[forum/feat] 'Help, waar moet ik beginnen' forum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
N.a.v. dit stukje
Misschien kan er een forum bijgeplaatst worden met het onderwerp Register, waar gewoon een index is opgenomen met trefwoorden, zeg maar een soort doorverwijspagina. Nu hoeft dat natuurlijk niet meteen volledig gevuld te zijn maar het kan een plek zijn waar de TiO [Tweaker in Opleiding] legitiem iets kan posten in de trant van "Ik ben op zoek naar tekst en uitleg over de snelheid van geheugenbankjes.". Een passerende oude rot zal direct kunnen aangeven waar dat staat met mogelijk zelfs de url erbij.
Let wel, ik zeg dit niet omdat ik lui ben, maar wanneer ik uren moet spenderen om de informatie te vinden die ik nodig heb dan ga ik terug naar google en dat gooi ik daar wat kreten in.
Maar ondertussen heb ik wel door dat er heel wat interessante lektuur te vinden is op het forum. Alleen van wat ik ondertussen al gelezen heb was 100% bere interessant, maar 90% van de informatie had ik nu niet nodig en 10% wel. Die 10% had ik veel sneller op het internet bij elkaar kunnen sprokkelen.
en deze reactie
Dit is nou eens een heel goed idee, een soort van 'help, waar moet ik beginnen'-forum; ik zou zeggen, post een feature request in Lieve devvers en ik zal hem zeker steunen.
uit een door mij gevoerd PM praatje deze bijdrage, welke tevens past in het kader van
Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zijn daar niet de FAQs van de subfora voor bedoeld?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:22

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik zie geloof ik ook niet helemaal het probleem, net als anandus. Er staan omschrijvingen bij de fora in de forumindex, van daar klik je bijna direct door naar de terzake doende FAQs. Of mis ik iets :?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
anandus schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:59:
Helaas, er bestaat ook nog zoiets als "[forum/feat] Featurerequest aangaande het forum" zoals behandeld in de Lieve devvers FAQs.
Verzoeke verder bij het onderwerp van de posting te blijven. Waarvoor mijn dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:03:
[...]

Helaas, er bestaat ook nog zoiets als "[forum/feat] Featurerequest aangaande het forum" zoals behandeld in de Lieve devvers FAQs.
Verzoeke verder bij het onderwerp van de posting te blijven. Waarvoor mijn dank.
Dat is toch het onderwerp van de posting?
Een 'doorverwijspagina' is een ander woord voor FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:46

Ethirty

Who...me?

Hiervoor zit er in het forum een ingebouwde (toegegeven niet zo'n hele toffe) zoekfunctie.

Van de tweaker wordt verwacht dat hij éérst al Gegoogled heeft voor hij hier zijn vragen dumpt. Verder zoals Anandus zegt. Het zou ondoenlijk zijn om ook nog eens een beginnersregister bij te gaan houden, hiervoor evolueert technologie te snel. Daarnaast, tweakers is niet echt gericht op de beginner, hiervoor zijn andere fora.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:02:
Ik zie geloof ik ook niet helemaal het probleem, net als anandus. Er staan omschrijvingen bij de fora in de forumindex, van daar klik je bijna direct door naar de terzake doende FAQs. Of mis ik iets :?
Dat kan natuurlijk een soort beroepsblindheid van zijn. Dit komt voor bij tweakers met de staat van dienst van Mad Marty. Verzoeke de quotes goed te lezen. We spreken hier over kersverse Tweakers (in spee).
Zijn er nog vragen dan is het doornemen van Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee! misschien verhelderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:16:
[...]

Dat kan natuurlijk een soort beroepsblindheid van zijn. Dit komt voor bij tweakers met de staat van dienst van Mad Marty. Verzoeke de quotes goed te lezen. We spreken hier over kersverse Tweakers (in spee).
Zijn er nog vragen dan is het doornemen van Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee! misschien verhelderend.
Ook kersverse Tweakers moeten inzet tonen en moeite doen.
Als ze dat doen en de search gebruiken komen ze vanzelf wel bij FAQs of de juiste topics uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Beginnende tweakers dienen ook opmerkingen van oude rotten als Anandus/Mad Marty serieus te nemen. Deze zijn veelal zeer wijs en hebben in het verleden zo vaak beginnende tweakers geholpen dat er daarom nu FAQ's zijn ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ook ik zie het probleem niet zo.
Het algemeen beleid lijkt me uitermate geschikt als startpunt. Dat je daarna nog de juiste plaats voor je topic moet zoeken is een kwestie van de forumbeschrijvingen lezen en bij twijfel de forumspecifieke FAQ's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:03:
[...]

Natuurlijk is er helemaal niets op tegen om featurerequests te doen, maar verwacht wel dat er dan discussie over gevoerd wordt :) Afaik zijn anandus' en mijn opmerkingen gewoon ontopic.
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:16:
[...]

Dat ik hier al langer rondloop betekent niet dat ik postings van nieuwe Tweakers niet lees. Nogmaals, anandus' en mijn opmerking was gewoon ontopic. Vergeet niet dat iedereen die hier al lang rondloopt ook ooit een nieuwe Tweaker was en blijkbaar konden die zich toch aardig redden zonder speciaal 'Help, waar moet ik beginnen'-forum.

Je idee is aardig, maar imho hebben we dit al in de form van forum-specifieke FAQs. Kun je mij nu eens uitleggen wat de meerwaarde is van jouw idee t.o.v. de huidige situatie? Want - buiten een heleboel extra en dubbel werk - zie ik het gewoon niet, dus please enlighten me :)

Verder, zoals je weet is GoT een discussieforum gericht op de gevorderde computergebruiker. Alle basisvaardigheden staan al uitgebreid in de FAQs in elk specifiek sub-forum en het is gewoon niet de bedoeling en niet nodig dat men voor zulke vragen nog eens extra aparte topics gaat openen. Dit vooral omdat er 0,0 discussiewaarde in zit.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Mad Marty schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:06:
[...]
Want - buiten een heleboel extra en dubbel werk - zie ik het gewoon niet
Daarnaast loop je het gevaar dat een beginnersforum zal verzanden in een mogelijke dumpplek van helpdesk-vraagjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

ik zie geen bug of feature in deze thread, dus ik wip hem even over de muur richting Lieve Adjes :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hier kunnen de FAQs toch prima in voorzien voor zover dingen niet duidelijk zijn aan de hand van de forumtitel.
Om hier weer aparte topics/fora voor te gaan openen zorgt voor (vanuit modkant gezien) heel veel extra werk om meerdere fora bij te houden en maakt het voor users nog onduidelijker als ze hun plek op 2 plekken kwijt kunnen.
Daarbij is het zo dat topics ook weer niet zo bijzonder vaak compleet verkeerd worden geplaatst (althans, in de fora waar ik modereer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31
In CSL is het niet altijd duidelijk, maar goed, die topics hebben Thandor en ik ook zo over de heg richting TERW_DAN's keizerrijk gegooid :P

Verder met de rest, GoT is een forum voor gevorderde gebruikers. Juist doordat we geen beginnersweb achtige site hebben trekken we ons eigen publiek aan en dat willen we ook zo houden. Nieuwelingen zijn altijd welkom en dat je minder kennis hebt maakt ook niets uit. Maar we zijn geen helpdesk, we verwachten gewoon dat je je inleest en die handen uit de mouwen steekt.

Wil je meer weten over geheugen, lees dan de faq of ga googelen. Ja, het kost tijd, maar de meesten weten iig wel dat je DDR2 of DDR3 moet met het liefste zo hoog mogelijke frequentie. Wil je meer weten over timings ed om die laatste 1% performance uit je PC te halen? Goed, maar dan ben je als tweaker bezig en dan zul je ook zelf moeten inlezen voor die laatste 1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Hm, ik snap niet waarom zoiets simpels als een 'help waar moet ik beginnen forum' zo makkelijk opzij geschoven wordt.
Waarom zou je niet de beginnende got'ers een plekje geven om zich af te vragen waar ze iets in godsnaam vinden of kunnen vragen wat de ideale topicstart is.
Op een heel simpele manier kun je dan de gebruikerservaring van nieuwe leden een stuk omhoog krikken en voorkom je direct een hoop onnodige posts op verschillende plekken waar een moderator een hoop werk aan heeft om ze te verplaatsen en de andere got'ers een hoop last van hebben aangezien het de boel nogal vervuilt.
Zet dit forum uit in je active topics als je die 'help' topics niet wilt zien en zet het aan als je jezelf geroepen voelt om beginnende got'ers te helpen door het oerwoud van regels en faqs.

Want.. vergeet niet, niet iedere beginnende got'er weet direct de terminologie waar nogal snel mee gesmeten wordt op GOT, ook technische termen worden vaak onbewust misbruikt voor een hele andere betekenis.
Maar we zijn geen helpdesk, we verwachten gewoon dat je je inleest en die handen uit de mouwen steekt.
Vandaar ook het 'help waar moet ik beginnen' forum en niet 'help, wie weet het antwoord?' forum, nogal een substantieel verschil lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:06:

Je idee is aardig, maar imho hebben we dit al in de form van forum-specifieke FAQs. Kun je mij nu eens uitleggen wat de meerwaarde is van jouw idee t.o.v. de huidige situatie? Want - buiten een heleboel extra en dubbel werk - zie ik het gewoon niet, dus please enlighten me :)
L4m0r schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:41:
Waarom zou je niet de beginnende got'ers een plekje geven om zich af te vragen waar ze iets in godsnaam vinden of kunnen vragen wat de ideale topicstart is.

Op een heel simpele manier kun je dan de gebruikerservaring van nieuwe leden een stuk omhoog krikken en voorkom je direct een hoop onnodige posts op verschillende plekken waar een moderator een hoop werk aan heeft om ze te verplaatsen en de andere got'ers een hoop last van hebben aangezien het de boel nogal vervuilt.

Want.. vergeet niet, niet iedere beginnende got'er weet direct de terminologie waar nogal snel mee gesmeten wordt op GOT, ook technische termen worden vaak onbewust misbruikt voor een hele andere betekenis.

Vandaar ook het 'help waar moet ik beginnen' forum en niet 'help, wie weet het antwoord?' forum, nogal een substantieel verschil lijkt mij.
Het kan eigenlijk niet duidelijker dan de reactie van L4m0r.

(N.B. Ondertussen heb ik (offline) een onderbouwing (enlighting) in elkaar gezet die ik bij nader inzien maar niet plaats. Niet omdat ik hem niet zou willen delen maar meer omdat het gezonde verstand, zeker nadat het topic over de schutting was gegooid, inzag dat het een andere klank kreeg.)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Goede onderbouwingen zijn volgens mij altjid wel welkom, die helpen mee aan een goede discussie. Een newbie (no offense) die roept om een stappenplan omdat hij iets niet kan vinden werkt alleen maar averechts, vooral ook als hij uitleg krijgt over hoe het er hier aan toe gaat.

Dat het 'over de schutting' gegooid is betekend niets meer dan dat een programmeur zich er niet mee bezig hoeft te houden. Eea zou prima door een admin in te regelen zijn in de bestaande omgeving.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Een newbie (no offense) die roept om een stappenplan omdat hij iets niet kan vinden werkt alleen maar averechts, vooral ook als hij uitleg krijgt over hoe het er hier aan toe gaat.
Stel je voor dat je nieuwe gebruikers uitlegt hoe het op GOT werkt, dat zou een anarchie worden!
Ik neem maar even aan dat je dat niet bedoeld.

Het punt is ook niet om vragen van nieuwe gebruikers te beantwoorden over hun problemen met hun pc, hun vragen over welke hardware ze het beste kunnen kopen.. wat nou eigen DDR geheugen is etc; de bedoeling is puur om de gebruikers die die vragen beantwoord willen hebben de goede kant op te sturen (binnen GOT dus) om op die manier eigenlijk het GOT beleid te promoten en nieuwe gebruikers wegwijs te makne in GOT.
Maargoed, als het meer op prijs gesteld word dat nieuwe gebruikers afhaken door de immense omvang van het forum en zijn/haar regels / faqs en/of de nogal starre reacties van oude rotten op simpele vragen... tsja, wat voor forum ben je dan?
Stop dan gewoon de registraties en gooi het forum op slot als nieuwe gebruikers niet gewaardeerd worden / niet geholpen mogen worden.

Nogmaals, het gaat over hulp mbt het forum _zelf_, niet over de eventuele vraag die ze hebben waardoor ze zich wellicht geregistreerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

L4m0r schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:10:
Stel je voor dat je nieuwe gebruikers uitlegt hoe het op GOT werkt, dat zou een anarchie worden!
Ik neem maar even aan dat je dat niet bedoeld.
Volgens mij proberen we juist uit te leggen hoe het forum werkt.

Nog niet eens zo lang geleden was ik anders ook een newbie hier, maar met wat geduld en wat eigen inzet heb ik het toch ook gered :?

Daarom juich ik een onderbouwing ook toe, ik begrijp namelijk serieus niet waar TS nu op vast loopt. Het forum is in vrij heldere rubrieken opgedeeld, de meesten daarvan hebben FAQ's en inleidingen en met een helder geformuleerde vraag en aantoonbare eigen inzet zijn er eigenlijk altijd wel mensen die je helpen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ethirty op 20-07-2009 16:28 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

L4m0r schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:10:
[...]

Het punt is ook niet om vragen van nieuwe gebruikers te beantwoorden over hun problemen met hun pc, hun vragen over welke hardware ze het beste kunnen kopen.. wat nou eigen DDR geheugen is etc; de bedoeling is puur om de gebruikers die die vragen beantwoord willen hebben de goede kant op te sturen (binnen GOT dus) om op die manier eigenlijk het GOT beleid te promoten en nieuwe gebruikers wegwijs te makne in GOT.
Ok, dat is inderdaad even wat genuanceerder, maar dan nog snap ik niet wat de meerwaarde is t.o.v. de huidige situatie met subforum-titels en -omschrijvingen op de forumindex. Wil je dat dat mensen vragen 'waar kan ik informatie over overklokken vinden?' (ik ga er vanuit dat jullie dan dit soort éénregelige topicstarts bedoelen) en dat tien mensen daaronder linken naar de OC FAQ? Sorry, maar als mensen niet eens de moeite nemen om even te bedenken waar ze misschien informatie kunnen vinden, dan hoeven ze imho - bot gezegd - ook niet de moeite te nemen om op GoT te komen. Jullie weten net zo goed dat dat gewoon niet de bedoeling van GoT is en dat de meerderheid daar ook niet op zit te wachten.
Maargoed, als het meer op prijs gesteld word dat nieuwe gebruikers afhaken door de immense omvang van het forum en zijn/haar regels / faqs en/of de nogal starre reacties van oude rotten op simpele vragen... tsja, wat voor forum ben je dan?
Stop dan gewoon de registraties en gooi het forum op slot als nieuwe gebruikers niet gewaardeerd worden / niet geholpen mogen worden.
Natuurlijk willen we nieuwe aanwas, en dat heeft hier ook helemaal niets mee te maken. Nogmaals, wij zijn een forum voor de gevorderde gebruiker en inderdaad, wij vragen wat inzet van nieuwe Tweakers om de boel in goede banen te leiden. Anders krijg je een wirwar van slechte topics en helpdesk-vragen en dat is gewoon niet de bedoeling.
Nogmaals, het gaat over hulp mbt het forum _zelf_, niet over de eventuele vraag die ze hebben waardoor ze zich wellicht geregistreerd hebben.
Bij registratie wordt notabene gelinkt naar de FAQs en de nieuwe Tweaker wordt aangemoedigd zich daar eerst even in te verdiepen. Hoeveel moeite is dat nu? Mij lijkt het dat een topic plaatsen en dan maar wachten op een reactie zoals jullie voorstellen veel meer moeite kost. Nogmaals, wat is de meerwaarde t.o.v. de huidige situatie?

Of bedoel je dat je wilt gaan uitleggen hoe een forum überhaupt werkt en wat de bedoeling is? Niet alleen is staat dat ook gewoon in een FAQ, GoT is niet de plek om dat te doen, omdat we ons op gevorderde gebruikers richten (waarvan je volgens mij wel mag aannemen dat die weten hoe een forum werkt :) ).

Persoonlijk zit ik niet te wachten op een forum vol met topics waar iemand zonder even zelf na te denken gaat vragen waar zijn topic moet staan.

Sidewinder, als er in je offline stuk nog terzake doende argumenten en onderbouwing zit, schroom niet om die te plaatsen. Een discussie staat of valt nu eenmaal met goede input van beide kanten :)
Ethirty schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:26:
[...]

Nog niet eens zo lang geleden was ik anders ook een newbie hier, maar met wat geduld en wat eigen inzet heb ik het toch ook gered :?
Ik ook :) Mijn eerste bijdragen waren ook niet echt geniaal ofzo :P
Maarja, ik denk nog steeds dat je hier een prima kans krijgt om dat zelf recht te zetten en als je al een topic opent dat niet aan de eisen voldoet wordt je over het algemeen erg vriendelijk de juiste kant opgewezen. (Kijk bijvoorbeeld eens in CSL, die modjes daar doen het erg netjes slijm, slijm :> )

[ Voor 14% gewijzigd door Mad Marty op 20-07-2009 16:35 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Bij registratie wordt notabene gelinkt naar de FAQs en de nieuwe Tweaker wordt aangemoedigd zich daar eerst even in te verdiepen. Hoeveel moeite is dat nu? Mij lijkt het dat een topic plaatsen en dan maar wachten op een reactie zoals jullie voorstellen veel meer moeite kost. Nogmaals, wat is de meerwaarde t.o.v. de huidige situatie?
De redenen die ik tot op heden gegeven hebben zijn in mijn ogen voldoende duidelijk om aan te geven waarom _ik_ er een meerwaarde in zie. Dat je het er niet mee eens bent, prima.. maar concludeer niet meteen dat het geen meerwaarde heeft want jij kunt natuurlijk nooit voor een heel forum spreken.
Persoonlijk zit ik niet te wachten op een forum vol met topics waar iemand zonder even zelf na te denken gaat vragen waar zijn topic moet staan.
Als het een forum voor gevorderde gebruikers is vind ik het toch bijzonder vreemd dat een behoorlijk groot aantal van de threads die gestart worden beginnen met een ongelovelijk domme vraag.
'Forum voor gevorderde gebruikers' is een leuk uitgangspunt maar al lang niet meer de realiteit imho,

Kleine sidenote, ooit wel eens een FAQ doorgelezen? Als beginnende gebruiker kunnen zelfs die verwarrend zijn.

edit: Misschien is het handiger om eens op een adje te wachten hoe hij/zij hierover denkt ipv dit idee neer te sabelen voordat er antwoord gegeven is door de partij waar het aan gevraagd is.

[ Voor 7% gewijzigd door Mental op 20-07-2009 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik zie eerlijk gezegd ook niet echt de meerwaarde. De informatie die je in een apart forum zou zetten staat al in het algemeen beleid en in de FAQs van de subfora. We hebben vorig jaar de FAQs flink aangepakt (iig in HW) om ze juist wat simpeler te maken (waardoor met name de beleidstopics kort en bondig zijn). Mocht je vinden dat een FAQ tekort schiet kun je dat natuurlijk altijd aandragen, maar het lijkt me dat het meerendeel van de FAQs prima voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Ik kan me er heel goed in vinden dat jij er zo over denkt TERW_DAN, maar is dit het antwoord van tweakers / de adjes / terw_dan zelf?
Dit soort dingen blijven mij altijd een raadsel binnen GOT, zo'n rode nickname is prachtig maar het brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee om duidelijk te maken vanuit welke hoedanigheid de uitspraak gedaan wordt.
Maar gezien de hoeveelheid 'ik' en 'lijkt me' in je post lijkt het me dat je dit niet als adje (als je dat al bent) roept maar als TERW_DAN, in dat geval was je mening een paar posts geleden ook al helder genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik ben geen adje (dat staat immers niet in m'n titel), maar ben wel iemand die dagelijks topics sluit, verplaats en dus ook te maken heb met het beleid in de FAQs. En ja, ook modjes hebben gewoon een eigen mening en hebben natuurlijk wat meer inzicht in de gang van zaken.
Het opzetten van een compleet nieuw forum heeft bijvoorbeeld wel wat meer tijd nodig dan een eventuele aanpassing van een FAQ mocht daar iets niet duidelijk in zijn.
Maar het is mij niet helemaal duidelijk wat het doel nou is. Als FAQs niet volstaan, waarom dan precies niet? Die dingen kunnen we gewoon aanvullen/veranderen als het moet, maar dan is het wel handig als we weten wat er mogelijk aan veranderd zou moeten worden.

[ Voor 23% gewijzigd door TERW_DAN op 20-07-2009 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

anandus schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:59:
Inderdaad, FAQS, search, eigen inzet, u name it!
L4m0r schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:36:
[...]

Als het een forum voor gevorderde gebruikers is vind ik het toch bijzonder vreemd dat een behoorlijk groot aantal van de threads die gestart worden beginnen met een ongelovelijk domme vraag.
'Forum voor gevorderde gebruikers' is een leuk uitgangspunt maar al lang niet meer de realiteit imho,
Is dat reden om het voor (hard gezegd) know-no's makkelijker te maken of om juist wat te doen om de doelgroep waar GoT van origine op is gericht tevreden te houden / meer aan te spreken?

[ Voor 58% gewijzigd door Bor op 20-07-2009 17:07 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
Tsja, als iedereen er zo over denkt heeft deze request natuurlijk totaal geen zin aangezien het niet het doel is van de gemiddelde got'er om een ander te helpen wegwijs te worden buiten de faq en de hoop op inzicht van de nieuwe gebruiker.
Persoonlijk vind ik dit erg jammer maar hoop dat er dan aan de andere kant ook strenger gemod gaat worden op het moment dat er domme vragen gesteld worden, huiswerkopdrachten voorgelegd worden, makkelijk googlebare problemen opgegooit worden etc etc.
Het aantal topics zonder bestaansrecht groeit in mijn ogen met de dag, hoewel een deel daarvan natuurlijk conform de regels gesloten wordt blijft er toch een groot deel openstaan.
Maargoed, ik zal aanzienlijk vaker de topicreport gebruiken en me verder uit deze non-discussie houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Een beter forum begint bij jezelf, de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif-knop zit er niet voor niets ;)

Maar wat Bor de Wollef zegt, als we de drempel nog lager leggen dan neemt het aantal 'hopeloze' topics zonder reactie alleen maar toe.

Het is overigens wel nobel dat je als gevorderd gebruiker (gezien je post-count) opkomt voor de beginner. Ik ben ook echt niet anti-beginners-hulp, maar datgene waar in de TS om gevraagd wordt is er grootendeels gewoon allang.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mad Marty schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:27:
(Kijk bijvoorbeeld eens in CSL, die modjes daar doen het erg netjes slijm, slijm :> )
Nee, daar scoor je punten mee... :(
* GENETX stapt onder de douche
*plop*, gut daar kwam ook nog een veer uit mn reet. Je wordt bedankt :( :>

Maar zoals men hiervoor al aangaf, we zijn geen beginnersweb, we mogen best wat inzet verwachten. Voldoe je niet? Dan kun je gewoon terecht bij de andere 13-in-een-dozijn beginnersforums.

Verder is het ook niet al te veel moeite om even te zoeken en logisch na te denken. Daarnaast kan iedereen lezen mag ik hopen. En wat is er mis met het beleid als een 12-jarige dit topic aan maakt? Ik zou zeggen dat als hij dat kan iedereen het moet kunnen |:(

Daarnaast staan we, zeker in CSL, nieuwelingen toe, ook al voldoen ze niet helemaal aan het beleid. De guides zijn ook goed. Voor velen is CSL Notebook Buy Guide echt een uitkomst geweest bij het zoeken naar een goede laptop. Daarmee kan iedereen zelf een start maken waarop we vervolgens in de CSL de ruimte hebben om de puntjes op de i te zetten en de laatste twijfels weg te halen.

Kortom, de lat om in te stappen ligt volgens mij laag genoeg en die hebben we de afgelopen jaren al verlaagd. Maar we willen wel een forum voor de gevorderde gebruiker blijven. Een dumpplaats lijkt me dan ook geen goed idee. Daar blijven de mensen met kennis weg en dan krijg je ook het probleem dat de geboden info bij lange na niet compleet is.

Ik kijk wel eens rond op andere fora de laatste tijd mbt notebook aanschaf advies. En ik moet stellen dat het niveau buiten GoT om te janken is. Informatie is onvolledig, het zijn one-liners en er wordt te weinig van de TS gevraagd. In CSL daarentegen gaan we doorvragen en kijken we naar wat echt belangrijk is. Ook kijken we naar de persoon en het geschetste plaatje. Soms komen de eisen, wensen en het gebruik simpelweg niet overeen. We kijken dus verder, denken meer mee en weten daarmee ook een veel beter en vollediger advies af te geven.

En dat laatste is iets dat we door het goede beleid hebben weten te realiseren, en dat houden we ook graag zo.

Overigens, niet om je idee af te branden en feedback is altijd welkom. Maar dit idee valt gewoon buiten de beleid en het idee achter GoT. We zijn gewoon geen helpdeskforum voor beginners. Nooit geweest en zullen dat ook nooit zijn. Daar zijn zat andere sites voor en wij willen ons onderscheiden.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 20-07-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het is niet zo dat je idee niets is, ik vraag me alleen hardop af waar de FAQ in jouw ogen tekort schiet. Het lijkt me dat we daar namelijk gemakkelijk verbeteringen aan kunnen brengen mochten daar echt gaten inzitten.
Maar die zie ik voor de FAQs in mijn fora in elk geval niet, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mad Marty schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:27:
Sidewinder, als er in je offline stuk nog terzake doende argumenten en onderbouwing zit, schroom niet om die te plaatsen. Een discussie staat of valt nu eenmaal met goede input van beide kanten :)
Mad Marty, in mijn leven heb ik heel wat discussies gevoerd. Nog nooit ben ik zo'n groot vooringenomen blok deelnemers tegengekomen. Was dat wel geweest dan zou ik het onderwerp in stemming brengen en de verantwoordelijkheid leggen bij hen die massaal blind zijn voor de andere zijde van de medaille.

De response van deze avond lezende lijkt er een kleine kentering te zijn in de richting van: okay, we willen er wel over praten maar we laten ons niet overtuigen. Misschien komt dat omdat er een GoTter de moeite heeft genomen om alles wel af te wegen.

Het stuk heeft naast argumenten over de bruikbaarheid van het idee ook opmerkingen als reactie op de door mij ervaarde negatieve en bedreigende response van al die GoTters. Nu ben ik niet iemand die zich laat afschrikken maar wanneer doorgaan je alleen maar een Don Quichotte gevoel geeft dan is het uiteindelijk verspilde energie. Hoe mooi het misschien ook mag zijn om GoTter te worden.

Jouw verzoek wordt ingewilligd en ik zal het stuk hierbij inbrengen. Maar gezien het voorgaande kan het stuk een irriterend kleurtje hebben.
Mad Marty schreef op maandag 20 juli 2009:Je idee is aardig, maar imho hebben we dit al in de form van forum-specifieke FAQs. Kun je mij nu eens uitleggen wat de meerwaarde is van jouw idee t.o.v. de huidige situatie? Want - buiten een heleboel extra en dubbel werk - zie ik het gewoon niet, dus please enlighten me :)
Okay, ik zal proberen a.d.h.v. hetgeen nu voorligt de zaak te verhelderen.

Ik ben een newbie op tweakers.net, maar ik ben geen newbie binnen de informatica. Ik heb zelf in de tachtiger jaren aan het begin gestaan van het (algemeen) computer gebruik bij defensie. Ik heb duizenden leken omgeturnd tot liefhebber van het vermaledijde apparaat. Maar er zitten meer kanten aan IT. Nu ik meer tijd en ruimte heb om die zaken te "ontdekken" ga ik op zoek naar informatie. Voor mij is tweakers een van de vele informatiebronnen die beschikbaar zijn op het internet en niet de of een heilige graal.

Er blijkt naast het vaak geraadpleegde Pricewatch ook nog eens een "Gathering of Tweakers" te zijn en ja daar hoort een account bij. Mij is daarbij niet verteld dat ik aan bepaalde vooropleidingseisen moet voldoen of een bepaald kennisniveau moet hebben.

En de eerste reactie op mijn eerste posting was:
Eh, als je dan zoveel gelezen hebt waarom maak je deze thread dan?
Toont niet echt veel blijk van het vermogen tot begrijpend lezen helaas
Met andere woorden: Welkom, welkom, welkom, ...
En hoewel achteraf wel toegevoegd werd dat het anders bedoeld was, was de toon gezet.

Hoewel ik eigenlijk op dat moment dacht dat ik Tweakers maar zou laten afzinken in een kokende binaire brei, ging ik toch verder kijken. Na de eerste zoekslag op het trefwoord 'vriendelijk' kwam ik Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee! tegen. Na het lezen van de eerste bladzijden had ik het al door. Hier wordt een mooi initiatief gelanceerd maar ook even snel weer de grond ingeboord. Na het lezen van de laatste pagina's, die inhoudelijk niet anders zijn wist ik het helemaal. Hier wordt een hoop gepost maar niets besloten.

Negatieve conclusie:
Dit is een club van machtswellustelingen die, misschien goed bedoeld, hun eigen turf bevechten. Een soort klassestructuur omhooghouden waartoe je alleen toegelaten wordt wanneer je aan alle eisen (afhankelijk van het jaargetijde) voldoet. En omdat je die eisen alleen kunt aanleren als lid van de goegemeente ben je voorlopig niet meer dan een voetveeg.

Positiever:
Catch-22

Ik heb veel leerlingen begeleid. Ondanks het feit dat ze allemaal konden lezen en schrijven heb ik nooit gezegd: "Zoek het maar uit". In de "bloed-onder-de-nagels" gevallen heb ik ze zodanig begeleid dat ze zichzelf naar de juiste conclusie beredeneerde. Snel genoeg wordt duidelijk of iemand dat oppikt en zich hopelijk verder ontwikkeld. Soms moet je gewoon aangeven hoe men aan eventuele hulpmiddelen kan komen, zeg maar de cheats bij een game. Van lieverlee wordt het inzicht ruimer en komt men zelf op ideën.

Het is natuurlijk zo dat er faq's zijn en het is natuurlijk ook zo dat er een zoekfunctie is. Alleen als men het forum doorzoek krijgt men doorgaans zoveel hits, waarvan tevens het merendeel juist niet hetgeen is wat men zoekt of dat je de antwoorden echter tussen de (semi-)off topic opmerkingen moet uitvissen.

En steek de hand eens in eigen boezem. Ook het merendeel van de doorgewinterde tweakers lezen de handleiding van de nieuwe auto pas wanneer het wisselen van een wiel of lamp niet lukt.

Daarnaast is tweakers zo groot geworden dat een centrale klantenservice nodig is, vergelijk V&D, MediaMarkt of een willekeurig ministerie. Een klantenservice die de bezoeker op het goede spoor zet. Let wel op het goede spoor zet en niet pampert.

Ook in deze thread is nagenoeg elke reactie gevuld met opmerkingen in de trant van "handen uit de mouwen steken", "geen beginnersforum", enzovoort, enzovoort. En als er een antwoord gegeven wordt dan proef je uit het antwoord dat er wordt uitgegaan dat de vraagsteller bepaalde kennis in huis heeft wat niet is vastgesteld. Zeg nou zelf, wanneer dit een forum voor gevorderde gebruikers zou zijn dan zou er toch inhoudelijk gesproken worden over relevante aangelegenheden. Maar ik ervaar dat Jan en Alleman maar reageert op bijzaken om op die manier zijn aantal postings op te vijzelen.

Vóór mijn tijd is door de goegemeente vastgesteld dat het zo niet verder kan. Nogmaals lees Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee!! Om een heleboel onzinnig heen en weer gepost kwijt te raken is het voorgestelde forum m.i. de juiste oplossing.

Nu is het zo dat de newbie binnenkomt zich de kleren zoekt en denkt “Krijg de klere ...” of woorden van gelijke strekking. Wanneer de newbie de euvele moed heeft ergens iets te posten dan wordt hij afgezeken en denkt alsnog “Krijg de klere ...”

Of de newbie komt binnen kijkt rond, vindt niet wat hij zoek en vraagt aan de klantenservice heeft u …. ? De klantenservice verwijst hem naar de desbetreffende FAQ en geeft en passant aan hoe de newbie zelf hier terecht had kunnen komen. Misschien na de eerste keer en anders na een aantal keren zal de bewustwording er zijn en zal hij het aangeleerde zelf toepassen.

En mocht u er anders over denken dan vraag ik mij hoe Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee! ooit heeft kunnen ontstaan. Blijkbaar is alles anders dan de conclusie uit voornoemd topic en omdat de benadrukken heeft de administrator dit topic maar op een ander forum gedeponeerd.

De gevoerde struisvogel politiek bevestigd het vermoeden dat iedereen hier alleen maar op het forum meedoet om bezig te zijn maar verder niets zinnigs met zijn tijd weet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 02:12:
Mad Marty, in mijn leven heb ik heel wat discussies gevoerd. Nog nooit ben ik zo'n groot vooringenomen blok deelnemers tegengekomen. Was dat wel geweest dan zou ik het onderwerp in stemming brengen en de verantwoordelijkheid leggen bij hen die massaal blind zijn voor de andere zijde van de medaille.
Dit komt nogal vooringenomen over; heb je de mogelijkheid overwogen dat je ongelijk hebt, en dat die "vooringenomen" mensen het bij het rechte eind hebben? :)
De response van deze avond lezende lijkt er een kleine kentering te zijn in de richting van: okay, we willen er wel over praten maar we laten ons niet overtuigen. Misschien komt dat omdat er een GoTter de moeite heeft genomen om alles wel af te wegen.
Ik zie de meerwaarde ook niet in, en heb dat goed overwogen. Het is aan jou om zeer overtuigende argumenten te geven.
Het stuk heeft naast argumenten over de bruikbaarheid van het idee ook opmerkingen als reactie op de door mij ervaarde negatieve en bedreigende response van al die GoTters. Nu ben ik niet iemand die zich laat afschrikken maar wanneer doorgaan je alleen maar een Don Quichotte gevoel geeft dan is het uiteindelijk verspilde energie. Hoe mooi het misschien ook mag zijn om GoTter te worden.
Ik hoop niet dat je ongelijk krijgen als bedreigend ziet. Dan zul je namelijk toch echt een probleem hebben en/of krijgen ;)
Mij is daarbij niet verteld dat ik aan bepaalde vooropleidingseisen moet voldoen of een bepaald kennisniveau moet hebben.
En dat hoeft ook niet. Inzet is het belangrijkste, en dat toon je door eerst zelf aan de slag te gaan, en dat ook aan te geven in de startpost. Simpele probleempjes zijn al op te lossen als je zelf eerst zoekt op Google of op het forum, en logisch en gestructureerd gaat testen. De FAQs bevatten ook veel informatie.

Ja, dat kost tijd en energie. Maar dit is geen afhaalchinees of supermarkt, zoals met zoveel in het leven krijg je eruit wat je er zelf insteekt :)
Maar ik ervaar dat Jan en Alleman maar reageert op bijzaken om op die manier zijn aantal postings op te vijzelen.
Ook dit is nogal denigrerend en aanmatigend, dat je denkt over anderen te oordelen bij een community waar je zelf nog niet aan bijgedragen hebt :) .
*knip*
De gevoerde struisvogel politiek bevestigd het vermoeden dat iedereen hier alleen maar op het forum meedoet om bezig te zijn maar verder niets zinnigs met zijn tijd weet te doen.
Conclusie: het is de ander zijn fout, en en passant beledig je de userbase waarvan je hulp eist. Je bent zo heilig overtuigd van je eigen gelijk dat alles wat daar tegenin wordt gebracht "struisvogelpolitiek" is, en iedereen die op het forum zit een nerd is. En toch verwacht/eis je vriendelijkheid?

Als je een topic verkeerd plaatst, en de startpost is in orde, dan wordt het topic meestal gewoon naar de juiste plaats verhuisd door een crewlid. Als uit de startpost blijkt dat er inzet getoond wordt en de topicstarter oprecht zijn best doet, dan zal een topic ook niet snel dicht gaan. En je kunt toch zelf ook redelijk goed bedenken wat in een topic moet staan? Wat is het probleem, wat voor gegevens heb je, wat is je systeem (bij hardware), wat zijn de foutmeldingen, en wat heb je zelf al geprobeerd.

Users komen naar GoT omdat er veel kennis in de userbase zit. Die kennis aanboren kost wat moeite, maar dat mag toch wel verwacht worden? :)

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 21-07-2009 02:33 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alweer een herhaling van zetten.
I rest my case.
GoTters kunnen blijkbaar wel horen maar niet luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 02:45:
Alweer een herhaling van zetten.
I rest my case.
GoTters kunnen blijkbaar wel horen maar niet luisteren.
Maar je luistert zelf helemaal niet, de fout ligt exclusief bij anderen en je gaat niet in op de punten die aangedragen worden. Als verschillende mensen aangeven het niet met je eens te zijn en dit ook goed onderbouwen, zou je toch ook niet eens overwegen dat het probleem bij jou ligt en niet bij de GoT-userbase? :)

Als je dit topic geopend hebt om gelijk te krijgen, dan zou je wel eens teleurgesteld kunnen worden. Zo werkt het niet op een forum ;) .

offtopic:
Je eerste topic is trouwens foetsie? Het is dus moeilijk te zien wat er daar gebeurde.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 21-07-2009 03:27 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het probleem is soms: Ook zoeken moet je leren. Als je nieuw bent op een forum, zou je ontzettend veel informatie moeten opnemen en verwerken voordat je ook maar iets kunt doen. En de handleiding van GoT is dik! Zeker als veel info verspreid staat is het lastig om te bepalen waar te beginnen met lezen.

En Sidewinder2 heeft zeker een punt dat het zoeken soms een hel is op GoT omdat je dan allemaal "Grote topics" tegenkomt waar heel toevallig alle drie de termen in voor komen. Ware het niet dat er 15 pagina's tussen zit...

En ook het hanen gedrag hier op Got is soms niet van de lucht (refererend naar 'club van machtswellustelingen'). Wat dat betreft kan het soms wel wat respectvoller hier op GoT. Daarmee zouden we al een stuk opener zijn voor nieuwe leden. Want reken maar dat we ook veel waardevolle mensen verliezen op deze manier!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Het is interessant om te zien hoe een suggestie van een nieuwe user (welkom op GoT!) richting een soort borstklopperij lijkt te gaan. ;) Al kijk ik naar de posts van beginnende users dan kan daar best het een en ander verbeterd worden en zijn dus alle suggesties meer dan welkom. Eigenlijk ziet het er zelfs beroerd uit :)

Als bijvoorbeeld een beginnende user een post in CSL maakt, dan kun je er bijna donder op zeggen dat die post een 'wat moet ik kopen?' is, die gesloten gaat worden. Verder wordt het algemeen beleid niet gelezen (tldr), aangezien je bijvoorbeeld heel veel groeten ziet.

Volgens mij is het echt niet zo heel veel werk om beginnende posters automatisch te behoeden voor te korte topictitels, te weinig inhoud, niet gebruiken code-tags, aanhef en groeten, niet gebruiken hoofdletters, het gebruiken van het verkeerde forum (lijstje veelgemaakte missers met gevraagde verwijsindex), het niet bekijken van belangrijk beleid (CSL-voorbeeld), kicks binnen 24h, etc. Een paar dagen (kostbaar) dev-werk volgens mij die GoT een stuk vriendelijker maken, wat dat te gaat is het jammer dat dit topic is verplaatst.

offtopic:
Verder lijkt het mij niet nodig om op de man te spelen richting TS. En verwijzen naar de FAQs is leuk, maar een FAQ is volgens mij echt geen doorverwijspagina, ook niet als meerdere mensen zeggen dat dit wel zo is... ;)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

[...]
Daarnaast is tweakers zo groot geworden dat een centrale klantenservice nodig is, vergelijk V&D, MediaMarkt of een willekeurig ministerie. Een klantenservice die de bezoeker op het goede spoor zet. Let wel op het goede spoor zet en niet pampert.
Doe eens gek: Stuur een mailtje / Direct message aan een willekeurige moderator, waarin jij vraagt "Ik heb een probleem met $iets, waar moet ikdat plaatsen".

10 tegen 1 dat je gewoon een reply krijgt met een verwijzing naar het juiste forum. Sterker nog, als de moderator in kwestie tijd en zin heeft, zal hij je zelfs belonen met een paar topics die je probleem beschrijven en waar een oplossing in staat.(*)

Daar heb je de klantenservice. Daar hoef je toch geen apart subforum voor op te starten. En voor alle overige zaken staat vrijwel alles beschreven in de http://gathering.tweakers.net/forum/faq (en de overigen FAQ's)
Door juist hiervoor een apart subforum te starten, maak je het in mijn ogen nog onduidelijker. Beginpunt zijn de FAQ's, en als je al wat langer meedraait dan weet je vanzelf wat er wel en niet mogelijk is.

Verder worden topics van nieuwelingen gemeten met een wat flexibelere meetlat, waardoor een misstap niet direct tot een slot leidt. (uitzonderingen daargelaten)

(*) Nee, dat geldt echt niet voor alle moderators, want ook wij zijn mensen. De meeste zelfs met een betaalde baan (i.t.t. het idee dat er vaak leeft) war gewoon gewerkt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:31

Zeror

Ik Henk 'm!

Equator schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 07:43:
[...]

Doe eens gek: Stuur een mailtje / Direct message aan een willekeurige moderator, waarin jij vraagt "Ik heb een probleem met $iets, waar moet ikdat plaatsen".

10 tegen 1 dat je gewoon een reply krijgt met een verwijzing naar het juiste forum. Sterker nog, als de moderator in kwestie tijd en zin heeft, zal hij je zelfs belonen met een paar topics die je probleem beschrijven en waar een oplossing in staat.(*)
Is wel zo inderdaad.

Toch zou het erg handig zijn als een aparte pagina ofzo kwam waar bijv. informatieve probleemoplos topics worden opgesomd. Gewoon een klein stukje per topic waarin staat wat het probleem is en dan de link naar het topic waar de oplossing staat beschreven. Zo'n pagina zou dan per subforum gemaakt kunnen worden naast de faq. Is qua werk ook niet echt veel, maar maakt het, voor o.a. de beginnende tweaker, gemakkelijker om antwoorden op zijn/haar probleem te vinden.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Rakkerzero schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 07:52:
[...]

Is wel zo inderdaad.

Toch zou het erg handig zijn als een aparte pagina ofzo kwam waar bijv. informatieve probleemoplos topics worden opgesomd. Gewoon een klein stukje per topic waarin staat wat het probleem is en dan de link naar het topic waar de oplossing staat beschreven. Zo'n pagina zou dan per subforum gemaakt kunnen worden naast de faq. Is qua werk ook niet echt veel, maar maakt het, voor o.a. de beginnende tweaker, gemakkelijker om antwoorden op zijn/haar probleem te vinden.
Maar dat is de FAQ toch al :?

Voorbeeldje..
FAQ's, howto's en guides

* Beveiligen draadloze netwerken
* FAQ - Network Troubleshooting
* Hoe deel ik Internet ?
* reviews: Thuisnetwerken: een uitgebreide beginnersguide
* [NT] troubleshooter FAQ
* Het Grote Poortmappingsverhaal
* (Static) routing tutorial
* Alcatel Speedtouch 510 FAQ
* Het grote IPv6 topic
* [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Dat is een opsomming van diverse topics waarin bekende problemen worden beschreven. Dit is misschien niet het geval bij elke FAQ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:31

Zeror

Ik Henk 'm!

Equator schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 08:36:
Dat is een opsomming van diverse topics waarin bekende problemen worden beschreven. Dit is misschien niet het geval bij elke FAQ..
Niet voor elke FAQ is dit gedaan, nee. Nu laat jij van een faq die het wel heeft een rijtje zien wat er nu staat. Deze kan natuurlijk ook veel meer worden uitgebreid naar eventueel een aparte pagina zodat overzicht behouden blijft.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:29
[...]

Ik kan me voorstellen dat een nieuwe gebruiker, geïntimideerd door alle regeltjes en FAQ's, niet zelfstandig op het idee komt om een moderator te gaan mailen. ;)

Wat dat betreft lijkt het me geen probleem om dat soort vragen te centraliseren in een apart forum. Bijkomend voordeel is dat normale gebruikers daar ook kunnen reageren en dat de beginnersvraagjes niet enkel door de mods beantwoord hoeven te worden.

@Sidewinder2: Ik zie in je startpost 2 quotes, maar wat is nu eigenlijk concreet jouw voorstel?
Misschien kan er een forum bijgeplaatst worden met het onderwerp Register, waar gewoon een index is opgenomen met trefwoorden, zeg maar een soort doorverwijspagina.
Dit is nou eens een heel goed idee, een soort van 'help, waar moet ik beginnen'-forum; ik zou zeggen, post een feature request in Lieve devvers en ik zal hem zeker steunen.
Wil je een register / trefwoordenindex? Daar zie ik de meerwaarde tegenover de huidige FAQ's niet van (om maar eens een typische reactie uit het begin van dit topic te herhalen :+). Of wil je een "help, waar moet ik beginnen"-forum waar mensen met problemen als "ik wilde een topic openen, maar na het lezen van de FAQ's durf ik het niet meer :'( hoe verbeter ik mijn startpost?" terecht kunnen? Daar begint het vanaf deze post steeds meer op te lijken...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Rakkerzero schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 09:27:
[...]

Niet voor elke FAQ is dit gedaan, nee. Nu laat jij van een faq die het wel heeft een rijtje zien wat er nu staat. Deze kan natuurlijk ook veel meer worden uitgebreid naar eventueel een aparte pagina zodat overzicht behouden blijft.
Daarom nogmaals wat ik eerder riep, geef dan aan welke FAQs in jullie ogen niet ocmpleet zijn, overleg dat met de mods in kwestie. Voor sommige fora is het vrij duidelijk (dat in PMG zut over procs, mobo's en geheugen moet is duidelijk) terwijl dat bij sommige fora misschien wat lastiger is (wat hoort er nu wel en niet in OH).

Verder krijg ik hier een beetje de indruk dat mensen denken dat mods topics gewoon zo snel mogelijk op slot gooien. In HW is het in elk geval zo dat we er heus niet zo streng naar kijken. Wat gambieter hier al eerder aanhaalt, het belangrijkste is inzet. Op het moment dat iemand inzet toont om een probleem op te lossen dan gaat het topic echt niet op slot als hij toevallig iets is vergeten of simpelweg de verkeerde kant op zoekt, of een topic verkeerd staat. Topics die dicht gaan zijn topics van mensen die zelf geen inzet tonen en/of daarbij totaal niet luisteren naar bijsturing van de crew. Maar ik kan je vertellen dat dat maar een heel klein deel is van de mensen/topics.
Dat is juist de reden dat de contactinformatie van de crew duidelijk terug te vinden is in iedere FAQ. Die staat onderaan, met e-mailadressen en IMadressen, zodat je bij onduidelijkheid altijd kunt vragen. En dan vind ik het echt niet erg als je aan mij als OMmod vraagt waar een topic moet dat uiteindelijk gewoon in WOS blijkt te horen (mocht ik het echt niet weten waar het moet dan vraag ik het gewoon aan een collegamod).
Ook in deze thread is nagenoeg elke reactie gevuld met opmerkingen in de trant van "handen uit de mouwen steken", "geen beginnersforum", enzovoort, enzovoort. En als er een antwoord gegeven wordt dan proef je uit het antwoord dat er wordt uitgegaan dat de vraagsteller bepaalde kennis in huis heeft wat niet is vastgesteld.
Dat we hier eigen inzet verwachten en het niet voor de eerste de beste beginner is klopt, dat is toch het uitgangspunt van GoT. Maar zoals jij het stelt is het wel erg zwart. Iedereen is welkom, mits hij/zij zelf inzet toont.
Nu is het zo dat de newbie binnenkomt zich de kleren zoekt en denkt “Krijg de klere ...” of woorden van gelijke strekking. Wanneer de newbie de euvele moed heeft ergens iets te posten dan wordt hij afgezeken en denkt alsnog “Krijg de klere ...”
Als iemand zich registreert staat re gelijk een linkje naar Het algemeen beleid.
Als je die quickstart doorneemt weet je wat er van je wordt verwacht en wordt je gewezen op het feit dat je altijd hulp kunt vragen aan een moderator als je niet weet waar iets neer te zetten. Daarmee heb je dus al een verwijzing naar de klantenservice zoals je die noemt, namelijk de moderators.
Blijkbaar is alles anders dan de conclusie uit voornoemd topic en omdat de benadrukken heeft de administrator dit topic maar op een ander forum gedeponeerd.
Ja, je topic is verplaatst omdat het in lieve devvers stond waar devzaken besproken worden. Gezien dit een beleidstopic is hoort het in LA thuis ipv in LD.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom je hier zo negatief over denkt. Verkeerd geplaatste topics komen vaker voor, we zorgen dat ze op de juiste plek staan, dat is toch alleen maar mooi of niet dan?

Wat ik jammer vind is dat er blijkbaar de indruk is gewekt dat mods alleen maar topics op slot gooien en dat iedere actie van een mod negatief is. Maar dat is zeker niet zo. Een topic verplaatsen is helemaal niet negatief, het is gewoon om te zorgen dat mensen je topic weten te vinden en om te zorgen dat niet alles door elkaar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

TERW_DAN schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:41:
Ja, je topic is verplaatst omdat het in lieve devvers stond waar devzaken besproken worden. Gezien dit een beleidstopic is hoort het in LA thuis ipv in LD.
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom je hier zo negatief over denkt. Verkeerd geplaatste topics komen vaker voor, we zorgen dat ze op de juiste plek staan, dat is toch alleen maar mooi of niet dan?
Dat had ik hem ook al gezegd. Kennelijk zit het Sidewinder2 nogal hoog dat zijn topic verplaatst is naar de juiste plek (beginnershulp anyone).
Sidewinder2 schreef:
Met andere woorden: Welkom, welkom, welkom, ...
Op GoT wordt niet iedereen uitvoerig welkom geheten, net als dat we ook niet groeten. Dit kan als beginner wellicht een beetje bot overkomen, maar we gaan echt niet bij elke vreemde naam kijken hoeveel posts deze al heeft. Je neemt gewoon gelijk deel aan de discussie en als je voor de hand liggende vragen stelt, krijg je soms een (te) bijdehand antwoord terug.

Tuurlijk zijn sommige mensen botter of minder behulpzaam dan anderen, maar dat is te herleiden op de persoon zelf en niet op beleid van het forum.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een centrale FAQ, knowledgebase of 'help waar moet ik beginnen' zal helemaal niets brengen - mensen lezen nu de registratievoorwaarden niet, de FAQ niet van het forum waar ze willen gaan posten, en ga zo maar door. Wat je daar ook aan toevoegt, gelezen wordt het toch niet - totdat mensen er een keer op gewezen worden omdat ze er niet naar handelen (en sommigen zelfs dan niet :P).

En nee, dat heb ik zelf ook niet gedaan toen ik hier net kwam. Waar ik wel altijd al gek op ben is eerst zoeken, dan vragen - en dan ben je al een eind. Ik denk dat je al een uitzondering bent dat je eerst gelezen hebt :)

Maar, als je besluit het risico te nemen en het niet te lezen, dan moet je ook accepteren dat je verwezen wordt naar de voorwaarden. Let wel, dat moet altijd op een vriendelijke manier kunnen imho - waar bij de botte reply in in je meldtopic stond ook netjes door de mods op gewezen is. In die zin kan je denk ik toch niet klagen over de klantenservice die je hebt gehad?

Het enige wat er niet is is een centrale index met links naar de subforum FAQs, maar voor de rest staat alles netjes in de centrale FAQ en registratieFAQ toch?

Enne, als je graag ziet dat mensen jou vriendelijk behandelen, dan wil het vaak helpen zelf ook vriendelijk te blijven. Mensen voor machtswellustelingen uitmaken helpt een discussie niet - wat maakt het overigens voor jou toegestaan om je zetten te herhalen en anderen niet? Vermeld anders volgende keer boven je topic dat mensen alleen mogen reageren als ze het met je eens zijn - als we toch bezig zijn met het juist informeren van mensen over wat ze kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Een leuk voorbeeld heb ik overigens uit mei:
Start hier: Verwijderd in "[BBG Aanschaf] Budget- en basissysteem m..."
Maar hier kan ik dus wel wat mee! Harstikke bedankt! Ik had eerlijk gezegt verwacht dat ik uitgescholden zou worden vanwege te weinig kennis
(onderaan de pagina).

Volgens mij zegt het heel veel. We staan iedereen toe die gewoon even de moeite neemt om het *LET OP* - Wat moet ik kopen-topic te lezen en de moeite neemt om zelf mee te helpen. We gaan niet af op kennis en als iemand iets niet weet zijn we absoluut niet beroerd om iemand te helpen.

En ik ben nu 14 maanden moderator hier. Waar ik mij aan kon ergeren? Dat topics werden gesloten en dat mensen niet geholpen werden. Dat was in de CSL, een tijd voor ik mod werd waren de "Wat moet ik kopen"-topics verboden en werd je verwezen naar de BBG en FAQ. Dat is idd geen goede manier. Zeker mbt laptops, waar helemaal geen uitgebreide FAQ van was, laat staan een NBBG.

Het laatste heb ik eerst opgepakt en met Thandor ben ik aan het brainstormen geweest hoe het op te lossen en FP en CSL meer bijelkaar te trekken. Samen met een vriendelijker GoT kwam dit in een stroomversnelling. We hebben nu dan ook de [BBG Aanschaf]-topics waar iedereen welkom is. Het enige wat we vragen is om even snel het *LET OP*-topic door te lezen en wat inzet te tonen.

Daarnaast hebben we ook op andere punten grote stappen gemaakt zoals TERW_DAN ook al aangaf. Voorheen sloot ik snel een topic dat fout stond. Nu verplaats ik en neem ik zelfs de moeite om een PM er achteraan te sturen met de melding over waarom en waar het nu wel staat.

Bij de zeldzame sluitmessage's die ik uittik voor andere problemen dan "Wat moet ik kopen" schop ik users wel degelijk de goede kant op en indien ik iets weet meld ik dat ook gelijk in het topic.

Daarnaast ben ik ook altijd bereikbaar via mail of dm of zelfs msn. Ik help graag mensen en als ik die vrijheid niet zou hebben op GoT dan zou ik hier gelijk kappen. En dat is ook gelijk de reden waarom ik geen moment hoefde na te denken om mod te worden. Het beleid wat toen gold was in mijn ogen niet optimaal en ik kreeg de kans om hier zelf aan mee te helpen. En als ik nu terugkijk dan kan ik enkel stellen dat we grote stappen hebben gemaakt. CSL is van het afvoerputje een gezellig subforum geworden. Zo nu en dan ouwehoer ik gewoon mee in oa de BBG Aanschaf-topics. Het past er nu, het sfeertje hangt er en iedereen is welkom.

Als er iets aan de CSL moet worden vertimmerd hoor ik het graag, maar ik zie eigenlijk niet meer iets dat anders zou moeten op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
offtopic:
Onderstaande moet slechts gezien worden als aanmoediging op het goede beleid en modwerk bij GoT.
Verder worden topics van nieuwelingen gemeten met een wat flexibelere meetlat, waardoor een misstap niet direct tot een slot leidt. (uitzonderingen daargelaten)
Vreemd dan dat in de post boven je met een simpele zoekopdracht al tientallen uitzonderingen uit 2009 worden gevonden. ;)
GENETX schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 13:04:
Als er iets aan de CSL moet worden vertimmerd hoor ik het graag, maar ik zie eigenlijk niet meer iets dat anders zou moeten op het moment.
Waarna hij nog geen uur later weer een topic sloot. Misschien zie je na 450+ bomen alleen al in 2009 het bos niet meer? ;)

Als een beginneling op de knop 'nieuw topic' in CSL drukt, dan kan er volgens mij maar beter een enorme waarschuwing met de standaardverwijzingen komen. Volgens mij kun je die topics nu met een vrij laag foutpercentage automatisch sluiten. Check ook even de posts die daar beginnen met dingen als 'Beste', 'Dag', 'Hey', 'Hallo', 'Heb', 'Ben' en 'Ik ben op zoek'. Daar valt natuurlijk totaal niet tegenop te devven, dat moet handmatig worden gesloten :+
offtopic:
Ik denk dat TS al redelijk vakkundig is weggejaagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volgens mij wordt er gedoeld op iets zoals er in de Devschuur staat: Waar hoort mijn topic? Daar staat duidelijk een stappenplan waar je je topic in een van de subfora van de Devschuur moet komen te staan.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pedorus schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 17:47:
Waarna hij nog geen uur later weer een topic sloot. Misschien zie je na 450+ bomen alleen al in 2009 het bos niet meer? ;)

Als een beginneling op de knop 'nieuw topic' in CSL drukt, dan kan er volgens mij maar beter een enorme waarschuwing met de standaardverwijzingen komen. Volgens mij kun je die topics nu met een vrij laag foutpercentage automatisch sluiten. Check ook even de posts die daar beginnen met dingen als 'Beste', 'Dag', 'Hey', 'Hallo', 'Heb', 'Ben' en 'Ik ben op zoek'. Daar valt natuurlijk totaal niet tegenop te devven, dat moet handmatig worden gesloten :+
Het werk van GENETX en Thandor heeft er voor gezorgd dat CSL niet meer de "vuilstortplaats" is van GoT, maar dat het toch behulpzamer is geworden/behulpzaam is gebleven in dat topicdeel. Dat er veel topics op slot gaan is niet de fout van de moderators, maar van de mensen die weigeren het beleid, de FAQ en stucky's te lezen.

Als je foutparkeert en je auto wordt weggesleept, dan is dat toch ook niet de schuld van de parkeerwacht of politieagent? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 17:55:
[...]

Het werk van GENETX en Thandor heeft er voor gezorgd dat CSL niet meer de "vuilstortplaats" is van GoT, maar dat het toch behulpzamer is geworden/behulpzaam is gebleven in dat topicdeel.
Daar wil ik ook zeker niks aan af doen.
Dat er veel topics op slot gaan is niet de fout van de moderators, maar van de mensen die weigeren het beleid, de FAQ en stucky's te lezen.
Die honderden mensen hebben misschien wat meer, of andere, hulp nodig. Ik praat trouwens liever niet in termen van 'de fout van', want dat lost meestal niet zo veel op... :)
Als je foutparkeert en je auto wordt weggesleept, dan is dat toch ook niet de schuld van de parkeerwacht of politieagent? :)
Als de bebording niet goed is, dan worden de boetes kwijtgescholden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pedorus schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 18:08:
Die honderden mensen hebben misschien wat meer, of andere, hulp nodig. Ik praat trouwens liever niet in termen van 'de fout van', want dat lost meestal niet zo veel op... :)
Een bord met *LET OP* - Wat moet ik kopen is toch behoorlijk duidelijk. Het staat bovenaan, niet verborgen, net onder beleid en FAQ.
Als de bebording niet goed is, dan worden de boetes kwijtgescholden.
De bebording is niet slecht. Op de meeste wegen is de maximumsnelheid ook duidelijk en houden de meeste mensen zich er niet aan. Het is gewoon iets menselijks waar niet tegenop te reguleren valt.

Een slotje is trouwens geen boete. Je krijgt gewoon te horen van de parkeerwacht waar je wel mag parkeren. Alleen, je moet daarna wel .... moeite doen ... en je krijgt het niet kado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pedorus schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 18:08:

Dan zou je ook niet op de 'man' moeten spelen door juist op fouten (als het al fouten zijn) te gaan spitten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 18:12:
[...]

Een bord met *LET OP* - Wat moet ik kopen is toch behoorlijk duidelijk. Het staat bovenaan, niet verborgen, net onder beleid en FAQ.
Het is voor mij ook duidelijk, maar blijkbaar voor honderden niet.
De bebording is niet slecht. Op de meeste wegen is de maximumsnelheid ook duidelijk en houden de meeste mensen zich er niet aan. Het is gewoon iets menselijks waar niet tegenop te reguleren valt.
Iets hoeft niet slecht te zijn voordat het beter kan. Te hard rijden heeft soms voordelen, aanhef bij een beginnerspost volgens mij niet. Verder lijkt mij een vergelijking trouwens niet zo nuttig als het originele punt van duizenden slotjes op posts van beginners duidelijk is.

Als ik op 'nieuw topic' druk, zie ik geen notities en verwijzingen per forum. Zou het beter kunnen zijn om dat wel te hebben (uitzetbaar in de voorkeuren)?
alt-92 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 18:27:
[...]

Dan zou je ook niet op de 'man' moeten spelen door juist op fouten (als het al fouten zijn) te gaan spitten.
offtopic:
Graag inhoudelijke reacties, en wel op deze constateringen en suggesties die op deze manier ondersneeuwen. Eventueel kan ik ook verjaagd worden met de tekst 'Ik verjaag pedorus uit dit topic', prima, geen probleem. Verder is meta-uitleg beschikbaar per DM. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pedorus schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 19:57:
Dus alles aanpassen aan de laagste gemene deler? Wordt het er hier niet leuker op.
Iets hoeft niet slecht te zijn voordat het beter kan. Te hard rijden heeft soms voordelen, aanhef bij een beginnerspost volgens mij niet. Verder lijkt mij een vergelijking trouwens niet zo nuttig als het originele punt van duizenden slotjes op posts van beginners duidelijk is.
Maar men wil het beginners of nieuwe users ook niet onmogelijk maken te posten. Als die nieuwe users bereid zijn te leren en niet gelijk tegen het plafond schieten, dan kunnen ze hier heel veel plezier hebben.
Als ik op 'nieuw topic' druk, zie ik geen notities en verwijzingen per forum. Zou het beter kunnen zijn om dat wel te hebben (uitzetbaar in de voorkeuren)?
Is al heel vaak voorgesteld, en telkens weer afgewezen :) . Ik zou zeggen: gebruik de zoekfunctie maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je op nieuw topic drukt zie je wel en kort stukje dat wijst naar het beleid. Dat moet toch genoeg sturing geven lijkt me mocht je twijfelen over waar je dan terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik heb onlangs een proef gehad met een topicwaarschuwing in het [Aanbiedingen]-topic. Daar willen we ook geen "is deze wel goed"-vragen. Dat was een grote gele driehoek met uitroepteken. Middels een mooie selectie marquee's vloog dat ding heen en weer om aandacht te trekken, guess what: Alsnog weten mensen het gewoon simpelweg te negeren.

Ik ben bang dat hetzelfde met een waarschuwing erboven gebeurd. Zelfs al moet je eerst een vinkje zetten en op accepteren klikken, dan nog leest men het niet. Zie ook installers voor software: Next, next, accept, next, next, finish. Blind.

Sterker nog, het is al een paar keer gebeurd dat mensen het wel lezen, maar alsnog een topic openen. "Ik weet dat dit niet mag, maar toch open ik een topic. Ik wil namelijk een nieuwe...." |:( Doe dat dan niet %&*#!)

Bedenk overigens ook dat dit echt neit de eerste keer is dat iets dergelijks wordt aangekaard:
Helpdesk!

[ Voor 22% gewijzigd door GENETX op 21-07-2009 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 20:09:
Is al heel vaak voorgesteld, en telkens weer afgewezen :) . Ik zou zeggen: gebruik de zoekfunctie maar :P
:p Natuurlijk onvindbaar zonder concrete zoekopdracht en staat niet in de FAQ. Wat is je eigen mening?
TERW_DAN schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 20:10:
[...]

Als je op nieuw topic drukt zie je wel en kort stukje dat wijst naar het beleid. Dat moet toch genoeg sturing geven lijkt me mocht je twijfelen over waar je dan terecht kan.
Dat weet ik natuurlijk, maar ik heb het over veelvoorkomende zaken per forum, niet over dat algemene stukje. Als een beginnende user op die knop drukt in CSL, dan verwacht ik dus prominent iets als:
LET OP! Als je op zoek bent naar advies over een aanschaf, dan hebben we dat advies al voor je! Kijk hier voor algemene richtlijnen over notebooks, en hier voor concreet samengestelde notebooks. Voor desktops zijn algemene richtlijnen hier te vinden, en concrete systemen hier.

Het openen van een topic over deze aanschaffen is niet nuttig. Het topic zal dan eerst in quarantaine worden geplaatst en daarna na review door een moderator zonder reacties worden gesloten. Alleen in zeer bijzondere gevallen heeft het openen van een topic dus nut.
Bij CSL gaat het denk ik meestal daarom, en zijn verwijzingen naar andere fora niet heel nuttig. Ik kom er niet zo veel, dus vandaar dat anderen dat vast beter weten ;)

En daarnaast zijn andere beginnersfouten, zoals het gebruik van aanhef/groeten, gewoon heuristisch te bepalen natuurlijk.
GENETX schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 20:23:
Sterker nog, het is al een paar keer gebeurd dat mensen het wel lezen, maar alsnog een topic openen "Ik weet dat dit niet mag, maar toch open ik een topic. Ik wil namelijk een nieuwe...." |:( Doe dat dan niet %&*#!)(
Het zal nooit 0 worden, het kan hooguit verminderen natuurlijk. :) En zonder tests kom je er niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

pedorus schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 20:56:
En daarnaast zijn andere beginnersfouten, zoals het gebruik van aanhef/groeten, gewoon heuristisch te bepalen natuurlijk.
Maar dat zijn ook niet echt de dingen waarop we users echt afstraffen hoor. We geven gewoon aan dat het niet hoeft hier. Als iemand dit doet dan zet ik het terloops in een reactie erbij en dan is het al wel best.
Maar dat is van een totale andere order van grootte als bijvoorbeeld mensen die compleet inzetloos ergens een vraag neerdumpen en een half uurtje later hun antwoord willen afhalen, daar wordt wat strenger mee omgegaan. En daarom staan dat soort zaken ook wat nadrukkelijker aangegeven bij het maken van een topicstart.
pedorus schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 20:56:
Dat weet ik natuurlijk, maar ik heb het over veelvoorkomende zaken per forum, niet over dat algemene stukje. Als een beginnende user op die knop drukt in CSL, dan verwacht ik dus prominent iets als:
Als je in CSL een topic wilt openen zit je al in dat subforum. Dan heb je al een overzicht van het beleid en alle FAQs (en voor CSL zijn dat er toch wel een aantal). Dus voordat je op die knop drukt heb je al de kans om het te lezen.

Imho moeten we onze users niet als halve debielen gaan behandelen door overal waarschuwingen op te gaan plakken. Je kunt er imho prima vanuitgaan dat mensen het beleid lezen. Het grootste gedeelte doet dat namelijk ook gewoon en kan er prima mee uit de voeten. Dus om het dan bij iedere stap neer te zetten is imho overdreven, de mensen die moeite doen nemen vlug even het beleid door en als ze vragen hebben krijgen we die vanzelf te horen. Mensen die geen moeite doen nemen ook dat stuk tekst niet (ik zie het vaak zat bij topicwarnings die volledig genegeerd worden). Dus wat dat betreft zal dit niet echt zoden aan de dijk gaan zetten.

Daarom zie ik dit soort info liever in de vorm van een sticky. Zo kunnen de welwillende users (en dat is toch het overgrote meerendeel van de users) ze makkelijk terugvinden. Het is gewoon een onderdeel van de FAQ. Dingen helderder maken kan immers nooit kwaad :)

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 21-07-2009 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
TERW_DAN schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 22:00:
Maar dat zijn ook niet echt de dingen waarop we users echt afstraffen hoor. We geven gewoon aan dat het niet hoeft hier. Als iemand dit doet dan zet ik het terloops in een reactie erbij en dan is het al wel best.
Het gaat er mij niet om of mensen afgestraft worden, maar of ik over de groeten en het bericht erover heen moet lezen. Maar misschien heeft dat een soort rituele functie, dat zou ook kunnen natuurlijk. :) Bijvoorbeeld het niet gebruiken van code-tags kun je ook redelijk makkelijk detecteren, en dat vind ik wel redelijk irritant.
Imho moeten we onze users niet als halve debielen gaan behandelen door overal waarschuwingen op te gaan plakken. Je kunt er imho prima vanuitgaan dat mensen het beleid lezen.
Imho lezen mensen dat niet gezien de volgende 1000+ gesloten posts van vrijwel uitsluitend beginners in CSL. Ik kan me slecht voorstellen dat dat allemaal halve debielen waren, die niet geholpen zouden zijn met een extra berichtje. Hoeveel echt goede startposts van beginners zijn er in dezelfde tijd geweest in dat subforum? Die behoeven bijna een aparte vermelding.
Dingen helderder maken kan immers nooit kwaad :)
Helemaal mee eens, maar zet het wel op een plaats waar het gelezen wordt, dan doe je geen verspilde moeite. Veel beginners lijken op de knop 'nieuw topic' te drukken, misschien daarachter? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ethirty schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 11:34:
[...]
Op GoT wordt niet iedereen uitvoerig welkom geheten, net als dat we ook niet groeten. Dit kan als beginner wellicht een beetje bot overkomen, maar we gaan echt niet bij elke vreemde naam kijken hoeveel posts deze al heeft. Je neemt gewoon gelijk deel aan de discussie en als je voor de hand liggende vragen stelt, krijg je soms een (te) bijdehand antwoord terug.

Tuurlijk zijn sommige mensen botter of minder behulpzaam dan anderen, maar dat is te herleiden op de persoon zelf en niet op beleid van het forum.
En toch is een /me Welkom op GoT * iets wat een erg kleine moeite is. Ik, maar wie ben ik, kijk altijd snel even en ook in de posthistorie. Dat geeft je een aardige indruk of je actie moet ondernemen om de moderator erop te attenderen,

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Tuurlijk kijk je wel eens in een profiel en tuurlijk wens je een nieuwkomer welkom als dat zo uitkomt, mijn punt was dat het niet áltijd gebeurt.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[...]

[...]

[...]

offtopic:
Graag inhoudelijke reacties, en wel op deze constateringen en suggesties die op deze manier ondersneeuwen.
Ik geloof alleen dat je één belangrijk ding over het hoofd ziet betreffende dit puntje.

Je hebt het over topics die ondanks alle aanwezige hints, 'waarschuwingen' en wegwijzers wat er van je forum-postgedrag verwacht wordt (aanpassen aan de 'locals') gesloten worden met de reminder dat hoe $poster begonnen is niet helemaal aansluit bij wat er van de doelgroep - de forumgebruikers - verwacht wordt.

Iemand daarop wijzen en verbeterpunten aangeven valt onder sturing, of forum opvoeding zoals je wilt.
Het zou al snel een flinke zooi worden als je dat niet doet.
Je gaat mij overigens niet vertellen dat je vanaf dag één foutloos door het leven gaat, als je iets niet op de juiste manier doet of ergens een fout maakt krijg je dat ook in het echte leven te horen of te zien (of te voelen voor mijn part) dus zo vreemd is het niet dat dat op een forum ook kan gebeuren.

Moet daar dan zo zwaar aan getild worden dat er zelfs spijkers op laag water gezocht moeten worden?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:53
Even twee eurocent van mij erbij plaatsen:
  1. Er wordt een aantal keren verwezen naar iets genaamd 'algemeen beleid topic' waar voor beginners de basisregels in staan, verwijzingen naar FAQs en zo. Ik spreek nu voor mijzelf: iets wat 'algemeen beleid' heet wordt door mijn ogen gefilterd. Net zo iets als 'algemene voorwaarden', ik zie het en negeer het, er van uitgaande dat het algemene onzin bevat. Ambtenarenspul. Als nou exact datzelfde document 'hints & tips voor nieuwelingen' zou heten zou het bij mij de aandacht trekken. Soms kan je met andere bewoording al veel meer bereiken.
  2. Ergens werd ook geopperd dat je simpelweg de mods kan DMen voor tips, advies. Ongetwijfeld, en ze zullen vast wel zo behulpzaam zijn als wordt geschreven. Zoals ik het ervaar is het echter niet laagdrempelig. Geen idee waar het aan ligt - zeker niet de mods zelf - maar voor mij (genoeg jaren tweakers-ervaring, niet contactgestoord of zo) is de drempel om een mod 'lastig te vallen' toch wel wat hoog. Ofwel, overschat deze mogelijkheid niet, ik kan mij voorstellen dat beginners dit nog wat meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

vanaalten schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 08:44:

• Er wordt een aantal keren verwezen naar iets genaamd 'algemeen beleid topic' waar voor beginners de basisregels in staan, verwijzingen naar FAQs en zo. Ik spreek nu voor mijzelf: iets wat 'algemeen beleid' heet wordt door mijn ogen gefilterd.
Dan is dat imho toch iets dat aan jezelf ligt. Als jij akkoord gaat met algemene voorwaarden bij een bedrijf dan zullen ze je daar ook aan houden.
Imho moet je niet vreemd opkijken als je ook op het forum aan het algemeen beleid gehouden wordt als je jezelf er mee bekend hebt verklaard. En het is niet alsof het algemeen beleid opgebouwd is uit ambtenaren taal ofzo.
• Ergens werd ook geopperd dat je simpelweg de mods kan DMen voor tips, advies. Ongetwijfeld, en ze zullen vast wel zo behulpzaam zijn als wordt geschreven. Zoals ik het ervaar is het echter niet laagdrempelig. Geen idee waar het aan ligt - zeker niet de mods zelf - maar voor mij (genoeg jaren tweakers-ervaring, niet contactgestoord of zo) is de drempel om een mod 'lastig te vallen' toch wel wat hoog. Ofwel, overschat deze mogelijkheid niet, ik kan mij voorstellen dat beginners dit nog wat meer hebben.
En dat terwijl mods daar juist voor zijn. Dat is ook de reden dat we onze contactgegevens ook duidelijk in de FAQ hebben staan.
Maar op wat voor een manier zou deze drempel dan weg te nemen zijn als mensen niet eens contact willen zoeken met de mensen die precies weten hoe het in elkaar steekt voor een bepaald forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:53
TERW_DAN schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:13:
[...]

Dan is dat imho toch iets dat aan jezelf ligt. Als jij akkoord gaat met algemene voorwaarden bij een bedrijf dan zullen ze je daar ook aan houden.
Imho moet je niet vreemd opkijken als je ook op het forum aan het algemeen beleid gehouden wordt als je jezelf er mee bekend hebt verklaard. En het is niet alsof het algemeen beleid opgebouwd is uit ambtenaren taal ofzo.
Ho, stop - niet direct aangevallen voelen!
Ter verduidelijking: ja, het is volledig mijn fout als ik, ondanks dat ik met die voorwaarden accoord gegaan ben, ik die beleidsdingen niet of niet voldoende doorneem.

Maar doe eens een gok: hoeveel mensen lezen de algemene voorwaarden bij installatie van een softwarepakket? Hoeveel mensen lezen uberhaupt de algemene voorwaarden als ze ergens iets kopen?
Ik praat het niet goed - maar het is wel een feit dat mensen dat soort teksten/documenten snel overslaan als ze met iets bezig zijn. Je neemt snel aan dat het juridische blabla is.

Als ik mij daarin probeer in te leven, dan lijkt mij puur het hernoemen van 'algemeen beleid' naar 'hints & tips' al iets dat zou kunnen werken. Ik zeg niet dat dat de oplossing is, maar het zou kunnen werken.
[...]

En dat terwijl mods daar juist voor zijn. Dat is ook de reden dat we onze contactgegevens ook duidelijk in de FAQ hebben staan.
Maar op wat voor een manier zou deze drempel dan weg te nemen zijn als mensen niet eens contact willen zoeken met de mensen die precies weten hoe het in elkaar steekt voor een bepaald forum?
Wil je een realistisch antwoord? Geen idee... Misschien meer knoppen op meer pagina's om direct een mod te mailen. Zelf ervaar ik e-mail als laagdrempeliger dan DMen, dus voor mij zou dat kunnen werken.

Als ik m'n fantasie de vrije loop laat: een opvallende knop op elke forumpagina met de tekst "Chat nu en stel al je vragen aan onze 24/7 support-mod!". Da's natuurlijk niet werkbaar (de desbetreffende mod wordt dan meteen ook helpdeskmedewerker), maar het beste wat ik nu even kan bedenken.

Nogmaals, ik wil hier geen kritiek op jullie mods & ads uiten. Ik denk dat jullie het erg goed, netjes en redelijk doen. Dit topic is er tenslotte ook niet voor om fouten op mod/adgebied aan te kaarten, maar te kijken hoe dingen voor nieuwe gebruikers duidelijker gemaakt kunnen worden zonder de kwaliteit van het forum aan te tasten.

Ik probeer mij nu alleen even in te leven in hoe een nieuwe gebruiker het hier zou kunnen ervaren, gecombineerd met hoe ik het ervaar: het is voor mij een redelijke drempel om een mod te DMen en dingen als 'algemeen beleid' zie ik als een document waar ik waarschijnlijk ambtenarentaal in ga vinden, niet de dingen die ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

vanaalten schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 13:01:
[...]
Nogmaals, ik wil hier geen kritiek op jullie mods & ads uiten. Ik denk dat jullie het erg goed, netjes en redelijk doen. Dit topic is er tenslotte ook niet voor om fouten op mod/adgebied aan te kaarten, maar te kijken hoe dingen voor nieuwe gebruikers duidelijker gemaakt kunnen worden zonder de kwaliteit van het forum aan te tasten.

Ik probeer mij nu alleen even in te leven in hoe een nieuwe gebruiker het hier zou kunnen ervaren, gecombineerd met hoe ik het ervaar: het is voor mij een redelijke drempel om een mod te DMen en dingen als 'algemeen beleid' zie ik als een document waar ik waarschijnlijk ambtenarentaal in ga vinden, niet de dingen die ik zoek.
Een wat minder juridische versie van Algemeen Beleid ? een Forum GebruiksGids ? of een Korte Forum FAQ?

Zou kunnen, maar als advokaat van den duvel:
What makes you think dat iemand dié opeens wél zal gaan lezen?

Als je de huidige Forum FAQ al aanhaalt hebben sommige mensen daar al moeite mee - en dan moet je je ook afvragen of zo iemand hier dan wel op de goede plek is.
Als ik m'n fantasie de vrije loop laat: een opvallende knop op elke forumpagina met de tekst "Chat nu en stel al je vragen aan onze 24/7 support-mod!". Da's natuurlijk niet werkbaar (de desbetreffende mod wordt dan meteen ook helpdeskmedewerker), maar het beste wat ik nu even kan bedenken.
Ik zal ze jouw telefoonnummer en mailadres wel geven, ok? ;)

Is het Tweakers forum een online helpdesk ? dachtutniet :+

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 22-07-2009 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wat je heel goed voor ogen moet houden is dat GoT gewoon een forum is waar van je verwacht wordt. Dat is een feit en daar gaan we niets aan veranderen. Kant-en-klare afhaalantwoorden zul je dus niet krijgen.

Ben je een absolute leek op computergebied dan heb je de keuze om de helpdesk te bellen of naar de computershop te gaan. Niet naar GoT.

Durf je het zelf aan, maar wil je aan het handje worden gehouden en niets zelf uit te hoeven zoeken? Fijn, dan heb je Computeridee of iets dergelijks, maar niet GoT.

GoT is, zoals ook al in het beleid wordt aangegeven een forum voor gevorderde gebruikers. Nieuwelingen zijn welkom, maar ze zullen zich toch op een bepaald niveau moeten meedraaien. Dit forum is gewoon anders als al die andere duizenden om ons heen. En juist dat is de kracht van GoT.

Verder, heel leuk zo'n tips & tricks, maar dat dekt de lading gewoon niet. Als ik op zoek ben naar de regels dan zoek ik op "regels" of "beleid". Volgens mij worden de regels dan alleen maar minder vindbaar. En een andere titel helpt ook niet bij de registratie zoals alt-92 al aangeeft. Men ziet een grote lap text. *slik* *Drukt op vorige*. Je gaat er simpelweg niets mee bereiken.

Ik snap het hele punt van het toegankelijker maken van GoT. Maar er is simpelweg een lijn en benodigd instapniveau. Als je daar geen zin in hebt of daar niet in mee kan komen dan heb je, heel bot gezegd, gewoon pech. En tbh, zo erg strenge eisen stellen we niet, zeker niet aan nieuwkomers.

Edit:
Oh, nog een heel goed voorbeeld. Voor een vriendelijker GoT had ik het volgende topic direct gesloten. Nu geef ik het iig een kans en merk wel uit de TS dat hij al wat heeft staan proberen:
windows 7, crossfire, c++ problemen ik word gek

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 22-07-2009 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
alt-92 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 08:26:
Je gaat mij overigens niet vertellen dat je vanaf dag één foutloos door het leven gaat, als je iets niet op de juiste manier doet of ergens een fout maakt krijg je dat ook in het echte leven te horen of te zien (of te voelen voor mijn part) dus zo vreemd is het niet dat dat op een forum ook kan gebeuren.
Precies. Daarom heb ik de automatische spellingscontrole aanstaan, de warnings van de compiler staan aan, etc. Hier op GoT zijn veelvoorkomende situaties enkel niet afgedekt, en wordt je verwezen naar de 'handleiding'.

Als ik de tijd die hier voor dit topic wordt gebruikt in had kunnen zetten voor devwerk aan deze site, dan behoorden bijvoorbeeld te korte of geen topictitels, aanheft/groeten en vergeten van codetags inmiddels grotendeels tot het verleden. En je krijgt een (uitzetbare) custom message per forum bij het openen van een topic, want waarom zou je dat bij (quick)replies wel doen, maar bij een nieuw topic niet?

Ander voorbeeld. Toen pinautomaten werden ingevoerd, vergaten honderden mensen hun pinpas mee te nemen. In plaats van dat de schuld bij die mensen is gelegd, is toen de prima werkende pinautomaat aangepast. Je krijgt nu eerst je pinpas terug, en dan pas je geld...

Nu laat ik duizenden gesloten posts zien in alleen al CSL met steeds dezelfde symptomen, en er zijn geen mogelijke verbeteringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pedorus schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:15:

Nu laat ik duizenden gesloten posts zien in alleen al CSL met steeds dezelfde symptomen, en er zijn geen mogelijke verbeteringen?
Been there, done that, didn't work.
Het kan misschien enorm harkerig overkomen maar een CSL 1.0 of 2.0 waar elke malloot met een 50 euro verschil in budget gaat gillen dat ie toch echt zijn setup beoordeeld wil hebben die alleen op een afwijkende floppydrive verschilt van persoon B is niet meer van deze tijd en site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

GENETX schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 14:29:
Oh, nog een heel goed voorbeeld. Voor een vriendelijker GoT had ik het volgende topic direct gesloten. Nu geef ik het iig een kans en merk wel uit de TS dat hij al wat heeft staan proberen:
windows 7, crossfire, c++ problemen ik word gek
offtopic:
Toch is een titelaanpassing geen overbodige luxe, dat roepen van "help!!", "ik word gek", bloedjeirritant :X . Dat er nog mensen zijn die dat niet doorhebben...

Is dat trouwens geen Spielerij of VB? :)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 22-07-2009 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
You can't win 'em all ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

pedorus schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:15:
Als ik de tijd die hier voor dit topic wordt gebruikt in had kunnen zetten voor devwerk aan deze site, dan behoorden bijvoorbeeld te korte of geen topictitels, aanheft/groeten en vergeten van codetags inmiddels grotendeels tot het verleden. En je krijgt een (uitzetbare) custom message per forum bij het openen van een topic, want waarom zou je dat bij (quick)replies wel doen, maar bij een nieuw topic niet?
Maar in discussies hierover (in LA als ook elders) is al naar voren gekomen dat het helemaal niet wenselijk is om alles af te dekken in code. Modden blijft mensenwerk en daarin moet je jezelf niet teveel gaan beperken.
Dus ja, je kunt beperkingen op leggen aan de topicitel (moet minstens x karakters lang zijn), maar stel dat er dan iemand is die 1 karakter minder nodig heeft, dan wordt dat al lastig.

Het idee is natuurlijk leuk om op die manier fouten weg te werken, maar er komt weer een boel vervelende zaken bij. En ik vraag me af of dat nodig is, of dat we toch nog een beetje mogen rekenen op de zelfredzaamheid van mensen.
Je hebt het wel over duizenden gesloten posts, maar hoeveel hiervan zijn wel niet door mensen geopend die gewoon lui zijn en gewoonweg niets lezen en maar een topic dumpen en hoeveel zijn er van mensen die toevallig iets over het hoofd zien en iets verkeerd plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
alt-92 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:30:
Been there, done that, didn't work.
Het kan misschien enorm harkerig overkomen maar een CSL 1.0 of 2.0 waar elke malloot met een 50 euro verschil in budget gaat gillen dat ie toch echt zijn setup beoordeeld wil hebben die alleen op een afwijkende floppydrive verschilt van persoon B is niet meer van deze tijd en site.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Mijn idee is ook niet dat die topics er alsnog moeten komen, maar juist voorkomen dat ze überhaupt gemaakt en gepost (kunnen) worden.
TERW_DAN schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:39:
Dus ja, je kunt beperkingen op leggen aan de topicitel (moet minstens x karakters lang zijn), maar stel dat er dan iemand is die 1 karakter minder nodig heeft, dan wordt dat al lastig.
Als iemand dus een topic met de titel [EXCEL] opent in OFF, dan verwacht ik:
Titel vergeten? Het lijkt erop dat je alleen een tag hebt opgegeven, en geen goede titel. Verzien even een titel, dan krijg je betere antwoorden. [ ] negeren, titel is goed
Niks verplichtend, maar alleen behulpzaam. Kan ook in JavaScript. Dat idee is trouwens niet nieuw, maar de implementatie is er nooit gekomen. Bovendien gaat het dus om een hele rits van dat soort veelvoorkomende fouten.
gambieter schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:31:
Toch is een titelaanpassing geen overbodige luxe, dat roepen van "help!!", "ik word gek", bloedjeirritant :X .
Daar heb je er nog zo een: de categorie uitroeptekens, 'help', 'word gek', alleen hoofdletters, etc.
TERW_DAN schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:39:
En ik vraag me af of dat nodig is, of dat we toch nog een beetje mogen rekenen op de zelfredzaamheid van mensen.
Blijkbaar niet, want ik zie het toch vaak gebeuren.
Je hebt het wel over duizenden gesloten posts, maar hoeveel hiervan zijn wel niet door mensen geopend die gewoon lui zijn en gewoonweg niets lezen en maar een topic dumpen en hoeveel zijn er van mensen die toevallig iets over het hoofd zien en iets verkeerd plaatsen?
Wat maakt dat uit dan? Al die topics hadden er beter niet kunnen komen, daar gaat het om. En al die mensen hebben waarschijnlijk een minder goede GoT-ervaring gehad. Ik krijg zelf veel liever van mijn wordprocessor direct te horen dat er een foutje is, dan later van degene(n) waar het uiteindelijk naar toe gaat. Liefst natuurlijk zelfs voordat ik die fout ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

pedorus schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 18:07:
Als iemand dus een topic met de titel [EXCEL] opend in OFF, dan verwacht ik:

Niks verplichtend, maar alleen behulpzaam. Kan ook in JavaScript. Dat idee is trouwens niet nieuw, maar de implementatie is er nooit gekomen. Bovendien gaat het dus om een hele rits van dat soort veelvoorkomende fouten.
Dat betekent dus dat er allemaal regexes gemaakt moeten worden om dit soort zooi te filteren, en de vraag is waarop ga je filteren. Als ik in 2 woorden een topictitel kan bedenken "[PC] $spelnaam" bijvoorbeeld, dan heb ik een prima titel zoals we die nu genoeg in spielerij vinden. Echter, als ik "[excel] probleem" intik dan is dat een waardeloze titel. Maar ze maken gebruik van dezelfde regexes. Dit zou dus zoveel werk worden dat je dit gewoon uit de code moet houden.
Natuurlijk zou het technisch prima op te lossen zijn, maar dan wordt het wel erg geautomatiseerd en dat moet je juist niet willen.
[...]
Wat maakt dat uit dan?
Alles
Al die topics hadden er beter niet kunnen komen, daar gaat het om. En al die mensen hebben waarschijnlijk een minder goede GoT-ervaring gehad. Ik krijg zelf veel liever van mijn wordprocessor direct te horen dat er een foutje is, dan later van degene(n) waar het uiteindelijk naar toe gaat. Liefst natuurlijk zelfs voordat ik die fout ga maken.
Maar er zullen altijd mensen blijven die gewoon niet lezen, dat is in veel gevallen de oorzaak van een slotje. Dus ook al gooi je er meer tekst tegen aan, slotjes zullen blijven omdat er altijd mensen zijn die niet lezen.

En dat iemand een keer een foutje maakt, lekker belangrijk. Dan zetten we dat gewoon recht dmv een slotje, een move, een titelchange of wat dan ook. Dat is echt niet iets waar je heel hard aan moet trekken hoor. Een slotje is niet het einde van de wereld. Veel mensen openen een prima topic na een slotje als ze even gewezen zijn op de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmm, kijkend naar de ontwikkelingen en marketingtechnieken van nu zie ik toch wel iets in een 'Gefeliciteerd - je bent de $userID-ste user, klik hier voor je prijs' wat bovenaan ieder forum knippert voor nieuwe gebruikers die dat topic nog niet hebben doorgenomen.

---
Welkom op Tweakers.net! - Jouw ID $userID heeft je een prijs opgeleverd!

Lees onderstaande goed door, en kom er achter hoe je jouw prijs in bezit kan krijgen!
<Uitleg hoe het hier werkt>
<Rijtje links naar FAQs>
<Lijstje veelvoorkomende dingen waar beginners mee zitten>

Jouw prijs is dat je met deze informatie een handleiding hebt om met plezier gebruik te maken van alle informatie en kennis die onze community rijk is. We hopen dat jij straks ook wil bijdragen dezelfde prijs voor anderen mogelijk te maken
---

Het idee van een inleiding is op zich perfect, en ik zie er ook wel wat in. Het grote punt gaat zijn om mensen het daadwerkelijk te laten doornemen zonder praktijken zoals hierboven.

Ben wel benieuwd naar suggesties daarvoor; wie weet komen we nog wel ergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 18:45:
Dat betekent dus dat er allemaal regexes gemaakt moeten worden om dit soort zooi te filteren, en de vraag is waarop ga je filteren. Als ik in 2 woorden een topictitel kan bedenken "[PC] $spelnaam" bijvoorbeeld, dan heb ik een prima titel zoals we die nu genoeg in spielerij vinden. Echter, als ik "[excel] probleem" intik dan is dat een waardeloze titel. Maar ze maken gebruik van dezelfde regexes. Dit zou dus zoveel werk worden dat je dit gewoon uit de code moet houden.
Tuurlijk is de regex hetzelfde, het resultaat is alleen anders. En voor die paar gekke titels kun je gewoon de melding negeren.
JavaScript:
1
2
3
if (t.replace(/\s+|\[[^\]]*]|\b(probleem|fout|vraag)(p?je)?\b/gi,'').length<5) {
    //titel vergeten?
}
Natuurlijk zou het technisch prima op te lossen zijn, maar dan wordt het wel erg geautomatiseerd en dat moet je juist niet willen.
Heel veel ingewikkelder dan bovenstaand moet je het ook niet maken, in ieder geval niet in eerste instantie.
Alles
Want? Je wilt graag extra werk, en tijdelijk onzintopics open hebben van 1 groep wel en van de andere niet?
Maar er zullen altijd mensen blijven die gewoon niet lezen, dat is in veel gevallen de oorzaak van een slotje. Dus ook al gooi je er meer tekst tegen aan, slotjes zullen blijven omdat er altijd mensen zijn die niet lezen.
Waarom staat deze waarschuwing er dan nog als dat toch geen zin heeft? Waarom die inconsistentie? De kansen liggen volgens mij namelijk juist omgekeerd. Als een nieuwe user op 'nieuw topic' drukt is de kans veel groter dat er bijsturing nodig is, dan als hij op reply drukt of zelfs alleen maar leest.
Dat is echt niet iets waar je heel hard aan moet trekken hoor. Een slotje is niet het einde van de wereld. Veel mensen openen een prima topic na een slotje als ze even gewezen zijn op de regels.
En anderen zijn afgeschrikt en doen dit niet. :) Bovendien is het topic een tijdje open geweest, is de tekst onnodig geschreven en hebben er mensen onnodig gekeken, wat nog het meest storende is.
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 19:18:
Hmmmm, kijkend naar de ontwikkelingen en marketingtechnieken van nu zie ik toch wel iets in een 'Gefeliciteerd - je bent de $userID-ste user, klik hier voor je prijs' wat bovenaan ieder forum knippert voor nieuwe gebruikers die dat topic nog niet hebben doorgenomen.
Je kan inderdaad ook nog eens checken of het Beleid en de FAQ zijn doorgenomen door een nieuwe user. Als dat niet zo is, is de kans wel heel erg groot dat een samenvatting nodig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nieuwe users moeten: FAQ's doornemen, beleid doornemen. Jaja.

Het is iets wat al zo vaak aan de orde is geweest dat het beleid zou moeten zijn dat er geen topics meer hierover geopend mogen worden. Nieuw item voor in de FAQ ?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Guardian Angel schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 21:19:
Nieuwe users moeten: FAQ's doornemen, beleid doornemen. Jaja.

Het is iets wat al zo vaak aan de orde is geweest dat het beleid zou moeten zijn dat er geen topics meer hierover geopend mogen worden. Nieuw item voor in de FAQ ?
Gelukkig is dit topic al open :+ Maar aangezien je de zoveelste bent: waar zijn de linkjes naar de exacte verbetervoorstellen en redenaties om ze niet in te voeren? Op Javascript vind ik in ieder geval niks, dus wat dat te gaat zit er al iets nieuws in dit topic.

Overigens zag ik net dit topic:
Titel: [Windows]
PatrickXL schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 21:03:
Beste mede-tweakers,

[...]

Patrick

[...] en ik kan de titel niet veranderen...
Echt, niet tegenop te proggen al wil je het niveau van zo'n post net iets hoger krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
pedorus schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 19:49:
Waarom staat deze waarschuwing er dan nog als dat toch geen zin heeft? Waarom die inconsistentie? De kansen liggen volgens mij namelijk juist omgekeerd. Als een nieuwe user op 'nieuw topic' drukt is de kans veel groter dat er bijsturing nodig is, dan als hij op reply drukt of zelfs alleen maar leest.
Welke waarschuwing? We geven enkel aan hoe we het het liefste zien. Maar we modereren al lang niet meer echt op de regels. Er zijn nog een paar basisregels over, de rest is meer "Het zou leuk zijn als je ...". Daar is dit 1 van. De community redt zich in dat topic zelf wel en dat was ook het doel: Prominente users zijn met opzet daar ingelicht om een nieuw soort beleid te voeren. Daar hoort bij dat de users zelf de topics wat in de gaten houden en nieuwelingen ook gewoon mogen bijsturen. Het werkt perfect.

De enige optie die ik zou kunnen bedenken om de topicregen te kunnen weerstaan is geen waarschuwing, maar gewoon triggeren in de tekst. Als iemand het heeft over "Samenstellen" en/of "kopen" dan met een fictieve hamer het scherm naar de eeuwige jachtvelden sturen en tegelijkertijd automagisch het beleid uit de printer laten rollen oid :+

Maak je overigens niet druk om die slotjes. Op een dergleijke manier filter ik zelf nu ook al. De titel is al genoeg. Doorgaans lees ik niet eens de tekst, of scan ik heel snel. Ik open het tekstbestandje op mn desktop. crtl+c -> ctrl+v, close & submit. Nog even een note erachteraan en klaar. :) Inmiddels heb ik ze in minder dan 30s gezet en meer moeite ga ik er ook niet voor doen. Die neemt 99% van de users die een boodschappenlijstje openen ook niet namelijk :P

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 22-07-2009 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

pedorus schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 22:03:
[...]
wat dat te gaat zit er al iets nieuws in dit topic.
Het gaat er niet om het hoe het te realiseren is, maar of het gewenst is dat het gerealiseerd wordt.

Er zijn talloze ideeën aangedragen gedaan om nieuwe users de FAQ en het beleid te laten lezen. Telkens bleek dat vrijwel iedereen ervan overtuigd was dat dit toch niet gedaan zou worden.

Het enige idee wat ik nog nooit voorbij heb zien komen is het betalen van een entree/borg van € 100,= die pas na het posten van 5 goede topicstarts en 50 goede reacties in de techfora wordt gerestitueerd.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 22:06:
[...]

Welke waarschuwing? We geven enkel aan hoe we het het liefste zien.
Ik heb de titel gepakt, maar een vriendelijkere naam kan ook natuurlijk. Voor de zekerheid, ik bedoelde:
Afbeeldingslocatie: http://img193.imageshack.us/img193/3853/waarschuwing.png
Zo'n soort tekstje kan dus beter ook na de knop 'nieuw topic' volgens mij, uitzetbaar in de voorkeuren.
De enige optie die ik zou kunnen bedenken om de topicregen te kunnen weerstaan is geen waarschuwing, maar gewoon triggeren in de tekst. Als iemand het heeft over "Samenstellen" en/of "kopen" dan met een fictieve hamer het scherm naar de eeuwige jachtvelden sturen en tegelijkertijd automagisch het beleid uit de printer laten rollen oid :+
Klinkt goed, maar net iets eerder dan hoeft de TS ook niet eens meer te typen. :) En daarna zijn wat regels javascript voor dit specifieke forum genoeg natuurlijk om dat uit te voeren. :+
Maak je overigens niet druk om die slotjes. Op een dergleijke manier filter ik zelf nu ook al. De titel is al genoeg. Doorgaans lees ik niet eens de tekst, of scan ik heel snel. Ik open het tekstbestandje op mn desktop. crtl+c -> ctrl+v, close & submit. Nog even een note erachteraan en klaar. :) Inmiddels heb ik ze in minder dan 30s gezet en meer moeite ga ik er ook niet voor doen. Die neemt 99% van de users die een boodschappenlijstje openen ook niet namelijk :P
Nou, dat vermoeden had ik al, maar 1000*30s is toch meer dan een dag werk, klinkt als handmatig spamfilteren. En dan heb ik de andere lezers, de vervuiling van de AT, en de tijd van de TS zelf en zijn mindere ervaring niet meegenomen. En ik geloof dat dit draadje ging om een verbetering van de gebruikerservaring en veelvoorkomende verwijzingen.
Guardian Angel schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 22:37:
Het gaat er niet om het hoe het te realiseren is, maar of het gewenst is dat het gerealiseerd wordt.

Er zijn talloze ideeën aangedragen gedaan om nieuwe users de FAQ en het beleid te laten lezen. Telkens bleek dat vrijwel iedereen ervan overtuigd was dat dit toch niet gedaan zou worden.
Voor mij is het niet zozeer gewenst dat nieuwe users de FAQ (tldr) en het beleid (tldr) gaan lezen; dat hoef je inderdaad niet eens te proberen, dat gaat nooit werken.

Waar het mij om gaat is dat ze betere posts gaan maken, zelf een betere ervaring hebben, en ik ook een betere ervaring van hun heb. En posts die op de verkeerde plek staan, geen echte topictitels hebben, enz. zijn gewoon nergens voor nodig als je het ze wat makkelijker maakt. 1 uurtje scripten, en zo'n vaakvoorkomende post zonder titel als die ik net aanhaalde komt nauwelijks meer voor. Waarom is het ongewenst om dat uurtje er in te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Waarom is het ongewenst om dat uurtje er in te steken?
Omdat je het luie users niet te makkelijk moet gaan maken en het aanzienlijk meer kost dan een uurtje. Daarbij kun je het als user alsnog compleet negeren en de groep die dat wilt zal dat alsnog doen.

Een titel die niet compleet is gebeurd zelden. Een nietszeggende titel komt veel vaker voor. Dat kun je niet scripten.

Mensen gaan geen betere posts maken als ze er nog eens op gewezen worden, als ze het niet willen wordt het massaal genegeerd. Dat zie ik nu al vaak zat in topicwarnings, mensen lezen het simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pedorus schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 23:09:
Waar het mij om gaat is dat ze betere posts gaan maken, zelf een betere ervaring hebben, en ik ook een betere ervaring van hun heb. En posts die op de verkeerde plek staan, geen echte topictitels hebben, enz. zijn gewoon nergens voor nodig als je het ze wat makkelijker maakt.
Noem me maar een pessimist, maar wat ben je hopeloos optimistisch hierboven. Hoe makkelijk je het mensen ook maakt, je zult altijd baggertopics van luilakken houden. Je zult altijd mods nodig hebben die de rommel opruimen en afsluiten.

Kijk naar CSL: ondanks het harde werk van de mods blijven er mensen hopeloze topics maken. Dat ga je met scripten niet tegenwerken of voorkomen. Mensen zullen gewoon lui blijven, en als je gaat scripten om bepaalde woorden tegen te houden krijg je onzin zoals internetfilters, waar compleet onschuldige woorden worden tegengehouden omdat ze ook op p*rnopagina's voorkomen. Daarmee hinder je ook hen die wel goede topics maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pedorus schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 19:49:
[...]

Tuurlijk is de regex hetzelfde, het resultaat is alleen anders. En voor die paar gekke titels kun je gewoon de melding negeren.
Je valt in de gebruikelijke valkuil die meer techneuten de spreekwoordelijke nek heeft gebroken, en dat is dat men menselijk gedrag met een overload aan technische middelen probeert te beinvloeden.

En tot nu toe is dat altijd mislukt. Opvoeden kun je niet (alleen) met technische fratsen doen, daar is ook zoiets als menselijke interactie voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

pedorus schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 23:09:
[...]
1 uurtje scripten, en zo'n vaakvoorkomende post zonder titel als die ik net aanhaalde komt nauwelijks meer voor. Waarom is het ongewenst om dat uurtje er in te steken?
Zelfs als nOOb op scriptgebied, betwijfel ik dat dit in een uurtje klaar is.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Ik heb een paar collega's puur en alleen voor usability. En basisregel 1 die ik van hun heb is dat nieuwe users het nooit fout doen, zelfs als ze het niet goed doen :)

Wij weten inmiddels dat een heleboel users kans zien om zonder al te veel moeite een eerste bericht te posten. Dat is een designfout. Om een hele simpele oplossing te noemen: De eerste post wordt typisch aangemaakt vlak na het registreren. Vertraag dat; geef users een scherm waarin staat :
Aanvraag wordt verwerkt, verwachte verwerkingstijd nog circa 5 minuten. Heb je een dringend probleem? Misschien hebben we het antwoord al - zo vind je antwoorden op GoT

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MSalters schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 00:29:
Ik heb een paar collega's puur en alleen voor usability. En basisregel 1 die ik van hun heb is dat nieuwe users het nooit fout doen, zelfs als ze het niet goed doen :)

Wij weten inmiddels dat een heleboel users kans zien om zonder al te veel moeite een eerste bericht te posten. Dat is een designfout. Om een hele simpele oplossing te noemen: De eerste post wordt typisch aangemaakt vlak na het registreren. Vertraag dat; geef users een scherm waarin staat :
[...]
Hmm, wmb interessant :)

Dat gezegd, splinternieuwe users zijn het "probleem" niet, het wordt pas irritant als iemand al een paar topics heeft geopend waar we dan als modjes "lief" mee omgegaan zijn omdat hij nieuw is, maar wel duidelijk aangegeven hebben hoe het moet - waar dan nog niets mee gedaan wordt :o

Maar even op iets anders terughakend:
Xander schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 10:13:
[...]

Ik kan me voorstellen dat een nieuwe gebruiker, geïntimideerd door alle regeltjes en FAQ's, niet zelfstandig op het idee komt om een moderator te gaan mailen. ;)
vanaalten schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 08:44:
  1. [...]
  2. Ergens werd ook geopperd dat je simpelweg de mods kan DMen voor tips, advies. Ongetwijfeld, en ze zullen vast wel zo behulpzaam zijn als wordt geschreven. Zoals ik het ervaar is het echter niet laagdrempelig. Geen idee waar het aan ligt - zeker niet de mods zelf - maar voor mij (genoeg jaren tweakers-ervaring, niet contactgestoord of zo) is de drempel om een mod 'lastig te vallen' toch wel wat hoog. Ofwel, overschat deze mogelijkheid niet, ik kan mij voorstellen dat beginners dit nog wat meer hebben.
Valt best mee :)
Ik krijg meerdere keren per week DMs, mails of als ik bij wijze van uitzondering Pidgin aan heb staan IMs van mensen die even willen vragen waar iets het beste gepost kan worden, of vraag X wel "GoT waardig is" of andere vragen hebben (denk aan hoe in te loggen of waar prijzen van producten te vinden oid 8)7 ).

Ongeact de inhoud van die communicatie is het feit dat mensen de moeite nemen iets proactief na te vragen wmb een dikke plus. Ik doe dan ook m'n best zo snel, begrijpelijk en vriendelijk mogelijk te antwoorden erop - en ik weet zeker dat alle andere mods er ook zo over denken.

Wat mij iig opvalt is ook dat de mensen die zo contact opnemen sowieso niet de "probleemgevallen" zijn. Dat is ook vrij vanzelfsprekend: op GoT moderen we niet op het niveau van posts, maar op de eigen inzet. Iemand die daarmee in de problemen gaat komen zal ook niet degene zijn om van tevoren iets na te gaan...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
understatement :)

Nog even als reactie op oa TERW_DAN, gambieter en alt-92:
Ik vrees dat we er niet uit gaan komen, want al mijn oplossing zijn voor zeldzame gevallen, waarvan het überhaupt gek is dat ik ze tegenkom. Daarnaast werken ze niet altijd, bijvoorbeeld omdat mensen niet lezen (zie hieronder), of expres fouten willen maken. Ook zijn het geautomatiseerde oplossingen bij menselijke interactie, en na mij komt misschien zelfs meneer Stroman die contraproductief ook dingen gaat blokken. ;)

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens uit, bijvoorbeeld door het tekstje bij CSL even aan te passen, dat is al mogelijk. Na een paar maanden zie je dan vanzelf of er verschil was.

Als het vrije HTML is, wil ik ook nog wel een paar hidden, gele divjes aanleveren die enkel zichtbaar worden als er bepaalde dingen worden getypt. Zien we gelijk hoeveel aanhef en groeten er dan nog overblijven. Het scripten zelf kost namelijk nauwelijks tijd. Gewoon even een test in één forum, zeg maar Tweakers Labs.

Volgens mij heeft TS bijvoorbeeld gewoon wel gekeken naar dat stukje tekst. Want dit forum heeft niet het standaardverhaaltje (waar men afhaakt bij het woord policy), maar wat betere info:
Let op:Lieve Adjes is bedoeld voor feedback op het forum als geheel en discussies over beleidskwesties. Dingen die geen publieke discussie behoeven horen in andere fora thuis:Lees ook even de Lieve Adjes FAQ voordat je een topic opent.
Dus op naar die (helaas verouderde) FAQ, waar TS leest:
Je wilt een voorstel ter verbetering van GoT doen:
Op GoT streven wij ernaar om alle forums aantrekkelijk en interessant te houden voor alle users. Dit kunnen wij echter niet zonder jouw inbreng. Wanneer jij denkt dat je een interessant voorstel hebt waarmee GoT verbeterd kan worden, post het dan in React Bugs en Featurerequests.

Formuleer jouw idee zo beknopt en duidelijk mogelijk en licht het eventueel toe met voorbeelden. We kunnen je natuurlijk niet beloven dat jouw voorstel door ons overgenomen wordt. Het moet namelijk wel passen in de opzet van en de gedachte achter GoT. Wij proberen echter om alle voorstellen mee te nemen in toekomstige ontwikkelingen. Nogmaals, alles is bespreekbaar, maar kom gewoon met goede argumenten en probeer je ideëen/meningen te onderbouwen. Zie het zo: met een constructieve inbreng help je ons net zo goed als jezelf.
Klinkt goed! Hij zoekt dat forum op (nieuwe naam), leest de FAQ, en weet zelfs de goede tags te gebruiken. Je zou zeggen, dat zo'n nieuwe tweaker toch behoorlijk wat moeite heeft gedaan. Hij heeft al op 4 (en waarschijnlijk een stuk meer) plekken gekeken, dus nu moet het toch goed zitten?

Nou, deze nieuwe tweaker wordt dan ook even aardig begroet (vb: "Zijn daar niet de FAQs","Ik zie geloof ik ook niet helemaal het probleem,","Ook kersverse Tweakers moeten inzet tonen en moeite doen.", "Beginnende tweakers dienen", "Ook ik zie het probleem niet zo.","Conclusie: het is de ander zijn fout, en en passant beledig je de userbase waarvan je hulp eist. Je bent zo heilig..."), en zijn topic wordt verplaatst. Touche, deze nieuwe user heeft even kennis met GoT gemaakt. Een leuke plek, om nog vaak langs te komen ;)

Vervolgens gaat TS (hoe verbazingwekkend!) weg. En als hij al niet meer durft te reageren, gaat het nog even door (vb: "Maar je luistert zelf helemaal niet, de fout ligt exclusief bij anderen...","Dat had ik hem ook al gezegd. Kennelijk zit het Sidewinder2 nogal hoog dat zijn topic verplaatst is naar de juiste plek (beginnershulp anyone).").
NB: NOFI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

pedorus schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 01:06:
Nou, deze nieuwe tweaker wordt dan ook even aardig begroet
Iets met de toon en de muziek. De TS heeft veel vriendelijker antwoorden gekregen dan hij zelf geweest is. Alleen, als je een discussie aangaat moet je er wel tegen kunnen als mensen het met je oneens zijn. Dit is tenslotte niet jaknikkers.tweakers.nl ;) .

Als je ergens binnenloopt wat al heel lang bestaat, dan ga je toch niet gelijk zeggen wat er allemaal fout is? Alhoewel, dat is wel iets Nederlands :P
Vervolgens gaat TS (hoe verbazingwekkend!) weg.
Dat is misschien niet verbazingwekkend (de TS kreeg geen gelijk) maar is om eerlijk te zijn wel op een bepaalde manier wat onbeleefd. Het is alsof iemand een feestje binnenloopt, zegt dat de barman op een andere manier moet werken, dat gasten die het daar mee oneens zijn struisvogels zijn etc etc, en als je dan aangeeft dat zijn visie niet bindend is, hij dan wordt boos wordt omdat hem geen gelijk wordt gegeven, en loopt gewoon weg.

En dan gaat er iemand anders eenzijdig klagen over onvriendelijkheid tegenover die persoon? :D :)

Ik kan me trouwens best voorstellen dat iemand zich wat overweldigd voelt door de vele regels, forumdelen etc. Maar als je een bedrijf of winkelcomplex binnenloopt, dan kijk je toch ook eerst waar je moet zijn, en eventueel vraag je om aanwijzingen. Je zegt toch niet tegen de eerste de beste beveiliger "ik wil 2 kilo spruitjes"?. Wel vraag je de beveiliger "waar is de groenteafdeling?". Waarom kan dat wel in een winkelcomplex en niet op een complex forum? :)

[ Voor 50% gewijzigd door gambieter op 25-07-2009 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[...]

understatement :)

Nog even als reactie op oa TERW_DAN, gambieter en alt-92:
Ik vrees dat we er niet uit gaan komen, want al mijn oplossing zijn voor zeldzame gevallen, waarvan het überhaupt gek is dat ik ze tegenkom.
Lijkt me iets voor de law of diminishing returns ;)
Oftewel: de moeite die je er voor moet doen (qua wijzigingen doorvoeren) is groter dan het te behalen resultaat, lijkt me niet echt kosteneffectief - qua dev-tijd, maar ook niet qua hoeveelheid werk die je neerlegt bij een vrijwillige modcrew.
Daarnaast werken ze niet altijd, bijvoorbeeld omdat mensen niet lezen (zie hieronder), of expres fouten willen maken. Ook zijn het geautomatiseerde oplossingen bij menselijke interactie, en na mij komt misschien zelfs meneer Stroman die contraproductief ook dingen gaat blokken. ;)

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens uit, bijvoorbeeld door het tekstje bij CSL even aan te passen, dat is al mogelijk. Na een paar maanden zie je dan vanzelf of er verschil was.
Waar ik het wel met je eens ben is dat een meer 'menselijke' Forum-survival guide in plaats van de vrij technische versie die er nu is een bijdrage kan leveren omdat die meer aanspraak maakt op het gedrag dan een stel regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
* GENETX neemt zijn buks ter hand >:)
Sorry, maar ik schiet je plan af.

Waarom? Omdat zelfs mij die tekst amper opvalt. Zelfs een opvallende flashy web1.0 marquee-style topicwarning zette al geen zoden aan de dijk :X . Mensen zien gewoon een tekstvlak, dat valt ze gelijk op en ze zullen ook gelijk typen. Was die tekst jou wel eens opgevallen? Mij eerlijk gezegd niet, en ook op andere sites kom ik dat wel tegen.

Mensen zitten tegenwoordig, in dit gestreste leven zo inelkaar dat ze gewoon heel vlot scannen naar hetgeen waar ze op zoek zijn. In het topicoverzicht van de CSL zien ze dus "Nieuw topic" ipv "*LET OP* - Wat moet ik kopen?". Bij het posten zien ze dus een tekstvak, en niet de waarschuwing daarboven.

En daarmee heb ik juist een beter voorstel. Het belangrijke is dat je mensen dus dingen gaat voorschotelen waar ze niet naar op zoek zijn. Dan kunnen ze er niet omheen en dan moeten ze juist gaan zoeken. Daar zouden we beter op in kunnen spelen.

Ideetje: Een tussenpagina bij een nieuw topic. Als men een nieuw topic wil openen in een subforum waar men nog niet eerder een nieuw topic heeft geopend krijgt men eerst een tussenpagina voorgeschoteld. Geen grote lappen tekst, maar gewoon een verkorte versie van het beleid:

Complete Systemen & Laptops mini Beleid

Complete Systemen & Laptops (CSL) is het subforum voor discussies over complete systemen en laptops. Ook worden in dit subforum de Best Buy Guides opgesteld. Het forum biedt plek voor discussie, tips & tricks.

Toegestaan:
- Discussies over complete systemen
- O.a. Aldi/Lidl systemen in Complete systemen & laptops Aldi/LidL/AH aanbiedingen part 4
- Discussies over populaire notebooks
- Discussies over de Best Buy Guides en de aanschaf daarvan
- Zie de zgn. 'stuckies' in de topiclisting en Best Buy Guide topicoverzicht
- Specifieke probleemvragen over laptops
Bv. notebook start niet op en geeft een merk-specifieke foutmelding die niet te achterhalen was na uitgebreid troubleshooten.

Wat we liever niet zien:
- Probleemvragen over desktop PC's:
- Zie CSL Beleid#probleem
- Driver en/of software (besturingssysteem) problemen
- Bv. Ik kan geen driver voor mijn webcam vinden!
- Welke PC moet ik kopen?
- Is deze samenstelling onderdelen goed?
- Welke laptop moet ik kopen? Is deze laptop wel goed?
- Hoe kan ik mijn PC/laptop het beste upgraden?

Link naar FAQ
Link naar compleet beleid
Contact
Heb je nog een vraag of weet je niet zeker of je topic in CSL thuishoort? Neem dan gerust contact met ons op:

Contactinfo

-------------------------------------------------------------------------------
Dan wordt ze ineens iets heel anders voorgeschoteld. En ik geef bovenstaande eigenlijk meer kans.

Misschien is dit sowieso wel een betere methode. Mensen willen blijkbaar geen hele lap tekst in 1 keer lezen. Beter is het om ze op te voeden in stapjes. Hetzelfde zou je bijvoorbeeld bij het eerste bezoek aan got na registratie kunnen doen met een paar algemene belangrijke regels zoals criminele praktijken ed.

Ook zou je dit kunnen toepassen bij de eerste reply van iemand. Even aangeven dat we liever geen groeten zien, ontopic dient te reageren, wijzen op de TR optie en dat we ook liever geen taalnazi-praktijken zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

GENETX schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 11:17:
Mensen zien gewoon een tekstvlak, dat valt ze gelijk op en ze zullen ook gelijk typen. Was die tekst jou wel eens opgevallen? Mij eerlijk gezegd niet, en ook op andere sites kom ik dat wel tegen.
Dan zou je (als het dan toch technisch moet) zelfs kunnen instellen dat quickreply default uit staat bij user < 50 posts bijvoorbeeld.
Heeft niet mijn voorkeur, maar misschien is pedorus dan wel weer wat blijer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Quickreply is het probleem niet. Het probleem zijn de nieuwe topics ;)

Maar goed, de implementatie zal het lastigste worden.

[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 25-07-2009 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
alt-92 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 11:21:
Dan zou je (als het dan toch technisch moet) zelfs kunnen instellen dat quickreply default uit staat bij user < 50 posts bijvoorbeeld.

Heeft niet mijn voorkeur, maar misschien is pedorus dan wel weer wat blijer ;)
Nee, ik zou juist blijer worden van meer replies van mensen die nog niet op GoT zitten. :) Soms weet ik gewoon dat er tientallen GoT-waardige mensen moeten zijn die weten hoe bepaalde dingen precies zitten, de site kennen, maar niet overgaan tot antwoorden. En ik heb eigenlijk nog nooit een bestaand topic verpest zien worden door nieuwkomers. Dus dan liever de quickreply zelfs als je niet bent ingelogd, waarna direct overgegaan wordt tot registratie. (Als je nu niet bent ingelogd, is er wel een knop reageer, maar die gaat er vanuit dat je al een account hebt.)
Quickreply verbergen is trouwens wel handig tegen topickicks binnen 24h.
GENETX schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 11:24:
Quickreply is het probleem niet. Het probleem zijn de nieuwe topics ;)

Maar goed, de implementatie zal het lastigste worden.
Dat dacht ik ook, dus daarom mijn voorstel om een bestaande feature gewoon te gaan gebruiken. Volgens mij heb jij de rechten om dat tekstje bij CSL aan te passen, of heb ik het mis? Als het toch niet gelezen wordt door bestaande users, dan kan het in ieder geval geen kwaad.

Het moet denk ik toch een tekstje zijn dat in zo'n 5-10 seconden te lezen valt, gezien de attentiespan van de doelgroep; bij een langere tekst is de kans groot dat het als 'licentievoorwaarden' gezien wordt (en geskipt).

Maar ik kan alleen maar gokken wat echt het beste zal werken. Jouw voorstel lijkt me ook een goed idee om uit te proberen. Dit is denk ik een leuk afstudeeronderwerp voor een HCI-student, of zelfs een interessant promotieonderwerp.

Met devtijd zou je het bijvoorbeeld nog mooier aan kunnen pakken, door na het huidige tekstje te flushen naar de client, en vervolgens bij nieuwe users dan 6 seconden niks te sturen. Dit even met de bijdrage van MSAlters in mijn achterhoofd, en mijn kennis dat meer dan 10 seconden tot het idee van een vastloper leidt \[citatie].
gambieter schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 01:13:
Als je ergens binnenloopt wat al heel lang bestaat, dan ga je toch niet gelijk zeggen wat er allemaal fout is? Alhoewel, dat is wel iets Nederlands :P
offtopic:
Doet me denken aan de waarschuwingen die ik als opvolgend bestuurslid heb gekregen over dit soort ontactisch gedrag. Iets met dat de relatie met het secretariaat op dag 1 al gelijk ietwat verstoort was, doordat mijn voorgangers gelijk allerlei dingen wilden veranderen ;)
En dan gaat er iemand anders eenzijdig klagen over onvriendelijkheid tegenover die persoon? :D :)
Nou ja, ik liet even de beleving van een nieuwe user zien (hier trouwens nog zo'n beleving). De andere kant van het verhaal was denk ik al bekend genoeg ;)
Ik kan me trouwens best voorstellen dat iemand zich wat overweldigd voelt door de vele regels, forumdelen etc. Maar als je een bedrijf of winkelcomplex binnenloopt, dan kijk je toch ook eerst waar je moet zijn, en eventueel vraag je om aanwijzingen. Je zegt toch niet tegen de eerste de beste beveiliger "ik wil 2 kilo spruitjes"?. Wel vraag je de beveiliger "waar is de groenteafdeling?". Waarom kan dat wel in een winkelcomplex en niet op een complex forum? :)
Hmm, dit klinkt bijna alsof er dus toch een 'waar is de ...?'-forum gestart moet worden, zoals TS wilde. ;) Of raad je DM's aan tweakers in de AT of willekeurige, misschien afwezige moderatoren aan? Dat lijkt me een beetje lastig/onrealistisch. Overigens, als dat forum een beetje druk bezocht gaat worden, dan staat het trouwens wel op de nominatie om uit mijn AT te gooien... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik kan die tekst niet aanpassen, al zou ik het vast kunnen laten doen O-)
pedorus schreef op zondag 26 juli 2009 @ 00:20:
Met devtijd zou je het bijvoorbeeld nog mooier aan kunnen pakken, door na het huidige tekstje te flushen naar de client, en vervolgens bij nieuwe users dan 6 seconden niks te sturen. Dit even met de bijdrage van MSAlters in mijn achterhoofd, en mijn kennis dat meer dan 10 seconden tot het idee van een vastloper leidt \[citatie].
Daar zijn gewoon "design guidelines" voor. Die heb ik ook wel ergens. Ik weet zo niet wat het is, maar bij software heb je bij een handeling dat wanneer het < x-seconden met een zandlopertje kan, anders moet je een progressbar laten zien.

Ik zou juist zeggen dat je beter het "Ga verder" knopje moet verbergen, mogelijk bovenin, met een aflopende progressbar op 10 of 15 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pedorus schreef op zondag 26 juli 2009 @ 00:20:

Hmm, dit klinkt bijna alsof er dus toch een 'waar is de ...?'-forum gestart moet worden, zoals TS wilde. ;) Of raad je DM's aan tweakers in de AT of willekeurige, misschien afwezige moderatoren aan? Dat lijkt me een beetje lastig/onrealistisch. Overigens, als dat forum een beetje druk bezocht gaat worden, dan staat het trouwens wel op de nominatie om uit mijn AT te gooien... ;)
Ik zie wel brood in een sticky topic met een human-readable uitleg zodat bijvoorbeeld ook dingen als Forum afkortingen een plek hebben, maar een compleet forum?

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 27-07-2009 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
GENETX schreef op zondag 26 juli 2009 @ 10:51:
Daar zijn gewoon "design guidelines" voor. Die heb ik ook wel ergens. Ik weet zo niet wat het is, maar bij software heb je bij een handeling dat wanneer het < x-seconden met een zandlopertje kan, anders moet je een progressbar laten zien.
Tuurlijk zijn er guidelines, maar soms maken echt hele kleine dingen al een wereld van verschil, waar je pas na uittesten achter komt (voorbeeld bij Google).
Ik zou juist zeggen dat je beter het "Ga verder" knopje moet verbergen, mogelijk bovenin, met een aflopende progressbar op 10 of 15 seconden.
Klinkt als een goed idee.
alt-92 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 09:54:
[...]

Ik zie wel brood in een sticky topic met een human-readable uitleg zodat bijvoorbeeld ook dingen als Forum afkortingen een plek hebben, maar een compleet forum?
Voor een soort beginners-chat heb je een leger aan vrijwilligers nodig, dus dat zie ik ook niet zitten. Iets als Forum->FAQs->"Wat hoort waar" is inderdaad wel een goed idee, als je dat bedoeld. De forumindex ziet er wel mooier uit nu in de nieuwe opmaak, maar voor beginners is het lastiger geworden. (Uitleg dit forum: "Opmerkingen, kritiek of suggesties? Hier moet je zijn, tenzij het in één van de fora hieronder hoort." - hm, 'hieronder' ? :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En om het even helemaal kompleet te maken:
[...]

Volgens mij heeft TS bijvoorbeeld gewoon wel gekeken naar dat stukje tekst. Want dit forum heeft niet het standaardverhaaltje (waar men afhaakt bij het woord policy), maar wat betere info:

[...]

Dus op naar die (helaas verouderde) FAQ, waar TS leest:

[...]

Klinkt goed! Hij zoekt dat forum op (nieuwe naam), leest de FAQ, en weet zelfs de goede tags te gebruiken. Je zou zeggen, dat zo'n nieuwe tweaker toch behoorlijk wat moeite heeft gedaan. Hij heeft al op 4 (en waarschijnlijk een stuk meer) plekken gekeken, dus nu moet het toch goed zitten?

Nou, deze nieuwe tweaker wordt dan ook even aardig begroet (vb: "Zijn daar niet de FAQs","Ik zie geloof ik ook niet helemaal het probleem,","Ook kersverse Tweakers moeten inzet tonen en moeite doen.", "Beginnende tweakers dienen", "Ook ik zie het probleem niet zo.","Conclusie: het is de ander zijn fout, en en passant beledig je de userbase waarvan je hulp eist. Je bent zo heilig..."), en zijn topic wordt verplaatst. Touche, deze nieuwe user heeft even kennis met GoT gemaakt. Een leuke plek, om nog vaak langs te komen ;)
Na het inlezen in een discussie waar jullie tweakers dik 7 maanden mee bezig zijn geweest werd dit draadje geplaatst op zijn oorspronkelijke lokatie op advies van een tweaker met een behoorlijke staat van dienst.
Ergo, onderling weten tweakers het ook niet. Waar de ene vindt dat een discussie een nieuw feature betreft zegt de andere dat het bij Adje hoort. Hoe kun je van een nieuwkomer dan verwachten dat die na een dag zich de rambam lezen en dus zeker niet over één nacht ijs gaan de juiste locatie kiest. Wat hij doet zal altijd bij iemand verkeerd vallen en vervolgens door een deel van de goegemeente veroordeeld worden.
[...]

Vervolgens gaat TS (hoe verbazingwekkend!) weg. En als hij al niet meer durft te reageren, gaat het nog even door (vb: "Maar je luistert zelf helemaal niet, de fout ligt exclusief bij anderen...","Dat had ik hem ook al gezegd. Kennelijk zit het Sidewinder2 nogal hoog dat zijn topic verplaatst is naar de juiste plek (beginnershulp anyone).").
NB: NOFI
En vervolgens blijft de discussie hangen in deze uitingen. Niemand die zich meer bekommerd waarom het onderwerp wordt aangedragen en of het in te passen is. Er wordt klakkeloos aangenomen dat de nieuwkomer lui is en de bijdrage die hij doet ter plekke uit zijn duim zuigt. Dat de mogelijkheid bestaat dat hij eerst de discussie aanhoort en vervolgens (off-line) zijn aandacht besteed aan een uitgebreide bijdrage om te voorkomen dat hij als een kip zonder kop alles aan elkaar moet verzinnen, komt bij bijna niemand op.

Nee, je moet niet durven een oude rot ongelijk te geven! Na het forum goed bestudeert te hebben constateer ik dat te veel draadjes hierop doodbloeden.

Heren, ik kwam hier om wat te halen en wie weet wat te brengen. Maar het verzandde in verwijten en afwijzingen. Ondanks mijn efforts was ik lui. Ik moest eerst maar eens laten zien dat ik moeite deed, Maar voor mij was duidelijk dat dat toch niet gezien werd. Kortom ik kwam hier voor serieuze dingen maar was niet welkom.

Op de, bij mijn registratie, beoogde vraagstelling heb ik ondertussen ruimschoot mijn antwoorden. Niet bij tweakers, die waren te druk bezig over het feit dat ik lui was.

Tweakers heeft dus blijkbaar toch niet die unieke meerwaarde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik vind het jammer dat jij dat zo ziet... De reacties in [PMG] Tikfoutje vallen volgens mij ook wel mee. NMe, geloof me, bedoelt het beter dan de toon die hij zet en l4m0r moest gewoon aangepakt worden :(

Punt, in dit topic, is een suggestie waar niets mis mee is, maar waar wij geen meerwaarde van inzien. Je moet nooit zomaar opgeven. Imho, in het verleden heb ik ook wel eens de modjes proberen het tegendeel te bewijzen. Imho, je moet die oude rot een schop geven en onderuit halen :P . Maar niet elke suggestie zal het halen zoals de suggestie die jij hier in het begin had.

Is het topic hier doodgebloed? Nee! We hebben kritische gekeken naar hetgeen dat we mogelijk wel kunnen verbeteren in de toekomst. Een "Waar moet ik beginnen"-forum zal er waarschijnlijk nooit komen, maar een toevoeging in de vorm van een soort wegwijzer met minibeleid zoals we hierboven schetsen, dat zit er mogelijk wel in.

Wat dat betreft, je hebt ons wel aan het denken gezet. Daarbij is het helemaal niet erg als iemand ergens een verkeerd topic neerzet. Daarvoor zijn, wij moderators, juist om mensen op weg te helpen door DM's te beantwoorden en topics naar het juiste deel te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

Met GENETX hierboven. Ook ik vind het jammer dat je je aangevallen en veroordeeld voelt, want imho is dat helemaal niet het geval. Als je met een idee voor een nieuwe feature komt, moet je niet bang zijn voor kritische kanttekeningen (helemaal niet hier op T.net waar we het liefst alles bij het oude houden in het kader van if it ain't broke, don't fix it :P)
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 05:09:
En om het even helemaal kompleet te maken:

[...]

Na het inlezen in een discussie waar jullie tweakers dik 7 maanden mee bezig zijn geweest werd dit draadje geplaatst op zijn oorspronkelijke lokatie op advies van een tweaker met een behoorlijke staat van dienst.
Ergo, onderling weten tweakers het ook niet. Waar de ene vindt dat een discussie een nieuw feature betreft zegt de andere dat het bij Adje hoort. Hoe kun je van een nieuwkomer dan verwachten dat die na een dag zich de rambam lezen en dus zeker niet over één nacht ijs gaan de juiste locatie kiest. Wat hij doet zal altijd bij iemand verkeerd vallen en vervolgens door een deel van de goegemeente veroordeeld worden.
Dit is natuurlijk niet zo. Er is/wordt helemaal niemand veroordeeld om het op de verkeerde plek zetten van een topic. Dit topic kan op beide plekken, feature requests moeten in principe in LD, maar omdat hier ook nog een groot gedeelte beleid besproken werd, is het verplaatst naar LA door moto-moi. Niets aan het handje lijkt mij, en om je daarover veroordeeld te voelen gaat wel heel ver, niet?
[...]

En vervolgens blijft de discussie hangen in deze uitingen. Niemand die zich meer bekommerd waarom het onderwerp wordt aangedragen en of het in te passen is. Er wordt klakkeloos aangenomen dat de nieuwkomer lui is en de bijdrage die hij doet ter plekke uit zijn duim zuigt. Dat de mogelijkheid bestaat dat hij eerst de discussie aanhoort en vervolgens (off-line) zijn aandacht besteed aan een uitgebreide bijdrage om te voorkomen dat hij als een kip zonder kop alles aan elkaar moet verzinnen, komt bij bijna niemand op.

Nee, je moet niet durven een oude rot ongelijk te geven! Na het forum goed bestudeert te hebben constateer ik dat te veel draadjes hierop doodbloeden.

Heren, ik kwam hier om wat te halen en wie weet wat te brengen. Maar het verzandde in verwijten en afwijzingen. Ondanks mijn efforts was ik lui. Ik moest eerst maar eens laten zien dat ik moeite deed, Maar voor mij was duidelijk dat dat toch niet gezien werd. Kortom ik kwam hier voor serieuze dingen maar was niet welkom.

Op de, bij mijn registratie, beoogde vraagstelling heb ik ondertussen ruimschoot mijn antwoorden. Niet bij tweakers, die waren te druk bezig over het feit dat ik lui was.

Tweakers heeft dus blijkbaar toch niet die unieke meerwaarde!
Hoe kom je er nu bij dat we je lui vinden? Als je een tijdje niet post, ben je niet meteen lui :? (tuurlijk heb je mensen die dan gaan vragen om een reactie, maarja, dat heb je op een forum, daar moet je je niet aan storen)

Verder, er is jou helemaal niets verweten en er is ook niks afgewezen. Er wordt gewoon gediscussieerd over de wenselijkheid van jouw feature, en volgens mij op een normale en nette manier. Ik heb je zelfs nog gevraagd je ideeën te posten nadat jij aangaf die niet te willen plaatsen, wat wil je dan dat ik doe, zeggen dat jouw ideeën bij niets boeien? Dat ik vroeg je ideeën te uiten laat toch zien dat dat absoluut niet het geval is?

Als laatste, zoals GENETX aangeeft heeft jouw post wel degelijk de aanzet gegeven tot het kijken naar mogelijkheden een soort wegwijzer voor nieuwe Tweakers, en dat vind ik zeker een goed plan (en daar waren we zonder jouw post, Sidewinder, nooit toe gekomen).

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
GENETX, toegegeven, mijn reactie in dat eerste topic van Sidewinder2 was niet optimaal geformuleerd (*kuch*) maar daar hadden we het al over gehad in een pm maar daar was ik ook al terecht op gewezen door NMe.
Punt is, ik heb daarna nog een tijdje met Sidewinder2 in de PM gehangen en ik heb hem uiteindelijk aangeraden hier een topic van deze strekking aan te maken dus it's not all that bad :'( ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Mental op 14-08-2009 16:28 ]

Pagina: 1