Anoniem: 191622

Topicstarter
Vandaag mijn Airport Extreme binnen gekregen. Hij komt in een wit doosje dat er zoals we van Apple gewend zijn mooi uit ziet.
http://img170.imageshack.us/img170/1194/doos.jpg

Als je de doos opendoet zie je meteen de Airport Extreme liggen.
http://img170.imageshack.us/img170/826/doosopen.jpg
http://img502.imageshack.us/img502/7946/apezv1.jpg
http://img170.imageshack.us/img170/3324/apeachter.jpg
http://img170.imageshack.us/img170/6338/apeonder.jpg

Verder in de doos zit nog de handleidig, de stroomkabel+adapter en de cd.
http://img476.imageshack.us/img476/2412/doosinhoudsf1.jpg

Voordat ik mijn Airport Extreme aansloot, had ik eerst de cd in mijn Macbook gedaan om de N optie te activeren en Airport Disk Utility te installeren.

Het aansluiten van de Airport Extreme is zo gedaan. De setup kan je gewoon wireless doen en is erg duidelijk. Ik had ook mijn usb HD aangesloten, die werd gelijk netjes gezien. Even een wachtwoord invullen en klaar.

http://img170.imageshack.us/img170/1900/apeaanhd.jpg

De installatie is dus erg simpel zodat iedere leek het kan doen.

De doorvoersnelheid is zo'n 5.5MB/s vanaf mijn vista pc en zo'n 4MB/s vanaf de usb HD aan de Airport Extreme naar mijn Macbook toe.

Nog wel 2 hele kleine dingetjes die ik tegen kwam, als je de Airport Extreme op hide zet, dan kon mijn Macbook hem gewoon zien, maar mijn XP laptop niet meer. En ik kon geen static ip gebruiken op mijn Vista rc2 computer -aangesloten is via een utp kabel- maar wel op mijn andere XP computer die via een utp kabel was aangesloten.

Dit was zo opgelost en ik denk niet dat veel mensen hier last van krijgen.

UPDATE:
Ik heb nog een snelheid test gedaan met meerdere files tegelijk overzenden en toen haalde ik zo'n
8MB/s dus dat is een grote verbetere tegenover G waar ik maar zo'n 2MB/s haalde.
Helaas werd de snelheid niet hoger vanaf de usb schijf wanneer ik meerdere files probeerde.

UPDATE2
Ben erven met me macbook rond mijn huis gaan lopen om te kijken hoever ik nou nog connect had.

Op zijn 30 meter door 1 huis(3 muren) heen had ik nog 4 streepjes en een overdracht snelheid van 2MB/s. Maar als je verder liep stortte de snelheid in tot geen connectie meer.

Apple Airport Extreme site

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 191622 op 16-09-2007 11:09]

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:12
Ben benieuwd of ik hiermee wat heb aan de airport die in mijn Mac Pro zit. Gaat de "Airport Disk" automatisch in standby of blijft hij altijd draaien?

Topicstarter
Voor zover ik kan zien blijft die gewoon draaien.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Issie even groot als een macmini?

Dan wil ik em namelijk in mijn mactorentje :)

http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/836/store.apple.com/Catalog/nl/Images/TG236_lm.jpg

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-12-2022

Tha BasZ

- niks -

Airport Extreme:
Lengte: 165 mm
Breedte: 165 mm
Hoogte: 34 mm
Gewicht: 753 gram

MacMini:
Hoogte: 5,08 cm
Breedte: 16,51 cm
Diepte: 16,51 cm
Gewicht: 1,31 kg

Dus moet lukken... ;)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tha BasZ schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:11:
Airport Extreme:
Lengte: 165 mm
Breedte: 165 mm
Hoogte: 34 mm
Gewicht: 753 gram

MacMini:
Hoogte: 5,08 cm
Breedte: 16,51 cm
Diepte: 16,51 cm
Gewicht: 1,31 kg

Dus moet lukken... ;)
Qua size klopt het, ja, maar ik denk dat de kleuren niet matchen...

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-03 22:48

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Ik had hem vandaag ook gekregen, ik had hem besteld voor mijn vader en morgen ga ik hem daar installeren.

Wat mij opviel is dat het stevig en zwaar aanvoelt, wat een pluspunt is.

Wat je over de doos zegt ben ik het niet mee eens, ik vond de doos niet bijzonder. Naar mijn inziens miste er gewoon wat op de doos en klopte de materialen niet. Maar het is maar een doos dus wat dat betreft maakt het niks uit.

Gebruikservaringen post ik later.

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:41
Ik kan niet wachten :9

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-03 06:54
Heb 'm vandaag eerder toevallig in handen gekregen -- een kameraad had er 'toevallig' twee besteld en hij moest er maar 1 hebben.

De Airport Admin utility is er grondig op vooruit gegaan. Na 1 uurtje gebruik niets dan positiefs te melden.

Ik gebruik 'm hier in combinatie met een Linksys WRT54G in een WDS systeem.

This space intentionally left blank.

• 4POX
  • Laatst online: 27-03 00:01

4POX

Everybody is wired

Anoniem: 191622 schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:36:
Voor zover ik kan zien blijft die gewoon draaien.
Ik heb eeb iomega externe schijf. En die heeft in de schijf ingebouwd dat die gaat slapen. Na 10 minuten geloof ik. Maar hij gaat ook slapen als ik de usb kabel lostrek. Een erg fijne functie.

Mij vragen:

Als je de airport extreme disk via 100 Mbit benaderd. Is de snelheid dan ook 4 MB/s
Hoe maak ik de rechten aan ?
Kan ik ook een HPS partitie lezen ?
klopt het gerucht dat je met een usb-hub meerdere externe schijven kunt aansluiten?
Hoeveel watt neemt die ?

AKA Rinkel weblog

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-03 22:18
4POX schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:35:
[...]
klopt het gerucht dat je met een usb-hub meerdere externe schijven kunt aansluiten?
Hoeze gerucht? Staat gewoon vermeld op de Apple website:

Nog meer mogelijkheden

Maar wat nou als je bestanden wilt uitwisselen via het draadloze netwerk en tegelijk ook toegang wilt hebben tot de netwerkprinter? Geen nood. Sluit gewoon een USB-hub aan op AirPort Extreme en sluit je apparaten aan op de hub. Zo kun je tegelijkertijd een printer en een harde schijf delen, of verschillende printers of harde schijven.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Er zit best wel wat functionaliteit in dat doosje. Draait het op een firmware, of zit er een afgeslankte versie van Mac OS X in dat ding? En zo ja, kan je dan ook inloggen op de console?

Topicstarter
4POX schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:35:
[...]

Ik heb eeb iomega externe schijf. En die heeft in de schijf ingebouwd dat die gaat slapen. Na 10 minuten geloof ik. Maar hij gaat ook slapen als ik de usb kabel lostrek. Een erg fijne functie.

Mij vragen:

Als je de airport extreme disk via 100 Mbit benaderd. Is de snelheid dan ook 4 MB/s
Zal ik morgen is testen

Hoe maak ik de rechten aan ?
In Airport utility kan je een wachtwoord op je disk zetten en je ook ook guest accounts aanmaken met read only en read/write.

Kan ik ook een HPS partitie lezen ?
geen idee

Ja je kan er een usb hub op aansluiten, en ik ga er vanuit dat je dus ook meerdere usb HD's kan gebruiken want ze praten in airport utility ook over meerdere opslag apparaten bij de info dat bij de Airport disk tab staat.

Hoeveel watt neemt die ?
geen idee

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03 22:12

potatox

unz unz unz

Ik haal em morgen als het goed is in Deventer op (grrr... Mexpert Enschede failiet :( ) en ben zeer benieuwd. Zelf heb ik nu een linksys wrt54g welke met mijn oude laptop perfect werkte en met mijn macbook pro minder vind ik. Heb al een andere wifi kanaal geprobeerd maar toch vind ik em niet optimaal lopen. Hoop dus dat de airport extreme beter gaat werken. Ook komt de usb functie zeer van pas. Printer en HD eraan en benaderbaar zonder elke keer mijn desktop hoeven an te zetten :)

--

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Iemand al een printer er aan gekoppeld? Werkt dit naar behoren?

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• 4POX
  • Laatst online: 27-03 00:01

4POX

Everybody is wired

Weer een vraag van mijn kant.

Ik luisterde vanochtend de one-more-thing podcast van macosx.nl. Daar werd verteld dat het netwerk de snelheid aanneemt van het traagste apparaat in het netwerk.

Ik heb zelf dus een G macbook en een N iMac. Als ik de Macbook met de Airport aansluit dan wordt de snelheid van het wifi netwerk verlaagd naar G snelheid.

Niet dat dit direct een probleem voor mij gaat vormen. Ik blijf mijn Linksys WRT54GL als hoofd router gebruiken vanwege zijn Linux ondersteuning (bandwidth en QoS). De Airport wil ik gebruiken voor file sharing en N access point. Ik kan dan eindelijk mijn server wegdoen.

AKA Rinkel weblog

• lowfi
Leesvoer:

http://www.macfixit.com/article.php?story=20070212081935444

:)

[Voor 84% gewijzigd door lowfi op 15-02-2007 11:33]

Anoniem: 49627

Zal ik dan maar even een klein negatief puntje belichten:

Wanneer je een WPA entry in je keychain hebt staan voor je wireless SID en je configureert daarna je Airport Extreme met WEP Security, dan wordt je verbinding stiekem weer een WPA secure verbinding. Met als gevolg dat apparaten die eerst prima werkte via een WEP secure verbinding er simpelweg uitgeknalt worden.

• Bigg Balls

Bigg Balls

Het instaleren gaat net zo snel als het zetten van een kopje koffie werd gezegd!

Dus niet, ik ben er de hele middag mee bezig geweest om de rrrouter met chello aan de praat te krijgen. Een mac adres kan niet gekloond worden en bij chello kon ik in eerste instantie niet het mac adres van de Airport aan de praat krijgen.

Later kreeg ik telkens een 169 adres en had ik dus geen internet. Na een hele middag resetten en alles opnieuw doorlopen wilde het op een gegeven moment wel.

Maar printen werkt iig nu over het netwerk! Ideaal!!!

• iworx
Falcon schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:07:
Iemand al een printer er aan gekoppeld? Werkt dit naar behoren?
Printen werkt perfect -- geen problemen tegengekomen.
Er hangt hier een Canon Pixma IP 5000 aan.

• Anoniem: 128143
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Is 5.5mb/s niet een beetje weinig ? Ik krijg morgen een WRT300N, ben benieuwd wat voor snelheden ik haal icm met mijn N ready MacBook Pro...

• kubi55
  • Laatst online: 04:08
theoretisch gezien zou je zo rond de 37,5mb/sec moeten halen.
In de praktijk komt dit meestal neer op 25-30mb/sec. Marjah het zou ook aan de afstand kunnen liggen. met een normale G-router had ie misschien niet eens 1mb/sec gehaald.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb er al een week ofzo een op kantoor.

Twee minpunten die ik ontdekt heb:
• Er zit geen wall mounting bracket meer bij
• Je kunt geen 802.11b/g (2.4GHz) en 802.11a (5GHz) tegelijk doen.

Vooral dat laatste vind ik erg jammer.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Topicstarter
-

[Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 191622 op 16-02-2007 07:55]

Anoniem: 128143 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 23:39:
Is 5.5mb/s niet een beetje weinig ? Ik krijg morgen een WRT300N, ben benieuwd wat voor snelheden ik haal icm met mijn N ready MacBook Pro...
Mijn status balkje geeft aan dat ik verbonden ben met een snelheid tussen de 117Mb en de 130Mb. Dus dat zou zo'n 10 a 15 MB/s moeten zijn.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bigg Balls schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 22:39:
Het instaleren gaat net zo snel als het zetten van een kopje koffie werd gezegd!

Dus niet, ik ben er de hele middag mee bezig geweest om de rrrouter met chello aan de praat te krijgen. Een mac adres kan niet gekloond worden en bij chello kon ik in eerste instantie niet het mac adres van de Airport aan de praat krijgen.

Later kreeg ik telkens een 169 adres en had ik dus geen internet. Na een hele middag resetten en alles opnieuw doorlopen wilde het op een gegeven moment wel.

Maar printen werkt iig nu over het netwerk! Ideaal!!!
Ik moet hier toch even op reageren.

1. Dat de router geen clone optie heeft is inderdaad een misser, maar om nou te zeggen dat je daarom niet snel online kunt komen vindt ik te veel gezegd.
Je kon namelijk simpel weg naar de login pagina van chello.nl gaan (provisioning.chello.nl ..volgens mij) en daar je gebruikersnaam en wachtwoord (staan op je overeenkomst) invullen. Daarna had chello jou de keuze gegeven welk macadres je gebruikt. Je kiest hier die van de Airport.. en tada! je had internet.

2. Geen idee.. maar ik heb zo'n vermoeden dat dit niet aan de Airport moet liggen.. want dit zou betekenen dat er nog meer mensen last van hebben.. toch?

• Bigg Balls

Bigg Balls

@ falcon: Dat van de provisioning.upc.nl had ik al meerdere malen gedaan, echter zodra de router er tussen zat kwam ik er niet op. Wel zonder (rechtstreeks) maar niet met.

Later heb ik met chello het mac adres verwijderd en is er geen mac adres login meer nodig prov.chello.nl is daarvan de website.

Daarna werkte de boel nog steeds niet en kreeg ik telkens een 169 adres in de router toegwezen, ook als ik er geen kabel vanaf de kabelmodem in had of als ik de kabelmodem niet op de kabel had aangesloten.

Dus er was iets vreemd mis met de router en voor mij is het nog onduidelijk wat. Maar alles werkt nu iig en het printen werkt ook prima, dus dat is mooi!

MC

Anoniem: 155935

Die van onze verdieping komt waarschijnlijk vandaag binnen :9

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bigg Balls schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 11:00:
@ falcon: Dat van de provisioning.upc.nl had ik al meerdere malen gedaan, echter zodra de router er tussen zat kwam ik er niet op. Wel zonder (rechtstreeks) maar niet met.

Later heb ik met chello het mac adres verwijderd en is er geen mac adres login meer nodig prov.chello.nl is daarvan de website.

Daarna werkte de boel nog steeds niet en kreeg ik telkens een 169 adres in de router toegwezen, ook als ik er geen kabel vanaf de kabelmodem in had of als ik de kabelmodem niet op de kabel had aangesloten.

Dus er was iets vreemd mis met de router en voor mij is het nog onduidelijk wat. Maar alles werkt nu iig en het printen werkt ook prima, dus dat is mooi!

MC
1. Het lijkt er dan op dat chello er niks mee van doen had, maar dat je van de DHCP server in de Airport geen ipadres toegewezen kreeg op je laptop/pc. Doordat je geen ipadres hebt toegewezen van de router had je geen netwerkverbinding daarmee en kreeg je ook geen gateway mee.

2. Printer werkt? .. mooi! :)

• Bigg Balls

Bigg Balls

Falcon schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:32:
[...]

1. Het lijkt er dan op dat chello er niks mee van doen had, maar dat je van de DHCP server in de Airport geen ipadres toegewezen kreeg op je laptop/pc. Doordat je geen ipadres hebt toegewezen van de router had je geen netwerkverbinding daarmee en kreeg je ook geen gateway mee.
Dat is erg vreemd en zou niet mogen, dat vind ik een erg groot minpunt van de airport.
2. Printer werkt? .. mooi! :)
Ja erg goed zelfs, De macbook herkende de printer direct en via de software op de cd kon ik bonjour en de printer installeren op de windows pc, ideaal!

[Voor 1% gewijzigd door Bigg Balls op 16-02-2007 14:28. Reden: verduidelijking (windows vergeten te vermelden)]

Goed, die van ons doet het ook, lekker vlot allemaal :)

Maar ik heb dus nu ook een AirPort Express, en het is een beetje zonde om die niet te gebruiken. Hoe ging dat ook alweer, je kan die twee met elkaar laten praten (dan kan ik lekker weer muziek streamen) maar ik ben vergeten hoe precies...

Iemand?

• lowfi
Door de express het extreme network te laten joinen. WDS heet het.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, client-mode heet het. WDS is een verspilling van bandbreedte.

Topicstarter
Anoniem: 49627 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 07:48:
[...]
Mijn status balkje geeft aan dat ik verbonden ben met een snelheid tussen de 117Mb en de 130Mb. Dus dat zou zo'n 10 a 15 MB/s moeten zijn.
Hij geeft aan dat ik een verbindings snelheid heb van 144mb, maar in de praktijk haal ik niet meer als 8MB/s als ik meerdere files tegelijk overstuur, dan nog is het een grote verbetering tegenover G.

Anoniem: 37526

Als je ooit al eens met het netwerk verbonden ben geweest, zal een ge-hide netwerk gewoon zichtbaar zijn :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je 5GHz met wide channels gebruikt gaat 't volgens mij harder..
Anoniem: 37526 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:37:
Als je ooit al eens met het netwerk verbonden ben geweest, zal een ge-hide netwerk gewoon zichtbaar zijn :)
Nee, maar als 't in je lijstje staat van 'verbind met deze netwerken' zal 'ie 'm wel opzoeken als 'ie nergens mee verbonden is.

[Voor 72% gewijzigd door CyBeR op 16-02-2007 16:38]

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:15
Als je een Airport express verbind met het 802.11n netwerk wordt de snelheid van het hele netwerk terug geschoeft naar G snelheid.
Er is wel een optie dit te voorkomen, zie http://discussions.apple....D=851601&start=0&tstart=0

• dutchderk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2022
dot.K schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 23:18:
[...]

Printen werkt perfect -- geen problemen tegengekomen.
Er hangt hier een Canon Pixma IP 5000 aan.
Mijn compu ziet die pixma 5000 niet aan die router hangen. Als ik op print druk krijg ik de melding printer offline. De Extreme ziet de printer wel. Hoe heb jij hem dan aan de praat gekregen?

Hop doet leven...

CyBeR schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:30:
Nee, client-mode heet het. WDS is een verspilling van bandbreedte.
Hoe doe ik dat? Ben een beetje een nitwit op Networking gebied...

• potatox

potatox

unz unz unz

Ik krijg em dus niet werkend. Ding wil maar geen IP krijgen van mijn adsl router. Als ik em via mijn linksys doorlink naar de apple werkt ie direct. Baal hier enorm van. Duur ding en werkt nog voor geen meter.

--

• iworx
dutchderk schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 16:42:
[...]

Mijn compu ziet die pixma 5000 niet aan die router hangen. Als ik op print druk krijg ik de melding printer offline. De Extreme ziet de printer wel. Hoe heb jij hem dan aan de praat gekregen?
Je voegt 'm gewoon toe onder "Printers" ... moeilijk is het niet ;)
potatox schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:14:
Ik krijg em dus niet werkend. Ding wil maar geen IP krijgen van mijn adsl router. Als ik em via mijn linksys doorlink naar de apple werkt ie direct. Baal hier enorm van. Duur ding en werkt nog voor geen meter.
Heb je al netjes de CD erin gedaan, Airport utility gestart, de AE geconfigureerd? Manueel of via de wizard? Handelt je router wel de DHCP af?

Ik vind het jammer dat er hier een aantal aan't afgeven zijn op perfect werkende hardware omwille van .. "Ik ken er eigenlijk niets van .. dus het zal wel aan de hardware liggen".

Het duurde hier welgeteld 5 minuten voor ie volledig geconfigureerd en werkende was, met WDS, met een IPV6 tunnel, met printer en een externe disk.

Mhja, just my 0.02$

[Voor 51% gewijzigd door iworx op 16-02-2007 21:47]

• potatox

potatox

unz unz unz

'k heb em nu werkend. IP adres van de airport extreme handmatig ingesteld. Anders krijg ik em niet werkend. Ding wil maar geen IP adres van mijn copernic adsl modem krijgen.
Heb het apparaat nu op zolder staat en zit zelf beneden. De frequentie wat hij aangeeft schommeld tussen 130-107-78. Denk toch wel redelijk zo. Internet lijk stukken, maar dan ook echt stukken sneller te reageren dan met mijn linksys WRT54G.

Stel ik in dat alleen 802.11n verbinding mag maken word de frequentie verhoogd naar 270.

[Voor 9% gewijzigd door potatox op 16-02-2007 22:01]

--

• carfreak02
Ook ik heb nu Airport Extreme.

Ik had helaas problemen met mijn 24" iMac en Macbook C2D i.c.m. Airport Express.
Lage snelheid en laag signaal , terwijl er met normale Intel machines op dezelfde plek vol bereik was.

Dinsdagavond besteld online . Vandaag aangekomen. En wat is die mooi _/-\o_

Aansluiten maar , instaleren was een fluitje van een cent. Binnen 2 minuten was ik online via Airport en Ethernet. Super dus !

Het mooiste is nog dat het signaal nu gewoon helemaal vol is op beide Machines. Het heeft mijn snelheidsprobleem opgelost ! . Van het weekend ga ik ook even kijken of ik met de Extreme kan printen.

Conclusie : Het kost wat , maar dan heb je ook wat O+

http://xs412.xs.to/xs412/07075/Erport.jpg

• dutchderk
dot.K schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 21:42:
[...]

Je voegt 'm gewoon toe onder "Printers" ... moeilijk is het niet ;)

[...]
Heb ik al gedaan maar dat werkt dus niet. Ik krijg nog steeds printer is off line. Als ik de usb stekker direkt in mijn compu doe doet ie het wel.

Hop doet leven...

• iworx
dutchderk schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 22:12:
[...]

Heb ik al gedaan maar dat werkt dus niet. Ik krijg nog steeds printer is off line. Als ik de usb stekker direkt in mijn compu doe doet ie het wel.
Je hebt bij printers wel het vinkje aangezet "Advertise printers globally using Bonjour"?

Als je op Printers toevoegen klikt krijg je normaal gezien dit te zien:

http://www.iworxmedia.net/got/ae_printer.png

en dan kan je 'm gewoon toevoegen.

Goed, hij werkt hier nu soort van volledig, maar toch heb ik nog wel een paar probleempjes. Ondanks dat haar MAC adres netjes in de Acces Control is vermeld, weigert de computer van mijn buurmeisje het netwerk te zien. De computer van haar moeder doet het feilloos (zelfde client, zelfde antenne, Linksys WMP54G) en die staat nog verder weg ook.

Toen het hele zootje nog aan een AirPort Express hing was het geen enkel probleem. Duidelijk dat hier iets mis is, maar wat precies het probleem is, ik kijk erdoor heen met mijn Networking n00b hoofd...

• dutchderk
dot.K schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 22:17:
[...]

Je hebt bij printers wel het vinkje aangezet "Advertise printers globally using Bonjour"?

Als je op Printers toevoegen klikt krijg je normaal gezien dit te zien:

[afbeelding]

en dan kan je 'm gewoon toevoegen.
Voor de volledigheid: Ik draai windows MCE gekoppeld aan de extreme N met een draad. Bonjour geïnstalleerd op de windows PC. Hij lijkt elke keer naar de lokale USB poort te blijven kijken.

Hop doet leven...

• iworx
dutchderk schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 22:33:
[...]
Voor de volledigheid: Ik draai windows MCE gekoppeld aan de extreme N met een draad. Bonjour geïnstalleerd op de windows PC. Hij lijkt elke keer naar de lokale USB poort te blijven kijken.
En je gebruikt de Bonjour printer wizard?

• tm030614
  • Laatst online: 22-03 19:41
Heb de Airport Extreme hier inmiddels ook een 2 weken draaien alweer tot volle tevredenheid.

Tijdens de installatie m'n printer eraan gehangen plus m'n externe HD (My Book Pro) en werd allemaal automatisch herkend. Super gemakkelijk, werkte hier binnen 5 minuten.

Externe HD gaat na 15min. gewoon op stanby net zoals voorheen. Maar dit is denk ik meer afhankelijk van je HD dan van de Airport.

Snelheden zijn hier ook perfect. Via draadloos gaat nu sneller dan draaitje. _/-\o_

Heb wel soms dat de externe HD niet automatisch wordt toegevoegd (op de XP PC), maar heb dit opgelost door met de hand een netwerkshare aan te maken. Geen extra software voor nodig dus bespaard weer wat geheugen. :)

Anoniem: 23891

Anoniem: 155935 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 22:25:
Goed, hij werkt hier nu soort van volledig, maar toch heb ik nog wel een paar probleempjes. Ondanks dat haar MAC adres netjes in de Acces Control is vermeld, weigert de computer van mijn buurmeisje het netwerk te zien. De computer van haar moeder doet het feilloos (zelfde client, zelfde antenne, Linksys WMP54G) en die staat nog verder weg ook.

Toen het hele zootje nog aan een AirPort Express hing was het geen enkel probleem. Duidelijk dat hier iets mis is, maar wat precies het probleem is, ik kijk erdoor heen met mijn Networking n00b hoofd...
Niet toevallig ingesteld dat er alleen maar gebruik gemaakt mag worden van 802.11G&N en niet van B. Is maar een gokje aangezien je niet vermeld van welke standaard je buurmeisje gebruik maakt.
Anders eerst even proberen zonder MAC adres filter om uit te sluiten of het daar aan ligt.

• dutchderk
dot.K schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 22:44:
[...]

En je gebruikt de Bonjour printer wizard?
Nou dat was het dus erg bedankt. Wist niet dat daar een wizard van is. Krijg nu wel prints maar ook de melding printer reageert niet. Info over de inkt voorraad krijg ik dus niet. Is daar nog een oplossing voor. Sowieso bedankt. Was al bijna hopeloos

Hop doet leven...

• tm030614
  • Laatst online: 22-03 19:41
dutchderk schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 22:59:
[...]

Nou dat was het dus erg bedankt. Wist niet dat daar een wizard van is. Krijg nu wel prints maar ook de melding printer reageert niet. Info over de inkt voorraad krijg ik dus niet. Is daar nog een oplossing voor. Sowieso bedankt. Was al bijna hopeloos
Dat krijg ik hier ook, maar je kunt aangeven in dat schermpje dat dan verschijnt dat je geen meldingen meer wilt ontvangen. Kwestie van vinkje weghalen.

Wellicht dat dit in een firmware upgrade kan worden aangepakt door Apple. Blijkbaar "mag" de printer geen informatie terugsturen naar de router. Maar persoonlijk vind ik het niet zo erg.

Netwerk is gewoon b/g compatible ingesteld. Ik zal de volgende keer dat ik weer aan de slag kan gaan even checken of het misschien tóch aan het MAC adres kan liggen ja...

• iworx
tm030614 schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:02:
[...]

Dat krijg ik hier ook, maar je kunt aangeven in dat schermpje dat dan verschijnt dat je geen meldingen meer wilt ontvangen. Kwestie van vinkje weghalen.

Wellicht dat dit in een firmware upgrade kan worden aangepakt door Apple. Blijkbaar "mag" de printer geen informatie terugsturen naar de router. Maar persoonlijk vind ik het niet zo erg.
Bonjour stuurt nooit data over de patronen ed. terug. 't was bij de airport express ook al zo.
Je zal er mee moeten leren leven ;)

Heeft iemand eigenlijk al een netwerkschijf proberen toe te voegen? Er schijnen nogal wat problemen mee te zijn en ik zou eigenlijk wel wat info willen hebben over welke schijven het zeker doen :)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dot.K schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:49:
[...]

Bonjour stuurt nooit data over de patronen ed. terug. 't was bij de airport express ook al zo.
Je zal er mee moeten leren leven ;)
Dat kan ook bijna niet, aangezien zo ongeveer elke printer en zeker elke manufacturer dit anders doet.

• ROkkie
  • Laatst online: 26-03 20:45
Ik heb dit weekend ook een airport extreme ingeinstalleerd. Werkt prima. Alleen wat ik nog niet voor elkaar krijg is om mijn xbox te laten connecten met een airport express. Deze is als bridge ingesteld en connect met WDS met de extreme. Als ik mijn Macbook op de ethernet port aansluit op de airport express krijg ik netjes verbinding...
Iemand een idee waarom die xbox geen ip krijgt?

• lowfi
Toevallig wep/wpa aanstaan? Xbox kan niet overweg met nieuwe AEbs schijnt. Beste is mac filtering en ssid aanzetten en tijdelijk tot er een oplossing is geen andere beveiliging.

Zie ook hier: http://feeds.tuaw.com/~r/weblogsinc/tuaw/~3/87691325/ ;)

• carfreak02
Ik heb zelf mijn 360 hangen aan de extreme , en dat werkte gelijk :) Ik heb verder niets ingesteld .

• RAF1
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2022
Ga aan het eind van de maand ook een AAE halen.
Ik wil er dan ook een HDD aan hangen om o.a. m'n iTunes bibliotheek op te zetten (de 80GB op m'n MacBook is aardig vol aan het raken).
Ik zit te denken aan de Iomega Minimax (250GB) of de LaCie Mini (250GB) i.v.m. de ingebouwde hubs (kan de printer er ook aan).
Nu heb ik twee vragen:
1. Is een fan "nice to have" of een "must" (LaCie heeft er namelijk geen)?
2. Hebben deze schijven een standby stand?

[Voor 7% gewijzigd door RAF1 op 19-02-2007 11:40]

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:33
Zit er ook iets in om je firewall en poortforw. in te stellen?

RonXP schreef op maandag 19 februari 2007 @ 13:29:
Zit er ook iets in om je firewall en poortforw. in te stellen?
Yup, beide aanwezig.

RAF1 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 11:38:
Ga aan het eind van de maand ook een AAE halen.
Ik wil er dan ook een HDD aan hangen om o.a. m'n iTunes bibliotheek op te zetten (de 80GB op m'n MacBook is aardig vol aan het raken).
Ik zit te denken aan de Iomega Minimax (250GB) of de LaCie Mini (250GB) i.v.m. de ingebouwde hubs (kan de printer er ook aan).
Nu heb ik twee vragen:
1. Is een fan "nice to have" of een "must" (LaCie heeft er namelijk geen)?
2. Hebben deze schijven een standby stand?
Ik raad je aan om even de support threads op apple.com door te lezen, er schijnen redelijk wat problemen te zijn omtrent harde schijven aan de Extreme

• RAF1
Anoniem: 155935 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 14:24:
[...]

Ik raad je aan om even de support threads op apple.com door te lezen, er schijnen redelijk wat problemen te zijn omtrent harde schijven aan de Extreme
Bedankt. Er zijn inderdaad veel problemen, maar veelal met (natuurlijk) XP.
De manier om een HHD aan je AE te hangen lijkt te zijn:
- Schijf formatteren (HFS+)
- Geef de schijf een simpele naam (bijv. AIRDISK1)
- Hang hem leeg aan de AE en kopieer dan pas de files naar de HDD
Heb er natuurlijk geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat ik de AE en HDD bij een Apple shop ga halen en niet via de online Apple store, want het lijkt er op dat het allemaal nog niet helemaal feilloos werkt.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-03 10:48
Hoezo ?
Een een apparaat wat uit de online store komt kun je toch wel omruilen in de 'local' store ?

• RAF1
Kaspers schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:30:
Hoezo ?
Een een apparaat wat uit de online store komt kun je toch wel omruilen in de 'local' store ?
Ik zou het niet weten. Dus vandaar maar het zekere voor het onzekere.
'k heb al eerder vele problemen gehad met wireless routers dus ik wil bij een kapotte snel om kunnen ruilen.

[Voor 16% gewijzigd door RAF1 op 19-02-2007 15:54]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kaspers schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:30:
Hoezo ?
Nee. Dat zijn niet gewoon 'filialen' van hetzelfde concern namelijk, althans niet hier in Nederland. De Apple Store Online is van Apple zelf, maar de Apple Centers zijn gewoon bedrijven die Apple spullen verkopen. In feite dus concurrenten. Apple heeft daar wel een deal mee voor ondersteuning qua reparaties enzo, maar omruilen wordt toch lastig.

RAF1 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:17:
[...]

Bedankt. Er zijn inderdaad veel problemen, maar veelal met (natuurlijk) XP.
De manier om een HHD aan je AE te hangen lijkt te zijn:
- Schijf formatteren (HFS+)
- Geef de schijf een simpele naam (bijv. AIRDISK1)
- Hang hem leeg aan de AE en kopieer dan pas de files naar de HDD
Heb er natuurlijk geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat ik de AE en HDD bij een Apple shop ga halen en niet via de online Apple store, want het lijkt er op dat het allemaal nog niet helemaal feilloos werkt.
Hmmkay. Ja zoiets las ik ook al. Maar ja voor mij maakt het geen zak uit, heb op dit moment geen externe schijf en de eerste die ik aanschaf gaat toch gelijk aan de Extreme.

Heb ik nog een vraagje. Ik heb onze Extreme en Express zo opgesteld dat ze hetzelfde netwerk delen. De Extreme is de basis (allow this network to be extended aangevinkt) en de Extreme staat in join-mode. Het internet doet het prima, maar er zijn een paar dingen die me tegenvallen. Allereerst het signaal. En ten tweede de streaming van muziek naar mijn Express. Die valt af en toe weg. Ligt dat gewoon aan de opstelling die ik gebruik, of doe ik iets fout? Kan ik nog wat verbeteren?

• iworx
Ik heb de AE hier aan een Western Digital disk hangen via USB, via de USB hub in de disk ga ik verder naar de printer.

Op de disk stond mijn itunes library en de naam was allesbehalve "simpel" te noemen met een spatie en een . in de naam.

Inpluggen, wachten tot de AE opnieuw gestart is (ja, hij restart wanneer je'm inplugt), printer aangesloten op disk, klaar.

Nadeel is wel dat je'm moet "updaten" als je een user aanmaakt, wat weer tijdsverlies is. Binnen OS X kan je vanalles uitvreten zonder reboot -- de AE moet voor elke pruts opnieuw gestart worden.

Per gebruiker die je aanmaakt wordt er eveneens een "homedirectory" voorzien.
Quotacontrole ben ik nog niet tegengekomen.

Tot nu toe, zeer tevreden over de AE.

• ROkkie
  • Laatst online: 26-03 20:45
Kaspers schreef op maandag 19 februari 2007 @ 21:55:
Je xbox(1) heeft toch geen wifi..
Klopt, de airport expresss heb ik ingesteld als bridge. Dus die express verbindt draadloos met de extreme en kan je een aparaat met een lan verbinding via de ethernet port laten verbinden. Dat werkt dus bij de xbox 360 en mijn macbook. Als ik op beide apparaten Wifi uitzetten dan krijgen ze beide een ip. Alleen mijn 1e xbox niet..die zegt altijd geen link!

[Voor 69% gewijzigd door ROkkie op 21-02-2007 09:00]

• Kaspers
Je xbox(1) heeft toch geen wifi..

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:29
Er zit toch geen gigabyte bedraad netwerk op
Das wel jammer

Topicstarter
djneo-nl schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 14:33:
Er zit toch geen gigabyte bedraad netwerk op
Das wel jammer
Voor sommige mensen is dat een nadeel, maar voor de meeste een niet al te groot probleem omdat wij vooral van de wifi mogelijk gebruik maken :)

• Kaspers
Ik vind het wel sterk dat dit apparaat geen gigabit LAN heeft, welke wel bijvoorbeeld in de mbp zit..
Gemiste kans, vooral icm de hdd die je er op kunt aansluiten, dan is het opeens best wel relaxed..

[Voor 33% gewijzigd door Kaspers op 20-02-2007 16:14]

• Niet online
Kan iemand mij vertellen van welke land AA's verstuurd worden ? NL of China ?

Anoniem: 196944

de configuratie ging prima op zowel mijn powermac G5 en macbook pro
alleen na een dag of twee verbrak de verbinding van de Lacie schijf Das niet zo erg wat wel erg is dat daardoor alle twee mijn mac tegelijkertijd vast liepen. Opnieuw opstarten denk je dan en dan is het over. De G5 kreeg ik aan de praat na een PRAM reset en de macbook pro was niks meer mee te beginnen. die startte op en kwam niet verder dan mijn eigen desktop zonder menubalk alleen het spotlight logo stond en de cursort die in de strandbal veranderd op het moment dat je op een toets drukte of de cursor verplaatste. Die eb ik met geen mogelijkheid meer aan de praat gekregen. Zelfs na een OSX bijwerk sessie opgestart vanaf de CD bleef ie hetzelfde doen.
Uiteindelijk heb ik een clean install van OSX moeten doen. Nu doen ze het allebei weer.
Maar het netwerk blijft raar doen als er een tijdje geen data verkeer van de schijf naar een van de mac s is dan logt ie zelf uit en je mag er vervolgens niet meer bij.

ik moet dus itunes aan laten (muziek en films staan op de lacie schijf) ander klapt de schijf uit het netwerk. Het net werk is beveiligd met WPA en de schijf heeft zijn eigen schijf wachtwoord

hebben meer mensen last met spontane uitval?

• iworx
Kaspers schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 16:13:
Ik vind het wel sterk dat dit apparaat geen gigabit LAN heeft, welke wel bijvoorbeeld in de mbp zit..
Gemiste kans, vooral icm de hdd die je er op kunt aansluiten, dan is het opeens best wel relaxed..
Op zich wel begrijpelijk dat ze voor 100Mbit gegaan zijn.

1) Enerzijds is het een accesspoint, dat gaat toch niet sneller dan bedraad op 100 Mbit. (Nee, ook niet met N)
2) Het vraagt behoorlijk veel CPU om samba draaiende te houden, zeker wanneer je er vanop meerdere clients naartoe gaat.
3) Routeren op gigabit snelheid valt in een andere prijsklasse.
4) Internetverbindingen zijn normaal toch nooit hoger dan 20 Mbps.
5) De gemiddelde geek heeft toch al een gigabit switch (8, 24 of 48 poorts)
6) De huis, tuin en keukengebruiker kan best wel 5 seconden langer wachten ;)
7) Je hebt gelijk.
Anoniem: 128143 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 17:59:
De AA, die komen op vrijdag samen in het gemeenschapscentrum hier om de hoek. Maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet. Alles wat niet customizable is ligt meestal op stock in Venray. Dus ik vermoed dat de AE's daar ook vandaan komen.
Anoniem: 196944 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 18:13:
hebben meer mensen last met spontane uitval?
Tot op dit moment nog niets van gemerkt. Wat ik wel al meegemaakt heb (regelmatig) is dat als ik van netwerk wijzig (thuis/werk) en ik heb op 1 van beide plaatsen mijn MBP in slaap gedaan terwijl er nog een samba mapping was duurt het behoorlijk lang (en lijkt het of ie hangt) tot de drive disconnect.

Je moet gewoon eens even wachten dan -- waarschijnlijk zit er een timeout op, of, je trekt je netwerkkabel er even uit .. iets moeilijker via wifi (:p) maar je snapt wat ik bedoel.

[Voor 55% gewijzigd door iworx op 20-02-2007 18:50]

• dutchderk
Is wel zeer beperkt. Ik heb via tab poortkoppelingen poort voor beheer op afstand opengezet. Vervolgens stonden er gelijk twee poorten w.o. NetBios poort van buitenaf open. Ik kan verder ook niks vinden waarmee ik die firewall kan configureren. (Bijv ICMP uitzetten). Iemand een idee waar dat kan?

Hop doet leven...

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Anoniem: 128143 schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 17:59:
Ze liggen gewoon op voorraad in een Nederlands magazijn, worden dus vanuit NL verstuurd (venray ofzo geloof ik)

• carfreak02
Flextronics in Venray inderdaad :)

dutchderk schreef op dinsdag 20 februari 2007 @ 21:55:
Is wel zeer beperkt. Ik heb via tab poortkoppelingen poort voor beheer op afstand opengezet. Vervolgens stonden er gelijk twee poorten w.o. NetBios poort van buitenaf open. Ik kan verder ook niks vinden waarmee ik die firewall kan configureren. (Bijv ICMP uitzetten). Iemand een idee waar dat kan?
Tsja koop dan een 'echte' firewall. Het blijft een huis, tuin en keuken apparaat hoor. Wat betreft de poorten: gebruik dan geen voor gedefinieerde poorten maar configureer ze zelf.

• Niet online
Zo, die van mij is ook binnen, 19-2 besteld, lekker snel dus :)

Met de snelheid ben ik nog niet tevreden want ik haal niet meer dan 3MB via FTP tussen MBP en Vista PC (beide naast AE) dus hoe sommige hier 5 a 6MB halen is een raadsel voor mij...

Hoe kon is trouwens bij config van AE ? Of is dat AirPort-configuratieprogramma de enige ? Als ik een port wil forwarden bijvoorbeeld...

• dutchderk
Anoniem: 49627 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 10:13:
[...]
Tsja koop dan een 'echte' firewall. Het blijft een huis, tuin en keuken apparaat hoor. Wat betreft de poorten: gebruik dan geen voor gedefinieerde poorten maar configureer ze zelf.
Zelf configureren kan dus niet. Er valt niet zoveel te cofigureren aan die firewall behalve een paar poorten forwarden.

Hop doet leven...

• Romke
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Anoniem: 128143 schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 14:53:
Zo, die van mij is ook binnen, 19-2 besteld, lekker snel dus :)

Met de snelheid ben ik nog niet tevreden want ik haal niet meer dan 3MB via FTP tussen MBP en Vista PC (beide naast AE) dus hoe sommige hier 5 a 6MB halen is een raadsel voor mij...

Hoe kon is trouwens bij config van AE ? Of is dat AirPort-configuratieprogramma de enige ? Als ik een port wil forwarden bijvoorbeeld...
Ze hebben beide een Airport N kaartje?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Anti-XP schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:28:
[...]

Zat ik ook te denken. :) Praktisch haal je namelijk met een 54mbit netwerk met geluk 30 mbit. 30 delen door 8 = 3.75 MegaByte. Dit klopt met jouw situatie.

[Voor 6% gewijzigd door Falcon op 22-02-2007 14:48]

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-03 22:18
Ik kan niet anders concluderen (en met mij een hoop andere als ik de forums op apple.com bekijk) dat de performance dramatisch is zodra je gebruikt van de b/g/n modus. In dat geval kom ik met moeite boven de 50kb/s download snelheid uit. Zodra ik de Airport instel op alleen 802.11n (5Ghz) dan haal ik 1000+kb/s. Dit kan toch niet echt de bedoeling zijn lijkt me. Hoe zijn jullie ervaringen?

Update: na wat wijzigingen in de settings (IPv6 uit) kom ik nu op een 400kb/s wat nog steeds een stuk minder is dan wanneer ik alleen de 'n' variant gebruik. Het duurt ook steeds een paar seconden voor dat de AP de DNS server gevonden heeft (Looking up..... zie ik regelmatig staan nu).

Via het Netwerk utiltiy zie ik in 'n' mode bij verbindingssnelheid: 300 Mbit staat; in b/g/n mode blijft dat hangen op 144 Mbit.

[Voor 36% gewijzigd door ZiSE op 22-02-2007 16:38]

Topicstarter
Bij mij staat die gewoon op b/g/n modes en het werkt perfect, windows bak heeft nog G en daar is de snelheid en signaal sterkte alleen maar beter geworden met de AE. Op me macbook heb ik gewoon goede snelheid. Alleen de schrijfsnelheid van een usb disk aan de AE is niet al te snel 2MB/s, hopelijk wordt dat nog verbeterd.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Anoniem: 191622 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:58:
Bij mij staat die gewoon op b/g/n modes en het werkt perfect, windows bak heeft nog G en daar is de snelheid en signaal sterkte alleen maar beter geworden met de AE. Op me macbook heb ik gewoon goede snelheid. Alleen de schrijfsnelheid van een usb disk aan de AE is niet al te snel 2MB/s, hopelijk wordt dat nog verbeterd.
Kan het zijn dat je een externe hd hebt met een usb1.1 aansluiting? usb1.1 haalt maximaal 12Mb delen door 8 is rond de 1,7MB. Zou kloppen in jouw verhaal :)

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:15
Falcon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:16:
[...]

Kan het zijn dat je een externe hd hebt met een usb1.1 aansluiting? usb1.1 haalt maximaal 12Mb delen door 8 is rond de 1,7MB. Zou kloppen in jouw verhaal :)
http://discussions.apple....D=851601&start=0&tstart=0

In dit topic wordt gemeld dat de snelheid van airdisk is gecaped op 2 Mb

• Niet online
Anti-XP schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:28:
[...]

Hoezo beide ?? Mijn PC is gewoon via kabel verbonden met de Airport Extreme en MB Pro is wel N ready. Mis ik iets ?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-01 20:45

Digistorm

tenax moderator pomorum

ZiSE schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:32:
Ik kan niet anders concluderen (en met mij een hoop andere als ik de forums op apple.com bekijk) dat de performance dramatisch is zodra je gebruikt van de b/g/n modus. In dat geval kom ik met moeite boven de 50kb/s download snelheid uit. Zodra ik de Airport instel op alleen 802.11n (5Ghz) dan haal ik 1000+kb/s. Dit kan toch niet echt de bedoeling zijn lijkt me. Hoe zijn jullie ervaringen?

Update: na wat wijzigingen in de settings (IPv6 uit) kom ik nu op een 400kb/s wat nog steeds een stuk minder is dan wanneer ik alleen de 'n' variant gebruik. Het duurt ook steeds een paar seconden voor dat de AP de DNS server gevonden heeft (Looking up..... zie ik regelmatig staan nu).

Via het Netwerk utiltiy zie ik in 'n' mode bij verbindingssnelheid: 300 Mbit staat; in b/g/n mode blijft dat hangen op 144 Mbit.
Dat is opzich niet vreemd, met 2.4 GHz kun je minder snel (maar wel groter bereik). Maar dat verklaart niet een lage snelheid. Ik haal op 2.4 GHz nog steeds zo'n 7 MB/s, zolang ik WPA uitlaat. Er schijnt een bug in de Airport-driver van Apple te zitten, waardoor een n netwerk op 2.4 GHZ + WPA super traag gaat. Ik heb helaas geen bron, maar het lijkt wel te kloppen helaas :( WPA + n op 5 GHz werkt wel prima. Heel vreemd, maar ik heb helaas nog geen oplossing gevonden.... :S

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Ik heb aan m'n Airport Extreme een externe harde schijf hangen, echter kan ik 'm niet benaderen in XP... Onder OS X lukt het me prima, maar een aantal pc's die hier in het netwerk op windows draaien, kunnen de airport wel zien in de netwerkomgeving, maar ik zie nergens de inhoud van de harde schijf.

Ik heb uiteraard al zitten stoeien met de instellingen rondom de schijf toegang (met schijfwachtwoord, accounts, etc).

Iemand die weet hoe je onder XP een schijf die hangt aan de Airport Extreme kan benaderen?

• Kaspers
Is dat uberhaupt wel mogelijk ?

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Volgens de specs wel. Het gaat om een HFS+ geformateerde schijf. En die moet via het netwerk prima lees en beschrijfbaar zijn heb ik gelezen.

[Voor 10% gewijzigd door Ed. op 22-02-2007 20:30]

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-12-2019

RD

focus

Volgens mij moet je onder XP wat installeren .... dacht ik...

Topicstarter
DiGiSTORM_ schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 19:09:
[...]

Dat is opzich niet vreemd, met 2.4 GHz kun je minder snel (maar wel groter bereik). Maar dat verklaart niet een lage snelheid. Ik haal op 2.4 GHz nog steeds zo'n 7 MB/s, zolang ik WPA uitlaat. Er schijnt een bug in de Airport-driver van Apple te zitten, waardoor een n netwerk op 2.4 GHZ + WPA super traag gaat. Ik heb helaas geen bron, maar het lijkt wel te kloppen helaas :( WPA + n op 5 GHz werkt wel prima. Heel vreemd, maar ik heb helaas nog geen oplossing gevonden.... :S
Vaag ik heb gewoon WPA aan staan en haal gewoon 7.5MB/s a 8MB/s in b/g/n modes.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-01 20:45

Digistorm

tenax moderator pomorum

Anoniem: 191622 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 22:01:
[...]

Vaag ik heb gewoon WPA aan staan en haal gewoon 7.5MB/s a 8MB/s in b/g/n modes.
draai je dan op 2.4 GHz of 5 GHz?

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

• Niet online
Zojuist Radiomodus op 5Ghz gezet en ik haal 6 a 7 MB met WPA2 ! Met b/g compatible mode haalde ik 3Mb 8)7

Is het trouwens mogelijk om een DNS naam aan een ip adress te koppelen met AE ? Voor extern gebruik dan...

Deadalus, idd gevonden en das goed ook want mijn probleem is opgelost :)

[Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 128143 op 22-02-2007 23:56]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Anoniem: 128143 schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:37:
[...]

Hoe en waar kun je dat veranderen ? Heb de CD geinstalleert maar de enige wat je kan doen is wizard volgen en standaard instellingen instellen, is er ook zoiets maar dan geavanceerder ?
Als je de AirPort Utility gebruikt, selecteer je je basis station kies je Base Station > Manual Setup. Vervolgens kun je in het tabblad Airport > Wireless de Radio Mode instellen.

edit:
maar je hebt het al gevonden blijkbaar :P

[Voor 5% gewijzigd door Daedalus op 22-02-2007 23:44]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Topicstarter
DiGiSTORM_ schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 22:13:
[...]

draai je dan op 2.4 GHz of 5 GHz?
2.4GHz, b/g/n werkt alleen daar mee.
Falcon schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:16:
[...]

Nee gewoon usb2.0 en het is alleen schrijven dat niet al te snel gaat maar zoals al werd aangegeven zit er een cap op van 2MB/s schrijven en rond de 4MB/s lezen.

[Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 191622 op 23-02-2007 00:03]

Pagina: 1 2 3 ... 11 Laatste

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee