic zit, dus wellicht heb je genoeg ervaring in de staat van de aandrijving e.d.te beoordelen.

Of ze de prijs waard zijn... De 2e hands markt is best lastig, dus je zou ze zomaar voor een stuk minder kunnen kopen, zeker als ze wat ouder zijn

De laatste is niks waard, daar moet je niet te hard op trappen want dan gaat het kapot
Wat is een reeele prijs voor zo'n soort fiets dan ongeveer denk je? In mijn zoekgebied (alles tussen ongever Zierikzee en Bergen op Zoom) kom ik niet zo veel tegen, dus kan moeilijk vergelijken.
maartend schreef op zondag 10 september 2017 @ 22:56:
Laatste is idd niet veel, maar de prijs ook niet.
Ik vind juist de 1ste overpriced. SLX, 26 inch. Naah
Je zou dus sowieso 29 aanbevelen en minimaal deore?

Danku allen voor de feedback!

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Slx zit nog boven deore...
Alles onder deore kan je het beste links laten liggen (zoals bv bij die laatste, daar staat alleen Shimano op... Erger kan bijna niet..).

Op een rijtje:
- Shimano random zooi
- Deore, kan net, maar 2e hands uitkijken hoe oud en voor welke prijs
- SLX, prima spul, beste prijs/kwaliteit, met de nadruk op prijs.
- XT, gewoon goed
- XTR, race kwaliteit, licht, duur, en vaak door het lage gewicht niet eens duurzamer dan XT, maar dit zal je in jou prijsklasse ook niet veel tegenkomen, of het moet heel oud zijn.

Denk dat je wel een goede 29 met slx of xt kan vinden of een 26 met XT ruim binnen budget. Zoals hierboven aangegeven, beter dan de 3 die je nu hebt gevonden. Je moet ook op marktplaats wat geduld hebben, er komen vaak genoeg pareltjes voorbij, maar die zijn uiteraard ook snel weg.

Ter referentie, zoek ook wat verder weg, ook al koop je daar niet dan heb je wel meer een idee wat gangbare prijzen zijn.
Deze bv. MTB, 29er, 3x10 Shimano XT
€ 400,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

29" past wellicht beter bij je beoogde gebruik, hoewel bij rijgedrag meer komt kijken dan de wielmaat, mijn ruim 20 jaar oude 26" stuurde zeker niet directer of makkelijker dan mijn nieuwe 29er. Maar er zijn zoveel factoren, de hoek van je vork, de lengte van je stuurpen, de breedte van je stuur, wielbasis, etc.
Je moet ook wel lekker zitten op een fiets. Een goede 26", zeker met een krap budget is kan zeker een goede optie zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 10-09-2017 23:41 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 20:18
Bij die fiets was de achterderailleur SLX, waarschijnlijk is de rest Deore. Remmen van Tektro waren wat minder. Ik vind 49cm ook ruim bij moderne MTB's. Ga niet teveel op calculators af, of kijk bijv. naar de bovenbuis of hoe je in de range van een merk valt. Zou echt naar 17, 18, max 19 inch kijken in jouw geval.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Inmiddels alweer jaren fietsend op een 26" Cube Reaction. Zie de aanbiedingen voor nieuwe fietsen voorbij vliegen aan het einde van het seizoen.

Heb wel eens zin in wat nieuws, eisen: Carbon frame, Sram schakelgroep
Wat zijn jullie ervaringen met de 27,5" of 29"?
Fiets voornamelijk bospaden en af en toe een single track.

Iemand in het bezit van een Cube Reaction carbon? Zag deze laatst staan bij de LBS. Ziet er kwa frame wel prima uit, afmontage was wat minder.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Mijn ervaring met Marktplaats voor fietsonderdelen is niet zo heel goed. Er zijn een paar grote fiets-fora die ook een marktplaats hebben, dat werkte voor mij altijd beter. Als je weet wat je zoekt kan je op marktplaats heel soms een pareltje voor niks krijgen, maar ik zoek liever op http://forum.mountainbike.nl/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Harmen schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:06:
Inmiddels alweer jaren fietsend op een 26" Cube Reaction. Zie de aanbiedingen voor nieuwe fietsen voorbij vliegen aan het einde van het seizoen.

Iemand in het bezig van een Cube Reaction carbon? Zag deze laatst staan bij de LBS. Ziet er kwa frame wel prima uit, afmontage was wat minder.
Altijd goed voor een flinke discussie 29er of minder, zoals ik ook al aangaf een paar posts hoger, niet elke 29er is hetzelfde qua handling, maar ook de ene 27.5 is de andere niet..
Je weet het pas als je het probeert, zelf heb ik totaal geen moeite om mijn 29er door de single tracks van Dorst te sturen, sterker nog dit bevalt beter dan de oude 26. Op Dorst rijd ik nu een top 10% tijd ( 24.54 min, pos 407/4408). En dat doe ik niet puur op conditie, zoveel fiets ik namelijk ook niet.

Op "voornamelijk bospaden en af en toe een single track." denk ik dat je beter af bent met een 29er, maar het blijft erg persoonlijk.

Over welke cube reaction hebben we het eigenlijk, op 12go zie ik er 10 carbon varianten :D

Denk ook na over een 1x schakelgroep of een 2x, SRAM zet zwaar in op 1x11/1x12 terwijl voor vlakke ritten het wellicht juist prettiger is om met kleinere stappen te kunnen schakelen. Vaal focussen mensen op het bereik voor de keuze tussen 1x of 2x. Daar zou je de keuze vanaf moeten laten hangen als je veel in de bergen fietst, daar heb je veel aan bereik.
Als je veel in NL fietst moet je bedenken of je graag in de optimale cadans rijdt, (dit is voornamelijk van toepassing als je lange stukken dezelfde snelheid fietst). Op een heuvelachtige single track met krappe bochten wisselt je snelheid zoveel dat je toch nooit kan zoeken naar een perfecte cadans, dan is het (*persoonlijke mening), juist prettig dat je snel kan schakelen met 1 shifter. Van voorblad wisselen onder druk ben ik nooit fan van, dus in het bos reed ik vaak gewoon op het middenblad (ouwe 3*8). je moet dan achter wel flink heen en weer om je bereik te halen. Nu met 1x11 (32 voor, 11x42 achter) , heb ik in NL qua bereik meer dan genoeg, en in het bos zit ik lekker snel in een acceptabele versnelling. Op de weg (lange rechte stukken) is het wat meer een compromis, zit vaak achter op de 13T, dan kan je rond de 30km/h rijden, maar de stap naar een tandje zwaarder of lichter is dan vrij groot. Toch zou ik voor mijn totaal gebruik niet wat anders kiezen.

En even wat anders, zaterdag met mijn zoontje van 6 een rondje Cadettenkamp gedaan, recent een Cube Kids 240 (24") voor em gekocht op MP. Van te voren tegen em gezegd dat ie niet bang moet zijn voor plassen/vies worden, en die tip heeft ie goed opgevolgd :D volle bak door alle plassen. De paar kleine heuveltjes waren nog lastig (snel schakelen en de snelheid erin houden), maar de rest ging meer dan prima, de afstand (6KM) was gelukkig niet teveel en de tracks niet te smal. En het belangrijkste, hij heeft er goed van genoten.

Ben ik overigens te generaliserend als ik zeg dat MTB-ers gemideld genomen veel relaxter zijn dan wielrenners? Om in te halen op deze tracks moet je toch echt ff zoeken naar een fatsoenlijk plekje en dat kan niet altijd direct. Dit gaat echter altijd heel gemoedelijk en met bedankjes, groeten e.d.
Op de weg hoor ik altijd veel meer geschreeuw en gevloek. :X

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 11-09-2017 10:55 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52

Iemand in het bezit van een Cube Reaction carbon? Zag deze laatst staan bij de LBS. Ziet er kwa frame wel prima uit, afmontage was wat minder.
Ik rij nu paar maanden op een Cube reaction gtc sl2x
https://www.bikester.nl/c...il-geel-grijs-539634.html
Had hem via een veiling bij de LBS voor €800,- (anders had ik geen nieuwe gekocht maar daar kon ik hem niet voor laten staan)

Ik had zelf nooit zo een groot verschil verwacht. Acceleratie is echt veel beter tegenover mijn oude Cube LTD. Mogelijk komt het omdat er met name ook vrij lichte wielen inzitten.

Het enige waar ik erg aan moet wennen is dat als je als een malle een berg af knalt het carbon frame echt lawaai maakt en je dus denkt dat de hele fiets uit mekaar ligt als je beneden bent. Dit is echter niet het geval en je kan er gewoon goed hard mee knallen.

Singletrack bevalt me prima met mijn 2x11. Bereik is voldoende en heel vaak schakel ik het voorblad niet. Heuvelachtig gebied (mijnweg gebied bijv.) heb ik mijn bereik wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-10 14:25

Hegeman

Weet van alles wat

MTBreak schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:01:
[...]

Ik rij nu paar maanden op een Cube reaction gtc sl2x
https://www.bikester.nl/c...il-geel-grijs-539634.html
Had hem via een veiling bij de LBS voor €800,- (anders had ik geen nieuwe gekocht maar daar kon ik hem niet voor laten staan)

Ik had zelf nooit zo een groot verschil verwacht. Acceleratie is echt veel beter tegenover mijn oude Cube LTD. Mogelijk komt het omdat er met name ook vrij lichte wielen inzitten.

Het enige waar ik erg aan moet wennen is dat als je als een malle een berg af knalt het carbon frame echt lawaai maakt en je dus denkt dat de hele fiets uit mekaar ligt als je beneden bent. Dit is echter niet het geval en je kan er gewoon goed hard mee knallen.

Singletrack bevalt me prima met mijn 2x11. Bereik is voldoende en heel vaak schakel ik het voorblad niet. Heuvelachtig gebied (mijnweg gebied bijv.) heb ik mijn bereik wel nodig.
Veiling LBS? Wat bedoel je daar precies mee? Een fiets die normaal rond de €2000 kost en nu voor €800 weggaat is een leuke veiling! :9
Gokje; Local Bike Shop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
LBS is inderdaad de fietsenmaker om de hoek. En dat zijn de betere deals :D

[ Voor 27% gewijzigd door Prulleman op 11-09-2017 12:35 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
Niemand had geboden dus ik had hem voor het minimum bod.
Er ging ook een cube c68 elite van 3600 voor 1200 eruit. Ik was aan het twijfelen om daar ook nog op te bieden maar heb me ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
MTBreak schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:44:
Niemand had geboden dus ik had hem voor het minimum bod.
Er ging ook een cube c68 elite van 3600 voor 1200 eruit. Ik was aan het twijfelen om daar ook nog op te bieden maar heb me ingehouden.
Is die nog te koop? Wel een mooie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
wisselwerking schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:28:
[...]

Is die nog te koop? Wel een mooie deal.
Nee, daar was wel iemand op die erop deed bieden. Ik had mijn fiets en vond 2 fietsen als impulsaankoop kopen wat gortig.
Ook zou het sneu zijn om de prijs voor de andere bieder op te hogen door zelf mee te bieden terwijl ik de fiets niet hoefde.

Het was idd ook een erg goede deal voor hem. Waarschijnlijk beter dan die van mij nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op maandag 11 september 2017 @ 10:46:
[...]

Ben ik overigens te generaliserend als ik zeg dat MTB-ers gemideld genomen veel relaxter zijn dan wielrenners? Om in te halen op deze tracks moet je toch echt ff zoeken naar een fatsoenlijk plekje en dat kan niet altijd direct. Dit gaat echter altijd heel gemoedelijk en met bedankjes, groeten e.d.
Op de weg hoor ik altijd veel meer geschreeuw en gevloek. :X
Ik hoor op de MTB altijd veel meer geschreeuw en gevloek. Je rijdt een Stravist natuurlijk ook sneller in de weg op een single track dan op de Keutenberg :)

Maar van mij mogen ze. Nadat ze inhalen gewoon lekker erachter blijven hangen ;)

Ik heb drie MTB's (gehad). Twee Cube GTC's en 1 fully. Allemaal met 29'er wielen dus geen ervaring met 27,5.

Mijn eerste GTC was een 19" frame en tevens mijn eerste MTB. Veel leuke kilometers mee gemaakt en hij is stevig zat. Maar bij wat actiever MTB'en bleek het frame te kort. Stuur zat te dichtbij voor mijn knieen en een langere stuurpen was geen optie.

Met de komst van de fully stond de GTC alleen maar stil dus die is de verkoop in gegaan. Laatst begon het weer te kriebelen om iets in elkaar te sleutelen en heb ik een 2016 Reaction GTC SLT-frame gekocht om alle losse onderdelen uit de schuur een nieuw leven te schenken.

Ditmaal wel een 21" frame en dat is toch echt wel een leuke geometrie voor de rondjes rond de kerk hier. (Dorst, Eindhoven, Best, LDD) Verwacht geen long and slack geometrie maar een lekker directe racebak :)

Twee dingen in je post die me opvallen;

- Waarom SRAM?
Ik had een 10-speed XO-groep. De huidige M8000 XT-groep doet niets onder voor de 10 speed XO vind ik. Dat is het prijsverschil niet waard. De M8000-groep schakelt direct en met een zekere klik/klak. Ik was verzot op het SRAM-gevoel maar mis niets in het M8000-gevoel. Wellicht dat het gewicht nog in het nadeel van Shimano spreekt maar dat speelt geen rol voor me. De M785-XT-groep was wel een wereld van verschil met SRAM trouwens.

- Bospaden
Wat voor framemaat hebben we het over? Aangezien je alleen maar rechtuit fietst op bospaden is een 29'er bijna altijd in het voordeel. Tenzij je een erg kleine fiets nodig hebt. Dan zou je nog een 650B kunnen overwegen.

Ik kan je de Reaction GTC als frame zo aanraden, maar reserveer wel budget voor een knap setje wielen. Cube ziet dat echt als sluitpost. Of ze zijn stevig en zwaar, of ze zijn licht en van papier maché.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:13:
[...]

Ik hoor op de MTB altijd veel meer geschreeuw en gevloek. Je rijdt een Stravist natuurlijk ook sneller in de weg op een single track dan op de Keutenberg :)

Maar van mij mogen ze. Nadat ze inhalen gewoon lekker erachter blijven hangen ;)
ah, dat is gelukkig niet mijn ervaring, maar misschien scheelt het dat ik de meeste voor blijf :D. Ik rijd zelf ook graag een PR, maar zeker niet ten koste van het plezier van mede MTB-ers.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:27:
[...]

ah, dat is gelukkig niet mijn ervaring, maar misschien scheelt het dat ik de meeste voor blijf :D. Ik rijd zelf ook graag een PR, maar zeker niet ten koste van het plezier van mede MTB-ers.
En dat is het probleem, vaak genoeg komt het voor dat je mindere goden tegenkomt onderweg. Wat is dan het probleem om even te wachten en op een veilig moment te passeren? Natuurlijk een non-discussie want iedereen is het hierover met elkaar eens. Maar toch zie je het vaak genoeg gebeuren onderweg. Andersom ook trouwens, mindere goden halen de meest vreemde capriolen uit als je ze nadert. Doe maar rustig, ik haal je wel in als het kan.

Ik heb het al vaker gezegd, het mooiste vind ik nog wel de racers die heuveltjes alleen op snelheid kunnen halen ;) ;) Techniek nul, moet je ze eens zien ploeteren als ze achter iemand zitten die wel langzamer op techniek omhoog kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we

Mijn ervaring is wel heel anders. Ik heb zowel op de tracks als in het bos / op de hei eigenlijk nooit gescheld gehoord. (in mijn ruime 3 maanden mtb-ervaring }:O )

Ik vind het juist opvallend dat iedereen erg vriendelijk reageert. Of het nu gaat met wandelaars (met honden), andere fietsers of zelfs ruiters, nooit een onvertogen woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Bij mijn normale rondjes, zowel op race als ATB, heb ik nog geen scheldende mede-fietsers meegemaakt. Bij toertochten is er overigens niet zoveel verschil tussen fietsers op de race of ATB. Maar dat verschilt dan ook wel weer per toertocht. Je hebt er (helaas) altijd scheldende mannen (vrouwen nog niet scheldend meegemaakt) tussen zitten.

Toch denk ik dat de gemiddelde ATB'er wel relaxter is dan zijn race tegenhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-10 16:27
L0we schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:56:
[...]

Mijn ervaring is wel heel anders. Ik heb zowel op de tracks als in het bos / op de hei eigenlijk nooit gescheld gehoord. (in mijn ruime 3 maanden mtb-ervaring }:O )

Ik vind het juist opvallend dat iedereen erg vriendelijk reageert. Of het nu gaat met wandelaars (met honden), andere fietsers of zelfs ruiters, nooit een onvertogen woord.
Je ervaring zal de komende maanden dan nog wel iets gaan veranderen als de koersfietsen worden opgeborgen en de mountainbikes bovengehaald.

Nu, meestal valt het nog wel mee, maar je gaat wel wat meer te maken krijgen met mensen die sneller willen rijden. (Kans is ook groot dat je ze dan terug inhaalt bij de eerste de beste molshoop gezien ze niet echt de techniek hebben om daar naar boven te rijden :F)

Als je merkt dat er achter je een treintje is ontstaan dan wordt het wel geapprecieerd dat je even opzij gaat staan - ook door de niet-scheldende-biker ;)
Maar als dat niet gaat, blijf dan gewoon je eigen ding doen - iedereen moet het leren, conditie verbeteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
chime schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:37:
[...]

Je ervaring zal de komende maanden dan nog wel iets gaan veranderen als de koersfietsen worden opgeborgen en de mountainbikes bovengehaald.
Dan zijn het dus toch die wielrenners ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Sowieso vind ik het een leuk 'spelletje' om iemand zoveel mogelijk op techniek in te halen. Gewoon ongeveer even hard fietsen als je voorganger, maar dan telkens een betere lijn kiezen en een nettere bocht nemen en er zo uiteindelijk voorbij hoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

[...]
Ik heb drie MTB's (gehad). Twee Cube GTC's en 1 fully. Allemaal met 29'er wielen dus geen ervaring met 27,5.

Mijn eerste GTC was een 19" frame en tevens mijn eerste MTB. Veel leuke kilometers mee gemaakt en hij is stevig zat. Maar bij wat actiever MTB'en bleek het frame te kort. Stuur zat te dichtbij voor mijn knieen en een langere stuurpen was geen optie.

Met de komst van de fully stond de GTC alleen maar stil dus die is de verkoop in gegaan. Laatst begon het weer te kriebelen om iets in elkaar te sleutelen en heb ik een 2016 Reaction GTC SLT-frame gekocht om alle losse onderdelen uit de schuur een nieuw leven te schenken.

Ditmaal wel een 21" frame en dat is toch echt wel een leuke geometrie voor de rondjes rond de kerk hier. (Dorst, Eindhoven, Best, LDD) Verwacht geen long and slack geometrie maar een lekker directe racebak :)

Twee dingen in je post die me opvallen;

- Waarom SRAM?
Ik had een 10-speed XO-groep. De huidige M8000 XT-groep doet niets onder voor de 10 speed XO vind ik. Dat is het prijsverschil niet waard. De M8000-groep schakelt direct en met een zekere klik/klak. Ik was verzot op het SRAM-gevoel maar mis niets in het M8000-gevoel. Wellicht dat het gewicht nog in het nadeel van Shimano spreekt maar dat speelt geen rol voor me. De M785-XT-groep was wel een wereld van verschil met SRAM trouwens.

- Bospaden
Wat voor framemaat hebben we het over? Aangezien je alleen maar rechtuit fietst op bospaden is een 29'er bijna altijd in het voordeel. Tenzij je een erg kleine fiets nodig hebt. Dan zou je nog een 650B kunnen overwegen.

Ik kan je de Reaction GTC als frame zo aanraden, maar reserveer wel budget voor een knap setje wielen. Cube ziet dat echt als sluitpost. Of ze zijn stevig en zwaar, of ze zijn licht en van papier maché.
Bedankt voor jullie replies.
Zat rond te kijken, zag bij de LBS een GTC Eagle 1x12 staan. Wat een fraaie fiets! Echter lijkt mij de vertanding niet ideaal in nederland. Neig meer naar 2x11.
GTC Mountainbikes
Iemand een idee of de prijzen nog meer zakken de komende tijd?

Inruil van oude fiets in niet mogelijk, zal hem via mp moeten verkopen.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Harmen schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:14:
[...]

Bedankt voor jullie replies.
Zat rond te kijken, zag bij de LBS een GTC Eagle 1x12 staan. Wat een fraaie fiets! Echter lijkt mij de vertanding niet ideaal in nederland. Neig meer naar 2x11.
GTC Mountainbikes
Iemand een idee of de prijzen nog meer zakken de komende tijd?

Inruil van oude fiets in niet mogelijk, zal hem via mp moeten verkopen.
sja... ligt eraan waar je het meeste rijdt en waar je het meeste waarde aan hecht...
daar zou 1x11/12 of 2x11 beide prima kunnen voldoen, maar wat zijn "bospaden" precies? lang rechtuit over een zandpad?
Wellicht is 2x11 dan beter om de juiste cadans te zoeken (minder afstand tussen de versnellingen). Voor het bereik hoef je de eagle niet te laten liggen, daarmee zit je op 500%, met het juiste voorblad kan je eigenlijk alles aan.

Zoals ik een paar posts terug ook aangaf, vind ik het juist wel prettig om in het bos met wat grotere stappen te kunnen schakelen met 1x11 (zonder na te denken over welk voorblad je draait). Op de weg is het wat minder

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik vind 1x11/12 juist perfect voor de Nederlandse omstandigheden. Zou echt niks anders meer willen.
Je moet wel even de weg-mentaliteit loslaten ten opzichte van schakelen en gear-ratio's, maar ik heb echt nog nooit (in +/- 1000KM offroad ) gedacht van had ik maar meer versnellingen.

[ Voor 65% gewijzigd door Sjoewe op 12-09-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 20:00
chime schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 10:37:
[...]

Nu, meestal valt het nog wel mee, maar je gaat wel wat meer te maken krijgen met mensen die sneller willen rijden. (Kans is ook groot dat je ze dan terug inhaalt bij de eerste de beste molshoop gezien ze niet echt de techniek hebben om daar naar boven te rijden :F)

Als je merkt dat er achter je een treintje is ontstaan dan wordt het wel geapprecieerd dat je even opzij gaat staan - ook door de niet-scheldende-biker ;)
Maar als dat niet gaat, blijf dan gewoon je eigen ding doen - iedereen moet het leren, conditie verbeteren
Mensen die PR's wileln rijden en snel willen fietsen moeten ook niet op zondagochtend de bossen in gaan :)
Maar even zonder gekheid, ik fiets inmiddels 6 jaar rondom Helmond en heb nog nooit een kwaad woord of een vloek gehoord van mede fietsers, wandelaars of andere bos gebruikers. Niet als ze mij inhalen of als ik hun inhaal. Gaat er allemaal zeer gemoedelijk aantoe.

Zo reed ik een week geleden achter twee fietsers en door mul zand in een kombochtje knalde ik over de kop. Beide heren zijn gestopt om te kijken of ik opstond en toen pas verder gereden (ik stond snel weer op want op mijn ego na was er niets beschadigd :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zag de Cube Reaction Pro One (mantel website) met XT di2, ook erg interessant zo te zien. Iemand hier al ervaringen mee? Lijkt mij voor de mountainbike juist idealer ivm onderhoud.
Nog ff sparen dan denk ik.... ;)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
Sjoewe schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:24:
Ik vind 1x11/12 juist perfect voor de Nederlandse omstandigheden. Zou echt niks anders meer willen.
Je moet wel even de weg-mentaliteit loslaten ten opzichte van schakelen en gear-ratio's, maar ik heb echt nog nooit (in +/- 1000KM offroad ) gedacht van had ik maar meer versnellingen.
Same here, 1x11 icm 34T ovaal. Vind het een verademing t.o.v. m'n oude 3x9. De routes waar je lang dezelfde cadans moet rijden vermijd ik als de pest, dus voor mij is het ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Harmen schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:39:
Zag de Cube Reaction Pro One (mantel website) met XT di2, ook erg interessant zo te zien. Iemand hier al ervaringen mee? Lijkt mij voor de mountainbike juist idealer ivm onderhoud.
Nog ff sparen dan denk ik.... ;)
hoe is di2 idealer ivm onderhoud? Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat het wat preciezer komt qua afstelling?
Robertdj schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:45:
[...]

Same here, 1x11 icm 34T ovaal. Vind het een verademing t.o.v. m'n oude 3x9. De routes waar je lang dezelfde cadans moet rijden vermijd ik als de pest, dus voor mij is het ideaal.
:Y
Merk je nou veel verschil met een oval? is het erg wennen in het begin?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Prulleman schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:51:
[...] ik kan me voorstellen dat het wat preciezer komt qua afstelling?
Juist niet. Di2 stelt zichzelf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ah, nice dat wist ik niet, had wel in een filmpje gezien dat ie bv de voorderailleur meer ruimte geeft als je op de uiterste kransjes rijdt, ook wel mooi gedaan

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 13:51:
[...]

hoe is di2 idealer ivm onderhoud? Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat het wat preciezer komt qua afstelling?

[...]

:Y
Merk je nou veel verschil met een oval? is het erg wennen in het begin?
Hoefde niet echt te wennen, maar ben ook niet zo'n fanatieke MTBer. Merkte vooral dat ik veel vloeiender bergop ging en dus meer tractie had, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nogal een lompe stoemper ben op steile klimmetjes. O-)
Voordeel zal dus per persoon verschillen, maar voor dat geld (Absolute Black kost 35-40E) is het imho wel een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Robertdj ben je dan van 32 rond naar 34 ovaal gegaan?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Is ook niet zo volgens mij (sorry @Sjoewe): Je zult bij je achterderailleur toch echt de limits moeten afstellen + de electronisch fine adjustment. Feit is wel dat je geen last hebt van kabelrek (dus nooit meer nastellen als je de boel niet krom rijdt) Ook mooi is dat je gebruik kan maken van de leuke snufjes zoals synchroshift en autotrim bij 2x setups. Verder schakelt het ook gewoon fantastisch. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:03:
@Robertdj ben je dan van 32 rond naar 34 ovaal gegaan?
Ja, maar ik kwam van 3x9 (22-32-44) met 11-34 cassette, dus alleen qua topsnelheid (kleine 11T krans) te vergelijken.

Heb destijds een spreadsheetje gemaakt met het oude/bestaande bereik en gekeken wat ik daadwerkelijk gebruikte. Ook belangrijk om te kijken waar je prioriteiten liggen, sommige mensen vervloeken 1x11 omdat ze teveel inleveren op hun topsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
De reden dat ik nog 2by rijd is dat ik die 24t voor erg fijn vindt met klimmen. En als je over de heuvel bent schakel je voor naar 38 en zit je goed om af ook mee te trappen.

Beetje de mentaliteit van als je niet remt geef je gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 15:21
Ik MTB sinds vorig jaar actief en ook ik heb nog nooit te maken gehad met een scheldende MTB'er die er graag voorbij wilde. Misschien heeft dit te maken met dat ik voornamelijk in Noord-Brabant fiets. Ik ga overigens wel aan de kant als ik MTB'ers hoor aankomen die sneller zijn.

Canyon heeft leuke acties, helaas is de Neuron AL 9.9 uitverkocht in maat L, die was met € 2699,- best leuk geprijsd.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:13
Vloeken doe ik eigenlijk nooit op de trails, probeer meestal tips te geven dat ze vooral geen onverwachte dingen moeten doen als ze worden ingehaald, en naar rechts gaan om iemand te laten passeren.

Afgelopen zomer was het weleens frustrerend als mensen totaal geen idee hebben hoe ze zich op de trails moeten gedragen, maar dan besef ik ook dat deze mensen allemaal plezier hebben op de trails.
Meestal zie je deze mensen alleen in de zomervakantie.

Maar zoals altijd zijn er sommige mensen die het wel heel bond maken.
- midden op de trails in een bocht/afdaling gaan staan praten. Knal je er bijna met 40km/u bovenop!.
- Man en zoontje die een paar x tegen ze zoontje van +-10 riep dat hij NIET opzij moest gaan. ????

Fimpje aantal weken geleden gemaakt, na ik riep wilt u alstublieft opzij gaan, ging de man een beetje opzij(beetje laat en weinig maar ok) Vervolgens gaat de vrouw niet opzij,(nadat de man riep dat ze opzij moet , roept zij "ja maar ik weet niet hoe!") waardoor ik als nog bijna een boom raak.

En dan roep ik, "je kan ook remmen??".

Spicy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
10Cage schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 14:09:
[...]

Is ook niet zo volgens mij (sorry @Sjoewe): Je zult bij je achterderailleur toch echt de limits moeten afstellen + de electronisch fine adjustment. Feit is wel dat je geen last hebt van kabelrek (dus nooit meer nastellen als je de boel niet krom rijdt) Ook mooi is dat je gebruik kan maken van de leuke snufjes zoals synchroshift en autotrim bij 2x setups. Verder schakelt het ook gewoon fantastisch. _/-\o_
Di2 afstellen duurt even lang als een normale groep afstellen :) (ultegra). Dat zal met XT niet anders zijn :)

Synchro shift zou ik op mijn mtb niet willen. Ik wil juist snel kleiner kunnen schakelen met de voorkant. Natuurlijk kun je de voorderailleur overrulen met de shifter. Maar toch, zet je flink kracht en schakelt de voorkant ineens als je achter kleiner schakelt. Dat kan niet goed werken denk ik.

De prijs houdt me vooral tegen. Mijn MTB builds zijn altijd een beetje on a budget dus dan sla ik het prijsverschil liever stuk op een goede wielset :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Laatst online: 08-06 15:57
Ruud schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 18:14:
[...]

Di2 afstellen duurt even lang als een normale groep afstellen :) (ultegra). Dat zal met XT niet anders zijn :)

Synchro shift zou ik op mijn mtb niet willen. Ik wil juist snel kleiner kunnen schakelen met de voorkant. Natuurlijk kun je de voorderailleur overrulen met de shifter. Maar toch, zet je flink kracht en schakelt de voorkant ineens als je achter kleiner schakelt. Dat kan niet goed werken denk ik.

De prijs houdt me vooral tegen. Mijn MTB builds zijn altijd een beetje on a budget dus dan sla ik het prijsverschil liever stuk op een goede wielset :)
Helemaal mee eens, er werd gezegd dat je Di2 helemaal niet af hoefde te stellen, daar reageerde ik op. Ik rij zelf ook 1x11 mechanisch, en dat bevalt me prima. :*) Maar ja, eigenlijk reed ooit ik ook al gewoon lekker op 1x9 deore :X

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 14:23
ga van het weekend naar Zwitserland met de mtb, iemand quicklinkje voor gpx tracks?

no comment

• Prulleman
Martinus schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:45:
ga van het weekend naar Zwitserland met de mtb, iemand quicklinkje voor gpx tracks?
https://nl.wikiloc.com/routes/mountainbike/zwitserland
(geen ervaring mee, maar ziet er aardig divers en gedetailleerd uit)

Strava

• MdBruin
  • Laatst online: 12-05-2024
Martinus schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:45:
Hier zijn er wel een behoorlijk aantal te vinden, niet alleen voor Zwitserland ;)
http://www.gpsies.com/

[ Voor 63% gewijzigd door MdBruin op 13-09-2017 11:06 ]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Pfffff, wow, vanochtend dacht ik, dat moet gewoon kunnen; met windkracht 8-9, over de Oostvaardersdijk van Lelystad richting Almere. Gewoon om te zien of het wil lukken met m'n MTB. 8)

Op zich bleef ik wel overeind, maar de wind, > 75km/h Bft 8, benam me gewoon de adem. :Y . Je voelde je wangen gewoon flapperen tijdens het ademhalen. En qua snelheid stelde het niet veel meer voor.

Toch maar omgekeerd en geprobeerd de Knardijk te doen, richting OVP. Maar dat was ook lastig; je fietste gewoon, schuin hangend in de wind, rechtuit (wind kwam v.d. zijkant).
Vervolgens dan maar het bos (Hollandse Hout) ingedoken. He, eindelijk wat beschutting, maar wat een zooi aan afgebroken takken op het fietspad.
En nog erger/gevaarlijker waren niet zozeer alle afgewaaide eikels en hazelnoten, maar wel de walnoten! Die bolsters zijn zo groot, als je die onder/net naast je banden krijgt, slaat je wiel iedere keer weg. Was wel ff tricky.
Dikke groene bolsters:
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5757/21760460009_ecfc245838_m.jpg
die al dan niet openbarsten als ze op het pad vallen c.q. net onder je banden vandaan knallen. :)

Maar we zijn weer veilig thuis. Wel een ervaring hoor, zo met die storm. Je voelt je letterlijk en figuurlijk helemaal doorgewaaid na zo'n fietstochtje. ;)

Groot voordeel van deze weersomstandigheden; ik kwam helemaal niemand tegen! :+

Mooie Plaatjes   

• Prulleman
Veel losse takken is idd geen pretje, zeker niet als die ergens tussen je derailleur terecht komen :X
over die walnoten.. Ik heb er geen ervaring mee, maar staan je banden dan niet te hard? met hoeveel bar fiets je?

Strava

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Prulleman schreef op woensdag 13 september 2017 @ 16:43:
... maar staan je banden dan niet te hard? met hoeveel bar fiets je?
Laten we die discussie maar niet beginnen... O-)

De bandenspanning staat, voor mij, prima. Wat vele andere 'deskundigen' ongetwijfeld te hoog zullen vinden... :+
Maar ik fiets dan ook voornamelijk op fietspaden en af en toe een verhard paadje. Maar zeer zeker geen mud trails, zandpaden, of woeste rotsbodem.

Mooie Plaatjes   

• Prulleman
ehtweak schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:29:
[...]

Laten we die discussie maar niet beginnen... O-)

De bandenspanning staat, voor mij, prima. Wat vele andere 'deskundigen' ongetwijfeld te hoog zullen vinden... :+
Maar ik fiets dan ook voornamelijk op fietspaden en af en toe een verhard paadje. Maar zeer zeker geen mud trails, zandpaden, of woeste rotsbodem.
als je zelden onverhard fietst, dan zullen ze ongetwijfeld goed staan voor je gebruik ;)

Strava

Pagina: 1 ... 107 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.