Toon posts:

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 120 121 122 Laatste
Acties:
  • 561.646 views

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 26-11 16:36
Iemand een goede "handleiding" of userguide over voor wat je een logic analyzer gebruikt, hoe je het moet gebruiken, veiligheidsvoorschriften etc... ?

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• JDTeunis
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 23-11 19:16
Heeft er hier iemand ervaring met een AZ34063/MC34063 DC-DC converter IC? Ik heb er een stel van ebay gekocht en ik ben aan het proberen om er een te gebruiken als boost converter maar de uitgangspanning (3v) is veel lager dan de ingangsspanning (12v) terwijl deze ongeveer 28v zou moeten zijn volgens de datasheet.

Ik heb overal componenten met exact de juiste waarden, behalve voor de ontkoppelcondensatoren, maar dat komt niet zo nauw lijkt me.

Ook vind ik het erg raar dat in de datasheet de pinnetjes eerst van boven naar onder genummerd, terwijl ze in het functional- en circuit diagram gespiegeld staan, is dit iets dat vaker voorkomt? zo ja, dan verklaart dit misschien waarom mijn 293D in rook opging vorige week :X Waarom zou je dit doen, het maakt het toch veel lastiger om het circuit over te nemen? Zie volgende afbeeldingen voor meer duidelijkheid:

Pinout

Circuit

[Voor 66% gewijzigd door JDTeunis op 08-10-2014 16:15]

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:58
Icekiller2k6 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:21:
Iemand een goede "handleiding" of userguide over voor wat je een logic analyzer gebruikt, hoe je het moet gebruiken, veiligheidsvoorschriften etc... ?
Ground aansluiten, andere pinnetjes aansluiten, klaar? Enige waar je beetje op moet letten is dat je grounds wel kortgesloten mogen worden (als het een USB logic analyser is, en die is aan een computer die geaard is aangesloten, dan moet de ground van wat je gaat meten ook diezelfde randaarde zijn, danwel zwevend zijn, maar dat is net als bij een scope, en zal normaal gesproken het geval zijn).

En uiteraard moet je spanning binnen de specs van je logic analyser blijven, maar verder is er bijzonder weinig wat je fout kan doen met zo iets volgens mij.

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-09 20:19
JDTeunis, wat heb je precies gedaan? Welk schema heb je gebruikt? Figuur 10 uit de datasheet? Welke waarden zijn anders dan daar vermeld? Wat voor spoel heb je gebruikt (precieze type)?

De layout kan ook redelijk invloed hebben op de prestaties van dergelijke schakelingen, zeker als je een wat hogere stroom wilt leveren.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 00:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een logic analyzer is niets anders dan een oscilloscoop maar kan alleen een "1" en een "0" weergeven. Je gebruikt hem dus in digitale schakelingen logische signalen te meten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• JDTeunis
Springuin schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:08:
JDTeunis, wat heb je precies gedaan? Welk schema heb je gebruikt? Figuur 10 uit de datasheet? Welke waarden zijn anders dan daar vermeld? Wat voor spoel heb je gebruikt (precieze type)?

De layout kan ook redelijk invloed hebben op de prestaties van dergelijke schakelingen, zeker als je een wat hogere stroom wilt leveren.
Ik heb inderdaad schema 10 gebruikt, waarvan het plaatje in m'n vorige post staat. Daarbij ben ik er vanuit gegaan dat met elke pin x uit dit schema de pin x van de pinout wordt bedoeld. Bijv. in het schema staat pin 1 rechtsboven, terwijl deze volgens de pinout linksboven staat. Ik gebruikte voor C1 een 220µF en voor C2 eerst een 3300µF en daarna een 4.7µF (maakte vrijwel geen verschil).

Voor de spoel heb ik een gewone inductor gebruikt van dealextreme, ik zie nu dat het symbool op het schema een 'magnetic core' betekent, misschien dat het hieraan ligt?

edit: Het lijkt me eigenlijk erg waarschijnlijk dat het aan die spoel ligt. Als de spoel geen magnetische core heeft om het veld in op te slaan werkt de schakeling denk ik niet/nauwelijks.

[Voor 8% gewijzigd door JDTeunis op 08-10-2014 16:26]

• RobV
  • Registratie: juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
memphis schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:09:
Een logic analyzer is niets anders dan een oscilloscoop maar kan alleen een "1" en een "0" weergeven. Je gebruikt hem dus in digitale schakelingen logische signalen te meten.
De kracht zit 'em in de analyser. het decoderen van allerlei seriele protocollen maakt het debuggen van een project supersimpel. Gaan de juiste codes wel over de lijn? welke baudrate? juiste rx/tx? etc.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 26-11 10:36
JDTeunis schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:22:
[...]
Voor de spoel heb ik een gewone inductor gebruikt van dealextreme, ik zie nu dat het symbool op het schema een 'magnetic core' betekent, misschien dat het hieraan ligt?

edit: Het lijkt me eigenlijk erg waarschijnlijk dat het aan die spoel ligt. Als de spoel geen magnetische core heeft om het veld in op te slaan werkt de schakeling denk ik niet/nauwelijks.
Die spoel is idd niet geschikt.
Meet maar eens de DC weerstand met de multimeter. Niet alleen de inductie is van belang, maar dus ook de weerstand en de maximale stroom die hij aankan voordat de ferriet kern verzadigd.
Bestudeer hoe een boost regelaar werkt, bv met Wikipedia: Boost converter en vergelijk dat met jouw schema, dan begrijp je het wel.

• Hans1990
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Ook vind ik het erg raar dat in de datasheet de pinnetjes eerst van boven naar onder genummerd, terwijl ze in het functional- en circuit diagram gespiegeld staan, is dit iets dat vaker voorkomt? zo ja, dan verklaart dit misschien waarom mijn 293D in rook opging vorige week :X Waarom zou je dit doen, het maakt het toch veel lastiger om het circuit over te nemen? Zie volgende afbeeldingen voor meer duidelijkheid:
Veel behuizingen zijn "industrie standaarden", zoals DIP, SOIC, QFP, SOP, enz. Vaak als je pin 1 links boven houdt, kan je tegen de klok in alle kanten van de chip doornummeren.

Hoe een fabrikant zijn symbool of component indeeld heeft er niets mee te maken. De pinout heeft vaak te maken wat goed uit komt in de PCB, en het symbool teken je bij voorkeur zo dat het goed uit komt voor een leesbaar schema. Bvb positieve voedingen boven, GND meer naar onderen. Ingangen aan linkerkant van schema, uitgangen aan de rechterkant, enz.
Daardoor kan het zijn dat de chip omgekeerd is getekend, maar uiteindelijk moet je gewoon kijken welk pin naam/nummer gebruikt wordt.., niet waar de pin in het symbool staat.

De spoel die je inderdaad nu gebruikt kan weinig stroom aan en is niet erg geschikt voor DC/DC converters. Sterker nog: waar staat de max. RMS current of saturation current eigenlijk?

• TF
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:12

TF

bla bla

Ik vroeg mij af of een enkel geëlektrificeerd spoor een spanningsveld om zich heeft. Of een magneetveld. Wat evt schadelijk is. En tot op welke afstand zou dat zijn?

Of zijn die waarden maar klein ? Ik heb gezien dat het traject waar ik op doel op 1,5 kV zit.

• alexandersamson
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 20:36
Eindelijk m'n printplatensetje af, waar ik toch nog eventjes mee bezig ben geweest. Niet moeders mooiste, maar hopelijk werkt alles als ik de boel binnen heb, vind ik nog altijd wel het spannendst. M'n vorige twee printplaten gingen goed, hopelijk deze ook.

Wat we hier zien is (bovenste printplaat) een hoofdprintplaat voor een airsoft tijdbomspel. Daar onder is een printplaat voor een remote control en de kleine ernaast zijn laadcircuitjes voor een 7.4V Lithium-Ion accupack.
Deze zijn los en kunnen op de hoofdprintplaten worden geprikt. Heb ik zo gedaan omdat er in de wereld van airsoft, lasergaming en paintball veel verschillende soorten accu's worden gebruikt. Zo hoef ik alleen extra kleine bordjes bij te bestellen als er van accu'topologie' wordt gewisseld. Leek mij toch leuk m'n werk hier te delen.
Nu nog een 2 weekjes wachten op levering; beter werkt dan alles >:)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• wesleytjuh
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 26-11 15:39
Welk programma heb je gebruikt? Ziet er wat anders opgebouwd uit als ik gewend ben namelijk :P.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• alexandersamson
Fritzing. Ik wilde overstappen naar Eagle, maar omdat m'n hoofdprintplaat groter is dan 100x100mm, kan ik die lite versie niet gebruiken. (Zit wel in de pijplijn om de normale versie aan te schaffen, maar 400 zoveel Euro is best wat) Met wat sneaky knip en plak werk en Illustrator wijzigingen kon ik er toch een panel-achtig layout van maken, van de hele print. De print zal worden gemaakt door Eurocircuits

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik zou graag een keertje leren hoe ik mijn Eagle printjes kan panellisen, dan scheelt mij een hoop geld denk ik.

• CrashOverDrive
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 01:20
Daar heeft Eagle een ulp voor :P
Zie bijvoorbeeld deze tutorial :P

• alexandersamson
De manier hoe ik dat heb gedaan is eigenlijk niet de goede manier, maar het was even een crude oplossing om toch met Fritzing dat voor elkaar te krijgen. Normaalgesproken heb je ook een rechthoekig buitenframe met tooling holes en fiducials (ronde kopervullingen met teruggetrokken solder mask). Op internet is veel te vinden. Check deze van EEV Blog maar eens:
https://www.youtube.com/watch?v=VXE_dh38HjU

• wesleytjuh
RobV schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 19:46:
Ik zou graag een keertje leren hoe ik mijn Eagle printjes kan panellisen, dan scheelt mij een hoop geld denk ik.
Nah, valt reuze mee. Paneliseren is enkel leuk wanneer je de boel gaat laten assembleren, dan is een paneel een stuk praktischer en goedkoper om te laten assembleren. Prijs per kale PCB is eigenlijk niet tot marginaal lager wanneer je een paneel met losse units vergelijkt.
Normaal gesproken hoef je dit ook niet zelf te doen, maar doet je printboer dit.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• alexandersamson
Mij scheelde het zo'n 57 Euro of ik alle bordjes aan elkaar plakte in dit zelfgemaakte panel (96 Euro) of gewoon los (153 Euro) indiende.

• CrashOverDrive
wesleytjuh schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 19:55:
Prijs per kale PCB is eigenlijk niet tot marginaal lager wanneer je een paneel met losse units vergelijkt.
Als je kleine printjes (zoals adapters) voor de hobby laat maken via bijv seeed/itead/etc dan kan het wel degelijk lonen, zolang je niet "echt" panalized, want voor v-cuts betaal je wel extra, maar zolang je de boel via silk panalized vinden ze het wel prima. Zonde om op bijv een 5x5 print maar 1 adapter van 2x2cm te gebruiken als je er ook 4 op kan proppen en die thuis los knippen voor hetzelfde geld >:) Of een 2e project met lage prio op de vrije ruimte van een ander project laten meeliften.

[Voor 6% gewijzigd door CrashOverDrive op 09-10-2014 19:59]

• wesleytjuh
Oh, op die fiets ;). Maar dat is inderdaad eerder "vals spelen" dan echt panelizen :P

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
CrashOverDrive schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 19:58:
[...]

Als je kleine printjes (zoals adapters) voor de hobby laat maken via bijv seeed/itead/etc dan kan het wel degelijk lonen, zolang je niet "echt" panalized, want voor v-cuts betaal je wel extra, maar zolang je de boel via silk panalized vinden ze het wel prima. Zonde om op bijv een 5x5 print maar 1 adapter van 2x2cm te gebruiken als je er ook 4 op kan proppen en die thuis los knippen voor hetzelfde geld >:) Of een 2e project met lage prio op de vrije ruimte van een ander project laten meeliften.
Ik doelde inderdaad op het voordeel in het geval van deze hele kleine adapterprintjes.

En soms is de 5x5 of 10x5 echt heel vervelend. Bij mijn grootste project bijvoorbeeld, is de pcb-afmeting precies 4.40mm x 5.45, dus betaal ik de volle mik voor een 10x5 batch. Het gaat maar om een paar tientjes dus echt wakker lig ik er niet van, maar dit zou een prima project zijn om in de aanvullende 4 centimeter aan de zijkant nog wat proto boards te kunnen plakken bijvoorbeeld.

• JDTeunis
Hans1990 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:33:
[...]

Veel behuizingen zijn "industrie standaarden", zoals DIP, SOIC, QFP, SOP, enz. Vaak als je pin 1 links boven houdt, kan je tegen de klok in alle kanten van de chip doornummeren.

Hoe een fabrikant zijn symbool of component indeeld heeft er niets mee te maken. De pinout heeft vaak te maken wat goed uit komt in de PCB, en het symbool teken je bij voorkeur zo dat het goed uit komt voor een leesbaar schema. Bvb positieve voedingen boven, GND meer naar onderen. Ingangen aan linkerkant van schema, uitgangen aan de rechterkant, enz.
Daardoor kan het zijn dat de chip omgekeerd is getekend, maar uiteindelijk moet je gewoon kijken welk pin naam/nummer gebruikt wordt.., niet waar de pin in het symbool staat.

De spoel die je inderdaad nu gebruikt kan weinig stroom aan en is niet erg geschikt voor DC/DC converters. Sterker nog: waar staat de max. RMS current of saturation current eigenlijk?
Ok dan had ik het toch goed gedaan. Ik heb meteen wat magnetic core inductors besteld, dus hopelijk heb ik het binnenkort aan de praat :).

Misschien wel leuk om te laten zien:

M'n Focusrite Scarlett 2i2 heeft geen afstandsbediening, dus ik heb er zelf één gemaakt. Het is een ATmega328p met de Arduino bootloader erop, die met een enc28j60 ethernet controller aan m'n LAN hangt. Vervolgens heb ik een appje geschreven voor m'n telefoon om via het netwerk m'n volume te bedienen, werkt prima! :)

App (in Visual Studio):

Kort filmpje (niet erg duidelijk, maar je snapt het idee):

• redbullet
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 24-11 16:26
De video is prive krijg ik :(

• JDTeunis
Oei even kijken of ik daar wat aan kan doen.

Als het goed is kun je 'm nu bekijken.

[Voor 35% gewijzigd door JDTeunis op 10-10-2014 12:05]

• redbullet
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 24-11 16:26
Hij doet het (y)

• CrashOverDrive
Omdat ik steeds al me laadjes open moet trekken om onderdelen te vinden. (zitten in veel lades teveel dingen om op een labeltje te passen :P) wil ik een systeempje in elkaar draaien om e.a. op een rij te zetten en snel iets te vinden, gewoon wat flexibels met jquery en php/sql.

Iemand nog suggesties voor wat handig is om er in te stoppen? Heb nu al op de todo:
Meerde kasten toe kunnen voegen met daarin lades op x-y positie. Een lade kan meerdere "inhouden" bevatten.
Een inhoud bevat dan de volgende veldjes: Naam, omschrijving en optioneel: foto, datasheet, en toevoegbare eigenschappen zoals voltage, vermogen, footprint, waarde, etc.

Nu er nog niks is kan ik makkelijk nog dingen erbij maken vanaf het begin, dus hoor graag suggesties :9

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Waarom niet gewoon een spreadsheet?

• CrashOverDrive
Ik houd niet van spreadsheets en kan dat hier ook niet doen omdat ik het ook knap op mijn telefoon/tablet wil kunnen gebruiken. Heb liever iets waar ik een keywoord intik en dat er gefilterde resultaten komen met alleen de relevante info. En dan zou ik weer moeilijk moeten doen met linkjes naar datasheets (op een offline omgeving, voor het geval de fabrikant ze offline haalt). Terwijl ik met een systeempje ze in een map kan laten uploaden en de boel er direct aan linken.

En ach, kan ik eindelijk weer eens proggen buiten de baas zijn tijd :P. (Webdeveloper)

• DP Kunst
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 26-11 08:50
Rechts is het origineel, die is bij mijn werk ontworpen :P

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 08:02

mux

99% efficient!

Oeh, nu begint het pas écht interessant te worden!

Ik denk dat Infant heel er blij wordt van alle mogelijke informatie die je over die elektronica kunt geven :D

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• DP Kunst
  • Laatst online: 26-11 08:50
Hehe, dat snap ik. Ik ben alleen bang dat ik daar verder vrij weinig over kan zeggen.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Icekiller2k6
CrashOverDrive schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 22:28:
Een rij te zetten en snel iets te vinden, gewoon wat flexibels met jquery en php/sql.
try
http://ecdb.net/about.php

• Infant
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 26-11 09:45

Infant

It's a floating Dino!

DP Kunst schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 23:16:
[...]
Rechts is het origineel, die is bij mijn werk ontworpen :P
Nice!
mux schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 00:02:
Oeh, nu begint het pas écht interessant te worden!
Ik denk dat Infant heel er blij wordt van alle mogelijke informatie die je over die elektronica kunt geven :D
Het moet natuurlijk niet te makkelijk worden. Iets zegt me dat DPKunst ook een stapeltje nda's ergens heeft liggen.

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 25-11 12:52
Hey, ik heb hier een externe voeding voor een mengpaneel liggen waarvan ik vermoed dat die kapot is. Het is naar mijn weten zo'n dual rail voeding, van 220v ac naar +15v DC 500mA en -15v DC 500mA. Uitgang in een 4 pin XLR.

ik heb me rot gezocht maar ik kan nergens een voeding vinden met dezelfde specificaties? De fabrikant bestaat niet meer dus daar hoef ik niet aan te kloppen.

• mace
  • Laatst online: 22:33

mace

Sapere Aude

Zelf maken is goed te doen.

• kopman
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14-06-2020
power supply -> 7815 eraan voor de positieve kant, 7915 eraan voor de negatieve kant.

• memphis

memphis

Ik zou dan wel een trafo met 2x 15 of 2x 18v wissel nemen.

Misschien ook een idee om eerst de oude voeding na te lopen wat er echt fout mee is.

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 25-11 12:52
Ja die is helaas in een groot stuk plastic gegoten dus daar gaat niet veel aan open.

• mace
  • Laatst online: 22:33

mace

Sapere Aude

Dremel en dan ducttapen als hij weer dicht moet.

been there, done that :X

• Fusioxan
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 26-11 21:13
CrashOverDrive schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 22:28:
Omdat ik steeds al me laadjes open moet trekken om onderdelen te vinden. (zitten in veel lades teveel dingen om op een labeltje te passen :P) wil ik een systeempje in elkaar draaien om e.a. op een rij te zetten en snel iets te vinden, gewoon wat flexibels met jquery en php/sql.

Iemand nog suggesties voor wat handig is om er in te stoppen? Heb nu al op de todo:
Meerde kasten toe kunnen voegen met daarin lades op x-y positie. Een lade kan meerdere "inhouden" bevatten.
Een inhoud bevat dan de volgende veldjes: Naam, omschrijving en optioneel: foto, datasheet, en toevoegbare eigenschappen zoals voltage, vermogen, footprint, waarde, etc.

Nu er nog niks is kan ik makkelijk nog dingen erbij maken vanaf het begin, dus hoor graag suggesties :9
Waar ik dan weer naar benieuwd ben, wat voor kast(je) gebruik je voor onderdelen/componenten? Er zijn van die ladekastjes waar je schroeven enzo in doet, maar voor elk component een aparte lade resulteert al snel in een grote kast.

Ik ben al een hele tijd op zoek naar een geschikte kast voor mn componenten, maar alle resultaten die ik goed vind zijn nogal duur of onhandig in gebruik. Wat voor iets gebruiken de de knutselaars uit dit hoekje voor hun opslag?

en nee, ik heb geen interesse in een cardex systeem :+

• Ploink
Fusioxan schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 23:25:
Wat voor iets gebruiken de de knutselaars uit dit hoekje voor hun opslag?
Zoiets

• CrashOverDrive
Zelfde als dat van Ploink idd voor smd spul. Voor grof spul (caps, connectors, spoeltjes, lcd's, boutjes en andere meuk) een aantal ladekasten van de Praxis (die van 48 vakjes) en dan nog een assorti aan bakjes van de chinees enzo :P

[Voor 16% gewijzigd door CrashOverDrive op 13-10-2014 00:52]

• Fusioxan
Ik neem aan zoiets?

Alhoewel dit ook ideaal zou zijn, maar helaas een beetje prijzig...

[Voor 52% gewijzigd door Fusioxan op 13-10-2014 10:14]

• memphis

memphis

Is het mogelijk om een programma uit een ATtiny 2313-20 te halen en te ontleden of moet je dan ook weten wat voor een bootloader en welke programmeertaal er gebruikt is?

Kan denk ik niet spannend zijn, het gaat om grote 7-segment displays die via een seriele communicatie adresseerbaar aangestuurd worden.

• Springuin
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 13-09 20:19
Als je met een programmer de code er uit kunt halen kun je het door een disassembler halen en de assembly code bekijken. De vraag is wat je er mee wilt doen. Iets kleins veranderen? Of wil je alles op de schop gooien? Want in dat laatste geval zou het soms interessanter kunnen zijn om het even opnieuw te schrijven.

• LED-Maniak
  • Laatst online: 23:39

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Als hij niet gelockt is en ISP is niet uitgeschakeld dan is dit zeker mogelijk. Je krijgt er assembly uit.

Appeltaart is lekker!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, dat is zelfs vrij makkelijk. Als de MCU niet gelockt is kun je het programma gewoon met atmel studio of avrdude naar een .elf-file uitlezen en met de disassembler naar een .lss-bestand (assembly listing) omzetten. Assembly is behoorlijk goed te lezen, dus daar kun je meestal wel redelijk uithalen wat het programma doet.

• memphis

memphis

Ik moet er vanavond even gaan kijken maar van wat ik even op de foto's zag het gaat om een kleine scoreboard waar ieder display geadresseerd via een serieel signaal wordt aangestuurd. De persoon wil dit display uitlezen naar een Rasberry PI voor verdere opties maar misschien is het handiger om de seriele informatie direct af te kunnen takken.

• 187449
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
naast de bekende 'praxis' laatjes gebruik ik voor klein spul ook wel deze doosjes

[Voor 24% gewijzigd door 187449 op 14-10-2014 14:10]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
borroz schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 14:08:
naast de bekende 'praxis' laatjes gebruik ik voor klein spul ook wel deze doosjes
...
Zie er bekend uit, ik heb ook van die plastic doosjes. Stuk of 10. En ik bewaar de verzenddozen van Sparkfun en dergelijke voor de grotere onderdelen.

• Icekiller2k6

• tsjsieb
  • Niet online
Hoe heten dit soort knopjes die je op deze print ziet: http://www.dx.com/p/repla...green-239999#.VD-MKIWYncg

Ik heb (voor m'n gevoel) heel farnell / mouser afgezocht in alle categorieën, maar kom nergens dit soort pcb knopjes tegen.

• Ploink
Zoek eens op "low profile smt tactile switch"
ps: Ultra-Slim SMD Tact Switches - Black + Yellow + Silver (11 x 20 PCS) $6.90
Dat is $0.03 / stuk.

[Voor 69% gewijzigd door Ploink op 16-10-2014 11:33]

• mux

mux

99% efficient!

Die kleintjes gebruik ik op bijna al m'n designs, dat is Farnell 2103642. Grote heb ik niet gebruikt, maar zullen waarschijnlijk uit dezelfde serie van e-switch komen

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:30
Mannen!

Een klein elektrisch vraag waar ik het onzin voor vind om een heel topic te openen.

Ik heb een dimmer in de woonkamer waarmee ik twee lampen kan bedienen. Net had ik een lamp gehaald met 40 volt en die klapte er natuurlijk meteen uit. Foutje van de verkoper, ik zocht een heldere gloeilamp ;)

De zekering in de dimmer klapte er ook uit en die heb ik vervangen. Nieuw lampje erin en gaan zou je denken. Helaas. De kant die eruit klapte dimt niet meer en blijft fel branden. Is er nog iets meer stuk gegaan in de dimmer of ...?

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Nu online

Damic

Afwezig soms

De rook is uit de triac gegaan :p en zonder rook in de triac werkt het niet.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Boinkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21:30
Dat wordt een nieuwe halen dus morgen :+

• Damic
  • Nu online

Damic

Afwezig soms

moet je nog weten de welke, ik zou het eerst eens open smijten om te zien wat er echt aan defect is.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• alexandersamson
Eurocircuits... waarom duurt het zo lang...pggg (*kan-niet-wachten-om-de-nieuwe-plaat-te-kunnen-testen-modus)

• mux

mux

99% efficient!

Welke service gebruik je? Het is doorgaans sneller om uit China te bestellen namelijk (als je nog eens een spoedbestelling hebt)

• alexandersamson
Standard pool. 7 werkdagen. Nog lang vind ik :P

• mux

mux

99% efficient!

Ja, dat is ongeveer 10-12 dagen turnaround. Het is sneller en goedkoper om het bij een willekeurige chinees met DHL/UPS verzending te doen (en je krijgt nog betere design rules ook).

Handig om te weten voor de volgende keer.

• alexandersamson
Sneller uit China? das madness. Hoesnel heb je zelf de spullen binnen?

• mux

mux

99% efficient!

Snelste turnaround totnogtoe is 5 dagen (toevallig zo snel gelopen doordat ik nét op tijd mn files had opgestuurd, het meteen geproduceerd werd en vervolgens op de meest gunstige vlucht zat en binnen 18 uur van shenzhen naar m'n deur was gebracht), gemiddeld is 9 dagen en max is 14. In het slechtste geval ben je dus iets langzamer dan Eurocircuits.

Dit is voor een standaard groen soldeermasker ,1.6mm dikte. Het duurt meestal 2-5 dagen langer als je een gemengde order doet (verschillende diktes, kleuren, meerlaags, etc.) en het kan 2-3 weken duren om een FPC bord binnen te krijgen omdat dat wat minder populair is.

• alexandersamson
Oh nice, ik heb ook die goede snelheids ervaring opzich met Fritzing fab, maar ik vind hun bordjes te dun en je kan geen gouden finish kiezen, wat voor SMD wel erg handig is. Daarom dit keer voor Eurocircuits gekozen.

Heeft die Chinees waar jij het over hebt ook een gouden laagje op de pads, of kiesbaar binnen die turnaround pool?

• mux

mux

99% efficient!

Yep, gewoon ENIG kiezen. De keren dat ik dat heb gedaan (niet zo vaak) was er geen verschil in levertijd.

• alexandersamson
We hebben het over Itead en Seeed hier toch?

• mux

mux

99% efficient!

Iteadstudio, Seeedstudio, Elecrow is waar ik ervaring mee heb. Er zijn er meer, maar eerlijk gezegd nog niet uitgeprobeerd want lui.

• alexandersamson
Ok, thanks voor de info's, we gaan eens een van deze proberen de volgende keer :-)

• CrashOverDrive
Gewoon even je specs door deze prijsvergelijker trekken om te zien wie het goedkoopste is :9 En dan eventueel nog even de naam van dat bedrijf door de pcb fabrikanten thread op circuitsonline of gewoon google trekken om te kijken naar de ervaringen.

• alexandersamson
Dat is handig, valt wel gelijk op dat VS fabrikanten heel snel gaan maar wel gelijk de jackpot vragen voor die snelle verzending. Eurocircuits zit een beetje halverwege en de chinezen zijn overwegend goedkoper en sneller.

• Fusioxan
Goede ervaring met Elecrow. Doe daar de standaard 'actie' kiezen voor 5/10 stuks van 10x10cm. Heb wel gemerkt dat de chinezen toch (veel) betere prijs/kwaliteit verhouding hebben qua pcb's maken.

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:17

DaWaN

'r you wicked ??

mux schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 22:39:
Welke service gebruik je? Het is doorgaans sneller om uit China te bestellen namelijk (als je nog eens een spoedbestelling hebt)
alexandersamson schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 22:40:
Standard pool. 7 werkdagen. Nog lang vind ik :P
Eurocircuits tip:
Bestel in de prototype pool en op 7 werkdagen als je maar een paar printjes nodig hebt.
Als de gerbers in één keer goed zijn zullen de PCBs meestal binnen 2 dagen geproduceerd zijn en dan kun je aan de online helpdesk vragen of ze meteen opgestuurd kunnen worden. Been there, done that: werkt prima. Ze zeggen zelf overigens ook dat het geen enkel probleem is om printen eerder te versturen, maar dat ze in het verleden problemen hebben gehad met bedrijven die geen rekening hielden met te snel geleverde PCBs 8)7

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Icekiller2k6
Dan een vraagje als je het via DHL of UPS besteld dan heb je sowieso extra kosten import kosten toch?

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-10 03:24

Sprite_tm

Semi-Chinees

Icekiller2k6 schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:29:
Dan een vraagje als je het via DHL of UPS besteld dan heb je sowieso extra kosten import kosten toch?
Als je onder de EUR22 zit, vaak niet. Hoewel ze het ook wel eens geflikt hebben om ervanuit te gaan dat verzenden EUR140 kost en daarover douanegeld van me moesten hebben :X

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

140 euro verzendkosten is niet onrealistisch met DHL (express)
Ik betaal zelf ook regelmatig dergelijke bedragen voor verzendingen.
Je praat dan echter wel over zendingen met een gewicht/volumegewicht van 6 kg ofzo, die binnen 1 a 2 dagen de halve wereld overgaan.

• CrashOverDrive
Sprite_tm schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:34:
Als je onder de EUR22 zit, vaak niet. Hoewel ze het ook wel eens geflikt hebben om ervanuit te gaan dat verzenden EUR140 kost en daarover douanegeld van me moesten hebben :X
Wanneer je "product" onder de 22 euro zit is het vrij van import/btw kosten. Zit je product daarboven dan betaal je BTW over het product én over de verzendkosten. Zit je boven de 150 euro dan komt er over het product ook nog eens extra invoerrechten (voordat ze het BTW percentage daar weer over rekenen uiteraard).

Dus als je voor 21 euro aan pcb's laat komen via een koerier a 140 euro. Hoef je niks bij te betalen. Eventuele geintjes zoals jij meld zou je moeten kunnen oplossen door het factuur te overleggen. (al dan niet nádat je alvast de boel voldaan hebt en 6 weken mag wachten tot je klacht behandeld wordt).

Bestel je echter voor 23 euro aan pcb's en laat je het komen via een koerier a 140 euro, dan betaal je 21% over 23+140 = 34,23 BTW + "verwerkingskosten" (10 euro bij UPS/DHL)...

bron linkje

[Voor 10% gewijzigd door CrashOverDrive op 17-10-2014 11:04. Reden: bron linkje]

• mux

mux

99% efficient!

Ik bestel vrijwel altijd met DHL, en tegenwoordig rekenen ze zo goed als altijd inklaringskosten en BTW over een schijnbaar random getal. Ik laat de chinezen altijd het pakketje markeren als $20 value, en ~25% van de tijd krijg ik géén rekening, 50% van de tijd krijg ik inklaringskosten + vrijwel geen BTW en de rest van de tijd krijg ik inklaringskosten + BTW over (vrijwel) het hele bedrag.

UPS is iets consistenter: ze rekenen zelden tot nooit inklaringskosten (?!) en gewoon BTW over het gestelde bedrag op de papieren. Ook is UPS gemiddeld marginaal sneller.

edit: geloof in ieder geval niet wat UPS/DHL/Fedex/etc. op hun websites zeggen. De bedragen op de inklaringsbriefjes zijn telkens weer een verrassing.

[Voor 11% gewijzigd door mux op 17-10-2014 10:59]

• lordprimoz
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 26-11 17:22
Als je voor minder als 22 euro besteld hebt en je moet douane kosten betalen(vaak dubbel zoveel als wat het kost), gewoon pakje weigeren. Laat ze lekker stikken.

die chinees die stuurt het wel opnieuw...

• wesleytjuh
Probleem is dat de factuur vaak later komt, als je print al bestuckt en al is ;). Ik importeer tegenwoordig alles via UPS (via mijn eigen account nummer). Voordeel is de hoge kortingen, nadeel is dat je ook over alles gegarandeerd €11.25 aan inklaringskosten + BTW + soms invoerrechten betaald. Maar het werkt wel fijn, met steeds alles op één factuur ipv betalen aan de deur wat ze ook weleens wilde doen voordat ik een account had.

[Voor 69% gewijzigd door wesleytjuh op 17-10-2014 11:28]

• yorkick
  • Laatst online: 24-11 18:44
Ik heb een powersupply van 4 AA batterijen, en wil deze graag gebruiken om een LED in mijn oude fietslamp behuizing te plaatsen. De powersupply geeft dus 6v, kan ik simpelweg een LED (zoals deze) erop aansluiten? Of moet er alsnog een driver tussen?

[Voor 19% gewijzigd door yorkick op 18-10-2014 15:50]

kimi | iRacing Profiel

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
wesleytjuh schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 11:23:
Probleem is dat de factuur vaak later komt, als je print al bestuckt en al is ;). Ik importeer tegenwoordig alles via UPS (via mijn eigen account nummer). Voordeel is de hoge kortingen, nadeel is dat je ook over alles gegarandeerd €11.25 aan inklaringskosten + BTW + soms invoerrechten betaald. Maar het werkt wel fijn, met steeds alles op één factuur ipv betalen aan de deur wat ze ook weleens wilde doen voordat ik een account had.
Ok dat ga ik ook doen.

• Killerbert
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 25-11 16:36
mux schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 22:59:
Snelste turnaround totnogtoe is 5 dagen (toevallig zo snel gelopen doordat ik nét op tijd mn files had opgestuurd, het meteen geproduceerd werd en vervolgens op de meest gunstige vlucht zat en binnen 18 uur van shenzhen naar m'n deur was gebracht), gemiddeld is 9 dagen en max is 14. In het slechtste geval ben je dus iets langzamer dan Eurocircuits.

Dit is voor een standaard groen soldeermasker ,1.6mm dikte. Het duurt meestal 2-5 dagen langer als je een gemengde order doet (verschillende diktes, kleuren, meerlaags, etc.) en het kan 2-3 weken duren om een FPC bord binnen te krijgen omdat dat wat minder populair is.
Ik heb PCB's besteld via ITead Studio. (2 layer, 1.6mm green and Lead Free HASL finish)
23 sept bestelling geplaatst. 8 okt verzonden via HongKong Post.

Helaas heb ik de PCB's nog niet ontvangen :/

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• lutkeveld
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 26-11 09:50
yorkick schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 15:50:
Ik heb een powersupply van 4 AA batterijen, en wil deze graag gebruiken om een LED in mijn oude fietslamp behuizing te plaatsen. De powersupply geeft dus 6v, kan ik simpelweg een LED (zoals deze) erop aansluiten? Of moet er alsnog een driver tussen?
Weerstandje er tussen? Of hebben die dingen dat ingebouwd?

druk en typefouten voorbehouden

• Hans1990
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Killerbert schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 16:37:
[...]

Ik heb PCB's besteld via ITead Studio. (2 layer, 1.6mm green and Lead Free HASL finish)
23 sept bestelling geplaatst. 8 okt verzonden via HongKong Post.

Helaas heb ik de PCB's nog niet ontvangen :/
Ik heb 3 october een bestelling geplaatst. Die week was het wel nationale vakantie/feest week in China, waardoor het hele land klaarblijkelijk stil ligt. Ze hadden de maandag daar op de productie in gang gezet, en vrijdag avond zag ik dat ze klaar waren. Zaterdag was het verzonden en op maandag kreeg ik van de DHL meneer een pakketje.
Sowieso is HongKong post niet heel snel - kan soms 1 week duren, soms enkele weken..

Met invoercalculator.nl kan je relatief eenvoudig bepalen of je wel of geen invoerrechten e.d. moet betalen. Ik had 1 10x10 PCB + 3 ethernet connectoren besteld, die op 21.80 euro uit kwamen :+ :+

• Ploink
yorkick schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 15:50:
Ja je hebt een weerstand of een driver nodig. Een weerstand zit niet ingebouwd in een kale led.
Met een weerstand zal de led zwakker branden naarmate de batterij leegloopt, met een goede driver blijft hij even fel branden tot de batterij bijna leeg is.

Maar je hebt ook een heatsink nodig. Als je een kale LED op 5W laat branden dan wordt ie heel heet en gaat stuk. Koop er een op MCPCB, zo'n ster printplaatje en schroef die weer op een groter stuk metaal.
Voor een goede efficiency zou ik geen chinese led aanraden, maar bv een Cree XM-L

[Voor 7% gewijzigd door Ploink op 18-10-2014 18:42]

• mad_max234
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nu jij het toch over leds heb, ik ben vandaag eindelijk toegekomen aan het testen van de zled7020 die ik van jou(Ploink) had gekregen, heb printje geëtst voor drie led drivertjes, twee pt4115 en de derde heb ik de zled7020 gebruikt, zijn pin compatibel dus dat was makkelijk. Die drie drivertjes gaan samen 6 x 10w leds aansturen.

Ik ga per led driver twee led array aansturen van 10w, elke array heeft 9 x 1.1w led dies. Voed het circuit met 19v laptop voeding, twee led array in serie hebben +-9 volt nodig om te werken. Gebruik een 0.22ohm weerstand met 68uH inductor met kern. komt neer op zo 800mA, oftewel 8w per array, en 16w in totaal per driver dus.

De PT4115 kon twee array's zonder problemen aansturen, zled7020 heeft er ook geen enkele moeite mee. Op eerste gezicht lijkt de zled inderdaad minder warm te worden dan de pt4115. PT4115 word behoorlijk warm bij 800mA, kan nog aanraken maar is echt al behoorlijk warm, wil niet veel verder gaan dan dat bij de pt4115. Datasheet zegt 1.2A maar dat durf ik niet en heb ook gelezen dat die dan echt heet word, kan niet meer aanraken. Zled heeft duidelijk wat meer ruimte. Zoals we tijdje terug al hadden vergelijk is dat waarschijnlijk te wijten aan de lagere Rson waard die zled heeft.

-Andere hobby- -

• Ploink
Bedankt voor de review madmax! :)

Dit bevestigt mijn voorkeur om onderdelen te gebruiken van betrouwbare fabrikanten/distributeurs. Ik betaal liever iets meer voor kwaliteit dan dat ik een risico neem met Chinese ebay onderdelen. Wikipedia: ZMDI is ook niet echt een bekende maar is wel een Duits bedrijf.

Ik gebruik deze spoel en die is ook nog wat krap bemeten wat betreft Isat, maar weerstand is met 220mΩ wel goed.

• mux

mux

99% efficient!

n.a.v. mad_max heb ik de nieuwe knipperlichten voor m'n velomobiel ook maar uitgerust met ZLED7320's, in dit geval om één enkele Cree XB-D te driven vanaf 8.4-16.8V.

• mad_max234
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

PT4115 zijn gewoon prima drivertjes, mosfet met hogere Rson is toch ook niet ineens van slechte kwaliteit of onbetrouwbaar. Kosten +-15cent, als geen lamp is die 24/7 aanstaat ga ik geen zled of zo gebruiken, beetje onzin. Maar bij een lamp die heel veel aanstaat zal je de zled zelfs terugverdienen of minimaal deel ervan, zled lijkt iets zuiniger te werken(iets minder verlies is warmte), zal niet gek veel zijn maar bij jaren lang 24/7 gebruik is het dus beter om zled te kiezen in dat opzicht.

Mijn spoel kan 900mA continue aan, met 1.4A Isat. Zit daar nog stukje onder met mijn +-800mA.

Ik ben eigenlijk helemaal vergeten te checken of wel dezelfde spoelen en weerstanden gebruikte, heb de zled gewoon in hetzelfde circuit geplaatst als waar ik de pt4115 altijd inzet.

-Andere hobby- -

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:05
Kan je eigenlijk zo'n ZLED7020 gebruiken vanaf een 10S Li-Ion pack van een elektrische fiets? Als die geladen wordt tot 4.25v per cel heb je dus 42.5v, wat minder is dan de absolute maximum ratings (50 volt), maar wat meer dan de 40v tot waar die officieel werkt. Het is ook maar voor 'hobbygebruik'. Ik zoek, samen met een vriend, eigenlijk naar een LED driver die vanaf een 10S pack maar ook vanaf 12v werkt, om 1 LED aan te sturen, een Cree XT-e.

Mux gebruikte op zijn ligfiets een A6210, maar ik zag dat die obsolete was (wel nog grote Farnell voorraad), maar die is ook niet te solderen zonder hetelucht (toch?).

• mux

mux

99% efficient!

Op de nieuwste versie van XMLight gebruik ik de opvolger, A6211. Helaas niet bij Farnell te krijgen, wel bij Digikey. Is een SOIC-8, maar wel met soldeerpad eronder. Het is vziw de enige high current LED driver die zo'n hoge spanning aankan.

Ik gebruik hem voor min of meer alles waar XM-L's in zitten. En dat is hier thuis best een hoop :P

• floriske.nl
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 25-11 19:13

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Even, een voor jullie waarschijnlijk "domme", vraag over het op 12V aansluiten van 3W star leds:

Kan ik hier het beste een weerstand voor gebruiken, of bijvoorbeeld een mini driver als deze:

http://www.ebay.com/itm/171020455722

Tweakblog - www.floriske.nl

• Ploink
Als je 1 led met een weerstand aansluit op 12V, dan neemt de led ruim 3V, dus bijna 3/4 van de energie verlies je in de weerstand, die groot genoeg moet zijn om 9W te verstoken (uitgaande van 1A stroom).

Die driver is dan beter. Je kan 1 tot 3 leds in serie op elke driver aansluiten.
Er staan wel tegenstrijdige gegevens in, "Current: 600-650mA, Application: 1-3 x 3W"
Met 650mA x 3V stop je dus 2W in elke led, geen 3W. Dat is geen probleem hoor, misschien ook wel beter want dan worden ze minder warm en gaan langer mee, maar ook bij 2W moet je de ster nog wel op een heatsink of metalen ondergrond schroeven.

• Damic
  • Nu online

Damic

Afwezig soms

@Ploink: de led driver stuurt tussen 2.6 en 11V en niet 3V max, het is van 1 tot 3 leds die elk 3W mogen zijn :)

• Ploink
Damic schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 18:22:
@Ploink: de led driver stuurt tussen 2.6 en 11V en niet 3V max, het is van 1 tot 3 leds die elk 3W mogen zijn :)
Die leds mogen ook wel 10W zijn hoor, maar de driver stuurt toch maar 2W in elke led.
Die 3V slaat op de "forward voltage" van een typische witte led.
Forward voltage X stroom = vermogen ;)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Mag ik even wat stoom afblazen?

Ik sta op het punt 20 van mij klokjes in te pakken en te versturen naar de VS en UK enzo, maar voordat zover is moet het natuurlijk wel getest worden. Wat blijkt: sluiting! doorgebrande transistortjes. Ik weet niet of het een soldeerfout is of een ontwerpfout. Het prototype werkte perfect! Sjesus... Ik hoop niet dat terug moet naar de tekentafel, maar dat het gewoon een stomme fout is (verkeerde tor, soldeerfout, oid.) ik ben al veel te ver in het proces om nu te gaan lopen sleutelen aan het printplaatje. Alle componenten zitten er al op!

Was ik hier maar nooit aan begonnen....

Morgenmiddag maar weer met frisse tegenzin debuggen. Ik denk dat ik zo toch maar even een oscilloscoop ga regelen.

[Voor 8% gewijzigd door RobV op 19-10-2014 19:28]

• CrashOverDrive
Het zou niet de eerste keer zijn dat de pootjes van de tor omgedraait zitten bij een andere fabrikant... Ben je tussen prototype en final van leverancier gewisseld met je torren? Zou die als eerste testen

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21:36
Ai, dat is zuur zeg! :/ Het is dat je zo ver weg woont anders kon je mijn scope wel ff lenen.

My favorite programming language is solder.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
CrashOverDrive schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 19:30:
Het zou niet de eerste keer zijn dat de pootjes van de tor omgedraait zitten bij een andere fabrikant... Ben je tussen prototype en final van leverancier gewisseld met je torren? Zou die als eerste testen
Puch-Maxi schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 19:39:
Ai, dat is zuur zeg! :/ Het is dat je zo ver weg woont anders kon je mijn scope wel ff lenen.
Bedankt, mensen. Ja inderdaad, de torretjes is het eerste wat ik ga onderzoeken. Ik ben inderdaad opgeschaald van een 500mA naar een 1.2A (MAX) rating. Niet alleen dat, de 500mA waren kopieen uit China en ik moest voor productie iets selecteren uit de Mouser collectie. Ik ben van een MMBT2907 naar een BC807 gegaan. Wellicht is dat de oorzaak.

Pagina: 1 ... 120 121 122 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee