Notebook videokaart vervangen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag.

Ik wil graag de videokaart van me laptop vervangen dit is mogelijk omdat me laptop een MXM III module bevat.
Van een Nvidia Geforce 9800M GS naar een Nvidia Geforce 280M GTX

Het gaat om de xxodd M860TU 15,4” :
Processor : Intel Core 2 Duo P9600 (2,66GHz, 1066Mhz, 6Mb)
[Chipset : IIntel PM45 + ICH9M
Intern geheugen : 4GB DDR3 1066MHz geheugen (2x 2GB) + 4GB Intel Turbo Memory module
Beeldscherm 15" breedbeeld TFT-scherm glare WSXGA+ resolutie 1680x1050
Videokaart : nVIDIA GeForce 9800M GS met 1GB GDDR3 videogeheugen DirectX 10.0 compatible
Stroom : AC-DC adapter 110-240V 120Watt (Li-Ion batterij 8 cells 4400mAH)
Dit waren wat specificaties van me notebook, maar goed nu zit ik met wat vragen.
Afbeeldingslocatie: http://xxodd.nl/galerij/860tu/XNi860tu-schuin-links.jpg

Even nog wat informatie over me videokaart:
(Nog maals) : nVIDIA GeForce 9800M GS met 1GB GDDR3
Core Speed: 530 Mhz. / Shader Speed: 1325 Mhz. / Memory Speed: 799 Mhz. (Fabriek klokfrequenties)
Temperaturen: Idle: 52°C en Full Stressed: 72°C Bij Call of duty 4 Alles Highest.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tussen de Nvidia 9800M GS / Nvidia 280M GTX zit toch een aardig verschil !
9800M GS.
3DMark01: 28741
3DMark03: 26271
3DMark05: 13587
3DMark06: 8467

280M GTX
3DMark01: 40754
3DMark03: 36865
3DMark05: 18082
3DMark06: 11767

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu een aantal vragen:

1. Als ik me videokaart zou vervangen, krijg ik dan oververhitting problemen ?
Je kunt ook niet zo snel een notebook cooler vervangen daarom dacht ik hieraan. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/DataFile/product/NC2000_01_b.jpg

2. De 9800M GS verbruikt 60 Watt. en de 280M GTX verbruikt 75 Watt.
Maakt die 15 Watt iets uit ? hoef ik geen nieuwe Lader te kopen ofzo ? :|

3. Als ik me videokaart laat vervangen voor een nieuwere en betere videokaart, is het dan waar dat een bios update op me notebook moet worden uitgevoerd ? want ik weet echter niet hoe je dat doet.. moet dit bij diegene gedaan worden waar ik me laptop heb besteld ? http://www.notebooktotaal.nl/

En nu een vraag waar ik zooo :O graag antwoord op wil. :9~

waar moet je nou ooit een laptop videokaart bestellen ?
Ik heb echt heel google afgezocht maar echt nergens maar dan ook nergens vind ik iets van een laptop videokaart.

(Me eerste topic) :D

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2009 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanta22
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 21:54
Volgens mij is het heel erg duur om dit te doen. (als je al ergens een losse 280m kan vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

waarschijnlijk als je contact opneemt met xxodd en vraagt of zij die kaart kunnen leveren en eventueel kunnen inbouwen zou dit perfect geregeld kunnen worden, voor de consument zelf is het bijna onmogelijk om aan zo'n videokaart te komen. Let op dit is een erg duur grapje...

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Ik vraag me af of dit echt de moeite is. De 280M GTX is namelijk niet op de GT200 CPU gebaseerd, maar op de G92b. Deze is wel iets sneller dan de G94, maar zo'n indrukwekkend verschil is het niet. Denk aan desktopkaarten 9800GTX+ vs 9600GT, daarvan zijn wel benchmarks te vinden.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:29

Nikeo

Jawelles

Ik raad je aan je de ellende te besparen óf het via XXODD te laten doen. Het prestatieverschil van deze twee kaarten is echt miniem. Je hebt verder ook al een zeer goede laptop en als je echt betere prestaties wilt moet je een desktop kopen of een nog duurdere laptop.

ps. Waarom is het altijd 'me laptop' en 'me eerste topic'. Leren jullie dan niets meer ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De verschillen tussen de kaarten zijn volgens de benchmark lijst echter wel groot.
Bijv. http://www.notebookcheck....nchmark-Lijst.2816.0.html

9800M GS.

280M GTX

Volgens mij zit hier wel degelijk verschil in..
En de 280M GTX is toch zeker sneller ? :9~

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nikeo schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:29:
Ik raad je aan je de ellende te besparen óf het via XXODD te laten doen. Het prestatieverschil van deze twee kaarten is echt miniem. Je hebt verder ook al een zeer goede laptop en als je echt betere prestaties wilt moet je een desktop kopen of een nog duurdere laptop.

ps. Waarom is het altijd 'me laptop' en 'me eerste topic'. Leren jullie dan niets meer ? ;)
Haha daar weet ik niks van maar goed ik ben hier een beetje nieuw,, (sinds vandaag aangemeld)
ik zag tweakers zo vaak bij me broer (Damarcus) en ik begon zelf een beetje nieuwsgierig te worden...
maar het bevalt me zeer! :)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2009 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-08 23:08
Eigenlijk is uit die tabel die jij laat zien, alleen maar de 3DMark06 zinnig, want die geeft aan hoe het in recentere spellen gaat schelen. Daarbij wordt ~39% winst geboekt, de vraag is of de prijs dat waard is. Zo'n laptop videokaart is niet makkelijk aan te komen, en zal inderdaad (als ze het al doen) het makkelijkst bij je fabrikant vervangen kunnen worden.

En ehhmm.. 15 Watt meer is nogal veel in een laptop, voor de lader maakt het niet uit, maar de accuduur zal er wel NOG korter op worden (ervan uitgaande dat die op gamelaptops al kort is meestal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07 13:15
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:37:
De verschillen tussen de kaarten zijn volgens de benchmark lijst echter wel groot.
Bijv. http://www.notebookcheck....nchmark-Lijst.2816.0.html

9800M GS.

280M GTX

Volgens mij zit hier wel degelijk verschil in..
En de 280M GTX is toch zeker sneller ? :9~

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[...]

Haha daar weet ik niks van maar goed ik ben hier een beetje nieuw,, (sinds vandaag aangemeld)
ik zag tweakers zo vaak bij me broer (Damarcus) en ik begon zelf een beetje nieuwsgierig te worden...
maar het bevalt me zeer! :)
3DMark06 8467->11767 is nou niet echt indrukwekkend. Om hier nou een paar honderd euro voor uit te geven lijkt me niet echt de moeite waard.

offtopic:
Wel grappig dat je het dan meteen weer fout schrijft ;)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zou zeggen, stuur eens een mail naar de fabrikant wat het zou kosten om jouw grafische kaart te herstellen/vervangen uit garantie. Dan heb je een richtprijs, doe er nog wat bij en je weet wat een 280 zou kosten. Eventueel kan je daarna nog een mail sturen of dat het mogelijk is om een onderdeel te vervangen, ik zou dit niet in dezelfde mail doen want meestal gaan ze dan een van je vragen beantwoorden en dan weet je nog niet wat het zou kosten.

Dan is er natuurlijk nog het issue van de koeling, bij een laptop is natuurlijk iets kritischer als het daarop aankomt. Volgens mij kom je met jouw voorgestelde koeling er niet, maar daar kan ik mis in zijn.
Die 60 en 75W zeggen natuurlijk niet zoveel, zijn dat piekvermogens? Is de koeling ontworpen voor een bepaald gebruikprofiel van de kaart? enz. enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kluyze schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 19:51:
Ik zou zeggen, stuur eens een mail naar de fabrikant wat het zou kosten om jouw grafische kaart te herstellen/vervangen uit garantie. Dan heb je een richtprijs, doe er nog wat bij en je weet wat een 280 zou kosten. Eventueel kan je daarna nog een mail sturen of dat het mogelijk is om een onderdeel te vervangen, ik zou dit niet in dezelfde mail doen want meestal gaan ze dan een van je vragen beantwoorden en dan weet je nog niet wat het zou kosten.

Dan is er natuurlijk nog het issue van de koeling, bij een laptop is natuurlijk iets kritischer als het daarop aankomt. Volgens mij kom je met jouw voorgestelde koeling er niet, maar daar kan ik mis in zijn.
Die 60 en 75W zeggen natuurlijk niet zoveel, zijn dat piekvermogens? Is de koeling ontworpen voor een bepaald gebruikprofiel van de kaart? enz. enz...
Nouja met gewoon normaal spelen, bereik ik de 69 graden, maar echt bijv. door de rook gaan lopen en 100 kogels de muur inschieten dan bereik ik 72 graden.

Met het overclocken van me kaart: core speed 530 -->> 630 en me shader speed van 700 -->> 900
dan is het maximum 76-77 graden.

maar goed dan speel ik bij COD 4 Highest met het minimum van 49 tot 55 FPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Je zou eens kunnen kijken op www.mxm-upgrade.com of eBay, maar ben benieuwd of je 'n GPU kunt vinden.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

9800M GS: 60W TDP
280M GTX: 75W TDP
P9600: 25W TDP

Nu is de koeling dus voorzien op 60W+25W=85W. Met upgrade gaat dat naar 75W+25W=100W. Dat is dus een (theoretische) vermogenstijging van 100% naar 117.6%. Ziet er mij vrij doenbaar uit. Zal denk ik hoogstens een paar graden warmer worden en de temperaturen die je nu hebt lijken me nog marge te hebben.

Wat betreft verkrijgbaarheid van die kaart, de kost en of het de moeite is om die upgrade uit te voeren: ik denk het niet. Als je zwaarder wilt gaan gamen is het waarschijnlijk véél voordeliger om dat op een gewone pc te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 21:08:
9800M GS: 60W TDP
280M GTX: 75W TDP
P9600: 25W TDP

Nu is de koeling dus voorzien op 60W+25W=85W. Met upgrade gaat dat naar 75W+25W=100W. Dat is dus een (theoretische) vermogenstijging van 100% naar 117.6%. Ziet er mij vrij doenbaar uit. Zal denk ik hoogstens een paar graden warmer worden en de temperaturen die je nu hebt lijken me nog marge te hebben.

Wat betreft verkrijgbaarheid van die kaart, de kost en of het de moeite is om die upgrade uit te voeren: ik denk het niet. Als je zwaarder wilt gaan gamen is het waarschijnlijk véél voordeliger om dat op een gewone pc te doen.
Hartstikke bedankt voor je informatie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31
Ja, die lader moet het wel aankunnen. Die moet ook gebouwd zijn op de T-serie processoren, zo niet de nog zwaardere quad cores. Dus die 15W extra is het probleem niet. Hetzelfde voor de koeling, MXM is een standaard en het slot bepaald eigenlijk oook het vermogen + de koeling die moet kunnen worden geleverd. Wat betreft de BIOS, dat staat er los van en je broer weet wel hoe je die uit moet voeren mocht het wel nodig zijn ;)

Maar verder zou ik het niet doen. Je hebt al een prima notebook en het is een dure aangelegenheid. Daarnaast blijf je nog steeds op DX10 hangen terwijl DX11 voor de deur staat. Als je je geld kwijt moet, steek het dan eerder in een goede desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 22:23:
Ja, die lader moet het wel aankunnen. Die moet ook gebouwd zijn op de T-serie processoren, zo niet de nog zwaardere quad cores. Dus die 15W extra is het probleem niet. Hetzelfde voor de koeling, MXM is een standaard en het slot bepaald eigenlijk oook het vermogen + de koeling die moet kunnen worden geleverd. Wat betreft de BIOS, dat staat er los van en je broer weet wel hoe je die uit moet voeren mocht het wel nodig zijn ;)

Maar verder zou ik het niet doen. Je hebt al een prima notebook en het is een dure aangelegenheid. Daarnaast blijf je nog steeds op DX10 hangen terwijl DX11 voor de deur staat. Als je je geld kwijt moet, steek het dan eerder in een goede desktop.
Ja ik dacht ook eerst aan een desktop maar ja dan moet ik een notebook voor school hebben en daarnaast iets om in me vrije tijd wat te doen :*) want het meeslepen van een desktop is ook niet zo prettig.

Zou het mogelijk zijn dat de DX11 kaarten ook op MXM III module te monteren, of is dit nog niet bekend ?
Want dan kan ik toch nog beter een tijdje wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Is nog niet bekend, maar gaat toch niet werken. Tevens betaal je dan 800,- voor 'n GPU :+

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31
Als er gewoon een DX11 MXM III-kaart komt dan moet dat ook gewoon werken. En die zullen er vast wel komen. Maar goed, je huidige notebook volstaat ook nog wel voor het gamen neem ik aan? Tenminste, ik zou het zonde vinden om daar dik in te investeren. Een notebook upgraden is doorgaans niet rendabel...

Maar waarom wil je eigenlijk upgraden? Voor de kick, of loop je echt tegen grote beperkingen aan bij bepaalde games? Een GTX 280M zal nog wel rendabel zijn in die zin, maar in hoeverre is een dual core in de toekomst nog toereikend. Je hebt een behoorlijk snelle voor notebook begrippen, maar vergeleken bij een desktop is het niet zo veel meer.

Ik zou het lekker zo houden als ik jou was. Desnoods klok je je huidige GPU nog over als er ruimte is, desnoods even de koelpasta voor betere vervangen. Dat schijnt aardig te helpen. Dan kun je nog wel even vooruit met de notebook en later weer eens kijken. DX11 komt volgend jaar, Westmere Intel Core i7 en i5 processors komen volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:37:
Nooit naar 3DMark kijken maar naar gameperformance. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En dan nog het feit, dat als je je GPU laat vervangen, je zo veel geld kwijt bent dat je beter een gamedesktop had kunnen kopen, die toch veel beter presteert dan een notebook :P. Notebooks ombouwen tot high-end game-pc's kan toch niet (voor een redelijke prijs dan) dus ik zou je de moeite bespraken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1