Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:49

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
equator@pop-os:~$ ping 9.9.9.9
PING 9.9.9.9 (9.9.9.9) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=1 ttl=58 time=54.0 ms
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=6 ttl=58 time=22.8 ms
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=17 ttl=58 time=776 ms
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=18 ttl=58 time=92.3 ms
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=19 ttl=58 time=270 ms
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=21 ttl=58 time=429 ms
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=22 ttl=58 time=23.5 ms
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=25 ttl=58 time=494 ms
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=26 ttl=58 time=29.5 ms
64 bytes from 9.9.9.9: icmp_seq=27 ttl=58 time=130 ms
^C
--- 9.9.9.9 ping statistics ---
27 packets transmitted, 10 received, 62.963% packet loss, time 26382ms
rtt min/avg/max/mdev = 22.770/232.252/776.141/243.956 ms
equator@pop-os:~$
En ik me maar afvragen waarom Internet zo kut werkte :P

Snel de pi-hole aangepast naar OpenDNS en alles weer top

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Yup. Precies dezelfde ellende hier. de DHCP maar eventjes op 1.1.1.1 gezet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Keypunchie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:31:
Bij welke provider, want het lijkt een Ziggo ding..

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Laat ik het zo zeggen, ik zie weinig tot geen meldingen over onbeschikbaarheid van Quad nine

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
XS4ALL, dus ik denk dat ze echt problemen bij QuadNine hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Dan zit het toch echt daar. :)

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Of in het pad er naar toe, want een tracert stopt ook ergens bij een unknown hop.

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:17
Equator schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:30:
En ik me maar afvragen waarom Internet zo kut werkte :P

Snel de pi-hole aangepast naar OpenDNS en alles weer top
Keypunchie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:31:
Why you no https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound :?

* nero355 kent de link ondertussen uit zijn hoofd! O-) :X _O- :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Omdat ik dan geld moet uitgeven en een stopcontact kwijt ben.

Wel eens overwogen om een private DNS op een VPS te draaien… (ook niet gratis)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Keypunchie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:41:

Tja, ik heb al een Pi4 draaien met pihole erop, er komt niets bij. Alleen complexiteit.

Hoewel het niet heel moeilijk lijkt te zijn.

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mich schreef op zondag 25 april 2021 @ 20:52:
[...]

Gefeliciteerd.

En nu wil ik gelijk even van de gelegenheid gebruik maken om te vragen wat een goed boek is voor algemene kennis over computer netwerken. Achterliggende doel is om zelf een router / firewall (pfsense of opnsense) goed te kunnen configureren voor thuis gebruik.
Als je zelf een pfsense of opensense wilt configureren heb je een stapel basiskennis over TCP/IP, Security en FreeBSD nodig.

Voor TCP/IP kan ik dit boek van harte aanraden: https://www.amazon.nl/TCP...v-Protocols/dp/0321336313

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
JackBol schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:44:
Als je zelf een pfsense of opensense wilt configureren heb je een stapel basiskennis over TCP/IP, Security en FreeBSD nodig.

Voor TCP/IP kan ik dit boek van harte aanraden: https://www.amazon.nl/TCP...v-Protocols/dp/0321336313
Het beste boek over FreeBSD kan je gewoon online raadplegen : https://docs.freebsd.org/en/books/handbook/ :)
Keypunchie schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:41:

Je draait toch al Pi-Hole of begreep ik dat verkeerd :?
Equator schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:39:
Tja, ik heb al een Pi4 draaien met pihole erop, er komt niets bij. Alleen complexiteit.

Hoewel het niet heel moeilijk lijkt te zijn.
Een Pi 4 met alleen Pi-Hole is erg zonde van je verbruik/performance verhouding : Een Pi 3B doet dat beter! :)

Dus niet de 3B+ maar echt de 3B gewoon en als je echt alleen Pi-Hole draait dan kan zelfs een nóg oudere Pi 2B interessant zijn! :D

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nee, geen Pihole, gewoon QuadNine vanuit mijn DHCP op de router.

Zelfde ellende sloeg op DNS-lookups die niet doorkwamen. Intussen weer wel, dus teruggeschakeld van Cloudflare naar QuadNine

[Voor 50% gewijzigd door Keypunchie op 04-05-2021 18:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
@nero355 dat ding doet natuurlijk ook nog een paar andere dingen. ;)

Vragen/opmerkingen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23:56

PcDealer

HP ftw \o/

SonicWALL NSA 4600 aangesloten. Wowzers! Leuk upgrade vanaf mijn NSA 240: 8 cores, meer Gb poorten, 10 Gb poorten en sfp's.

Het leuke is, is dat in de meegeleverde firmware SonicOS de dhcp-server de fabrikant van de aangesloten van de mac hardware laat zien.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355
PcDealer schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:36:
Het leuke is, is dat in de meegeleverde firmware SonicOS de dhcp-server de fabrikant van de aangesloten van de mac hardware laat zien.
Doet het Clients overzicht van de Ubiquiti UniFi Controller ook en je kan zelfs icons/afbeeldingen van het desbetreffende apparaat toevoegen uit een meegeleverde database : Dat zouden meer fabrikanten moeten doen! :Y

:*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

nero355 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:52:
[...]

Doet het Clients overzicht van de Ubiquiti UniFi Controller ook en je kan zelfs icons/afbeeldingen van het desbetreffende apparaat toevoegen uit een meegeleverde database : Dat zouden meer fabrikanten moeten doen! :Y

[Afbeelding: UniFi - Clients - Device Fingerprint - Screenshot]
:*)
De twee onbekenden zijn vermoedelijk mijn Nokia 7.1 en de JBL Link Music. Later geef ik mijn apparaten een vast ip.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Slim PcDealer... gewoon twee nat-dingen weggooien en dan niets meer kunnen.
Firewall gereset, nieuwste firmware en opnieuw ingesteld. Meteen de running config als default opgeslagen.

Nu nog kijken hoe ik ook alweer mij Hue Bridge kan vinden in de Hue app terwijl wireless en lan allebei in dezelfde range zitten.

[Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 13-07-2021 16:42]

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vraagje. Ik heb een cat6 van de meterkast naar zolder getrokken. Op enkele punten een doosje gemonteerd met keystones, zodat ik in de toekomst daar een switch kan zetten.

Switches van 1gbit ertussen. Nu haal ik ~112-113 MB/s bestandsoverdracht en dat is volgens mij prima. Maar wanneer ik pingtests (naar router en andere pc binnen LAN) doe, dan verliest er soms een pakketje. (<0.5 %).
Is dit normaal of duidt dit op een slechte verbinding?
Pingtijd is <1ms bij onbelaste lijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Hoe doe je de meting? Maakt nogal verschil of je gewoon ping hebt lopen en je verliest 0,5% of je bent met een Gigabit per seconde pakketten aan het jassen, zou ik zeggen.

In het eerste geval zorgelijk, in het tweede wat minder, imho.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355
@stok @Keypunchie

Packetloss op je lokale netwerk lijkt me best wel raar dus ik zou die kabel eens goed nakijken inclusief alles wat eraan vasthangt! ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Helemaal mee eens, maar als je een of andere tool de lijn helemaal vol laat trekken, dan kan ik me best voorstellen dat er een of ander component overbelast raakt, dus dan zou ik me over die 0,5% geen zorgen maken.

Dat betekent dat een download van 3 minuten je nu 3 minuten en een seconde kost, met dank aan TCP.

Maar als het een onbelaste lijn is, dat is niet goed. Dan is er eerder wat met die kabel aan de hand.

Maar ja, flink doortesten van componenten is het enige dat je de boosdoener gaat geven.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rant-tijd...

Gisteren meer dan twee uur bezig een simpele Ubiquiti UniFi setup (2x UAP AC Lite, 1x CloudKey) aan de praat te krijgen. Groot deel daarvan kwam doordat degene werkelijk iedere login die nodig zou zijn kwijt was, maar dan nog, dit was UniFi die van z'n slechtste, minst gebruiksvriendelijke kant liet zien.

Wat was de klacht?
- WiFi werkte, maar onder bepaalde omstandigheden, vooral rond 10u s' ochtends viel het steevast uit.
- CloudKey was onbenaderbaar

Wat trof ik aan?
- beide AC Lites en de CloudKey hadden constant blauw brandende LED. Alles OK dus in theorie...
- alle credentials kwijt (:X)

Dus... begonnen met UniFi SSO account recovery. Dan CloudKey een factory reset gegeven. Dat werkte, ik kon inloggen. Bleek dat de firmware van de CloudKey nooit geupdate was waar de controller die erop draaide dat wel was, met gevolg dat het dus niet werkte. OK, firmware geupdate, dan toegang tot controller gekregen. Die gaf aan twee UAPs te zien, waarvan eentje met 'andere controller' verbonden was, maar andere 'ready to adopt' was - maar desondanks blauw brandde en geen 'adopt' optie in controller gaf. Wat dan ook dat ding aan het doen was, was het waarschijnlijk oorzaak van symptomen. Vanaf hier was het vrij rechttoe-rechtaan: UAP's factory reset geven, adopten, firmware controller updaten dan firmware UAP's en klaar. Oh, en alle credentials, adressen etc op stuk papier geschreven en aan de CloudKey geplakt.

Maar dan even stapje terug:
- ondanks focus op relatieve idiot-proof werking staat UniFi toe zonder waarschuwing om firmwares zodanig te updaten dat apparaten out-of-sync raken.
- in deze setup waren twee apparaten (CloudKey en ene UAP) volstrekt niet benaderbaar of functioneel, maar desondanks brandde blauwe LED rustgevend constant.

Geen wonder dat ik erbij gehaald moest worden, hier kom je als simpele gebruiker gewoon niet uit :/

Soittakaa Paranoid!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 12:00
dion_b schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:30:
Rant-tijd...

[...]

Geen wonder dat ik erbij gehaald moest worden, hier kom je als simpele gebruiker gewoon niet uit :/
Dan ben je niet de doelgroep :+

Zonder flauwekul, ik merk dat mensen in mijn omgeving ook vaker UI spulletjes gekocht hebben, want de reviews waren zo goed en dan ronduit bedroevende resultaten halen (of soms het spul niet eens werkend krijgen). Je kan er een leuk netwerk mee bouwen met mooie prestaties voor een mooie prijs, maar dat gaat niet (altijd) vanzelf.

Dat UI een bedenkelijke reputatie heeft betreft software is helaas bekend, dat maakt dat ik het zakelijk eigenlijk weinig/niet durf in te zetten anders dan de APs.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@dion_b Jammer dat veel mensen nog steeds denken dat je met een Unifi omgeving een 'Set and Forget' oplossing in huis haalt.

;) :9

Ik heb afgelopen week bij de aanschaf van m'n iPhone 13 Pro-Max ook éérst alles in een back-up getrokken + m'n oude iPhone gelukkig niet meteen laten 'Wipen' door Apple .... Was maar goed ook want die Unifi SSO MFA (Microsoft Authenticator) kwam niet door op m'n nieuwe telefoon en zonder dat ding kom ik ook middels de web-interface niet meer in m'n eigen Ubiquiti apparatuur én/óf m'n UI account, ook niet meer vanop m'n eigen netwerk 8)7

[Voor 65% gewijzigd door Will_M op 27-09-2021 20:24]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gastje01 schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:43:
[...]

Dan ben je niet de doelgroep :+
Will_M schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:13:
@dion_b Jammer dat veel mensen nog steeds denken dat je met een Unifi omgeving een 'Set and Forget' oplossing in huis haalt.
Meh... ja, UniFi is toch echt iets anders dan een TP-Link Deco oid, maar nee (en dit doet me denken aan discussies rondom Linuxdistro's 20 jaar terug), dat is nog steeds geen excuus voor statusLEDs die vrolijk "alles OK" doorgeven terwijl vrijwel niets nog met elkaar communiceerde en die trainwreck aan firmware depemdemcies waar je eigenlijk niets aan kunt raken zonder alles tegelijk te doen. Ja, ik ken UniFi prima, ken m'n pappenheimers en kan het fixen. Maar dat betekent niet dat ik er zin in heb.

Soittakaa Paranoid!

• nero355
dion_b schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:30:
Rant-tijd...

Gisteren meer dan twee uur bezig een simpele Ubiquiti UniFi setup (2x UAP AC Lite, 1x CloudKey) aan de praat te krijgen. Groot deel daarvan kwam doordat degene werkelijk iedere login die nodig zou zijn kwijt was, maar dan nog, dit was UniFi die van z'n slechtste, minst gebruiksvriendelijke kant liet zien.

Wat was de klacht?
- WiFi werkte, maar onder bepaalde omstandigheden, vooral rond 10u s' ochtends viel het steevast uit.
- CloudKey was onbenaderbaar

Wat trof ik aan?
- beide AC Lites en de CloudKey hadden constant blauw brandende LED. Alles OK dus in theorie...
- alle credentials kwijt (:X)
Dat is een redelijk passende straf voor het niet zelf hosten van de UniFi Controller op een Raspberry Pi bijvoorbeeld! >:) :P :+
Maar dan even stapje terug:
- ondanks focus op relatieve idiot-proof werking staat UniFi toe zonder waarschuwing om firmwares zodanig te updaten dat apparaten out-of-sync raken.
Tja, als dat het enige was bij Ubiquiti... :X
- in deze setup waren twee apparaten (CloudKey en ene UAP) volstrekt niet benaderbaar of functioneel, maar desondanks brandde blauwe LED rustgevend constant.
Die LED's op de Accesspoints geven niet aan dat je UniFi Controller is geflipt dus daarop vertrouwen zou ik sowieso nooit doen! ;)
This :
Laat die mensen lekker wat simpelers kopen waarbij de webGUI op het apparaat zelf wordt gehost en niet op een centrale controller :)

Probleem ?!
Rebooten op wat voor manier dan ook en verder gaan met je leven! :Y)
Zonder flauwekul, ik merk dat mensen in mijn omgeving ook vaker UI spulletjes gekocht hebben, want de reviews waren zo goed en dan ronduit bedroevende resultaten halen (of soms het spul niet eens werkend krijgen). Je kan er een leuk netwerk mee bouwen met mooie prestaties voor een mooie prijs, maar dat gaat niet (altijd) vanzelf.

Dat UI een bedenkelijke reputatie heeft betreft software is helaas bekend, dat maakt dat ik het zakelijk eigenlijk weinig/niet durf in te zetten anders dan de APs.
Des te meer ik erover nadenk des te meer het ooit zoiets zal worden op een bepaald moment :
- DIY Router op basis van pfSense of zo...
- Iets van leuke HPE Switches die passief zijn gekoeld.
- Paar UniFi Accesspoints of misschien wel een ander merk tegen die tijd, maar de In Wall modellen kan ik moeilijk weerstaan... :$ O-) :+

En gaan met die banaan! :Y)
Will_M schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:13:
Ik heb afgelopen week bij de aanschaf van m'n iPhone 13 Pro-Max ook éérst alles in een back-up getrokken + m'n oude iPhone gelukkig niet meteen laten 'Wipen' door Apple .... Was maar goed ook want die Unifi SSO MFA (Microsoft Authenticator) kwam niet door op m'n nieuwe telefoon en zonder dat ding kom ik ook middels de web-interface niet meer in m'n eigen Ubiquiti apparatuur én/óf m'n UI account, ook niet meer vanop m'n eigen netwerk 8)7
UniFi SSO... Apple apparaat... Microsoft Authenticator...

Ik zie drie point of failures! }) :P :+

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nero355 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:24:
>>Knipperdeknip<<

UniFi SSO... Apple apparaat... Microsoft Authenticator...

Ik zie drie point of failures! }) :P :+
Ik moet de volgende keer beter een Android toestel aanschaffen zodat alles in één stap beschikbaar gesteld wordt aan de hele wereld?

* Will_M hates Google..... >:)

• nero355
Will_M schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:27:
Ik moet de volgende keer beter een Android toestel aanschaffen zodat alles in één stap beschikbaar gesteld wordt aan de hele wereld?

* Will_M hates Google..... >:)
Je mag daar gerust Apple/Google i.p.v. Apple lezen van mij! ;) :P :+

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nero355 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:29:
[...]

Je mag daar gerust Apple/Google i.p.v. Apple lezen van mij! ;) :P :+
Bill Bouwt geen telefoon OS meer.... Dus dan maar Apple als next best thing :P

• nero355
Will_M schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:31:
Bill Bouwt geen telefoon OS meer....
Gelukkig niet! Wat een rommel was dat zeg! :F

"My First Sony Windows Phone" _O- :+
Dus dan maar Apple als next best thing :P
Echte Tweakers gebruiken wat anders dan Android of iOS >:) :P

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nero355 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:32:
[...]

Gelukkig niet! Wat een rommel was dat zeg! :F

"My First Sony Windows Phone" _O- :+

[...]

Echte Tweakers gebruiken wat anders dan Android of iOS >:) :P
Ga me nou niet zeggen dat jij de laatste der 'Symbian'anen' gebruikers bent 8) :+

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:24:
[...]

Die LED's op de Accesspoints geven niet aan dat je UniFi Controller is geflipt dus daarop vertrouwen zou ik sowieso nooit doen! ;)
Ene AP was nergens door geadopteerd dus had minimaal wit moeten branden, maar brandde toch blauw, en de CloudKey die gaar was brandde ook blauw terwijl de controller niet werkte en de UI van de key zelf niet benaderbaar was.

Soittakaa Paranoid!

• nero355
Will_M schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:37:
Ga me nou niet zeggen dat jij de laatste der 'Symbian'anen' gebruikers bent 8) :+
Nee, maar ik overweeg wel iets dat daarvan afstamt dus ben ik nou aan het kijken hoe ik dat op een andere telefoon geflashed krijg om het te kunnen testen : https://jolla.com/ ;)

Tot die tijd gebruik ik mijn oude Ubuntu Touch telefoon met het hedendaagse UBports erop : https://ubports.com/ :*)

• Keypunchie
  • Niet online
Stel je voor, he. Ik heb een vrij grote site, en een probleempje met mijn DNS, want ik ben wat BGP entries kwijt.

Tips? :+

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Keypunchie schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:23:
Stel je voor, heb. Ik heb een vrij grote site, en een probleempje met mijn DNS, want ik ben wat entries kwijt.

Tips?
🍻

Gewoon escaleren naar de product owner

• nero355
Keypunchie schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:23:
Stel je voor, he. Ik heb een vrij grote site, en een probleempje met mijn DNS, want ik ben wat BGP entries kwijt.
:o w00t _O-

W-T-F ?!?! is daar misgegaan dan ?!

Zijn ze ook hun Core Router config kwijt of zo :? :')
Tips? :+
NOC Afdeling voor hun ballen schoppen! }) :+

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Te belachelijk is dat de engineers niet de vereiste kennis hadden om fysiek bij de apparatuur te komen toen ze waren buitengesloten. :P

Dan vraag ik me af, waarom geen OOB management systeem? Een simpele console server met een Internetverbinding+VPN had al veel kunnen helpen.

Vragen/opmerkingen

• Vorkie
  • Niet online
Equator schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:42:
Te belachelijk is dat de engineers niet de vereiste kennis hadden om fysiek bij de apparatuur te komen toen ze waren buitengesloten. :P

Dan vraag ik me af, waarom geen OOB management systeem? Een simpele console server met een Internetverbinding+VPN had al veel kunnen helpen.
En als ze dat nou hebben, over een subnet binnen hun BPG range?

:+

Soms zie je dingen niet als je er met de neus bovenop zit, dit lijkt mij net zo'n geval, op papier geweldig en prachtig, totdat je hele BGP stuk is en er geen statics zijn ingeregeld bij providers voor je OOB/management netwerken.

Ik had dan eerder de OOB over een GSM gekozen, maar goed, ken de datacenters niet en het bereik in USA is op sommige plekken ook niet je van het.

• nero355
Vorkie schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:46:
En als ze dat nou hebben, over een subnet binnen hun BPG range?

:+
"Then you are doing it wrong!" >:) :P :+
Ik had dan eerder de OOB over een GSM gekozen, maar goed, ken de datacenters niet en het bereik in USA is op sommige plekken ook niet je van het.
Het bereik in een datacenter kan ook ruk zijn!

Hoe vaak ik in het verleden een bepaalde klant wel niet heb moeten helpen om het bereik te verbeteren... :X
Equator schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:42:

Waarbij je dan het liefst via iemand anders zijn netwerk bereikbaar bent...

Het liefst meer dan één ISP :)

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
OOB houdt dan natuurlijk wel in dat je niet leunt op dezelfde infra :P Dus ja aparte eigen lijn of andere ISP anders heb je er nog niets aan.

Vragen/opmerkingen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yay, gisteren op de BroadBand World Forum eerste certificering gezien van een WiFi-6E apparaat.

Het WiFi Alliance certificaat zegt trouwens nergens "6E", het is gewoon WiFi-6, maar dan met 6GHz toegevoegd.

* dion_b ziet eindelijk nut van tri-band devices - benieuwd naar hoe de ontwikkeling en verkoop gaat verlopen.

Soittakaa Paranoid!

• nero355
@dion_b
Maar wil je dat wel echt en ga je er echt wat aan hebben straks :?

Wat mij betreft is gewoon 802.11ax @ 5 GHz helemaal prima! :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 03:03:
@dion_b
Maar wil je dat wel echt en ga je er echt wat aan hebben straks :?

Wat mij betreft is gewoon 802.11ax @ 5 GHz helemaal prima! :)
Vooralsnog wordt het vooral ingezet als backhaul voor mesh. Daar is het een bezuinigingsmaatregel: er is voor 6GHz geen DFS certificering nodig. Scheelt EUR 25k per ontwerp tov 5GHz tri-band :')

Maar voor eindgebruikers wordt het ook relevant. Er zijn al plekken waar 5GHz zodanig druk is dat het vrijwel onbruikbaar is, en dat gaat alleen maar toenemen. Extra band dat ook nog groter en legacy-free is helpt flink. Helpt ook dat NICs al volop verkrijgbaar zijn zonder meerprijs vs WiFi-6 zonder 6GHz, heb al een Intel AX210 in m'n laptop zitten ;)

Soittakaa Paranoid!

• nero355
dion_b schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:37:
Vooralsnog wordt het vooral ingezet als backhaul voor mesh. Daar is het een bezuinigingsmaatregel: er is voor 6GHz geen DFS certificering nodig. Scheelt EUR 25k per ontwerp tov 5GHz tri-band :')
:o Typisch! _O- :')
Maar voor eindgebruikers wordt het ook relevant. Er zijn al plekken waar 5GHz zodanig druk is dat het vrijwel onbruikbaar is, en dat gaat alleen maar toenemen. Extra band dat ook nog groter en legacy-free is helpt flink.
Ik heb nu pas door dat je niet 60 GHz maar 6 GHz bedoelt :$ dus ik moet mijn mening een beetje bijstellen O-) maar dan nog : Als straks iedereen 802.11ax praat dan hebben we dat gezeur toch niet meer dankzij Coloring en zo :?
Helpt ook dat NICs al volop verkrijgbaar zijn zonder meerprijs vs WiFi-6 zonder 6GHz, heb al een Intel AX210 in m'n laptop zitten ;)
Moet ik ook nog een keer zien te regelen voor mijn laptop, maar eerst maar eens uitzoeken of die überhaupt wel wat anders accepteert zonder een gemod BIOS :/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 23:08:
[...]

Ik heb nu pas door dat je niet 60 GHz maar 6 GHz bedoelt :$ dus ik moet mijn mening een beetje bijstellen O-) maar dan nog : Als straks iedereen 802.11ax praat dan hebben we dat gezeur toch niet meer dankzij Coloring en zo :?
Als *iedereen* 802.11ax praat met volle support voor colouring, dan gaat dat op. Maar zolang je legacy 802.11a, n en ac hebt (en ax zonder volle feature support), dan heb je er weiing aan. En het gaat niet eens om wat jij hebt, maar om wat de buren hebben. Duurt dus erg lang voor je helemaal legacy-free bent.

Op 6GHz ben je gegarandeerd vanaf dag 1 legacy-free. Dat scheelt :)
[...]

Moet ik ook nog een keer zien te regelen voor mijn laptop, maar eerst maar eens uitzoeken of die überhaupt wel wat anders accepteert zonder een gemod BIOS :/
BIOS whitelists zijn evil. Ik heb het in een Lenovo x220 gestopt met ranzige whitelist die ik voor m'n AC7260 al moest aanpakken. Nu (via M.2 naar mPCIe adapter) geen bijkomende probleem.

Soittakaa Paranoid!

• nero355
dion_b schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 01:50:
Het gaat er niet eens om wat jij hebt, maar om wat de buren hebben.
Duurt dus erg lang voor je helemaal legacy-free bent.
Ik heb begrepen dat er ondertussen zelfs ISP's zijn die hun spullen met 802.11ax aan boord uitleveren dus er zit vooruitgang in! :*)
Op 6GHz ben je gegarandeerd vanaf dag 1 legacy-free. Dat scheelt :)
Totdat we weer een generatie verder zijn... :+
BIOS whitelists zijn evil. Ik heb het in een Lenovo x220 gestopt met ranzige whitelist die ik voor m'n AC7260 al moest aanpakken. Nu (via M.2 naar mPCIe adapter) geen bijkomende probleem.
NICE! d:)b

Hier een T520 dus als je een betrouwbare plek voor een Custom BIOS weet dan hoor ik het graag! :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:11:
[...]

Ik heb begrepen dat er ondertussen zelfs ISP's zijn die hun spullen met 802.11ax aan boord uitleveren dus er zit vooruitgang in! :*)
KPN idd al, rest volgt geheid binnenkort.
Totdat we weer een generatie verder zijn... :+
Valt mee.

In 2.4GHz moet alles nog rekening houden met 802.11 uit 1997 en in 5GHz met 802.11a uit 1999. Als we straks bij 802.11be aankomen we vast aan 802.11ax uit 2021, dus 22 jaar en drie standaarden recenter.
[...]

NICE! d:)b

Hier een T520 dus als je een betrouwbare plek voor een Custom BIOS weet dan hoor ik het graag! :)
Nieuwere Lenovo's zijn een crime, daar zit een per-apparaat unieke signature in de BIOS, dus moet je ook per apparaat (en dus niet alleen per type) een unieke image maken.

Schijnt echter niet zo onmogelijk te zijn, hier filmpje (niet zelf gekeken - aint got time for that shit ;) )
YouTube: Removing Wi-Fi Whitelist on Haswell Thinkpads (T440p, T540, W540) & ...

Soittakaa Paranoid!

• nero355
dion_b schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:45:
Valt mee.

In 2.4GHz moet alles nog rekening houden met 802.11 uit 1997 en in 5GHz met 802.11a uit 1999. Als we straks bij 802.11be aankomen we vast aan 802.11ax uit 2021, dus 22 jaar en drie standaarden recenter.
Wikipedia: IEEE 802.11a-1999

"I learned something today!" :*)

Erg typisch ook : Op de juiste manier beginnen en dan jarenlang verder prutsen met de verkeerde technologie... :F
* nero355 mompelt iets over 20+ jaar aan LCD ellende... O-) |:(
Nieuwere Lenovo's zijn een crime, daar zit een per-apparaat unieke signature in de BIOS, dus moet je ook per apparaat (en dus niet alleen per type) een unieke image maken.

Schijnt echter niet zo onmogelijk te zijn, hier filmpje (niet zelf gekeken - aint got time for that shit ;) )
YouTube: Removing Wi-Fi Whitelist on Haswell Thinkpads (T440p, T540, W540) & ...
De X220 en T520 zijn van dezelfde generatie! ;) :+

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:11:

Ik heb de BIOS van mijn G780 laten modden in https://www.bios-mods.com...ECNxxWW-Whitelist-Removal , in jouw geval zou je het in https://www.bios-mods.com...AETxxWW-Whitelist-Removal kunnen proberen :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• nero355
Kwam ik al een keer op uit en leek een beetje doodgebloed, maar blijkbaar is er weer wat activiteit geweest! Thnx! :)

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-03 21:07
Even wat stof van de bar blazen. Ik probeer mijn vraag niet te lastig te maken want ik vind het zelf geen apart topic waard.

Long story short; ik ben regelmatig met wat laptops/pc's en andere netwerk apparatuur op pad wat ik via een switch met het internet van die locatie verbindt. Nu wil ik graag dat die switch IP adressen uitdeelt in bijvoorbeeld de 192.168.0.x range, terwijl ik internet van de locatie krijg in een compleet andere range.

Bijvoorbeeld; ik krijg van de locatie een IP adres 10.10.10.x, mijn switch deelt IP adressen uit in de range 192.168.0.x, meerdere laptops kunnen elkaar zien in de 192.168.0.x range, en allemaal kunnen ze het internet op.

Ik google mij al een paar uurtjes zoet, maar raak een beetje verstrikt in de verschillende termen zoals VLAN, Layer 2 en 3 switches, routing etc.

Mijn vraag; iemand die mij op weg kan helpen op welke termen ik moet zoeken zodat ik zelf mijn probleem kan oplossen?

• Tom Paris
  • Laatst online: 19:15
Daan00 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:56:
Mijn vraag; iemand die mij op weg kan helpen op welke termen ik moet zoeken zodat ik zelf mijn probleem kan oplossen?
Of ik begrijp je verkeerd, of dit is gewoon een kwestie van router met NAT?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• Tylen
  • Laatst online: 22:36

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Daan00 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 00:56:
Even wat stof van de bar blazen. Ik probeer mijn vraag niet te lastig te maken want ik vind het zelf geen apart topic waard.

Long story short; ik ben regelmatig met wat laptops/pc's en andere netwerk apparatuur op pad wat ik via een switch met het internet van die locatie verbindt. Nu wil ik graag dat die switch IP adressen uitdeelt in bijvoorbeeld de 192.168.0.x range, terwijl ik internet van de locatie krijg in een compleet andere range.

Bijvoorbeeld; ik krijg van de locatie een IP adres 10.10.10.x, mijn switch deelt IP adressen uit in de range 192.168.0.x, meerdere laptops kunnen elkaar zien in de 192.168.0.x range, en allemaal kunnen ze het internet op.

Ik google mij al een paar uurtjes zoet, maar raak een beetje verstrikt in de verschillende termen zoals VLAN, Layer 2 en 3 switches, routing etc.

Dan moet je geen switch nemen maar een router.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:42
Sowieso deelt een switch geen IP adressen uit. Dat doet een DHCP server die vaak onderdeel is van een router. Mijn advies hierin:
1) maak een eigen topic aan
2) vermeldt daarin ook welke apparatuur je gebruikt

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-03 21:07
Als het goed is kan mijn switch, https://tweakers.net/pric...600g-28mps/specificaties/, IP adressen uitdelen.

Ik ga nog wat verder (onder) zoeken vandaag, mocht dat niet lukken maak ik een apart topic aan.

• nero355
Dat haal ik niet zo gauw uit dit lijstje : https://www.tp-link.com/n...00g-28mps/#specifications :?

Lijkt een beetje half-half het een en ander te kunnen en vooral op IPv6 gericht te zijn ?!

Geen echte Layer 3 switch in ieder geval en wordt blijkbaar door TP-Link ook niet zo gezien :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:42
Bij het stukje "Functionaliteit van de Software":
"L2 and L2+ Kenmerken: ...DHCP Server..."

• Vorkie
  • Niet online
En jij denkt dat je dan met 10.0.0.24 naar het internet kan over de 192.168.0.0/24 subnet?

Je moet een device hebben die je even NAT naar een intern adres, klinkt als een router en laten die ook eens vaak een DHCP server hebben :Y)

• nero355
vanaalten schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:05:
Bij het stukje "Functionaliteit van de Software":
"L2 and L2+ Kenmerken: ...DHCP Server..."
Eens, maar het is zo vaag allemaal dat ik als potentiële koper nooit echt 100% erop zou vertrouwen dat het een Layer 3 Switch is en TP-Link lijkt de switch ook alleen als een Layer 2 Switch te zien :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Is er een richtlijn tot hoeverre je je upload kunt dichttrekken voordat je verbinding niet meer soepel te gebruiken is? Ik meen ooit eens iets daarover te hebben gelezen, dat je bijv. tot 75% van de upload kunt gebruiken en dat het daarna merkbaar gaat zijn dat de verbinding flink belast wordt.

Heb zowel bij mij thuis als bij m'n ouders een Synology staan die naar elkaar backuppen. Backup job duurt mij soms wat te lang, zou overdag wat meer snelheid willen gebruiken. Die knijp ik nu af op 375KB/s ofzo.

Aan beide kanten is een 100/30 VDSL-verbinding aanwezig.

[Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2022 12:21]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Keypunchie
  • Niet online
Ook als je gewoon browst, heb je upload nodig, om http-requests te doen, maar ook voor de ‘ACK’ pakketjes van het TCP protocol.

Een beetje beschaafde router zal door QoS dit normaliter voor alle gebruikers redelijk moeten houden.

Dus dat een videobelletje en een grote download en een browse-actie allemaal tegelijk kunnen.

Bij goedkopere routers merk je wel eens dat ze daar niet zo goed mee om kunnen gaan en sommige diensten helemaal dichtklappen.

[Voor 16% gewijzigd door Keypunchie op 22-01-2022 12:49]

• nero355
ThinkPad schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:19:
Is er een richtlijn tot hoeverre je je upload kunt dichttrekken voordat je verbinding niet meer soepel te gebruiken is?

Aan beide kanten is een 100/30 VDSL-verbinding aanwezig.
Voor zover ik weet is dat echt iets van richting de 95% of zo dus ik zou het simpel houden :
- Start een download en kijk hoeveel je Upload vol is gelopen.
- Start een upload en kijk hoeveel je Download vol is gelopen.

En stem dan die twee op elkaar af! :)
Keypunchie schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:46:
Ook als je gewoon browst, heb je upload nodig, om http-requests te doen, maar ook voor de ‘ACK’ pakketjes van het TCP protocol.

Een beetje beschaafde router zal door QoS dit normaliter voor alle gebruikers redelijk moeten houden.

Dus dat een videobelletje en een grote download en een browse-actie allemaal tegelijk kunnen.

Bij goedkopere routers merk je wel eens dat ze daar niet zo goed mee om kunnen gaan en sommige diensten helemaal dichtklappen.
QoS is iets dat je zelf zal moeten instellen en zal zelden automatisch geregeld worden door een Router hoe duur die ook is! :)

Dat is tenminste mijn ervaring... O-)

• Keypunchie
  • Niet online
Oh, misschien zeg ik het verkeerd, maar binnen TCP heb je ‘flow control’ en ‘congestion control’. Mijn gedachte was dat bij de duurdere routers daar doorgaans ook iets meer aandacht aan was besteed buiten individuele sessies, maar zo in-depth ken ik het protocol ook weer niet.

[edit]
Ik heb de wikipedia pagina bekeken, holy koekoek, wat een hoop congestion control algoritmes:
Wikipedia: TCP congestion control

[Voor 30% gewijzigd door Keypunchie op 22-01-2022 18:19]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is hier iemand die weet waarom er sinds vannacht 02.15 een probleem was tussen Proximus en OpenDNS?

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-03 22:16
Ik heb een korte vraag. Ik heb een tijdje de TP-Link AX50 draaien. Ik denk dat op 5 Ghz 2,402Gbps mogelijk moet zijn. Via WifiInfoView zie ik dat de maximale snelheid 867 Mbps is. De meeste PCs zijn bedraad aangesloten dus ik red me wel. Maar waar zou dit aan kunnen liggen? Of is die 2402 voor verschillende devices opgeteld?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @Wim Leers verhuisd naar: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4.

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-03 16:51
@rens-br Ik vond hem ook al daar beter passen, maar kan je eens een link naar die specifieke post geven? Ik kan hem niet terugvinden (alsook niet mijn reactie er op die je er ook verplaatst hebt

Edit: Nevermind, ondertussen zijn die wel zichtbaar geworden in dat topic. Mogelijk iets met caching? Wim Leers in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Edit2: Heel vreemd, maar ik kan mijn bericht wel terugvinden, enkel kan ik hem niet zien: Hipska in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

[Voor 51% gewijzigd door Hipska op 23-03-2022 11:28]

Bitcoin.de

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:08
Excuses en dank, ik wist niet dat ik in het verkeerde topic zat 🙈

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb afgelopen week in Köln op de ANGA beurs doorgebracht en o.a. sessies (deels in kroeg) gehad met een paar chipsetvendors. Vooral plaatjes over WiFi-7 waren interessant. Of juist: niet.

WiFi-6 bood een hele rits aan vooruitgang aan, zij het vooral gefocussed op 'high density environments' (denk: voetbalstadia, conferentieoorden, stations of een drukke cafe):
- OFDMA
- MU-MIMO in upstream
- Spatial frequency re-use
Daarnaast wel algemeen relevant:
- max 8x8 MIMO (leuk in theorie maar nooit in productie genomen door tegenvallen MU-MIMO en hoge kosten)
- max 1024QAM modulatie (nog sneller bij absoluut perfect signaal)
- TWT (ondertussen derde power management methode in WiFi...)
- WPA3 (nuttige uitbreiding op WPA2 beveiliging)
- verplicht LDPC foutcorrectie.

Als thuisgebruiker was allen die laatste echt relevant, omdat je daarmee ongeveer 3dB SNR wint. Dat maakt dat je onder zelfde omstandigheden snellere verbinding hebt en soms stabiele hebt waar het voorheen instabiel was. Het maakt die 1024QAM bij goed signaal zinnig haalbaar.

Nu WiFi-7. Wat gaan we krijgen?
- 320MHz kanaalbreedte - zonder bijbhorende SNR-verbertering.
- 16x16 MIMO (let wel: 8x8 is nog nooit geimplementeerd, dit is puur voor de marketing)
- 4096QAM modulatie (wederom, zonder SNR-verbetering)
- channel/band aggregation, dus combineren van bandbreedte van twee of meer WiFi-radio's in zelfde verbinding.

Die laatste gaat duur zijn, maar is daadwerkelijk zinnig in de use case dat je prima verbinding hebt maar onvoldoende bandbreedte hebt. De rest... 320MHz in WiFi-7 is zonder SNR verbeteringen even onzinnig als 160MHz in WiFi-5 of 40MHz in 2.4GHz in WiFi-4: in een labsituatie goed voor indrukwekkende getallen, maar zodra je de deur van je kooi van Faraday open gooit garant voor slechtere performance door de lage SNR. 16x16 is een pure grap voor de buhne zolang MU-MIMO zo slecht werkt, en 4096QAM is ook al iets wat alleen een perfecte verbinding net iets sneller gaat maken, maar niets doet waar het uitmaakt (bij minder perfecte verbindingen).

Je ziet de chipset vendors vooral die channel aggregation pushen. Wij van WC Eeend zou dat natuurlijk aanraden: dat is de use case voor tri-band apparaten, waardoor zij dus 3 radio's ipv 2 per product kunnen verkopen. Schijnt dat sommige high-end Samsung WiFi-6E telefoons er al klaar voor zijn, maar meer dan een gimmick is het niet, en dan nog een dure. Ik vrees dat we redelijk uit-ontwikkeld zijn qua echt zinnige verbeteringen :o

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Leuk als het komt, maar voor huis/tuin/keuken LAN loop je toch echt wel tegen de grens aan van hoeveel bandbreedte je nodig hebt voor een us case, zonder dat je dan beter gewoon dat draadje trekt.

In plaats van nog meer bandbreedte op een AP of router, zou er nog flink wat aan roaming/session hand-over kunnen verbeteren, maar dat is mijn mening.

Met name zou het handig zijn als je een AP zou kunnen 'evacueren' bij onderhoud. Signaal naar de clients dat ze binnen X tijd moeten afronden wat ze doen en/of naar een ander AP overstappen, omdat daarna het AP gaat herstarten.

Kun je mooi rolling updates doen onder kantoortijd.

* Keypunchie heeft recent geleerd dat het nu namelijk niet altijd even netjes gaat met handovers in die situatie.. O-)

Het duurt gelukkig maar een minuut of twee.

Wel twee heel lange minuten! :P

[Voor 42% gewijzigd door Keypunchie op 16-05-2022 21:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nero355
dion_b schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:12:
Nu WiFi-7. Wat gaan we krijgen?
- channel/band aggregation, dus combineren van bandbreedte van twee of meer WiFi-radio's in zelfde verbinding.

Die laatste gaat duur zijn, maar is daadwerkelijk zinnig in de use case dat je prima verbinding hebt maar onvoldoende bandbreedte hebt.
Dus ik kan eindelijk met een 4x4 WLAN NIC met 2 verschillende 2x2 Accesspoints verbinden die hetzelfde SSID uitzenden en daarmee een soort WiFi LACP creëeren ?!

Als dat echt zo gaat werken straks dan is dat natuurlijk wel leuk voor de enkeling die zo'n NIC heeft! :)
Je ziet de chipset vendors vooral die channel aggregation pushen.
Wij van WC Eeend zou dat natuurlijk aanraden: dat is de use case voor tri-band apparaten, waardoor zij dus 3 radio's ipv 2 per product kunnen verkopen. Schijnt dat sommige high-end Samsung WiFi-6E telefoons er al klaar voor zijn, maar meer dan een gimmick is het niet, en dan nog een dure.
Het aantal 3x3 apparaten was sowieso al schaars dus laat ze maar eens eerst wat daaraan doen! >:) :P
Ik vrees dat we redelijk uit-ontwikkeld zijn qua echt zinnige verbeteringen :o
IMHO was de belangrijkste stap vooruit dat de boel meer als een Switch werkt i.p.v. een Hub vanaf 802.11ax en het Coloring verhaal dus wat men daarna nog gaat verzinnen kan me eigenlijk niet zo heel veel schelen heel eerlijk gezegd! :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Keypunchie schreef op maandag 16 mei 2022 @ 21:39:
Leuk als het komt, maar voor huis/tuin/keuken LAN loop je toch echt wel tegen de grens aan van hoeveel bandbreedte je nodig hebt voor een us case, zonder dat je dan beter gewoon dat draadje trekt.

In plaats van nog meer bandbreedte op een AP of router, zou er nog flink wat aan roaming/session hand-over kunnen verbeteren, maar dat is mijn mening.

Met name zou het handig zijn als je een AP zou kunnen 'evacueren' bij onderhoud. Signaal naar de clients dat ze binnen X tijd moeten afronden wat ze doen en/of naar een ander AP overstappen, omdat daarna het AP gaat herstarten.

Kun je mooi rolling updates doen onder kantoortijd.
Dat kan toch met 802.11v? (als de clients het fatsoenlijk ondersteunen...). Disassociation Imminent berichtje versturen en oprotten met BSS-transition :P
* Keypunchie heeft recent geleerd dat het nu namelijk niet altijd even netjes gaat met handovers in die situatie.. O-)

Het duurt gelukkig maar een minuut of twee.

Wel twee heel lange minuten! :P
Functionele requirement aanleveren voor selectie client devices vanaf nu: 802.11krv moeten stabiel ondersteund zijn. BYOD? Eigen verantwoordelijkheid :z
nero355 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:23:
[...]

Dus ik kan eindelijk met een 4x4 WLAN NIC met 2 verschillende 2x2 Accesspoints verbinden die hetzelfde SSID uitzenden en daarmee een soort WiFi LACP creëeren ?!

Als dat echt zo gaat werken straks dan is dat natuurlijk wel leuk voor de enkeling die zo'n NIC heeft! :)
Nee, dat net niet. Je zou met twee 2x2 NICs in zelfde apparaat met zelfde driver verbinding moeten kunnen maken met beide banden op de 2x2 AP.

Use case is vooral 5GHz+6GHz combineren voor obsceen veel bandbreedte.
[...]

Het aantal 3x3 apparaten was sowieso al schaars dus laat ze maar eens eerst wat daaraan doen! >:) :P
3x3 is sinds MU-MIMO ook niet meer zo logisch niet dat MU-MIMO daadwerkelijk zinnig werkt momenteel..., dus het is al snel 2x2 of 4x4. Trend is echter naar steeds minder radioketens omdat dat goedkoper is en 'good enough' voor fatsoenlijke performance. Je zag bij WiFi-n nog vrij veel 3x3 MIMO laptops, bij WiFi-ac kon je ze op de vingers van een licht geamputeerde hand tellen en bij WiFi-ax moet ik de eerste met meer dan 2x2 nog tegenkomen - en je ziet de mid-range afzakken naar 1x1 :X

Dat is exact waarom ik een hard hoofd heb in deze feature, het is duurder dan 4x4 aan clientzijde (want dualband adapter nodig ipv twee extra radioketens op zelfed adapter), terwijl het de facto zelfde doet. Waarom zou dit wel gaan vliegen waar 4x4 dat niet doet? Enige voordeel is dat het fysiek kleiner is omdat je met twee antennes toe kunt als je beide banden over zelfde antennes laat werken.
[...]

IMHO was de belangrijkste stap vooruit dat de boel meer als een Switch werkt i.p.v. een Hub vanaf 802.11ax en het Coloring verhaal dus wat men daarna nog gaat verzinnen kan me eigenlijk niet zo heel veel schelen heel eerlijk gezegd! :)
Meh, het is niet zozeer switch vs hub, het is vooral de overstap van free-for-all peer to peer CA/CSMA naar een situatie met AP als regisseur van de upstream op een manier dat verdacht lijkt op hoe het bij DOCSIS of PON gebeurt. Dat kan inderdaad efficienter zijn, maar levert zelf weer overhead op en staat of valt bij goede device implementatie. Toevallig ken ik de DOCSIS en (sindskort) PON wereld vrij goed en heb een behoorlijk beeld van hoeveel testing nodig is om een kabelmodem echt goed met een CMTS te laten communiceren, wat je bij iedere andere CMTS-type weer moet herhalen. Gelukkig zijn er maar vier of vijf CMTS vendors. Er zijn - zacht gezegd - ietsje meer AP vendors, dus ik ben niet echt optimistisch over hoe gesmeerd dit allemaal gaat vliegen.

Dat zie je trouwens ook in praktijk terug: grote winsten in volledig kunstmatige demosetups met alleen apparaten die het ondersteuen en dan ook vaak zelfde merk apparaat en chipset aan beide kanten van de verbinding. Dat een Asus AP met Broadcom chip het goed doet met een paar Asus NICs met Broadcom chips is leuk, maar zolang je er niet blind vanuit kunt gaan dat een random Mediatek- of Realtek-based el-cheapo apparaat het goed doet met een random AP van wie dan ook gaat het in het wild nog niet zoveel zoden aan de dijk zetten.

En al heb ik het mis en gaat het allemaal dankzij WiFi Alliance certificering (wat naar schatting minder dan 10% van WiFi devices doorloopt) perfect, dan nog scheelt het pas echt in zeer drukke omgevingen en dat zijn thuissituaties zelfs met 100 stuks IoT niet. Je ziet vaker de DHCP server problemen krijgen ( :') ) dan dat de AP's echt in de knoop raken met de WiFi connecties. Thuisgebruik is max een apparaat per bewoner dat tegelijk stevig op z'n staart getrapt wordt, en dan nog zelden meer dan een 4k video stream a 20Mbps. Stel vijf mensen in huis, dan heb je het over 100Mbps totaal. Uitdaging zit niet in capaciteit maar puur in beroerde dekking door te weinig AP's op te slechte plaatsen, of teveel mesh repeaters die airtime vervuilen als "oplossing" daarvoor. Dat fix je niet met spatial reuse en OFDMA...

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Dat kan toch met 802.11v? (als de clients het fatsoenlijk ondersteunen...). Disassociation Imminent berichtje versturen en oprotten met BSS-transition :P
Ubiquiti Dream router, Ubiqitui AP's en allemaal Apple spul. Daarvan had ik verwacht dat het wel snor zou zitten. Blijkbaar niet?

Voortaan gewoon wat minder enthousiasme als ik bij nalopen ander issue zie dat er een update klaar staat :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355
Keypunchie schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:36:
Ubiquiti Dream router, Ubiqitui AP's en allemaal Apple spul. Daarvan had ik verwacht dat het wel snor zou zitten. Blijkbaar niet?
De ideale combinatie voor problemen zal je bedoelen... :X O-) :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• winflip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-03 10:44
Werkgever is recent verhuisd, naar een nieuwbouw in 2 delen, verbonden met een fiber. De bouwers hebben al de staande datakast en de wanddatakast omgewisseld, in de wanddatakast is geen plaats om apparatuur in te zetten want de netwerkkabels naar het patchpaneel hebben nog een meter of 2 overschot, zit gewoon opgerold in die kast :|
Nu probeer ik de fiber connectie te maken, lukt niet. Eerste keer dat ik werk met fiber, maar ik denk dat ik alles uitgesloten heb dat mijn fout kan zijn. Op de kabel tussen de gebouwen staat OM3, dus ik verbind het patchpaneel met de switches met OM3 kabel. Switches naast elkaar en met mijn kabels werken normaal. Er zijn 3 pairs, dus 9 combinaties getest, niks werkt. Zie ik iets over het hoofd?

Edit: moest een kabel omdraaien, nu werkt het.

[Voor 3% gewijzigd door winflip op 19-05-2022 16:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Je username zegt het al, flip en win!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heerlijke terminologie...

Zit in security cursus (CISSP) en we hebben het over cloud computing. Valt genoeg over te zeggen. Dan de toekomst: we gaan weer richting lagere niveau's, en dan gaat het achtereenvolgens "Fog computing" en uiteindelijk "Mist computing" heten, wat weer verdacht lijkt op fat clients of in ieder geval gewoon weer LAN servers :')

Dit is terminologie van het NIST, een US-based instituut. Mijn constatering: ofwel er zit dudelijk geen Duitser in hun team, danwel er zit juist wel een Duitser erbij >:)

Geen idee waar ik het over heb? Zoek eens op wat "Mist" betekent in het Duits :+

[Voor 3% gewijzigd door dion_b op 01-06-2022 11:40]

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Haha, Nou, als een Duitser (of Nederlander) met een beetje accent "Fog Computing" zegt, dan kan dat ook heel verkeerd overkomen!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355
dion_b schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:33:
Geen idee waar ik het over heb? Zoek eens op wat "Mist" betekent in het Duits :+
Wehehehe!!! _O_

Duidelijk door een of ander Marketing Department pikkie bedacht dus! _O- :') :+

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Klein vraagje als het mag;

Met een netgear WiFi orbi 6, kan daar fatsoenlijk native 4k content mee worden gestreamed via eigen netwerk. (Films van 100-120 gif)Wel nieuwbouw met op elke verdieping 1 mesh

[Voor 11% gewijzigd door Deruxian op 15-06-2022 08:19]

• Vorkie
  • Niet online
Deruxian schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:17:
Klein vraagje als het mag;

Met een netgear WiFi orbi 6, kan daar fatsoenlijk native 4k content mee worden gestreamed via eigen netwerk. (Films van 100-120 gif)Wel nieuwbouw met op elke verdieping 1 mesh
Ligt aan zoveel factoren dat je dit niet in de kroeg even kan uitleggen, omdat je ook nog eens gebruikt maakt van Mesh en daarnaast de gebruikte clients en interference van andere apparaten.

Maar theoretisch, jazeker wel, maar dat kon in goeie omstandigheden ook al met de "vorige" WiFi.
WiFi 6 is capable of a maximum throughput speed of 9.6 Gbps, compared to 3.5 Gbps on WiFi 5 and 600Mbps on WiFi 4.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Simpel rekensommtje: 120 Gigabyte aan film / 2,5 uur (denk ik dan zo) = +- 106 Mbps.

Natuurlijk valt daar wat aan te sleutelen, maar volgens mij is 100 Mbps geen gek getal om aan te denken.

En natuurlijk wil je ook nog ruimte hebben om iets anders te doen,. Nou, met Wifi 6 is dat heel haalbaar.

Of het in jouw opzet kan, dat moet je gaan meten. En kabeltjes trekken waar het maar een beetje kan. Al is het maar van de NAS in de kelder naar de Orbi aldaar en de TV op zolder naar de Orbi die je op de verdieping hebt. Elke stukje dat je niet draadloos hoeft te doen, scheelt weer.

Het liefst ook tussen de Orbi's onderling, maar dat dat niet kan is waarschijnlijk waarom je uberhaupt een mesh set hebt.

[edit]
Overigens is die 9,6 Gbps natuurlijk je reinste kul. Dat is domweg alle snelheden van alle radio's optellen. Een beetje alsof iemand je vraagt hoe hard je op de snelweg kan en dan zeggen "240 km/h": 120 de ene kant op, en 120 de andere kant op!

[edit2] (Of nou ja, misschien nog meer: 480, 4-baans, dus 4x120. Afijn. Het is duidelijk.

[Voor 31% gewijzigd door Keypunchie op 15-06-2022 15:47]

• Tom Paris
  • Laatst online: 19:15
Ik wil een Intel X520 (Dell variant) middels een DAC verbinden met een TP-Link switch. De switch heeft 1Gbit SFP poorten, de X520 uiteraard 10Gbit SFP+ poorten.

Nu is de vraag: kan ik een SFP+ DAC kopen, of toch beter SFP? Ik lees nogal uiteenlopende verhalen over autonegotiation tussen 1Gbit en 10Gbit. Vooral een SFP+ DAC in een SFP poort lijkt vaak fout te gaan, waarbij je aan de SFP+ kant de link handmatig op 1Gbit moet forceren?

Wat is wijsheid? SFP DAC's zijn een stuk minder makkelijk verkrijgbaar, en een stuk duurder...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

I&^%$*&%^$*&-Mikrotik :(

Als je een nieuwe package enablet, wordt de default configuratie niet geladen. Voorbeeld: je enablet IPv6 (omdat je provider dat eindelijk in bridge mode aanbiedt). Prima, werkt. Maar ondanks dat er per default een stel veilige firewall rules in de configuratie staan, wordt die niet geladen :X

Opties:
1) factory reset, dan wordt wel default (overal) in geladen.
2) handmatig default configuratie nabouwen.

:N

Tijd voor een stel address-list add list=bad_ipv6 address= regels...

Edit:
En yup, alles gelukt - EINDELIJK een dansend schildpadje op www.kame.net :D
bijna 7 jaar nadat project om IPv6 te enablen op het werk aan sommige klanten opgeleverd was

[Voor 15% gewijzigd door dion_b op 29-06-2022 10:36]

Soittakaa Paranoid!

• nero355
Ik zou dat eens gaan bespreken in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie en indien nodig zelfs bij MikroTik als een bug melden! :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:10:
[...]

Ik zou dat eens gaan bespreken in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie en indien nodig zelfs bij MikroTik als een bug melden! :)
Is bekend, was al gemeld.

Respons: geen bug maar feature, sommige mensen willen een blanco config bij installatie nieuwe module...

Soittakaa Paranoid!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat is op dit momentje het go to merk voor goed spul dat eenvoudig op te zetten is en en lang automatische updates gaat krijgen? Lees hier en daar wel over Ubiquiti en de Edgerouter. Maar heel eerlijk; tussen 9-5 vind ik het prima om te klooien met instellingen voor de baas, maar thuis moet het gewoon goed werken :).

• gastje01
Ronwiel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:06:
Wat is op dit momentje het go to merk voor goed spul dat eenvoudig op te zetten is en en lang automatische updates gaat krijgen? Lees hier en daar wel over Ubiquiti en de Edgerouter. Maar heel eerlijk; tussen 9-5 vind ik het prima om te klooien met instellingen voor de baas, maar thuis moet het gewoon goed werken :).
Het is vast vloeken in de kerk hier, maar de spullen die je van je provider krijgt :+

Voor m’n router thuis ben ik van Ubiquiti over aan het gaan naar pfSense, dat gaat qua updates wel goed. WiFi blijft Unifi, maar zonder automatische updates, dat is een loterij. Ik update die dingen alleen als er belangrijke security fixes in zitten.

De Edgerouter lijn is een beetje wisselend wat je hoort qua updates en of ze nu eol zijn. Bij m’n ouders een ER-X staan die al jaren zo goed als onderhoudsvrij draait.

Wat is je doel/wat wil je thuis allemaal draaien?

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@gastje01 Zit nu met een Huawei router waar mijn werklaptop niet mee werkt. Die kan alleen connecten via 5Ghz of 2.4ghz a/b/c. Op m'n werk gaat alles wel goed, dus ligt aan de combi laptop/router.

Verder een appartement met 5Ghz bereik uitdagingen. En glasvezel is beschikbaar. Dus dacht mooi over te stappen op iets zonder modem functionaliteit zodat het budget in de router kan worden gestopt. Van wat ik tot nu toe gelezen heb neig ik naar Ubiquiti, maar ik weet gewoon dat dat één zondag leuk is en daarna wil ik er geen omkijken naar hebben.

Ik vermoed dat je dan snel bij iets van AVM terechtkomt. Redelijk spul, lange termijn support, maar je levert in op configsettings. En ze hebben keus wat betreft uitbreiding met mesh/AP. Jammer dat je de uitvoering: AVM FRITZ!Box 4060 (Internationaal model) dan weer niet netjes aan de muur kan bevestigen. En dat die maar 3 ethernetpoorten heeft.

Edit: wandbevestiging is zojuist opgelost https://www.amazon.nl/Wan...tz-3D-print/dp/B09VG15SDF. Neemt niet weg dat 3 ethernet poorten weinig. Wat zou de reden zijn dat AVM daar voor kiest?

[Voor 13% gewijzigd door Ronwiel op 14-01-2023 11:32]

• gastje01
@Ronwiel Dat klinkt alsof je met een setje APs al klaar bent als je Huawei router verder wel doet wat ie moet doen. WiFi uit en gaan.

Verder ben ik persoonlijk ook wel te spreken over Draytek. De gui is niet altijd even gebruiksvriendelijk maar eenmaal ingesteld doet t prima (lange tijd) wat het moet doen, verder ook niet heel duur.

• nero355
Ronwiel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:06:
Wat je zoekt bestaat niet in principe, tenzij je zelf wat gaat bouwen, maar ook daar komt soms een einde aan, want SoC die niet meer ondersteund kan worden en dergelijke... ;)

De term Wikipedia: Planned obsolescence is niet zomaar ontstaan tenslotte! :X

• Keypunchie
  • Niet online
Neemt niet weg dat 3 ethernet poorten weinig. Wat zou de reden zijn dat AVM daar voor kiest?
.
Hun markt is toch vooral consumenten, dus daar zijn ethernetpoorten steeds minder belangrijk. Ze pushen bij AVM ook zelfs lichtjes dat je de “repeater” AP’s draadloos verbind, ipv. bedraad.

En ach, als je echt meer poorten wilt dan hang je wel een (kleine) switch eraan, zeker als het een kantoor(tje) betreft.

[Voor 24% gewijzigd door Keypunchie op 14-01-2023 16:58]

• nero355
Keypunchie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:56:
Hun markt is toch vooral consumenten, dus daar zijn ethernetpoorten steeds minder belangrijk. Ze pushen bij AVM ook zelfs lichtjes dat je de “repeater” AP’s draadloos verbind, ipv. bedraad.

En ach, als je echt meer poorten wilt dan hang je wel een (kleine) switch eraan, zeker als het een kantoor(tje) betreft.
Ik vind het al jarenlang sowieso maar een prutmerk en dat begint al bij de naam en laat staan de rest dus gewoon lekker vermijden! :Y) :w

• Keypunchie
  • Niet online
Oh, ik heb weinig klachten. Het spul werkt en is stabiel. Mijn huis is er vol mee.

Enige dat ik echt ondoorgrondelijk vind is hun software-beleid.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b koopt nieuwe switch, een D-Link DGS 1100-05PDV2

Alles ingeprikt, alles werkt gelijk zoals per default verwacht. Maar een van de poorten geeft oranje LED. Normaliter verwacht ik dat dat op 100Mbps link zit, maar nee, dat is het niet, netjes Gb. Dus pak ik stapel papierwerk erbij om te kijken of er iets zinnig over staat.

Man man man...

In een net mapje zitten vier documenten:
- onvermijdelijke Warranty and Safety Information
- verplichte declaration of conformity voor de nodige EMC en safety-zaken
- nog een declaration of conformity voor wireless radio (WiFi en bluetooth). Voor de duidelijkheid: switch is puur een switch, dus geen WiFi of bluetooth functionaliteit 8)7
- "Getting Started Guide"

Yay, die laatste lijkt geschikt. Maar dan. Guide telt 8 punten:
- desktop mounting
- rack mounting
- wall mounting
- switch grounding
- attaching power cord retainer
- connecting devices
- accessing the web user interface
- accessing the command line interface
En in kleine lettertjes: Availability is model and/or region-dependent

Nou, daar gaan we...
- desktop mounting:
Van toepassing, maar incorrect afgebeeld. Als je het doet als getoond heb je drie voetjes aan voorzijde en eentje op een hoek aan achterzijde en is je switch wankel :/
- rack mounting
Nope, betreft een 5-poorts switch
- wall mounting
Van toepassing. Plaatje klopt. Een papieren mal waarmee je gelijk gaatjes op correcte afstand boort, of zelfs een indicatie van afstand in cm zou erg nuttig geweest zijn maar ontbreekt.
- switch grounding
OK, dit klopt tenminste.
- attaching power cord retainer
Nope, nvt
- connecting devices
Ja, steek UTP kabels erin. Niks over welke LEDjes je kunt verwachten en wat ze betekenen.
- accessing the web user interface
Klopt en werkt as described
- accessing the command line interface
Welke seriele poort?

Snap dat ze generieke dingen willen hebben voor een reeks switches, maar dit is een aanfluiting. Voor meer documentatie moet je een QR-code scannen die naar een generieke deel van de D-Link website stuurt met zoekfunctie waar je modelnr moet invullen. O wee als je daar een spatie op de verkeerde plek hebt (zoals bijvoorbeeld wanneer je modelnr copy/paste uit bestelgegevens...)

Enfin, eindelijk handleiding gevonden. Oranje is afhankelijk van welke LED het is ofwel 10/100Mbps danwel PoE device aangesloten maar negotiation failure. Blijkt toch 10/100 te zijn, icm moederbord dat aggressief naar 10/100 gaat in standby.

Soittakaa Paranoid!

• nero355
dion_b schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:47:
* dion_b koopt nieuwe switch, een D-Link DGS 1100-05PDV2
Daar ging het al fout! >:) :+
- nog een declaration of conformity voor wireless radio (WiFi en bluetooth). Voor de duidelijkheid: switch is puur een switch, dus geen WiFi of bluetooth functionaliteit 8)7
Dan heb je een ouderwetse Switch gekocht, want als ik Ubiquiti mag geloven gaan we met zijn allen straks vanaf onze telefoon via Bluetooth met onze netwerkapparatuur verbinden om vervolgens de boel een soort Quick Setup vanuit een app te geven... :') _O-

W-T-F... :X How about... NO. :| :F

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Was niet m'n eerste keus, maar aanbod aan kleine switches met standards-based PoE PD en PoE PSE passthrough dat ook managed is, is op de vingers van een redelijk geamputeerd hand te tellen. Om precies te zijn dit en de Netgear GS105PE. Die laatste lijkt uit het assortiment, kan maar bij een obscure winkel nog besteld worden voor teveel geld. Oh, en de UniFi USW-Flex... Dus dan alsnog aan de D-Link...
[...]

Dan heb je een ouderwetse Switch gekocht, want als ik Ubiquiti mag geloven gaan we met zijn allen straks vanaf onze telefoon via Bluetooth met onze netwerkapparatuur verbinden om vervolgens de boel een soort Quick Setup vanuit een app te geven... :') _O-

W-T-F... :X How about... NO. :| :F
Ik snap wel waar ze naartoe willen en zo gek is het niet in het prosumer/SOHO-segment, aangezien daar vaak niet de kennis is om bij verprutste configuratie de boel eenvoudig in-band (laat staan met seriele console) te herstellen. Maar zolang grootste oorzaak van die verprutsing komt van hun eigen updates, mogen ze dat IMHO eerder gaan oplossen dan extra hardware toe te voegen als workaround.

Soittakaa Paranoid!

• nero355
dion_b schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:54:
Was niet m'n eerste keus, maar aanbod aan kleine switches met standards-based PoE PD en PoE PSE passthrough dat ook managed is, is op de vingers van een redelijk geamputeerd hand te tellen. Om precies te zijn dit en de Netgear GS105PE. Die laatste lijkt uit het assortiment, kan maar bij een obscure winkel nog besteld worden voor teveel geld. Oh, en de UniFi USW-Flex... Dus dan alsnog aan de D-Link...
Opzich hebben ze wel een mooie HP achtige service qua Garantie : https://eu.dlink.com/nl/n...es-gigabit-smart-switches

Kan Ubiquiti nog wat van leren met hun UniFi reeks! :)

De Netgear GS105PE/GS108PE zijn inderdaad EOL en vervangen door duurdere modellen... :/

Ik heb deze : uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
Maar dan toen die nog gewoon € 100 was en niet € 140 bijna! :|
Ik snap wel waar ze naartoe willen en zo gek is het niet in het prosumer/SOHO-segment, aangezien daar vaak niet de kennis is om bij verprutste configuratie de boel eenvoudig in-band (laat staan met seriele console) te herstellen. Maar zolang grootste oorzaak van die verprutsing komt van hun eigen updates, mogen ze dat IMHO eerder gaan oplossen dan extra hardware toe te voegen als workaround.
Als je een reeks profileert als Enterprise oplossing dan moet je bij mij niet aankomen met meuk dat op een 13-in-1 dozijn Mesh setje voor de gemiddelde consument hoort! :') _O- :F

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Let op:
Let op de huisregels, te vinden in de OP van dit topic.
Veel plezier in de NT Kroeg. Proost :Y)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee