waarom niet een keer de ketting vervangen, maar gewoon doorgereden tot hij brak en alles beschadigde? Zonde. Of was je stiekem een beetje op zoek naar de totale destructie van je bike?
@Nico_GTR Doe jezelf een plezier en koop de allergoedkoopste MTB die je kan vinden. Met jouw gebruik is alles boven de 500 euro weggegooid geld. Tenzij je met de nieuwe fiets wel elk jaar een onderhoudsbeurt afspreekt bij de LBS. Als je er al vanuit gaat dat je voorvork na een paar jaar vast staat..... Met wat onderhoud had jouw Batavus nu niet de schroothoop op gehoeven, maar helaas is die nu dus idd economisch total loss.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Klinkt alsof je die fiets meer voor woon-werk verkeer gebruikt dan echt mountainbiken? Klopt dat? Want dan zou je ook nog wat andere oplossingen kunnen overwegen.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Nee eigenlijk niet, maar dit was al ketting nr 5! op hetzelfde cassette als toen die nieuw was, hij zat nu op 0,75% rek, onderhoudsbeurt waarbij we gingen kijken naar de toekomst van het gehele systeem, zat een tikje speling op de trapas dus die moest sowieso. Maar Cassette en crank waren nog origineel met een dergelijke kilometrage....dus die had ik al een beetje besproken met de FM.Rudolf schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:31:
[...]
waarom niet een keer de ketting vervangen, maar gewoon doorgereden tot hij brak en alles beschadigde? Zonde. Of was je stiekem een beetje op zoek naar de totale destructie van je bike?
Met name ook omdat ik de 25 euro dan toch weggegooid geld vond, ketting was verder niet verroest, alleen net te ver uitgerekt dus in mijn hoofd gingen er toch een nieuwe crank en cassette op, met daarbij direct weer een nieuwe CN-HG93 Shimano ketting. Dan kon ik deze net zo goed echt oprijden....nog 1 weekje verder maar......

Volgens mij ben ik niet volledig geweest, dat de fiets in die 6 jaar niet bij de FM is geweest betekent niet dat ik er geen onderhoud aan heb gedaan.zonoskar schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:19:
@Nico_GTR Doe jezelf een plezier en koop de allergoedkoopste MTB die je kan vinden. Met jouw gebruik is alles boven de 500 euro weggegooid geld. Tenzij je met de nieuwe fiets wel elk jaar een onderhoudsbeurt afspreekt bij de LBS. Als je er al vanuit gaat dat je voorvork na een paar jaar vast staat..... Met wat onderhoud had jouw Batavus nu niet de schroothoop op gehoeven, maar helaas is die nu dus idd economisch total loss.
Elk halfjaar haal ik de assen los voor een nieuwe dosis vet, ketting werd elke 2 weken schoongemaakt en opnieuw ingevet (net zoals bij een motor) rek hield ik daarbij in de gaten met dus een nieuwe zodra het metertje van de 0.75% erin paste. Die ketting die nu is gebroken is immers nummer 5! Ja aan vervanging toe, maar zoals hierboven gezegd. Er moest al meer gebeuren dus ik wachtte eigenlijk op de zomervakantie (nog 1 week) Slagen in het wiel heb ik gelukkig nooit gehad, voorvork kan uit elkaar dat heb ik een beetje nagelaten omdat ik het niet durfde. Ondertussen na een paar filmpjes bekeken te hebben is dat eigenlijk toch wel heel erg makkelijk.

Banden natuurlijk.....2e set! Remblokjes ben ik de tel van kwijtgeraakt, bekabeling.....voorderrailleur heb ik vaker moeten vervangen dan me lief is (oke vooruit toen is die nog 1 keer naar de FM geweest) maar elke 4 maanden brak dat kabeltje. (zelfs nadat de FM het had gedaan) remkabels heb ik volledig binnen en buiten 2 jaar terug gedaan en toen heb ik ook de achterderrailleur meegenomen. Die wieltjes heb ik overigens wel al eens vernieuwd. Dus ja.....onderhoud heeft die nooit gehad.....net zoals dat mijn auto nooit onderhoud krijgt.

En ik weet niet wat jij verwacht van een fiets met 50.000 km op de teller? Maar originele trapas, cassette en crank duid niet op slecht onderhoud imo.
En de schroothoop gaat die niet op, daarvoor heb ik teveel herinneringen aan deze fiets.
Hoofdzakelijk inderdaad! 3 jaar elke dag 40 km voor school en terug, met gemiddeld 25 tot 30 km/h was dat prima te doen! Bus werkt immers toch voor geen meter en dit was nog gezond ook.MrAngry schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:44:
Klinkt alsof je die fiets meer voor woon-werk verkeer gebruikt dan echt mountainbiken? Klopt dat? Want dan zou je ook nog wat andere oplossingen kunnen overwegen.
Verder op vakantie, Ardennen, Zweden, Duitsland, Zwitserland wat bergpaadjes, bospaadjes. Maar niet het extreme downhill spul waar je al die fantastische video's van ziet.
En daarnaast nog de kilometers naar vrienden, werk, gezellig fietsen met pa.
Andere oplossing.....vanaf groep 6 tot Havo 2 heb ik een Batavus Python gehad, die heeft in groep 8 een nieuwe cassette en crank gehad, en dat was @zonoskar voordat ik wist hoe je een fiets moest onderhouden. Dat spul sloeg over en aangezien ik er nog 100 euro voor terugkreeg van de FM heb ik gekeken naar een hybride, racefiets, en meer...maar die zithouding vind ik niet fijn en het heeft geen grip. Dus zodoende toch maar weer een MTB.
[ Voor 10% gewijzigd door Nico_GTR op 22-06-2017 13:41 ]
Bij carbon hoor je een zachte kraak inderdaad... Kan lak zijn maar kan ook het carbon zelf zijnPrulleman schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:21:
[...]
ik heb er totaal geen verstand van, maar ik kan me voorstellen dat alu een beetje geplet wordt, en carbon verplinterd bij een verkeerde kracht.
Maar meestal strip je de schroefdraad in zachte alu onderdelen.
Ik zou gewoon een goede crossfiets of gravelracer kopen. Voor die paadjes op de foto heb je gewoon echt geen verende voorvork nodig, dat kost alleen maar meer energie. Laat staan op de fietspaden op weg naar werk/school. Je kan dan gewoon 25/28 mm bandjes erop gooien voor woon werk en in de vakantie switchen naar 36 mm (oid) cross of mtb banden. Scheelt in onderhoud en je bent nog sneller ook.Nico_GTR schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 13:19:
Dus zodoende toch maar weer een MTB.
Ach na 30.000 km word die toch star.MrAngry schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:04:
[...]
Ik zou gewoon een goede crossfiets of gravelracer kopen. Voor die paadjes op de foto heb je gewoon echt geen verende voorvork nodig, dat kost alleen maar meer energie. Laat staan op de fietspaden op weg naar werk/school. Je kan dan gewoon 25/28 mm bandjes erop gooien voor woon werk en in de vakantie switchen naar 36 mm (oid) cross of mtb banden. Scheelt in onderhoud en je bent nog sneller ook.
Maar je kunt wel onderschrijven dat je op dit soort paden makkelijker afstapt of niet?
[ Voor 18% gewijzigd door Nico_GTR op 22-06-2017 22:09 ]
Kijk als je vraagt om advies kan je het soms krijgen en als je er dan niets mee doet omdat je het allemaal al weet dan loop je dus fantastische fietservaringen mis (ik ben die dude die je lachend voorbij schiet en de kommetjes klokt op dat soort vlak gravel gelul). Neem bv je commentaar op dat racestuur, kijk er nog eens goed naar, vraag je eens af waarom een racestuur eruit ziet zoals het eruit ziet en ik zal je een hint geven, het is niet omdat de miljoen racefietsbezitters in Nederland er allemaal niets aan hebben en pijn in hun schouders van krijgen.
Als je hem onderhoudt niet. Dat was mijn punt. Tenzij je 30000 Km afdalingen doet, dan is hij versleten, maar hij veert wel nog (misschien met wat speling).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Regel een bed&breakfast voor €30/nacht ergens in de buurt, zou toch wel moeten lukken (en zou mij het geld waard zijnRudolf schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:10:
[...]
Dankjewel voor je reactie. Alleen de starttijd houdt me een beetje tegen. Dat wordt om half 6 uit m'n nest
Onzin, ik heb geen flauw idee hoeveel kilometer ik met mijn copperhead heb gereden (denk 20.000 offroad in 10 jaar), en dankzij elk jaar het nodige onderhoud (door de fietsenmaker, het enige wat die aan mijn fiets mag doenNico_GTR schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:08:
[...]
Ach na 30.000 km word die toch star.
Maar je kunt wel onderschrijven dat je op dit soort paden makkelijker afstapt of niet?Nee hoor, die verende voorvork is heerlijk en die wil ik houden. Crossfiets en gravelracer hebben dat rot racestuur. Heb je niks aan, krijg je enkel pijn je schouders van.
Wat jij verder beschrijft lijkt op mijn 'stadsfiets'. Ik kreeg last van mijn knie op een echte stadsfiets, veel meer dan op mijn MTB. Ik heb een cyclocross-hybride gekocht: cyclocross-frame is qua verhoudingen vergelijkbaar met een MTB, en zo'n hybride heeft een recht stuur, en een Suntour bagger-vork voor het comfort. Die zodra hij versleten is voor minder dan €100 vervangen is. En met smalle 28" wielen kan je er lekker op rijden in de stad, met iets meer dan 1" brede banden gaat dat veel lichter dan een gewone stadsfiets, en meer comfort/grip/... dan een racer. Ik heb zelf Schwalbe Marathon 35-622, 1,35" breed dus.
[ Voor 65% gewijzigd door MBV op 22-06-2017 23:44 ]
Ik vind het fijn als mensen advies geven hoor, en nee ik weet niet alles al maar ik heb wel een idee wat ik fijn vind en wil hebben. Iets met racestuur is niet iets wat ik het lekkerste vind om mee te fietsen. Daarom ben ik als 8 jarig jongetje begonnen met dat "zielige" mountainbikeje, dat jochie dat destijds de lachers op zijn hand had omdat die mee wilde doen met die grote jongens in Duitsland. Ik krijg er last van mijn schouders van, niet na 20 km, niet na 30, niet na 50. Maar na 150 wel. Hoe vaak fiets je dat? Niet veel maar dat doet er niet toe. Ik wil gewoon een MTB.MrAngry schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 22:37:
Kijk als je vraagt om advies kan je het som krijgen en als je er dan niets mee doet omdat je het allemaal al weet dan loop je dus fantastische fietservaringen mis (ik ben die dude die je lachend voorbij schiet en de kommetjes klokt op dat soort vlak gravel gelul). Neem bv je commentaar op dat racestuur, kijk er nog eens goed naar, vraag je eens af waarom een racestuur eruit ziet zoals het eruit ziet en ik zal je een hint geven, het is niet omdat de miljoen racefietsbezitters in Nederland er allemaal niets aan hebben en pijn in hun schouders van krijgen.
Dat ben ik met je eens, dat is het enige deel waar ik geen onderhoud aan heb uitgevoerd. Ook weer van geleerd. Maar zo maken we allemaal fouten. Vond uit je eerdere reactie niet blijken dat je enkel dat onderdeel bedoelde. Maar goed! Dank voor de toelichting verder.zonoskar schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 23:29:
[...]
Als je hem onderhoudt niet. Dat was mijn punt. Tenzij je 30000 Km afdalingen doet, dan is hij versleten, maar hij veert wel nog (misschien met wat speling).
Ik zal binnenkort dat ding eens uit elkaar halen om te zien hoe het zit, iets dat ik voorheen nooit heb gedurfd omdat ik meer het idee van een schokdemper had qua opzet. Maar dat is het dus helemaal niet!
Ik zal dat deel zeker niet vergeten in het onderhoud voor de volgende, dank allemaal voor die wijze les!MBV schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 23:29:
[...]
Regel een bed&breakfast voor €30/nacht ergens in de buurt, zou toch wel moeten lukken (en zou mij het geld waard zijn)
[...]
Onzin, ik heb geen flauw idee hoeveel kilometer ik met mijn copperhead heb gereden (denk 20.000 offroad in 10 jaar), en dankzij elk jaar het nodige onderhoud (door de fietsenmaker, het enige wat die aan mijn fiets mag doen) deed de vork het nog prima.
Stadsfiets is wel een mooie vergelijking, maar op asfalt blijf ik het ook heel fijn fietsen vinden. Alhoewel ik nog steeds op 54-559 zit. En ja de afgelopen 2 jaar blijf ik erbij dat het heel lekker was om na een dag studeren de bossen rond Eindhoven in te rijden en daar lekker elk paadje af te fietsen. Soms hard, soms zacht.
Ik was wat verder aan het zoeken... https://www.canyon.com/nl.../grand-canyon-al-4-9.html

Dit vind ik ook nog wel redelijk te doen, 100 euro afgeprijs dus 700 euro, Deore afgemonteerd met een Rockshox reckon silver TK.
Ben dan alleen wel weer geneigd om de "te grote" maat M te pakken, bovenbuislengte is dan 590 cm wat overeenkomt met de Batavus. Maar ja...ben daar eigenlijk 2 cm te klein voor.
Je kan altijd nog een kortere stuurpen monteren. Maar dan gaat hij niet sturen zoals je batavus, veel directer eerder.Nico_GTR schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 00:00:
[...]
Ik vind het fijn als mensen advies geven hoor, en nee ik weet niet alles al maar ik heb wel een idee wat ik fijn vind en wil hebben. Iets met racestuur is niet iets wat ik het lekkerste vind om mee te fietsen. Daarom ben ik als 8 jarig jongetje begonnen met dat "zielige" mountainbikeje, dat jochie dat destijds de lachers op zijn hand had omdat die mee wilde doen met die grote jongens in Duitsland. Ik krijg er last van mijn schouders van, niet na 20 km, niet na 30, niet na 50. Maar na 150 wel. Hoe vaak fiets je dat? Niet veel maar dat doet er niet toe. Ik wil gewoon een MTB.
[...]
Dat ben ik met je eens, dat is het enige deel waar ik geen onderhoud aan heb uitgevoerd. Ook weer van geleerd. Maar zo maken we allemaal fouten. Vond uit je eerdere reactie niet blijken dat je enkel dat onderdeel bedoelde. Maar goed! Dank voor de toelichting verder.
Ik zal binnenkort dat ding eens uit elkaar halen om te zien hoe het zit, iets dat ik voorheen nooit heb gedurfd omdat ik meer het idee van een schokdemper had qua opzet. Maar dat is het dus helemaal niet!
[...]
Ik zal dat deel zeker niet vergeten in het onderhoud voor de volgende, dank allemaal voor die wijze les!![]()
Stadsfiets is wel een mooie vergelijking, maar op asfalt blijf ik het ook heel fijn fietsen vinden. Alhoewel ik nog steeds op 54-559 zit. En ja de afgelopen 2 jaar blijf ik erbij dat het heel lekker was om na een dag studeren de bossen rond Eindhoven in te rijden en daar lekker elk paadje af te fietsen. Soms hard, soms zacht.
Ik was wat verder aan het zoeken... https://www.canyon.com/nl.../grand-canyon-al-4-9.html
[afbeelding]
Dit vind ik ook nog wel redelijk te doen, 100 euro afgeprijs dus 700 euro, Deore afgemonteerd met een Rockshox reckon silver TK.
Ben dan alleen wel weer geneigd om de "te grote" maat M te pakken, bovenbuislengte is dan 590 cm wat overeenkomt met de Batavus. Maar ja...ben daar eigenlijk 2 cm te klein voor.
En inderdaad, als je gewoon op tijd de seals en de basic services doet voor een lucht of veer vork blijft die het ook gewoon doen.
Maar ik stuur amper....ik hang meestal de bocht in. Klein beetje input maar niet veel.Torched schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 00:17:
[...]
Je kan altijd nog een kortere stuurpen monteren. Maar dan gaat hij niet sturen zoals je batavus, veel directer eerder.
En hoe zorg je dat je snel je fiets de juiste hoek in dirigeert?Nico_GTR schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 00:22:
[...]
Maar ik stuur amper....ik hang meestal de bocht in. Klein beetje input maar niet veel.
Vergeet niet dat het verschil tussen een 26" en 29" best groot is in stuurgevoel. Je kunt niet stellen dat een korte stuurpen voor een veel directer stuurgevoel zorgt.
Dit hangt af van:
- stuurbreedte;
- Lengte stuurpen;
- geometrie en stijfheid van het frame/vork;
- gewicht en stijfheid van de wielen/banden.
Kortom, ik heb geen idee wat het verschil gaat zijn tussen je huidige fiets en een willekeurige 29'er
Andere vraag: heeft iemand ervaring met een Cane Creek DB Inline shock? Ik heb zo'n ding in een opwelling gekocht en lees nu dat het onderhoud niet zelf te doen is.... Ik had een RockShox Monarch RT3 in mijn hoofd zitten en nu dus een CC DB Inline onderweg.
What to do?
[ Voor 29% gewijzigd door Ruud op 23-06-2017 09:34 ]
Ik ook niet, maar zeer bedankt voor je leerzame reactie! Daar heb ik zeker wat aan en ik neem het mee.Ruud schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:32:
[...]
En hoe zorg je dat je snel je fiets de juiste hoek in dirigeert?Juist, met stuurinput.
Vergeet niet dat het verschil tussen een 26" en 29" best groot is in stuurgevoel. Je kunt niet stellen dat een korte stuurpen voor een veel directer stuurgevoel zorgt.
Dit hangt af van:
- stuurbreedte;
- Lengte stuurpen;
- geometrie en stijfheid van het frame/vork;
- gewicht en stijfheid van de wielen/banden.
Kortom, ik heb geen idee wat het verschil gaat zijn tussen je huidige fiets en een willekeurige 29'erIn het algemeen stuurt een 29'er wat luier dan een 26'er.
Meteen terugsturen en die RockShox Monarch RT3 nemen... ik heb/had een DBinline die ik na zo'n 300km heb opgeblazen... olie liep er uit en de bekende squeak.. Op dit moment is ie al zo'n 3 maanden in service want ze kunnen de garantie gevallen niet aan (iets met hele slechte batches en een omruil/ombouwservice naar de DBInline2)Ruud schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:32:
[...]
Andere vraag: heeft iemand ervaring met een Cane Creek DB Inline shock? Ik heb zo'n ding in een opwelling gekocht en lees nu dat het onderhoud niet zelf te doen is.... Ik had een RockShox Monarch RT3 in mijn hoofd zitten en nu dus een CC DB Inline onderweg.
What to do?
Ik rij nu met een reserve RockShox Monarch RT3 en deze geeft me al veel meer plezier dan dat die DBInline me ooit heeft gegeven.
Klinkt positief 
Ik zal eens kijken wat het gaat worden. Doel is om de remote van de huidige Fox Factory CTD van het stuur te kunnen halen.
Ik zal eens kijken wat het gaat worden. Doel is om de remote van de huidige Fox Factory CTD van het stuur te kunnen halen.
ik vertrek zo naar de ardennen, denk dat we deze route gaan rijden:
https://www.routeyou.com/...ute/mtb-dochamps-o2bikers
kunnen instappen op 3 km van ons huisje, en mooie afstand.
Kan ik gelijk mijn garmin edge 25 uitproberen met ingeladen route

Ruuuuuunnnnn!!!!!Ruud schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 09:32:
What to do?
Ik heb een paar weken geleden deze route gefietst: https://www.routeyou.com/...eroute/mtb-weris-o2bikersPrulleman schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 12:25:
ik vertrek zo naar de ardennen, denk dat we deze route gaan rijden:
Maar dan wel in tegenovergestelde richting. Erg mooi en afwisselend.
Juist
We gaan het doen: de Eifelsteig mountainbiken. Althans, enkele etappes van...
We gaan met 8 man. Eén van de jongens die heeft vorig jaar stukken gefietst en zegt dat het erg mooi is en goed te doen. Ik ben een beetje huiverig... eigenlijk om 2 dingen: 1) het is een wandelpad en ik vind het zo vervelend om wandelaars 'in de weg te zitten' en 2) omdat het een wandelpad is, zullen er zeker stukken in zitten die gewoon niet te fietsen zijn (trappetjes, verhogingen, ...)
De rest reageert met 'gaaf, leuk, doen!'... Rugzakje mee en van hotel naar hotel fietsen (die zijn al geboekt). Hopelijk valt het dus mee (met vooral het wandelpad zijn en dus de evt. overlast die we kunnen geven, daar voel ik mij onprettig bij).
Iemand ervaring mee?
We gaan met 8 man. Eén van de jongens die heeft vorig jaar stukken gefietst en zegt dat het erg mooi is en goed te doen. Ik ben een beetje huiverig... eigenlijk om 2 dingen: 1) het is een wandelpad en ik vind het zo vervelend om wandelaars 'in de weg te zitten' en 2) omdat het een wandelpad is, zullen er zeker stukken in zitten die gewoon niet te fietsen zijn (trappetjes, verhogingen, ...)
De rest reageert met 'gaaf, leuk, doen!'... Rugzakje mee en van hotel naar hotel fietsen (die zijn al geboekt). Hopelijk valt het dus mee (met vooral het wandelpad zijn en dus de evt. overlast die we kunnen geven, daar voel ik mij onprettig bij).
Iemand ervaring mee?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Mijn ervaring is dat voetgangers er best ok mee zijn zolang je duidelijk maakt dat je doorhebt dat je te gast bent op het wandelpad en niet met een noodgang langs ze gaat en ze laat schrikken.. Een begroeting gaat al een heel eind
inderdaad, je moet geen PR proberen te rijden op een wandelpad... dat is ronduit asociaal, ik ken de omgeving verder niet, maar als je genoeg ruimte/zicht hebt om je snelheid aan te passen om te passeren lijkt het me geen probleem. (dan is het eerder vervelend voor jezelf omdat het tempo er telkens uit gaat)
Ik hoor er nu ook bij 
Oud fietsje overgenomen van een vriend van me en gisteren 30km gefietst over een route hier in de buurt:
http://www.mtbroutes.nl/route/510/Hattem
Was leuk, gaan we vaker doen
Oud fietsje overgenomen van een vriend van me en gisteren 30km gefietst over een route hier in de buurt:
http://www.mtbroutes.nl/route/510/Hattem
Was leuk, gaan we vaker doen
Na een paar weken te hebben gefietst kan ik inderdaad bevestigen dat je helemaal gelijk hebt, een zwaarder verzet is helemaal niet nodig, ik ben wat bewuster met hogere cadans gaan rijden en dat was heel kort wennen, maar werkt veel beter. Ik rij nu zelden op weg met de 11 achter. Tegen de 30 is hard zat met een mtb op de weg en dan is het 13 kransje perfect.Ruud schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:42:
[...]
Wij zoeken andere dingen in een fiets. Dat lees ik al wel. Daarom hebben we ook verschillende fietsenAls ik een viaduct af niet meer mee kan trappen omdat de cadans te hoog wordt, dan heb ik pech en ga ik maar wat minder hard
Het is een MTB, die komt alleen richting start route en op de weg terug naar huis op het asfalt. En laat ik daar nou net niet teveel energie willen verbruiken
Misschien is het tijd voor een racefiets?![]()
En nog een klein dingetje over cadans, met een cadans van 90 rijd je op 32/11 bijna 37km/u. Als je altijd op 32/11 rijdt op het asfalt wordt het denk ik tijd om maar eens wat sneller rond te gaan90rpm is niet hoog, ligt een beetje aan je lichaamsbouw of het nog fijn fietst. Ben je wat minder geoefend o, wat langer en heb je flink wat gewicht in je benen dan is 95/100rpm meestal wel de max, daarboven ga je zitten schudden op je fiets. Heb je wat kortere pootjes en minder gewicht om rond te trappen dan gaat het wat makkelijker boven de 100rpm.
Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap maar wat ik om me heen zie en hoor.
Het kan natuurlijk ook dat je continu richting de 40km in het uur fietst.
Met een 11/42 kun je met een standaard ketting wel naar een 34 voor.
de 1x11 bevalt best goed in het bos, met een triple reed ik in NL in het bos eigenlijk altijd op het middenblad, daarmee was het bereik van de casette prima, maar nu met de single zijn de sprongen op de casette wat groter, waardoor je eigenlijk sneller in het juiste verzet zit.
Heb nog wel een probleem gehad met mijn lefty, voor het weekendje weg even gekeken hoe het voorwiel eraf ging, en dat was supersimpel, wat ik bij de eerste x losdraaien helaas niet had gezien is dat de "helicoil" (losse/vervangbare schroefdraad) half uit de as van de lefty was gekomen. eerste keer eraf en erop ging prima, maar toen ik de auto in wilde laden voor de ardennen ging het dus mis, bij het losdraaien van de wielbout was de hele coil er uit en kon ik mijn wiel dus niet meer monteren.. Deze fabrieksmontage fout is overigens prima opgelost door Martens Tweewielers (rucphen)!.
Helaas dus wel met de oude MTB naar de ardennen. (gelukkig kwamen ze op marktplaats niet boven de 60 euro voor die fiets en had ik em nog niet verkocht). Oud beestje heeft het ook goed volgehouden in de ardennen, helaas nog niet echte klimmetjes met de 1x11 kunnen ervaren, maar dat komt de volgende x wel.
De route was geen aangegeven mtb route, dus ik was blij met de navigatie op de garmin edge 25
Helemaal blij met mijn nieuwe spullen
Ik heb Schwalbe tubeless ready banden op mijn GHOST AMR, en met name mijn achterband is zo poreus als wat. Loopt echt in een dag van 3 naar 1 bar en elke keer als ik hem onder water duw zitten er weer nieuwe minuscule gaatjes in de wangen die vervolgens wel weer dichtgaan als ik de band op zijn zij hou, maar ik ben wel een beetje klaar met elke keer oppompen voor het fietsen en vervolgens met een half lege band thuiskomen.
Nu lees ik her en der dat TR banden poreus kunnen zijn, maar dit lijkt me toch niet de bedoeling? Is dit gewoon een kloteexemplaar of krijg ik hetzelfde euvel wanneer ik de band vervang?
Nu lees ik her en der dat TR banden poreus kunnen zijn, maar dit lijkt me toch niet de bedoeling? Is dit gewoon een kloteexemplaar of krijg ik hetzelfde euvel wanneer ik de band vervang?
Goed te horen dat je je draai met 1x11 gevonden hebt. Een helicoil die eruit loopt is irritant en eigenlijk is het een baggeroplossing

Wat voor Schwalbe band heb je? Snake of lite skin? De lite skin is een flimsy bandje die op zich wel dicht te krijgen is.stefijn schreef op maandag 3 juli 2017 @ 10:28:
Ik heb Schwalbe tubeless ready banden op mijn GHOST AMR, en met name mijn achterband is zo poreus als wat. Loopt echt in een dag van 3 naar 1 bar en elke keer als ik hem onder water duw zitten er weer nieuwe minuscule gaatjes in de wangen die vervolgens wel weer dichtgaan als ik de band op zijn zij hou, maar ik ben wel een beetje klaar met elke keer oppompen voor het fietsen en vervolgens met een half lege band thuiskomen.
Ik heb nog een oud wiel waar een twee jaar oude Rocket Ron Lite skin evo (toen nog TLR, de huidige niet meer volgens mij) op zit. Leuk voor de XC rondjes maar als je ook maar iets scherps tegenkomt zit er een scheurtje in het loopvlak wat niet meer dicht.
Mijn knutselhonger van afgelopen maanden was nog niet gestild. De Nerve is teveel trail-fiets geworden. Voor de lokale rondjes (brabant) wilde ik iets nieuws knutselen.
Afgelopen week lagen er dus ineens een RockShox Yari 160mm en een Reaction GTC SLT frame in de brievenbus. Misschien een beetje een rare combinatie maar het komt goed
Als ik me niet vergis Rocket Ron EVO snakeskin, exacte model weet ik even niet. Ik heb een nieuwe band liggen, maar als dat niks helpt (m.a.w. dit is een "producteigenschap") heb ik geen zin deze te monteren en er niks mee op te schieten.
SnakeSkin moet goed dicht te krijgen zijn. Welke latex gebruik je?stefijn schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:26:
Als ik me niet vergis Rocket Ron EVO snakeskin, exacte model weet ik even niet. Ik heb een nieuwe band liggen, maar als dat niks helpt (m.a.w. dit is een "producteigenschap") heb ik geen zin deze te monteren en er niks mee op te schieten.
[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 03-07-2017 11:51 ]
misschien is de hoeveelheid latex ook te weinig om de zijkanten goed te bedekken?
De latex is inmiddels wel ouder dan 6 maanden (de laatste keer dat er echt iets uit kwam spuiten bleef ie spuiten zonder dicht te gaan). Ik probeer een beetje te peilen of ik er een nieuwe hoeveelheid in moet gooien of dat ik maar beter gewoon de nieuwe band meteen ook kan monteren. Anders is het ook maar zonde van de latex.
Ik heb laatst mijn wielen tubeless gemaakt met 2 Schwalbe banden (Rock Razer en Nobby Nic), beide de SnakeSkin versie, en beide wielen waren gelijk dicht. Mijn gevoel is dat deze ook wel op druk blijvenn. Nu pomp ik mijn banden voor elke rit toch op, dus wat drukverschil over een week tijd maakt mij niet zoveel uit.
ja oke, maar de mijne staan gewoon na 1 dag weer op 0,7 of zo. Dwz...mijn achterband. Voorband (zelfde exemplaar) blijft wel goed op spanning, die hoef ik maar ééns in de zoveel weken op te pompen.

Ik doe ook mee, met een tweedehands Merida Matts TFS XT edition met SLX remmerij, verder XT afgemonteerd. Vorige week vrijdag gehaald, er zitten inmiddels 50 eigen kilometers op.
Jaren geleden heb ik best regelmatig gemountainbiked, maar dat heb ik een beetje laten versloffen. Voelt wel weer heerlijk om door het bos / over de hei te trappen
Heb je het hele wiel wel eens op spannning gezte en onder water gehouden? Dan zie je waar de lucht ontsnapt.stefijn schreef op maandag 3 juli 2017 @ 13:57:
ja oke, maar de mijne staan gewoon na 1 dag weer op 0,7 of zo. Dwz...mijn achterband. Voorband (zelfde exemplaar) blijft wel goed op spanning, die hoef ik maar ééns in de zoveel weken op te pompen.
Ja, dan zitten telkens op andere plekken miniscule gaatjes in de wangen. Die dichten vervolgens wel weer maar - ik denk - na de eerstvolgende keer fietsen (band wordt belast) zijn er weer andere gaatjes.
Oke. Dus gewoon even opnieuw je band tubeless maken. precedure gewoon opnieuw doen. Heb ik ook de eerste keer moeten doen bij 1 wiel.stefijn schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:59:
Ja, dan zitten telkens op andere plekken miniscule gaatjes in de wangen. Die dichten vervolgens wel weer maar - ik denk - na de eerstvolgende keer fietsen (band wordt belast) zijn er weer andere gaatjes.
Inmiddels is mijn MTB bijna uit elkaar om eens goed schoon te maken behalve de stuurstang (hier laat ik alles op zitten), de voorvork (krijg ik niet los) en de crank met tandwielen. Voorvork en crank ga ik bij de fietsenboer even los laten halen.
Nu wil ik een aantal onderdelen eens goed onder handen nemen, namelijk de beide derailleurs, cassette, V brakes voor en achter. Kan ik dat alles straffeloos met een borstel in een teiltje met Dreft eens goed boenen? Ik heb er wel naar gezocht maar het enige wat ik tegenkwam wat gesmeerd moet worden wordt ook gesmeerd als je je ketting opnieuw invet (wat natuurlijk gaat gebeuren met een grote schoonmaak). En ik weet uiteraard dat je in je crank en voorvork geen water wil krijgen en op moet passen voor rubber seals.
Nu wil ik een aantal onderdelen eens goed onder handen nemen, namelijk de beide derailleurs, cassette, V brakes voor en achter. Kan ik dat alles straffeloos met een borstel in een teiltje met Dreft eens goed boenen? Ik heb er wel naar gezocht maar het enige wat ik tegenkwam wat gesmeerd moet worden wordt ook gesmeerd als je je ketting opnieuw invet (wat natuurlijk gaat gebeuren met een grote schoonmaak). En ik weet uiteraard dat je in je crank en voorvork geen water wil krijgen en op moet passen voor rubber seals.
Mooi fietsje.L0we schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 10:27:
[afbeelding]
Ik doe ook mee, met een tweedehands Merida Matts TFS XT edition met SLX remmerij, verder XT afgemonteerd. Vorige week vrijdag gehaald, er zitten inmiddels 50 eigen kilometers op.
Jaren geleden heb ik best regelmatig gemountainbiked, maar dat heb ik een beetje laten versloffen. Voelt wel weer heerlijk om door het bos / over de hei te trappen
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Mn ventiel geopend en de tweede helft van het busje latex erin gegoten. Het viel me op dat er erg veel prut op de bodem lag van het flesje. Ik heb een vermoeden dat ik bij de eerste helft - enige tijd geleden - niet goed (genoeg?) geschud heb waardoor wel vloeistof maar te weinig prut in de band is gekomen en dat daardoor gaatjes niet goed gedicht werden.
Stukje van de band losgehaald en de resterende prut in de band gepeuterd. Daarna de band weer dicht en op 4 bar gezet en in het water gecontroleerd: geen bubbels (paar kleine plekjes, even geschud en oke)
Nu zit alleen de rubber afdichtstrip (tubeless ready) een klein beetje buiten de velg, maar het is toch maar een oudere band. Ik bestel wel nieuwe en als de band weer leegloopt monteer ik zowel een nieuw rubberlint als een nieuwe buitenband met nieuwe latex.
Even kijken hoe het de komende dagen blijft.
Stukje van de band losgehaald en de resterende prut in de band gepeuterd. Daarna de band weer dicht en op 4 bar gezet en in het water gecontroleerd: geen bubbels (paar kleine plekjes, even geschud en oke)
Nu zit alleen de rubber afdichtstrip (tubeless ready) een klein beetje buiten de velg, maar het is toch maar een oudere band. Ik bestel wel nieuwe en als de band weer leegloopt monteer ik zowel een nieuw rubberlint als een nieuwe buitenband met nieuwe latex.
Ik zou dit eens doorlezen:JT schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:28:
Inmiddels is mijn MTB bijna uit elkaar om eens goed schoon te maken behalve de stuurstang (hier laat ik alles op zitten), de voorvork (krijg ik niet los) en de crank met tandwielen. Voorvork en crank ga ik bij de fietsenboer even los laten halen.
http://www.mountainbike.n...viewtopic.php?f=9&t=13759
Als je je derailleur echt met dreft wilt gaan schoonmaken (pak Dasty als het echt schoon moet worden
Los daarvan: wat wil je ermee bereiken

Deels vanuit jullie suggesties en deels vanuit eigen gevoel tijdens de 3 proefritten is dit hem geworden. Een https://www.cube.eu/en/pr...tention-whitenblack-2016/ Cube Attention 2016 model. Afgeprijsd uiteraard. Met een XT derailleur achter en een Deore voor. Fietst fijn. Nog ff aflevering afwachten.
@JT
Derailleur heb ik er zelf voor het schoonmaken nog nooit afgehaald. Wel de kooi om de derailleur tandwielen schoon te maken. Ja je kunt prima Dreft gebruiken, wat MBV al aangaf wel naderhand de scharnier punten weer smeren. Ik gebruik hiervoor zelf dunne ketting olie.
Goed naspoelen zodat alle zeepsop er weer af is.
Ook niet vergeten om de boutjes opnieuw vast te zetten met loctite (222 (blauwe) is sterk zat en je wilt het weer los kunnen krijgen) vast te zetten anders loop je het risico dat ze los kunnen komen tijdens het fietsen.
Tip voordat je met water begint, eerst het droge zand van je fiets af halen, gaat er makkelijk af met een borstel en hierdoor wordt het makkelijker schoon met minder rotzooi
Derailleur heb ik er zelf voor het schoonmaken nog nooit afgehaald. Wel de kooi om de derailleur tandwielen schoon te maken. Ja je kunt prima Dreft gebruiken, wat MBV al aangaf wel naderhand de scharnier punten weer smeren. Ik gebruik hiervoor zelf dunne ketting olie.
Goed naspoelen zodat alle zeepsop er weer af is.
Ook niet vergeten om de boutjes opnieuw vast te zetten met loctite (222 (blauwe) is sterk zat en je wilt het weer los kunnen krijgen) vast te zetten anders loop je het risico dat ze los kunnen komen tijdens het fietsen.
Tip voordat je met water begint, eerst het droge zand van je fiets af halen, gaat er makkelijk af met een borstel en hierdoor wordt het makkelijker schoon met minder rotzooi
hoeveel ml latex zit er in het flesje? Ik dacht dat de meeste kleine flesjes voor single use waren en de grote voor een wiel of 5.. (maw heb je niet te weinig latex in je band?)stefijn schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 21:57:
Mn ventiel geopend en de tweede helft van het busje latex erin gegoten. Het viel me op dat er erg veel prut op de bodem lag van het flesje. Ik heb een vermoeden dat ik bij de eerste helft - enige tijd geleden - niet goed (genoeg?) geschud heb waardoor wel vloeistof maar te weinig prut in de band is gekomen en dat daardoor gaatjes niet goed gedicht werden.
en met de rubberstrip buiten de velg vraag ik me af hoe ze op druk blijven.. vermoed dat dat vrij snel leeg loopt als je gaat rijden
Een 29'er krijgt van mij meestal 100ml/120ml (2.35 of 2.4 banden).
Vooral de rubber strip buiten de band baart mij zorgen. Wat je ook aan het doen bent, dat ding hoort gewoon netjes in je velg.
Is dat een speciale tubeless strip? Die heb ik wel eens voorbij zien komen maar geen ervaring mee. Ik heb alleen maar ervaring met tape (Tesa 4289
) dus wie weet werkt een rubber strip net zo goed.
Vooral de rubber strip buiten de band baart mij zorgen. Wat je ook aan het doen bent, dat ding hoort gewoon netjes in je velg.
Is dat een speciale tubeless strip? Die heb ik wel eens voorbij zien komen maar geen ervaring mee. Ik heb alleen maar ervaring met tape (Tesa 4289
ben zelf aan het kijken om mijn set tubeless te maken, dus nog geen ervaring, maar wel onderzoek gedaan. Voor mijn stan's notube ztr 25 velgen heb ik geen strips nodig omdat ze tubeless ready zijn (alleen tape om de spokeholes af te dekken). De rubber strips zijn voor zover ik heb begrepen om bij "normale" (niet tubeless ready) velgen de rand compacter te maken zodat je band er strakker (en meer luchtdicht) in valt. Als de strip naar binnen zit kan je buitenband nog goed zitten, maar als de strip naar buiten komt, dan kan je buitenband nooit netjes in je velgrand vallen.. dit kan niet goed zijn..
120ml. Het is mijn eerste tubeless ervaring. Heb onlangs ook nog eens opgezocht hoeveel je moet gebruiken en dat lag volgens die website rond de 60ml voor 29".Prulleman schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 10:19:
[...]
hoeveel ml latex zit er in het flesje? Ik dacht dat de meeste kleine flesjes voor single use waren en de grote voor een wiel of 5.. (maw heb je niet te weinig latex in je band?)
en met de rubberstrip buiten de velg vraag ik me af hoe ze op druk blijven.. vermoed dat dat vrij snel leeg loopt als je gaat rijden
Rubber strip is niet ideaal maar ik had geen zin de boel helemaal los te maken (al was het maar omdat ik nu geen latex meer heb en deze dus gewoon zijn werk zal moeten doen)
Ook het gedoe met die prut zal wel niet ideaal zijn (misschien is t spul zowieso al slecht nu) maar vanmorgen stond de band nog op 4 bar
stilstaan is wat anders dan rijden, als er wat andere krachten op de band komen kan het snel gedaan zijn, zeker als je met een lage druk start.stefijn schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:28:
[...]
120ml. Het is mijn eerste tubeless ervaring. Heb onlangs ook nog eens opgezocht hoeveel je moet gebruiken en dat lag volgens die website rond de 60ml voor 29".
Rubber strip is niet ideaal maar ik had geen zin de boel helemaal los te maken (al was het maar omdat ik nu geen latex meer heb en deze dus gewoon zijn werk zal moeten doen)
Ook het gedoe met die prut zal wel niet ideaal zijn (misschien is t spul zowieso al slecht nu) maar vanmorgen stond de band nog op 4 bar
en 60 is volgens mij wel weinig, ik lees meer rond de 90-100 ml
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 05-07-2017 11:31 ]
Let wel op met die 4bar... Zeker bredere velgen kunnen daar echt niet goed tegen! Hou de toegestane spanning van de velg in de gaten!
Ik zet de druk vanavond weer naar 2 voor ik ga rijden. En inderdaad moet ik nog zien of de band nu (voorlopig) wel vol/heel blijft, als dat niet zo is vervang ik dus alles.. bedankt voor t meedenken
Als je tubeless op 2 bar rijdt kun je er toch net zo goed een binnenband in doen? Of is dat om te voorkomen dat je halverwege met een lekke band rijdt, mocht je fix niet geholpen hebben?
Vaak wordt die hoge druk gebruikt om de band in de velg te laten zetten. Daar gaat het al fout als je pech hebtstefijn schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 11:42:
Ik zet de druk vanavond weer naar 2 voor ik ga rijden. En inderdaad moet ik nog zien of de band nu (voorlopig) wel vol/heel blijft, als dat niet zo is vervang ik dus alles.. bedankt voor t meedenken
@MBV Handig topic 
@MBV en @MdBruin : het frame is zo vies en de onderdelen ook wel een beetje dat ik dacht, ik haal het er gewoon af. Kan ik er veel beter bij. Ook bij de moeilijke plekjes van het frame. En het is ook een beetje voor lering ende vermaeck. Daarnaast moest ik sowieso de bende weer een keer opnieuw afstellen
Ik twijfel nu alleen of ik de vork er nog af zal halen of dat ik dat zal laten.
@MBV en @MdBruin : het frame is zo vies en de onderdelen ook wel een beetje dat ik dacht, ik haal het er gewoon af. Kan ik er veel beter bij. Ook bij de moeilijke plekjes van het frame. En het is ook een beetje voor lering ende vermaeck. Daarnaast moest ik sowieso de bende weer een keer opnieuw afstellen
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
@JT: ik zou de vork zeker eruit halen. Dan weet je meteen wat de staat is van de lagers in je balhoofd.
Tip: tandenborstels! Samen met een bak lauw water en een druppel afwasmidel krijg je alles vrij gemakkelijk schoon.
En als dat niet voldoende is een bak met lampenolie/petroleum/diesel om te laten weken.
Tip: tandenborstels! Samen met een bak lauw water en een druppel afwasmidel krijg je alles vrij gemakkelijk schoon.
En als dat niet voldoende is een bak met lampenolie/petroleum/diesel om te laten weken.
Ik heb een normale handpomp gebruikt om de band op te pompen, dat gaat prima (ook bij het plaatsen van de band een tijd geleden gewoon met de handpomp gedaan). Dus die 4 bar is er met beleid op gegaan, niet met een compressor die ineens de boel opblaast.Ruud schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 13:06:
[...]
Vaak wordt die hoge druk gebruikt om de band in de velg te laten zetten. Daar gaat het al fout als je pech hebt
Maar ik zal het advies in de gaten houden, kan er nu toch niks aan veranderen.
De meeste smalle velgen kunnen wel een bar of 3,5 / 4 aan. De huidige brede velgen (28+ mm) hebben meestal een max van \<\3 bar. Dan belast je het gewoon te zwaar met 4 a 4,5 bar
was eigenlijk van plan om voor de tubeless conversie de schwalbe booster aan te schaffen https://www.schwalbe.com/...jke-tubeless-montage.html (43 euro bij bike-discount.de) maar is dit nodig?? ik heb al een redelijke pomp: https://www.topeak.com/gl...mps/221-joeblow--sport-ii, dus een combi lijkt me teveel geld voor dubbele zaken, maar hoe lastig is het om het met alleen een normale pomp te doen?
het gaat om stan's ztr tubeless ready velgen en RaRa buitenbanden..
het gaat om stan's ztr tubeless ready velgen en RaRa buitenbanden..
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 05-07-2017 14:55 ]
Ik kom überhaupt niet voorbij 3 bar, de compressor heb je nodig om de band op de velg te krijgen, als die daar zit hoef je de band niet op hoge druk te houden om de band daar te houden. Dat lukt met 1 bar ook wel. Hoe wou je er anders op rijden.
Sealant is geen sterke lijm.
En zo'n tire booster of compressor heb je nodig wanneer je afsluiting in het begin niet zo goed is. Nieuwe banden en tubeless ready velgen zou je met een normale pomp prima moeten kunnen doen.
En zo'n tire booster of compressor heb je nodig wanneer je afsluiting in het begin niet zo goed is. Nieuwe banden en tubeless ready velgen zou je met een normale pomp prima moeten kunnen doen.
[ Voor 26% gewijzigd door Torched op 05-07-2017 15:11 ]
Nu heb ik de lager van een van de tandwieltjes van de achterderailleur geopend omdat deze niet meer soepel draait. Ik haal de "keramische lager eruit" - krak. In stukjes. Kun je zo een lagertje los krijgen of koop je dan zo een tandwieltje in z'n geheel?
Ecodan warmtepomp
Je koopt (en vervangt) ze vaak per set, compleet. Ik weet niet wat voor jockey wheels je nu hebt maar ze zijn al te vinden voor rond de 10 euro...JT schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:28:
Nu heb ik de lager van een van de tandwieltjes van de achterderailleur geopend omdat deze niet meer soepel draait. Ik haal de "keramische lager eruit" - krak. In stukjes. Kun je zo een lagertje los krijgen of koop je dan zo een tandwieltje in z'n geheel?
Zelfs voor minder.
Ik heb laatst zelf de Tirebooster aangeschaft. Je zal best bijna elke band/velg combinatie zo op kunnen pompen, maar ik heb geen zin in het gedoe als je nou nét die band hebt die niet gaat. Plus de tirebooster is vrij compact en kan zo de auto in en kan zelfs op een vakantie nog gebruikt worden.
Ik heb laatst zelf de Tirebooster aangeschaft. Je zal best bijna elke band/velg combinatie zo op kunnen pompen, maar ik heb geen zin in het gedoe als je nou nét die band hebt die niet gaat. Plus de tirebooster is vrij compact en kan zo de auto in en kan zelfs op een vakantie nog gebruikt worden.
Oi, nu komt toch de aap uit de mouw met m'n dure XT spul
10,50 voor een set wieltjes!

Bedankt iedereen tot nu toe voor de hulp! Zometeen nog even een schone afwasborstel halen want de borstels zijn zo zwart dat ik de onderdelen niet 100% schoon krijg
Moet natuurlijk ook schoon ogen

Bedankt iedereen tot nu toe voor de hulp! Zometeen nog even een schone afwasborstel halen want de borstels zijn zo zwart dat ik de onderdelen niet 100% schoon krijg
Ecodan warmtepomp
Bij mij zit alles anders enorm aan elkaar geplakt, met name de rubberstrip tegen de rand van de band. Zo strak dat ik de boel bijna kapot moet trekken om het los te krijgen. Het was al een heel gepeuter om de bandenlifters onder de band (en niet de rubberstrip) te krijgen.Torched schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:10:
De band "afmonteren" is mij tot nu toe met de Rocket Ron zonder enige moeite gelukt met een normale fietspomp (met barmeter).
Alleen zit dus nu door dat geplak een stukje van de rubberstrip onder de band uit. De band ligt verder gewoon recht en zonder slag oid en het is ook luchtdicht.
Misschien dat het met andere banden minder goed gaat, dat zal ik misschien nog wel eens ervaren.
[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 05-07-2017 16:33 ]
Ik denk dat ik het hier maar even vraag omdat het toch mijn mtb betreft.
Ik heb sinds een aantal maanden last dat mijn hydrolische achterrem niet meer op druk blijft. Ik moet hem nu elke 5 weken weer bijvullen. Het gaat om trp hylex remmen. Ik ben in de 1.5 jaar dat ik de fiets heb al wel vaker op gevallen, maar nooit merkbare schade aan het remsysteem kunnen vinden.
Ik heb contact gehad met trp om te vragen of ik wat over het hoofd zie. Wat heb ik gedaan en gecontroleerd.
- Meermaals gevuld met het juist bleed gereedschap van trp
- Lieidingen vervangen
Ik zie nergens merkbare lekken, zowel aan de kant van de remgreep alsmede aan de kant van de disc.
De afsluiting aan de remgreep is niet zichtbaar stuk.
De man van trp vroeg of ik nog wat met de reach had gedaan, maar ik zie niet helemaal hoe dit gerelateerd is.
Iemand nog een goede tip wat ik kan proberen zonder dat ik een nieuwe remgreep nodig heb?
Ik word er inmiddels wel gek van en de grepen zijn niet of nauwelijks verkrijgbaar mocht ik hem toch moeten vervangen, omdat dit type discontinued is.
Ik heb sinds een aantal maanden last dat mijn hydrolische achterrem niet meer op druk blijft. Ik moet hem nu elke 5 weken weer bijvullen. Het gaat om trp hylex remmen. Ik ben in de 1.5 jaar dat ik de fiets heb al wel vaker op gevallen, maar nooit merkbare schade aan het remsysteem kunnen vinden.
Ik heb contact gehad met trp om te vragen of ik wat over het hoofd zie. Wat heb ik gedaan en gecontroleerd.
- Meermaals gevuld met het juist bleed gereedschap van trp
- Lieidingen vervangen
Ik zie nergens merkbare lekken, zowel aan de kant van de remgreep alsmede aan de kant van de disc.
De afsluiting aan de remgreep is niet zichtbaar stuk.
De man van trp vroeg of ik nog wat met de reach had gedaan, maar ik zie niet helemaal hoe dit gerelateerd is.
Iemand nog een goede tip wat ik kan proberen zonder dat ik een nieuwe remgreep nodig heb?
Ik word er inmiddels wel gek van en de grepen zijn niet of nauwelijks verkrijgbaar mocht ik hem toch moeten vervangen, omdat dit type discontinued is.
tijd voor wat klusjes!
Ja man! Ik heb net een stuk gefietst, het Lieserpfad tussen Daun en Wittlich. FantastischGalois schreef op zondag 25 juni 2017 @ 08:22:
We gaan het doen: de Eifelsteig mountainbiken. Althans, enkele etappes van...
Iemand ervaring mee?
Volgend jaar wil ik het hele pad bikepacken. Of in het najaar maar ik denk dat het dan prut is daar.
[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 05-07-2017 18:34 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Afgelopen week met een vriend mee geweest mountainbiken, mijn eerste keer. Hij houdt meer van het asfalt en op korte termijn gaan we nog eens en zullen we meer offroad doen.
Ik vond het erg leuk en kijk met plezier uit naar de volgende keer. Ik denk dat ik dat ook leuk(er) ga vinden en zou willen starten met mountainbiken.
Ik heb er geen verstand van dus ik weet ook niet waar ik op moet letten bij de aanschaf van een fiets of waar ik me goed kan laten voorlichten. Mocht ik een fiets gaan aanschaffen dan wordt 't sowieso een nieuwe en in de prijsrange van EUR 400 tot EUR 1000.
Via Fietsenwinkel.nl kun je een aantal stappen doorlopen maar geen idee of dat beetje een goede richting is. Bij de plaatselijke fietswinkel (op de website) een aantal modellen van Cannondale Trail serie 2 tot 6 gezien (prijs variërend van EUR 549 tot EUR 999). Zou zoiets bijvoorbeeld iets zijn of denk ik helemaal verkeerd? De topicstart doorgelezen maar daar zie je al geen merken terug als Cannondale, Giant of Trek.
Ik vond het erg leuk en kijk met plezier uit naar de volgende keer. Ik denk dat ik dat ook leuk(er) ga vinden en zou willen starten met mountainbiken.
Ik heb er geen verstand van dus ik weet ook niet waar ik op moet letten bij de aanschaf van een fiets of waar ik me goed kan laten voorlichten. Mocht ik een fiets gaan aanschaffen dan wordt 't sowieso een nieuwe en in de prijsrange van EUR 400 tot EUR 1000.
Via Fietsenwinkel.nl kun je een aantal stappen doorlopen maar geen idee of dat beetje een goede richting is. Bij de plaatselijke fietswinkel (op de website) een aantal modellen van Cannondale Trail serie 2 tot 6 gezien (prijs variërend van EUR 549 tot EUR 999). Zou zoiets bijvoorbeeld iets zijn of denk ik helemaal verkeerd? De topicstart doorgelezen maar daar zie je al geen merken terug als Cannondale, Giant of Trek.
Kijk naar afmontage; probeer minimaal Deore of equivalent te nemen. Gaat zeker lukken met jouw budget. Vermijdt de SR Suntour vorkjes; ook dat gaat zeker lukken met jouw budget. Zelf heb ik een Rock Shox vork, erg tevreden mee. Maar zoveel ervaring heb ik nietTrezzahn schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 19:57:
Afgelopen week met een vriend mee geweest mountainbiken, mijn eerste keer. Hij houdt meer van het asfalt en op korte termijn gaan we nog eens en zullen we meer offroad doen.
Verder, investeer in een goed zadel. Niet zo een zacht ding dat je zo indrukt. Ik kon eerst ook niet geloven dat die harde dure zadels comfortabeler waren. Blijkt toch zo te zijn
Edit: trouwens wel een aantal negatieve verhalen gelezen over fietsenwinkel.nl. Ik zou een lokale shop uitzoeken die qua prijs nog enigzins aantrekkelijk is en daar gaan proefrijden.
[ Voor 4% gewijzigd door JT op 05-07-2017 21:27 ]
Ecodan warmtepomp
Fiets zou ik zeker lokaal halen, ben ook blij dat ik met mijn lefty zo terug kon en op de reparatie kon wachten, online was ik de hele fiets waarschijnlijk 2 weken kwijt geweest ofzo..
Bij normale winkels heb je vaak genoeg aanbiedingen (2016 modellen, groot ingekocht, ...) En valt er vaak nog wel te onderhandelen over korting op accessoires
Bij normale winkels heb je vaak genoeg aanbiedingen (2016 modellen, groot ingekocht, ...) En valt er vaak nog wel te onderhandelen over korting op accessoires
[ Voor 30% gewijzigd door Prulleman op 06-07-2017 08:41 ]
Inderdaad, lokaal halen. In jouw budget zou ik Trek, Cannondale, Scott en Specialized zeker vermijden, dan betaal je gewoon teveel voor het frame.
Probeer een 2016 model te vinden en regel in elk geval gratis fatsoenlijke pedalen. Als je niet in wilt klikken ga dan bijv. voor Shimano Saint pedalen ipv plastic meuk.
Betaalbare merken die goed verkrijgbaar zijn zijn Cube, Giant en Bulls. Andere leuke merken die je je met een beperkt budget kunt veroorloven zijn er zat, bijvoorbeeld Ghost.
Kies een fiets met Shimano Deore, SLX of XT afmontage of SRAM, eigenlijk verkoopt SRAM geen troep maar van Shimano worden er veel low level componenten gebruikt op goedkope MTB's. Dit spul is helemaal niet voor de MTB bedoeld maar voor stadsfietsen en hybrides. Kijk niet alleen naar de achterderailleur maar ook voorderailleur en shifters moeten niet Alivio, Altus e.d. zijn.
Vermijd voorvorken met een veer (coil), altijd luchtgeveerd nemen. In dit segment zijn Rockshox Recon prima voorvorken. Suntour XC en Rockshox XC voorvorken zijn niet luchtgeveerd en wil je niet. Suntour XR vorken zijn luchtgeveerd en zijn op zich best prima mits je lichter dan 70kg bent.
Een fiets die aan dit alles voldoet is de Cube Attention SL, zou ik zeker eens op fietsen
Probeer een 2016 model te vinden en regel in elk geval gratis fatsoenlijke pedalen. Als je niet in wilt klikken ga dan bijv. voor Shimano Saint pedalen ipv plastic meuk.
Betaalbare merken die goed verkrijgbaar zijn zijn Cube, Giant en Bulls. Andere leuke merken die je je met een beperkt budget kunt veroorloven zijn er zat, bijvoorbeeld Ghost.
Kies een fiets met Shimano Deore, SLX of XT afmontage of SRAM, eigenlijk verkoopt SRAM geen troep maar van Shimano worden er veel low level componenten gebruikt op goedkope MTB's. Dit spul is helemaal niet voor de MTB bedoeld maar voor stadsfietsen en hybrides. Kijk niet alleen naar de achterderailleur maar ook voorderailleur en shifters moeten niet Alivio, Altus e.d. zijn.
Vermijd voorvorken met een veer (coil), altijd luchtgeveerd nemen. In dit segment zijn Rockshox Recon prima voorvorken. Suntour XC en Rockshox XC voorvorken zijn niet luchtgeveerd en wil je niet. Suntour XR vorken zijn luchtgeveerd en zijn op zich best prima mits je lichter dan 70kg bent.
Een fiets die aan dit alles voldoet is de Cube Attention SL, zou ik zeker eens op fietsen
Eigenlijk zijn alle tips al wel gegeven.
Als je nog een paar weken kunt/wilt wachten, de 2018 modellen beginnen nu binnen te druppelen en de grote jongens beginnen meestal richting het einde van augustus met de uitverkoop van het huidige modeljaar.
Als je nog een paar weken kunt/wilt wachten, de 2018 modellen beginnen nu binnen te druppelen en de grote jongens beginnen meestal richting het einde van augustus met de uitverkoop van het huidige modeljaar.
Ja maar je wilt toch juist in juli en augustus fietsen?
Code p456 geeft bij carboncycles 1 euro korting. Komen onderstaande pedalen op nog geen 40 euro.
http://www.carboncycles.c...cc/?s=0&c=84&p=940&tb=001
Hierboven werden de Shimano Saints aangeraden - die zou ik persoonlijk vermijden. Geen praktijk ervaring mee en in eerste instantie ook besteld, maar de kwaliteit was echt slecht (al veel krassen uit de fabriek). En vergeleken met de pedalen die ik nu heb zijn ze ook een stuk zwaarder.
Hierboven werden de Shimano Saints aangeraden - die zou ik persoonlijk vermijden. Geen praktijk ervaring mee en in eerste instantie ook besteld, maar de kwaliteit was echt slecht (al veel krassen uit de fabriek). En vergeleken met de pedalen die ik nu heb zijn ze ook een stuk zwaarder.
Geen ervaring mee maar de kwaliteit was slecht? Saints staan juist bekend om hun totale onverwoestbaarheid en goeie onderhoudbaarheid als er wat met de lagers is. Ze zijn 500 gram, sommige lichtere zijn tussen de 350 en 400 gram maar bijna altijd duurder. Overigens komen er binnenkort nieuwe Saints, die lijken meer op de lichte Raceface / DMR / Superstar pedalen en gaan ook voor die prijs (> 100 euro) op de markt komen. De huidige Saints worden gerebrand en er komt nog een tussenpedaal.Freakster86 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:07:
Al mijn fietsvriendjes hebben inmiddels naast SPD's Saints en ik heb nog nooit iemand horen klagen. Wel heb ik zelf net (ivm de 150 gram en het dunnere profiel) OneUp pedalen besteld. Maar dan hebben we het over 120 euro.
[ Voor 11% gewijzigd door Makkelijk op 06-07-2017 09:16 ]
daarom zijn zijn ze dan nog niet in de uitverkoop, en daarna vaak welMakkelijk schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:03:
Ja maar je wilt toch juist in juli en augustus fietsen?
Maar persoonlijk zou ik gewoon ook naar een goede deal op dit moment zoeken, wachten is vervelend
zelf heb ik mijn fiets van 2400 voor 1800 gekocht, omdat die shop flink had ingekocht. Alle andere winkels, ook online stonden ze voor 2400 of 2300, dus toch 20% korting, en dat aan het begin van het seizoen. En bij een shop met een goede service!
De meeste winkels geven echt wel korting. De marge die ze in juli hebben, is gelijk aan die ze in september hebben. Dat ze er in juli niet mee te koop lopen, is begrijpelijk. Dat als zij het risico lopen door jou geen goede aanbieding te doen, jij naar een ander gaat, weten ze maar al te goed...Prulleman schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:16:
[...]
daarom zijn zijn ze dan nog niet in de uitverkoop, en daarna vaak wel
Maar persoonlijk zou ik gewoon ook naar een goede deal op dit moment zoeken, wachten is vervelend
zelf heb ik mijn fiets van 2400 voor 1800 gekocht, omdat die shop flink had ingekocht. Alle andere winkels, ook online stonden ze voor 2400 of 2300, dus toch 20% korting, en dat aan het begin van het seizoen. En bij een shop met een goede service!
Zo heb ik een Specialized Stumpjumper carbon (2600E?) met 20% korting gekocht incl. gratis XT-pedalen. Terwijl de prijs in de winkel gewoon 2600 euro was...
Het is (vind ik) altijd vervelend om zo'n gesprek te voeren met een winkelier. Maar ja, hij zal nooit aan je verkopen als hij verlies lijdt, dus daar hoef je je ook niet echt zorgen over te maken...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
oja, en zeker een eerste fiets zou ik niet online kopen, maar ik geloof dat dat punt nu wel duidelijk is
Superstarcomponents heeft momenteel 20% korting op alles. Nano X pedalen kosten dan ook ~€40. En geen kans op naheffing btw.Freakster86 schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:07:
Code p456 geeft bij carboncycles 1 euro korting. Komen onderstaande pedalen op nog geen 40 euro.
http://www.superstarcomponents.com/en/nano-x-pedals.htm
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Nee, als je verder ervaring verstand hebt met fietsen, dan moet je je echt laten adviseren. Zeker niet online kopen... Of je laten helpen door iemand die voldoende ervaring heeft...Prulleman schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:27:
oja, en zeker een eerste fiets zou ik niet online kopen, maar ik geloof dat dat punt nu wel duidelijk is
(of geld uitgeven aan een bikefitting en met die gegevens iets online bestellen... maar een goede bikefitting is best duur. Een fietsenboer die doet het ook vaak op basis van zijn timmermansoog en ervaring. Ik overigens ook
Slechts een paar voorbeelden van hoe de Saints nieuw uit de verpakking kwamen:Makkelijk schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:15:
[...]
Geen ervaring mee maar de kwaliteit was slecht? Saints staan juist bekend om hun totale onverwoestbaarheid en goeie onderhoudbaarheid als er wat met de lagers is. Ze zijn 500 gram, sommige lichtere zijn tussen de 350 en 400 gram maar bijna altijd duurder. Overigens komen er binnenkort nieuwe Saints, die lijken meer op de lichte Raceface / DMR / Superstar pedalen en gaan ook voor die prijs (> 100 euro) op de markt komen. De huidige Saints worden gerebrand en er komt nog een tussenpedaal.
Al mijn fietsvriendjes hebben inmiddels naast SPD's Saints en ik heb nog nooit iemand horen klagen. Wel heb ik zelf net (ivm de 150 gram en het dunnere profiel) OneUp pedalen besteld. Maar dan hebben we het over 120 euro.

En onverwoestbaar? Genoeg mensen die een andere ervaring hebben:
https://www.amazon.de/pro..._reviews&showViewpoints=0
Ik heb de Saints gelijk geretourneerd en op basis van reviews die van CarbonCycles besteld (wat feitelijk dezelfde zijn als Superstar Nano-X). Binnen een paar dagen binnen en echt super afgewerkt.
CRF20? Helaas niet meer geldig.blitzkrieg schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:28:
[...]
Superstarcomponents heeft momenteel 20% korting op alles. Nano X pedalen kosten dan ook ~€40. En geen kans op naheffing btw.
http://www.superstarcomponents.com/en/nano-x-pedals.htm
10% krijg je vaak standaard al bij de grote jongens. (Mantel en 12Go) Daarmee staan ze meestal gewoon in de winkel. Dus er moet echt wel iets mogelijk zijn, zeker als je het omzet in accessoires en kleding.Prulleman schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 09:16:
[...]
daarom zijn zijn ze dan nog niet in de uitverkoop, en daarna vaak wel
BTW: De onderdelen voor het Reaction GTC SLT-frame beginnen binnen te druppelen. De chainstay protector en achterremklauw zijn al gemonteerd. (hard gewerkt gisteren
Als het goed is kan ik vanavond beginnen met het ombouwen van de Yari-vork naar 120mm. Die mag dan naar de full suspension en de Fox32 kan dan mooi in het Cube frame. Die moet dan ook omgebouwd worden naar 100mm. Dan ga ik ook maar eens wat experimenteren met het volume van de air chamber. Ik moet nu met teveel druk rijden waardoor de vork te snel begint te stuiteren op XC-paden.
BTW 2: laatst een Cane Creek demper gemonteerd op mijn Nerve. Wat een transformatie. Zo had de fiets af-fabriek moeten zijn. Eindelijk een communicatieve achterkant ipv een zompig gevoel of een keihard gestuiter. En het grootste voordeel, weer een kabel minder op mijn stuur aangezien er geen remote op zit.
De duurzaamheid is dan weer een twistpunt op internet maar dat gaan we wel zien. Er zit altijd garantie op
[ Voor 46% gewijzigd door Ruud op 06-07-2017 12:01 ]
HT20, geldig tot 9-7
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Als je toch gaat cleanen, is het geen idee om gelijk over te stappen op wax? Geen smeerboel meerJT schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 15:53:
Oi, nu komt toch de aap uit de mouw met m'n dure XT spul10,50 voor een set wieltjes!
Bedankt iedereen tot nu toe voor de hulp! Zometeen nog even een schone afwasborstel halen want de borstels zijn zo zwart dat ik de onderdelen niet 100% schoon krijgMoet natuurlijk ook schoon ogen
BlaBlaBla
Wou ik ook zeggen, ander smeermiddel gebruiken of afnemen voor het fietsen wil ook helpen.
Wax kan maar heb zelf ook goede ervaringen met muc-off wet lube (gebruik het gewoon het hele jaar door).
Alleen de ketting licht smeren en bijhouden, na het smeren in laten trekken en voordat je gaat fietsen met een doek het overtollige eraf halen.
Wax kan maar heb zelf ook goede ervaringen met muc-off wet lube (gebruik het gewoon het hele jaar door).
Alleen de ketting licht smeren en bijhouden, na het smeren in laten trekken en voordat je gaat fietsen met een doek het overtollige eraf halen.
[ Voor 4% gewijzigd door MdBruin op 06-07-2017 19:55 ]
Ik heb al smeermiddel liggen dat niet zo plaktStrider schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 17:52:
[...]
Als je toch gaat cleanen, is het geen idee om gelijk over te stappen op wax? Geen smeerboel meer
Ecodan warmtepomp
Ga je ook wel eens in Brabant biken, of toch alleen boven de rivieren?JT schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 22:25:
[...]
Ik heb al smeermiddel liggen dat niet zo plaktMaar het was ook gewoon gebrek aan onderhoud. Ik heb ook vaak genoeg met de fiets door de regen gereden, van de winter enzovoort. Ik had hem toen gewoon elke keer af moeten spoelen na elke rit.
BlaBlaBla
Ik heb een tijdje Boeshield geprobeerd maar je ketting wordt er zo smerig van. De ketting (Ultegra 6800 + Shimano of SRAM-ketting) blijft lekker stil maar op een gegeven moment krijg je de plakkende prut gewoon niet fatsoenlijk meer schoon.
@MdBruin heb je ervaring met de Muc-Off dry? Die vind ik niet heel duurzaam en ben benieuwd of de wet een stukje beter is.
Gisteren een 34T oval blad op de MTB geschroefd maar ik denk dat de clearance bij de chainstay wel heel minimaal is, ~1mm. Maar nu de twijfel, een ronde 34 of een ovale 32..
Het wordt een XC-fiets dus ik neig naar de normale 34.
@MdBruin heb je ervaring met de Muc-Off dry? Die vind ik niet heel duurzaam en ben benieuwd of de wet een stukje beter is.
Gisteren een 34T oval blad op de MTB geschroefd maar ik denk dat de clearance bij de chainstay wel heel minimaal is, ~1mm. Maar nu de twijfel, een ronde 34 of een ovale 32..
Het wordt een XC-fiets dus ik neig naar de normale 34.
Huh? Smerig lijkt me niet het goeie woord. Het leuke van Boeshield vind ik dat je ketting altijd glimt en nooit zwart wordt. Eigenlijk alle andere smeer die ik heb geprobeerd is een smeerboel. Maar ik ben ook met Boeshield / Wax gekapt, want wat sommige mensen ook zeggen, dat spul werkt NIET met water. Een klein beetje regen en het is allemaal weg. Ik heb er een maand mee getoured en dat was gewoon elke dag smeren.Ruud schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 08:22:
Ik heb een tijdje Boeshield geprobeerd maar je ketting wordt er zo smerig van. De ketting (Ultegra 6800 + Shimano of SRAM-ketting) blijft lekker stil maar op een gegeven moment krijg je de plakkende prut gewoon niet fatsoenlijk meer schoon.
Nu heb ik morgan blue wet (https://www.mantel.com/morgan-blue-syn-lube-wet?) dat spul is top.
Ik heb nog nooit zo'n zwarte/grauwe ketting gehad als met Boeshield. En ja ik maak mijn ketting geregeld en goed schoonMakkelijk schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:52:
[...]
Huh? Smerig lijkt me niet het goeie woord. Het leuke van Boeshield vind ik dat je ketting altijd glimt en nooit zwart wordt. Eigenlijk alle andere smeer die ik heb geprobeerd is een smeerboel. Maar ik ben ook met Boeshield / Wax gekapt, want wat sommige mensen ook zeggen, dat spul werkt NIET met water. Een klein beetje regen en het is allemaal weg. Ik heb er een maand mee getoured en dat was gewoon elke dag smeren.
Nu heb ik morgan blue wet (https://www.mantel.com/morgan-blue-syn-lube-wet?) dat spul is top.
ik gebruik nu deze: https://www.mantel.com/shimano-wet-lube, blijft goed zitten ook bij slecht weer en makkelijk schoon te maken.
ook een tijdje deze gebruikt, maar die is er toch sneller af:
https://www.sjscycles.co....chain-lube-130-ml-bottle/
ook een tijdje deze gebruikt, maar die is er toch sneller af:
https://www.sjscycles.co....chain-lube-130-ml-bottle/
Met een 2,5 week oude dochter ga ik voorlopig niet zover weg fietsenStrider schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 00:37:
[...]
Ga je ook wel eens in Brabant biken, of toch alleen boven de rivieren?
Ecodan warmtepomp
Ik gebruik zelf de Shimano PTFE lube. Dat is een dry lube.
Tja, niet geweldig als het nat is maar dat busje weegt toch niks, dus als het ernstig regent rijd ik of niet of gaat die in de rugzak.
Tja, niet geweldig als het nat is maar dat busje weegt toch niks, dus als het ernstig regent rijd ik of niet of gaat die in de rugzak.
Bedankt voor je reactie.JT schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 21:26:
[...]
Kijk naar afmontage; probeer minimaal Deore of equivalent te nemen. Gaat zeker lukken met jouw budget. Vermijdt de SR Suntour vorkjes; ook dat gaat zeker lukken met jouw budget. Zelf heb ik een Rock Shox vork, erg tevreden mee. Maar zoveel ervaring heb ik nietVolgens mij kun je tegenwoordig bijna geen mtb meer krijgen zonder schijfremmen maar mocht je een model tegenkomen met v-brakes die je erg aanspreekt dan hoef je het echt niet te laten om de remmen. Wellicht dat schijfremmen fijner zijn maar in NL kom je doorgaans prima weg met v-brakes.
Verder, investeer in een goed zadel. Niet zo een zacht ding dat je zo indrukt. Ik kon eerst ook niet geloven dat die harde dure zadels comfortabeler waren. Blijkt toch zo te zijnIk heb zelf een Ergon. Een shirt vind ik nog niet zo spannend qua kwaliteit maar broek met zeem zeker wel. En neem klikpedalen en schoenen!
Edit: trouwens wel een aantal negatieve verhalen gelezen over fietsenwinkel.nl. Ik zou een lokale shop uitzoeken die qua prijs nog enigzins aantrekkelijk is en daar gaan proefrijden.
Als ik het dus goed begrijp is dan dus een Merk X fiets net zo goed als Merk Y en dat het dus eigenlijk voornamelijk gaat om de aandrijving/schakelgroep en de voorvork?!
Hier werd ook de Cube Attention SL genoemd. Als ik de specificaties bekijk is dat een goede fiets als ik internet mag geloven (dus Shimano XT en Rock Shox Recon). Ik vind het lastig te bepalen wat mijn budget eigenlijk is. Er komen nogal wat dingen bij, zoals een broek, pedalen en schoenen.
De rest ook bedankt voor de reacties. Ik zal dit topic bookmarken en meer rondkijken op het internet. Ook binnenkort de lokale winkel maar eens binnenlopen voor wat advies.
Zijn er nog andere zaken waar je op moet letten of uit moet proberen? Zoals de grootte van de wielen of bepaalde merken die je absoluut moet vermijden?
Je hebt niet helemaal gelijk met de stelling 'merk X fiets is evengoed als merk Y fiets en het voornamelijk om aandrijving/voorvork gaat'. De aandrijving en voorvork moeten van voldoende goed niveau zijn (lees goed = luchtvork en minimaal Deore afmontage), daarna komen geometrie, wielen en remmen om de hoek kijken.
In de prijsklasse waarin jij zit (400 tot 1000) speelt de aandrijving en voorvork nog een grote rol. Hierin zijn de Duitse fietsmerken (Cube, Bulls, canyon etc.) erg gewild omdat deze voor een sterke prijs een goede afmontage kunnen leveren. Let hier nog wel goed op. Je geeft aan dat de Cube een 'CT afmontage' heeft, maar alleen de achterderaileur is van XT. De rest is gewoon Deore. Er zit verder nog wel een luchtvork in, waardoor ze Cube veel wordt aangeraden.
Ga je nog meer uitgeven (>1000 euro) dan komt de geometrie nog meer om de hoek kijken. Hiervoor moet je al wel wat meer ervaring hebben en al meer weten wat je zoekt in een mountainbike. Zoek je meer de 'race' kant op, dus keihard knallen op het vlakken en omhoog en wat nerveuzer in de bochten, of meer de 'trail' kant, dus fiets rijdt een stuk rustiger en comfortabeler of speelser naar beneden omdat je wat 'luier' zit.
Aan je verhaal te horen kan ik eruit halen dat je nog niet precies weet wat je wilt. Mijn advies is dan ook om te kijken naar een cube/bulls/canyon met goede afmontage. Voor 800 a 900 euro kan je al hele mooie fietsen tegenkomen. Dat geeft je de mogelijkheid voor wat extra accessoires (Helm, kleding (tip: decathlon of aldi/lidle!), pedalen en schoenen. In deze prijsklasse is het nog wel zo dat elke 100 euro die je extra uitgeeft ook echt goed geïnvesteerd zijn.
Ps: verschillende fietsfabrikanten beginnen hun nieuwe 2018 modellen aan te kondigen, dus dat betekend dat binnenkort de 2017 met flinke korting (kan al snel naar de 30% gaan) verkocht worden. Dus als ik jou was zou ik daar nog even op wachten!
In de prijsklasse waarin jij zit (400 tot 1000) speelt de aandrijving en voorvork nog een grote rol. Hierin zijn de Duitse fietsmerken (Cube, Bulls, canyon etc.) erg gewild omdat deze voor een sterke prijs een goede afmontage kunnen leveren. Let hier nog wel goed op. Je geeft aan dat de Cube een 'CT afmontage' heeft, maar alleen de achterderaileur is van XT. De rest is gewoon Deore. Er zit verder nog wel een luchtvork in, waardoor ze Cube veel wordt aangeraden.
Ga je nog meer uitgeven (>1000 euro) dan komt de geometrie nog meer om de hoek kijken. Hiervoor moet je al wel wat meer ervaring hebben en al meer weten wat je zoekt in een mountainbike. Zoek je meer de 'race' kant op, dus keihard knallen op het vlakken en omhoog en wat nerveuzer in de bochten, of meer de 'trail' kant, dus fiets rijdt een stuk rustiger en comfortabeler of speelser naar beneden omdat je wat 'luier' zit.
Aan je verhaal te horen kan ik eruit halen dat je nog niet precies weet wat je wilt. Mijn advies is dan ook om te kijken naar een cube/bulls/canyon met goede afmontage. Voor 800 a 900 euro kan je al hele mooie fietsen tegenkomen. Dat geeft je de mogelijkheid voor wat extra accessoires (Helm, kleding (tip: decathlon of aldi/lidle!), pedalen en schoenen. In deze prijsklasse is het nog wel zo dat elke 100 euro die je extra uitgeeft ook echt goed geïnvesteerd zijn.
Ps: verschillende fietsfabrikanten beginnen hun nieuwe 2018 modellen aan te kondigen, dus dat betekend dat binnenkort de 2017 met flinke korting (kan al snel naar de 30% gaan) verkocht worden. Dus als ik jou was zou ik daar nog even op wachten!
@Ruud
Nee geen ervaring met de dry lube. Hoor er verhalen over dat het niet goed blijft zitten, vooral als het vochtig is. Het enige nadeel is met de wet lube in de zomer dat het stof op je ketting makkelijker vast plakt. Maak deze toch regelmatig schoon dus vind het persoonlijk niet erg. Liever een goed gesmeerde ketting met wat meer stof als eentje welke piept/kraakt/slecht loopt.
De oude ketting (kmc x10.93) heb ik op deze manier gebruikt met ruim 2100 km. Toen deze het .70 slijtage punt bereikte heb ik deze vervangen voor een nieuwe.
Ben geen spierbundel en trap voornamelijk op souplesse en dus niet alleen op kracht.
Nee geen ervaring met de dry lube. Hoor er verhalen over dat het niet goed blijft zitten, vooral als het vochtig is. Het enige nadeel is met de wet lube in de zomer dat het stof op je ketting makkelijker vast plakt. Maak deze toch regelmatig schoon dus vind het persoonlijk niet erg. Liever een goed gesmeerde ketting met wat meer stof als eentje welke piept/kraakt/slecht loopt.
De oude ketting (kmc x10.93) heb ik op deze manier gebruikt met ruim 2100 km. Toen deze het .70 slijtage punt bereikte heb ik deze vervangen voor een nieuwe.
Ben geen spierbundel en trap voornamelijk op souplesse en dus niet alleen op kracht.
@MdBruin: Klopt
Gisteren voor het eerst de Nerve29 met Yari vork getest. (gewoon XC-werk, weinig spannends) Samen met de Cane Creek schokdemper is de fiets nu eindelijk in balans en had ie zo moeten zijn vanuit Canyon.
Toch weer opvallend hoe een confectiefiets aangepast moet worden om goed te functioneren bij mij.
Gisteren voor het eerst de Nerve29 met Yari vork getest. (gewoon XC-werk, weinig spannends) Samen met de Cane Creek schokdemper is de fiets nu eindelijk in balans en had ie zo moeten zijn vanuit Canyon.
Toch weer opvallend hoe een confectiefiets aangepast moet worden om goed te functioneren bij mij.
Leuk speledingetje inderdaad!
Ik heb gisteren de laatste hand gelegd aan een garbage-bin-project
Gewicht 11,1KG, niet slecht voor een 29'er 21" hardtail met een wielset bestaande uit Ryde Edge 28 velgen (2000gr) met 2.4 X-king protection bandjes.
Gewicht was niet eens een doel toen ik ermee begon. Op zich wel jammer om dat niet in mijn achterhoofd te houden, dan had ik misschien net iets beter kunnen zoeken en andere keuzes gemaakt om sub 11KG te komen. Niet dat het ook maar iets uitmaakt. Ik kan namelijk zelf veel sneller, meer en goedkoper afvallen....
Ik heb gisteren de laatste hand gelegd aan een garbage-bin-project
Gewicht 11,1KG, niet slecht voor een 29'er 21" hardtail met een wielset bestaande uit Ryde Edge 28 velgen (2000gr) met 2.4 X-king protection bandjes.
Gewicht was niet eens een doel toen ik ermee begon. Op zich wel jammer om dat niet in mijn achterhoofd te houden, dan had ik misschien net iets beter kunnen zoeken en andere keuzes gemaakt om sub 11KG te komen. Niet dat het ook maar iets uitmaakt. Ik kan namelijk zelf veel sneller, meer en goedkoper afvallen....
Gewicht van je wielen is voor snelheid veel belangrijker dan gewicht van de fiets
Maar toch leuk
Dit topic is gesloten.