| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Ctrl+k
Verwijderd
moet ik dan aan zoiets denkenSibylle schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:23:
Ik kan niet meer zonder smd, zeker op SMD gaatjesprint is het een genotLekker klein en friemelen en prutsen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------- voltmetertjes
1,45 per stuk, daar kan/ga ik het zelf niet voor maken
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2014 13:02 ]
Meer aan dezeVerwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 12:39:
[...]
moet ik dan aan zoiets denken![]()
[afbeelding]
-------------------------------------------------------------------------------------------------- voltmetertjes
1,45 per stuk, daar kan/ga ik het zelf niet voor maken![]()
[afbeelding]

Ik heb geen over, dus gewoon met pincet en soldeerbout.mux schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 14:55:
SMD betekent voor mij juist niet meer hoeven friemelen... Alles met soldeerpasta, kwak je component er ruwweg in de buurt op en de oven zorgt wel dat alles netjes op zn plek wordt getrokken. Component vervangen? Even de heteluchtbout erop en voilà. Veel makkelijker dan through hole.
Ctrl+k
Verwijderd
Voor iedereen die een degelijke en handige pcb houder zoekt is dit een mooie oplossing.
Zou eigenlijk in de werkplaats van iedere (hobby)elektronicus moeten staan!
Kickstarter PCBGRIP
De laatste 30 uur zijn net ingegaan
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2014 21:25 ]
Om eerlijk te zijn kan ik voor 200+ dollar wel leukere dingen bedenken om in mijn werkplaats neer te zetten. Een hoop geld voor een pcb houder.Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 21:03:
Zou eigenlijk in de werkplaats van iedere (hobby)elektronicus moeten staan!
Verwijderd
Te vaak kom ik pcb-houders tegen van ondermaatse kwaliteit, en dan is het prutsen van begin tot eind.
Bouwkwaliteit en mogelijkheden zijn toch 2 zaken die ik apprecieer en waarvoor ik bereid ben wat meer te betalen.
Vond het wel een vermelding waard, of je'r het geld aan uitgeeft beslist ieder voor zichzelf uiteraard..
Yep, grotere broertje hiervan heb ik staan, kost wat maar werkt perfect. Goed gereedschap heeft inderdaad zijn prijs, al is het in het geval van de PCB houders ook weinig concurrentie.Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 22:08:
nou zijn deze handige printmontage dingen ook niet goedkoop (215,-)
[afbeelding]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Als je er één zoekt kan zoiets best interessant zijn ja. Maar het ging mij om de zin dat elke (hobby) elektronicus er eentje zou moeten hebben, daarvoor vind ik het nogal duur.Verwijderd schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 22:14:
Ik geef je gelijk dat het zeker niet goedkoop is, maar goed gereedschap kost nu eenmaal geld.
Te vaak kom ik pcb-houders tegen van ondermaatse kwaliteit, en dan is het prutsen van begin tot eind.
Bouwkwaliteit en mogelijkheden zijn toch 2 zaken die ik apprecieer en waarvoor ik bereid ben wat meer te betalen.
Vond het wel een vermelding waard, of je'r het geld aan uitgeeft beslist ieder voor zichzelf uiteraard..
Verwijderd

boem is ho .. laden kreng !
ik meet 4.22 volt en 122 mA ..
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2014 15:25 ]
[ Voor 53% gewijzigd door sebastius op 09-02-2014 15:10 ]
Verwijderd
ja daar is over nagedacht.. die vormen een soort noodstop trekkoordjesebastius schreef op zondag 09 februari 2014 @ 15:09:
Brandblusser klaarstaan?Die twee croc-clips op die jumper vind ik heel spannend zo
Verwijderd
maar goed.. usb laadcircuitje (zit aan een adaptertje van 0.5A en tussen charger en cel dit beveiligingcircuitje) geeft groen aan en een belasting die theoretisch 1.7 A moet veroorzaken komt maar tot ca. 900 mA.
de vraag is nu.. batterijtje toch rot (waarschijnlijk) / usb laadcircuittje slaat te vroeg af/ beveiliging circuitje slaat te vroeg aan... ben er nog niet uit
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2014 19:02 ]
Verwijderd
ook die begon bij ca. 155 mA / 4.23 V en is inmiddels gezakt naar ca. 90.
de vorige stopte met laden (sloeg 'af' ) bij ca. 30 mA '.
ik heb hier wat theorie gevonden over die cellen.
onderstaand beeld kreeg ik ook wel vanmiddag
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Ik zit nog te kijken hoe ik die LED's kan vervangen, maar dat wordt een lastige.. ze zitten soort van in een doorzichtige plak PVC oid gelijmd.. er is nog plek voor een extra paar LED's, misschien kan ik een paar bijplaatsen..
Verwijderd
hoe noem je zoiets in het ebays ?
@ WVL_KsZeN
ja zonde man
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2014 22:00 ]
Begrijp nog steeds niet waarom mn multimeter niet gewoon aangaf dat het een losse LED was.. hij meet toch diodes tot 4V.. Nou niet dus.. gaat maar tot 3V.. oeps. Nu doen de LED's het al op 1,632V
Nu ik de unit helemaal open heb gemaak snap ik ook waar ik verkeerd zat met denken : het is een display met een blauwe achtergrond, maar de LED's zijn wit! In het LCD zit een blauw kleurenfilter..
Ik verwachtte een blauwe LED en doorpiepen rond 2.5V, maar witte LED's doen het pas bij 3.5V en dat kan mn meter niet...
[ Voor 90% gewijzigd door WVL_KsZeN op 09-02-2014 22:12 ]
Ja een witte led = blauwe LED + fosfor.
Blauwe LED's hebben dus dezelfde Vf als witte, niet 2,5V
Ze varieren in golflengte, ongeveer van 450nm-470nm, die noemen ze dan "royal blue" en "blue". Voor wit licht gebruikt men meestal 450nm voor efficiente fluorescentie en omdat die blauwe piek dan minder opvalt, het oog is daar minder gevoelig voor.
Zoiets dus :

Ik was gewoon niet aan het nadenken vanavond.
[ Voor 27% gewijzigd door WVL_KsZeN op 09-02-2014 22:42 ]
Een LCD werkt met polarisatie. Door spanning op het vloeibare kristal gaan de moleculen netjes op een rijtje liggen waardoor ze de polarisatie van het licht draaien. Afhankelijk van de orientatie van simpele lineaire polarisatie filters boven en onder het display krijg je een positief of negatief effect als een LCD segment aan is.
Ik denk dat die filters minder effectief zijn bij kortere golflengte, waardoor er nog relatief veel blauw doorheen komt als de polarisatie richtingen loodrecht op elkaar staan.
ehhh.... duur?
LiPo is sowieso duurder dan Li-Ion, maar het verschil is hier erg groot.
Laatst een Chinese LP-E12 Canon batterij gekocht.
Origineel: 875mAh Chinees: 2300mAh
Werkelijke capaciteit zal ongeveer hetzelfde zijn als de Canon denk ik, heb geen verschil gemerkt.
[ Voor 33% gewijzigd door Ploink op 09-02-2014 23:08 ]
heeft jammer genoeg dezelfde issue als de cubox, Allwinner A10. Gesloten GPU.. met een hardware bug geloof ik.Verwijderd schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 14:43:
[afbeelding]
leuk (€ 36,30) deze raspberry killer .. de A10-OLinuXino-LIME
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
UltraFire een pot nat
kijk en vergelijk (en zie het verschil
Verwijderd
leuke site . http://www.lygte-info.dk/ThaHandy schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:52:
[...]
[...]
UltraFire een pot nat![]()
kijk en vergelijk (en zie het verschil)
[afbeelding]
en
Van de eerste wilde ik even checken of de aanduidingen kloppen door ze even aan een voedinkje te hangen. Maar ik kreeg alleen rood door de twee aansluitingen bij de pootjes te gebruiken. R+ en R- deed niets, evenals B+ en B- of elke andere combinatie.
Daarna eens doorgemeten en ik meet ook alleen weerstand over die twee pinnen. De rest is oneindig.
Omdat er natuurlijk best eens eentje stuk kan zijn, heb ik ook de rest doorgemeten. Maar dat was allemaal hetzelfde probleem. Hetzelfde verhaal bij drie stuks van het tweede type: alleen een weerstand tussen de gedeelde pin en 1 enkele andere. De rest hebben allemaal een oneindige weerstand.
Heb ik nu echt zes kapotte emitters liggen of is het intern toch anders aangesloten?
Verwijderd
ik kan niets over een hardware bug vinden .. vroeg me alleen af of ik hier backtrack op kan draaienIcekiller2k6 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:01:
[...]
heeft jammer genoeg dezelfde issue als de cubox
Het kan overigens ook aan je meet methode liggen. Rode LEDs hebben aan ongeveer 1,6V genoeg, terwijl groen en blauw vaak 3,5V willen. Als je dus met een lagere spanning dan dat meet, zullen de groene en blauwe LED op open verbindingen lijken.
Ook heb ik al zitten meten aan de drie parallele pootjes, maar kreeg daar hetzelfde resultaat.
En wat gebruik je als spanningsbron? Hoeveel volt?maikel schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 09:08:
Ik heb ze als RGB LED besteld en ze hebben ook allemaal zes pootjes. Het lijken me dus geen puur rode LEDs. Mijn LEDs komen ook exact overeen met de LEDs op de geplaatste foto's.
Ook heb ik al zitten meten aan de drie parallele pootjes, maar kreeg daar hetzelfde resultaat.
Ik bedoel dan ook een spanningsbron met voorschakelweerstand. Dat is toch de standaard methode om iets snel te testen, niet eerst een stroombron in elkaar zetten, die zijn toch wat minder algemeen beschikbaar dan spanningsbronnen.memphis schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 09:54:
Je moet ook geen spanning maar een stroombron gebruiken of anders een voorschakelweerstand.
(Overigens als je heel voorzichtig bent lukt het ook wel met spanningsbron, als het enkel gaat om te testen of hij werkt. Vooral als je nog de stroombegrenzer gebruikt).
Maar in het geval dat hij iets van een led driver gebruikt de vraag: welke gebruik je dan.
Aangezien het voor rood prima werkt (ook met een lagere spanning en stroom), zou ik verwachten dat ik de andere kleuren ook zou moeten zien.
Vanavond kan ik het nog wel eens proberen met een voorschakelweerstand.
Gesloten, ja, maar toch redelijk open te gebruiken lijkt het: http://limadriver.org/Icekiller2k6 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:01:
[...]
heeft jammer genoeg dezelfde issue als de cubox, Allwinner A10. Gesloten GPU.. met een hardware bug geloof ik.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Misschien heb je een goedkope serie fabrieksfoutjes gekocht.maikel schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:58:
Ik heb het dus met m'n lab-voeding gebruikt: een paar volt instellen en een maximale stroom.
Aangezien het voor rood prima werkt (ook met een lagere spanning en stroom), zou ik verwachten dat ik de andere kleuren ook zou moeten zien.
Vanavond kan ik het nog wel eens proberen met een voorschakelweerstand.
Met een loep of microscoop kun je de bonding wires zien waarmee de chips met het leadframe verbonden zijn.
Op deze foto ziet het er slordig uit, misschien dat er bij jou draadjes ontbreken of niet goed bevestigd zijn.
Bijvoorbeeld, bij 2V licht de rode LED fel op, maar doen blauw en groen nog helemaal niets.
Theoretisch: Ja.mcDavid schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:27:
Stroombegrenzing is het enige wat van belang is. Als je een LED aanstuurt dmv een stroombron zal de spanning vanzelf de juiste waarde aannemen. Mits je deze natuurlijk niet op een te lage waarde begrensd hebt.
In de praktijk zou ik toch gewoon langzaam de voeding opdraaien. Als je hem op 30V zet met 50mA begrensing, dan heb je nog steeds je uitgangscondensator die op 30V staat en door de LED wordt gegooid. (Oké waarschijnlijk kort genoeg om geen permanente schade te doen, en 30V is een beetje overkill, maar dan nog steeds).
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Niet elke labvoeding regelt ook super snel in stroombegrenzing. Misschien was de regellus van de labvoeding niet super stabiel en heeft de ontwerper "paracetamol" gebruikt in de vorm van een super grote buffer cap op de uitgang. Die dempt de snelheid van de regellus in zodat de oscillatie weg is, maar de stroombegrenzing van de voeding pas in werking is als die grote condensator leeg is, inderdaad.Sissors schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:43:
[...]
Theoretisch: Ja.
In de praktijk zou ik toch gewoon langzaam de voeding opdraaien. Als je hem op 30V zet met 50mA begrensing, dan heb je nog steeds je uitgangscondensator die op 30V staat en door de LED wordt gegooid. (Oké waarschijnlijk kort genoeg om geen permanente schade te doen, en 30V is een beetje overkill, maar dan nog steeds).
Hoeveel Delta voedingen we op school wel niet hadden met een 47uF externe condensator direct op de uitgang; waarschijnlijk hadden ze vroeger problemen met die voedingen.
Wat je al zei, op 0A beginnen en langzaam omhoog draaien is dan het veiligst.
Sowieso ben ik niet echt van "hot pluggen". Ik heb een keer een SMPS regelaartje gekilled die bestemd was voor 36V, (40V absolute spec) en op 24V draaide. Ruim genoeg dacht ik.. maar na een paar live inpluggen (voeding werkte eerst, was bezig de rest van circuits te bestuken) hield deze er 'zomaar' mee op
Ontwerp bevatte enkel ceramic caps op de input. Met scoop gemeten en zag ik een mooie opslingering naar 48V bij het inpluggen. Vervolgens AN88 van Linear gevonden: http://cds.linear.com/docs/en/application-note/an88f.pdf Oeps
Sindsdien sluit ik spullen alleen aan terwijl de voeding uit staat of begrensd op 0A.
Zelfs daar moet je heel voorzichtig mee zijn.Sprite_tm schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 16:52:
Daarom pak ik gemiddeld een (onbegrensde) voeding van 12V en een weerstandje van 1K. Weinig wat aan 12mA stukgaat
De absoluut maximum reverse voltage van een witte led is 5V en bij heel weinig stroom kan die al stuk gaan. Wat precies de limiet is voor de reverse current kan ik echter niet vinden. Misschien wil iemand hier eens een led voor opofferen?
Ze zijn ook gevoelig voor statische elektriciteit. Luxeon Rebel heeft hiervoor een ingebouwde TVS diode, maar andere merken en chinese leds hebben dat niet.
Dit wil ik bereiken door het idee van een speaker na te bootsen; magneet op een segment, kernloze spoel op een printplaat en door de polariteit om te wisselen, schuif je hem in en uit. ik heb een lading magneetjes met een diameter van een cm, moet alleen nog de spoelen heb. Dit moeten spoelen zijn die loodrecht op een printplaat gemonteerd kunnen worden.
Hoe pak ik dit het beste aan? Kon zo 1-2-3 geen kan en klare staande spoelen vinden (toch?), dus zal ik die zelf moeten wikkelen. Iemand tips waar ik een monteerbaar klosje met een diameter en diepte van een cm vind?
http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/0214811/Elektro-magneten
Misschien moet je hem draaibaar maken, dan kan je ook servo's, stappenmotoren of brushless motoren maken.
Het moet wel een beetje binnen een hobbybudget vallen. Ik wil er 4 cijfers mee weergeven, dus 28 segmenten. Het liefst betaal ik een paar cent per spoel. Daarnaast heb ik niet meer nodig dan een kernloze spoel die de een beetje wrijving moet overwinnen, een zware elektromagneet is dus overkill en te duur.memphis schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 13:02:
Staan er genoeg tussen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/0214811/Elektro-magneten
Misschien moet je hem draaibaar maken, dan kan je ook servo's, stappenmotoren of brushless motoren maken.
Verwijderd
dan zou ik maar vast op zoek gaan naar oude (beeldbuis) tv's om het wikkeldraad uit te slopen .. want zo'n rol is ook niet echt goedkoopMichielPH schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:00:
Me ook nog te prijzig. Was zelf ook meer op zoek naar een klosje die op een printplaat gemonteerd kon worden om zelf een spoel te wikkelen of een kernloze spoel, dan een kant en klare elektromagneet. Misschien dat ik zo'n klosje zelf zou kunnen fabriceren?
Misschien dit wat:
http://www.ebay.com/itm/4...-Boat-Horns-/301093341889
1.25 per servo.
Verwijderd
Relais beetje verbouwen. Printrelais bij een dumpzaak/ Chinees zonder verzendkosten.MichielPH schreef op donderdag 13 februari 2014 @ 14:00:
Me ook nog te prijzig. Was zelf ook meer op zoek naar een klosje die op een printplaat gemonteerd kon worden om zelf een spoel te wikkelen of een kernloze spoel, dan een kant en klare elektromagneet. Misschien dat ik zo'n klosje zelf zou kunnen fabriceren?
valt toch goed mee kwa prijs niet?
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Verwijderd
daar heeftie geen reet aan volgens mijIcekiller2k6 schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 12:37:
http://www.benl.ebay.be/i...ain_0&hash=item35d206e7ec
valt toch goed mee kwa prijs niet?
[ Voor 13% gewijzigd door MichielPH op 14-02-2014 15:53 ]
Verwijderd
was bij iemand op visite en die had een soort plexiglazen plaat met daarin een matrix van gaatjes 64 x 64 en daaruit staken metalen pennetjes van circa 15 cm door en door.
als je nu je gezicht tegen die pennetjes aan de ene kant drukt dan kwam jou gezicht er aan de andere kant (inversed) uit .. wat mij op hetvolgende idee bracht
' goh.. als ik per pennetje de verplaatsing zou kunnen meten en mbv solenoids/motortjes/actuators de pennetjes allemaal naar een bepaalde positie zou kunnen bewegen vanuit een geheugen .. enfin, het is mij nooit gelukt om dit klein genoeg te fabriceren
Als je de pinnetjes apart kan laten bewegen heb je een perfect 3d braille beeldscherm
Verwijderd
Jaaaaaaaaaa pcies die bedoel ikPloink schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 20:35:
Je bedoelt dit denk ik. http://www.ebay.com/bhp/pin-art-3d
Als je de pinnetjes apart kan laten bewegen heb je een perfect 3d braille beeldscherm
stel je voor dat je van familie en bekenden zo een 'gezichtsafdruk' kan nemen en opslaan.. en dan als een soort fotolijstje ze weer afspelen.. dat was toen mijn idee.. nooit mechanisch gelukt
Verwijderd
vraag is bij gelegenheid hoe dat werkt ?memphis schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 00:01:
Een maat van mij heeft een klok met een dergelijk pinnen-display. Ik weet niet of de pinnen los bestuurbaar zijn of per segment maar wel leuk om te zien hoe het werkt.
dit vind ik ook wel te gek
Cool project. Camera leest kleuren van een weerstand af, en via Text2Speech krijg je te horen welke weerstandswaarde het is.
Verwijderd
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
http://www.conrad.nl/ce/n...olen-2-x-5-Inhoud-1-stuks
Dat soort spul dus ^^
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Ik zat op de lagere school toen ik de kleurtjes uit m'n hoofd leerde en destijds kon ik ze in een oogopslag identificeren bij het oppakken. Met een beetje ervaring herken je de kleurcombinaties uit de E12 reeks zonder na te denken bij elk kleurtje, net als dat je bij het lezen een woord direct herkent zonder elke letter apart te decoderen.Boudewijn schreef op zondag 16 februari 2014 @ 15:05:
Heel cool, vraag me alleen af of het heel erg veel sneller is dan met de hand doen als je de kleurtjes een beetje kent.
Elk weerstandje netjes horizontaal en in focus voor de camera houden totdat de computer zegt wat het is duurt aanmerkelijk langer. Het zou alleen handig zijn als je kleurenblind bent.
My favorite programming language is solder.
In theorie niet nee, echter de praktijk is weerbarstig.
- 3x 3pins male fan connector
- 1x 4pins male fan connector
- 3x molex male connector
- 1x 22 ohm, 2.24 watt weerstand
- 1x 20 ohm, 2.45 watt weerstand
- 1x 32 ohm, 1.54 watt weerstand
- 1x led strip print
- 25x witte led (5 cm,
- weerstanden voor bij de leds.
Hele lijst
Waar zouden jullie dit bestellen/halen?
Liefst in een keer en zo goedkoop mogelijk
Alvast bedankt!
[ Voor 64% gewijzigd door RobV op 16-02-2014 23:22 ]
Shop natuurlijk in de buurt: drachten.
Ebay heb ik niet zo'n goed gevoel bij namelijk
[ Voor 36% gewijzigd door Boudewijn op 16-02-2014 23:58 ]
Deze dimgen zijn voor in mijn server case (zie signature). Het eerste gedeelte tot de led strip print is om de fans wat rustiger te laten draaien op molex, en het tweede gedeelte om wat verlichting in de kast te hebben
Dit topic is gesloten.
![]()