Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.501 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-10 14:12
Mijn band blijft na de reparatie van vorige week (zie paar posts terug) nu prima op spanning, ook na een paar ritten. Bandenspanning staat nu op 1,9bar (achter) en blijft ook na een week zo staan.
Bij de eerstvolgende keer dat er problemen onstaan monteer ik alles nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:33
MBV schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 11:18:
Gewicht van je wielen is voor snelheid veel belangrijker dan gewicht van de fiets ;) Maar toch leuk :)
I know :) vooral de lichtvoetigheid neemt schrikbarend toe met lichtere wielen. Staat op de lijst om een nieuw setje voor te maken/vinden. Maar voor nu heb ik de wielen van de full suspension erin gezet :) Daarom zijn ze wat overkill :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Laatst online: 01:01
laatste tijd voornamelijk dorst gereden, vanavond cadettenkamp eens doen voor de afwisseling. Hopelijk is het water van vanochtend een beetje weggezakt :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:28
Freehub

En dat is ongeveer 300 km op een nieuwe hub. Ik denk dat ik toch maar voor de stalen body had moeten gaan.
Hope 4 pro naaf. SLX 10spd cassette.

Sporen zijn maximaal ongeveer 1,5 mm diep.

[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 12-07-2017 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tsjah, dat is normaal en niet echt een issue. Totdat je cassette niet meer van de body kan.. Maar een stalen body is natuurlijk een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Iemand nog een tip voor een montage standaard (zonder de hoofdprijs te betalen, het is maar voor sporadisch thuisgebruik).
Zat te denken aan deze
https://www.bike-discount...ir-stand-432418/wg_id-352
Zo'n klemsysteem lijkt me het meest praktisch en flexibel

Mooi klein prijsje en goede reviews op die site, andere reviews eigenlijk niet kunnen vinden.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Prulleman

Ik heb een vergelijkbaar systeem (volgens mij exact dezelfde met alleen eeb=n ander merknaampje). het klem systeem werkt opzich prima, maar let er wel op dat je frame/zadelpen er goed in moet passen.

Zo klemt die van mij niet lekker om de zadelpen heen omdat die een te kleine diameter heeft en omdat mijn frame niet rond is past dat ook niet 100%. Echter is het wel een enorm stabiel systeem en heb ik er veel gemak van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:48
even wachten op de standaard van de lidl, is vergelijkbaar maar kost 2 tientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ruud schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 06:08:
Tsjah, dat is normaal en niet echt een issue. Totdat je cassette niet meer van de body kan.. Maar een stalen body is natuurlijk een goede oplossing.
Ik weet dat het normaal is, maar na 300 kilometers al zo erg?
Ik fiets er gewoon op door hoor. Vervangende body is niet super ingewikkeld te krijgen en leg er wel een in de schuur neer voor als deze door is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-10 07:26
Ik heb in mijn 'jonge jaren' veel aan wielrennen gedaan. Op een gegeven moment werd ik 21 en is de racefiets de schuur in gegaan en ging ik voortaan met de motor een rondje rijden als het lekker weer was.

Nu ben ik een hele poos verder en geniet ik nog steeds van het motorrijden, maar zie ik hier in de omgeving steeds meer leuke locaties komen om te gaan mountainbiken. Onlangs is er een heel mooi off-road pad gemaakt in een groot park hier in de buurt. Ik zie het wel weer zitten om op een fiets te stappen en het mountainbiken lijkt mij erg geschikt. Met wielrennen kom ik immers op wegen waar ik met de motor ook al 100 keer ben geweest.

Wat is de ervaring als ik besluit gewoon een simpele huis-tuin en keuken mountainbike te kopen, om te beginnen? Is dat echt een hele andere / slechtere ervaring vergeleken met een goede fiets? Bijv. qua grootte van de banden, frame, veringen, enz. Voor mijn gevoel kan ik het op een oude fiets ook leren ( :+ ), maar aan de andere kant heb ik ook geen zin om met een goedkoop fietsie in de problemen te komen (bijv. iets simpels als een grotere kans op lekke band?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 10:54
Divak schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:49:
Wat is de ervaring als ik besluit gewoon een simpele huis-tuin en keuken mountainbike te kopen, om te beginnen? Is dat echt een hele andere / slechtere ervaring vergeleken met een goede fiets? Bijv. qua grootte van de banden, frame, veringen, enz. Voor mijn gevoel kan ik het op een oude fiets ook leren ( :+ ), maar aan de andere kant heb ik ook geen zin om met een goedkoop fietsie in de problemen te komen (bijv. iets simpels als een grotere kans op lekke band?).
Ik denk dat je op de basic fietsen eerder toe bent aan groot onderhoud. Ik kreeg van een fietsenmaker het advies op het moment dat ik zou gaan voor een basic fiets, hem binnen 2 a 3 jaar in te ruilen, omdat anders de kosten hoger worden dat de fiets waard zou zijn. Hoe de vork precies in de steek zit weet ik niet, maar het gaf wel te denken.

Ik heb voor mezelf de keuze gemaakt een goeie 2dehandse te kopen. Dan ben je ongeveer evenveel kwijt als een huis-tuin-keuken model, maar rij je wel op een goeie fiets. Aan de andere kant staat of valt een fiets natuurlijk met het onderhoud, dus het heeft wel wat meer voeten in aarde om zoiets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:23
Ik zou gewoon proberen om via Marktplaats een beetje recente beginnersfiets (Cube, Bulls, Haibike etc.) op de kop te tikken voor 350-500 EUR, die een beurtje bij de FM te geven en dan gewoon lekker gaan fietsen. Dan kom je er vanzelf achter of het beklijft en wat je precies zoekt in een fiets op het moment dat je er meer geld uit aan wil geven bij een volgende fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Laatst online: 13-01-2023
Divak schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 12:49:
Ik heb in mijn 'jonge jaren' veel aan wielrennen gedaan. Op een gegeven moment werd ik 21 en is de racefiets de schuur in gegaan en ging ik voortaan met de motor een rondje rijden als het lekker weer was.

Nu ben ik een hele poos verder en geniet ik nog steeds van het motorrijden, maar zie ik hier in de omgeving steeds meer leuke locaties komen om te gaan mountainbiken. Onlangs is er een heel mooi off-road pad gemaakt in een groot park hier in de buurt. Ik zie het wel weer zitten om op een fiets te stappen en het mountainbiken lijkt mij erg geschikt. Met wielrennen kom ik immers op wegen waar ik met de motor ook al 100 keer ben geweest.

Van harte aanbevolen! In december heb ik zelf een 2e hand fiets aangeschaft voor 300 euro. Daarvoor werd hij volledig nagelopen door de fietsenhandel, en had ik een prima betrouwbaar fietsje te pakken.

Maar wel een goed lopende fiets, met een prima voorvork, waar ik (meestal) twee keer per week de MTB routes mee onveilig maak. Inmiddels jeukt het wel enorm om te upgraden, waar ook voor gespaard wordt. Maar voor die 300 euro heb ik wel ontdekt dat mountainbiken een bezigheid voor mij is en ga ik bewuster op zoek naar een duurderde fiets nu ik weet welk type terrein en stijl fietsen bij me past.

Dus: Goedkope fiets halen bij betrouwbare bron! Als je het vet blijkt te vinden kan je altijd op zoek naar beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:15

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Ik ben op zoek naar 17" nieuwe bandjes. Rij de laatste tijd enkel Dorst, het korte parcours. Er zitten nu de std bandjes van de Decathlon onder en sta open voor wat anders, tips iemand?

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
WeaZuL schreef op zaterdag 15 juli 2017 @ 08:14:
Ik ben op zoek naar 17" nieuwe bandjes. Rij de laatste tijd enkel Dorst, het korte parcours. Er zitten nu de std bandjes van de Decathlon onder en sta open voor wat anders, tips iemand?
17"? Als je 26, 27.5 of 29 bedoeld, dan heeft Schwalbe genoeg keus, nobby nic en racing Ralph is en veel gebruikte combinatie, die had ik op mijn oude fiets, op mijn nieuwe zat 2x RaRa, en dat bevalt ook prima in dorst, zet de druk vooral niet te hoog. Ik dacht altijd dat 2 - 2.5 al laag was, maar tijdje terug hier erop gewezen dat je met ~1.8 nog meer grip hebt, en dat klopt zeker.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WD-41
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10 17:44

WD-41

Ik smeer hem!

Hoe meten jullie de bandenspanning eigenlijk zo nauwkeurig? De bandenspanningsmeters die ik gezien heb zijn takkeduur, en de meter op mijn fietspomp is veel te onnauwkeurig. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:48
ik heb deze, prijstechnisch nog wel te overzien
https://www.futurumshop.n...andenspanningsmeter.phtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WD-41
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10 17:44

WD-41

Ik smeer hem!

Ja, dat is goed te doen, dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik heb express bij de aanschaf van mijn fietspomp erop gelet dat deze een grote manometer heeft met een relatieve kleine schaal (die 15 bar bijvoorbeeld zal ik nooit bereiken, dus wanneer de pomp tot maximaal 8 of 10 bar gaat is dat voor mij prima). Dit zorgt ervoor dat ik mijn banden tot op de 0.1 Bar nauwkeurig op kan pompen.

Nu zit je enkel nog met het verhaal hoe betrouwbaar je manometer is. Als ik mijn band op 1.7 bar pomp, weet ik niet zeker of er wel 'echt' 1.7 bar in zit (ik heb zelfs zo'n handpompje van de decathlon waar ik van weet dat wanneer deze 1.1 Bar aangeeft dit de uiteindelijke druk 1.7 bar van mijn fietspomp is). Dit is gewoon een kwestie van uitzoeken met welke druk die jou manometer aangeeft het prettigste rijdt en zoveel mogelijk met die pomp je banden blijven oppompen.

Nog een tip: knijp altijd even in je band als je klaar bent met deze oppompen. Dit geeft je op een duur een goed gevoel over hoeveel druk er in je band zit en pomp je een keer met een andere pomp die de druk iets anders aangeeft, dan kan je op gevoel controleren of je band de juiste spanning heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 20:26

Galois

1811 - 1832

Natte voeten tijdens het mountainbiken is niet optimaal... Als het regent of slecht weer is, dan doe ik altijd overschoenen aan. Maar in de zomer niet. Toch komt het dan nog wel regelmatig voor dat het of opeens toch gaat regenen of dat er grote plassen zijn en ik weer kleddernatte voeten heb.

Nu dacht ik aan speciale sokken. Bv. de X-Socks MTB Waterrepelent sokken.

Iemand ervaring met deze of soortgelijke sokken? Aan de ene kant lijkt het mij wel fijn, maar aan de andere kant lijkt het mij ook weinig te helpen: nat is nat...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
Galois schreef op maandag 17 juli 2017 @ 09:36:
Natte voeten tijdens het mountainbiken is niet optimaal... Als het regent of slecht weer is, dan doe ik altijd overschoenen aan. Maar in de zomer niet. Toch komt het dan nog wel regelmatig voor dat het of opeens toch gaat regenen of dat er grote plassen zijn en ik weer kleddernatte voeten heb.

Nu dacht ik aan speciale sokken. Bv. de X-Socks MTB Waterrepelent sokken.

Iemand ervaring met deze of soortgelijke sokken? Aan de ene kant lijkt het mij wel fijn, maar aan de andere kant lijkt het mij ook weinig te helpen: nat is nat...
Die sokken helpen wel behoorlijk goed. Je schoen kan natuurlijk wel nat worden. Ik heb voor in de lente/zomer/droog weer gewoon schoenen met aardig wat mesh. Die drogen dus ook snel weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:18
Ik heb sealskinz MTB sokken. Daar komt echt geen water door, ik ben er mee door riviertjes gelopen. Maar zou ze niet standaard aan willen, veel te warm!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Precies, zover ik weet is water buiten houden ook water binnen houden.

En ik had al zo last van zweetvoeten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Is een binnenband nog te plakken als het "lek" precies op de naad van de binnenband zit?

Vandaag dus de voorband lek gereden, klapband tijdens een afdaling. Kon de fiets nog net houden gelukkig. Wel een dik uur naar huis kunnen lopen. Nu zit er dus een scheurtje van 1 cm in de binnenband (buitenband niks aan te zien), maar hij zit precies op de naad van de binnenband. Ik twijfel dus of plakken wel zin heeft in dit geval. Heb zo'n vermoeden dat hij langs die naad rustig gaat doorscheuren bij een eerste bump.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Freakster86 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 19:08:
Is een binnenband nog te plakken als het "lek" precies op de naad van de binnenband zit?

Vandaag dus de voorband lek gereden, klapband tijdens een afdaling. Kon de fiets nog net houden gelukkig. Wel een dik uur naar huis kunnen lopen. Nu zit er dus een scheurtje van 1 cm in de binnenband (buitenband niks aan te zien), maar hij zit precies op de naad van de binnenband. Ik twijfel dus of plakken wel zin heeft in dit geval. Heb zo'n vermoeden dat hij langs die naad rustig gaat doorscheuren bij een eerste bump.

Wat denken jullie?
Zou er niet aan beginnen, die paar euro voor een biba is het gedoe onderweg niet waard. Het is blijkbaar al zwak, want meestal zijn het snakebites, doorn punctures of beschadigingen van scherpe stenen. Een klapband op de naad klinkt als een zwakke plek. En plakken gaat het niet steviger maken

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Dat en een losse binnenband meenemen in je tas of aan je fiets tapen.

Pech onderweg gebeurt, maar het is irritant als je het niet kan fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
ik ben voornemens om binnen een aantal weken een mtb aan te schaffen zodat ik de wintermaanden mooi door kan fietsen. Budget ligt ergens rond de 1000 euro. Iets meer mag, met wat minder is de vriendin nog meer tevreden :)

al diverse merken gezien en een aantal modellen als voorselectie meegenomen in mijn keuze overzicht.
Echter een paar vragen:
Van een college had ik vernomen dat Cube fietsen relatief zwaar zijn.. Hoe ervaren een aantal van jullie dat?

Haibike wordt uitgeleverd door de lbs om de hoek (die heeft ook mijn racefiets gebouwd). Iemand daar mogelijk ervaringen mee?

Ben namelijk zelf 2.04 en 100+kg dus ben wel opzoek naar een goede fiets en niet een waar ik na een aantal maanden al spijt ga krijgen.

Eventuele reactie mogen per DM om dit topic niet verder te vervuilen..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
koentjuh1987 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 07:52:
ik ben voornemens om binnen een aantal weken een mtb aan te schaffen zodat ik de wintermaanden mooi door kan fietsen. Budget ligt ergens rond de 1000 euro. Iets meer mag, met wat minder is de vriendin nog meer tevreden :)

al diverse merken gezien en een aantal modellen als voorselectie meegenomen in mijn keuze overzicht.
Echter een paar vragen:
Van een college had ik vernomen dat Cube fietsen relatief zwaar zijn.. Hoe ervaren een aantal van jullie dat?

Haibike wordt uitgeleverd door de lbs om de hoek (die heeft ook mijn racefiets gebouwd). Iemand daar mogelijk ervaringen mee?

Ben namelijk zelf 2.04 en 100+kg dus ben wel opzoek naar een goede fiets en niet een waar ik na een aantal maanden al spijt ga krijgen.

cube is niet zwaar hoor, rond de 1000 euro zitten de meeste fietsen rond de 13 kg, Scott heeft wat richting de 12 kg in deze klasse , maar echt licht wordt het niet. Het budget laat gewoon geen lichte wielset toe, en de rest (groep, frame, vork) zal ook niet super licht zijn, daarvoor moet je gewoon dieper in de buidel tasten.
Bij een eerste fiets zou ik me zeker niet blindstaren op het gewicht, zorg dat je een goede (lucht) vork hebt en een let op dat de groep volledig >=deore (bijvoorbeeld) is, en niet alleen de achter derailleur (en de rest <deore)
Haibike ken ik verder niet, maar naast de bekende merken zoals Cube, Scott, Trek, Giant, heeft ook Canyon een mooie lineup in deze klasse, alleen niet bij de fietsen maker om de hoek...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 20:00
Bokmaaa schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 15:07:
[...]

Van harte aanbevolen! In december heb ik zelf een 2e hand fiets aangeschaft voor 300 euro. Daarvoor werd hij volledig nagelopen door de fietsenhandel, en had ik een prima betrouwbaar fietsje te pakken.

Maar wel een goed lopende fiets, met een prima voorvork, waar ik (meestal) twee keer per week de MTB routes mee onveilig maak. Inmiddels jeukt het wel enorm om te upgraden, waar ook voor gespaard wordt. Maar voor die 300 euro heb ik wel ontdekt dat mountainbiken een bezigheid voor mij is en ga ik bewuster op zoek naar een duurderde fiets nu ik weet welk type terrein en stijl fietsen bij me past.

Dus: Goedkope fiets halen bij betrouwbare bron! Als je het vet blijkt te vinden kan je altijd op zoek naar beter :)
Precies zoals ik het heb gedaan. Ook nog een keer een update gedaan naar alles xt en ik kon er met een goedkope fiets lange tijd tegenaan. Vorig jaar de fiets verkocht en een nieuwe gekocht. Omdat ik wist dat ik het fietsen heel leuk vond, kon deze ook wel wat duurder worden. Dus ga idd voor een 2e hands en upgrade als het bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Inmiddels ben ik ruim een jaar aan het mountainbiken en wordt de XC fiets vervangen door een meer trail gerichte fiets omdat ik de meer technische afdalingen en ook de bike parks toch wel erg leuk vind en dus een meer capabele fiets gerechtvaardigd vond (wat je wel niet als excuses gebruikt voor een nieuwe fiets).

Nu zit ook na te denken over bijbehorende bescherming, gezien je in de bike parks min of meer verplicht bent om een full-face te dragen en mijn XC helm daar totaal niet voor in aanmerking komt. Zelf zat ik te denken aan de nieuwste generatie hybride helmen waarbij je de kin protectie kan demonteren om tijdens het uphill geen (of in ieder geval minder) last te hebben van oververhitting. Voorbeelden zijn de Giro Switchblade, Leatt DBX 3.0 Enduro of de Uvex Jakkyl. Persoonlijk lijken mij deze helmen ideaal, omhoog en voor de minder technische afdalingen gewoon een trail helm en voor het ruigere en bike park werk maak je er binnen een handomdraai een full face helm van zonder dat je twee helmen omhoog moet sjouwen.

Heeft iemand van jullie ervaring of een mening over dit soort helmen? En is het raadzaam voor een dergelijk concept te kiezen of is het uiteindelijk toch beter om voor twee verschillende helmen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-10 17:12
Prulleman schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 08:56:
[...]
cube is niet zwaar hoor, rond de 1000 euro zitten de meeste fietsen rond de 13 kg, Scott heeft wat richting de 12 kg in deze klasse , maar echt licht wordt het niet. Het budget laat gewoon geen lichte wielset toe, en de rest (groep, frame, vork) zal ook niet super licht zijn, daarvoor moet je gewoon dieper in de buidel tasten.
Bij een eerste fiets zou ik me zeker niet blindstaren op het gewicht, zorg dat je een goede (lucht) vork hebt en een let op dat de groep volledig >=deore (bijvoorbeeld) is, en niet alleen de achter derailleur (en de rest <deore)
Haibike ken ik verder niet, maar naast de bekende merken zoals Cube, Scott, Trek, Giant, heeft ook Canyon een mooie lineup in deze klasse, alleen niet bij de fietsen maker om de hoek...
ik heb er zelf ook geen moeite mee om meer geld uit te geven voor een fiets. Het moet echter wel een goede fiets zijn.
Gezien mijn lengte vind ik het persoonlijk lastig om online een fiets te kopen. Ooit een Gaint Yukon (xl) gekocht maar die bleek achteraf ook niet helemaal te voldoen aan de juiste afmetingen en daar meermaals speling gekregen op het crankstel (fietsenmaker had het toen over te veel kracht op de crank maar denk zelf eerder aan slechtere kwaliteit. Meermaals is die opnieuw vastgezet... :?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
@Sjoewe Tubeless zal ik eens naar kijken, maar voor een snelle fix kies ik nu toch even voor een gewone binnenband.

@Torched Voelt een beetje als de hele garage meezeulen... want dan heb je ook een paar bandenlichters nodig en een fietspomp. En waar laat je dat? Heb al 2 bidons mee.
Prulleman schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 20:12:
[...]

Zou er niet aan beginnen, die paar euro voor een biba is het gedoe onderweg niet waard. Het is blijkbaar al zwak, want meestal zijn het snakebites, doorn punctures of beschadigingen van scherpe stenen. Een klapband op de naad klinkt als een zwakke plek. En plakken gaat het niet steviger maken
Ja, duidelijk. Heb een 29" 2.2 inch band nodig. Ga denk ik maar voor deze:
https://www.mantel.com/co...zcGVjW109MTczMSNzdGFydDE=

De light versie hiervan zit er nu in, maar of er nou merkbaar verschil inzit? Alleen nog even verzendkosten vermijden door alvast maar een nieuw ketting (oude zit bijna op .75) erbij te bestellen. Heb een 10 speed dus kom dan uit op dit lijstje:
Shimano XT HG95 10 Speed
KMC X10.93 10s
KMC X10EL 10s

Neig naar de Shimano i.v.m. geluid (als ik de reviews mag geloven). Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Freakster86 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:07:
@Sjoewe Tubeless zal ik eens naar kijken, maar voor een snelle fix kies ik nu toch even voor een gewone binnenband.

@Torched Voelt een beetje als de hele garage meezeulen... want dan heb je ook een paar bandenlichters nodig en een fietspomp. En waar laat je dat? Heb al 2 bidons mee.

[...]

De light versie hiervan zit er nu in, maar of er nou merkbaar verschil inzit? Alleen nog even verzendkosten vermijden door alvast maar een nieuw ketting (oude zit bijna op .75) erbij te bestellen. Heb een 10 speed dus kom dan uit op dit lijstje:
Shimano XT HG95 10 Speed
KMC X10.93 10s
KMC X10EL 10s

Neig naar de Shimano i.v.m. geluid (als ik de reviews mag geloven). Wat denken jullie?
Pompje onder je bidonhouder, multitool in je broekzak/shirt. Een hele garage is nogal overdreven en op het moment dat je ergens staat met een gebroken ketting of een verdraaid zadel, ben je blij met zo'n ding in je bagage ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Freakster86 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:07:

[...]

Shimano XT HG95 10 Speed
KMC X10.93 10s
KMC X10EL 10s

Zoveel sjouw ik nu ook weer niet mee,

Multitool(bevat ook bandenlighters), quicklinks, binnenband, trekbandjes en een fietspompje.

Band en pomp zitten vast aan de fiets, trekbandjes en Multitool in broekzak of rugzak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krypto936
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-12-2022
Inderdaad fietspomp bij bidonhouder, en in me zadeltasje zit binnenband multitool bandenlichter quicklink en tyrips. Dus bijna een hele garage in me zadeltasje, twee keer quicklinks kunnen gebruiken één keer eigen ketting andere keer iemand met pech die ik tegen kwam en dol gelukkig met me was. Multi-tool had ik een keertje niet mee en sja wat gebeurd er dan... zadel los... En een keer iemand geholpen waar stuur los van was dus ja het is wel handig allemaal ook al is het voor 99% van de tijd niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Je hoeft eigenlijk niet eens een quicklink te hebben, je kan ook een oude pin er terug indrukken als je multi tool een kettingpons heeft.

Quicklink is makkelijker en sneller. En kwalitatief goed, een terug gedrukte pin is niet helemaal netjes. Shimano, kmc en sram raden het ook niet aan. Maar als het 2 uur lopen scheelt.

[ Voor 29% gewijzigd door Torched op 20-07-2017 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Maar als ik vervolgens zie hoeveel ruimte zo'n linkje inneemt, waarom zou je dan nog moeilijk gaan doen?

Ik rijd verder veel met een rugtas waar een waterzak in zit en heb daarin alles om snelle reparaties uit te voeren. Multitool, quick-link, bandenlichters, 1 of 2 biba's (afhankelijk van de grootte van de rit), bandenplaksetje, spakenspanner, kabelbinders en een ehbo setje in mijn tas.

Heb ik het vaak nodig? Misschien 1 op de 10 ritten, maar ik neem liever iets teveel mee dan dat ik iets niet kan repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
ElmarJ16 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:00:
Maar als ik vervolgens zie hoeveel ruimte zo'n linkje inneemt, waarom zou je dan nog moeilijk gaan doen?

Ik rijd verder veel met een rugtas waar een waterzak in zit en heb daarin alles om snelle reparaties uit te voeren. Multitool, quick-link, bandenlichters, 1 of 2 biba's (afhankelijk van de grootte van de rit), bandenplaksetje, spakenspanner, kabelbinders en een ehbo setje in mijn tas.

Heb ik het vaak nodig? Misschien 1 op de 10 ritten, maar ik neem liever iets teveel mee dan dat ik iets niet kan repareren.
1 op de 10 ritten? Ik rij al jaren op de mountainbike met verschillende ondergronden. Heb nooit ietsbij me en in al die jaren (rij inmiddels jaartje of 8) 1 keer een lekke band gehad. Kan mazzel zijn natuurlijk, maar 1 op de 10 klinkt heel veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
koentjuh1987 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 07:52:

Echter een paar vragen:

Ik ben besmet met het Canyon virus ;)

Rij nu met de GRAND CANYON AL SL 8.9, echt een heerlijk fietsje. Kleine gok natuurlijk, omdat je hem online moet bestellen, maar echt best bang for the buck in het lagere/midden segment.

Maak je over die kilo overigens niet zo druk. 10 kilo afvallen gaat je meer winst opleveren! Zeker niet beledigend bedoeld! Is waarschijnlijk ook de reden dat je gaat MTB'en. Lekker actief bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
mike0001 schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 09:30:
[...]

1 op de 10 ritten? Ik rij al jaren op de mountainbike met verschillende ondergronden. Heb nooit ietsbij me en in al die jaren (rij inmiddels jaartje of 8) 1 keer een lekke band gehad. Kan mazzel zijn natuurlijk, maar 1 op de 10 klinkt heel veel
Ik bedoel ook niet alleen om lekke banden (welke ik toch echt wel meer dan 1 in 8 jaar heb gehad :)) maar ook gebruik van m'n multitool om nog iets te verstellen of vastzetten oid. En ik ben ook zwaar kritisch als het om m'n fiets gaat. Alles moet gewoon goed doen wat het moet doen en een aandrijflijn die nét niet goed loopt is al niet meer voldoende voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
[...]

Ik heb nog nóóit een lekke band gehad in 15 jaar....

Wel iets anders, ik rij nu met Rocket Ron EVO TLR snakeskin en ik vind de voorband helemaal niet zo geweldig: wanneer ik op verhard rij en ik draai een bocht in dan begint mijn stuur al bij de minste hellingshoek naar binnen te trekken. Niet echt een probleem maar wel wat vervelend.
Daarnaast vind ik de grip bij rijden op losse ondergrond niet vertrouwenswekkend (m.a.w. ik durf niet goed een bocht in de duiken omdat ik het gevoel heb dat het voorwiel erg snel wegglijdt).

Wat voor band zou ik dan beter kunnen monteren? Aangezien ik ook redelijk veel op verhard rij is een lage rolweerstand wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als toerfietser op de racefiets wil ik komende herfst/winter de conditie op peil houden op de mountainbike. Ik heb er echter nog geen. Op de racefiets ben ik nogal kieskeurig met schakelgroepen maar voor de mountainbike zal me dat niet zo veel uitmaken, als het maar een redelijke groep is voor een hobbyist.

Wat zij aardige instapfietsen? En is 29" aan te raden? En volledig geveerd of enkel de voorvork? Zelf had ik al een Giant Revel 1 gevonden en bij Decathlon hebben ze schijnbaar geen 29" mountainbikes. Iemand alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:23

Corpii

Le Tostie

stefijn schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:31:
[...]

Wel iets anders, ik rij nu met Rocket Ron EVO TLR snakeskin en ik vind de voorband helemaal niet zo geweldig: wanneer ik op verhard rij en ik draai een bocht in dan begint mijn stuur al bij de minste hellingshoek naar binnen te trekken. Niet echt een probleem maar wel wat vervelend.
Daarnaast vind ik de grip bij rijden op losse ondergrond niet vertrouwenswekkend (m.a.w. ik durf niet goed een bocht in de duiken omdat ik het gevoel heb dat het voorwiel erg snel wegglijdt).

Wat voor band zou ik dan beter kunnen monteren? Aangezien ik ook redelijk veel op verhard rij is een lage rolweerstand wel gewenst.
Ik zou eens kijken naar een vittoria barzo als ik jou was. Ik rijd hier ook al jaren op en ben er erg tevreden over. Mijn fietsmaat reed ook op een RoRo en wilde mijn band een keer proberen dus wij het voorwiel omgezet. Ik had daarvoor nog nooit een RoRo gereden maar ik merkte gelijk dat deze band de neiging heeft te glijden. Bij 1 snelle afdaling werd ik bijna van mijn fiets geworpen omdat de band hapte. Dat kon natuurlijk mijn techniek zijn dus ik de volgende rit met mijn barzo weer de zelfde afdaling op zelfde hoge snelheid genomen en geen enkel probleem. Voor mij nooit een RoRo.

Je zou verder naar een Maxxis Ikon kunnen kijken, deze band krijgt erg goede recenties. Een continetal x-king is een andere vergelijkbare optie maar daar schijnt de zijwand niet zo steving van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:59

The_Scarabial

MTB for life!

^Maxxis Ikon, zeer goede ervaringen mee, heb wel een 2.35 als stuurwiel gemonteerd voor net wat meer grip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:45
Verwijderd schreef op zondag 23 juli 2017 @ 15:07:
Wat zij aardige instapfietsen? En is 29" aan te raden? En volledig geveerd of enkel de voorvork? Zelf had ik al een Giant Revel 1 gevonden en bij Decathlon hebben ze schijnbaar geen 29" mountainbikes. Iemand alternatieven?
Lees eens een pagina terug, die vraag wordt hier elke 20 posts gesteld ;) Neem een fiets met luchtvering, en alles (niet alleen het achterderailleur) Deore-niveau afmontage (andere merken hebben ook goed spul). Let daarbij ook op het gewicht: een fiets van 15kg rijdt vaak minder fijn.
De Giant die jij hebt gevonden wil je echt niet hebben: Suntour vork, afmontage is troep (zelfs achterderailleur Acera), 3x8 versnellingen is op z'n minst lastig om een nieuwe ketting te kopen zodra hij versleten is, enzovoort.
Als je in die prijsklasse iets zoekt, koop dan een tweedehands 26" fiets, veel mensen doen een upgrade naar 29" en hun oude fiets kost daardoor vrij weinig. 29" zal je tweedehands dus iets meer aan moeten uitgeven. Techniek is vaak vergelijkbaar met racefietsen, o.a. op forum.mountainbike.nl zijn wel wat tips te vinden.
Voor een nieuwe fiets raadt ik iets van meer dan €800 aan: Recon voorvork en Deore versnellingen (of vergelijkbaar). En dan kan je 29" kopen, als je dat lekker vindt rijden. Het merk van de fiets vind ik niet zo belangrijk: ik heb zelf een Bulls gehad, was een prima fiets en een stuk goedkoper dan de grote merken.

Full suspension is leuk, maar is in Nederland niet heel erg waardevol. Het is wel veel waard: bij 12go is de eerste redelijke full-suspension fiets €1400, de eerste leuke €1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Corpii schreef op zondag 23 juli 2017 @ 17:35:
[...]

Ik zou eens kijken naar een vittoria barzo als ik jou was. Ik rijd hier ook al jaren op en ben er erg tevreden over. Mijn fietsmaat reed ook op een RoRo en wilde mijn band een keer proberen dus wij het voorwiel omgezet. Ik had daarvoor nog nooit een RoRo gereden maar ik merkte gelijk dat deze band de neiging heeft te glijden. Bij 1 snelle afdaling werd ik bijna van mijn fiets geworpen omdat de band hapte. Dat kon natuurlijk mijn techniek zijn dus ik de volgende rit met mijn barzo weer de zelfde afdaling op zelfde hoge snelheid genomen en geen enkel probleem. Voor mij nooit een RoRo.

Je zou verder naar een Maxxis Ikon kunnen kijken, deze band krijgt erg goede recenties. Een continetal x-king is een andere vergelijkbare optie maar daar schijnt de zijwand niet zo steving van te zijn.
Zijn die Barzo's ook tubeless ready? Ik zie niet echt welke typering (kende het merk niet echt...) daarvoor geldt, of zijn ze allemaal TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:23

Corpii

Le Tostie

stefijn schreef op maandag 24 juli 2017 @ 10:31:
[...]

Zijn die Barzo's ook tubeless ready? Ik zie niet echt welke typering (kende het merk niet echt...) daarvoor geldt, of zijn ze allemaal TR
De TNT (tube no tube) is tubeless ready maar zowel ik als mijn fietsmaat rijden de normale versie tubeless zonder enige problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catorce
  • Laatst online: 27-08 22:26
Mocht er iemand geinteresseerd zijn, ivm te weinig gebruiken mag mijn Specialized mountainbike weg. Als dit onder reclame valt, please ignore:

https://www.marktplaats.n...orks-m5-mountainbike.html

Jaren geleden overgenomen van een vriend, paar jaar op gereden (enkele ritjes in de zomer) en kom er niet meer aan toe om mtb de aandacht te geven. Dan maar iemand anders er blij mee maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venomenal
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 00:12
stefijn schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:31:
[...]

Ik ben zelf ook nog niet helemaal overtuigd van de Rocket Ron 2.
Op mijn andere fietsen heb ik voor een Racing Ralph en een Maxxis Ardent Race Exo 3C Maxxspeed en die bevallen beter. Vooral de Ardent race is een snelle band met goede grip in droge omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nou breekt vanmorgen het ventiel van mijn voorband af tijdens het oppompen....

Wel een goeie gelegenheid om eens wat anders te doen met mijn twee Rocket Rons...Voorband gaat naar achteren, voor ga ik denk ik maar eens een Vittoria Barzo 29x2.25 op zetten.

Vraagje: ik heb TR velgen, daar zit een plaktape aan de binnenkant (plakt de spaken af), maar ook een rubberen strip (met ventiel).
Ik probeer wat zaken bij elkaar te sprokkelen op websites (band, rubberen strip, latex etc) maar op sommige sites lijkt het alsof "velglint" de plakstrip is, soms de rubberlint met ventiel. Soms is het lastig te zien want je ziet alleen maar een doosje.

Wat is wat?

(edit: bij Futurumshop moet je buitenbanden per 2 bestellen, wtf...dan niet)

Hier bijv:
https://hollandbikeshop.c...banden/tubeless-velglint/

Onder velglint vind je zowel de plaktape als de rubberen strips met ventiel. HIer is ook weer niet goed duidelijk of de linten (met ventiel) op 29" velgen passen.

[ Voor 24% gewijzigd door Stefke op 29-07-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Vittoria's zijn nu vrij goedkoop bij Futurumshop.nl :)

Wat voor velgen heb je? Ik maak al mijn wielen tubeless met yellowtape (tesa 4289, zie ebay). Neem de tape een fractie breder dan de binnenbreedte van je velg. De tape zit dan ook tegen de zijwand waardoor je 'm minder makkelijk wegduwt met het omleggen van je band.

1x om je velg wikkelen en goed in het gootje trekken. Vooraf je velg even ontvetten (remmenreiniger van action bijvoorbeeld). En echt goed strak in het gootje leggen. Dan een kruisje in je ventiel gat snijden en klaar.

Ik vind zelf de ventielen van DT swiss fijner dan die van Notubes. Maar ze zijn wel minder makkelijk te krijgen in NL.

Als latex wil ik je Notubes/Schwalbe (zelfde latex) of Vittoria Tnt aanraden.

Die barzo's bij Futurumshop.nl per twee vielen mij ook al op. Daarom heb ik ze ook niet gekocht. Je hebt ook nog mountainbanden.be.

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 29-07-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
Om naast het wielrennen wat aan explosiviteit te trainen en het intervallen leuker te maken, een MTB gekocht.

Scott Scale 930 - 2014

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ruud schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 09:52:
Vittoria's zijn nu vrij goedkoop bij Futurumshop.nl :)
Ja, maar ik heb er maar één nodig (ik heb nog een nieuwe Rocket Ron liggen ook, dus zeker dat ik maar één band ga bestellen...)

Ik heb Alex Rims XD29SL 622x23 velgen, daar zit al een gele tape ingeplakt.

Maar ik moet toch ook een rubberen lint hebben (met ventiel)? Of heb jij alleen die gele tape? Ik moet zeggen dat dat rubberen lint ook elke keer helemaal aan de band geplakt zit en ik de boel zowat niet uit elkaar krijg..

Mja...Hollandbikeshop:
Joe No Flats Tubeless Velglint Frans Ventiel Geel
Artikelnr.130322
Vittoria Pit Stop Evo TNT Sealant - 200ml
Artikelnr.303847
1x Vittoria Buitenband Barzo 29 x 2.25 TNT - Zwart
101 euro

Futurumshop
2x Vittoria Barzo TNT MTB Vouwband Zwart
Vittoria MTB Pit Stop TNT Latex Fles 250ml
Stan`s NoTubes Tubeless Velgstrip 29 inch 25-28mm
108 euro

Voor die 6 euro verschil koop ik dan maar twee banden...?

[ Voor 49% gewijzigd door Stefke op 29-07-2017 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
@stefijn Ik gebruik al jaren alleen maar gele tape :). Je hebt dan wel een los tubeless ventiel nodig. Je zit ook nog wel eens dat men een oude binnenband verknipt om het ventiel te gebruiken (Ghetto tubeless)

1: Haal alle oude tape en linten uit je velg
2: Maak de binnenkant van de velg goed schoon en vetvrij
3: Plak de yellow tape in de velg (wat er nu in je velg zit, geen idee, misschien kun je stap 1 tm 3 overslaan :)). Trek de tape goed strak in het gootje. 1 laag is voldoende als de tape breed genoeg is.
4: Snij en kruisje in de tape op de plaats van het ventielgat
5: Plaats het ventiel, goed aandrukken en aandraaien
6: Ontvet de binnekant van de band en plaats de band (let op, het merk en het ventiel moeten goed uitgelijnd zijn ;). Let wel echt op de draairichting vd band). Als je moeite hebt met de band kun je een beetje zeepwater gebruiken.
7: Verwijder de kern van het ventiel
8: Giet er 60-100ml latex in (Schwalbe/Notubes of Vittoria TNT). Ik zou beginnen met 60, je kunt er altijd iets extra in doen
9: Draai de ventielkern er weer in
10: En dan nu het grote oppompen.. Pomp de band op tot een bar of 2,8 / 3. De band springt dan in de velg met een paar flinke knallen.
11: Laat het wiel op de grond stuiteren terwijl je het aan het ronddraaien bent en leg het dan vlak op een emmer neer.

Stap 11 herhaal je een paar keer totdat er zo goed als geen drukverlies meer optreedt. Pomp de band nu op tot 1,8 bar (90KG lichaamsgewicht) en ga eens kijken hoe het rijdt :)

Ik wil wel 1 Barzo overnemen (29*2,25), oh wacht, ik hoef geen TNT, dat is overdreven bij Vittoria voor in NL. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 29-07-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bedankt voor de tips. Ik heb deze fiets sinds vorig jaar, mijn eerste ervaring met tubeless. Heb een aantal keren de banden losgehad en gemonteerd, dat gaat prima. Het montageproces heb ik redelijk onder de knie.

Wel had ik elke keer behoorlijke problemen met die rubberen lint met ventiel: komt niet altijd helemaal goed te zitten en zoals gezegd zit na een paar maanden de rubberenstrip volledig met de buitenband verkleeft wat demonteren behoorlijk lastig maakt.

Er zit nu een tape in (+/- 20mm breed), ik zal het eens proberen met alleen de tape en een los ventiel. Dat zal in ieder geval gedoe met dat rubberlint schelen. Rubberlint kan ik altijd nog toevoegen als het niet werkt.

edit:
http://www.wiggle.nl/vittoria-barzo-29-er-mtb-vouwband/
33 euro, maar er staat niet specifiek bij of het een TNT band is. Maar een vouwband zou toch geschikt moeten zijn voor tubeless?

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 29-07-2017 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
In principe is een vouwband tubeless te maken. Maar soms is de wand van de band gewoon te dun bij normale vouwbanden. Dan blijft de band latex en lucht lekken.

Ook is het rubber bij de hiel van de band niet altijd in staat om goed af te dichten. Van Continental neem ik altijd de protection-banden. Van Vittoria de gewone :) Tenzij het banden zijn voor lomper werk waar ik extra bescherming in de wang wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb maar een Barzo non TNT besteld bij Wiggle. 33 euro, en Wiggle was de enige site waar ze dan ook nog betaalbare losse ventielen hebben (mijn ventiel was doormidden gebroken vanmorgen) en een flinke voorraad sealant (1000ml), beide nog op voorraad ook. Totaal 78 euro
Bij alle andere sites zijn zowel de Barzo, Ikon, Ardent en alle andere banden of niet op voorraad, niet TR, niet de juiste maat, of de sealant is uitverkocht of alleen hele kleine verpakkingen, of een ventieltje voor > 20 euro. Futurum levert alleen twee banden...

Enige nadeel is dat Wiggle aangeeft pas volgende week maandag te leveren...

Wat een gedoe zeg om wat spullen te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 29-07-2017 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@stefijn dat is soms zeker een gedoe ja... In mijn ervaring is Wiggle net een paar dagen sneller dus misschien heb je het einde van deze week al in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja dat klopt. Heb er eerdere keren behoorlijk wat spullen besteld (en ook geretourneerd), gaat allemaal zonder problemen. Goeie site (alleen had ik liever een TR band gehad, maar ik ga het met deze even proberen. had ik een TR band besteld ergens anders had ik de overige spullen niet kunnen krijgen...).

Vraagje nog: als ik niet zo'n rubberen binnenstrip gebruik, zit dan de velg aan de binnenzijde na verloop van tijd niet helemaal vol verharde prut? (die mogelijk lastig te verwijderen is)

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 31-07-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Als je goed taped blijft de latex vloeistof in de band.
Je taped namelijk om die gaten dicht te maken waar de spaken doorheen gaan. Dat kan de sealant niet dichten. Mocht er wel wat aan het aluminium zitten kan je er goed bij om het schoon te maken mocht je dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Voor de volledigheid/duidelijkheid: er zit gele tape in de velg waarmee de spaken afgesloten zijn. Daarnáást zat er een rubberen lint met een geintegreerd ventiel in. Ik heb de fiets zo aangeschaft.
Aangezien mijn ventiel gebroken is moet ik of een ander rubber lint met ventiel hebben, of ik laat het hele rubberen lint weg en gebruik een los ventiel (dat is nu dus het plan)

Dat rubberen lint vormde als het waren de binnenkant van de buitenband, maar plakte ook behoorlijk vast (aan de buitenband). De eerste keer dat ik de banden van het wiel afhaalde heb ik dat rubberen lint maar helemaal schoongemaakt, maar dat is nogal een gedoe. Daarbij maakt het feit dat dat rubberen lint helemaal aan de bandwangen plakt het nogal lastig om de band te demonteren. Ik moest eerst flink peuteren om het rubberlint van de band los te krijgen voor ik er een bandenwipper tussen kon krijgen.

Wat is het nut van dat rubberen lint dan geweest (buiten dat het een ventiel had)? Ik zie dit in principe ook nergens terugkomen bij bijv. montageinstructies/video's voor het tubeless maken van TR wielen. Wel velglint waarmee je de spaken afplakt.

Afbeeldingslocatie: https://s3.postimg.org/50ofp4skf/IMG_20170731_155255.jpg

Ik denk wel dat de gele tape wat breder had gemogen maar die vervang ik wel als het niet blijkt te werken.

Trouwens, ook het monteren van de buitenband was wat lastiger met dat rubberlint, want soms komt dat ding niet helemaal centraal en steekt ie aan de ene of andere kant van de band onder de buitenband uit na het oppompen waardoor de band weer niet helemaal perfect zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefke op 31-07-2017 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Na een extreem modderige en zware rit merk ik een soort bonk/wobble in mijn linker trapper. Eerst verdacht ik de trapper zelf, dus als test even een andere geinstalleerd. Probleem bleef. Crank losgehaald, gechecked en weer vast, geen verbetering. Nieuw bottom bracket geinstalleerd, zelfde verhaal. De voorkant van de aandrijving is dus klaarblijkelijk niet het probleem, maar omdat ik het voel in het trappen moet het er wel mee in contact staan. Ik vermoed nu speling in het achterwiel, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan checken of oplossen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, en als het speling is, wat de juiste manier is om dat aan te vliegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Zit je casette goed vast?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 15:57
Bokmaaa schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:44:
Ik vermoed nu speling in het achterwiel, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan checken of oplossen.
Speling op je achterwiel check je het makkelijkst door je zadel vast te pakken met je ene hand, en met de andere hand even je achterwiel zijdelings te bewegen. Mocht er nu speling op zitten, dan is je wiel misschien nog te redden met nieuwe lagers of wat onderhoud, maar als je op niveau 'bonk/wobble' zit is die kans kleiner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik ga me ook maar eens in dit topic melden!

Ben van plan om op korte termijn een MTB te kopen, en daarom ben ik me nu druk aan het oriënteren...

Even over mezelf; sportief, en heb 15 jaar geleden voor het laatst gefietst ;)
Ik wil graag dat weer op gaan pakken, m'n vriendin heeft inmiddels een mooie instap MTB, en samen willen we wat gaan fietsen en daarbij onszelf uitdagen.
Totaal beginner dus, en ik zoek daarom ook een goede fiets, waar ik wel even mee vooruit kan.

Het topic flink doorgespit, en van daaruit een 3tal fietsen uitgezocht.
de Cube Analog, Attention en Attention SL. ( vergelijkingslink)
Qua prijs is dit een beetje mijn range, alleen vraag ik me af of ik (als beginner) het verschil ga merken tussen de fietsen. (en of het dan niet zonde is van het geld om voor de duurste te kiezen)
Het grote verschil tussen deze types is de voorvork, en de schakelgroep.

Wat adviseren jullie voor iemand die net komt kijken? Of zijn er nog andere alternatieven in deze prijsrange? (ik moet trouwens ook nog even een keer naar een lokale winkel om frame en wielmaat te bepalen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Wil je er vooral echt actief mee het bos in, of gewoon hoofdzakelijk een beetje rondtouren, fit worden en dan af en toe een keer wat offroad mee pakken?

In het eerste geval zou ik zeker voor de Attention SL kiezen van deze drie, omdat dit de enige is met luchtvering in plaats van coils. Dat is gewoon een stuk prettiger. Als je niet perse altijd offroad wil rijden, ben je met de gewone Attention ook wel okay af. De analog zou ik laten staan. Dat is een 27,5" model.

Binnen het budget moet je ook zeker even bij Canyon kijken. Vanaf de Grand Canyon 4.9 en verder, kan eigenlijk geen miskoop meer doen kwa samenstelling van de onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:11

Fontainemelon

Zuiderbuur

Canyon is een alternatief voor Cube in dezelfde prijsklasse, of toch één model: de Grand Canyon. Gaat in prijs van 599 tot 1999 afhankelijk van afmontage, dus geeft je opties zat om te kiezen in hoeverre je geld wil uitgeven. Ikzelf heb onlangs de AL SL 8.9 gekocht en ben er zeer tevreden mee. Maakt je keuze niet meteen makkelijker, maar zeker een optie om te overwegen naar mijn mening.

https://www.canyon.com/en-be/mtb/grand-canyon/

Edit: Sjoewe was me net voor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:08

DjVe

Hatsaflats!

Radon ZR Team 7.0 is ook een goed alternatief. Fatsoenlijke vork en qua aandrijving alles minimaal Deore (alleen remmen niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Bokmaaa schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 09:44:
Na een extreem modderige en zware rit merk ik een soort bonk/wobble in mijn linker trapper. Eerst verdacht ik de trapper zelf, dus als test even een andere geinstalleerd. Probleem bleef. Crank losgehaald, gechecked en weer vast, geen verbetering. Nieuw bottom bracket geinstalleerd, zelfde verhaal. De voorkant van de aandrijving is dus klaarblijkelijk niet het probleem, maar omdat ik het voel in het trappen moet het er wel mee in contact staan. Ik vermoed nu speling in het achterwiel, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan checken of oplossen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, en als het speling is, wat de juiste manier is om dat aan te vliegen?
Speling in je achterwiel zou je in de hele crank moeten voelen. En als je dat voelt is de boel echt ver heen...

Is je crank zelf nog wel in orde? Ben je gevallen tijdens die rit of heb je een stronk geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:51
Gisteren ook ingestapt. Heb een tweedehands Trek X-Caliber 9 29er 2015 gekocht voor een schappelijke prijs. Aantoonbaar goed onderhouden. Kan niet wachten om wat MTB routes te gaan verkennen.

Zit nu nog te twijfelen over het soort pedalen. Kom van de racefiets waar ik SPD SL pedalen heb. Wil nu wel weer klikkers erop. Is het een kwestie van gewoon een willekeurige SPD'er proberen. Of zijn er in het instapsegment absolute favorieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Welkom! Ga je van genieten, afwisseling racefiets / MTB is superleuk. 8)
ThijsM schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:57:
Is het een kwestie van gewoon een willekeurige SPD'er proberen. Of zijn er in het instapsegment absolute favorieten?
Qua pedalen: Shimano PDM520 is al gewoon dikke prima, lekker goedkoop, lagers eventueel te onderhouden en afstelbare veerspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
ThijsM schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:57:
Gisteren ook ingestapt. Heb een tweedehands Trek X-Caliber 9 29er 2015 gekocht voor een schappelijke prijs. Aantoonbaar goed onderhouden. Kan niet wachten om wat MTB routes te gaan verkennen.

Zit nu nog te twijfelen over het soort pedalen. Kom van de racefiets waar ik SPD SL pedalen heb. Wil nu wel weer klikkers erop. Is het een kwestie van gewoon een willekeurige SPD'er proberen. Of zijn er in het instapsegment absolute favorieten?
https://www.bike-componen...lickpedale-PD-M520-p4491/

Fiets op alle drie fietsen welke ik heb al vijf jaar met bovenstaande pedalen. Nog nooit onderhoud gepleegd en functioneren nog goed. 1 set nu wel redelijk wat spelling. Voor een XT set betaal je al gauw 3x zoveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
Zelf ben ik ook goed te spreken over de crankbrother eggbeaters. Heb zelf de 2 versie, de goedkopere 1 schijnt wat te goedkoop te zijn qua afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Torched schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 09:58:
Zelf ben ik ook goed te spreken over de crankbrother eggbeaters. Heb zelf de 2 versie, de goedkopere 1 schijnt wat te goedkoop te zijn qua afwerking.
Nadeel van de eggbeaters vind ik dat ze niet universeel te gebruiken zijn met alle schoenen. Zo raadden ze het af om, ik dacht met sidi, met deze pedalen te rijden. Als grammen belangrijk zijn schelen eggbeaters wel veel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Sjoewe schreef op dinsdag 1 augustus 2017 @ 22:47:
Wil je er vooral echt actief mee het bos in, of gewoon hoofdzakelijk een beetje rondtouren, fit worden en dan af en toe een keer wat offroad mee pakken?

In het eerste geval zou ik zeker voor de Attention SL kiezen van deze drie, omdat dit de enige is met luchtvering in plaats van coils. Dat is gewoon een stuk prettiger. Als je niet perse altijd offroad wil rijden, ben je met de gewone Attention ook wel okay af. De analog zou ik laten staan. Dat is een 27,5" model.

Binnen het budget moet je ook zeker even bij Canyon kijken. Vanaf de Grand Canyon 4.9 en verder, kan eigenlijk geen miskoop meer doen kwa samenstelling van de onderdelen.
Thnx!

Ik ga ook eens even naar de canyon fietsen kijken!

Wat ik ermee ga doen; ik zal echt niet altijd offroad gaan, de fiets zal ook voor gewoon fietsverkeer gebruikt worden. (ik heb al 15 jaar geen fiets, dus ik verwacht alsnog niet elke dag erop te zitten)

Voor wat betreft de wielmaat, ben ik wel benieuwd waarom 27.5" afvalt?
Na wat zoek en leeswerk, was ik er eigenlijk uit om 27.5" te nemen, maar nu breng je me weer aan het twijfelen (wat op zich niet erg is natuurlijk ;))
Ik ben trouwens 1.82, en net geen 70kilo, dus geen zware fietser.

Ik kom dus net in de MTB wereld kijken, het lijkt me erg leuk en ik wil goed spul waar ik veel plezier aan kan beleven... maar vind het wel zonde als ik meer geld uitgeef dan nodig natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
RonnieB82 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:30:
Voor wat betreft de wielmaat, ben ik wel benieuwd waarom 27.5" afvalt?
Bij MTB heeft 29 gewoon absoluut de toekomst, terwijl 27,5 moet je eigenlijk alleen nog willen als je een frame in een kleine maat (S, XS) nodig hebt. Dan heb je namelijk eigenlijk geen ruimte voor 29" wielen binnen het frame en krijg je een ongemakkelijke geometrie omdat ze die wielen er nog bij moeten 'proppen'.

Daarbij mocht je het uiteindelijk niet leuk vinden, of je wil toch een upgrade, een 29'er behoudt z'n waarde beter en verkoopt ook makkelijker 2e hands.
Ik kom dus net in de MTB wereld kijken, het lijkt me erg leuk en ik wil goed spul waar ik veel plezier aan kan beleven... maar vind het wel zonde als ik meer geld uitgeef dan nodig natuurlijk :P
Wat 'nodig' is bepaal jij, niet wij :)

Het is gewoon goed om te onthouden dat, zeker bij instapmodellen, de voorvork vaak relatief gezien het duurste onderdeel is. Dus ik zou altijd zorgen dat je de beste vork krijgt voor je geld. Alle andere onderdelen op een fiets zijn veel goedkoper en later goed te vervangen door betere exemplaren tegen de tijd dat ze versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Sjoewe schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:52:
[...]

Bij MTB heeft 29 gewoon absoluut de toekomst, terwijl 27,5 moet je eigenlijk alleen nog willen als je een frame in een kleine maat (S, XS) nodig hebt.
Ehm, say what? :X Ik heb op allebei de maten gereden voordat ik een fiets kocht, en ik wilde absoluut geen 29er. Vorige week nog zo'n fiets gehuurd in de alpen (geen keuze), en nogal mee op mijn gezicht gegaan: die grote wielen bleven achter een rots hangen die met mijn 26" geen enkel probleem was geweest. 27,5" zal zeker in de downhill/enduro hoek beschikbaar blijven, verwacht ik.
Zaterdag nog samen met iemand gefietst die trots zijn 29er liet zien, en ook even op elkaars fiets gereden. Hij zou direct ruilen voor mijn 26" fiets (Trek top fuel 9 uit 2011): veel wendbaarder en sneller.
Daarbij mocht je het uiteindelijk niet leuk vinden, of je wil toch een upgrade, een 29'er behoudt z'n waarde beter en verkoopt ook makkelijker 2e hands.
Ok, dat punt klopt wel.
RonnieB82 schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 10:30:
Tot ongeveer 1000 euro worden fietsen niet onnodig beter. Je krijgt er duurzamere, lichtere en betere onderdelen voor. Daarboven worden de verschillen moeilijk te merken als beginner, verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
27,5 vs 29 is toch echt een persoonlijke keuze. Daarbij is het net wat je wil van de fiets. Zelf heb ik dan ook gekozen voor een Santa Cruz 5010 welke 27,5" is i.p.v. de Hightower met 29" wielen.

De 5010 is veel wendbaarder, speelser en enorm veel fun om te rijden, de Hightower is daarentegen heel stabiel op hoge snelheid en rijdt overal doorheen/overheen als een tank. Na uitgebreid back-to-back testen ben ik tot het oordeel gekomen dat ik liever een hoop lol heb, dan dat ik als snelste ben. Dus heb ik gekozen voor het 27,5" frame.

Zeker 27,5" niet te snel afschrijven, gewoon beide proberen en daaruit bepalen wat jou het beste ligt. In het algemeen kiest de cross-country racer voor de 29er en de meer treil/enduro gerichte mtb-er gaat vaker voor de 27,5.

[ Voor 8% gewijzigd door drBunhead op 02-08-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
27,5" zeker niet afschrijven. En de 29'er wordt hier nu neergezet als lompe fiets waar je minder lol mee hebt.

Dat is ook gewoon niet waar. Ligt maar net aan je wensen. Ik zou als XC-fiets niets anders willen hebben dan mijn 29'er. Wat ik zou kopen als ik in de Alpen zou wonen? Geen idee, daar woon ik niet ;) Dus daarom 2 29'ers in de schuur. Kan ik alles mee doen wat ik wil op de manier zoals ik wil. En ik wil toch echt meer fun hebben dan hard rechtdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Ruud Het was een reactie op dit statement:
Bij MTB heeft 29 gewoon absoluut de toekomst, terwijl 27,5 moet je eigenlijk alleen nog willen als je een frame in een kleine maat (S, XS) nodig hebt.
Mijn statement is dus net zo lomp de andere kant op ;) Ken genoeg mensen die liever op een 29er rijden, veel plezier.

En over de alpen: in Oostenrijk kregen ze mijn Top Fuel in 2 jaar tijd niet verkocht, en mocht ik hem voor ongeveer half geld meenemen naar Nederland :) En die huurfiets was een Cannondale F.29, die te koop stond voor 1650 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Cage
Oh nee, de 26" / 27.5" / 29" discussie! 8)

Mijn mening:
29" - testrijden en lekker kopen als het lekker voelt en bij je rijstijl en inzetbereik past;
27.5" - testrijden en lekker kopen als het lekker voelt en bij je rijstijl en inzetbereik past;
26" - misschien niet doen i.v.m. teruglopende onderdelenaanbod en compatibiliteit in de toekomst. Tweedehands wel lekker goedkoop nu, omdat veel mensen van mening zijn dat het de toekomst niet heeft.

Tegenwoordig is het MTB spectrum zo breed dat er voor elke rijstijl wel een leuke fiets te vinden is. In mijn ogen is wielmaat maar een heel kleine parameter in de keuze voor de juiste fiets, geometrie en beoogd gebruik (trail, XC, enduro, etc) spelen een veel grotere rol, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Mooi zo'n discussie, goed te zien dat de meningen verdeeld zijn, en er dus geen 'beste' optie is.

Ik ga dus een 27.5 en een 29 gewoon even lekker proefrijden; al neig ik nog wel meer naar de 27.5".

Iets wat ik nog niet verteld heb, is dat ik mijn linker onderbeen mis door een ongelukje; ik heb daar dus geen knie en enkelgewricht waar ik veel mee kan.
Mijn prothese kan natuurlijk prima buigen, maar kracht zetten met m'n knie is daardoor wel lastiger.
Klikkers worden sowieso een pre als ik van het asfalt afga; met normale trappers moet ik mijn prothesebeen met m'n hand op de trapper zetten, en dan druk erop houden zodat ie er niet afschiet.

Misschien dat daarom een 27.5" iets relaxter is voor het accelereren vanuit (bijna) stilstand.
Aan de andere kant kan ik dus niet makkelijk als normaal op de pedalen staan om schokken te dempen; misschien is het daarom weer handiger om 29 te kiezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
drBunhead schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 12:13:
27,5 vs 29 is toch echt een persoonlijke keuze.
Fair point.

Om het even niet te ingewikkeld te maken heb ik het een beetje (overdreven) gegeneraliseerd voor XC hardtails, omdat dat toch de fiets is waar bijna iedereen mee begint. Terechte opmerking dat 27,5(+) absoluut nog bestaansrecht heeft in bepaalde disciplines en omstandigheden.

Tegelijk is die 27.5" Cube Analog die hier genoemd wordt eigenlijk alleen uit budgettaire overweging interessant. Als je echt een 27,5 MTB wil vanwege de rijeigenschappen, dan zou ik er wel een zoeken die dan kwa specs wat hoger in het segment zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Sjoewe Juist in het start-segment maakt het nogal verschil: daar hebben 29ers niet altijd de geometrie dat ze ook wendbaar zijn.

Dus wat @10Cage zegt; ga een proefrit maken, en kijk wat bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
MBV schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:40:
@Sjoewe Juist in het start-segment maakt het nogal verschil: daar hebben 29ers niet altijd de geometrie dat ze ook wendbaar zijn.
En zeker niet de lichte wielen en bandjes :)

Grappig dat 27,5+ aangehaald wordt, daar zie ik dan weer geen enkel nut in ;) Je wilt dus de omtrek van een 29'er en gaat dat bewerkstelligen met meer rubber. Dan kun je beter een groter wiel nemen, stuk lichter ;) (Ik chargeer een beetje, ik heb nog nooit op ballonbanden gefietst :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
Het lijkt mij inderdaad compleet nutteloos (27,5 wordt vaak verkocht met 2,2" bandjes, doe dan lekker 26"), maar als je een nieuwe fiets wilt kopen is 26" bijna lastig. Ik zou nu dus een 26" tweedehands kopen, maar ja, ik weet waar ik op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Haha, hoe smaken verschillen. Ik zou echt niet meer terug willen naar een 26'er nu.
Lekker met de 29'er over shit heen walsen waar ik er eerst altijd omheen moest :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Ruud schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 16:55:
[...]

En zeker niet de lichte wielen en bandjes :)

Grappig dat 27,5+ aangehaald wordt, daar zie ik dan weer geen enkel nut in ;) Je wilt dus de omtrek van een 29'er en gaat dat bewerkstelligen met meer rubber. Dan kun je beter een groter wiel nemen, stuk lichter ;) (Ik chargeer een beetje, ik heb nog nooit op ballonbanden gefietst :) )
27,5 + heeft zeker zijn plek wel hoor. Als je na een droge periode bepaalde bospaden wil rijden is meer bandoppervlak zeker nuttig, Ik ken zelfs een paar routes door het de stuifzanden hier in de buurt. Met een normale MTB kom je daar alleen door als het de dagen ervoor geregend heeft, anders heb je plus of eigenlijk zelfs een fatbike nodig.

Dat en het hebben van meer grip in de bochten.

Aan de andere kant moet je al het gewicht ook meesjouwen, goed voor de conditie, maar of je er altijd blij van wordt.

Sowieso, als je een plus bike koopt. Doe er gelijk een 29" wielset bij. Dat past over het algemeen prima, en je zit niet vast aan 27,5 plus. Maargoed, dan wordt je aanschaf best wel duur. :+ Maar bij een goeie 27,5 plus die je main wordt kan het het waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
26? GEweldig als je extreme cheap een goedkope bike zoekt. Heb zelf wederom een 26 (ik kies er ook bewust voor) die 3 jaar oud was, 400 kostte, en mij 650 heeft gekost. Dan blijf ik heerlijk rijden en lach mijn ballen uit mijn broek van die hype-volgers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Wat wel zo is is dat alle nieuwe rubbers beter beschikbaar zijn in 29 en 27,5.

Je moet soms nog behoorlijk zoeken naar een 26 inch versie en als je die al vindt krijg je weer maar 1 breedte dus als je daar mee wil spelen ben je daar de sigaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qt8StH5FrZJAWjhiJOMpWBhV/full.png

Dit is de nieuwe Racing Ralph in de vouwband categorie.
En Schwalbe is niet de enige die dit doet.

Je hebt geen 2,10 keuze.
Je hebt maar 1 mengsel om te kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 02-08-2017 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb de afgelopen dagen een heleboel geld uitgegeven :X
Rockshox Pike, KS Lev, XT aandrijving, SLX remmen, Hope Pro 4/Spank Oozy 345 wielset en de verdere losse afmontage. Het enige wat nog ontbreekt is het frame. Voor het zelfde geld had ik ook een dikke Jeffsy fully kunnen kopen, maar ik heb een zwak voor stalen hardtails :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
[...]

Jij hebt in 8 jaar nog nooit een multitool nodig gehad? Wow. Mijn fietsmaatje en ik hebben toch elk jaar wel meerdere kettingbreuken maar verder heb ik ook vastgelopen voor en achterderailleurs gehad, zadel ineens 10 graden naar voren na een klap en bijvoorbeeld een volledig verbogen remschijf door een rondvliegende tak. Die laatste was echt zonder multitool een fiets tillen geweest want het wiel draaide pas toen ik de caliper losschroefde. .

Nooit een lekke band trouwens, maar ook maar 2x met Biba gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Demo schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 20:50:
Ik heb de afgelopen dagen een heleboel geld uitgegeven :X
Rockshox Pike, KS Lev, XT aandrijving, SLX remmen, Hope Pro 4/Spank Oozy 345 wielset en de verdere losse afmontage. Het enige wat nog ontbreekt is het frame. Voor het zelfde geld had ik ook een dikke Jeffsy fully kunnen kopen, maar ik heb een zwak voor stalen hardtails :P
Maar gezien je framekeuze was je niet op zoek naar een fully ;)

Ik kwam laatst wat XT-M8000 onderdelen tegen voor een relatief prikkie. Toen had ik ineens een XO-groep over. Dus die ging marktplaats op, de XO-crank bleef echter over.

Toen ik ook nog een nieuwe voorvork voor de fully kocht had ik ook een vork over. Dus maar een frame, groep, remmen en afmontage bij elkaar gesprokkeld en een XC-fietsje in elkaar gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
Makkelijk schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 08:13:
[...]

Jij hebt in 8 jaar nog nooit een multitool nodig gehad? Wow. Mijn fietsmaatje en ik hebben toch elk jaar wel meerdere kettingbreuken maar verder heb ik ook vastgelopen voor en achterderailleurs gehad, zadel ineens 10 graden naar voren na een klap en bijvoorbeeld een volledig verbogen remschijf door een rondvliegende tak. Die laatste was echt zonder multitool een fiets tillen geweest want het wiel draaide pas toen ik de caliper losschroefde. .

Nooit een lekke band trouwens, maar ook maar 2x met Biba gefietst.
Nee nog nooit nodig gehad. Een keertje een lekke band maar dat was eenmalig. Misschien toch eens overgaan op goed materiaal? :+
Kan natuurlijk ook te maken hebben waar je fietst. Ik maak de routes rond Helmond onveilig. Dat zijn niet echt heel zware routes. Of het is gewoon een kwestie van geluk. Wie kan het zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vandaag mijn zending van Wiggle al binnen ipv maandag. Wiggle doet er altijd een zakje Haribo bij, smaakt goed :+
Zaterdag de band maar eens monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
Ruud schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 08:46:
[...]

Speling in je achterwiel zou je in de hele crank moeten voelen. En als je dat voelt is de boel echt ver heen...

Is je crank zelf nog wel in orde? Ben je gevallen tijdens die rit of heb je een stronk geraakt?
Het bleek inderdaad de crank te zijn.. de tanden in mijn linker crank waren af, wat speling opleverde. Opgelost! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
mike0001 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:13:
[...]

Nee nog nooit nodig gehad. Een keertje een lekke band maar dat was eenmalig. Misschien toch eens overgaan op goed materiaal? :+
Kan natuurlijk ook te maken hebben waar je fietst. Ik maak de routes rond Helmond onveilig. Dat zijn niet echt heel zware routes. Of het is gewoon een kwestie van geluk. Wie kan het zeggen
Of schakelskills. Want serieus, een ketting is in zekere zin een ketting. Ik heb het met XT en KMC kettingen gehad.

Die remschijf was wel een kwestie van materiaal, dat was namelijk zo'n dure XT Ice Tech schijf. Dat multiplex-van-metaal schijfje zal iets minder snel oververhit moeten raken maar het maakt die schijven een stuk buigbaarder dan de ouderwetse non-ice tech XT schijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:54
mike0001 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 09:13:
[...]

Ik heb ook nog nooit een multitool gebruikt. Bij mijn kettingbreuk begin van dit jaar was dat overigens ook geen uitkomst geweest, aangezien meerdere schakels kapot waren (maar niet geknapt). En sinds ik ATB (2011) nog maar 1x lek gereden. Dat is op mijn racefiets wel anders (maar daar fiets ik soms op alsof het een ATB is >:) )
Pagina: 1 ... 104 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.