Dat kon ik natuurlijk niet weten

In jouw voorbeeld speelt ook dat je tweede generatie WiFi-5 apparatuur met eerste generatie WiFi-7 vergelijkt.
Tweede generatie als in SoC / radio / ...? Niet tweede generatie AC in ieder geval (AC wave 2 was volgens mij de officiële naam?). Dat was bij UniFi de NanoHD en InWall HD.
Als je de eerste lompe heethoofden van WiFi-5 zou nemen zou het verschil kleiner tot afwezig zijn. De nieuwere tweede generatie chips zijn kleiner, zuiniger en juist daardoor goedkoper, maar het zal de nodige maanden duren voor die in retail producten terecht komen, al helemaal bij een vendor als Ubiquiti met relatief trage productcyclus.
Bij AC hebben ze inderdaad ook nog een AC model met Broadcom chip gehad. Maar volgens mij was die juist wel vrij snel vervangen? Of in ieder geval zijn die al zeker 5 jaar EOL terwijl de opvolgers (AC Lite, AC LR, AC Pro) nog steeds supported zijn.
En bij 6 en 7 hebben ze ook wel sneller iteraties gedaan. U6 ("Lite") is na een jaar of zo al opgevolgd door de U6+. En de U7 Pro / Pro Max hebben ook al opvolgers (Pro XG en XGS). Maar ik weet natuurlijk niet of daar uberhaupt een andere chip in zit (ze hebben wel een volledig ander design / radio ontwerp op basis van lessen geleerd uit de E7 / enterprise).
Zolang we steeds meer en meer willen gaat iedere toename aan efficiëntie daardoor opgeslokt worden. Daar hoef je natuurlijk niet in mee te gaan: als die WiFi-5 spullen waar je tevreden mee bent nog voldoen kun je die beter houden.
Ze hebben intussen de communi gedaan

("9 jaar in januari"). Niet dat ze perse vervangen moeten (want heb zoals gezegd de snelheid niet nodig en ze zijn nog supported). Grootste "issue" is dat ze zo oud zijn dat ze (nog net) via passive PoE gevoed worden.
Nieuwe revisie met 802.3af support zijn ze gaan produceren vanaf ergens eind september 2016. Ik heb in januari 2017 "blijkbaar" nog uit een oude batch gekocht. Maar anderzijds is dat ook niet perse een issue want de net zo oude switches leveren dat ook (maar ook 802.3af/at). Maar ook die switches vervangen wordt wel eens interessant (niet dat 2,5Gbit/s nodig is, maar...

).
De industry moet desondanks uitstoot verlagen. O.a. EU Ecodesign regulations schrijven voor dat HiNA (high network availability) apparatuur als APs maar ook modems, gateways etc per 2027 max 7W mogen gebruiken in networked standby. Dat is ook sleutel tot lager verbruik: ook al blijft je piek verbruik gelijk of neemt het (door die derde radio) iets toe, in een residentiële situatie staat dit spul overgroot deel van de tijd uit z'n neus te eten en door dan slim dingen terug te schalen (1x1 SISO modussen, overbodige CPU cores uitschakelen en de resterende laag klokken etc) kun je zonder prestaties of gebruikservaring aan te tasten toch verbruik over tijd fors verlagen.
Het jammere daarbij is dus wel dat het verplicht moet worden en het nieuwe / andere oplossing zijn waardoor het verbruik verlaagd wordt, en niet direct "zuiniger". Want dingen die je noemt als SISO bij laag gebruik of CPU cores uitschakelen kun je (in principe) ook bij AC hardware doen die dan ook gewoon zuiniger wordt. Dus wifi 7 is dan nog steeds onzuinig (ook idle/standby). En de zaken om dat te verbeteren zijn "extra's" en niet inherent zuiniger.
Maar sure. Met nieuwe innovaties op chip design zou je hetzelfde kunnen zeggen. Als je die kleinere / zuinigere productieprocessen toepast op een nieuw te ontwerpen AC chip....Plus zodra je >2.5Gbps overweegt, kijk dan naar glas interconnects ipv koper. Dit is met name van belang bij de 10GbE links tussen ONT en gateway bij wholesale XGS-PON verbindingen waar de koperen LANpoort meer verbruikt dan de PON WAN.
Dat is dan ook wel een interessant gegeven ja. Niet alleen bij wholesale denk ik dan, als ik je goed begrijp, maar uberhaupt steeds meer. Want ik neem aan dat je doelt op dat de klant een ONT + router heeft i.p.v. een combi apparaat? En bv Delta is ook van "combi" aan het afstappen naar een losse ONT met losse router (en naar ik aanneem gewoon 2x RJ45 / koper).
Voordeel voor de klant is dan weer makkelijk een eigen router gebruiken zonder eigen ONT. Maar dat zou ook kunnen als je een DAC zou gebruiken tussen ONT en router.