Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MdO82
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online
Je zegt dat ze dun en slap aanvoelen.
Dan zij het geen stugge kabels lijkt mij.
Heb je een mogelijkheid om er een stekker op te knijpen.
Dan kan je kijken welke snelheid die je behaald.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20-06 14:35
Ik heb een tijd geleden eens van een elektricien gehoord dat ze voor telefoniebekabeling overal standaard Cat5 gebruiken omdat dat goedkoper is dan Cat3. Volgens mij kan je de kabels zonder problemen gebruiken voor gigabit ethernet, en volgens de fabrikant ook:
quote:
Applications -:
IEEE 802.3 : 10Base-T ; 100Base-T ; 1000Base-T
IEEE 802.3at/af (PoE/PoE+)
Als je nog iets wilt testen kan je kijken of de kabel reageert op een sterke permanente magneet, zowel koper als aluminim (in CCA kabels) hoort niet aan de magneet te blijven hangen.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
Welke kleuren sluit men aan als je een cat5 aan wilt sluiten op een aansluitdoos voor telefonie.
Als ik hier ooit ga verhuizen laat ik mijn cat5 kabel lekker zitten, maar moet hem dan aansluiten op een doos.
Deze zat er niet toen we hier kwamen wonen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17-08 19:08
quote:
Ximon schreef op zondag 31 mei 2015 @ 09:34:
Ik heb een tijd geleden eens van een elektricien gehoord dat ze voor telefoniebekabeling overal standaard Cat5 gebruiken omdat dat goedkoper is dan Cat3. Volgens mij kan je de kabels zonder problemen gebruiken voor gigabit ethernet, en volgens de fabrikant ook:

[...]

Als je nog iets wilt testen kan je kijken of de kabel reageert op een sterke permanente magneet, zowel koper als aluminim (in CCA kabels) hoort niet aan de magneet te blijven hangen.
Ik vind persoonlijk doormeten op weerstand net iets beter. Aluminium is een non-ferro metaal, dat wil dus zeggen dat het niet aan een magneet blijft plakken.
quote:
MdO82 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 10:08:
Welke kleuren sluit men aan als je een cat5 aan wilt sluiten op een aansluitdoos voor telefonie.
Als ik hier ooit ga verhuizen laat ik mijn cat5 kabel lekker zitten, maar moet hem dan aansluiten op een doos.
Deze zat er niet toen we hier kwamen wonen
Als je een normale Cat5 doos aansluit altijd alles aansluiten, dan heb je gewoon een normaal data punt en kun je hen latet nog altijd voor iets anders gebruiken.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
quote:
chickpoint schreef op zondag 31 mei 2015 @ 10:16:
[...]

Als je een normale Cat5 doos aansluit altijd alles aansluiten, dan heb je gewoon een normaal data punt en kun je hen latet nog altijd voor iets anders gebruiken.
:F Dat is natuurlijk nog beter idd alleen dan weer een andere vraag.
Ik heb nu geen stugge kabel liggen, heb altijd begrepen dat dit het beste is.
Dus dat wordt dan toch kabel vervangen als hij aangesloten moet worden op een cat5 doos ?

Of zit ik met mijn gedachte helemaal verkeerd :?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chickpoint
quote:
MdO82 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 10:34:
[...]

:F Dat is natuurlijk nog beter idd alleen dan weer een andere vraag.
Ik heb nu geen stugge kabel liggen, heb altijd begrepen dat dit het beste is.
Dus dat wordt dan toch kabel vervangen als hij aangesloten moet worden op een cat5 doos ?

Of zit ik met mijn gedachte helemaal verkeerd :?
Jep je zit helemaal goed. Aansluit dozen worden meestal aangesloten door middel van 2 vinnetjes waar de koperdraad in gedrukt word. Dit gebeurt met een lsa-tang. Je kunt je dus voorstellen dat een kabel met soepele kern niet vast gedrukt word en dus niet blijft zitten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MdO82
  • Nu online
Nou als ik eens zin heb zal ik de kabel vervangen en gelijk een 2 de kabel meetrekken ;)
En dan netjes een doos plaatsen in de kamer :D

Een niet LAN gerelateerde vraag, maar misschien dat juliie weten hoe zo'n doos heet.
Bij een van mijn buren zag ik dat ze de telefoonaansluiting die van de woonkamer naar de meterkast loopt uit het isra punt hebben gehaald en deze hebben aangesloten op een doos waar je aan de andere kant een RJ-11 stekker in kan stoppen.

Iemand een idee hoe zo'n doos heet?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chickpoint
Je hebt van bijvoorbeeld gira aansluitdozen met draagringen waar je losse keystones in kunt doen zoals, RJ11 en RJ45. Maar ik denk als je op "RJ11 aansluitdoos inbouw" zoekt een heel eind komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-08 16:22
Ik ben mij een klein beetje aan het orienteren op 10" patchkasten en bijbehorende accesoires. Wat ik nog niet helemaal snap: die losse legplankjes voor een patchkast, hoe zitten die precies vast?

Bijvoorbeeld deze kast en deze legplank - van de foto lijkt het alsof de plank enkel aan de voorkant vastgeschroefd wordt, maar gaat dat niet flink doorzakken als er een mini-PC of zo op geplaatst wordt?

(sowieso wat wazig dat zo'n plank niet de volledige diepte van de kast benut)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aardvark
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 09-10-2016

aardvark

Stormkök Duossal 27 Adept

Jep, wordt in het algemeen alleen met de kooimoeren aan de voorzijde vastgezet. Bedenk dat 1U switches, zelfs die met PoE uitgangen, ook maar enkel aan hun oren worden opgehangen. Ze zijn dan ook niet bedoeld voor gewichtige servers. Persoonlijk zou ik zo'n shelf niet gebruiken voor een NAS vanwege trillingen. Meestal zijn ze in gebruik voor tobo's, losse routers, e.d.
Dat ze niet de hele diepte in beslag nemen lijkt me evident. Andere apparatuur neemt ook niet de hele diepte in beslag & niet alle snoeren lopen via de voorzijde. Hoe krijg je anders bijv. een 230V-aansluitsnoer naar een erbovengelegen server o.i.d., als je geen ruimte tussen de elementen vrijhoudt?

aardvark wijzigde deze reactie 07-06-2015 19:13 (4%)

Paalkamperen - Bivakzones (B) - Staatsbosbeheer (NL)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
quote:
aardvark schreef op zondag 07 juni 2015 @ 19:11:
Jep, wordt in het algemeen alleen met de kooimoeren aan de voorzijde vastgezet. Bedenk dat 1U switches, zelfs die met PoE uitgangen, ook maar enkel aan hun oren worden opgehangen. Ze zijn dan ook niet bedoeld voor gewichtige servers. Persoonlijk zou ik zo'n shelf niet gebruiken voor een NAS vanwege trillingen. Meestal zijn ze in gebruik voor tobo's, losse routers, e.d.
Duidelijk, dank voor de uitleg!
M'n twee mini-servers (5cm hoog, mini-ITX, laptop-harddisk en weinig meer) zou dan nog wel moeten kunnen, maar de UPS kan met z'n gewicht maar beter onderin staan.
quote:
Dat ze niet de hele diepte in beslag nemen lijkt me evident. Andere apparatuur neemt ook niet de hele diepte in beslag & niet alle snoeren lopen via de voorzijde. Hoe krijg je anders bijv. een 230V-aansluitsnoer naar een erbovengelegen server o.i.d., als je geen ruimte tussen de elementen vrijhoudt?
Snap ik, maar een centimeter aan de achterkant zou dan voldoende moeten zijn. Die waar ik naartoe linkte is nog geen 15cm diep, waar de kast 31cm diep is. Dan wordt het wel weer lastig om als legplank te gebruiken. Maar wellicht dat ik met wat verder zoeken ook diepere planken ga vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aardvark

aardvark

quote:
vanaalten schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:06:
[...]

Snap ik, maar een centimeter aan de achterkant zou dan voldoende moeten zijn. Die waar ik naartoe linkte is nog geen 15cm diep, waar de kast 31cm diep is. Dan wordt het wel weer lastig om als legplank te gebruiken. Maar wellicht dat ik met wat verder zoeken ook diepere planken ga vinden.
Met diepere planken moet je wel opletten. Een klein gewicht achterin op de plank veroorzaakt een aanzienlijk buigend moment ter plaatse van de oren. Dat is een tweede reden (montage achterin de kast is een hel als je maar 1U of 2U ruimte hebt [denk aan 't verwisselen 1 server in een rek], tenzij je planken zou kunnen insteken in een ondersteunende groef o.i.d.) waarom ze zo ondiep zijn en geef ik je weinig kans om er te vinden. Omdat je relatief lichte dingen gaat plaatsen: mogelijk kun je zelf een shelf improviseren met bijv. perspex of aluminium plaat op volledige diepte (met een uitsparing voor kabels), een aluminium L-profiel op hoogte bevestigd met popnagels of zelftappers aan de achterwand i.c.m. https://netwerkproducten....wart-p-1976-vid-1976.html. Op zo'n volledig ondersteunde plank zou ik dan wel een kleine NAS durven zetten. UPSsen met (lood)accu's: nooit. :)

aardvark wijzigde deze reactie 07-06-2015 21:51 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanaalten
Dank voor de tips!
Ik heb al wat lopen zoeken en diepere planken zijn in elk geval niet te vinden - en waarschijnlijk precies voor de reden die jij aangeeft. Dus ik ga er eens over nadenken of en hoe ik dat zou willen oplossen. Zelf legplanken met voldoende ondersteuning lijkt mij in elk geval wel de mooiste oplossing.

Gelukkig heb ik nog even de tijd, dit lijkt mij een mooi klusje voor de winter of zo. :)

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:10

B2

wa' seggie?

Pfft, zit al tijdje te kijken om mijn 16 poorts unmanaged TPlink switch te vervangen voor een HP 1810 24G-v2 switch maar dat ding lijkt alleen maar duurder te worden..

• Ximon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 20-06 14:35
Gaan ze nu de prijzen van hardware op dezelfde manier behandelen als vliegtuigtickets? :X

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Wat zouden jullie aanraden om een afgebroken utp kabel weer te verlengen?

Het gaat om deze cat 7 STP kabel.

Belangrijk is dat het zo netjes mogelijk opgelost kan worden en zo weinig mogelijk plaats inneemt.

Ik heb nog een stuk van dezelfde kabel over om deze te verlengen, ofwel gewoon cat5e.

In dit topic UTP kabel verlengen maar dan niet met een koppelstuk raden andere tweakers een connectionbox aan. Is dit voor mijn situatie ook de beste oplossing?

• aardvark

aardvark

Je geef aan dat het een platte kabel is. En deze moet plat blijven? Dan zou ik de soldeerbout warmstoken en de assortimentsdoos met krimpkous tevoorschijn halen (wat ThinkPad in "UTP kabel verlengen maar dan niet met een koppelstuk" schrijft). Wel erop letten dat je zo min mogelijk van de twist verliest. En elk draadje voorzien van isolatie (krimpkousje). En vergeet niet om voordat je de eerste draad gaat solderen een grote kous (liefst een type wat voorzien is van lijm, dat hecht goed op de kabel, maakt het waterdicht en trekvast) op de kabel te trekken (te vaak vergeten :P ). Verbind ook de afscherming door! Als bij ingebruikname na reparatie blijkt dat de te behalen snelheid echt te laag is, kun je altijd nog vervangen.

aardvark wijzigde deze reactie 19-06-2015 17:04 (25%)
Reden: Extra tips

• sloth
  • Niet online
Solderen zie ik niet zo zitten, jammer genoeg heb ik niet de technische skills om ader per ader te solderen.

Zoiets lijkt me veel makkelijker.
Maar kan dit ook met cat7 stp kabel? En hoe groot is zo een doosje ongeveer?

• aardvark

aardvark

quote:
sloth schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 13:35:
[...]Zoiets lijkt me veel makkelijker.
Maar kan dit ook met cat7 stp kabel? En hoe groot is zo een doosje ongeveer?
Allright, als je niet handig bent met een soldeerbout (of er geen beschikking over hebt), dan kan zo'n koppeldoosje handig zijn, maar die LSA strook is bedoeld voor een kabel met harde kern. Jouw kabel is soepel en erg dun (AWG27). Is de draad volkern of bestaat elke verbinding uit meerdere losse draadjes (litze)? In het laatste geval gaat het niet werken.

Qua afmetingen kun je schatten a.d.h.v. de kabelingang. Is het zoveel moeite op te zoeken wat de diameter van een cat. 6 kabel is? Maar goed een andere leverancier geeft als maten voor zo'n doosje op: 'Dimensions (LxWxH): ca. 48 x 25.8 x 24.7 mm'. Het ding dat jij linkt is ongeveer net zo groot.

Als elke draad volkern is zou ik zeggen: probeer het uit, qua prijs kost het je de kop niet, maar verwacht niet dat je er 10Gbit-snelheden mee behaald (cat. 7: 600 MHz, tegen de 250 MHz van het cat. 6 doosje).
Kanttekening hierbij: IIRC heeft cat. 6 kabel met vaste kern meestal een doorsnede van AWG 22 tot 24. Jouw kabel is AWG 27, en dus veel dunner (omrekentabel; AWG 27 ~ 0,1 mm2). Of dat goed gaat klemmen in het vorkje van de LSA is even de vraag, maar wie niet waagt, ...

Tenslotte. In wat voor situatie gebruik je de kabel? Als deze is weggewerkt achter plinten of onder vloerbedekking (tapijt, laminaat, o.i.d.) ligt snap ik dat je een reparatiepoging wil wagen. Heb je daarentegen echt de snelheid van cat. 7 nodig, vervang dan de hele lengte.

aardvark wijzigde deze reactie 20-06-2015 14:48 (11%)
Reden: AWG omrekentabel en kanttekening inz. vorkje

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:24
Heeft er iemand ervaring met niet-HP SFP's in een HP managed switch? Ik zou graag deze SFP pricewatch: TP-Link TL-SM321B in deze switch pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch prikken. Ik lees voor verschillende ProCurve switches dat niet-HP SFP's actief geblokkeerd worden, voor andere series zou dat niet zo zijn maar zou de compatibiliteit dan weer dramatisch zijn. Nu zijn er genoeg websites die vergelijkbare 'HP compatible' SFP's verkopen, maar die komen toch fors duurder uit ivm verzendkosten etc.

Ik kan natuurlijk ook gewoon een TP-Link switch kopen, maar ga liever voor een HP ;)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• kwakzalver
  • Laatst online: 01-08 13:12
#^%$^%$^&%&& klo...te eigenwijze bouwvakkers..... zeg ik door alle buizen 2 UTP kabels trekken.

Wat doen die idioten....trekken 1 kabel en sluiten het gelijk de wandcontactdozen (belabberd) aan als service.
Onder het mom....je kan toch op 1 kabel 2 utp poorten aansluiten....doen wij altijd zo hoor.....

Ik boos :( weg Gb ethernet; weg POE mogelijkheid.....

|:( Moest even mijn ei kwijt.....

Nu maar zelf kabels trekken dit weekend.... O-)

edit:
Die HP Procurve werkt alleen met HP (tagged) GBIC.
Kijk eens op Amazon zou ik zeggen als alternatief.

Ook altijd de firmware up- of downgraden....
http://h20564.www2.hp.com...c03757448&sp4ts.oid=30402

kwakzalver wijzigde deze reactie 17-07-2015 15:42 (29%)

• MdO82
  • Nu online
quote:
kwakzalver schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:26:

Onder het mom....je kan toch op 1 kabel 2 utp poorten aansluiten....doen wij altijd zo hoor.....
En ze vinden het dan niet vreemd dat ze de snelheden boven de 100mb niet halen :X |:(

2250 WP Zuid PVoutput

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
quote:
Tom Paris schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 16:12:
Heeft er iemand ervaring met niet-HP SFP's in een HP managed switch? Ik zou graag deze SFP pricewatch: TP-Link TL-SM321B in deze switch pricewatch: HP 1810-24G v2 Switch prikken. Ik lees voor verschillende ProCurve switches dat niet-HP SFP's actief geblokkeerd worden, voor andere series zou dat niet zo zijn maar zou de compatibiliteit dan weer dramatisch zijn. Nu zijn er genoeg websites die vergelijkbare 'HP compatible' SFP's verkopen, maar die komen toch fors duurder uit ivm verzendkosten etc.

Ik kan natuurlijk ook gewoon een TP-Link switch kopen, maar ga liever voor een HP ;)
Mijn ervaring met ProCurves 2620/2920 is dat ze niet gaan werken. Ik heb bij wijze van proef weleens een GLC-SX-MM erin gestopt maar kreeg hem niet aan de praat.
quote:
kwakzalver schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 15:26:
#^%$^%$^&%&& klo...te eigenwijze bouwvakkers..... zeg ik door alle buizen 2 UTP kabels trekken.

Wat doen die idioten....trekken 1 kabel en sluiten het gelijk de wandcontactdozen (belabberd) aan als service.

Ik boos :( weg Gb ethernet; weg POE mogelijkheid.....

|:( Moest even mijn ei kwijt.....

Nu maar zelf kabels trekken dit weekend.... O-)
Stelletje beunhazen!

PoE werkt btw. ook over 4 aders hoor ;) Gigabit moet je wel missen idd.

www.google.nl

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 12:04

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
quote:
Tom Paris schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 16:12:

HP kan daar erg moeilijk over doen. Zelfs al werkt het, dan kan het na een firmware upgrade in eens niet meer werken.

Maar die SFP's kunnen worden voorzien van de juiste identifier . Wij kopen kleur gecodeerde non HP SFP's (voor over de passieve DWDM) en laten deze door de leverancier voorzien van de juiste identifier. Scheelt enkele duizenden euro's per SFP.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Methodes of trucs om dubbel afgebroken kabel uit PVC buizen te krijgen?
Ik hoop op een robotje met een mondje die automatisch (als een stofzuiger) het opgevreten materiaal wegneemt...

Situatie:

[ woonkamer ] ===================================================== [meterkast]

[ woonkamer ] =X=================================================X= [meterkast]

Op de plaats van de X is de kabel aan beide kanten afgebroken (Koka 9TS met CAT6E).
Geen benaderd bedrijf had hier een oplossing voor, noch twee elektrciëns. We hebben de leidingen al opgegeven en een workaround bedacht maar als ik die kabel er ooit uitkrijg dan zou het persoonlijke overwinning zijn!

Bestaat er iets wat dit kan fixen? :X

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 16-08 11:34
Er zijn van die dingen die je in buisjes kunt duwen om gootsteen te ontstoppen, misschien dat je daar wat mee kunt? Geen idee of dat kan hoor, maar als je de kabel op die manier een klein beetje kunt doorduwen krijg je aan andere kant misschien weer wat grip...

• Typhone
  • Nu online
Dat gaat niet werken vrees ik. Kabel ligt ongeveer 5cm binnen de buis (die meteen een haakse hoekt maakt) en aan de andere kant is hij volledig uit het zicht.
Hij is overigens gebroken omdat er bij het terugtrekken geen enkele kracht meer te zetten was. Vermoedelijk is de kabel te heet geworden en zit 'vastgesmolten' ergens in het stelsel. Totale lengte is ongeveer 16m die erin zit (keer 2) dus een 'standaard' oplossing gaat niet meer werken.

• Isane
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:18
Vraagje, zal http://nl.tp-link.com/pro...id=2878&model=TL-SG1016DE deze switch passen in een 10 inch patchkast?

pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE

Volgens de website is de breedte 29.4 cm breed (en 10 inch is 25.4 cm?)

• MisteRMeesteR
  • Nu online
quote:
Isane schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:31:
Vraagje, zal http://nl.tp-link.com/pro...id=2878&model=TL-SG1016DE deze switch passen in een 10 inch patchkast?

pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE

Volgens de website is de breedte 29.4 cm breed (en 10 inch is 25.4 cm?)
Is 29.4 groter dan 25.4? Gaat dus niet passen niet. ;) Er zit een rackmountkit bij maar deze is voor 19" racks.

Hier wordt jouw probleem besproken: [Aankoopadvies] Switch 10-inch patchkast

MisteRMeesteR wijzigde deze reactie 18-08-2015 21:48 (9%)

www.google.nl

• Isane
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:18
quote:
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:46:
[...]

Is 29.4 groter dan 25.4? Gaat dus niet passen niet. ;) Er zit een rackmountkit bij maar deze is voor 19" racks.
Had al helaas zo'n vermoeden inderdaad. Dat wordt dan ff doorzoeken.
Ik ga over een half jaartje verhuizen naar een nieuwbouwwoning. Dus alvast ff naar een patchkast kijken :)

&

thnx voor je update

Isane wijzigde deze reactie 18-08-2015 21:52 (3%)

• rinkel
  • Laatst online: 12:45
quote:
Typhone schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:46:
Methodes of trucs om dubbel afgebroken kabel uit PVC buizen te krijgen?
Ik hoop op een robotje met een mondje die automatisch (als een stofzuiger) het opgevreten materiaal wegneemt...

Situatie:

[ woonkamer ] ===================================================== [meterkast]

[ woonkamer ] =X=================================================X= [meterkast]

Op de plaats van de X is de kabel aan beide kanten afgebroken (Koka 9TS met CAT6E).
Geen benaderd bedrijf had hier een oplossing voor, noch twee elektrciëns. We hebben de leidingen al opgegeven en een workaround bedacht maar als ik die kabel er ooit uitkrijg dan zou het persoonlijke overwinning zijn!

Bestaat er iets wat dit kan fixen? :X
Geen directe oplossing, maar misschien kun je er aan 1 kant een stofzuiger op zetten (met ducktape afsluiten) en dan talkpoeder aan de andere kant erin laten zuigen.
Dan heb je misschien wat minder weerstand.
Hoe je dan vervolgens de kabel eruit moet halen is wel een lastige ja.
Wel heel benieuwd hoe en of je dit gaat lukken!

Er bestaan een soort veren die zichzelf strak trekken om een kabel heen. Die kun je monteren op de duurdere trekveren.

• MdO82
  • Nu online
Hopelijk heeft ie dan gren flexibele buis zitten.
Anders blijft de kabel achter de ribbels hangen

2250 WP Zuid PVoutput

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-08 23:22
Ik wil is met VLAN's en subnets gaan experimenteren, waarmee kan ik het beste beginnen?

Het grote adblocking topic

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 14:46

TrailBlazer

Karnemelk FTW

switch die vlans ondersteunt een een linux servertje om in die verschillende vlans te hangen en voor router te spelen

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• Typhone
  • Nu online
quote:
rinkel schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:48:
[...]

Geen directe oplossing, maar misschien kun je er aan 1 kant een stofzuiger op zetten (met ducktape afsluiten) en dan talkpoeder aan de andere kant erin laten zuigen.
Dan heb je misschien wat minder weerstand.
Hoe je dan vervolgens de kabel eruit moet halen is wel een lastige ja.
Wel heel benieuwd hoe en of je dit gaat lukken!

Er bestaan een soort veren die zichzelf strak trekken om een kabel heen. Die kun je monteren op de duurdere trekveren.
Die komen er niet doorheen helaas. Met Wymefa al aan de slag geweest met een heel arsenaal aan spullen.
Godsvermogen maar verdien ik wel terug met wat klusjes links en rechts in m'n vrije tijd. Veel mensen in m'n omgeving klagen over Ziggo icm oude kabels dus gelukkig verdien ik m'n tools wel terug hahaha.

• SRich
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-08 23:22
quote:
TrailBlazer schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 06:57:
switch die vlans ondersteunt een een linux servertje om in die verschillende vlans te hangen en voor router te spelen
Thnx

Switch heb ik. Kan ik ook een virtuele server gebruiken die op de 2e netwerk aansluiting op me fysieke server draait?

Het grote adblocking topic

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 14:46

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Jahoor wel aangeven dat je alle vlans op de vnic wil zetten bij esxi moet je dan vlan id 4096 configgen afaik

CCSP/CCIP/CCIE #21235
Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• MisteRMeesteR
  • Nu online
Zo, changes afgerond, bedtijd :) Mooi werk hebben we toch!

www.google.nl

• Hoteldebotel
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11-07 15:57
quote:
MisteRMeesteR schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 05:22:
Zo, changes afgerond, bedtijd :) Mooi werk hebben we toch!
Da's een latertje! Bij m'n vorige werkgever heb ik met een collega de complete SER omgebouwd, was toch de meest energie kostende change die ik tot nu toe heb uitgevoerd:
  • 200 patches weghalen (één grote kl*tebende)
  • Oude apparatuur er uit (2x 3750, 1x Juniper NSM, 9x 2960, Juniper SSG)
  • Oude kast er uit
  • Nieuwe kast er in
  • Nieuwe apparatuur er in (2x 3750x, 5x 3750v2, Juniper SRX)
  • Alle glasbekabeling er in gooien
  • Nieuwe patches maken
  • Testen testen testen, bijna geen patchdocumentatie, nieuwe ranges / transfernets.. Dus de firewalls in het RC moesten ook worden aangepast, omdat het subnet in kwestie in het beheerdomein mocht voor het RC. Natuurlijk bijna niks gedocumenteerd.. Je probeert zoveel mogelijk voor te bereiden maar er zijn altijd weer specials..
Totaal 13 uur bezig geweest, kon het helaas niet parallel opbouwen vanwege ruimtegebrek :+

• MisteRMeesteR
  • Nu online
Yep, had meerdere changes op mijn bordje liggen ;)

Gelukkig zat ik thuis en niet in een stoffige SER zoals jij ;)

www.google.nl

• Nindustries
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17-08 14:35
* nindustries stommelt binnen in de NT kroeg

Ik vraag me soms af wat wat ik zou moeten doen voor een dikke upload-link te krijgen hier in België..
Colo of server huren gaat ook, maar een lijntje tot thuis zou wel beter zijn O-)

~ beware of misinformation. Ik verkoop mijn Macbook!

• Galukon
  • Registratie: juni 2014
  • Nu online
Hoi tweakers,

Ik heb even een vraagje voor een bekende.

Hij heeft de provider Online en wil graag boven tv via de mediabox in plaats van de COAX kabel.
Hij gebruikt net zoals bij mij thuis Amino's en een TP-link router, geen ExperiaBox of iets dergelijks.
De coax die naar boven loopt kan hij niet vervangen omdat hij vanuit beneden onder de vloer zit en hij wil geen gaten boren. Voor zijn pc boven heeft hij een powerline vanuit beneden. Ik wou via die powerline een managed switch (boven bij de pc) neerzetten en dan via VLAN's de tv en internet kant splitsen.

Zou dit mogelijk zijn? :)

XPS 15 9560 | Galaxy S8 | i7 6700K & Sapphire RX 480 8 GB

• cobo
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17-08 19:15

cobo

I’m not make it, I create it

Dat is mogelijk.maar aangezien er toch al een coax kabel licht is kan het netwerksignaal ook over coax. met behulp van twee http://tweakers.net/price...moka16-bl)/specificaties/ Hirschmann Multimedia over coax adapter (RH-MOKA16-BL) á 75 euro per stuk. installatie hier te bekijken http://www.hirschmann-multimedia.nl/Montagefilm-IP-over-coax

cobo wijzigde deze reactie 06-09-2015 15:50 (17%)

• Galukon
  • Nu online
quote:
cobo schreef op zondag 06 september 2015 @ 15:48:
Dat is mogelijk.maar aangezien er toch al een coax kabel licht is kan het netwerksignaal ook over coax. met behulp van twee http://tweakers.net/price...moka16-bl)/specificaties/ Hirschmann Multimedia over coax adapter (RH-MOKA16-BL) á 75 euro per stuk. installatie hier te bekijken http://www.hirschmann-multimedia.nl/Montagefilm-IP-over-coax
Bedankt voor deze tip maar een managed switch is toch iets voordeliger :)
30 euro tegen 75

• chickpoint
Ik weet niet wat de performance eisen zijn, maar houd er rekening mee dat je met powerline tegen wat performance issues kunt aanlopen.

• Hoteldebotel
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 11-07 15:57
Het is jullie vast niet ontgaan: http://thenextweb.com/ins...ngineers-worst-nightmare/ :+

Collega kwam ook een keer terug met de mededeling dat hij 'de switch aanzette en de config was helemaal leeg'.. Of hij heeft de config niet weggeschreven of toch ergens een knopje te lang ingedrukt :9

• Galukon
  • Nu online
quote:
chickpoint schreef op zondag 06 september 2015 @ 17:02:
Ik weet niet wat de performance eisen zijn, maar houd er rekening mee dat je met powerline tegen wat performance issues kunt aanlopen.
Hij is in de 80 dus heeft wel geduld. Pctje met wat mail en tvtje met settopboxje dr aan.

• zeef
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:37

zeef

#Elected

Tweakers Elect #eindbaas vanaf 1/10

• floriske.nl
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13-07 18:10

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Even een niet topic waardige vraag voor mensen die wat meer kaas gegeten hebben van netwerken dan mij.

In een businesslounge van een klant in een voetbalstadion hebben ze internettoegang via een netwerkaansluiting op het netwerk van het stadion. Op deze aansluiting hebben ze verder geen invloed/hier kunnen niet zomaar wijzigingen aan aangebracht worden.

Tevens is er Wifi beschikbaar binnen het stadion. Dit bevindt zich in hetzelfde netwerk als de netwerkaansluiting in de ruimte.

In de ruimte is een Linksys WRT1900AC router geplaatst welke gebruikt wordt voor een Bose ESP audio systeem.

Op dit audio systeem wil men tevens een Sonos Connect aan gaan sluiten welke een internetverbinding nodig heeft voor spotify etc.
Het probleem is echter dat iedereen die zich in hetzelfde netwerk bevindt als de Sonos Connect deze ook kan bedienen, in de nieuwere versies van de Sonos app wordt namelijk niet meer met een wachtwoord gewerkt. Ofwel, als ik de netwerkkabel van het stadion op de router er bij prik (welke zich dus in hetzelfde netwerk bevindt als het WIFI netwerk van het stadion) dan kan iedereen die met het stadion netwerk verbonden is de Sonos Connect bedienen. Niet echt handig dus ;)

Nu vroeg ik me af of de WRT1900AC zo in te stellen is dat alleen mensen die zich op het interne netwerk van de ruimte bevinden de Sonos Connect kunnen bedienen?

Er is al geprobeerd de netwerkaansluiting van het stadion in de WAN poort te steken, maar dan nog is de Connect vanuit het gehele netwerk zichtbaar.

Edit: nvm, volgens mij de oplossing al gevonden op pagina 36 van de manual 8)7

floriske.nl wijzigde deze reactie 24-09-2015 14:38 (9%)

Tweakblog - www.floriske.nl

• morris22
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 23-12-2015
Zo ben van plan om in mijn meterkast een paar server te zetten iemand ervaring?

• MdO82
  • Nu online
quote:
morris22 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 12:20:
Zo ben van plan om in mijn meterkast een paar server te zetten iemand ervaring?
Een paar plankjes, stekkerblok en neerzetten de boel :P
Nee even zonder gekheid.

Zo kunnen we je natuurlijk niet veel info geven.

Wat wil je gaan doen (en al is dit niet het topic Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3) wellicht een foto om te kunnen zien wat je nu hebt.

Zodat we wat ideeën kunnen geven :)

2250 WP Zuid PVoutput

• morris22
quote:
MdO82 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 13:08:
[...]

Een paar plankjes, stekkerblok en neerzetten de boel :P
Nee even zonder gekheid.

Zo kunnen we je natuurlijk niet veel info geven.

Wat wil je gaan doen (en al is dit niet het topic Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3) wellicht een foto om te kunnen zien wat je nu hebt.

Zodat we wat ideeën kunnen geven :)

• morris22
Maar ff een vraagje hoe doen jullie het met koeling in een meterkast ?

• MdO82
  • Nu online
quote:
morris22 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 12:49:
Maar ff een vraagje hoe doen jullie het met koeling in een meterkast ?
Hier nog niet echt naar gekeken :)
Maar ik heb nog een stuk meubelplaat boven de meterkast deur zitten.
Hier zou ik dan eventueel als het te warm zou worden een gat in maken en daar overheen een rooster zetten.

Onder de deur zit al ruimte waarlangs koele lucht binnen kan komen

Edit: zijn de opbouw wcd's voor utp ook geschikt voor een 19mm buis ?
Of kan je hier alleen 16mm in kwijt ?

MdO82 wijzigde deze reactie 16-10-2015 17:33 (18%)

2250 WP Zuid PVoutput

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Heeft iemand dit soort dingetjes: http://www.ebay.com/itm/C...ombiner-Kit-/272053317889 toevallig ook wel eens goedkoper gezien?

Ik heb in m'n berging een netwerkkabel, daar wil ik twee devices op aansluiten. Beide devices zijn geen Gigabit, dus ik wil het passief oplossen met zo'n blokje ("combiner") en geen switch plaatsen. Er ligt een 8-aderige CAT5E, dus kan mooi 4 aders voor beide devices gebruiken.

Ik heb alleen niet de goede zoekterm ofzo, want als ik zoek op splitter dan kom ik alleen dit soort blokjes tegen, die de aansluiting gewoon 2x uitvoeren. De pinnen van alle drie de aansluitingen zijn dus op elkaar aangesloten, heb je niks aan in dit geval. Heb ook wel gekeken om zo'n blokje open te maken en dan zelf te solderen, maar dat wil niet omdat het allemaal stugge draadjes zijn die erin zitten gevouwen. Als je dat lostrekt is ook gelijk de veerwerking van de pinnen weg.

Ik wil dus dit: NT FAQ en daar een kant-en-klaar blokje voor....

Edit: Zelf maken met een stukje netwerkkabel, 2x RJ45 plugs en 2x keystone is het goedkoopste denk ik.

ThinkPad wijzigde deze reactie 22-11-2015 13:31 (7%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• aardvark

aardvark

Met de term 'netwerk splitter' vind je meer en goedkopere aanbieders (bijvoorbeeld, al zitten er ook veel isdn-splitters tussen).

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

quote:
aardvark schreef op zondag 22 november 2015 @ 13:27:
Met de term 'netwerk splitter' vind je meer en goedkopere aanbieders (bijvoorbeeld, al zitten er ook veel isdn-splitters tussen).
Dat gaat niet goed, ik moet aan de routerkant ook twee uiteinden hebben.

2 stekkers aan de router kant, twee female aansluitingen aan de andere kant. Daartussenin één CAT5E kabel.

Maar ik ben er al wel uit, ik maak het gewoon zelf van 4 keystones en 2x RJ45 stekkers. Op deze manier:

Rode vierkantjes = keystones
Zwarte vierkantjes = RJ45 connector

Links is router kant, rechts is de twee apparaten.

Reden waarom ik zo moeilijk doen en niet gewoon een tweede kabel trek? De netwerkkabel ligt er al, onder het laminaat door.

ThinkPad wijzigde deze reactie 22-11-2015 13:37 (10%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Tom Paris
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:24
Kun je het niet zelf doen door op een dubbele wandcontactdoos 4 aders per poort te terminaten?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

quote:
Tom Paris schreef op zondag 22 november 2015 @ 17:06:
Kun je het niet zelf doen door op een dubbele wandcontactdoos 4 aders per poort te terminaten?
Kan ook, maar dan moet ik de connector die nu aan de kabel zit eraf knippen. Die laat ik liever intact. Plus, een wandcontactdoos is duurder dan 4 keystones ;)

• MisteRMeesteR
  • Nu online
quote:
ThinkPad schreef op zondag 22 november 2015 @ 12:58:
Heeft iemand dit soort dingetjes: http://www.ebay.com/itm/C...ombiner-Kit-/272053317889 toevallig ook wel eens goedkoper gezien?

Ik heb in m'n berging een netwerkkabel, daar wil ik twee devices op aansluiten. Beide devices zijn geen Gigabit, dus ik wil het passief oplossen met zo'n blokje ("combiner") en geen switch plaatsen. Er ligt een 8-aderige CAT5E, dus kan mooi 4 aders voor beide devices gebruiken.

Ik heb alleen niet de goede zoekterm ofzo, want als ik zoek op splitter dan kom ik alleen dit soort blokjes tegen, die de aansluiting gewoon 2x uitvoeren. De pinnen van alle drie de aansluitingen zijn dus op elkaar aangesloten, heb je niks aan in dit geval. Heb ook wel gekeken om zo'n blokje open te maken en dan zelf te solderen, maar dat wil niet omdat het allemaal stugge draadjes zijn die erin zitten gevouwen. Als je dat lostrekt is ook gelijk de veerwerking van de pinnen weg.

Ik wil dus dit: NT FAQ en daar een kant-en-klaar blokje voor....

Edit: Zelf maken met een stukje netwerkkabel, 2x RJ45 plugs en 2x keystone is het goedkoopste denk ik.
Ik heb thuis nog wel wat liggen in mijn 'magazijn' O-) , ik wil er wel 2 naar je opsturen, graties.

DM me maar als je interesse hebt :P

www.google.nl

• ThinkPad
  • Nu online

ThinkPad

L460

Gelukt, met dank aan MisteRMeesteR :) Hij heeft mij een paar 'MTWA-04' opgestuurd. Perfect :)

• MisteRMeesteR
  • Nu online
Zo rollen wij *O* *O*

www.google.nl

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 02:34

Compizfox

I use Arch, btw

Ik wil binnenkort m'n thuisnetwerk gaan verbeteren. Ik ga van setup gebaseerd rond een TL-WR1043ND met OpenWRT naar een setup met een managed switch en een PfSense-VM op m'n server.

De managed switch heb ik al besteld. Ik zit verder nog te twijfelen om losse keystones te kopen met een 'leeg' patchpaneel (zo'n metalen raamwerk waar de keystones in passen) of een 'echt' patchpaneel. Ik heb keystones nog niet goedkoper gevonden dan zo'n ¤2 per stuk, dus in dat geval zou een patchpaneel goedkoper uitkomen.

Ook vroeg ik me af of de categorie van keystones uitmaakt. Alle bekabeling in het huis is cat6, maar is er echt een wezenlijk verschil tussen cat5e en cat6 keystones?

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

• Balance
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 17-08 15:02
Broadcom Announces Industry's First 64Bit Quad-core Router Processor
Delivers CPU Power Needed for IoT and Smart Home Applications

LAS VEGAS, Jan. 4, 2016 /PRNewswire/ -- CES International 2016

Broadcom Corporation (NASDAQ: BRCM), a global innovation leader in semiconductor solutions for wired and wireless communications, today announced the industry's first 64bit quad-core processor for high-end routers. The BCM4908 enables OEMs and service providers to deliver the extra CPU power needed for smart home and Internet of Things applications while unleashing the higher Internet speeds coming into the home. For more CES news, visit Broadcom's Newsroom.

The BCM4908 includes the industry's first 1.8GHz 64Bit quad-core ARM CPU and uses Broadcom's Runner™ network packet processor to deliver more than 5 Gbps of system data throughput without taxing the CPU. It also supports the increased speeds coming into the home including Google Fiber and Comcast 2 Gbps via an interface for a 2.5 Gigabit Ethernet PHY, allowing consumers to enjoy the fastest connection available today.

"With this new SoC, Broadcom is driving home network connectivity to the next level," said Manny Patel, Broadcom Director of Marketing, Wireless Connectivity. "By increasing the CPU performance and adding advanced features, we're enabling OEMs to build more powerful home routers that address the increased bandwidth requirements needed to support the continued consumption of high-bandwidth content, growing demand for UltraHD as well as the growing emergence of more IoT and smart home applications."

The BCM4908 pairs with Broadcom's BCM4366 wave 2 5G WiFi MU-MIMO to deliver more than 3.4Gbps of simultaneous Wi-Fi throughput.

Key Features and Benefits
  • Zero CPU Wi-Fi offload frees up CPU resources for other tasks
  • BroadStream iQoS acceleration
  • Dedicated security processor to enable hardware VPN acceleration
  • 2.5Gb Base-X Ethernet WAN/LAN port for supporting fast connectivity to multi-gigabit modem or a Network Attached Storage (NAS) device
  • Feature-rich connectivity with integrated SATA III, two USB 3.0 ports and three PCIe Gen 2 ports reduces external RBOM cost
  • Utilizes low power 28nm technology and advanced power management, offering power reductions of more than 50 percent as compared to previous solutions
  • Supports Broadcom's tri-band (AC5300) 5G WiFi XStream 802.11ac MU-MIMO:
    • Three BCM4366 4x4 radios, each with an integrated CPU for host offload processing
    • Providing a total of seven CPU cores ("Septacore") with more than 9.6 GHz of CPU horse power
  • Powerful hardware acceleration for routing and USB storage
Availability
The BCM4908 is currently sampling.

Ziet er naar uit dat we aankomend jaar eindelijk van de 1Gb/s ethernet af gaan, en 2,5 Gb/s ethernet beschikbaar komt. Had liever gezien dat we gelijk naar 10Gb/s gingen, maar goed, ook dit is een flinke stap vooruit. Én we kunnen nu eindelijk proberen draadloos snelheden van hoger dan 1000Mb/s te halen.

Verder ziet de perfomance er ook behoorlijk goed uit. Ik denk dat Routers komen op deze manier steeds meer in (budget-)NAS territorium.

• MdO82
  • Nu online
Mijn vraag paste niet helemaal in het Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 dus probeer het eerst hier ;)

Ik wil binnenkort mijn coax-kabel vervangen door een coax en utp kabel naar mijn slaapkamer voor de smart-tv die daar komt.
Dit kan natuurlijk draadloos, maar vind het fijner om het minder storingsgevoelig te hebben en kies ervoor om een utp-kabel te leggen.

Wat is beter om weg te leggen een gecombineerde utp-coax kabel of kan ik beter 2 losse kabels naar boven leggen ?

En daarnaast is het handig om een opbouwdoos te plaatsen met daarin 2 keystones (coax en utp) of zou ik wellicht een minder nette oplossing kunnen doen door een houten plaatje op te hangen en hierop los een utp-doos en coax-doos.
Het zit toch niet in het zicht dus het maakt niet zoveel uit .

Wie heeft er tips :)

2250 WP Zuid PVoutput

• michaell958
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 15-08 12:16
quote:
MdO82 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:42:
Mijn vraag paste niet helemaal in het Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 dus probeer het eerst hier ;)

Ik wil binnenkort mijn coax-kabel vervangen door een coax en utp kabel naar mijn slaapkamer voor de smart-tv die daar komt.
Dit kan natuurlijk draadloos, maar vind het fijner om het minder storingsgevoelig te hebben en kies ervoor om een utp-kabel te leggen.

Wat is beter om weg te leggen een gecombineerde utp-coax kabel of kan ik beter 2 losse kabels naar boven leggen ?

En daarnaast is het handig om een opbouwdoos te plaatsen met daarin 2 keystones (coax en utp) of zou ik wellicht een minder nette oplossing kunnen doen door een houten plaatje op te hangen en hierop los een utp-doos en coax-doos.
Het zit toch niet in het zicht dus het maakt niet zoveel uit .

Wie heeft er tips :)
Goedemiddag!

Wat ik dan zou doen als het allemaal makkelijk ging hier in huis en het mogelijk was, Ik zou als ik jou was gewoon 2 kabels naar boven zien te krijgen coax en utp.

En inderdaad is het veel mooier om een wand contactdoos te bestellen met Coax en UTP in een. Wel eens voorbij zien komen in een paar topics. Maar ik kan 123 niet zo snel een goedkope goeie vinden..

Wellicht weet een andere tweaker dat. Maar mocht je een nieuwe kabel van coax gaan aanleggen raad ik je aan om een Koka 9TS COAX kabel te kopen en gewoon een Digitus CAT5e van koper.

Wandcontactdoos weet ik even niet waar je die zou kunnen halen. Maar als dat er niet is moet je gewoon met connectors gaan werken maar dat is iets minder mooi.

PS: Een gecombineerde coax en utp kabel zou ik absoluut niet doen. Dat veroorzaakt waarschijnlijk meer storingen dan dat je 2 kabels in een buis gaat trekken.

Succes! :)

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mopperdemopper. Heb *eindelijk* we wonen vandaag exact jaar in dit huis Cat6 UTP getrokken van relevante ruimtes naar meterkast. Mooie keystone connectoren op alles gemonteerd en... 100Mbps :( :(

Snel troubleshooten: uiteraard zit het in de langste kabel van 18 meter richting modem. Best-case is een draadje aan een van de keystones los oid. Worst-case is de kabel zelf ergens in die 18 meter beschadigd...

Morgen eens op het werk wat betere testapparatuur halen waarmee ik niet alleen relevante ader(s) kan vinden maar ook indicatie van waar het fout zit. Naja, 100Mbps is beter dan geen verbinding of allerlei gare PLC of WiFi-zooi.

Overigens gaat modem zelf binnenkort naar meterkast als ik ook coax en speakerkabels op orde ga brengen. Dan hangt er aan die 18m alleen nog een AP voorin de woonkamer. Is de impact van geen GbE nog te overzien. Maar donder op - die AP kan 500Mbps, ik heb zeker twee clients die dat ook trekken, dan wil ik het halen ook :P

dion_b wijzigde deze reactie 21-02-2016 18:16 (21%)

Soittakaa Paranoid!

• MdO82
  • Nu online
quote:
dion_b schreef op zondag 21 februari 2016 @ 18:15:
Mopperdemopper. Heb *eindelijk* we wonen vandaag exact jaar in dit huis Cat6 UTP getrokken van relevante ruimtes naar meterkast. Mooie keystone connectoren op alles gemonteerd en... 100Mbps :( :(

Snel troubleshooten: uiteraard zit het in de langste kabel van 18 meter richting modem. Best-case is een draadje aan een van de keystones los oid. Worst-case is de kabel zelf ergens in die 18 meter beschadigd...

Morgen eens op het werk wat betere testapparatuur halen waarmee ik niet alleen relevante ader(s) kan vinden maar ook indicatie van waar het fout zit. Naja, 100Mbps is beter dan geen verbinding of allerlei gare PLC of WiFi-zooi.

Overigens gaat modem zelf binnenkort naar meterkast als ik ook coax en speakerkabels op orde ga brengen. Dan hangt er aan die 18m alleen nog een AP voorin de woonkamer. Is de impact van geen GbE nog te overzien. Maar donder op - die AP kan 500Mbps, ik heb zeker twee clients die dat ook trekken, dan wil ik het halen ook :P
Ik heb geen ervaring met keystones, maar kan je niet makkelijk even aan de binnenkant kijken of er een adertje los zit?
Of is dat te simpel van mij gedacht ? :p
Ik weet dat je de aders erin moet drukken, maar wellicht kan je makkelijk zien of er 1tje los zit.

MdO82 wijzigde deze reactie 21-02-2016 18:34 (3%)

2250 WP Zuid PVoutput

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uiteraard op eerste gezicht gekeken en aan beide uiteinden steken 8 kabeltjes erdoor op de juiste plek (voor 568B), met niets zichtbaar los. Was wel zo makkelijk geweest idd :P

Soittakaa Paranoid!

• MdO82
  • Nu online
quote:
dion_b schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:42:
Uiteraard op eerste gezicht gekeken en aan beide uiteinden steken 8 kabeltjes erdoor op de juiste plek (voor 568B), met niets zichtbaar los. Was wel zo makkelijk geweest idd :P
Was makkelijk geweest -O-
Hopelijk wordt je wat wijzer met het testen :)

2250 WP Zuid PVoutput

• MeRCi
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 04-07 13:07
Hallo,

Wilde vraag op topic grote netwerk deel 4 plaatsen maar doe het ff lekker hier.

Heeft iemand een tip (uit ervaring) voor een cat6a (merk/type) kabel voor nieuwbouwhuis.
Loze leidingen zijn 3/4 maat.

Ik kwam zelf op http://www.bol.com/nl/p/d...tp-100m/9200000034997713/

Gr
Merci

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
MeRCi schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:46:
Hallo,

Heeft iemand een tip (uit ervaring) voor een cat6a (merk/type) kabel voor nieuwbouwhuis.

Gr
Merci
Kijk eens hier: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Het komt erop neer dat je goed moet opletten dat je kabels van koper (en niet van CCA) neemt.

De kabel van bol.com is S/FTP (geen UTP), weet je zeker dat je dat nodig hebt? Deze kabels zijn vaak duurder en dikker, en de afscherming heb je in een normaal huis meestal niet nodig.

Compizfox wijzigde deze reactie 29-02-2016 17:09 (18%)

• chickpoint
quote:
MeRCi schreef op maandag 29 februari 2016 @ 11:46:
Hallo,

Gr
Merci
Ik heb thuis CAT6 liggen (let op geen a) van könig. Is volledig koper en tot 55 meter prima geschikt voor 10 gigabit ;)

• MeRCi
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 04-07 13:07
quote:
Compizfox schreef op maandag 29 februari 2016 @ 15:04:
[...]

Kijk eens hier: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Het komt erop neer dat je goed moet opletten dat je kabels van koper (en niet van CCA) neemt.

De kabel van bol.com is S/FTP (geen UTP), weet je zeker dat je dat nodig hebt? Deze kabels zijn vaak duurder en dikker, en de afscherming heb je in een normaal huis meestal niet nodig.
ik wil naar elke ruimte utp doortrekken.(woonkamer 4, slaapkamers 4: totaal acht) afmonteren op wcd met lsa techniek, met een patch (managed) switch in meterkast. Voor lsa techniek heb ik sowieso stugge kabel nodig denk ik.

• MdO82
  • Nu online
quote:
MeRCi schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:00:
[...]
ik wil naar elke ruimte utp doortrekken.(woonkamer 4, slaapkamers 4: totaal acht) afmonteren op wcd met lsa techniek, met een patch (managed) switch in meterkast. Voor lsa techniek heb ik sowieso stugge kabel nodig denk ik.
Als je met lsa-stroken aan de gang gaat heb je stugge kabel nodig.

Werken deze dingen een beetje redelijk om je aders in lsa-stroken te krijgen of kan je beter wat meer geld uitgeven voor een iets degelijkere ?

2250 WP Zuid PVoutput

• chickpoint
quote:
MdO82 schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 21:39:
[...]

Als je met lsa-stroken aan de gang gaat heb je stugge kabel nodig.

[afbeelding]
Werken deze dingen een beetje redelijk om je aders in lsa-stroken te krijgen of kan je beter wat meer geld uitgeven voor een iets degelijkere ?
Jep die werken prima, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat een fatsoenlijke tang wel een stuk fijner en sneller werkt. Heb laatst nog 2 aansluitingen in de woonkamer bij gemaakt en zo'n tooltje gebruikt. Zorg wel dat je een klein zijkniptangetje hebt, om de draden kort genoeg af te kunnen knippen.

Zorg daarnaast ook met strippen dat je hem niet te veel over de kabel draait en je aders insnijd. 1 of 2 keer er omheen is genoeg om de buiten mantel in te kerven en hem er af te kunnen 'breken'.

chickpoint wijzigde deze reactie 02-03-2016 08:54 (11%)

• MdO82
  • Nu online
quote:
chickpoint schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 08:52:
[...]

Jep die werken prima, maar ik moet wel eerlijk zeggen dat een fatsoenlijke tang wel een stuk fijner en sneller werkt. Heb laatst nog 2 aansluitingen in de woonkamer bij gemaakt en zo'n tooltje gebruikt. Zorg wel dat je een klein zijkniptangetje hebt, om de draden kort genoeg af te kunnen knippen.

Zorg daarnaast ook met strippen dat je hem niet te veel over de kabel draait en je aders insnijd. 1 of 2 keer er omheen is genoeg om de buiten mantel in te kerven en hem er af te kunnen 'breken'.
Dan bestel ik wel even een degelijke tang ;)
Heb inderdaad gezien dat je niet te lang door moet draaien met deze (wat natuurlijk logisch is)

2250 WP Zuid PVoutput

• chickpoint
quote:
MdO82 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 08:58:
[...]

Dan bestel ik wel even een degelijke tang ;)
Heb inderdaad gezien dat je niet te lang door moet draaien met deze (wat natuurlijk logisch is)
Helaas niet voor iedereen, dus dacht, voor de zekerheid toch nog maar even een keer zeggen :) Dat kan nooit kwaad! Maar degelijke tangen zijn niet zo enorm duur, voor maximaal 1 of 2 tientjes moet je al een goede kunnen vinden.

• Compizfox

Compizfox

I use Arch, btw

quote:
MeRCi schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 12:00:
[...]
S/FTP vs UTP is iets anders dan stug vs soepel. UTP kun je in zowel stug als soepel krijgen. S/FTP is meer voor extra afscherming en is meestal niet nodig in een thuissituatie.

• MdO82
  • Nu online
Ik wil deze wanddoos plaatsen in mijn woonkamer.
Ik zie echter dat de trek ontlasting aan de zijkant zit.

De plek waar deze wanddoos komt is waar de KPN telefoonlijn gezeten heeft.
De kabel komt dus van onderen in de lasdoos.

Zijn de netwerkkabels nog vast te maken aan de trek ontlasting of moet je dan het afdekraam 90 graden draaien ?

2250 WP Zuid PVoutput

• chickpoint
Is het niet mogelijk om de kabel in de inbouw doos te buigen? Dat is hoe het normaal gedaan wordt. Dan maakt het niet uit als de invoer aan de zijkant zit

• MdO82
  • Nu online
quote:
chickpoint schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 14:47:
Is het niet mogelijk om de kabel in de inbouw doos te buigen? Dat is hoe het normaal gedaan wordt. Dan maakt het niet uit als de invoer aan de zijkant zit
Dat moet ik dan maar eens bekijken als ik hem besteld heb ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
MdO82 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 19:46:
[...]

Was makkelijk geweest -O-
Hopelijk wordt je wat wijzer met het testen :)
Heeft even geduurd (met twee kleine kinderen is non-essentieel netwerkonderhoud niet bepaald eerste prio), maar ben wat verder.

Schuldige is gevonden: heb bij aansnijden een van de UTP kabels voor de keystone in de meterkast een van de GND aders doorgesneden. Voor 100MbE geen probleem, voor GbE natuurlijk wel. Gelukkig makkelijk te verhelpen. Toch nog niet gedaan, want bij nader inzien wil ik hele UTP in een andere loze leiding doen.

Heb namelijk ook m'n coax zitten bekijken en zowel kabel van meterkast als de connectoren erop zijn ronduit bagger. Nu gebruik ik coax alleen voor kabelmodem en die hoort bij een situatie waar groene kabel in meterkast binnenkomt sowieso in de meterkast. Vorige bewoner was het daar niet mee eens blijkbaar, prutkabel zonder splitter doorgetrokken naar meterkast en daar modem gehangen. Die af en toe problemen heeft. Omdat de manteldraadjes bij connectoren alle kanten op steken en dus als antennes werken :X

Dus even orde op zaken gesteld: had nog ergens de 2-weg splitter voor meterkastsituatie die UPC me jaren geleden bij vorige installatie leverde (toen niet nodig want woonkamersituatie). Die dus gemonteerd in meterkast, modem op beugel op de muur van meterkast gemonteerd en de UTP kabels daarop aangesloten. Nu heb ik boven iig wel GbE en tijdelijk nog 100MbE naar woonkamer.

Reden dat ik UTP door andere leiding wil is omdat ik ook luidsprekerkabel naar woonkamer wil trekken en dat niet naast mijn Cat6 past. En dan is de plek waar nu UTP in woonkamer uitkomt beter voor luidspreker en waar coax uitkomt beter voor UTP. Dus ik ga volgende keer dat ik tijd heb brakke UTP connector loshalen, UTP gebruiken om luidsprekerkabel door die buis te trekken, coax gebruiken om UTP weer door andere buis te trekken, en coaxkabel zsm in kliko dumpen.

Aangezien we geen TV kijken hebben we die coax niet nodig, mocht dat ooit veranderen, dan hebben we in zelfde muur woonkamer nog een leiding liggen waar Cat3 voor KPN telefonie ligt. Vaste telefonie gebruiken we al jaren niet meer, dus evt kan ik daar nog coax doorheen trekken als ik het ooit nog nodig heb.

En vervolgens kun je je afvragen waarom de aannemers hier drie loze leidingen in de woonkamermuur trokken, twee in de muur van een van de vijf (!) slaapkamers en verder nergens in huis iets wat erop lijkt :X

Wel nog een todo met coax: de AOP is een nette type met aarding voor galvanische afscheiding, maar dan moet je wel aardedraad aansluiten. Centraal aardingspunt is welgeteld 50cm van de AOP, maar installateur en/of vorige bewoner vond het niet nodig daar iets aan te sluiten.

dion_b wijzigde deze reactie 06-03-2016 18:43 (5%)

Soittakaa Paranoid!

• MdO82
  • Nu online
quote:
dion_b schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:41:
[...]

Heeft even geduurd (met twee kleine kinderen is non-essentieel netwerkonderhoud niet bepaald eerste prio), maar ben wat verder.

Schuldige is gevonden: heb bij aansnijden een van de UTP kabels voor de keystone in de meterkast een van de GND aders doorgesneden. Voor 100MbE geen probleem, voor GbE natuurlijk wel. Gelukkig makkelijk te verhelpen. Toch nog niet gedaan, want bij nader inzien wil ik hele UTP in een andere loze leiding doen.

Heb namelijk ook m'n coax zitten bekijken en zowel kabel van meterkast als de connectoren erop zijn ronduit bagger. Nu gebruik ik coax alleen voor kabelmodem en die hoort bij een situatie waar groene kabel in meterkast binnenkomt sowieso in de meterkast. Vorige bewoner was het daar niet mee eens blijkbaar, prutkabel zonder splitter doorgetrokken naar meterkast en daar modem gehangen. Die af en toe problemen heeft. Omdat de manteldraadjes bij connectoren alle kanten op steken en dus als antennes werken :X

Dus even orde op zaken gesteld: had nog ergens de 2-weg splitter voor meterkastsituatie die UPC me jaren geleden bij vorige installatie leverde (toen niet nodig want woonkamersituatie). Die dus gemonteerd in meterkast, modem op beugel op de muur van meterkast gemonteerd en de UTP kabels daarop aangesloten. Nu heb ik boven iig wel GbE en tijdelijk nog 100MbE naar woonkamer.

Reden dat ik UTP door andere leiding wil is omdat ik ook luidsprekerkabel naar woonkamer wil trekken en dat niet naast mijn Cat6 past. En dan is de plek waar nu UTP in woonkamer uitkomt beter voor luidspreker en waar coax uitkomt beter voor UTP. Dus ik ga volgende keer dat ik tijd heb brakke UTP connector loshalen, UTP gebruiken om luidsprekerkabel door die buis te trekken, coax gebruiken om UTP weer door andere buis te trekken, en coaxkabel zsm in kliko dumpen.

Aangezien we geen TV kijken hebben we die coax niet nodig, mocht dat ooit veranderen, dan hebben we in zelfde muur woonkamer nog een leiding liggen waar Cat3 voor KPN telefonie ligt. Vaste telefonie gebruiken we al jaren niet meer, dus evt kan ik daar nog coax doorheen trekken als ik het ooit nog nodig heb.

En vervolgens kun je je afvragen waarom de aannemers hier drie loze leidingen in de woonkamermuur trokken, twee in de muur van een van de vijf (!) slaapkamers en verder nergens in huis iets wat erop lijkt :X

Wel nog een todo met coax: de AOP is een nette type met aarding voor galvanische afscheiding, maar dan moet je wel aardedraad aansluiten. Centraal aardingspunt is welgeteld 50cm van de AOP, maar installateur en/of vorige bewoner vond het niet nodig daar iets aan te sluiten.
Mooi dat je het slachtoffer hebt gevonden.
Inderdaad als niet alle 8 aderen aangesloten zijn dan heb je maar 10% in gebruik

2250 WP Zuid PVoutput

• WK100
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 03:31

WK100

Zeer baas.

Liggen bij jullie ook de OpenNIC servers eraf? Ik ben sinds een kwartiertje ā halfuurtje de verbinding kwijt, ook kan ik hun serverstatuspagina niet meer bereiken.

• MisteRMeesteR
  • Nu online
quote:
WK100 schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:32:
Liggen bij jullie ook de OpenNIC servers eraf? Ik ben sinds een kwartiertje ā halfuurtje de verbinding kwijt, ook kan ik hun serverstatuspagina niet meer bereiken.
Yeap, tijdelijk even gewijzigd naar 8.8.8.8.

www.google.nl

• WK100
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 03:31

WK100

Zeer baas.

quote:
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 19:59:
[...]

Yeap, tijdelijk even gewijzigd naar 8.8.8.8.
Danku voor de bevestiging! Ik heb toevallig hetzelfde gedaan, misschien toch nog een keer een eigen DNS servertje hosten zodat ik dit niet meer mee hoef te maken :)

• Booth
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 14:44

Booth

¯¯¯¯¯¯

Heeft iemand hier al eens gekeken/gespeeld met draadloos televisie kijken via het lichtnet?
In mijn nieuwe huis zit de coax-muur unit precies aan de verkeerde kant. Kan dit makkelijk via het lichtnet? De oplossingen die ik zag waren vrij duur (ongeveer ¤350)..

En Hoe goed werkt internet over het lichtnet sturen?

• E-Rick
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16-08 11:56

E-Rick

I love it :7

Ik heb de topicwarning in het Ziggo-ervaringen-topic gelezen. Kommaardoor met die waardering :D

Choose life - Shapeways shop

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 15-08 19:44
quote:
E-Rick schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:41:
Ik heb de topicwarning in het Ziggo-ervaringen-topic gelezen. Kommaardoor met die waardering :D
Me too! :+
En ik heb de nieuwe snelheid nog niet. :-(

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16-08 21:59

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
E-Rick schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 10:41:
Ik heb hem ook gelezen. En ik heb nog steeds geen snellere verbinding. Wordt 40/4 niet verhoogd naar 150/15 dan ofzo? O-)

PVOutput: Live 2925 Wp op SE3000 (nu ook alternatieve monitoring)

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Dat duurde nog best lang :P

Edit: EN hoppa, nieuwe waardering is uitgegeven :)

Equator wijzigde deze reactie 01-04-2016 12:03 (51%)

Vragen/opmerkingen

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Wauw, ik had nooit durven vermoeden dat mijn aanwezigheid in dit topic zo gewaardeerd zou worden :D

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Om heel eerlijk te zijn is dat alleen vanwege het lezen van de topicwarning in het Ziggo topic :P

Vragen/opmerkingen

• E-Rick

E-Rick

quote:
Equator schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 11:31:
Dat duurde nog best lang :P

Edit: EN hoppa, nieuwe waardering is uitgegeven :)
Interessant, ik _had_ de $$$ maar sinds ik van jou de Success-kid heb gekregen is de shut up verdwenen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
Dat komt omdat ik het had aangepast. Komt hij weer :)

Vragen/opmerkingen

• E-Rick

E-Rick

quote:
Equator schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:19:
Dat komt omdat ik het had aangepast. Komt hij weer :)
awesome!

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
Equator schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:17:
Om heel eerlijk te zijn is dat alleen vanwege het lezen van de topicwarning in het Ziggo topic :P
Meep. Teveel eerlijkheid :/

• Equator

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Topicstarter
oh, kom op.. :D

Vragen/opmerkingen

• Jerrythafast

Jerrythafast

Hier, aan de kust

quote:
Ze blijven toch posts toevoegen die voldoen aan
code:
1
[Ii]k heb de (?:nieuwe)? snelheid(?:sverhoging)?(?: nu)?(?: ook)?

Topic warnings zijn gewoon een utter waste of bandwidth. En dat is extra dramatisch voor de gebruikers de de snelheidsverhoging nog niet hebben, want daardoor duurt het laden van de pagina immers langer.

Sterker nog, je zou de posts van mensen die roepen dat ze de verhoging nog niet hebben kunnen interpreteren als klacht aan Tweakers omdat er extra bytes verstuurd moeten worden om die topic warning daar neer te zetten. 8)7

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True