ErikRo schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 01:13:
[...]
Is ook een idee natuurlijk. Maar is dat laatste niet langzaam? usb2 gaat wel maar als je dat vervolgens draadloos moet verzenden hoeveel snelheid lever je dan in?
Kun je bv ook 1080P films streamen of moet je die eerst op interne hd zetten voor het kijken?
Ander vraagje in zit namelijk niet zo in dit vakgebied, maar draaien jouw usb schijven 24/7 of gaan ze automatisch in slaapstand als ze een tijd niet zijn aangesproken?
1. USB2.0 heeft max 480mbit/s en een wireless-N netwerk heeft 300mbit/s. Dus kwa snelheid ga je er niet veel op vooruit met gewoon een externe schijf (het zij op je AE en dan je Mini bekabeld erop aansluiten, of de schijf rechtstreeks in de Mini). Je kan uiteraard gaan voor Firewire 800. Dan scheelt het wel weer wat.
Ik zit in een omgeving met iets van 6-8 netwerken om me heen die ik nog kan zien ondanks dat de huizen hier van gewapend beton zijn. Ik zit op de 1ste verdieping recht boven de AE, en ik moet zeggen dat de snelheid behoorlijk mee valt.
Ik gebruik het uiteraard voor opslag. Dus snelheid is niet de eerste prioriteit. Filmpjes bekijk ik vaak en gaan dan naar de usb schijf.
2. Er zit in de AE geen server software om films mee te streamen. Maar ik klik ze gewoon aan als ik via de Finder naar de schijf ga en de 1080p films spelen zonder probleem af. Natuurlijk moet je als je Quicktime gebruikt wel de film in laten laden. Wel kom ik bij sommige codecs (heel zeldzaam) wel eens wat rekenkracht tekort. Maar ik hoop dat dit met snow leopard opgelost zal zijn (ligt nog in Zwolle bij TNT

dus kan ik nog niet testen).
3. De USB schijven draaien niet 24/7 maar worden in een sluimerstand gebracht idd. Dus over dat stroom hoef je je geen zorgen te maken. Ik gebruik een schijf voor data opslag en de ander voor Time Machine (dus als Time Capsule zeg maar). Dit is dus voor backup, mocht je niet daarvan op de hoogte zijn
Dus tjah, het ligt echt aan de eisen van de gebruiken zeg ik op mijn beurt. Ik gebruik een snelle lokale schijf omdat ik usenet en bit-torrent gebruik en dit nogal wat schrijf bewerkingen vraagt tegelijkertijd (kleine stukjes van hele bestanden die steeds weg geschreven moeten worden). En als ik eenmaal iets binnen heb word het geinstalleerd/bekeken en daarna gaat het op de usb schijf. En mocht ik het weer nodig zijn installeer/bekijk ik het gewoon vanaf daar. En ik heb nog geen problemen gehad (afgezien dat mijn backup disk in time machine errors gaf, maar dit lag aan een brakke HDD behuizing welke ik vervangen heb inmiddels).
In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.