Even in een nieuwe post; ik heb weer iets ontdekt; ik dacht eruit te zijn met mijn verwarring over het begrip 'dualband' van de Airport Extreme: het apparaat kan tegelijkertijd een 2,4Ghz en een 5Ghz in de lucht houden, maar dat betekent in de praktijk dat Wifi 802.11-n capable apparaten die slechts 2,4Ghz ondersteunen dus niet op het 5Ghz 802.11-n netwerk belanden, maar op de 2,4Ghz variant. Zodra op dat 2,4Ghz netwerk ook nog legacy apparaten hangen die slechts 802.11-b/g ondersteunen, gooit de Airport Extreme het 2,4Ghz n-netwerk terug op b/g. In mijn geval speelt dit 'probleem' omdat ik een oude Airport Extreme in mijn netwerk heb hangen, als client voor
Airtunes Airplay.
Maar nu deed ik de, voor mij onbegrijpelijke ontdekking: mijn mac mini (late 2007) die ook slechts 802.11 b/g ondersteund, is toch in staat om met het aparte 802.11-n 5Ghz netwerk te verbinden. Die had ik apart opgezet voor mijn macbook Air. Weliswaar blijft de snelheid bij de mini beperkt tot 54Mbit/s dus weet ik wel zeker dat er echt geen wifi-n capable kaartje in zit.
Het aparte N-netwerk is de SSID 'MayoNaise' met de hoofdletter N ter aanduiding dat het om de het aparte WiFi-N netwerk gaat.
screenie mac mini:
Tegelijkertijd kan mijn Macbook Air (wel wifi-n capable) uiteraard ook verbinden met dit netwerk en haalt wel snelheden van 802.11n.
screenie macbook Air:
Is het dan wel zo dat bij een 5Ghz netwerk er tegelijkertijd 802.11-n clients kunnen verbinden als 802.11-b/g clients terwijl niet het hele netwerk naar b/g teruggeschakeld wordt? (zoals dat met het 2,4Ghz netwerk wel gebeurd?)
Blijkbaar is ook alleen mijn mac mini in staat om te verbinden met het aparte 5Ghz netwerk, mijn oudere Airport Express en iPhone 4 niet.
Edit: kwam deze handige post nog tegen:
http://db.tidbits.com/article/10125 waarin ondermeer de hint gegeven wordt dat je ALT ingedrukt kunt houden tijdens het handmatig configureren van de verschillende WiFi modi. De keuze wordt dan veel meer ipv de 3 standaard keuzes... *gaat eens even klooien
Edit 2: Ik ben eruit. De mac mini ondersteund 802.11-a/b/g. Nu schijnt 802.11-a ook op 5Ghz netwerk te draaien.
conculsie: het aparte dual band Airport Extreme 5Ghz netwerk ondersteund tegelijkertijd 802.11-a en 802.11-n clients,
zonder dat de n-clients teruggegooid wordt op een lagere snelheiddat valt nog te bezien.
[
Voor 114% gewijzigd door
autoreverse op 17-02-2011 19:25
]