Dat komt een beetje doordat wifi een ondergeschoven kindje is in de meeste hotels.StephanVierkant schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 06:34:
M'n ouders zitten nu in Duitsland en klagen steen en been dat Wifi allemaal traag, instabiel en duur is. Ik reis deze vakantie door Vietnam en Cambodja en de kans dat ze Wifi hebben in een restaurant is hier groter dan dat ze WC-papier hebben. In hotels hebben ze sowieso wifi, daar hoef je bij het boeken niet eens meer op te letten. Nooit hoeven betalen en de snelheid is redelijk goed. Waar een derde wereld-land groot in kan zijn!
Wat me wel opvalt is dat vrijwel alle hotels per verdieping een andere naam hebben. In het hotel waar ik nu zit hebben ze voor de lobby, het restaurant, het zwembad, en per verdieping een aparte netwerknaam. Het is wel hetzelfde netwerk, gezien het toegewezen IP-adres. Ze hebben geen wachtwoord erop zitten, dus het zou toch heel makkelijk moeten zijn om ze allemaal dezelfde naam te geven zodat je telefoon automatisch de beste pakt? Of zie ik nu iets over het hoofd?
Wifi is een dienst die wel geld kost, maar niets oplevert.
Mensen die een hotel boeken voor een vakantie willen wel graag wifi, maar het moet wel gratis zijn.
Men beseft niet dat een goede wifi setup al snel in de 3 cijfers loopt, zeker als je er zelf geen verstand van hebt er iemand voor moet inhuren.
Dus op veel plekken wordt gewoon ergens een consumenten routertje achter een paneeltje gepropt en klaar. Gratis Wifi.
Anderzijds is het Wifi gebruik de laatste jaren geëxplodeerd, als je als hotel 5 jaar geleden een flinke investering hebt gedaan in een goede Wifi infrastructuur, dan kan je nu weer opnieuw beginnen. Toen rekende je met 0,7 device per gast, nu moet je al met 3 stuks rekenen.
Tegenwoordig hebben zelfs de kinderen een gsm én een tablet.
Terugverdientijd is oneindig, en kosten zijn hoog. Geen wonder dat veel hotel netwerken verouderd zijn en de vraag gewoon niet aan kunnen.
Ik kan een hoop zelf, en voor mij is het een soort hobby, en de apparatuur (UBNT) betaal ik nu nog uit eigen zak, van mijn normale baan.
Maar in de toekomst als ik alleen van de omzet van de gasten moet leven, zal ik er ook 2x over denken voordat ik meer als 1000 euro investeer om mijn netwerk te upgraden van een “g” naar een “ac” netwerk.
https://www.facebook.com/hausbrandeck