Acties:
  • +1Henk 'm!

• winflip
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-03 10:44
Werkgever is recent verhuisd, naar een nieuwbouw in 2 delen, verbonden met een fiber. De bouwers hebben al de staande datakast en de wanddatakast omgewisseld, in de wanddatakast is geen plaats om apparatuur in te zetten want de netwerkkabels naar het patchpaneel hebben nog een meter of 2 overschot, zit gewoon opgerold in die kast :|
Nu probeer ik de fiber connectie te maken, lukt niet. Eerste keer dat ik werk met fiber, maar ik denk dat ik alles uitgesloten heb dat mijn fout kan zijn. Op de kabel tussen de gebouwen staat OM3, dus ik verbind het patchpaneel met de switches met OM3 kabel. Switches naast elkaar en met mijn kabels werken normaal. Er zijn 3 pairs, dus 9 combinaties getest, niks werkt. Zie ik iets over het hoofd?

Edit: moest een kabel omdraaien, nu werkt het.

[Voor 3% gewijzigd door winflip op 19-05-2022 16:28]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je username zegt het al, flip en win!

Acties:
  • +5Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heerlijke terminologie...

Zit in security cursus (CISSP) en we hebben het over cloud computing. Valt genoeg over te zeggen. Dan de toekomst: we gaan weer richting lagere niveau's, en dan gaat het achtereenvolgens "Fog computing" en uiteindelijk "Mist computing" heten, wat weer verdacht lijkt op fat clients of in ieder geval gewoon weer LAN servers :')

Dit is terminologie van het NIST, een US-based instituut. Mijn constatering: ofwel er zit dudelijk geen Duitser in hun team, danwel er zit juist wel een Duitser erbij >:)

Geen idee waar ik het over heb? Zoek eens op wat "Mist" betekent in het Duits :+

[Voor 3% gewijzigd door dion_b op 01-06-2022 11:40]

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Haha, Nou, als een Duitser (of Nederlander) met een beetje accent "Fog Computing" zegt, dan kan dat ook heel verkeerd overkomen!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:19
dion_b schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:33:
Geen idee waar ik het over heb? Zoek eens op wat "Mist" betekent in het Duits :+
Wehehehe!!! _O_

Duidelijk door een of ander Marketing Department pikkie bedacht dus! _O- :') :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Klein vraagje als het mag;

Met een netgear WiFi orbi 6, kan daar fatsoenlijk native 4k content mee worden gestreamed via eigen netwerk. (Films van 100-120 gif)Wel nieuwbouw met op elke verdieping 1 mesh

[Voor 11% gewijzigd door Deruxian op 15-06-2022 08:19]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Deruxian schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:17:
Klein vraagje als het mag;

Met een netgear WiFi orbi 6, kan daar fatsoenlijk native 4k content mee worden gestreamed via eigen netwerk. (Films van 100-120 gif)Wel nieuwbouw met op elke verdieping 1 mesh
Ligt aan zoveel factoren dat je dit niet in de kroeg even kan uitleggen, omdat je ook nog eens gebruikt maakt van Mesh en daarnaast de gebruikte clients en interference van andere apparaten.

Maar theoretisch, jazeker wel, maar dat kon in goeie omstandigheden ook al met de "vorige" WiFi.
WiFi 6 is capable of a maximum throughput speed of 9.6 Gbps, compared to 3.5 Gbps on WiFi 5 and 600Mbps on WiFi 4.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Simpel rekensommtje: 120 Gigabyte aan film / 2,5 uur (denk ik dan zo) = +- 106 Mbps.

Natuurlijk valt daar wat aan te sleutelen, maar volgens mij is 100 Mbps geen gek getal om aan te denken.

En natuurlijk wil je ook nog ruimte hebben om iets anders te doen,. Nou, met Wifi 6 is dat heel haalbaar.

Of het in jouw opzet kan, dat moet je gaan meten. En kabeltjes trekken waar het maar een beetje kan. Al is het maar van de NAS in de kelder naar de Orbi aldaar en de TV op zolder naar de Orbi die je op de verdieping hebt. Elke stukje dat je niet draadloos hoeft te doen, scheelt weer.

Het liefst ook tussen de Orbi's onderling, maar dat dat niet kan is waarschijnlijk waarom je uberhaupt een mesh set hebt.

[edit]
Overigens is die 9,6 Gbps natuurlijk je reinste kul. Dat is domweg alle snelheden van alle radio's optellen. Een beetje alsof iemand je vraagt hoe hard je op de snelweg kan en dan zeggen "240 km/h": 120 de ene kant op, en 120 de andere kant op!

[edit2] (Of nou ja, misschien nog meer: 480, 4-baans, dus 4x120. Afijn. Het is duidelijk.

[Voor 31% gewijzigd door Keypunchie op 15-06-2022 15:47]

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:50
Ik wil een Intel X520 (Dell variant) middels een DAC verbinden met een TP-Link switch. De switch heeft 1Gbit SFP poorten, de X520 uiteraard 10Gbit SFP+ poorten.

Nu is de vraag: kan ik een SFP+ DAC kopen, of toch beter SFP? Ik lees nogal uiteenlopende verhalen over autonegotiation tussen 1Gbit en 10Gbit. Vooral een SFP+ DAC in een SFP poort lijkt vaak fout te gaan, waarbij je aan de SFP+ kant de link handmatig op 1Gbit moet forceren?

Wat is wijsheid? SFP DAC's zijn een stuk minder makkelijk verkrijgbaar, en een stuk duurder...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

I&^%$*&%^$*&-Mikrotik :(

Als je een nieuwe package enablet, wordt de default configuratie niet geladen. Voorbeeld: je enablet IPv6 (omdat je provider dat eindelijk in bridge mode aanbiedt). Prima, werkt. Maar ondanks dat er per default een stel veilige firewall rules in de configuratie staan, wordt die niet geladen :X

Opties:
1) factory reset, dan wordt wel default (overal) in geladen.
2) handmatig default configuratie nabouwen.

:N

Tijd voor een stel address-list add list=bad_ipv6 address= regels...

Edit:
En yup, alles gelukt - EINDELIJK een dansend schildpadje op www.kame.net :D
bijna 7 jaar nadat project om IPv6 te enablen op het werk aan sommige klanten opgeleverd was

[Voor 15% gewijzigd door dion_b op 29-06-2022 10:36]

Soittakaa Paranoid!

• nero355
Ik zou dat eens gaan bespreken in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie en indien nodig zelfs bij MikroTik als een bug melden! :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nero355 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:10:
[...]

Ik zou dat eens gaan bespreken in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie en indien nodig zelfs bij MikroTik als een bug melden! :)
Is bekend, was al gemeld.

Respons: geen bug maar feature, sommige mensen willen een blanco config bij installatie nieuwe module...

Soittakaa Paranoid!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat is op dit momentje het go to merk voor goed spul dat eenvoudig op te zetten is en en lang automatische updates gaat krijgen? Lees hier en daar wel over Ubiquiti en de Edgerouter. Maar heel eerlijk; tussen 9-5 vind ik het prima om te klooien met instellingen voor de baas, maar thuis moet het gewoon goed werken :).

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:22
Ronwiel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:06:
Wat is op dit momentje het go to merk voor goed spul dat eenvoudig op te zetten is en en lang automatische updates gaat krijgen? Lees hier en daar wel over Ubiquiti en de Edgerouter. Maar heel eerlijk; tussen 9-5 vind ik het prima om te klooien met instellingen voor de baas, maar thuis moet het gewoon goed werken :).
Het is vast vloeken in de kerk hier, maar de spullen die je van je provider krijgt :+

Voor m’n router thuis ben ik van Ubiquiti over aan het gaan naar pfSense, dat gaat qua updates wel goed. WiFi blijft Unifi, maar zonder automatische updates, dat is een loterij. Ik update die dingen alleen als er belangrijke security fixes in zitten.

De Edgerouter lijn is een beetje wisselend wat je hoort qua updates en of ze nu eol zijn. Bij m’n ouders een ER-X staan die al jaren zo goed als onderhoudsvrij draait.

Wat is je doel/wat wil je thuis allemaal draaien?

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
@gastje01 Zit nu met een Huawei router waar mijn werklaptop niet mee werkt. Die kan alleen connecten via 5Ghz of 2.4ghz a/b/c. Op m'n werk gaat alles wel goed, dus ligt aan de combi laptop/router.

Verder een appartement met 5Ghz bereik uitdagingen. En glasvezel is beschikbaar. Dus dacht mooi over te stappen op iets zonder modem functionaliteit zodat het budget in de router kan worden gestopt. Van wat ik tot nu toe gelezen heb neig ik naar Ubiquiti, maar ik weet gewoon dat dat één zondag leuk is en daarna wil ik er geen omkijken naar hebben.

Ik vermoed dat je dan snel bij iets van AVM terechtkomt. Redelijk spul, lange termijn support, maar je levert in op configsettings. En ze hebben keus wat betreft uitbreiding met mesh/AP. Jammer dat je de uitvoering: AVM FRITZ!Box 4060 (Internationaal model) dan weer niet netjes aan de muur kan bevestigen. En dat die maar 3 ethernetpoorten heeft.

Edit: wandbevestiging is zojuist opgelost https://www.amazon.nl/Wan...tz-3D-print/dp/B09VG15SDF. Neemt niet weg dat 3 ethernet poorten weinig. Wat zou de reden zijn dat AVM daar voor kiest?

[Voor 13% gewijzigd door Ronwiel op 14-01-2023 11:32]

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:22
@Ronwiel Dat klinkt alsof je met een setje APs al klaar bent als je Huawei router verder wel doet wat ie moet doen. WiFi uit en gaan.

Verder ben ik persoonlijk ook wel te spreken over Draytek. De gui is niet altijd even gebruiksvriendelijk maar eenmaal ingesteld doet t prima (lange tijd) wat het moet doen, verder ook niet heel duur.

• nero355
Ronwiel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 11:06:
Wat je zoekt bestaat niet in principe, tenzij je zelf wat gaat bouwen, maar ook daar komt soms een einde aan, want SoC die niet meer ondersteund kan worden en dergelijke... ;)

De term Wikipedia: Planned obsolescence is niet zomaar ontstaan tenslotte! :X

• Keypunchie
  • Niet online
Neemt niet weg dat 3 ethernet poorten weinig. Wat zou de reden zijn dat AVM daar voor kiest?
.
Hun markt is toch vooral consumenten, dus daar zijn ethernetpoorten steeds minder belangrijk. Ze pushen bij AVM ook zelfs lichtjes dat je de “repeater” AP’s draadloos verbind, ipv. bedraad.

En ach, als je echt meer poorten wilt dan hang je wel een (kleine) switch eraan, zeker als het een kantoor(tje) betreft.

[Voor 24% gewijzigd door Keypunchie op 14-01-2023 16:58]

• nero355
Keypunchie schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:56:
Hun markt is toch vooral consumenten, dus daar zijn ethernetpoorten steeds minder belangrijk. Ze pushen bij AVM ook zelfs lichtjes dat je de “repeater” AP’s draadloos verbind, ipv. bedraad.

En ach, als je echt meer poorten wilt dan hang je wel een (kleine) switch eraan, zeker als het een kantoor(tje) betreft.
Ik vind het al jarenlang sowieso maar een prutmerk en dat begint al bij de naam en laat staan de rest dus gewoon lekker vermijden! :Y) :w

• Keypunchie
  • Niet online
Oh, ik heb weinig klachten. Het spul werkt en is stabiel. Mijn huis is er vol mee.

Enige dat ik echt ondoorgrondelijk vind is hun software-beleid.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b koopt nieuwe switch, een D-Link DGS 1100-05PDV2

Alles ingeprikt, alles werkt gelijk zoals per default verwacht. Maar een van de poorten geeft oranje LED. Normaliter verwacht ik dat dat op 100Mbps link zit, maar nee, dat is het niet, netjes Gb. Dus pak ik stapel papierwerk erbij om te kijken of er iets zinnig over staat.

Man man man...

In een net mapje zitten vier documenten:
- onvermijdelijke Warranty and Safety Information
- verplichte declaration of conformity voor de nodige EMC en safety-zaken
- nog een declaration of conformity voor wireless radio (WiFi en bluetooth). Voor de duidelijkheid: switch is puur een switch, dus geen WiFi of bluetooth functionaliteit 8)7
- "Getting Started Guide"

Yay, die laatste lijkt geschikt. Maar dan. Guide telt 8 punten:
- desktop mounting
- rack mounting
- wall mounting
- switch grounding
- attaching power cord retainer
- connecting devices
- accessing the web user interface
- accessing the command line interface
En in kleine lettertjes: Availability is model and/or region-dependent

Nou, daar gaan we...
- desktop mounting:
Van toepassing, maar incorrect afgebeeld. Als je het doet als getoond heb je drie voetjes aan voorzijde en eentje op een hoek aan achterzijde en is je switch wankel :/
- rack mounting
Nope, betreft een 5-poorts switch
- wall mounting
Van toepassing. Plaatje klopt. Een papieren mal waarmee je gelijk gaatjes op correcte afstand boort, of zelfs een indicatie van afstand in cm zou erg nuttig geweest zijn maar ontbreekt.
- switch grounding
OK, dit klopt tenminste.
- attaching power cord retainer
Nope, nvt
- connecting devices
Ja, steek UTP kabels erin. Niks over welke LEDjes je kunt verwachten en wat ze betekenen.
- accessing the web user interface
Klopt en werkt as described
- accessing the command line interface
Welke seriele poort?

Snap dat ze generieke dingen willen hebben voor een reeks switches, maar dit is een aanfluiting. Voor meer documentatie moet je een QR-code scannen die naar een generieke deel van de D-Link website stuurt met zoekfunctie waar je modelnr moet invullen. O wee als je daar een spatie op de verkeerde plek hebt (zoals bijvoorbeeld wanneer je modelnr copy/paste uit bestelgegevens...)

Enfin, eindelijk handleiding gevonden. Oranje is afhankelijk van welke LED het is ofwel 10/100Mbps danwel PoE device aangesloten maar negotiation failure. Blijkt toch 10/100 te zijn, icm moederbord dat aggressief naar 10/100 gaat in standby.

Soittakaa Paranoid!

• nero355
dion_b schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:47:
* dion_b koopt nieuwe switch, een D-Link DGS 1100-05PDV2
Daar ging het al fout! >:) :+
- nog een declaration of conformity voor wireless radio (WiFi en bluetooth). Voor de duidelijkheid: switch is puur een switch, dus geen WiFi of bluetooth functionaliteit 8)7
Dan heb je een ouderwetse Switch gekocht, want als ik Ubiquiti mag geloven gaan we met zijn allen straks vanaf onze telefoon via Bluetooth met onze netwerkapparatuur verbinden om vervolgens de boel een soort Quick Setup vanuit een app te geven... :') _O-

W-T-F... :X How about... NO. :| :F

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Was niet m'n eerste keus, maar aanbod aan kleine switches met standards-based PoE PD en PoE PSE passthrough dat ook managed is, is op de vingers van een redelijk geamputeerd hand te tellen. Om precies te zijn dit en de Netgear GS105PE. Die laatste lijkt uit het assortiment, kan maar bij een obscure winkel nog besteld worden voor teveel geld. Oh, en de UniFi USW-Flex... Dus dan alsnog aan de D-Link...
[...]

Dan heb je een ouderwetse Switch gekocht, want als ik Ubiquiti mag geloven gaan we met zijn allen straks vanaf onze telefoon via Bluetooth met onze netwerkapparatuur verbinden om vervolgens de boel een soort Quick Setup vanuit een app te geven... :') _O-

W-T-F... :X How about... NO. :| :F
Ik snap wel waar ze naartoe willen en zo gek is het niet in het prosumer/SOHO-segment, aangezien daar vaak niet de kennis is om bij verprutste configuratie de boel eenvoudig in-band (laat staan met seriele console) te herstellen. Maar zolang grootste oorzaak van die verprutsing komt van hun eigen updates, mogen ze dat IMHO eerder gaan oplossen dan extra hardware toe te voegen als workaround.

Soittakaa Paranoid!

• nero355
dion_b schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:54:
Was niet m'n eerste keus, maar aanbod aan kleine switches met standards-based PoE PD en PoE PSE passthrough dat ook managed is, is op de vingers van een redelijk geamputeerd hand te tellen. Om precies te zijn dit en de Netgear GS105PE. Die laatste lijkt uit het assortiment, kan maar bij een obscure winkel nog besteld worden voor teveel geld. Oh, en de UniFi USW-Flex... Dus dan alsnog aan de D-Link...
Opzich hebben ze wel een mooie HP achtige service qua Garantie : https://eu.dlink.com/nl/n...es-gigabit-smart-switches

Kan Ubiquiti nog wat van leren met hun UniFi reeks! :)

De Netgear GS105PE/GS108PE zijn inderdaad EOL en vervangen door duurdere modellen... :/

Ik heb deze : uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
Maar dan toen die nog gewoon € 100 was en niet € 140 bijna! :|
Ik snap wel waar ze naartoe willen en zo gek is het niet in het prosumer/SOHO-segment, aangezien daar vaak niet de kennis is om bij verprutste configuratie de boel eenvoudig in-band (laat staan met seriele console) te herstellen. Maar zolang grootste oorzaak van die verprutsing komt van hun eigen updates, mogen ze dat IMHO eerder gaan oplossen dan extra hardware toe te voegen als workaround.
Als je een reeks profileert als Enterprise oplossing dan moet je bij mij niet aankomen met meuk dat op een 13-in-1 dozijn Mesh setje voor de gemiddelde consument hoort! :') _O- :F

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Let op:
Let op de huisregels, te vinden in de OP van dit topic.
Veel plezier in de NT Kroeg. Proost :Y)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee