Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 134 Laatste
Acties:
  • 593.495 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-10 22:21

The_Scarabial

MTB for life!

Galois schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 08:03:
Op mijn MTB rijd ik eigenlijk altijd in dezelfde kleren als op mijn racefiets. Ik zie echter steeds vaker mensen op de MTB in wat losser zittende kleding zitten (zgn. downhill). Zoals bv. dit: klik.

Dat vind ik er altijd wel cool uitzien en ik denk er daarom over na om dit ook te kopen... Alleen heb ik wel één hele grote maar...

Ik heb altijd wel last van mijn kont na het fietsen en draag daarom altijd de wat duurdere zemen (Castelli Progetto X2 of Assos). Deze heeft helemaal geen zeem en ik zou dan een onderbroek met zeem onder moeten dragen? Daar heb ik er overigens ook een paar van, alleen is de zeem zeker inferieur aan die van Castelli of Assos...

Kortom: wat dragen MTB'ers die deze kleren dragen voor zeem? Of zijn het grotere bikkels dan ik (of dan mijn billen :)).
Gewoon een bibshort van assos altijd onder mijn baggy _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 20:26

Galois

1811 - 1832

The_Scarabial schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 23:23:
[...]

Gewoon een bibshort van assos altijd onder mijn baggy _/-\o_
Is dat niet te warm in de zomer? Hoe is zo'n zeem in bv zo'n broekje. Kan er weinig info over vinden... Iemand ervaring mee?

De MTB'ers lijken grotere bikkels dan de wielrenners :) Terwijl ik eigenlijk op de MTB eerder last krijgt van zadelpijn dan op de racefiets. Daar zit je toch wat stiller op je zadel. Bij de MTB stuiter je toch vaker op en neer...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Ik ben eigenlijk toe aan een nieuwe korte broek. Heb het niet zo op bibs. Los of strak maakt me niet zoveel uit maar ik wil wel een goede, stevige zeem. Oh ja, ik wil geen 150 euro uitgeven aan een broek :P Heeft er iemand nog een goed idee? Of wellicht een goede aanbieding gezien?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een paar maanden geleden toch maar eens een Decathlon ingedoken en daar wat basics gekocht, zoals zeem, short, shirts.. Ik ben zeer goed te spreken over de zeem en shorts. De laatste maanden redelijk veel km's gemaakt (Dorst, Drunense Duinen etc) en nog geen zadelpijn gehad 👍

Edit: Kortom, Decathlon heeft mijn zegen *O*

[ Voor 7% gewijzigd door D-Ed op 04-06-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:14

DjVe

Hatsaflats!

Een broek met goede zeem (en pasvorm) is redelijk aan de prijs. Ik koop meestal zomerkleding in de winter (scheelt vaak 50% in prijs). Als je geen bib wil, dan kom je eigenlijk direct aan een baggy met binnenbroek (wat in principe exact hetzelfde is als een bib met een broek erover. Ik vind een bib met bretels wel beter zitten met fietsen (blijkt alles lekker strak zitten).

Maar om te beginnen zou bijvoorbeeld dit een goede optie zijn: https://www.evanscycles.c...ager-foray-short-EV229981

Als je later toch een betere zeem wenst, koop je in het laagseizoen voor een paar tientjes een Sportful/Castelli broek eronder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-10 22:21

The_Scarabial

MTB for life!

Galois schreef op zondag 4 juni 2017 @ 07:56:
[...]

Is dat niet te warm in de zomer? Hoe is zo'n zeem in bv zo'n broekje. Kan er weinig info over vinden... Iemand ervaring mee?

De MTB'ers lijken grotere bikkels dan de wielrenners :) Terwijl ik eigenlijk op de MTB eerder last krijgt van zadelpijn dan op de racefiets. Daar zit je toch wat stiller op je zadel. Bij de MTB stuiter je toch vaker op en neer...
Ik heb heir nog een baggy liggen van Fox, met daarin zo'n fox zeem, maar dat is echt 3x niks. Daarna ongeveer 90% van de keren op de mtb een baggy aan met daaronder een assos broek of andere bib short.
Warmte kan een dingetje zijn, de enige keer dat ik gewoon geen baggy aan heb gedaan was in Zuid Afrika bij temperaturen van 35+, maar dat was meer uit voorzorg omdat dat een meerdaagse was en ik m'n zitvlak wel goed wilde houden (met dat warme weer is het allemaal net wat gevoeliger en hersteld je huid minder snel)
Verder bij eendaagse marathons ook met erg warm weer nergens last van.
Heb overigens baggy's van MOA, via ons team, maar die kan ik nergens online vinden, is eigenlijk gewoon een dun baggy broekje van erg duurzaam materiaal.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Scarabial op 04-06-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-10 15:49

Demo

Probleemschietende Tovenaar

D-Ed schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:58:
Een paar maanden geleden toch maar eens een Decathlon ingedoken en daar wat basics gekocht, zoals zeem, short, shirts.. Ik ben zeer goed te spreken over de zeem en shorts. De laatste maanden redelijk veel km's gemaakt (Dorst, Drunense Duinen etc) en nog geen zadelpijn gehad 👍

Edit: Kortom, Decathlon heeft mijn zegen *O*
Ik heb een onderbroek met zeem gehad van Decathlon (de 700 serie, dus niet de goedkoopste) en vond de zeem niet lekker zitten. Daarna heb ik een baggy gekocht van Endura met bijpassende onderbroek (kan met knoopjes aan elkaar gezet worden) en dat bevalt veel beter. Ook nog een bib onderbroek, daarbij is bijna alles behalve het kruis gemaakt van doorschijnend luchtig gaasmateriaal. Daardoor is hij minder warm dan een normale bib, maar niet te dragen zonder iets er overheen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Demo schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:26:
[...]
Ik heb een onderbroek met zeem gehad van Decathlon (de 700 serie, dus niet de goedkoopste) en vond de zeem niet lekker zitten. Daarna heb ik een baggy gekocht van Endura met bijpassende onderbroek (kan met knoopjes aan elkaar gezet worden) en dat bevalt veel beter. Ook nog een bib onderbroek, daarbij is bijna alles behalve het kruis gemaakt van doorschijnend luchtig gaasmateriaal. Daardoor is hij minder warm dan een normale bib, maar niet te dragen zonder iets er overheen.
Zoiets heb ik ook idd (bib onderbroek), ook van Decathlon overigens..

Zo zie je maar weer, zoveel mensen zoveel wensen (en smaken ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Hmm, ik ben zo te lezen 1 van de weinigen die in "wijde" kleding fietst zonder zeem? Grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:56
Ik doe zeem op langere tochten. Alles onder de 40 50 kan prima zonder zeem imho.

Maar ik ben de 30 nog niet voorbij dus dat kan het ook zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YAhPu1ooASFO1opzbdOHuR2s/thumb.jpg
nieuwe aanwinst :D
fiets van die ik al sinds mijn 16e heb eindenlijk vervangen, moet zeggen dat 1x11 (kom van 3.x8) best lekker rijdt in het bos, je hoeft wat minder te overbruggen om van helling af naar helling op te schakelen en het bereik is ruim genoeg. Op de weg houdt het onderin niet over, maar wellicht een keer een 34 voor ivp 32. Ook de lefty vork bevalt dusver erg goed, door de lagers wordt ie erg soepel aangesproken en de demping is goed te regelen.

Over de broeken discussie, ik fiets altijd met een echte fietsbroek, heb er nu 1 van shimano en die bevalt prima, afgelopen winter een lange van de decathlon, maar die zakt af, die vind ik niet fijn. Jasje en thermo shirt van de decathlon is daarintegen wel prima.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:54
Ik fiets ook altijd met een echte fietsbroek. Scheelt bovendien weer extra kleding kopen, aangezien ik ook aan wielrennen doe. Andersom gebruik ik de ATB schoenen weer op de racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik zoek ook nog nieuwe schoenen, was eerst van plan ze online te kopen, maar lees nogal wat verschillen in maten bij verschillende merken.. Denk dat ik toch maar langs de LBS ga. Iemand nog tips? ik lees wel wat positieve ervaringen met Mavic.. shimano schoenen ogen een beetje cheap. (heb nu hele oude Lake schoenen, maar de zool is niet echt stijf en wil wat anders dan veters)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 19:25
Mijn eerste post in het MTB draadje \o/.... om maar gelijk verder te gaan in de huidige discussie, ik heb zelf meestal gewoon een baggy Scott broek (kort) aan, heeft binnenbroek met zeem, bevalt beter dan de Decathlon variant (medium price)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:54
@Prulleman maten kunnen inderdaad nogal afwijken. Ik heb Shimano maat 46 terwijl ik normaal gesproken maat 44 draag. Overigens ben ik wel tevreden over mijn schoenen (Shimano M089).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:32
Schoenen passen gaat niet alleen over de lengte, maar juist ook over breedte en verhouding. Ik heb 10 schoenen aangehad die niet lekker zaten, voor ik mijn huidige schoenen heb gekocht.
Kleding moet je passen, het gaat er immers over of het bij jouw lichaam past. Of je moet online 10 dingen bestellen om 9 terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-10 12:27

steel123

Cryman9

Galois schreef op zondag 4 juni 2017 @ 07:56:
[...]

Ik ben enkel een MTB'er, maar ik krijg alleen pijn in mijn kont tijdens het over de weg fietsen. Zodra ik het bos inga ben ik van alle pijn verlost. Dus mij lijkt het dat wielrennen meer pijn doet aan je reet.

Zelf heb ik ook een fox losse fietsbroek met de bijbehorende zeem. Deze onderbroek met zeem is bijna geheel van mesh materiaal, dus vele malen luchtiger dan een bibshort. Door de losse fietsbroek kan de wind er ook fijner bij.

Persoonlijk haat ik de bretels van mijn bibshort, mede doordat het op de buik ook zo hoog doorloopt. Voor mij in de toekomst geen bretels meer maar losse fietsbroeken met 'onderbroeken' met zeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Naja in het bos kom je makkelijker uit het zadel. Dus je skipt ook veel hobbels met je achterwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
steel123 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:50:
[...]

Ik ben enkel een MTB'er, maar ik krijg alleen pijn in mijn kont tijdens het over de weg fietsen. Zodra ik het bos inga ben ik van alle pijn verlost. Dus mij lijkt het dat wielrennen meer pijn doet aan je reet.

Zelf heb ik ook een fox losse fietsbroek met de bijbehorende zeem. Deze onderbroek met zeem is bijna geheel van mesh materiaal, dus vele malen luchtiger dan een bibshort. Door de losse fietsbroek kan de wind er ook fijner bij.

Persoonlijk haat ik de bretels van mijn bibshort, mede doordat het op de buik ook zo hoog doorloopt. Voor mij in de toekomst geen bretels meer maar losse fietsbroeken met 'onderbroeken' met zeem.
vind die bretels broeken juist relax! zakt niet af en knelt niet rond je buik als je gebogen zit. Ik miste ze echt op mijn winterbroek

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Las gisteren dat SRAM nu met de GX Eagle komt. 12 speed 10-50 voor een slx-xt prijs. Interessant :) Ben nooit zo van SRAM geweest, wellicht door slechte ervaringen in de 00's met 7.0 en 9.0 (in een half jaar tijd compleet versleten derraillieurs). Collega is er wel tevreden mee, en vind het juist lekker schakelen.
Persoonlijk vind ik de stapjes tussen de kransjes bij Shimano wat klein, op het rechte stuk is het wel prettig om op je optimale cadans te kunnen trappen, maar in wisselend terrein met kan ik vaak meteen 2 of 3 kransjes op en af schakelen tijdens het versnellen/vertragen. Bij SRAM zijn die stapjes wat groter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik mis eigenlijk niets met een GPX 11 speed, maar wel gaaf dat ze met een 12 speed komen die wel betaalbaar is. De normale shifter vind ik ook niet fijn, maar de gripshift is echt heerlijk.

Edit: linkje naar artikel over de GX Eagle: https://www.fiets.nl/2017...eagle-12speed-drivetrain/

Een adviesprijs van €200 voor een cassette 8)7. De normale GX 11 speed kost ook al €100 en dat vind ik al belachelijk veel (hoop dat die lang mee gaat).

[ Voor 41% gewijzigd door DjVe op 09-06-2017 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 14:23
DjVe schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 07:48:
Ik mis eigenlijk niets met een GPX 11 speed, maar wel gaaf dat ze met een 12 speed komen die wel betaalbaar is. De normale shifter vind ik ook niet fijn, maar de gripshift is echt heerlijk.

Edit: linkje naar artikel over de GX Eagle: https://www.fiets.nl/2017...eagle-12speed-drivetrain/

Een adviesprijs van €200 voor een cassette 8)7. De normale GX 11 speed kost ook al €100 en dat vind ik al belachelijk veel (hoop dat die lang mee gaat).
ff wezen kijken, maar heb je niet alles nodig wat daar staat? of kan je stapsgewijs naar het hele systeem?

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, de cassette is wel prijzig, is dan ook 'het' ding van die groep. En de productie zal vast lastiger zijn dan die standaard tandwieltjes geien al die uitsparingen en pinnetjes. Al met al is het alsnog een upgrade van zo'n 500€, en dan nog een XD hub van zo'n 70€, dus wel een stuk prijziger dan een 2x11 SLX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ook voor die 500 euro (plus 70 xd hub) ben ik er nog geïnteresseerd in. Ik zit er al langer over na te denken om naar een 1X setup te gaan, maar de range bleef altijd wel een probleem als ik alles omrekende. Nu kan je wel een 11-46 (of zelfs 11-50) cassette kopen, daarmee zou de range weer in orde komen, maar dan zit je weer met een aantal rare sprongen op je cassette. Dan liever iets meer betalen en gelijk naar een 10-50 cassette en een nog grotere range erbij pakken. Groot voordeel dat je op het vlakke dan nog niet gelijk op de uiterste krasjes rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
ElmarJ16 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:05:
Ook voor die 500 euro (plus 70 xd hub) ben ik er nog geïnteresseerd in. Ik zit er al langer over na te denken om naar een 1X setup te gaan, maar de range bleef altijd wel een probleem als ik alles omrekende. Nu kan je wel een 11-46 (of zelfs 11-50) cassette kopen, daarmee zou de range weer in orde komen, maar dan zit je weer met een aantal rare sprongen op je cassette. Dan liever iets meer betalen en gelijk naar een 10-50 cassette en een nog grotere range erbij pakken. Groot voordeel dat je op het vlakke dan nog niet gelijk op de uiterste krasjes rijdt.
Die uiterste kransjes is inherent aan 1x hoor. De vertanding van dat 10-50 blok is 10t, 12t, 14t, 16t . Samen met een 32 of 34t voor zit je ook gewoon op de 12 en 10 op de vlakke stukken/asfalt die je hier in nl fietst.

Maar zeker interessant, ik zit zelf ook te twijfelen of ik 1 van mijn fietsen ga upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Het jeukt mij ook om naar 1x te gaan, maar ik rijd op een fiets van 300 euro :') Iedere euro die ik er in stop is in feite jammer en kan ik beter sparen voor een opvolger.. maar ja, upgradekriebels he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Voor NL, met weinig op de weg is de stock 1x11 van mijn 2017 lefty f-si 1 alloy erg prettig, ga binnenkort naar de Ardennen, een kijken hoe het bereik daar bevalt. Als de lichte versnellingen ruim toereikend zijn ga ik er maar eens een 34 voor op zetten, om een beetje extra te hebben op de weg). Of anders in NL met 34 rijden en voor Ardennen wisselen.... (Qua ketting lengte moet dat geen probleem zijn toch?)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Dat ze inherent zijn snap ik. Ik doelde meer op het feit dat je voor een groter tandblad kan zetten en nog steeds een voldoende minimaal verzet hebt, voornamelijk voor de lange en stijlen klimmen in het buitenland. Nu kan je wanneer je naar het buitenland gaat ook gewoon een kleiner voorblad erop zetten en voor Nederland naar een 34 of 36t gaan. Nu maak ik voor mijn werk redelijk wat korte reizen naar het buitenland (voornamelijk Duitsland) en de fiets gaat dan vaak genoeg mee. Ik heb echter geen zij om voor elk tripje mijn voorblad te vervangen. Met 1x12 hoeft dat niet meer en maakt het voor mij een ideale aandrijflijn.

Nu nog wachten op een release datum...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:49
Ligt maar net aan je grootste krans achter... 34/46 zou net moeten lukken met 114/116 links :). Met 112 heb je denk ik een uitdaging.

Maar een 34/11 met een cadans van 90 is 40km/u op een 29'er... Dat heb ik dus echt niet nodig op het asfalt op een MTB.

Ik heb laatst een 32 ovaal met 11-46 cassette op mijn MTB geplaatst. Het enige nadeel is de SunRace cassette. Die gaat te snel van 2 naar 3 tandjes verschil 15 -> 18 daar zit ik vaak tussen te wisselen op vlakkere stukken.

De XT/SLX cassette heeft dat beter voor elkaar. Die gaat van 15 -> 17 -> 19.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 09-06-2017 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:17

Roozzz

Plus ultra

Misschien interessant leesvoer dat aansluit op deze discussie: http://www.velozine.nl/20...ls-en-peren-getallenbrei/
Voor mij behoorlijk verhelderend :)

Ikzelf blijf rustig doorfietsen met 2x11 trouwens. Dat 2e blad is toch wel erg fijn bij uitstapjes buiten Nederland... Zou ik puur in NL fietsen dan zou ik waarschijnlijk voor een 1x11 gaan. Daar kom ik prima mee rond namelijk.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:54
@ElmarJ16 https://www.oneupcomponents.com/collections/switch
Binnen 5min switch je je voorblad :), is vooralsnog goedkoper dan 1x12 (als je nu 1x11 rijdt that is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:13:
Ligt maar net aan je grootste krans achter... 34/46 zou net moeten lukken met 114/116 links :). Met 112 heb je denk ik een uitdaging.

Maar een 34/11 met een cadans van 90 is 40km/u op een 29'er... Dat heb ik dus echt niet nodig op het asfalt op een MTB.

Ik heb laatst een 32 ovaal met 11-46 cassette op mijn MTB geplaatst. Het enige nadeel is de SunRace cassette. Die gaat te snel van 2 naar 3 tandjes verschil 15 -> 18 daar zit ik vaak tussen te wisselen op vlakkere stukken.

de fsi 1 komt met 11-42 achter (en 32 voor), ik weet verder niks van cadans, maar met 32/11 op 29" houdt het niet over als je wind mee hebt, ik rijdt op de weg zelden lichter dan 32/11. Is op zich te doen, maar lijkt me wel prettig als je een verzet extra hebt, voor het viaduct af of wind mee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:29:
[...]

de fsi 1 komt met 11-42 achter (en 32 voor), ik weet verder niks van cadans, maar met 32/11 op 29" houdt het niet over als je wind mee hebt, ik rijdt op de weg zelden lichter dan 32/11. Is op zich te doen, maar lijkt me wel prettig als je een verzet extra hebt, voor het viaduct af of wind mee.
Wij zoeken andere dingen in een fiets. Dat lees ik al wel. Daarom hebben we ook verschillende fietsen ;) Als ik een viaduct af niet meer mee kan trappen omdat de cadans te hoog wordt, dan heb ik pech en ga ik maar wat minder hard ;)

Het is een MTB, die komt alleen richting start route en op de weg terug naar huis op het asfalt. En laat ik daar nou net niet teveel energie willen verbruiken ;)

Misschien is het tijd voor een racefiets? :P

En nog een klein dingetje over cadans, met een cadans van 90 rijd je op 32/11 bijna 37km/u. Als je altijd op 32/11 rijdt op het asfalt wordt het denk ik tijd om maar eens wat sneller rond te gaan ;) 90rpm is niet hoog, ligt een beetje aan je lichaamsbouw of het nog fijn fietst. Ben je wat minder geoefend o, wat langer en heb je flink wat gewicht in je benen dan is 95/100rpm meestal wel de max, daarboven ga je zitten schudden op je fiets. Heb je wat kortere pootjes en minder gewicht om rond te trappen dan gaat het wat makkelijker boven de 100rpm.

Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap maar wat ik om me heen zie en hoor.

Het kan natuurlijk ook dat je continu richting de 40km in het uur fietst.

Met een 11/42 kun je met een standaard ketting wel naar een 34 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:42:
[...]

Wij zoeken andere dingen in een fiets. Dat lees ik al wel. Daarom hebben we ook verschillende fietsen ;) Als ik een viaduct af niet meer mee kan trappen omdat de cadans te hoog wordt, dan heb ik pech en ga ik maar wat minder hard ;)

Het is een MTB, die komt alleen richting start route en op de weg terug naar huis op het asfalt. En laat ik daar nou net niet teveel energie willen verbruiken ;)

Misschien is het tijd voor een racefiets? :P

En nog een klein dingetje over cadans, met een cadans van 90 rijd je op 32/11 bijna 37km/u. Als je altijd op 32/11 rijdt op het asfalt wordt het denk ik tijd om maar eens wat sneller rond te gaan ;) 90rpm is niet hoog, ligt een beetje aan je lichaamsbouw of het nog fijn fietst. Ben je wat minder geoefend o, wat langer en heb je flink wat gewicht in je benen dan is 95/100rpm meestal wel de max, daarboven ga je zitten schudden op je fiets. Heb je wat kortere pootjes en minder gewicht om rond te trappen dan gaat het wat makkelijker boven de 100rpm.

Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap maar wat ik om me heen zie en hoor.

Het kan natuurlijk ook dat je continu richting de 40km in het uur fietst.
tegen de 30/u op de weg.. . rij vaak +/- 8 KM over de weg naar de route in Dorst (en weer 8 terug)...
misschien maar eens leren met een hogere cadans te trappen :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:45:
[...]

tegen de 30/u op de weg.. . rij vaak +/- 8 KM over de weg naar de route in Dorst (en weer 8 terug)...
misschien maar eens leren met een hogere cadans te trappen :)
Even snel gerekend is dat een cadans van 73. Niets mis mee, maar een hogere cadans kan een stuk fijner fietsen. In het begin kan het onnatuurlijk en onwennig aanvoelen maar ga het langzamerhand eens verhogen, puur op gevoel.

Als je gaat zitten schudden op je fiets ga je iets terug. Ik zou beginnen om op de 13 te fietsen en na een tijdje over te schakelen op de 15.

[ Voor 28% gewijzigd door Ruud op 09-06-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
hebben jullie overigens nog fietscomputers (voor snelheid, cadans etc)? ik gebruik nu strava, leuk voor gemiddelde snelheid, km, tijd achteraf e.d. maar niet handig onderweg..

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 09-06-2017 13:52 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
De Garmin Edge 25 is al een complete computer zo te lezen. Grafisch niet zo boeiend maar wat wil je voor eye-candy tijdens het fietsen? De 520 is een stap hoger en completer (vermogensmeting bijvoorbeeld). Daarna ga je naar de 820/1000. Het voordeel hiervan is dat je er nog mee kunt navigeren met fatsoenlijke kaarten. De 520 ondersteunt ook navigatie maar is zeer beperkt qua opslagruimte (non-expandable).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:49:
[...]

Even snel gerekend is dat een cadans van 73. Niets mis mee, maar een hogere cadans kan een stuk fijner fietsen. In het begin kan het onnatuurlijk en onwennig aanvoelen maar ga het langzamerhand eens verhogen, puur op gevoel.

Als je gaat zitten schudden op je fiets ga je iets terug. Ik zou beginnen om op de 13 te fietsen en na een tijdje over te schakelen op de 15.
Een cadans van 73 vind ik wel aan de lage kant hoor... Tenzij je alleen maar aan het klimmen bent dan... :-)

Een lage cadans vind ik erg belastend voor knieën (en ik ga dan ook eerder met mijn rug 'trekken').

Ik zit gemiddeld tijdens een route in NL rond de 90, maar probeer eigenlijk wel hoger. Op de racefiets zit ik vaak tegen de 100.
Prulleman schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:52:
hebben jullie overigens nog fietscomputers (voor snelheid, cadans etc)? ik gebruik nu strava, leuk voor gemiddelde snelheid, km, tijd achteraf e.d. maar niet handig onderweg..
Garmin Edge 1000. Prachtig apparaat...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ruud schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:57:
De Garmin Edge 25 is al een complete computer zo te lezen. Grafisch niet zo boeiend maar wat wil je voor eye-candy tijdens het fietsen? De 520 is een stap hoger en completer (vermogensmeting bijvoorbeeld). Daarna ga je naar de 820/1000. Het voordeel hiervan is dat je er nog mee kunt navigeren met fatsoenlijke kaarten. De 520 ondersteunt ook navigatie maar is zeer beperkt qua opslagruimte (non-expandable).
Precies dit. Ik heb een Edge 25 omdat ik voornamelijk iets wilde dat mijn tracks opneemt zonder dat ik na 2 uur een lege smartphone heb. Zelfs rudimentaire navigatie obv een vooraf ingeladen route is mogelijk.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:06
Ik rij met de edge touring. OSM kaarten erop, past ook op mijn racefiets en leuk geprijsd geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

maartend schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:41:
Ik rij met de edge touring. OSM kaarten erop, past ook op mijn racefiets en leuk geprijsd geweest.
Die doet geen cadans, dat was iets wat Prulleman wel noemde in zijn vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:06
Demo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:24:
[...]
Die doet geen cadans, dat was iets wat Prulleman wel noemde in zijn vraag..
Oops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Wat verder gelezen​, op MTB wordt niet veel met cadans sensor gereden lijkt het, meer voor racefiets, of althans op de weg.. nog even denken of het me waard is. Kan ook nog kijken of ik mijn moto 360 beetje aan mijn stuur kan knopen. Heb je ook alle Strava data voor je neus (aan je pols is gewoon niet te lezen in het bos)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ruud schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:13:

Het enige nadeel is de SunRace cassette. Die gaat te snel van 2 naar 3 tandjes verschil 15 -> 18 daar zit ik vaak tussen te wisselen op vlakkere stukken.

Precies dit maakt voor mij de overstap naar Eagle ik interessant. Ik heb ook al naar die sunrace cassette (en one up shark) lopen kijken, maar die 15-18 stap is gewoon teveel. Shimano heeft dat beter op die plek maar ga je naar de uiterste kijken dan krijg je opeens een stap 37-46 (24%!). De stappen van Eagle zitten toch net allemaal wat beter.

Komt ook nog bij kijken dat ik nu nog 2x10 rijd en ik dus de stap naar 1x. Sram geeft nu mij met hun GX de mogelijkheid om gelijk op Eagle over te gaan. De kosten zijn iets duurder dan een shimano opstelling, maar voor mij het wel waard. Verder heb ik Ispec-1 remmen en heeft shimano met de m8000 Ispec-2, wat niet compatible is met mijn remmen. Nu zijn er weer shifters met Ispec-1, maar je blijft dan weer met die 'oude' standaard zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:13:
Wat verder gelezen​, op MTB wordt niet veel met cadans sensor gereden lijkt het, meer voor racefiets, of althans op de weg.. nog even denken of het me waard is. Kan ook nog kijken of ik mijn moto 360 beetje aan mijn stuur kan knopen. Heb je ook alle Strava data voor je neus (aan je pols is gewoon niet te lezen in het bos)
Klopt. Mijn cadanssensor heb ik ook op mijn racefiets zitten. Een paar keer (zeker in het begin :)) verwisseld (is nl erg makkelijk te doen) omdat ik toch nieuwsgierig was, maar op de MTB heb je veel minder 'constante snelheid' dan op de racefiets en is de cadans m.i. ook veel minder interessant. Ik gebruik 'm in ieder geval niet meer op mijn Edge 1000 op de MTB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je zou ook een Wahoo RFLKT kunnen overwegen en dan een losse candans en hartslagmeter erbij kopen. Ben je niet direct zoveel geld kwijt + de sensoren kan je altijd nog gebruiken icm andere computers.

RFLKT (of de RFLKT+) is voor weinig op MP te vinden en werkt heel behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ElmarJ16 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 17:21:
[...]

Precies dit maakt voor mij de overstap naar Eagle ik interessant. Ik heb ook al naar die sunrace cassette (en one up shark) lopen kijken, maar die 15-18 stap is gewoon teveel. Shimano heeft dat beter op die plek maar ga je naar de uiterste kijken dan krijg je opeens een stap 37-46 (24%!). De stappen van Eagle zitten toch net allemaal wat beter.

Komt ook nog bij kijken dat ik nu nog 2x10 rijd en ik dus de stap naar 1x. Sram geeft nu mij met hun GX de mogelijkheid om gelijk op Eagle over te gaan. De kosten zijn iets duurder dan een shimano opstelling, maar voor mij het wel waard. Verder heb ik Ispec-1 remmen en heeft shimano met de m8000 Ispec-2, wat niet compatible is met mijn remmen. Nu zijn er weer shifters met Ispec-1, maar je blijft dan weer met die 'oude' standaard zitten.
Gisteren nog even zitten kijken GX upgrade, maar die kost 509€+de bijbehorende body. Vind ik niet meer "iets" duurder.
Da's 1/3e van de nieuwprijs van mijn fiets, is voor mij effe te gek.
En dan dus nog de afschrijving/slijtage ervan, waardoor je om de paar duizend kilometer circa 230€ kwijt bent voor een ketting en cassette. Dan is het toch gauw een stuk duurder dan een SLX of XT set waar de cassette+ketting nog niet de helft kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmie1973
  • Laatst online: 05-10 15:12
Ik heb besloten de 122,5 te bestellen. Deze zit nu gemonteerd en zit perfect.
Fiets weer als nieuw en schakel weer perfect.

Ondertussen al een paar keer een gedeelte van de MTB route van Exloo gereden.
http://www.mtbroutes.nl/route/309/Exloo

Maar als ik bij Zandgat Kremer ben, dan zitten daar een paar flinke klimmen in.
Nu gaat het grootste gedeelte goed, maar er zijn 2 dusdanig steil dat ik het allerlaatste stukje niet boven kom. M'n achterwiel schiet dan door en dan sta ik opeens stil terwijl ik bijna boven ben.

Wat moet ik anders doen om toch boven te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:17

Roozzz

Plus ultra

Remmie1973 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:41:
Ik heb besloten de 122,5 te bestellen. Deze zit nu gemonteerd en zit perfect.
Fiets weer als nieuw en schakel weer perfect.

Ondertussen al een paar keer een gedeelte van de MTB route van Exloo gereden.
http://www.mtbroutes.nl/route/309/Exloo

Maar als ik bij Zandgat Kremer ben, dan zitten daar een paar flinke klimmen in.
Nu gaat het grootste gedeelte goed, maar er zijn 2 dusdanig steil dat ik het allerlaatste stukje niet boven kom. M'n achterwiel schiet dan door en dan sta ik opeens stil terwijl ik bijna boven ben.

Wat moet ik anders doen om toch boven te komen?
Moeilijk om zo te zeggen waar het aan ligt. Basis is om te zorgen dat je achterwiel grip blijft houden. Meest voor de hand ligt om hierbij te denken aan:
- Gewichtsverdeling op de fiets (meer gewicht op achterband geeft meer grip)
- Traptechniek (een hogere trapfrequentie maakt het makkelijker om grip te blijven houden)
- Banden met voldoende grip
- Bandenspanning niet te hoog.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
+1 voor de bandenspanning, die moet echt niet te hoog zijn 2 tot 2.5 1,7 -2.0 (voor mag iets minder als achter) bar is al voldoende (uiteraard ook afhankelijk van je gewicht, rijstijl en terrein)

verder wat @Roozzz allemaal zegt, welke banden heb je, hebben ze nog genoeg grip.
en qua rijstijl als je in een te zwaar verzet naar boven gaat, dan gaat het laatste stukje meestal het moeilijkst, wellicht kan je beter je snelheid erin houden als je verder terug schakeld.

Ik heb gisteren (naar aanleiding van de cadans discussie een stukje terug) ook maar eens bewust een rondje Dorst (en stuk over de weg) gereden met 1-2 versnellingen lichter dan wat ik normaal rij, en dat was verbazend positief, je kan dan meer focussen op gewoon snel blijven trappen en je behoud je snelheid dan een stuk makkelijker, zowel vlak als in bochten/klimmetjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 14-06-2017 13:49 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:13
Weet ook niet of je blijft zitten of gaat staan tijdens de klim dan. Als je gaat staan verlies je vaak druk op je achterwiel waardoor die gaat slippen. In veel gevallen kan je met de juiste gewichtsverdeling een hoop grip creeren. Je moet alleen wel weer opletten dat je niet te weinig druk voor krijgt zodat je voorwiel los komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Exact, speel maar eens hoe je op de fiets tijdens een klim en wat het doet met je grip.

Bij de modernere geometrie is het aan te raden meer in het zadel te blijven. Maar ook dingen als hoe recht op je zit wil verschil maken in snel en soepel klimmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

2+ bar is zelfs al gauw veel hoor, ik rijd de Utrechtse Heuvelrug doorgaans met ongeveer 1.7 voor en 1.8 achter. (rijdersgewicht gok ik op 82 kg) Ginkelduin (Leersum) was te mul vorige week, maar daar zakte je tot je enkels weg in het zand.
Qua techniek, niet van het zadel af, dan ga je stoempen en slaat je wiel meteen door. Bij steile klimmen waar je door gaat slippen zou ik naar voren gaan zitten (punt van het zadel 'bijna in je gat') en met je bovenlijf bijna op je stuurpen gaan liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Demo op 14-06-2017 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Kijk ook goed naar waar je op je zadel zit. Bij echt stijlen klimmen schuif ik echt ver naar voren op het zadel dat ik al bijna op het puntje zit. Verder goed naar je bandenspanning kijken. Ik zag iemand hier al 2 tot 2.5 baar aanraden, maar ik rijd liever nog lager (1.6 tot 1.8). Probeer ook hier mee eens te spelen. Je zal zien dat je zelfs sneller kan gaan met lage druk dan met een (te) hoge druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmie1973
  • Laatst online: 05-10 15:12
Bedankt voor de tips, ik ga het gewoon weer proberen :)
Het zal me gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:41
Demo schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:51:
2+ bar is zelfs al gauw veel hoor, ik rijd de Utrechtse Heuvelrug doorgaans met ongeveer 1.7 voor en 1.8 achter. (rijdersgewicht gok ik op 82 kg) Ginkelduin (Leersum) was te mul vorige week, maar daar zakte je tot je enkels weg in het zand.
Qua techniek, niet van het zadel af, dan ga je stoempen en slaat je wiel meteen door. Bij steile klimmen waar je door gaat slippen zou ik naar voren gaan zitten (punt van het zadel 'bijna in je gat') en met je bovenlijf bijna op je stuurpen gaan liggen.
Hier UH op voor 1.9 en achter 2.0
Merk voor mij dat dit wel prettig werkt.
Kan me goed voorstellen dat ik niet 2.0+ wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
De lol van tubeless is toch juist om aan 1 bar al genoeg te hebben? Ik heb in mijn 26" banden van 2.2" breed (NoNo/RaRa) ongeveer 1,5 bar zitten, met binnenband.
Filmpje uit deze post ook gezien? jekker in "Het grote mountainbike topic (deel 13)"

Ik lees veel dat je in je zadel moet gaan zitten. Ik zit dan meestal een paar cm boven mijn zadel: dan kan je de hobbeltjes opvangen, omdat je anders (met hardtail) juist na de hobbeltjes wegglijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 16:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

1 bar is wel erg weinig, dat fietst niet lekker omdat de banden dan gaan zwalken. Ik ben wel eens op mijn bek gegaan omdat de band na een jump te hard terug veerde door te lage spanning.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Bandendruk is ook afhankelijk van je velgbreedte, gewicht en doel, wat bij de één werkt hoeft bij de ander niet te werken. Heb wel het idee dat de meeste eerder met te veel dan te weinig druk rijden.

Voor rij ik (78kg) overigens op een tubeless 3" band op 52mm velg met 0.95 bar en achter een 2.2" band op 25mm velg met 1.8 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
zonoskar schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 17:25:
1 bar is wel erg weinig, dat fietst niet lekker omdat de banden dan gaan zwalken. Ik ben wel eens op mijn bek gegaan omdat de band na een jump te hard terug veerde door te lage spanning.
1 bar was een beetje overdreven om een punt te maken ;) Maar bij de MTB-club is het heel simpel: alle minder ervaren leden rijden met teveel bandenspanning. Ervaren leden hebben geleerd om daar niet over te zeuren, maar zodra het onderwerp ter sprake komt is de band bijna altijd veel te hard. Als je hem niet kan indrukken met je vinger, hoe ga je dan grip krijgen op een rotsig paadje? :X

Over hellingen beklimmen: vandaag nog eens gedaan, belachelijke helling wat de trainer wel een leuk idee vond (50% of zoiets). Ik ga dan juist staan op mijn pedalen, om gedoseerd kracht te zetten. Zoals in dat filmpje van Jekker wordt beschreven: met klikpedalen kan je relatief makkelijk de pedalen rond trappen, in plaats van naar beneden stoempen. Ik zet beheerst kracht, de hele slag rond (behalve misschien midden bovenin ;)). Door te staan is dat voor mij makkelijker, en kan je makkelijker op hobbeltjes reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1 bar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakam
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10 13:36
MBV schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 23:35:
[...]
...
Over hellingen beklimmen: vandaag nog eens gedaan, belachelijke helling wat de trainer wel een leuk idee vond (50% of zoiets). Ik ga dan juist staan op mijn pedalen, om gedoseerd kracht te zetten. Zoals in dat filmpje van Jekker wordt beschreven: met klikpedalen kan je relatief makkelijk de pedalen rond trappen, in plaats van naar beneden stoempen. Ik zet beheerst kracht, de hele slag rond (behalve misschien midden bovenin ;)). Door te staan is dat voor mij makkelijker, en kan je makkelijker op hobbeltjes reageren.
Vorig jaar nog techniek training gehad met de club, en dit is ook zo aangeleerd! Als het echt steil word, moet je rechtstaan. Zelf nog niet onder de knie hoe dit het beste werkt, maar ik blijf proberen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:28

Tarin

Just plain weird.

Vraagje over schakeltechniek: ik heb een set Shimano Deore XT combi-rem/schakel-hendels uit het begin van de jaren '90 (ST-M090) op onze tandem, waarvan de linkerschakelhendel niet meer grijpt met als gevolg dat de ketting altijd op het kleinste blad valt.

De vintage-look zal me een worst wezen, ik wil (als onze kleine groot genoeg is om in een zitje te mogen - een aanhanger achter de tandem wordt ons iets te 'convoi exceptionel', en die dingen zijn duur) weer gewoon fietsen en daarbij van voorblad kunnen wisselen ;).

Tweedehands M090 / M095 setjes gaan hard over de €50 tot zelfs €150. Kan ik ze vervangen door een modernere versie, of moeten de derailleurs (en ook de cantilever remmen?) dan ook vervangen worden? Ik lees iets over Travel Agents om V-brake-hendels voor Cantilever-remmen te gebruiken, of is een setje V-brake-armen dan een betere optie?
Vergeet ik nog andere dingen?

Een beetje fiets-onderhoud (remblokjes, ketting, schijfremmen-olie vervangen) heb ik inmiddels gedaan, maar weinig aan (fijnafstelling van) derailleursystemen.
Kunnen hier bijvoorbeeld de sprongen in kabel-lengte niet overeenkomen met de stappen die de derailleur van blad naar blad moet maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Tarin op 15-06-2017 12:05 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
@Tarin: Je hebt nu dus een remhendel en shifter in 1, maar het ziet eruit en werkt als remhendel en shifter? Waarom koop je niet een shifter en een remhendel? Versnellingen boeit bij mijn weten niet welke je koopt, als het maar voor 3 bladen is komt het wel goed. Remmen weet ik niet wat het verschil is tussen V-brake en cantilever.

En even captain obvious: is het niet gewoon een kwestie van teveel zand/rotzooi in de shifter, waardoor een veertje niet meer werkt? WD40 al geprobeerd? Kapot is het toch al, dus even wat WD40 in de shifter spuiten lijkt me geen kwaad kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 09-10 16:05

JT

VETAK y0

Binnenkort ga ik m'n hele mtb uit elkaar trekken om het eens goed te onderhouden en schoon te maken. Ik heb wel iets verstand ervan maar een hele fiets uit elkaar trekken heb ik toch echt geen ervaring mee :P Is er iemand die woont tussen Zwolle en Harderwijk die mij eventueel zou willen helpen als ik er niet uit kom? Vergoeding hebben we het wel over ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

MBV schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 11:52:
@Tarin: Je hebt nu dus een remhendel en shifter in 1, maar het ziet eruit en werkt als remhendel en shifter? Waarom koop je niet een shifter en een remhendel? Versnellingen boeit bij mijn weten niet welke je koopt, als het maar voor 3 bladen is komt het wel goed. Remmen weet ik niet wat het verschil is tussen V-brake en cantilever.
Omdat ik ofwel een set remhendels en een set shifters, ofwel een set combi-units nodig heb, en de combi-oplossing tot nu toe goed werkt.
Er lijkt een verschil in kabel-travel te zitten tussen V-brake en cantilever, dus die zijn helaas niet 1:1 uitwisselbaar.
Liefst zou ik er gewoon snel een losse 3-positie shifter bij plempen, dan werkt alles iig weer. Er moeten ook nog een set nieuwe pedalen, bagagedragers, een voorband en een kinderzitje bij, dus het wordt al duur genoeg.

Misschien dat ik anders dit setje probeer. Hoef ik iig niet met tweedehands meuk die het misschien na 100 keer schakelen begeeft te klooien, en die werken gewoon met cantilever-armen. Ervan uitgaande dat een Acera-hendel op een Deore-derailleur geen rare fratsen uithaalt.
En even captain obvious: is het niet gewoon een kwestie van teveel zand/rotzooi in de shifter, waardoor een veertje niet meer werkt? WD40 al geprobeerd? Kapot is het toch al, dus even wat WD40 in de shifter spuiten lijkt me geen kwaad kunnen.
Ik heb hem al een keer geprobeerd te servicen, en ik had toen het idee dat het veertje wat ervoor zorgt dat de hendel op de twee overige posities 'grijpt' lam is en niet genoeg kracht meer heeft om het blokje in de vertanding te duwen.

[ Voor 24% gewijzigd door Tarin op 15-06-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Tarin: Een losse schakelaar werkt gewoon. Als je de oude van je remhendel afzaagt, kun je elke 3spd shifter gebruiken die je wilt (zelfs 3spd SRAM varianten). Dan hoef je ook geen remhendels te vervangen en/of je remmen. Wel even zorgen dat ie los op het stuur komt middels zo'n klemband, dus daar moet wel plek voor zijn.

Bv deze SRAM

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

zonoskar schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:12:
@Tarin: Een losse schakelaar werkt gewoon. Als je de oude van je remhendel afzaagt, kun je elke 3spd shifter gebruiken die je wilt (zelfs 3spd SRAM varianten). Dan hoef je ook geen remhendels te vervangen en/of je remmen. Wel even zorgen dat ie los op het stuur komt middels zo'n klemband, dus daar moet wel plek voor zijn.

Bv deze SRAM
Plek is een beetje het probleem, en voordat ik ga zagen is het misschien netter complete hendels te vervangen. Een nieuw setje Acera kan niet echt slechter veel werken dan de huidige, 25 jaar oude XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Tarin schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:52:
Plek is een beetje het probleem, en voordat ik ga zagen is het misschien netter complete hendels te vervangen. Een nieuw setje Acera kan niet echt slechter veel werken dan de huidige, 25 jaar oude XT.
Maar dan zit je met de cantilever remmen, die werken niet (goed) op die Acera hendels. Een V-brake trekt veel minder kabel, dus je remkracht op een cantilever rem wordt drastisch gereduceerd. Maar een setje V-brakes voor extra remkracht op een tandem is volgens mij nooit verkeerd. Moet je wel meer geld uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

zonoskar schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:06:
[...]

Maar dan zit je met de cantilever remmen, die werken niet (goed) op die Acera hendels. Een V-brake trekt veel minder kabel, dus je remkracht op een cantilever rem wordt drastisch gereduceerd. Maar een setje V-brakes voor extra remkracht op een tandem is volgens mij nooit verkeerd. Moet je wel meer geld uitgeven.
Vandaar deze, die (volgens de leverancier) voor cantilevers geschikt zijn. Ik was wat onduidelijk, het eerste setje wat ik linkte is inderdaad een nieuwere, voor V-brakes, maar dat gaat inderdaad niet werken zonder extra zooi (Travel Agent of nieuwe remarmen, voor zover dat op het frame past).

[ Voor 14% gewijzigd door Tarin op 15-06-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Iemand hier tips voor het instellen van routes op een Windows 10 telefoon?

De app Cyclers trackt echt heel erg goed en kan ook syncen met Strava, maar bestaande routes via die app afleggen... ik heb het nog niet voor elkaar. Nu al 2x de groene mountainbike route in Nijmegen proberen te fietsen en telkens na een paar afslagen ben ik de weg kwijt :P

Fietsen bevalt trouwens echt goed. Vans met flats is voor mij echt een super combinatie. Qua kleding draag ik alleen nog een fietsboxer met daarboven normale sport kleren. Vind dat lossere een stuk prettiger dan al die strakke broeken/shirts. Alleen nog handschoentjes, want door 't zweten heb ik echt snel minder grip/controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
GPS Hiking Mate 10 gebruik ik altijd om mij te oriënteren in de bossen / op de bergen. Je kunt interne kaarten gebruiken, maar ook kaarten als openstreetmap (ook offline). Route laden en klaar, het is geen full blown route navigatie die precies zegt welke afslag je moet pakken, maar middels de tracking die erin zit en de gedetailleerde kaarten ben ik nog niet verkeerd gefietst in binnen- en buitenland. Ik gebruik het dan ook echt als vervanger van de analoge kaart om de route op die manier te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:27
Allereerst excuus voor alle Engelse termen, al mijn kennis komt van het internet en daar leveren Engelse zoektermen meer op. Ik heb ook geen idee hoe de onderdelen heten in het Nederlands :+

Heeft iemand hier ervaring met het uitvullen van een crown race? Ik heb een nieuw 1" balhoofd gekocht en ben in bezit van een 25.4mm vork (meet onderaan 25.8mm). De crown race van de headset heeft een binnendiameter van 26.6mm en is (gok ik) voor een 26.4mm vork. Is deze 1mm verschil uit te vullen (ik lees dingen over frisblikjes of Loctite 641) of moet ik opzoek naar een nieuwe 25.4mm crown race?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Weekendje Ardennen met een collega. Zelf geen MTB meer maar wel een gravelbike dus daar dan maar wat MTB routes mee doen. Zo gezegd zo gedaan. MTB is vast leuker en praktischer maar toch 2 dagen dikke lol. Al denk ik dat de remblokken nu wel zo goed als op zijn.

Vrijdag route Spa 6 vanaf Camping Polleur. Zou iets van 48 km moeten zijn incl. heen rijden vanaf de camping. Score werd wegens verkeerd rijden 64km. Incl. 2 lekke banden + een bak friet en hamburger in Spa.

Dag 2 route Theux. Zou 58 moeten zijn, maar waren na 48 weer terug bij het begin. Roestige rijstijl wat aangepast en dus meer staan in de afdaling. Resultaat geen lekke banden. Vroeg weg gegaan en op tijd weer terug op de camping dus dan maar aan het bier. Nog nachtje geslapen en vandaag weer huiswaarts. Plan was om vandaag ook nog ergens een rondje te doen maar zo wel geslaagd genoeg. Volgend jaar weer een poging en dan maar weer een MTB mee denk ik 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 04-10 09:17
Freakster86 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 12:37:
Even terugkomend op de Shimano Saints; besteld, ontvangen en gelijk weer retour. Misschien een maandagochtend product, maar uit de doos al vol met krassen... en de rest van de afwerking liet ook te wensen over. Gelijk geretourneerd en CarbonCycles Exotic Alloy pedalen besteld (oude Nano-X model). Zojuist binnen gekomen en gemonteerd. Echt mooie pedalen. Straks uitproberen :)

Merkte wel dat pedalen vervangen met de fiets op de kop nou niet bepaald ideaal is. Zou graag zo'n montagestandaard van de Lidl willen kopen, maar die stond 2 maanden geleden in de folder. Vraag me dus af of die nog binnen afzienbare tijd beschikbaar komen. Anders https://www.amazon.de/gp/product/B00EQ5G446/ maar voor 35 euro bestellen? Lijkt mij toch min of meer dezelfde standaard te zijn?
Vast een prima standaard, maar pedalen vervangen moet je gewoon met de fiets rechtop doen, zelfs een parktool trek je om met een pedaalsleutel :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

wilmardo schreef op zondag 18 juni 2017 @ 19:53:
Allereerst excuus voor alle Engelse termen, al mijn kennis komt van het internet en daar leveren Engelse zoektermen meer op. Ik heb ook geen idee hoe de onderdelen heten in het Nederlands :+

Heeft iemand hier ervaring met het uitvullen van een crown race? Ik heb een nieuw 1" balhoofd gekocht en ben in bezit van een 25.4mm vork (meet onderaan 25.8mm). De crown race van de headset heeft een binnendiameter van 26.6mm en is (gok ik) voor een 26.4mm vork. Is deze 1mm verschil uit te vullen (ik lees dingen over frisblikjes of Loctite 641) of moet ik opzoek naar een nieuwe 25.4mm crown race?
Passen de cups van het balhoofd wel in je frame? Dit klinkt als een heel oud frame, ik vermoed dat je hier weinig informatie gaat vinden over dergelijk oud spul. Kijk eens op de website van Sheldon Brown, je hebt waarschijnlijk een verkeerd balhoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Aluminium bodies en invreten, daar is natuurlijk al veel over geschreven.

Maar, vreet een aluminium Novatec-body sneller in dan een body van bijvoorbeeld DT-Swiss? (goedkoop vs duur) Iemand praktijk ervaring?

Side note:
Afgelopen twee weken bezig geweest met het onderhoud van een Reverb Stealth. Met twee rechter handen en de basic tools is het te doen. Het luistert nauw en is een oliebende. Aangezien een revisiesetje 45 euro kost en een volledige revisie incl materiaal op 95/100 euro zit zou ik zeggen; besteed het uit :)

Totaal heeft het me nu ook 100 euro gekost inclusief ontbrekend gereedschap (speciale rockshox tool, steeksleutel 34 en ringsleutel 23) en olie.

Leuk om te doen en om de Reverb te begrijpen, dat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Dat met de reverb herken ik wel. Ik ging ook met 2 rechterhanden er mee aan de slag en de eerste keer faalde. Kon ik alles nog een keer opnieuw doen.

Ik ben het over het uitbesteden niet helemaal met je eens. Je hebt naast de volledige service kit (a €40) ook een basic service kit (a €10). Wanneer je je pen regelmatig onderhoud dan is de basic service kit voldoende en ben je rond de 20 Euro kwijt per beurt. Om elk jaar (of 2) je pen op te sturen a 100? Euro dan ben je wel een stuk duurder uit.

Een directe vergelijking tussen je Novatec body en een dt swiss body heb ik niet. Wel vind ik mijn dt swiss body toch ook aardig goed invreten, dus ik denk dat daar weinig verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 04-10 09:17
Is de basic service kit echt voldoende? De levensduur van een reverb is toch pak m beet een week? ;)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-10 15:21
Ik ben bezig met het vervangen van mijn balhoofdlager, bij het vastzetten van mijn stuur op mijn stuurpen staat dat ik 5NM niet mag overschrijden bij het vastdraaien van de boutjes.

Gebruiken jullie hier altijd een momentsleutel voor, of gewoon op gevoel?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Laatst online: 08-10 14:23
Strider schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:52:
Ik ben bezig met het vervangen van mijn balhoofdlager, bij het vastzetten van mijn stuur op mijn stuurpen staat dat ik 5NM niet mag overschrijden bij het vastdraaien van de boutjes.

gevoel, heb erg gelet op hoe vast het zat (best wel zeg maar) en dat weer benaderd...
zorg dat iig alles goed schoon is qua zand e.d.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinus op 20-06-2017 08:57 ]

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

Altijd op gevoel gedaan, nu bij mijn nieuwe (alu) fiets staat op een aantal plekken ook het moment.. twijfel om een moment sleutel te halen.. Ik vermoed dat het bij een alu frame wat minder nauw komt, maar dat je bij carbon (frame EN onderdelen) toch echt niet zonder kan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:54
Op het gevoel draai je vaak vaster dan je zou moeten, je verbaast je hoe niet vast 5Nm lijkt :)
Voor die paar tientjes wat je uitgeeft voor een momentsleutel zou het zonde zijn als je je bouten van je stuurpen kapot draait of je stuurpen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Het kan op gevoel, maar ik gebruik altijd wel een momentsleutel. Kost je €60, maar als ik zie hoevaak ik die dan wel niet gebruik dan valt dat reuze mee. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik een carbon fully rijd en de lagers daarvan al helemaal met het juiste moment vastgezet moeten worden. Laatst ook nog gebruikt om de clutch van m'n derailleur in te stellen, dus je gebruik hem ook echt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 20:01:
Dat met de reverb herken ik wel. Ik ging ook met 2 rechterhanden er mee aan de slag en de eerste keer faalde. Kon ik alles nog een keer opnieuw doen.

Ik ben het over het uitbesteden niet helemaal met je eens. Je hebt naast de volledige service kit (a €40) ook een basic service kit (a €10). Wanneer je je pen regelmatig onderhoud dan is de basic service kit voldoende en ben je rond de 20 Euro kwijt per beurt. Om elk jaar (of 2) je pen op te sturen a 100? Euro dan ben je wel een stuk duurder uit.

Een directe vergelijking tussen je Novatec body en een dt swiss body heb ik niet. Wel vind ik mijn dt swiss body toch ook aardig goed invreten, dus ik denk dat daar weinig verschil in zit.
True, ik ging idd uit van een volledige beurt. In de servicekit die ik van bike-components kreeg zat ook de laatste IFP trouwens (donkerblauw). Daar schijnt de reverb weer duurzamer van te worden.

Voor wat betreft momentsleutels, ik draai het meeste op gevoel vast maar een momentsleutel is echt wel nuttig.

Zeker voor de kleinere boutjes die je op max moment vast moet zetten.

Tip: altijd de momentsleutel ontspannen als je klaar bent! Anders is ie voor het aflezen van het moment niets meer waard.

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud op 20-06-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-10 20:36

Je zou deze ook kunnen gebruiken, is iets goedkoper. Maar minder precies dan een echte momentsleutel maar nog altijd beter dan alleen met de hand. Heb geen ervaring met carbon frame/onderdelen dus daar moeten de experts dan maar wat over zeggen :P
https://www.mantel.com/topeak-combotorq-wrench-bit-set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Arthur23 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:17:
[...]

Je zou deze ook kunnen gebruiken, is iets goedkoper. Maar minder precies dan een echte momentsleutel maar nog altijd beter dan alleen met de hand. Heb geen ervaring met carbon frame/onderdelen dus daar moeten de experts dan maar wat over zeggen :P
https://www.mantel.com/topeak-combotorq-wrench-bit-set
Ik heb deze zelf ook gehaald, nadat ik mijn PT momentsleutel ongelukkig heb laten vallen. Dit werkt ook gewoon prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik heb ook een paar van die dingen van Canyon liggen. Iets in mij zegt dat dit een stuk beter werkt dan een goedkope momentsleutel van welk merk dan ook. (Voor kleine momenten)

Al kun je aan de accuraatheid twijfelen gezien de schaalverdeling. En wat is het doel van een niet kloppende momentsleutel? ;)

Maar om feeling te krijgen met momenten, prima!! Ik gebruik ze eigenlijk best vaak voor zadels/zadelpennen en stuurpennen.

Ooit wil ik nog wel een digitale sleutel. Maar aangezien ik nog nooit een boutje of draad gesloopt heb kan ik dat nog niet rechtvaardigen en doe ik het wel met mijn analoge sleutels :)

[ Voor 59% gewijzigd door Ruud op 21-06-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:27:
Ik heb ook een paar van die dingen van Canyon liggen. Iets in mij zegt dat dit een stuk beter werkt dan een goedkope momentsleutel van welk merk dan ook. (Voor kleine momenten)

Al kun je aan de accuraatheid twijfelen gezien de schaalverdeling. En wat is het doel van een niet kloppende momentsleutel? ;)

Maar om feeling te krijgen met momenten, prima!! Ik gebruik ze eigenlijk best vaak voor zadels/zadelpennen en stuurpennen.

Ooit wil ik nog wel een digitale sleutel. Maar aangezien ik nog nooit een boutje of draad gesloopt heb kan ik dat nog niet rechtvaardigen en doe ik het wel met mijn analoge sleutels :)
wat noem jij een goedkope? ik zit zelf te denken aan de BBB 2-14Nm, deze krijgt behoorlijk positieve reviews en schijnen ook individueel gekalibreerd te zijn

zelf zou ik zeggen dat deze tussen goedkoop en proffesioneel/duur invalt en dus prima voor de thuis klusser.

iemand hier ervaring met de BBB BTL-73?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ruud schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:27:

Ik geloof niet dat mijn stuurpen waar max 5 nM op staat, om zeep gaat als ik hem met 6 nM (het minimum van mijn sleutel) aandraai. Maar ik ken genoeg mensen waarbij 'vastschroeven' gelijk staat aan 'witte knokkels' :X Het heeft mij ook een aantal keer verbaasd hoe een aanhaalmoment soms veel lichter of juist zwaarder voelt dan je zou verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Boel-Shit schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:08:
Op het gevoel draai je vaak vaster dan je zou moeten, je verbaast je hoe niet vast 5Nm lijkt :)
Voor die paar tientjes wat je uitgeeft voor een momentsleutel zou het zonde zijn als je je bouten van je stuurpen kapot draait of je stuurpen zelf.
Ik verbaas me altijd dat 5Nm veel vaster is dan ik zelf zou aandraaien. Ik heb momentsleutels van Specialized en die draaien vaak nog een complete slag erbij tov wat ik zelf als 5Nm had verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Uiteindelijk komt het ook niet op die halve Nm aan. Zit er net wat meer vuil op je schroefdraad dan moet je deze dan weer nét wat vaster gezet worden dan schoon/droog schroefdraad. Ook het aflezen van mijn BBB (De aangehaalde BBB BTL-73 van hierboven) sleutel gaat ook niet op de tiende precies. Daarbij komt nog kijken dat wanneer je iets scheef het moment afleest, dit ook gelijk een halve tot een hele Nm kan verschillen.

Al met al gebruik ik eigenlijk voor elk boutje waar het moment aangegeven staat wel mijn momentsleutel. Dan weet je iig altijd dat het goed is en mocht er op de trails ooit iets kapot gaan of aangedraaid worden, dan weet ik hoe vast het 'ongeveer' moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Daarom, het gaat om het gevoel... Met wat sleutelervaring kom je een heel eind :) Ook met een goedkope momentsleutel.

Welke goed is of niet heb ik geen idee van. Ik heb een Gedore-sleutel en wat goedkopere sleutels uit Duitsland (China waarschijnlijk). Ze werken allemaal goed genoeg :)

Maar vergis je niet in het verschil in aanhaalmoment tussen droog en ingevet schroefdraad. Dat scheelt echt veel (procentueel). En in welk geval telt die 5Nm? Ik weet het niet... Ik gok vet draad aangezien overal wel vet tussen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Ik zag zaterdag de Hel van Ede-Wageningen op de kalender staan. Iemand ervaring met deze tocht? Lijkt me wel een leuke omgeving om een keer te fietsen. Redelijk heuvelachtig daar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53
Rudolf schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:27:
Ik zag zaterdag de Hel van Ede-Wageningen op de kalender staan. Iemand ervaring met deze tocht? Lijkt me wel een leuke omgeving om een keer te fietsen. Redelijk heuvelachtig daar toch?
Ik heb me erg vermaakt, leuke heuveltjes door een prachtig gebied. Niet te druk, goedkoop en toch is alles goed geregeld. Helpt wel om de route te downloaden als hij er is. Gezellige sfeer. Als je zoekt hier op het forum zie je ook nog wat mensen hun ervaring delen geloof ik, vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
Roet schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:53:
[...]

Ik heb me erg vermaakt, leuke heuveltjes door een prachtig gebied. Niet te druk, goedkoop en toch is alles goed geregeld. Helpt wel om de route te downloaden als hij er is. Gezellige sfeer. Als je zoekt hier op het forum zie je ook nog wat mensen hun ervaring delen geloof ik, vorig jaar.
Dankjewel voor je reactie. Alleen de starttijd houdt me een beetje tegen. Dat wordt om half 6 uit m'n nest :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:53
Rudolf schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 17:10:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Alleen de starttijd houdt me een beetje tegen. Dat wordt om half 6 uit m'n nest :X
Ik kwam uit Delft dus ook ik was vroeg op. Maar de rit waard! Gewoon de dag ervoor er vroeg in, ontbijt kopen wat je in de auto makkelijk kan eten. Ik had 's avonds gedoucht en de fiets in de auto gelegd. Dus kon opstaan en direct de auto in, dat scheelt al weer een half uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4284/34606359804_4436b63dcd_c.jpg

Na 50.000 km en 10.000 met deze ketting is het opzich geen schande dat die breekt, maar gezien het feit dat mijn achterderailleur nu ook beschadigd is, de cassette, crank, trapas, lagers, crankbladen, hoe je het ook noemt ook al aan vervanging toe waren. De oppervlakten van de kogellagers in de wielen eigenlijk niet meer fris genoeg zullen zijn voor nog eens 50.000 km, de voorvork vast zit....is het wellicht toch een economische total loss. :,(

Zoveel herinneringen aan deze fiets. Elfstedentochten tot een gebroken elleboog als ergste verwonding. Het feit dat ik me kan hechten aan spullen is enerzijds makkelijk omdat vervanging dan vaak niet hoeft, maar aan de andere kant als je hersenen weten dat vervanging beter is.....valt het afscheid zo zwaar.

Met deze MTB heb ik veel geleerd en hij heeft geen rustig leven gehad, desalniettemin nog steeds zeer, zeer te spreken over de kwaliteit! Ik weet uiteraard wel dat bepaalde dingen niet fris meer zijn, maar eigenlijk merkte je alleen dat de trapas niet fris meer is, dat ratelt, rolt, klikt, heeft speling en klinkt echt als een versleten kogellager.

We gaan even afwachten wat mijn "grote" vriend de fietsenmaker zegt, immers is de fiets daar niet meer geweest sinds aankoop in 2011. En wellicht dat ik nu toch iets eerder over ga op een nieuwe?
Idee was uiteraard om een Cube LTD race of LTD pro te kopen, maar met een prijs vanaf 1100 euro gaat me dat nu echt niet lukken. Een Cube Aim pro komt echter in op 469, een prijsje die ik nog wel wil overwegen in de wetenschap dat ik alles weer nieuw heb.

Dan maak ik een stap vanaf Shimano Deore naar Shimano RD-TX800, 8-Speed en Shimano FD-TY700-TS6, blijft hetzelfde kaliber als de Deore, goed, maar niet grensverleggend. Echter wel een prettige combi voor hetgeen waar ik hem voor gebruik.
Voorvork word dan vanaf een Suntour SR XCM met diskvoorbereiding naar een sr suntour xct disc, mja....dan ben ik dus erop voorbereid dat die na ongeveer 30.000 km iets te star word om nog enige veerweg te bieden. Maar zit geen speling in, en als zodoende voelt dat wel als een redelijk compromis.
Shifters vanaf Shimano Tourney EF51 met V-brake naar een Shimano SL-M310, Rapidfire-Plus, die ken ik wel....ben er niet kapot van. Maar wellicht is een nieuwe wel goed en vereist het enige gewenning.
Crank en Casette geloof ik allemaal wel, 42:12 is de kleinste overbrenging. Aan de voorkant is de BA1.1 gelijk, maar de achterkant nu zit een 30-8T Dus daar ga ik wel op achteruit, weet niet zeker hoe ik daarover denk. Wellicht maar ff vragen of we kunnen wisselen en ruilen een nieuwe 30-8 en hij "mijn" nieuwe 32-12. Ketting, geen idee wat er origineel op zat, de laatste jaren fietste ik met een Shimano CN-HG93 XT ultegra. Zeer goed! 10.000 km voordat ie op 0,75% rek zat. Ideaal! Nu dus een KMC Z7? Een ketting van 9 euro? Meh, ik ben nogal een snob als het daarop aankomt. Goed in de gaten houden dus.

En dan het belangrijkste aspect, want wie snelheid opbouwt, en dat kan oplopen! Moet het ook verliezen. Mijn Giant had ze ook al, maar ik ben echt compleet geen fan van dat frame, vind het veel te kort! Echter ook op deze, ongelooflijk! (6 jaar terug had ik 150 euro extra ervoor moeten uitgeven) Tektro HD-M285, Hydr. Disc Brake (160/160), vanaf de hedendaagse Tektro V-brake. Ook prima hoor! Maar die schijven zijn toch wel ff een stap hoger die ik graag wil nemen!

Dus maken jullie hieruit op dat er een afscheid op handen is? Deels wel! Ik houd het frame van de Batavus, het blijft een zeer fijn exemplaar dat ik wellicht later nog wel eens wil opbouwen met alle dingen die ik nu in mijn hoofd heb.
Ga ik dat echter nu uitgeven zit ik al over de 500 euro aan nieuwe onderdelen. Dan kijk ik wellicht toch liever naar een nieuwe ervaring.
Dus hoe moet dat eruit gaan zien?

Afbeeldingslocatie: https://images.internetstores.de/products//539463/02/3c8e85/Cube_Aim_Pro_flashorange_n_grey%5B1000x700%5D.jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true

Uiteraard een felle kleur! Mag wel opvallen! Geometrie van de huidige BA1.1 is een framemaat van 20,5" (51 cm), afstand zadelpen tot headset van het stuur (het belangrijkste aspect voor mij) 56 cm, afstand headset tot begin zadel is 44 cm.
De nieuwe Cube zal, waarschijnlijk, een 21" worden dus (51.5 cm) afstand van headset tot zadelpen 61 cm, afstand headset tot begin zadel van 41,5 cm. Al zal die laatste nog wel een beetje af te stellen zijn.
Cijfers waar ik heel blij van word, een mooi stabiel en rustig chassis krijg je daar van, licht overstuurd met de juiste hulpen, daar word ik vaak wel blij van!

Ik ben er nog niet 100% uit, want stel dat de BA1.1 voor niet al teveel nog iets opgelapt kan worden kan het zomaar zijn dat ik nog even wacht. Maar in een fiets die ik heb gereden met een afschrijving van 1 cent per kilometer, wil ik nu op dit moment niet teveel geld stoppen, grote kans dat je daarna alles doet en dan kan het toch akelig snel over die 500 naar 600 euro toe gaan en laten we wel wezen. De fiets was nooit gebouwd voor het "leven" dat die bij mij heeft gehad. Zodoende nog een paar afscheidsplaatjes en ik zal vrijdag eens navraag doen voor een Cube Aim Pro.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4255/34607076284_d3d3c5763b_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4218/35318796591_9b17a93714_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4248/35408890556_25523bbf9e_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4264/35318797021_4147058c8d_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/67612_175054959303920_1585015719_n.jpg?oh=06f2108e6bca9c411c0938a507c8eca3&oe=59DDC245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-09 16:05
Prulleman schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 08:58:
[...]

Altijd op gevoel gedaan, nu bij mijn nieuwe (alu) fiets staat op een aantal plekken ook het moment.. twijfel om een moment sleutel te halen.. Ik vermoed dat het bij een alu frame wat minder nauw komt, maar dat je bij carbon (frame EN onderdelen) toch echt niet zonder kan.
Aluminium is wel vrij zacht hoor, bij een auto met aluminium carterpan pak ik ook vaak toch even de momentsleutel erbij. Voor staal staat het er ook op maar daar is vast vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Nico_GTR schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 20:13:
[...]

Aluminium is wel vrij zacht hoor, bij een auto met aluminium carterpan pak ik ook vaak toch even de momentsleutel erbij. Voor staal staat het er ook op maar daar is vast vast.
ik heb er totaal geen verstand van, maar ik kan me voorstellen dat alu een beetje geplet wordt, en carbon verplinterd bij een verkeerde kracht.

en over de post erboven,... dat zijn flinke afstanden d:)b
als je dit 50K in 6 jaar tijd rijd, dan zou ik toch voor het maximale gaan, zeker geen weggegooid geld als ik je gebruik lees!

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 22-06-2017 09:30 ]

Strava

Pagina: 1 ... 102 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.