Populariteit van 25GbE over UTP zie ik de komende 10 jaar niet gebeuren. De huidige toepassing van 25GbE is voornamelijk intra-rack (ToR naar node) bekabeling, en dat is allemaal twinax.dion_b schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:13:
[...]
Zodra ik een keer een excuus kan verzinnen om 25GBASE-T onderdeel op kosten van iemand anders te kopen wil ik hiermee gaan experimenteren. Het werkt met 20x hogere frequenties dan 1000BASE-T, dus demping is veel hoger en je marges evenredig kleiner. Ik merk al met 10GBASE-T dat het stukken gevoeliger is voor slechte kabels of slechte montage, dat zal op hogere frequenties alleen maar groter probleem worden. Maarja, hoe groot exact?
Mijn doel is overigens niet om te kijken wat hobbymatig misschien nog net lukt, maar exact omgekeerde: installatie richtlijnen opstellen die zo idiot-proof mogelijk zijn en bij benadering altijd gaan werken. Dan wil ik de uiterste grenzen uiteraard weten, maar er vervolgens verre van blijven.
Tuurlijk gaat er een tweaker met teveel geld wel 25GbE leggen, maar als je het onderhoudsvrij voor iemand anders wilt doen, zou ik persoonlijk bij horizontale UTP weg blijven.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt