Dan zou je ook moeten weten dat je op dat soort momenten minder risico moet nemen

.
maartend schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 12:27:
[...]
Bike al sinds de jaren 80, was dus niet echt onervarenheid. Was gewoon vermoeidheid. Einde marathon, bijna thuis, met de groep nog even alles uit de kast trekken, bocht goed pakken, maar midden in de bocht losse steentjes.
In groepsverband fietsen levert altijd meer risico op. Een bekende is ooit, al fietsende in een groep verongelukt. Wat ik begreep had dit ook mede te maken met onoplettendheid. Daarom vind ik het in groepsverband wel weer een aanrader om een helm te dragen. Al vraag ik me af of hem dat geholpen zou hebben.
Vermoeidheid is ook een killer idd, al wil de adrenaline mij nog vaak zat scherp houden. Een van de laatste keren merkte ik dat ik toch wat wegzakte kwa scherpte. Maar net zoals wanneer ik af en toe met een borrel op op de fiets stap, dan pas ik mijn gedrag aan; absoluut niet de grenzen opzoeken. Want ja, ik ben er al meer dan eens geweest

Maar wil overigens ook niet zeggen dat ik als lievertje fiets in het dagelijkse leven

Nog zo'n leuke; vandaag met ietswat slappere bandjes en met hoge snelheid een bocht genomen. Ik wilde strak insturen, maar merkte al snel dat de bandjes niet helemaal hard waren. Strak insturen betekend met slappe bandjes dat je net wat extra moet insturen. In extreme gevallen ook dat je je band van de velg rijd. Dat extra insturen kan je in een reflex net wat te sterk doen waardoor je band gaat glijden met vallen tot gevolg. Beetje hetzelfde effect als op noppenbanden een scherpe bocht nemen.
En ja, pech kun je altijd hebben...
Leukste die ik ooit had ; In engeland off-road en off-path (was een wild track). dus een spoor door het gras. Af en toe een plasje. Tot ik plots een plas tegenkwam die ong 3/4 meter breed was en misschien wel een meter diep. Niet gezien. plons en veel lachen.
Humor

Bakkert schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:35:
V-Brakes zijn toch nog niet aan vervanging toe!
Ik fietste met een gangetje van +/- 30km/u op de Zuidlaarderweg, richting de vogelzangsteeg, op het fietspad rechts er naast.
Klik hier
Normaal gesproken schiet je gewoon de vogelzangsteeg voorbij (want daar rijdt bijna nooit iemand). Maar nu, ik fiets daar en zie ineens iets door de bosjes 'schieten'. AUTO! Heb een 100% geslaagde stoppie gemaakt:
M'n achterwiel zat ongeveer ter hoogte van m'n schouders

Gelukkig kon ik op tijd m'n voorrem loslaten, want ze waren al verder gereden. De blik van die vrouw was trouwens wel priceless

. Niet dat ik zelf niet schrok hoor

.
Nice! Ik probeer vaak expres stoppies te maken in het verkeer bij mensen die dwars over het fietspad stoppen. Priceless die ogen die je dan aanstaren

.
Bramster schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:51:
Ik heb V-Brakes ook altijd erg fijn gevonden. Qua remkracht waren ze beter dan een 160mm schijf met XTR remmen. Nu heb voor een 203 en achter een 180mm schijf, dat geeft toch heel wat meer vermogen en controle.
Het gevoel in de hendel van v-brakes is wel echt super, dat haalt wat mij betreft geen enkele hydraulische schijfrem. Misschien maar eens een setje Avid BB7 mechanische schijfremmen aanschaffen...
Heb zelf nauwelijks ervaring met schijfremmen, wel met hydraulische velgremmen (Magura HS11's). Vond die HS11's mij meer controle geven dan de V-brakes, al moet je voor beiden behoorlijk wat feeling krijgen. Daar waar het bij de Magura's heel nauw speelt en je het bij wijze van spreken met 2 vingers kan doen, moet je bij de V-brakes meer kracht uitoefenen en speelt het minder nauw.
[
Voor 38% gewijzigd door
jules op 07-05-2010 16:38
]