Ik zou een stroommeterklem achtig iets gebruiken, ik heb een tijdje ct's gebruikt om 3 phasen verbruik te meten, als je er eentje koopt zonder ingebouwde weerstand kun je volgens mij de weerstand zo kiezen dat je ook een kleiner verbruik een meetbare spanning oplevert. Wel oppassen dat je ze niet zonder weerstand gebruikt,spanning kan flink oplopen.Nextron schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 16:25:
Met een library die debouncen wel erg makkelijk maakt, geen lelijke delay en keuze uit high/low/rising/falling.
Ik ben bezig een wandcontactdoos en plafondverlichting schakelbaar te maken via de computer en netwerk. Goedkoopste zou een KlikAanKlikUit-setje zijn, maar ik ben geen fan van de onbeveiligde signalen en ik wil het wat uitgebreider hebben. Ik leg mijn opzet uit maar ik ben benieuwd of iemand nog tips heeft.
De wandcontactdoos zal een elektrische kachel schakelen. Deze trekt ingeschakeld ongeveer 9 ampère. Bij het in- en uitschakelen zal die stroom een stuk hoger zijn vanwege de ventilator erin. Ik heb daarom in plaats van een mechanisch relais een solid state relais tot 40A. Die heeft so wie so het voordeel van schakeling op het spannings-nulpunt.
.....
Het tweede idee was een stroommeterklem om twee schakeldraden te leggen om het in één keer te meten. De gevoeligste klem die ik vond was van -10/10A. Dit schreef ik initieel ook af vanwege de combinatie van het outputsignaal en de A/D-resolutie van de Arduino die ontoereikend zou zijn. Nu lees ik dat de A/D-convertor 10-bit is en niet 8-bit, zoals ik dacht, en daarmee toch wel voldoende meetbaar is. (Vanwege de grootte van de klem is het niet mogelijk de draden er meerdere keren door de leiden).
Heb je die solid state relais al getest? Ik ben zelf met iets soortgelijks bezig (hele huis is elektrisch verwarmd) en wil op bepaalde plaatsen geen klik aan/klik uit gebruiken vanwege het geluid (slaapkamer elke nu en dan klik in het midden van de nacht is niks). Liefst zou ik alleen het relais in de kaku vervangen zodat in ieder geval de ontvanger en behuizing te hergebruiken is. Ik gebruik voor korte afstand kaku en om de signalen bij de centrale pc te krijgen een soort van nrf24l01/kaku transceiver.