Toon posts:

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 121 122 Laatste
Acties:
  • 561.715 views

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:15
Misschien een weerstand tussen de twee torren? De eerst kan zo'n 2mA basisstroom trekken, ervan uitgaande dat hij niet in saturatie komt (stomme bipos waar saturate omgekeerd is tov mosfets) komt dat neer op 200mA collector stroom (met 100x stroomversterking gok). De weerstand is daarbij verwaarloosbaar gedeelte, de rest wordt door de pnp getrokken, en weet niet of die dat leuk vindt.

[Voor 4% gewijzigd door Sissors op 19-10-2014 21:14]

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 07-12 23:17
Die BC847 trekt de basis van de bc807 naar < 1V, echter mag de basis-emitter spanning van de 807 niet veel groter als 1V worden! Bij 1V op de basis en 12V op de emitter is deze basis-emitter spanning 11V en brandt de 807 (of de 847) door.
Er moet een weerstand tussen de collector van de 847 en de basis van de 807. Misschien is het makkelijker om de bc807 te vervangen door een p-channel mosfet, je hebt dan geen extra weerstand nodig (bij inductieve loads wordt vaak wel een drain-source protectie aangeraden, zoals een zenerdiode).

[Voor 8% gewijzigd door base_ op 19-10-2014 22:06]

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 22:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik weet het niet maar als je de 12v op de emiter van je BC807 hebt staan zal deze direct vis de BC547 de kortsluiting veroorzaken. Je moet er nog een basiserrstand op zetten.

Kan op je eerste proefmodel ook niet gewerkt hebben tenzij je juist de lampem aan de emitter aansluit en die op hun beurt aan de plus met de collector aan de massa.

[Voor 32% gewijzigd door memphis op 19-10-2014 22:04]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• RobV
  • Registratie: juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
base_ schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:01:
Die BC847 trekt de basis van de bc807 naar < 1V, echter mag de basis-emitter spanning van de 807 niet veel groter als 1V worden! Bij 1V op de basis en 12V op de emitter is deze basis-emitter spanning 11V en brandt de 807 (of de 847) door.
Er moet een weerstand tussen de collector van de 847 en de basis van de 807. Misschien is het makkelijker om de bc807 te vervangen door een p-channel mosfet, je hebt dan geen extra weerstand nodig (bij inductieve loads wordt vaak wel een drain-source protectie aangeraden, zoals een zenerdiode).
Aangezien ik de pcb niet meer kan wijzigen voor een weerstand ben ik heel blij met de mogelijkheid om er een p-channel mosfet op te zetten. grote kans dat dat ook origineel de bedoeling was.

dank aan allen voor de antwoorden, ik ga ze morgen lezen! (ben nu te vermoeid, sorry)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 26-11 10:36
Je kan ook R14 verhogen naar zo'n 470k, dit beperkt de stroom door de basis van Q2 tot zo'n 3.5mA, maar dat is eigenlijk niet zo netjes ivm onvoorspelbaarheid van hFE van Q1. (min/typ/max=200/290/450 volgens datasheet).

[Voor 10% gewijzigd door Ploink op 19-10-2014 22:33]

• floriske.nl
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Ploink schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 17:53:
Als je 1 led met een weerstand aansluit op 12V, dan neemt de led ruim 3V, dus bijna 3/4 van de energie verlies je in de weerstand, die groot genoeg moet zijn om 9W te verstoken (uitgaande van 1A stroom).

Die driver is dan beter. Je kan 1 tot 3 leds in serie op elke driver aansluiten.
Er staan wel tegenstrijdige gegevens in, "Current: 600-650mA, Application: 1-3 x 3W"
Met 650mA x 3V stop je dus 2W in elke led, geen 3W. Dat is geen probleem hoor, misschien ook wel beter want dan worden ze minder warm en gaan langer mee, maar ook bij 2W moet je de ster nog wel op een heatsink of metalen ondergrond schroeven.
Thx!

Nog even goed opletten dat ik de juiste driver bij een 1W led of 3W led pak dus. Ik dacht dat een 3W driver ook wel een 1W LED aan kon sturen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

De LEDs worden sowieso voorzien van extra heatsink en komen op een quadcopter te zitten dus tijdens het vliegen is er koeling genoeg.

Tweakblog - www.floriske.nl

• TF
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online

TF

bla bla

Vraag nog eens in de herhaling. Weet iemand dit?

Ik vroeg mij af of een enkel geëlektrificeerd spoor een spanningsveld om zich heeft. Of een magneetveld. Wat evt schadelijk is. En tot op welke afstand zou dat zijn?

Of zijn die waarden maar klein ? Ik heb gezien dat het traject waar ik op doel op 1,5 kV zit.

• Luukje01
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:06
TF schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:14:
Vraag nog eens in de herhaling. Weet iemand dit?

Ik vroeg mij af of een enkel geëlektrificeerd spoor een spanningsveld om zich heeft. Of een magneetveld. Wat evt schadelijk is. En tot op welke afstand zou dat zijn?

Of zijn die waarden maar klein ? Ik heb gezien dat het traject waar ik op doel op 1,5 kV zit.
als ik eerlijk moet zijn, dan zou ik me meer druk maken over je telefoon in je broek. Of de (dect-) telefoon naast je hoofdkussen tijdens het slapen.

Magnetische straling neemt kwadratisch af dacht ik. Maar wat is de afstand tussen het spoor en je verblijf? (dat wordt niet duidelijk in je forum posts).

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20:50
Die bovenleiding is inderdaad zéér schadelijk, dodelijk zelfs. Tot een afstand van enkele millimeters.

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

Luukje01 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 12:25:
[...]

als ik eerlijk moet zijn, dan zou ik me meer druk maken over je telefoon in je broek. Of de (dect-) telefoon naast je hoofdkussen tijdens het slapen.

Magnetische straling neemt kwadratisch af dacht ik. Maar wat is de afstand tussen het spoor en je verblijf? (dat wordt niet duidelijk in je forum posts).
Afstand is 60 meter

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 19:58

mux

99% efficient!

Enkel tussen het spoor en de bovenleiding is een proportioneel veld (spanning gedeeld door afstand, dus in dit geval een paarhonderd volt per meter). Daarbuiten heeft het elektrisch veld de vorm van een magneetveld, dus zijwaarts dooft het zeer snel uit (vuistregel: veldsterkte is nog 1/100e van de nominale waarde op 2xgeleiderafstand) en lengtewaarts dooft het in het begin kwadratisch uit en op grotere afstand sneller.

Dat betekent dat je op 60 meter afstand zijwaarts nog maar een miniscuul, onmeetbaar veld over hebt. Microvolts per meter. Het elektrisch veld van de bedrading in je huis is véle malen groter, door je hele huis heen is een veld van ongeveer 100V/m op 50Hz.

Wat betreft magnetisch veld: dit is alleen van toepassing als er een variërende stroom loopt (magnetische velden worden altijd veroorzaakt door accelererende elektronen). Dit is dus alleen van belang wanneer er een trein langskomt die aan het optrekken of afremmen is. Maar ook dan is een bovenleiding een behoorlijk slechte bron van interferentie: het is effectief maar één winding en ondanks dat er wel een paar kA doorheen loopt is dit grootendeels gelijkstroom, dus de AC-component hiervan is redelijk oninteressant. Het magnetische veld staat echter precies horizontaal loodrecht op de bewegingsrichting van de trein, dus je hebt de straling redelijk scherp gericht op de zijkanten. Desalniettemin zal het, zeker op zo'n grote afstand, wederom in het niet vallen bij de magnetische straling die vanaf specifiek daarvoor ontworpen antennes komt, bijvoorbeeld de fractalantennes in moderne mobiele telefoons.

Kortom: afgezien nog van dat er nog nooit wetenschappelijk bewezen is dat sub-thermisch actieve elektromagnetische straling of elektromagnetische velden biologische schade toebrengen, zowel op korte als lange termijn, is de veldsterkte die vanaf een trein komt miniscuul, zeker op zo'n grote afstand.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• memphis

memphis

Altijd leuk als een datasheet niet klopt.... Had even de Q10 nodig op een CD4040 en klopte achteraf mijn telling niet. Blijkt de sheet een Q0 te missen en telde vanaf Q1 t/m Q12 te tellen terwijl de datasheet van een 74hc4040 wel correct vanaf Q0 t/m Q11 telt. Dan zit je er 1 naast en met je telling op de helft :(

Met dit soort momenten begin je aan jezelf te twijfelen......

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
base_ schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 22:01:
hierop terugkomend. Kun je me een p channel mosfet adviseren? Dus sot-23, pin compatible met de bc807.. ik zie door de bomen het bos niet. En smdshop.nl heeft niets in deze categorie (tenzij ik het mis heb). Het zou mooi zijn als ik het snel binnen heb. ik heb er maar 25 of zo nodig.

edit: zoiets? https://www.fairchildsemi.com/datasheets/FD/FDN304PZ.pdf

[Voor 3% gewijzigd door RobV op 20-10-2014 14:05]

• Ploink
mux schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:23:
Enkel tussen het spoor en de bovenleiding is een proportioneel veld (spanning gedeeld door afstand, dus in dit geval een paarhonderd volt per meter). Daarbuiten heeft het elektrisch veld de vorm van een magneetveld, dus zijwaarts dooft het zeer snel uit (vuistregel: veldsterkte is nog 1/100e van de nominale waarde op 2xgeleiderafstand) en lengtewaarts dooft het in het begin kwadratisch uit en op grotere afstand sneller.

Dat betekent dat je op 60 meter afstand zijwaarts nog maar een miniscuul, onmeetbaar veld over hebt. Microvolts per meter. Het elektrisch veld van de bedrading in je huis is véle malen groter, door je hele huis heen is een veld van ongeveer 100V/m op 50Hz.

Wat betreft magnetisch veld: dit is alleen van toepassing als er een variërende stroom loopt (magnetische velden worden altijd veroorzaakt door accelererende elektronen). Dit is dus alleen van belang wanneer er een trein langskomt die aan het optrekken of afremmen is. Maar ook dan is een bovenleiding een behoorlijk slechte bron van interferentie: het is effectief maar één winding en ondanks dat er wel een paar kA doorheen loopt is dit grootendeels gelijkstroom, dus de AC-component hiervan is redelijk oninteressant. Het magnetische veld staat echter precies horizontaal loodrecht op de bewegingsrichting van de trein, dus je hebt de straling redelijk scherp gericht op de zijkanten. Desalniettemin zal het, zeker op zo'n grote afstand, wederom in het niet vallen bij de magnetische straling die vanaf specifiek daarvoor ontworpen antennes komt, bijvoorbeeld de fractalantennes in moderne mobiele telefoons.

Kortom: afgezien nog van dat er nog nooit wetenschappelijk bewezen is dat sub-thermisch actieve elektromagnetische straling of elektromagnetische velden biologische schade toebrengen, zowel op korte als lange termijn, is de veldsterkte die vanaf een trein komt miniscuul, zeker op zo'n grote afstand.
Goeie uitleg,
Toevallig heb ik een radiolocatie systeem gebouwd dat met een wisselend magnetische veld werkt. Waar radiostraling (elektromagnetische golven) en dus ook licht kwadratisch afneemt met de afstand, neemt een magnetisch veld kubisch af met de afstand, dus 2x zo ver betekent 8x zo zwak veld. Op 100m is het veld van mijn magneetzender al zeer moeilijk en alleen met digitale signaalbewerking te detecteren. Magnetische ruis van zonnevlammen en bliksem is veel sterker.

Als je direct onder een hoogspanningsleiding woont met 380kV dan kan dit wel degelijk schadelijk zijn, maar zoals Mux al opmerkt concentreert het veld zich tussen leiding en grond (of spoor). Met 'slechts' 15kV op de bovenleiding en op 60m afstand horizontaal zal het veld idd zeer zwak zijn.

• TF
  • Nu online

TF

bla bla

mux schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 13:23:

Bedankt voor de (zeer) uitgebreide uitleg. Geen zorgen dus.

• yorkick
  • Laatst online: 12:57
Ploink schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 18:36:
[...]

Ja je hebt een weerstand of een driver nodig. Een weerstand zit niet ingebouwd in een kale led.
Met een weerstand zal de led zwakker branden naarmate de batterij leegloopt, met een goede driver blijft hij even fel branden tot de batterij bijna leeg is.

Maar je hebt ook een heatsink nodig. Als je een kale LED op 5W laat branden dan wordt ie heel heet en gaat stuk. Koop er een op MCPCB, zo'n ster printplaatje en schroef die weer op een groter stuk metaal.
Voor een goede efficiency zou ik geen chinese led aanraden, maar bv een Cree XM-L
[afbeelding]
Oké, bedankt. Dus dan kom je op zo'n soort LED uit: CREE XTE.

Ik heb echt bar weinig verstand van dit, maar kan het kloppen dat ik dan een weerstand van ca. 2 ohm nodig heb?
Hier ben ik door het volgende op gekomen: R = V1-V2 / I = (6v-2,85v) / 1,5A.

kimi | iRacing Profiel

• Ploink
Ja dat klopt wel, 2.2Ω is de dichtstbij liggende standaard waarde.
Denk ook aan het vermogen van de weerstand, dus niet zo'n klein 0.25W dingetje ;)
(LED calculator)
Die ster kun je het beste vastschroeven op een heatsink met heatsink pasta er tussen, dat spul wat je voor CPU montage gebruikt, maar als je niks anders hebt wil tandpasta ook nog wel :)
Als je heatsink niet zo goed is kun je beter de stroom wat lager maken.
Overigens is er op ebay erg veel keus in leds en drivers, waarschijnlijk goedkoper ook.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
RobV schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 14:00:
[...]

hierop terugkomend. Kun je me een p channel mosfet adviseren? Dus sot-23, pin compatible met de bc807.. ik zie door de bomen het bos niet. En smdshop.nl heeft niets in deze categorie (tenzij ik het mis heb). Het zou mooi zijn als ik het snel binnen heb. ik heb er maar 25 of zo nodig.

edit: zoiets? https://www.fairchildsemi.com/datasheets/FD/FDN304PZ.pdf
Ik hoop dat er nog iemand is die mij hier mee zou willen helpen. Ik ben maar een beginner in electro-land en heb een fout gemaakt door een 807 te gebruiken. Als het nou voor mijzelf was is het niet zo erg dan had ik het hele project in de vuilnisbak geknikkerd, maar ik heb 8 mensen die zitten te wachten op mijn 'produkt' (wel klantjes, maar zeer zeker geen massa-productie). Normaal gesproken zou ik dit gewoon allemaal opgezocht hebben op internet - helaas heb ik daar door langdurig ziekte geen puf voor; vandaar deze vraag om hulp.

• Sissors
Ik ging er al vanuit dat je die had genomen, maar goed dat je dat blijkbaar nog niet hebt gedaan: Die voldoet niet. Eén van eisen waar hij aan moet voldoen is dat hij 12V Vgs kan hebben, en dat kan die niet (bij een redesign had dat wel anders gekund, maar voor nu wilde je een drop in replacement hebben). Deze zou mogelijk een optie kunnen zijn: http://www.a-powerusa.com/docs/AP2309GN-3.pdf (maar verder nog niet in verdiept).

• Ploink
RobV schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 08:55:
[...]

Ik hoop dat er nog iemand is die mij hier mee zou willen helpen. Ik ben maar een beginner in electro-land en heb een fout gemaakt door een 807 te gebruiken. Als het nou voor mijzelf was is het niet zo erg dan had ik het hele project in de vuilnisbak geknikkerd, maar ik heb 8 mensen die zitten te wachten op mijn 'produkt' (wel klantjes, maar zeer zeker geen massa-productie).
Een foute is niet erg, dat gebeurt iedereen wel eens en het is echt wel op te lossen.
Die BC807 is niet het probleem, maar dat je het weerstandje tussen basis van die 807 en de collector van de 847 vergeten bent. In zo'n geval kras ik het spoortje door met een scherp mesje of frees het door met een dremel ofzo. Dan frot ik er een smd weerstandje op, zonodig kras ik wat groene lak van de spoortjes om een pad te improviseren. Als je het daarna schoonmaakt met IPA zien het er niet eens zo slordig uit.
Normaal gesproken zou ik dit gewoon allemaal opgezocht hebben op internet - helaas heb ik daar door langdurig ziekte geen puf voor; vandaar deze vraag om hulp.
Ik ken dat probleem, heb ook nog diverse projecten die ik noodgedwongen laat liggen omdat ik daar geen energie voor heb.
Sissors schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:31:
Deze zou mogelijk een optie kunnen zijn: http://www.a-powerusa.com/docs/AP2309GN-3.pdf (maar verder nog niet in verdiept).
Dan krijg je dus zoiets:

Als ik zo naar de datasheets kijk is het idd een drop-in replacement :)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 09:45:
[...]
Dan krijg je dus zoiets:
[afbeelding]
Als ik zo naar de datasheets kijk is het idd een drop-in replacement :)
Fijn dat je antwoord. Dat doorkrassen van het printspoor had ik nog niet aan gedacht.. Er zit namelijk ook een solder mask overheen. Ik ben bang dat ik dat niet gescheiden krijg, dus ik probeer liever een drop-in replacement. Ik heb een hete lucht station daarmee kan ik de verkeerde torretjes er wel netjes af krijgen denk ik.

En bedankt voor je plaatje, maar ik denk dat juist de andere tor vervangen moet worden. Dus met behoud van de bc847. De bc807 wordt dan vervangen door een p-channel. Dan zou het een drop-in replacement moeten zijn. Toch?

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-09 20:19
Grappig, ik had ook even zitten kijken en kwam als goedkoopste keuze bij z'n broertje uit: de AP2319GN
Stuur anders maar even een DM als je zelf niet bij Farnell kunt bestellen.

Beide zijn een drop-in replacement voor de BC807, ook qua pinout, zolang je maar onder de 30V blijft qua drain-source spanning (de BC807 kan 45V hebben tussen collector en emitter).

[Voor 23% gewijzigd door Springuin op 21-10-2014 10:03]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Superbedankt voor de hulp, Springuin, Scissors en Ploink. Ik moet nu eerst naar zuurstoftherapie. Ik ben vanmiddag terug om te beslissen welke ik moet hebben. Ik ben in elk geval weer gerustgesteld en dat helpt echt.

• Ploink
RobV schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 10:01:
[...]

Fijn dat je antwoord. Dat doorkrassen van het printspoor had ik nog niet aan gedacht.. Er zit namelijk ook een solder mask overheen. Ik ben bang dat ik dat niet gescheiden krijg, dus ik probeer liever een drop-in replacement. Ik heb een hete lucht station daarmee kan ik de verkeerde torretjes er wel netjes af krijgen denk ik.
Drop-in is idd netter en zelfs beter want die mosfet kan veel meer stroom leveren.
Maar dat krassen is niet zo moeilijk na een beetje oefenen. Met een scherp hobby mesje kras je het soldeermasker zo weg en met iets meer kracht zetten met het mes schuin en dwars op het spoortje snij je het koper door en schaaf je een stukje weg van de print. Met een dremel en freesje is het helemaal simpel. Heeft me al vaak uit de brand geholpen, je bent niet bepaald de eerste die zo'n foutje maakt :D
En bedankt voor je plaatje, maar ik denk dat juist de andere tor vervangen moet worden. Dus met behoud van de bc847. De bc807 wordt dan vervangen door een p-channel. Dan zou het een drop-in replacement moeten zijn. Toch?
:? Ik heb het plaatje van het internet, dus niet zelf getekend. Waar "2n3904" staat is bij jou de bc847b. Dat ding waar netjes G-S-D bij staat is de P-mosfet, vervanger van de bc807. Het schema komt dus overeen, alleen typenr en weerstandswaardes niet.

Sterkte met O2 therapie.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ploink schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:33:

:? Ik heb het plaatje van het internet, dus niet zelf getekend. Waar "2n3904" staat is bij jou de bc847b. Dat ding waar netjes G-S-D bij staat is de P-mosfet, vervanger van de bc807. Het schema komt dus overeen, alleen typenr en weerstandswaardes niet.
2N3904 != AP2319N. Mea culpa.
Sterkte met O2 therapie.
thanks.
Springuin schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 10:01:
Grappig, ik had ook even zitten kijken en kwam als goedkoopste keuze bij z'n broertje uit: de AP2319GN
Stuur anders maar even een DM als je zelf niet bij Farnell kunt bestellen.

Beide zijn een drop-in replacement voor de BC807, ook qua pinout, zolang je maar onder de 30V blijft qua drain-source spanning (de BC807 kan 45V hebben tussen collector en emitter).
Erg prettig zo'n forum :)

• CrashOverDrive
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17:37
Louche ebayers, altijd leuk >:) . Stond tot 3x aan toe dat het ging om een reel en dan toch maar 10 stuks opsturen (en dus 9990 caps te weinig) :P (zie de rode cirkeltjes, wel even zijn naam/shop overal weggegumt voor als hij het toch netjes blijkt op te lossen, geschil is al gemaakt )

Prijs bij Farnell is op het moment £0.0045 wat hem 31 keer duurder maakt dan hen. (en 32 keer goedkoper als de add correct was geweest :+ )

*advertentie was een dag na het verzenden trouwens wel snel aangepast naar 10pcs en alle sporen van het woord "reel" verdwenen. Maar niet zo netjes dat vooraf (of uberhaupt) even door te communiceren. Gaat overigens om 2 advertenties, voor dezelfde prijs. Eentje voor 100nF en een voor 1uF. Dus eigenlijk krijg ik nog 19980 caps :D

[Voor 25% gewijzigd door CrashOverDrive op 21-10-2014 17:40]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Een hele reel voor minder dan £2 is inderdaad wel leuk om aan de muur te hangen. Of als slingers.

• mux

mux

99% efficient!

Niet unheard of prijzen op zich. Ik heb regelmatig reels voorbij zien komen voor sub-€4 bij m'n stagebedrijf (inmiddels alweer een hele tijd geleden, maar dat geldt ongetwijfeld nog steeds).

Dus een te begrijpen vergissing. Hoewel ik toch moet vragen: waarom zou je OOIT farnell-branded componenten via een onbekende ebayer bestellen? Was het niet belangrijk dat je ze daadwerkelijk kreeg? Hobbyproject?

• CrashOverDrive
mux schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 18:33:
Dus een te begrijpen vergissing. Hoewel ik toch moet vragen: waarom zou je OOIT farnell-branded componenten via een onbekende ebayer bestellen? Was het niet belangrijk dat je ze daadwerkelijk kreeg? Hobbyproject?
Prijs was prima plausibel idd, erg goedkoop. Maar had prima gekunt met een restpartij oid.
Maar deze "huismerk" meuk had ik idd niet nodig, heb ze eigenlijk alleen maar omwille van de prijs bestelt. Handig als 0402 handsoldeer oefenspul, random opblazen, etc. Voor een productiebord zou ik ze nooit gebruiken ja :+

• CrashOverDrive
Binnen 2 uur alweer antwoord van hem :P

Members only: Hoeft niet op google :)
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hij geeft zijn fout netjes toe (kan ook niet anders :P ) en wil refunden. Prima dan maar weer :Y)

*edit*
geld intussen ook alweer terug op de paypal, met nogmaal excuses in de transactie info. Perfect :*)

[Voor 4% gewijzigd door CrashOverDrive op 21-10-2014 19:54]

• mux

mux

99% efficient!

Da's betere service dan je van een gemiddelde chinese ebayer kunt verwachten :)

• Sissors
Valt wel mee in mijn ervaring. Oh het is prima service, en het Engels is te begrijpen, ook altijd een pré, maar de keren dat ik problemen heb gehad mijn chinese ebayers hebben ze ook gewoon het netjes afgehandeld (ze zijn bang lagere rating te krijgen, gezien ze zo ongeveer alleen op prijs en rating kunnen concurreren is klanttevredenheid belangrijker voor ze dan bij een normale winkel).

• CrashOverDrive
Ervaringen met Chinezen zijn bij mij wisselt. Heb nu een keer of 8 gehad dat er iets mis ging (verkeerde ontvangen, niks ontvangen, beschadigd, etc) en een keer iemand (uit de VS) die een 6x te hoge declaratie had ingevuld waardoor ik een loeihoge importheffing kreeg. Maar meestal lossen ze het wel goed op ja. Varieert van een herzending tot een full of partial refund. Eigenlijk maar 1x gehad dat een verkoper aan alles weigerde mee te werken, dit was toen het pakket nooit aankwam. Paypal bescherming was toen ook al verlopen (binnen 6 weken moet je een case maken anders heb je pech). Al ging het maar om $1.50, dus dan is het de tijd ook niet waard om toch mijn gelijk proberen te halen :P

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Hail Tweakers.

Zojuist werd door UPS een pakketje met 50x AP2319N thuis geleverd. Hulde aan Farnell en in het bijzonder aan Springuin voor het supersnel regelen en leveren. Ik kon natuurlijk niet wachten om een printje te fixen om te kijken of dit de oplossing zou zijn. Nou ik kan met een pak van mijn hart zeggen: DE UITSLAG IS POSITIEF. Met andere woorden, HET WERKT. :) :) :) :) :) :)

Hieronder een videootje.

Wat je ook ziet op de video is dat 1 enkel lampje al bijna 180mA trekt. In het dashboard zitten er 4. Dat komt uit op bijna 800mA. De mosfet kan volgens de datasheet 3.1A aan dus daar zit gelukkig een ruime marge op. :D :D :D

[Voor 19% gewijzigd door RobV op 22-10-2014 16:22]

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heeft iemand nog ergens een 9pins serieel aansluiting voor aan het moederbord rondslingeren?

edit : heb 'm nodig voor een oude ups. In de PW staan die dingen niet meer. (of ik kijk niet goed)
aansluiting op het moederbord, kabeltje naar buiten toe met een bevestigingsplaatje.

http://tweakers.net/ext/f/jpm0apo3gkOdFmoue6NNYVa9/full.jpg

[Voor 65% gewijzigd door Lip op 22-10-2014 22:02]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je bedoelt gewoon een 9pin kabel? Kabeltje.com heeft ze nog.

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Kabeltje.com heeft het niet, of het is niet vindbaar.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• alexandersamson
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 20:36
Bekijk dit eens:
conrad linkje [976253 - 89]
Zoekterm: sub d 9p

[Voor 14% gewijzigd door alexandersamson op 22-10-2014 22:22]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• Ploink
Lip schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 21:53:
Heeft iemand nog ergens een 9pins serieel aansluiting voor aan het moederbord rondslingeren?

edit : heb 'm nodig voor een oude ups. In de PW staan die dingen niet meer. (of ik kijk niet goed)
aansluiting op het moederbord, kabeltje naar buiten toe met een bevestigingsplaatje.

[afbeelding]
$1.02 Free shipping
of
http://www.allekabels.nl/...l-bracket-1x-serieel.html

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 07-12 20:45
Ik las net het blog van Sebastius (aanrader, heeft altijd leuke posts). Hij heeft het daarin o.a. over namaak FTDI chips (FT232RL) die door een driverupdate worden uitgeschakeld. Nu heb ik zelf ook zo'n ding en ik weet dat ze in heel veel producten worden gebruikt, zoals Arduino's en breakout-bordjes etc.

Voor meer info:
Bas z'n knutselblog: Hoed u voor namaak! Halloween build! Part 1
http://hackaday.com/2014/...s-are-killing-fake-chips/
http://zeptobars.ru/en/re...2RL-real-vs-fake-supereal
http://www.eevblog.com/fo...er-kills-fake-ftdi-ft232/
https://twitter.com/mikel...status/524924141380861953

Mogelijke fix: YouTube: FTDI Driver Update Win7 Arduino Nano/Micro/ProMicro FT232R USB UART

[Voor 3% gewijzigd door Puch-Maxi op 22-10-2014 23:56]

My favorite programming language is solder.

• Springuin
RobV, mooi werk! Let op dat die 3.1A waarchijnlijk alleen piekbelasting is. Als je richting dat soort stromen wilt zul je waarschijnlijk ook de temperatuur en warmteafvoer in de gaten moeten houden.

• Sissors
Dat is wel de continue bij diegene, maar enkel bij 25 graden van de junctie. Hij zou minder dan 0.09Ohm weerstand moeten hebben bij zijn instellingen. Dat keer 0.8A levert laten we zeggen 70mW op die dat ding verstookt. Bij hogere temperaturen wordt zijn max wel lager wat hij mag hebben, maar ik verwacht geen problemen.

Kan natuurlijk geen kwaad eens die belasting eraan te hangen, en dan te kijken hoe warm hij wordt en even met multimeter de spanningsval erover te checken.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Springuin schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 08:46:
RobV, mooi werk! Let op dat die 3.1A waarchijnlijk alleen piekbelasting is. Als je richting dat soort stromen wilt zul je waarschijnlijk ook de temperatuur en warmteafvoer in de gaten moeten houden.
Ik verwacht geen problemen hiermee, want er hangen nooit meer dan 4 lampjes aan. Bovendien hebben de meeste gebruikers de bulbs al lang vervangen voor LEDs en die trekken nog veel minder vermogen, namelijk 0.2W. En 0.2W bij 12v is 16mA; keer vier is dat 64mA. Ruim binnen de marges lijkt me.
Sissors schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:40:
Dat is wel de continue bij diegene, maar enkel bij 25 graden van de junctie. Hij zou minder dan 0.09Ohm weerstand moeten hebben bij zijn instellingen. Dat keer 0.8A levert laten we zeggen 70mW op die dat ding verstookt. Bij hogere temperaturen wordt zijn max wel lager wat hij mag hebben, maar ik verwacht geen problemen.
Zo een uitleg begrijp zelfs ik. Waarom zetten ze dit niet op wikipedia?
Kan natuurlijk geen kwaad eens die belasting eraan te hangen, en dan te kijken hoe warm hij wordt en even met multimeter de spanningsval erover te checken.
Doen we.

• Ploink
Continu stroom is mogelijk niet de beperkende factor. De mosfet wordt aangestuurd met een PWM signaal en de gate driver is langzaam. Bij het uitschakelen moet de gate capaciteit ontladen worden door een 2k2 weerstand en dan heb je een moment dat de mosfet slechts gedeeltelijk in geleiding is en dan is het vermogen even aanzienlijk.

Hoe hoger de PWM frequentie, hoe meer verlies, dus maak deze frequentie niet hoger dan noodzakelijk, 50Hz is meer dan genoeg voor een gloeilamp, >=100Hz voor een LED.

Als ik even reken met de RC tijd van de input capacitance (500pF) en de 2k2 dan valt het wel mee en kun je best een paar 100Hz aansturen, maar ik zou voor de zekerheid wel onder de 1kHz blijven.

• JDTeunis
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 30-11 15:03
Puch-Maxi schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 23:54:
Ik las net het blog van Sebastius (aanrader, heeft altijd leuke posts). Hij heeft het daarin o.a. over namaak FTDI chips (FT232RL) die door een driverupdate worden uitgeschakeld. Nu heb ik zelf ook zo'n ding en ik weet dat ze in heel veel producten worden gebruikt, zoals Arduino's en breakout-bordjes etc.

Voor meer info:
Bas z'n knutselblog: Hoed u voor namaak! Halloween build! Part 1
http://hackaday.com/2014/...s-are-killing-fake-chips/
http://zeptobars.ru/en/re...2RL-real-vs-fake-supereal
http://www.eevblog.com/fo...er-kills-fake-ftdi-ft232/
https://twitter.com/mikel...status/524924141380861953

Mogelijke fix: YouTube: FTDI Driver Update Win7 Arduino Nano/Micro/ProMicro FT232R USB UART
Dit is best een serieus probleem voor veel mensen denk ik zo. Zou het niet mogelijk zijn om uit te vinden in welke update de nieuwe drivers zitten en die update te blocken?

• CrashOverDrive
FTDI is wel goed bezig om zichzelf om zeep te helpen op deze manier. Snap niet wat de gedachte hierachter was. Als een apperaat (bijv Arduino's ouder dan de uno (die heeft een atmel voor het usb spul)) er ineens mee kapt, zullen veel gebruikers het niet snappen en er vanuit gaan dat de arduino gewoon stuk is -> slechte naam voor arduino. De rest zal gaan zoeken en deze aktie tegenkomen en ftdi een stel corporate eikels vinden en overstappen op een alternatief.

Alleen bedrijven die volkomen bewust al "genuine" chips willen hebben zullen dit blijven doen, omdat ze via gereguleerde kanalen inkopen. Voor de rest van de mensen is onmogelijk na te gaan of de FTDI chip die ze willen inkopen een echte is of een kloontje die gebrickt gaat worden en kiezen dan voor wat anders.

Het topic op eevblog heeft nu in minder dan 24 uur al meer dan 44 duizend views en op twitter gaan mensen ook al volledig los op ze.

Prima dat ze hun IP willen beschermen en niet blij zijn met kloontjes. Maar bouw dan gewoon in de driver in dat de gebruiker een popup krijgt met daarin dat de chip een kloon is en daarom niet werkt met hun driver oid. Maar ga niet moedwillig hardware slopen van een onwetende eindgebruiker. 8)7

[Voor 22% gewijzigd door CrashOverDrive op 23-10-2014 12:35]

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:55
JDTeunis schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 11:05:
[...]

Dit is best een serieus probleem voor veel mensen denk ik zo. Zou het niet mogelijk zijn om uit te vinden in welke update de nieuwe drivers zitten en die update te blocken?
Voor jezelf, als je 1 of 2 arduinos hebt liggen met een fake ftdi, dan is dat nog wel te overzien.

Maar het probleem is dat deze update in windowsupdate zit. Ook hier zitten een aantal mensen die wel een product hebben gebouwd en verkocht met FTDI chips erop.

Nogal vervelend als je als hobby developer 100 bordjes verkocht hebt, met ingekochte FTDI chips die achteraf fake blijken te zijn.

• memphis

memphis

Maar heeft een originele arduino een fake FTDI chip?

[Voor 6% gewijzigd door memphis op 23-10-2014 13:33]

• Luukje01
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 00:06
EasyPIC v7 (page 17) heeft officiele FTDI chips (Lucky me).

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Het is natuurlijk enorm vervelend als je iets gemaakt hebt voor iemand en per ongeluk een neppe FTDI chip gebruikt hebt om euro te besparen. Maar dit geeft aan hoe belangrijk het is om een betrouwbare leverancier te gebruiken voor onderdelen. Nu wordt er duidelijk aan het licht gebracht dat het het principe: "Het werkt dus het zal wel echt zijn", niet voldoende is.
Vanavond ga ik ook even rommelen of ik nog echte/fake FTDI chip heb liggen in de kast.

[Voor 5% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 23-10-2014 13:44]

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 02:47

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wel hip om te zien wat de Linux kernel devs ermee doen: gewoon de gebrickede PID toevoegen aan de lijst van ondersteunde chips zodat alles toch blijft werken. En later een grap in kernel-patchvorm posten :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sissors
RobV schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:54:

Zo een uitleg begrijp zelfs ik. Waarom zetten ze dit niet op wikipedia?
Ik zien nu dat ik het nog fout deed ook :P. Vermogen is I^2 * R, niet I * R. Gelukkig lag I hier zo dicht bij de '1' dat het niet veel uitmaakt, het is dus nog iets minder :).

En imo zitten er op wiki teveel mensen die willen laten zien hoe slim ze zijn, en dat is jammer. Oh er zijn natuurlijk ook genoeg prima artikelen, maar ik heb weleens dingen bekeken op wiki die ik elke dag voor mijn werk gebruik, en die kon ik maar moeilijk volgen. In principe was het dan wel correct wat er stond, maar absoluut niet opgeschreven zodat het makkelijk te volgen was.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
is Os X ook gevoelig voor deze actie can FTDI? (nee, natuurlijk niet, die heeft geen Windows Update)

• 187449
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
het is een smerige achterbakse consument onvriendelijke aktie van FTDI natuurlijk.
doet me een beetje denken aan die spyware die SONY vroeger trachte te installen.. is ook behoorlijk fout afgelopen.

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Nee, dit is niet vergeiljkbaar met Sony. Je kunt dit vergelijken met bv neppe oplaadkabels voor de iphone die opeens niet meer werken na een update van IOS. Heel serieus werd daar niet over geklaagd, omdat de kopers wisten dat hun uplaadkabels nep waren.
Ik zal vanavond niet verbaasd zijn als wat Chineze producten met FTDI chip opeens niet meer werken. Maar het was mijn eigen keuze om die goedkope rommel te kopen en met gezond verstand wist ik dat daar best neppe producten in konden zitten.

• mux

mux

99% efficient!

Mja, dit is niet echt klantonvriendelijk hoor. FTDI heeft een behoorlijk grote kostenpost aan het onderhouden van gecertificeerde drivers voor alle besturingssystemen (als in: alleen al de MS WHQL licenties kosten ze een miljoen per jaar, om niet te spreken van de dev time). Ze lopen nu eindeloos veel revenue mis ondanks de gigantische populariteit van hun chips (en vooral de fake FT232s).

Wat moeten ze anders doen? Ze hebben al low-cost versies uitgebracht (FT231XQ) in de hoop wat aan de counterfeits te kunnen doen, maar mensen blijven toch fakes maken en kopen. Dit is al járen aan de gang en het is niet onlogisch dat ze nu maar wat zwaardere maatregelen proberen te nemen. En een beetje flauw dat de linux kernel devs hier geen begrip voor hebben.

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 20:50
Sowieso is het geen klantonvriendelijkheid, want mensen die gedupeerd zijn, zijn helemaal geen klant van FTDI.

Ik heb ook wel een paar neppertjes liggen denk ik. Maar ik maak me er niet druk over. 't Is mijn eigen keus geweest om zo billig mogelijke chinese hardware te kopen.

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 15:05
mux schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 14:22:
Mja, dit is niet echt klantonvriendelijk hoor. ...
Wat moeten ze anders doen?. ...
Je doet net alsof de twee elkaar uitsluiten... Ja het is end-user onvriendelijk. Ja het is hun goed recht om het te doen.

Of je akkoord bent met de actie hangt gewoon van je situatie af. Genoeg mensen die nep spul krijgen maar toch een redelijk normale prijs ervoor betaald hebben.

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Hans1990
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Ze hadden minder harde maatregelen kunnen treffen, aanvankelijk, zoals een driver die dienst weigert in de vormen van: niet enumeraten, data lokaal terug echo'en, of de device descriptors herprogrammeren naar "Counterfeit FT232RL".
Een pop-up vanuit een kernel driver zal niet gaan, aangezien die niet in "user land" draait.

De eind gebruiker in de steek laten door de chip klaarblijkelijk stuk te laten gaan is erg zielig. Die gebruiker zal de fabrikant van het apparaat aanwijzen als schuldige, die vervolgens op den duur FTDI zal aanwijzen als schuldige.
Als je de chips/apparaten van Ebay kocht dan is daar je probleem...
Als je de PCB's bij een of andere (Seeed, Itead ,etc.) chineze printenbakker lieten maken, dan heb je nog een partij die niet blij zal zijn, mochten zij zich op die markt begeven hebben.

Hoewel de bewustzijn nu ver groeit (en dus inlevingsvermogen vergroot), kan je ook beargumenteren dat FTDI een onbetrouwbare partij is gebleken door deze aggresive vorm van "bescherming" toe te voegen. FTDI zal het ongetwijfeld heet onder de voeten krijgen door deze counterfeit chips, omdat waarschijnlijk de FT232RL hun core markt is. Gebruiksvriendelijkheid is hoog, maar ook de prijs (7 euro incl BTW per stuk bij Farnell, auw!). Hun nevenproducten zullen maar een beperkte markt aanspreken (de high-speed chips of USB <> JTAG). Bovendien gaan tijden vooruit - tegenwoordig krijg je USB al op een PIC controller van 1,25 euro, dus eigenlijk ontbreekt FTDI gewoon een nieuw core product waar ze omzet mee kunnen garanderen.

Ik kan dan ook wel begrijpen dat FTDI een stap moest zetten, maar vind het bricken wel erg ver gaan.

[Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 23-10-2014 14:44]

• Icekiller2k6
Hans1990 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 14:32:

Ik kan dan ook wel begrijpen dat FTDI een stap moest zetten, maar vind het bricken wel erg ver gaan.
Ik zou zelf gaan voor VID (vendor id) aan te passen logischer vinden...

• Hans1990
  • Nu online
Het kan wel logisch zijn als FTDI problemen heeft dat een batch producten met een "FTDI-marked chip" niet compliant is volgens de USB standaarden, en ze daardoor extra geld kwijt zijn om support er op te leveren (met een hele akelige conclusie).

Dan kan je het resetten van de VID ook bekijken als "Get of my (USB) lawn!". Of dat hun goed recht is weet ik niet - want tegelijkertijd beweren ze dat hun driver enkel met officiele FTDI chips gebruikt mag worden. Ze eigenen gemakshalve dus het recht toe om met een niet-officiele FTDI chip te interfacen. Natuurlijk is het achterbaks van de chinezen dat ze op de eerste plaatst een namaak USB chip hebben gemaakt, maar aan de andere kant verlaagt FTDI zich naar het niveau van de chinezen door deze actie.

Daarom zou ik zeggen dat de driver beter stopt met (correct) functioneren en een naam van "Counterfeit FT232RL" aanneemt.
Dan is de boodschap volgens mij ook overgekomen..

[Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 23-10-2014 14:57]

• mux

mux

99% efficient!

Maar de situatie is nog een heel stuk complexer dan wat er op het oppervlak zichtbaar is. Neem mee in het hele verhaal dat:
- FTDI al járen (volgens mij al meer dan 5 jaar) rechtszaken voert tegen counterfeiters, inclusief de originele chipproducent die waarschijnlijk hun masks heeft gekopiëerd
- de FT232RL helemaal niet is bedoeld voor de meeste toepassingen waar mensen hem voor gebruiken (plain USB->TTL UART brug), maar dat hij daarvoor puur wordt gebruikt *omdat* er goedkope counterfeits bestaan
- De counterfeit chips al meermalen geleid hebben tot trade injunctions en andere legale troep met distributeurs, brokers en dus voor grote financiële en imagoschade hebben gezorgd bij FTDI omdat mensen FTDI beschuldigden van het leveren van slags of not-to-spec componenten

Puur aan de technische kant is er geen twijfel over mogelijk: niemand met een brein gaat FT232RL gebruiken voor een nieuw ontwerp waar je alleen een USB CDC-ACM naar UART-brug nodig hebt. De chip is veel te duur en bevat allerlei onnodige extra features. FT232RL is voor complete RS232 PHYs en programmeerbare composite USB slaves waar geen extra microcontroller gewenst is. Er zit een hele processor met GPIOs in, dát is de kracht van die chip. Als je alleen een UART brug nodig hebt moet je FT231 of een MCU-based oplossing zoals MCP2200 gebruiken.

edit: hm, het is toch wat erger dan ik in eerste instantie dacht. Alle non-genuine FTDI parts worden gebricked, en dit gaat helemaal automatisch via windows update. Da's beyond evil :s

[Voor 6% gewijzigd door mux op 27-10-2014 08:51]

• alexandersamson
Mn printplaten waren gisteren binnengekomen en toen maar gelijk bestukt:

Alles werkte gelukkig en de plaatjes van Eurocircuits zien er echt heel degelijk uit. Alleen vond ik dat voor de best dure prijs de silkscreen een iets hogere/strakkere resolutie zou mogen hebben. (misschien valt nu de '2C' minder op wat '2S' had moeten zijn bij de li-ion charger) Het lijkt nu wat wobbelig en de kleinste tekstjes lijken wat minder leesbaar. Maarja een echte zeur die daar om geeft :P Ik ben blij.

[Voor 7% gewijzigd door alexandersamson op 23-10-2014 16:00]

• sebastius
  • Nu online

sebastius

Wat een machtig toffe dingen bouw jij toch ook :) is dit nou de "dayjob" of is het hobby met wat financiële steun?

• 187449
  • Niet online
alexandersamson schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 15:56:
Mn printplaten waren gisteren binnengekomen en toen maar gelijk bestukt:
[afbeelding]
Alles werkte gelukkig en de plaatjes van Eurocircuits zien er echt heel degelijk uit. Alleen vond ik dat voor de best dure prijs de silkscreen een iets hogere/strakkere resolutie zou mogen hebben. (misschien valt nu de '2C' minder op wat '2S' had moeten zijn bij de li-ion charger) Het lijkt nu wat wobbelig en de kleinste tekstjes lijken wat minder leesbaar. Maarja een echte zeur die daar om geeft :P Ik ben blij.
is dit de lasergame in de 'eindfase ' ? :*)

• alexandersamson
@sebastius: Een beetje tussenin eigenlijk, ik maak wel wat materiële winst, maar voor de tijd die ik er in steek zou ik het niet kunnen verantwoorden voor de prijs die ik vraag, dan zou ik ze moeten massaproduceren om er ook qua tijdsinvestering van te kunnen leven.
Eigenlijk nog steeds op zoek naar het bliss-point voor een zo universeel mogelijk en kosteneffectief mogelijk printplaatontwerp en deze komt er aardig dicht in de buurt. De laatste tijd krijg ik wel steeds meer vraag naar tijdbomspelletjes; ze weten me te vinden :)

@borroz: Dit is alweer de 3e en de 4e (ik maak er nu 2 tegelijker tijd voor 2 opdrachtgevers) :)

• mux

mux

99% efficient!

Ha, iteadstudio heeft weer goed werk gedaan: 17 oktober om 9 uur 's avonds besteld, zojuist ontvangen. Een order van 6 verschillende designs met DHL verzending in effectief 6 dagen turnaround.

Ondertussen wacht ik nog steeds op een order van seeedstudio die ik 11 oktober heb geplaatst, maar dan met trage verzending. Die zal pas volgende week komen gok ik.

• Tim_bots
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 27-10 13:11
Hans1990 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 14:32:
[...]
Een pop-up vanuit een kernel driver zal niet gaan, aangezien die niet in "user land" draait.
[...]
Dit is gemakkelijker als je denkt. Pas geleden heb ik de pricewatch: Logitech T400 Zone Touch Mouse (Blauw) gekocht. Na het inpluggen van de ontvanger wordt onder Windows 8 dan automagisch de driver met config tool geïnstalleerd. Hiernaast wordt er een pop-up getoond of je niet ook nog de unifying software wil installeren. En om het af te maken wordt ook nog in Chrome "Logitech smooth scrolling" aangebonden.

Dus vanuit "kernel-land" naar "user-land" een pop-up tonen mag geen probleem zijn.

[ontopic]
Het blijft een vage actie van FTDI. Ik hoop dat ik er geen gezeik mee krijg aangezien ik geen idee heb of mijn FTDI chips echt of nep zijn.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• ProAce
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08:54
Ik ben opzoek naar betaalbaar zwart speakerdraad.
Dus i.p.v rood/zwart draad ,zwart/zwart draad.

Iemand enig idee waar dat tegen een normale prijs te krijgen in nederland?

• mux

mux

99% efficient!

Heb je al rondgekeken bij alle distro's? Farnell, Digikey maar ook Distrelec, Nedis, TME...

Bij de meesten kun je ook zonder account bestellen, zoniet dan zijn er meerderen hier die je heel lief kunt aankijken.

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

WTF, scope (Agilent 54622d) geeft meldiing dat battery low is. :|
Ik even googlen hoe en wat voor vervangen, zie ik een youtube filmpje 54622 easter egg. :?

Blijkt er gewoon een verborgen Asteroid game als earter egg verborgen te zitten in mijn scope. _/-\o_

• 187449
  • Niet online
lol :P

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
M a r c o schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:01:
Blijkt er gewoon een verborgen Asteroid game als earter egg verborgen te zitten in mijn scope. _/-\o_
Daarom heet het ook een easter egg. Die zijn meestal verborgen. Gaaf hoor!

• Sissors
Besturing is redelijk ruk heb ik gemerkt toen ik die heb geprobeerd, scopes hebben betere game controllers nodig :P.

Maar iemand had daar echt tijd teveel.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Het is geen feature, het is een bug. Door een onbeschrijfelijk toeval lijkt het op astroids.

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
ProAce schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 12:24:
Ik ben opzoek naar betaalbaar zwart speakerdraad.
Dus i.p.v rood/zwart draad ,zwart/zwart draad.

Iemand enig idee waar dat tegen een normale prijs te krijgen in nederland?
Aangezien je blijkbaar voor de laagste prijs gaat:
Pas op dat je geen aluminium draad aangesmeerd wordt.

Zie voor meer info het nep - netwerk kabel topic
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

• bobo1on1
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07-11 19:06
Er zijn zeer goede redenen dat je geen aluminium cat5e wilt, maar er is weinig mis met aluminium luidsprekerdraad, dat is prima te gebruiken, die paar milliohm extra weerstand ga je niet merken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

RobV schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 15:39:
Het is geen feature, het is een bug. Door een onbeschrijfelijk toeval lijkt het op astroids.
Nee, dat is geen bug. In deze scoop zitten bugs:

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Deze lijkt op centipede/millipede lol

• joopv
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
bobo1on1 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:52:
Er zijn zeer goede redenen dat je geen aluminium cat5e wilt, maar er is weinig mis met aluminium luidsprekerdraad, dat is prima te gebruiken, die paar milliohm extra weerstand ga je niet merken.
Dan mag je toch hopen dat de koperlaag om het aluminium dik genoeg is, want anders zie je jezelf iedere maand de aansluitingen bij de box en de versterker opnieuw vastzetten omdat het begint te kraken.

Er zijn nog andere factoren dan weerstand die een rol spelen hierin. Elasticiteit en oxydatie bijvoorbeeld.

• ProAce
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08:54
Het wordt uiteindelijk gebruikt voor stroom in de pc. Maar ik ken die samengesmolten kabels nou eenmaal als speakerkabels :+

Heb iig een aanbieder gevonden:
http://www.cjonline.nl/co...ZDD1CFl6IzOvdYaAi5o8P8HAQ
Staat in het lijstje.

[Voor 46% gewijzigd door ProAce op 24-10-2014 23:15]

• sebastius
  • Nu online

sebastius

M a r c o schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:01:
WTF, scope (Agilent 54622d) geeft meldiing dat battery low is. :|
Ik even googlen hoe en wat voor vervangen, zie ik een youtube filmpje 54622 easter egg. :?

[afbeelding]
Meh, kan ik ook op mijn scoop!

Maar dan zoals het echt speelt ;)

• mux

mux

99% efficient!

Quick-turn ontwikkeling ten top: ik had twee problemen in huis:
1) Ik heb een headless computer waar m'n 3d-printer aan hangt, dus als ik hem wil besturen als ik bij de printer ben moet ik ofwel via m'n telefoon, ofwel via m'n computer VNC'en. Meestal wil ik wel graag hele kleine aanpassingen doen, en idealiter zou ik dat met een grote draaiknop willen doen. Zoiets als een CNC pendant
2) we hebben op de slaapkamer een computer om filmpjes te kijken (met projector). De enige input die we doorgaans doen is filmpje zoeken -> aanzetten en kijken. En het volume veranderen. Vooral die laatste handeling is iets wat bijzonder lastig is in bed, liggend, met toetsenborden en/of muizen. Het zou toch wel fijn zijn om een grote volume-draaiknop te hebben voor het geluid.

Hmm.....

Dus, op 15 oktober dit ontworpen:

Op 17 oktober verstuurd naar iteadstudio, de 23e ontvangen, meteen componenten besteld die de 24e binnen waren. In elkaar gesoldeerd tot dit resultaat:

Code geklopt (LUFA Media Control example + marginale hoeveelheid eigen code), en behuizing geprint:

Van concept tot compleet product in 10 dagen.

• mad_max234
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

@Mux
Ziet er netjes uit, is maar weinig op aan te merken, en dan moet je in de mierenneuker modes gaan. :D

Heb toch twee vraagjes, heb je een auto router gebruikt?
DHL? Wat waren de kosten daar ook alweer van, 20 euro of zo?

@alexandersamson
Is dat nu de opvolger van die grote kast? Met die speaker erin zeg maar.
Ben even niet zo actief geweest op het forum heb dus één en het ander gemist. :)

-Andere hobby- -

• danielkraak
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 17:29
Weet iemand hier of het mogelijk is om een kloksignaal aan te bieden aan een IC die zijn klok via een crystal oscillator krijgt? Zo ja, hoe zou ik dat kunnen doen? Ik wil namelijk makkelijk van input frequentie kunnen veranderen en met een clock output op een FPGA zou dat kunnen.

• Springuin
Wat voor chip gaat het om? Microcontollers kunnen dat meestal via een van de twee kristal pinnen, zie datasheet.

• mux

mux

99% efficient!

mad_max234 schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:09:
@Mux
Ziet er netjes uit, is maar weinig op aan te merken, en dan moet je in de mierenneuker modes gaan. :D

Heb toch twee vraagjes, heb je een auto router gebruikt?
DHL? Wat waren de kosten daar ook alweer van, 20 euro of zo?
Autorouter :P never!

Nee serieus, ik heb nog nooit een project gehad waarvoor een autorouter de moeite waard was. Al mijn borden zijn 100% hand-geroute. Dit hele bord kostte me volgens crashplan version history ongeveer 45 minuten om te tekenen.

DHL kostte me $33, of €26,58 (met de Paypal wisselkoersen). Dit was echter wel uitgesmeerd over 5 verschillende designs (grote order).

• danielkraak
Springuin schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:38:
Wat voor chip gaat het om? Microcontollers kunnen dat meestal via een van de twee kristal pinnen, zie datasheet.
Het gaat om de MX8330. Hier is de datasheet. Ik wil met nog iemand anders een Nintendo 64 regio vrij maken en dat hij dus naar de juiste frequentie schakelt bij Amerikaanse spellen. :9

Edit: ik zou zeggen dat ik OSCIN moet hebben.

[Voor 4% gewijzigd door danielkraak op 26-10-2014 20:53]

• memphis

memphis

Zo te zien is het osc-in de pin die je nodig hebt. zet daar eens via een externe oscilator een clock op.

• Sissors
Ik denk dat (nagenoeg) elk IC met een kristal zo'n oscillator gebruikt: http://www.mpdigest.com/i...2008/mar/crystek/fig1.jpg. En als je dan dus aan de ingangspin aansluit moet dat prima gaan.

• danielkraak
Sissors schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 23:13:
Ik denk dat (nagenoeg) elk IC met een kristal zo'n oscillator gebruikt: http://www.mpdigest.com/i...2008/mar/crystek/fig1.jpg. En als je dan dus aan de ingangspin aansluit moet dat prima gaan.
Oke, ik ga het proberen! Het kan nog wel even duren voordat ik dat heb gedaan. Ik heb eerst de juiste frequentie oscillator nodig. Ik wist dus niet zeker of je makkelijk een oscillator aan kon sluiten in plaats van een crystal.

• Ploink
Indien je maar 2 verschillende frequenties nodig hebt, zou je ook met een 4066 oid tussen twee kristallen kunnen schakelen.

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 07-12 23:17
Kan iemand hier de voordelen van 4 analoge kanalen op een scope aangeven?
Ik overweeg een Rigol MSO2072A aan te schaffen (2 kanalen
analoog + 16 digitaal), is wel wat duurder als de MSO1074Z maar ik denk dat de specificaties de meerprijs wel waard zijn. Ook de ingeboude (realtime) logic analyzer lijkt me handiger als een losse. Bovendien schijnt de 2072 ook nog redelijk hackbaar te zijn (o.a. m.b.v. jtag poort).

• mux

mux

99% efficient!

Op een MSO is het al wat minder nuttig om 4 kanalen te hebben. 4 kanalen worden door veruit de meeste mensen gebruikt voor decoding - je kunt één kanaal lekker aan een klok of trigger laten hangen en de rest aan datasignalen.

Als je digitale decoding al elders doet is het enige nut van meer kanalen in het analoge domein, bijvoorbeeld als je regelmatig met machine control werkt en meerdere gate-signalen tegelijk wilt bekijken. Anders is tweekanaals voor vrijwel alles voldoende.

Heb zelf een DSO-X 2012A, 2-kanaals, geen LA. Voldoet uitstekend, want 90% van het werk wat ik doe is analoog (dc/dc converters en motor control).

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19:52
danielkraak schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:32:
Weet iemand hier of het mogelijk is om een kloksignaal aan te bieden aan een IC die zijn klok via een crystal oscillator krijgt? Zo ja, hoe zou ik dat kunnen doen? Ik wil namelijk makkelijk van input frequentie kunnen veranderen en met een clock output op een FPGA zou dat kunnen.
Normaal moet dat werken en is eenvoudig te zien aan de OSCOUT output pin.

Wellicht kan je voor de veiligheid een AC koppeling maken.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• wesleytjuh
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:55
base_ schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 14:41:
Kan iemand hier de voordelen van 4 analoge kanalen op een scope aangeven?
Ik overweeg een Rigol MSO2072A aan te schaffen (2 kanalen
analoog + 16 digitaal), is wel wat duurder als de MSO1074Z maar ik denk dat de specificaties de meerprijs wel waard zijn. Ook de ingeboude (realtime) logic analyzer lijkt me handiger als een losse. Bovendien schijnt de 2072 ook nog redelijk hackbaar te zijn (o.a. m.b.v. jtag poort).
JTAG poort is inmiddels al niet meer nodig :). Je kunt ze tegenwoordig hacken via de ethernet poort via een bepaald commando. Totale tijd is hooguit 15 minuten, waarvan 14 minuten wachten op de memory dump. Daarna heb je alle opties + maximale bandbreedte (ik heb zelf 200MHz aangehouden op mijn MSO2072).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Hans1990
  • Nu online
Ik gebruik mijn DSO1074Z-S op 4 kanalen pas veel als ik ga decoden. Veel andere zaken konden met 2 kanalen uitgevoerd worden. Het is alleen wel zeer handig om meer kanalen te hebben, maar geen must.

Soms kan bij een ADC of DAC het bekijken van respons/transients wel handig zijn als je meer dan 2 kanalen hebt. Je hebt immers een trigger signaal (bvb een transient on/off), het ADC in spanning en vervolgens de digitale bus (i2C/SPI/parallel).

Met een 2 kanaal scoop lukt dat niet, dan moet je een LA op dezelfde trigger aansluiten en gaan gissen wat de ADC op welk moment gemeten heeft (handmatig tijden correleren).
Met een 4 kanaals scoop kan je prima I2C/SPI decoderen.
Met een MSO kan je zelfs parallel doen.
mux schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 20:40:
[...]

Autorouter :P never!

Nee serieus, ik heb nog nooit een project gehad waarvoor een autorouter de moeite waard was. Al mijn borden zijn 100% hand-geroute. Dit hele bord kostte me volgens crashplan version history ongeveer 45 minuten om te tekenen.

DHL kostte me $33, of €26,58 (met de Paypal wisselkoersen). Dit was echter wel uitgesmeerd over 5 verschillende designs (grote order).
Voor een projectje als dat kan je ook het beste (zoals je ongetwijfeld gedaan hebt) de I/O pinnen zo indelen dat de PCB zo simpel mogelijk is. Met een paar regeltjes software kan je de knoppen of LED naar welke willekeurige I/O pin dan ook indelen en blijft het ontwerp er clean uit zien.

Autorouters, bah. Volgens mij ben je er vaak meer tijd in kwijt om het resultaat op te poetsen dan dat je iets handmatig routeert. Je zou alle "regels" (zoals length-matching in je USB data paar, maar bvb ook transmissielijn impedantie) moeten invoeren en vastleggen, zodat de autorouter weet wat hij moet doen. Op dat moment zijn autorouters misschien niet slim genoeg, en zou je een heel specifiek deel van je bord moeten afgeven die de autourouter onder handen neemt. Op dat moment heb je waarschijnlijk al een aardig druk/complex design. In andere gevallen kan je beter trots in eigen handen nemen en zelf routeren :+

Toch zou ik nog 1 klein dingetje iets anders hebben gedaan op dat bordje. Dat is namelijk de ontkoppeling caps iets verder verschoven dat de GND ook op dezelfde laag kon worden aangesloten (kleinere loop zonder via's). Of had je een specifieke reden om het zo te doen?

• Icekiller2k6
kwam deze tegen op dangerousprototypes http://www.johngineer.com/blog/?p=1595

vet! :9~

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Blijkbaar moet het databeest te lang op topics van >10K posts kauwen. We gaan verder in De EL-kroeg - Deel 4

Pagina: 1 ... 120 121 122 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee