Yep.
Wat je meet is signaalsterkte. Wat relevant is, is signaal-ruisafstand. Als je geen manier hebt om ruis te meten kan het zijn dat signaal perfect lijkt binnen te komen maar er zoveel ruis is dat je er niets mee kunt. Als je geen andere WiFi-netwerken op dat kanaal (of de twee ernaast) ziet zal het ws non-WiFi interferentie zijn (babyfoon, (analoge) beveiligingscamera etc).
Dat gezegd, ik heb twee WL-4001 van dichtbij meegemaakt en beide zijn voortijdig overleden. Wil niet zeggen dat n=2 betekent dat dat bij jou ook aan de hand is, maar als je even een tweede AP oid hebt om ernaast te plaatsen ter vergelijking zou dat geen overbodige luxe zijn.
Vandaag voor het eerst met een Meraki setup gaan spelen. Zou op papier doodeenvoudig moeten zijn, maar was dramatisch...
Verder dan controller online krijgen zijn we niet gekomen:
- controller wilde in eerste instantie niet online komen want uitgaand verkeer zou over twee poorten (hoge UDP en TCP) onmogelijk zijn. Aanvankelijk achter NAT gehangen. Zou geen uitgaande fw hebben maar voor zekerheid ergens een verbinding zonder NAT vandaan gehaald. Vast IP in Meraki controller ingesteld en... weer niet online

- na kwartier komt dat ding opeens wel online... maar de link in de management GUI naar de Meraki cloudservice is dood. Na wat onderzoek duidelijk waarom: no way dat je via managementpoort aangesloten daarbij gaat komen (10-IP zonder NAT naar publiek IP waarmee de controller online was)
- alsnog controller achter NAT gehangen. Komt nu wel gelijk online (

) maar ook zo is via managementpoort geen mogelijkheid om bij de cloud service te komen.
- dan maar op non-managementpoort proberen: op de controller kom ik alsnog niet op de service, op andere poort op NAT-router krijg ik melding dat ik niet van achter een Meraki device connect en dat ik dat alsnog moet doen

- uiteindelijk goed gekeken naar URL die van achter de managementpoort gegenereerd wordt bij klikken op link. Daar zit gewoon MAC van de Meraki controller in. Laptop met URL in browser (en 404) losgetrokken, vervolgens op poort router met internetverbinding gehangen en halleluiah! F5 en we waren in de cloud service.
- Netwerk aanmaken. OK, tijd om AP te koppelen aan de dienst. Melding: voor deze AP is een Enterprise of Advanced Security license vereist. En die hadden we niet, althans, geen van de drie engineers die hiermee aan de slag waren. Allicht de product manager die het geregeld had wel, maar hij lag ziek in bed. AAAERRRRGJGGHHH Cisco zak erin
Een OOBE als dit gaat je heel snel laten kijken naar concurrenten. We hadden in 5 min twee Aerohive AP's online, gekoppeld in een netwerk incl leuke stats pagina om aan managers te tonen