Ik had mijn vraag al gepost in de kroeg, omdat ik dacht dat het een klein simpel vraagje was, maar zoals ik al dacht werd de vraag snel ondergesneeuwd door andere, wellicht interessantere onderwerpen, passende bij de kroeg. Dus vandaar even een eigen topic met betrekking tot een schakeling:
Ik heb een vraagje met betrekking tot de volgende schakeling die ik aan het maken ben voor een project:

Wat zien we hier?
De bedoeling van deze schakeling is als volgt:
Een accu van zo'n 7,4-8,4 volt wordt aangesloten op de 8V en 'Ground Battery' lijn.
Met een bypass switch (Bypass SW - SW) wordt een voltregulator van 8V voorzien en deze geeft dan 3.3V output. Het idee hierachter was vanwege het feit dat de microcontroller, welke ook op die lijn opereert, op 3.3 volt werkt.
Als de PWR ON FET opengestuurd wordt, wordt de normale ground (GND symbooltje) actief voor de BUCK/BOOST converter (rechts) en wordt de hele schakeling actief. (zit nog een enorm gedeelte aan de 5V lijn, niet in beeld)
Een Microcontroller controleert of alles goed werkt en of de accu wel vol genoeg zit (6,4V of meer) en gooit dan pin 'uC Bypass Pin' hoog (+3.3V).
SW van Bypass SW kan dan worden losgelaten en het systeem zou zichzelf in stand moeten houden, totdat uC Bypass Pin 'laag' wordt geschreven.
De vragen:
Ik zit nu met de brandende vragen in hoeverre de 3.3V output van de Voltregulator en de uC-Bypas pin, welke eigenlijk direct met elkaar zijn verbonden, elkaar kunnen gaan bijten? Gaat dit oscilleren als de SW ingedrukt blijft, maar de uC 'laag' blijft sturen naar die pin? Of blaas ik mogelijk zelfs mijn microcontroller pin op?
Extra toelichting
De reden waarom ik low-side schakel is kostenoverweging en lagere Rds on waarden, mocht het van informatieve waarde zijn. Het komt in een kleine behuizing, waarbij de EXT FET, welke in serie staat met de PWR ON FET. (extra veiligheid, deze mag namelijk NOOIT schakelen als PWR ON niet open staat)
Beide fets moeten dus een lage Rds on hebben en schakelen met 3.3v, om maar zo weinig mogelijk te dissiperen, vandaar.
Ik kreeg de volgende 2 antwoorden:
Ik heb een vraagje met betrekking tot de volgende schakeling die ik aan het maken ben voor een project:

Wat zien we hier?
De bedoeling van deze schakeling is als volgt:
Een accu van zo'n 7,4-8,4 volt wordt aangesloten op de 8V en 'Ground Battery' lijn.
Met een bypass switch (Bypass SW - SW) wordt een voltregulator van 8V voorzien en deze geeft dan 3.3V output. Het idee hierachter was vanwege het feit dat de microcontroller, welke ook op die lijn opereert, op 3.3 volt werkt.
Als de PWR ON FET opengestuurd wordt, wordt de normale ground (GND symbooltje) actief voor de BUCK/BOOST converter (rechts) en wordt de hele schakeling actief. (zit nog een enorm gedeelte aan de 5V lijn, niet in beeld)
Een Microcontroller controleert of alles goed werkt en of de accu wel vol genoeg zit (6,4V of meer) en gooit dan pin 'uC Bypass Pin' hoog (+3.3V).
SW van Bypass SW kan dan worden losgelaten en het systeem zou zichzelf in stand moeten houden, totdat uC Bypass Pin 'laag' wordt geschreven.
De vragen:
Ik zit nu met de brandende vragen in hoeverre de 3.3V output van de Voltregulator en de uC-Bypas pin, welke eigenlijk direct met elkaar zijn verbonden, elkaar kunnen gaan bijten? Gaat dit oscilleren als de SW ingedrukt blijft, maar de uC 'laag' blijft sturen naar die pin? Of blaas ik mogelijk zelfs mijn microcontroller pin op?
Extra toelichting
De reden waarom ik low-side schakel is kostenoverweging en lagere Rds on waarden, mocht het van informatieve waarde zijn. Het komt in een kleine behuizing, waarbij de EXT FET, welke in serie staat met de PWR ON FET. (extra veiligheid, deze mag namelijk NOOIT schakelen als PWR ON niet open staat)
Beide fets moeten dus een lage Rds on hebben en schakelen met 3.3v, om maar zo weinig mogelijk te dissiperen, vandaar.
Ik kreeg de volgende 2 antwoorden:
RobV schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 08:34:
Mijn amateur in me zegt als je nang bent voor feedback dan moet er een diode tussen.
Maar na mijn reactie daarop werd het even stil:Infant schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 09:32:
Maar als je een diode toevoegt, kan hij het uC-bypass punt niet echt lekker meer omlaag trekken...
Die Nfets die in serie staan... de accu zit permanent aan de battery ground en 8V vast, dus die external 2A connector staat permanent aan, met 2 diodes er tussen... moet dat een input of een output voorstellen?
De vraag blijft nog steeds bestaan of deze schakeling wel deugt eigenlijk in zijn hoedanigheid, want als, zoals Infant zegt, de External altijd aan staat, is dat niet de bedoeling en maak ik een denkfout in deze schakeling.alexandersamson schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 09:38:
@RobV
Daar zat ik ook aan te denken, 2 diodes met de cathodes aan elkaar op het kruispunt tussen de regulator, de uC pin en de Gate van die PWR ON mosfet, alleen betwijfel ik of die Mosfet wel lekker opengaat met de spanningsval.
De mosfets waar mijn oog op vielen zijn de IRLR6225PBF ( Datasheet )
@Infant
External is een header waaraan een belasting gehangen kan worden die max 2A mag vragen.
EXT FET moet de schakelaar voorstellen van die header.
Accu zit idd aan de 8V en de Battery Ground. Aan de normal ground wordt deze Battery Ground pas gekoppeld als de PWR ON FET open staat. Ik kan niet zo snel zien dat daarmee external 2A permanent aan gaat staan, volgens mij sperren die interne diodes in die richting. c.m.i.i.w.
Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl