Heeft even geduurd (met twee kleine kinderen is non-essentieel netwerkonderhoud niet bepaald eerste prio), maar ben wat verder.
Schuldige is gevonden: heb bij aansnijden een van de UTP kabels voor de keystone in de meterkast een van de GND aders doorgesneden. Voor 100MbE geen probleem, voor GbE natuurlijk wel. Gelukkig makkelijk te verhelpen. Toch nog niet gedaan, want bij nader inzien wil ik hele UTP in een andere loze leiding doen.
Heb namelijk ook m'n coax zitten bekijken en zowel kabel van meterkast als de connectoren erop zijn ronduit bagger. Nu gebruik ik coax alleen voor kabelmodem en die hoort bij een situatie waar groene kabel in meterkast binnenkomt sowieso in de meterkast. Vorige bewoner was het daar niet mee eens blijkbaar, prutkabel zonder splitter doorgetrokken naar meterkast en daar modem gehangen. Die af en toe problemen heeft. Omdat de manteldraadjes bij connectoren alle kanten op steken en dus als antennes werken
Dus even orde op zaken gesteld: had nog ergens de 2-weg splitter voor meterkastsituatie die UPC me jaren geleden bij vorige installatie leverde (toen niet nodig want woonkamersituatie). Die dus gemonteerd in meterkast, modem op beugel op de muur van meterkast gemonteerd en de UTP kabels daarop aangesloten. Nu heb ik boven iig wel GbE en tijdelijk nog 100MbE naar woonkamer.
Reden dat ik UTP door andere leiding wil is omdat ik ook luidsprekerkabel naar woonkamer wil trekken en dat niet naast mijn Cat6 past. En dan is de plek waar nu UTP in woonkamer uitkomt beter voor luidspreker en waar coax uitkomt beter voor UTP. Dus ik ga volgende keer dat ik tijd heb brakke UTP connector loshalen, UTP gebruiken om luidsprekerkabel door die buis te trekken, coax gebruiken om UTP weer door andere buis te trekken, en coaxkabel zsm in kliko dumpen.
Aangezien we geen TV kijken hebben we die coax niet nodig, mocht dat ooit veranderen, dan hebben we in zelfde muur woonkamer nog een leiding liggen waar Cat3 voor KPN telefonie ligt. Vaste telefonie gebruiken we al jaren niet meer, dus evt kan ik daar nog coax doorheen trekken als ik het ooit nog nodig heb.
En vervolgens kun je je afvragen waarom de aannemers hier drie loze leidingen in de woonkamermuur trokken, twee in de muur van een van de vijf (!) slaapkamers en verder nergens in huis iets wat erop lijkt
Wel nog een todo met coax: de AOP is een nette type met aarding voor galvanische afscheiding, maar dan moet je wel aardedraad aansluiten. Centraal aardingspunt is welgeteld 50cm van de AOP, maar installateur en/of vorige bewoner vond het niet nodig daar iets aan te sluiten.
[
Voor 5% gewijzigd door
dion_b op 06-03-2016 18:43
]