Stil hier...
Afgelopen weekend mogen stoeien met de meest fysieke aspecten van netwerken: bekabeling aanleggen/vervangen in nieuwe huis van vriendin van me.
Wat een drama
Nu heb ik zelf twee linkerhanden en verpruts ik vrijwel alles waarvan de input niet binair is, maar dan nog was dit erg. Woning is betrekkelijk recent (jaren '90) en in hogere prijssegment, met bij eerste bouw blijkbaar bijbehorend kwaliteitsniveau van afwerking. Maar ze hebben ook een aanbouw laten doen. Structureel staat het gelukkig als een huis, maar het leidingwerk...
In de studeerkamer op 1e verdieping in de aanbouw zat een drievoudige wanddoospaneel. Links telefoon, midden coax, rechts schijnbaar Ethernet. Wens was om daar in ieder geval goede, Gb-geschikte Ethernet te hebben, met als nice to haves een tweede UTP en goede coax. Telefoon mocht opgeofferd worden. Kinkt simpel: bestaande Ethernet controleren, indien niet goed, kabel en/of doos vervangen, coax controleren, indien niet goed, kabel en/of doos vervangen en telefoonkabel door Cat6 UTP met RJ45 doos vervangen.
Maar...
- ondanks RJ45 paneel zat er niets op rechterdoos aangesloten. Na wat porren met trekveer in de leiding bleek dat helemaal dicht te zitten.
- vervolgens de twee bestaande kabels gevolgd. Die liepen in de aanbouw netjes in 5/8 leidingen, maar in de meterkast kwamen ze geheel los binnen. Blijkbaar vond Beun de Haas bv het niet nodig om de leidingen door te trekken naar bestaande bouw

- de kabels liepen niet alleen los naar meterkast, maar zaten ook behoorlijk strak om obstakels heen. Bij poging om met de telefoniekabel mijn lichtste trekveer voorzichtig richting meterkast te krijgen moest ik te hard trekken aan de kabel en brak die.
- dan maar de trekveer voorzichtig verder door proberen te duwen en kijken of we het ergens op konden vangen. Nope, trekveer verdween dieper en dieper in de muur, zo te horen tussen meterkast en WC ernaast, maar aangezien een gasleiding overduidelijk als 'luidspreker' diende voor al die geluiden kan het ook elders tegen de leiding geschuurd hebben. Totdat het niet meer ging. Dan maar terugtrekken. Ging prima tot op bepaald moment, daarna ook niet meer: jawel, trekveel met zichzelf in de muur in de knoop

- laatste kans: met de coaxkabel m'n andere trekveer erdoor krijgen. Deze keer heel voorzichtig tegelijk vanuit meterkast getrokken en vanuit studeerkamer geduwd. Het ging een meter goed. En nog een meter goed. Maar ergens in derde meter konden we niet verder trekken in meterkast. Wel verder duwen vanuit studeerkamer. Niet zo'n goed idee: opeens ging de andere trekveer meebewegen. En toen we het geheel terug probeerden te trekken omdat het niet verder leek te gaan ging dat ook na half metertje niet meer: jawel, we hadden twee trekveren en een coaxkabel (die deze keer wel vast bleef aan de trekveer) met elkaar in de muur in de knoop
Gezien tijdsdruk hebben we dat maar zo gelaten. Gelukkig redelijk soepel UTP naar drie andere kamers kunnen trekken, patchpanel plaatsen in meterkast, switchje, twee AP's, dat soort zooi. Maar toch, frustrerende rotweekend alles bij elkaar