Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nieternie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-04 11:31
Werkgever is recent verhuisd, naar een nieuwbouw in 2 delen, verbonden met een fiber. De bouwers hebben al de staande datakast en de wanddatakast omgewisseld, in de wanddatakast is geen plaats om apparatuur in te zetten want de netwerkkabels naar het patchpaneel hebben nog een meter of 2 overschot, zit gewoon opgerold in die kast :|
Nu probeer ik de fiber connectie te maken, lukt niet. Eerste keer dat ik werk met fiber, maar ik denk dat ik alles uitgesloten heb dat mijn fout kan zijn. Op de kabel tussen de gebouwen staat OM3, dus ik verbind het patchpaneel met de switches met OM3 kabel. Switches naast elkaar en met mijn kabels werken normaal. Er zijn 3 pairs, dus 9 combinaties getest, niks werkt. Zie ik iets over het hoofd?

Edit: moest een kabel omdraaien, nu werkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door nieternie op 19-05-2022 16:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je username zegt het al, flip en win!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heerlijke terminologie...

Zit in security cursus (CISSP) en we hebben het over cloud computing. Valt genoeg over te zeggen. Dan de toekomst: we gaan weer richting lagere niveau's, en dan gaat het achtereenvolgens "Fog computing" en uiteindelijk "Mist computing" heten, wat weer verdacht lijkt op fat clients of in ieder geval gewoon weer LAN servers :')

Dit is terminologie van het NIST, een US-based instituut. Mijn constatering: ofwel er zit dudelijk geen Duitser in hun team, danwel er zit juist wel een Duitser erbij >:)

Geen idee waar ik het over heb? Zoek eens op wat "Mist" betekent in het Duits :+

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 01-06-2022 11:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Haha, Nou, als een Duitser (of Nederlander) met een beetje accent "Fog Computing" zegt, dan kan dat ook heel verkeerd overkomen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
dion_b schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:33:
Geen idee waar ik het over heb? Zoek eens op wat "Mist" betekent in het Duits :+
Wehehehe!!! _O_

Duidelijk door een of ander Marketing Department pikkie bedacht dus! _O- :') :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Klein vraagje als het mag;

Met een netgear WiFi orbi 6, kan daar fatsoenlijk native 4k content mee worden gestreamed via eigen netwerk. (Films van 100-120 gif)Wel nieuwbouw met op elke verdieping 1 mesh

[ Voor 11% gewijzigd door Deruxian op 15-06-2022 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Deruxian schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:17:
Klein vraagje als het mag;

Met een netgear WiFi orbi 6, kan daar fatsoenlijk native 4k content mee worden gestreamed via eigen netwerk. (Films van 100-120 gif)Wel nieuwbouw met op elke verdieping 1 mesh
Ligt aan zoveel factoren dat je dit niet in de kroeg even kan uitleggen, omdat je ook nog eens gebruikt maakt van Mesh en daarnaast de gebruikte clients en interference van andere apparaten.

Maar theoretisch, jazeker wel, maar dat kon in goeie omstandigheden ook al met de "vorige" WiFi.
WiFi 6 is capable of a maximum throughput speed of 9.6 Gbps, compared to 3.5 Gbps on WiFi 5 and 600Mbps on WiFi 4.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Simpel rekensommtje: 120 Gigabyte aan film / 2,5 uur (denk ik dan zo) = +- 106 Mbps.

Natuurlijk valt daar wat aan te sleutelen, maar volgens mij is 100 Mbps geen gek getal om aan te denken.

En natuurlijk wil je ook nog ruimte hebben om iets anders te doen,. Nou, met Wifi 6 is dat heel haalbaar.

Of het in jouw opzet kan, dat moet je gaan meten. En kabeltjes trekken waar het maar een beetje kan. Al is het maar van de NAS in de kelder naar de Orbi aldaar en de TV op zolder naar de Orbi die je op de verdieping hebt. Elke stukje dat je niet draadloos hoeft te doen, scheelt weer.

Het liefst ook tussen de Orbi's onderling, maar dat dat niet kan is waarschijnlijk waarom je uberhaupt een mesh set hebt.

[edit]
Overigens is die 9,6 Gbps natuurlijk je reinste kul. Dat is domweg alle snelheden van alle radio's optellen. Een beetje alsof iemand je vraagt hoe hard je op de snelweg kan en dan zeggen "240 km/h": 120 de ene kant op, en 120 de andere kant op!

[edit2] (Of nou ja, misschien nog meer: 480, 4-baans, dus 4x120. Afijn. Het is duidelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door Keypunchie op 15-06-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 02:09
Ik wil een Intel X520 (Dell variant) middels een DAC verbinden met een TP-Link switch. De switch heeft 1Gbit SFP poorten, de X520 uiteraard 10Gbit SFP+ poorten.

Nu is de vraag: kan ik een SFP+ DAC kopen, of toch beter SFP? Ik lees nogal uiteenlopende verhalen over autonegotiation tussen 1Gbit en 10Gbit. Vooral een SFP+ DAC in een SFP poort lijkt vaak fout te gaan, waarbij je aan de SFP+ kant de link handmatig op 1Gbit moet forceren?

Wat is wijsheid? SFP DAC's zijn een stuk minder makkelijk verkrijgbaar, en een stuk duurder...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

I&^%$*&%^$*&-Mikrotik :(

Als je een nieuwe package enablet, wordt de default configuratie niet geladen. Voorbeeld: je enablet IPv6 (omdat je provider dat eindelijk in bridge mode aanbiedt). Prima, werkt. Maar ondanks dat er per default een stel veilige firewall rules in de configuratie staan, wordt die niet geladen :X

Opties:
1) factory reset, dan wordt wel default (overal) in geladen.
2) handmatig default configuratie nabouwen.

:N

Tijd voor een stel address-list add list=bad_ipv6 address= regels...

Edit:
En yup, alles gelukt - EINDELIJK een dansend schildpadje op www.kame.net :D
bijna 7 jaar nadat project om IPv6 te enablen op het werk aan sommige klanten opgeleverd was

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 29-06-2022 10:36 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Ik zou dat eens gaan bespreken in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie en indien nodig zelfs bij MikroTik als een bug melden! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:10:
[...]

Ik zou dat eens gaan bespreken in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie en indien nodig zelfs bij MikroTik als een bug melden! :)
Is bekend, was al gemeld.

Respons: geen bug maar feature, sommige mensen willen een blanco config bij installatie nieuwe module...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat is op dit momentje het go to merk voor goed spul dat eenvoudig op te zetten is en en lang automatische updates gaat krijgen? Lees hier en daar wel over Ubiquiti en de Edgerouter. Maar heel eerlijk; tussen 9-5 vind ik het prima om te klooien met instellingen voor de baas, maar thuis moet het gewoon goed werken :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 14:30
Ronwiel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:06:
Wat is op dit momentje het go to merk voor goed spul dat eenvoudig op te zetten is en en lang automatische updates gaat krijgen? Lees hier en daar wel over Ubiquiti en de Edgerouter. Maar heel eerlijk; tussen 9-5 vind ik het prima om te klooien met instellingen voor de baas, maar thuis moet het gewoon goed werken :).
Het is vast vloeken in de kerk hier, maar de spullen die je van je provider krijgt :+

Voor m’n router thuis ben ik van Ubiquiti over aan het gaan naar pfSense, dat gaat qua updates wel goed. WiFi blijft Unifi, maar zonder automatische updates, dat is een loterij. Ik update die dingen alleen als er belangrijke security fixes in zitten.

De Edgerouter lijn is een beetje wisselend wat je hoort qua updates en of ze nu eol zijn. Bij m’n ouders een ER-X staan die al jaren zo goed als onderhoudsvrij draait.

Wat is je doel/wat wil je thuis allemaal draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@gastje01 Zit nu met een Huawei router waar mijn werklaptop niet mee werkt. Die kan alleen connecten via 5Ghz of 2.4ghz a/b/c. Op m'n werk gaat alles wel goed, dus ligt aan de combi laptop/router.

Verder een appartement met 5Ghz bereik uitdagingen. En glasvezel is beschikbaar. Dus dacht mooi over te stappen op iets zonder modem functionaliteit zodat het budget in de router kan worden gestopt. Van wat ik tot nu toe gelezen heb neig ik naar Ubiquiti, maar ik weet gewoon dat dat één zondag leuk is en daarna wil ik er geen omkijken naar hebben.

Ik vermoed dat je dan snel bij iets van AVM terechtkomt. Redelijk spul, lange termijn support, maar je levert in op configsettings. En ze hebben keus wat betreft uitbreiding met mesh/AP. Jammer dat je de uitvoering: AVM FRITZ!Box 4060 (Internationaal model) dan weer niet netjes aan de muur kan bevestigen. En dat die maar 3 ethernetpoorten heeft.

Edit: wandbevestiging is zojuist opgelost https://www.amazon.nl/Wan...tz-3D-print/dp/B09VG15SDF. Neemt niet weg dat 3 ethernet poorten weinig. Wat zou de reden zijn dat AVM daar voor kiest?

[ Voor 13% gewijzigd door Ronwiel op 14-01-2023 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-05 14:30
@Ronwiel Dat klinkt alsof je met een setje APs al klaar bent als je Huawei router verder wel doet wat ie moet doen. WiFi uit en gaan.

Verder ben ik persoonlijk ook wel te spreken over Draytek. De gui is niet altijd even gebruiksvriendelijk maar eenmaal ingesteld doet t prima (lange tijd) wat het moet doen, verder ook niet heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Ronwiel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:06:
Wat je zoekt bestaat niet in principe, tenzij je zelf wat gaat bouwen, maar ook daar komt soms een einde aan, want SoC die niet meer ondersteund kan worden en dergelijke... ;)

De term Wikipedia: Planned obsolescence is niet zomaar ontstaan tenslotte! :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Neemt niet weg dat 3 ethernet poorten weinig. Wat zou de reden zijn dat AVM daar voor kiest?
.
Hun markt is toch vooral consumenten, dus daar zijn ethernetpoorten steeds minder belangrijk. Ze pushen bij AVM ook zelfs lichtjes dat je de “repeater” AP’s draadloos verbind, ipv. bedraad.

En ach, als je echt meer poorten wilt dan hang je wel een (kleine) switch eraan, zeker als het een kantoor(tje) betreft.

[ Voor 24% gewijzigd door Keypunchie op 14-01-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Keypunchie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:56:
Hun markt is toch vooral consumenten, dus daar zijn ethernetpoorten steeds minder belangrijk. Ze pushen bij AVM ook zelfs lichtjes dat je de “repeater” AP’s draadloos verbind, ipv. bedraad.

En ach, als je echt meer poorten wilt dan hang je wel een (kleine) switch eraan, zeker als het een kantoor(tje) betreft.
Ik vind het al jarenlang sowieso maar een prutmerk en dat begint al bij de naam en laat staan de rest dus gewoon lekker vermijden! :Y) :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Oh, ik heb weinig klachten. Het spul werkt en is stabiel. Mijn huis is er vol mee.

Enige dat ik echt ondoorgrondelijk vind is hun software-beleid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b koopt nieuwe switch, een D-Link DGS 1100-05PDV2

Alles ingeprikt, alles werkt gelijk zoals per default verwacht. Maar een van de poorten geeft oranje LED. Normaliter verwacht ik dat dat op 100Mbps link zit, maar nee, dat is het niet, netjes Gb. Dus pak ik stapel papierwerk erbij om te kijken of er iets zinnig over staat.

Man man man...

In een net mapje zitten vier documenten:
- onvermijdelijke Warranty and Safety Information
- verplichte declaration of conformity voor de nodige EMC en safety-zaken
- nog een declaration of conformity voor wireless radio (WiFi en bluetooth). Voor de duidelijkheid: switch is puur een switch, dus geen WiFi of bluetooth functionaliteit 8)7
- "Getting Started Guide"

Yay, die laatste lijkt geschikt. Maar dan. Guide telt 8 punten:
- desktop mounting
- rack mounting
- wall mounting
- switch grounding
- attaching power cord retainer
- connecting devices
- accessing the web user interface
- accessing the command line interface
En in kleine lettertjes: Availability is model and/or region-dependent

Nou, daar gaan we...
- desktop mounting:
Van toepassing, maar incorrect afgebeeld. Als je het doet als getoond heb je drie voetjes aan voorzijde en eentje op een hoek aan achterzijde en is je switch wankel :/
- rack mounting
Nope, betreft een 5-poorts switch
- wall mounting
Van toepassing. Plaatje klopt. Een papieren mal waarmee je gelijk gaatjes op correcte afstand boort, of zelfs een indicatie van afstand in cm zou erg nuttig geweest zijn maar ontbreekt.
- switch grounding
OK, dit klopt tenminste.
- attaching power cord retainer
Nope, nvt
- connecting devices
Ja, steek UTP kabels erin. Niks over welke LEDjes je kunt verwachten en wat ze betekenen.
- accessing the web user interface
Klopt en werkt as described
- accessing the command line interface
Welke seriele poort?

Snap dat ze generieke dingen willen hebben voor een reeks switches, maar dit is een aanfluiting. Voor meer documentatie moet je een QR-code scannen die naar een generieke deel van de D-Link website stuurt met zoekfunctie waar je modelnr moet invullen. O wee als je daar een spatie op de verkeerde plek hebt (zoals bijvoorbeeld wanneer je modelnr copy/paste uit bestelgegevens...)

Enfin, eindelijk handleiding gevonden. Oranje is afhankelijk van welke LED het is ofwel 10/100Mbps danwel PoE device aangesloten maar negotiation failure. Blijkt toch 10/100 te zijn, icm moederbord dat aggressief naar 10/100 gaat in standby.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
dion_b schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:47:
* dion_b koopt nieuwe switch, een D-Link DGS 1100-05PDV2
Daar ging het al fout! >:) :+
- nog een declaration of conformity voor wireless radio (WiFi en bluetooth). Voor de duidelijkheid: switch is puur een switch, dus geen WiFi of bluetooth functionaliteit 8)7
Dan heb je een ouderwetse Switch gekocht, want als ik Ubiquiti mag geloven gaan we met zijn allen straks vanaf onze telefoon via Bluetooth met onze netwerkapparatuur verbinden om vervolgens de boel een soort Quick Setup vanuit een app te geven... :') _O-

W-T-F... :X How about... NO. :| :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Was niet m'n eerste keus, maar aanbod aan kleine switches met standards-based PoE PD en PoE PSE passthrough dat ook managed is, is op de vingers van een redelijk geamputeerd hand te tellen. Om precies te zijn dit en de Netgear GS105PE. Die laatste lijkt uit het assortiment, kan maar bij een obscure winkel nog besteld worden voor teveel geld. Oh, en de UniFi USW-Flex... Dus dan alsnog aan de D-Link...
[...]

Dan heb je een ouderwetse Switch gekocht, want als ik Ubiquiti mag geloven gaan we met zijn allen straks vanaf onze telefoon via Bluetooth met onze netwerkapparatuur verbinden om vervolgens de boel een soort Quick Setup vanuit een app te geven... :') _O-

W-T-F... :X How about... NO. :| :F
Ik snap wel waar ze naartoe willen en zo gek is het niet in het prosumer/SOHO-segment, aangezien daar vaak niet de kennis is om bij verprutste configuratie de boel eenvoudig in-band (laat staan met seriele console) te herstellen. Maar zolang grootste oorzaak van die verprutsing komt van hun eigen updates, mogen ze dat IMHO eerder gaan oplossen dan extra hardware toe te voegen als workaround.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
dion_b schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:54:
Was niet m'n eerste keus, maar aanbod aan kleine switches met standards-based PoE PD en PoE PSE passthrough dat ook managed is, is op de vingers van een redelijk geamputeerd hand te tellen. Om precies te zijn dit en de Netgear GS105PE. Die laatste lijkt uit het assortiment, kan maar bij een obscure winkel nog besteld worden voor teveel geld. Oh, en de UniFi USW-Flex... Dus dan alsnog aan de D-Link...
Opzich hebben ze wel een mooie HP achtige service qua Garantie : https://eu.dlink.com/nl/n...es-gigabit-smart-switches

Kan Ubiquiti nog wat van leren met hun UniFi reeks! :)

De Netgear GS105PE/GS108PE zijn inderdaad EOL en vervangen door duurdere modellen... :/

Ik heb deze : uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
Maar dan toen die nog gewoon € 100 was en niet € 140 bijna! :|
Ik snap wel waar ze naartoe willen en zo gek is het niet in het prosumer/SOHO-segment, aangezien daar vaak niet de kennis is om bij verprutste configuratie de boel eenvoudig in-band (laat staan met seriele console) te herstellen. Maar zolang grootste oorzaak van die verprutsing komt van hun eigen updates, mogen ze dat IMHO eerder gaan oplossen dan extra hardware toe te voegen als workaround.
Als je een reeks profileert als Enterprise oplossing dan moet je bij mij niet aankomen met meuk dat op een 13-in-1 dozijn Mesh setje voor de gemiddelde consument hoort! :') _O- :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ik wil door het hele huis goed werkend internet. Werkt in principe prima met Ziggo en een paar Ziggo wifiboosters...

Totdat ik laatst een nieuwe router kreeg en dus ook een nieuw draadloos netwerk, waardoor ik alle draadloze apparaten weer allemaal moest gaan instellen. (Zelfde naam instellen werkte niet)

Nu wil ik van Ziggo overgaan naar KPN en dan moet ik weer alle hardware 1 voor 1 gaan instellen: waardeloos!

Ik wil dus een netwerk in huis wat los staat van mijn provider.

Zelf dacht ik dan aan:

Slaapkamer op de eerste vooraan: hier zit een netwerkaansluiting waarvan de kabel naar zolder loopt. Ik zou daar dan een apparaat willen plaatsen met een inkomende netwerkkabel en een uitgaande netwerkkabel: https://eu.store.ui.com/products/unifi-in-wall-hd

Op zolder (zit een netwerkkabel): een gewone

Beneden bij de tv achter in het huis (waardoor ik ook buiten in de tuin goede verbinding heb)
https://eu.store.ui.com/c...long-range-access-point-1

Maar, dan heb ik nog https://eu.store.ui.com/c...s/unifi-switch-lite-8-poe in de meterkast nodig om alle kabels in te prikken.

Mis ik dan nog iets? Er staat mij vanuit inlezen van een jaar geleden bij dat ik nog iets van een dreammachine zou moeten hebben? Ik moet toch iets denk voor in de meterkast hebben om ook gewoon in de gang goed bereik te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
President schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:20:
Ik wil door het hele huis goed werkend internet.

Mis ik dan nog iets?
Dat een eigen topic beter was geweest, maar ik heb al een bericht naar de modjes gestuurd om dat te regelen! ;)

Wat je IMHO moet doen VOORDAT je ook maar IETS koopt is heel veel gaan LEZEN !!!

Als je aan de Ubiquiti wilt zonder al teveel kennis erover : Be my guest!
Maar ik vind dat een heel slecht idee...

IMHO ben je beter af met een simpelere Router en wat losse Accesspoint :)

Als je nog kabels en van alles moet gaan trekken/neerzetten lees/kijk/search dan Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 door voor allerlei tips en zo'n beetje alle informatie die je maar kan verzinnen! ;)

Wil je aan de Ubiquiti UniFi lees/search dan heeeel goed deze twee topics door :
- [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
- [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Een soortgelijk systeem is : [TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie

En als je aan de DIY Router wilt dan is dit het topic ervoor : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP

Succes alvast! ;) d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:08

Sebazzz

3dp

Even een snelle vraag als het mag :)

Ik laat een L/L warmtepomp leggen naar alle kamers van het huis en ik ga een netwerkkabel laten meetrekken. Deze komt dus in de kabelgoot aan de buitenzijde van het huis, en o.a. naar mijn toekomstige thuiskantoor.

Nu wil ik deze voorbereiden op 10Gbit, maar ook rekening houdend met eventuele storing die de L/L warmtepomp zelf zal geven op de parallel liggende bekabeling.

Ik zit nu naar cat 6a UTP bekabeling te kijken, maar de optie tot cat 7 S/FTP is er ook. Wat is de beste optie zonder overengineering?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Sebazzz schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:49:
Ik zit nu naar cat 6a UTP bekabeling te kijken, maar de optie tot cat 7 S/FTP is er ook.
Wat is de beste optie zonder overengineering?
Ik gok CAT6a (10 Gbps @ 100 meter) of zelfs CAT6 (10 Gbps @ 55 meter) maar ik weet niet of je echt storing gaat ervaren of niet, want afhankelijk daarvan zou je misschien beter iets van Shielded UTP kunnen nemen dan gewone UTP en voor CAT6a moet je sowieso Shielded hebben dus dan kan je weer net zo goed dat meteen doen! :D

Kijk anders eens rond in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 of iemand je voor is geweest! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Kroegvraag (hoop ik).

Op kantoor (1 verdiepinkje) hebben we een glasvezel (500 Mbps) aangesloten aan een ubiquiti router (UDM Pro), met een switch en 3 AP's. Op een drukkere dag zijn er maximaal zo'n 30-40 devices aanwezig (laptops & telefoons), maar vaak minder. Stelt allemaal niet zoveel voor, maar toch melden collega's dat ze haperingen ervaren.

We lopen tegen de troubleshootgrenzen aan als goed geinformeerde hobbyisten en er is wel enig budget (maar niet ongelimiteerd :) ) beschikbaar om eens professioneel advies te vragen en indien nodig ook in apparatuur te steken.

Maar, wat zijn/waar vind ik bedrijven die dit soort advies leveren? En wat voor orde van budget zou ik voor zoiets aan moeten denken. Geen tientjeswerk, snap ik, maar ik hoop ook niet dat dat boven de 1000 is (excl. eventuele apparatuur). Of denk ik er dan te licht over?

[ Voor 10% gewijzigd door Keypunchie op 25-05-2023 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Laat een actieve wireless site survey uitvoeren door een bedrijf / engineer die CWNP of CCNP met Wireless specialisatie gecertificeerd is. (300-425 ENWLSD examen.)

YouTube: 7 Ways to Fail as a Wireless Expert brkewn 2019

YouTube: Steven Heinsius | 7 Ways to Fail + 7 New Ways to Fail: The Famous Fo...

Beste tool in de markt daarvoor is de Ekahau Sidekick 2, paar die is vrij prijzig.

1000,- tot 1500,- per dag voor een site survey moet je wel op rekenen.
Maar als dat business kritische infrastructuur is, valt dat wel mee.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Bedrijfskritisch is het niet bepaald. 80% van de mensuren wordt er thuisgewerkt. Maar is wel fijn als de kantoorwifi lekker soepel loopt voor die 20%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Keypunchie schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:47:
Op kantoor (1 verdiepinkje) hebben we een glasvezel (500 Mbps) aangesloten aan een ubiquiti router (UDM Pro), met een switch en 3 AP's. Op een drukkere dag zijn er maximaal zo'n 30-40 devices aanwezig (laptops & telefoons), maar vaak minder. Stelt allemaal niet zoveel voor, maar toch melden collega's dat ze haperingen ervaren.

We lopen tegen de troubleshootgrenzen aan als goed geinformeerde hobbyisten en er is wel enig budget (maar niet ongelimiteerd :) ) beschikbaar om eens professioneel advies te vragen en indien nodig ook in apparatuur te steken.

Maar, wat zijn/waar vind ik bedrijven die dit soort advies leveren?
Als je gewoon meteen in [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 had rondgekeken en de vraag daar had gesteld dan was je bij @Kavaa en @xbeam uitgekomen! ;)
Bl@ckbird schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:46:
Laat een actieve wireless site survey uitvoeren door een bedrijf / engineer die CWNP of CCNP met Wireless specialisatie gecertificeerd is. (300-425 ENWLSD examen.)
Een CCNP-er voor je WiFi inhuren lijkt me wat overkill eerlijk gezegd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Zoals ze in de podcast zeggen, ik zal eens in hun DM's sliden. :9B

[ Voor 3% gewijzigd door Keypunchie op 25-05-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:52:

[...]

Een CCNP-er voor je WiFi inhuren lijkt me wat overkill eerlijk gezegd :)
Als WiFi ruck is, is dat meestal omdat het is aangelegd door een IT-er die daar geen training in heeft gehad.

Bij WiFi heb je bijvoorbeeld te maken met met non-WiFi storingsbronnen die de WiFi adapter niet kan detecteren, je hebt reflecties, maar ook veel verschillende materialen die verschillende demping hebben. (Inc. mensen die 70% uit water bestaan.)
Je moet echt de RF-omgeving begrijpen voor een goed design, hoe groot of klein de omgeving ook is.

WiFi is niet no makkelijk als een UTP kabel in een switch stoppen en ik zie het heel vaak mis gaan.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Bl@ckbird schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:27:
WiFi is niet no makkelijk als een UTP kabel in een switch stoppen en ik zie het heel vaak mis gaan.
"You don't say!" :)

Ik heb liever een CCNP-er die bezig is met mijn BGP Routing en dergelijke dan mijn WiFi eerlijk gezegd, want dan heb ik het idee dat we beiden efficiënter bezig zijn zowel qua geld als tijd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Dat is 10 jaar geleden. :) CCNP heb je o.a. met advanced routing/switching, wireless design/implementation, campus LAN design, SD-WAN design/implementation en network automation specialisatie.

https://www.cisco.com/c/e...np-enterprise.html#~exams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Bl@ckbird schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:32:
Dat is 10 jaar geleden. :) CCNP heb je o.a. met advanced routing/switching, wireless design/implementation, campus LAN design, SD-WAN design/implementation en network automation specialisatie.
Vroeger hadden al die dingen aparte benamingen voor zover ik me nog kan herinneren en dat was inderdaad grofweg 10 jaar geleden ondertussen : Goed gegokt! ;)

Jammer dat zelfs daar de "dumbing down" trend is toegeslagen blijkbaar... :| :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Niet online
Niet zozeer. Het is meer specialisatie van kennis. Iemand die 300-410 ENARSI doet zit diep in de routing/switching. Idem voor andere specialismen.

En dit is alleen Enterprise Networks. Hetzelfde idee heb je bijvoorbeeld voor datacenter/cloud, of bijvoorbeeld security. Networking is veel te breed geworden voor één examen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

Nou @Bl@ckbird ik ga eindelijk werk maken van mijn home lab en heb me ingeschreven voor een tweedaagse klassikale training 200-301 CCNA met een STAP-budget.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 30-05-2023 17:27 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nog even een update. Mede dankzij wat advies her en der via DM: Met twee kleine wijzigingen lijkt het ergste van de problemen wel verdwenen.

1) Expliciet laagste standje voor transmit power (hoewel als ik net kijk, dit weer naar "auto" lijkt te zijn gesprongen. Degene die zei "Ubiquiti Dream Machine heeft een eigen leven" heeft gelijk

2) Band steering op "prefer 5 Ghz" gezet. Het lijkt erop dat praktisch *niks* meer op 2.4Ghz verbindt. Mijn vermoeden is dat deze wijziging het echte verschil heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb inmiddels een RPS2300 met 750 W voedingen er bij en twee power kabels. Ik heb er twee 2960's op aangesloten en het werkt. Ik had geen twee voedingskabels in beschikbaar (geen zin in om ze uit mijn rack te halen), maar per voeding kan er een actief gevoed worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bl@ckbird schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:32:

https://www.cisco.com/c/e...np-enterprise.html#~exams
Voor Wireless ben ik geen fan van Cisco-certificeringen. Ze zijn (net zoals de bedrade) teveel advertorial voor Cisco, en bovendien ligt de focus IMHO veel teveel op configuratie van apparaten (tweederde van objectives zijn 'implement' of 'configure') wat met name ten koste gaat van analyse. Generieke troubleshooting is maar 1/4 van het onderdeel monitoring, wat ook maar 15% van het totaal is.

Vergelijk dat met CWNA, waar bijna 80% gaat over achtergronden en concepten en 20% analyse/troubleshooting, of CWAP, die dat omdraait, met 80% analyse/troubleshooting en 20% opfrissen concepten.

Maar goed, redelijke bias hier gezien ik volledig in de CWNP-boom zit :P

Uurtje geleden m'n CWISA-102 gehaald (Wireless IoT Solutions Administrator) *O*

Helaas minste van de CWNP certificaten die ik tot nu toe gehaald heb. Flink deel is gecopy/paste van CWNA (wat begrijpelijk is gezien RF RF is, ongeacht wat je er bovenop doet), maar de niet-CWNA delen zijn absoluut niet op zelfde niveau als de wel CWNA delen. Denk aan bij WiFi een uitgebreid overzicht van encryptiemethodes met eigenschappen en beperkingen, en dan voor IoT een korte lijst van namen zonder enige verdere info... het is ook niet echt een 'administrator'-guide, grootste detail zit op conceptueel niveau. Voor mij als architect nuttig, maar m'n engineer-collega's misten diepte en inhoud. Hopelijk gaat dit in toekomstige revisies aangepast worden, want ondanks dit kritiek is dit wmb enige certificering gericht op IoT connectivity (in plaats van "hoe bouw ik een IoT apparaat?" of "hoe maak ik een IoT cloud service?") waar toch echt behoefte aan is.

Enfin, ik kan iig door. Ik ga me vandaag nog inschrijven om me te hercertificeren voor m'n verlopen CWAP-certificaat, en dan kan ik door voor CWNE :7
Bah, moet ik gaan bloggen enzo...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@dion_b dat zijn veel certificeringen voor wireless. Ik zou er maximaal 3 verwachten of zo:
https://www.cwnp.com/it-certifications/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
dion_b schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:33:
Voor Wireless ben ik geen fan van Cisco-certificeringen. Ze zijn (net zoals de bedrade) teveel advertorial voor Cisco, en bovendien ligt de focus IMHO veel teveel op configuratie van apparaten (tweederde van objectives zijn 'implement' of 'configure') wat met name ten koste gaat van analyse. Generieke troubleshooting is maar 1/4 van het onderdeel monitoring, wat ook maar 15% van het totaal is.

Vergelijk dat met CWNA, waar bijna 80% gaat over achtergronden en concepten en 20% analyse/troubleshooting, of CWAP, die dat omdraait, met 80% analyse/troubleshooting en 20% opfrissen concepten.

Maar goed, redelijke bias hier gezien ik volledig in de CWNP-boom zit :P
Mwa, ik ben het wel met je eens wat CISCO betreft : Niet generiek genoeg net als de Microsoft toestanden! :/
Uurtje geleden m'n CWISA-102 gehaald (Wireless IoT Solutions Administrator) *O*
GEFELICITEERD!!! d:)b :9B
Enfin, ik kan iig door. Ik ga me vandaag nog inschrijven om me te hercertificeren voor m'n verlopen CWAP-certificaat, en dan kan ik door voor CWNE :7
Bah, moet ik gaan bloggen enzo...
WHUT?!?! Wat is dat nou weer voor onzin :? 7(8)7 _O-

* nero355 heeft echt een grafhekel aan dat soort opdrachten! :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PcDealer schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:18:
@dion_b dat zijn veel certificeringen voor wireless. Ik zou er maximaal 3 verwachten of zo:
https://www.cwnp.com/it-certifications/
Onderschat niet hoe breed/diep het kennisgebied is. Neemt niet weg dat CWNP natuurlijk al haar inkomsten moet halen uit deze certificeringen, dus beetje wildgroei is het wel. M'n grootste issue is dat de naamgeving vaak plank misslaat.

CWS/CWT zijn budgetcertificeringen voor mensen die de boel niet e2e hoeven te snappen; als je manager 'iets' over WiFi wil weten is CWS een goede.

CWNA is een brede basiscertificering die je alle basisconcepten bijbrengt met praktijkvoorbeelden. Wat het niet doet is je een 'administrator' maken. Dit is puur Cisco napraten, ondanks een totaal ander inhoud. Wil je als techneut iets over WiFi weten, dan is dit veruit beste om te doen.

CWAP en CWSP zijn fors diepgaande vervolgtrainingen op analyse (frame headers, frame headers en nog meer frame headers :P ) en security. Stevige koek, maar dat mag ook wel.

CWDP (Design Professional) is beduidend lichter, een uitwerking van hoe een goed WiFi-netwerk op te zetten. Er wordt gezegd dat als je CWNA hebt, je deze zonder training puur uit boek kunt doen. Dat klopte in mijn geval iig aardig. Dit is gelijk meest praktijkgerichte ceritificaat en eigenlijk wat wmb 'Administrator' had mogen heten.

CWNE is tenslotte een certificering dat je al het bovenstaande snapt en zelf verder bouwt op wat je geleerd hebt. Dat is waar ik nu voor wil gaan :Y
nero355 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:51:
[...]

WHUT?!?! Wat is dat nou weer voor onzin :? 7(8)7 _O-

* nero355 heeft echt een grafhekel aan dat soort opdrachten! :F
* dion_b ook - maar...

Hier heeft het zin. Idee is dat je niet alleen kennis consumeert, maar ook daadwerkelijk kennis toevoegt aan de community. Dat gaat alleen via publicaties. Het hoeft geen blog te zijn, je mag ook een boek schrijven of artikelen in (vak)pers gepubliceerd krijgen. Ain't got time for that shit - en waar ik iets gepubliceerd zou kunnen krijgen een of andere techsite waar ik paar contacten heb O-) zou het in het NL zijn, en requirement is dat alles in het Engels is. Dus dan maar aan de blog.

Naast je publicaties moet je een tweetal essays schrijven die niet gepubliceerd hoeven te worden waarin je aantoont hoe je concrete WiFi-problemen aangepakt hebt en waaruit de examinatoren kunnen beoordelen dat je terminologie, methodiek en inhoud van het vakgebied kent en toepast.. Tenslotte moet je een andere CWNE hebben die je voordraagt.

Het is dus wat werk, maar insteek is dat als je voldoet aan de requirements, het hooguit neerkomt op dingen beschrijven die je toch al doet/gedaan hebt.

Dat klopt hier ook, ik heb al genoeg ideeen voor de blog en voor de artikelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
dion_b schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:35:
Naast je publicaties moet je een tweetal essays schrijven die niet gepubliceerd hoeven te worden waarin je aantoont hoe je concrete WiFi-problemen aangepakt hebt en waaruit de examinatoren kunnen beoordelen dat je terminologie, methodiek en inhoud van het vakgebied kent en toepast..

Tenslotte moet je een andere CWNE hebben die je voordraagt.
"Quelle horreur" :X :N :'(

Sterkte alvast met al die meuk! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb wat geleerd!

In plaats van 256 IP-adressen in de 10-range, heb ik nu het dubbele (ja, min de host en de broadcast) door subnetmask aan te passen naar 255.255.254.0 :)
Dus 10.0.0.0/23

Ik dacht dat het deze was:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Subnet Mask - Explained

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CIDR subnetting FTW :)

Wacht maar tot je ontdekt wat er gebeurt als je er 255.255.252.0 of 255.0.0.0 van maakt :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
PcDealer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:16:
Ik heb wat geleerd!

In plaats van 256 IP-adressen in de 10-range, heb ik nu het dubbele (ja, min de host en de broadcast) door subnetmask aan te passen naar 255.255.254.0 :)
Dus 10.0.0.0/23
Dus toch nog wat geleerd van die hele inventaris: Cisco Home Lab setup :? >:) :P :+

/Flauw O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 16:45
Ik heb wat geleerd!

Dus 10.0.0.0/23

[YouTube: Subnet Mask - Explained]
Mooi man. :)
Ik had een collega die het niet handig vond dat ik wel eens iets anders dan een /24 (is een subnetmask van 255.255.255.0 gebruikte, omdat niet iedereen dat zou begrijpen. Maar nu heb ik een mooi filmpje. d:)b

Over subnet masks gesproken, in theorie kun je ook een 255.255.253.0 hebben, zou netwerkapparatuur daarmee overweg kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 14:56

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:48:
[...]

Over subnet masks gesproken, in theorie kun je ook een 255.255.253.0 hebben, zou netwerkapparatuur daarmee overweg kunnen?
Nee, want 253 is 11111101 en dat werkt niet. /22 is 11111111.11111111.11111100.000000000 (255.255.252.0)

Dus als jij 255.255.253.0 opgeeft zou dat niet geaccepteerd moeten worden.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Equator schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:12:
[...]

Nee, want 253 is 11111101 en dat werkt niet. /22 is 11111111.11111111.11111100.000000000 (255.255.252.0)

Dus als jij 255.255.253.0 opgeeft zou dat niet geaccepteerd moeten worden.
Ja, voor mensen is het ook niet werkbaar. Maar binair gezien zou het eigenlijk gewoon moeten kunnen, dan heb je alleen dat je rare sprongen krijgt in de netwerkadressen die in je subnet vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-05 14:56

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Nee, want het met een /22 heb je 00 00000000 als host adressen beschikbaar. En 01 00000000 is een host IP adres, dus het kan niet.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nee, dat kan helemaal niet.

Ik heb het filmpje niet gezien; maar het is een binair masker.

253 is 11111101 in binair

Je masker moet altijd “links” de 1tjes hebben, wat je netwerkadres bepaalt en rechts de 0tjes die je hostadres bepalen.

dus 0, 128,192, 224, 240, 248 en 252 zijn valide waardes, maar niks anders.

Vandaar ook dat 255.255.255.0 ook een /24 heet: 24 x 1tje aan de “linkerkant”.

255.255.255.128 is een /25. (Extra 1tje erbij, eerste drie 8-bit tupels zijn allemaal 1, en 128 is 10000000 in binair)

[edit]
Excuus voor de overbodige toevoeging. Je was de laatste reactie op de vorige pagina, dus op mobiel had ik nog niet gezien dat de anderen het al hadden uitgelegd.

[ Voor 22% gewijzigd door Keypunchie op 25-09-2023 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@dextertje In theorie zou je het kunnen implementeren, maar je introduceert dan wel een hoop complexiteit, je moet dan namelijk de positie van alle bits gaan bijhouden om ambiguïteit te voorkomen.

Je moet dan expliciet bijhouden dat 11111110 en 11111101 andere maskers zijn, terwijl ze 2 gelijke lengte resultaten voor host- en netwerkadres geven.

Zonder dat geeft een ander masker altijd een andere lengte host-adres/netadres, dus geen ambiguïteit en je hebt altijd unieke waarde voor andere maskers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Keypunchie schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:33:
Nee, dat kan helemaal niet.

Ik heb het filmpje niet gezien; maar het is een binair masker.

253 is 11111101 in binair

Je masker moet altijd “links” de 1tjes hebben, wat je netwerkadres bepaalt en rechts de 0tjes die je hostadres bepalen.
(..)
Even voor de duidelijkheid: ik weet wel dat 253 niet gebruikt wordt in een subnet mask. Het zou ook wel lastig worden in een CIDR-notatie (255.255.253.0 wordt dan iets van /22+/24).
Maar theoretisch hoeven de 1tje niet per se links, waarom kun je niet een subnet hebben van (binair) 111111111.11111111.11111101.00000000?
Voor 10.0.0.0/255.255.253.0 zou dan gelden:

00001000.00000000.0000000.00000000 is dat, binair.
00001000.00000000.0000010.00000000 valt dan niet onder het dat subnet,
00001000.00000000.0000011.00000000 ook niet, maar
00001000.00000000.0000001.00000000 wel, net als
00001000.00000000.0000100.00000000 en
00001000.00000000.0000101.00000000

decimaal: maar 10.0.2.x en 10.0.3.x vallen dan niet in het subnet, maar 10.0.1.x, 10.0.4.x en 10.0.5.x wel.
Waarom zou dat niet kunnen?

Theoretisch kan het sowieso. Werkbaar is het niet echt voor mensen, maar computers zouden er geen probleem mee hoeven hebben.
Is er een RFC of iets, waarbij staat dat een subnetmask binair alleen links 1'tjes mag hebben en rechts 0-en?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Het masker pakt je ip-adres en splitst het in netwerk en hostadres
Laten we het voor het gemak 4 bits maken. (heb je 16 waarden)

1111 als adres met subnet masker
1110 is netwerkadres “7” (111) en adres 1 (1)
Dit is hoe het werkt, alles gemaskeerd met een 1 is het netwerkadres. alles (niet) gemaskeerd is het hostadres.

Nu met jouw voorgestelde maskers:

1111 als adres met subnetmasker
1101 is netwerkadres 7 (111) en adres 1 (1)

1011 is … netwerkadres 7 (111) en adres 1 (1)

nou, voor 1111 en masker 0111 geldt weer hetzelfde: verschillende subnetmaskers geven hetzelfde resultaat.

Dat is geen wenselijke uitkomst, je wilt juist, onambigu, je netwerk splitsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Keypunchie op 25-09-2023 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
Keypunchie schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:42:
Het masker pakt je ip-adres en splitst het in netwerk en hostadres
Laten we het voor het gemak 4 bits maken. (heb je 16 waarden)

1111 als adres met subnet masker
1110 is netwerkadres “7” (111) en adres 1 (1)
Dit is hoe het werkt, alles gemaskeerd met een 1 is het netwerkadres. alles (niet) gemaskeerd is het hostadres.
Normaal gesproken zou je dan 1110 als adres hebben met als subnet mask 1110. (Vergelijk met subnet 10.0.0.0/255.255.255.0, dat noem je ook niet 10.0.0.255/255.255.255.0)
Dan heb je 2 hostadressen: 1110 en 1111 (14 en 15)
Nu met jouw voorgestelde maskers:

1101 is netwerkadres 7 (111) en adres 1 (1)
Je zou dan 1101/1101 als subnet hebben, met de adressen 1101 en 1111 (13 en 15).
1011 is … netwerkadres 7 (111) en adres 1 (1)
Nee, dan heb je als adressen in het subnet: 1011 en 1111 (11 en 15).

een subnetmask van 1101 verdeelt een 4-bits netwerk in 8 subnettten:
0000 en 0010 (0 en 2)
0001 en 0011 (1 en 3)
0100 en 0110 (4 en 6)
0101 en 0111 (5 en 7)
1000 en 1010 (8 en 10)
1001 en 1011 (9 en 11)
1100 en 1110 (12 en 14)
1101 en 1111 )13 en 15)

Een subnetmask van 1001 zou een 4-bits netwerk in 4 subnetten verdelen:
0000, 0010, 0100 en 0110 (0, 2, 8 en 10)
0001, 0011, 0101 en 0111 (1, 3, 5 en 7)
1000, 1010, 1100 en 1110 (8, 10, 12 en 14)
1001, 1011, 1101 en 1111 (9, 11, 13 en 15)

Voor menselijke verwerking super onhandig, maar theoretisch verder geen bezwaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
10.0.0.0/255.255.255.0, dat noem je ook niet 10.0.0.255/255.255.255.0)
Nee, dat noem je /24, omdat de eerste 24 bits een 1 zijn.

Je kunt inderdaad jouw implementatie gaan doen, maar dan is het geen masker meer, maar een complexe verdeelsleutel. In ieder geval ben je mij kwijt hoe je dat met een simpele bit AND voor elkaar kunt krijgen, zonder tegen de ambiguiteit aan te lopen.

Maar zo sterk ben ik dan ook weer niet in binair...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Keypunchie schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:06:
[...]

Nee, dat noem je /24, omdat de eerste 24 bits een 1 zijn.
Ik had het erover dat je normaal gesproken het eerste adres in een subnet noemt, dus 0.0.0.0/24 noem je 10.0.0.0/24 (of /255.255.255.0) en niet 10.0.0.255/24
Je kunt inderdaad jouw implementatie gaan doen, maar dan is het geen masker meer, maar een complexe verdeelsleutel. In ieder geval ben je mij kwijt hoe je dat met een simpele bit AND voor elkaar kunt krijgen, zonder tegen de ambiguiteit aan te lopen.

Maar zo sterk ben ik dan ook weer niet in binair...
Die ambiguiteit heb je wel met een CIDR, maar niet met een subnet mask.

De voorbeelden die ik noemde, zijn eigenlijk wel masks, maar geen "non-contiguous masks". Heb er even naar gezocht, in RFC950 geven ze als voorbeeld een netmask van 255.255.255.88 (binair: 11111111.11111111.11111111.01011000)
Daar zitten 27 '1'-tjes in, maar het is niet de standaard /27.

Zie ook hier: http://www.tcpipguide.com...dSubnetCalculations-4.htm

In een latere RFC, over Classless Inter-domain Routing, rfc4632 werd gesteld in sectie 5.1 dat de class 'contiguous' moest zijn voor route advertisements.

Er schijnen dus wel oudere apparatuur en oudere OS'en te zijn die een non-contiguous subnet ondersteunden.

Ik kan ook wel dingen bedenken, dat je een ongebruikelijk mask wilt. Bijvoorbeeld, je wilt dat al je accesspoints 10.1.x.222 hebben. Dan zou je aan je DHCP-server kunnen opgeven dat deze adressen moet uitdelen met als adres 10.1.0.222/255.255.0.255
Ik geloof dat dit soms wel kan in ACL's, maar ik heb even niks om het mee te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

dextertje schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:48:
[...]

Why not? Dan kom ik uit op 10.0.0.0/22 eindigend op 10.0.3.254:
https://www.adminsub.net/...or/10.0.0.1/255.255.253.0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dextertje
PcDealer schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:04:
[...]

Why not? Dan kom ik uit op 10.0.0.0/22 eindigend op 10.0.3.254:
https://www.adminsub.net/...or/10.0.0.1/255.255.253.0
10.0.0.0/22 is 10.0.0.0/255.255.252.0, klik maar op je link en kijk nog eens goed wat er onder Netmask staat:

255.255.252.0 = 22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-05 12:07
In een 10.0.0.0/24 is 10.0.0.0 niet het eerste adres, 10.0.0.1 is het eerste adres en 10.0.0.255 is het broadcast adres. 10.0.0.0 is de naam van het subnet of het subnet ID.

Bij IPv6 is dat anders, daar kan je het eerste en laatste nummer ook als gewoon adres gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Hipska schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:58:
In een 10.0.0.0/24 is 10.0.0.0 niet het eerste adres, 10.0.0.1 is het eerste adres en 10.0.0.255 is het broadcast adres. 10.0.0.0 is de naam van het subnet of het subnet ID.

Bij IPv6 is dat anders, daar kan je het eerste en laatste nummer ook als gewoon adres gebruiken.
Zoals je zelf al zegt; 10.0.0.0 is het broadcast adres. :) edit: oeps, vergissing.

Ik zei niet dat het een "gewoon" adres is, maar dat het het eerste adres in het subnet is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
Echt niet, het broadcast adres is bij /24 op .255 en de .0 is het subnet ID, het is geen adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Hipska schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:22:
Echt niet, het broadcast adres is bij /24 op .255 en de .0 is het subnet ID, het is geen adres.
Sorry, vergiste me, haha.
Ik had al een onderbuikgevoel dat er iets niet klopte. Je hebt sowieso gelijk over het broadcast adres.

Maar goed, netwerk-id, subnet-id, 't is in mijn optiek het eerste adres van een subnet, dat als netwerk/subnet-id gebruikt wordt. Prima als jij het anders vindt, ik vind het makkelijk om alles van 0.0.0.0 tot 255.255.255.255 een adres te noemen.

In RFC 4632 hebben ze het ook gewoon over adressen (bijvoorbeeld de tabel op pagina 7, of onder 6.1:

Consider the block of 524288 (2^19) addresses, beginning with
10.24.0.0 and ending with 10.31.255.255, allocated to a single
network provider,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
Een subnetblok is dan ook iets anders dan een subnet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
Hipska schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:51:
Een subnetblok is dan ook iets anders dan een subnet..
Oké, maar terug op of 10.0.0.0 in 10.0.0.0/24 een adres is: ja, dit subnet id is gewoon een adres, het subnet adres. Dat wordt op heel veel plekken zo gebruikt. Mocht je ergens een tekst vinden die dit als foutief bestempelt, dan lees ik dat graag! :)
Ik hou wel van een beetje semantisch geneuzel. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Hipska schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:58:

Voor zover ik weet mag je ervoor kiezen om het .0 adres ook te gebruiken, maar sommige softwarepakketten/apparaten schijnen daar niet helemaal goed mee om te kunnen gaan dus wordt er vaker voor gekozen om het niet te doen dan wel te doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
Idd, je kan het als adres gebruiken, maar beter niet doen ivm compatibiliteit.

O ja, ik zie net dat er iets niet duidelijk is; wanneer men in IP termen het over een adres heeft zonder verdere specificatie, dan ging ik (en waarschijnlijk vele anderen) er van uit dat men dan eigenlijk “host-adres” bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 09:33

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik meen ooit gelezen te hebben dat tegenwoordig openbare wifi-netwerken (waar je wel moet inloggen via een browser) eigenlijk gewoon veilig zijn. Althans:
- hacks van buitenaf zijn (bijna) niet mogelijk
- netwerksniffing werkt niet meer door https

Al kunnen/worden dergelijke netwerken natuurlijk wel vaak gemonitord (maar dat heeft geen invloed op je wachtwoorden etc. want, https)
Ook kun je vaak op dergelijke netwerken je hele VPN niet meer gebruiken (dan werkt je VPN helemaal niet)

Iemand zo on the top of their head enig idee? Of toch een apart topic openen?

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 19:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

letatcest schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:41:
Ik meen ooit gelezen te hebben dat tegenwoordig openbare wifi-netwerken (waar je wel moet inloggen via een browser) eigenlijk gewoon veilig zijn. Althans:
- hacks van buitenaf zijn (bijna) niet mogelijk
- netwerksniffing werkt niet meer door https

Al kunnen/worden dergelijke netwerken natuurlijk wel vaak gemonitord (maar dat heeft geen invloed op je wachtwoorden etc. want, https)
Ook kun je vaak op dergelijke netwerken je hele VPN niet meer gebruiken (dan werkt je VPN helemaal niet)

Iemand zo on the top of their head enig idee? Of toch een apart topic openen?
Zolang je alleen verbindingen maakt die "end-to-end" encrypted zijn, zoals over HTTPS dus, klopt dat inderdaad. Het maakt dan niet veel uit dat je WiFi-netwerk onversleuteld is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ik meen ooit gelezen te hebben dat tegenwoordig openbare wifi-netwerken (waar je wel moet inloggen via een browser) eigenlijk gewoon veilig zijn.
Er is met ieder netwerk een risico met "man-in-the-middle", alleen al vanwege DNS, dat je doorgaans door het lokale netwerk laat kiezen. Het is om de redenen die jij zegt wel minder dramatisch dan pak-em-beet 2010*

Threat modeling is hier belangrijk. Heel duur woord om te zeggen: wat zijn de risico's. Als jij inlogt op een openbaar wifi omdat je de treintijden even gaat checken... tsja. Ga je met je bedrijfslaptop met toegang tot gevoelige systemen aan de slag, misschien toch even de hotspot aan bij voorkeur.

Ook kun je het niet zonder context zien: een vreemd netwerk op met een ongepatchte browser en OS brengt weer meer risico dan wanneer je patches up to date zijn.

Al-met-al zou mijn advies zijn voor een voorkeur:
1) Vertrouwd netwerk
2) Hotspot
3) Openbaar Wifi *met* een wachtwoord (cafestijl)
4) Openbaar Wifi zonder wachtwoord met login/captive portal.
5) Wachtwoordloos wifi.

3 tot en met 5 zou ik met bedrijfsmiddelen alleen doen als je aanvullende beveiligingen hebt, zoals een VPN, zodat al je verkeer getunneld wordt. En als je voor je werkzaamheden vaak toegang nodig onderweg nodig hebt, zou je werkgever ook echt je data-abonnement moeten betalen (in directe of indirecte vorm).

*In 2010 kwam je vaak genoeg wel eens in het wild een onbeveiligd Wifi tegen, waarbij de routerinterface benaderbaar was en dan ook nog op admin/admin stond en je heeeeel simpel gewoon met iedereen kon meelezen met basic tooltjes. Of Keypunchie dat wel eens gedaan heeft, laten we in het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Keypunchie schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:56:
[...]

Er is met ieder netwerk een risico met "man-in-the-middle", alleen al vanwege DNS, dat je doorgaans door het lokale netwerk laat kiezen. Het is om de redenen die jij zegt wel minder dramatisch dan pak-em-beet 2010*

Threat modeling is hier belangrijk. Heel duur woord om te zeggen: wat zijn de risico's. Als jij inlogt op een openbaar wifi omdat je de treintijden even gaat checken... tsja. Ga je met je bedrijfslaptop met toegang tot gevoelige systemen aan de slag, misschien toch even de hotspot aan bij voorkeur.

Ook kun je het niet zonder context zien: een vreemd netwerk op met een ongepatchte browser en OS brengt weer meer risico dan wanneer je patches up to date zijn.

Al-met-al zou mijn advies zijn voor een voorkeur:
1) Vertrouwd netwerk
2) Hotspot
3) Openbaar Wifi *met* een wachtwoord (cafestijl)
4) Openbaar Wifi zonder wachtwoord met login/captive portal.
5) Wachtwoordloos wifi.

3 tot en met 5 zou ik met bedrijfsmiddelen alleen doen als je aanvullende beveiligingen hebt, zoals een VPN, zodat al je verkeer getunneld wordt. En als je voor je werkzaamheden vaak toegang nodig onderweg nodig hebt, zou je werkgever ook echt je data-abonnement moeten betalen (in directe of indirecte vorm).

*In 2010 kwam je vaak genoeg wel eens in het wild een onbeveiligd Wifi tegen, waarbij de routerinterface benaderbaar was en dan ook nog op admin/admin stond en je heeeeel simpel gewoon met iedereen kon meelezen met basic tooltjes. Of Keypunchie dat wel eens gedaan heeft, laten we in het midden.
toon volledige bericht
Top, dank.
Overigens ga ik zelf praktisch altijd met mijn eigen hotspot (of nog liever: mobiel via usb aan laptop) online (zeker met databundels binnen Europa maakt het toch niks uit). Maar soms, als je bij een conferentie zit, dan gebruik ik ook wel eens de lokaal aangeboden wifi...

Het kwam voort uit een gesprek waarbij ik zei: ik meen dat een hotspot zonder wachtwoord met captive/portal tegenwoordig heel wat minder problematisch is dan vroeger (waarbij een routerinterface natuurlijk niet benaderbaar is). Maar nog steeds minder ideaal. Voor een avondje Netflixen geen probleem lijkt me.
En uiteraard ga ik uit van volledig gepatchte computers (al is dat... echt als ik zie hoeveel mensen updates/grades gewoon eeuwig wegklikken...)

Toch wel vreemd trouwens dat in veel gevallen je je VPN vaak niet meer kunt gebruiken via dat soort 'openbare' wifi's (overigens, hoe zijn vpn-boeren te vertrouwen he.. zeker gratis vpn'etjes).

Edit:
Overigens er zijn natuurlijk veel van die aanbieders van hotel/conferntiecenterwifi's. Ben wel benieuwd naar de track records van die bedrijven. Lastig te vinden trouwens... eens betere zoektermen gebruiken geloof ik ;)

[ Voor 4% gewijzigd door letatcest op 21-11-2023 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Nee, voor Netflixen zou ik me echt geen zorgen maken, dat doe ik ook gewoon via het hotel-wifi.

Met VPN vergeet ik net iets te vaak dat mensen aan zoiets als NordVPN (een "vpn-dienst") denken, terwijl ik een bedrijfs-VPN (server beheerd door de IT-afdeling) bedoel.

VPN-diensten bieden ook geen extra veiligheid, naar mijn mening, maar extra privacy, omdat je daadwerkelijke lokatie beter verborgen blijft voor de websites die je bezoekt. Wat met name handig is voor streamingdiensten, uiteraard...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
letatcest schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:17:
Overigens ga ik zelf praktisch altijd met mijn eigen hotspot (of nog liever: mobiel via usb aan laptop) online (zeker met databundels binnen Europa maakt het toch niks uit). Maar soms, als je bij een conferentie zit, dan gebruik ik ook wel eens de lokaal aangeboden wifi...
Een andere oplossing kan zijn een klein OpenWrt device mee te nemen en die als client laten verbinden met het hotel-wifi. Die kun je wired of wireless weer doorzetten, en op je OpenWrt device zet je alles op qua VPN/DoH/DoT etc.
Toch wel vreemd trouwens dat in veel gevallen je je VPN vaak niet meer kunt gebruiken via dat soort 'openbare' wifi's (overigens, hoe zijn vpn-boeren te vertrouwen he.. zeker gratis vpn'etjes).
Dit kom je in mijn ervaring steeds minder tegen, en draait meestal om het alleen toelaten van standaard-poorten als 443, 80, 53, etc. Als je je VPN via een van die poorten laat lopen kom je er vrijwel altijd nog doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Tom Paris schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:38:
[...]

Dit kom je in mijn ervaring steeds minder tegen, en draait meestal om het alleen toelaten van standaard-poorten als 443, 80, 53, etc. Als je je VPN via een van die poorten laat lopen kom je er vrijwel altijd nog doorheen.
Ah, ok. Ik heb ooit een WireGuard-autostart aan mijn systemctl toegevoegd, maar soms is dat toch onhandig... Nou ja, wg-down werkt prima. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
En uiteraard ga ik uit van volledig gepatchte computers (al is dat... echt als ik zie hoeveel mensen updates/grades gewoon eeuwig wegklikken...)
Geen probleem als het aan Windows 10 ligt : Die respecteert je wensen niet en drukt de teringbende er gewoon doorheen ook al wil jij dat liever op specifieke momenten zelf uitvoeren! :O :F :r

* nero355 geeft zijn Linux systemen op zo'n moment maar een extra knuffel en negeert die vieze rare Game PC toestand gewoon... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:28

3DDude

I void warranty's

Ik heb wat geleerd!

In plaats van 256 IP-adressen 254 >:) in de 10-range, heb ik nu het (510 IP-addressen dubbele door subnetmask aan te passen naar 255.255.254.0 :))
Dus 10.0.0.0/23 = 10.0.0.1 t/m 10.0.1.254 aan bruikbare IP's (waarvan je er een als Gateway mag kiezen :D).

[YouTube: Subnet Mask - Explained]
nice :)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

[...]
Edit:
Overigens er zijn natuurlijk veel van die aanbieders van hotel/conferntiecenterwifi's. Ben wel benieuwd naar de track records van die bedrijven. Lastig te vinden trouwens... eens betere zoektermen gebruiken geloof ik ;)
Die heten meestal Cisco Guest Services zoals https://www.cisco.com/en/...ity/emob30dg/GstSvc1.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 01:53
Ik hoop dat ik even een domme vraag mag stellen, ik heb net m’n rammelende router vervangen door een setup met twee Asus GT-BE98 routers. Aangezien ik 5E in de muren heb zitten verwachte ik dat ik op 1GB als backhaul zou zitten, maar nu ik het heb aangesloten werkt het op 10Gbit. Setup is AP Router boven -> 8 meter cat 6a kabel -> muur doos van voor 2003 -> ca 3 meter cat 5E 125 MHz kabel -> Router

Als het werkt, enige reden om de cat 5E kabel te vervangen? Ik zie niks in enige logs maar heb geen kabel tester thuis om te zien hoe slecht de verbinding is.

Die kabel is door de vorige bewoner aangelegd, aangezien we het in 2003 hebben gekocht vond ik het al vreemd dat er uberhaubt 5E in zit omdat dat uit 2001 komt (de standaard iig, geen idee of het al eerder werd verkocht)

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Ik zou daar op zijn minst CAT6 250 MHz kabel van maken voor de zekerheid, want die doet t/m 55 meter gewoon 10 Gbps zonder enig probleem! :)

Tenzij het vanaf een SFP+ naar RJ45 module komt, want dan zit je aan een 30 meter limiet door de module zelf !!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Als het werkt, dan werkt het.

Misschien nog wat stabiliteitstesten (zie je fluctuerende ping/packetdrops als het over dit kabeltje gaat), maar het is maar 3m en blijkbaar een echt kwaliteitskabeltje.

(de classificatie geeft het *minimum* aan wat een kabel moet aankunnen)

[ Voor 15% gewijzigd door Keypunchie op 05-12-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XQ!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:29

XQ!

Is er iemand die mij kan vertellen welke mesh systeem beter is voor mijn use case? Ik heb namelijk tijdens BF sale een TP-Link X20 3-pack (160 EUR) en TP-Link XE75 3-pack (331 EUR) gekocht. Wellicht handig om ook het volgende mee te nemen:
  • Loze leidingen naar elke kamer. De mesh routers worden dus met ethernet backhaul aangesloten
  • Weinig kennis over routers/network over het algemeen... wil graag een all-in-one solution met een consumer friendly app
  • ISP is Ziggo met 500 mbps
  • Woon niet in een apartement, dus geen last van crowded wi-fi channels
  • Hecht veel waarde aan een (snelle en) stabiele verbinding met seamless roaming. Al begrijp ik dat het client based is en niet zozeer afhangt van de AP's
Ik neig naar de X20 gezien de stap naar XE75 voornamelijk betere wireless backhaul (tri band) als voordeel heeft... of zie ik hier iets over het hoofd? Zal de dual band X20 mijn snelheid negatief beinvloeden?

Dank alvast! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
XQ! schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:46:
Is er iemand die mij kan vertellen welke mesh systeem beter is voor mijn use case? Ik heb namelijk tijdens BF sale een TP-Link X20 3-pack (160 EUR) en TP-Link XE75 3-pack (331 EUR) gekocht.
Zijn dat deze twee :
- uitvoering: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 s...
- uitvoering: TP-Link Deco XE75 (3-pack)

:?

De XE75 is dan IMHO de betere aankoop :)
Wellicht handig om ook het volgende mee te nemen:
  • Loze leidingen naar elke kamer. De mesh routers worden dus met ethernet backhaul aangesloten
  • Weinig kennis over routers/network over het algemeen... wil graag een all-in-one solution met een consumer friendly app
  • ISP is Ziggo met 500 mbps
  • Woon niet in een apartement, dus geen last van crowded wi-fi channels
  • Hecht veel waarde aan een (snelle en) stabiele verbinding met seamless roaming. Al begrijp ik dat het client based is en niet zozeer afhangt van de AP's
Ik neig naar de X20 gezien de stap naar XE75 voornamelijk betere wireless backhaul (tri band) als voordeel heeft... of zie ik hier iets over het hoofd? Zal de dual band X20 mijn snelheid negatief beinvloeden?
Maar als je toch alleen maar Accesspoints nodig hebt dan kon je net zo goed de uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) kopen IMHO en die heb je zelfs af en toe voor maar € 99 in verschillende aanbiedingen tekoop of in jouw geval via Ziggo gewoon! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XQ!

XQ!

nero355 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:07:
[...]

Zijn dat deze twee :
- uitvoering: TP-Link AX1800 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco X20 (set van 3 s...
- uitvoering: TP-Link Deco XE75 (3-pack)

:?

De XE75 is dan IMHO de betere aankoop :)

[...]

Maar als je toch alleen maar Accesspoints nodig hebt dan kon je net zo goed de uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) kopen IMHO en die heb je zelfs af en toe voor maar € 99 in verschillende aanbiedingen tekoop of in jouw geval via Ziggo gewoon! ;)
toon volledige bericht
Yes, het zijn inderdaad de producten uit de links!

Waarom is de XE75 eigenlijk beter dan de X20 als ik de wireless backhaul mesh functies niet gebruik?

De M4 ziet er inderdaad ook prima uit als bekabeld acces points. Zijn er dan totaal geen performance verschillen (buiten wellicht wat mindere coverage bij de M4) tussen de XE75 als ik het bekabeld gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
XQ! schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:43:
Yes, het zijn inderdaad de producten uit de links!
OK, dat scheelt weer :)
Waarom is de XE75 eigenlijk beter dan de X20 als ik de wireless backhaul mesh functies niet gebruik?
Wel of geen 6 GHz 802.11ax connectiviteit ;)
De M4 ziet er inderdaad ook prima uit als bekabeld acces points.
Zijn er dan totaal geen performance verschillen (buiten wellicht wat mindere coverage bij de M4) tussen de XE75 als ik het bekabeld gebruik?
Voor zover ik zie zijn het allemaal 2x2 Accesspoints aan de Client kant dus op het moment dat je ze als reguliere bekabelde Accesspoints gebruikt (Wat IMHO ook gewoon het beste is wat je kunt doen!) blijft alleen het 6 GHz verhaal over en eventueel wat LAN poortjes die (hopelijk) als Switch poorten kunnen dienen :)

Over de "Coverage" zou ik me niet al te druk maken, want je wilt sowieso niet keihard alle kanten op signaal hebben als je fatsoenlijke Roaming van je Clients wilt creëeren dus maak je daar niet al te druk over! ;)

Om je een voorbeeld te geven hoe het hier staat :
- 3 x In Wall Accesspoints
- Op 1 daarvan staat 2.4 GHz helemaal UIT !!
- Op de rest op de laagste waarde die nog steeds soms teveel is eigenlijk, want net 1 meter buiten het huis te bereiken, terwijl ik daar een Outdoor model voor heb!
- Overal 5 GHz op de hoogste waarde.

En dan natuurlijk nog alle Channels zo afgesteld dat ze elkaar niet in de weg zitten en de Outdoor Accesspoint op DFS Channels in Outdoor Mode :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XQ!

XQ!

nero355 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:06:
[...]

OK, dat scheelt weer :)

[...]

Wel of geen 6 GHz 802.11ax connectiviteit ;)

[...]

Voor zover ik zie zijn het allemaal 2x2 Accesspoints aan de Client kant dus op het moment dat je ze als reguliere bekabelde Accesspoints gebruikt (Wat IMHO ook gewoon het beste is wat je kunt doen!) blijft alleen het 6 GHz verhaal over en eventueel wat LAN poortjes die (hopelijk) als Switch poorten kunnen dienen :)

Over de "Coverage" zou ik me niet al te druk maken, want je wilt sowieso niet keihard alle kanten op signaal hebben als je fatsoenlijke Roaming van je Clients wilt creëeren dus maak je daar niet al te druk over! ;)

Om je een voorbeeld te geven hoe het hier staat :
- 3 x In Wall Accesspoints
- Op 1 daarvan staat 2.4 GHz helemaal UIT !!
- Op de rest op de laagste waarde die nog steeds soms teveel is eigenlijk, want net 1 meter buiten het huis te bereiken, terwijl ik daar een Outdoor model voor heb!
- Overal 5 GHz op de hoogste waarde.

En dan natuurlijk nog alle Channels zo afgesteld dat ze elkaar niet in de weg zitten en de Outdoor Accesspoint op DFS Channels in Outdoor Mode :)
toon volledige bericht
Super! Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg!

In dat geval wordt het of de M4 of XE75… zal eens even verdiepen in de 6 Ghz 802.11ax connectiviteit dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Hoop dat dit het juiste topic is maar wou even met jullie delen dat ik vandaag bij de Mediamarkt een TP-Link ax5400 heb gekocht na een aantal negatieve ervaringen met een acces point van Netgear (WAC 124) en een paar anderen, zolang ik maar binnen 30 dagen blijf in mijn beslissing kan ik ze gewoon terugbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdfeVeztIXKtUx0hG0Hnb5ww5kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXUC8caN1uY4l7fx7L6NVaYr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFs_0gEc_Tovoej7zBLr-69-UzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtF3w8izDhd904Anyc2x1qK4.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vriendin had telkens slechte wifi in onze slaapkamer en de camera bij de konijnen achterin de tuin werkte vaak niet goed, dit had ik eerst opgelost door een AVM FRITZ Repeater 2400 in de schuur te plaatsen. Maar dat was ook niet alles en boven bleef de wifi slecht vanwege de afstand, dus ben ik maar verder gaan lezen en zoeken tot ik deze 3-set tegenkwam met wel een hoog prijskaartje.

De installatie verliep erg makkelijk en snel via de app, heb er wel voor gekozen om het hoofdapparaat op de logeerkamer te zetten en niet in de meterkast bij de modem zelf. Het gastnetwerk word gebruikt om mijn 5GHz signaal te versterken, want anders kon je ze niet splitten van elkaar :).

Het tweede apparaat staat in de keuken en dan uiteindelijk staat de derde in de schuur, dit waren precies de wifi deadzones voor ons.

Plattegrond hoe alles staat:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar als ik nu een speedtest doe in de slaapkamer haal ik mooie snelheden over de wifi en het bereik is volledig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHKvANolzNKQofc4YBelyZDivqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOppU1quykV5VZj37DfQipOT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd hoe we er over twee weken over denken, tot nu toe merk ik in de dekking al een mega verschil maar ook in de snelheid van alles! Als dit zo blijft ben ik zeer tevreden.. oOo

[ Voor 8% gewijzigd door G_Dragon op 22-12-2023 08:30 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
G_Dragon schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 00:25:
Hoop dat dit het juiste topic is maar wou even met jullie delen dat ik vandaag bij de Mediamarkt een TP-Link ax5400 heb gekocht na een aantal negatieve ervaringen met een acces point van Netgear (WAC 124) en een paar anderen, zolang ik maar binnen 30 dagen blijf in mijn beslissing kan ik ze gewoon terugbrengen.
Dat ding zou opzich niet slecht mogen zijn : https://www.netgear.com/business/wifi/access-points/wac124/ :)

Alleen een beetje raar dat iets dat als een Router met 3x3 Antennes overkomt een Accesspoint met 4x4 Antennes blijkt te zijn...?!
W-T-F :? :+
Mijn vriendin had telkens slechte wifi in onze slaapkamer en de camera bij de konijnen achterin de tuin werkte vaak niet goed, dit had ik eerst opgelost door een AVM FRITZ Repeater 2400 in de schuur te plaatsen. Maar dat was ook niet alles en boven bleef de wifi slecht vanwege de afstand, dus ben ik maar verder gaan lezen en zoeken tot ik deze 3-set tegenkwam met wel een hoog prijskaartje.
Het probleem is dat men alles maar via WiFi aan elkaar wil knopen, terwijl je gewoon kabels moet trekken en dan is er niks aan de hand !!! :P

Wat ik al eerder zei een paar berichten terug :
- Kabels trekken.
- Leuke goedkope Accesspoints regelen en allen bekabeld aansluiten.
- Hetzelfde doe je dan eventueel ook met een Outdoor model als je daar behoefte aan hebt.

En KLAAR!!! :Y)

Beter dan dat wordt het niet! ;)

In de zomer is dit mijn beste vriend in de tuin :
Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!

O+ :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Wel leuk dat jij ook een konijn in de tuin hebt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Te kleine vraag om een geheel eigen topic voor te openen vind ik, daarom maar even hier:

Heb nu nog een wifi 5 netwerk thuis (Netgear R7000 uit 2013 met freshtomato-firmware), maar dat wordt wat traag met steeds meer wifi 6E apparaten in huis (VR, laptops).

Daarom wil ik graag upgraden naar een goede 6E router/AP, maar dan wel één waar opensource firmware zoals OpenWRT of Freshtomato op kan draaien. Maar die lijk ik niet te kunnen vinden. Ligt dat aan mijn zoekskills of bestaat dit gewoon nog niet?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
Gizz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:15:
Daarom wil ik graag upgraden naar een goede 6E router/AP, maar dan wel één waar opensource firmware zoals OpenWRT of Freshtomato op kan draaien. Maar die lijk ik niet te kunnen vinden. Ligt dat aan mijn zoekskills of bestaat dit gewoon nog niet?
WiFi 6E met OpenWrt support ga je idd nog niet vinden, kwestie van weinig diversiteit in het aanbod en gesloten drivers. WiFi 6 (geen E) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Gizz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:15:
Heb nu nog een wifi 5 netwerk thuis (Netgear R7000 uit 2013 met freshtomato-firmware), maar dat wordt wat traag met steeds meer wifi 6E apparaten in huis (VR, laptops).
Ik begrijp deze logica niet :

Hoe kan iets traag worden vanwege een protocol/standaard waar het geen ondersteuning voor heeft ?!

Ik ken de Netgear Nighthawk R7000 redelijk goed en alle ellende die het arme ding heeft gehad qua firmware bugs, maar misschien zie ik iets over het hoofd :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@nero355 anders gezegd: eerder had ik niet zoveel last van de beperkingen van WiFi 5, maar we gebruiken de mogelijkheden van onze nieuwe clients nu niet optimaal. Zeker met wireless VR op een drukke 5Ghz band komt 6E mooi uit.

edit: om het nog wat concreter te maken; met onze nieuwste laptop op een meter afstand van de R7000 halen we net 380Mbit/s bij het kopiëren van een groot bestand vanaf een bedrade pc. Enigszins teleurstellende snelheid voor een netwerk dat verder gewoon gigabit is, inclusief een gigabit internetverbinding. Vandaar de wens (zeker ook met wireless VR erbij) om eens over te stappen naar iets nieuws :)

[ Voor 47% gewijzigd door Gizz op 28-12-2023 12:29 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stil hier :P

Heb gisteren bij nieuwbouwwoning schoonbroer & -zus een site survey voor de WiFi gedaan. Qua WiFi zelf geen bijzonderheden - enige wat WiFi meer blokkeert dan zwaar beton is HR++-glas (al gaat er wel wat door geisoleerd gasbetonblokken heen tussen de ramen op gevels zonder draagmuur), en als je absoluut geen AP wilt zien en ze dus op suboptimale locaties gaat plaatsen heb je er meer nodig dan als je ze hoog in het zicht plaatst. The usual :z

Gelukkig is de woning van goede bedrade infra voorzien, CatA stugge U/UTP met zuiver koperen 23AWG kern. Muv het schoenvetertje wat de installateur van de zonnepaneelinstallatie getrokken had - die <26AWG stranded Cat5 hing er in vergelijking maar slap bij. Maar wat opzien baarde was hoe lang de UTP was: de kabel naar zolder was 28.5m lang. Nu is dit zeker geen kleine woning - 200m^2 en 4 verdiepingen - maar ook geen krankzinnige villa: dit had ik niet verwacht.

Het is relevant in kader van vraag wat we >10Gbps binnenhuis nodig gaan hebben. 25GBASE-T bestaat en kan met Cat8.1 nog enigszins 'normaal' aangelegd worden - maar met Cat8.1 is maximale afstand 30m, waarbij zowel de installatie als patchcables meetellen. Met 28.5m hou je dus in totaal 1.5m over voor patchcables om daar nog aan te voldoen :o Ik voelde al aan dat die 30m wel eens uitdagend zou kunnen worden, maar had niet verwacht zo snel een praktijkvoorbeeld te zien. Natuurlijk is dit een bovengemiddeld grote woning, maar early adopters 25Gbps gaan waarschijnlijk niet mensen in sociale huurwoningen zijn - nog los van prijs internetabo gaat je je blauw mogen betalen om je LAN naar dat niveau op te krikken - dus daar zullen wel meer grote woningen te vinden zijn.

Puur voor schoonbroer en -zus maakt dit overigens niets uit, ze zijn niet eens van plan >1Gbps te nemen nu en de 10Gbps max met Cat6A vinden ze prima. Maar het onderstreept des te meer: ongeacht welke standaard voor 25Gbps of hoger in de LAN gebruikt gaat worden, er gaan nieuwe kabels nodig zijn. En die nieuwe kabels zullen soms bijna 30m en vast ook soms langer moeten zijn.

Mijn 5 cents is dat we richting single-fiber singlemode binnenhuis zouden moeten: een enkele LC-connector is niet dikker dan een fatsoenlijke Cat6-kabel dus je kunt ze kant-en-klaar trekken, dus je hoeft geen connectoren te lassen. Met dubbele fiber gaat dat je niet lukken - en om bidirectioneel over dezelfde fiber te werken moet je singlemode gebruiken, bidi over multimode is niet echt een ding. Komt bij dat fiber zuiniger is in verbruik, en als je geen leidingen hebt (nog steeds het geval in meerderheid van bestaande woningen :X ) een fiber veel makkelijker achter een plint weg te werken is dan een dikke koperkabel.
Tegenargumenten:
- tot nu toe is vrijwel alle fiber binnenhuis (nouna: in kantoren en datacenters) multimode, want makkelijker om mee te werken en goedkopere optics.
- de industry pusht voor single-fiber (en singlemode) binnenhuis vooral PON-oplossingen. Die snap ik in grote kantoren waar je daarmee veel switches uitspaart, maar wil je echt in een thuissituatie met een handjevol aansluitingen een heuze OLT configureren in je routertje en dan per client een ONT?

Les van de afgelopen 25 jaar in networking (hell: alle tech) is dat de technisch beste oplossing niet altijd wint, maar de oplossing waar meeste 'massa' achter zit, en dat de trend duidelijk richting consolidatie gaat: zo min mogelijk verschillende technologieen en standaarden. In dat geval zou PON binnenhuis wel eens de beste kaarten kunnen hebben, want letterlijk miljoenen aansluitingen en duizenden monteurs die de tech kennen en tooling ervoor hebben. Maar vooralsnog is dit onontgonnen gebied en ik roep "25GBASE-BX", vooral omdat dat dezelfde fysieke infra gebruikt als PON (singlemode dus). We zullen zien hoe het uitpakt :7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

dion_b schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:17:
Stil hier :P

maar met Cat8.1 is maximale afstand 30m, waarbij zowel de installatie als patchcables meetellen.
De theoretische maximale afstand. Je moet er geen 10 meter patch kabel aan hangen, maar als het totaal uitkomt op 31m gaat dat gewoon werken.

Tijdens LAN parties regelmatig 1gbps over 130~140m werkend gekregen over ‘less than ideal’ UTP.

Wat voornamelijk van belang is, is dat je dikke stoorzenders weg houdt van de kabel (3F motor, 15m langs een kabel die 3000w continu doet, etc).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JackBol schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 13:26:
[...]

De theoretische maximale afstand. Je moet er geen 10 meter patch kabel aan hangen, maar als het totaal uitkomt op 31m gaat dat gewoon werken.

Tijdens LAN parties regelmatig 1gbps over 130~140m werkend gekregen over ‘less than ideal’ UTP.

Wat voornamelijk van belang is, is dat je dikke stoorzenders weg houdt van de kabel (3F motor, 15m langs een kabel die 3000w continu doet, etc).
Zodra ik een keer een excuus kan verzinnen om 25GBASE-T onderdeel op kosten van iemand anders te kopen wil ik hiermee gaan experimenteren. Het werkt met 20x hogere frequenties dan 1000BASE-T, dus demping is veel hoger en je marges evenredig kleiner. Ik merk al met 10GBASE-T dat het stukken gevoeliger is voor slechte kabels of slechte montage, dat zal op hogere frequenties alleen maar groter probleem worden. Maarja, hoe groot exact?

Mijn doel is overigens niet om te kijken wat hobbymatig misschien nog net lukt, maar exact omgekeerde: installatie richtlijnen opstellen die zo idiot-proof mogelijk zijn en bij benadering altijd gaan werken. Dan wil ik de uiterste grenzen uiteraard weten, maar er vervolgens verre van blijven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@dion_b ik zie geen makkelijke PoE oplossingen op glas ook wel als onhandig. Als je ziet wat hier aan APs en cameras hangt die ik niet los wil voeden...

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Let op de huisregels, te vinden in de OP van dit topic.
Veel plezier in de NT Kroeg. Proost :Y)