Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soutje
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-03 08:47
kdbruin schreef op maandag 14 februari 2011 @ 08:14:
[...]

Via de Airport Utility kun je gemakkelijk een oude firmware installeren. In het statusscherm op de huidige firmware versie klikken (of daar in de buurt) en dan kun je een andere versie selecteren en installeren. Zo heb ik ook m'n 7.4.2 firmware geinstalleerd na de upgrade naar 7.5.2.
Ik heb deze vraag al eerder gesteld....het is niet zo simpel.. Ik krijg een foutmelding als ik bovenstaande uitvoer:

"Er heeft zich een fout voorgedaan bij het bijwerken van de firmware"
" het geselecteerde firmwarebestand is niet compatible met dit draadloze airport apparaat"

Heeft iemand een oplossing ? Volgens mij heb ik namelijk wel de juiste firmware geselcteerd

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-07 17:27
Soutje schreef op maandag 14 februari 2011 @ 11:09:
[...]

Ik heb deze vraag al eerder gesteld....het is niet zo simpel.. Ik krijg een foutmelding als ik bovenstaande uitvoer:

"Er heeft zich een fout voorgedaan bij het bijwerken van de firmware"
" het geselecteerde firmwarebestand is niet compatible met dit draadloze airport apparaat"

Heeft iemand een oplossing ? Volgens mij heb ik namelijk wel de juiste firmware geselcteerd
Volgens mij kan ik me met dit soort gehannes op een Airport Express herinneren, dat je eerst hardware handmatig moet resetten naar de fabrieksinstellingen, een zgn. harde reset. Dan wordt mogelijk ook de oorspronkelijke firmware geinstalleerd. Tenminste, dat was met mijn Express zo. Je kunt nl. niet downgraden, geloof ik. Maar naar upgraden moet wel lukken, ook al is het niet de jongste firmware. Of had je dat al geprobeerd / gaat mijn vergelijking met de Express niet op?

• autoreverse
Even in een nieuwe post; ik heb weer iets ontdekt; ik dacht eruit te zijn met mijn verwarring over het begrip 'dualband' van de Airport Extreme: het apparaat kan tegelijkertijd een 2,4Ghz en een 5Ghz in de lucht houden, maar dat betekent in de praktijk dat Wifi 802.11-n capable apparaten die slechts 2,4Ghz ondersteunen dus niet op het 5Ghz 802.11-n netwerk belanden, maar op de 2,4Ghz variant. Zodra op dat 2,4Ghz netwerk ook nog legacy apparaten hangen die slechts 802.11-b/g ondersteunen, gooit de Airport Extreme het 2,4Ghz n-netwerk terug op b/g. In mijn geval speelt dit 'probleem' omdat ik een oude Airport Extreme in mijn netwerk heb hangen, als client voor Airtunes Airplay.

Maar nu deed ik de, voor mij onbegrijpelijke ontdekking: mijn mac mini (late 2007) die ook slechts 802.11 b/g ondersteund, is toch in staat om met het aparte 802.11-n 5Ghz netwerk te verbinden. Die had ik apart opgezet voor mijn macbook Air. Weliswaar blijft de snelheid bij de mini beperkt tot 54Mbit/s dus weet ik wel zeker dat er echt geen wifi-n capable kaartje in zit.
Het aparte N-netwerk is de SSID 'MayoNaise' met de hoofdletter N ter aanduiding dat het om de het aparte WiFi-N netwerk gaat.
screenie mac mini:
Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/3192/afbeelding1wz.png

Tegelijkertijd kan mijn Macbook Air (wel wifi-n capable) uiteraard ook verbinden met dit netwerk en haalt wel snelheden van 802.11n.
screenie macbook Air:
Afbeeldingslocatie: http://img155.imageshack.us/img155/9883/schermafbeelding2011021n.png

Is het dan wel zo dat bij een 5Ghz netwerk er tegelijkertijd 802.11-n clients kunnen verbinden als 802.11-b/g clients terwijl niet het hele netwerk naar b/g teruggeschakeld wordt? (zoals dat met het 2,4Ghz netwerk wel gebeurd?)

Blijkbaar is ook alleen mijn mac mini in staat om te verbinden met het aparte 5Ghz netwerk, mijn oudere Airport Express en iPhone 4 niet.

Edit: kwam deze handige post nog tegen: http://db.tidbits.com/article/10125 waarin ondermeer de hint gegeven wordt dat je ALT ingedrukt kunt houden tijdens het handmatig configureren van de verschillende WiFi modi. De keuze wordt dan veel meer ipv de 3 standaard keuzes... *gaat eens even klooien

Edit 2: Ik ben eruit. De mac mini ondersteund 802.11-a/b/g. Nu schijnt 802.11-a ook op 5Ghz netwerk te draaien.
conculsie: het aparte dual band Airport Extreme 5Ghz netwerk ondersteund tegelijkertijd 802.11-a en 802.11-n clients, zonder dat de n-clients teruggegooid wordt op een lagere snelheiddat valt nog te bezien. :+ :X :X

[ Voor 114% gewijzigd door autoreverse op 17-02-2011 19:25 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@Autoreverse: Ik zit op 300Mbit/s met 5ghz N. Jij op 130... Zit je zover van de Airport af??

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Of de client zijn wireless N is geen dual-band ? Voor 300MBit moet je beschikken over dual-band mode op beide apparaten zover ik weet. Anders valt ie terug op 130-150MBit.

• autoreverse
Tylen schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 11:56:
@Autoreverse: Ik zit op 300Mbit/s met 5ghz N. Jij op 130... Zit je zover van de Airport af??
Hm nee. Hij staat op de boekenkast achter me ;) Dat betekent dat ik toch eens ga experimenteren met de mac mini (802.11-a modus, die overigens wel een verdieping verwijderd is van de Airport) op het 2,4Ghz netwerk te zetten en zien of mijn Macbook Air weer hogere snelheden haalt. Op zich vindt ik rond de 100Mb/s niet langzaam ofzo. Ik vind het misschien een groter voordeel dat nu mijn mac mini op het 5Ghz netwerk zit en niet op het drukke 2,4Ghz netwerk....

Edit: mac mini op het 2,4Ghz netwerk gezet, macbook Air blijft op 130Mbit/s.... :/ RRSI (sterkte ontvangst) ligt rond de -40 ~ -35. Heb jij dan ook een betere RRSI...?
Phuncz schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 12:47:
Of de client zijn wireless N is geen dual-band ? Voor 300MBit moet je beschikken over dual-band mode op beide apparaten zover ik weet. Anders valt ie terug op 130-150MBit.
Sorry, dit snap ik niet. Mijn macbook Air (client) moet dual band N zijn? Hoe kan een client nu dual band zijn?

[ Voor 33% gewijzigd door autoreverse op 17-02-2011 19:30 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

autoreverse schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 19:19:
[...]
Sorry, dit snap ik niet. Mijn macbook Air (client) moet dual band N zijn? Hoe kan een client nu dual band zijn?
Mja dual-band is de foute term die ik gebruikt heb, ik bedoelde dat je hem op 40MHz bandbreedte, normaal 20MHz, moet zetten om effectief meer dan 135Mbit te kunnen halen met de meeste apparaten.

In ideale omstandigheden hebben je router en je client-apparaat beide 4 antennes, waardoor het 4 unieke datastreams kan sturen en je bijna 300MBit kan halen. In praktijk hebben de meeste routers en laptops of GSM's echter 2 of 3 antennes, wat dus je verbindingssnelheid halveert. Heb je hem echter op 40MHz bandbreedte staan en kunnen beide apparaten daarmee overweg (bijna alle Wireless N chips behalve oudere Intel reeks), dan kun je theoretisch maximaal 300MBit halen met zelfs 2 antennes aan beide punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Hmm interessant. Hoe zet ik mijn macbook Air op 40MHz bandbreedte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

In je router moet je het enablen en in theorie zou je wireless adapter, als hij het ondersteunt, gewoon gebruik ervan moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Phuncz schreef op zaterdag 19 februari 2011 @ 14:12:
In je router moet je het enablen en in theorie zou je wireless adapter, als hij het ondersteunt, gewoon gebruik ervan moeten maken.
Pfieuw, ik zit eens even te googlen, maar stuit alleen maar op dead-ends of onopgeloste draadjes. Die 40Mhz schijnt express door OSX geblokkeerd te worden en heeft met allerlei restricties te maken....? Ik kan nog nergens vinden hoe ik dat enable in mijn Airport Extreme router.... 8)

Edit: gevonden denk ik:
Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/4669/schermafbeelding2011021.png

Edit: bingo
Afbeeldingslocatie: http://img64.imageshack.us/img64/4669/schermafbeelding2011021.png

Edit: en nu vraag ik me af wat ik aan een doorvoorsnelheid heb van >200Mbit/s met een ADSL lijntje waar ik nauwelijks 5MB uit trek :+

[ Voor 27% gewijzigd door autoreverse op 19-02-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat is het idd. in begrijpbare taal :) De Airport Extreme is dan ook 's werelds makkelijkste router voor leken.

Enkel voor je internetlijn is >100Mbit waardeloos, tenzij je op een lagere bandbreedte valt door de afstand. Maar PC --> PC is natuurlijk wel nuttig.

[ Voor 29% gewijzigd door Phuncz op 19-02-2011 19:57 ]

• Soutje
autoreverse schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 11:12:
[...]

Volgens mij kan ik me met dit soort gehannes op een Airport Express herinneren, dat je eerst hardware handmatig moet resetten naar de fabrieksinstellingen, een zgn. harde reset. Dan wordt mogelijk ook de oorspronkelijke firmware geinstalleerd. Tenminste, dat was met mijn Express zo. Je kunt nl. niet downgraden, geloof ik. Maar naar upgraden moet wel lukken, ook al is het niet de jongste firmware. Of had je dat al geprobeerd / gaat mijn vergelijking met de Express niet op?
Nee lukt ook niet. Nou heb ik ook ergens gelezen dat die EXtreme die ik heb niet geleverd is met 7.4, en dus daar ook niet naar te downgraden is (wel naar 7.5 maar dat biedt geen soelaas).

Ik denk dat ik maar geduldig moet wachten op de nieuwe firmware :-(

• autoreverse
Soutje schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 11:32:
[...]

Nee lukt ook niet. Nou heb ik ook ergens gelezen dat die EXtreme die ik heb niet geleverd is met 7.4, en dus daar ook niet naar te downgraden is (wel naar 7.5 maar dat biedt geen soelaas).

Ik denk dat ik maar geduldig moet wachten op de nieuwe firmware :-(
Aha, nee dat klinkt wel logisch ja, dat je niet onder de fabrieks-af firmware kan downgraden, of in ieder geval niet lager kan gaan dan de firmware die tevoorschijn komt na dat een harde reset oplevert.
Edit: had je dit al gedaan?

Reset naar fabrieksinstellingen (met resetknop)
Als het AirPort-basisstation of de Time Capsule niet toegankelijk is via AirPort-configuratieprogramma, kan de reset naar de fabrieksinstellingen met de resetknop worden uitgevoerd.

Koppel het AirPort-basisstation of de Time Capsule los van de stroomvoorziening.
Houd de resetknop ingedrukt met een pen of potlood en sluit dan het AirPort-basisstation of de Time Capsule opnieuw aan terwijl u de knop ingedrukt houdt totdat het lampje (LED) snel begint te knipperen. Dit dient na enkele seconden te gebeuren.
Laat de knop los. Hierdoor worden de fabrieksinstellingen van het AirPort-basisstation of de Time Capsule hersteld.

bron: http://support.apple.com/kb/HT3728?viewlocale=nl_NL

[ Voor 43% gewijzigd door autoreverse op 24-02-2011 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabso
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-06 07:54
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar toch ik kan geen topic van de airport express vinden.
Het probleem is dat ik de express gebruik om muziek via mijn receiver af te spelen op een bestaand draadloos netwerk.
Dit werkt prima, alleen valt vaak de verbinding weg, het lampje van de express blijft gewoon groen branden.
Oplossing is dan even de express uit het stopcontact halen en terugdoen en hij wordt weer gevonden in het netwerk, maar dit werkt maar tijdelijk.
Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-07 12:06
Brabso schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 20:13:
Misschien niet helemaal het juiste topic, maar toch ik kan geen topic van de airport express vinden.
Het probleem is dat ik de express gebruik om muziek via mijn receiver af te spelen op een bestaand draadloos netwerk.
Dit werkt prima, alleen valt vaak de verbinding weg, het lampje van de express blijft gewoon groen branden.
Oplossing is dan even de express uit het stopcontact halen en terugdoen en hij wordt weer gevonden in het netwerk, maar dit werkt maar tijdelijk.
Iemand een idee ?
Dit had ik ook. Probleem opgelost door de firmware te downgraden van 7.5.2 naar 7.4.2 op zowel m'n Extreme alsook de Express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 243942

Mijn draadloze internet verbinding valt per dag een aantal keren weg (ISP is Telfort). Erg vervelend, zeker als ik thuis aan het werk ben.

Nu ga ik per 1 april over naar UPC 60Mbit. Daar krijg je alleen een modem en moet je dus zelf een router regelen. Nu zat ik te denken aan de Airport Extreme. Ik wil alleen eigenlijk tot die tijd ook al de extreme in gebruik nemen. Is dat handig in te stellen, of moet je dan vanaf 1 april het hele netwerk weer instellen?

Ik heb ook een netwerk harde schijf: een WD My Book 1TB. Kan ik deze het beste aan mijn UPC modem hangen, of kan ik die het beste aan de AE hangen? Gaat er met name om of ik de WD in de gangkast kan laten of dat ik deze naast mijn bureau moet plaatsen waar de AE komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2024
Het lukt mij niet instellingen te vinden om bepaalde poorten af te sluiten. Ik wil namelijk graag dat er via mijn netwerk geen bittorents gedownload kunnen worden. Iemand enig idee of het mogelijk is via de airport?

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soutje
Yup ook al geprobeerd !
autoreverse schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 17:30:
[...]

Aha, nee dat klinkt wel logisch ja, dat je niet onder de fabrieks-af firmware kan downgraden, of in ieder geval niet lager kan gaan dan de firmware die tevoorschijn komt na dat een harde reset oplevert.
Edit: had je dit al gedaan?

Reset naar fabrieksinstellingen (met resetknop)
Als het AirPort-basisstation of de Time Capsule niet toegankelijk is via AirPort-configuratieprogramma, kan de reset naar de fabrieksinstellingen met de resetknop worden uitgevoerd.

Koppel het AirPort-basisstation of de Time Capsule los van de stroomvoorziening.
Houd de resetknop ingedrukt met een pen of potlood en sluit dan het AirPort-basisstation of de Time Capsule opnieuw aan terwijl u de knop ingedrukt houdt totdat het lampje (LED) snel begint te knipperen. Dit dient na enkele seconden te gebeuren.
Laat de knop los. Hierdoor worden de fabrieksinstellingen van het AirPort-basisstation of de Time Capsule hersteld.

bron: http://support.apple.com/kb/HT3728?viewlocale=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Na een tweetal jaren met een D-Link DIR-655 gesukkeld te hebben, meerdere apparaten hadden een wegvallende verbinding via wireless, ben ik toch maar gegaan voor een Airport Extreme. Mijn keuze lag tussen de Linksys E-4200, Sitecom Gaming Router v2 en de Airport Extreme, maar de charme van de simpele configuratie, betrouwbare werking* en overdaad aan Apple apparatuur in het huis, bepaalde de keuze.

* op werk gebruiken we er eentje en het ding trekt zonder moeite bijna 50 toestellen zonder ook maar een krimp te geven. Ook het bereik is bovengemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 14:16

HellBeast

Oh My GoT!

Phuncz schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 20:54:
Na een tweetal jaren met een D-Link DIR-655 gesukkeld te hebben, meerdere apparaten hadden een wegvallende verbinding via wireless, ben ik toch maar gegaan voor een Airport Extreme. Mijn keuze lag tussen de Linksys E-4200, Sitecom Gaming Router v2 en de Airport Extreme, maar de charme van de simpele configuratie, betrouwbare werking* en overdaad aan Apple apparatuur in het huis, bepaalde de keuze.

* op werk gebruiken we er eentje en het ding trekt zonder moeite bijna 50 toestellen zonder ook maar een krimp te geven. Ook het bereik is bovengemiddeld.
Ik heb ook een D-Link DIR-655, maar ben er behoorlijk tevreden over. Zelfs mijn Canon mp830 printer sharen in het netwerk gaat prima met het programma Shareport. Mijn Imac maakt moeiteloos verbinding en het is bidirectioneel, dus scannen kan zelfs ook. Ik heb wel gehoord dat de oudere firmwares heel slecht waren. Misschien eens updaten, of had je dat al gedaan?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Heb telkens de allerlaatste firmware erop gezet (zelfs de nieuwste versies die niet op de site staan), ben ook al alle instellingen afgegaan evenals de toestellen zelf. Het probleem is moeilijk op commando te reproduceren maar het verveelt wel enorm. We hebben hier thuis:
- desktop PC via LAN
- desktop PC met wireless N
- Mac Mini met Wireless N
- Macbook met Wireless N
- AppleTV met Wireless N
- iPhone 2G met Wireless G
- iPad met Wireless N

Alle toestellen via wireless hebben nu en dan verbindingsproblemen, maar vooral bij de AppleTV is het vervelend want dat is een streamend apparaat. Niets vervelender dan 6-7x per film opnieuw de film te moeten starten...

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 10-03-2011 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 14:16

HellBeast

Oh My GoT!

Kun je niet kijken of je kanaal op een ander nummer kan? Het kan best zijn dat er een hoop netwerken op hetzelfde kanaal zitten. Dan krijg je ook last van elkaar.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Nope, ik ontvang zeer zwak 2 andere routers maar dat is enkel in de uithoeken van het huis. Ze vallen ook niet tegelijk weg bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Voor wie zijn Apple netwerkje uit wil breiden:
V&A aangeboden: Apple Airport Extreme Basisstation Dualband ;)
Ik ga maar eens voor een Time Capsule, nl.
Ik stond beteuterd naar van die grote, lelijke, externe harde schijven te kijken in de MM (voor TimeMachine), weer een apparaat en weer een stekker..... :-( Vandaar :)
Een mooi kleintje van 1TB (2,5") kost zo weer net zoveel als het verschil Airport Extreme ~TC.

[ Voor 38% gewijzigd door autoreverse op 17-03-2011 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-02 13:28
Hoi,

Heb hier airport extreme met enkele gedeelde schijven aan, één schijf met twee partities, één TC en één voor films en zo. Deze vind ik perfect maar mijn andere externe (in NTFS omdat deze ook veel op windows pc's moet gebruikt worden vind ik niet, terwijl hij wel getoond word in het Airport Configuratie menu.

Het is de Maxtor dus.

pic:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2073087/Schermafbeelding%202011-02-25%20om%2014.01.18.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Alleen HFS+ geformateerde schijven werken.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awoodentree
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Rivanov schreef op maandag 21 maart 2011 @ 19:32:
Alleen HFS+ geformateerde schijven werken.
Heb hier zelf ook problemen mee gehad met NTFS schijven aan een Airport Extreme. Klopt inderdaad wat Rivanov zegt. Formateer ze naar HFS+ dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schimon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-02 13:28
Wel ambetant dan omdat die vooral voor windows programmas en zo gebruikt word, zal nog eens verder zien en anders formatteren dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Via Ebay een Airport Extreme op de kop kunnen tikken en ontvangen. Is ter vervanging ven een WRT54GL die toch steeds minder signaal lijkt te geven. Nieuwe firmware op de Extreme gezet en alle instellingen overgenomen en gaan met die banaan. De Extreme is misschien dan wel niet zo uitgebreid kwa opties als de WRT54GL (met Tomato), maar wel heerlijk simpel en vlot om in te stellen met die Airport Utility. Helemaal top. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137811

Ik heb enkele vragen mbt Airport Express/Extreme/Time Capsule.

Ik heb op de begane grond een Ubee WiFi Modem van Ziggo staan. Op de eerste verdieping is het bereik niet optimaal. Ik zit er aan te denken om een Time Capsule te plaatsen op de eerste verdieping en deze draadloos mijn netwerk te laten extenden.Kan dat? Of kan een Airport apparaat enkel andere Airport apparaten extenden?

Ik hoorde ook dat het extenden van je netwerk de bandbreedte halveert? Klopt dit? Wat is dan het nut van extenden? Ik wil extenden voor beter bereik en dus sneller internet.

En als je je netwerk extend. Hoe weet je dan waar je laptop de verbinding vandaan haalt? Pakt hij het dichtstbijzijnde accespoint? Dus boven de Time Capsule en beneden het Ubee Wifi Modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-07 20:52

fabulaus

Ja toch

Middag! Ik zoek een externe HDD welke ik aan mijn AirPort Extreme kan hangen om:

iTunes bibliotheek op te parkeren
iPhoto bibliotheek op te parkeren
Kleine filmcollectie (gedownload maar nog niet gekeken) op te parkeren
Time machine back-ups op te maken

Vervolgens wil ik hier het volgende mee kunnen

De bestanden ook extern kunnen benaderen vanaf iedere internet verbonden PC en mijn iPhone
De muziek/video's/foto's naar mijn Apple TV2 kunnen streamen
De zekerheid hebben dat de schijf niet kapot gaat want heb geen reserve kopieën van foto's

Doe ik er verstandig aan een schijf te kopen met netwerk aansluiting of volstaat USB ook? En zijn er specifieke schijven aan te raden? Ik verwacht aan 500Gb momenteel ruim genoeg te hebben. Ik raak het nu ook prima kwijt op de 320Gb op mijn MacBook maar merk wel dat hij langzamer word als hij de 300Gb nadert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
fabulaus schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 11:54:

De zekerheid hebben dat de schijf niet kapot gaat want heb geen reserve kopieën van foto's
Welke harde schijf je ook koopt, hij gaat sowieso stuk! Als je geen reserve kopieën van foto's maakt raak je ze dus een keer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-07 20:52

fabulaus

Ja toch

Hmm. dan kopieer ik die nog wel een keer naar DVD's.. Desalniettemin zou ik wel graag weten welke schijf jullie mij kunnen adviseren?

[ Voor 43% gewijzigd door fabulaus op 13-07-2011 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-07 18:51
Anoniem: 137811 schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 15:41:
Ik heb enkele vragen mbt Airport Express/Extreme/Time Capsule.

Ik heb op de begane grond een Ubee WiFi Modem van Ziggo staan. Op de eerste verdieping is het bereik niet optimaal. Ik zit er aan te denken om een Time Capsule te plaatsen op de eerste verdieping en deze draadloos mijn netwerk te laten extenden.Kan dat? Of kan een Airport apparaat enkel andere Airport apparaten extenden?

Ik hoorde ook dat het extenden van je netwerk de bandbreedte halveert? Klopt dit? Wat is dan het nut van extenden? Ik wil extenden voor beter bereik en dus sneller internet.

En als je je netwerk extend. Hoe weet je dan waar je laptop de verbinding vandaan haalt? Pakt hij het dichtstbijzijnde accespoint? Dus boven de Time Capsule en beneden het Ubee Wifi Modem?
Ik zou sowieso de Time Capsule het netwerk op laten zetten, en de Ubee modem het extenden laten doen :). Alle data gaat via de TC op dat moment, ongeacht het apparaat waar je op dat moment verbinding mee hebt. Ga je dus een bedrade computer aasturen terwijl je met de Ubee verbinding hebt zal het alsnog via de TC gaan :). Dat betekend dus dat alle draadloze data via dat ene kabeltje gaat vanaf de TC naar het bedrade deel :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-07 16:19
Hey mensen,

ik heb hier thuis nu ook een AE, heb hem geinstalleerd met een laptop met VISTA SP2.
Ik kan echter geen 5GHz kanaal kiezen. Enkel deze 2:

802.11a/n - 802.11b/g/n
802.11a - 802.11b/g

Hoe kan ik aan al die andere kanalen komen, zag op een youtube filmpke dat er véél meer te kiezen zijn..

Thnx alvast. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:37
fabulaus schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 12:25:
Hmm. dan kopieer ik die nog wel een keer naar DVD's.. Desalniettemin zou ik wel graag weten welke schijf jullie mij kunnen adviseren?
Ik heb d'r een Western Digital My Book Studio aan hangen, gewoon via USB. Het mooie is dat er twee disks in zitten, van elk 1TB. Je zegt genoeg te hebben aan 500GB? Da's mooi! Want dan zet je, net als ik, die twee disks in RAID1! Mocht er dan eentje stuk gaan, dan ben je nog niets kwijt!

Ik heb'm nu zo gepetitioneerd dat de ene grote part wordt gebruikt voor iTunes, iPhoto en m'n films. En de andere part wordt gebruikt voor m'n Time Machine back-ups. Werkt als een trein.

Het enige punt wat niet gaan kunnen uit je originele vraag (en dat is met bijna elke NAS): je kan ze niet aanspreken vanaf je iPhone / iPad. In elk geval, -nog- niet. Het schijnt dat iOS5 binnenkort wat meer kan doen met WebDAV shares.
blubbers schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 18:53:
Ik kan echter geen 5GHz kanaal kiezen. Enkel deze 2:

802.11a/n - 802.11b/g/n
802.11a - 802.11b/g
Gefeliciteerd! a/n-b/g/n -is- met een 5GHz netwerk.

Sterker nog, in die mode kan je parallel twee netwerken maken, eentje 2.4 GHz en eentje 5 GHz. Werkt wederom als een trein.

[ Voor 17% gewijzigd door Liegebeest op 23-07-2011 20:01 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Klopt, maar had de truc gevonden om de control toets in te drukken terwijl ik op de balk klik en ik krijg ineens de volledige lijst. Nu heb ik voor 'alleen 802.11n (5GHz) - alleen 802.11n (2.4GHz)' gekozen.

Bij m'n netwerk stond daarnet 54Mbps en nadat ik naar 5GHz heb geswitched is ie naar 144Mbps gedaan. :)

Edit:

Heb wat zitten rond lezen, dus enkel HFS(+) werkt met de airport extreme. Maar hoe kan je dan deze hardeschijf nog oproepen in windows vista?
Heb transmac al gevonden maar weet niet of dit wel super werkt. Moet al een code gaan zoeken om het werkend te houden. :X

Edit2:

Heb software werkende nu, heb macdrive gebruikt. Werd echt super handig. M'n doorvoersnelheid zit gemiddeld op 7MB/sec. Ben zeer tevreden over dit product van Apple! _/-\o_

[ Voor 43% gewijzigd door blubbers op 23-07-2011 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
KLopt het dat 144Mbps nog steeds de snelheid is voor 2,4GHz? Ik heb 5GHz ook aangeduid en een aparte naam gegeven maar kan hem niet vinden in m'n lijst met draadloze netwerken.
Als je met 5GHz aangesloten bent zit je toch richting 300mbps of zie ik het verkeerd. Mijn doorvoersnelheid is rond de 6MB/s gemiddeld.
IK heb een sony vaio fz31z. Heb gevonden dat deze 300Mbit ondersteund, ik weet niet of dit hetzelfde is als 300mbps?
Welke instelling mis ik nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07

--MeAngry--

aka Qonstrukt

blubbers schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:04:
KLopt het dat 144Mbps nog steeds de snelheid is voor 2,4GHz? Ik heb 5GHz ook aangeduid en een aparte naam gegeven maar kan hem niet vinden in m'n lijst met draadloze netwerken.
Als je met 5GHz aangesloten bent zit je toch richting 300mbps of zie ik het verkeerd. Mijn doorvoersnelheid is rond de 6MB/s gemiddeld.
IK heb een sony vaio fz31z. Heb gevonden dat deze 300Mbit ondersteund, ik weet niet of dit hetzelfde is als 300mbps?
Welke instelling mis ik nog?
300mbit kan ook prima over 2.4GHz, of de wifi-kaart in je laptop echter de 5GHz band ondersteunt is echter een ander verhaal. Het voordeel van 5GHz is enkel dat die band meestal minder gebruikt wordt en dus voor minder storing zorgt. Door de hogere frequentie heeft deze alleen wel meer moeite om door muren etc. heen te komen en kan 2.4GHz in zulke gevallen vaak beter presteren.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
blubbers schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 20:24:
Heb wat zitten rond lezen, dus enkel HFS(+) werkt met de airport extreme. Maar hoe kan je dan deze hardeschijf nog oproepen in windows vista?
Omdat het share natuurlijk gebeurt als SMB, NFS of AFP... Geen enkele computer in het netwerk zal zien dat de schijf aan de AEx een HFS+ schijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
cailin_coilleach schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:29:
[...]

Omdat het share natuurlijk gebeurt als SMB, NFS of AFP... Geen enkele computer in het netwerk zal zien dat de schijf aan de AEx een HFS+ schijf is.
Dus ik heb geen aparte software nodig?
--MeAngry-- schreef op zondag 24 juli 2011 @ 16:09:
[...]

300mbit kan ook prima over 2.4GHz, of de wifi-kaart in je laptop echter de 5GHz band ondersteunt is echter een ander verhaal. Het voordeel van 5GHz is enkel dat die band meestal minder gebruikt wordt en dus voor minder storing zorgt. Door de hogere frequentie heeft deze alleen wel meer moeite om door muren etc. heen te komen en kan 2.4GHz in zulke gevallen vaak beter presteren.
Hoe komt het dan dat ik niet zo hoog geraak? 144Mbps is standaard voor 2,4GHz toch? Ik las ergens dat de adapter in de laptop ook dualband moet ondersteunen. Het kan goed zijn dat ik mijn laptop dat niet ondersteund. Kan er eigenlijk niet veel over vinden. Heb een sony vaio fz31z.

[ Voor 16% gewijzigd door blubbers op 24-07-2011 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
blubbers schreef op zondag 24 juli 2011 @ 17:33:
[...]
Dus ik heb geen aparte software nodig?
Correct. Pas als je de harde schijf direct via USB aan je Windows PC gaat hangen is het nodig. Kan me indenken dat dit ook wel eens gaat gebeuren (voor een defrag of een fix van een corrupt file systeem), maar tot die tijd heb je niets nodig. Via het netwerk is het gewoon een SMB share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07

--MeAngry--

aka Qonstrukt

blubbers schreef op zondag 24 juli 2011 @ 17:33:
[...]

Hoe komt het dan dat ik niet zo hoog geraak? 144Mbps is standaard voor 2,4GHz toch? Ik las ergens dat de adapter in de laptop ook dualband moet ondersteunen. Het kan goed zijn dat ik mijn laptop dat niet ondersteund. Kan er eigenlijk niet veel over vinden. Heb een sony vaio fz31z.
300Mbps is iets wat lastig te halen is, daarvoor zijn de meest ideale omstandigheden nodig. Daarnaast weet ik ook niet zeker of de Airport Extreme ook daadwerkelijk 300Mbps over 2.4GHz doet, ik weet alleen dat het theoretisch mogelijk is.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
--MeAngry-- schreef op zondag 24 juli 2011 @ 18:28:
[...]

300Mbps is iets wat lastig te halen is, daarvoor zijn de meest ideale omstandigheden nodig. Daarnaast weet ik ook niet zeker of de Airport Extreme ook daadwerkelijk 300Mbps over 2.4GHz doet, ik weet alleen dat het theoretisch mogelijk is.
Hij staat ingesteld op 5GHz samen met 2,4Ghz. Hij loopt hier nu netjes op 144Mbps, wat aangeeft dat ie op 2,4GHz loopt. Ik vrees dat m'n adapter geen dual band ondersteund en hierdoor deze niet kan vinden in m'n netwerklijst. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Ben er net achter gekomen dat de laptop wel dual band zou ondersteunen (Dat hij ook 40MHz aankan.) Hebben jullie een idee wat ik nog fout doe?

Alle drivers zijn up to date lijkt me zo, daarnet alles nagekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
40 MHz is geen Wifi standaard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
20MHz zou voor 2,4GHz zijn en 40MHz zou voor 5GHz zijn las ik, meer weet ik er ook niet over.

edit:

had via google gevonden dat wireless aparaat verwijderen,rebooten, terug installeren zou helpen. Heb het geprobeerd en het werkte meteen! :D

[ Voor 23% gewijzigd door blubbers op 24-07-2011 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Als ik data via via 5GHz netwerk verstuur gaat ie tegen gemiddeld 9,7MB/s. Maar als ik een 1080p film wil streamen gaat het de eerste 20 minuten goed maar daarna begint ie te stotteren. Ik merk dat de CPU tegen de 50% zit maar dat lijkt me geen probleem. 1080p kijken doet ie via de interne hardeschijf zonder moeite. Ligt dit aan de externe hardeschijf aan de AE of aan de AE zelf. Zijn hier ervaringen? Ik kan geen andere hardeschijf proberen.. :)

Ben nu dezelfde film naar m'n laptop toe aan't streamen tegen een snelheid van 13MB/s. Het netwerk is nu 41% in gebruik. Tijdens het kijken van de film was het maar rond 14% dacht ik. Ziet er naar uit dat het een corrupte film is. Dat zie ik zo meteen.

Edit:
Blijkt dat de eerste film die ik probeer te streamen meteen een corrupte is, of m'n laptop kan deze film niet aan met VLC. Deze stottert ook op bepaalde punten. Bij VLC de alle buffers wat omhoog gezet en een andere film lijkt het wel te doen!

[ Voor 37% gewijzigd door blubbers op 31-07-2011 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gsusivo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06 06:02
Hallo,
ik heb een AE 5e generatie sinds gisteren. Nu is het zo dat ik mijn iMac aangesloten heb met draad op de AE. Voorts heb ik een netwerkschijf (gigiabit) ook met een Cat5E kabel op de AE aangesloten. Als ik bestanden ga overzetten van de iMac naar de netwerkschijf, dan haal ik circa 11-12 MB/sec. Trek ik nou de UTP kabel uit de iMac en verbind gewoon draadloos (5GHZ) dan haal ik 16-20 MB/sec.

Wat kan ik doen om de snelheid met ethernet te verhogen, en waar ligt dit aan? Iemand enig idee?
AE staat in brugmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
Hoeveel mbps haal je met draad én draadloos? Denk dat deze verschillende waardes zullen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

blubbers schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 18:18:
Hoeveel mbps haal je met draad én draadloos? Denk dat deze verschillende waardes zullen geven.
Bij Cat5E mag je eigenlijk "van geluk" spreken als je 1 Gbit haalt, ook al wordt het beloofd en "werkt het toch meestal?". Het is een beetje oprekken van de specs can Cat5, dat alleen 100 Mbit toestond. Is je kabel of je connector brak, dan wil het allemaal wellicht niet op 1 Gbit.
Het klinkt in elk geval alsof je maar met 100 Mbit aan het verbinden bent met je iMac. Heb je al eens gekeken in de netwerkvoorkeuren wat de verbindingssnelheid van je iMac met de AE is? (Onder geavanceerd, hardware)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gsusivo
Mijn verbindingssnelheid is 100BaseTX.
Kabel is goedjenieuw. Bij een andere kabel zelfde probleem.
Op het moment dat ik de snelheid op handmatig en omzet naar 1000BaseTX met volledig duplex flowcontrol, dan heb ik geen verbinding meer.

Configuratie ziet er als volgt uit: TG712 Modem van Thomson (10/100) is met UTP op WAN aangesloten van AE. Op AE zitten op dit moment een Lacie NetworkSpace2 (gigabit) en de iMac (gigabit).
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Gsusivo schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:20:
Mijn verbindingssnelheid is 100BaseTX.
Kabel is goedjenieuw. Bij een andere kabel zelfde probleem.
Op het moment dat ik de snelheid op handmatig en omzet naar 1000BaseTX met volledig duplex flowcontrol, dan heb ik geen verbinding meer.

Configuratie ziet er als volgt uit: TG712 Modem van Thomson (10/100) is met UTP op WAN aangesloten van AE. Op AE zitten op dit moment een Lacie NetworkSpace2 (gigabit) en de iMac (gigabit).
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Kun je misschien eens de kabel naar je NAS en je iMac omwisselen en kijken of je dan wel 1 Gbit (1000BaseTX) haalt? Dat is namelijk wel de bedoeling. Het is nu een beetje lastig te zeggen of het aan de kabel of iets anders ligt, al zou ik de kabel wel als eerste verdenken als het geen Cat6 is. Is het een nieuwe kabel, of heeft hij al de nodige deuken opgelopen?
Edit:
O, niet doorgelezen :o Hmmm. Je zou nog kunnen kijken of er ergens iets vuil of beschadigd is aan de pluggen of ingangen van de AE of de iMac. In principe "moet het gewoon werken" en moet het zichzelf goed detecteren, 1000BaseTX is auto-negotiated.

[ Voor 12% gewijzigd door Digistorm op 04-08-2011 23:27 ]

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gsusivo
Digistorm schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:24:
[...]

Kun je misschien eens de kabel naar je NAS en je iMac omwisselen en kijken of je dan wel 1 Gbit (1000BaseTX) haalt? Dat is namelijk wel de bedoeling. Het is nu een beetje lastig te zeggen of het aan de kabel of iets anders ligt, al zou ik de kabel wel als eerste verdenken als het geen Cat6 is. Is het een nieuwe kabel, of heeft hij al de nodige deuken opgelopen?
Edit:
O, niet doorgelezen :o Hmmm. Je zou nog kunnen kijken of er ergens iets vuil of beschadigd is aan de pluggen of ingangen van de AE of de iMac. In principe "moet het gewoon werken" en moet het zichzelf goed detecteren, 1000BaseTX is auto-negotiated.
Ik heb de kabel van de nas op mijn MacbookPro aangesloten. Deze detecteerde 1000BaseTX. Hing ik vervolgens de 'dunnere (iMac)' kabel aan de NAS bleef de snelheid ook 1000Base. Bij het kopiëren van bestanden kwam ik niet boven de 12MB uit/sec. Morgenavond met een zelfde kabel proberen als bij de NAS.

Op het moment dat er nog 2 100mb/s mediaplayers op de AE aangesloten worden, gaat de snelheid van het gehele netwerk dan automatisch naar beneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-07 16:58
Gsusivo schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:50:
[...]

Ik heb de kabel van de nas op mijn MacbookPro aangesloten. Deze detecteerde 1000BaseTX. Hing ik vervolgens de 'dunnere (iMac)' kabel aan de NAS bleef de snelheid ook 1000Base. Bij het kopiëren van bestanden kwam ik niet boven de 12MB uit/sec. Morgenavond met een zelfde kabel proberen als bij de NAS.

Op het moment dat er nog 2 100mb/s mediaplayers op de AE aangesloten worden, gaat de snelheid van het gehele netwerk dan automatisch naar beneden?
Als je mac verbind op gigabit hoeft dat nog niet te betekenen dat je ook deze snelheid haalt met het apparaat, het zou goed kunnen dat er een slechte smb of afp implementatie i het apparaat zit waardoor de snelheid niet gehaald wordt.
Wat voor nas is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267246

Het Airport - configuratieprogramma kan geen draadloze airport appartaten vinden.
Dit terwijl mijn airport extreem wel normaal werkt.

Ook is sinds kort de printer die is aangesloten op de airport 'off-line'. Heeft dit met elkaar te maken?

Weet iemand hoe dit kan en hoe dit valt te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 267246

Anoniem: 267246 schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 18:59:
Het Airport - configuratieprogramma kan geen draadloze airport appartaten vinden.
Dit terwijl mijn airport extreem wel normaal werkt.

Ook is sinds kort de printer die is aangesloten op de airport 'off-line'. Heeft dit met elkaar te maken?

Weet iemand hoe dit kan en hoe dit valt te verhelpen?
Opgelost door de stekker in en uit het stopcontact te halen........maar de printer is nog steeds off-line :|

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-07 21:10
Dit topic is meer dan vol. Wie zou er een nieuw topic willen openen over de Airport Extreme? Stuur dan even een DM :)

[ Voor 11% gewijzigd door Hoedje op 18-08-2011 22:42 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
He jongens,

Mijn mediaspeler kan geen verbinding maken met de HD aan mijn AE. Hij zegt dat het apparaat bezet is.
Zou dit kunnen omdat de hd geformateerd is als journaled of maakt dit niets uit?
Mss een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
Even een kort vraagje.

Ik heb een airport extreme waaraan ik een externe hdd wil aansluiten. Nu zou ik graag willen dat ik deze HDD zowel via windows als via mac kan benaderen. Het probleem is dat ik de HDD wil gebruiken voor films (1080p MKV's van 10GB ongeveer). Nu vraag ik me echter af of er een manier is om de HDD zo te formateren dat ik er bestanden van groter dan 8GB kan opzetten vanuit zowel windows als vanuit osx.

Iemand die weet of dit mogelijk is, ikzelf kan het niet zo goed vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je kan toch gewoon formateren als HFS+ en dan benaderen via AFP (voor je TimeMachine backups) en via SMB voor Windows? Werkt hier prima.
Waar zit volgens jou die 8GB limiet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:55
de schijf is momenteel geformateerd als FAT32 zodat ik de schijf op zowel windows als mac kan aansluiten. Probleem is dat ik bestanden van max 4GB kan overzetten. (bedoelde in mijn vorige post ook 4GB inplaats van 8GB). Ik zal eens kijken naar wat jij voorstelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Doordat de schijf via een netwerk benaderd wordt maakt het niet uit wat voor bestandssysteem je erop zet, zolang je Airport Extreme er maar wat mee kan. HFS+ lijkt mij ook de juiste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249481

Hallo

Ik heb twee airport extremes die wil ik graag verbinden volgens een roaming network.

Volgens apple dien ik de eerste ae te verbinden met de router en met de tweede ae, ik voorzie capaciteitsproblemen, en wil graag beide ae's direct op de router aansluiten en toch het voordeel hebben van roaming.

Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 402008

neen dat kan niet....niet als roaming.
uitgaande dat je eerste router geen AE.
Om roaming netwerk te maken moet je AE als hoofd router gebruiken,
alle andere AE verbind je dan met utp aan deze hoofd router.

zoals in jouw geval dus.
Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT4260/HT4260-1.png

mocht je meer AE gebruiken
Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT4260/HT4260-2.png

deze routers kunnen 50 personen bedienen, hoeveel capaciteit heb jij nodig dan?

source: http://support.apple.com/kb/HT4260

workaround....maar niet officeel roaming,
noem alle netwerken het zelfde, router A ---wifi X, AE1 --- wifi X, AE2 ---Wifi X, met zelfde wachtwoord.
let wel op kanalen dat die niet het zelfde zijn, dan logt je apperaat om op het "zelfde netwerk" maar dit
is niet echt roaming met een handoff, meer het beste signaal wint.

[ Voor 143% gewijzigd door Anoniem: 402008 op 22-06-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151407

Gsusivo schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 17:30:
Hallo,
ik heb een AE 5e generatie sinds gisteren. Nu is het zo dat ik mijn iMac aangesloten heb met draad op de AE. Voorts heb ik een netwerkschijf (gigiabit) ook met een Cat5E kabel op de AE aangesloten. Als ik bestanden ga overzetten van de iMac naar de netwerkschijf, dan haal ik circa 11-12 MB/sec. Trek ik nou de UTP kabel uit de iMac en verbind gewoon draadloos (5GHZ) dan haal ik 16-20 MB/sec.

Wat kan ik doen om de snelheid met ethernet te verhogen, en waar ligt dit aan? Iemand enig idee?
AE staat in brugmodus.
het is niet sneller te maken, het is geen nas.
daarom heb ik een synology gekocht die wireless 35 mb sec doet en bekabeld 120.
time machines en usb op extreme zijn gewoon langzaam:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-07 17:10

Quakie

quakelen

Sinds deze week een Airport Extreme AC variant in huis.

Het valt me op dat je op deze nog minder kan instellen dan op de vorige. Je kunt bijv niet meer instellen welke modus het moet gebruiken zoals 5Ghz only bijv. Je moet nu volledig vertrouwen op Apple en hun techniek.

Helaas heb ik ergens een stoorzender zitten, want bereik is niet extreem veel verder dan vorige generatie.
Mijn buurman heeft de vorige generatie (timecapsule variant) en die heeft overal minimaal 2 strepen inclusief bij mij thuis en tuin. En ik haal mijn tuin niet eens met de vorige generatie, maar met deze AC extreme is het helaas niet veel toegenomen. Ik had dit wel gehoopt omdat hij op 2.4Ghz een aardige bereik zou halen volgens een paar reviews.

Nadeel van een redelijk jonge nieuwbouwhuis en isolatie... 3 extremes en kan praktisch niet internetten in de tuin :'(

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-07 21:48

HaterFrame

Well... Poo came out!

Lees onderstaande draadje maar eens door, het ligt niet aan je AE maar Airport utility.
https://discussions.apple.../4803291?start=0&tstart=0
Hier staat in hoe je de oude Airport utility weer kunt gebruiken en dus de uitgebreide instellingen kunt gebruiken!

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Het ligt wel aan de combinatie AE en Airport. Als ik via Airport mijn 5th of 3rd generation will instellen kan ik het wel netjes modus bijv instellen. Waarschijnlijk is dit om zeker te zijn dat AC werkt.. Het is geloof ik een combinatie van alle 6 antennes...
Apple vermeld ook nergens hoe je de nieuwe AE instelt op een windows machine dus ik denk dat het niet verstandig is om een oudere variant te gebruiken voor de nieuwe airports.

Uiteraard geef ik het wel een gooi vanavond ;)

Het blijft jammer dat je gewoon niet met 1 wifi apparaat uit de voeten kan. Ik wil gewoon bereik op de begane grond, tussenverdieping en tuin.. Praten over 60m2 beneden en 50m2 boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Nou na een paar dagen testen kan ik niks anders zeggen dat de nieuwe het niet wezenlijk sneller doet dan vorige generatie. Ik denk zelfs een tikje slechter...

Diverse plekken geprobeerd maar nergens een 'ideale plek'. Hij staat nu dus terug in de meterkast en 3th generation extreme extend mijn wifi.. Niet ideaal maar zo heb ik bereik op 1e en tuin.

Ik ben teleurgesteld. hij zou minimaal verder bereik moeten hebben, maar dit is helaas in mijn geval niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 402008

De AE met ac is niet beter als andere routers.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2866/9117794353_9aaa511a84_z.jpg

Review van tweaker.
productreview: Apple Airport Extreme (2013) review door robertwebbe

Conclussie:
De Linksys : is nog net iets beter.

Anoniem: 295641

Weet iemand of ik het verschil (snelheid/bereik) ga merken als ik er een nwe extreme 802.11 ac bij koop?

Ik heb nu een time capsule en extreme...ook met 5 ghz mogelijkheid..
maar met name mijn bereik valt me wel tegen...en meer snelheid is natuurlijk altijd wenselijk ;-)

iemand ervaring met de oude en nieuwe?

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07 21:14

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Anoniem: 295641 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 21:01:
Weet iemand of ik het verschil (snelheid/bereik) ga merken als ik er een nwe extreme 802.11 ac bij koop?

Ik heb nu een time capsule en extreme...ook met 5 ghz mogelijkheid..
maar met name mijn bereik valt me wel tegen...en meer snelheid is natuurlijk altijd wenselijk ;-)

iemand ervaring met de oude en nieuwe?
Heb alleen het verschil tussen Time Capsule (2011 model) en de 2013 Extreme AC voor je. Gezien ik dit huis maar tijdelijk bewoon heb ik geen UTP door de muren heen gedaan en vanaf moment 1 alles op wireless gedaan. Ik zit 10 meter hemelsbreed en 1 vloer naar beneden van mijn router vandaan. Tussen mijn werkkamer en de router bevind zich de badkamer en een voedselkast en een betonnen vloer.
Met de Time Capsule had ik nog een Airport Express nodig om het signaal te versterken omdat het er nauwelijks doorheen kwam (20-50 Mbit op z'n best). Op dezelfde locatie met de Airport Extreme haal ik op AC een verbinding van 115 - 180 Mbit, zonder Airport Express ertussen. Wat bereik en snelheid betreft is het dus in mijn situatie omhoog gegaan. Of het verschil maakt met de oude Airport Extreme weet ik dan niet helaas.

hmm..dat is toch best positief

die 20-50 Mbit..was alleen de tc of samen met de express? of had je met de express erbij ook iets van +100Mbit?

• Quakie

Quakie

quakelen

Toevallig heeft hardware.info weer een video en andere AC routeren getest...

Tot mijn grote verbazing komt de airport extreme op 1e plek terecht.. er is dus op geen snellere AC router te vinden op dit moment. Waarschijnlijk heeft laatste update enorm goed gedaan :)

Mijn post van juli is nog steeds van kracht. Bij mij is de extreme AC iets beter dan de vorige N versie... Het is minimaal.. er zijn voor beiden routers updates geweest. Echter heb ik oudere versie niet meer dus kan niet testen.. ik kon met vorige versie praktisch niet internetten op mijn iPad.. ik kan nu netflix kijken op mijn iPad maar hij soms moet hij even bufferen..... mijn oude n extreme (2009) doe ik dus soms aan om roaming toe te passen. Ik merk wel dat ik hem steeds minder vaak gebruik, omdat ik soort van video kan zien...

Ik weet niet wat je wilt gaan doen?? ga je een van de 2 apparaten weg doen dan>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, mooi..hoewel..ik zit nog steeds in een twijfel...

btw-matig moet ik nog wat kosten maken ;-)

dus dacht de nwe extreme is een mooi iets...maar als hij niet heel veel beter is...

twijfel-twijfel....ik denk dat ik de oude extreme naar boven gooi, hoewel ik daar zelden wifi gebruik, en als ik dat doe geen echte problemen ondervindt. Ik kan boven tv kijken via de upc-app

beter bereik voornamelijk buiten zou super zijn..voor die enkele keer in de zomer...als ik zo terug lees...is het meer een luxe probleem...

maar sneller en beter is altijd goed..ik ga die review nog even lezen...

Ik heb wel het idee dat mijn klik aan klik uit bereik/frequentie soms verstoord wordt..ik weet niet of dat er ook iets mee te maken heeft..dat zit op 433ghz of mhz....

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 295641 op 13-12-2013 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-07 07:54
Weet iemand of dit mogelijk is, ik heb nu een airport Extreme in de meterkast, en een Airport Express in de woonkamer via ethernet.
Nu heb ik achter in de tuin ook een Airport Express opgehangen, deze moet het netwerk uitbreiden. Nu valt het op dat deze telkens switcht tussen de Extreme en de Express, ik wil eigenlijk dat deze enkel de Express pakt, ivm het beste signaal.
Kan ik dit nog ergens instellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:09
macmouse schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 16:57:
Weet iemand of dit mogelijk is, ik heb nu een airport Extreme in de meterkast, en een Airport Express in de woonkamer via ethernet.
Nu heb ik achter in de tuin ook een Airport Express opgehangen, deze moet het netwerk uitbreiden. Nu valt het op dat deze telkens switcht tussen de Extreme en de Express, ik wil eigenlijk dat deze enkel de Express pakt, ivm het beste signaal.
Kan ik dit nog ergens instellen ?
Nee, niet zoals jij het wilt. Je zou elk netwerk dan een andere naam moeten geven om het te forceren, alleen dan verlies je de roaming mogelijkheid. Andere optie is een ethernetkabel naar de garage toe trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 506578

Ik heb sinds een paar dagen spontaan problemen met mijn Airport Express in de woonkamer. Deze wordt gebruikt om het netwerk uit te breiden vanaf een Airport Extreme die in de zijkamer staat. Dit voor beter bereik op mijn balkon. De Express staat zo goed als naast mijn iMac, dus mijn iMac pakt altijd automatisch de Express. Nu is het zo dat ik 25% tot 50% van mijn internet snelheid haal via de Express. Haal ik de Express uit het netwerk dan haal ik nagenoeg 100% van mijn snelheid. Dit is sinds kort, voorheen haalde ik altijd mijn normale snelheid.
Ik heb me rot zitten zoeken in de instellingen (zoveel zijn het er eigenlijk niet) maar ik kan nergens vinden of ik mijn iMac kan forceren om zich altijd aan te melden op de Extreme. Die lagere snelheid is voor Netflix op mijn iPad ruim voldoende, maar voor mijn iMac niet acceptabel.
De Airports omwisselen is geen optie i.v.m. aangesloten printer en externe hdd aan de Extreme. Deze wil ik niet in de woonkamer hebben. De Express ergens anders plaatsen gaat ook niet omdat mijn iMac naast mijn balkon staat.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 506578 op 22-05-2014 02:09 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Laatst online: 01-07 19:42
Vandaag ook de nieuwe airport extreme gehaald om mijn brakke modem/router van UPC te vervangen, ik vraag me nu alleen af of het nog extra nut heeft om de 5GHz band aan te zetten, aangezien je nu de radiomodus toch niet meer aan kunt passen?
Mijn neef heeft de oude extreme en die heeft op 2,4 BG aanstaan en op 5 N, zodat de signalen elkaar minder in de weg zitten. Dit wilde ik ook, maar kan dus niet meer.
Help? :P
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.