Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.501 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-10 17:45
Makkelijk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:13:
[...]

Nooit een lekke band trouwens, maar ook maar 2x met Biba gefietst.
Paar jaar geleden was de gids bij Zugspitze heel blij met mijn reserve-binnenband: hij had iets te lang geen vers sausje in z'n band gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 20:18
MBV schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:22:
[...]

Paar jaar geleden was de gids bij Zugspitze heel blij met mijn reserve-binnenband: hij had iets te lang geen vers sausje in z'n band gedaan :+
Ik bedoel ook ín de band, ik heb al wel jaren een ongebruikte reserve biba in m'n tas :P.
wisselwerking schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 10:10:
[...]

Ik heb ook nog nooit een multitool gebruikt. Bij mijn kettingbreuk begin van dit jaar was dat overigens ook geen uitkomst geweest, aangezien meerdere schakels kapot waren (maar niet geknapt). En sinds ik ATB (2011) nog maar 1x lek gereden. Dat is op mijn racefiets wel anders (maar daar fiets ik soms op alsof het een ATB is >:) )
Vorig jaar trok mn fietsmaatje in een keer een schakel of 20 zo krom dat het niet meer door de derailleur heen paste of op het voorblad wilde blijven liggen. Toen hebben we ze er gewoon allemaal uitgehaald met multitool en missing link. Op het binnenblad kon hij het rondje prima afmaken :P.

Kennelijk zijn wij beduidend slechter in het ontwijken van rondvliegend hout dan de meesten hier. Dit was gewoon op de UHR, maar ketting slopen doe ik meestal op Cadettenkamp.

[ Voor 59% gewijzigd door Makkelijk op 03-08-2017 11:28 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Makkelijk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

Ik bedoel ook ín de band, ik heb al wel jaren een ongebruikte reserve biba in m'n tas :P.
Ok, het was 5 jaar geleden. Volgens mij had hij wel een band, maar geen goede pomp. Anyway, ik heb hem wel even uitgelachen :P

En de multitool heb ik altijd bij me. In 10 jaar voor mezelf 3x mijn ketting gefixt, zadel weer recht gezet (achterover geschoven), verdraaid voorderailleur rechtgezet. Maar met de clubtraining is er altijd wel iemand die hem nodig heeft voor een los schroefje...

Ik heb altijd deze bij me: Lezyne floor drive, geniaal. Weegt niks, en pompt als een malle.

[ Voor 14% gewijzigd door MBV op 03-08-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:30
Makkelijk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:24:
[...]

[...]

Vorig jaar trok mn fietsmaatje in een keer een schakel of 20 zo krom dat het niet meer door de derailleur heen paste of op het voorblad wilde blijven liggen. Toen hebben we ze er gewoon allemaal uitgehaald met multitool en missing link. Op het binnenblad kon hij het rondje prima afmaken :P.

Kennelijk zijn wij beduidend slechter in het ontwijken van rondvliegend hout dan de meesten hier. Dit was gewoon op de UHR, maar ketting slopen doe ik meestal op Cadettenkamp.
Had ik dit met een multitool kunnen oplossen (zie foto's bij Stravarit) https://www.strava.com/activities/840555756 en vervolgens verder fietsen op midden- of binnenblad (heb nog een oldschool triple 26")?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:23
Als je ook een quicklink bij je had gehad, had je het beschadigde stuk eruit kunnen ponsen en dan met de QL de boel weer kunnen verbinden. Het is wel een flink stuk ketting, dus ik denk niet dat je nog in alle versnellingscombinaties was gekomen, maar sowieso beter dan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04:50
Je kan zelfs gewoon de derailleur er buiten laten als je lengte te kort komt. Maak je er een single speed van. Beter dat dan lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Als het écht moet dan kan dat zeker, maar het is wel lastig om de kettingspanning goed te krijgen zonder derailleur, en het werkt alleen als je een rechte kettinglijn kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Mmm, ik zal mij toch eens moeten verdiepen in de techniek. Op 30km van huis stranden, op een zondag, terwijl de rest van het gezin bij de familie op bezoek is (nog verder van mijn locatie) is niet aan te bevelen. Gelukkig was het mooi weer. Maar als ik terug had kunnen fietsen had dat wel de voorkeur gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
wisselwerking schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:57:
[...]

Had ik dit met een multitool kunnen oplossen (zie foto's bij Stravarit) https://www.strava.com/activities/840555756 en vervolgens verder fietsen op midden- of binnenblad (heb nog een oldschool triple 26")?
Dat ziet er echt precies hetzelfde uit als de situatie bij mn maatje toen. Ja dus, ook zonder missing link, laatste keer nog zonder missing link een schakel uit ketting gehaald met multitool.

Alles er uit halen wat stuk is en hopen dat je nog op zn minst klein voor klein achter om derailleur heen krijgt!

Je multitool moet dan natuurlijk wel een kettingpons hebben :+

[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 03-08-2017 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Makkelijk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:34:
[...]

Dat ziet er echt precies hetzelfde uit als de situatie bij mn maatje toen. Ja dus, ook zonder missing link, laatste keer nog zonder missing link een schakel uit ketting gehaald met multitool.

Alles er uit halen wat stuk is en hopen dat je nog op zn minst klein voor klein achter om derailleur heen krijgt!

Je multitool moet dan natuurlijk wel een kettingpons hebben :+
Nog tips waaraan een goede multitool moet voldoen? Ik heb nu wel een tool, maar die is afkomstig van mijn gewone fiets. Een tool die wat meer rekening houdt met ATB/race lijkt mij wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Voor MTB is het voornaamste dat er een T25 op zit. Verder:
- Liefst geen losse bitjes (vaak 8mm en T25)
- Sterke kettingpons
- Kunststof bandenlichters

Ik heb zelf een Topeak Hummer II, prima ding maar wel 2 losse bitjes waarvan ik de 8mm al een eeuwigheid kwijt ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Makkelijk op 03-08-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
wisselwerking schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:43:
Nog tips waaraan een goede multitool moet voldoen?
Ik zou zeggen minimaal:
  • Inbus 2 - 2,5 - 3 - 4 - 5 - 6mm
  • Kruiskopschroevendraaier
  • Kettingpons
Liefst geen losse bitjes
Losse bitjes zijn inderdaad kansloos ;( Zoals je zegt raken ze kwijt, maar bij mij zit ie ook juist op de maat inbus geklikt die ik het meest nodig heb. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
10Cage schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:55:
[...]

Losse bitjes zijn inderdaad kansloos ;( Zoals je zegt raken ze kwijt, maar bij mij zit ie ook juist op de maat inbus geklikt die ik het meest nodig heb. }:O
Klinkt als Topeak en de 8mm hex bit. Daarom ben ik hem ook kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Makkelijk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:02:
[...]
Klinkt als Topeak en de 8mm hex bit. Daarom ben ik hem ook kwijt.
Nee, eentje van PRO (oude versie van deze). Wel de 8mm inderdaad :P In de nieuwe hebben ze het aangepast zag ik zojuist, dus klaarblijkelijk hadden meer mensen er last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ik heb zelf een tacx variant. Ook met bitjes maar nog geen kwijt geraakt

Afbeeldingslocatie: https://www.velostreet.com/data/images/catalog_pics/large/tacx-pandora-multitool-03.jpg

Bitjes zitten binnen de tool en kunnen er zodoende ook niet uit

[ Voor 55% gewijzigd door Torched op 03-08-2017 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Zelf heb ik deze.. heeft me net 55 euro gekost omdat een wasmachine reperateur langs moest komen om het kruiskopbitje uit de machine te vogelen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Crankbrothers tools zijn erg handig imo. Die had ik liever gehad achteraf :D

Of iets heel basics met 2 tm 6mm hex en t25 en een losse chaintool

[ Voor 31% gewijzigd door Makkelijk op 03-08-2017 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
Iemand een idee hoe ik het balhoofd van mijn Ghost vaster zet? Zit een klein beetje speling op, maar ik zie niet hoe/waar ik de boel moet aandraaien

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/yyfgk0nyz/IMG_20170804_094402.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/tbj3mjlgb/IMG_20170804_094433.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat dacht je van de die schroef die je hebt losgedraaid om je stuur eraf te halen. En let op, iets te hard vastdraaien is lagers van je balhoofd naar de gallemiezen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakam
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10 13:36
stefijn schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:52:
Iemand een idee hoe ik het balhoofd van mijn Ghost vaster zet? Zit een klein beetje speling op, maar ik zie niet hoe/waar ik de boel moet aandraaien

[afbeelding]

[afbeelding]
Wat bedoel je met speling ?
Is die er nog met stuurpen & topcap vast gevezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 10Cage
stefijn schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:52:
Zit een klein beetje speling op, maar ik zie niet hoe/waar ik de boel moet aandraaien
Dat doe je met de inbus in je topcap. Die gaat in het schroefdraad in je vorkbuis. Het gaat zo:

1. boel weer in elkaar zetten;
2. schroef van je topcap gebruiken om speling eruit te draaien;
3. schroeven van je stuurpen kruislings (om-en-om) aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dan deed ik het toch goed, maar er blijft een klein tikje inzitten...

Nou ja, dat laat ik t maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Als je nog speling in de voorkant hebt zitten, kun je nog even je voorrem checken. Over het algemeen zit er wel speling tussen remblokjes en caliper, en dat wordt vaak ten onrechte voor speling op je balhoofd aangezien. Ik ben ook wel eens speling op de vorkpoten tegengekomen bij hele goedkope coil-vorken, maar die heb je niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dan zal het dat wel zijn (was idd bang dat t in de voorvork zou zitten, maar heb idd geen elcheapo vork), tnx

Je kunt ook vaak wel voelen of het het balhoofd is door je vinger op frame en stuuras te leggen, dan voel je minime bewegingen tussen beide onderdelen ook goed. Leek niet het geval, dus ik wist effe niet of ik t nou goed deed.

[ Voor 51% gewijzigd door Stefke op 04-08-2017 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03:46
Soms lijkt de speling ook in je vork te zitten. Mijn Fox Factory is zo soepel (na wat aanpassingen ;) ) dat je met weinig kracht de vork net een zeer klein beetje in laat veren. De eerste keer was ik ook op zoek naar speling in het balhoofd ;)

Nadat je de stuurpen vastgezet hebt kun je de topcap eventueel weer wat losser zetten. Daar hoeft echt maar een minimaal moment op namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Laatst online: 12-05-2024
Als er speling in je balhoofdlager blijft zitten dan heb je 2 opties.

Je buis van je vork is net te lang waardoor je het lager niet strak genoeg kunt zetten. Optie 1 is de stuurbuis inkorten en optie 2 een extra dunne spacer erbij (heb er zelf ook 1 van 1mm tussen zitten zodat de speling weg is na vervanging van de stem)

Bij het afstellen even je hand onder bij de kroon/frame houden en dan voelen of er speling in zit, zo ja iets strakker de topcap draaien (niet lomp te strak dat is niet nodig) en opnieuw testen. Nadat de speling er niet meer in zit testen of je nog vrij kunt sturen, als dat niet het geval is dan plaats je een extra spacer en begin je opnieuw. 5Nm is over het algemeen al veel voor de topcap.

Als het namelijk te zwaar stuurt zet je te veel druk op het lager. Meestal wordt dat veroorzaakt doordat de stuurbuis te lang is t.o.v het frame/spacers/stem, je kunt ook testen of losser draaien helpt maar dan ook weer testen op speling. Als je de topcap te strak moet aandraaien dan heeft dit ook dezelfde oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Of je balhoofdlager is versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 12:17:
Of je balhoofdlager is versleten.
Zou kunnen, maar ik heb al redelijk wat onderste lagers versleten. Nog nooit heb ik dat opgemerkt door overmatige speling.

Lagers kwamen er soms in 3 stukken volledig droog uit maar van speling was nog geen sprake :)

Sinds ik Cane Creek-balhoofden ben gaan gebruiken in de MTB's gaan de lagers een heel stuk langer mee trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Makkelijk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 14:06:
Crankbrothers tools zijn erg handig imo. Die had ik liever gehad achteraf :D

Of iets heel basics met 2 tm 6mm hex en t25 en een losse chaintool
Waarom had je die crankbrothers liever gehad? Ik zit net op Wiggle te kijken, blijkbaar een populaire tool.

Afgelopen weekend een lekker ATB weekend met de kinderen en vriendjes daarvan (leeftijd 2x 8 jaar, en 2x 10 jaar) gehad. Zo mooi om te zien dat ze de smaak helemaal te pakken hadden. Vrijdagavond ritje van 10km gedaan, gisteren ochtendrit van 40,4km en nog een avondrit van 12,5km en vandaag nog een keer een middagrit van 39,7km. Nu slapen ze heerlijk :) Vooral mooi om te zien hoe goed mijn mannetje van 8 op zijn 20" het allemaal toch bijhoudt. En hij kan inmiddels ook steeds beter springen ("papa, waren beide banden van de grond?").

Nu voor mijn dochter (10 jaar) op zoek naar een wat grotere ATB. Hebben jullie nog tips? Het is puur recreatief, wielgrootte lijkt mij 26" wel een prima maat. Ik zat zelf te denken aan een B'twin Rockrider 340 (ze heeft nu ook een B'twin en die bevalt ook wel goed). Andere alternatieven onder de € 200 heb ik nog niet gevonden (Marktplaats is ook een optie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Weet iemand of je zulke dropouts om te bouwen zijn voor een derailleur? Met een soort derailleurpadje?

Afbeeldingslocatie: https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1MpltIFXXXXbKXFXXq6xXFXXXz/steel-bike-dropout.jpg_220x220.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:00

Corpii

Le Tostie

Goed nieuws voor de bikers rond Nijmegen of wie daar graag fietst. De subsidies zijn rond voor een grote update aan de routes!

http://www.velozine.nl/20...hop-tijd-voor-routes-2-0/

Ik kwam maandag een boswachter tegen die tijdelijk nieuwe paaltjes aan het plaatsen was om het tot die tijd nog enigsinds te onderhouden.

[ Voor 39% gewijzigd door Corpii op 09-08-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Yay, m'n achtertuin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 18:08

DjVe

Hatsaflats!

Gaaf!!!!! Ook in mijn achtertuin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:00

Corpii

Le Tostie

Hebben we allemaal de zelfde achtertuin? Ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden! De voortekenen zijn goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-10 09:52
Eindelijk! Maar doortrekken naar vlakke stukken Gennep en Bergen is waste of effort... dan maar de grens over!!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:04
Voor het veilig aandraaien van de bouten zoek ik een momentsleutel met een zo breed mogelijk nm bereik. Er zijn diverse op de markt. BBB, Topeak, Tacx, X-tools....
Heb er zelf nog geen ervaring mee. Welke raden jullie aan? En waarom?
Geef er het liefst zo min mogelijk aan uit, maar het moet wel een degelijk product zijn. Wil geen gevalletje goedkoop = duurkoop.

[ Voor 10% gewijzigd door ThijsM op 13-08-2017 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 01:01
BBB heb ik laatst gekocht, in de fabriek gekalibreerd, eventueel opnieuw te kalibreren, werkt prima en heeft een mooi bereik, 2-14 uit mijn hoofd. Met name het bereik van veel andere is zodanig dat je er 2 nodig hebt of minder mee kan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTBreak
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-09 10:52
Mensen hier ervaring met het merk Lee cougan?
Vriend van me kan een fiets van dat merk kopen omdat hij een importeur ervan kent.

Het gaat om deze fiets.
http://www.leecougan.com/en-UK/rampage-29-xt.php

Opzich ziet het er goed uit alleen weinig informatie over de wielen. Ik kan niks vinden over de frame garantie.

Ik kan ook weinig ervaringen vinden van dit merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
ThijsM schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:46:
Voor het veilig aandraaien van de bouten zoek ik een momentsleutel met een zo breed mogelijk nm bereik. Er zijn diverse op de markt. BBB, Topeak, Tacx, X-tools....
Geef er het liefst zo min mogelijk aan uit, maar het moet wel een degelijk product zijn. Wil geen gevalletje goedkoop = duurkoop.
http://www.bikeradar.com/...-bicycle-grouptest-46517/

Hier komt de LifeLine er het beste uit qua bang for bucks. LifeLife is het vroegere X-tools (Wiggle) dus misschien is dit dezelfde?
MTBreak schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:41:
Mensen hier ervaring met het merk Lee cougan?
Vriend van me kan een fiets van dat merk kopen omdat hij een importeur ervan kent.

Het gaat om deze fiets.
http://www.leecougan.com/en-UK/rampage-29-xt.php

Opzich ziet het er goed uit alleen weinig informatie over de wielen. Ik kan niks vinden over de frame garantie.

Ik kan ook weinig ervaringen vinden van dit merk.
De garantie is 3 jaar volgens de website. Ik denk dat je dit met de importeur moet regelen. Ik weet namelijk niet hoe de verkoop gaat verlopen aangezien het een beetje klinkt als een vriendendienst ;)

Fiets ziet er normaal uit qua afmontage. Hoe is de prijs tov een vergelijkbare Cube? Ik zie prijzen van 2500-3000 euro online. Ik kan er natuurlijk naast zitten met mijn Cube-vergelijking en misschien is het frame wel extreem prijzig. ;)

In NL zie ik een Rampage Race XT met X1900 wielen (http://www.mtbxpert.nl/lee-cougan-rampage-race-xt-29.html). Dat zijn gewoon instapwielen waar je geen extra waarde aan moet hangen. Kost de fiets 2500 euro dan zou ik altijd naar een Cube/Giant-dealer-rennen of naar Canyon.

Ik verwacht dat het gewoon een goede fiets is maar je kunt er waarschijnlijk twee of drie merken tegenover plaatsen die hetzelfde of beter zijn voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Prulleman schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 14:51:
was eigenlijk van plan om voor de tubeless conversie de schwalbe booster aan te schaffen https://www.schwalbe.com/...jke-tubeless-montage.html (43 euro bij bike-discount.de) maar is dit nodig?? ik heb al een redelijke pomp: https://www.topeak.com/gl...mps/221-joeblow--sport-ii, dus een combi lijkt me teveel geld voor dubbele zaken, maar hoe lastig is het om het met alleen een normale pomp te doen?

het gaat om stan's ztr tubeless ready velgen en RaRa buitenbanden..
Even een update, gisteren de boel omgezet naar tubeless en dat ging eigenlijk vrij makkelijk. De Stan's ZTR Rapid 25 velgen waren al voorzien van yellowtape (voordeel van NoTubes wielen wellicht), dus dat scheelde al een stap.
Ik heb eerst de banden zonder sealant opgepompt (wel een beetje zeepsop aan de randen gedaan). Bij de eerste was ik na 2 bar even aan het inspecteren of de rand al goed zat en toen popte die in mijn handen :D.
de 2e knalde ook bij 2-2.5 bar. Daarna +-/100ml sealant via het ventiel erin (core eruit) en weer oppompen naar ruim 2 bar, vanochtend stonden ze nog net zo hard.

De tubeless booster was dus absoluut niet nodig voor deze combinatie van TR velgen/banden. Er is amper lucht ontsnapt tijdens het pompen. (en een grote slag heeft mijn pomp niet)

Alleen tijdens het rondbouncen om de sealant te verspreiden heb ik mijn achternaaf denk ik los getrilt... daar zit ineens enorme speling op. Gisteren te laat en te donker om verder naar te kijken, maar ik vermoed dat er niet veel aan de hand is en gewoon een kwestie van wat borg dingen aandraaien..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Voor sommige combi's is het idd niet nodig. Ik had laatst een Arch MK3-velg met een Vittoria Peyote. 1 wiel ging perfect, het andere wiel had een beetje hulp van de compressor nodig.

De body op sommige naven zit vastgeklemd tussen je dropouts door de doppen dus het kan idd best zijn dat de dop van je naaf wat losser zit nu. Even goed checken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:27:
Voor sommige combi's is het idd niet nodig. Ik had laatst een Arch MK3-velg met een Vittoria Peyote. 1 wiel ging perfect, het andere wiel had een beetje hulp van de compressor nodig.

De body op sommige naven zit vastgeklemd tussen je dropouts door de doppen dus het kan idd best zijn dat de dop van je naaf wat losser zit nu. Even goed checken dus :)
Ik kreeg mijn wiel er ook al erg lastig in. kon het niet goed zien want ik was in de avond in tuin aan het klussen en zat met de losse wielen wel in genoeg licht, maar mjin montage standaard stond behoorlijk in het donker.. Kreeg het wiel bijna niet tussen de dropouts geduwd, gelukkig viel het kwartje daarna al snel dat er iets uit elkaar gegaan moest zijn. Duidelijk dat er een kapje naar buiten is gekomen.
Prulleman schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 08:23:
Iemand nog een tip voor een montage standaard (zonder de hoofdprijs te betalen, het is maar voor sporadisch thuisgebruik).
Zat te denken aan deze
https://www.bike-discount...ir-stand-432418/wg_id-352
Zo'n klemsysteem lijkt me het meest praktisch en flexibel

Mooi klein prijsje en goede reviews op die site, andere reviews eigenlijk niet kunnen vinden.
deze bevalt overigens ook erg goed, verbazend zwaar, stabiel en degelijk, had een meer fragiel ding verwacht.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ThijsM schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 10:46:
Pas 1 bij Buitelaar/hbm machines gekocht. Samen met een handig Proxxon 1/4e bit/doppenset. Handig voor de fiets en de auto :)

Wil van de week nog ergens 2 dagen gaan fietsen, nachtje kamperen erbij. Zit te twijfelen over Limburg (altijd goed) of toch eens wat routes voorbij Utrecht verkennen...

En net nog 2 rondjes gedaan op het lokale parkours, reed vorig weekend echt een slechte tijd. Was ook een maandje niet geweest, maar nog wel fitness gedaan in de tussentijd. Maar vandaag ging het juist bovengemiddeld. Blijkbaar vorige week gewoon een dipje ;)

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 14-08-2017 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ga dan naar de Ardennen d:)b

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ook lekker inderdaad. Van het voorjaar naar Spa geweest. Ben wel in mijn eentje, en ik had een beetje moeite, sterker nog, het lukte gewoon niet om mij in te houden op die afdalingen :X Achteraf (en toen mijn voorwiel even begon te glijden) denk je dan: Niet zo slim om met 50km/uur een puinpad af te raggen. Je zal er maar vallen, je komt echt niemand tegen daar.
Maar het is voor mij wel een heerlijke uitlaatklep. Ook met de auto lekker om daar te rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 14-08-2017 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
In je eentje wel tricky idd... Maar dan nog :)

/Edit, bij mijn naaf was inderdaad een simpel borgmoertje een paar slagen los getrild, easy fix

[ Voor 51% gewijzigd door Prulleman op 15-08-2017 00:06 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:04
_ferry_ schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 18:17:
[...]

Pas 1 bij Buitelaar/hbm machines gekocht. Samen met een handig Proxxon 1/4e bit/doppenset. Handig voor de fiets en de auto :)

Wil van de week nog ergens 2 dagen gaan fietsen, nachtje kamperen erbij. Zit te twijfelen over Limburg (altijd goed) of toch eens wat routes voorbij Utrecht verkennen...

En net nog 2 rondjes gedaan op het lokale parkours, reed vorig weekend echt een slechte tijd. Was ook een maandje niet geweest, maar nog wel fitness gedaan in de tussentijd. Maar vandaag ging het juist bovengemiddeld. Blijkbaar vorige week gewoon een dipje ;)
Bedankt voor de tip. Die is zijn ook wel betaalbaar daar.

Overigens snap ik wel dat je ergens in het zuiden wil gaan fietsen. Wij gaan komende week ook naar de Ardennen en nemen uiteraard de MTB mee. Benieuwd hoe het fietsen daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
ThijsM schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor de tip. Die is zijn ook wel betaalbaar daar.

Overigens snap ik wel dat je ergens in het zuiden wil gaan fietsen. Wij gaan komende week ook naar de Ardennen en nemen uiteraard de MTB mee. Benieuwd hoe het fietsen daar is.
Kan pittig zijn. Juist door de niet al te lange beklimmingen en afdalingen heb je geen tijd om te wennen tijdens de klim of wat te rusten in je afdaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-07 22:09

Jan Laros

Aerschtuner

Ik overweeg te starten met fietsen in het bos op ons lokale parcours, omdat ik toch echt iets aan actieve sport moet gaan doen naast de wekelijkse wanvertoning met het bier-/voetbalteam. :)

Ik heb me beetje ingelezen, raad gehad van een kameraad die veel op de weg fietst en bij de lokale winkel deze fiets geprobeerd: https://www.cube.eu/nl/20...og-bluenflashorange-2017/

29 inch bevalt me prima, de spullen van Shimano lijken me prima (XT achter) en ik vind het nog een blits kleurtje ook. Past net binnen mijn budget, maar nu lees ik dat een vork idealiter luchtgeveerd is. Is dat comfortabeler? Ik ga voornamelijk de routes in de Loonse en Drunense duinen rijden is het plan (en op de weg ernaar toe uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Jan Laros schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:09:
Ik overweeg te starten met fietsen in het bos op ons lokale parcours, omdat ik toch echt iets aan actieve sport moet gaan doen naast de wekelijkse wanvertoning met het bier-/voetbalteam. :)

Ik heb me beetje ingelezen, raad gehad van een kameraad die veel op de weg fietst en bij de lokale winkel deze fiets geprobeerd: https://www.cube.eu/nl/20...og-bluenflashorange-2017/

29 inch bevalt me prima, de spullen van Shimano lijken me prima (XT achter) en ik vind het nog een blits kleurtje ook. Past net binnen mijn budget, maar nu lees ik dat een vork idealiter luchtgeveerd is. Is dat comfortabeler? Ik ga voornamelijk de routes in de Loonse en Drunense duinen rijden is het plan (en op de weg ernaar toe uiteraard).
een coil vork is niet per definitie slechter, alleen minder flexibel, of nog beter, omslachtiger in te stellen naar je gewicht/voorkeur/rijstijl. Bij een lucht vork pomp je er wat lucht bij of laat je er wat uit, bij een coil vork moet je andere veren bestellen en deze vervangen/testen. (als de vooraf gemonteerde veer goed is voor je gewicht is het niet zo erg, behalve dat je niet kan spelen met instellingen, maar dat is minder boeiend als je net instapt)

Wat ben je kwijt voor deze fiets? dat is namelijk nog wel een factor (wellicht zijn er alternatieven voor een vergelijkbare prijs, of slechts iets meer).

Wat me ook opvalt is de 9 speed, dit is inmiddels behoorlijk achterhaald, op zich is 3x9 (qua range en tussenstappen) meer dan voldoende, genoeg mensen rijden tegenwoordig met 1x11 (minder range en veel minder tussenstappen). Echter de 9 speed onderdelen worden wellicht schaarser (ketting, casette). waardoor je bij vervanging mogelijk weinig keus hebt, of gelijk je trigger mee moet upgraden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

Dank voor je heldere uitleg!

De fiets heeft een advies verkoopprijs van 699 euro. Bij de lokale fietsboer mag ik voor 110 euro accessoires uitzoeken als ik de fiets bij hem koop. Dat heeft sowieso mijn voorkeur boven een online aanschaf eerlijk gezegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Laros op 16-08-2017 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Jan Laros schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:36:
Dank voor je heldere uitleg!

De fiets heeft een advies verkoopprijs van 699 euro. Bij de lokale fietsboer mag ik voor 110 euro accessoires uitzoeken als ik de fiets bij hem koop. Dat heeft sowieso mijn voorkeur boven een online aanschaf eerlijk gezegd.
In dat budget is het waarschijnlijk redelijk vergelijkbaar allemaal, zeker lokaal. Online kan je voor 200 meer wellicht iets significant beters scoren, accessoires inc. Lokaal zal je wellicht 300-400 met uit moeten geven voor een echt beter fiets. Denk dan aan een lichter frame, lichtere een betere vork, lichtere een stevigere wielen. Juist dat zijn de onderdelen die je niet snel vervangt.

Andere onderdelen is prima om nu op te besparen, als je bv je trapas verrot rijdt zit er voor weinig een nieuwe in.

Hoe hoog je instap budget moet zijn is altijd lastig, liefst zo hoog mogelijk :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

Prulleman schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:50:
[...]

In dat budget is het waarschijnlijk redelijk vergelijkbaar allemaal, zeker lokaal. Online kan je voor 200 meer wellicht iets significant beters scoren, accessoires inc. Lokaal zal je wellicht 300-400 met uit moeten geven voor een echt beter fiets. Denk dan aan een lichter frame, lichtere een betere vork, lichtere een stevigere wielen. Juist dat zijn de onderdelen die je niet snel vervangt.

Andere onderdelen is prima om nu op te besparen, als je bv je trapas verrot rijdt zit er voor weinig een nieuwe in.

Hoe hoog je instap budget moet zijn is altijd lastig, liefst zo hoog mogelijk :)
Dat is het risico met verder verdiepen en inlezen: er is iedere keer iets beters te koop :). Ik heb mijn budget op 750 euro gesteld om mee te beginnen. Dus dat bedrag ga ik voorleggen aan de fietsboer hier voor de Cube met bidons, schoenen, helm, pedalen en bril. De rest zie ik dan later wel weer.

Ik heb wel echt zin om te gaan starten vrijdag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Mensen, mensen. Wat ben ik blij met mijn Carbon Scalpel. Km van een Alu jekyll. Dat gewichtsverschil scheelt zo veel uphill. Trek het nu veel langer. Zoals in tot de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
maartend schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:17:
Mensen, mensen. Wat ben ik blij met mijn Carbon Scalpel. Km van een Alu jekyll. Dat gewichtsverschil scheelt zo veel uphill. Trek het nu veel langer. Zoals in tot de top.
Alleen zo jammer dat je er gelijk een fatsoenlijke vork in moet zetten als je er een koopt met een lefty :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Torched schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:44:
[...]

Alleen zo jammer dat je er gelijk een fatsoenlijke vork in moet zetten als je er een koopt met een lefty :+
bevalt prima hier!
;)

Strava

• Ruud
Jan Laros schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:14:
[...]

Dat is het risico met verder verdiepen en inlezen: er is iedere keer iets beters te koop :). Ik heb mijn budget op 750 euro gesteld om mee te beginnen. Dus dat bedrag ga ik voorleggen aan de fietsboer hier voor de Cube met bidons, schoenen, helm, pedalen en bril. De rest zie ik dan later wel weer.

Ik heb wel echt zin om te gaan starten vrijdag!
De fiets die je voorstelt is prima om mee te beginnen. Ik weet niet waar je de meeste km's denkt af te leggen?

Natuurlijk is er spul te koop dat een niveau hoger is maar dan zul je het budget alweer op moeten rekken en kom je op 800/900 euro uit voor alleen de fiets.

En kom je de beperkingen tegen van deze Cube? Ik denk dat de eerste beperking die je tegenkomt de vork gaat zijn. Maar dat ligt maar net aan de rondjes die je gaat rijden.

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

Ruud schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:17:
[...]

De fiets die je voorstelt is prima om mee te beginnen. Ik weet niet waar je de meeste km's denkt af te leggen?

Natuurlijk is er spul te koop dat een niveau hoger is maar dan zul je het budget alweer op moeten rekken en kom je op 800/900 euro uit voor alleen de fiets.

En kom je de beperkingen tegen van deze Cube? Ik denk dat de eerste beperking die je tegenkomt de vork gaat zijn. Maar dat ligt maar net aan de rondjes die je gaat rijden.
Mijn rondjes worden asfalt, bospad en het parcours in de Loonsche en Drunense Duinen. Ik had eerst een andere Cube op het oog bij de fietsenhandel hier, maar die werd me afgeraden. Die had voornamelijk plastic onderdelen en een andere vork.

Ik ga er vandaag maar gewoon voor, denk ik. Dan kan ik komend weekend het eerste rondje maken :)

• Ruud
Bekend gebied :) Dat kun je zelfs op een racefiets nog wel doen ;)

Vergeet de vergunning niet!

Je zou eventueel nog naar deze kunnen kijken. Extra korting kun je natuurlijk vergeten maar deze is qua afmontage net wat moderner. Ik reed ooit een fiets met SRAM X7 groep tijdens een testrit en was verbaasd over de kwaliteit ten opzichte van mijn toenmalige XT M785 (10speed) groep. Vele malen duidelijker gevoel.

https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2017

Mantel zit in Den Bosch en heeft nog zo'n Trek nog staan. Misschien dat ze je tegemoet kunnen komen richting de prijs van 12GO :) Budget zal iets omhoog moeten. Mits de maat goed is natuurlijk :)

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Iemand ervaring met Wiggle en nieuwe kettingen?

Ik heb 2x Shimano HG95 besteld en ontvangen. Maar ik heb zo mijn twijfels over deze kettingen. Ze zijn namelijk beiden niet in een retail verpakking geleverd en allebei in een verschillende verpakking:
Shimano HG95

Wiggle zegt zelf dat het af en toe voorkomt dat een retail verpakking ontbreekt en dat dit is hoe zij de kettingen van Shimano geleverd hebben gekregen. Ik vind het maar vreemd dat (los van het afwezig zijn van een retailverpakking) een bedrijf als Shimano haar kettingen in random (maten) verpakkingen stopt.

Wat denken jullie? Reden tot zorg of is dit normaal?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:09
Ik denk dat die kettingen los worden geleverd en door die winkel in een zakje worden gedaan.

Welke zorg wil je erover hebben? Dat ze er al 10K km op hebben zitten? Of dat het geen echte shimano's zijn? Da's toch makkelijk te herkennen lijkt me?

[ Voor 45% gewijzigd door Raymond op 17-08-2017 12:17 ]

• Prulleman
@Freakster86 de breedte van het zakje is wel gelijk toch? In de lengte worden deze "zakjes" gewoon met warmte dichtgesmolten en vervolgens voorbij de naad doorgesneden. het zijn dus geen kant en klare zakjes, maar 1 grote lange tube. Afhankelijk van hoe de inpak machines werken en zijn afgesteld kunnen er makkelijk dit soort afwijkingen zijn in de hoogte van de verpakking. Verder lijkt het me meer dan logisch dat shimano naast retail verpakkingen ook OEM verpakkingen aanbied aan leveranciers, Welke een winkel vervolgens inkoopt voor opbouw of losse verkoop... zal wel met de prijs en de kleine marges van webwinkels te maken hebben.

Kortom, zou me er niet druk over maken

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

Uiteindelijk toch gekozen voor lokaal en na een uurtje koffiedrinken de deal gemaakt. Morgen ophalen, grijze kleur gekozen!

Afbeeldingslocatie: https://www.cube.eu/typo3temp/_processed_/5/d/csm_802000-large-01-04_6bfa6ebe6e.jpg

• Prulleman
Jan Laros schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:59:
Uiteindelijk toch gekozen voor lokaal en na een uurtje koffiedrinken de deal gemaakt. Morgen ophalen, grijze kleur gekozen!

[afbeelding]
Mooie fiets hoor! veel plezier met de eerste rit!

Strava

• Ruud

[afbeelding]
Gefeliciteerd! Kek kleurtje :)
Freakster86 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 12:04:
Iemand ervaring met Wiggle en nieuwe kettingen?

Ik heb 2x Shimano HG95 besteld en ontvangen. Maar ik heb zo mijn twijfels over deze kettingen. Ze zijn namelijk beiden niet in een retail verpakking geleverd en allebei in een verschillende verpakking:
[afbeelding]

Wiggle zegt zelf dat het af en toe voorkomt dat een retail verpakking ontbreekt en dat dit is hoe zij de kettingen van Shimano geleverd hebben gekregen. Ik vind het maar vreemd dat (los van het afwezig zijn van een retailverpakking) een bedrijf als Shimano haar kettingen in random (maten) verpakkingen stopt.

Wat denken jullie? Reden tot zorg of is dit normaal?
Er zijn winkels die erbij melden dat het een OEM-verpakking is, sommige winkels ook niet. Ik heb van Mantel ook wel eens een ketting in een los zakje gekregen en ook bij Salden heb ik meestal kettingen in losse zakjes. (wel altijd Shimano of KMC, SRAM tot op heden altijd in originele verpakking :) )

Naast een volledige remset, tandwielen, cassettes, shifters, derailleurs en banden. Ik kijk er dus niet meer van op.

[ Voor 12% gewijzigd door Ruud op 17-08-2017 13:21 ]

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

Ruud schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:20:
[...]

Gefeliciteerd! Kek kleurtje :)

[...]
Prulleman schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:12:
[...]

Mooie fiets hoor! veel plezier met de eerste rit!
Dank je wel en ik zal mijn ervaringen delen :).

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Oke, dan geloof ik het wel. Namaak o.i.d. leek me al onwaarschijnlijk, maar nog niet eerder een nieuwe ketting gekocht (of andere onderdelen daarentegen :P ), dus wist niet echt wat ik moest verwachten. Op hun pagina stond retail verpakking en dat ziet er heel anders uit. En ja de breedte van de verpakking is hetzelfde, maar toch riep het vraagtekens op. Vandaar dat ik het even wou checken. Kan aan de kettingen verder ook niks onregelmatig ontdekken.

• Ruud
Freakster86 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:15:
Oke, dan geloof ik het wel. Namaak o.i.d. leek me al onwaarschijnlijk, maar nog niet eerder een nieuwe ketting gekocht (of andere onderdelen daarentegen :P ), dus wist niet echt wat ik moest verwachten. Op hun pagina stond retail verpakking en dat ziet er heel anders uit. En ja de breedte van de verpakking is hetzelfde, maar toch riep het vraagtekens op. Vandaar dat ik het even wou checken. Kan aan de kettingen verder ook niks onregelmatig ontdekken.
Retail is het inderdaad niet. Dus wat dat betreft is het slordig. Maar de ketting is er niet minder om :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Torched schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 19:44:
[...]

Me very happy with my lefty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 10:54

[afbeelding]
Tof! Veel plezier ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
En toen hadden ze ineens Suspension sale bij Bike Components... :+ To be continued!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Kunnen alle Cannondalerijders eindelijk een mooie vork installeren! :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik bespeur wat jaloezie ;) O-)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Nee, we wensen je gewoon het beste toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Laros

Jan Laros

Aerschtuner

Thanks, ga de fiets zo ophalen. Excited!

Edit 15:30:

Net de eerste 21km over voornamelijk verhard gedaan met 22.4 km/h gemiddeld. Valt in het niet bij de ervaren fietsers natuurlijk, maar voor mijn eerste keer niet slecht. Conditie is intens ruk, want ik zit nu een half uur later nog steeds te zweten :). Eerste indruk: Ik moet wennen aan het harde zadel, maar daar hadden ze me al voor ge(w)aarschuwd. Fiets rijdt fijn, ik moet goed leren schakelen, bochten vind ik leuker dan lange rechte stukken, maar om de conditie op te bouwen een prima eerste ritje. De vering van de voorvork uitschakelen op hard is trouwens wel stuk fijner op hard, daar kwam ik na 10km achter :)

Morgen maar eens bij de Drunense Duinen kijken. Leuk man!

[ Voor 65% gewijzigd door Jan Laros op 18-08-2017 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Een rockshox RS-1 is nog steeds 850 euro :P Al kan je beter een pike kopen. (want dan hoef je je wiel ook niet om te spaken :D)
Maar die looks :9

[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 18-08-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Jan Laros schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Net de eerste 21km over voornamelijk verhard gedaan met 22.4 km/h gemiddeld. Valt in het niet bij de ervaren fietsers natuurlijk, maar voor mijn eerste keer niet slecht. Conditie is intens ruk, want ik zit nu een half uur later nog steeds te zweten :). Eerste indruk: Ik moet wennen aan het harde zadel, maar daar hadden ze me al voor ge(w)aarschuwd. Fiets rijdt fijn, ik moet goed leren schakelen, bochten vind ik leuker dan lange rechte stukken, maar om de conditie op te bouwen een prima eerste ritje. De vering van de voorvork uitschakelen op hard is trouwens wel stuk fijner op hard, daar kwam ik na 10km achter :)

Goed dat je zo enthousiast bent. Let op, snelheid is niet belangrijk, uren maken is veel belangrijker voor nu :)

Als je bij de ijsbaan kunt beginnen zou ik je dat aanraden. Dan heb je het deel met rechte stukken als eerste en krijg je het leuke deel van de route in de laatste helft :)

Oh en neem nog iets voor de weg terug mee, je zult flink leeg zijn aan het einde. ;)
Torched schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 15:32:
[...]

Een rockshox RS-1 is nog steeds 850 euro :P Al kan je beter een pike kopen. (want dan hoef je je wiel ook niet om te spaken :D)
Maar die looks :9
Een RS1 vergelijken met een Pike is dan ook wel een vreemde vergelijking ;) Vergelijk die RS1 dan met een SID.

Ik denk dat ik er snel genoeg bij ben geweest. De Fox waar mijn oog op viel is nu ausverkauft en de bevestiging van BC is inmiddels binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ruud schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:13:
[...]

Goed dat je zo enthousiast bent. Let op, snelheid is niet belangrijk, uren maken is veel belangrijker voor nu :)

Als je bij de ijsbaan kunt beginnen zou ik je dat aanraden. Dan heb je het deel met rechte stukken als eerste en krijg je het leuke deel van de route in de laatste helft :)

Oh en neem nog iets voor de weg terug mee, je zult flink leeg zijn aan het einde. ;)

[...]

Een RS1 vergelijken met een Pike is dan ook wel een vreemde vergelijking ;) Vergelijk die RS1 dan met een SID.

Ik denk dat ik er snel genoeg bij ben geweest. De Fox waar mijn oog op viel is nu ausverkauft en de bevestiging van BC is inmiddels binnen :)
Valt wel mee hoor.

De SID is het lichtste wat je zo'n beetje kan krijgen
Daarna komt de RS1 en dan komt de Pike.

Mocht je je fiets wat mishandelen kan je het beste een pike kopen. Weegt maar 200 gr meer dan een RS1
En als ik zo even op de RS site doorkijk weegt een SID zo rond de 1300 1400 gr. Een Pike 120 mm weegt 1800/1900 gr.

Ik heb geen race monster, dus ja :P

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 18-08-2017 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Torched schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:23:
[...]

Valt wel mee hoor.

De SID is het lichtste wat je zo'n beetje kan krijgen
Daarna komt de RS1 en dan komt de Pike.

Mocht je je fiets wat mishandelen kan je het beste een pike kopen. Weegt maar 200 gr meer dan een RS1
En als ik zo even op de RS site doorkijk weegt een SID zo rond de 1300 1400 gr. Een Pike 120 mm weegt 1800/1900 gr.

Ik heb geen race monster, dus ja :P
Gewicht is niet alles. De plek waar dat gewicht zit is belangrijk. Het onafgeveerde gewicht van een rs1 is lager dan van een SID of een pike.

En daardoor spreekt een upside-down vork vaak beter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
(zoals een lefty O-) )

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Jan Laros schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:56:
[...]

Lekker hoor!

Viel mij op hoe snel de conditie opbouwt. Ik fiets nu veel plat / nagenoeg plat over de hei en in het bos. Dat is voor mij wel een heel prettige manier om ervoor te zorgen dat je conditie omhoog gaat. Dan ben je niet gelijk stuk, maar lukt het me inmiddels om tenminste 2 uur fietsen zonder te hoeven pauzeren.

Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ruud schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 18:05:
[...]

Gewicht is niet alles. De plek waar dat gewicht zit is belangrijk. Het onafgeveerde gewicht van een rs1 is lager dan van een SID of een pike.

Correct, alleen blijkt uit reviews van de rs1 dat in vlakke bochten de as niet super stijf is. Oftewel je moet echt met het stuur sturen en niet de fiets leunen.

Daarom zal ik er niet een kopen, ondanks ik het een heel mooi ding vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Reviews :)

Daar wordt over stijfheid gerept, en dan zeggen ze een alinea later dat de stijfheid tijdens remmen de hoogste is die ze ooit gevoeld hebben. Daar kan ik zo weinig mee, zeker in een markt waar reviewgear bij de gratie van importeurs wordt geleverd.

Eerst maar eens zelf mee rijden dus, dan voel je zelf hoe de vork zich gedraagt met je eigen rijgedrag. ;)
Fork Rigidity - Just how stiff is the RS-1, both torsionally and front to back? First, a primer: inverted forks, and especially single crown inverted forks, have always been more akin to over-cooked noodles than pillars of accuracy, and trying to have them be as rigid as a traditional right side up fork usually results in them not only failing at that task, but also upping the fork's weight to a point where you just have to ask why bother. That said, out and out rigidity isn't the be all and end all decider of a fork's worth, is it? I've been on downhill forks that I've thought were too torsionally rigid, and I can say the same thing about some cross-country and downhill frames - some of my favourite bikes have been as flexy as a nubile yoga instructor. There's a point where a certain amount of flex is too much, but that point is further along than most riders think it is, at least in my mind.

Anyways, back to the RS-1... It is staggeringly flex-free front to back, enough so that I'd say it feels to be approaching what a downhill fork offers in that regard - there is simply none of the tucking feeling that can occur when the wheel is forced back under you during heavy front braking. This was pretty clear right off the bat, but I didn't fully understand how much so until I got off of my Rocky Mountain Element test platform that the RS-1 is bolted to and onto a 160mm travel bike with what should be a much stouter fork - yes, I know it's longer and has more travel, but it should also be stiff all around - and came away surprised at the difference, especially when I jumped back on the Rocky. Advantage RS-1, at least when talking about fore-aft rigidity.

It's not quite so cut and dry when talking about torsional rigidity, a much more obvious performance characteristic to most riders. Yes, the RS-1 feels as flex-free as it needs to be, and it certainly has a leg up on other pure cross-country forks on the market, but it might not be so much that one will have their minds blown by its torsional stiffness. It is more rigid than other short-travel forks, but I've honestly never felt that a RockShox SID or Fox 32 were so flexy as to be holding me back when I'm riding a 100mm travel cross-country bike in the manner it's meant to be ridden. On the other hand, it's all about incremental improvements these days, and the RS-1 is definitely more flex-free all around than the other 100 or 120mm travel contenders out there. The question is, does having to run the proprietary Predictive Steering hub make that gain worthwhile, and I guess the answer will come down to whether you mind being locked into that hub / front wheel or not. The Predictive Steering design is the biggest single factor in the fork's performance, after all, and the RS-1 likely wouldn't have come to fruition without it.
Uit de review van pinkbike

[ Voor 90% gewijzigd door Ruud op 18-08-2017 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Naja, ik wil eerst een paar keer erop rijden voordat ik 850 neergooi voor de vork en een bijbehorende naaf koop

Verdikkeme, ik lees die review en ik ga weer twijfelen :9~ :9~

[ Voor 23% gewijzigd door Torched op 18-08-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Torched schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 09:49:
Nee, we wensen je gewoon het beste toe
Zeiden die DAF rijders ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
Ruud schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 18:05:
[...]

Maar hoe zorg je bij een upside-down vork dat de linker- en rechter-poot op dezelfde hoogte blijven ten opzichte van elkaar?

@Prulleman kom er maar in :P
Ruud schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 20:31:
Reviews :)

Daar wordt over stijfheid gerept, en dan zeggen ze een alinea later dat de stijfheid tijdens remmen de hoogste is die ze ooit gevoeld hebben. Daar kan ik zo weinig mee, zeker in een markt waar reviewgear bij de gratie van importeurs wordt geleverd.
Nee, dat is basis natuurkunde. Zo'n RS-1 moet links-rechts via het wiel in 'balans' houden, dat is moeilijker dan met een gewone vork. Voor/achter (de kracht bij remmen) is net zo 'moeilijk' als een gewone vork.

En om een vraag voor te zijn: een lefty heeft een veel grotere hefboom om die links/rechts kracht op te vangen, dezelfde als voor/achter. Die kracht wordt door echte lagers opgevangen om te zorgen dat de vering nog werkt tijdens het remmen en sturen. En hoewel ik het een ontzettend mooi staaltje techniek vind, heeft mijn portemonnee voor Fox gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
MBV schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 12:31:
[...]

Maar hoe zorg je bij een upside-down vork dat de linker- en rechter-poot op dezelfde hoogte blijven ten opzichte van elkaar?

@Prulleman kom er maar in :P

[...]

Nee, dat is basis natuurkunde. Zo'n RS-1 moet links-rechts via het wiel in 'balans' houden, dat is moeilijker dan met een gewone vork. Voor/achter (de kracht bij remmen) is net zo 'moeilijk' als een gewone vork.

En om een vraag voor te zijn: een lefty heeft een veel grotere hefboom om die links/rechts kracht op te vangen, dezelfde als voor/achter. Die kracht wordt door echte lagers opgevangen om te zorgen dat de vering nog werkt tijdens het remmen en sturen. En hoewel ik het een ontzettend mooi staaltje techniek vind, heeft mijn portemonnee voor Fox gekozen.
De theorie erachter is natuurlijk logisch maar zonder simulatie met exacte gegevens kun je weinig.

En daarna is het nog maar de vraag hoe het in het veld werkt. Proefrijden dus.

En hoe je een strakkere verbinding maakt als het nodig zou zijn? Groter contactvlak, dikkere as bijvoorbeeld zoals bij een vork van een motorfiets. Maar is het wel nodig? Ik weet het niet, nooit met een rs1 gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ruud schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:16:
[...]

De theorie erachter is natuurlijk logisch maar zonder simulatie met exacte gegevens kun je weinig.

En daarna is het nog maar de vraag hoe het in het veld werkt. Proefrijden dus.

En hoe je een strakkere verbinding maakt als het nodig zou zijn? Groter contactvlak, dikkere as bijvoorbeeld zoals bij een vork van een motorfiets. Maar is het wel nodig? Ik weet het niet, nooit met een rs1 gereden.
Die dikkere as zit er al in. De naaf die compatibel is met die vork heeft een as diameter van 27 mm.

Ik denk dat ze nog wel groter hadden willen gaan maar er geen ruimte meer was qua gewicht en remschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Torched schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:20:
[...]

Die dikkere as zit er al in. De naaf die compatibel is met die vork heeft een as diameter van 27 mm.

Ik denk dat ze nog wel groter hadden willen gaan maar er geen ruimte meer was qua gewicht en remschijven.
Waarom is dat bij een lefty dan geen probleem? O-) Of: als je dat probleem zo oplost, waarom neem je dan de vork rechts nog mee? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
MBV schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:24:
[...]

Waarom is dat bij een lefty dan geen probleem? O-) Of: als je dat probleem zo oplost, waarom neem je dan de vork rechts nog mee? ;)
De vork is gedeeltelijk het probleem, ten eerste is/was cannondale heel erg de grenzen aan het zoeken met dat product (net zoals RS doet met de rs1 hoor) en dat zorgt ervoor dat onderdelen ed erg duur zijn.

Vervolgens heb je cannondale die alle service, revisie zelf doet. En daar ook nog forse rekeningen voor schrijft.
Dat eerste ontkom je gedeeltelijk niet aan omdat technisch ingewikkeld product. De FM ziet je al aankomen zegmaar.

Het is een mooi ding hoor, maar ik hoef er niet een. En mag graag geintjes maken in die richting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Torched schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:39:
[...]
Het is een mooi ding hoor, maar ik hoef er niet een. En mag graag geintjes maken in die richting :+
Maar ik rij er mee (mijn 4de versie al) En dat vind ik toch het leukste aan dat ding.

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 19-08-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Torched schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:39:
[...]

Ik wil er graag een, maar niet voor die kosten ;) En ik gaf eigenlijk een voorzetje voor maartend of prulleman neer, maar ik moest hem zelf intrappen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sja.. ik weet dat het duur is, ik had een beter afgemonteerde fiets kunnen hebben voor een klap minder, maar als en dan een keer je vork wilt upgraden naar het niveau van een lefty ben je ook veel extra kwijt,.
Remmen vervang ik nog wel eens, en de andere onderdelen komen vanzelf een keer aan de beurt. Voor mij was het een (niet prijs)bewuste keuze

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Als je Cannondale een ding moet geven is dat ze niet beroerd zijn om dingen te pushen. Als ze denken dat iets beter is ontwikkelen ze het zelf ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik ben, na jaren fanatiek op de MTB gezeten te hebben, vorig jaar gaan hardlopen in verband met tijdgebrek om 3x per week te gaan fietsen. Doordat ik last van mijn knie heb vanwege het hardlopen wil ik nu beide gaan combineren. Vandaag voor de 2e keer gefietst en voelt toch weer lekker moet ik zeggen :)

Ik loop op hartslag en wilde dat ook op de MTB doen om de verschillende zones te trainen. Nu heb ik vandaag een prima D2 training gedaan van 60 min en daarbij evenveel calorieën verbrand als dezelfde training met hardlopen. Het verschil is alleen dat ik op de fiets amper zweet en nooit het gevoel heb dat het pittig was terwijl ik dat met hardlopen veel meer heb.

Is dat ook jullie ervaring en is de intensiteit van de teint toch hetzelfde, gezien dezelfde hartslag en trainingstijden of moet ik op de MTB langer trainen om hetzelfde effect te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Aghanim ik denk niet dat hier veel mensen zijn die sporten om iets aan hun conditie te doen, vooral mensen die mountainbiken om een leuk paadje te rijden. Dat geldt in elk geval voor mij. Tenminste, moet nog even trainen voor een MTB-vakantie in september :X

Maar wat jij beschrijft klinkt heel simpel: op een MTB ga je harder dan met hardlopen voor dezelfde energie, en krijg je dus ook meer rijwind om je lichaam af te koelen. Daardoor hoef je minder te zweten. Het gevoel of het pittig was weet ik echt niet hoe dat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Aghanim schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 14:49:
Ik loop op hartslag en wilde dat ook op de MTB doen om de verschillende zones te trainen. Nu heb ik vandaag een prima D2 training gedaan van 60 min en daarbij evenveel calorieën verbrand als dezelfde training met hardlopen. Het verschil is alleen dat ik op de fiets amper zweet en nooit het gevoel heb dat het pittig was terwijl ik dat met hardlopen veel meer heb.

Is dat ook jullie ervaring en is de intensiteit van de teint toch hetzelfde, gezien dezelfde hartslag en trainingstijden of moet ik op de MTB langer trainen om hetzelfde effect te bereiken?
Ik weet het niet zo goed hoe dat werkt. Wat ik wel weet is dat ik een hekel heb aan hardlopen. Ik heb het een aantal keer geprobeerd op te pakken, maar allereerst combineert het voor mij niet heel lekker met het klimmen, en daarnaast had ik elke keer het gevoel dat ik na 10-15 minuten al op was.
Kan het calorieverbruik dus niet beoordelen, maar wat ik wel merk dat het een veel lekkere manier voor mij is om aan mn conditie te werken
MBV schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 16:02:
@Aghanim ik denk niet dat hier veel mensen zijn die sporten om iets aan hun conditie te doen, vooral mensen die mountainbiken om een leuk paadje te rijden. Dat geldt in elk geval voor mij. Tenminste, moet nog even trainen voor een MTB-vakantie in september :X
Ik wel :).

Ik wilde naast het klimmen (wat niet echt een duursport is) toch wel iets hebben om aan mijn conditie te werken, daar ga ik ook weer beter van klimmen.

Toevallig vind ik het ook wel heel tof om over smalle paadjes heen te raggen, dus toen was de keuze makkelijk gemaakt

[ Voor 23% gewijzigd door L0we op 20-08-2017 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik fiets voor de lol, maar ook om fit te blijven, heb alleengeen zin in gedoe met hartslagmeters etc, daarvoor vind ik het fit deel niet belangrijk genoeg.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
L0we schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 16:04:
[...]

Ik wel :).

Ik wilde naast het klimmen (wat niet echt een duursport is) toch wel iets hebben om aan mijn conditie te werken, daar ga ik ook weer beter van klimmen.

Toevallig vind ik het ook wel heel tof om over smalle paadjes heen te raggen, dus toen was de keuze makkelijk gemaakt
Dan kun je beter op de weg gaan fietsen. MTB'en kan nogal explosief zijn ;) Of rijd je op brede lanen door het bos?
Torched schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:20:
[...]

Remschijven zijn natuurlijk gemakkelijk opnieuw te ontwikkelen. Dat ze dan niet meer voldoen aan een standaard klopt. Maar dat doen ze met de naaf nu ook al niet meer ;)

Ik denk dat het probleem voornamelijk zit in de lagerdiameter en mogelijk de spaaklengte/hoek.

@Jan Laros Hoe waren je eerste kilometers in het bos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Ruud schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 08:19:
[...]

Dan kun je beter op de weg gaan fietsen. MTB'en kan nogal explosief zijn ;) Of rijd je op brede lanen door het bos?
Het belangrijkste vind ik dat het nog een beetje leuk blijft, anders is het meer een moeten dan voor de lol gaan fietsen. Alleen op de weg rijden zou niets voor mij zijn :).

Ik wissel het af, soms een route van 25-30 km over de hei en door het bos, gister met heel veel plezier deze route 2 keer gefietst: http://www.mtbroutes.nl/r...ongen-Leersum(HogeGinkel)
Ontzettend gave route! Voor mij was het de tweede keer dat ik op een single track fietste, maar ging eigenlijk wel heel goed. Behalve dan een klein bultje verkeerd inschatten, verkeerd neerkomen en bijna de kruin van een omgevallen boom inrijden... :P
Pagina: 1 ... 105 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.