Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.507 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:25
@blitzkrieg, je teert dus in op je vochtgehalte in die 2 uur?
Vuistregel is 1l per uur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Ik heb eens 210 km gereden op 1.5 liter :+
Dat was nu wel extreem, ik drink normaal wel wat meer. Maar nog kom ik nooit aan die vuistregel, en zolang ik geen krampen krijg vind ik dat ook niet zo erg.

En wat doe je dan als je bv 4 uur (of langer) gaat rijden, en je kan maar twee drinkbussen meenemen?
willy1986 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 14:04:
[...]
spd pedalen en schoenen moet hij nog kopen ;-)
Ah, vandaar :)

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
.joeri. schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 16:08:
Ik heb eens 210 km gereden op 1.5 liter :+
Dat was nu wel extreem, ik drink normaal wel wat meer. Maar nog kom ik nooit aan die vuistregel, en zolang ik geen krampen krijg vind ik dat ook niet zo erg.

En wat doe je dan als je bv 4 uur (of langer) gaat rijden, en je kan maar twee drinkbussen meenemen?
Dan doe je dus een camelbak aan met drinkzak erin van 1 tot 3.5 (of nog meer) liter.

Hoewel ik ook op weinig vocht reed. Giro utrecht gereden van 130km met 1,5L, had nog over op het einde.
Mijn trainingsrondje is 2,5 a 3 uur fietsen, deed ik zelfs op 500ml.

Maar nu heb ik een camelbak voor de trainingen in ieder geval, superhandig en wil nooit meer zonder.
Drink overigens puur omdat ik weet dat het moet, niet omdat ik dorst heb. Ik krijg die 1,5L in 3 uur dan ook maar nipt op. Denk dat vochtverbruik voor iedereen verschillend is? Ik weeg maar 59 (afgevallen laatste tijd :P) op 178cm. Dus misschien heb ik gewoon minder vocht om te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:07

Vos

AFCA

Ik drink ook altijd veel te weinig. Dat is wel iets wat je jezelf moet leren eigenlijk ja. Als je gaat drinken als je 'dorst' hebt is het al te laat.

En vochtverbruik zal ongetwijfeld ook verschillen pp ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Wat ik meeneem?
Binnenband, helm, voedsel, vocht (2x 0,75l bidon), geld, GSM

Maar moet zeggen dat die binnenband nutteloos is in the middle of knowwhere zonder pomp of CO2 ding :P. GSM is ook meteen GPS, daar had ik met de Touch Diamond nog wel eens probleempjes mee omdat de accu te snel op ging (1-2 uur op accu).
Voedsel is afhankelijk van mijn conditie heb ik gemerkt. Voorheen had ik nog regelmatig voedsel nodig omdat ik me kapot reed op de routes die ik fietste, een van de laatste keren had ik nauwelijks gegeten van wat ik had meegenomen, terwijl ik op andere momenten nog extra wat bij moest kopen omdat ik alles had opgegeten.
Aan vocht geld ook een beetje bovenstaande. Ik heb het nodig omdat ik anders een grotere kans heb op kramp tijdens het fietsen. Kan daardoor ook snel door m'n meegenomen voorraad heen gaan. Al gebeurd het me de laatste tijd minder.
Geld is altijd handig om iets te kopen onderweg, of om weer (met of zonder fiets) thuis te komen.

Gereedschap meenemen? Ik wil niet zeggen dat ik mijn fiets uber goed onderhoud, maar ik voel wel redelijk aan wat er evt stuk kan gaan op korte termijn. Meestal zijn dat dingen die onderweg niet te repareren zijn, dus waarom gereedschap meenemen? Met maar 1 rem kan ik de meeste acties ook nog wel uithalen, en anders hebben we nog altijd de benenwagen. Ketting? Niet te lomp mee omgaan :P. Derailleur? Niet te lomp doen met je fiets, zorgen dat je in je zadel blijft zitten (en dus niet valt) en zorgen dat de rest van je groepje niet op je fiets in rijd :P

Enige 2 problemen in de afgelopen 5 jaar:
- Lekke band (snake bite), reed over niet al te hoog maar wel scherp stoeprandje met een zachte band (2-2,5 bar)
- Gebroken achterpoot = totale fiets totall loss. Kon er wel nog mee naar huis rijden, maar niet meer helemaal los in het bos natuurlijk ;)
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:18:
[...]

Iets zegt me dat je fully bedoelt ipv hardtail ;)

Moet zeggen dat mijn Spark me prima bevalt, kan meer op het zadel blijven zitten en je krijgt minder klappen in je rug, heb overigens wel vrijwel meteen de Nude standaard demper vervangen door een Fox RP23, geweldig combo :)
Uhmz, yep :X Heb het inmiddels veranderd.

[ Voor 10% gewijzigd door jules op 01-06-2010 17:06 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
jules schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:05:
Wat ik meeneem?
Binnenband, helm, voedsel, vocht (2x 0,75l bidon), geld, GSM

Maar moet zeggen dat die binnenband nutteloos is in the middle of knowwhere zonder pomp of CO2 ding :P. GSM is ook meteen GPS, daar had ik met de Touch Diamond nog wel eens probleempjes mee omdat de accu te snel op ging (1-2 uur op accu).
Hier ook, gsm doet ook dienst als gps. Gemakkelijk als je echt geen idee hebt waar je bent of waar je naartoe moet.
En zo'n CO2-ding heb ik toch altijd bij me, veel gemakkelijker dan een pomp, en neemt totaal niet veel plaats in beslag.
Met maar 1 rem kan ik de meeste acties ook nog wel uithalen, en anders hebben we nog altijd de benenwagen. Ketting? Niet te lomp mee omgaan :P. Derailleur? Niet te lomp doen met je fiets, zorgen dat je in je zadel blijft zitten (en dus niet valt) en zorgen dat de rest van je groepje niet op je fiets in rijd :P
Leuke voorwaarden :P
Maar spijtig genoeg heb je niet alles zo in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:41
Ik neem veel te weinig mee.. helm, plaksetje, pompje, sleutels en gsm. Bidons neem ik eigenlijk alleen mee bij ritten van langer dan een 1/1,5 uur. Ik heb wel altijd enorme dorst als ik thuis kom, misschien eens wat vaker wat water meenemen :+

Misschien is zo'n camelbak nog niet zo'n stom idee, dan kan ik ook mooi nog een binnenbandje etc. meenemen. Ik vraag me alleen af of dat lekker fietst, met zo'n klotsende zak op je rug. Blijf je wel lekker wendbaar? (is een klein compact ding natuurlijk, maar toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:46
Dat klotsen is makkelijk opgelost, na het vullen de zak op de kop houden en de lucht eruit zuigen. Ik heb er in ieder geval nooit last van en fiets altijd met camelbak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb een biba + mobiel + bandenafnemers + geld + druivensuiker + liga's allemaal in mijn camelbak (samen met water uiteraard, heb wel maar 1 of 1.5l), dat past wel met proppen. De missing link is missing merkte ik vandaag :+ Liga's passen meestal niet meer, die gaan dan in het shirt. Pompje hangt aan het frame onder de bidonhouder (op het moment hangt die overigens bij een fietsmaatje van me aan het frame).

Vind de camelbak niet storend moet ik zeggen, ik merk niet eens meer dat ie op mijn rug zit. Was wel aan het denken om een camelbak te kopen met grotere drinkzak, dan hoef ik geen bidon meer mee te nemen op wat langere ritten. Als je de zak helemaal vult heb je van klotsen ook geen last, als je water eruit zuigt komt er ook geen lucht oid bij. Ik heb het iig nog nooit gehoord.

En een helm neem ik niet mee, maar die zet ik op.. :+

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

dnhelle schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 16:00:
@blitzkrieg, je teert dus in op je vochtgehalte in die 2 uur?
Vuistregel is 1l per uur...
Ja, ik teer in, het lukt me net om 0,75l leeg te krijgen in 2 uur, ik moet zeggen dat ik er niet zo'n last van heb eigenlijk. Ik denk inderdaad dat het voor iedereen anders is.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:38
.joeri. schreef op maandag 31 mei 2010 @ 21:51:
[...]

Als ik de binnenbandjes die er momenteel inzitten kapotrijd, dan stap ik waarschijnlijk over op tubeless. Dan moet je echt serieuze toeren uithalen om nog plat te vallen. (Alleen het probleem is dat mijn binnenbandjes nu niet meer kapot gaan :P )
't probleem daarmee is dat ik 2 dikke deuken in mijn velg eraan heb overgehouden, tubeless zou dat niet minder zijn geweest :X Het eerste stootlek was doordat er domweg te weinig lucht in de band zat, als ik verder was gereden zonder op te pompen wil ik niet weten hoe die velg eruit had gezien.
.joeri. schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 16:08:
Camelbak vullen :? Op lange tochten in de bergen een bidon en camelbak mee, bidon kan je makkelijker vullen bij een fonteintje. Ik heb zo'n systeem van platypus, origineel camelbak, in een goedkoop rugzakje van de perry. Nooit last gehad van een plasticsmaak als ik het er minder dan een dag in laat zitten. Af en toe schoonmaken met bruistabletten helpt misschien ook :)

En anders 2 bidons in je rugzak gooien, als je daarbij geen last hebt van een plasticsmaak. Die van mij zijn erger dan mijn camelbak namelijk :P

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 01-06-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
.joeri. schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:35:
[...]

Leuke voorwaarden :P
Maar spijtig genoeg heb je niet alles zo in de hand.
Ervaring? Heb vroeger meer brokken gemaakt dan de laatste jaren. Ik wil niet zeggen dat ik minder ruig ben gaan fietsen, of dat ik enorm goed kan stunten, maar wel dat ik bepaalde acties met meer ervaring benader dan ik een 10-15 jaar geleden deed :P. Wellicht beter verwoord in: ik heb mij beter leren beheersen. Denk alleen niet dat ik minder nagelbijtende acties uit haal, ze zijn allen maar erger geworden, met name in het verkeer :X.
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 19:55:

En een helm neem ik niet mee, maar die zet ik op.. :+
En bedankt :P
MBV schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:56:
[...]

En anders 2 bidons in je rugzak gooien, als je daarbij geen last hebt van een plasticsmaak. Die van mij zijn erger dan mijn camelbak namelijk :P
Mag idd hopen dat die camelbags minder naar plastic smaken dan die bidon's. Niet voor niets dat ik altijd wat zoetigheid erin gooi om maar wat minder van die plastic smaak binnen te krijgen :P

[ Voor 33% gewijzigd door jules op 02-06-2010 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
.joeri. schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:38:
[...]

Ja, je neemt nog wel een binnenbandje mee. Maar de kans dat je lekrijdt is wel kleiner, dat bedoelde ik.

[...]

Geen pompje/CO2-ding, voor je geplakte/nieuw binnenbandje opnieuw op druk te zetten?
Die ook nog inderdaad :P

Heb verder eigenlijk nog nooit gehad dat ik al mijn water op had. Mocht dat wel een keer gebeuren dan vul ik hem onderweg wel ergens of ik koop wat drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Zo, mijn offroad vriend heeft weer een poetsbeurtje gehad en nieuwe schoenen, klaar voor de zomer (reed nog op SK SS, maar die bewaar ik wel voor de winter).

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/1eqpep.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/90vszl.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Sp33dFr34k op 02-06-2010 14:05 ]

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
MBV schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:56:

[...]

Camelbak vullen :? Op lange tochten in de bergen een bidon en camelbak mee, bidon kan je makkelijker vullen bij een fonteintje. Ik heb zo'n systeem van platypus, origineel camelbak, in een goedkoop rugzakje van de perry.
Moest ik er eentje hebben... :)
jules schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 12:28:
[...]
Ervaring? Heb vroeger meer brokken gemaakt dan de laatste jaren. Ik wil niet zeggen dat ik minder ruig ben gaan fietsen, of dat ik enorm goed kan stunten, maar wel dat ik bepaalde acties met meer ervaring benader dan ik een 10-15 jaar geleden deed :P. Wellicht beter verwoord in: ik heb mij beter leren beheersen. Denk alleen niet dat ik minder nagelbijtende acties uit haal, ze zijn allen maar erger geworden, met name in het verkeer :X.
Een valpartij is snel gebeurt. En dan zijn brokken soms ook wel van de partij.
Ik zeg niet dat ik een lompe rijder ben, maar bv tijdens wedstrijden of ruige afdalingen heb je al eens meer kans om met de grond kennis te maken vanwege de hoge snelheden of door het duwen-en-trekken in de bochten.

Sinds ik m'n rijbewijs heb, rij ik wel iets voorzichtiger met de fiets (in het verkeer). Maar ik merk dat dat effect ook stilaan uitgewerkt raakt :P .
Tussen auto's door manouvreren was vroeger een dagelijkse kost, dus dat leer je wel inschatten.

@hierboven:
knappe bike :)
welke groep staat er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

.joeri. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:40:
@hierboven:
knappe bike :)
welke groep staat er op?
Dankje :)

Er zit een mengelmoesje van parts op: XTR voorderrie/cassette/crank, X0 achterderrie + triggershifters en KMC X9SL ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Dat is bij mij ook een mengelmoes hoor :9 .
Vooral X9 en XT dan.
Voorlopig vind ik de meerwaarde van X9/XTR niet echt de prijs waard... Of merk je echt wel verschil?
Ik ben zeker content met XT/X9 (als student zijnde :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Mijn Formula remmen zijn niet meer ok. Ik moet mijn remmen ver inknijpen voordat de remmen aangrijpen. Ontluchten zou de oplossing zijn. Helaas blijken die ontluchtingssetjes hier in Utrecht niet verkrijgbaar.

Bike2Build bied wel een setje aan maar dat vind ik redelijk prijzig Ik kan de spuiten en slangetjes regelen via een bevriende arts dus dat is geen probleem. Nu alleen nog de 2 ventielen die ik op de remhendel en caliper schroef. Weet iemand waar ik deze kan kopen?

En als iemand zo'n kit heeft liggen welke ik mag lenen dan hoor ik dat ook graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

.joeri. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 20:32:
Dat is bij mij ook een mengelmoes hoor :9 .
Vooral X9 en XT dan.
Voorlopig vind ik de meerwaarde van X9/XTR niet echt de prijs waard... Of merk je echt wel verschil?
Ik ben zeker content met XT/X9 (als student zijnde :) )
Nee hoor, verschil is er niet echt buiten het gewicht en de looks, X9/XT is gewoon dé bang for buck, daarboven alleen voor als je geld over hebt imo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Nice bike, Speedfreak. Erg mooie build.

Wat me opvalt dat er veel Sparks de laatste tijd weer in de verkoop staan, om hem te vervangen voor weer een Spark van een nieuwere jaargang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Dankje :)

Ik kom weleens een Spark tegen, maar niet zo gek veel eerlijk gezegd. Vind persoonlijk de nieuwere kleuren meestal niet zo mooi, dat goud/gele vind ik niet zo mooi en die nieuwere zwarte is ook zo zwart. Ben heel erg tevreden met de Spark en vind de kleurstelling van de oudste jaargang (tis een 2007 model LTD) nog het mooiste :) Mits je er een Fox RP23 in stopt dan, geluk bij een ongeluk dat de originele Nude demper bij het monteren al kapot ging.. :P

Heb deze nu iets meer dan 2,5 jaar en hij bevalt nog steeds prima. Op mijn allereerste mountainbike na heb ik er nog nooit een zo lang gehad als deze (heb 2 Epics gehad, een Cube Reaction en nog verschillende HT's), dat wil toch wat zeggen denk ik :)

[ Voor 21% gewijzigd door Sp33dFr34k op 04-06-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Eensch. De nieuwe sparks vind ik imo but-lelijk.
Sowieso vind ik de huidige vervangingscyclus verbazingwekkend. Veel goede fietsen worden ingeruild voor een ietsiepietsie beter model, wat ik echt kapitaalvernietiging vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Het frame is nog precies hetzelfde, het enige wat voor zover ik weet vervangen/verbeterd is, is die lockouthendel van de Nude. Ik had nog zo'n slap plastic ding erbij, tegenwoordig zijn ze slimmer geworden en zijn ze van alu gemaakt. De meeste nieuwe kleuren zijn idd butt-ugly.

Die vervangingscyclus heb ik ook even in geparticipeerd, maar dat had een reden. Ten tijde van de Epic rage heb ik ook mijn oude Epic frame vervangen voor een nieuw en dat Epic frame weer voor een iets ouder Spark frame. Reden was dat ik goede connecties heb voor Speci spul, maar vond die nieuwe Epics gewoon niets meer, dat losbreekmoment van de Speci brain vind ik echt zwaar irritant, blijkbaar vinden vele mensen dat niet. Heb nog een oud 2006 model gehad met de Fox brain en die vond ik echt 10x beter.

Maargoed, ik verkocht dat Epic Marathon frame 2ehands waarvoor ik het zelf nieuw had gekocht (en dan was het nog niet te duur want ik was het zo kwijt) :+

Vanmiddag nog effe een risertje oppikken, ik wil dat toch proberen ipv een flatbar hoewel ik een riser altijd lelijk heb gevonden. Misschien dat ik dan minder last krijg van mijn polsen/rug...

Als dat bevalt ga ik op zoek naar een Syntace Vector Carbon lowrider, echt een mooi stuurtje vind ik dat, alleen een beetje duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Sp33dFr34k schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:02:
Zo, mijn offroad vriend heeft weer een poetsbeurtje gehad en nieuwe schoenen, klaar voor de zomer (reed nog op SK SS, maar die bewaar ik wel voor de winter).

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er nice uit neefie. Maar uhmz, die semi slicks, heb je niet meer profiel nodig in de bush? Wist niet dat jij een asfalt vreter was zoals je broertje :P.
.joeri. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:40:
[...]

Een valpartij is snel gebeurt. En dan zijn brokken soms ook wel van de partij.
Ik zeg niet dat ik een lompe rijder ben, maar bv tijdens wedstrijden of ruige afdalingen heb je al eens meer kans om met de grond kennis te maken vanwege de hoge snelheden of door het duwen-en-trekken in de bochten.

Sinds ik m'n rijbewijs heb, rij ik wel iets voorzichtiger met de fiets (in het verkeer). Maar ik merk dat dat effect ook stilaan uitgewerkt raakt :P .
Tussen auto's door manouvreren was vroeger een dagelijkse kost, dus dat leer je wel inschatten.
Wedstrijden is idd een ander verhaal. Je probeert je zelf net iets meer richting de grens van je kunnen te pushen. In het verkeer is dat redelijk risicovol. Je moet immers ook rekening houden met en kunnen anticiperen op de fouten van anderen.
Sp33dFr34k schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:59:
[...]

Nee hoor, verschil is er niet echt buiten het gewicht en de looks, X9/XT is gewoon dé bang for buck, daarboven alleen voor als je geld over hebt imo :)
Heb het idee dat XT net wat langer mee gaat dan de goedkopere kettingen. Daarboven geen ervaring mee, maar wel het idee dat het overpriced is voor wat je krijgt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
@Speedfreak, ik heb tijden met een riser gereden, en na een half jaar flat op mijn turner, ben ik zóóó blij dat ik weer een riser heb zitten. Veel fijnere zitpositie. Ik kan wel je gedachtengang volgen: op zo'n racer zou je niet snel een riser zetten.

@jules, inderdaad. XT-kettingen zijn super. Heb nu een PC990 zitten, en die is me al vrij snel gesprongen met normaal gebruik. Dat kon ik met m'n xt-er niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 12:40:
Heb deze nu iets meer dan 2,5 jaar en hij bevalt nog steeds prima. Op mijn allereerste mountainbike na heb ik er nog nooit een zo lang gehad als deze (heb 2 Epics gehad, een Cube Reaction en nog verschillende HT's), dat wil toch wat zeggen denk ik :)
Interessant. Ik zit erg te twijfelen over wat voor fully ik zal nemen. Ik neig op dit moment naar een Trek Top Fuel 9. Andere kandidaat is een Epic. Wat is volgens jou het verschil tussen de Spark en een Epic, naast het losbreekmoment? En wat vind je verkeerd aan het losbreekmoment van de Epic? Je fiets ziet er erg strak uit moet ik zeggen! Misschien ook de moeite waard om eens naar te kijken.

Zit momenteel op een Cube hardtail, maar wil iets waarmee ik gewoon lekker mee kan knallen zonder steeds te moeten gaan staan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Roet op 04-06-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

jules schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:18:
[...]

Ziet er nice uit neefie. Maar uhmz, die semi slicks, heb je niet meer profiel nodig in de bush? Wist niet dat jij een asfalt vreter was zoals je broertje :P.
Ben ik ook niet, maar een fietsmaatje van me zweert bij FF'jes in de zomer en toegegeven; hij kan er aardig mee uit de voeten hier in de omgeving. Lichtere rolweerstand en vliegt zo door mul zand op, mijn Speedkings happen daar meer in, maar dat is ook wel logisch. Ik ga het gewoon eens proberen en anders ga ik de 2.2 Racekings eens proberen, was de Speedkings sowieso een beetje zat :)
dnhelle schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:49:
@Speedfreak, ik heb tijden met een riser gereden, en na een half jaar flat op mijn turner, ben ik zóóó blij dat ik weer een riser heb zitten. Veel fijnere zitpositie. Ik kan wel je gedachtengang volgen: op zo'n racer zou je niet snel een riser zetten.
De zitpositie is eigenlijk het enige wat mij een beetje stoort aan deze fiets, daarom ga ik het gewoon eens proberen. En ja, als ik het veel fijner vindt laat ik hem zitten, de looks komen toch echt op de 2e plaats (bij sommige mensen is dit helaas niet het geval).
Roet schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:03:
[...]

Interessant. Ik zit erg te twijfelen over wat voor fully ik zal nemen. Ik neig op dit moment naar een Trek Top Fuel 9. Andere kandidaat is een Epic. Wat is volgens jou het verschil tussen de Spark en een Epic, naast het losbreekmoment? En wat vind je verkeerd aan het losbreekmoment van de Epic? Je fiets ziet er erg strak uit moet ik zeggen! Misschien ook de moeite waard om eens naar te kijken.

Zit momenteel op een Cube hardtail, maar wil iets waarmee ik gewoon lekker mee kan knallen zonder steeds te moeten gaan staan :)
Dat is het grote verschil, de demper. Je krijgt eerst een flinke schok door de demper, dan breekt hij pas los. De Fox RP23 die ik er nu in heb zitten strijkt het allemaal mooi vlak, veel beter voor je rug én je gevoel. Kan eigenlijk bijna altijd blijven zitten, maar ik sta toch wel eens op bij een wat flinkere kuil, maar dat is meer preventief voor de demper, hij moet toch langer mee... De zit is ook iets anders (maatje M Epic, maatje M Spark), meen dat de bovenbuislengte iets korter is bij de Spark. Vind de zit van de Spark ook iets beter moet ik zeggen. Plus dat hij wel erg licht is, hij is een stuk makkelijker onder de 10kg te krijgen dan een Epic. Mijn Epic had ik op 9.9x en de Spark heb ik op 9.24kg gehad. Als dat je iets boeit natuurlijk..

Gewicht met balhoofdlagers (geïntegreerde) zadelpen en standaard Nude shock incl. Lockout:

Afbeeldingslocatie: http://img504.imageshack.us/img504/3346/scott2zl7.jpg

Ik heb een tijd lang een hardtail (eerst een Felt HT met X0/XT en daarna een Cube Reaction met X9/XT) en een fully gehad, maar ik pakte toch bijna altijd de fully, wil echt niet meer zonder nu. Mensen roepen vaker dat het in Nederland niet nodig is, maar ik heb geen idee hoe ze daarbij komen aangezien het landschap nergens vlak is. Het is gewoon veel comfortabeler ook al wonen we niet in de Ardennen.

Ik zou zeggen, ga gewoon langs een LBS en probeer ze eens uit, dat is de beste manier om erachter te komen wat voor jou het fijnste is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:31:

[...]

De zitpositie is eigenlijk het enige wat mij een beetje stoort aan deze fiets, daarom ga ik het gewoon eens proberen. En ja, als ik het veel fijner vindt laat ik hem zitten, de looks komen toch echt op de 2e plaats (bij sommige mensen is dit helaas niet het geval).
Ga er maar vanuit dat het je gaat bevallen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
[...]
..en daarna een Cube Reaction met X9/XT
Die heb ik dus ook, alleen waar ik nog steeds niet aan gewend ben zijn die X9 triggers aan het stuur. De oude LX'jes op mijn Klein vind ik eigenlijk veel prettiger werken. Overigens zijn die X9 wel erg betrouwbaar en trefzeker, dat is dan in de blubber wel weer fijner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
[...]

Ben ik ook niet, maar een fietsmaatje van me zweert bij FF'jes in de zomer en toegegeven; hij kan er aardig mee uit de voeten hier in de omgeving. Lichtere rolweerstand en vliegt zo door mul zand op, mijn Speedkings happen daar meer in, maar dat is ook wel logisch. Ik ga het gewoon eens proberen en anders ga ik de 2.2 Racekings eens proberen, was de Speedkings sowieso een beetje zat :)
Dat mulle zand heb ik toch liever net wat meer profiel op m'n banden. Heb ik toch wat meer controle mee dan met alleen slicks. Dat vond ik zelfs link. Ben benieuwd hoe het jou bevalt. Die bergen in het zuiden zijn toch wel anders dan die duintjes die ik hier heb :/.
Mijn Epic had ik op 9.9x en de Spark heb ik op 9.24kg gehad. Als dat je iets boeit natuurlijk..
Hoe je het doet, je doet het met je lichaam. Zo veel minder gram in je fiets kost je meer in je beurs. Het komt op mij over als: wat de gek er voor geeft ;)
Ik heb een tijd lang een hardtail (eerst een Felt HT met X0/XT en daarna een Cube Reaction met X9/XT) en een fully gehad, maar ik pakte toch bijna altijd de fully, wil echt niet meer zonder nu. Mensen roepen vaker dat het in Nederland niet nodig is, maar ik heb geen idee hoe ze daarbij komen aangezien het landschap nergens vlak is. Het is gewoon veel comfortabeler ook al wonen we niet in de Ardennen.
Niet overal hebben we bergen zoals in Limburg..... ;)
En nu serieus: de omgeving of daar waar je wilt fietsen lijkt me meer belangrijk. En je beschikbare budget uiteraard. En alsnog, het gaat ook om techniek: fietste laatst een sportievere MTB-er eruit op een enorm hobbel pad, hij op een fully met klikpedalen, ik op een hardtail met normale trappers.
Ik zou zeggen, ga gewoon langs een LBS en probeer ze eens uit, dat is de beste manier om erachter te komen wat voor jou het fijnste is!
Helemaal mee eens! Moet je wel een LBS vinden die het niet erg vind als je de bike mee neemt het bos in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Cyclonist schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 15:59:
[...]

Die heb ik dus ook, alleen waar ik nog steeds niet aan gewend ben zijn die X9 triggers aan het stuur. De oude LX'jes op mijn Klein vind ik eigenlijk veel prettiger werken. Overigens zijn die X9 wel erg betrouwbaar en trefzeker, dat is dan in de blubber wel weer fijner ;)
Die van mij was compleet custom opgebouwd, maar idd ook met X9 triggers, voelen hetzelfde aan als de X0 die ik op mijn Spark heb zitten. Tegenover Shimano idd nogal trefzeker, als je er voor het eerst mee speelt is het echt een enorme *klik* *boem* reactie. Zou niet meer terug willen naar Shimano wat shifters betreft :)
Vind een Cube Reaction overigens knijterhard aan de achterkant, heb jij daar geen last van?
jules schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 16:36:
Dat mulle zand heb ik toch liever net wat meer profiel op m'n banden. Heb ik toch wat meer controle mee dan met alleen slicks. Dat vond ik zelfs link. Ben benieuwd hoe het jou bevalt. Die bergen in het zuiden zijn toch wel anders dan die duintjes die ik hier heb :/.

Hoe je het doet, je doet het met je lichaam. Zo veel minder gram in je fiets kost je meer in je beurs. Het komt op mij over als: wat de gek er voor geeft ;)

Niet overal hebben we bergen zoals in Limburg..... ;)
En nu serieus: de omgeving of daar waar je wilt fietsen lijkt me meer belangrijk. En je beschikbare budget uiteraard. En alsnog, het gaat ook om techniek: fietste laatst een sportievere MTB-er eruit op een enorm hobbel pad, hij op een fully met klikpedalen, ik op een hardtail met normale trappers.

Helemaal mee eens! Moet je wel een LBS vinden die het niet erg vind als je de bike mee neemt het bos in ;)
Daar waar mijn achterwiel met Speedkings geen grip meer had en doorspinde, knalde hij met zijn FF'jes lekker omhoog. Of ik moet gewoon eens wat meer met de lockout erop rijden, alleen jammer dan dat ik geen remote heb :+

Over de gewichtskwestie, dat is al zo vaak aangehaald op mtb.nl, daar zal ik maar niet meer over gaan discussiëren. Je hebt een groep die er goud geld aan uitgeeft, en de ander bouwt doodleuk een HT op van 13kg en is er helemaal tevreden mee. Als je het toch leuk vindt om hierover te discussiëren dan moet je even met onze Robin praten, die zal er vast blij mee zijn :9

Waar je wilt fietsen maakt imo niet zoveel uit, hier in Baarlo/Panningen is het zo plat als ik weet niet wat, maar er zijn genoeg stukken waar je er wel voordeel van hebt naar mijn mening.

Heb ook eens een Be-One fully gehad, daarvan snap ik heel goed dat je mij voorbij zou fietsen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet dat ik heel veel ervaring heb, maar de Sram X9 triggers voelen imho ook beter aan dan de XT shifters; degelijker en wat vlotter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
@Fully-discussie: ik heb er juist 1 gekocht om langzamer te zijn op die *****-hobbelwegen. Hier 'in the south' kom je met 100mm front & back overal weg, en vooral op een technische wijze. Vraag aan Joopieboy & Bramster effe welke paden ik bedoel... ;)

Berg op ben ik per definitie langzamer. Waarom? Je verliest energie bij het trappen. Maar dat maakt mij vrij weinig uit: daarvoor zit ik doordeweeks op de reetert. Hiervoor heb ik een RM Vertex gehad, die kneiterstijf was, en op een gegeven moment geen lol meer was om de écht lastige paadjes mee te rijden. Ik maak liever op de mtb zoveel mogelijk lol en zoveel mogelijk technische paadjes te zoeken. Als ik snel had willen zijn met een fully, dan had ik een epic oid. gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Fijn, mijn 'stadsfiets' heeft weer groot onderhoud nodig. Ketting+cassette+middenblad door luiheid (weinig onderhoud, te laat met ketting wisselen), en nu nieuwe wielen. Velg is ingescheurd bij het ventiel, en de goede velg voor 24-spaaks wielen van 10 jaar oud is vast niet meer te vinden.
Aangezien ik lui ben, en de foto's van de verkoper nog steeds online staan: http://www.mijnalbum.nl/Album=L6X8M3KB. Ziet er heel leuk uit, maar daar heb je alles mee gehad. Slap als een dweil, ook nadat ik het voorwiel op spanning heb gebracht, en achter zijn de lagers helemaal versleten.

Wie weet waar je aan 28" trekking-wielen kan komen die een beetje licht zijn? Gewoon velgremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

dnhelle schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 19:23:
@Fully-discussie: ik heb er juist 1 gekocht om langzamer te zijn op die *****-hobbelwegen. Hier 'in the south' kom je met 100mm front & back overal weg, en vooral op een technische wijze. Vraag aan Joopieboy & Bramster effe welke paden ik bedoel... ;)

Berg op ben ik per definitie langzamer. Waarom? Je verliest energie bij het trappen. Maar dat maakt mij vrij weinig uit: daarvoor zit ik doordeweeks op de reetert. Hiervoor heb ik een RM Vertex gehad, die kneiterstijf was, en op een gegeven moment geen lol meer was om de écht lastige paadjes mee te rijden. Ik maak liever op de mtb zoveel mogelijk lol en zoveel mogelijk technische paadjes te zoeken. Als ik snel had willen zijn met een fully, dan had ik een epic oid. gekocht.
Mooi verhaal, same here. Lockout op je achterdemper kan wel helpen though, beste van beide werelden :)
Wil overigens wel eens een 29'er uitproberen, dat lijkt me ook wel tof.
Waar woon je overigens "in the south"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Na 3 maanden eindelijk mijn miniDV cam binnen, morgen testen.

Kijken jullie ook een beetje uit met tekenbeten? Ik had de eerste van dit jaar te pakken vandaag, in mijn knieholte. :(

[ Voor 4% gewijzigd door FMS op 05-06-2010 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
MBV schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 22:53:
Wie weet waar je aan 28" trekking-wielen kan komen die een beetje licht zijn? Gewoon velgremmen.
Zou dit wat kunnen zijn?
http://12gotrading.nl/ond...ace_2010_wiel#description

2e hands is prima, maar op mountainbike.nl zie ik alleen 26", op fiets.nl alleen smallere body's, en marktplaats.nl heb ik nog niet aangedurfd. Volgens mij als je daar een 'gevraagd'-advertentie neerzet loopt er iemand naar station eindhoven en neemt daar 2 wielen mee :X

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 05-06-2010 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
FMS schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 13:31:
Na 3 maanden eindelijk mijn miniDV cam binnen, morgen testen.
Leuk :)
Wat voor eentje heb je gekocht?
Af en en toe passeert er ook eentje op iBood, en dan heb ik telkens de neiging om me er eentje te kopen. Maar het is er nog nooit echt van gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 18:50:
Niet dat ik heel veel ervaring heb, maar de Sram X9 triggers voelen imho ook beter aan dan de XT shifters; degelijker en wat vlotter :)
Met de nieuwe generatie XT heb ik dan weer geen ervaring, maar de X9 voelt inderdaad erg degelijk aan. De 'gevoelloze' *klik*-schakel blijft alleen iets waar je aan moet wennen.

Mijn Reaction is inderdaad vrij stug op het eind, maar omdat ik er ook veel asfalt mee pak is dat eigenlijk geen probleem. Voor de snelle single tracks neem ik meestal een andere bike mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:56:
[...]

Mooi verhaal, same here. Lockout op je achterdemper kan wel helpen though, beste van beide werelden :)
Wil overigens wel eens een 29'er uitproberen, dat lijkt me ook wel tof.
Waar woon je overigens "in the south"?
Ik zoek me al helemaal lazerus naar een lockout voor een RP3.. 29" is fantastisch. Vanwege budgetredenen heb ik bij aankoop van mijn Flux lang zitten twijfelen over een Sultan. Ik moest dan écht alles vervangen (vork, wielen) en dat werd me toch te gortig. Het is zo maf hoeveel 3 inch schelen op offroad tracks.

Ik woon zelf in Sittard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

.joeri. schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 16:07:
[...]

Leuk :)
Wat voor eentje heb je gekocht?
Af en en toe passeert er ook eentje op iBood, en dan heb ik telkens de neiging om me er eentje te kopen. Maar het is er nog nooit echt van gekomen...
Van eBay.

Hij is inmiddels gemonteerd. Ik heb verschillende constructies uitgeprobeerd en hij zit nu vast met zijn eigen houdertje, velcro, seconden lijm en wat tieribs als backup. Ik denk dat het redelijk hufterproof is, en met het houdertje kan ik de hoek on the fly aanpassen.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2vdgnza.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/b7jifr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2qsz0gx.jpg

Deze helm gaat overginens alleen voor de camera dienen.

[ Voor 7% gewijzigd door FMS op 06-06-2010 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Staat hij zo niet te veel naar boven gericht? Of heb je hem al getest?
En je mag altijd de geschoten filmpjes posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Misschien iets te hoog inderdaad: testje. Het is moeilijk te zeggen zo op straat, in het bos ben je meestal wat meer voorovergebogen.

[ Voor 52% gewijzigd door FMS op 06-06-2010 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
De hoogte valt precies nog wel goed mee op dat filmpje.
De kwaliteit is nog wel te doen voor zo'n klein/goedkoop apparaatje. Alleen in snelle schokkerige afdalingen misschien niet meer...?
Heb je enig idee van de max. batterijduur/opnametijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-10 23:55

KoffieNT

banaan

Dat is best aardig beeld :D, mag ik vragen wat je er voor betaald hebt? Zal eens mee gaan bieden op ebay, toch wel leuk.

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Oja zoeentje heb ik laatst ook gekocht, met een class 6 geheugenkaartje. Wordt toch een keer tijd dat ik hem eens ga gebruiken :P

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

dnhelle schreef op zondag 06 juni 2010 @ 11:35:
[...]

Ik zoek me al helemaal lazerus naar een lockout voor een RP3.. 29" is fantastisch. Vanwege budgetredenen heb ik bij aankoop van mijn Flux lang zitten twijfelen over een Sultan. Ik moest dan écht alles vervangen (vork, wielen) en dat werd me toch te gortig. Het is zo maf hoeveel 3 inch schelen op offroad tracks.

Ik woon zelf in Sittard.
Ze zeggen het ja, ik heb er nog nooit op een gereden, maar iemand heeft me aangeboden een testritje te maken op een Niner, ben benieuwd.. :)

Had al het vermoeden dat je wat zuidelijker woonde. Zoek nog een fietsmaatje die wat vaker in de week kan én geen pro is... (dat tempo kan ik niet altijd volgen, zeker niet met klimmen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
.joeri. schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:39:
De hoogte valt precies nog wel goed mee op dat filmpje.
De kwaliteit is nog wel te doen voor zo'n klein/goedkoop apparaatje. Alleen in snelle schokkerige afdalingen misschien niet meer...?
Heb je enig idee van de max. batterijduur/opnametijd?
Beeldkwaliteit hangt sterk af van de hoeveelheid licht. Bij snelle stuurbewegingen kan het beeld vaag worden.
Je kan een shot van 50 min opnemen. (shot wordt dan ongeveer 4Gb groot)
Ik heb dezelfde camera ook bij luckyallen gekocht voor ongeveer 15 euro.

@FMS: datum/tijd kan je op de volgende manier instellen: http://chucklohr.com/808/#SetDateTime

[ Voor 13% gewijzigd door willy1986 op 07-06-2010 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
@ cam & camhoogte: mooi ding, hoogte is perfect. Vaak zie je films van gebruikers die de camera te laag hebben ingesteld, waardoor je alleen maar het stuur en 2 meter pad ziet. De instelling die jij gebruikt, ziet er goed uit, volgens mij zie je in echte mtb-tracks een heel mooie doorkijk vooruit!

@Speedfreek, woont Bramster niet in de omgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:27
willy1986 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 07:58:
[...]
Ik heb dezelfde camera ook bij luckyallen gekocht voor ongeveer 15 euro.
Wat is dat, kom enkel iemand op lindein tegen met die naam, geen site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
maartend schreef op maandag 07 juni 2010 @ 09:13:
[...]

Wat is dat, kom enkel iemand op lindein tegen met die naam, geen site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

willy1986 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 07:58:
[...]

@FMS: datum/tijd kan je op de volgende manier instellen: http://chucklohr.com/808/#SetDateTime
Ah kijk, thx. Ik zocht eigenlijk een manier om de timestamp weg te halen, maar dat kan helaas niet.

Ik had het gisteren toch nog even in het bos uitgeprobeerd: Youtube

De hoogte is vooral goed voor wanneer iemand voorop rijdt, dan krijg je ook een beter gevoel voor de snelheid. Het is nu wachten op een class6 kaartje en wat zonlicht.

@Willy, zeker niet afgestapt. Maar de kunst daar is om de trappen van rechts of midden te nemen, wat ik deed was niet zo spannend. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door FMS op 07-06-2010 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
FMS schreef op maandag 07 juni 2010 @ 10:36:
[...]

Ah kijk, thx. Ik zocht eigenlijk een manier om de timestamp weg te halen, maar dat kan helaas niet.

De hoogte is vooral goed voor wanneer iemand voorop rijdt, dan krijg je ook een beter gevoel voor de snelheid. Het is nu wachten op een class6 kaartje en wat zonlicht.
respect voor die klim op het laatst ;) (of was je afgestapt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
[...]

@Willy, zeker niet afgestapt. Maar de kunst daar is om de trappen van rechts of midden te nemen, wat ik deed was niet zo spannend. ;)
Ideale hoogte, FMS! Mooie beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
[...]
Leuk die trap afdaling op het einde, alleen met wat meer tempo is het niet zo'n gestuiter naar beneden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 17:51:
[...]

Daar waar mijn achterwiel met Speedkings geen grip meer had en doorspinde, knalde hij met zijn FF'jes lekker omhoog. Of ik moet gewoon eens wat meer met de lockout erop rijden, alleen jammer dan dat ik geen remote heb :+
Klimmetjes waar je wegglijd met je achterwiel hebben niet alleen met grip te maken, maar ook met dosering van kracht op de pedalen. Als jij klikpedalen hebt, dan heb je in theorie het hele rondje per been dat je kracht kan zetten. Heb je geen klik pedalen, dan heb je ~ 1/3e per rondje per been dat je kracht kan zetten. En dan kun je nog zulke krachtige benen hebben, als je met volle kracht in je pedalen gaat staan en dus je achterwiel spint, grote kans dat je dan ook in een keer stil staat op een helling :P. Vaak helpt het om niet al te licht te schakelen helling op, maar net een tikkie zwaarder. Maar ook daar moet je de juiste balans weten te vinden. Te zwaar is ook niet goed ;).
Over de gewichtskwestie, dat is al zo vaak aangehaald op mtb.nl, daar zal ik maar niet meer over gaan discussiëren. Je hebt een groep die er goud geld aan uitgeeft, en de ander bouwt doodleuk een HT op van 13kg en is er helemaal tevreden mee. Als je het toch leuk vindt om hierover te discussiëren dan moet je even met onze Robin praten, die zal er vast blij mee zijn :9
Discussie boeit me niet, het gaat er me meer om wat je er mee kan :P. Het hoeft voor mij niet helemaal ubercheap te zijn, sterker nog, heb liever degelijk spul. Maar de meerprijs vind ik het gewoon niet waard om dan nog iets kwalitatiefs onder m'n reet te hebben.
Heb ook eens een Be-One fully gehad, daarvan snap ik heel goed dat je mij voorbij zou fietsen... :+
:+
Met mijn eerste (en laatste) fully (el cheapo ding dat goedkoper was dan het gemiddelde bouwmarkt spul in de tijd dat ik er mee begon) ben ik nog eens 2e geworden met een wedstrijdje bij mij op school. Het niveau zal wel niet hoog geweest zijn, maar grappig was het wel :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Leuke filmpjes hierboven! Jammere van foto en video vind ik altijd dat het flink vertekend. Ik laat een vriend van mij weleens een video maken als ik een afdaling of klim oid neem, maar op video ziet het er altijd uit alsof het niets voorstelt. Totdat ze er zelf voor staan, dan is het zo van; "oowww..." :P

@jules: Mmja, ik schakel gewoon altijd net voor de klim en dan nog op de klim zelf, net hoeveel energie ik heb om mijn pedalen rond te krijgen. Wat betreft de onderdelen, ik probeer altijd een compromis te maken tussen kwaliteit, gewicht, looks, duurzaamheid en prijs. Is vaak nog een flink karwei om dat allemaal uit te vogelen, maar het is wel leuk en uiteindelijk ook nog belonend om te doen :)

Zojuist een rondje gemaakt met een riser ipv flatbar, vind het niet tegenvallen. Moet enkel nog wel wennen aan de overstap van 56cm naar 64cm, scheelt toch wel een flink stuk! @dnhelle: ziet er niet zo slecht uit als ik dacht moet ik zeggen.. :)

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/1zfjzib.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-10 23:55

KoffieNT

banaan

Zo fiets ik tegenwoordig wel eens hier van af. Lijkt alsof het een lichte afdaling is, maar als je er tegenop kijkt, of bovenop staat is het nogal steil hehe.
Ik krijg mijn fiets er lopend iig niet tegenop :P.

Ik heb nu ook het cameratje besteld op ebay, 2gb SD-kaartje heb wel liggen en anders koop ik nog wel een 8gb. Ik zal het terzijnertijd wel eens posten. Week of 3 volgens Willy1986.

btw ik rijd zelf ook met een riser, maar heb de zijkanten eraf gezaagd zodat hij een cm of 56 is, net zoals op mijn oude fiets. Een breed stuur vind ik echt heel erg vervelend.
Er kon ook niet veel meer vanaf, omdat anders de rem/versnelling niet meer paste haha.

[ Voor 24% gewijzigd door KoffieNT op 07-06-2010 19:55 ]

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
Ik zoek nog steeds 2 nippels/ventielen voor op de Formula Oro K18 schijfremmen zodat ik ze kan ontluchtenn.
Bike2Build bied wel een setje aan maar dat vind ik redelijk prijzig http://www.bike2build.nl/product/BR0552

De spuiten en slangetjes zijn inmiddels geregeld via een ziekenhuis. Nu alleen nog de 2 ventielen die ik op de remhendel en caliper schroef. Weet iemand waar ik deze kan kopen?

En als iemand zo'n kit heeft liggen welke ik mag lenen dan hoor ik dat ook graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Sp33dFr34k schreef op maandag 07 juni 2010 @ 18:32:

Zojuist een rondje gemaakt met een riser ipv flatbar, vind het niet tegenvallen. Moet enkel nog wel wennen aan de overstap van 56cm naar 64cm, scheelt toch wel een flink stuk! @dnhelle: ziet er niet zo slecht uit als ik dacht moet ik zeggen.. :)

[afbeelding]
>:) >:) >:)

Looking good! Hij mag het wel hebben.
Wel flink breed, maar dat scheelt ook een heleboel controle!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ziet er goed uit ja :)

Ik ben ook echt wel een voorstander geworden van brede risers, heb nu een 680mm high-rise. De breedte geeft je echt wel lekker veel controle (al komt dat in mijn geval ook door de 70mm stuurpen)

ben pas 1x achter 2 boompjes blijven hangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Ik ben 1x achter een amsterdammertje blijven hangen met mijn extra-brede riser, da's pas leuk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Ik vind het bredere stuur op m'n MTB vaak alleen maar irritant. Ja, het zorgt ervoor dat je met minder energie je stuur kan draaien als je met je brede banden in de derrie staat. Maar tussen bomen door knallen, of in druk stads verkeer, moet je er soms toch behoorlijk rekening mee houden. Het is niet de eerste keer dat ik door een tram/bus/auto klem gereden/afgesneden word omdat m'n stuur breder was dan ze zelf dachten. Of plekken bij stoplichten waar stadfietsen wel tussen de rij stilstaande en geparkeerde auto's door kunnen fietsen, waarbij ik achteraan moet sluiten of over het midden van de weg moet.

Des te meer geniet ik nu dus van het smalle stuurtje van m'n vouwfiets. Klein maar fijn knal ik overal tussendoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
He bah, mtb in the city. Op die van mij zit een sticker dat als ik in de stad fiets, de garantie vervalt. Net als de banden, wanneer je op asfalt rijdt, krijg ik spontaan lekke banden.

;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
MTB is een heel handige reservefiets, zeker met schwalbe marathons :) Vanmiddag even 17mm cone wrench halen, en dan morgen met de MTB naar het werk: die achtervelg vertrouw ik echt niet meer, scheur zit bijna tot het remoppervlak :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Cyclonist schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:13:
[...]

Leuk die trap afdaling op het einde, alleen met wat meer tempo is het niet zo'n gestuiter naar beneden ;)
Ik rijd star, dat gestuiter hoort er dan gewoon bij. :P

Gisteren toevallig een fietsmaatje tegengekomen, hij begon net aan zijn rit toen ik onderweg naar huis was, maar toch nog een klein rondje samen gedaan: youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
De hoogte van de camera is dus perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
FMS schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:18:
[...]

Gisteren toevallig een fietsmaatje tegengekomen, hij begon net aan zijn rit toen ik onderweg naar huis was, maar toch nog een klein rondje samen gedaan: youtube
Ik denk dat ik me ook zo'n camera'tje ga kopen. Ziet echt wel er leuk uit. :)
De techniek van een bunny-hop mis je zo te zien nog? (zie laatste filmpje @ 56 sec)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
FMS schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:18:
[...]

Fixed :)

[ Voor 3% gewijzigd door willy1986 op 08-06-2010 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:41

Vis

Voor kwalitatief goede en vooral goedkope MTB's (voor beginners) (2e hands mag ook) ... welke site raden jullie aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Vis op 08-06-2010 14:37 ]

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 15:00
Vis schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:36:
Voor kwalitatief goede en vooral goedkope MTB's (voor beginners) (2e hands mag ook) ... welke site raden jullie aan?
Vriend van me heeft via http://www.mountainbike.nl/forum/ er laatst nog een gekocht.
Misschien dat je daar wat leuks vind? Heb ook het gevoel dat dat wat betrouwbaarder is dan bijvoorbeeld markplaats in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:28
Dank voor de link, toevallig ben ik de laatste tijd ook aan het rondneuzen voor een 2de hands exemplaar.
Nu vertelde me een collega van me, dat ik vooral moest kijken naar een fiets met Shimano XT componenten. Want Shimano Deore XT dat was maar "niets", goedkopere mindere kwalitatieve onderdelen zouden het zijn.

Als ik overweeg te gaan investeren in een bike, dan wil ik dit wel overwogen doen en geef ik desnoods 100 eu meer uit als het moet. Mijn vraag is dus, hoeveel verschil zit er tussen Deore XT en XT, in welke situatie's zou dit merkbaar moeten zijn en kunnen jullie de mening van mijn collega onderschrijven.

2de hands kom ik cube's tegen met Shimano XT voor een eurotje of 700 nieuw helaas niet onder de 1000 of ik zoek niet goed. Dus graag een duwtje in de goede richting zou ik waarderen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

@loewie1984: Allereerst, het is Deore of XT. Vanaf Deore begint imo de wat kwalitatief betere reeks van Shimano om offroad te gaan. Van 'slecht' naar best is het bij Shimano: Deore, SLX, XT, XTR. XT is wel de bang for buck wat betreft duurzaamheid en kwaliteit, maar om Deore nu af te schrijven als 'niets' vind ik ook wel wat gortig. Het verschil zit 'm vooral in het schakelen, en dan vooral de snelheid ervan. Zo kun je met XT/XTR best midden in een klim nog effe schakelen, zal dit met Deore or less(?) niet zo'n goed idee zijn.

Op het mountainbike.nl forum kunnen ze je prima helpen met dit soort vragen, ik zou zeggen registreer je aldaar en shoot! :)

@FMS: was je bikemaatje iets te optimistisch in die bocht op het laatst? (nu issie idd prive) :+

@Bram & dnhelle: Thanks, het viel me ook reuze mee :) Deze is 64cm en dat vind ik al aardig breed, 68 is dan al helemaal breed of niet? :o Moet nu idd ook net effe wat beter uitkijken als ik wat krap tussen 2 boompjes manouvreer. Nu nog op zoek naar een Syntace Vector carbon lowrider voor een leuk prijsje :P

[ Voor 24% gewijzigd door Sp33dFr34k op 08-06-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 16:05:
@loewie1984: Allereerst, het is Deore of XT.
Hoe kan het dan als ik bijvoorbeeld kijk op een site als http://www.izibike.nl/ en een aantal fietsen selecteer en kies voor vergelijk dat er dan bij de Derailleur achter bijvoorbeeld bij 1 fiets "Deore" staat en bij 2 andere fietsen staat er Deore XT. Daarnaast hebben ze het ook nog over een ander door jou nietgenoemde 'categorie' en dat is Shimano SLX
Op het mountainbike.nl forum kunnen ze je prima helpen met dit soort vragen, ik zou zeggen registreer je aldaar en shoot! :)
Dank voor de snelle reactie, had er al eens gekeken maar ga er zeker verder neuzen.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Shimano XT == Shimano Deore XT ;)

Ik denk dat je collega bedoeld dat je niet voor Deore moet gaan.
Deore is de laagste groep van shimano die nog voldoet in het bos, er zijn nog lagere maar daar moet je gewoon van weg blijven. Ik heb zelf een Deore achternaaf en helemaal happy ben ik daar niet mee... body heb ik al kapot getrapt en de naaf heeft meer onderhoud nodig als mijn XT voornaaf.
Nu moet ik wel erbij zeggen dat ik nogal lomp ben :P

Voor fietsen met een goede prijs-kwaliteit verhouding kun je eens kijken op www.fietssportief.nl
ze zijn misschien wat saai die X-Trails, maar voor die prijzen zitten er echt goede onderdelen op.

en voor de duidelijkheid nog eens de ganbare componenten groepen:

Vergelijkingstabel Shimano / SRAM:
ShimanoSRAM
Shimano XTRSRAM X.0
Shimano Deore XT SRAM X.9
Shimano Deore SLXSRAM X.7
Shimano DeoreSRAM X.5
Shimano AlivioSRAM X.4Niet boswaardig!
Shimano Acera SRAM 3.0Niet boswaardig!
Shimano Altus, Tourney, C050Niet boswaardig!

XTR en X0 is erg leuk natuurlijk, maar voor de betere prijs kwaliteit verhouding kun je beter kijken bij XT, SLX, X.9 en X.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Idd, Deore XT is hetzelfde als XT. En LX is een tijdje geleden vervangen door SLX idd, my bad, heb het zojuist effe veranderd.

Hierboven staat een leuke tabel, die is wat duidelijker als mijn verhaal, alsook de groepen van SRAM zijn daarin opgenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik heb op mijn Giant Talon 3 een mix van onderdelen; Deore achter, Tourney voor, Acera versnellingen.
Ik heb mijn fiets nu 6 weken en rijd er elk weekend mee in het bos maar volgens bovenstaand schemaatje zal ik m'n fiets dus binnenkort wel aan gort trappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Nou ontzettend bedankt voor de verduidelijking. Dan ga ik deze week even langs bij de fietsenboer om mijn framemaat exact te bepalen, (ik weet het is te berekenen op div. siters) en dan zullen we dan wel zien wat er van komt.

@ onder ook bedankt voor de tip, ik zit wat ruimer in budget dus ik kan iig al kijken naar een cube met xt

[ Voor 30% gewijzigd door loewie1984 op 08-06-2010 16:22 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Niet online
loewie1984 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 15:56:
Dank voor de link, toevallig ben ik de laatste tijd ook aan het rondneuzen voor een 2de hands exemplaar.
Nu vertelde me een collega van me, dat ik vooral moest kijken naar een fiets met Shimano XT componenten. Want Shimano Deore XT dat was maar "niets", goedkopere mindere kwalitatieve onderdelen zouden het zijn.

Als ik overweeg te gaan investeren in een bike, dan wil ik dit wel overwogen doen en geef ik desnoods 100 eu meer uit als het moet. Mijn vraag is dus, hoeveel verschil zit er tussen Deore XT en XT, in welke situatie's zou dit merkbaar moeten zijn en kunnen jullie de mening van mijn collega onderschrijven.

2de hands kom ik cube's tegen met Shimano XT voor een eurotje of 700 nieuw helaas niet onder de 1000 of ik zoek niet goed. Dus graag een duwtje in de goede richting zou ik waarderen.
Ik heb weken gespeurd naar een leuke mountainbike voor een beginner op Marktplaats... helaas valt het aanbod tegen. :) (aanbod van mtb, vaak in slechte staat, hoge vraagprijs waar niet over te onderhalen valt, reistijd etc)

Uiteindelijk bij Rijwielpaleis in Bilthoven een nieuw overjarige (2007) Scott Reflex 50 gescoord voor een nette prijs. Geen top afmontage maar mocht iets kapot gaan kan ik het makkelijk zelf vervangen voor een beter type. Tot nu toe heeft de eigenaar al veel plezier gehad en de eerste rondjes Lage vuursche heeft hij overleefd ;-)

Mountainbikes van het duurdere segment (+ 1500 euro) zijn op Marktplaats wel gemakkelijker te vinden. Het feit dat de verkopers vaak meer zorg besteden aan onderhoud van deze mtb's kan je dan ook snel zien.
Mijn tip is dan ook het te koop gedeelte van mountainbike.nl forum in de gaten houden en veel geluk te hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door willy1986 op 08-06-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Nou vooruit dan maar omdat jullie me zo goed helpen nog één vraag:

Heb net mijn framemaat gemeten op diverse manieren, de meest creatieve vond ik toch wel hier, als ik deze methode hanteer kom ik uit op 84 cm, wat neerkomt op 19".

Bestel je dan een 18" of een 20" fiets? Op een andere website lees ik: Bij twijfels over de framemaat kies dan als sportieve fietser voor het kleinere frame en als tourfietser het grotere frame.

Als ik bovenstaand advies moet volgen zal ik het 18" exemplaar moeten kiezen, kunnen jullie dit onderschrijven?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ok, ik kon het niet laten en ga m'n Giant laten upgraden naar een leuke XT set bij Fietssportief:
Shimano XT Achterderailleur RD-M771-SGS
Shimano XT Voorderailleur FD-M771
Shimano XT Shifterset SL-M770
Shimano XT Cassette CS-M770
Shimano XT Crankstel FC-M770
Shimano XT-SLX Trapas SM-BB70
Shimano XTR Versnellingskabelset Zwart
Shimano Ketting CN-HG93 XT/Ultegra
Shimano PD-M770 XT SPD Pedalen
Ales bij elkaar voor net geen €500,- lijkt me dat een zinvolle upgrade. Ik ben erg enthousiast met die bike en verwacht er zeker de komende tijd heel intensief gebruik van te maken. Ik heb de smaak echt te pakken! :)

Later dit jaar dan nog eens een goeie voorvork en wellicht XT remschijvenset, dat is me nu nog iets te prijzig.
Iemand nog tips of aanraders die van belang zijn bij deze upgrade?

[ Voor 4% gewijzigd door kazuka op 08-06-2010 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Mooie upgrade! :)

jammer dat de prijzen zo omhoog zijn gegaan, ik had eind 2008 vrijwel dezelfde set voor 300-nogwat bij Fietssportief. Maarja, daar kunnen zei ook niets aan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
loewie1984 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 22:37:
Nou vooruit dan maar omdat jullie me zo goed helpen nog één vraag:

Heb net mijn framemaat gemeten op diverse manieren, de meest creatieve vond ik toch wel hier, als ik deze methode hanteer kom ik uit op 84 cm, wat neerkomt op 19".

Bestel je dan een 18" of een 20" fiets? Op een andere website lees ik: Bij twijfels over de framemaat kies dan als sportieve fietser voor het kleinere frame en als tourfietser het grotere frame.

Als ik bovenstaand advies moet volgen zal ik het 18" exemplaar moeten kiezen, kunnen jullie dit onderschrijven?
Mijn binnenbeenlengte is ook 84 cm, en ik heb een 18" frame (MTB).
Het lijkt me inderdaad beter om het maatje kleiner te nemen, omdat je bepaalde onderdelen (zadel(-pen), stuurpen en eventueel cranck) kan vervangen (verlengen).
Hier heb je nog wat meer (duidelijkere?) info over dat (en vele andere) onderwerp(en).
Met een kleiner frame kan je sneller door de bochten, gemakkelijker manoeuvres uithalen. Als je veel en snel rechtdoor fietst/MTB't, dan ben je beter af met een -iets- groter frame.

Maar het is ook een kwestie van gevoel/smaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@kazuka: Tja, als je het er zelf niet op wil/kan zetten moet het zoveel kosten. Complete groepset, inclusief schijfremmen, kost bij bike-components.de 480 euro, plus dan 45 euro voor een setje pedaaltjes. Math Salden heeft de groepset voor 530, inclusief dual-controls als je dat wilt. Die dual-controls zag ik al ergens compleet met schijfremmen voor over de 400...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
.joeri. schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 23:56:
[...]

Mijn binnenbeenlengte is ook 84 cm, en ik heb een 18" frame (MTB).
Het lijkt me inderdaad beter om het maatje kleiner te nemen, omdat je bepaalde onderdelen (zadel(-pen), stuurpen en eventueel cranck) kan vervangen (verlengen).
Hier heb je nog wat meer (duidelijkere?) info over dat (en vele andere) onderwerp(en).
Met een kleiner frame kan je sneller door de bochten, gemakkelijker manoeuvres uithalen. Als je veel en snel rechtdoor fietst/MTB't, dan ben je beter af met een -iets- groter frame.

Maar het is ook een kwestie van gevoel/smaak...
Je laatste zin doet 't 'm! 18" of 19" is bij ieder frame anders. Zet bijvoorbeeld een cannondale en een trek naast elkaar en de hele maatgeving zakt in elkaar. Proefrijden is dan het toverwoord! Hetzelfde geldt ook voor de zadel/stuur afstand, dat is ook wikken & wegen.

Sterker nog, mijn binnenbeenlengte (woordwaarde x3) is 89cm, en ik rijd op een 19" 'large' fully. Zou ik nou op het nieuwe model van dat frame moeten gaan rijden, zou ik moeten overstappen op een medium...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

MBV schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 23:58:
@kazuka: Tja, als je het er zelf niet op wil/kan zetten moet het zoveel kosten. Complete groepset, inclusief schijfremmen, kost bij bike-components.de 480 euro, plus dan 45 euro voor een setje pedaaltjes. Math Salden heeft de groepset voor 530, inclusief dual-controls als je dat wilt. Die dual-controls zag ik al ergens compleet met schijfremmen voor over de 400...
Dat is wel zo maar ja, ik weet niet hoe moeilijk of makkelijk het is dit zelf te monteren als ik nog niet eens weet hoe ik de vering van m'n voorvork fatsoenlijk moet instellen :P Ja, ik ben een noob, shoot me :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
voorvork fatsoenlijk afstellen is echt moeilijker dan versnellingen + schijfremmen monteren, cranks etc geen ervaring mee. Versnellingen en schijfremmen doen het, of niet, voorvork ben je nooit klaar mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
MBV, mits de juiste handleiding & gereedschap is het do-able. Echter, de kunst van cranks juist monteren zonder schroefdraden te mollen is niet aan iedereen weggelegd. With all do respect, als je niet zeker bent, vraag anders je bekende fietsenmaker of je niet een avondje bij hem met zijn gereedschap mag klussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
inderdaad. Maar als je LBS daar geld voor vraagt is het al snel duurder dan de aanbieding van Fietssportief :)

[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 09-06-2010 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:41

Vis

Is die Arinos Beast 2010 Beast Shimano 24 Deore bij fietssportief iets?

http://www.fietssportief....kes/arinos-beast-2010/666

Komt uit het budget assortiment, en een van de goedkoopste MTB's

Maar voor beginners is het te doen? Wat zijn de voordelen/nadelen?

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
Die goedkope fiets kan je gebruiken om over slechte fietspaden te rijden, maar ik denk dat het daar wel stopt.
Hier vind je meer info over de kwaliteit van goedkope fietsen/MTB's.

Ik zou zo'n fiets zeker niet aanraden aan vrienden of familieleden. Het kan zijn dat je er geluk mee hebt, en dat je er vele kilometers/jaren mee kan rijden. Maar ik acht die kans vrij klein.
Er zitten goedkope onderdelen op, die slijten sneller, en kunnen du ook minder goed tegen modder of andere minder gunstige omstandigheden.

Als je niet van plan bent om er veel mee te fietsen (en/of mountainbiken) dan kan zo'n fiets geen slechte aankoop zijn. Voor die prijs hoef je het dan niet te laten.

Maar als je echt de intentie hebt om (veel) off-road te rijden, dan denk ik dat je beter af bent met een iets duurde (ev. 2e hands) model.

Edit:
Sommige onderdelen op die fiets zijn misschien toch niet zo heel slecht voor die prijs (shimano deore).
Maar andere (suntour m300 vork) lijken mij niet echt mtb-waardig. (Deze damesfiets heeft bv dezelfde voorvork...)

[ Voor 14% gewijzigd door .joeri. op 09-06-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 23:29
Welke bottombrackets voor HollowtechII zijn aan te raden? De FSA die ik in de bike heb zitten, is overleden. Is Hope stainless een goede keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb hier een Acros Ceramic BB in m'n bike zitten en dat draait al heel lang prima, maar ik gok dat die wat te duur voor je is, budget zou dus wel handig zijn.. ;)

Hope schijnt ook prima te zijn van wat ik zo hoor, die hebben overigens ook een ceramisch BB in hun assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Acros ken ik niet, al heeft de shop waar ik bestel die wel in het assortiment. Ceramische BB heb ik juist wat minder goede ervaringen van gehoord. Ik geloof niet dat ze het prijsverschil waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Ramon 73, ook van de blauwe turner op mtb.nl?

Mogelijke vervangers:
- Hope (met stip...)
- Chris King (sexy...)

Keramische lagers is een farce.. Uiteindelijk heb je een heel grote kans dat je lagers van SKF in een Hope, CK of Shimano-hulsje krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
tja, keramische lagers... bedoeld voor zwaar corrosive omstandigheden en hoge toerentallen (10.000rpm+)
maarja, het is duurder, en klinkt leuk. Ideaal voor de fietswereld dus ;)

Ik rijd zelf al sinds eind 2008 met een setje shimano XT lagers, af en toe schoonmaken en smeren en ze doen het nog steeds perfect. Ik snap echt niet dat sommige mensen zo'n setje in een maand of 2 afschrijven. Ik heb wel mijn frames laten vlakken zodat je lagers goed parrallel staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
dnhelle schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 08:41:
Ramon 73, ook van de blauwe turner op mtb.nl?
Idd, dezelfde :)
Mogelijke vervangers:
- Hope (met stip...)
- Chris King (sexy...)

Keramische lagers is een farce.. Uiteindelijk heb je een heel grote kans dat je lagers van SKF in een Hope, CK of Shimano-hulsje krijgt.
Ceramisch had ik al niet veel goede verhalen van gehoord. Althans, goed, daarmee bedoel ik de verhalen die het echt de moeite waard maken. Ceramische lagers zijn toch niet het ideale voor wisselende belastingen zoals op een ATB. Ik heb net de Hope stainless besteld bij BC. Kosten vallen met net geen €70,- nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:34

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ramon 73 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 22:23:
Welke bottombrackets voor HollowtechII zijn aan te raden? De FSA die ik in de bike heb zitten, is overleden. Is Hope stainless een goede keus?
Veel Amerikanen rijden met enduro lagers in normale Shimano cups. Schijnt echt super te rijden en duurzaam ook.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Goed, zonet mijn fiets afgegeven bij Fietssportief :)

Daar een babbeltje gemaakt over wat de moeite waard is om te upgraden. Zoals gezegd ik heb een Giant Talon 3 (zie aantal pagina's terug) met een aantal kwalitatief matige onderdelen; Tourney voorderrailleur, Acera versnellingen, Suntour voorvoorkje, etc.. Nu wordt ie zo'n beetje volledig XT, op de remmen na en een RockShox SID vork :)

Voor net geen 700 euro dus vanaf morgen een Giant met XT groep en goede voorvork, ben heel benieuwd! Volgens mij geen alledaagse combinatie :P Bij Fietspsortief gaven ze ook aan dat het frame en de remmen van Giant zelf niks mis mee is, dus daar kan ik nog goed mee vooruit.

En trouwens erg relaxede gasten daar, even geouwehoerd met die eigenaar (Peter?) en een kopje koffie aangeboden gekregen. Mij zien ze daar in elk geval vaker terug.

Zal zeker wat pics schieten als ik hem morgen weer ophaal! :)
Mag ik nu vanaf morgen ook in de TS bij de andere bikers? :+

[ Voor 4% gewijzigd door kazuka op 10-06-2010 17:57 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.