• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:22
StephanVierkant schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 06:34:
M'n ouders zitten nu in Duitsland en klagen steen en been dat Wifi allemaal traag, instabiel en duur is. Ik reis deze vakantie door Vietnam en Cambodja en de kans dat ze Wifi hebben in een restaurant is hier groter dan dat ze WC-papier hebben. In hotels hebben ze sowieso wifi, daar hoef je bij het boeken niet eens meer op te letten. Nooit hoeven betalen en de snelheid is redelijk goed. Waar een derde wereld-land groot in kan zijn!

Wat me wel opvalt is dat vrijwel alle hotels per verdieping een andere naam hebben. In het hotel waar ik nu zit hebben ze voor de lobby, het restaurant, het zwembad, en per verdieping een aparte netwerknaam. Het is wel hetzelfde netwerk, gezien het toegewezen IP-adres. Ze hebben geen wachtwoord erop zitten, dus het zou toch heel makkelijk moeten zijn om ze allemaal dezelfde naam te geven zodat je telefoon automatisch de beste pakt? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dat komt een beetje doordat wifi een ondergeschoven kindje is in de meeste hotels.
Wifi is een dienst die wel geld kost, maar niets oplevert.

Mensen die een hotel boeken voor een vakantie willen wel graag wifi, maar het moet wel gratis zijn.
Men beseft niet dat een goede wifi setup al snel in de 3 cijfers loopt, zeker als je er zelf geen verstand van hebt er iemand voor moet inhuren.

Dus op veel plekken wordt gewoon ergens een consumenten routertje achter een paneeltje gepropt en klaar. Gratis Wifi.

Anderzijds is het Wifi gebruik de laatste jaren geëxplodeerd, als je als hotel 5 jaar geleden een flinke investering hebt gedaan in een goede Wifi infrastructuur, dan kan je nu weer opnieuw beginnen. Toen rekende je met 0,7 device per gast, nu moet je al met 3 stuks rekenen.
Tegenwoordig hebben zelfs de kinderen een gsm én een tablet.

Terugverdientijd is oneindig, en kosten zijn hoog. Geen wonder dat veel hotel netwerken verouderd zijn en de vraag gewoon niet aan kunnen.

Ik kan een hoop zelf, en voor mij is het een soort hobby, en de apparatuur (UBNT) betaal ik nu nog uit eigen zak, van mijn normale baan.
Maar in de toekomst als ik alleen van de omzet van de gasten moet leven, zal ik er ook 2x over denken voordat ik meer als 1000 euro investeer om mijn netwerk te upgraden van een “g” naar een “ac” netwerk.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pulpje1974
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-07 21:25

Pulpje1974

Gaming is a fulltime job.

blijkbaar is dit topic dood.

[ Voor 96% gewijzigd door Pulpje1974 op 10-09-2014 18:35 ]

Intel core i7-6700k, Asus Z170 pro gaming, Crosair vengeance lpx 8GB. Asus Geforce GTX 960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 21:59

flipkipse

Google it

Ik snap dat het een forse inverstering is.

Maar ik ben van mening dat je voor de service die gebruikers willen geen AC nodig hebt.

AC wordt leuk voor de newgroep leeg zuigers en torrent trackers. Wanneer je QoS gebasseerd op IP niveau toepast, kan je prima met 8mb/s per gebruiker af voor de wifi. Helemaal als het om zaken als whatsapp gaat.

Certified Google Teacher.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Niet zo levend, maar dood wil ik het niet noemen.. Het topic is dan ook niet bedoeld voor technische vragen :)

Maar goed, om op je vraag terug te komen. Cat5e is meer dan voldoende. Let wel op de kwaliteit van de kabel. Zie ook : Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Met cat5e kan je prima 1Gbps snelheden halen.

Voor coax bekabeling geldt dat goede kabel duurder is maar wel minder kwaliteitsverlies oplevert. Wil je echt je best doen, bespaar dan niet op de stekkers van coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Ik had zomaar eens een vraagje en ik kon op google niet echt duidelijke antwoorden vinden:

Waarom is er besloten om bij een UTP kabel het signaal van het 2e pair te splitsen in 2 paren? (aders 3 en 6) en niet gewoon witoranje,oranje,witgroen,groen,witblauw,blauw,witbruin,bruin? (In plaats van wo,o,wg,bl,wbl,g,br,br)

En wat gebeurt er als je een patchabel maakt die wel gewoon volgens deze simpelere manier wordt gekrompen? Zou gewoon normaal moeten werken toch?

Ik bedoel dus niet het verschil tussen crossed over en straight, want bij een crossed over wordt een geheel pair verwisseld van plek. Dat was mij al duidelijk.

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:04
StephanVierkant schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 06:34:
M'n ouders zitten nu in Duitsland en klagen steen en been dat Wifi allemaal traag, instabiel en duur is. Ik reis deze vakantie door Vietnam en Cambodja en de kans dat ze Wifi hebben in een restaurant is hier groter dan dat ze WC-papier hebben. In hotels hebben ze sowieso wifi, daar hoef je bij het boeken niet eens meer op te letten. Nooit hoeven betalen en de snelheid is redelijk goed. Waar een derde wereld-land groot in kan zijn!

Wat me wel opvalt is dat vrijwel alle hotels per verdieping een andere naam hebben. In het hotel waar ik nu zit hebben ze voor de lobby, het restaurant, het zwembad, en per verdieping een aparte netwerknaam. Het is wel hetzelfde netwerk, gezien het toegewezen IP-adres. Ze hebben geen wachtwoord erop zitten, dus het zou toch heel makkelijk moeten zijn om ze allemaal dezelfde naam te geven zodat je telefoon automatisch de beste pakt? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dit hebben wij ook. We gebruiken 1 hoofdnetwerk (naam) en we verhuren een aantal appartementen. Dus dan ziet het er als volgt uit;

Naam_1a
Naam_1b

Zodat gasten van 1a niet naar 1b kunnen zodat dit een beetje afgeschermd is. Bovendien heb ik hier een max. aan snelheid ingesteld zodat als iemand op de kamer staat te downloaden dat niet iedereen merkt.

Het is echter wel vreemd om bijvoorbeeld het zwembad en de lobby niet de zelfde naam te geven.

Ik betaal liever niet voor Wifi als ik in een hotel zit, en dat doen de meeste Nederlanders niet O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Ik heb een Switch gekocht, als al deze aansluitingen vol zitten kan ik die 4 poorten van me router dan ook nog gebruiken? Of werkt dat niet samen?

8 poorten van Switch
4 poorten van Router
= 12 poorten. Zou mooi zijn als ik een kabel in de router kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ja dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Bedankt, mooizo :)

Heb ik nog een vraagje. Ik moet in twee kamers een UTP kabel trekken vanuit de meterkast naar die twee kamers.

Nu is er tegen mij gezegd dat deze via de buis kunnen waar de coax ook doorheen loopt. Maar hoe kan ik dit het beste doen met de aansluiting? Ik heb op dit moment alleen een TV/Radio aansluiting? Vind het zonde van de muur om de kabel er onderuit te laten komen. Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen?

Nu weet ik niet of ik dat stekkertje van de radio eruit kan halen en door dat rondje de kabel erheen kan laten lopen? Dat zou een makkelijkere oplossing zijn. (goedkoop)

[ Voor 13% gewijzigd door Jordyz op 21-10-2014 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
Dat kan, maar als je een tientje over hebt moet je ook nog wel een inbouwdoosje kunnen vinden met RJ45-jack en coax-connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Thralas schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 16:31:
Dat kan, maar als je een tientje over hebt moet je ook nog wel een inbouwdoosje kunnen vinden met RJ45-jack en coax-connector.
Zijn hier nog een aantal aanraders van? Ik ben zelf een leek op dit gebied en schaf inderdaad liever iets aan wat meer geld kost maar dan ook in een keer goed ipv van halve spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:11
Hmm, ik weet niet meer waar ik hem gezien had, maar in het volgende topic kun je genoeg voorbeelden vinden:

Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3

Met een inbouw/opbouwdoosje met ruimte voor 2 keystones en een coax + catN keystone ben je er echter ook. De 'standaard' push-on coax-connector is IEC trouwens, handig bij het zoeken ;)

Verder heb ik er zelf helaas geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Thralas schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 19:15:
Hmm, ik weet niet meer waar ik hem gezien had, maar in het volgende topic kun je genoeg voorbeelden vinden:

Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3

Met een inbouw/opbouwdoosje met ruimte voor 2 keystones en een coax + catN keystone ben je er echter ook. De 'standaard' push-on coax-connector is IEC trouwens, handig bij het zoeken ;)

Verder heb ik er zelf helaas geen ervaring mee.
Top! Bedankt. Ik zal eens gaan zoeken, op dit moment heb ik waar de kabel naar toe moet op dit moment de accespoint ingesteld als repeater en ben nu een beetje aan het testen of het aangenaam is. Het valt me niet tegen, alleen downloaden zal wel niet zo soepeltjes gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Vandaag stond op de planning om twee netwerkkabels naar boven te trekken. Nounounou, wat een ramp.

Het was de bedoeling dat we bij beide ruimtes een datakabel door de TV leiding naar boven zou gaan. In de meterkast kwamen we met de trekveer naar boven, maar in het laatste stukje zat een flexiebele buis die je heel moeilijk doorkwam met de trekveer. Naar veel getrek en geduw eindelijk erdoor heen gekregen. Inmiddels al 2 uur verder. Jaja, je moet een beetje doorzettingsvermogen hebben als je een kabel door je huis wilt trekken.

Nu hebben we alleen maar de 1e kabel naar boven gegaan, nu gaan we een andere keer verder als we de inbouw plaat en al dat gebeuren bij elkaar hebben. Maar we durven eigenlijk nu niet meer aan de tweede te beginnen om daar de TV kabel er ook eruit te halen, dat hebben we dus gedaan bij de eerste en toen kregen we de trekveer er niet meer erdoor heen. En dat klote, aangezien die twee kabels naar een appartement gaat waar binnenkort iemand in gaat wonen. En in die andere willen we dat risico niet gaan riskeren dat we nog een langere kabel eruit halen en vervolgens hem er niet meer erin krijgen. Want die is langer :P

Nou, volgende week weer verder. Maar een kabeltrekken zoals sommige hier zeggen is niet ''even'' zo gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Als je de trekveer / een touw nou vast maakt aan de tv kabel, en dan de tv kabel eruit trekt, zit je trekveer automagisch in de buis! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTTuck
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:22
Of je maakt de nieuwe kabels in 1x vast aan de oude coax, ben je zelfs in 1x klaar :)

Albert Plesman: "Mensen die geen fouten maken, werken niet."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Vandaag even bezig geweest met HSRP icm met IP SLA op 2 switches, erg leuke techniek!, maximaal 1 timeout bij een ping vanaf een host achter de switches naar het almighty internet toe.

Zodadelijk nog even met GLBP stoeien, lijkt er verdacht veel op.
En dat allemaal voor mijn CCNP Switch examen binnenkort :)

Blijft een mooie job, netwerkengineer, fuck laag 4 t/m 7 ;) :7

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:54
Jordyz schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 15:12:
Ik heb een Switch gekocht, als al deze aansluitingen vol zitten kan ik die 4 poorten van me router dan ook nog gebruiken? Of werkt dat niet samen?

8 poorten van Switch
4 poorten van Router
= 12 poorten. Zou mooi zijn als ik een kabel in de router kan doen.
Beetje laat wellicht maar nee, je rekent fout. Als je van de 8 poort switch al een kabel hebt liggen naar de router heb je op beide devices al 1 poort ingebruik. Bruto is inderdaad 12 poorten, netto maar 10 ;)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Heb een nieuw huis gekocht en er gaat een nieuwe vloer in, omdat ik hier een tijdje wil blijven wonen wil ik er cat6a in leggen (het idee is dat ik er nu een vloer in leg welke er de komende 30 jaar blijft liggen). Dit wil ik doen onder de te leggen parket vloer, mijn idee was de ondervloer van 4mm een deel uit te snijden en in deze uitsparingen de cat6a kabel leggen. Ik vraag mij alleen af hoe dik een cat6a kabel is. Ik heb nu een stuk of 6 webshops zitten bekijken, heb gegoogled op dikte en width maar zie het gewoon echt niet (kom enkel awg & draad diktes tegen). Iemand hier die zo'n cat6a kabel heeft liggen en de dikte zo weet uit zijn hoofd of dit kan opmeten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Google-fu to the rescue :P

Het woord wat je zocht was "diameter", vul dat in en je krijgt zat relevants :)

Eerste hit geeft je ws al antwoord:
http://www.te.com/catalog/feat/en/s/30175
Cable Outer Diameter = 7.20 mm

[...]

Cable Outer Diameter = 7.62 mm
Ergens in die regio lijkt me zo :z

Nu, terug naar mijn projectje: na vanmiddag weer eens drie Powerline adapters op de pijnbank gelegd te hebben is het tijd m'n nieuwe (zij het tijdelijke) hoofdrouter uit te pakken en in te stellen, een Asus AC87U. Eens zien wat die Quantenna 4x4 array voor mij kan doen :D

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 17:46:
Google-fu to the rescue :P

Het woord wat je zocht was "diameter", vul dat in en je krijgt zat relevants :)

Eerste hit geeft je ws al antwoord:
http://www.te.com/catalog/feat/en/s/30175

[...]

Ergens in die regio lijkt me zo :z

Nu, terug naar mijn projectje: na vanmiddag weer eens drie Powerline adapters op de pijnbank gelegd te hebben is het tijd m'n nieuwe (zij het tijdelijke) hoofdrouter uit te pakken en in te stellen, een Asus AC87U. Eens zien wat die Quantenna 4x4 array voor mij kan doen :D
Thnx, heb inmiddels cat6a flat cables gevonden welke mijn probleem gaan oplossen. :) Ze zijn alleen niet langer te krijgen dan 20m :{ First world problems suck. :P Denk dat ik een oplossing heb...

De afstand van de meterkast naar mijn kantoor is om en nabij 40M. Mijn idee was in de meterkast direct de router aan te sluiten op de ntu van het glas en 3x 40M cat6a te trekken naar kantoor. Omdat er geen flat cat6a (of slim / flache / wohnung ) kabels van 20-25m + zijn wil ik nu een tussen stop gaan maken:

Idee nu:
switch aansluiten op ntu, vervolgens 2 (maybe 3, zullen redundante lijnen zijn voor het geval als er 1 kapot gaat) cat6a 20M kabels trekken naar een tussenliggende kamer op 20m afstand. Hier de router ophangen. Vervolgens 3 cat6 kabels doortrekken naar kantoor.

Gezien de mikrotik ook het wireless verhaal afhandelt en hij hierdoor centraal in het huis staat heb ik dat verhaal ook gecoverd. :)
Wist niet eens dat flat cables bestonden. :) Weer iets geleerd.

[ Voor 33% gewijzigd door init6 op 18-11-2014 20:39 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb zelf van de week 25m lange Cat6A flatcables besteld om ze eens op de proef te stellen. Intuitief wantrouw ik die dingen sterk, maar als blijkt dat ze gewoon even betrouwbaar zijn als hun ronde broeders maken ze het leven een stuk makkelijker.

* dion_b verhuist over paar maanden, dus wordt met de dag relevanter :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treinentom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:43
Zeuren over het IT-beleid van de baas kan hier toch ook? :P

Cat6 kabels kopen want 'dat heb ik gelezen en dat was veel beter' maar wel je 100Mbit switches laten liggen :+ :+

Managers en IT, komt het ooit goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Voorbereid op de toekomst is het dan toch :)

En voor een standaard client netwerk is 100Mbps toch voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

voor fat clients kan dit wel weinig zijn. Voor thin clients prima idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
TrailBlazer schreef op woensdag 17 december 2014 @ 07:47:
voor fat clients kan dit wel weinig zijn. Voor thin clients prima idd
Dat ligt geheel aan het type gebruik. Normaal kantoor gebruik kan prima. Wil je grote bestanden openen en verwerken, dan zou ik ook naar gigabit gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39

Nox

Noxiuz

Gigabit Internet is wel lekker, maar ook weer een risico, mocht je PC gehackt worden trek je heel veel bandbreedte waar heul nare dingen mee gedaan kunnen worden. Daarom zit ik en mijn collega's ook op 100mbit.

Ooit voor een zwik data van 30+GB even gigabit aangelegd, vond men geen strak plan :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bij het aanleggen van kabels is de prijs van de kabel zelf meestal maar een fractie van de kosten. Toekomstvaste kabels kopen zodat je later niet nog een keer het hele gebouw moet bekabelen lijkt dan een verstandige keuze. Zeker als het om een organisatie gaat waar de apparatuur blijkbaar heel lang mee moet. Die 100 mbit switches zullen er toch al zeker 10 jaar staan.

Wij hebben nu het omgekeerde probleem. Onze nieuwe switches kunnen niet minder dan 1 gbit, en we hebben nog apparatuur die niet meer dan 100 mbit kan. Ik moet nu met het netwerkteam touwtrekken om nog een oude switch aan te sluiten voor die oude apparatuur.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:37
Cat6 is toch een stuk stugger dan cat 5e. Maakt het maken van kabels toch wat lastiger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 08 februari 2015 @ 13:26:
Wij hebben nu het omgekeerde probleem. Onze nieuwe switches kunnen niet minder dan 1 gbit, en we hebben nog apparatuur die niet meer dan 100 mbit kan. Ik moet nu met het netwerkteam touwtrekken om nog een oude switch aan te sluiten voor die oude apparatuur.
Wait, whut? Is dat niet meer dat het netwerkteam de negotiation geforceerd op 1 GbE heeft gezet? Er zijn maar zeer weinig switches die 'alleen' 1 GbE doen (ik ben het zelf alleen maar tegengekomen op 1000baseT SFP's in combinatie met bepaalde switches).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ijdod schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:21:
Wait, whut? Is dat niet meer dat het netwerkteam de negotiation geforceerd op 1 GbE heeft gezet? Er zijn maar zeer weinig switches die 'alleen' 1 GbE doen (ik ben het zelf alleen maar tegengekomen op 1000baseT SFP's in combinatie met bepaalde switches).
Het is niet 'alleen' 1GbE, het is 1GbE en veel meer. Volgens mij gaat het om Nexus 5K switches, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nexus 5000 is een 1/10GE switch die ook FC en FCoE doet. Voor een paar 100Mbps poorten kan je er een Nexus 2224TP aan hangen. Dom ijzer wat een soort remote linecard is t.o.v. de Nexus 5k. Op de Nexus 5k krijg je wat poorten bij die je in 100Mbps kan configureren. Nexus 5k is een datacenter switch en Cisco gaat er vanuit dat je geen 100Mbps hebt in een datacenter. Idem voor de meeste andere Nexus switches trouwens..

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik zat idd niet aan de Nexus lijn te denken, meer aan reguliere access switches; hebben we er maar een paar van draaien voor een specifieke omgeving. Rest is hier voornamelijk Avaya (waarbij er sowieso geen garantie is of iets werkt :)), en die doen nog weinig met 10 GbE UTP. Overigens zie ik nog een hoop 100 MbE in het datacenter, ook op nieuwe apparatuur, maar dan met name de secundaire poorten zoals ILO en vergelijkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 20-02-2015 22:41 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
  • Laatst online: 06-02-2016
Ik heb onlangs bezoek gehad van een mol. Deze meneer is bij mij onder de vloer geweest om kabels te leggen voor aanleg van 3x dubbele CAT6 wandcontactdozen in de woonkamer. Ik was echter vergeten de kabels te labelen (net als BlackWhizz eerder in dit topic).
Nu wil ik ze komend weekend "doggen" op de LSA stroken van mijn patchpaneel. Ik wil ze netjes op poortje 1 t/m 6 in volgorde plaatsen echter, hoe check ik welke kabel welk wandcontactdoos is? Zijn daar simpele huis-tuin-en-keuken maniertjes voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op de zijkant van de kabel staat de lengte in voeten (feet) Als je ongeveer de kabellengte weet, weet je welke kabellengte je aan de andere kant kan verwachten. Let wel dat de lengte kan oplopen of aflopen. Als de kabels getrokken zijn vanaf een 300meter rol, moet je unieke afstanden hebben in feet.
ijdod schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 22:37:
Overigens zie ik nog een hoop 100 MbE in het datacenter, ook op nieuwe apparatuur, maar dan met name de secundaire poorten zoals ILO en vergelijkbaar.
Daar wordt vaak een apart out-of-band netwerkje voor aangelegd t.b.v. netwerk management, bijvoorbeeld met simpele 2960 switches. Maar netwerken in de US zijn vaak zo veel groter dan hier in Nederland. Met de introductie van de ISR4300 / 4400 routers die de 2900 / 3900 opvolgen waren er bijvoorbeeld nog geen xDSL interfaces beschikbaar. Niet boeiend in USA, maar redelijk essentieel hier in Europa. Allemaal grote enterprise netwerken in de USA, maar voordat techniek bruikbaar is voor onze kleinere netwreken, ben je een paar maanden (of een paar jaar) verder..

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
Bl@ckbird schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:45:
Op de zijkant van de kabel staat de lengte in voeten (feet) Als je ongeveer de kabellengte weet, weet je welke kabellengte je aan de andere kant kan verwachten. Let wel dat de lengte kan oplopen of aflopen...
Dat wordt erg lastig, ik weet niet meer precies hoe ze onder de grond liggen. En dan nog, het zijn dubbel uitgevoerde wcd's; dan weet je per paar nog niet welke van de twee je hebt.
Andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Neem een kort stukje netwerkkabel, knijp er een RJ45 connector op en zet met een batterij wat spanning op een aderpaar. Meet vervolgens aan de andere kant met een voltmeter (of een fietslampje oid) uit welk kabeltje prik komt?

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
Da's net waar ik gisteravond aan dacht; 9 volt blokje op een aderpaar en meten aan de andere kant. Met een kort stukje UTP met één RJ45 kan ik toch alvast keystones aan de muur gaan monteren. Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-07 16:56
Vraagje.. Ik wil een kabel trekken via een dunne loze leiding (diameter 1 cm ongeveer, lengte kabel 5 meter ongeveer) naar mn kamer, in mn kamer een switch plaatsen en mn kamer voorzien van bekabelt netwerk. Hiervoor heb ik een kabelrol, crimp tang en RJ45 connectoren nodig. Welke raden jullie mij aan (inclusief webshop)? Internet is van Ziggo 120 Mbps.

Ik dacht aan deze 3:
http://www.allekabels.nl/...-netwerkkabel-op-rol.html
http://www.allekabels.nl/...dulaire-rj45-stekker.html
http://www.allekabels.nl/...laire-krimptang-rj10.html

Goede set zo? Ik twijfel vooral aan de kabel, omdat er staat ""uitermate geschikt voor 10/100 mbps"". Is ie dan niet goed voor mn 120 mb netwerk?

[ Voor 9% gewijzigd door Montu op 25-02-2015 21:49 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Kern: Vaste Kern - CCA
Je wilt geen CCA in je netwerk, staat al genoeg over geschreven elders op het forum.

www.google.nl

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

CCA is troep, niet doen, dat geeft alleen maar wazige problemen een hoop frustraties. Geef iets meer uit voor goede kabel dan kun je jaren vooruit. Je wil echt koper hebben, niks anders.

• Montu
Ok, ik ben er uit wat ik ga bestellen. Kunnen jullie laatste check doen?

https://netwerkproducten....ter-100-koper-p-1265.html
(30 meter. Ik neem aan gewoon 30 invullen bij aantal bestellingen?)
https://netwerkproducten....-per-10-stuks-p-1200.html
https://netwerkproducten....-rj11-en-rj12-p-2033.html

PC Specs

• BadVibes
Let wel op bij Netwerkproducten.com. Ik heb een aantal weken terug product 305557 besteld. 100m stugge CAT6 installatiekabel. Nu heb ik in de woonkamer 6 paarse kabels uit de vloer komen. PAARS! Ik had geen tijd meer om te ruilen. Wie stuurt er nu paarse kabels op.... ja, tenzij je dat aangeeft natuurlijk. Dat was bij mij niet het geval. :(

Update: Net een belletje van Netwerkproducten.com gehad. Excuses voor het niet informeren van mij als klant over deze kabel. De kabel blijkt LSZH, Low Smoke Zero Halogen (LS0H), kabel te zijn i.v.m. het niet kunnen leveren van hun standaard CAT6 utp installatiekabel.

[ Voor 28% gewijzigd door BadVibes op 26-02-2015 17:10 ]

• BadVibes
Ik heb dus mooie paarse 8)7 CAT6 kabels (zie hierboven) voorzien van CAT6 keystones (niet paars) om deze vervolgens in de houder/raamwerk te klikken. Het geheel komt in een opbouwdoosje van 80x80mm groot.

Nu heb ik ook twee locaties waarbij nog een coax uit de grond komt. Hiervoor heb ik dus twee opbouwdozen gekocht, één met een enkele keystone en één met een dubbele keystone. Nu komt het; ik zou in plaats van twee 80x80mm opbouwdozen naast elkaar aan de muur te schroeven, het geheel liever in één dubbele opbouwdoos a 160x80mm stoppen. Ik kan deze echter bij de reguliere bouwmarkten niet vinden. Is er iemand die weet of/waar die dingen te koop zijn?

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 06:23
Welke netwerkkabel is geschikt om naast Coax door een PVC-buis te leggen ?

UTP lijkt mij niet zo geschikt ivm straling
Dacht meer aan SFTP dit om de storingen te verminderen.

Of heeft dit er helemaal niets mee te maken en kan je gewoon UTP naast Coax leggen ?

2250 WP Zuid PVoutput

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

UTP is in de meeste gevallen prima, zeker in thuissituaties.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:55
BadVibes schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:32:
Ik heb dus mooie paarse 8)7 CAT6 kabels (zie hierboven) voorzien van CAT6 keystones (niet paars) om deze vervolgens in de houder/raamwerk te klikken. Het geheel komt in een opbouwdoosje van 80x80mm groot.

Nu heb ik ook twee locaties waarbij nog een coax uit de grond komt. Hiervoor heb ik dus twee opbouwdozen gekocht, één met een enkele keystone en één met een dubbele keystone. Nu komt het; ik zou in plaats van twee 80x80mm opbouwdozen naast elkaar aan de muur te schroeven, het geheel liever in één dubbele opbouwdoos a 160x80mm stoppen. Ik kan deze echter bij de reguliere bouwmarkten niet vinden. Is er iemand die weet of/waar die dingen te koop zijn?
Is misschien iets als DIT een mogelijke optie?
Is maar een idee'tje ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
Annuk schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 23:10:
[...]
Is misschien iets als DIT een mogelijke optie?
Is maar een idee'tje ;)
Mwah, iets te 'algemeen' denk ik. Daar gaat een basiselement RJ45 niet fatsoenlijk op vast geschroeft.
Ik kwam zelf deze tegen: http://www.elektrototaalm...0300069-4147470/10300069/
Maar daar kan ik de exacte maten niet van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:10:
UTP is in de meeste gevallen prima, zeker in thuissituaties.
Vandaag nog even verder gekeken en zag dus dat er een losse leiding zit naast de coax leiding :D.
Deze leiding bleek de telefoonkabel te zijn die niet gebruikt was.
Echter is nu afgebroken.
Kan je een trekveer door een lege pvc-buis halen zodat ik hier opnieuw een kabel door kan leggen ?

[ Voor 40% gewijzigd door MdO82 op 27-02-2015 13:17 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Vandaag heb ik mijn eerste soepele ethernet kabel gepatched. Via speedtest de kabel getest, en ik krijg de volle bandbreedte. Alleen als ik in de connector kijk, zie ik dat 1 of 2 aders niet helemaal tot het einde in de connector zitten. Is dit erg? In de connector zitten per ader 2 koperen pinnen die dan door de ader gaan. Bij de aders die niet helemaal inde connector zitten, steekt er maar 1 pin doorheen.

Gewoon laten zitten of toch even opnieuw doen?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jirachi schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:32:[...] Gewoon laten zitten of toch even opnieuw doen?
Het kan lang goed gaan, maar als je ooit storing ervaart, ben je waarschijnlijk dit (potentieel) losse contact als mogelijke oorzaak al lang vergeten. Zie het als een goede oefening en knijp er een nieuwe stekker aan.

@Jirachi, hieronder: het spreekwoord 'oefening baart kunst' bestond al voor de uitvinding van de RJ45-connector. :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 16:02 . Reden: Spreekwoord. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:55:
Het kan lang goed gaan, maar als je ooit storing ervaart, ben je waarschijnlijk dit (potentieel) losse contact als mogelijke oorzaak al lang vergeten. Zie het als een goede oefening en knijp er een nieuwe stekker aan.
Ok, dat ga ik dan maar doen. Ik vind het wel een ongelooflijk moeilijk, frustrered, piel klusje.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Jirachi schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 15:58:
[...]

Ok, dat ga ik dan maar doen. Ik vind het wel een ongelooflijk moeilijk, frustrered, piel klusje.
Het is inderdaad even een k* klus, maar ik zou hem inderdaad toch even opnieuw doen ;)

Edit: Vandaag bezig geweest om een utp kabel door de buis heen te trekken met een trekveer.
Hier heeft eerst een telefoonkabel in gezeten.
Helaas krijgen we op dit moment de trekveer er helemaal niet in :|

Hij blijft op het laatste stukje hangen.

Eens kijken wat we hier nog aan kunnen doen.

[ Voor 32% gewijzigd door MdO82 op 28-02-2015 19:06 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:58
Neem een dun draadje, leg er een knoop in, sluit de stofzuiger op de andere kant aan en zuig dat draadje erdoor.
Daarna de treklveer aan het draadje binden en erdoorheen trekken, als hij vastloop voorzichtig heen en weer trekken.
Altijd met twee mensen werken, zodat de een kan trekken en de ander aanvoeren.

Even ongeveer de lengte bepalen voor je de stofzuiger aanzet anders heb je kans erg veel draad op te zuigen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Binnenkort een aantal UTP kabels trekken, eentje voor de TV in de woonkamer, maar die zit er al vast voor ooit.

Ik moet er twee naar de zolder trekken, en dan vanuit een buis die daaruit komt erlangs weer een verdieping naar beneden. Heb ik er ook gelijk eentje op de zolder voor in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ben(V) schreef op zondag 01 maart 2015 @ 11:39:
Neem een dun draadje, leg er een knoop in, sluit de stofzuiger op de andere kant aan en zuig dat draadje erdoor.
Daarna de treklveer aan het draadje binden en erdoorheen trekken, als hij vastloop voorzichtig heen en weer trekken.
Altijd met twee mensen werken, zodat de een kan trekken en de ander aanvoeren.

Even ongeveer de lengte bepalen voor je de stofzuiger aanzet anders heb je kans erg veel draad op te zuigen.
Ik heb mijn nylon-touw vanmorgen weer gevonden ;)
Een knopje hierin gemaakt en aan de andere kant een trechtertje met een doek zodat deze goed vastzit en afsluit.
Hierop de stofzuiger gezet.
De eerste keer lukte het nog niet, maar een tweede keer vloog mijn touw de stofzuiger in ;)
Het was me weer gelukt om er een kabel in te krijgen :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehvc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-07 20:39
MdO82 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 14:09:
[...]

Ik heb mijn nylon-touw vanmorgen weer gevonden ;)
Een knopje hierin gemaakt en aan de andere kant een trechtertje met een doek zodat deze goed vastzit en afsluit.
Hierop de stofzuiger gezet.
De eerste keer lukte het nog niet, maar een tweede keer vloog mijn touw de stofzuiger in ;)
Het was me weer gelukt om er een kabel in te krijgen :)
wat een geniaal idee! Thanks! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
ehvc schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:06:
[...]

wat een geniaal idee! Thanks! 8)
Het is wel even kijken hoe je de stofzuigerslang er het beste op moet houden om voldoende zuigkracht te hebben, maar het viel mij niet tegen,

Ik had niet echt een knoopje gemaakt ivm de dikte, maar ik had het touw een beetje laten smelten door een aansteker.

Ik had het idee om gelijk met het touw de netwerkkabel mee te trekken, maar dat heb ik niet gedaan.
Ik heb een trekveer aan het touw vastgemaakt deze doorgevoerd een paar keer de trekveer heen en teruggetrokken om evt. vuil mee te krijgen daarna mijn netwerkkabel aangeknoopt en goed afgetapet met plakband op de netwerkkabel en trekveer.

Hierna de kabel doorgetrokken

[ Voor 31% gewijzigd door MdO82 op 01-03-2015 22:55 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
MdO82 schreef op zondag 01 maart 2015 @ 22:48:
[...]
Het is wel even kijken hoe je de stofzuigerslang er het beste op moet houden om voldoende zuigkracht te hebben, maar het viel mij niet tegen,
Als je uitkomt op een buis kun je de stofzuigermond het eenvoudigste met wat ducktape eraan bevestigen. Maximale zuigkracht.

Als je op een doos uitkomt kun je het beste een los pvc bochtje gebruiken.
Aan de kant die je bij de doos wilt gebruiken even afzagen, een zaagsnede erin maken dan kun je hem iets samendrukken en in de doos aansluiting stoppen waar de kabel door moet komen..
Met Ducktape de andere kant van het bochtje op de stofzuigermond bevestigen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ben(V) schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:43:
[...]

Als je uitkomt op een buis kun je de stofzuigermond het eenvoudigste met wat ducktape eraan bevestigen. Maximale zuigkracht.

Als je op een doos uitkomt kun je het beste een los pvc bochtje gebruiken.
Aan de kant die je bij de doos wilt gebruiken even afzagen, een zaagsnede erin maken dan kun je hem iets samendrukken en in de doos aansluiting stoppen waar de kabel door moet komen..
Met Ducktape de andere kant van het bochtje op de stofzuigermond bevestigen.
Bij mij ging dat helaas niet, omdat ik in een moeilijke hoek moest zitten in de meterkast ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:28
kwam zonet dit krantenartikel tegen :
Simpel trucje om je wifi te boosten

werkt dit nu echt, en zoja, is het ook toepasbaar op modem/routers met interne antennes ?

zou het wel zelf willen testen, maar heb geen (bier)blikjes in huis

[ Voor 10% gewijzigd door justmike op 05-03-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb het filmpje niet gekeken maar het ziet er uit als een simpele reflector. Ja, dat werkt, verwacht geen wonderen, maar het werkt. Het werkt wel maar 1 kant op, je maakt een gericht signaal van je ongericht signaal. Met een wok, zeef of ander stuk gebogen metaal lukt het ook. De nog betere uitvoering hiervan heet een 'cantenna'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

collega was een AP kwijt. Na wat meten tot de conclusie gekomen dat hij boven dat net nieuw gestucte plafond moet zitten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montu
Ik heb vanmorgen een paar RJ45 connectoren gekocht om mijn soepele, koperen CAT 6 kabel te patchen. Nu vraag ik me af of deze connectoren hiervoor geschikt zijn. het gaat om De Elro CM903BS connectoren. (https://www.gamma.nl/asso...nnector-cm903bs/p/B448550)

Mijn vorige connectoren die ik gebruikt had voor mijn CAT 6 kabels waren namelijk anders. Hierbij zaten alle 8 de draadjes omhoog, omlaag, omhoog, etc.. naast elkaar. Bij deze staan ze allemaal recht naast elkaar.

Ik ben bang dat er crosstalk o.i.d. optreedt, of hoef ik me hier geen zorgen voor te maken? Er staat wel bij dat deze extras goed afgeschermd zijn.. (staat op gamma site die ik gaf).

Ik hoor graag van jullie :)

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
Waarom ben je nu weer aan het crossposten? Je hebt een eigen topic gestart. Houdt het daar dan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:48
TrailBlazer schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 21:29:
collega was een AP kwijt. Na wat meten tot de conclusie gekomen dat hij boven dat net nieuw gestucte plafond moet zitten :p
Zie die access point nog ooit daglicht? Gelijk een onschuldige AP opsluiten zonder process. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Wel kan het een lekker slow-chat hoekje zijn waar je - zonder meteen met slotjes te worden geconfronteerd - kan kleppen over allerlei Netwerken zaken."

Mag je hier ook kleppen over iptables? Ben op het moment met een vervangende router-pc bezig die Ubuntu Server draait. Nou ben ik dus bezig met de firewall, zowel voor IPv4 als IPv6. Die voor IPv6 kan ik volgens mij zo overnemen van die wat ik in IPFire gebruik (daar heb ik de ip6tabels regels in /etc/sysconfig/rc.local staan bij gebrek aan officiële ondersteuning), maar de IPv4 firewall is een ander verhaal daar ik bij IPFire de webinterface daarvoor gebruik en dus niet zelf met de hand iptables regels hoef te schrijven, daarnaast is er NAT van toepassing terwijl je bij IPv6 geen NAT hebt, wat het ietsje ingewikkelder maakt.

Inmiddels ben ik m.b.v. Google tot dit gekomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
# Flush, remove chains/rules and reset counters
iptables -F
iptables -X
iptables -Z
iptables -t nat -F
iptables -t mangle -F
iptables -t nat -X
iptables -t mangle -X

# set default policy
iptables -P OUTPUT DROP
iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP

# allow all IPv4 traffic on loopback
iptables -A INPUT -i lo -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -o lo -j ACCEPT

# allow all IPv4 traffic on LAN
iptables -A INPUT -i $LAN -p all -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -o $LAN -p all -j ACCEPT

# give LAN access to the internet
iptables -A FORWARD -i $LAN -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -i $WAN -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT
iptables -t nat -F POSTROUTING
iptables -t nat -A POSTROUTING -o $WAN -j MASQUERADE

# give host access to the internet (voor apt-get, zie https://darktraining.com/debian/45/ )
iptables -A OUTPUT -p tcp --dport 80 -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -p udp --dport 53 -m state --state NEW -j ACCEPT
iptables -A INPUT -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT

# forward for uTorrent
iptables -A FORWARD -i $WAN -p tcp --dport 12345 -d 192.168.1.2:12345 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -i $WAN -p udp --dport 12345 -d 192.168.1.2:12345 -j ACCEPT
iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp -i $WAN --dport 12345 -j DNAT --to 192.168.1.2:12345
iptables -t nat -A PREROUTING -p udp -i $WAN --dport 12345 -j DNAT --to 192.168.1.2:12345

Zou graag willen weten of dit enigszins klopt, maar ik denk niet dat daar een apart topic voor nodig is, of wel?

En twijfel nog om
code:
1
2
3
4
# allow ICMP
iptables -A INPUT -i $WAN -p ICMP -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -i $WAN -p ICMP -j ACCEPT
iptables -A OUTPUT -o $WAN -p ICMP -j ACCEPT

er bij te zetten. Bij IPv6 moet je ICMP toestaan (o.a. vanwege packet-too-big), maar bij IPv4 volgens mij niet. Al vraag ik mij af of pings/tracerts dan nog werken. Dacht van niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 14-03-2015 18:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Wat zijn connectors aan kabels knippen toch *** werk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Moet je ook nooit doen.
Afmonteren op LSA is een fluitje van een cent en verder kost een patchkabel niets meer tegenwoordig.
Dus de ene kant een doos of een keystone, de ander kant een patchpanel, doos of keystone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:49

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Die rommel komt mijn huis niet in :D In ieder geval niet die range extenders en home plugs. En hoewel die Archer een leuk routertje is hou ik t toch lekker bij mijn AC66U.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjedVet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-09 19:18
Ik wilde mijn vraag eigenlijk stellen in het Nette LAN afwerking topic, maar gezien daar vooral prijs wordt gesteld op plaatjes in plaats van tekst stel ik mijn vraag hier: Ik wil een aantal kabels door mijn kruipruimte trekken alleen om hem omhoog te laten komen zit er een stukje (ik denk zo'n 50 cm) flexibele buis die mooi uitkomt in een inbouwdoos in mijn muur. Aangezien ik zoveel mogelijk kabels door dit buisje wil trekken zit ik te denken om de diameter te vergroten door het buisje aan de binnenkant uit te vijlen. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet doen. Hebben jullie hier nog ideen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
In een flexibele buis waar dus waarschijnlijk een bocht in zit? Dat lijkt me erg lastig en is bovendien de hoeveelheid ruimte die je zo kan winnen max 2 mm oid, daarna zit je in de muur te vijlen. Je kan het ook proberen met wat kabelglijmiddel, en als dat niet voldoende is zou ik een manier bedenken om met minder kabels toe te kunnen.

[ Voor 0% gewijzigd door Ximon op 13-04-2015 17:08 . Reden: in muren wordt niet verkocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Kunnen we eigenlijk niet Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 en dit topic samenvoegen tot 1 ?

Ik begrijp de redenatie wel van het apart houden van de 2 topics, maar als iemand wat mooie foto's plaatst in het Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3 dan komt hier soms wel eens een vraag/suggestie etc en dan wil het meer de kant van de kroeg op gaan.

Dit houdt je volgens mij niet echt tegen daarom was ik eigenlijk benieuwd of het een idee is om de boel tot 1 topic te maken waarin we (hopelijk) nog veel mooie opstellingen voorbij zien komen en tevens hierover indien gewenst over kunnen discussiëren ?

Ik snap dat sommige mensen het vervelend vinden dat mensen een hele discussie houden in het Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3, maar ik denk dat je het vaak gewoon niet tegen kan houden.

Vandaar mijn suggestie :Y)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:00
Ik wil een nette lan afwerking bouwen in mijn meterkast. Maar ik zit helaas met een geringe diepte.

Qua breedte kan ik wel net de vereiste 280 kwijt voor een 10" patchkast, maar ik hem maar 260 ruimte in de diepte. Zijn er plattere patchkasten verkrijgbaar? Of moet ik zelf wat gaan bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Heb je misschien de mogelijkheid voor een overzichtsfoto ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
Situatie schets:
Aansluiting voor modem zit in de woonkamer +- 8 meter vanaf de meterkast. Nou lijkt het mij makkelijker om de router/modem in de meterkast te zetten (inclusief extra netwerk componenten). Waarbij het voor mij ook nog is vele malen makkelijker zou zijn voor het aansluiten van wall outlets en dergelijke.

A. Hoe erg is het om modem +- 8 meter vanaf de aansluiting te plaatsen?
B. Kan ik hier gewoon een UTP Cat 5E kabel voor gebruiken en i.p.v. een rj45 connector een rj11 connector (inclusief andere kleuren volgorde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Aangezien je een vraag hebt over een RJ-11 connector hebt neem ik voor het gemak even aan dat je een ADSL aansluiting hebt. Hierbij is het, het beste als je de kabel naar je modem zo kort mogelijk houd. Wat je dan wel kan doen is met een UTP vanaf je modem naar je meterkast te gaan en daar een switch neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
Telefoonaansluiting zit in de woonkamer en denk dat ik het beste een cat 5e en met een RJ11 connector rood en blauw kan aansluiten maar ik weet dus niet hoe erg dit is als het gaat over een afstand van +- 8 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-09 21:58
Het punt met ADSL dat chickpoint wil maken is dat ADSL langzamer wordt met de afstand van de kabel. Het maakt hierbij niet uit of het een ouderwetse telefoonkabel is of een hippe UTP-kabel. Je wilt idealiter zo snel het signaal je huis binnenkomt de vertaalslag laten maken zodat je niet nog meer snelheidsverliezen hebt.

Ik weet niet hoe erg het is om je ADSL-lijn 8 meter te verlengen, maar in ieder geval is het 'niet chic'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
MdO82 schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:24:
Heb je misschien de mogelijkheid voor een overzichtsfoto ?
Foto:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LQ06dYbANTlpiUAqAdEiiklJ/full.png

Top view:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4hkLMJmOBWvbPCrWZyBM8I6P/full.png

Excuses voor de slechte foto, met tel genomen, maar niet gechecked of hij wel gelukt was.
Heb hem tevens wat teveel gecomprimeerd, maar volgens mij is het beeld wel duidelijk.

Is huis wat we net gekocht hebben, zijn nog aan het verbouwen dus wonen er nog niet.

Zal binnenkort even de maten nauwkeuriger opmeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
FireAge schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:15:
[...]

Foto:
[afbeelding]

Top view:
[afbeelding]

Excuses voor de slechte foto, met tel genomen, maar niet gechecked of hij wel gelukt was.
Heb hem tevens wat teveel gecomprimeerd, maar volgens mij is het beeld wel duidelijk.

Is huis wat we net gekocht hebben, zijn nog aan het verbouwen dus wonen er nog niet.

Zal binnenkort even de maten nauwkeuriger opmeten.
Je foto's zij goed te zien :) kan je alleen helaas geen oplossing geven.

Ik ben vandaag even wezen rommelen in mijn meterkast.
Ik wil hier binnenkort de coax aansluiting anders plaatsen en tevens plek maken voor een NAS.

Hiervoor moet ik nog even 2 stekkerdozen aanleggen.

Nu had ik echter nog een andere vraag en ik denk dat de vraag het beste hier kan.
Nu heb ik her en der gelezen dat mensen niet graag hun NAS aansluiten op dezelfde groep als de wasmachine.

Ik moet daarvoor de stekkerdozen in de meterkast aanpassen, want die zitten op dezelfde groep.

Nu is eigenlijk mijn vraag (en ik weet het is een vraag dat ik even niet weet waar ik hem het beste kwijt kan) is het verstandig om mijn stekkerdozen op een andere groep te zetten.

Wil de boel toch even aanpassen dus pakken het gelijk even goed aan ;)

Foto van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/x6en9x.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door MdO82 op 04-05-2015 18:37 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Als ik een router koop die VLANS ondersteunt, moet de AP's dat dan ook ondersteunen? Of is enkel de router en switch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Ik dacht dat alleen de ondersteuning van de router voldoende was

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jordyz schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 19:52:
Als ik een router koop die VLANS ondersteunt, moet de AP's dat dan ook ondersteunen? Of is enkel de router en switch goed?
Hoe ga je VLANS inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
Ik heb naar 2 plekken kabels getrokken en daar hangt nu een simpel Accespoint voor gasten. Nu wil ik dit eigenlijk scheiden door

Vlan 5 (ap 1b)
Vlan 6 (ap 1a)

En de rest van de poorten van de switch wil ik 1 netwerk behouden. Dus 3 gescheiden netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

morgen vmware NV examen (NSX dus) zijn er uberhaupt mensen die dat in het wild tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:26
Wat zouden jullie als pro's adviseren bij een case als deze:

- max 20-30 users op een hotspot netwerk met walled garden (weinig verkeer naar website, veelal idle)
- max 10-15 users op een beveiligd netwerk voor streaming (intern, airplay) (max één persoon die streamt, rest is idle)
- één grote ruimte, geen (moeilijke) obstakels

Budget liefst niet meer dan 150-200.

Heb nu een MikroTik die dat werk moet doen, maar ben niet 100% tevreden. AirPlay werkt niet altijd 100% namelijk. Misschien moet ik de 5Ghz band meer gebruiken voor AirPlay?

Mijn ideeën:
- UniFi AP met Raspberry controller voor de walled garden (geen 5Ghz in dat budget)
- Consumentenrouter kopen (TP-Link, Asus) en flashen naar OpenWRT
- Toch proberen met de MikroTik want het moet gewoon werken
- ..?

Vond het geen topic waard omdat ik met een duwtje in de goeie richting op zich wel zelf de keuze kan maken :P Maar loop nu een beetje vast omdat de mensen klagen terwijl ik had verwacht dat het met zo'n semi-pro ding als een MikroTik wel had moeten werken ;(

[ Voor 4% gewijzigd door maarud op 07-05-2015 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
maarud schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 16:26:
Wat zouden jullie als pro's adviseren bij een case als deze:

- max 20-30 users op een hotspot netwerk met walled garden (weinig verkeer naar website, veelal idle)
- max 10-15 users op een beveiligd netwerk voor streaming (intern, airplay) (max één persoon die streamt, rest is idle)
- één grote ruimte, geen (moeilijke) obstakels

Budget liefst niet meer dan 150-200.

Heb nu een MikroTik die dat werk moet doen, maar ben niet 100% tevreden. AirPlay werkt niet altijd 100% namelijk. Misschien moet ik de 5Ghz band meer gebruiken voor AirPlay?

Mijn ideeën:
- UniFi AP met Raspberry controller voor de walled garden (geen 5Ghz in dat budget)
- Consumentenrouter kopen (TP-Link, Asus) en flashen naar OpenWRT
- Toch proberen met de MikroTik want het moet gewoon werken
- ..?

Vond het geen topic waard omdat ik met een duwtje in de goeie richting op zich wel zelf de keuze kan maken :P Maar loop nu een beetje vast omdat de mensen klagen terwijl ik had verwacht dat het met zo'n semi-pro ding als een MikroTik wel had moeten werken ;(
Ik zou 1-2 Ubiquiti Ap's nemen of 1 pro voor wat meer geld licht een beetje aan de ruimte. De pro heeft dan weer 2.4 en 5Ghz.
Anders als het niet om hele hoge snelheden hoeft te gaan dan dus 1-2x normale AP's
Airplay gaat prima met de Standaard Access Points van Ubiquiti.
We hebben voldoende klanten die thuis of zakelijk Standaard Access Points hebben van Ubiquiti en daar ook AppleTV's op hebben draadloos of Airplay compleet draadloos.
Heb je de mogelijkheid om de AppleTV (Neem aan dat je daarvoor airplay gebruikt) aan te sluiten via de kabel dan zou ik dat sowieso doen. Dan ontlast je het Access Point alweer met een "Upload" stream.

Ik zou dus niet voor TP-Link etc. gaan i.v.m. stabiliteit etc.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
5 GHz is bijna altijd een goed idee, tenzij je echt honderden meters van je buren af zit, alleen je eigen SSIDs binnen bereik zijn en er verder geen goedkope magnetrons, babyfoons of andere RF-herriemakers aanwezig zijn.

Daarnaast: Yeah, lang weekend. Proost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
MdO82 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 18:16:
[...]

Je foto's zij goed te zien :) kan je alleen helaas geen oplossing geven.

Ik ben vandaag even wezen rommelen in mijn meterkast.
Ik wil hier binnenkort de coax aansluiting anders plaatsen en tevens plek maken voor een NAS.

Hiervoor moet ik nog even 2 stekkerdozen aanleggen.

Nu had ik echter nog een andere vraag en ik denk dat de vraag het beste hier kan.
Nu heb ik her en der gelezen dat mensen niet graag hun NAS aansluiten op dezelfde groep als de wasmachine.

Ik moet daarvoor de stekkerdozen in de meterkast aanpassen, want die zitten op dezelfde groep.

Nu is eigenlijk mijn vraag (en ik weet het is een vraag dat ik even niet weet waar ik hem het beste kwijt kan) is het verstandig om mijn stekkerdozen op een andere groep te zetten.

Wil de boel toch even aanpassen dus pakken het gelijk even goed aan ;)

Foto van de huidige situatie:

[afbeelding]
Inmiddels ben ik hiermee bezig geweest en een schakelaar voor een extra groep waren ook niet de kosten dus heb alles op een aparte groep gezet.
Enige nadeel is dat als de aardlekschakelaar springt de boel nog uitgaat, maar je kan niet alles met zekerheid zeggen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
Heeft iemand ervaring met deze patchkasten:

https://netwerkproducten....--ongemonteerd-c-393.html

Zo ja, draait het deurtje zo open dat de kast er niet breder van wordt?
Dus zit het scharnierpunt binnen de kast?

Ik heb nogmaals mijn meterkast opgemeten en heb 33.5 cm ruimte vanaf de kant tot mijn groepenkast.

In de diepte heb ik 27 cm, maar als ik 4 cm van de kant af ga, en de patchkast deels in de deuropening laat steken, heb ik de benodigde 31 cm voorhanden. Er is dan nog 2 cm over tot aan de deur.

Dus het zou moeten passen, maar dan moet het deurtje, was aan de linkerzijde zit, niet buiten de kast openen. Dan draait hij tegen mijn deurpost aan, aangezien ik daar 0.5 cm ruimte over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Zo te zien zit het schanierpunt aan de voorkant en niet aan de zijkant.

http://www.netwerkproduct...anleiding%2010%20inch.pdf

Maar als je helemaal safe wil zitten dan kun je ze denk ik het beste even bellen / mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Topicstarter
TrailBlazer schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:22:
morgen vmware NV examen (NSX dus) zijn er uberhaupt mensen die dat in het wild tegen komen.
Nog niet, maar wij willen binnenkort onze Cloud gaan upgraden van vCNS naar NSX. Hoe eerder hoe beter, maar dat moeten we eerst testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
djkavaa schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 19:58:
[...]

Ik zou 1-2 Ubiquiti Ap's nemen of 1 pro voor wat meer geld licht een beetje aan de ruimte. De pro heeft dan weer 2.4 en 5Ghz.
Anders als het niet om hele hoge snelheden hoeft te gaan dan dus 1-2x normale AP's
Airplay gaat prima met de Standaard Access Points van Ubiquiti.
We hebben voldoende klanten die thuis of zakelijk Standaard Access Points hebben van Ubiquiti en daar ook AppleTV's op hebben draadloos of Airplay compleet draadloos.
Heb je de mogelijkheid om de AppleTV (Neem aan dat je daarvoor airplay gebruikt) aan te sluiten via de kabel dan zou ik dat sowieso doen. Dan ontlast je het Access Point alweer met een "Upload" stream.

Ik zou dus niet voor TP-Link etc. gaan i.v.m. stabiliteit etc.
Zijn inderdaad niet hoge snelheden. De 30 hotspot users zijn 99% van de tijd idle, en de enige website in de walled garden die wordt geraadpleegd is een vrij basic webpagina. De 5-15 users op de beveiligde netwerk zijmn ook 99% van de tijd idle, behalve de ene persoon die streamt via airplay.

Het belangrijkste is dus een AP die laten we zeggen 40 users geconnect kan houden en kan voorzien van een beetje internet, en voorrang geeft aan AirPlay.

De MikroTik heb ik de afgelopen drie weken zonder virtual AP laten draaien (hotspot dus uit) en dan werkt het prima, maar zodra ik de virtual AP weer aanzet heb ik connectieproblemen. Is de MikroTik dan toch minder semi-pro dan ik dacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
maarud schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 08:50:
[...]

Zijn inderdaad niet hoge snelheden. De 30 hotspot users zijn 99% van de tijd idle, en de enige website in de walled garden die wordt geraadpleegd is een vrij basic webpagina. De 5-15 users op de beveiligde netwerk zijmn ook 99% van de tijd idle, behalve de ene persoon die streamt via airplay.

Het belangrijkste is dus een AP die laten we zeggen 40 users geconnect kan houden en kan voorzien van een beetje internet, en voorrang geeft aan AirPlay.

De MikroTik heb ik de afgelopen drie weken zonder virtual AP laten draaien (hotspot dus uit) en dan werkt het prima, maar zodra ik de virtual AP weer aanzet heb ik connectieproblemen. Is de MikroTik dan toch minder semi-pro dan ik dacht?
Denk dat we dan terug gaan naar het verhaald dat het ding dan toch te veel aan het doen is.
Je zou gewoon alles los moeten doen eigenlijk als je de Mikrotik als "Login Portal" wilt gebruiken er gewoon een Ubiquiti Access Point achter hangen zodat elk ding z'n eigen stukje doet.
Routing, Switching, WiFI etc. zodat alles gescheiden is. Werkt nog altijd het beste. Dan hoeft die Mikrotik zich alleen maar bezig te houden met routeren en "Login Portal" wat voor um dan geen probleem is. Maar 40 connecties wordt dan een beetje te veel.

Ubiquiti heeft daar geen problemen mee zie vaak genoeg op camping's of bedrijven die we beheren dat er 40+ users verbonden zijn op een AP waar er zeker 10+ aan het internetten zijn.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Dus de MikroTik voor het bevieligde netwerk + voorzien in een portal? Dan zet ik de hotspot gewoon op eth2 en sluit ik daar de Ubiquiti op aan begrijp ik?

Klein vraagje vanwege het budget: zou een Raspberry PI controller (voor de portal) + 1 Ubiquiti AP wél alle connecties aankunne, d.w.z. één AP voor beide netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
maarud schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 08:58:
Dus de MikroTik voor het bevieligde netwerk + voorzien in een portal? Dan zet ik de hotspot gewoon op eth2 en sluit ik daar de Ubiquiti op aan begrijp ik?

Klein vraagje vanwege het budget: zou een Raspberry PI controller (voor de portal) + 1 Ubiquiti AP wél alle connecties aankunne, d.w.z. één AP voor beide netwerken?
Je zou het portal dan aan kunnen zetten op Eth2 idd of gewoon op alles maar de Mac adressen van PC's altijd toestaan je hebt verschillende opties.

De controller van Ubiquiti hoeft niet altijd aan te staan. Deze heb je alleen nodig voor het bekijken van hoeveel users er verbonden zijn en hoeveel data ze verbruiken.
Indien je een Guest portal wilt draaien van Ubiquiti dan moet de controller wel 24/7 draaien.

Mocht je meer informatie willen dan mag je altijd een DM sturen.

Mocht je later meer UAP's willen toevoegen hang je gewoon een switch achter de Eth2 en dan krijgt elke user het login scherm voor zich.

Ik denk alleen wel dat je bij het Login Portal op de Mikrotik even de Mac adressen van de Ubiquiti access points moet toelaten (Pass Trough Mac) ofzoiets is dat. Anders krijgen ze geen verbinding met een controller die extern draait bijvoorbeeld.

Mocht je hiermee willen testen zonder een Raspberry aan te schaffen dan kunnen we je access point ook even in onze cloud controller zetten deze bediend 100e plaatsen zonder problemen. Je hebt dan gewoon je eigen login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
De users op het hotspot netwerk blijven alleen in de walled garden en komen er nooit buiten, dus een login portal is niet nodig. Maar ik denk dat je voor de walled garden ook een controller nodig hebt?

Feit blijft dat het beveiligde netwerk prioriteit heeft boven alles. Het is vervelend als Airplay niet zo werken namelijk.

Op de huidige locatie is het makkelijk, daar hebben we de Mikrotik al dus die kan in de walled garden voorzien. Alleen ik wil deze oplossing ook installeren op een andere locatie en dan wil ik niet een 110 euro mikrotik kopen voor een veredelde walled garden server, dus dan moet een raspberry dat maar doen of een equivalent daarvan.

Wat ik me net bedenk is trouwens de hotspot verwijderen op de mikrotik en een gewone VAP aanmaken met restricties. De hotspot functionaliteit heb ik namelijk helemaal niet nodig omdat users toch nooit 'elevaten' naar normaal internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
In mijn nieuwe huis lopen er een paar UTP-kabels vanuit de meterkast naar de kamers, ze zijn echter afgemonteerd als telefonie-aansluiting. Nou interesseert vaste telefonie me totaal niet (ik heb een mobiele telefoon tenslotte), ik wil die kabels dus gaan hergebruiken voor ethernet.

Ik heb zo echter mijn twijfels over de kwaliteit van de kabels, want ze voelen nogal dun en slap aan. Gezien de afstanden (meterkast - aansluitpunt is zo'n 15 meter) betwijfel ik of ik hier nog wel Gigabit ethernet overheen kan trekken. Op de kabels zelf staat dat het U/UTP PVC Cat 5e-kabels zijn van Gigamedia, ofwel deze kabels: http://www.gigamedia.net/c4496

Nou lees ik her en der dat voor Gbit ethernet de AWG van de kabels niet hoger mag zijn dan 24, en van deze kabels is dat 25. Elders op dit forum lees ik ook dat er veel gesjoemeld wordt met CCA-kabels, die worden verkocht voor Gbit maar dit over afstanden groter dan 8 meter niet meer halen.

Zijn dit goede kabels en maak ik me voor niks zorgen, of moet ik me toch gaan voorbereiden op het vervangen van tientallen meters kabel?

We are shaping the future

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Let op:
Let op de huisregels, te vinden in de OP van dit topic.
Veel plezier in de NT Kroeg. Proost :Y)