Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.763 views

• JDTeunis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-11 23:07
Erg interessante USB scope volgens mij, ik overweeg om 'r een te bestellen, wat denken jullie ervan?

https://www.kickstarter.c...oscilloscope?ref=category

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

JDTeunis schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 11:31:
Erg interessante USB scope volgens mij, ik overweeg om 'r een te bestellen, wat denken jullie ervan?

https://www.kickstarter.c...oscilloscope?ref=category
Ziet er aardig uit.

100MSps/45MHz is voor veel toepassingen voldoende. Zal wel 8-bit resolutie zijn; dat vindt ik net wat aan de krappe kant. Maar de meeste scopes hebben dat, dus ik zal d'r niet over zeuren.

Erg leuk dat je hem op een android device kunt aansluiten.

Lijkt erg uitgebreid qua functionaliteit (AWG, Logic Analyzer, Digital output). Ben benieuwd of ze dat allemaal lekker gaat werken en of ze dat goed in de gebruikerssoftware kunnen gaan integreren.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

moet je wel je iPad voor 'jailbraken' lees ik .. maar leuk en betaalbaar :)
'iOS: requires 5-minute legal software jailbreak patch. Tested and verified on iPad1, iPad2, iPhone 5, iPhone 5S. Will not work on iPhones 1,2,3 as they simply don't have a USB chip.'

zo heb ik ook wel eens (met een schuin oog ;) ) gekeken naar zoiets.. een multimeter/scoopje dat ik gewoon aan mijn bureau kan gebruiken en daarvoor niet naar mijn werkplaatsje hoef te gaan.

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/z/0vUAAOxyF19SDJeA/$T2eC16Z,!%29cE9s4PucpvBSDJd+5yPQ~~60_3.JPG

plaatje klik

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2014 10:28 ]

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ziet er goed en handig uit voor analoge metingen. Voor digitale signaaltjes gebruik ik nu een Saleae Logic 8, heeft me al vaak uit de brand geholpen. Maar een echte scope zou wel handig zijn! Wel jammer dat je voor iOS moet jailbreaken.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ploink schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:15:
Ik heb onlangs deze in een schakeling gezet. Je hebt ze ook voor 12V/5V.
[afbeelding]
Je kan hem gebruiken als 7800 replacement, maar je moet wel even de datasheet raadplegen voor de juiste ontkoppel condensator. Dit is geschikt als je toch je eigen schakeling bouwt of een bestaande 7800 vervangt, maar anders zou ik een andere oplossing zoeken.
Ik heb zojuist even een testje gedaan met deze spanningsregelaar.

Vin=24V, Vout=12V
Met een grote 12Ω 50W weerstand, op een kookpan geplakt voor de koeling, gaf dit de maximale 1A belasting.
Op de ingang zat de voorgeschreven 4.7µF/50V keramische condensator, op de uitgang een goede Panasonic 47µF/16V SMD elco.

Op de skoop heb ik een rimpel gemeten van 8.3mV, 500kHz.
Volgens de IR thermometer kwam het regelaar blokje zonder enige koeling na enige tijd tot 56°C
De pan voelde ook lekker warm :)

Conclusie:
Dit is een mooie vervanger voor de 7812 met dezelfde pinout. Het ding is vrij efficiënt en de hoge schakelfrequentie is eenvoudig te filteren.

Farnell selectie van de hele TRACOPOWER serie.

Farnell selectie van de concurrent XP POWER.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Wat moet die Hantek dan wel niet kosten? Vast veel meer dan de $200 scope

Verwijderd

RobV schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 13:59:
Wat moet die Hantek dan wel niet kosten? Vast veel meer dan de $200 scope
plaatje is klikbaar ;)

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Voor de prijs sja... Ik zie 2 problemen:
- Veel te kleine sample buffer.
- PIC micro USB verbinding als bandwidth bottleneck

Bijna alle <100MHz microcontrollers met USB bevatten een slechts USB1.1 snelheid met 12Mbit/s bitrate. Daar gaat nog wat van af, omdat 100% USB bus belasting niet mogelijk is/mag. 70 a 80 % is al veel (ook na te gaan dat er mogelijk USB hubs/bridges tussen zitten).

Stel je hebt 9Mbit/s (75%), en je wilt 200 waveform/s halen, is elke waveform tot aan 45kBit aan data. Dan kan je maximaal 5760 8-bit samples doorsturen (genoeg voor 2chs 2048pts).
Maar dan houd het wel op.. 200wfm/s is absolute het maximum. 2048pts is erg mager, zelfs een Rigol DS1052E van paar jaar oud (die niet veel meer kost) heeft 1Mpts geheugen, en sampled 10x zo snel. Waarschijnlijk is het aantal wfm/s ongeveer hetzelfde..

Een Sealae logic analyser gebruikt een Cypress USB2.0 data verbinding, tot 480Mbit/s. Ze hadden dat op die scope ook kunnen doen met een FT232HQ, of de andere uit de H series (is ook 2 en 4-ports versie van).
Anders kan je enkele seconden wachten als je een paar million samples wilt oversturen.. :z

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34

TF

bla bla

/off ik wil graag een vraag stellen over de ervaringen met (led) verlichting in een vloer. Waar kan ik dan het beste zijn

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een maat van mij legt voor zijn beroep installaties en verlichting aan. Hij heeft ervaring met vele soorten verlichtingen.

http://spanningsvrij.com/ (prut site maar onderaan zijn de contactgegevens te vinden)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TF schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 19:45:
/off ik wil graag een vraag stellen over de ervaringen met (led) verlichting in een vloer. Waar kan ik dan het beste zijn
Ik neem aan dat je op GoT bedoelt? Mogelijk hier: Duurzame Energie & Domotica. Specifiek hier: LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II. Maar het is wel een redelijk specifiek iets.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:04

DaWaN

'r you wicked ??

Hans1990 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:03:
Voor de prijs sja... Ik zie 2 problemen:
- Veel te kleine sample buffer.
- PIC micro USB verbinding als bandwidth bottleneck
Zonde dat ze zulke oude digitale techniek gebruiken.

Er zijn denk ik inmiddels voldoende goedkope uC's met USB2.0 PHY geïntegreerd die niet veel meer kosten dan de gebruikte PIC. Persoonlijk zou ik zelfs zoiets als de Cypress FX-3 overwegen voor een project als dit, dan kun je helemaal zo snel samplen als je wilt. Een Xilinx Spartan 3 is ook al minstens 5 jaar oud, erg raar dat ze niet hebben gekozen voor een Spartan 6. Een Spartan 6 heeft een HW SD-RAM interface en beschikt ook over meer I/O standaarden (zoals LVDS, TDMS etc.). Ik zou het erg interessant vinden wanneer ik LVDS en TDMS signalen zou kunnen 'proben' :)

Als dit ding echt 45MHz analoge bandbreedte heeft en de UI daadwerkelijk goed werkt is de eerste slag tegen Chinese faalscopes i.i.g. al gewonnen. Jammer dat er dan zulke oude digital hardware tegenaan moet..

Qua digitale hardware lijkt het wel of ze dit ding gekopieerd hebben:
http://dangerousprototypes.com/open-logic-sniffer/
Dat ding kost maar 50 dollar, de meerprijs van 100 dollar voor de ADC, de analoge front-end en de behuizing is fors, zou het analoge deel echt zoveel kosten ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• yorkick
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:16
Een korte, waarschijnlijk simpele vraag, voor de meesten hier.
Ik heb op mijn fiets een oude lamp zitten waar ik een led in wil zetten, omdat dynamo's natuurlijk niet meer van deze tijd zijn. Helaas beschik ik niet over veel kennis wat betreft elektronica. Deze case heb ik inmiddels binnen, om de led te voeden. Daar gaan dus 4 AA batterijen in.
Nu wil ik graag eigenlijk direct een led hier op aansluiten, zonder weerstanden etc. Zijn daar geschikte leds voor, waar moet ik op letten qua voltages/ampères?

kimi

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
Dat kan niet, je zult altijd een stroombeperking moeten toevoegen. Ofwel simpel dmv een weerstand, ofwel efficiënter maar duurder dmv een LED-controller.

• Ploink
Als je 12V had kon je eventueel volstaan met een standaard LED spotje, maar anders heb je toch echt een weerstand, of beter nog, een LED driver voor nodig.
Je moet LED, driver en koeling op elkaar afstemmen. Dat is ook afhankelijk van hoeveel vermogen je nodig hebt. Is een wit lichtje genoeg of wil je tegenliggers verblinden?

Wat ik zelf het eenvoudigst vind, koop een zaklamp met 2 standen (hoog/laag) en bevestig deze met twee slangenklemmen aan je stuur. Dan heb je groot licht voor in het bos en gewoon licht voor in de stad. Wat batterijen betreft is een 18650 zaklamp het prettigst.

• mcDavid
Ploink schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:14:
Als je 12V had kon je eventueel volstaan met een standaard LED spotje,
Gaat ook niet, die verwachten AC.
Wat ik zelf het eenvoudigst vind, koop een zaklamp met 2 standen (hoog/laag) en bevestig deze met twee slangenklemmen aan je stuur. Dan heb je groot licht voor in het bos en gewoon licht voor in de stad. Wat batterijen betreft is een 18650 zaklamp het prettigst.
Zo heb ik ook lange tijd gefietst idd. Maar niet met een slangenklem natuurlijk.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:08
Ik begrijp alleen niet goed waarom een dynamo uit de tijd zou zijn ?
http://www.thinkbiologic.com/products/joule-3-dynamo-hub
Zelf heb ik knijpkat zaklantaarn in huis, werkt altijd en geeft ook minder milieubelasting

• memphis

memphis

mcDavid schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:34:
[...]

Gaat ook niet, die verwachten AC.
Nee hoor. Ik heb wat LED voedingen thuis liggen en die zijn DC.

• oddish2211
  • Laatst online: 16-11 19:57
ik ben van plan om aan de slag te gaan met de Cortex-M0+ uC's (SAMD20) van atmel omdat ik in het verleden erg fijn met hun IDE & toolchain heb gewerkt. Ik heb een Bus Pirate die kan fungeren als JTAG en nu vraag ik mij af of ik deze uC's kan debuggen icm OpenOCD.
OpenOCD kan de Cortex-M0+ aan en werkt ook samen met de Bus Pirate, maar valt dit ook aan te sluiten op specifiek de SAMD20 serie? Ik kan in de datasheet enkel verwijzingen vinden naar SWD, maar geen JTAG.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 11:43
Gisteravond weer lekker aan het solderen geweest, want mijn soldeerbout (Aoyue 3210) die DOA was is nu weer terug. Ben er wel blij mee, draad is super soepel en de bout warmt erg snel op. Nadeel vind ik dat de bout niet helemaal lekker in de houder ligt.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• yorkick
Ploink schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 17:14:
Als je 12V had kon je eventueel volstaan met een standaard LED spotje, maar anders heb je toch echt een weerstand, of beter nog, een LED driver voor nodig.
Je moet LED, driver en koeling op elkaar afstemmen. Dat is ook afhankelijk van hoeveel vermogen je nodig hebt. Is een wit lichtje genoeg of wil je tegenliggers verblinden?

Bedankt, ook de anderen die hebben gereageerd, voor de info. Zo'n vermoeden had ik al, ik heb inderdaad ook een Cree5 zaklamp + een stuurmount ervoor voor langere afstanden in het donker. Het gaat echter om een oude tourfiets, die een hele mooie koplamp voorop een rekje heeft staan. Ik vind het daarom een beetje zonde om een zaklamp te gebruiken. Het zou bijvoorbeeld perfect zijn als de led van de zaklamp, in de koplamp gebouwd zou kunnen worden, samen met die 2 standen. Maar dat gaat me waarschijnlijk de pet een beetje te boven.

kimi

• Ploink
yorkick schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 20:31:
[...]
.... Het zou bijvoorbeeld perfect zijn als de led van de zaklamp, in de koplamp gebouwd zou kunnen worden, samen met die 2 standen. Maar dat gaat me waarschijnlijk de pet een beetje te boven.
Je zou een van deze LED's kunnen kopen en die op een stuk metaal (aluminium/koper) schroeven voor de koeling:
http://dx.com/p/cree-xr-e...ium-star-228lm-at-1a-2394
http://dx.com/p/cree-xm-l...ght-black-3-0-3-5v-158753
Die tweede led is veel krachtiger, maar als je hem aanstuurt met slechts 1A wel zeer efficiënt en heel degelijk.

Dit is een degelijke driver:
http://dx.com/p/17mm-1050...ight-diy-dc-3-4-5v-127687
De AMC7135 chips op deze driver mogen 6V hebben, maar dan moeten ze wel goed gekoeld zijn. Beter is het om dan maar 3 penlights te gebruiken of een lithium batterij.
De LED heeft 3.2-3.4V nodig, plus een 0.12v Dropout voor de driver, dan heb je met 3 oplaadbare penlights van 1.2V nog 100% licht intensiteit.
Een goede driver met hi/lo functie heb ik niet gevonden, wel met 5 modes:
http://dx.com/p/3-6v-5-mo...-1000mah-3-7v-output-7426
Deze gebruikt dezelfde AMC7135 driver chips die elk 350mA leveren. Als de intensiteit te hoog is, kun je er gewoon een verwijderen.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:36

ResuCigam

BOFH

@yorkick: je kunt bij de HEMA of Halfords ook mooie kant en klaar koplampen die op leds werken vinden, bij de Halfords zelfs in zilver of matzwart.

We do what we must because we can.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:02:
[...]

plaatje is klikbaar ;)
[/quote]

60 Mhz, en geen bnc plug voor een fatsoenlijke probe :?

jawel maar een beetje verstopt op de fotos :D

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 30-01-2014 09:04 ]

Iperf

Verwijderd

fish schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 09:02:
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:02:
[...]

plaatje is klikbaar ;)
[/quote]

60 Mhz, en geen bnc plug voor een fatsoenlijke probe :?

jawel maar een beetje verstopt op de fotos :D
' kijke kijke maar nie kope ' ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb teminste een echte met een crt

zoeentje die moet opwarmen. die je af moet stellen, die je niet vertelt wat die piek piek waarde is waar je het teminste zelf kan allemaal kan uitzoeken. en waarmee je een inbreker serieus pijn kan doen als die in de buurt komt :P

Iperf

• yorkick
Ploink schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 21:55:
[...]

Je zou een van deze LED's kunnen kopen en die op een stuk metaal (aluminium/koper) schroeven voor de koeling:
http://dx.com/p/cree-xr-e...ium-star-228lm-at-1a-2394
http://dx.com/p/cree-xm-l...ght-black-3-0-3-5v-158753
Die tweede led is veel krachtiger, maar als je hem aanstuurt met slechts 1A wel zeer efficiënt en heel degelijk.

Dit is een degelijke driver:
http://dx.com/p/17mm-1050...ight-diy-dc-3-4-5v-127687
De AMC7135 chips op deze driver mogen 6V hebben, maar dan moeten ze wel goed gekoeld zijn. Beter is het om dan maar 3 penlights te gebruiken of een lithium batterij.
De LED heeft 3.2-3.4V nodig, plus een 0.12v Dropout voor de driver, dan heb je met 3 oplaadbare penlights van 1.2V nog 100% licht intensiteit.
Een goede driver met hi/lo functie heb ik niet gevonden, wel met 5 modes:
http://dx.com/p/3-6v-5-mo...-1000mah-3-7v-output-7426
Deze gebruikt dezelfde AMC7135 driver chips die elk 350mA leveren. Als de intensiteit te hoog is, kun je er gewoon een verwijderen.
Bedankt! Ik ga me hier even over inlezen, ik vind het wel de moeite waard om het meteen goed te doen, en zo'n projectje kan voor mij wel leerzaam zijn. Nu vind ik het wel handig om die case met 4 penlights te gebruiken, aangezien daar ook een on/off switch op zit. Dan moet er dus een weerstand tussen de driver en de case? Die hi/lo functie laat ik maar achterwege.

@ResuCigam, ja en bij de Action ook wel voor 3 euro ofzo, maar zoals ik zei heeft de fiets een originele, vierkante koplamp. Ik vind het zonde om een ander ontwerp erop te zetten. Zodra het klaar is maak ik wel even een fototje ervan, dan begrijp je me vast;).

kimi

Verwijderd

fish schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:37:
Ik heb teminste een echte met een crt

zoeentje die moet opwarmen. die je af moet stellen, die je niet vertelt wat die piek piek waarde is waar je het teminste zelf kan allemaal kan uitzoeken. en waarmee je een inbreker serieus pijn kan doen als die in de buurt komt :P
ik heb 2 van die straalkachels laatst opgeruimd .. heb nu CV :+

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Kan iemand mij trouwens een digitale instap scope adviseren?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Had nog nooit een one wire lib geschreven, maar dat is een leuk protocol zeg, werkt allemaal heel simpel met maar minimale commands, en ook minimale kabels. Reset en aanwezig signaal is best briljant, zo simpel en werkt uitstekend. :)

Zijn er nog meer van dit soort protocollen dus met 1 kabels en minimale software?

Edit/
RobV schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:17:
Kan iemand mij trouwens een digitale instap scope adviseren?
Daar ben ik ook benieuwd naar, heb mijn oude analoog Philips laten vallen van ongeveer 2meter van een schap, en je raad het al, harde klap en de crt kapot. Heb nu aan maat gegeven die probeert om werkend te krijgen. Ik ga opzoek naar nieuwe, eentje uit deze eeuw. :)

En denk dat maar gewoon hele nieuwe digitale koop, instapmodellen kosten niet zo gek veel meer, en als je er beetje voorzichtig mee bent kan je er jaren mee doen.

Zat zelf aan deze te denken, ik meet alleen lage frequentie.
http://www.eleshop.nl/owon-sds7072-70-mhz-p-574.html

[ Voor 55% gewijzigd door mad_max234 op 30-01-2014 11:39 ]

-Andere hobby- -

Verwijderd

morse ? :P

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ben ik de enige die een knaken-range haal met die nRF24l01-modules? Ik heb de standaard 1-euro-units en ik haal binnenshuis, maar met een zichtverbinding tussen de twee modules, net de 10 meter. Door een muur is dat nog minder, slechts een meter ofzo Is er iets wat ik kan doen om die verbinding wat te verbeteren? Ik heb al een van de modules vervangen door eentje met een LNA en een externe antenne, maar 't lijkt er niet veel beter van te worden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Inderdaad, zal dat eens doorlezen wat daar de regels van zijn, kan best bruikbaar zijn voor simpele communicatie tussen twee chips. Lijkt me heel simpel te implanteren, zeker als je niet te veel data hoeft over te pompen. Volgens mijn is morse de moeder van alle digitale communicatie protocollen?

Edit/
Sprite_tm schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:31:
Ben ik de enige die een knaken-range haal met die nRF24l01-modules? Ik heb de standaard 1-euro-units en ik haal binnenshuis, maar met een zichtverbinding tussen de twee modules, net de 10 meter. Door een muur is dat nog minder, slechts een meter ofzo Is er iets wat ik kan doen om die verbinding wat te verbeteren? Ik heb al een van de modules vervangen door eentje met een LNA en een externe antenne, maar 't lijkt er niet veel beter van te worden.
Dat lijkt me erg weinig. Heb je al andere kanalen geprobeerd, kan zijn dat je gestoord word op jou gekozen kanaal. Er is een arduino sketch voor poor man scanner, kan je interferentie mee opsporen.

http://forum.arduino.cc/index.php/topic,54795.0.html

http://arduino-info.wikis...r+Man%27s+2.4+GHz+Scanner

En kan je jou registers eens posten, alle registers van de nrf24l01+, wellicht staat je nrf24l01+ ingesteld op low power zenden icm met 2Mbps of iets in die richting.

[ Voor 66% gewijzigd door mad_max234 op 30-01-2014 11:44 ]

-Andere hobby- -

• mux
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

De meeste 1-euromodules hebben ongematchte crappy antennes, dus het is niet vreemd dat je daar slechte range mee haalt. De meeste cheapo modules zijn gemaakt op totaal niet impedance-controlled PCBs waar de koperdikte waarschijnlijk >50% verschilt over het paneel, en ze kopiëren gewoon de reference design van Nordic.

Je hebt meer kans op succes als je de wat duurdere modules met keramische antennes uitprobeert.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Waar haal je die vandaan? Ben even op eBay aan het zoeken, maar ik kan eigenlijk alleen modules met onboard antennes en externe antennes vinden. Zou het anders te doen zijn om een stel van die keramische antennes bij Digikey te halen en ipv de onboard antenne erop te solderen of moet je dan goed weten waar je mee bezig bent, rf-technisch?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Maar dan nog is 10meter in line of sight erg weinig, ik haal meer dan 10meter en dan ga ik ook nog door muur heen en naar andere verdieping, dat is met die printjes van 1 euro, zowel de zwarte als de groene die in omloop zijn.

Met module met versterking in gezichtsveld van elkaar haal ik einde van de straat, en ongeveer 700 meter in weiland, 1000meter heb ik niet kunnen halen wat ik ook probeerde. In mijn eigen straat is het hoogstens 100meter wat ik haalde. En huis haalde ik alle verdiepingen en alle kamers, behalve als ik de module in meterkast legde bij de wifi router, dan had ik op 2de verdieping geen signaal meer.

Moet instelling goed zetten.
Auto ack uit
8byte payload max
250Kbps
max power
Goede antenne.
Niet in kast leggen of bij wifi router.

-Andere hobby- -

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Mijn ervaring, gedkoopste module laagste snelheid en hoogste zend vermogen:

Van achter een raam ongeveer 30mtr de tuin in zonder problemen.
Binnen even meter of 5 door 2 houten muren zonder problemen.

Heb er ook 2 met antenne en versterker/filter aangeschaft om de garage te kunnen bereiken (50-60) mtr. Nadeel is dat deze niet op de standard 3v van een arduino kunnen werken, vragen teveel vermogen.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, ik heb nog helemaal niet gespeeld met de zendsnelheid; da's een goed idee. Zeker omdat ik die 2 mbit niet nodig heb; de verbinding is aan 1 kant gecapt door de 38k4 van de serieele poort waar data overheen moet ;) Doen jullie nog iets specifieks voor het hoogste vermogen? Er staat me bij dat ik ooit gededuceerd had dat 't ding daar al standaard opstaat en dat je 'm alleen lager kan instellen.

Doen jullie trouwens nog wat specifieks qua kanaalinstellingen? Ik heb 'em nu standaard op een kanaal staan maar zit eraan te denken om misschien aan channel-hopping te doen om zo automatisch iets te kunnen vinden waar weinig interferentie van BT/WiFi is.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hB5LyjX.jpg

ik ben nog niet verder dan dit hierboven.. :)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als je eens alle registers even post kunnen we zo zien hoe de nrf24l01 word aangestuurd.
Je moet RF_PWR register bit 1 en 2 beide op 1 zetten zodat je max TX zendvermogen heb.

Zie datasheet van nrf24l01+ pagina 59, let op dat je datasheet van plus versie pakt, weet niet of de pagina nummering hetzelfde is van niet plus versie.

Edit/
Ik doe niet aan hopping, heb gewoon handmatig kanaal gekozen waar ik geen interferentie op zag. Is aan te raden om ergens in midden te gaan zitten, dus niet kanaal 1 of kanaal 126.

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 30-01-2014 12:16 ]

-Andere hobby- -

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik raak dat register niet aan: de default waardes zijn volgens de datasheet al '11' dus ik zou het maximum zendvermogen moeten krijgen volgens mij.

mad_max234: Scheelt het versturen van max 8 databytes bij jou in bereik? Ik moet redelijk wat data overpompen (10K ofzo) dus ik prop 't in pakketjes van de max 32 bytes.

[ Voor 37% gewijzigd door Sprite_tm op 30-01-2014 12:17 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat gebruik je om de nrf24l01 mee aan te sturen? Zelf geschreven software of van iemand anders?

Kan zijn dat met instelling van lib pwr register instelt of zo, graag wat meer info dan kunnen we een wat beter beeld krijgen van jou situatie en instellingen.

Kan je niet alle registers uitlezen?

Edit/
Ik heb geen testen alleen tussen 8byte en 32byte gedaan. Maar qua tijd zal het niet gek veel uitmaken, of je nu 4 keer 8byte verzend of 1 keer 32byte, zal niet gek veel schelen denk ik, zal niet 4 keer langer duren, ik schat 1.5 keer of zo. Zeker als 32byte vaker overnieuw moet omdat het fout gaat, wellicht ben je sowieso beter af met kleine pakketjes die minder fouten opleveren. Maar dat zul je zelf moeten testen hoe vaak 32byte fout gaat en de zender alle 32byte weer opnieuw moet verzenden.

Ik denk dat je daar namelijk ook nog niet over na heb gedacht, het zenden gaat wel eens fout en 32byte is minder stabiel dan 8byte gaat dus ook vaker fout.

Maar nogmaals dit is niet iets wat ik getest heb, wil het alleen maar aandragen zodat je er over na kan denken en testjes kan doen.

[ Voor 57% gewijzigd door mad_max234 op 30-01-2014 12:29 ]

-Andere hobby- -

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb zelf een libje geschreven. Zo moeilijk is 't in principe niet en ik houd ervan de aansturing daadwerkelijk in de vingers te hebben. (Plus heb ik 't nu mooi abstract: mijn zendstation bestaat uit een FT232 met een PC en nRF2401 eraanvastgeknoopt, mijn ontvanger is een AVR+nRF2401 en ze draaien beide dezelfde higher-level code.) Ik kan prima registers uitlezen maar niet nu: mijn hardware ligt nog op mijn buro thuis :X

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dan weet je precies wat je code doet, als je lib gebruikt van ander heb je wel eens dat er iets word ingesteld wat je niet door heb. En hoeft dat register niet aan te raken, staat bij defualt op -0 db, daar hoeven we het dan niet te zoeken. :)

bandbreedte kan je nog wat mee winnen, verwacht daar paar meter extra voor bij die 1 euro printjes.

Dan blijft er nog over:
interferentie met andere 2.4Ghz signalen.
payload test
kanaal, niet te dicht bij 1 of 126, ik gebruik kanaal 80.

-Andere hobby- -

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik ga in ieder geval het zaakje eens op 250KBit gooien, elke cm die ik daarmee win is 'gratis' omdat ik er toch geen hoge datarates doorheendruk. Verder is het testen met payload het waard, howewel ik vrees dat ik met de retransmits van die kleinere pakketjes (wat vaker voorkomt) uiteindelijk evenveel problemen heb. Kanaal ga ik ook eens naar kijken; ik heb gezien dat je door het rpd-register een simpele scanner kan maken. Misschien dat ik dat eenmalig doe, misschien dat ik een hip channelhop-algo inbouw.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zover ik heb begrepen gaat 32byte vaker de fout in dan 4 keer 8byte, en als het fout gaat ben je langer bezig met het opnieuw zenden van de data.

Een ding nog vergeten, dynamic payload schijnt ook negatief effect te hebben op de stabiliteit(dus ook range), die kan je beste dus ook niet gebruiken.

-Andere hobby- -

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/21943.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/21944.jpg

tijdje terug vroeg iemand naar een lege stekkerbehuizing.
enfin.. zie net dat ze in de aanbieding zijn

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is niet duur, bij conrad kosten ze meer, en die is dacht ik ook kleiner.

Edit/
Ze hebben tegenwoordig wel hoop stekkerbehuizingen bij conrad, laatste keer dat ik keek was het één enkele behuizing , nu hebben ze zelfs eigen categorie gekregen.

http://www.conrad.nl/ce/n...203034/Stekkerbehuizingen

[ Voor 61% gewijzigd door mad_max234 op 30-01-2014 13:46 ]

-Andere hobby- -

• Ploink
yorkick schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 10:53:
[...]

Bedankt! Ik ga me hier even over inlezen, ik vind het wel de moeite waard om het meteen goed te doen, en zo'n projectje kan voor mij wel leerzaam zijn. Nu vind ik het wel handig om die case met 4 penlights te gebruiken, aangezien daar ook een on/off switch op zit. Dan moet er dus een weerstand tussen de driver en de case? Die hi/lo functie laat ik maar achterwege.
Knutsel een mooie dummy batterij van een lange schroef in een houten staafje oid. Voordeel is, hij gaat nooit leeg dus je hoeft er altijd maar 3 te vervangen ;) Of soldeer de voeding draad aan een ander contact.

Je kan ook gewoon alle zes de batterijen gebruiken met dikke weerstand ipv een driver. Nadeel is dat de lamp minder fel gaat branden naar mate de batterijen leeg lopen.
LED calculator Voorbeeld:
Source voltage=5V (4x 1.25V oplaadbare batt, 6V voor alkaline)
Diode forward voltage=3.2V (witte LED)
Forward current = 700mA (afhankelijk van type LED en hoeveel licht je wil)
Afbeeldingslocatie: http://led.linear1.org/diagram.png.php?q=cmVkIHZpb2xldCBnb2xkIDUgMy4yIDcwMCAyLjcgCjEuMyBXYXR0IGNhcGFibGU=

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

mux schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:45:
[...]
De meeste 1-euromodules hebben ongematchte crappy antennes, dus het is niet vreemd dat je daar slechte range mee haalt. De meeste cheapo modules zijn gemaakt op totaal niet impedance-controlled PCBs waar de koperdikte waarschijnlijk >50% verschilt over het paneel, en ze kopiëren gewoon de reference design van Nordic.

Je hebt meer kans op succes als je de wat duurdere modules met keramische antennes uitprobeert.
Persoonlijk denk ik dat een goed ontworpen PCB antenne betere prestaties biedt dan een goed ontworpen keramische antenne.
Met een slecht design is het net zo goed een hit-or-miss (ook met keramische antennes).

Je kunt er eens één opsturen, dan kan ik met de network analyzer naar de antenne kijken, ben wel benieuwd wat de antenne doet.

Zorg ook dat alles rondom de PCB antenne vrij is (minimaal 1cm rondom, liever meer).

Als laatste optie kan het ook zijn dat er een probleem is met het kristal, wanneer ze de frequentie afwijking niet goed in de hand hebben kan het zijn dat de frequentieafwijking te groot is en dat kan ook problemen veroorzaken.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Sprite_tm schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 12:24:
Ik heb zelf een libje geschreven. Zo moeilijk is 't in principe niet en ik houd ervan de aansturing daadwerkelijk in de vingers te hebben. (Plus heb ik 't nu mooi abstract: mijn zendstation bestaat uit een FT232 met een PC en nRF2401 eraanvastgeknoopt, mijn ontvanger is een AVR+nRF2401 en ze draaien beide dezelfde higher-level code.) Ik kan prima registers uitlezen maar niet nu: mijn hardware ligt nog op mijn buro thuis :X
Zou je die lib's hier kunnen posten? :) Ik heb er ook een aanteal besteld dus kan wel wat hulp gebruiken :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Euh, jah, ik kan ze wel posten maar ik denk dat je er blij-er van word als ik ze nog even voor mezelf houd :) het is allemaal nog lichtelijk in-progress enzo. Ze zijn op zich ook niet zo heel speciaal; meer dan een abstractere interface naar de functies van de nRF is het niet. Poke me maar even private als je ze alsnog wilt :)

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:58
Als je powerleds gaat gebruiken, zou ik eigenlijk geen weerstanden gebruiken, vooral niet bij gebruik met batterijen. Want:
1. Als de batterijen leeglopen merk je dat enorm in je lichtopbrengst
2. Met weerstanden met zulke lage weerstanden kan een spanning die een klein beetje te hoog is direct vrij grote toenames in stroom veroorzaken.

En tenslotte, als je 3 AA batterijen gebruikt, en de Vf van de led is ergens op 3.2V, dan kan je de batterijen niet helemaal leegtrekken. Als je 4 AA batterijen gebruikt wel, maar dan heb je weer een extra batterij nodig.

Overigens heb ik ook twee fietslampen voorzien van LED's, maar die blijven wel gewoon op hun (naaf)dynamo werken. Geheel geruisloos een LED die op ~450 mA gedrived wordt en waar je nooit meer om hoeft te denken. Dit is een enkele LED die op ~1.4W vermogen brandt, maar je kan er ook voor kiezen om een LED te kopen met 4 losse emitters: Je zet dan 2*2 LED's in serie, en die beide weer antiparallel (parallel, maar dan de andere kant op wijzend). De ene helft van je sinus gaat de stroom door de ene LEDs, de andere door de andere, en op die manier heb je 2x zoveel licht en heb je geen gelijkrichter meer nodig. Op die manier heb je een aardig behoorlijke lichtopbrengst voor een fietslamp en toch hoef je er niet naar om te kijken zoals met batterijen.

• Ploink
marcop23 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:48:
...
En tenslotte, als je 3 AA batterijen gebruikt, en de Vf van de led is ergens op 3.2V, dan kan je de batterijen niet helemaal leegtrekken. Als je 4 AA batterijen gebruikt wel, maar dan heb je weer een extra batterij nodig.
Jawel hoor, geen probleem. Met een extra batterij wordt de driver te heet, want die is onvoldoende gekoeld. Je kan dat eventueel wel verbeteren met een extra heatsink.

Je kan de batterij ontladen tot 3.2V/3 = 1.07V, dat is vrijwel leeg voor een NiMH.
Voor volledige lichtintensiteit (3.2+0.12)/3=1.11V
Afbeeldingslocatie: http://www.powerstream.com/z/AA-NiMH-composite.png
Met alkaline batterijen zal de lamp wel eerder zwakker gaan branden, maar ik naam aan dat oplaadbare gebruikt worden, voor het milieu enzo ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.powerstream.com/z/AA-100mA.png
Afbeeldingslocatie: http://www.powerstream.com/z/AA-500mA.png
(bron http://www.powerstream.com/AA-tests.htm)

• Boinkie
  • Laatst online: 12:58
Klein vraagje hier. Ik ben bezig met de DIY ambilight voor de raspberry. Als ik een usb kabel doorknip en de rode en zwarte aansluit aan de plus en min, dan heb ik toch gewoon de vereiste 5 volt voeding op mijn LED's? :)

• memphis

memphis

Yep, let wel op dat de stroom van een USB poort beperkt is.

• Boinkie
Ik gebruik een oplader van de iPhone, dan moet ik ruim voldoende hebben volgens de specs toch

Max current: 0.02A
Max power: 0.3w

• memphis

memphis

USB laders zijn over het algemeen 500mA en meer, tegenwoordig meestal 1 of 2A.

• mcDavid
0.02A, dat is ongeveer de stroom van één low-power LED. Ga daar alsjeblieft geen complete RGB-strip mee aansturen.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 31-01-2014 10:20 ]

• memphis

memphis

Lijkt mij stug dat die lader 20mA is....

• mcDavid
memphis schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:20:
Lijkt mij stug dat die lader 20mA is....
...waarschijnlijk heeft hij de ingangswaarde bij 230V afgelezen.

• Boinkie
Haal dit van de verkoper zijn pagina af :-) Ben zelf niet bekend met dit maar vind het wel leuk om te knutselen ;)
http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1497.l2649

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11 22:23
Boinkie schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:23:
Haal dit van de verkoper zijn pagina af :-) Ben zelf niet bekend met dit maar vind het wel leuk om te knutselen ;)
Heb je de kosten +10$ en de levertijd maart (!) gezien?
Sowieso lijkt het niet heel goedkoop.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij heeft de GPIO header van een RPi ook een 5V pin zodat je de RPi daarmee kan voeden, maar ook voeding af kan halen? Dat weet ik niet zeker hoor, nooit echt met mijn RPi veel gespeeld.

Ik heb sowieso gezien dat mensen de polyfuses (herstelbare zekering) rondom de USB connector er af hebben gehaald zodat die deze niet bij ~500mA oid er uit schiet. Al ga je USB kabels doorknippen en die op de RPi USB header zetten, zou je in principe weinig stuk kunnen maken (totdat je ze ook verwijderd - naar mijn mening kan je >1A beter aparte voeding gaan gebruiken).

Die spec van Ebay is wat vaag, maar moet je volgens mij lezen als 20mA per LED segment, en 20mA maal 3 segmenten (R-G-B) bij 5V is 0.3W per LED. Ga je dus 10 LED's aansluiten, heb je 3W nodig, ofwel 600mA.

Veel telefoonladers van deze dag zijn 1A tot 2A , voor fast charge modus. Kan je zien op het label wat er achter 5VDC staat.

[ Voor 21% gewijzigd door Hans1990 op 31-01-2014 10:36 ]

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 11:43
Boinkie schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:23:
Ja hee.. het zijn 50LED's die per stuk 5V/20mA vragen. Als de LED's in serie staan heb je 50*5V = 250V bij 20mA nodig en als ze parallel staan (wat wel zo zal zijn), dan heb je 50*20mA = 1A bij 5V nodig.

Oh ja, idd die factor 3 nog, zie boven. dus voor 50LED's is het 250V bij 60ma, danwel 3A bij 5V.

Stiekem gebruiken veel van die kleine leuke LED'jes nog heul veul stroom!!

[ Voor 12% gewijzigd door WVL_KsZeN op 31-01-2014 10:29 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• mcDavid
alaintje schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:25:
[...]

Sja, chinees nieuwjaar heh. Meeste webshops uit die hoek zijn gewoon een maand uit de running.

En digitaal geadresseerde RGB-strips zijn nooit goedkoop.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 31-01-2014 10:31 ]

• Boinkie
alaintje schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:25:
[...]

22 januari besteld gister binnengekregen! :) 22 euro voor een ledstring is nog redelijk goedkoop.

Dus mijn huidige plan gaat niet werken? Hoe kan ik dan voor voldoende stroom zorgen apart van de Raspberry? Af en toe wil ik de "ambilight" uitzetten, vandaar dat ik dacht aan aparte voeding :)

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-11 22:23
Ja merk t. Krijg mijn meuk van 4 januari nog niet binnen. Heb altijd alles in 2 weken. Maar die verkoper zou wel iets eerder al vakantie hebben genomen :p .
Gister een aantal powet leds opgeblazen op 900mA.
Volgende keer beter :7 .
Nu effe de rotte appels eruit solderen vervangen en op mijn 650 mA driver wachten.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Boinkie
Zou een simpele adapter die 5V en 3A levert ook voldoende zijn? Knip, + - aan de + en - van de leds?

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Atlas schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 16:26:
[...]

Zou je die lib's hier kunnen posten? :) Ik heb er ook een aanteal besteld dus kan wel wat hulp gebruiken :+
Zijn toch zat bestaande atmega libs in omloop? Arduino NRF24 lib is imo wel goede, heb die ook gebruik ook wat te spieken toen ik lib voor Xmega heb geschreven. Die NRF24 arduino lib kan je heel snel porten naar avr, bijna 1 op 1, als je c gebruikt hoef je alleen maar aantal stukjes weg te halen die betrekking hebben op C++ classes.

C++ verwijs je ook naar classes waar de functies instaan en of ze public of private zijn, kwestie van delete.

Als je de nrf24l01 beetje wilt leren kennen raad ik je aan om zelf de code te schrijven, stelt niet zoveel voor, is verzameling van aantal SPI commands. Arduino NRF24 lib heeft mooi define file voor alle registers, met namen ven de desbetreffende registers en hex erbij, komt allemaal overeen met datasheet, is handig dat je die gewoon kopieert, dan heb je alle defines en registers an bij de hand, en ik zie geen beter manier om dit te doen dan met defines en registers namen erbij, duidelijker kan eigenlijk niet.
alaintje schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:52:
Ja merk t. Krijg mijn meuk van 4 januari nog niet binnen. Heb altijd alles in 2 weken. Maar die verkoper zou wel iets eerder al vakantie hebben genomen :p .
Dat is altijd rond deze tijd, ligt heel china stil. Zelfde heb je ook met mid autumn feestdagen, dat is meestal eind september begin oktober, hele week ligt alles stil, vaak zelfs twee weken. Heb wel eens 8 weken moeten wachten op printjes van seeedstudio die rond eind september had besteld, pcb verwerking zat twee weken dicht maar namen wel orders aan, ze hebben weken nodig gehad om alles weg te werken.

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 31-01-2014 14:34 ]

-Andere hobby- -

• Boinkie
Zo, ik ben aan het knutselen geslagen. Heb de kabels even verlengd.

Afbeeldingslocatie: http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Ruud_Poot/foto3_zps09531a8c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Ruud_Poot/foto2_zps86e37e52.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Ruud_Poot/foto4_zpsf536f720.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Ruud_Poot/foto5_zpsc9f3ccb6.jpg

Klopt het dat als je de kabels doormeet en ik de DI en Ci doormeet niks doorkrijg? + en - doormeten werkte wel.

Afbeeldingslocatie: https://github.com/tvdzwan/hyperion/wiki/hardware_ws2801_connection.png

Volgens dit plaatje is het ook de bedoeling om de ground van de chip aan de ground van de voeding te doen en deze vervolgens weer aan de ground van de Pi te monteren. Zit ik goed zo? :)

• mcDavid
Grounds hang je altijd aan elkaar ja. En MOSI en CLK zijn datakanalen, die zijn idd niet met elkaar verbonden.

• Boinkie
Thanks :) Dan ben ik ieder geval op de goede weg. Nu nog een een adapter vinden die 5v en min 3A levert. Ik begin al meer te leren. :D

M.b.t. die ground maakt het toch niet uit waar ik die ground op de kabel vastsoldeer? Vast is vast ergens toch?

[ Voor 30% gewijzigd door Boinkie op 31-01-2014 15:39 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb hier zo waterproof ds18b20, en heb probleempje waar ik geen antwoord op weet.

Sensor doet het goed op het droge, geen enkele probleem. En tot 10cm onderwater ook geen probleem, maar zodra 20cm of meer onderwater ga krijg ik ineens aan vast waarde door. Stel water is 22.4c, dan gaat het goed tot 20cm en dan ineens 34.1c(zit geen beweging in), paar centimeter naar boven en is weer 22.4c, en vice versa, kan het probleem dus steeds reproduceren. Dacht eerst dat het aan mijn aquarium lag, moet analoog sensoren ook filteren omdat ze storing opvangen van pompen en lampen, alles uitgezet zoals pomp, lampen, pH probe eruit, etc. Nog steeds probleem, heb emmer water gevuld en daar doet het probleem zich ook voor.

Klinkt dit wellicht bekend?

Ga straks even andere uC opzoeken en eens testen met andere ic, verder zou ik het even niet meer weten waar ik het moet zoeken.

Edit/
Even vergeten, heb 5K weerstand en 1 meter kabel.

En kwam er net achter dat als ik mijn hand op twee plaatsten van de kabel hou dat ook storing krijg, dat was me net nog niet opgevallen, is dan minder erg, Connecties allemaal nog keer nagelopen maar alles heeft goede connectie, gebruik geen al te dunnen kabels en zit allemaal gesoldeerd.

Heb nog wat lossen DS18b20 liggen, denk dat dat maar de volgende stap word, zelf kabel maken en ds18b20 in potten in wat hotglue of zo.

[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 31-01-2014 21:17 ]

-Andere hobby- -

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het kan zijn dat je sowieso al op het randje zit, en er dan net overheen gaat. Een kleinere pull-up weerstand helpt mogelijk.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je hebt helemaal gelijk, verkeerde weerstand gepakt, was overtuigd dat ik de juist had gepakt. Heel stom om iets aan te nemen, altijd alles nameten of controleren, rood en oranje lijken zoveel op elkaar onder spaarlampen licht.

-Andere hobby- -

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Hans1990 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:25:
Volgens mij heeft de GPIO header van een RPi ook een 5V pin zodat je de RPi daarmee kan voeden, maar ook voeding af kan halen? Dat weet ik niet zeker hoor, nooit echt met mijn RPi veel gespeeld.
Je kunt de RPi voeden met 5V via zijn GPIO connector.

Ik heb op mijn werk een development bord gemaakt voor de RPi, daar zit een microUSB connector op samen met een FT230XS. Voeding via die microUSB poort en meteen ook de seriële terminal beschikbaar op de PC. Zou niet echt meer zonder dat bordje kunnen denk ik :)

Die FT230XS is overigens een aanrader wat mij betreft: FTDI drivers die automatisch installeren via Windows update, qua BOM is het alleen een paar passives (geen kristal), leverbaar bij Farnell en last but not least nog goedkoper dan een FT232 ook :)

• Boinkie
Ik ben inmiddels zover dat ik met mijn testopstelling kan beginnen :)

Voeding werkt. Dit is een 5V 3A adapter die ik gevonden heb. Stekker werkt en gesoldeerd. Lampje gaat ook branden als ik hem inplug.

Vervolgens verbind ik de led strip met de raspberry. Zie foto, let niet op de kleuren. Dit is slechts de testopstelling :)
Afbeeldingslocatie: http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Ruud_Poot/foto1_zps8aad39ee.jpg

Vervolgens start ik mijn raspberry op. Maar er gebeurt niks. Het laatste lampje op de string blijft branden ( zie foto)
Afbeeldingslocatie: http://i1331.photobucket.com/albums/w582/Ruud_Poot/foto2-1_zps0faf833f.jpg

Heb ik dan aan de verkeerde kant de data kabels gesoldeerd? Of zie ik wat over het hoofd?

Verwijderd

moet je geen software laden dan om die ledjes aan te sturen ?

• Boinkie
Jawel, dat draait al. Dat is de Hyperion add-on. Config file en dergelijke zijn aangemaakt en in de juiste directory gezet. Bij het opstarten van die add-on zou er al een regenboogeffect moeten komen.

Verwijderd

iets totaal anders dat ik net tegenkom : ATMEGA Core Temperature Sensor

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2014 23:47 ]

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De backlight van m'n Samsung 226BW monitor flikkert na een coldboot, en het duurt 15min voordat de backlight weer aangaat en alles normaal is.
Dit filmpje laat duidelijker duidelijker zien wat ik bedoel:

Na wat speurwerk lijkt het erop dat de condensators lekken of aan vervanging toe zijn, en er zijn verschillende DIY guides die laten zien hoe je ze vervangt.

Bijvoorbeeld:

Helaas ben ik zelf niet zo handig met solderen, en al helemaal niet met condensators.
Is er iemand die een medetweaker uit de nood wil helpen door me hier mee te helpen? Liefst omgeving Eindhoven, en tegen vergoeding uiteraard :)

[ Voor 4% gewijzigd door sloth op 08-05-2014 17:39 . Reden: opgelost ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heeft iemand een shop voor reserve tektronix knopjes? Mijn 465 heeft een valpartij gemaakt, en ik ben kwijt:

- delay time position
- de draaiknop op min DM44 multimeter... deze zit er bovenop
- de coupling handle
- de b-trigger knop

Maw: het bakje is op zin rechtsbovenkant gestuiterd, helaas.
Op ebay kun je eea aan knopjes vinden, maar ik wil ze bij voorkeur alle 4 bij 1 toko kopen... en dan ook maar meteen een lampje/knop voor de volts/div draaiknop (die was al jaren stuk). Dit vooral ivm de verzendkosten.

Iemand?

• memphis

memphis

Zoek eens contact met Tectronix zelf, vaak kunnen ze wel wat betekenen. Veel bedrijven willen dat soort dingen wel eens gratis opsturen.

Kijk anders ook eens bij de Conrad, die heeft ook een groot assortiment.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Misschien kun je vinden wat je zoekt op deze ebay site

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:11
@Sloth,

Ik heb zelf al 4x a 5x een samsung 226bw herstelt het irritantste is eerlijkheidshalve het open krijgen ;).

Ben zelf van Belgie, Hasselt. Neem aan dat dat te ver is?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Icekiller2k6
Overigens kende iemand deze al voor gebruik met RF zender/ontvanger:
http://www.romanblack.com/RF/cheapRFmodules.htm

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Ploink
Die 433MHz zendertjes zijn leuk om mee te knutselen of te interfacen met klik/aan/klik/uit ofzo, maar voor een serieuze toepassing zou ik ze niet gebruiken.
Modules op basis van bijvoorbeeld NRF24L01 zijn net zo goedkoop en bezitten vele hardware features om data transmissie en stroomverbruik te optimaliseren.
De nRF24LE1 heeft zelfs een ingebouwde 8051 compatible cpu met 12-bit ADC en hardware AES, heb je geen arduino of andere microcontroller meer nodig, ideaal voor draadloze sensortjes.

[ Voor 19% gewijzigd door Ploink op 03-02-2014 13:36 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

sloth schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 22:11:
De backlight van m'n Samsung 226BW monitor flikkert na een coldboot, en het duurt 15min voordat de backlight weer aangaat en alles normaal is.
Dit filmpje laat duidelijker duidelijker zien wat ik bedoel:

[video]

Na wat speurwerk lijkt het erop dat de condensators lekken of aan vervanging toe zijn, en er zijn verschillende DIY guides die laten zien hoe je ze vervangt.

Bijvoorbeeld:

[video]

Helaas ben ik zelf niet zo handig met solderen, en al helemaal niet met condensators.
Is er iemand die een medetweaker uit de nood wil helpen door me hier mee te helpen? Liefst omgeving Eindhoven, en tegen vergoeding uiteraard :)
Dit kun je met wat tijd en geduld prima zelf. En anders moet je even inderdaad langs een tweaker die dit graag doet. Ik zit zelf in Den Haag en als je met een losse print aan komt gaat het heel snel.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Same here, kijk anders ook ff op mijn tweakblog; daar staat een compleet verhaal over een iiyama.

(als je naar Leiden komt swap ik die caps ook wel ff voor je)

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 03-02-2014 17:05 ]

• memphis

memphis

Gisteren ben ik even naar de ETS wedstrijd geweest ( http://www.eurotouringseries.com/ ) waar mijn Final Drive Ratio meter ook in de technische keuring gebruikt wordt. De baas van MuchMore was er ook die al een tijd terug interesse had getoond en er een productie van wilt maken. Hoewel hij druk bezig was met zijn teamrijder kwam hij na zijn bezigheden direct naar mij toe en hebben we even gezellig gebabbeld.

Het was nu de 3e ETS wedstrijd waar die gebruikt wordt en de organisatie gebruikt hem ook echt als officiëel controlemiddel. Grappig was al een opmerking van een Duitser die voor zijn thuis organisatie er ook 1 wilde hebben. Kijk, er is handel ;)

Maar ja, ik moet er dus ook 1 voor hem maken zodat hij er mee kan spelen en daarop hun creativiteit kan loslaten, zo heb ik ook de sensorpuls van de motor er via contactbussen naar buiten gebracht zodat je er een frewquentie/RPM meter op kunt zetten welke nu ook goed gebruikt werdt om foute motoren in deze eenheidsklasse te herkennen. De spreiding tot zover gemeten is minimaal, op de 25.000 rpm zou er +/- 100 rpm spreiding zijn wat eerder nog in de weerstand van de aandrijving terug te vinden is.

Muchmore doet er alles aan om de verschillen minimaal te houden en zo dus de essentie van het stockracen hoog, vandaar ook zijn interesse voor mijn controlemiddel.

Binnenkort maar weer de soldeerbout opstoken en de freesbank aanslingeren....

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/p42smyb.jpg

boutjes, moertjes en nippeltjes koop ik dus voortaan ook maar in Hong Kong.
keurig verpakt, snel en goedkoop 8)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2014 12:13 ]

• Icekiller2k6
vraagje als ik een stappenmotor sturing zou willen isoleren gaat dat met bv NPN's?
Kort uitgelegd heb een bestaande aansturing van een CNC machine deze is echter op gesloten software gemaakt en de sturing is zwaar veroudert.

Ik heb momenteel een arduino nano verbonden met de step/dir van de punten, dit werkt maar zou het liefst de 2 apart wegens kortsluiting etc. Het gaat dus om 9pins (2*X,2*Y,2*Z + 3x homelimits)
5v en GND is beschikbaar.

edit:
I guess the actual question is: zijn NPN's hier snel genoeg voor?

[ Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-02-2014 12:04 ]

Verwijderd

wil je de bestaande sturing ook laten zitten bedoel je.. en dat je dan omschakel ofzoiets ?

( ik zit zelf te wachten op deze aanbieding (ook om iets te 'isoleren')

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2014 12:10 ]

• Icekiller2k6
@Borroz
het gaat over een profiler
Deze heeft een global board met de voeding en drivers etc. Hierop zit een insteek kaart met een spartan 3 deze kun je gewoon afnemen. Als je dat doet kun je rechtstreeks de pinnen verbinden met bv een LPT poort.
Ik wil dit echter besturen met GRBL.

Verwijderd

oh.. dat is chinees voor mij 8)

• Ploink
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 11:46:
vraagje als ik een stappenmotor sturing zou willen isoleren gaat dat met bv NPN's?
Kort uitgelegd heb een bestaande aansturing van een CNC machine deze is echter op gesloten software gemaakt en de sturing is zwaar veroudert.

Ik heb momenteel een arduino nano verbonden met de step/dir van de punten, dit werkt maar zou het liefst de 2 apart wegens kortsluiting etc. Het gaat dus om 9pins (2*X,2*Y,2*Z + 3x homelimits)
5v en GND is beschikbaar.

edit:
I guess the actual question is: zijn NPN's hier snel genoeg voor?
Wat bedoel je precies?
Heb je het over galvanisch scheiden met optocouplers oid?
Neem dan een DCDC converter blokje 5V/5V en een paar digitale optocouplers zoals H11N1. En nee, dat is geen griepvirus :+
Indien je aan beide kanten 5V beschikbaar hebt, kun je de DCDC converter weglaten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 04-02-2014 12:36 ]

• Icekiller2k6
@Ploink
Yip galvanische scheiding.. was aan het zien of het ging met iets wat ik had liggen ;) ipv weer mn onderdelen kast uit te breiden ;) heb nu al geen ruimte :D

edit:
Moest iemand nog 9x h11n1 liggen hebben en ze weg doen hoor ik het graag ;)
aha denk dat ik deze ga bestellen: http://www.eoo-bv.nl/inde...a=viewProd&productId=9892 zijn wat goedkoper :) en 2 in 1 case dus perfect per as

[ Voor 42% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-02-2014 13:37 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xvQDRun.jpg

soms begrijp ik helemaal niks van prijzen.

ik heb een antex 18W soldeerboutje en wil daar een ander stiftje bij.
enfin, ik kijk bij Conrad waar ik dat boutje (CS 18) vorig week had gekocht en vind een leuk stiftje
- http://www.conrad.nl/ce/n...tex-1100?ref=searchDetail
maar 19,99 voor een stiftje .. mmmmmmm

ik blader google verder en vind dezelfde voor 5,75 .. huh ?
- http://www.elektronicawer...soldeerstift_1100/details
keurig de volgende dag in huis ! dus de warme douche gaat vandaag naar .. http://www.elektronicawereld.nl

8)
Pagina: 1 ... 90 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.