Gewoon omzetten en verder niet meer aan denken

Gedaan! Zo'n beetje alles draait zonder problemen door. Ik heb alleen nog een oude 'hockeypuck' AppleTV die loopt te klagen over Wifi, maar dat heeft die altijd een beetje gedaan. Eens kijken of ik daar een ethernet-kabel in kan stoppen.
Wat is hier in de kroeg het idee van deze "stagnatie"?
"Law of Diminishing Returns" (waarom we daar in het Nederlands geen goede term voor hebben, is net zo zonde als dat er geen goede term in het Engels is voor de gerelateerde "Wet van de Remmende Voorsprong".)
Stel je voor je hebt een stevige file op je netwerk, 250 megabyte.
Met 10 mbps kost kopieren 200 seconden.
Met 100 mbps, 20 seconden, een winst van 3 minuten (180 seconden)!
Met 1 gigabit, na 2 seconden, win je nog eens 18 seconden. Niet dramatisch, maar best merkbaar.
Met 10 gigabit dan schuift de komma nog een keer, tsja... dan bespaar je 1,8 seconden.
Bij grotere bestanden merk je uiteraard meer, maar hoe vaak de gemiddelde gebruiker zulke bestanden over het netwerk versleept ligt laag, in ieder laag genoeg om die 10 Gigabit geen 'killer' te maken, waarvoor men bereid is om meer te betalen.
De groei van foto- en videomateriaal zal hier wel enige druk op zetten, dat zijn meer en meer grotere bestanden, maar de bottleneck zit voor de meesten in hun verbinding met 'De Cloud', dus dan zal lokaal 10GBe niet veel helpen.
Overigens zit er een wetmatigheid in, die ik ooit eens zelfs heb bewezen met hulp van een bevriende wiskundige: Bij elke verbetering waarbij een stap met factor N verbeterd wordt, levert de volgende stap slechts 1/N verdere verbetering op voor een gelijkblijvend probleem. Oftewel, als je iedere keer 2x zo snel over een stuk rijd, is je tijdswinst iedere keer maar de helft van je vorige tijdswinst. (Dit is de kroeg, he, niet al te kritisch zijn over dingen als dat N een positieve integer moet zijn!).Eigenlijk ben ik op zoek naar een goede maar goedkope oplossing

Wie niet

. Mijn advies is altijd om voor thuisnetwerkapparatuur nooit minder dan 100 euro uit te geven voor in ieder geval de hoofdrouter. Goedkoop betaal je met frustraties.
[Voor 17% gewijzigd door Keypunchie op 19-11-2020 20:02]