Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Intel Postville in bestelling staan en die komt morgen binnen. Levering was vertraagd, en ik had hem eerlijk gezegd nog niet verwacht. Kreeg vanavond een mailtje dat ie is verzonden.

Ik laat hem inbouwen bij de ASP hier. Wil graag m'n garantie houden want de Mini heb ik pas 2 weken :)
Kost €40, dus is nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arro schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 16:49:
[...]

In beeldschermeigenschappen de overscan functie uitvinken?
Da's het rare, als ik dat doe dan is het beeld kleiner dan de oppervlakte van mijn tv...
Ook films geeft hij dan kleiner weer dan de werkelijke oppervlakte van de tv. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HitmanWVU schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 16:37:
[...]

Op mijn samsung tv moest ik de "Just Scan" ("Alleen Scannen") functionaliteit gebruiken van de tv. Deze functionaliteit maakt een te groot beeld passend, maar zal een te klein beeld niet inzoomen.
Moet morgen eens kijken of dat met panasonic ook gaat... de vorige tv was een samsung, hd ready, lcd 37" en daar liep alles prima op. raar verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2022
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 23:30:
[...]
Da's het rare, als ik dat doe dan is het beeld kleiner dan de oppervlakte van mijn tv...
Ook films geeft hij dan kleiner weer dan de werkelijke oppervlakte van de tv. 8)7
Had ik ook op mijn vorige TV een HD ready sony LCD. De oplossing toen was om met de overscanfunctie ingeschakeld een custom resolutie aan te maken met tweakResX. En oplossing door de tv settings aan te passen lijkt me makkelijker en beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Settings van de TV helpen niets :-(

Er is wel communicatie tussen die 2 want vandaag tijdens een film veranderde hij het beeld zodat de ondertiteling op het beeld paste...

Beetje jammer maar ja, niets aan te doen denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

idd niets aan te doen... ik heb hetzelfde probleem op mijn pana plasma
Zet ik overscan aan dan valt een deel buiten mijn scherm maar heb ik 1920 * 1080P resolutie en zet ik overscan uit dan is het beeld een stuk kleiner dan mijn scherm...

Ach je leert ermee leven ik kan nog net dock zien en bij het "appletje" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 12:27
Ik heb overscan aanstaan. Maar corrigeer dat weer in Plex. Dus films worden altijd correct weer gegeven. Alleen de balk boven in beeld zie ik niet. Hoop dat ze dat in Snow Leopard wel aan gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Noxa schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:00:
Ik heb overscan aanstaan. Maar corrigeer dat weer in Plex. Dus films worden altijd correct weer gegeven. Alleen de balk boven in beeld zie ik niet. Hoop dat ze dat in Snow Leopard wel aan gaan passen.
Dat ligt niet aan je computer, maar aan je televisie. Oudere televisies hebben geen optie om het binnenkomende beeld pixel op pixel weer te geven, maar gaan vergroten of verkleinen (en waarom???). Je Mac doet precies wat van hem verwacht wordt: een 1080p signaal doorgeven. Het is je televisie in dit geval die er niet behoorlijk mee om weet te gaan. Verwacht dus niet dat Snow Leopard hier iets aan zal veranderen. Nieuwe tv's hebben overigens bijna altijd de optie op wel 1 op 1 weer te geven, dus daarmee is er voor Apple ook niet echt een aanleiding om hier iets aan te gaan doen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Digistorm schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:59:
[...]

Dat ligt niet aan je computer, maar aan je televisie. Oudere televisies hebben geen optie om het binnenkomende beeld pixel op pixel weer te geven, maar gaan vergroten of verkleinen (en waarom???). Je Mac doet precies wat van hem verwacht wordt: een 1080p signaal doorgeven. Het is je televisie in dit geval die er niet behoorlijk mee om weet te gaan. Verwacht dus niet dat Snow Leopard hier iets aan zal veranderen. Nieuwe tv's hebben overigens bijna altijd de optie op wel 1 op 1 weer te geven, dus daarmee is er voor Apple ook niet echt een aanleiding om hier iets aan te gaan doen.
Ik heb een gloednieuwe tv... Panasonic Plasma 42"G10. Je verhaal klinkt heel logisch. Maar toch kan mijn tv die resolutie niet aanpassen... (of ik heb nog niet hard genoeg gezocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik had eerst ook problemen met het goedkrijgen van de resolutie op mijn Panasonic (42PX80, vorige generatie).

Oplossing was om de zoom op 16:9 te zetten en de overscan uit te schakelen op de TV (dat kan alleen als hij op 16:9 staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 22:29

LogiForce

The Black Whole

Op mijn Philips 32PFL9604H/12 heb ik een gegenaamde PC-Modus om alles pixel voor pixel zo weer tegeven als het binnenkomt.

Deze Philips TV is deze zomaar uitgebracht. Maar ook het voorgaande model de 32PFL9613D/10 uit 2008 kan het correct weergeven pixel voor pixel. Nou ben ik vergeten hoe de optie daar heet (denk 'ongeveer' hetzelfde) maar deze staat bij mijn ouders dus kan het niet zo na kijken.

Om een lang verhaal kort te maken, als de Panasonic van jongstleden (bouwjaar 2009) het niet correct kan weergeven is dit zeer slecht. Aangezien Philips tv's en ik denk ook wel Sony's dit al zowiezo 2 jaar goed kunnen.

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Die Panasonic kan het uiteraard ook gewoon, hij heeft de instelling alleen nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 18:06:
Die Panasonic kan het uiteraard ook gewoon, hij heeft de instelling alleen nog niet gevonden.
Mijn Panasonic is ook van dit jaar...

Verwijderd

Nu is mijn mini aangesloten middels dvi --> hdmi kabel en de resolutie staat op 1920 * 1080P en toch klopt het beeld niet..
Als ik de tv op hdmi2 schakel dan verschijnt er ook netjes 1080P in beeld (dat geeft de tv aan) echter moet ik
toch overscan aanzetten anders is mijn desktop veel kleiner dan het schermoppervlak van de tv.
Helaas valt er dan wat weg aan de randen van de desktop.
In plex komt alles weer goed, dus de films worden wel weer goed weergegeven.

Dan begrijp ik eigenlijk niet goed waarom ik overscan moet aanzetten ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 08:56:
Nu is mijn mini aangesloten middels dvi --> hdmi kabel en de resolutie staat op 1920 * 1080P en toch klopt het beeld niet..
Als ik de tv op hdmi2 schakel dan verschijnt er ook netjes 1080P in beeld (dat geeft de tv aan) echter moet ik
toch overscan aanzetten anders is mijn desktop veel kleiner dan het schermoppervlak van de tv.
Helaas valt er dan wat weg aan de randen van de desktop.
In plex komt alles weer goed, dus de films worden wel weer goed weergegeven.

Dan begrijp ik eigenlijk niet goed waarom ik overscan moet aanzetten ?
Dan hebben we hetzelfde probleem...

• MrAcid
  • Niet online
Op welke zoom heb je je Panasonic dan staan? Op Auto waarschijnlijk? Hij moet op 16:9 staan.

• Arro
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2022
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 08:59:
[...]

Dan hebben we hetzelfde probleem...
Het probleem klinkt als het probleem wat ik ook had met mijn vorige TV. Deze TV had geen instelling om een 1 op 1 pixelmapping via hdmi te accepteren zonder overscan waardoor ik kon kiezen uit een klein bureaublad of het verlies van de menubalk. Uiteindelijk met een custom resolutie is het me gelukt om alles netjes op het scherm te krijgen met de overschan ingeschakeld en een aangepaste resolutie. Deze ervaring had ik reeds eerder gepost, wellicht kan het jullie helpen:
http://gathering.tweakers...message/30592885#30592885

Verwijderd

Van een nieuwe TV mag je verwachten dat er 1:1 pixelmapping op zit. Als je namelijk overscan inschakeld,
dan gaat dit ten koste van de beeldkwaliteit. De pixels worden namelijk niet meer 1 op 1 gemapped.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Vandaag even heen gegaan naar MacMe om mijn Mini te laten upgraden met 4GB voor maar 90 euro (met behoud van garantie dus).

De klacht die ik had dat mijn mkv-tjes wat schokten/stotterden is nu verholpen. Ik vermoed dat ik wat geheugen te weinig had voor de wat meer eisende codecs die gebruikt worden in sommige van mijn gedownloade mkv-tjes.

Ook de programma starten veel sneller tot bijna direct. Safari start direct (firefox is daarin tegen maar traag naar mijn mening). Garageband, Photoshop CS4, Dreamweaver CS4 draaien allemaal snel en soepel.

Er staat nog een hardeschijf in bestelling (149 euro + ongeveer 40-45 euro inbouw) 500GB 7200RPM. Men vertelde me dat het een Western Digital betreft. :D (Heb in het verleden slechte ervaring met klikkende en/of DOA Seagates gehad, dus ik ben hier blij mee).

Anyways, ik wou het gewoon even kwijt dat mijn issue is opgelost.
Nu maar wachten totdat Snow Leopard uit is :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:48
LogiForce schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:44:
Vandaag even heen gegaan naar MacMe om mijn Mini te laten upgraden met 4GB voor maar 90 euro (met behoud van garantie dus).
Ben benieuwd, of je e.e.a. merkt ook naast algehele performance door het upgraden naar 4Gb.
Bij Xando moest ik evt. uitbreiden laten doen door het opsturen/doorsturen... terwijl het toch kwestie zou moeten zijn van 'even wachten' en afbetalen. Kun je bij MacMe bediend worden via 'klaar-terwijl-u-wacht'?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

NielsTn schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:48:
[...]

Ben benieuwd, of je e.e.a. merkt ook naast algehele performance door het upgraden naar 4Gb.
Bij Xando moest ik evt. uitbreiden laten doen door het opsturen/doorsturen... terwijl het toch kwestie zou moeten zijn van 'even wachten' en afbetalen. Kun je bij MacMe bediend worden via 'klaar-terwijl-u-wacht'?
De algehele performance is zeker verdubbeld voor zover ik nu kan merken. Dit aangezien je GPU ook meer geheugen kan gebruiken (256MB ipv 128MB met 1GB intern geheugen).
Maar wat je bedoelt met "naast de algehele performance"? Kan je iets specifieker zijn?

Als je doelt op of ik iets merk kwa aantal programmas open hebben? Ik kan wel meer programmas draaien zonder dat deze sloom aanvoelen. Ook UT2004 (demo) loopt op volledige graphics uitmuntend. (heb hem ook nog op mijn Philips 32PFL9604H/12 televisie aangesloten. Maar helaas pakt dat spel geen full-HD :( )

File-access gaat ook sneller uiteraard aangezien de hardeschijf minder hoeft te swappen. ;)

Bij MacMe is het klaar terwijl je wacht (geheugen plaatsen duurt ongeveer 15-30 minuten). Ben in Groningen dus even naar de MediaMarkt geweest. Gaat hier dus ook om MacMe Groningen (heb geen ervaring met andere filialen, maar vermoed dezelde service).

De hardeschijf upgrade doen ze ook zelf daar. Maar dat duurde iets langer zei hij. Misschien een uurtje ofzo. Geen idee. Maar dat is zonder bestanden overzetten en systeem installatie. Dus dat moet je zelf doen. Als je Time Machine gebruikt kan je tijdens de installatie van OS-X (als het goed is, nog niet zelf geprobeerd) al je bestanden terug zetten.

In ieder geval top service bij MacMe dusver :)

Edit:

MacMe is een Apple Authorised Service Provider. Dus alle reparaties/upgrades worden in de shop uitgevoerd. Zie onderstaande link, rechterkant groen vakje ;) :
http://macme.nl/support

[ Voor 21% gewijzigd door LogiForce op 14-08-2009 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Logiforce: tja... genoeg reden om dus de upgrade te overwegen!!
en guess.... heb toch besloten ook deze 2Gb naar 4Gb upgrade door te voeren :+
klaar terwijl je even rondwandelt, daar bij A-mac in Eindhoven :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

NielsTn schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:20:
@Logiforce: tja... genoeg reden om dus de upgrade te overwegen!!
en guess.... heb toch besloten ook deze 2Gb naar 4Gb upgrade door te voeren :+
klaar terwijl je even rondwandelt, daar bij A-mac in Eindhoven :)
Hee hee, nice. Voor mij wat uit de richting, Eindhoven :+
Maar gefeliciteerd met je upgrade :D

Ik ga nog even de hdd upgraden en dan sparen voor een MBP rond mijn verjaardag (eind februari 2010) >:) (Laat later wel 8GB mem installeren... 900 euro shees :X )

Ik wil niet anders meer dan een Apple oplossing. Ze leveren gewoon geweldige producten en algehele packages :) (uiteraard liggende aan wat voor capriolen je uithaalt met je Mac of je aan het standaard model genoeg hebt of niet)

Anyhow... Mac Mini ftw }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 21:21
LogiForce schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 14:44:

De klacht die ik had dat mijn mkv-tjes wat schokten/stotterden is nu verholpen. Ik vermoed dat ik wat geheugen te weinig had voor de wat meer eisende codecs die gebruikt worden in sommige van mijn gedownloade mkv-tjes.

Ook de programma starten veel sneller tot bijna direct. Safari start direct (firefox is daarin tegen maar traag naar mijn mening). Garageband, Photoshop CS4, Dreamweaver CS4 draaien allemaal snel en soepel.

Er staat nog een hardeschijf in bestelling (149 euro + ongeveer 40-45 euro inbouw) 500GB 7200RPM. Men vertelde me dat het een Western Digital betreft. :D (Heb in het verleden slechte ervaring met klikkende en/of DOA Seagates gehad, dus ik ben hier blij mee).

Anyways, ik wou het gewoon even kwijt dat mijn issue is opgelost.
Nu maar wachten totdat Snow Leopard uit is :9~
bij mij schokken mkvtjes af en toe ook wel, ik gebruik perian. je moet eens goed kijken in quicktime. perian moet de mkv file eerst bufferen. dat zie je in quicktime. als je gaat afspelen terwijl die buffert dan hapert het wel eens. dus als je even een minuutjes of twee je film op pauze zet en daarna pas afspeelt is het bufferen vaak al klaar en hapert ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Je kunt ook beter gewoon VLC gebruiken voor het afspelen van je .mkv bestanden. VLC hoeft ook niet eerst die hele file te bufferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn mac-mini aangeschaft bij MacHouse in Rotterdam.
Gelijk 2gb werkgeheugen in laten zetten.
Maar bij het openen en dichtmaken van de mini was er iets niet helemaal goed gegaan.
Voor mij reden om de mini niet te accepteren, ook al was het miniem en zat het aan de achterkant.

Hele rel geweest en uiteindelijk via de bank mijn geld terug gehad.

Mini bij de MM gekocht, met 1gb.

Uitbreiden hoeft voor mij niet echt tenzij het voor een prikkie kan omdat ik de mini puur als mediacenter gebruik, voor het echte werk heb ik een iMac op het bureau staan :-)

Er is echter wel iets waar ik tegenaan loop.

Ik heb een hele mooie Soundbar van Yamaha alleen zou ik niet weten hoe ik DTS geluid vanuit mijn mini naar de soundbar krijg. Via de jackplug is het gewoon stereo wat hij eruit gooit.

Iemand een oplossing hiervoor???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
De Mini geeft gewoon DTS door over een optische kabel die je in de output kun stoppen. Dit is een mini-Toslink kabeltje.

Wikipedia: Mini-TOSLINK

[ Voor 25% gewijzigd door MrAcid op 17-08-2009 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:13:
De Mini geeft gewoon DTS door over een optische kabel die je in de output kun stoppen. Dit is een mini-Toslink kabeltje.

Wikipedia: Mini-TOSLINK
Super!!!
Vond het al erg jammer mocht ik nu niet optimaal kunnen genieten van mijn films...

Waar koop je zo'n ding, online kom ik er genoeg tegen maar ik ben nog steeds niet zo van het online kopen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Elke audiozaak moet die dingen wel hebben liggen (niet Mediamarkt, wel RAF). In Utrecht heb je Radio Centrum Utrecht, echt zo'n zaakje waar ze allemaal dit soort dingen verkopen. In Rotterdam ben ik zelf niet zo bekend.

Anders koop je er hier voor 4 euro incl. verzenden eentje:
http://www.kabeltje.com/o...er-toslink-35mm-p-51.html

Online kopen is niet eng. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

dangerpaki schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:08:
[...]

bij mij schokken mkvtjes af en toe ook wel, ik gebruik perian. je moet eens goed kijken in quicktime. perian moet de mkv file eerst bufferen. dat zie je in quicktime. als je gaat afspelen terwijl die buffert dan hapert het wel eens. dus als je even een minuutjes of twee je film op pauze zet en daarna pas afspeelt is het bufferen vaak al klaar en hapert ie niet.
Ik weet dat Quicktime dit doet en dat scheelt wel. Hoewel ik nu nog soms mkv'tjes heb die stotteren. Erg vaag. Misschien brakke mkv?
MrAcid schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:13:
Je kunt ook beter gewoon VLC gebruiken voor het afspelen van je .mkv bestanden. VLC hoeft ook niet eerst die hele file te bufferen.
Gebruik VLC ook, voor dezelfde file geprobeerd (mkv van Eclipse Fan-Sub, serie Hayate no Gotoku: 2nd season) maar hier blijft hij zelfs hangen af en toe en word mijn beeld helemaal blokkerig en verstoord. Terwijl hij in Quicktime enkel wat hapert. Misschien missende frames ofzo.

Naja, maakt niet uit. Maar kan me niet voorstellen dat het nog aan de mini ligt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 14:53
als ik een mkvtje heb in vlc heb ik nog nooit problemen gehad

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:09
Noxa schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 17:50:
Ik heb een probleem. Mijn Mac Mini draait als een tierelier (incl NAS). Maar ik heb af en toe storing (sneeuw) op m'n scherm.
Zo ziet het er normaal uit:
[afbeelding]
En dit gebeurt er af en toe:
[afbeelding]

Het beeld springt dan op sneeuw/ruis. En na een minuut ongeveer springt het weer terug. Wat ik wel raar vind is dat het alleen gebeurt als ik gewoon in OSX bezig ben, dus iTunes draaiend en surfen met Firefox. Maar het gebeurt nooit als ik in Plex een film zit te kijken.

Ik had de mini eerst met een Mini-DVI naar HDMI en dan met een HDMI naar de tv aangesloten. Nu heb ik een Mini DVI naar DVI en dan een DVI naar HDMI kabel. Ook dat geeft ruis. Het gebeurt ook als ik een andere HDMI input op de tv gebruik.

Kortom het ligt niet aan de kabel (denk ik) niet aan de port van TV. Maar ik denk dat het ergens in OSX zit...

Ik heb overigens een Panasonic 42G10 Plasma.

Iemand dit probleem ook gehad of weet wat er mee te doen? Help!
Stiekem een crosspost uit het Mac Mini Media Center topic. Daar kreeg ik maar weinig respons.
Is dit probleem bij jouw inmiddels opgelost?

Ik heb dezelfde TV en wil hem vanavond aan gaan sluiten. Overigens is er een firmware update voor dit toestel beschikbaar. Die lost flikkering problemen op met 60Hz bronnen meen ik. Wie weet is dat gerelateerd.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkv wil hier ook wel eens heel licht schokken en ik speel ze af in Plex.
Maar het gebeurt maar heel weinig...

Wat ik niet afgespeeld krijg zonder schokken en soms zelfs stilstaand beeld, zijn die 30GB blu ray rips
iemand hier die deze wel goed afgespeeld krijgt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorty
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

shorty

tralalalala!

Ik heb mijn Mac Mini aangesloten met een DVI naar VGA adapter en vervolgens naar de VGA ingang van mijn Full HD TV. Gewoon goed beeld etc, geen probleem.

Alleen ik krijg de resolutie niet ingesteld op 1920*1080 of 1920*1200. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Of is dat een beperking van de VGA kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shorty schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:24:
Ik heb mijn Mac Mini aangesloten met een DVI naar VGA adapter en vervolgens naar de VGA ingang van mijn Full HD TV. Gewoon goed beeld etc, geen probleem.

Alleen ik krijg de resolutie niet ingesteld op 1920*1080 of 1920*1200. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Of is dat een beperking van de VGA kabel?
Ik denk dat je TV op de pc ingang deze resoluties niet ondersteund (de mijne gaat ook maar tot iets van 1300 * 980 oid)

De enigste remedie is volgens mij dvi--> hdmi kabel kopen en deze dan op een hdmi ingang van je tv te zetten.
Als je TV dan geen 1:1 pixelmapping aan kan dat krijg je te maken met het "overscan" probleem. (lees ff een paar antwoorden hierboven door daar staat het in van dat pixelmapping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorty
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

shorty

tralalalala!

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat je TV op de pc ingang deze resoluties niet ondersteund (de mijne gaat ook maar tot iets van 1300 * 980 oid)

De enigste remedie is volgens mij dvi--> hdmi kabel kopen en deze dan op een hdmi ingang van je tv te zetten.
Als je TV dan geen 1:1 pixelmapping aan kan dat krijg je te maken met het "overscan" probleem. (lees ff een paar antwoorden hierboven door daar staat het in van dat pixelmapping)
Duidelijk, thanks!

Net even een DVI -> HDMI kabel besteld, morgen weten we of het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
basset schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 08:35:
[...]

Is dit probleem bij jouw inmiddels opgelost?

Ik heb dezelfde TV en wil hem vanavond aan gaan sluiten. Overigens is er een firmware update voor dit toestel beschikbaar. Die lost flikkering problemen op met 60Hz bronnen meen ik. Wie weet is dat gerelateerd.
Het is inmiddels opgelost. Je moet even onder beeldscherm instellingen aanvinken dat er een pictogram in de bovenste balk komt te staan. Daar kun je aantal scherm voorkeuren veranderen, en daar heb ik iets verandert volgens mij naar 50Hz gezet ofzo.

Maar Mac OSX had ook een update uitgebracht die dit probleem aan pakte. Dus kan ook daar aan gelegen hebben. Want dat was de zelfde dag. Anyway problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:34
Ik ben op zoek naar een Mini die mijn HDX1000 kan vervangen. Ik word een beetje gallisch van de zelfbouw jukeboxes daarop en wil graag overstappen op een goedwerkend systeem (mini + plex).

Nu kijk ik eigenlijk alles op 1080p en ik vroeg mij dan ook af vanaf welke mini config je soepel 1080p bestanden kunt afspelen. Ik weet dat ik dan niet het allernieuwste model nodig heb, maar ik ben dus op zoek naar de minimum specs zodat ik marktplaats en evt. aanbiedingen kan gaan afstruinen.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Sluuz schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:13:
Ik ben op zoek naar een Mini die mijn HDX1000 kan vervangen. Ik word een beetje gallisch van de zelfbouw jukeboxes daarop en wil graag overstappen op een goedwerkend systeem (mini + plex).

Nu kijk ik eigenlijk alles op 1080p en ik vroeg mij dan ook af vanaf welke mini config je soepel 1080p bestanden kunt afspelen. Ik weet dat ik dan niet het allernieuwste model nodig heb, maar ik ben dus op zoek naar de minimum specs zodat ik marktplaats en evt. aanbiedingen kan gaan afstruinen.
klik

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Sluuz schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:13:

Toch zou ik voor het nieuwe standaard model gaan. Met snow leopard erop kan je dan tenminste de kracht van je GPU aanspreken vanwege de nVidia 9400M die erin zit. Ook hierdoor heb je hardware versnelling via Quicktime X op je H.246 materiaal. Externe blueray drive en daar vandaan dan content afspelen zal ook helemaal geen probleem vormen.

Oftewel, je bent er dan tenminste zeker van dat je het kan afspelen.
Tip: Laat wel voor 90 euro 4gig geheugen in je Mac Mini bouwen. Dit scheelt enorm kwa snelheid van programma's opstarten. ;)

• stefan_el
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-01 17:55
Hallo, ik ben van plan een mac mini te kopen als desktop computer (apple draadloos tobo heb ik al sinds verkoop macbook) als vervanger van mijn windows-bak.

Ik kan de vorige versie (zie specs) kopen van de mini voor rond de 400 euro (ding nauwelijks gebruikt, tis van een bekende)

2.0 GHz
667-MHz Frontside-bus
1GB geheugen
120-GB
SuperDrive (dvd+r dl/dvd±rw/cd-rw)

Als ik er 4GB instop (wil er zelf inzetten, moet lukken :P) heb ik dan een beetje een snelle mac?

Gebruik hem dan voor Logic en voor de rest gewoon normaal dagelijks gebruik (internet, downloaden films muziek,). Heb een paar dagen een macbook (wit, early 2009) gehad en was eerlijk gezegd niet 'blown away' door de snelheid zeker niet als ik vergelijk met mijn pentium 4 van jaaaaaren oud. Ik had verwacht dat als ik op het safariicoontje zou drukken dat het scherm voor internet er meteen stond maar dat duurde altijd even. Misschien klopte mijn verwachting wel niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:04

Japie.G

Colour Classic

Met 4 gieg geheugen, en safari 1 keer opgestart... dan zul je daarna direct een safari scherm zien als je op het icoon drukt, omdat het programma na de eerste keer opstarten in het geheugen blijft staan. Vergeet niet dat macbooks en mac mini's een laptop HD hebben, die ook nogal veel uitmaakt in snelheid van je systeem!

overigens is het de vraag of die versie van de mac mini 4GB kan gebruiken. De oudere versies kun je wel 4 gieg inzetten, maar vervolgens kan hij maar 3 gebruiken!

[ Voor 20% gewijzigd door Japie.G op 28-08-2009 11:21 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O is dat zo....

"Vergeet niet dat macbooks en mac mini's een laptop HD hebben, die ook nogal veel uitmaakt in snelheid van je systeem!"

je bedoeld daardoor langzamer..is dat waarom een hoop mensen er zo'n solid HD in willen zetten..of is dat voor het geluid?
Ik ga binnen nu en 2 wk ook een mini kopen...en ik wil graag dat deze zsm is...

Ik wil hem ook koppelen aan een netwerk (NAS)schijf....waar alle data op staat,zodat de mini redelijk clean en dus snel blijft...of is het toch aan te raden een snellere schijf aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Verwijderd schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:20:
O is dat zo....

"Vergeet niet dat macbooks en mac mini's een laptop HD hebben, die ook nogal veel uitmaakt in snelheid van je systeem!"

je bedoeld daardoor langzamer..is dat waarom een hoop mensen er zo'n solid HD in willen zetten..of is dat voor het geluid?
Ik ga binnen nu en 2 wk ook een mini kopen...en ik wil graag dat deze zsm is...

Ik wil hem ook koppelen aan een netwerk (NAS)schijf....waar alle data op staat,zodat de mini redelijk clean en dus snel blijft...of is het toch aan te raden een snellere schijf aan te schaffen?
De standaard hdd's meegeleverd zijn vaak 5400rpm schijven. Deze hebben een tragere lees/schrijf snelheid dan de 7200rpm varianten.
Zelf heb ik net de Seagate 500GB 7200rpm schijf in de mac mini laten zetten, en dit is wel sneller. Vooral met meerdere bewerkingen tegelijkertijd.

Het nadeel nog steeds (hoewel het wel verbeterd) van SSD schijven is dat de schrijf snelheid aanzienlijk trager is dan een conventionele schijf. Tenminste van wat ik bij een vriend gezien heb wel. Hij had een in zijn netbook en dit duurde tenminste 4 uur voor Windows XP erop stond voor zover ik herinner :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:34
LogiForce schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:28:
[...]

De standaard hdd's meegeleverd zijn vaak 5400rpm schijven. Deze hebben een tragere lees/schrijf snelheid dan de 7200rpm varianten.
Zelf heb ik net de Seagate 500GB 7200rpm schijf in de mac mini laten zetten, en dit is wel sneller. Vooral met meerdere bewerkingen tegelijkertijd.

Het nadeel nog steeds (hoewel het wel verbeterd) van SSD schijven is dat de schrijf snelheid aanzienlijk trager is dan een conventionele schijf. Tenminste van wat ik bij een vriend gezien heb wel. Hij had een in zijn netbook en dit duurde tenminste 4 uur voor Windows XP erop stond voor zover ik herinner :X
In een netbook zal ook wel geen fantastische SSD zitten. SSD's kunnen namelijk per type ENORM verschillen in snelheid. Een SSD als de Intel X-25-m, die opzich geen gigantisch hoge schrijfsnelheid heeft haalt iets 80MB/s (sequentieel). Notebook schijven halen dat alleen aan het begin van de schijf (buitenzijde van de platters en dus hoogste snelheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijlpan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-08-2023
Ik heb zojuist een Mac Mini gekocht en daar zit dan ook een mini DVI --> DVI verloopje bij.
Nu heb ik bij de Media Markt een DVI naar Video kabel gekocht (ja ik heb nog een oudere tv).
Nu blijkt na enig zoeken op internet dat de miniDVI naar DVI een DVI-D (dual) stekker is. Maar de stekker aan de videokabel is een DVI-i (single).
Deze beide kabels zijn niet op elkaar aan te sluiten en nu heb ik geen idee meer hoe ik mijn Mini op mijn tv moet aansluiten. Wat zijn nu mijn opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

stijlpan schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:14:
Ik heb zojuist een Mac Mini gekocht en daar zit dan ook een mini DVI --> DVI verloopje bij.
Nu heb ik bij de Media Markt een DVI naar Video kabel gekocht (ja ik heb nog een oudere tv).
Nu blijkt na enig zoeken op internet dat de miniDVI naar DVI een DVI-D (dual) stekker is. Maar de stekker aan de videokabel is een DVI-i (single).
Deze beide kabels zijn niet op elkaar aan te sluiten en nu heb ik geen idee meer hoe ik mijn Mini op mijn tv moet aansluiten. Wat zijn nu mijn opties?
Dit kan gewoon niet. De nieuwe Mac Mini heeft geen analoge TV out meer, en al had je een Mac Mini die dat wel heeft, dan nog kun je geen Media Markt kabel gebruiken maar moet je een Apple mini DVI -> tv-out gebruiken. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

tweak_dude schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:27:
[...]

In een netbook zal ook wel geen fantastische SSD zitten. SSD's kunnen namelijk per type ENORM verschillen in snelheid. Een SSD als de Intel X-25-m, die opzich geen gigantisch hoge schrijfsnelheid heeft haalt iets 80MB/s (sequentieel). Notebook schijven halen dat alleen aan het begin van de schijf (buitenzijde van de platters en dus hoogste snelheid).
Dat is waar, plus het feit dat je aan de natuurkundige limieten zit met conventionele hardeschijven.
SSD's zullen in de toekomst zeker zeer interessant gaan worden. Maar aangezien ik persoonlijk veel dingen met kleine lees/schrijf bewerkingen doe (usenet, bittorent, aan websites knutsellen) dan is een SSD in mijn Mac Mini gewoon niet rendabel genoeg. Tenminste niet voor mij. ;)

Als het een beetje wil ga ik mij volgend jaar een Macbook Pro aanschaffen en misschien dat ik me ook in dat jaar een SSD koop gewoon om te kijken of het wat voor mij is. En om wat degelijke ervaring met zulke hardware op te doen uiteraard. Ben niet voor niets een tweaker, alles moet je eens uit proberen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijlpan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-08-2023
Digistorm schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 00:40:
[...]

Dit kan gewoon niet. De nieuwe Mac Mini heeft geen analoge TV out meer, en al had je een Mac Mini die dat wel heeft, dan nog kun je geen Media Markt kabel gebruiken maar moet je een Apple mini DVI -> tv-out gebruiken. Helaas...
Hmm inderdaad jammer. Wel een goede reden om een nieuwe tv te kopen. In ieder geval bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Hoi ik vind de hd wat aan kleine kant, zou ik gewoon deze 750gb sata2 schijf er in kunnen stoppen. Hij is er ook in 1TB lijkt me helemaal leuk :)
120 om 180 euro is niet veel geld. Meteen even 4gb er in proppen, dan moet je wel een aardige machine hebben

pricewatch: Western Digital Scorpio Blue WD7500KEVT, 750GB#

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_el
Dit scherm
http://www.samsung.com/nl...=LS23LRZKUV/EN&fullspec=F

(samsung P2350) werkt dat goed icm een Mac Mini (2.0 vorige model)? Heb namelijk wel eens iets gelezen over ondersteunende resoluties e.d. dat je daar bij de aanschaf van een scherm op moet letten...dit scherm namelijk nu voor 122 euro gezien en als dat samen goed werkt heb ik mijn setje klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

ErikRo schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:11:
Hoi ik vind de hd wat aan kleine kant, zou ik gewoon deze 750gb sata2 schijf er in kunnen stoppen. Hij is er ook in 1TB lijkt me helemaal leuk :)
120 om 180 euro is niet veel geld. Meteen even 4gb er in proppen, dan moet je wel een aardige machine hebben

Zolang de schijf een form factor van 2.5" inch heeft lijkt het mij geen probleem. Op internet zie ik zat genoeg mensen die deze schijf (of de 1TB versie ervan) in hun Mac Mini hebben gestopt. :?

Ik heb zelf gekozen voor een 500GB 7200rpm schijf omdat ik de externe hardeschijven voor opslag toch aan mijn Airport Extreme heb hangen. Airport Extreme -> usb hub -> 2x 1TB schijven (tot nu toe) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
ErikRo schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:11:

Die harddisk is 12.5mm afaik in een mini kan alleen de standaard 9mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Een Mac Mini lijkt me ook wel wat, als aanvulling op m'n MacBook.

Ik zou 'm dan willen inzetten als server en mediacenter tegelijk. M'n Linux server kan ik op die manier lozen, het kost immers geen moeite om een http + ftp + smb servertje te draaien. Daar zou ik dan bijvoorbeeld Plex naast kunnen draaien, samen met MSN en SABnzbd+.

Wat ik me alleen afvraag is hoe ik het backup proces moet gaan aanpakken. Ik kan volgens mij gewoon één schijf voor zowel m'n MacBook als m'n toekomstige Mac Mini gebruiken. Volgens mij is het niet nodig om fysiek te switchen tussen de backupschijf en de twee computers, maar kan ik een backup van m'n MacBook via het netwerk maken, rechtstreeks op de Mac Mini. Dat zou echt geweldig zijn.

Op de rest van die backupschijf kan ik zaken zetten die ik niet hoef te backuppen, media als films en muziek dus. Volgens mij zit ik dan gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Dat kan gewoon, zo gebruik ik het ook.

Mac Mini met 4 USB schijven eraan. Eén van die schijven verzorgt de Time Machine backup van de Mac Mini zelf (via USB) en mijn MacBook via het netwerk. Twee backups op 1 schijf dus.

Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Zit er nog een limiet aan het aantal USB-schijven dat je erop kunt aansluiten? Aan m'n MacBook moet ik er niet meer dan 2-3 hangen, dan gaat ie zeuren dat de USB-poorten overbelast zijn. Wil m'n PC ook nog altijd eens vervangen door een Mac mini, maar daar hangen op het moment zo'n 8 HD's aan (doorgelust met een paar USB-hubs met eigen voeding). Dat (en in de toekomst vast nog wel meer) moet wel goed kunnen werken met een mini...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
LogiForce schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:45:
[...]

Ik heb zelf gekozen voor een 500GB 7200rpm schijf omdat ik de externe hardeschijven voor opslag toch aan mijn Airport Extreme heb hangen. Airport Extreme -> usb hub -> 2x 1TB schijven (tot nu toe) :P
Is ook een idee natuurlijk. Maar is dat laatste niet langzaam? usb2 gaat wel maar als je dat vervolgens draadloos moet verzenden hoeveel snelheid lever je dan in?

Kun je bv ook 1080P films streamen of moet je die eerst op interne hd zetten voor het kijken?

Ander vraagje in zit namelijk niet zo in dit vakgebied, maar draaien jouw usb schijven 24/7 of gaan ze automatisch in slaapstand als ze een tijd niet zijn aangesproken?

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

ErikRo schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 01:13:
[...]

Is ook een idee natuurlijk. Maar is dat laatste niet langzaam? usb2 gaat wel maar als je dat vervolgens draadloos moet verzenden hoeveel snelheid lever je dan in?

Kun je bv ook 1080P films streamen of moet je die eerst op interne hd zetten voor het kijken?

Ander vraagje in zit namelijk niet zo in dit vakgebied, maar draaien jouw usb schijven 24/7 of gaan ze automatisch in slaapstand als ze een tijd niet zijn aangesproken?
1. USB2.0 heeft max 480mbit/s en een wireless-N netwerk heeft 300mbit/s. Dus kwa snelheid ga je er niet veel op vooruit met gewoon een externe schijf (het zij op je AE en dan je Mini bekabeld erop aansluiten, of de schijf rechtstreeks in de Mini). Je kan uiteraard gaan voor Firewire 800. Dan scheelt het wel weer wat.
Ik zit in een omgeving met iets van 6-8 netwerken om me heen die ik nog kan zien ondanks dat de huizen hier van gewapend beton zijn. Ik zit op de 1ste verdieping recht boven de AE, en ik moet zeggen dat de snelheid behoorlijk mee valt.
Ik gebruik het uiteraard voor opslag. Dus snelheid is niet de eerste prioriteit. Filmpjes bekijk ik vaak en gaan dan naar de usb schijf.

2. Er zit in de AE geen server software om films mee te streamen. Maar ik klik ze gewoon aan als ik via de Finder naar de schijf ga en de 1080p films spelen zonder probleem af. Natuurlijk moet je als je Quicktime gebruikt wel de film in laten laden. Wel kom ik bij sommige codecs (heel zeldzaam) wel eens wat rekenkracht tekort. Maar ik hoop dat dit met snow leopard opgelost zal zijn (ligt nog in Zwolle bij TNT :| dus kan ik nog niet testen).

3. De USB schijven draaien niet 24/7 maar worden in een sluimerstand gebracht idd. Dus over dat stroom hoef je je geen zorgen te maken. Ik gebruik een schijf voor data opslag en de ander voor Time Machine (dus als Time Capsule zeg maar). Dit is dus voor backup, mocht je niet daarvan op de hoogte zijn :+

Dus tjah, het ligt echt aan de eisen van de gebruiken zeg ik op mijn beurt. Ik gebruik een snelle lokale schijf omdat ik usenet en bit-torrent gebruik en dit nogal wat schrijf bewerkingen vraagt tegelijkertijd (kleine stukjes van hele bestanden die steeds weg geschreven moeten worden). En als ik eenmaal iets binnen heb word het geinstalleerd/bekeken en daarna gaat het op de usb schijf. En mocht ik het weer nodig zijn installeer/bekijk ik het gewoon vanaf daar. En ik heb nog geen problemen gehad (afgezien dat mijn backup disk in time machine errors gaf, maar dit lag aan een brakke HDD behuizing welke ik vervangen heb inmiddels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
LogiForce schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 04:29:
[...]
2. Er zit in de AE geen server software om films mee te streamen. Maar ik klik ze gewoon aan als ik via de Finder naar de schijf ga en de 1080p films spelen zonder probleem af. Natuurlijk moet je als je Quicktime gebruikt wel de film in laten laden. Wel kom ik bij sommige codecs (heel zeldzaam) wel eens wat rekenkracht tekort. Maar ik hoop dat dit met snow leopard opgelost zal zijn (ligt nog in Zwolle bij TNT :| dus kan ik nog niet testen).
Lijkt inderdaad goed te werken zo te zien. :)

Doe jezelf wel een plezier en installeer SL from scratch. Niet updaten dus, gewoon format en alles opnieuw installeren. Ik heb al te vaak gelezen dat mensen na een upgrade vage snelheidsproblemen hadden die weg waren na een schone installatie.

Mag ik trouwens nog wat vragen. Ik heb graag een opgeruimd bureau. Dus als ik geen setje speakers op het bureau hoef te zetten graag. :)
Is die interne mono speaker nog een beetje te doen voor een beetje achtergrondmuziek radio bv? Of heb je echt speakers nodig?

En nog een algemene vraag ana iedereen:
Als je film kijkt via mm > tv kun je dan wel het geluid streamen naar je stereo met airport en loopt het beeld en geluid dan wel altijd synchroon? Of is ouderwetse kabel in dit soort gevallen aan te raden.

[ Voor 23% gewijzigd door ErikRo op 30-08-2009 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mijn ervaring is dat Airport Extreme absoluut niet betrouwbaar genoeg is om je USB schijven aan te delen. Ik kreeg ze veel te vaak niet beschikbaar in de Finder en de snelheden vielen me erg tegen (4,5GB duurde 1 uur). Ondanks dat mijn Mac en de AE allebei 802.1n hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door MrAcid op 30-08-2009 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

ErikRo schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:03:
[...]

Lijkt inderdaad goed te werken zo te zien. :)

Doe jezelf wel een plezier en installeer SL from scratch. Niet updaten dus, gewoon format en alles opnieuw installeren. Ik heb al te vaak gelezen dat mensen na een upgrade vage snelheidsproblemen hadden die weg waren na een schone installatie.

Mag ik trouwens nog wat vragen. Ik heb graag een opgeruimd bureau. Dus als ik geen setje speakers op het bureau hoef te zetten graag. :)
Is die interne mono speaker nog een beetje te doen voor een beetje achtergrondmuziek radio bv? Of heb je echt speakers nodig?

En nog een algemene vraag ana iedereen:
Als je film kijkt via mm > tv kun je dan wel het geluid streamen naar je stereo met airport en loopt het beeld en geluid dan wel altijd synchroon? Of is ouderwetse kabel in dit soort gevallen aan te raden.
Ik zou een nieuwerwetse digitale kabel nemen als je tv dat aankan. Als je een Airport Express wilt gebruiken om audio naartoe te streamen kan dat standaard alleen met iTunes. Je kunt Airfoil kopen om elk programma samen te laten werken met audio streamen, maar als je dan geen vertraging wilt in je films moet je de Airfoil media player gebruiken. En als ik dat zo zie speelt die 720p al brak af, dus dat lijkt me niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:53
LogiForce schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 01:34:
[...]

Dat is waar, plus het feit dat je aan de natuurkundige limieten zit met conventionele hardeschijven.
SSD's zullen in de toekomst zeker zeer interessant gaan worden. Maar aangezien ik persoonlijk veel dingen met kleine lees/schrijf bewerkingen doe (usenet, bittorent, aan websites knutsellen) dan is een SSD in mijn Mac Mini gewoon niet rendabel genoeg. Tenminste niet voor mij. ;)

Als het een beetje wil ga ik mij volgend jaar een Macbook Pro aanschaffen en misschien dat ik me ook in dat jaar een SSD koop gewoon om te kijken of het wat voor mij is. En om wat degelijke ervaring met zulke hardware op te doen uiteraard. Ben niet voor niets een tweaker, alles moet je eens uit proberen :+
Juist met kleine files is een SSD aan te raden! Niet alleen levert de lage accestijd dan veel winst op, maar ook met kleine files is hij sneller dan een normale harde schijf. Zo haalt bv een Intel X25-M Postville 24 MB read en 50 MB write per seconde bij 4K files, terwijl een WD Raptor maar 0,5 en1,2 MB/s haalt. Het verschil met een 2,5" harde schijf is nog groter.

Ik heb zelf een Super Talent Ultradrive ME (vergelijkbaar met een OCZ Vertex) in mijn Mac Mini en merk dat deze veel sneller is dan mijn Macbook en de 2 maanden oude iMacs op mijn werk. Dit komt door de SSD. Het verschil is zelfs zo groot dat ik overweeg om er ook een SSD in mijn Macbook te stoppen. Eerst wilde ik hiermee wachten totdat ik volgend jaar een nieuwe Macbook koop, maar het verschil is zo groot dat ik niet kan wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

ErikRo schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:03:
[...]
Voor echt achtergrond muziek is hij goed te doen, vergelijk het met de kwaliteit van die wereld radios die je mee op vakantie neemt ;)
MrAcid schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:22:
Mijn ervaring is dat Airport Extreme absoluut niet betrouwbaar genoeg is om je USB schijven aan te delen. Ik kreeg ze veel te vaak niet beschikbaar in de Finder en de snelheden vielen me erg tegen (4,5GB duurde 1 uur). Ondanks dat mijn Mac en de AE allebei 802.1n hebben.
Ik heb er geen last van gehad, behalve de keer dat de HDD behuizing kapot was door een brakke usb connector. Dus tjah, misschien is dat een reden geweest. Of misschien kabels/hubs die niet goed waren. :?
Ik heb geen problemen in ieder geval. En tjah, als je iets voor direct access wil gebruiken en niet opslag dan moet je idd niet een USB schijf nemen, het zij aan de AE of de computer zelf. ;)
Ga dan op zijn minst voor Firewire 800 om de snelheid nog een beetje op te vangen. Dit zit immers op de laatste Mac computer modellen.
LuukNouwen schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 11:56:
[...]

Juist met kleine files is een SSD aan te raden! Niet alleen levert de lage accestijd dan veel winst op, maar ook met kleine files is hij sneller dan een normale harde schijf. Zo haalt bv een Intel X25-M Postville 24 MB read en 50 MB write per seconde bij 4K files, terwijl een WD Raptor maar 0,5 en1,2 MB/s haalt. Het verschil met een 2,5" harde schijf is nog groter.

Ik heb zelf een Super Talent Ultradrive ME (vergelijkbaar met een OCZ Vertex) in mijn Mac Mini en merk dat deze veel sneller is dan mijn Macbook en de 2 maanden oude iMacs op mijn werk. Dit komt door de SSD. Het verschil is zelfs zo groot dat ik overweeg om er ook een SSD in mijn Macbook te stoppen. Eerst wilde ik hiermee wachten totdat ik volgend jaar een nieuwe Macbook koop, maar het verschil is zo groot dat ik niet kan wachten.
Hmm, dat is inderdaad interessant. Had ik alles een beetje verkeerd begrepen. Maar ik wacht wel even op de volgende generatie SSD's met meer giegelberen. De portemonnee is nu toch even leeg na de vakantie en alles. :+ En voordat je het weet is het weer kerst en dan moet mijn auto weer voor de keuring plus in die periode heb ik ook nog iets van 10 verjaardagen, dure dagen dus waar ik wel rekening mee moet houden. :X

[ Voor 77% gewijzigd door LogiForce op 30-08-2009 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:53
LogiForce schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 16:17:
[...]

Voor echt achtergrond muziek is hij goed te doen, vergelijk het met de kwaliteit van die wereld radios die je mee op vakantie neemt ;)

[...]

Hmm, dat is inderdaad interessant. Had ik alles een beetje verkeerd begrepen. Maar ik wacht wel even op de volgende generatie SSD's met meer giegelberen. De portemonnee is nu toch even leeg na de vakantie en alles. :+ En voordat je het weet is het weer kerst en dan moet mijn auto weer voor de keuring plus in die periode heb ik ook nog iets van 10 verjaardagen, dure dagen dus waar ik wel rekening mee moet houden. :X
De prijzen van SSD zakken inderdaad hard. Mocht je de Mac Mini kopen, koop hem dan bij een APR en laat dan direct de SSD erin zetten. Dan heb je namelijk gewoon de standaard Apple garantie (of in mijn geval zelfs 3 jaar door de AppleCare). Laat wel op de aankoopbon zetten dat de hdd is vervangen door een SSD door de APR. Ik heb het geheugen daar ook laten upgraden en die kosten waren vergelijkbaar met de kosten van geheugen in de Pricewatch. Het inbouwen van het geheugen en de SSD waren €15, dus dat is ook te overzien. Ik heb de Mini en het geheugen gekocht bij AM Bridge in Sittard en de SSD kwam van een zaak in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

LuukNouwen schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:26:
[...]

De prijzen van SSD zakken inderdaad hard. Mocht je de Mac Mini kopen, koop hem dan bij een APR en laat dan direct de SSD erin zetten. Dan heb je namelijk gewoon de standaard Apple garantie (of in mijn geval zelfs 3 jaar door de AppleCare). Laat wel op de aankoopbon zetten dat de hdd is vervangen door een SSD door de APR. Ik heb het geheugen daar ook laten upgraden en die kosten waren vergelijkbaar met de kosten van geheugen in de Pricewatch. Het inbouwen van het geheugen en de SSD waren €15, dus dat is ook te overzien. Ik heb de Mini en het geheugen gekocht bij AM Bridge in Sittard en de SSD kwam van een zaak in Duitsland.
Ik heb net een Mac Mini die ik ge-upgrade heb binnen een maand naar 4gig geheugen en een 500GB 7200rpm schijf ;) (zie ook vorige posts die ik hier al gespammed heb. lol)

Inbouwen kostte voor mij bij MacMe (APR) niets. Service van de zaak, omdat ik het niet nodig achte dat ze mijn data over gingen zetten.
Ik heb alles ook gekocht besteld via MacMe. €90,- voor geheugen en €150,- voor de hardeschijf. Inclusief inbouw achteraf dus ;)

Het enige wat ik in de toekomst nog ga aanschaffen is een 17" Macbook Pro. En dat is pas rond mijn verjaardag in februari ergens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
belachelijk 90 euro voor geheugen! en 500 gb hardeschijfje is ook maar 100 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:16

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Heh, de kosten voor het inbouwen zijn duidelijk al meegerekend bij de kosten van het product, dus 'service van de zaak' my ass. :P

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
haha precies maar ik heb het ook zelf gedaan en das toch best raar met een plamuurmes je macmini open maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

EValentino schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:38:
belachelijk 90 euro voor geheugen! en 500 gb hardeschijfje is ook maar 100 euro!
--MeAngry-- schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:40:
Heh, de kosten voor het inbouwen zijn duidelijk al meegerekend bij de kosten van het product, dus 'service van de zaak' my ass. :P
EValentino schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:41:
haha precies maar ik heb het ook zelf gedaan en das toch best raar met een plamuurmes je macmini open maken!
Als ik hier in Groningen naar hetzelfde geheugen ga kijken ben ik 80 euro kwijt. En ook de hardeschijf is hier niet goedkoper te krijgen. ;)

En wat maakt het uit, het is toch maar gewoon papier. Er staat niet eens meer op de Euro van dat je het in kan wisselen voor zoveel goud/zilver w/e. Zoals bijvoorbeeld op de pond. Want geld was vroeger gewoon een "I owe you" briefje van de bank. Ze zijn je nu dus niks meer verschuldigd dus is het gewoon papier :+

Het probleem is alleen dat er nog altijd mensen zijn die het van me willen hebben... belasting, verzekering, etc. :+

Maar ja, het kan misschien goedkoper maar niet zonder garantie verlies en dat vind ik ook wel wat waard ;)
Plus nu heb ik geen beschadigingen aan mijn Mini (had wel geprobeerd of ik er wat tussen kon krijgen, maar een vloei papiertje was bij al te dik. Dus had geen idee hoe ik er staal tussen moest drukken 8)7 )

[ Voor 17% gewijzigd door LogiForce op 30-08-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Kwam ik tegen, misschien iets voor de startpost?

eSate is ook op je Mac mini te krijgen via een mod.

http://web.me.com/wheatie...ac_Mini_Mods_-_eSATA.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

ErikRo schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 23:00:
Kwam ik tegen, misschien iets voor de startpost?

eSate is ook op je Mac mini te krijgen via een mod.

http://web.me.com/wheatie...ac_Mini_Mods_-_eSATA.html
Inderdaad interessant voor de belang hebbenden, en leuk voor de start post zulke mods.
Maar persoonlijk vind ik het niet mooi lijken. Zonde van de Mac Mini vind ik het zelfs. Maar ja, ieder heeft weer andere ideën hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
LogiForce schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 18:32:
[...]
Ik heb net een Mac Mini die ik ge-upgrade heb binnen een maand naar 4gig geheugen en een 500GB 7200rpm schijf ;) (zie ook vorige posts die ik hier al gespammed heb. lol)
Dat wil ik ook maar ik weil er niet achter komen dat bij inbouw de boel niet past. Weet jij je typenummers nog van hd en mem?
Zou vervelend zijn als mijn hd sata2 is en de mac mini maar sata1 aankan of omgekeerd. ik zelf dacht aan de 500gb/5400rpm versie van WD. Of weet je een compatibiliteitslijt voor hd's 100% geschikt voor MM :)

Nog een tip voor stabiel geheugen misschien?

[ Voor 3% gewijzigd door ErikRo op 31-08-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

ErikRo schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 19:10:
[...]

Dat wil ik ook maar ik weil er niet achter komen dat bij inbouw de boel niet past. Weet jij je typenummers nog van hd en mem?
Zou vervelend zijn als mijn hd sata2 is en de mac mini maar sata1 aankan of omgekeerd. ik zelf dacht aan de 500gb/5400rpm versie van WD. Of weet je een compatibiliteitslijt voor hd's 100% geschikt voor MM :)

Nog een tip voor stabiel geheugen misschien?
Dit is wat ik kon vinden aan data in OS-X zelf. Helaas weet ik niet wat er voor geheugen in gezet is maar de HDD is in ieder geval een Seagate. Ik heb het laten doen en mocht er tot mijn spijt niet bij zijn van MacMe. :/

Met een beetje speurwerk kan je denk ik wel de vendor-id achterhalen etc. Of mocht je nog een manier weten om erachter te komen wat er in zit wat voor een normaal mens begrijpbaar is, ik hoor het graag :P
Dit is allemaal via Systeemprofiel.app.

SATA-Chip:
NVidia MCP79 AHCI:

Fabrikant: NVidia
Product: MCP79 AHCI
Snelheid: 3 gigabit
Beschrijving: AHCI Version 1.20 Supported

HDD:
Capaciteit: 465,76 GB
Model: ST9500420AS
Revisie: 0002SDM1
Serienummer: 5VJ0FHK3
Native Command Queuing: Ja
Queue Depth: 32
Verwisselbare media: Nee
Externe eenheid: Nee
BSD-naam: disk0
Naam nis: "Lower"
Mac OS 9-besturingsbestanden: Nee
Type partitie-indeling: GPT (GUID-partitietabel)
S.M.A.R.T.-status: Gecontroleerd

MEM:
Geheugensleuven:

ECC: Uitgeschakeld

BANK 0/DIMM0:

Grootte: 2 GB
Type: DDR3
Snelheid: 1067 MHz
Status: OK
Fabrikant: 0x830B
Onderdeelnummer: 0x4D3253324736344342384841344E2D424520
Serienummer: 0xD3620E0E

BANK 1/DIMM0:

Grootte: 2 GB
Type: DDR3
Snelheid: 1067 MHz
Status: OK
Fabrikant: 0x830B
Onderdeelnummer: 0x4D3253324736344342384841344E2D424520
Serienummer: 0x98610E0B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Zojuist is een update voor EFI (v1.4) beschikbaar en geinstalleerd op de Mac Mini hier. Betreft een uitbreiding van Apple geheugen-kits / compatibiliteit.

dus... ff checken :)

[ Voor 2% gewijzigd door NielsTn op 01-09-2009 01:23 . Reden: versie EFI update toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Mijn Mac Mini lijkt af en toe een beetje te "stikken" in downloads..? Na een tijdje flink downloaden via Usenet (Eweka) met behulp van Sabnzbd+ stopt de verbinding ermee. Er is nog wel gewoon verbinding met mijn Airport Extreme, maar hij doet niks meer. Airport aan en uitzetten op de Mini verhelpt het probleem maar het is irritant.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Mac Mini 18.3 Intel Core Duo, 2GB, Airport 802.1g. Airport Extreme Base Station 802.1n (Dual).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

MrAcid schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:05:
Mijn Mac Mini lijkt af en toe een beetje te "stikken" in downloads..? Na een tijdje flink downloaden via Usenet (Eweka) met behulp van Sabnzbd+ stopt de verbinding ermee. Er is nog wel gewoon verbinding met mijn Airport Extreme, maar hij doet niks meer. Airport aan en uitzetten op de Mini verhelpt het probleem maar het is irritant.

Mac Mini 18.3 Intel Core Duo, 2GB, Airport 802.1g. Airport Extreme Base Station 802.1n (Dual).
Kun je nog wel op andere machines op het netwerk? Heb je niet toevallig een Experiabox? In dat geval even je "Intrusion Detection" (in je Experiabox) op "Low" zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Andere Mac's en PC's kunnen gewoon gebruik blijven maken van het netwerk, daar merk je niks aan. Ik heb een Motorola modem van Ziggo met dus een Airport Extreme erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Mijn Mac Mini (2,0 GHz, 2GB, 2009) werkt in combinatie met Snow Leopard en Boxee niet helemaal lekker. Het mag duidelijk zijn dat Boxee een update nodig heeft, aangezien een aantal functies niet meer werken. Vreemd is echter dat ook de Mac Mini met een verse clean install van Snow Leopard niet helemaal lekker werkt. Standby, Restart en Shutdown werken namelijk niet. Kan verder geen problemen vinden. Zojuist de laatste EFI update uitgevoerd, maar geen verschil merkbaar.

Is het trouwens mogelijk om achteraf een snelle CPU in een Mac Mini te plaatsen? Een 1080p Blu-Ray rip van 15GB speelt hij niet echt lekker af. Zowel met Boxee als VLC stottert het, zodat lekker kijken niet mogelijk is.

[ Voor 20% gewijzigd door Zware Unit op 01-09-2009 22:37 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:06
De mini heeft een vastgesoldeerde CPU, die is dus niet gemakkelijk te vervangen.

Wat zijn trouwens nu precies de voordelen van de EFI-update? Omschrijving van Apple is erg karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:49
WTF - je hebt gelijk, de nieuwe mac mini's hebben een gesoldeerde cpu. In dat geval zou ik een mini met 2,16GHz (ofwel het hoogst haalbaar) nemen als ik ga upgraden. Ik had sowieso wel oren naar die Nvidia 9400m, maar misschien wacht ik nog wel een jaartje tot de volgende revisie (of zou dat weer 2,5 jaar gaan duren :( ) Aan de andere kant, mijn huidige mini (2007) kan ik upgraden met een betere cpu, maar dat heeft 'ie eigenlijk helemaal niet nodig. En sneller dan een 2,1GHz kan er niet in geloof ik (geen hogere GHz-en voor dat sokkel verkrijgbaar) Eerst waren de harddisk, het geheugen en de CD-RW aan upgraden toe (koop je dus bijna weer een nieuwe PC aan onderdelen), nu dus de videokaart en de niet-n capable airport - beide niet te vervangen 8)

[ Voor 52% gewijzigd door autoreverse op 02-09-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
autoreverse schreef op woensdag 02 september 2009 @ 08:58: Eerst waren de harddisk, het geheugen en de CD-RW aan upgraden toe (koop je dus bijna weer een nieuwe PC aan onderdelen), nu dus de videokaart en de niet-n capable airport - beide niet te vervangen 8)
Geen N airport hoe bedoel je dat heeft die toch volgens de website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb opeens dat plex bij elke film preview op de apple site de melding geeft dat het filetype niet meer wordt herkent..... iemand ook dat probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Volgens mij doet die plugin het niet meer inderdaad. Las er al wat over op het Plex forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_el
In de oude (2.0) mini kan ik toch gewoon een harde schijf zoals de 3200BEKT of 5000BEVT inzetten of niet? zie dat nergens staan namelijk. Trekt deze mini (met 2 gb) een programma als Logic lekker?

Kan er een kopen voor nog geen 400 euro dus wil weten of deze mini als desktop computer nog wel mee kan...met Snow Leopard.

[ Voor 30% gewijzigd door stefan_el op 02-09-2009 15:22 ]

• MrAcid
  • Niet online
MrAcid schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:05:

Probleem blijft aanhouden, iemand een idee of ik hier ergens logs van kan checken wat er gebeurt? Het is nogal onbetrouwbaar op deze manier.

Verwijderd

MrAcid schreef op donderdag 03 september 2009 @ 00:03:
[...]

Probleem blijft aanhouden, iemand een idee of ik hier ergens logs van kan checken wat er gebeurt? Het is nogal onbetrouwbaar op deze manier.
Dit lijkt mij op het eerste zicht eerder een probleem van dichtslibben van je router.

• MrAcid
  • Niet online
Nee, mijn andere Mac en de PC's van huisgenoten blijven het gewoon (goed) doen, het is alleen de Mini die problemen geeft.

Toevoeging: vandaag een netwerkkabel gekocht om hem bedraad aan te sluiten.. Nagenoeg hetzelfde probleem? :? Ik heb 20MB/s internet van Ziggo maar ik kom (alleen op de Mini) niet boven 1400kb/s uit. Op alle andere Mac's en PC's haal ik gewoon 2300kb/s. Dit moet de Mini toch gewoon aankunnen lijkt me? :?

[ Voor 55% gewijzigd door MrAcid op 03-09-2009 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 16:49
ErikRo schreef op woensdag 02 september 2009 @ 10:57:
[...]
Geen N airport hoe bedoel je dat heeft die toch volgens de website?
Ik beschreef de upgrades van mijn huidige mini, die is van 2007 en had als enige mac apparaat nog steeds geen 802.11n toentertijd. Die airport kaartjes van de huidige mini werken niet in de oudere mini's.

[ Voor 12% gewijzigd door autoreverse op 04-09-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan_el
Ik heb een 2.0Ghz Mac Mini met 1GB geheugen en 120GB harde schijf (2007 model, origineel)

Nu wil ik beide gaan upgraden om Logic fatsoenlijk te kunnen draaien, alleen:

- Ik las dat de oude mini officieel maar 2GB aankan, maar ook 3.2GB zou moeten kunnen. Kan ik er dus gewoon 2 reepjes van 4GB instoppen en pakt hij dan automatisch 3.2GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
De Mac mini is aangesloten op 2 speakers. Als je een universal dock koopt en je een iPod in dat ding plaatst. Kun je dan je muziek ook afspelen via de dock naar Mac mini naar speakers of moet je dan eerst een extra kabel kopen. Ik zag er een voor naar je stereo maar dat is niet wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
stefan_el schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 23:29:
Ik heb een 2.0Ghz Mac Mini met 1GB geheugen en 120GB harde schijf (2007 model, origineel)

Nu wil ik beide gaan upgraden om Logic fatsoenlijk te kunnen draaien, alleen:

- Ik las dat de oude mini officieel maar 2GB aankan, maar ook 3.2GB zou moeten kunnen. Kan ik er dus gewoon 2 reepjes van 4GB instoppen en pakt hij dan automatisch 3.2GB?
De chipset kan max 3.25 GB adresseren, alles daarboven gaat de mist in. Om die reden hebben de meeste fabrikanten een harde limiet op de machine ingesteld van 3 GB. Apple heeft dat ook gedaan waardoor je er weliswaar 4 GB in kunt stoppen maar er simpelweg niet meer dan 3 GB van kunt gebruiken. Houd er ook rekening mee dat er nog wat af gaat wegens het shared geheugen van de GMA950 videokaart die erin zit (wat hoogstens 64 MB is). Als Logic veel met de hdd doet zou je kunnen gaan kijken naar een ssd maar anders is iets als een 500 GB schijfje ook wel prima. Let trouwens wel op de hoogte, die moet 9 mm zijn aangezien de 12.5 mm versies niet gaan passen.

@ErikRo: geen idee maar als je die universal dock z'n audio out op de Mac mini zou willen inpluggen dan moet je wel weten dat zoiets niet zomaar kan. Die audio in (of microfoon in) is op de Mac ongevoed waardoor vrijwel ieder goedkope microfoon er al niet mee werkt omdat die hun voeding bij die ingang vandaan halen. Ik weet niet in hoeverre die universal dock dat doet.

[ Voor 14% gewijzigd door ppl op 05-09-2009 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Laatst online: 15:05
Vandaag heb ik mijn tweede mac mini gekocht.

Mijn eerste 1,25 G4 ging mij toch iets te traag worden, en heb daarom besloten om een vervangende 2.0 core 2 duo te halen.

Nu heb ik met mijn eerste mac mini gemakkelijk zelf het geheugen vervangen, en zie dat het bij de intels toch een stukje meer werk is.

Echter zit ik met een aantal vragen.

- Ik wil minimaal 2 GB geheugen nu was ik opzoek gegaan naar pc3-8500 (1066 mhz)
Nu had ik voor mijn G4 kingston gebruikt, slikkken de intels dit ook, of raden jullie andere merken aan?

- Kan ik gewoon 1 los reepje van 2 GB halen, met toekomst op eventuele uitbreiding? om moet het 2x 1 GB zijn.

- Op foto's leek ik laptop geheugen te zien? klopt dit? zou dit graag zeker willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Als het goed is zit in de standaard uitvoering die je dus gekocht hebt 1x 1GB. Dus dan zal 1x 2GB ook wel lukken ;)

En het is inderdaad So-Dimm DDR3 1066mhz (PC3-1066).

Ik heb die van mij voor 90 euro (2x2GB, 4GB totaal) laten upgraden bij MacMe en weet dus niet wat ze erin gedaan hebben, helaas. Maar heb tenminste nog garantie nu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
LogiForce schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 18:50:
Als het goed is zit in de standaard uitvoering die je dus gekocht hebt 1x 1GB. Dus dan zal 1x 2GB ook wel lukken ;)

Ik heb die van mij voor 90 euro (2x2GB, 4GB totaal) laten upgraden bij MacMe en weet dus niet wat ze erin gedaan hebben, helaas. Maar heb tenminste nog garantie nu ;)
ja als ik zo de filmpjes zie lijkt het zelf vervangen ook niet echt een probleem worden.

De vorige heb ik ook zelf gedaan, qua openmaken was er niks van te zien.

Echter moet er nu wat meer los...

Maar als ik 1x 2 GB er bij stop, maakt dit dan niets uit? lees wel eens over dual channel gebeuren? moeten het dan niet 2x het zelfde GB geheugen reepjes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Passie-m schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 20:07:
[...]

ja als ik zo de filmpjes zie lijkt het zelf vervangen ook niet echt een probleem worden.

De vorige heb ik ook zelf gedaan, qua openmaken was er niks van te zien.

Echter moet er nu wat meer los...

Maar als ik 1x 2 GB er bij stop, maakt dit dan niets uit? lees wel eens over dual channel gebeuren? moeten het dan niet 2x het zelfde GB geheugen reepjes zijn?
Anders is het maar een single channel he ;)
Er is maar een geheugen kanaal per geheugen slot dus. Het antwoord op je vraag is dus inderdaad, ja voor dual channel zijn twee reepjes nodig. En de reden waarom een dual channel kit aangeraden worden (dus twee dezelfde reepjes) is omdat de prestaties per productie datum nogal wel eens willen verschillen. Met zo'n kit zijn beide reepjes exact gelijk wat betreft prestaties (tenminste, dat zou zo moeten zijn).

En de geheugen controller ondersteunt uiteraard dual channel. Hoewel ik persoonlijk hiervan weinig snelheids winst heb kunnen vernemen (zowel in de mini als in een gewone pc).

[ Voor 7% gewijzigd door LogiForce op 05-09-2009 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
LogiForce schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 20:27:
[...]

Anders is het maar een single channel he ;)
Er is maar een geheugen kanaal per geheugen slot dus. Het antwoord op je vraag is dus inderdaad, ja voor dual channel zijn twee reepjes nodig. En de reden waarom een dual channel kit aangeraden worden (dus twee dezelfde reepjes) is omdat de prestaties per productie datum nogal wel eens willen verschillen. Met zo'n kit zijn beide reepjes exact gelijk wat betreft prestaties (tenminste, dat zou zo moeten zijn).

En de geheugen controller ondersteunt uiteraard dual channel. Hoewel ik persoonlijk hiervan weinig snelheids winst heb kunnen vernemen (zowel in de mini als in een gewone pc).
super bedankt! het is mij helemaal duidelijk.

Zal van de week eens even een paar reepjes halen en dan ga ik aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
LogiForce schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 18:50:

90 euro valt nog mee. Geheugen zit toch al gauw op 70 euro, iets betere merken lopen al gauw uit naar de 90 euro, dus het valt nog mee als je garantie wil houden.
Jammer dat die zaak van jou zover weg zit. Zouden meer zaken moeten doen. Treinkosten alleen zijn al 50 euro naar jouw stad :)

Ik vroeg het eens bij een a-mac winkel maar die zijn huiverig als ze zelf meegenomen geheugen moeten inbouwen. Wat zij moeten je dan garantie geven en zijn bang dat het misschien als stuk was voor je de winkel in kwam.

[ Voor 3% gewijzigd door ErikRo op 06-09-2009 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:21

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

ErikRo schreef op zondag 06 september 2009 @ 00:11:
[...]

90 euro valt nog mee. Geheugen zit toch al gauw op 70 euro, iets betere merken lopen al gauw uit naar de 90 euro, dus het valt nog mee als je garantie wil houden.
Jammer dat die zaak van jou zover weg zit. Zouden meer zaken moeten doen. Treinkosten alleen zijn al 50 euro naar jouw stad :)

Ik vroeg het eens bij een a-mac winkel maar die zijn huiverig als ze zelf meegenomen geheugen moeten inbouwen. Wat zij moeten je dan garantie geven en zijn bang dat het misschien als stuk was voor je de winkel in kwam.
ik zie dat je uit amsterdam komt, dus ik kan je maccare.nl aanraden. die hebben het geheugen van m'n macbook en mijn mac mini ook uitgebreid voor ik geloof €80,-. is wel de moeite waard om daar 's langs te gaan.

edit:
daar hebben ze wel zelf het geheugen in geplaatst, dus dat heb ik niet zelf meegenomen

[ Voor 5% gewijzigd door Nerpissad op 06-09-2009 02:19 ]

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Nerpissad schreef op zondag 06 september 2009 @ 02:16:
[...]

ik zie dat je uit amsterdam komt, dus ik kan je maccare.nl aanraden. die hebben het geheugen van m'n macbook en mijn mac mini ook uitgebreid voor ik geloof €80,-. is wel de moeite waard om daar 's langs te gaan.

edit:
daar hebben ze wel zelf het geheugen in geplaatst, dus dat heb ik niet zelf meegenomen
Zelfde hier, ook geen geheugen meegenomen maar daar dus het geheugen gekocht en gelijk in laten bouwen zeg maar. ;)

ps. Heb van de week een leuke aanwinst gekocht voor mijn Mac Mini. Namelijk een Wacom Intuos4 S pentablet. Ik 'hoop' hiermee een beetje degelijk graphics voor een project site-tje waar ik aan werk te maken. Alleen merk ik wel dat het erg wennen is. Heb de dure intuos4 gekocht omdat deze tenminste wide is en de bamboo versies niet. En das wel zo handig op een 32inch TV :+

[ Voor 25% gewijzigd door LogiForce op 06-09-2009 05:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Nerpissad schreef op zondag 06 september 2009 @ 02:16:
[...]

edit:
Bedankt voor de tip, zal zeker eens langsgaan, maar goed dat ik nog geen bestelling had gedaan.
Geheugen ziet er goed uit, harddisk vragen ze echter 150 euro voor 320gb dat is weer minder.
Ik ga in ieder geval eens praten met de mannen :)

[ Voor 12% gewijzigd door ErikRo op 06-09-2009 17:26 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.