Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_el
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-01 17:55
Gisterenavond mijn Mac Mini 2.0 (2007) geopereerd en tis allemaal gelukt.

Er zit nu een 500GB (wd5000bevt) en 4gb (corsair) in.
Voor mensen die twijfelen, ik heb het aan de hand van de filmpjes ' pimp your mac mini part 1 en part 2 ' (youtube) gedaan en het is echt prima te doen!

Alleen nu ik alles weer heb aangesloten vind hij mijn externe harde schijf van 500gb niet meer. Die is weliswaar nog NTFS geformateerd maar toch, hij zou hem toch moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
stefan_el schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 18:11:

Voor mensen die twijfelen, ik heb het aan de hand van de filmpjes ' pimp your mac mini part 1 en part 2 ' (youtube) gedaan en het is echt prima te doen!

Alleen nu ik alles weer heb aangesloten vind hij mijn externe harde schijf van 500gb niet meer. Die is weliswaar nog NTFS geformateerd maar toch, hij zou hem toch moeten kunnen zien.
Het is gelukt maar je schijf is niet zichtbaar dan is het toch niet gekukt?

NTFS is toruwens windows je moet wel htfs oid nemen een apple hd systeem in ieder geval is dat al gebeurd dan heb je misschien een probleem. Alles nog eens nalopen dan.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 22:29

LogiForce

The Black Whole

ErikRo schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 20:13:
[...]

Het is gelukt maar je schijf is niet zichtbaar dan is het toch niet gekukt?

NTFS is toruwens windows je moet wel htfs oid nemen een apple hd systeem in ieder geval is dat al gebeurd dan heb je misschien een probleem. Alles nog eens nalopen dan.
't Is maar net wat hij onder "kunnen zien" verstaat. Dat de partitie gedetecteerd (en eventueel gemount) word; of juist dat hij de fysieke schijf zou moeten kunnen zien.

De schijf moet hij kunnen zien. De partitie geen idee persoonlijk. Heb nog nooit een schijf met NTFS partities aan mijn Mac gehangen. Maar waarschijnlijk zoals hierboven ook al gezegd is pakt hij NTFS niet.

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hij heeft het over zijn externe schijf! De 5000bevt (intern) die die ingebouwd heeft doet het gewoon wel dus (kwestie goed lezen). Heb deze super + stille schijf trouwens ook in mijn MacBook Pro gezet! Dat even terzijde :)

De externe schijf (NTFS) zou wel gewoon gezien moeten worden. Je zou er alleen niet standaard naar kunnen schrijven. Lezen zou wel goed moeten gaan. Ik zou je HD eerst op een andere PC/Mac proberen om uit te sluiten dat daar niks mee is. En aan te raden is om gewoon te formatteren als HFS+ (Mac OS X Journaled). Ook kun je is kijken naar NTFS for Mac van Paragon (die maakt het wel mogelijk om te schrijven naar NTFS schijven).

• ErikRo
Oeps inderdaad overheen gelezen ;)

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• ppl
  • Niet online
Voor Mac mini 2009 eigenaren schijnt er goed nieuws te zijn indien ze EFI1.2 geïnstalleerd hebben: Mac Mini EFI Update 1.2 Enables 8GB. Ik ben reuze benieuwd in hoeverre dat ook echt werkbaar is, dat je zeg maar ook iets als 6 GB kunt toewijzen aan een applicatie om te gebruiken. Leuk dat hij het ziet maar het moet ook te gebruiken zijn.

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

ppl schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 14:36:
Voor Mac mini 2009 eigenaren schijnt er goed nieuws te zijn indien ze EFI1.2 geïnstalleerd hebben: Mac Mini EFI Update 1.2 Enables 8GB. Ik ben reuze benieuwd in hoeverre dat ook echt werkbaar is, dat je zeg maar ook iets als 6 GB kunt toewijzen aan een applicatie om te gebruiken. Leuk dat hij het ziet maar het moet ook te gebruiken zijn.
Heb ik er net 4gig in laten zetten :o

Verdorie, had ik nu maar gewacht :/ Maar damn, dit is echt Nice >:)

[ Voor 3% gewijzigd door LogiForce op 12-09-2009 18:13 ]

• ErikRo
Grappig altijd werd er geroepen onmogelijk en ineens kan het :)

Maar 4gb lijkt me meer dan genoeg. De prijs van 8gb is volgens mij ook vele malen meer dan 4gb.

Wel leuk dat het kan btw.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikRo op 12-09-2009 21:56 ]

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

MaDLiVe

.-Observer-.

stefan_el schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 18:11:

Pakt jouw mac mini ook 4GB? Mijn mini (945 chipset) pakt niet meer dan 2GB geheugen helaas :(

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:04

Japie.G

Colour Classic

MrAcid schreef op donderdag 03 september 2009 @ 00:03:
[...]

Probleem blijft aanhouden, iemand een idee of ik hier ergens logs van kan checken wat er gebeurt? Het is nogal onbetrouwbaar op deze manier.
Hier zelfde probleem, maar alleen bij oudere posts! Dus ik ging er van uit dat het aan eweka zou liggen!
Ik haal wel altijd 20mbit als ie normaal download! Heb je wel alle connecties open staan in sabnzbd? Minimaal 5 eweka lijntjes nodig om 20mbit te halen!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• stefan_el
MaDLiVe schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 22:03:
[...]

Pakt jouw mac mini ook 4GB? Mijn mini (945 chipset) pakt niet meer dan 2GB geheugen helaas :(
Ja, bij over deze mac geeft hij 4GB aan.

Wat betreft de harde schijf, die is idd extern en hij leest hem ineens weer wel :S
Naja het zal wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta op het punt een macmini te bestellen, en wil hem graag zo goed mogelijk

macmini 599
4gb ram + 135
2,26 Ghz +140
320GB + 135

+ een Time Capsule 2TB van 449,-

En dan ben ik er wel zo'n beetje, ik twijfel alleen nog aan:
-is die 0,26 Ghz 140 euro waard, ik hoor hier niemand over...

-320GB harde schijf ipv een 120GB, is dat nuttig als ik ook al een TC van 2 TB neem??
(is toch nooit weg, een grotere schijf, voor bv. tijdelijk bestanden of downloads)
of kan ik misschien beter voor dit geld, zo'n SSD schijf nemen van 100GB...met de voordelen van snelheid en stiller, hij komt tenslotte in de woonkamer te staan..

-4GB ram, of zou ik voor de 8GB zoals hierboven getipt wordt...die kan ik niet via apple bestellen, toch?

-TC, ik heb nu ong. iets van 600GB aan data, maar met het oog op HD, kan je toch nooit genoeg ruimte hebben, of is een 1TB, voorlopig wel genoeg, en kan ik altijd nog een USB disk eraan hangen...

nog best moeilijk, zo'n configuratie samen te stellen...zonder overmoedig te worden..grt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 01:57:
Ik sta op het punt een macmini te bestellen, en wil hem graag zo goed mogelijk

macmini 599
4gb ram + 135
2,26 Ghz +140
320GB + 135

+ een Time Capsule 2TB van 449,-

En dan ben ik er wel zo'n beetje, ik twijfel alleen nog aan:
-is die 0,26 Ghz 140 euro waard, ik hoor hier niemand over...

-320GB harde schijf ipv een 120GB, is dat nuttig als ik ook al een TC van 2 TB neem??
(is toch nooit weg, een grotere schijf, voor bv. tijdelijk bestanden of downloads)
of kan ik misschien beter voor dit geld, zo'n SSD schijf nemen van 100GB...met de voordelen van snelheid en stiller, hij komt tenslotte in de woonkamer te staan..

-4GB ram, of zou ik voor de 8GB zoals hierboven getipt wordt...die kan ik niet via apple bestellen, toch?

-TC, ik heb nu ong. iets van 600GB aan data, maar met het oog op HD, kan je toch nooit genoeg ruimte hebben, of is een 1TB, voorlopig wel genoeg, en kan ik altijd nog een USB disk eraan hangen...

nog best moeilijk, zo'n configuratie samen te stellen...zonder overmoedig te worden..grt
Ik zou gewoon voor de standaard Mini gaan en dan bij de locale APR (Apple Premium Reseller) je geheugen en hardeschijf laten opwaarderen. Hierdoor behoud je jouw garantie. Maar zo heb ik voor 90 euro 4gig erin en voor 160 euro ofzo (weet het niet meer precies, moet je even terug lezen in 't topic ;) ) voor een Seagate 500GB 7200rpm drive.

Je kan uiteraard voor een 5400rpm schijf gaan met wat meer capaciteit. Maar hier kunnen ze je wel goed over informeren in de APR zelf.

Wat betreft die CPU. Of je echt alles eruit haalt uit die 260mhz extra. Ik betwijvel het. Tenzij je veel met foto of video beweking bezig gaat, dan kan je het misschien overwegen. Maar dan kan je natuurlijk beter een iMac of nog beter gewoon een Mac Pro nemen ;)

Dus ja, de vraag is eigenlijks wat wil je ermee? Dan kunnen we je wat beter adviseren met je configuratie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Persoonlijk zou ik zeggen vergeet die cpu upgrade 10% wist merk je niet in de praktijk, ze zeggen wel eens dat een voelbare verbetering op 50% zit.

Verder zou ik eens shoppen voor die 4gb en 320hd, lijken wel standaard applewebsite prijzen. Mijn ervaring is dat een beetje rondshoppen zeker voor geheugen + hd zo weer 70 euro of iets meer kan schelen en dan had ik nog een 500gb hd ipv 320gb.

540 toeren is bijna zo snel maar levert wel weer minder warmte (= minder fan geluid) op. Mijn keus wordt een 5400 dus. Dat beetje minder snelheid neem ik op de koop toe, door de hogere datadichtheid is hij toch relatief snel.

Interne hd die groot en snel is kan schelen (of een grote firewire 800 hd) omdat ik wisselende verhalen lees over de draadloze snelheid van timecapsule. Toch verhoudingsgewijs veel slechte ervaringen over het gebrek aan snelheid kwam ik iets te vaak tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks, maar de macmini gaat ik met een kabel aan de TC hangen, het draadloze is voornamelijk voor een laptop.

Ik hoor niemand over SSD, is dat te vroeg voor deze techniek?

Werkzaamheden zijn metname...Media Center Plex,
en 30% gebruik in indesign, sketch up en wat photoshop,

maar ik wil hem wel zo goed inrichten, dat ik achteraf geen spijt krijg..

HD fims, vragen die niet zo veel...dat 10% CPU en een snelle harde schijf (5400/7200/SSD) wenselijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
ssd geen ervaring mee, Het enige wat ik weet dat het wel heel erg lekker is die snelheid maar reteduur.
Als geld geen bezwaar is dan zeker doen.

de 9400 chip doet bijna alle decoding in hardware alleen bij hele moeilijke formaten of met heel veel bits kan er wel eens een hickup optreden heb ik gelezen, 10% extra kan misshcien net weer iets schelen.

Aan de andere kant lees ik genoeg verhalen van mensen die zeggen geen enkel probleem te hebben gehad op 2ghz, dus... gevalletje hoeveel geld heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het streven om iets van 1250-1500 uit te geven..
(voor een compleet systeem incl. keyboard)

Iets waarmee ik altijd bots als ik iets nws wil kopen, of nu goed kopen, of later aanpassen

dubio's

4gb ram - of 8gb (2x 4g (zie topic hierboven))
Time Capsule - of een andere manier van draadloze router en HD server
standaard 120GB- of upgraden naar 320/500GB of qua snelheid upgraden met 120GB SSD
2.0 of 2.26 Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Plex maakt afaik nog helemaal geen gebruik van de GPU?

SSD is fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

afaik?

en bedoel je met GPU de computer processor of de grafische processor?

en welke SSD is fijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
lowfi schreef op zondag 13 september 2009 @ 13:47:
Plex maakt afaik nog helemaal geen gebruik van de GPU?

SSD is fijn :)
ging idd wel om alles wat via itunes ging.

8gb kun jij trouwens niet betalen met dat budget ;)

[ Voor 10% gewijzigd door ErikRo op 13-09-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
as far as i know afaik

Plex ondersteunt geen gpu versnelling in de huidige build. Dus alles gaat via cpu waardoor sommige 1080P films toch kunnen haperen.

intel postville 80GB is fijn
OCZ vertex is fijn ;)

Zelf heb ik een postville in mijn mac pro. Beste wat die computer ooit is overkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowfi schreef op zondag 13 september 2009 @ 14:28:
Plex ondersteunt geen gpu versnelling in de huidige build. Dus alles gaat via cpu waardoor sommige 1080P films toch kunnen haperen.
In dat geval is 2,26 toch veel fijner dan 2.0?
en de snellere SSD drive, zal daardoor ook meer tot zijn recht komen..toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:40

Kettrick

Rantmeister!

Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 14:41:
[...]

In dat geval is 2,26 toch veel fijner dan 2.0?
en de snellere SSD drive, zal daardoor ook meer tot zijn recht komen..toch?
Een 2.0 mini met een normale disk is prima in staat om 1080P content af te spelen, wat is dan de meerwaarde van een snellere CPU en/of disk ?

Gebruik dat geld dan voor bijvoorbeeld een Harmony One, om maar wat te noemen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ligt er maar aan wat voor 1080P content....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:40

Kettrick

Rantmeister!

lowfi schreef op zondag 13 september 2009 @ 15:15:
Ligt er maar aan wat voor 1080P content....
Mijn 1.83 mini speelt alles wat ik heb staan ( zo rond de 150 titels ) vlekkeloos af, allemaal "normale" mkv bluray/hdtv rips. Birdscene gaat bij mij wel minder ( of fubar, weet het niet eens meer ), maar ik ben nog geen film tegen gekomen die zulke zware scenes bevat. Een van de zwaarste scenes die ik tegen ben gekomen is de intro van the matrix revolutions, ook die loopt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat mijn iphone net zo goed is als een harmony..

Daarnaast is zo'n SSD schijf altijd nog later in te bouwen...

CPU (2,0/2,26) snelheid, is nu of nooit of in mijn volgende MacMini...de 2012 versie ofzo..

en dat van die 8GB ram,..ik denk dat dat wel bruut werkt in zo'n mini..mijn pro draait er ook heerlijk op...
en als ik eerst 2x2gb koop, en later 2x4...dan is dat wel zonde...van die 2x2..
(maar ik denk dat er nog weinig Nederlandse resultaten zijn van zo'n 8gb mini-config)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
[b][message=32569536,noline]
en als ik eerst 2x2gb koop, en later 2x4...dan is dat wel zonde...van die 2x2..
(maar ik denk dat er nog weinig Nederlandse resultaten zijn van zo'n 8gb mini-config)
Weet je wel wat 2 x 4gb kost? ;) zet dat nog eens naast je 1200 budget en kijk wat je overhoud voor de mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1200-1500 ofzo...

maar goed het kost inderdaad iets van 600 euro...
en zo'n ssd kost ook wel 350,- (120GB) afgezien van inbouwen

ik denk dat ik voorlopig maar ga, voor de macmini 4GB en 2,26 ghz, 120GB
en dan vlgd jaar als de prijzen minder zijn, ga ik hem wel keer upgraden...

als hd-server neem ik de TC 2gb (die gaat wel aan de kabel) het draadloze gebruik ik dan alleen voor mijn laptop als ik ga surfen...

aangevuld met remote (naast mijn iphone) wireless keyboard+muis en Apple Care..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
ErikRo schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 21:55:
Grappig altijd werd er geroepen onmogelijk en ineens kan het :)

Maar 4gb lijkt me meer dan genoeg. De prijs van 8gb is volgens mij ook vele malen meer dan 4gb.

Wel leuk dat het kan btw.
Omdat het destijds ook onmogelijk was. OWC en diverse anderen hebben het toen geprobeerd. De Mac mini was toen niet stabiel, laat staan dat het ding de hoeveelheid mem al wist te herkennen. Die EFI 1.2 update heeft als change verbeteringen qua geheugenmodules ("This update improves compatibility with the latest Apple memory kits on Mac mini computers."). Kennelijk is het sinds die EFI update wel mogelijk om meer dan 4 GB geheugen erin te proppen. Kanttekening: het is nog niet 100% dat het ook goed werkt, er zijn een paar mensen die er mee aan het testen zijn (zie ook het forum van 123macmini.com).
MaDLiVe schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 22:03:
[...]

Wegens een bug van die chipset heeft iedereen de limiet van het maximaal te gebruiken geheugen op 3 GB ingesteld. Je kunt er prima 4 GB (2x 2GB) in stoppen die hij ook als 4 GB zal zien maar waarvan hij maar maximaal 3 GB zal kunnen gebruiken.
Verwijderd schreef op zondag 13 september 2009 @ 01:57:

Je zult je eerst moeten afvragen of jij dermate veel geheugen nodig hebt en of je dermate veel I/O verkeer hebt wat een ssd en 8 GB aan geheugen rechtvaardigd. Beiden zijn vrij prijzige geintjes die tezamen al snel een 800~1000 euro bovenop de prijs van een Mac mini kunnen gooien (afhankelijk van wat je allemaal wil met die ssd). Zowel de ssd als die 8 GB aan geheugen zul je zelf ergens vandaan moeten halen en waarschijnlijk ook zelf moeten inbouwen tenzij je een APR kunt vinden die bereidt is om dat voor je te doen.

Die 120 GB schijf is aardig klein als je diverse dingen als je muziekcollectie, fotocollectie, programma's, etc. op je Mac mini wil hebben want dat kan allemaal niet zomaar op die TC. Ook is die schijf vrij langzaam en kun je het verschil met een 320 GB die een hogere datadichtheid heeft goed merken. Een ssd maakt het geheel al helemaal snel maar niet altijd in alle gevallen is dat ook echt merkbaar. Je zult wel I/O afhankelijke dingen moeten doen wil je er echt goed gebruik van maken en de winst merken. Denk hierbij aan iets als meerdere vm's tegelijk draaien (dat is waarom ik hier ssd's heb). Het zou zonde zijn als je veel geld spendeert aan zo'n ding en er dan achter komt dat je er toch niet zo erg veel van merkt. Beetje het idee van een Mac Pro kopen om alleen maar een beetje te kunnen internetten, muziek luisteren, mailen, etc. Ik denk niet dat je er echt superveel profijt van hebt met iets als Photoshop, Indesign, Sketch en Plex. Merken zul je het wel omdat het laden van die programma's stukken aangenamer gaat net als het inladen van grote bestanden. Verder hebben ze, denk ik, wat meer profijt van meer geheugen dan een ssd (als ik die ssd dan vergelijk met een 320 of 500 GB gewone schijf). De vraag is eerder of jij het risico durft te nemen om zo'n ding aan te schaffen met de kans dat je wellicht niet erg veel merkt :)

Edit: mocht je 4 GB willen met in het achterhoofd om ooit nog naar 8 GB te willen upgraden: je kunt ook gewoon 1 4GB geheugen module aanschaffen en die installeren. Op die manier spreidt je de kosten voor de 8 GB over een wat langere termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door ppl op 14-09-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op maandag 14 september 2009 @ 12:13:
[...]

Wegens een bug van die chipset heeft iedereen de limiet van het maximaal te gebruiken geheugen op 3 GB ingesteld. Je kunt er prima 4 GB (2x 2GB) in stoppen die hij ook als 4 GB zal zien maar waarvan hij maar maximaal 3 GB zal kunnen gebruiken.
dus van , ziet hij er ook maar 6?
[...]
Die 120 GB schijf is aardig klein als je diverse dingen als je muziekcollectie, fotocollectie, programma's, etc. op je Mac mini wil hebben want dat kan allemaal niet zomaar op die TC. Ook is die schijf vrij langzaam en kun je het verschil met een 320 GB die een hogere datadichtheid heeft goed merken.
ja, dat denk ik ook, dus ik moet toch investeren boven het instap model...lastig...
het gaat voornamelijk voor het spul wat ik direct gebruik vanaf de macmini
zoals software...itunes muziek collectie...en hd filmpjes (die zijn al snel 8g) die ik wil gaan kijken..de rest store ik allemaal op de TC
[...]
mocht je 4 GB willen met in het achterhoofd om ooit nog naar 8 GB te willen upgraden: je kunt ook gewoon 1 4GB geheugen module aanschaffen en die installeren. Op die manier spreidt je de kosten voor de 8 GB over een wat langere termijn.
Super..! Daar hou ik van! meedenkende mensen..

alleen zal apple of de APR deze niet gebruiken ook niet als ik het vraag..en wat zouden ze rekenen...2x2gb is 140,- extra...en een losse 4gb is iets van 300...of zouden ze de 1x1gb in mindering kunnen brengen...

Ik vraag me ook af, welke reseller zo'n operatie wil doen in omgeving rotterdam,.. ik had niet het idee dat Machouse's of iFactors daar bedreven in zijn...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een Apple Mac Mini 2.0Ghz 2007 model. Er zit nu 2x1GB geheugen in. Maar ik wil dit graag uitbreiden naar 4GB. Weet iemand welke er precies in kan/ werkt met de Mac mini?

Tevens zit ik er over te denken om mijn Harde Schijf uit te breiden naar een grotere. Er zit nu 120GB in. Weet iemand ook een leuke HD voor de Mac Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 14:13:
Hallo,

Ik heb een Apple Mac Mini 2.0Ghz 2007 model. Er zit nu 2x1GB geheugen in. Maar ik wil dit graag uitbreiden naar 4GB. Weet iemand welke er precies in kan/ werkt met de Mac mini?

Tevens zit ik er over te denken om mijn Harde Schijf uit te breiden naar een grotere. Er zit nu 120GB in. Weet iemand ook een leuke HD voor de Mac Mini?
Je kan er wel 2x2GB (4GB) in stoppen maar hij gebruikt maar 3GB, helaas.

Hardeschijf, hangt van je eisen af. Wil je een SSD, 5400rpm HDD of 7200rpm HDD?
Of misschien kan je even duidelijk maken wat je met je Mac Mini allemaal doet. Dan kunnen we met jouw kijken wat het beste voor jouw is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_el
Hallo,

Heb zelf deze http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=347735 erin gezet en een WD5000BEVT. Werkt prima alleen meteen na aankoop mini gedaan dus weet niet hoe veel het in snelheid uitmaakt met de 120gb en 1gb. En inderdaad pakt hij maar 3gb, al geeft hij wel 4gb aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Is het normaal dat als je met je zelf gekochte HD naar de winkel gaat om hem te laten inbouwen (kost wel iets) dat zij dan de 120GB houden?

Ik wilde hem zelf houden en in een kastje stoppen voor bv transport schijf.
Maar de winkel waar ik het vroeg zei de 120 te houden. De 2e winkel ben ik het vergeten te vragen.

Tweede vraag. Als zij een schijf inbouwen hoeven ze van mij niet OSX te installeren. Inbouwen is genoeg, scheelt tijd en geld. Maar kunnen zij dan wel al zien of de schijf functioneert naar behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

ErikRo schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:44:
Is het normaal dat als je met je zelf gekochte HD naar de winkel gaat om hem te laten inbouwen (kost wel iets) dat zij dan de 120GB houden?

Maar de winkel waar ik het vroeg zei de 120 te houden. De 2e winkel ben ik het vergeten te vragen.

Tweede vraag. Als zij een schijf inbouwen hoeven ze van mij niet OSX te installeren. Inbouwen is genoeg, scheelt tijd en geld. Maar kunnen zij dan wel al zien of de schijf functioneert naar behoren?
Volgens mij doet geen enkele Apple Store het; ik heb bij verschillende Stores gevraagd om een SSD in te bouwen, maar dat doet men niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Nee, eerder dat hij die officiële max van 4 GB dan aanhoudt. Je kunt er dan wel meer dan 4 GB inproppen aan geheugen, dat zal hij ook wel zien (je ziet het in "about this mac" enzo) maar hij doet er alleen niets mee.
ja, dat denk ik ook, dus ik moet toch investeren boven het instap model...lastig...
het gaat voornamelijk voor het spul wat ik direct gebruik vanaf de macmini
zoals software...itunes muziek collectie...en hd filmpjes (die zijn al snel 8g) die ik wil gaan kijken..de rest store ik allemaal op de TC
Die muziekcollectie is wel aardig handig om lokaal te hebben, software ook wel. Die hd filmpjes zou je weer prima op een netwerkschijf (op de TC) zetten net als met je documenten, etc. Je zult zelf even moeten neuzen wat je lokaal zou willen en kunnen hebben en wat niet. Als je dat weet kun je het simpelweg bij elkaar optellen en zien hoeveel het in beslag neemt, weet je ook meteen of 120 GB genoeg is of niet :) Overigens kun je prima het basis model nemen en die dan upgraden met een grotere harde schijf en meer geheugen. De meeste mensen doen dat ook (sommigen doen het inbouwen zelf, anderen laten het de APR doen).
alleen zal apple of de APR deze niet gebruiken ook niet als ik het vraag..en wat zouden ze rekenen...2x2gb is 140,- extra...en een losse 4gb is iets van 300...of zouden ze de 1x1gb in mindering kunnen brengen...

Ik vraag me ook af, welke reseller zo'n operatie wil doen in omgeving rotterdam,.. ik had niet het idee dat Machouse's of iFactors daar bedreven in zijn...
Ik heb geen idee wat die zullen doen en wat men gaat rekenen voor dingen als schijf, geheugen en het inbouwen. Daarvoor zul je even rond moeten bellen bij de winkels in de buurt. Gelukkig hebben ze een locator waar je makkelijk de dichtstbijzijnde APR's kunt spotten: http://www.apple.com/nl/buy/locator/

Nog een kleine huishoudelijke mededeling, zou je je reply nog even willen reviseren en de juiste quote tags willen plaatsen want het is nu niet echt duidelijk wat mijn stukjes zijn en wat jouw reply daar op is. Alvast bedankt en succes trouwens.
Hallo,

Er gaat ddr2 sodimm in en je hebt 2 sloten dus je kunt er 2x 2GB in stoppen waarbij er (zoals gezegd) maar max 3 GB daadwerkelijk gebruikt kan en zal worden. Qua merk maakt het allemaal niet veel uit maar pas wel een beetje op met Kingston aangezien daar een aantal types niet lekker werken in bepaalde Macs. Je kunt shoppen bij de lokale APR, iets als 4launch.nl (een gewone computerwinkel dus) of macstuff.nl (een online winkel specifiek voor Macs).
Mja, er zijn heel veel leuke hdd's :) De Mac mini doet 2,5" sata drives die je normaliter ook in een laptop stopt en dus niet hoger dan 9,5mm mag zijn. Zolang je je daar maar aan houdt is er niks aan de hand (je moet overigens daarna wel de boel opnieuw installeren of iets van een backup terugzetten van bijv. Time Machine of CarbonCopyCloner maar dat spreekt voor zich).
zAo schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:56:
[...]

Volgens mij doet geen enkele Apple Store het; ik heb bij verschillende Stores gevraagd om een SSD in te bouwen, maar dat doet men niet helaas.
Dat heeft ook vaak te maken met waar je de Mac mini hebt gekocht. Als je de boel bij de APR koopt net als het geheugen en je ze daarna vraagt om dat geheugen incl. je eigen hdd in het ding willen zetten dan willen ze vaak niet moeilijk doen. Ze lopen wat harder voor hun eigen klanten zeg maar. Sommigen willen er ook wel eens gewoon wat geld voor vragen (euro of 50 ofzo). Laat ze anders gewoon eens een offerte samenstelling met de config die je zou willen en daarbij de optie om de door jou geleverde hdd of ssd erbij in te laten bouwen (als ze het geheugen gaan upgraden moet het ding toch al open).

[ Voor 10% gewijzigd door ppl op 14-09-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

ErikRo schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:44:

Toen ik naar MacMe ging kreeg ik gewoon de 120GB schijf terug bij het inbouwen van mijn 500GB. Het is immers je eigendom want je hebt er voor betaald.
Zelfde met mijn geheugen upgrade van 1x1GB naar 2x2GB. Kreeg het originele geheugen reepje gewoon mee.

Ze hebben bij mij ook niet OS-X geïnstalleerd. En dus hoefde ik geen installatie kosten te betalen (lucky me). Nog hoefden ze de data over te zetten.
Toch werkt mijn schijf naar behoren. En ik denk dat ze hier wel apps voor hebben. Je kan met de applicatie dvd die je bij de mini krijgt ook wat diag tools starten. Nog nooit gebruikt overigens dus weet niet of het de HDD ook controleert.

Wat MacMe betreft. Het is niet alleen een Apple Premium Reseller oftewel APR. Maar ook (wat voor upgrades belangerijk is) Authorized Service Provider. Met andere woorden, ze mogen dus in naam van Apple computers repareren/upgraden. En dan houd je dus garantie.
Dus je moet even kijken of jouw shop ook ASP is, want dan weet je zeker dat de technische dienst alle kennis in huis heeft om jouw Mac goed en met respect te behandelen. En ook dat men controleerd dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:35:
[...]

Nee, eerder dat hij die officiële max van 4 GB dan aanhoudt. Je kunt er dan wel meer dan 4 GB inproppen aan geheugen, dat zal hij ook wel zien (je ziet het in "about this mac" enzo) maar hij doet er alleen niets mee.
?? dus als ik er 8GB in doe, gebruik hij er maar 4GB??

en als ik er 4GB in doe, gebruikt hij er maar 3GB? toch

ps. ik hoor niemand over de 2,26 Ghz... (heeft iemand een snelheidstest?)
is deze niet gewild...(10% meer vermogen...25% meer geld)

en Apple Care, voor de mini....heeft iemand dat gedaan,
ik was ergens tegen gekomen, dat het nogal veel geld was ten opzichte van een mac mini...

169,- incl auto-enroll (wat is dat dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:21

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:06:
[...]

ik was ergens tegen gekomen, dat het nogal veel geld was ten opzichte van een mac mini...

volgens mij 'kan' de mini officieel maar een max van 4GB adresseren, toch?
ik heb wel apple care bij m'n mini (2.0 Ghz) gekocht. dat kostte me rond de 140,- vanwege studentenkorting, maar ik heb 't nog niet nodig gehad. wel heb ik het geheugen geüpgrade naar 4GB bij een APR.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Die 120 GB schijf is aardig klein als je diverse dingen als je muziekcollectie, fotocollectie, programma's, etc. op je Mac mini wil hebben want dat kan allemaal niet zomaar op die TC. Ook is die schijf vrij langzaam en kun je het verschil met een 320 GB die een hogere datadichtheid heeft goed merken.
de 320GB heeft een hogere datadichtheid...?
hoe wordt dat aangegeven, ik kom dat nergens tegen..

ze zijn toch beide 5400....
is 7200 niet meer van deze tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RoeLz schreef op zondag 13 september 2009 @ 15:27:
[...]

Mijn 1.83 mini speelt alles wat ik heb staan ( zo rond de 150 titels ) vlekkeloos af, allemaal "normale" mkv bluray/hdtv rips. Birdscene gaat bij mij wel minder ( of fubar, weet het niet eens meer ), maar ik ben nog geen film tegen gekomen die zulke zware scenes bevat. Een van de zwaarste scenes die ik tegen ben gekomen is de intro van the matrix revolutions, ook die loopt prima.
Hoeveel geheugen heb je erin zitten? Ik zit namelijk te denken aan de instap mini met 2gb. Wil wel dat al die zooi van Planet Earth in 1080p mkv gewoon goed afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mijn 2009-mini heeft 4 GB (2 reepjes Corsair voor 31 euro per stuk); ActivityMonitor geeft aan: Used 1.65 GB, Free 2.10 GB. Dus hij "ziet" blijkbaar 3.75 GB. I.i.g. meer dan 3.

2.26 ipv 2.0 GHz is zinloos, daar merk je niets van. Koop voor dat geld (140 euro) plus een paar tientjes extra liever een SSD erbij Heb er zelf een X25 Postville ingeplamuurd - fantastisch ding! Mini is nu nog stiller dan ie al was en bloedsnel. De 120 GB die ik eruit gehaald heb, zit in een USB-dock tbv Time Machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 07:12:
[...]

Mijn 2009-mini heeft 4 GB (2 reepjes Corsair voor 31 euro per stuk); ActivityMonitor geeft aan: Used 1.65 GB, Free 2.10 GB. Dus hij "ziet" blijkbaar 3.75 GB. I.i.g. meer dan 3.

2.26 ipv 2.0 GHz is zinloos, daar merk je niets van. Koop voor dat geld (140 euro) plus een paar tientjes extra liever een SSD erbij Heb er zelf een X25 Postville ingeplamuurd - fantastisch ding! Mini is nu nog stiller dan ie al was en bloedsnel. De 120 GB die ik eruit gehaald heb, zit in een USB-dock tbv Time Machine.
Dat jouw Mini "maar" 3,75 GB ziet ipv 4 GB is omdat de videokaart er 256MB af snoept. Het is dus niet zoals bij bv een 32bits WIndowsversie dat hij maximaal maar 3,75 GB kan gebruiken. Als jij er 8 GB geheugen in zet ziet de Mini 7,75GB (wederom weer het maximale minus 256 MB voor de videokaart).

Een SSD zorgt inderdaad voor veel meer snelheidswinst dan die 0,26 Ghz extra CPU-power. Ik heb zelf een Super Talent Ultradrive ME 120GB in mijn Mini zitten, waardoor mijn Mini veel sneller is dan de iMac's (2,66 Ghz, 2GB, 320 GB, Nvidia 9400M) op mijn werk. En dat ondanks dat de iMacs een snellere processor hebben (en in vergelijking met een normale Mac Mini ook een snellere harde schijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke bedankt, dat zijn vele positieve woorden over de SSD's?
(op youtube staan ook erg goede benchmark filmpjes van de SSD's, maar de prijzen zijn giga)

Maar zou het niet zo zijn, als ik voorlopig de 8GB ram en SSD (ik wil minimaal 120GB intern,
maar liever 250) achterwege laat
(omdat deze nu erg nieuw en erg duur zijn) en dat ik die ik volgend jaar in zet...
voor waarschijnlijk de helft..

en dat ik dan nu al wel voor de 2,26GB gaat..

en Apple Care, heeft iedereen dat? of niemand, het is behoorlijk aan de prijs..25% van de nw waarde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 08:47:
Oke bedankt, dat zijn vele positieve woorden over de SSD's?
(op youtube staan ook erg goede benchmark filmpjes van de SSD's, maar de prijzen zijn giga)

Maar zou het niet zo zijn, als ik voorlopig de 8GB ram en SSD (ik wil minimaal 120GB intern,
maar liever 250) achterwege laat
(omdat deze nu erg nieuw en erg duur zijn) en dat ik die ik volgend jaar in zet...
voor waarschijnlijk de helft..

en dat ik dan nu al wel voor de 2,26GB gaat..

en Apple Care, heeft iedereen dat? of niemand, het is behoorlijk aan de prijs..25% van de nw waarde..
Tja, lastige afweging. Alle hardware wordt snel goedkoper, maar SSD's gaan wel erg snel omlaag in prijs. Ik vind het performanceverschil zo groot dat ik liever nu 150 euro meer betaal en een jaar langer plezier heb van de SSD, dan een jaar wacht en €150 bespaar. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke afweging. Ik heb ook een witte Macbook (2 Ghz, 2GB, 320 GB HDD), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die weinig meer gebruik, omdat mijn Mini zo veel sneller is door de SSD.

Zelf heb ik wel AppleCare aangeschaft, omdat ik ook freelance werk en het daardoor bedrijfsmatig kan aftrekken en dus weinig kost. Tevens krijg in onderwijskorting, waardoor het ook weer goedkoper is. Een PC/Mac moet volgens de belastingdienst in 5 jaar afgeschreven worden en dan is het wel fijn als je 3 jaar garantie hebt. Bij mijn Macbook heb ik ook AppleCare genomen en die heb ik al weer terug verdiend door een nieuwe accu en een nieuwe oplader die ik binnen garantie heb gekrijgen.

Er is dit topic op GoT over AppleCare (voor de Macbook) die via Ebay wordt aangeschaft. Dat is aanzienlijk goedkoper. Kijk daar eens na. Ik heb dat niet gedaan, omdat je dan geen aankoopbon krijgt, waardoor ik het niet van de belasting kan aftrekken en daardoor was voor mij het financiële voordeel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuukNouwen schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:16:
[...]

Zelf heb ik wel AppleCare aangeschaft, omdat ik ook freelance werk en het daardoor bedrijfsmatig kan aftrekken en dus weinig kost.
Ik zit in hetzelfde schuitje...kan je over een Apple Care meer afschrijven dan over de Mini zelf...of precies hetzelfde dan...?

Bedankt voor je SSD bevindingen...ik ga toch eens surfen naar zo'n schijf (moet wel minimaal 200GB zijn) en iemand die hem wil inbouwen...waar heb jij dat laten doen, en tegen welke prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:46:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje...kan je over een Apple Care meer afschrijven dan over de Mini zelf...of precies hetzelfde dan...?

Bedankt voor je SSD bevindingen...ik ga toch eens surfen naar zo'n schijf (moet wel minimaal 200GB zijn) en iemand die hem wil inbouwen...waar heb jij dat laten doen, en tegen welke prijs?
In principe kan je beide helemaal afschrijven. Echter de Mini in 5 jaar en als je de AppleCare op dezelfde factuur hebt staan ook in 5 jaar. Ik heb daarom de AppleCare op een aparte factuur laten zetten, zodat ik deze hetzelfde jaar nog geheel kan aftrekken. Uiteindelijk maakt het voor het bedrag dat je kan aftrekken niet uit, alleen nu kan het dus gedeeltelijk in 1 jaar en niet in 5 jaar.

>200GB SSD's zijn nog extreem duur. Ik heb een 120GB SSD gekocht voor OS X en de programma's, terwijl mijn data op een externe drive staat. Die laatste is aangesloten via FW800 en daarmee behoorlijk snel. Dat is een veel goedkopere oplossing dan een >200GB SSD

Elke Apple Premium Reseller kan een SSD inbouwen. Een gewone computerzaak (of jezelf) kan dat misschien ook, maar dan vervalt de garantie. Het inbouwen van de SSD en het geheugen kostte mij €15 bij AM Bridge in Sittard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuukNouwen schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:42:
[...]
>200GB SSD's zijn nog extreem duur. Ik heb een 120GB SSD gekocht voor OS X en de programma's, terwijl mijn data op een externe drive staat. Die laatste is aangesloten via FW800 en daarmee behoorlijk snel. Dat is een veel goedkopere oplossing dan een >200GB SSD
Daar heb je een puntje, ik wil gaan werken met een TC van 2TB die bekabeld aan de Macmini zit...(het draadloze van de TC ga ik gebruiken voor een laptop)

Dus op de interne harde schijf komen alleen de OS-X en de programma's...

Kan het kwaad qua snelheid als ik de volgende dingen op de TC zet:

-Itunes muziek map

-Downloadmap voor films (ookHD, en kan ik die dan vanaf deze schijf bekijken,
of moet ik ze even copieren naar de SSD als ik ze ga bekijken)

-Alle Indesign / Sketchup / Photoshop documenten

- Al mijn fotos

Of zijn er dingen die ik beter op de interne HD kan bewaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 09:31
Heb mijn mini (doet dienst als HTPC) nu aangesloten met een dvi -> hdmi kabel, maar het signaal is volgens mij niet 100%. Het beeld flikkert een beetje wat vooral te zien is bij grote witte vlakken.

Nu er mini displayport -> hdmi kabels zijn vraag ik mij af of die verbinding van een betere kwaliteit is? Iemand hier die er ervaring mee heeft?

iMac i7, 8GB | MacMini (2,0-GHz/4GB) | Playstation3 | Wii | Panasonic 42pz85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 12:10:
[...]

Daar heb je een puntje, ik wil gaan werken met een TC van 2TB die bekabeld aan de Macmini zit...(het draadloze van de TC ga ik gebruiken voor een laptop)

Dus op de interne harde schijf komen alleen de OS-X en de programma's...

Kan het kwaad qua snelheid als ik de volgende dingen op de TC zet:

-Itunes muziek map

-Downloadmap voor films (ookHD, en kan ik die dan vanaf deze schijf bekijken,
of moet ik ze even copieren naar de SSD als ik ze ga bekijken)

-Alle Indesign / Sketchup / Photoshop documenten

- Al mijn fotos

Of zijn er dingen die ik beter op de interne HD kan bewaren...
Hou er rekening mij dat een TC niet erg snel is (6 -13 MB/s) en misschien niet zo geschikt als backup.Misschien kun je jouw Indesign / Sketchup / Photoshop documenten of een selectie ervan beter op de SSD bewaren. Maar je kunt het ook gewoon uitproberen en als het te langzaam is nog altijd een externe HDD kopen.

Je foto's kun je gewoon op de TC zetten, maar volgens mij staat iPhoto niet toe om de iPhoto-library op een andere schijf te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuukNouwen schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 12:54:
[...]

Hou er rekening mij dat een TC niet erg snel is (6 -13 MB/s) en misschien niet zo geschikt als backup.Misschien kun je jouw Indesign / Sketchup / Photoshop documenten of een selectie ervan beter op de SSD bewaren. Maar je kunt het ook gewoon uitproberen en als het te langzaam is nog altijd een externe HDD kopen.

Je foto's kun je gewoon op de TC zetten, maar volgens mij staat iPhoto niet toe om de iPhoto-library op een andere schijf te zetten.
TC niet snel (ik zag dat hij wel 7200rpm was)..
ook niet als hij bekabeld (ethernet) is aangesloten..

De server (of de TC) moet in de meterkast komen via ethernet...
Kan ik anders beter een Airport kopen, met daaraan een firewire of USB schijf? (deze komen dan ook in de meterkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 22:20
LuukNouwen schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 12:54:
[...]

Correctie, dit is wel mogelijk :). Wellicht dat je de library niet in zijn geheel kan kopiëren maar wanneer je de library uitpakt, in zijn geheel naar een nieuwe map op de TC plaats en vervolgens met de alt-toets ingehouden iPhoto opstart en de map op je TC selecteert maakt iPhoto er vanzelf weer een nieuwe library van :)

Ikzelf heb mijn iPhoto library en iTunes library beide op mijn TC staan en maak er wireless verbinding mee. Daarnaast stream ik al mijn films van de TC. Snelheid ligt bij mij max op 8MB p/s.

[ Voor 14% gewijzigd door vacuumcleaner op 15-09-2009 14:03 ]

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:11:
[...]

TC niet snel (ik zag dat hij wel 7200rpm was)..
ook niet als hij bekabeld (ethernet) is aangesloten..

De server (of de TC) moet in de meterkast komen via ethernet...
Kan ik anders beter een Airport kopen, met daaraan een firewire of USB schijf? (deze komen dan ook in de meterkast)
De CPU/Chipset is een TC is niet erg snel, vandaar dat de snelheid niet hoger is, ondanks de gigabit-aansluiting en de 7200 toeren HDD. Dit is overigens een "probleem" bij veel NASsen/routers met HDD-aansluiting. Afgelopen jaar zijn er enkele modellen uitgekomen die hogere snelheden halen van rond de 50 MB/s, zoals de Synology DS409 of de QNAP TS419P.
vacuumcleaner schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:58:
[...]

Correctie, dit is wel mogelijk :). Wellicht dat je de library niet in zijn geheel kan kopiëren maar wanneer je de library uitpakt, in zijn geheel naar een nieuwe map op de TC plaats en vervolgens met de alt-toets ingehouden iPhoto opstart en de map op je TC selecteert maakt iPhoto er vanzelf weer een nieuwe library van :)

Ikzelf heb mijn iPhoto library en iTunes library beide op mijn TC staan en maak er wireless verbinding mee. Daarnaast stream ik al mijn films van de TC. Snelheid ligt bij mij max op 8MB p/s.
Dat ga ik eens proberen. Ik vind het een beetje zonde om >10GB aan foto's op mijn SSD te hebben staan.

[ Voor 32% gewijzigd door L.N. op 15-09-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Daarnaast stream ik al mijn films van de TC. Snelheid ligt bij mij max op 8MB p/s.
Met streamen bedoel je draadloos door de lucht 8MB p/s

maar als de TC aan de ethernet kabel zit moet dat toch wel sneller zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:52:
[...]

Met streamen bedoel je draadloos door de lucht 8MB p/s

maar als de TC aan de ethernet kabel zit moet dat toch wel sneller zijn?
Nee, omdat de TC niet genoeg processorkracht heeft om hogere snelheden aan te kunnen. Zie mijn vorige bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuukNouwen schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:55:
[...]

Nee, omdat de TC niet genoeg processorkracht heeft om hogere snelheden aan te kunnen. Zie mijn vorige bericht.
Dus eigenlijk is de TC dan niet zo bijzonder en is een ethernet schijf dan beter/sneller
(afgezien van z'n backup functie...maar dat is voor mij toch niet zo heel belangrijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
[...]

Nee, dat heb je verkeerd. De oude Mac mini's (dus die uit 2007 en 2008) hebben een bepaalde chipset van Intel aan boord die een bug bevat qua geheugenadressering. Daardoor hebben fabrikanten waaronder Apple een restrictie ingesteld op die machines zodat er nooit meer dan 3 GB aan geheugen gebruikt zal worden zodat het probleem van die chipset nooit zal ontstaan. Heb je zo'n Mac mini dan geldt dat als je er 4 GB in stopt er maar 3 GB gebruikt wordt.

De Mac mini's uit 2009 maken gebruik van een compleet andere chipset van een compleet andere fabrikant (Nvidia). Deze chipset zou volgens Nvidia maximaal 8 GB aan kunnen maar dat is door Apple op de Mac mini kennelijk gelimiteerd tot 4 GB. Waarom weten we niet exact, wellicht heeft het te maken met de doelgroep van de Mac mini (stukje productspreiding aka marketing). Er is laatst een nieuwe EFI versie uitgekomen (EFI1.2 dus) en kennelijk is die limiet van 4 GB voor de Mac mini's uit 2009 ineens weg. De Mac zal die 8 GB ook zonder problemen zien maar de vraag is of het die 8 GB ook kan gebruiken en dat dit niet toch nog beperkt blijkt te zijn tot 4 GB. Er is nog niemand die dat heeft getest dus we weten gewoonweg niet zeker of je ook echt 8 GB kunt gebruiken. Kortweg: mik je 4 GB in de Mac mini 2009 dan pakt hij die 4 GB, gooi je er meer in dan is het een groot vraagteken wat het ding er mee doet.
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 22:37:
[...]

de 320GB heeft een hogere datadichtheid...?
hoe wordt dat aangegeven, ik kom dat nergens tegen..
Dat heeft te maken met de constructie van een harde schijf. In zo'n schijf zitten zo 1 a 2 platters waarbij platters de schijfjes zijn waar je data op komt te staan. Als je een 120 GB schijf met 1 platter hebt dan past daar 120 GB aan data op. Als je een 320 GB harde schijf hebt met ook maar 1 platter dan moet daar ineens 320 GB ipv 120 GB op. Dan geldt er hetzelfde als bij een auto of een bus: het voertuig blijft hetzelfde qua afmetingen en inhoud maar de hoeveelheid mensen die je erin kwijt moet is anders. Als je 20 man in een bus kwijt moet dan heb je nog overal ruimte, moet je er 60 in kwijt dan wordt het proppen. Dat is wat datadichtheid is (in a nutshell).
ze zijn toch beide 5400....
is 7200 niet meer van deze tijd..
Dat komt omdat bij laptopschijfjes dat niet echt grote verschillen met zich meebrengt als er al verschillen zijn. Zo'n 5400 rpm is door de veel kleinere omvang van zo'n schijfje heel wat rapper dan de 5400 rpm bij de grotere desktop harde schijven. Men heeft dan ook als vuistregel dat 5400 rpm bij een 2,5" laptop schijfje ongeveer gelijk staat met 7200 rpm bij een 3,5" desktop harde schijf. In het geval van die laptopschijfjes heb je gewoon heel veel data op een veel kleinere plek staan waardoor data sneller voorbij komt. Daardoor is iets met een hogere datadichtheid sneller t.o.v. iets met een lagere datadichtheid. Voor snelheid zijn er dus eigenlijk 2 zaken die van belang zijn: aantal toeren per minuut (rpm) en de datadichtheid (simpel gezegd want er spelen meer zaken).
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:46:
Dan zou ik eens naar schijven van 250 of 256 GB met een Indilinx controller kijken (OCZ Vertex of eentje van Super Talent). Deze zijn qua snelheid aardig op lijn met de Intel X25-m (op dit moment de beste en snelste ssd voor gewoon desktopgebruik) en bieden itt de Intels wel formaten groter dan 160 GB (250/256GB dus). Je kunt ook Samsung schijfjes nemen maar dan zit je met een tragere controller. Eentje met een Jmicron kon je wegens veel problemen maar beter vermijden.
[...]

Die toets heet officieel option/alt en in de documentatie komt hij veelal voor als option. Zoals je zelf al aangeeft kun je prima de gehele library verhuizen (zeker met iPhoto 09 omdat het dan eruit ziet als een bestand). Met option klik op iPhoto om het te starten kun je 'm vertellen welke library hij moet gebruiken. iPhoto zal dan altijd met de laatst opgegeven library starten. Datzelfde kun je ook doen met iTunes alleen is het daar wat lastiger om de library te verplaatsen (das geen simpel bestandje maar los bestand en wat mappen). Don McAllister heeft voor screencastsonline.com er een screencast over gemaakt: SCO0211 - Managing Multiple Macs - Part 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Poehee wat een info, mijn apple-kennis groeit met de seconde!

Heb je ook geen antwoord op het Time Capsule verhaal..

Ik twijfel hieraan omdat iedereen zegt dat hij langzaam is...(zou apple hem dan introduceren?)

Ik wil hem via ethernet vastkoppelen, dus dan heb ik geen snelheid verlies...maar is hij dan nog steeds langzamer dan een andere ethernet-schijf?

Voor het wireless signaal zou ik dan een Airport nemen...

Dus of een ethernet-schijf met Airport of een Time Capsule 2TB....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 16:30:

Dus of een ethernet-schijf met Airport of een Time Capsule 2TB....
Dat maakt geen verschil in snelheid. Een Time Capsule is een Airport Extreme met een ingebouwde harde schijf. Beide halen ongeveer dezelfde snelheden. Het maakt hierbij niet uit of je wireless of met draad werkt, aangezien de processorkracht de snelheid omlaag haalt.

Zou je sneller willen, dan zou je een Airport Extreme moeten nemen met een losse goede NAS (de meeste NASsen zijn niet zo snel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuukNouwen schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 16:57:
[...]

de processorkracht de snelheid omlaag haalt.

Zou je sneller willen, dan zou je een Airport Extreme moeten nemen met een losse goede NAS (de meeste NASsen zijn niet zo snel).
En hoe zou ik dat kunnen vinden, de snelheid van een ethernet harde schijf (NAS) hoe wordt dat omschreven..
de toeren is belangrijk..en dan de processorkracht...staat dat ook in Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Laatst online: 13-09 13:33
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 17:12:
[...]

En hoe zou ik dat kunnen vinden, de snelheid van een ethernet harde schijf (NAS) hoe wordt dat omschreven..
de toeren is belangrijk..en dan de processorkracht...staat dat ook in Ghz?
Tja, NAS'en zijn in er in heel veel smaken met allemaal verschillende specs. Zegt lang niet alles en daarom is het zeker aan te raden om reviews te lezen zoals op Smallnetbuilder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
LuukNouwen schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 16:57:
[...]

Dat maakt geen verschil in snelheid. Een Time Capsule is een Airport Extreme met een ingebouwde harde schijf. Beide halen ongeveer dezelfde snelheden. Het maakt hierbij niet uit of je wireless of met draad werkt, aangezien de processorkracht de snelheid omlaag haalt.

Er zit wel een klein verschil tussen die 2. Bij een TC heb je een ingebouwde harde schijf welke volgens mij wel gewoon via sata gaat. Bij de Airport Extreme gaat dat via usb omdat dat de enige manier is om er een harde schijf op aan te sluiten. Interne sata vs usb is toch wel een aardig verschil in snelheid. Ik vraag me alleen af of je dat ook echt gaat merken gezien de algehele verwerkingssnelheid van de 2 apparaten. Ik heb alleen geen ervaring met beide apparaten dus erg veel kan ik er ook niet over zeggen. Zo'n NAS is natuurlijk ook een aardige optie maar dan ontbreekt vaak het wireless gedeelte, de router mogelijkheden maar ook de mogelijkheid om het ding voor de Time Machine backup te gebruiken die allemaal in 1 kastje zijn geherbergd. Juist net de features waarvoor je juist zo'n Airport Extreme of Time Capsule in de eerste plaats zou aanschaffen. De aanschafskosten worden hiermee waarschijnlijk ook wat hoger omdat je nu zo'n Airport Extreme moet aanschaffen plus zo'n NAS. Wellicht vindt je meer info in de betreffende topics:
- [Airport Extreme N] Ervaringen & Discussie
- Primair base station: Airport Extreme of Time Capsule
- Time Capsule: Discussie en Ervaringen

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 15-09-2009 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
ppl schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 19:28:
[...]

Er zit wel een klein verschil tussen die 2. Bij een TC heb je een ingebouwde harde schijf welke volgens mij wel gewoon via sata gaat. Bij de Airport Extreme gaat dat via usb omdat dat de enige manier is om er een harde schijf op aan te sluiten. Interne sata vs usb is toch wel een aardig verschil in snelheid. Ik vraag me alleen af of je dat ook echt gaat merken gezien de algehele verwerkingssnelheid van de 2 apparaten. Ik heb alleen geen ervaring met beide apparaten dus erg veel kan ik er ook niet over zeggen. Zo'n NAS is natuurlijk ook een aardige optie maar dan ontbreekt vaak het wireless gedeelte, de router mogelijkheden maar ook de mogelijkheid om het ding voor de Time Machine backup te gebruiken die allemaal in 1 kastje zijn geherbergd. Juist net de features waarvoor je juist zo'n Airport Extreme of Time Capsule in de eerste plaats zou aanschaffen. De aanschafskosten worden hiermee waarschijnlijk ook wat hoger omdat je nu zo'n Airport Extreme moet aanschaffen plus zo'n NAS. Wellicht vindt je meer info in de betreffende topics:
- [Airport Extreme N] Ervaringen & Discussie
- Primair base station: Airport Extreme of Time Capsule
- Time Capsule: Discussie en Ervaringen
Je hebt gelijk dat er wel verschillen tussen beide zitten, echter blijft dat beide een lage doorvoer snelheid hebben. Een aparte NAS (in combinatie met een Airport Extreme) kan dan een duidelijke snelheidswinst geven. Echter zijn snelle NASsen behoorlijk prijzig en je verliest de voordelen van een alles-in-een- oplossing. Een externe FW-HDD is dan een stuk goedkoper en waarschijnlijk ook sneller.

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
* addictive meldt zich. Heb sinds vandaag naast mijn macbook ook een mac mini. Met 4GB geheugen, nu alleen dus nog opzoek naar een SSD :)

[ Voor 7% gewijzigd door addictive op 16-09-2009 23:32 ]

• L.N.
  • Nu online
addictive schreef op woensdag 16 september 2009 @ 23:28:
* addictive meldt zich. Heb sinds vandaag naast mijn macbook ook een mac mini. Met 4GB geheugen, nu alleen dus nog opzoek naar een SSD :)
Kijk ook eens bij webshops bij onze oosterburen. Daar hebben ze niet alleen meer keus, maar voor wat minder gangbare modellen zijn ze vaak aanzienlijk goedkoper. Mijn Super Talent ME 120GB was daar €50 goedkoper (incl. porto) dan in Nederland. Deze Duitse prijsvergelijker is een goed begin. Ga niet direct voor de meest bekende SSD. Zo is mijn Super Talent sneller en goedkoper dan de OCZ Vertex met dezelfde controller.

Let er wel op dat OS X alle programma's, OS X zelf en bepaalde data standaard op dezelfde disk wil hebben. Hierdoor loopt de SSD als snel vol als je een kleine SSD neemt. Ik zou zelf geen SSD van minder dan 120GB nemen. Misschien dat voor sommigen 60 GB ook wel genoeg is, maar niet voor mij.

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48
LuukNouwen schreef op donderdag 17 september 2009 @ 08:54:
[...]

Kijk ook eens bij webshops bij onze oosterburen. Daar hebben ze niet alleen meer keus, maar voor wat minder gangbare modellen zijn ze vaak aanzienlijk goedkoper. Mijn Super Talent ME 120GB was daar €50 goedkoper (incl. porto) dan in Nederland. Deze Duitse prijsvergelijker is een goed begin. Ga niet direct voor de meest bekende SSD. Zo is mijn Super Talent sneller en goedkoper dan de OCZ Vertex met dezelfde controller.

Let er wel op dat OS X alle programma's, OS X zelf en bepaalde data standaard op dezelfde disk wil hebben. Hierdoor loopt de SSD als snel vol als je een kleine SSD neemt. Ik zou zelf geen SSD van minder dan 120GB nemen. Misschien dat voor sommigen 60 GB ook wel genoeg is, maar niet voor mij.
Goede tip, dankjewel! Ik zat zelf ook al naar 120GB te kijken. Misschien toch maar eventjes wachten, dan zullen de SSD's met een grotere opslagcapaciteit in prijs zakken.

Van de andere kant kun je dan natuurlijk wel blijven wachten ;)

• ppl
  • Niet online
LuukNouwen schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:43:
[...]

Je hebt gelijk dat er wel verschillen tussen beide zitten, echter blijft dat beide een lage doorvoer snelheid hebben. Een aparte NAS (in combinatie met een Airport Extreme) kan dan een duidelijke snelheidswinst geven. Echter zijn snelle NASsen behoorlijk prijzig en je verliest de voordelen van een alles-in-een- oplossing. Een externe FW-HDD is dan een stuk goedkoper en waarschijnlijk ook sneller.
Klopt maar dat is dan ook de keuze die je moet maken: centraal beschikbaar maar langzaamste optie vs. snelste optie maar niet centraal beschikbaar. Overigens is iets als snelheid in deze ook maar erg betrekkelijk, wat heet nou langzaam? Als het ding zonder horten en stoten je video kan streamen over het netwerk dan kan het wel langzamer zijn dan zo'n firewire disk maar is het vaak wel snel genoeg. Maar goed, die keuze moet men zelf maar maken :)
addictive schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:38:

Goede tip, dankjewel! Ik zat zelf ook al naar 120GB te kijken. Misschien toch maar eventjes wachten, dan zullen de SSD's met een grotere opslagcapaciteit in prijs zakken.

Van de andere kant kun je dan natuurlijk wel blijven wachten ;)
Dat zou ik niet doen aangezien op dit moment die prijzen nou niet bepaald zakken. Het is allemaal aardig hetzelfde gebleven met een paar prijsverlagingen. Ik denk dat we pas volgend jaar weer nieuwe interessante prijsverlagingen gaan zien en dat het nog wel even een tijdje duurt voor de ssd markt echt interessant wordt. Er op wachten is dus iets wat een aardige tijd gaat duren, zou ik niet doen. Als je toch rond die 120 GB wil blijven hangen zou ik ook vooral eens kijken naar de Intel X25-m 160 GB Postville (de G2 versie). Deze is goedkoper dan de oude versie en volgens mij ook goedkoper dan de OCZ Vertex/Super Talent. Handige topics omtrent ssd's zijn wel: Het Ssd-verkrijgbaarheid Topic en Het grote SSD topic ~ Deel 5 In laatst genoemde vindt je de nodige benchmarks en ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuukNouwen schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:42:
[...]

In principe kan je beide helemaal afschrijven. Echter de Mini in 5 jaar en als je de AppleCare op dezelfde factuur hebt staan ook in 5 jaar. Ik heb daarom de AppleCare op een aparte factuur laten zetten, zodat ik deze hetzelfde jaar nog geheel kan aftrekken. Uiteindelijk maakt het voor het bedrag dat je kan aftrekken niet uit, alleen nu kan het dus gedeeltelijk in 1 jaar en niet in 5 jaar.
Nog een aanvulling: Voor investeringen die worden gedaan in 2009 en 2010 kan versneld worden afgeschreven (cirsismaatregel). Zie http://www.kvk.nl/belasti...lekeurigeafschrijving.asp en http://www.belastingdiens...vesteren-07.html#P77_9995
Je moet nog steeds rekening houden met een restwaarde waardoor 100% afschrijven doorgaans niet kan.

Voor investeringen tot 450 euro geldt overigens dat deze altijd volledig afgeschreven kunnen worden in het jaar van aanschaf (zoals in dit geval de Apple Care welke m.i. overigens volstrekte geldverspilling is in verband met de in de wet opgenomen conformiteitseis).

Tot slot geldt voor startende ondernemers in bepaalde gevallen dat willekeurig mag worden afgeschreven. Zie http://www.belastingdiens...vesteren-06.html#P58_7431

Let op: ben je freelancer en doe je aangifte inkomstenbelasting als particulier (m.a.w. de freelance-inkomsten zijn niet je hoofdinkomen)? Dan geldt bovenstaande naar het zich laat aanzien niet (http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_27-09-2009) en moet je afschrijven volgens de normale regels (uitgaven tot 450 euro ineens en boven de 450 euro in 5 jaar).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2009 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ga ik voldoende hebben aan het instapmodel (1 GB) als ik een Mac Mini ga inzetten als webserver/mediacenter? 't Is de bedoeling dat ik ook wel eens soepeltjes een 1080p film kan kijken zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebron
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 11:15
mcdronkz schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 00:00:
Ga ik voldoende hebben aan het instapmodel (1 GB) als ik een Mac Mini ga inzetten als webserver/mediacenter? 't Is de bedoeling dat ik ook wel eens soepeltjes een 1080p film kan kijken zegmaar.
Bij mij werkt dit allemaal zeer goed, ik heb de nvidia mac mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

mcdronkz schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 00:00:
Ik zou zeggen blader het topic eens door. Deze vraag is nu al minstens wel 10 keer gesteld en besproken :z

Verwijderd

Ben benieuwd of er binnenkort een update komt van de Mini, zie http://www.appleinsider.c...mac_mini_constraints.html

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2009 18:50 ]

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Ik denk eerder dat je straks de 4GB mem en 320GB HD variant als low-end model krijgt. En een 8GB mem en 500GB HD variant als top model.
Dit puur vanwege het feit dat alleen de low-end Mac Mini SKU gestopt is met de productie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben sinds net de gelukkige eigenaar van een mac mini (second hand), maar kan iemand mij uitleggen hoe ik deze herinstalleer?
Als ik de bijgeleverde DVD erin kwak en heropstart, dan leest hij deze wel, maar gaat toch gelijk door naar de login met het password van de vorige eigenaar.

Moet ik een key inhouden, om van de DVD te laden?
Ik vond op google alleen "t" vasthouden voor firewire etc., maar nergens iets over de interne dvd.

Thnx alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:24:
Ik ben sinds net de gelukkige eigenaar van een mac mini (second hand), maar kan iemand mij uitleggen hoe ik deze herinstalleer?
Als ik de bijgeleverde DVD erin kwak en heropstart, dan leest hij deze wel, maar gaat toch gelijk door naar de login met het password van de vorige eigenaar.

Ik vond op google alleen "t" vasthouden voor firewire etc., maar nergens iets over de interne dvd.

Starting up from the disc

Usually, you can start from the disc by putting it in your computer, restarting, and holding the C key. Or, put it in the computer and click the Install or Restore icon you see in the disc's main window (after which the computer will start from the disc without you needing to hold C.)

Deze tip (en andere) kun je vinden op deze link.

@Icelus: Ik was sneller ;)

[ Voor 6% gewijzigd door L.N. op 02-10-2009 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 13:24:

Met de ‘c’-toets kan van CD of DVD gestart worden.
Je kunt ook de option-toets gebruiken; dan verschijnt een overzicht van mogelijke apparaten waarvan gestart kan worden.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx, het schijnt te werken! Ik heb mij rotgezocht naar die info, op de Apple site etc. dus mucho gracias voor die link!

Wat is de "option" key als ik vragen mag? Is dat de key met krullende vierkantje erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
De option toets is dat ding waar veelal ook "alt" op staat en die naast de toets met dat vierkantje met krulletjes zit. Dat rare vierkantje met krulletjes is het logo voor een PoI (Point of Interest) en staat bij Apple voor de command (cmd) toets (ook wel appeltje genoemd omdat er vroeger naast dat vierkantje ook het apple logo op stond). Dit vereist wel dat je een Apple toetsenbord hebt. Heb je die niet dan is er niet veel aan de hand. De alt toets is in dat geval meestal de alt/option en de Windows toets is dan meestal de command toets (kan zijn dat het omgedraaid is). De ctrl blijft overigens ctrl.

Ik zou vooral als beginnende Mac gebruiker de faq van dit forum eens doornemen net als sites zoals macnoob.nl en macmiep.nl (er zullen er ongetwijfeld nog wel meer zijn).

[ Voor 20% gewijzigd door ppl op 02-10-2009 13:51 . Reden: toevoeging verschil Apple tobo - Windows tobo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, thnx voor de uitgebreide uitleg!

Dat zal ik zeker doen, er valt nog veel te leren zie ik net!

(Wat duurt die install trouwens lang, 1,5 uur oid) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0sty
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 14:11:
OK, thnx voor de uitgebreide uitleg!

Dat zal ik zeker doen, er valt nog veel te leren zie ik net!

(Wat duurt die install trouwens lang, 1,5 uur oid) :)
1,5 uur is wel erg lang. Heb er hier 30 minuten overgedaan. De installatie van snow leopard dan op een mac mini 2 Ghz en 4GB ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij zegt nog steeds "about a minute", maar die minuut duurt nu al een uur :?
Drive klinkt heel erg busy, installer log geeft een paar foutmeldingen, maar niks ernstigs lijkt het?

Iets met "User Template" en wat taaldingetjes.

Ik ga met Gparted even formatteren en dan opnieuw draaien. :)
Dat is geen succes. Gewoon maar opnieuw installeren. Weet iemand de CTRL-ALT-DEL functie bij de Mac?
(Heb nog geen tijd gehad om macnoob te lezen...)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yay een nieuweling! :D
De toetsencombo is ALT CMD ESC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet je je netwerk aansluiten voor die installatie ofzo?
Ik ben opnieuw begonnen, maar het installer log geeft niks anders dan fouten...
Volgens mij moet die schijf eerst helemaal blanco voor je succesvol kunt installen?
Formatteert MacOS niet automatisch de schijf?

(Ik verstoor toch niet het topic hoop ik, met mijn n00b-vragen?)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:49
ik zou die mini dan maar weer snel terugbrengen 8)
Je moet ervoor zorgen dat je een 'erase and install' doet, dat wist de harde schijf en zet er een splinternieuw OSX op (welke versie/disc heb je? en welk type mac mini heb je?)

[ Voor 68% gewijzigd door autoreverse op 02-10-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik zou even met Disk Utility (staat in het Tools menu bij de installer) je harde schijf eens helemaal formatteren.
Je hebt kans dat de installer nu eerst heel de oude installatie probeert te archiveren, en daarna te mergen, wat errrrg lang kan duren.

Mocht dat ook niets helpen, dan is misschien je harde schijf rot, en kun je beter even terug gaan inderdaad. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm..typisch. Installatie ging redelijk vlot (35-40 min), maar nu blijft ie weer met die laatste minuut bezig :/
Errorlog geeft aan:

"/Volumes/Untitled/private/tmp/scripts.CwTr/./postinstall[1195]: /Volumes/Untitled/System/Library/User Template/French.lproj"

En dan bij de laatste kolom "French.lproj" komen een aantal talen voorbij zetten en nu een rijtje met ko, no, pl.lproj

Ik heb de disk erased (handig, die tools!) en daarna een fresh install. De schijf ook gelijk verified op errors "and seems to be ok" gaf de Disk Utility aan.

Heeft iemand een idee waarom die postinstall zo traag gaat? De DVD had geen krassen en zat keurig in een hoesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:31:
Hmmm..typisch. Installatie ging redelijk vlot (35-40 min), maar nu blijft ie weer met die laatste minuut bezig :/
Errorlog geeft aan:

"/Volumes/Untitled/private/tmp/scripts.CwTr/./postinstall\[1195]: /Volumes/Untitled/System/Library/User Template/French.lproj"

En dan bij de laatste kolom "French.lproj" komen een aantal talen voorbij zetten en nu een rijtje met ko, no, pl.lproj
lijkt me iets te maken hebben met taalinstellingen, die je misschien helemaal niet nodig hebt. Heb je een custom install gedaan of een standaard? Bij standaard worden alle taalbestanden mee geinstalleerd. Mocht het allemaal niet lukken en krijg je de computer niet opgestart, zou je nog eens een custom kunnen proberen en dan alleen de talen kiezen die je nodig hebt (NL en/of EN neem ik aan? en dan de rest uitvinken. Scheelt ook weer schijfruimte :) )

Ik heb zelf gekke ervaringen met OSX 10.5 installeren op mijn mini. Ik installeerde eens voor de (2e keer) Leopard op mijn mini, er ging toen iets mis (weet niet meer wat) en toen ik de mini opnieuw opstartte, kreeg ik ineens de opstartschermen van OSX 10.4, die er al helemaal niet meer op stond?! (de configuratie schermen, zoals je die krijgt als ie uit de winkel komt)

[ Voor 18% gewijzigd door autoreverse op 02-10-2009 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahum..."Standaard/Custom"?
Volgens mij ben ik alle newbie fouten aan het maken, die maar mogelijk zijn.
Ik heb geboot, de c-toets vastgehouden met de install disc erin tot het appeltje met draaiende rondje, toen kreeg ik een zacht blauw scherm, toen direct een menu voor taal en heb ik Engels aangevinkt.
Daarna kreeg ik de taakbalk boven, heb ik de disk erased en verified, toen in het grote vlak in het midden de hdd geselecteerd, options > install new installation (disk was toch al leeg), continu en that's it.

Meer niet.
Waar kan je custom instellen dan? Hij vroeg gelijk als eerste stap welke taal en toen heb ik Engels genomen.
Hij is nu alle talen aan het installeren en die heb ik niet nodig. (Spanish, Russian, French bladieblabla.)
Hij heeft er nu 15 gehad ofzo, hoeveel zijn er in totaal?

Hoe en waar kan ik een Custom install instellen? Die talen nemen alleen maar ruimte in denk ik.
(Is gewoon een standaard mini, 2 GHz, 120GB hdd, 1GB mem.)

Er zat ook geen handleiding bij dat ding ook he?! RTFM had ik dan kunnen doen... ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:56:
Ahum..."Standaard/Custom"?
Volgens mij ben ik alle newbie fouten aan het maken, die maar mogelijk zijn.
Ik heb geboot, de c-toets vastgehouden met de install disc erin tot het appeltje met draaiende rondje, toen kreeg ik een zacht blauw scherm, toen direct een menu voor taal en heb ik Engels aangevinkt.
Daarna kreeg ik de taakbalk boven, heb ik de disk erased en verified, toen in het grote vlak in het midden de hdd geselecteerd, options > install new installation (disk was toch al leeg), continu en that's it.

Meer niet.
Waar kan je custom instellen dan? Hij vroeg gelijk als eerste stap welke taal en toen heb ik Engels genomen.
Hij is nu alle talen aan het installeren en die heb ik niet nodig. (Spanish, Russian, French bladieblabla.)
Hij heeft er nu 15 gehad ofzo, hoeveel zijn er in totaal?

Hoe en waar kan ik een Custom install instellen? Die talen nemen alleen maar ruimte in denk ik.
(Is gewoon een standaard mini, 2 GHz, 120GB hdd, 1GB mem.)

Er zat ook geen handleiding bij dat ding ook he?! RTFM had ik dan kunnen doen... ;)
Volgens mij vraagt de Mac bij de eerste stap enkel om de taal van de installatie-procedure, dus niet welke talen daadwerkelijk worden geïnstalleerd voor Snow Leopard. Dat kun je later aangeven bij de geavanceerde opties. Doe je dat niet, dan installeert hij standaard alle talen (Stap 5 van de link die ik verderop geef).

Staat de handleiding niet op de DVD? Beetje onhandig als je geen ander Mac/PC in de buurt hebt, maar aangezien je hier ook kunt posten zal dat wel loslopen. Anders kun je een stap voor stap installatiegids van Leopard van deze link downloaden. Deze is hetzelfde als bij Snow Leopard.

[ Voor 9% gewijzigd door L.N. op 02-10-2009 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha goed beredeneerd, dat ik twee PC's heb idd! :)
Nee, ik heb geen manual (nu wel, bedankt!), maar wel de info doorgelezen in de installer, daar spreken ze niet over talen.
Ben wederom opnieuw begonnen (wordt de derde keer, dus scheepsrecht) en ik ga even de f*cking manual lezen om het nu goed te doen... ;)
Nog meer tips waar ik aan moet denken/op moet letten? Hierna wil ik echt wel ff mac'en! :) (Finally...)
En ik heb geen Snowleopard, maar gewoon Leopard. (Hij is tweedehands en een paar maanden oud.)
Is Snowleopard de moeite? Misschien dat ik dan beter eerst de hardware upgrade (4GB mem en 320GB/720rpm hdd bijv.)
Is het waar dat je install DVD alleen voor de mini werkt dan en niet voor bijv. een MBP?

Edit: gevonden, het custom menu! Fingers Crossed en hopen dat alles nu wel lukt... 8)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:23:
Ha goed beredeneerd, dat ik twee PC's heb idd! :)
Nee, ik heb geen manual (nu wel, bedankt!), maar wel de info doorgelezen in de installer, daar spreken ze niet over talen.
Ben wederom opnieuw begonnen (wordt de derde keer, dus scheepsrecht) en ik ga even de f*cking manual lezen om het nu goed te doen... ;)
Nog meer tips waar ik aan moet denken/op moet letten? Hierna wil ik echt wel ff mac'en! :) (Finally...)
Na de installatie goed updaten van OSX, dan voorkomt wel ergernissen. Ik weet niet hoe bekend je bent met OSX, maar als je weinig of geen ervaring ermee hebt dan kan het nogal wennen en zoeken zijn. Twee goede cursussen om je vooruit te helpen zijn dan Macmiep (Nederlands) of Macrumors (Engels).

Je kunt gewoon Snow Leopard kopen in de winkel en dan updaten. Daar heb je geen speciale Mac Mini Snow Leopard DVD voor nodig.

Ik vind Snow Leopard wel een verbetering, omdat het voor mijn gevoel wat sneller is. Maar het is geen dramatisch verschil met Leopard. Overigens weet ik niet wat voor Mac Mini je hebt. Als je een laatste model hebt (met Nvidia videokaart), dan heb je er meer aan omdat software dan de videokaart voor bepaalde berekeningen kan gebruiken (vergelijk het met CUDA onder Windows). Heb je een oud model met Intel PPC-processor, dan kun je Snow Leopard niet installeren. Tussen deze modellen zit nog een model Intel proc en Intel videokaart, waar Snow Leopard wel op draait.

[ Voor 27% gewijzigd door L.N. op 02-10-2009 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ik heb de laatste, gelukkig. Deze is dacht ik ook zuiniger qua energieverbruik. (Ik meet tijdens het installeren een continuverbruik van gem. 11-12 Watt.)

Wellicht dat ik nog van de E8,95 actie gebruik kan maken om Snowleopard te krijgen voor de bottomprice.

Ik weet niks van MacOS, maar daarom kocht ik hem ook :D Kan wel een beetje verandering gebruiken in mijn leven... ;) Verandering van spijs doet eten, nietwaar?

Nu geeft hij als Time Remaining: 30 min. Dus het gaat nu goed.

Edit: Gelukt! Dank aan eenieder! Eindelijk genieten... :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2009 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LogiForce schreef op woensdag 30 september 2009 @ 19:11:
[...]

Ik denk eerder dat je straks de 4GB mem en 320GB HD variant als low-end model krijgt. En een 8GB mem en 500GB HD variant als top model.
Dit puur vanwege het feit dat alleen de low-end Mac Mini SKU gestopt is met de productie ;)
Een 8GB? Zou mooi zijn maar gezien de prijzen van 4GB bankjes zit dat er nog even niet in vrees ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 22:30:
[...]

Een 8GB? Zou mooi zijn maar gezien de prijzen van 4GB bankjes zit dat er nog even niet in vrees ik
Ik denk niet dat ze in de duurdere een 9600GT gaan zetten, net als in de 15inch MBP. Hoewel dit wel leuk zou zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:23:
...
Is het waar dat je install DVD alleen voor de mini werkt dan en niet voor bijv. een MBP?
...
waarschijnlijk wel. Ik zeg: gewoon proberen - ik heb mijn Mac Mini Intel Leopard Upgrade Install DVD gebruikt om Leopard op mijn iBook PPC G4 (!) te installeren, zonder enige hack. Worked (and still) like a charm 8)
Edit: om op je vraag over Snow Leopard in te gaan, als je zo nieuw bent met OSX, zou ik dat even bewaren voor later. Je moet dan nl. weer en opnieuw OSX installeren (en dat wil je nu even niet, toch?) :z
Verder, zijn een aantal apps 64-bit en schijnt alles wat sneller te werken. Ik merk voorlopig alleen nog maar dat sommige programmaatjes niet compatible zijn met 10.6, en verder heb ik wat meer vastlopers (beachball) dan op 10.5.laatste versie, maar die was ook al wat verder ge-upgrade natuurlijk...

[ Voor 38% gewijzigd door autoreverse op 03-10-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
haha idd, geweldig! Zoek met Google 'mac mini' en je ziet: "bestel nu de mac mini vanaf €499,-" Misschien komt er een prijsdrop, net als bij de vorige versies (1,83/2,0GHz)

[ Voor 6% gewijzigd door autoreverse op 04-10-2009 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

autoreverse schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 14:43:
haha idd, geweldig! Zoek met Google 'mac mini' en je ziet: "bestel nu de mac mini vanaf €499,-" Misschien komt er een prijsdrop, net als bij de vorige versies (1,83/2,0GHz)
Dit zijn gesponsorde links dus het zal vast wel waar zijn. Vermoedelijk dinsdag dus nieuwe Mini's, iMacs en een Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat deed Apple eerder bij de introductie van Leopard ook al, eerste het nieuwe OS introduceren (daar wachten mensen lang op, en kijken niet zo naar de hardware prijzen), en niet lang daarna als de eerste golf voorbij is een prijsverlaging/spec verbetering om het verkooptempo erin te houden. In 2007 werd enkele weken na introductie van Leopard ook de Macbook specs van de i945 naar de G31 chipset/graphics opgekrikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 06:25
Is het mogelijk om net zo als bij windows refund te krijgen bij het niet accepteren van de EULA, heeft iemand dit al een keer gedaan?
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.