Mad Marty, in mijn leven heb ik heel wat discussies gevoerd. Nog nooit ben ik zo'n groot vooringenomen blok deelnemers tegengekomen. Was dat wel geweest dan zou ik het onderwerp in stemming brengen en de verantwoordelijkheid leggen bij hen die massaal blind zijn voor de andere zijde van de medaille.
De response van deze avond lezende lijkt er een kleine kentering te zijn in de richting van: okay, we willen er wel over praten maar we laten ons niet overtuigen. Misschien komt dat omdat er een GoTter de moeite heeft genomen om alles wel af te wegen.
Het stuk heeft naast argumenten over de bruikbaarheid van het idee ook opmerkingen als reactie op de door mij ervaarde negatieve en bedreigende response van al die GoTters. Nu ben ik niet iemand die zich laat afschrikken maar wanneer doorgaan je alleen maar een Don Quichotte gevoel geeft dan is het uiteindelijk verspilde energie. Hoe mooi het misschien ook mag zijn om GoTter te worden.
Jouw verzoek wordt ingewilligd en ik zal het stuk hierbij inbrengen. Maar gezien het voorgaande kan het stuk een irriterend kleurtje hebben.
Mad Marty schreef op maandag 20 juli 2009:Je idee is aardig, maar imho hebben we dit al in de form van forum-specifieke FAQs. Kun je mij nu eens uitleggen wat de meerwaarde is van jouw idee t.o.v. de huidige situatie? Want - buiten een heleboel extra en dubbel werk - zie ik het gewoon niet, dus please enlighten me

Okay, ik zal proberen a.d.h.v. hetgeen nu voorligt de zaak te verhelderen.
Ik ben een newbie op tweakers.net, maar ik ben geen newbie binnen de informatica. Ik heb zelf in de tachtiger jaren aan het begin gestaan van het (algemeen) computer gebruik bij defensie. Ik heb duizenden leken omgeturnd tot liefhebber van het vermaledijde apparaat. Maar er zitten meer kanten aan IT. Nu ik meer tijd en ruimte heb om die zaken te "ontdekken" ga ik op zoek naar informatie. Voor mij is tweakers een van de vele informatiebronnen die beschikbaar zijn op het internet en niet de of een heilige graal.
Er blijkt naast het vaak geraadpleegde Pricewatch ook nog eens een "Gathering of Tweakers" te zijn en ja daar hoort een account bij. Mij is daarbij niet verteld dat ik aan bepaalde vooropleidingseisen moet voldoen of een bepaald kennisniveau moet hebben.
En de eerste reactie op mijn eerste posting was:
Eh, als je dan zoveel gelezen hebt waarom maak je deze thread dan?
Toont niet echt veel blijk van het vermogen tot begrijpend lezen helaas
Met andere woorden:
Welkom, welkom, welkom, ...
En hoewel achteraf wel toegevoegd werd dat het anders bedoeld was, was de toon gezet.
Hoewel ik eigenlijk op dat moment dacht dat ik Tweakers maar zou laten afzinken in een kokende binaire brei, ging ik toch verder kijken. Na de eerste zoekslag op het trefwoord 'vriendelijk' kwam ik
Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee! tegen. Na het lezen van de eerste bladzijden had ik het al door. Hier wordt een mooi initiatief gelanceerd maar ook even snel weer de grond ingeboord. Na het lezen van de laatste pagina's, die inhoudelijk niet anders zijn wist ik het helemaal. Hier wordt een hoop gepost maar niets besloten.
Negatieve conclusie:
Dit is een club van machtswellustelingen die, misschien goed bedoeld, hun eigen turf bevechten. Een soort klassestructuur omhooghouden waartoe je alleen toegelaten wordt wanneer je aan alle eisen (afhankelijk van het jaargetijde) voldoet. En omdat je die eisen alleen kunt aanleren als lid van de goegemeente ben je voorlopig niet meer dan een voetveeg.
Positiever:
Catch-22
Ik heb veel leerlingen begeleid. Ondanks het feit dat ze allemaal konden lezen en schrijven heb ik nooit gezegd: "Zoek het maar uit". In de "bloed-onder-de-nagels" gevallen heb ik ze zodanig begeleid dat ze zichzelf naar de juiste conclusie beredeneerde. Snel genoeg wordt duidelijk of iemand dat oppikt en zich hopelijk verder ontwikkeld. Soms moet je gewoon aangeven hoe men aan eventuele hulpmiddelen kan komen, zeg maar de cheats bij een game. Van lieverlee wordt het inzicht ruimer en komt men zelf op ideën.
Het is natuurlijk zo dat er faq's zijn en het is natuurlijk ook zo dat er een zoekfunctie is. Alleen als men het forum doorzoek krijgt men doorgaans zoveel hits, waarvan tevens het merendeel juist niet hetgeen is wat men zoekt of dat je de antwoorden echter tussen de (semi-)off topic opmerkingen moet uitvissen.
En steek de hand eens in eigen boezem. Ook het merendeel van de doorgewinterde tweakers lezen de handleiding van de nieuwe auto pas wanneer het wisselen van een wiel of lamp niet lukt.
Daarnaast is tweakers zo groot geworden dat een centrale klantenservice nodig is, vergelijk V&D, MediaMarkt of een willekeurig ministerie. Een klantenservice die de bezoeker op het goede spoor zet. Let wel
op het goede spoor zet en niet
pampert.
Ook in deze thread is nagenoeg elke reactie gevuld met opmerkingen in de trant van "handen uit de mouwen steken", "geen beginnersforum", enzovoort, enzovoort. En als er een antwoord gegeven wordt dan proef je uit het antwoord dat er wordt uitgegaan dat de vraagsteller bepaalde kennis in huis heeft wat niet is vastgesteld. Zeg nou zelf, wanneer dit een forum voor gevorderde gebruikers zou zijn dan zou er toch inhoudelijk gesproken worden over relevante aangelegenheden. Maar ik ervaar dat Jan en Alleman maar reageert op bijzaken om op die manier zijn aantal postings op te vijzelen.
Vóór mijn tijd is door de goegemeente vastgesteld dat het zo niet verder kan. Nogmaals lees
Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee!! Om een heleboel onzinnig heen en weer gepost kwijt te raken is het voorgestelde forum m.i. de juiste oplossing.
Nu is het zo dat de newbie binnenkomt zich de kleren zoekt en denkt “Krijg de klere ...” of woorden van gelijke strekking. Wanneer de newbie de euvele moed heeft ergens iets te posten dan wordt hij afgezeken en denkt alsnog “Krijg de klere ...”
Of de newbie komt binnen kijkt rond, vindt niet wat hij zoek en vraagt aan de klantenservice heeft u …. ? De klantenservice verwijst hem naar de desbetreffende FAQ en geeft en passant aan hoe de newbie zelf hier terecht had kunnen komen. Misschien na de eerste keer en anders na een aantal keren zal de bewustwording er zijn en zal hij het aangeleerde zelf toepassen.
En mocht u er anders over denken dan vraag ik mij hoe
Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee! ooit heeft kunnen ontstaan. Blijkbaar is alles anders dan de conclusie uit voornoemd topic en omdat de benadrukken heeft de administrator dit topic maar op een ander forum gedeponeerd.
De gevoerde struisvogel politiek bevestigd het vermoeden dat iedereen hier alleen maar op het forum meedoet om bezig te zijn maar verder niets zinnigs met zijn tijd weet te doen.