Geef maar een DM indien mogelijk - Tnx
Hoeft hij nog steeds maar een paar onderdelen af te zetten per dag om rond te komen?mux schreef op zondag 16 februari 2014 @ 19:48:
HEC bestaat nog in delft. Nog net zon ouwehoer als altijd.
Wat dan handig is, is dat hiermee STM ook officieel aan mbed mee gaat doen, waarmee ze eenvoudig te programmeren zijn (en ja overigens ook gewoon rechtstreeks op register niveau kan programmeren), zie: http://mbed.org. En ook erg leuk is de prijs, nog geen 11 dollar per stuk. Voor hoeveel je hem uiteindelijk in Nederland thuis hebt liggen is nog beetje kijken, maar je zal er zeker niet failliet op gaan.
Daarnaast ook nog geintegreerde USB drag and drop programmer + debugger en uiteraard USB <> Serial bridge.
http://www.st.com/web/en/press/p3526
Verwijderd
zeker weten ..Sissors schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 21:56:
Misschien wel interesse voor hier: STM heeft een nieuwe reeks ARM microcontroller boards uitgebracht
Als je alleen het plaatje van de monitor in een plaatjes zoeker propt?Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 20:26:
* update zelfs nog een fotootje van mijn 2006 'mediaserver' met 'statuspaneel' gevonden![]()
[afbeelding]
Stomme mensen daar die moeilijk doen over STM tooltje op pinnen te zetten ofzo, daarvoor heb je mbed
Denk overigens dat ze binnen redelijke tijd ook nog wel vanaf andere leveranciers te krijgen zijn, desnoods door in te kopen van farnell/mouser en door te verkopen. Tuurlijk wat duurder, maar als ze hem voor 15 euro ofzo verkopen hebben ze een grote winstmarge en ga ik er ook nog niet failliet op.
Verwijderd
hahaha.. dan komt er borroz uit want ik heb dat statusmonitortje er zelf mee gemaakt destijdsmemphis schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:14:
[...]
Als je alleen het plaatje van de monitor in een plaatjes zoeker propt?
ben alleen de naam vergeten.. was een heel handig progje ala visual basic
@ Sissors : Antratek zal ze toch ook wel gaan leveren ?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2014 22:41 ]
Ik neem aan van wel, in dat artikel wat jij linkte hadden ze het enkel over Farnell en Mouser, maar misschien was dat ook meer een random uitspraak dan dat daar onderbouwing voor was.Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 22:37:
[...]
hahaha.. dan komt er borroz uit want ik heb dat statusmonitortje er zelf mee gemaakt destijds
ben alleen de naam vergeten.. was een heel handig progje ala visual basic
@ Sissors : Antratek zal ze toch ook wel gaan leveren ?
Een Aspirine of zinkchloride werkt ook lees ik hier.
[ Voor 7% gewijzigd door Puch-Maxi op 19-02-2014 23:06 ]
My favorite programming language is solder.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Het is speciaal litze draad. Dat vezel kan kevlar zijn, als het gelig is van kleur. Gewoon de temperatuur van de bout even opdraaien tot 400°C en lak en vezel brandt zo weg.Puch-Maxi schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 18:38:
Holy moly, even een nieuwe 3.5mm jack aan een Sennheiser koptelefoon zetten... Dat valt nog niet mee zeg! De miniscule koperdraadjes zijn verweven met een soort vezel. Als je die er eindelijk tussenuit hebt kunnen pulken blijven de koperdraadjes over. Ware het niet dat die koperdraadjes individueel zijn gelakt, die lak moet er dus ook nog vanaf! Daarna goed fluxen en hopen op het beste. Uiteindelijk is allemaal prima gelukt
.
edit:
Een Aspirine of zinkchloride werkt ook lees ik hier.
Deze sterke vezel voorkomt draadbreuk en de bundel fijne koperdraadjes is minder gevoelig voor metaal moeheid dan dikkere draadjes. Het maakt de kabel ook lekker soepel, als een touwtje.
Litze draad wordt ook gebruikt voor hoogfrequent toepassingen. De individueel gelakte draadjes zijn zo geweven dat elk draadje even vaak aan de buitenkant loopt, waardoor elektronen gedwongen worden gelijkmatig door de hele kabel te reizen. De bundel als geheel heeft zo minder last van het skin effect bij hoge frequentie. Of dat voor audio een voordeel is, daar zijn de meningen over verdeeld, zie zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5
Die sluit ik dan weer aan op een mini camera, paar IR leds erbij en voila. een nachtkijker
Had alleen geen camera die aan mijn eisen voldeed, dus net op dealextreme deze besteld.
Die zou volgens de specs goed lichtgevoellig moeten zijn, 1/3" CMOS en 0,008lux, al is dat natuurlijk even afwachten wat hij dan nog presteert. Maar ongetwijfeld beter dan de 1/4" 0,8lux die ik nu had.
Gewoon, omdat het kan, en als ik het leuk aan elkaar kan bouwen op een oude skibril vinden mijn neefjes het vast erg tof om in het donker mee in het bos te lopen
Het enige risico is misschien dat de sync separatie in de camera zelf zit en de HSYNC/VSYNC signalen dus apart aangeboden moeten worden om geen rollend beeld te krijgen. Eventueel zou je dat op kunnen lossen met een LM1881.
Oftewel, ik ga wat testen. Dingetje rechtstreeks in de arduino compatible header gestoken, aarde pin in de aarde, voeding en data aan digital IOs (die zat stroom kunnen leveren als voeding), pull-up weerstand van data naar voedings IO pin. Werkt prima in standaard power modus, mooi dus. Maar in parasite power, met voedingspin naar aarde, doet hij het maar niet, ook het gedeelte niet waarbij hij helemaal niks anders hoeft te doen als bij regulier power.
Tijd aan het kloten, uiteindelijk na lang zoeken de fout gevonden, die de oplettende lezer al heeft gezien, de pull-up weerstand moet wel een pull-up weerstand zijn, en aangezien hij naar mijn voedings IO pin ging werd het een pull-down weerstand, dat is niet de bedoeling
Die in een echte voedingspin gestoken en het werkte. Maar dan ben je zoveel tijd kwijt aan zo'n stomme fout
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Ja met de IO pin hoog werkte het prima, maar dan heeft de sensor drie verbindingen nodig (ground, voeding en data), en hij kan ook werken met twee verbindingen (ground en data, en dan voeding ook op ground).RobV schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 23:11:
Waarom gebruik je een IO pin als voeding? En had dat niet gewoon moeten werken als je die voedings io hoog maakt?
De voeding was een IO pin omdat ik dan 1., makkelijk kon switchen tussen de twee opties in code, en belangrijker nog, aangezien ik zelfs te lui was een breadbord te pakken had ik hem rechtstreeks in de aduino-achtige header gedrukt (hij zit in een transistor package), en die heeft geen aarde - data - voeding op een rij, maar wel aarde - data - data
Verwijderd

ik ga vanmiddag is spelen met zo'n lowcost touchsensor
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=8xbTO2Ds96E&feature=youtu.be]
makkie
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2014 15:57 ]
Verwijderd
stelt niet zoveel voor natuurlijk, op eBay hebben ze al printjes met16 vlakken en sommige hebben een I2C aansluiting.WVL_KsZeN schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:02:
Hey! Die wil ik ook, wilde toch al gaan testen met touchsensoren op een printplaatje en dit is misschien een goede basis om eens mee te testen :-)
hardcore DIY hier > http://hackaday.com/2011/...arduino-capsense-library/
of zoiets > http://bildr.org/2011/05/mpr121_arduino/
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2014 16:54 ]
Verwijderd
ja dat is weer gelijk erg luxe zo te zienSissors schreef op zondag 23 februari 2014 @ 14:25:
[afbeelding]
Heb die en wat soortgelijken, geintegreerde touchslider allemaal, is wel grappig.
In de manual wordt vermeld dat de printplaat moet gereinigd worden met IPA99% voordat deze ingeschakeld en doorgemeten wordt (ivm hoogspanning). iemand een idee hoe dit product in onze contreien heet en of er alternatieven zijn?
[ Voor 43% gewijzigd door Boudewijn op 23-02-2014 23:10 ]
Hmmz, hier komt dus m'n sig
[ Voor 44% gewijzigd door Gwannoes op 25-02-2014 09:24 ]
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Verwijderd

beginnetje prototype voor de Long Range/Short Message Receiver
de definitieve versie moet ooit in een luciferdoosje passen
de RTTY achtige data stroom wil ik decoderen met de MSGEQ7.
Dit is een veel gebruikt 7 bands graphic equalizer chipje, kost weinig en ontlast de processor.
meer info
Eerst dus een 'proof of concept' knutsel (veel code, met name syncen) met een spectrum shield waar 2 van die chippies op zitten.
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2014 19:59 ]
Isopropylalcohol is geniaal. Het laat geen residu achter en maakt erg goed schoon. Het is ook vrijwel overal voor bruikbaar. Helaas is het in NL gewoon erg slecht verkrijgbaar. Of het wordt verkocht onder een mgische naam voor $$$. Je moet het vaak bestellen. Je kunt het bij de apotheek halen maar dat is vaak een mix van 20% water, 80% IPA. Dat wil je niet hebben.ShadowrunR schreef op zondag 23 februari 2014 @ 23:06:
Hey all, ben bezig met een geiger counter als projectje. (Deze: https://dl.dropboxusercon...uOaYvAhsHP5z64TsMMYIn8qOw)
In de manual wordt vermeld dat de printplaat moet gereinigd worden met IPA99% voordat deze ingeschakeld en doorgemeten wordt (ivm hoogspanning). iemand een idee hoe dit product in onze contreien heet en of er alternatieven zijn?
Wasbenzine en aceton zou ik alleen gebruiken voor plaatselijke doeleinden op een wattenstaafje bijvoorbeeld. Daar wil je echt geen print mee spoelen. Remmenreiniger kan, maar de samenstelling daarvan is erg onbetrouwbaar. Zou het niet doen.
http://www.labstuff.nl/contents/nl/d117.html
Soms denk ik erover om naar HK te verhuizen en alleen maar dit soort producten te ontwikkelen. Lijkt mij fantastisch. Als je ideeën en contacten hebt kan je daar volgens mij alles eenvoudiger professioneel laten maken voor een habbekrats.
[ Voor 22% gewijzigd door Oyster op 26-02-2014 15:05 ]
Verwijderd
Heb je hier een bron van? De hele residu discussie is al vaak genoeg gevoerd, daar gaat het mij niet om, maar ik vraag me af hoe wasbenzine een silkscreen of soldeermasker kan aantasten? Voor zo ver ik weet is wasbenzine minder reactief dan alcohol, dus hoe het dan mogelijk is dat deze reageert?mux schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 10:04:
Wasbenzine is niet geschikt; dat tast bij veel printplaten zowel de silkscreen als soldeermasker aan en laat residu achter.
Wasbenzine is een petrolium product net als veel kunstoffen wat dus bij een hoop kunstoffen niet goed samengaat. Alcohol heeft dit probleem nietVerwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:11:
[...]
Heb je hier een bron van? De hele residu discussie is al vaak genoeg gevoerd, daar gaat het mij niet om, maar ik vraag me af hoe wasbenzine een silkscreen of soldeermasker kan aantasten? Voor zo ver ik weet is wasbenzine minder reactief dan alcohol, dus hoe het dan mogelijk is dat deze reageert?
Verwijderd
Maar hoe ziet de chemische reactie eruit? Wat reageert met wat? En onder welke omstandigheden komt dit voor?Rmg schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:29:
[...]
Wasbenzine is een petrolium product net als veel kunstoffen wat dus bij een hoop kunstoffen niet goed samengaat. Alcohol heeft dit probleem niet
Dat het beide vanuit aardolie wordt gemaakt lijkt me niet direct relevant en al helemaal geen verklaring. Daarnaast wordt voor kunststof en lak steeds vaker een andere bron gebruikt dan aardolie, dus dat speelt dan ook een rol.
Alcohol werkt perfect inderdaad, daar twijfel ik niet aan. Ik vraag me alleen af via welk proces de wasbenzine reageert.
Alcohol lost flux resten niet op, bovendien bevat het water en je wil niet dat je print vochtig is nadat de alcohol verdampt.Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:38:
Alcohol werkt perfect inderdaad, daar twijfel ik niet aan. Ik vraag me alleen af via welk proces de wasbenzine reageert.
Alcohol is wel bruikbaar om de fotolak van een zelfgmaakte printplaat weg te poetsen, al gaat dat beter met aceton. Daarna print drogen, SK10 erover, uitbakken in de oven op ca 50 graden en je hebt een mooi gelakte print die makkelijk te solderen is.
Jij beweert dus dat 2-propanol aka isopropylalcohol NIET werkt om je print mee schoon te krijgen? Dat is wel gek eigenlijk, aangezien velen, waaronder mux, het juist aanbevelen. Wel is het handig om het puurdere de gebruiken in plaats van met veel water, al weet ik niet hoeveel water kan doen als het direct erna droog gemaakt wordt: In een niet-vochtige niet-koude ruimte met wat ventilatie is een beetje water zo weg.Ploink schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:23:
[...]
Alcohol lost flux resten niet op, bovendien bevat het water en je wil niet dat je print vochtig is nadat de alcohol verdampt.
Alcohol is wel bruikbaar om de fotolak van een zelfgmaakte printplaat weg te poetsen, al gaat dat beter met aceton. Daarna print drogen, SK10 erover, uitbakken in de oven op ca 50 graden en je hebt een mooi gelakte print die makkelijk te solderen is.
Verder was ik ook wel verbaasd dat wasbenzine silkscreens aan zou tasten, aangezien alkanen behoorlijk inert zijn, maar ik denk dat mux dat beter weet dan ik, ik heb het nooit geprobeerd.
Zowiezo is er verschil tussen fluxsoorten:
no-clean flux: gewoon laten zitten.
Water soluble: afspoelen onder warme kraan. (Is corrosief als je 't laat zitten)
Gewoon "rosin" flux: Kan ook blijven zitten.
Isopropylalcohol die we gebruikten voor reiniging is 99,9% alcohol, waarbij weinig water zit. Zo'n busje was bij RS te krijgen voor niet heel veel (500ml voor 6,5 euro).
Dit werkt juist wel goed om mee schoon te maken. Maar vaak wel wat "poetsen" vereist, dan is een niet-scheurend poetsmiddel handig, dus geen papier (wat ik eerder gebruikt)..
Soms is een spuitbuis dan ook wel eens handig en een borstel van een of ander, waarna je dan de resten er af veegt (ipv poetst met de doek).
No clean flux zou ik ook opruimen, al was het niet dat je op die manier beter de solderingen kan inspecteren. Bovendien is het ook wel nuttig als je een product foto maakt en het netjes opgeruimd uit ziet, ipv gele/bruine plakkerige flux resten rommel overal.
Verwijderd
Eensch, ik geloof ook echt niet dat het iets doet met een solder mask of silk screen.mcDavid schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:48:
Het reageert niet, maar er lossen wel bepaalde stoffen in op. Welke stof in welke vloeistof het makkelijkst oplost verschilt van product tot product. Ik geloof zelf nooit dat wasbenzine een solder mask aan zou tasten (silk screen héél misschien). Maar wasbenzine laat zéker een residu achter, dus als het je doel is iets te ontvetten is het absoluut onbruikbaar.
Wasbenzine zelf is perfect om te ontvetten, maar de verontreiniging die er vaak in zit blijft achter. Afhankelijk van je toepassing kan dit een probleem zijn. Voor 99% van de toepassingen (zeker voor de hobby) is wasbenzine meer dan goed genoeg.
Wat ik altijd prachtig vind om te zien is dat mensen 99.999% puur spul gebruiken en dan vervolgens tissue of een doek vol met verontreinigingen. Als je echt goed bezig wil zijn moet je van die doekjes pakken die er specifiek voor gemaakt zijn. Voor het geval ik het nodig heb liggen er altijd een stuk of 20 in de lade, maar normaal is wasbenzine prima.
Papier trouwens altijd mee oppassen, houtvezel schuurt flink dus daar kan de boel dof van uitslaan als je goed poetst.
Op matte printen is het eigenlijk altijd een ramp, dat tast je vrij makkelijk aan en zie je echt alles op.
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Ik heb niks gezegd over IPA. Blijkbaar is er verwarring ontstaan over de betekenis van "Alcohol". Hieronder versta ik dat spul dat in mijn whiskey zit, ethanol dus. Het kan ook slaan op de verzamelnaam van organische verbindingen met een hydroxyl groep, maar het is niet synoniem met IPA.marcop23 schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 16:49:
[...]
Jij beweert dus dat 2-propanol aka isopropylalcohol NIET werkt om je print mee schoon te krijgen? [..]
Ethanol werkt dus niet om flux residu te verwijderen, pas nog geprobeerd.
Dat komt dus door de wasbenzine. Als je met een papiertje over droog soldeermasker veegt dan wordt het echt niet dof, daar is het te hard voor.Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 18:36:
[...]
Eensch, ik geloof ook echt niet dat het iets doet met een solder mask of silk screen.
Wasbenzine zelf is perfect om te ontvetten, maar de verontreiniging die er vaak in zit blijft achter. Afhankelijk van je toepassing kan dit een probleem zijn. Voor 99% van de toepassingen (zeker voor de hobby) is wasbenzine meer dan goed genoeg.
Wat ik altijd prachtig vind om te zien is dat mensen 99.999% puur spul gebruiken en dan vervolgens tissue of een doek vol met verontreinigingen. Als je echt goed bezig wil zijn moet je van die doekjes pakken die er specifiek voor gemaakt zijn. Voor het geval ik het nodig heb liggen er altijd een stuk of 20 in de lade, maar normaal is wasbenzine prima.
Papier trouwens altijd mee oppassen, houtvezel schuurt flink dus daar kan de boel dof van uitslaan als je goed poetst.
Wasbenzine maakt vele kunststoffen zacht aan het oppervlak. Op zich is het dan nog niet aangetast, dat komt pas als je gaat poetsen.
[ Voor 50% gewijzigd door Ploink op 26-02-2014 20:18 ]
Jep, ik ging inderdaad er vanuit dat je met 'alcohol' IPA ('rubbing alcohol') bedoelde. Nouja, nu is het duidelijk. Bedankt.Ploink schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 20:09:
[...]
Ik heb niks gezegd over IPA. Blijkbaar is er verwarring ontstaan over de betekenis van "Alcohol". Hieronder versta ik dat spul dat in mijn whiskey zit, ethanol dus. Het kan ook slaan op de verzamelnaam van organische verbindingen met een hydroxyl groep, maar het is niet synoniem met IPA.
Ethanol werkt dus niet om flux residu te verwijderen, pas nog geprobeerd.
Eigenlijk alleen eigen ervaring, verder geen bronnen. Ik ben ook wel benieuwd wat precies de reactie erachter is. Voor zover ik weet is 99% van modern soldeermasker een fotografisch aangebracht uv-hardende polymeer en is silkscreen in 99% van de gevallen TiO-inkt, beiden zouden redelijk inert moeten zijn voor wasbenzine.Verwijderd schreef op woensdag 26 februari 2014 @ 15:11:
[...]
Heb je hier een bron van? De hele residu discussie is al vaak genoeg gevoerd, daar gaat het mij niet om, maar ik vraag me af hoe wasbenzine een silkscreen of soldeermasker kan aantasten? Voor zo ver ik weet is wasbenzine minder reactief dan alcohol, dus hoe het dan mogelijk is dat deze reageert?
Toch heb ik in mijn zoektocht naar marginaal goedkopere schoonmaakmiddelen zowel met wasbenzine als met lampolie gaatjes gewreven in m'n silkscreen. Zowel eurocircuits als chinees spul. Met IPA nog nooit problemen gehad, ook niet met markeringen op chips of het plastic van connectoren.
Wellicht heeft het te maken met niet-volledig uitgeharde delen of onvoldoende hechting aan het substraat?
edit: of wat Ploink zegt; het maakt de kunststof simpelweg zachter waardoor je het gemakkelijker mechanisch stukmaakt.
[ Voor 5% gewijzigd door mux op 26-02-2014 21:29 ]
Edit: begrijp me niet verkeerd, dit is mooi gedaan en heel leuk voor het ventje. Ik zie ook liever dit soort berichten dan iets over een moord of een politiek schandaal.
[ Voor 32% gewijzigd door RobV op 27-02-2014 13:15 ]
Verwijderd
he.. je zit in een kroegRobV schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 13:12:
Ik voel niet precies waarom dit nieuwswaardig is.
Verwijderd
zou dit het binnenwerk kunnen zijn van die camera ?_ferry_ schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 10:46:
Zo, gisteren begonnen met een leuk knutselprojectje. Zo'n oude camcorder ontdaan van zijn CRT beeldschermpje (zwart-wit, best leuke techniek). 5volt er op, s-video er in en klaar.
Die sluit ik dan weer aan op een mini camera, paar IR leds erbij en voila. een nachtkijker
Had alleen geen camera die aan mijn eisen voldeed, dus net op dealextreme deze besteld.
Die zou volgens de specs goed lichtgevoellig moeten zijn, 1/3" CMOS en 0,008lux, al is dat natuurlijk even afwachten wat hij dan nog presteert. Maar ongetwijfeld beter dan de 1/4" 0,8lux die ik nu had.
Gewoon, omdat het kan, en als ik het leuk aan elkaar kan bouwen op een oude skibril vinden mijn neefjes het vast erg tof om in het donker mee in het bos te lopen
denk het niet bij nader inzien gezien de lichtgevoeligheid
[ Voor 211% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2014 18:47 ]
Die tent is betrouwbaar, op mijn werk hebben we inmiddels 6 flessen staan
Zou kunnenPuch-Maxi schreef op donderdag 27 februari 2014 @ 16:51:
@Ploink, zag ik jou nou voorbij komen in het productforum van DX? Ging over een LM2596s buck converter.
Verwijderd
oeps.. dat is niet de bedoelingmux schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 10:10:
Arrow, en ze kosten ruim 400 euro voor een set
edit: oh, op SOIC passen op zich wel 'gewone' micro-grabbers zoals dit. De echte 'merk' micrograbbers van ik geloof wolfraam kosten een godsvermogen en werken ook op MSOP en SC-70.
dan zijn deze eigenlijk toch goedkoop
Verwijderd
TNX ! voor 1,71 10 stuks incl. verzendkosten kan je geen buil vallen, gelijk besteld.
ik kreeg gisteren nog wat van die china voltmeter modules binnen.. werken prima

ipv 4 multimeters

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2014 12:58 ]
Waar haal je dat vandaan?Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 12:18:
[...]
* Shipping: $53.09 Economy Int'l Shipping | See details
Mijn paypal afschrijving:
[quote]
You sent a payment of $2,28 USD to xxxxxxxx
.....
Description Unit price Qty Amount
New 10 Pcs Test Clip Mini Grabber SMD IC Hook Probe Jumper 5 Colors
Item# 370953171434 $1,29 USD 1 $1,29 USD
Shipping and handling $0,99 USD
Insurance - not offered ----
Total $2,28 USD
Payment $2,28 USD[/quote]
Ik heb ongeveer €1.75 betaald.
Oh was een grap, flauw hoor
[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 01-03-2014 12:28 ]

Heeft iemand een tip hoe ik de leds feller kan laten branden? Ik gok dat het de weerstand R5 of R18 is voor de meest linker LED. Een ander idee is om meer ledjes aan te sluiten, kan ik daar een extra torretje voor gebruiken?
Ik gok dat die transistor dan met zijn basis ipv de anode van de oude LED komt, de collector aan de voedingsspanning, dan aan de emittor de led + weerstandje, en dan de weerstand vd led ipv de kathode van de oude led. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg...
[ Voor 3% gewijzigd door sebastius op 01-03-2014 13:05 ]
Verwijderd
goeie tipRobV schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 13:04:
Wat ik gedaan heb: 20 van die clips besteld, en ongeveer 100 van die dupont male/female. Kabeltjes in 2en, dan heb je dus een male stekkertje en een female busje aan een draadje, en vast solderen asn de testers met dezelfde kleur. Ean heb je altijd een male of female testlead over. Kosten: €2,60, da's 13 cent per testlead.
Verwijderd
uh .. hoe bedoel je.. de metadata van de jpg ?RobV schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 13:05:
Borroz adviseer ik om met bijv. Skitch even zijn screenshots te anonimizeren.
Verwijderd
- ik denk R18 iets verlagen (470?) (weet ff niet of R5 dan iets omhoog moet)sebastius schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 13:05:
Ik ben een quiz-knoppending aan het maken voor mijn klasje en heb nu al spijt dat ik voor transistoren ipv een microcontroller ben gegaan maar goed (kostenoverweging + ik kan echt niet meer programmeren...).
[afbeelding]
Heeft iemand een tip hoe ik de leds feller kan laten branden? Ik gok dat het de weerstand R5 of R18 is voor de meest linker LED. Een ander idee is om meer ledjes aan te sluiten, kan ik daar een extra torretje voor gebruiken?
Ik gok dat die transistor dan met zijn basis ipv de anode van de oude LED komt, de collector aan de voedingsspanning, dan aan de emittor de led + weerstandje, en dan de weerstand vd led ipv de kathode van de oude led. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg...
- zo'n heel circuitje rondom 2 torretjes + drukknop kan je gewoon kopieeren en er bij plakken imho
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2014 13:38 ]
Gelukkig hoorde mijn vrouw een gil en had de AED nog net op tijd kunnen pakken.
@sebastius
Waarom geen thyristor schakeling? Is nog simpeler.
Als je dit met LED's gaat uitvoeren, dan kan het misschien nog wel simpeler. Nu heb je 3 draden tussen elke sectie en ik denk dat het met twee ook kan. Als je T1 weghaalt en de stroombegrenzer weerstand voor de LED's naast S5 monteert, dan trek je de spanning naar beneden als er 1 thyristor gaat geleiden en dan is er niet genoeg meer om de andere thyristors te ontsteken.
[ Voor 55% gewijzigd door Ploink op 01-03-2014 14:07 ]
Verwijderd
- CMOS HD 700TVL MT9V139 IR-Cut Camera Board For CCTV Surveillance Camera PAL
link
specs:
Image Sensor: MT9V139 IR-Cut CMOS
Back-Light Compensation: Auto
Horizontal Resolution: 700 TV Lines (IR 800TVL)
White Balance: Auto
Signal System: PAL
nou ben ik video leek maar wat komt daar nou voor beeldformaat uit en hoe sluit ik zoiets aan op een TFT (DVD) monitortje ? heb je er eigenlijk wel iets aan
Houdt er overigens ook rekening mee dat je nog een lens moet sjeffen voor dit bordje.
Verwijderd
Wikipedia: 576i
De "700 TV Lines" geeft aan wat de horizontale resolutie is van het analoge video signaal.
De framegrabber bepaalt de resolutie. Meestal is de verticale resolutie gelijk aan het aantal zichtbare beeldlijnen, dus 576. Als je vierkante pixels wil (edit: CIF heeft geen vierkante pixels
Wikipedia: Common Intermediate Format
Maar, dit is wel interlaced en dat geeft vaak problemen. Het gebruik van de halve resolutie, 352x288 is dan simpeler. Bovendien hebben el-cheapo camera's soms toch maar 352 beeldlijnen.
Framegrabbers werken meestal het best met genoemde resoluties, omdat ze de rest vaak interpoleren met een minder scherp beeld als resultaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 02-03-2014 14:41 ]
Jup die 470 was hem.Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2014 @ 13:32:
[...]
- ik denk R18 iets verlagen (470?) (weet ff niet of R5 dan iets omhoog moet)
- zo'n heel circuitje rondom 2 torretjes + drukknop kan je gewoon kopieeren en er bij plakken imho
[afbeelding]
Bas z'n knutselblog: [Build] Quizmaster 8000
Het eindproduct!
Verwijderd
ik heb even naar je bouwblog gekeken.. erg leuk geworden ! vooral die knoppen vind ik supercreasebastius schreef op zondag 02 maart 2014 @ 18:38:
[...]
Jup die 470 was hem.
Bas z'n knutselblog: [Build] Quizmaster 8000
Het eindproduct!
op het werk gebruiken we volgende ets bestendige pen.

decon dalo PC33.
nu is deze nergens meer te verkrijgen en zijn we ten einde raad. we vinden niets dat bestend is tegen onze etsmachine (koperchloride proces)
zijn er hier mensen die een duwtje in de juiste richting zouden kunnen geven
www.weefab.com
www.weefab.com
www.weefab.com
Je kunt Positiv-20 of een ander spray-on etsmiddel gebruiken icm een nummer/letterkaart (plastic of metalen bordje waar nummers en/of letters uitgeponst zijn).
ik werk op de QA dienst van een PCB maker. wij testen dielectrische eigenschappen, adhesive eigenschappen expantie eigenschappen en absorberende eigenschappen van pas gemaakte en onbewerkte CCL's met een CCL dikte tussen 3,3 en 125mil en CU dikte tussen 18μ 100μ.
Deze samples worden dan apart gemerkt. en daarvoor is een etsstift de snelste en makkelijkste manier.
www.weefab.com
Verwijderd

als er toevallig iemand is die wil weten hoe warm zijn schakeling (of koffie) is.
heb er 1 over nieuw (12,-) (Infrared Thermometer with Laser) kan je me DM
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2014 14:08 ]
Dit topic is gesloten.
![]()