De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 119 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.271 views

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

memphis schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 19:21:

Die nieuwe voedinkjes van Graupner zijn wel geil maar duur.
http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=S2012
Er was ook een regelbare versie....
Doet een beetje denken aan deze van Sparkfun:
https://www.sparkfun.com/products/9291

Verwijderd

duitsland is iets goedkoper 8)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hans1990 schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 12:56:
[...]

Misschien is de reden heel simpel: door de broncode te "houden" en exotische controllers te koesteren, moet je wel hun kit kopen omdat een redesign of tools+gebruikte chip aanschaffen nog veel meer kost, of veel meer werk is.
Ik denk dat het simpeler is: het zijn mensen die al wat ouder zijn en ooit 8051s hebben geleerd en nu nog steeds zoiets hebben van 'het werkt toch?' Dus geen kwade wil, gewoon redelijk vastzitten in wat ze ooit geleerd hebben.

Ik heb zelf ook een blauwe maandag voor de Elektuur geschreven en heb juist een poging gedaan om me te limiteren tot de zaken die ik zelf ook in de winkel om de hoek kon krijgen: het stoorde me zelf ook dat als je snel even iets wilt nabouwen je meteen bij exotische zaken aankomt. Ik ben er op een gegeven moment mee gestopt omdat het stiekem best lastig is om 'op commando' een project te verzinnen en netjes te documenteren. Wat dat betreft heb ik wel respect voor de mensen die het wel lukt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Voor dat blad heeft het laatste Elekt-uur geslagen.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb access point gemaakt voor mijn nrf24 netwerk, had helaas niet alle onderdelen op voorraad heb dus even wat oude troep bij elkaar gezocht, atmega ontbreekt er een paar pinnen, AVCC en GND en twee i/o pinnen, werkt nog prima voor dit klusje. En had ook niet juiste knopjes meer. Is dus beetje Frankenstein printje geworden. :D

En met maken van de gaten ging het ook al niet helemaal goed, maar ach het komt toch niet in zicht te staan dus dat maakt niet zo gek veel uit.

En als laatste ramp, geen groene led, echt ergste van allemaal. :D :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fz1gAMlEUJC82Sarw3Hsphhu/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/K58DV37zDkvVko7YnirDqSdR/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R3UKoZBP12CgkXjKJNc1pm85/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4fvgWpA2MpfTcLiKoZCsu7vR/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZgZ8gioHQjmCRE67zfkaWsem/full.jpg

-Andere hobby- -

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Hmm, ik heb een DMX ontvanger gemaakt die ik aanstuur met een FT232RL en 2 meter 2 aderige kabel.

Bij mij werkt het bordje goed, maar nu heb ik hem naar iemand anders gestuurd en opeens werkt het bij hem niet meer. Bordje is gebouwd met een 8MHz resonator. Is dat een probleem?

Gezien het bij mij wel werkt vraag ik mij af wat er allemaal mis kan zijn. Het bordje reageert af en toe random dus dat lijkt er op dat data half binnen komt of mist. Zou het aan de zender kunnen liggen(ook een FT232RL gebaseerd bordje)? Misschien poort instellingen?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik ga er vanuit dat niks stuk is. Een van de variabele is de voeding, wellicht heb jjij relatief schone voeding en hij niet of is er iets anders mis mee. Een andere variabele is de plaats, denk dan aan interferentie, 2meter is gigantisch antenne. Just my 2cents. :)

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 27-09-2014 22:49 ]

-Andere hobby- -

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Deze week mijn RIGOL MSO2072A binnen gekregen.
En toen kwam ik toevallig Oscillofunk muziek tegen.
Daar moest ik toch even een filmpje van maken.

Waarschijnlijk hebben sommige dit al eens gezien maar het blijft leuk
Gewoon je audio out van je telefoon of pc aan de CH1 en CH2 hangen.
Scope in X-Y plot zetten en genieten :p

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 08:47
:D Toen ik een paar maanden geleden mijn MSO2072A (inmiddels de "MSO2202A" :+) binnenkreeg heb ik dat filmpje ook getest, blijft leuk speelgoed :). Hoe bevalt ie tot nu toe?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

Die is wel heel cool inderdaad. Op mijn Tek is hij altijd in spiegelbeeld om een of andere reden.

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

@ mace invert op CH1 en 2 aan zetten :p
@ wesleytjuh,
Hij bevalt goed, de bediening is een beetje wennen (ben Tektronix gewent) en alles zet "nogal" verstop.
De mijne is nu ook het enhanced model 300MHZ :p
Klopt het dat hij maar tot 28Mpoints gaat?? ik had eigenlijk 56Mpoints verwacht :s
Of moet ik hem dan op 200MHZ enhancen? |:(

Ik ben nu een beetje aan het stoeien met de LA functie icm een FPGA bordje en pattern trigger.
Ben daar wel wat leuks tegen gekomen.
Denk dat ik daar morgen ff een filmpje van ga schieten.

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Sommige menu's zijn inderdaad onnodig diep en de knopjes zitten allemaal net op een andere plaats. Ik merk dat vooral andersom nu, ik draai nu steeds aan de verkeerde knopjes met de Tektronix op het werk :P. Verder vind ik alles vrij goed in elkaar zitten, de belangrijke zaken zijn goed en snel te bedienen :).

De LA heb ik momenteel enkel nog maar gebruikt om naar I2C en SPI te kijken, dat werkte wel erg fijn moet ik zeggen. Kwaliteit van de LA probes is ook erg goed vind ik. Had toen enkel de decode functies nog niet enabled, dus heb dat toen nog niet kunnen testen. Ben daar nog wel benieuwd naar..

Ik heb wel gewoon 56Mpoints, heb je de goede "code" (inclusief alle opties) gebruikt? Overigens is 56Mpoints enkel als je maar 1 kanaal gebruikt, met 2 kanalen halveert dat inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door wesleytjuh op 28-09-2014 00:05 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Vraag me niet welke code ik heb gebruikt, want ik had het meteen op mijn werkt gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/rigol.jpg

Zo ziet het er bij mij iig nu uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Vreemd, heb het net even voor je gechecked en ik heb daar gewoon 56Mpoints staan. Mijn options menu ziet er ook hetzelfde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Mr-Beamer schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 23:59:
@ mace invert op CH1 en 2 aan zetten :p
Helaas kan ik op mijn Tek 2247A enkel kanaal 2 inverten en niet allebei.

Achja, hij was gratis. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Heb je een digitaal kanaal aan staan? Volgens mij snoepen die wat van je mem af.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/slap.png
had pattern trigger nog aan staan

@mace oscillofun inverted

[ Voor 30% gewijzigd door Mr-Beamer op 28-09-2014 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
LED-Maniak schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 22:38:
Hmm, ik heb een DMX ontvanger gemaakt die ik aanstuur met een FT232RL en 2 meter 2 aderige kabel.

Bij mij werkt het bordje goed, maar nu heb ik hem naar iemand anders gestuurd en opeens werkt het bij hem niet meer. Bordje is gebouwd met een 8MHz resonator. Is dat een probleem?

Gezien het bij mij wel werkt vraag ik mij af wat er allemaal mis kan zijn. Het bordje reageert af en toe random dus dat lijkt er op dat data half binnen komt of mist. Zou het aan de zender kunnen liggen(ook een FT232RL gebaseerd bordje)? Misschien poort instellingen?
Is de baudrate nauwkeurig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:32
Kan ik een solidstate relay zoals deze gebruiken om m'n PC aan en uit te zetten?

Ik wil het ding gebruiken om PC e.d. stroomloos te maken als PC uit staat. Aanzetten door met een pushbutton de 230V even door te verbinden (dan gaat PC aan en blijft de SSR bekrachtigd door de 5V vanuit PC). PC uit = USB 5V weg = alles stroomloos.

Ik doe het nu met zo'n doordrukstekker met schakelaar, maar ik wil het automatiseren omdat ik nu moet wachten tot de PC klaar is met afsluiten. Met bovenstaande oplossing gaat het automatisch, en kan hij nog rustig even updates installeren e.d.

Gaat dat werken?

Moet je zo'n SSR trouwens ook koelen? Gaat niet heel veel vermogen door heen, op z'n max. een keer 120W ofzo denk ik.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 28-09-2014 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:49
Als je pc uitstaat staat er dan 5v op je usb ? zo nee dan kun je inderdaad een relay dat op USB werkt doen.
Ik zou echter wel een attiny er tussen doen met een high cap res die een min wacht ofzo nadat de PC uitstaat, just to be sure, ivm downspinning USB schijven bv.

Maar um hoe ga je hem terug aanzetten...?
:)

[ Voor 8% gewijzigd door Icekiller2k6 op 28-09-2014 16:02 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 13:11

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

5V op het relais zetten :D

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Dan mag je geen diodes vergeten etc..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Vandaag was klusdag prutsdag:

Afbeeldingslocatie: http://prinsprojects.nl/dprins/tweakers/banaan/mcnugget-small.jpg

Dit "ding" bevat ongeveer evenveel energie als 6 Chicken McNuggets (230 kcal). Hij heet Bommetje en doet het goed: de e-bike tikt nu uit zichzelf de 35km/h aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:05

almightyarjen

When does the hurting stop?

Infant schreef op zondag 28 september 2014 @ 18:18:

[afbeelding]

Dit "ding" bevat ongeveer evenveel energie als 6 Chicken McNuggets (230 kcal). Hij heet Bommetje en doet het goed: de e-bike tikt nu uit zichzelf de 35km/h aan.
Was het niet makkelijker om gewoon een auto accu te pakken? :P

Vraagje:
Ik heb in Eagle waarschijnlijk per ongeluk een sneltoets oid aangeraakt, ik heb nu allemaal cirkels om de connecties:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vjhNYGU.jpg

A. Wat zijn die cirkels? Iets van ERC ofzo?
B. Hoe zet ik het uit? :P

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08

[afbeelding]

Ziet er netjes uit! Wat voor cellen zijn het eigenlijk? Valt dat nog een beetje te solderen, die kunststof spacers zijn ook handig zeg!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

[afbeelding]

Oh, ik kan jou zeker niet meer blij maken met:

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/img_20140928_191333.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

omg

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

joopv schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:26:
[...]

[afbeelding]
WTF moet je daar nou weer mee :P

Bestaat er anno 2014 een manier om als hobbyist een pcb te ontwikkelen zonder dat er chemicaliën of een freesmachine met 4-5 cijfers links van de komma nodig zijn?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Raven schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:41:
[...]

Bestaat er anno 2014 een manier om als hobbyist een pcb te ontwikkelen zonder dat er chemicaliën of een freesmachine met 4-5 cijfers links van de komma nodig zijn?
Ja sure, gewoon uitbesteden in china. Kost vrijwel niets :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
[...]

Hetzelfde als wat Infant gedaan heeft.

In die laptop accupacks zitten 6 18650 cellen per stuk, waarvan zo'n 60-80% gewoon 100% in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

LED-Maniak schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:44:
[...]

Ja sure, gewoon uitbesteden in china. Kost vrijwel niets :)
Maar wel weken wachten ;) , ik zou het zelf graag willen doen, maar zonder te hoeven rotzooien met chemicaliën.
joopv schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:47:
[...]
Hetzelfde als wat Infant gedaan heeft.

In die laptop accupacks zitten 6 18650 cellen per stuk, waarvan zo'n 60-80% gewoon 100% in orde is.
Ah :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Raven schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:48:
[...]

Maar wel weken wachten ;) , ik zou het zelf graag willen doen, maar zonder te hoeven rotzooien met chemicaliën.
Twee~drie weken maximaal en dan heb je heb dubbelzijdig doorgemetaliseerd in een leuk kleurtje.

Je zal dan toch met chemicaliën of een cnc frees aan de slag moeten voor de helft van de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ik neem aan dat dit gebruikte accu´s zijn, vaak zijn er een paar dode cellen waardoor de accu niet meer werkt. De rest werkt dan nog prima, eventueel met een geringere capaciteit. Van de goede cellen kun je dan een accu-pack maken voor je e-bike! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Een el-cheapo freesmachine van ebay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

LED-Maniak schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:50:
[...]

Twee~drie weken maximaal en dan heb je heb dubbelzijdig doorgemetaliseerd in een leuk kleurtje.

Je zal dan toch met chemicaliën of een cnc frees aan de slag moeten voor de helft van de kwaliteit.
10 dagen max. turnaround met DHL of UPS shipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Over ertsmiddelen word vaak zo terughoudend over gedaan, of het zeer gevaarlijk zou zijn en lastig, het is niet gevaarlijker dan fles bleekmiddel, en daar loopt menig huisvrouwtje de halve dag mee rond. En hier durven de stoere kerels niet eens met wat ertsmiddel te spelen. :D

Als je natriumpersulfaat gebruikt is het niet echt gevaarlijk, niet te sterk maken en zal niet eens bijten aan je handen, komt wat waterstof vanaf maar niet zoveel, als je aan schilderen binnen zal het stuk slechter zijn en dan doen we ook massaal.

Moet het niet opdrinken of in gaan baden of zo, maar dat lijkt me logisch, doe je ook niet in met bleekmiddel of thinner of zo.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26

[afbeelding]

Leuke afbeelding URL :P. Moli cellen? Heb ik hier ook liggen uit oude laptopaccu's. Hoe heb je het solderen(toch?) aangepakt? Geen balance-charge optie met zulke oude cellen is alleen wel jammer.
almightyarjen schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:17:
Stukken zwaarder, lager voltage, minder bruikbaar vermogen, minder continu stroom vermogen, groter en ga maar door >:)
Wat voor PCB'tjes hebben we het dan over? Ik heb diverse geleidende inkt kickstarters gezien, weet niet hoe ver dat ontwikkelt is.
Puch-Maxi schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:52:
Ik neem aan dat dit gebruikte accu´s zijn, vaak zijn er een paar dode cellen waardoor de accu niet meer werkt. De rest werkt dan nog prima, eventueel met een geringere capaciteit. Van de goede cellen kun je dan een accu-pack maken voor je e-bike! :*)
En soms is het zelfs alleen de electronica in de accu die kapot is.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
mad_max234 schreef op zondag 28 september 2014 @ 20:01:
Over ertsmiddelen word vaak zo terughoudend over gedaan, of het zeer gevaarlijk zou zijn en lastig, het is niet gevaarlijker dan fles bleekmiddel, en daar loopt menig huisvrouwtje de halve dag mee rond. En hier durven de stoere kerels niet eens met wat ertsmiddel te spelen. :D

Als je natriumpersulfaat gebruikt is het niet echt gevaarlijk, niet te sterk maken en zal niet eens bijten aan je handen, komt wat waterstof vanaf maar niet zoveel, als je aan schilderen binnen zal het stuk slechter zijn en dan doen we ook massaal.

Moet het niet opdrinken of in gaan baden of zo, maar dat lijkt me logisch, doe je ook niet in met bleekmiddel of thinner of zo.
Het is vooral dat het meer gedoe is en kwaliteit nooit zo goed gaat zijn als dat je voor 25 euro uit china haalt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
En dan heb je vaak ook nog eens 10 PCB's of meer :). Enige goede reden voor PCB's etsen is dat je binnen een paar uur een PCB in handen kan hebben.

[ Voor 54% gewijzigd door lutkeveld op 28-09-2014 20:09 ]

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

LED-Maniak schreef op zondag 28 september 2014 @ 20:06:
[...]

Het is vooral dat het meer gedoe is en kwaliteit nooit zo goed gaat zijn als dat je voor 25 euro uit china haalt :P
Dat spreek ik niet tegen, maar heeft zijn nadelen als je het in China besteld.

Ik maak vaak even snel testprintje of iets wat ik dezelfde dag nog graag wil gebruiken, dan valt china al direct af. En als je test circuit maakt en je moet het paar keer overdoen dan ben je kwart jaar verder als je dat via china moet doen.

En ja via DHL, dat word dure grap als het gaat om test printjes en moet je nog steeds week wachten.

En lastig is het niet, ik koop zakje poeder, pak literfles, gooi die poeder in de fles en gooi er water op, klaar is mijn etsmiddel. Pak eruit wat ik nodig heb, doe dat in bakjes die ik kan afsluiten zodat ik etsmiddel niet gelijk hoef weg te gooien, kan er meerdere printjes mee etsen. Als ik klaar ben zet ik het gewoon naast thinner en zo, daar staan alle andere goedjes die je niet moet drinken of je ogen mee moet wassen. :D

Als ik het paar weken later weer nodig heb dan pak ik het bakje weer en kan gelijk weer etsen.

Omdat ik gewoon licht gebruik om te belichten duurt het allemaal wat langer, maar zet gewoon een wekker en ga lekker iets anders doen. Totaal kost het me denk ik 10 minuten werk(uitprinten, belichten, ontwikkelen en etsen), rest is wachten en kan je gewoon iets anders gaan doen. :)

Edit/
En het daadwerkelijk ets kwaliteit doet het niks onder dan voor seeed of itead of zo, ik kan ook op 5mill etsen, moet wel verse etsmiddel en ontwikkelaar gebruiken, al hou ik meestal 10mill aan als minimum, zeker voor grote printjes en al eerder gebruikt etsmiddel.

[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 28-09-2014 20:35 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

joopv schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:26:
[...]
OMG wat een hoeveelheid! Ik wordt altijd blij van dit soort dingen :) Wat voor een bike gaat het in?

Ik ben nog bezig met een balanceer dingetje, die komt er op.

Ik heb ze allemaal los getest, dit zijn US18650V cellen, en komen niet uit een laptop maar uit Makita accu's, maar ze zijn tot nu toe allemaal netjes in balans.

Tel ik nou 30x laten we zeggen 55Wh, dat zijn bijna 2 Toyota Priussen....?
Hoe heb je het solderen(toch?) aangepakt?
Ik heb een 80W bout van de Gamma, met een platte punt. Die wordt idioot heet, en vreet zichzelf langzaam op. Maar daar hoef je de strips (om zonne cellen aan elkaar te maken) maar 2 seconden mee aan te tikken, en het vloeit netjes vast.

[ Voor 20% gewijzigd door Infant op 28-09-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

lutkeveld schreef op zondag 28 september 2014 @ 20:05:
[...]

Wat voor PCB'tjes hebben we het dan over? Ik heb diverse geleidende inkt kickstarters gezien, weet niet hoe ver dat ontwikkelt is.
Nothing fancy, singlesided, through hole componenten, voor gebruik icm Arduino's. Ik gebruik op dit moment gaatjesprint (of wat de naam ook is). Maar wil eens kijken of zelf maken lukt. Maar dé methode lijkt, ondanks dat die nogal oud is, ontwikkelen met lichtbak en chemicaliën te zijn.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zoals de FDR meter het thuis perfect deed deed die het gisteren op de baan niet. Met andere motoren en regelaars was het wel en niet te verwachten. Gezien de nieuwe versie niet veel anders is dan de oude (die het wel doet op de andere motoren) moest het in de veranderingen zitten.

Gisteravond eerst gekeken of er wat fout zat en dat zat het niet, vanochtend de RPM meter van dichtbij bekeken en bleek dat deze een dusdanige ingangsweerstand had dat het sensorsignaal van de motor in elkaar zakte. Na een aanpassing van de ingangsweerstand bleek het vandaag prima te werken. De gasten die nu voor div. competities1 van mijn vorige bouwsels gebruiken willen u een update wat geen probleem is. Ook heeft deze ervaring mij mogelijk een idee gegeven hoe deze sensored brushless motoren ook in de regen te gebruiken want vocht op de sensoren doet normaal de aandrijving stil leggen.

Maar ja, deze kan in de doos en op de post naar Korea. Van de week even regelen samen met de up-to-date documentatie.

Nu probeer ik alleen een specsheet van de gebruikte HAL sensoren te vinden, tot op heden geen succes. De opdruk op de 3-potige SMD behuizing is "21C" maar kan niets vinden, iemand een idee?.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Raven schreef op zondag 28 september 2014 @ 20:39:
[...]
Nothing fancy, singlesided, through hole componenten, voor gebruik icm Arduino's. Ik gebruik op dit moment gaatjesprint (of wat de naam ook is). Maar wil eens kijken of zelf maken lukt. Maar dé methode lijkt, ondanks dat die nogal oud is, ontwikkelen met lichtbak en chemicaliën te zijn.
Met belichten behaal je gewoon beste kwaliteit op meest simpele manier met zo laag mogelijke kosten. Printjes in china worden ook op die manier gemaakt. Zelfs de chips in jou pc worden nog steeds op die manier gemaakt.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Mr_gadget in "De EL-kroeg - Deel 3"
almightyarjen schreef op zondag 28 september 2014 @ 19:17:
[...]

Vraagje:
Ik heb in Eagle waarschijnlijk per ongeluk een sneltoets oid aangeraakt, ik heb nu allemaal cirkels om de connecties:

[afbeelding]

A. Wat zijn die cirkels? Iets van ERC ofzo?
B. Hoe zet ik het uit? :P
ik denk dat je een layer per ongeluk aangezet hebt. De cirkeltjes zijn de connection points voor pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Kwam een grappig projectje tegen:
Afbeeldingslocatie: http://dangerousprototypes.com/wp-content/media/2014/09/F2OC7GVHTN0V4UG-600x450.jpg

DIY small bench power supply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Door omstandigheden heb ik een tijd niks met elektronica kunnen doen, maar ik heb nu een projectje en ik ga het proberen weer een beetje op te pakken.

Ik ben bezig met de spullen uit deze actie een infinity cube te bouwen. Dit is mijn protoype:
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/cube1.jpg

Ik heb het alu hoekprofiel gebruikt met daarin stukjes ledstrip en een afdekplaatje. De hoeken zijn verlijmde stukjes plastic hoeklijn met daaraan de speciale eindekapjes uit de actie. Het profiel heb ik uitgefreesd zodat er 5 spiegels (2mm dik, van de Xenos) en 1 plaatje 3mm lexaan met doorkijk spiegelfolie ingeklemd kunnen worden.

De bedoeling is een grotere kubus te maken met 6 stukken doorkijk spiegel en 12 ledstrips die onafhankelijk aangestuurd kunnen worden. Die kubus (of een aangepaste versie van het prototype) gaat, als het een beetje geslaagd is, misschien gebruikt worden bij een Halloween viering.

De ledstrips (2 segmenten met 3 leds) trekken nu iets van 120 mA per stuk. Maar dat worden misschien 3 of 4 segmenten dus 180 of 240 mA per stuk

Ik heb nog een zelf gemaakte licht-effect 'tracker/sequencer' van een oud project die ik kan gebruiken als uitgangspunt voor een ontwerp voor de aansturing. Dat ding stuurt met een Atmega88 via een paar ULN's 6 RGB ledstrips aan. (en kan ook herrie maken, maar dat ga ik niet gebruiken). Ik ga een nieuw printje etsen omdat de nieuwe ledstrips niet zonder adapterprintje aangesloten kunnen worden. En gezien het mogelijke verbruik van de ledstrips in de grotere kubus wil ik overstappen naar FETs.

Bestaan er handige FET arrays die een beetje makkelijk verkrijgbaar en betaalbaar zijn?

Anders dacht ik aan bv deze, maar als ik nu bestel zou het al te laat binnen kunnen zijn. Heeft iemand nog tips voor een redelijk betaalbaar alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

ULN2003 ?

Wel geen FET maar wel een handige array.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

OMG, dat is dan wel weer het toppunt van het slechte aan de Arduino-cultuur: Ze gebruiken een ATTiny85 puur en alleen om een led van groen naar rood te schakelen aan de hand van het nivo op een derde pin. Dat kan ik ook met twee transistoren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@sprite_tm, ik ga deze voeding waarschijnlijk een paar keer maken.. :) met 2 fets geef schema maar eens? :P

FYI hij specifieert niet wat voor power supply hij gebruikt voor input ivm als dit nu 3amps of meer is..

Overigens
Wat hoort volgens jullie allemaal thuis in een hackerspace?
-Soldeerstations
-Multimeters
-CNC
-3d printer

wat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Sissors schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 16:41:
[...]

Ik geloof wel dat het een degelijk apparaat is, maar ik vind het vreemd om iets van 270 euro te vergelijken met iets wat je waarschijnlijk voor 5 tientjes maakt. Dan mag ik hopen dat die van 270 euro beter is.
Mijn ervaring met Elektuur-schakelingen is dat ze over het algemeen erg mooi, maar erg omslachtig zijn ontworpen, waardoor de prijs van het apparaat in no-time vele malen hoger wordt dan eigenlijk moet. Het ontwerp is op basis van een ATX-voeding. Koop je die nieuw (wat je gewoon moet doen: een oude voeding is net zo onbetrouwbaar als een goedkope), dan zit je al snel aan die 5 tientjes die jij noemt. Komt nog de schakeling van Elektuur zelf bij, zet het geheel in een fatsoenlijke behuizing en voor je het weet zit je aan 150 euro voor een voeding die slechts 1A kan leveren.
Voor 150 euro heb je al hele nette fabrieksvoedingen.
Overigens heb ik zelf zo eentje: http://www.eleshop.nl/tro...ele-labvoeding-p-499.html, iig lijkt er genoeg op, en dan de 5A versie (oftewel 10A als je ze parallel zet). Dan heb je twee voedingen (drie als je de 5V meerekent, maar zelf ben ik niet zo dol erop omdat je niet kan zien als er een kortsluiting is), met <1mV ripple en voor een hoop minder geld. En je kan als gemiddelde hobbyist voor nog een stuk minder een voeding krijgen die voldoende is. Verschil is dat je hem niet kan programmeren nee.
My point exactly. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Icekiller2k6 schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:50:
@sprite_tm, ik ga deze voeding waarschijnlijk een paar keer maken.. :) met 2 fets geef schema maar eens? :P
Zoiets. Torren kunnen standaard BC550s oid zijn:
Afbeeldingslocatie: http://j0h.nl/gCsB/tmb
Ah, ik zie net iets: De 1K is bij nader inzien misschien te laag en kan ervoor zorgen dat de linker LED altijd lichtjes aanblijft. Als ik het zo bereken kan je misschien beter een 10K pakken.

Verder kan je, als je weet wat je ingangsspanning is, ook de 7805 weglaten. Moet je wel de weerstanden wat opschroeven: de 500 ohm weerstanden naar de basis kan je dan beter wat verhogen naar bijvoorbeeld 2.2K en de weerstanden voor de LEDs zul je even opnieuw moeten berekenen voor whatever je ingangsspanning is.

Bedenk jezelf trouwens ook dat de meeste 'echte' lab-PSUs niet voor niets voorzien zijn van een grote toroid en een lineaire regeling: bij dit soort DC-DC-blokjes ga je, zeker als je veel stroom trekt, je schakelfrequentie terugzien als ruis in je uitgangsspanning. Is prima als je digitale of ongevoelige analoge meuk wilt voeden, maar als je nauwkeurige analoge zaken van voeding gaat voorzien is het in ieder geval iets om mee rekening te houden.

Ah! Nog iets smerigs: dit beestje schakelt de negatieve output-pin. Da's niet erg als je het ding individueel gebruikt, maar zeker als je ground bijvoorbeeld aan de randaarde vastzit kan dit voor rare gevallen zorgen: als je bijvoorbeeld een scope aan je project hebt hangen doet de output-enable-switch niets omdat de stroom via de ground van de scoop terug kan lopen. Da's niet echt een heel net design. Je kan beter een DPDT-switch pakken en de helft daarvan gebruiken om de positieve outputklem af te schakelen; de andere helft van de dubbele switch kan je dan gebruiken om de bicolour LED een ander kleurtje te geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Sprite_tm op 29-09-2014 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:17

Stoney3K

Flatsehats!

Icekiller2k6 schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:50:
Overigens
-Soldeerstations
-Multimeters
-CNC
-3d printer
Ik zou zeker kijken naar een scoop en/of een logic analyzer voor het debuggen van allerlei projectjes.

En je hebt veel meer aan een lasercutter dan aan een 3D printer als je allerlei apparaten in elkaar wil knutselen :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Stoney3K schreef op maandag 29 september 2014 @ 10:42:
[...]

Ik zou zeker kijken naar een scoop en/of een logic analyzer voor het debuggen van allerlei projectjes.

En je hebt veel meer aan een lasercutter dan aan een 3D printer als je allerlei apparaten in elkaar wil knutselen :)
Hm heb een mantis scope en een rigol ds1102d voorzien. (en een goedkope usblyzer clone ;))

Ivm lasercutter vs 3d printer, lasercutter is wat duurder en gevaarlijker.. :)
Bedankt voor de informatieve les :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
memphis schreef op maandag 29 september 2014 @ 07:55:
ULN2003 ?

Wel geen FET maar wel een handige array.
Er zitten nu een uln2003 en twee 2803s op de print, omdat het handige arrays zijn :)
Maar die kan ik niet helemaal gebruiken omdat er mogelijk te veel stroom gaat lopen. Vandaag dat ik een alternatief zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Sprite_tm schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:19:
[...]

OMG, dat is dan wel weer het toppunt van het slechte aan de Arduino-cultuur: Ze gebruiken een ATTiny85 puur en alleen om een led van groen naar rood te schakelen aan de hand van het nivo op een derde pin. Dat kan ik ook met twee transistoren :X
Dat krijg je als mensen niet meer zelf nadenken, maar blind kopiëren.
Wetten van ohm, maasmethode, wetten Kirchoff/Norton worden allemaal over boord gegooid :(
Als je dan toch een uController gebruikt, bouw dan gelijk de hele schakeling eromheen.
Zo ingewikkeld is dat nu ook weer niet (met een Attiny85 kom je zelfs al uit waarschijnlijk)

Veel elektuur schakelingen zijn op die manier ook heel vreemd en complex, omdat er vaak wordt gekozen "wat in het bakje ligt".
Ik vind het een vreemde manier van ontwerpen.

[ Voor 25% gewijzigd door B_FORCE op 29-09-2014 12:32 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Overigens
-Soldeerstations
-Multimeters
-CNC
-3d printer

wat nog?
chill out couch
koffiemachine
100gb internet pijp
hackers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Anthor schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:45:
[...]

Er zitten nu een uln2003 en twee 2803s op de print, omdat het handige arrays zijn :)
Maar die kan ik niet helemaal gebruiken omdat er mogelijk te veel stroom gaat lopen. Vandaag dat ik een alternatief zoek.
ULN kan max 2.5A verwerken over de 6 of 7 uitgangen, dat is een 300/400mA per kanaal. 1 kanaal kan 500mA aan en als je dat over alle kanalen wilt voeren zal je moeten multiplexen maar de ULN2003 is ook parallel te zetten dus je kunt er nog 1 bovenop "piggy banken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Anthor schreef op maandag 29 september 2014 @ 11:45:
[...]

Discrete mosfetjes dan maar?
PMV22EN is een mooie, tot 30V 5.2A in SOT23. Of een goedkopere zoals PMV28UN, TSM2314CX, TSM2306CX of IRLML2502 die ook op ebay staat.

Darlington arrays zijn helaas vrijwel altijd beperkt tot 500mA, mar als je nog iets leuks zoekt met ingebouwd shiftregister...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
@memphis
2.5A is meer dan ik dacht, ik ging uit van een stuk minder. Dan kan ik het printje dat ik al heb nog bij de hand houden als backup.

@Ploink
die pvm22en ziet er idd wel ok uit. Maar ik hoorde vandaag dat de halloween viering waar ik de kubus misschien wil gebruiken een week eerder is dan ik dacht, dus ik heb minder tijd om alles uit te zoeken en meteen maar de eerste die ik tegen kwam uit je lijstje besteld, dat was irlml2502 bij EOO.

Bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Voor alle zekerheid de specsheet, deze is uitgebreider dan ik ooit heb gezien maar:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/uln2003a.pdf

Vreemd staat dat de emitter 2.5A kan verwerken maar by een duty cycle van 100% alle 7 kanalen nog maar net iets meer dan 100mA aan kunnen. Neemt niet weg dat je deze kunt piggy-banken. Aan de andere kant een rij aan SMD FET's is eenvoudig op te zetten.

Andere optie is deze package waar 2 FET's in 1 zitten:

Afbeeldingslocatie: http://www.mini-z-guide.com/pics/mosfet.jpg

Vele soorten zijn makkelijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Sprite_tm schreef op maandag 29 september 2014 @ 09:19:
[...]
Dat was me nog geeneens opgevallen :D. Tegenwoordig pakken ze een Arduino om een knipperledje te maken 8)7. Wat ik wel weer interessant vond is het etsen van het frontpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RobV schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:59:
[...]

chill out couch
koffiemachine
100gb internet pijp
hackers
Wat dacht je van een koelkast & snacks?
(Wat is tegenwoordig 'hip' om te drinken met 14x zoveel cafeïne als normaal?)
Puch-Maxi schreef op maandag 29 september 2014 @ 22:10:
[...]

Dat was me nog geeneens opgevallen :D. Tegenwoordig pakken ze een Arduino om een knipperledje te maken 8)7. Wat ik wel weer interessant vond is het etsen van het frontpaneel.
Tja, maar als er in de specs staat dat het LED-je knippert met 1Hz, dan zul je toch richting een RTC moeten gaan om dat te halen, want jij krijgt met je 10% weerstandjes nooit de nauwkeurigheid die je haalt met een x Mhz microcontroller :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
TheGhostInc schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 10:11:
[...]

Wat dacht je van een koelkast & snacks?
(Wat is tegenwoordig 'hip' om te drinken met 14x zoveel cafeïne als normaal?)
Mtn Dew :P
Ook natuurlijk labvoedingen, dremels, boormachines, decoupeerzaag enz.
Denk ook aan wat basismateriaal zoals arduino's, USB-kabels, datsoort rommel.
En expendables zoals elektronische componenten, boutjes en moertjes, experimenteerprintjes, koperdraad, enz.
[...]

Tja, maar als er in de specs staat dat het LED-je knippert met 1Hz, dan zul je toch richting een RTC moeten gaan om dat te halen, want jij krijgt met je 10% weerstandjes nooit de nauwkeurigheid die je haalt met een x Mhz microcontroller :P
Voor de 20 cent besparing hoef je het ook niet te doen met zo'n stuksproduct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

RobV schreef op maandag 29 september 2014 @ 12:59:
[...]

chill out couch
koffiemachine
100gb internet pijp
hackers
Hoever wil je gaan, ik kan aannemen dat een draai/freesbank ook wel prettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Als je bij TI free samples aanvraagt, moet je beloven er geen massavernietigingswapens mee te maken, anders sturen ze niks op.
including certain "rocket systems"
Nou..."okee"...laat dan maar zitten hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
memphis schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 12:37:
[...]

Hoever wil je gaan, ik kan aannemen dat een draai/freesbank ook wel prettig is.
Mja koffiemachien is er. CNC heb ik van mezelf al.. moet enkel de sturings methodes even correct afbakenen..

en voor Laser CO2 zou ik waarschijnlijk proberen volgend jaar ergens een cheap chineesje te kopen en te laten verbeteren... Niemand van de kanten van Belgisch limburg per toeval? ;).

Ben op dit moment ook vooral opzoek naar een whiteboard, beamer, 10-20 meter HDMI/VGA kabel.. :) ah en afzuiging voor bij het solderen... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Icekiller2k6 op 30-09-2014 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 16:44
Infant schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 14:48:
Als je bij TI free samples aanvraagt, moet je beloven er geen massavernietigingswapens mee te maken, anders sturen ze niks op.

[...]

Nou..."okee"...laat dan maar zitten hoor. :P
En dat terwijl ze lauch pads verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Voor het Laser-snijden heb ik trouwens een p.r.i.m.a. partner gevonden: www.snijlab.nl. Keurige web-interface met heldere instructie en online tekening-checker. Snijden van mdf, multiplex, karton & papier, acrylaat of eventueel zelf materiaal aanleveren. Zowel snijden als graveren tegen een (vind ik zelf) redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
laserbeest is ook goed te doen. Maar ik ga het liefst gewoon naar de lokale ijzerwarenhandel, die schudt gewoon een bedrag uit zijn mouw en da's vaak lager dan alleen al de opstartkosten bij een gespecialiseerde snijservice. Vrijwel overal waar ze naamplaatjes of huisnummers op maat graveren, kun je met een beetje goeie wil ook met je snijprojectjes terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in de stad hebben 'ze daar allemaal geen tijd voor'. Zeker niet als ik met een AutoCad document kom aanzetten... Nee hoor, mijn job van 40 custom frames kostte me €20 inclusief verzending binnen 5 werkdagen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 10:11:[...]Tja, maar als er in de specs staat dat het LED-je knippert met 1Hz, dan zul je toch richting een RTC moeten gaan om dat te halen, want jij krijgt met je 10% weerstandjes nooit de nauwkeurigheid die je haalt met een x Mhz microcontroller :P
Geen enkele specs-schrijver (die weet wat hij doet) zal voor een signalerings led voorschrijven dat die met een nauwkeurigheid van 0,01% moet knipperen.
Zijn product zou nodeloos duur, ingewikkeld en onbetrouwbaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
^^ hoera voor hoofd/bijzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Heeft iemand hier ervaring met via's met een drill size van 12 mil (0.3048 mm) en een diameter van 24 mil (0.6096 mm) bij iTeadStudio? Ik gebruik Eagle.

Ik wil binnenkort PCB's daar bestellen, dus ik hoop dat ze deze via sizes betrouwbaar kunnen fabriceren. Ik kan ook niet veel groter gaan, zonder mijn design overhoop te gooien en bepaalde zaken heel anders routen (langere traces).

[ Voor 22% gewijzigd door danielkraak op 02-10-2014 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Yep, 12/24 via's doen ze daar. Dat is de standaardmaat die ik voer, en dat ziet er prima uit bij hun:

Seeed 4-layer tenting example

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
danielkraak schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:19:
Heeft iemand hier ervaring met via's met een drill size van 12 mil (0.3048 mm) en een diameter van 24 mil (0.6096 mm) bij iTeadStudio? Ik gebruik Eagle.

Ik wil binnenkort PCB's daar bestellen, dus ik hoop dat ze deze via sizes betrouwbaar kunnen fabriceren. Ik kan ook niet veel groter gaan, zonder mijn design overhoop te gooien en bepaalde zaken heel anders routen (langere traces).
Daar heb je toch CAM en DRC files voor? Alles wat mag volgens hun design rules, dat kunnen ze dus maken dacht ik. Zie download tab op http://imall.iteadstudio.com/im120418001.html

Maar nu we het er toch over hebben.... doen jullie PCB design in mil of in mm?
SMD componenten zijn vaak metrisch, maar traditioneel zijn de maten 'imperial' en dan twijfel ik welk grid en welke via maten ik moet kiezen.

Vooral bij Eurocircuits heb ik gemerkt dat maten afgerond worden en dan krijg ik printen met gaten die groter of zelfs kleiner zijn dan in het ontwerp. Is dat de reden dat je vraagt naar 12/24 via's? Bestaat er een lijstje met drill sizes die gangbaar zijn in de industrie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
danielkraak schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 10:19:

Die specs geven ze aan en dat is wat ik vrijwel altijd gebruik voor traces van 0.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-08 11:49
Ploink schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:28:
[...]

Daar heb je toch CAM en DRC files voor? Alles wat mag volgens hun design rules, dat kunnen ze dus maken dacht ik. Zie download tab op http://imall.iteadstudio.com/im120418001.html
Ik gebruik de DRC file inderdaad. Ik lees af en toe wel van mensen waarbij hun ontwerp het toch niet deed ondanks dat hij door de check kwam. Ik merk als ik mijn via net wat kleiner maak hij niet meer door de DRC komt, dus ik wilde het gewoon even zeker weten.
Vooral bij Eurocircuits heb ik gemerkt dat maten afgerond worden en dan krijg ik printen met gaten die groter of zelfs kleiner zijn dan in het ontwerp. Is dat de reden dat je vraagt naar 12/24 via's? Bestaat er een lijstje met drill sizes die gangbaar zijn in de industrie?
Dat is niet de reden waarom ik vraag naar die size, maar ik snap je opmerking wel. Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe dit zit. Ze hebben natuurlijk maar een beperkt aantal drill sizes.
LED-Maniak schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:31:
[...]

Die specs geven ze aan en dat is wat ik vrijwel altijd gebruik voor traces van 0.3.
Bedankt, ik vind die specs erg lastig te lezen. Het zijn er nogal een hoop. Ik wilde het dus even zeker weten. Volgens deze post had ik al de indruk dat het gewoon moest kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ploink schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 11:28:
[...]

Maar nu we het er toch over hebben.... doen jullie PCB design in mil of in mm?
SMD componenten zijn vaak metrisch, maar traditioneel zijn de maten 'imperial' en dan twijfel ik welk grid en welke via maten ik moet kiezen.

Eurocircuits heeft op aanvraag een lijst met drill sizes die ze voeren. Dat geldt een beetje voor alle printbakkers: vraag altijd wat voor tools ze hebben als dit kritisch is in je ontwerp.

Daarnaast heb je nog het verschil in interpretatie. Eurocircuits interpreteert je gaten als drill size, niet finish size. Je krijgt dus vrijwel altijd kleinere gaten terug als je ze laat doormetalliseren, gezien de metallisering het gat vernauwt. Andere toko's (bijv. alle bedrijven waar je altium-gerbers inlevert - itead, seeed, elecrow, etc.) interpreteren je gaten altijd als finish hole.

En wat betreft je eerste vraag: ik werk niet echt op een grid, dat is niet echt meer van toepassing vandaag de dag. Er zijn zoveel verschillende pitches die je moet mengen op een gemiddeld ontwerp dat je je ook met geen mogelijkheid aan een grid kunt houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Laatst online: 13-12-2022
Heb ik verplaatst naar eigen topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1607610

[ Voor 97% gewijzigd door alexandersamson op 04-10-2014 17:57 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Mijn amateur in me zegt als je nang bent voor feedback dan moet er een diode tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Maar als je een diode toevoegt, kan hij het uC-bypass punt niet echt lekker meer omlaag trekken...

Die Nfets die in serie staan... de accu zit permanent aan de battery ground en 8V vast, dus die external 2A connector staat permanent aan, met 2 diodes er tussen... moet dat een input of een output voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Laatst online: 13-12-2022
@RobV
Daar zat ik ook aan te denken, 2 diodes met de cathodes aan elkaar op het kruispunt tussen de regulator, de uC pin en de Gate van die PWR ON mosfet, alleen betwijfel ik of die Mosfet wel lekker opengaat met de spanningsval.
De mosfets waar mijn oog op vielen zijn de IRLR6225PBF ( Datasheet )

@Infant
External is een header waaraan een belasting gehangen kan worden die max 2A mag vragen.
EXT FET moet de schakelaar voorstellen van die header.
Accu zit idd aan de 8V en de Battery Ground. Aan de normal ground wordt deze Battery Ground pas gekoppeld als de PWR ON FET open staat. Ik kan niet zo snel zien dat daarmee external 2A permanent aan gaat staan, volgens mij sperren die interne diodes in die richting. c.m.i.i.w.

Onderwerp heb ik verplaatst naar een eigen topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1607610

[ Voor 19% gewijzigd door alexandersamson op 04-10-2014 18:00 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Iemand enig idee of je het onderste gedeelte van dit zelf zou kunnen maken op een DIY manier ?
http://www.inscopebenelux.com/files/Spiegeloptiek%20NL.pdf

Ah, en nieuw equipment:
http://test.pimediaki.be/roeland/Mantis/Mantis_fx_1.jpeg
http://test.pimediaki.be/roeland/Mantis/Mantis_fx_2.jpeg
http://test.pimediaki.be/roeland/Mantis/Mantis_fx_3.jpeg

Iemand enig idee hoe je het beste lenzen met krassen kunt "herstellen"?

[ Voor 61% gewijzigd door Sprite_tm op 05-10-2014 19:20 . Reden: Plaatjes->urls ivm gare malware melding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Polieren?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Polijsten met tandpasta zou je kunnen proberen. Gebruik geen papier en zeer schoon fijn katoen. Afhankelijk van de diepte van de krassen gaat elk korreltje zand nieuwe krasjes opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Laatst online: 31-08 10:14
Het beste blijf je van lenzen helemaal af. Door krassen verlies je maar weinig aan contrast/scherpte (deel de oppervlakte van de lens door die van de kras..), en zodra de schade zo hinderlijk is dat je vindt dat je er iets aan moet doen is de kras zo groot/diep dat een naslijpen/polijsten ook al onbegonnen werk is. Daarbij komt dat alle lenzen voorzien zijn van een ar-coating die je er niet meer op kan krijgen.
Kan je het toch niet laten dan kan je het proberen met een optische spiegel slijpset van Statis (http://www.stathis-firstl...gelschleifen/material.htm)
Je moet dan wel een redelijk passende tool maken die de kromming van je lens heeft (voor polijsten kan je die van gips/cement maken, voor slijpen zal je zo een tool moeten bekleden met keramische tegel stukjes of glas).

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Kras behandelen met zwarte stift zodat de kras geen licht meer verstrooit.
http://www.ehow.com/how_4899282_fix-scratch-camera-lens.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kost dat nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 13:06:
Iemand enig idee of je het onderste gedeelte van dit zelf zou kunnen maken op een DIY manier ?
http://www.inscopebenelux.com/files/Spiegeloptiek%20NL.pdf

Ah, en nieuw equipment:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Iemand enig idee hoe je het beste lenzen met krassen kunt "herstellen"?
Das nog een ouderwetsere goede :), veel plezier ervan :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
wesleytjuh schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 22:35:
[...]

Das nog een ouderwetsere goede :), veel plezier ervan :) !
Inderdaad 10 jaar oud volgens Ruud van InscOpe (www.inscopebenelux.com), hij is de officiële verdeler van invision in Benelux.
Nieuw? Best pittige prijs.
Deze was voor een spotprijsje maar is 2dehands, wel gereviseerd uiteraard door Ruud.
Als je de prijzen wilt even mailen naar hem @ info@inscopebenelux.com.
Zeer vriendelijk en behulpzaam

[ Voor 9% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-10-2014 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Zoek het origineel...

Afbeeldingslocatie: http://prinsprojects.nl/dprins/tweakers/banaan/koekje-small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:04
Je grote plaatje doet het niet (als je er op klikt). Maar aan de hand van het kleine plaatje: Ik denk dat rechts van jou is, grotere microcontroller? en FET :P

Laat je die printjes nou via DHL (of een andere koerier) shippen voor steeds 30$ ofzo, of had je hem gewoon een paar dagen besteld voor je laatste blog? Ik heb bijvoorbeeld de 18e een printje bij seeed besteld (mijn eerste printje :)) maar met singapore post komt die waarschijnlijk volgende week.

[ Voor 28% gewijzigd door marcop23 op 04-10-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Fout! (Plaatje is fixed.)

Ik probeer steeds meerdere bestellingen voor mijn werk, en andere mensen bij elkaar te doen. Die DHL kosten,BTW en andere random bedragen vallen dan meestal wel mee.

Ik ga uit van dollar prijs = euro prijs, 30 Euro verzendkosten. Deze is al van een paar bestellingen terug, 10 van deze printjes kosten mij ongeveer 30 Euro, daar gaat Eurocircuits het niet voor doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Infant op 04-10-2014 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor dat ik het antworod had gelezen had ik al gezien dat rechts iets is wat een fabrikant afleverd (veel te veel opties enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Bij rechts zijn draden of connectors los gesoldeerd van de print, dus die is ergens uit verwijderd.
Links heeft meer soldeer op smd pinnen, dus geen stencil gebruikt. Bovendien toont deze typisch witte sporen van reiniging met IPA. Ook denk ik dat je liever een Atmega gebruikt dan een 68HC ;)
Text "hall", "strain" en "pwm" doen vermoeden dat het gaat om een elektrofiets controller met trapsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nice! Wanneer kom je langs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Heb jij ook zo'n motor dan?
Pagina: 1 ... 119 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.