[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:
  • 107.067 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter

Mac mini

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Daedalus/apl/mm-2/macmini.jpg
Mac mini - Specs:

• 1,83 GHz of 2,0 GHz Intel Core 2 Duo processor
• 667 MHz frontside-bus
• 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300) op twee DIMM's, uitbreidbaar tot 2 GB
• Intel GMA950 grafische processor met 64 MB DDR2 SDRAM, gedeeld met werkgeheugen
• 80 of 120 GB 5400 rpm seriële ATA harde schijf; optionele schijf van 120 of 160 GB
• Eén FireWire 400-poort (8 watt), vier USB 2.0-poorten
• DVI video-uitvoer tot 1920 x 1200 pixels
• VGA video-uitvoer tot 1920 x 1080 pixels via meegeleverde adapter
• S-video en composite video-uitvoer via optionele Apple DVI-naar-video-adapter
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer
• Slot-loading Combo drive of slot-loading 8x DL SuperDrive
• AirPort Extreme (802.11g), Bluetooth 2.0 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Tiger, iLife '08, iWork '08-proefversie en meer

Mac mini - augustus 2007 upgrade:

Op 7 augustus 2007 heeft de Mac mini stilletjes een upgrade gekregen. De Intel Core Duo processors van 1,66 en 1,83 GHz werden vervangen door Intel Core 2 Duo processors van 1,83 en 2,0 GHz. Daarnaast wordt de mini nu standaard met 1 GB aan RAM geleverd in plaats van 512 MB en is de capaciteit van de harde schijf vergroot. Deze upgrade zorgt voor een prestatieverbetering van 22 procent ten opzichte van de vorige revisie (bron: Tested: Core 2 Duo Mac Mini.)

Mac mini - Meer info:

[list]• Algemene info: http://www.apple.com/nl/macmini/
• Foto gallery: http://www.apple.com/macmini/gallery/
• Details: http://www.apple.com/macmini/specs.html
• Instructievideo's voor het vervangen van het geheugen, de harde schijf of de optische drive: http://eshop.macsales.com/tech_center/installation_2.cfm#mmi

Mac mini - Vorige delen:
[Mac mini Intel] Discussietopic en Mini-FAQ

Met dank aan leon1e voor het vorige deel.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Anoniem: 12609

Ik heb er een besteld, komt als het goed is deze week binnen.

Werkt de 802.11n upgrade (van de Macbook & iMac C2Duo) ook op de Mac Mini?

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Ondanks dat het een Core 2 Duo is, zit er voor zover ik weet geen 802.11n Airport Extreme in de nieuwe Mac mini's, of is deze te activeren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Hmmmm, dat zou ik ook niet weten. Daarvoor zou ik het even moeten nakijken, heb namelijk net vorige week een Mini gekocht.... eigenlijk wel interessant om te weten.

Misschien is het trouwens ook een idee om een soort van guide in de SP te maken over hoe je de MacMini eventueel zelf kan openmaken.

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-05 09:28

Tourniquet

Hiya, fellas!

Red schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:05:
Hmmmm, dat zou ik ook niet weten. Daarvoor zou ik het even moeten nakijken, heb namelijk net vorige week een Mini gekocht.... eigenlijk wel interessant om te weten.

Misschien is het trouwens ook een idee om een soort van guide in de SP te maken over hoe je de MacMini eventueel zelf kan openmaken.
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/Mac-Mini/82 ;)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• Red

Red

Blue

@ Tourniquet:

Das de PowerPC variant. De Intel variant steekt anders in elkaar....

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-05 09:28

Tourniquet

Hiya, fellas!

oh :$

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 13:00

KrL

Foto foto..

Mis de core solo nog in de startpost :)

Anoniem: 87302

KrL schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:55:
Mis de core solo nog in de startpost :)
Die wordt niet meer gemaakt :)

Even nog over iLife 2008. Als je dat dan voor 14 euro bestelt, krijg je dan het mooie pakket dat voor 79 euro in de winkel ligt (inclusief doosje en handleiding) of sturen ze je een losse DVD op?

* Anoniem: 87302 heeft vorige week een oud model gekocht zonder iLife 08.

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 19-09-2007 10:35 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Anoniem: 87302 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:32:
Even nog over iLife 2008. Als je dat dan voor 14 euro bestelt, krijg je dan het mooie pakket dat voor 79 euro in de winkel ligt (inclusief doosje en handleiding) of sturen ze je een losse DVD op?
Je krijgt het doosje. Losse DVD's doet men niet aan.. :)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Red schreef op woensdag 19 september 2007 @ 09:05:

Ik heb een link naar de instructievideo van Other World Computing toegevoegd :)

burne schreef op woensdag 19 september 2007 @ 10:43:
[...]

Je krijgt het doosje. Losse DVD's doet men niet aan.. :)
Thanks. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, ik kreeg als bestelling iLife 08 Up to date.
Ik weet niet of die dan ok exact 100% hetzelfde is als het doosje van 79 euro, ik zie het wel.

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 87302 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:25:
[...]

Thanks. Ben benieuwd hoe dat eruit ziet, ik kreeg als bestelling iLife 08 Up to date.
Ik weet niet of die dan ok exact 100% hetzelfde is als het doosje van 79 euro, ik zie het wel.
Alsof het uitmaakt in welk doosje het zit ;). Het gaat er toch om dat je de software krijgt?

Vind trouwens wel dat de iWork compatibiliteit met office bestanden nog verre van optimaal is, maar dat is weer een ander verhaal ;).

Voor de rest doet mijn mac mini nog steeds waar die voor bedoeld is ;). Het blijft een geweldig apparaat (zeker voor de formfactor).

Rox_NL schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:31:
[...]

Alsof het uitmaakt in welk doosje het zit ;). Het gaat er toch om dat je de software krijgt?

Voor de rest doet mijn mac mini nog steeds waar die voor bedoeld is ;). Het blijft een geweldig apparaat (zeker voor de formfactor).
Ik wil het pakket verkopen :)

Ben het met je eens, de Mac Mini is een perfecte kompjoetert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 232049

Heeft er al iemand ervaring met de 3 GB RAM geheugen (bijv. van OWC) in de intel mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Anoniem: 232049 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 00:26:
Heeft er al iemand ervaring met de 3 GB RAM geheugen (bijv. van OWC) in de intel mac?
Ik heb 2 x 2GB Kingston Value Ram in mijn Mini (C2D 2Ghz) zitten. Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deephouse schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 09:26:
[...]
Ik heb 2 x 2GB Kingston Value Ram in mijn Mini (C2D 2Ghz) zitten. Wat wil je weten?
Hoe het nu eigenlijk zit met de (video)prestaties. Apple claimt dat je per se matched geheugen moet gebruiken (dus bijv. 2 x512MB in plaats van 1 x 1GB) omdat dit een snelheidswinst zou geven t.o.v. een enkele RAM. Dit zou voornamelijk gelden voor de video prestaties?
Nu zou dit 'voordeel' dus wegvallen als je 3GB zou gebruiken (wat het maximale is wat gebruikt kan worden door de chipset en/of (?) OSX - volgens vorige posts)

Nu lees ik in vorige posts dat er nog veel onduidelijk is of verschil van mening over het shared memory van de (onboard) videokaart, of die 64MB (in praktijk 80MB) nog op kan lopen tot 256MB (volgens sommigen) Dat schijnt dan alleen weer de kunnen in Windows, of in ieder geval is het daar alleen zichtbaar - OSX zou dit ook doen volgens sommigen maar zou hier anders mee omgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Anoniem: 232049 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:26:
[...]

Hoe het nu eigenlijk zit met de (video)prestaties. Apple claimt dat je per se matched geheugen moet gebruiken (dus bijv. 2 x512MB in plaats van 1 x 1GB) omdat dit een snelheidswinst zou geven t.o.v. een enkele RAM. Dit zou voornamelijk gelden voor de video prestaties?
Nu zou dit 'voordeel' dus wegvallen als je 3GB zou gebruiken (wat het maximale is wat gebruikt kan worden door de chipset en/of (?) OSX - volgens vorige posts)

Nu lees ik in vorige posts dat er nog veel onduidelijk is of verschil van mening over het shared memory van de (onboard) videokaart, of die 64MB (in praktijk 80MB) nog op kan lopen tot 256MB (volgens sommigen) Dat schijnt dan alleen weer de kunnen in Windows, of in ieder geval is het daar alleen zichtbaar - OSX zou dit ook doen volgens sommigen maar zou hier anders mee omgaan?
Dat soort dingen weet ik allemaal niet, ik gebruik geen 3-D applicaties en daar is de Mini natuurlijk ook niet voor bedoeld. Ik zou me er ook niet zo druk over maken, met 4GB RAM boeit het niet of er 64, 80 of 256MB aan videogeheugen wordt toegewezen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
[quote]Anoniem: 232049 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 10:26:
[...]

voor alle OS geld dat gelijk geheugen het beste is, dit zodat de BIOS niet met 2 apparte maten moet werken, voor de rest
Ach mijn WoW draait er goed op dus 8)

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-04 21:56
Heb je die test bij OWC al doorgelezen? Daar verkopen ze zelfs 3GB matched pairs.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-05 10:31

Stoney3K

Flatsehats!

667MHz FSB... 2GHz Core2 Duo... klinkt alsof ze naar Santa Rosa gegaan zijn.

Dit maakt de 'dure' Mini even krachtig als de MacBook Pro... wat het een enorm goed geprijsd video-editing systeem zou maken. Ik heb hier nu de 1,6G 'oude' Intel Mini (Core platform) en die loopt op sommige vlakken iets te hakkelig. In vergelijk met mijn 2GHz Santa Rosa laptop met 2GB DDR2 (zelfde spec als de top-end Mini dus) is ie niks meer behalve een goeie video player :)...

Santa Rosa zou wel betekenen dat support voor XP een beetje uitgefaseerd wordt. Mijn Acer laptop heeft ook geen officiële drivers voor XP -- zou Apple binnenkort alleen nog Vista driver discs meegeven met het Boot Camp pakket?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• torp
De nieuwe Mini heeft geen Santa Rosa.

torp schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 17:49:
[...]

Heb je die test bij OWC al doorgelezen? Daar verkopen ze zelfs 3GB matched pairs.
Ja. Hoe 2GB + 1GB alsnog matched (voordeel van dual channel methode) kan zijn is mij een raadsel. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 232049 op 22-09-2007 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Ik heb gisteren mijn Mini (met C2D 2.0Ghz en 4GB) getrakteerd op een upgrade van de harde schijf, en wel de Hitachi 7K200 200GB s-ata. De oorspronkelijke harde schijf was een Hitachi 5K160 120GB.

Het inbouwen was een fluitje van een cent. Het resultaat is uitstekend, de Mini is merkbaar sneller met deze harde schijf ongeacht welke taak je uitvoert.

Hij produceert ietsjes meer geluid, maar het betreft vooral een ander type geluid. Het is moeilijk te omschrijven maar het nieuwe geluid is beslist niet storend en de Mini blijft een nauwelijks te horen computer.

De temperaturen zijn met 1 tot 2 graden idle gestegen tot rond de 52 graden, maar de ventilator blijft netjes op 1500 rpm (het laagste aantal toeren dat de ventilator kan draaien) en loopt alleen bij het omzetten van een aantal .wav-bestanden naar Apple lossless op tot maximaal 2000 rpm. Dit ondanks de test van Storage Review waarin gezegd wordt dat de idle temperatuur van deze schijf ten opzichte van de Hitachi 5K160 verdubbeld van 0.52 watt naar 1.10 watt idle (en seek van 2.3 watt naar 3.0).

Het blijft echter jammer dat de Mini geen hogere resolutie ondersteunt zodat ik er een 30" ACD op kan aansluiten, want dan zou deze Mini wat mij betreft écht de ideale computer zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234169

Na ongeveer een 6 maanden succesvol Tiger 10.4.10 en Leopard (9A466/9A499/9A527) op mijn x86 te hebben gebruikt, heb ik afgelopen vrijdag de knoop doorgehakt en een Mac mini Core2Duo 2.0GHz 1GB/120GB/SD aangeschaft. Alles is nog standaard en loopt als een trein. Misschien prik ik er nog wat geheugen bij maar ben er nu al redelijk tevreden mee.

Hmmm, moet nog even wennen op een nederlandse forum :)

Het enige waar ik in het begin over struikelde was het feit dat de mic van m'n headset niet werkte op de ingang van de geluidkaart. Had er een paar geprobeerd maar tevergeefs. Ben met met m'n Mac terug gegaan naar de winkel en de verkoper wist me te vertellen dat die mini jackets niet werken. Ik heb maar een USB headset aangeschaft en werkt out of the box.

Wat me meteen opviel is, na een paar keer booten, dat ie redelijk snel is met het laden van het besturingssyteem (nu nog standaard Tiger 10.4.10) en nagenoeg geruisloos is.

Ben er nu al helemaal verliefd op en heeft een ereplek op m'n bureau _/-\o_

Ohw ja, ik heb ook die superplatte (metal) toetsenbord aangeschaft, tikt zooooooo lekkerrrrrr :P

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 234169 op 23-09-2007 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

torp schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 09:26:
De nieuwe Mini heeft geen Santa Rosa.
Euh, ik denk het toch wel hoor! De oude Mini is ook gebaseerd op een laptop-chipset, de 945GM als ik me niet vergis, en de enige laptop-set die de 2,0GHz Core2 Duo (T7200, Merom, 65nm) ondersteunt is de Santa Rosa set, omdat de 2,0 een FSB van 800MHz vereist.

Je bent misschien in de war met Centrino Pro, wat een marketing-naam is, en ook onder andere de 802.11 draft-N omvat. Dat heeft de nieuwe Mini niet.

Anders zou ik graag iemand zien die eens een Windows live CD'tje in de nieuwe Mini stopt en even de Intel Chipset Identification Utility draait. Dan hebben we tenminste 100% zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 234169 schreef op zondag 23 september 2007 @ 18:06:
Het enige waar ik in het begin over struikelde was het feit dat de mic van m'n headset niet werkte op de ingang van de geluidkaart. Had er een paar geprobeerd maar tevergeefs. Ben met met m'n Mac terug gegaan naar de winkel en de verkoper wist me te vertellen dat die mini jackets niet werken. Ik heb maar een USB headset aangeschaft en werkt out of the box.
Dat komt omdat de audio-ingang een LINE in is en niet een microfooningang. De meeste headset-mics hebben namelijk +5V nodig op één van de pinnen (phantom power) omdat het condensatormicrofoons zijn. De Mini biedt dat niet.

Ik ben nu even de HDD van mijn 1,66G Mini aan het wipen en opnieuw een verse install van Tiger aan het draaien. Waarschijnlijk komt er binnenkort een partij geheugen bij, ik twijfel nog even tussen 1GB of 2GB, ligt even aan de prijs. En natuurlijk een DiNovo Edge :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom niet het mooiste wireless keyboard ter wereld, de nieuwe van Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 87302 schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:59:
[...]

Waarom niet het mooiste wireless keyboard ter wereld, de nieuwe van Apple?
Kwestie van smaak misschien? Mijn Mini staat in de woonkamer op een beamer aangesloten, en ik vind de DiNovo Edge niet alleen mooier maar ook praktischer omdat je geen losse muis nodig hebt. Front Row kan ik eventueel nog bedienen met mijn Wiimote. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:40:
[...]
Anders zou ik graag iemand zien die eens een Windows live CD'tje in de nieuwe Mini stopt en even de Intel Chipset Identification Utility draait. Dan hebben we tenminste 100% zekerheid.
Bestaan die? Dacht dat dat typisch linux was...Of iig iemand die windows draait op de mac via bootcamp..? goed idee!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 232049 op 23-09-2007 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 232049 schreef op zondag 23 september 2007 @ 23:01:
[...]

Bestaan die? Dacht dat dat typisch linux was...Of iig iemand die windows draait op de mac via bootcamp..? goed idee!
Met een Windows Preinstallation Environment (bv. BartPE) kun je ook een live Windows sessie draaien hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 23 september 2007 @ 21:40:
[...]

Euh, ik denk het toch wel hoor! De oude Mini is ook gebaseerd op een laptop-chipset, de 945GM als ik me niet vergis, en de enige laptop-set die de 2,0GHz Core2 Duo (T7200, Merom, 65nm) ondersteunt is de Santa Rosa set, omdat de 2,0 een FSB van 800MHz vereist.

Je bent misschien in de war met Centrino Pro, wat een marketing-naam is, en ook onder andere de 802.11 draft-N omvat. Dat heeft de nieuwe Mini niet.

De enige chipset die de T7200 is een Santa Rosa chipset? Dat is volgens mij niet waar. Mijn iMac heeft een T7200 (667 MHz FSB) met een 945 chipset en die werkt gewoon prima (volgens mij is het de T7300 @ 2GHz met een 800 MHz FSB). Ik denk dus ook dat de Mac mini geen Santa Rosa-based chipset aan boord heeft. Is trouwens in Mac OS X ook wel te zien lijkt me, een 945 is volgens mij gecombineerd met een ICH7-M southbridge en een Santa-Rosa chipset met een ICH8-M (te zien bij SATA). Als laatste, zijn er Santa Rosa laptops met een GMA950? De 965GM bevat toch altijd een GMA X3100?

Dit is maar een gok hoor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227856

Werkt die wel met OSX? Volgens de site nl. niet.
Goeie tip, overigens. Die volume slider ziet er handig uit, naar zoiets ben ik al een tijd op zoek (draadloze vervanger voor mijn Griffin PowerMate)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Frietsaus schreef op maandag 24 september 2007 @ 09:11:
[...]

De enige chipset die de T7200 is een Santa Rosa chipset? Dat is volgens mij niet waar. Mijn iMac heeft een T7200 (667 MHz FSB) met een 945 chipset en die werkt gewoon prima (volgens mij is het de T7300 @ 2GHz met een 800 MHz FSB). Ik denk dus ook dat de Mac mini geen Santa Rosa-based chipset aan boord heeft. Is trouwens in Mac OS X ook wel te zien lijkt me, een 945 is volgens mij gecombineerd met een ICH7-M southbridge en een Santa-Rosa chipset met een ICH8-M (te zien bij SATA). Als laatste, zijn er Santa Rosa laptops met een GMA950? De 965GM bevat toch altijd een GMA X3100?

Dit is maar een gok hoor... ;)
Mijn Acer 7720 heeft een T7200 aan boord met 800MHz FSB op Santa Rosa. Zelfde stuk zand wat dus in de Mini zit :)... Overigens een top CPU hoor, werkt prima voor alle toepassingen van video-editing tot gamen.

Santa Rosa wordt niet noodzakelijk geleverd met X3100, Centrino Pro wel.

Als je naar de MacBook specs kijkt zie je overigens dat die overeenkomen met de specs van de nieuwe Mini. Kan goed zijn dat ze nog voor de Mini en de 2007 MacBook (niet Pro) gekozen hebben voor de 945/ICH7 set, wat ook zou betekenen dat er uitwisselbaarheid is met onderdelen uit de 'oude' Mini! Het design van de Mini is immers (bijna) een MacBook met het scherm eraf gesloopt en het moederbord in een andere layout.

* Stoney3K gaat eens kijken of er een Core2 T7200 in zijn 2006 Mini zou passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 227856 schreef op maandag 24 september 2007 @ 11:49:
[...]

Werkt die wel met OSX? Volgens de site nl. niet.
Goeie tip, overigens. Die volume slider ziet er handig uit, naar zoiets ben ik al een tijd op zoek (draadloze vervanger voor mijn Griffin PowerMate)
Het is gewoon een Bluetooth HID, dus ik zou niet weten waarom niet. Alleen de fancy Logitech gadgets (programmeerbare software) moeten het nog even afweten, maar Logitech staat er ook om bekend dat ze over het algemeen goeie Mac support hebben. Mogelijk brengen ze binnenkort nog software uit voor de Edge op OSX, of wachten ze even de Leopard release af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
* Stoney3K gaat eens kijken of er een Core2 T7200 in zijn 2006 Mini zou passen :)
Ja hoor, dat past. Helaas zijn die dingen tamelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

torp schreef op maandag 24 september 2007 @ 14:19:
[...]

Ja hoor, dat past. Helaas zijn die dingen tamelijk duur.
Mooi, ik twijfelde even want ik wist niet of de Core (niet Core2) ook op 65nm draaide of nog op 90nm. Er zijn namelijk borden die de Core2 niet ondersteunen maar die specifieke FSB wel. Alleen wat je zegt, een losse Core 2 Duo (Merom) op Socket P is belachelijk duur om aan te komen. Geheugen bijsteken kan ik overigens wel altijd zonder problemen, DDR2 SO-DIMMs zijn nog steeds in prijs aan het zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:32:
[...]

Mijn Acer 7720 heeft een T7200 aan boord met 800MHz FSB op Santa Rosa. Zelfde stuk zand wat dus in de Mini zit :)... Overigens een top CPU hoor, werkt prima voor alle toepassingen van video-editing tot gamen.

Als je naar de MacBook specs kijkt zie je overigens dat die overeenkomen met de specs van de nieuwe Mini. Kan goed zijn dat ze nog voor de Mini en de 2007 MacBook (niet Pro) gekozen hebben voor de 945/ICH7 set, wat ook zou betekenen dat er uitwisselbaarheid is met onderdelen uit de 'oude' Mini! Het design van de Mini is immers (bijna) een MacBook met het scherm eraf gesloopt en het moederbord in een andere layout.

Alleen de MBP en de nieuwe iMac maken gebruik van Santa Rosa, de Mini en de MB niet! Van de 4GB geheugen die ik in het laatste model Mini heb geïnstalleerd is dan ook slechts 3GB bruikbaar. Oudere intel Mini's konden slechts 2GB aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 24 september 2007 @ 12:32:
[...]

Er bestaat geen Core 2 Duo T7200 met een FSB van 800 MHz als ik Intel mag geloven. Wel is er een T7250 op 2GHz met 2MB cache en een FSB van 800 MHz, en een T7300 op 2GHz met 4MB cache en een FSB van 800 MHz. Hieruit concludeer ik dat de Mac mini geen Santa Rosa chipset aan boord heeft. De Acer Aspire 7720 bevat volgens de website van Acer ook een T7300 chip, niet een T7200.

Ook Apple geeft aan dat de CPU's van de Mac mini een 667 MHz FSB hebben:
1,83-GHz of 2,0-GHz Intel Core 2 Duo-processor
2 MB of 4 MB L2-cache op de chip
667-MHz "frontside"-bus
Terwijl er bij de MacBook Pro (die dus wel Santa Rosa onderdelen bevat) staat:
800-MHz "frontside"-bus
Kortom, ik zou nog even goed uitzoeken of er wel een Socket P CPU in kan, want ik ben bang van niet. Voor zover ik weet gebruiken alle mini's nog socket 479 CPU's. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Frietsaus op 24-09-2007 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Je hebt inderdaad gelijk. De T7200 is een 2G Core2 met een FSB van 667, terwijl de T7300 zijn 'grote broertje' is met een FSB van 800MHz (op Santa Rosa). Ik merkte inderdaad bij mijn reboot van de laptop dat ik een T7300 aan boord heb en geen T7200. Wat overigens, naar mijn weten, het enige verschil is, want ze zijn allebei gebouwd op de 65nm die en hebben een L2 cache van 4MB. Een T7200 overklokken naar een T7300 snelheid (of erboven) moet dus op zich niet zo moeilijk zijn.

En inderdaad, de T7200 is nog van de Socker 479-generatie. Waarschijnlijk dat de nieuwe lichting Mini's (als Apple die al op stapel heeft staan) met Socket P's gaan lopen.

Edit: Logitech DiNovo Edge werkt overigens probleemloos zonder extra drivers onder OSX. Bij opstarten had ik even een muis nodig, maar als je hem eenmaal gekoppeld hebt en als favoriet ingesteld blijft hij zonder problemen aanwezig, ook na een reboot.

[ Voor 16% gewijzigd door Stoney3K op 24-09-2007 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227856

incl. de slider, scrollwiel enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Slider en scrollwiel werken out-of-the box, net als de muis. Enige wat het niet doet zijn de Media Center knoppen (Alleen Play/Pause onder iTunes), maar misschien komt Logitech daar nog met wat voor mee uit. Onder Windows werkt alles vanzelfsprekend zonder problemen :)

Ik ben nog even aan het kijken hoe ik mijn Mini op software-gebied opbouw. Ik wil o.a. binnenkort graag TV op kunnen nemen, maar vooralsnog kan ik dat met Front Row niet. Of ik moet een goeie MCE applicatie voor OSX vinden, óf ik moet overgaan op Windows/Linux met bv. MediaPortal. Goed, dat wordt weer puzzelen en reinstallen :)

Anoniem: 110748

vraagie:

Hoe bevalt de 1.83ghz met 1gig geheugen en final cut? loop vloeiend?

Anoniem: 124681

Anoniem: 110748 schreef op woensdag 26 september 2007 @ 01:43:
vraagie:

Hoe bevalt de 1.83ghz met 1gig geheugen en final cut? loop vloeiend?
http://www.apple.com/nl/finalcutstudio/specs.html

Final Cut Studio is not compatible with integrated Intel graphics processors

• Red

Red

Blue

@ AllStar: dit gaat over Final Cut Studio 2.... volgens mij draait Final Cut 5.1 (ook universal) wel op de MacMini. Maar dit moet ik nog even proberen, kan de techspecs nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky2k
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-05 01:20
Vraagje:

Ik wil binnen kort een 2de hands mac computer kopen alleen voor Logic Studio. Is mac mini Dual Core 1.66GHZ met 1GB goed genoeg voor? Of is het verstandig om een andere Mac product te kopen?

En kan je processor makkelijk vervangen?

[ Voor 3% gewijzigd door Sky2k op 02-10-2007 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Sky2k schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:57:
Vraagje:

Ik wil binnen kort een 2de hands mac computer kopen alleen voor Logic Studio. Is mac mini Dual Core 1.66GHZ met 1GB goed genoeg voor? Of is het verstandig om een andere Mac product te kopen?
http://www.apple.com/logicstudio/logicpro/specs.html
Nee. Zelfs het vervangen van geheugen is al een klus die je het beste overlaat aan iemand met meer dan gemiddelde knutselvermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sky2k schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 17:57:
Vraagje:
...
Makkelijk niet, maar het kan wel.
Echter: de heatsink of koelblok zit met plastic dingetjes vast op het moederbord/CPU. Deze schijnen makkelijk te breken dus voorzichtigheid is geboden. Als er een breekt, moet je die zelf gaan vervangen met andere oplossing zoals schroefjes o.i.d. Enne de garantie kun je sowieso op je buik schrijven vermoed ik.

Verder zijn losse processors erg duur, zeker dit type dat nog vrij recent is. En is het niet zo dat de maximale snelheid van het type cpu die in de mac mini past inmiddels niet zo ver veel meer verschilt van de snelheid van de huidige ingebouwde cpu's? Of denk ik alleen maar dat dit verschil klein is (bijv 2,0GHz vs 2,16 GHz) Verder zit je met mogelijke verschillen in hitte vorming oftewel voor goede koeling kan het zijn dat je stille mini verandert in een blazend en loeiend kastje. Tot slot zijn er denk ik verschillen in stroomverbruik, alhoewel ik niet weet wat de invloed daar precies van kan zijn.

Deze meneer bijv. is het wel gelukt... en en zijn er meer die het gelukt is, even googlen en er is genoeg hack-werk te vinden ook met foto's, how to's (de putty knife etc.) of filmpjes (youtube)

[edit] en deze tweaker...

laat ik het zo zeggen - ik zou het zelf niet doen, en laten doen ook niet gezien de kosten...

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 232049 op 03-10-2007 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223548

Het vervangen van de processor kan natuurlijk wel interessant zijn als je voor een klein prijsje een oudere (tweedehands) Intel mac mini kunt krijgen. Zo heb ik een mac mini 1.5ghz core solo succesvol geupgraded naar een 1.83ghz core duo.

En idd, dat geknoei met die plastic pennetjes van de heatsink heeft me wel wat moeite en stress bezorgt maar 't is mij gelukkig wel allemaal gelukt zonder schade 8) En mn mac is er véél sneller mee geworden, al heb ik er achteraf toch spijt van dat ik er niet direct een 2ghz core2duo in heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223548 schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 15:54:
Het vervangen van de processor kan natuurlijk wel interessant zijn als je voor een klein prijsje een oudere (tweedehands) Intel mac mini kunt krijgen. Zo heb ik een mac mini 1.5ghz core solo succesvol geupgraded naar een 1.83ghz core duo.

En idd, dat geknoei met die plastic pennetjes van de heatsink heeft me wel wat moeite en stress bezorgt maar 't is mij gelukkig wel allemaal gelukt zonder schade 8) En mn mac is er véél sneller mee geworden, al heb ik er achteraf toch spijt van dat ik er niet direct een 2ghz core2duo in heb gezet.
Hoeveel was je totaal kwijt voor je 1.5 + 1.83CD? En wat vind jij de echte meerwaarde van een 2.0 C2D t.o.v. de 1.83 CD, hoe verhouden zich die qua prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-04 15:46

rGz

Heeft de nieuwe Mac-mini dus alleen nog maar de C2D Cpu's? ik neem aan dat Apple wel nog ondersteuning bieden aan mensen met een "kapotte" processor? Ik zat er namelijk ook nog aan te denken om van de "gewone" pc over te gaan naar mac, en om precies te zijn beginnen met een Mac-Mini (2e hands, dat dan weer wel). Is het niet mogelijk om de OS van apple te emuleren in een soort van VMWare, om ermee te leren beginnen en zien of het wel prettig werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207627

rGz schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:19:
Heeft de nieuwe Mac-mini dus alleen nog maar de C2D Cpu's? ik neem aan dat Apple wel nog ondersteuning bieden aan mensen met een "kapotte" processor? Ik zat er namelijk ook nog aan te denken om van de "gewone" pc over te gaan naar mac, en om precies te zijn beginnen met een Mac-Mini (2e hands, dat dan weer wel). Is het niet mogelijk om de OS van apple te emuleren in een soort van VMWare, om ermee te leren beginnen en zien of het wel prettig werkt?
Legaal niet.
Maar zou er niet teveel zorgen over maken, OSX is voor iedereen stukken beter dan windows zolang je niet wil dat alles gemakkelijk te customizen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 30-04 21:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Anoniem: 207627 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:05:
[...]

Legaal niet.
Maar zou er niet teveel zorgen over maken, OSX is voor iedereen stukken beter dan windows zolang je niet wil dat alles gemakkelijk te customizen is.
Of OSX beter is blijft subjectief natuurlijk, al vind ik OSX ook stukken fijner dan welk ander OS dan ook. OSX is ook prima te customizen, maar de belangrijkste overweging voor een potentieel switcher moet zijn: wil ik wennen aan iets anders? Mijn vriendin werkt als ze bij mij thuis is ook op mijn iMac, terwijl ze Windows gewend is. Ik krijg wel eens klachten als: 'ik kan geen bestand weghalen met de delete toets!' waarop dan een antwoord komt: "nee lieverd, dat doe je met command+backspace"

Als je Windows verwacht, draai Windows. Ben je bereid te wennen aan iets nieuws, maak de sprong (vooruit) naar OSX :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rGz schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:19:
Op alle intel-mac's kun je ook windows draaien. Je kunt dus ook windows installeren (via bootcamp of nog 3 andere manieren, zie de website van apple) om -bareuh- 'het beste van 2 werelden' te hebben. Of natuurlijk omdat je nog een leuk spelletje hebt wat alleen onder windows draait. Of als je partner liever met windows werkt... of etc etc.
handig toch?
Over die 'kapotte' cpu zou ik me niet zo druk maken. Je hebt gewoon garantie en als jouw mac kapot gaat en het valt onder de garantie krijg je waarschijnlijk gewoon een nieuwe die misschien wel sneller is... Ik heb zelf geen ervaring hiermee. Staat vast wel te vinden op andere forums denk ik...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 232049 op 18-10-2007 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302 schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 00:36:
[...]

Hoeveel was je totaal kwijt voor je 1.5 + 1.83CD? En wat vind jij de echte meerwaarde van een 2.0 C2D t.o.v. de 1.83 CD, hoe verhouden zich die qua prijs?
Bij elkaar opgeteld heeft me het systeem me zo'n 600,- gekost. (das dus voor de 1.5 Mini + 2gb geheugen en een losse 1.83 CD chip). De 1.83 CD mac mini was op dat moment nog > € 800,- ? met 512mb geheugen. Al met al was ik dus wel tevreden met de prijs die ik ervoor heb betaald.

Ik heb zelf geen ervaringen met een C2D....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nadat ik mijn Mac Mini Intel nu regiovrij heb kunnen flashen is het weer een stapje dichterbij gekomen om de perfecte HTPC te worden. Kan nu eindelijk alle DVD's bekijken zonder die waardeloze regioprotectie. In Leopard is de playback ook verbeterd schijnt het, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hm ...deze discussie wordt vast vaker gevoerd... :X maar na een paar maanden afwachten op leopard, voor de aanschaf van een mini, denk ik dat ik stap niet maak. De imac daarentegen is i.m.o. wel lelijk, maar je krijgt echt meer waarde voor je geld: een apple-scherm, videokaart - kortom standaard betere configuratie. Dit geldt vast niet voor de mensen die echt hun eigen tb,scherm en muis hebben/willen blijven gebruiken - ik verkoop deze echter weer samen met huidige compu als ik een nieuwe koop ;) Koop je nl. een mac mini met daarbij nog een leuk 19" of 20" schermpje (zeg rond 250 euro), een mighty mouse en t.b. zit je nog maar een paar tientjes af van die imac(!)
verder heb ik gelezen (rumors) dat de mac mini waarschijnlijk een EOL (end of line) tegemoet zal zien, oftwel, misschien verdwijnt de mini wel en komt er een (betere?) vervanger....

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 232049 op 25-10-2007 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Anoniem: 232049 schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 12:51:
De imac daarentegen is i.m.o. wel lelijk, maar je krijgt echt meer waarde voor je geld: een apple-scherm, videokaart - kortom standaard betere configuratie.
Vergeet niet dat het scherm van de 20" iMac echt crap is. Dat gold voor het vorige model (heb ik gehad) maar ook voor het huidige model.

Ik vind het juist een sterk punt van de Mac Mini dat je je eigen scherm kunt gebruiken. Zo heb je een veel grotere keus wat betreft grootte en kwaliteit van het scherm. En dan neem ik het snelheidsnadeel van de Mini ten opzichte van de iMac wel op de koop toe.
Ik zou het echt jammer vinden als Apple de Mini uitrangeert en er geen vervanger voor in de plaats uitbrengt. Met de iMac en de Mini is er voor ieder wat wils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deephouse schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 14:05:
[...]
Vergeet niet dat het scherm van de 20" iMac echt crap is. Dat gold voor het vorige model (heb ik gehad) maar ook voor het huidige model.
? Is die 20" scherm slecht :? Ik dacht dat die schermen juist erg goed waren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Nee jammergenoeg heeft de 20" iMac een scherm met slechts specs en dat laat zich zien ook. Het scherm van de 24" iMac is echt een stuk beter, alhoewel nog steeds niet geweldig. Als je eens bij een Apple reseller bent en beide machines staan naast elkaar, vergelijk dan maar eens identieke desktops met elkaar. Je ziet het bijvoorbeeld direct als je op beide machines iTunes opent. De bibliotheek is wit en lichtblauw gestreept, om en om. De 20" iMac toont dit wel heel erg lelijk, de iMac 24" een stuk beter. Ook de kijkhoek van de 20" is slecht.

Maar dit wordt wel erg off-topic.

Maar daarom ben ik zo blij met de Mac Mini, ik heb er een Nec 2180UX op aangesloten en het beeld is fantastisch, daar kan ook de iMac 24" niet tegenop (subjectief natuurlijk).

[ Voor 12% gewijzigd door Deephouse op 25-10-2007 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deephouse schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 14:05:
[...]
Vergeet niet dat het scherm van de 20" iMac echt crap is.
.....
Ik zou het echt jammer vinden als Apple de Mini uitrangeert en er geen vervanger voor in de plaats uitbrengt. Met de iMac en de Mini is er voor ieder wat wils.
Ow? Ik dacht dat die schermen qua specs. ongeveer vergelijkbaar met de cinema displays zouden zijn, even afgezien van die glossy toplaag waar niet iedereen even blij mee is....?

Ik zou het ook zonder meer jammer vinden als de mac mini eruit zou gaan :'( ... tenzij er een minstens zo leuke en stille en kleine vervanger zou komen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Nee, schermen van iMac zijn zeker niet zo goed als de ACD's.. Ik heb paar weken geleden ook een iMac 20" besteld. En die heb ik 3 dagen later retour gestuurd. Valt echt niet mee te werken als grafisch vormgever.. 20" schermen van de iMac zijn ook TN panels, de 24" hebben wel de duurdere IPS panels, maar dan heb je nog steeds een glossy scherm (die kun je niet kablibreren)..

Ik ben daarom ook blij dat de Mac Mini er is, nu kan ik nog redelijk betaalbaar toch fatsoenlijk grafisch werk doen op een Apple. (Met uitzondering van 3D werk..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

misschien komt daar een oplossing voor in de 'nieuwe' mac mini oftwel de vervanger ervan 8)... als die al komt.... (de opvolger van de Intel GMA950 in de MacBook is iig GMA X3100)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 232049 op 08-11-2007 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1P3R
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 12:03
Ik ben op dit moment nog een XP gebruiker. Maar ik ben aan het kijken naar een Mac mini. Ik kan nergens een goed plaatje vinden van de powerkabel en de digitale aansluiting naar mijn Home Cinema Set. Hoe kan ik de Mac mini aansluiten met Coax of Optical?

Het plaatje van de powerkabel wil ik graag hebben omdat ik op dit moment in Miami Florida ben en een Mac mini daar 599 Dollar is en zoals iedereen weet staat de koers op dit moment gunstig ;) Of weten jullie gelijk dat ik deze kan kopen of beter niet kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

V1P3R schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 01:04:
Ik kan nergens een goed plaatje vinden van de powerkabel en de digitale aansluiting naar mijn Home Cinema Set. Hoe kan ik de Mac mini aansluiten met Coax of Optical?
Je powerkabel gaat niet passen, maar iedere macwinkel verkoopt een netsnoer in de juiste kleur. Of je knipt de stekker eraf en zet er een nederlandse stekker op. Voor optisch heb je een kabeltje nodig met Toslink aan de ene kant en een 3.5mm hoofdtelefoonplugje aan de andere kant. En ook dat is gewoon bij Nederlandse Apple-winkels te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnAcid
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 22:14

OnAcid

aka 303BASS

Zijn er al Mac mini eigenaren die Leopard draaien?
Zo ja, hoe is de performance en is het standaard geheugen (1 GB) voldoende om Leopard een beetje fatsoenlijk te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red

Red

Blue

OnAcid schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:38:
Zo ja, hoe is de performance en is het standaard geheugen (1 GB) voldoende om Leopard een beetje fatsoenlijk te draaien?
Reports..... werkt goed, alleen ik heb hier al een tijdje 2Gb klaar liggen en die ga ik er echt wel instoppen. Maar dat komt misschien ook omdat ik 3Gb in mijn MBP heb zitten.

Voor de rest werkt het als een tiet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloon
  • Laatst online: 19:38
OnAcid schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:38:
ik heb hem draaien en hij is er niet sneller of trager op geworden met mijn 1 gig ram
zelfs de grafische effecten werken zeer goed

http://web.mac.com/kl00n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 00:02
Ik draai nu al een tijdje een 1.8Ghz core duo mac mini als mediacenter, met 2GB ram er in loopt 'ie echt als een trein en HD films in mpeg4 formaat (x264) gaan tot 720p vloeiend in VLC..

Ik heb tot nu toe 1x geprobeerd een 1080p film te kijken maar daar stotterde 'ie af en toe in VLC toch een beetje mee (alleen vraag ik me af of VLC wel goed gebruik maakt van beide cores)

Hij heeft nu anderhalf maandje met de Leopard beta verassend stabiel gedraaid, ik zit nog even te wachten op m'n officiele leopard DVD om 'em definitief te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnAcid
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-04 22:14

OnAcid

aka 303BASS

OK, bedankt allemaal!

Ik ga nu zeker een mini aanschaffen binnenkort. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1P3R
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 12:03
burne schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 02:48:
[...]

Je powerkabel gaat niet passen, maar iedere macwinkel verkoopt een netsnoer in de juiste kleur. Of je knipt de stekker eraf en zet er een nederlandse stekker op. Voor optisch heb je een kabeltje nodig met Toslink aan de ene kant en een 3.5mm hoofdtelefoonplugje aan de andere kant. En ook dat is gewoon bij Nederlandse Apple-winkels te koop.
Bedankt voor de info.
Kan ik de mini zo aansluiten op 220/230 of moet ik nog iets aanpassen.
Is 1gb genoeg of moet ik er 2gb inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
@V1P3R: de voedingskabel voor de adapter van de mac mini kun je gewoon bij een willekeurige onderdelenwinkel kopen. Kostte me 5,50. Hij is wel in het zwart, maar de adapter ligt toch onder m'n bureau achter mijn normale pc. Dus niet in het zicht. Bij de Apple winkel vroegen ze 30.- voor de witte kabel... Zal er vanavond een foto van maken. De adapter zelf is ook geschikt voor 110 - 230 volt. Mijn mac mini met C2D 2.0 GHz komt uit Hong Kong O-)

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ck2000nl schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:11:
@V1P3R: de voedingskabel voor de adapter van de mac mini kun je gewoon bij een willekeurige onderdelenwinkel kopen. Kostte me 5,50. Hij is wel in het zwart, maar de adapter ligt toch onder m'n bureau achter mijn normale pc. Dus niet in het zicht. Bij de Apple winkel vroegen ze 30.- voor de witte kabel... Zal er vanavond een foto van maken. De adapter zelf is ook geschikt voor 110 - 230 volt. Mijn mac mini met C2D 2.0 GHz komt uit Hong Kong O-)
8)7 zo ver weg? was dat de verzendkosten en/of importeer/invoer onkosten waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Anoniem: 232049 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 18:48:
[...]

8)7 zo ver weg? was dat de verzendkosten in importeer/invoer onkosten waard?
Oh shit, was vergeten een foto te maken van de kabel... Vanavond maar als ik het niet vergeet :P Ik was er op vakantie in september. Heb daar de 2.0 GHz versie voor 6300.- HKD. Omgerekend zo'n 600.- Euro (maximaal). Bij terugkomst op schiphol stond er geen douane O-)

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Ik heb het volgende probleem:
Mac mini intel 1,83 Ghz en 2 GB RAM. Ik heb Leopard erop. En eyeTV 2.5 van Elgato.
Probleem is het volgende:
1. De apple remote kan wel de mac mini wekken vanuit standby, maar doet daarna niks mee. Werkt gewoon niet. Ik denk dat het eyeTV zou kunnen zijn die het verpest maar niet zeker.

2. Mac Mini wil niet via energie settings zichzelf wekken om 1.00 am en shutdown om 1.05 am. Gewoon slaap en wekken voor eyeTV opnames werken wel goed.

3. Misschien linked aan punt 2: de energy settings scherm en slaap veranderen van normaal 15 of 10 mins naar 26 minuten. Lijkt of er een iets de settings naar 26 mins zet. dat is al elke dag zo..vreemd.

Ben ik de enige met die bugs? Verder bevalt Leopard mij heel goed qua netwerk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 22:40

zAo

GPLv2 Fanboy

Wat zegt de systeemlogfile? Hier is meestal wel iets in te vinden.

Iemand al iets vernomen van een nieuwe Mac Mini?

[ Voor 28% gewijzigd door zAo op 30-10-2007 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solstice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12-2018
Het blijkt de eyeTV 2.5 van Elgato inderdaad te zijn.
Dus ik wacht even op de update ervan. Hopelijk werkt alles dan weer zoals het moet.

Toch wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met die bugs. En dat de oorzaak ook bekend is.

Over een nieuwe mac mini..waarom zou Apple dat doen? Als je de geruchten moet geloven zelfs kleiner? Ik vraag me dan echt af of dat ding nog goed blijft werken dan. Of het idd een iPhone wordt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184456

ik wil nu over ongeveer één maand een mac mini gaan kopen deze:

mac mini 1,83Gh combodrive
* Memory - 2GB 667 DDR2 SDRAM - 2X1GB SO-DIMM
* Hard Disk - Serial ATA-schijf van 120GB

wat ik ermee wil doen is vooral internetten, films kijken, beetje photoshoppen, flash enzo..
is deze setup dan goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red

Red

Blue

Anoniem: 184456 schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:48:
ik wil nu over ongeveer één maand een mac mini gaan kopen deze:

mac mini 1,83Gh combodrive
* Memory - 2GB 667 DDR2 SDRAM - 2X1GB SO-DIMM
* Hard Disk - Serial ATA-schijf van 120GB

wat ik ermee wil doen is vooral internetten, films kijken, beetje photoshoppen, flash enzo..
is deze setup dan goed?
Ik vind van mezelf dat ik een behoorlijk poweruser ben, en ik gebruik mijn MacMini onder andere voor deze dingen. Het zwaardere werk doe ik dan op mijn MBP. Dus de MacMini is wat mij betreft een goede keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37797

Mac-ers,

ik overweeg een MacMini te kopen om bij me plasma scherm te zetten.
Het scherm is 50" en heeft een monitor ingang.
Heeft iemand ervaring met de MacMini of dat allemaal lekker werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37797 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 12:38:
Mac-ers,

ik overweeg een MacMini te kopen om bij me plasma scherm te zetten.
Het scherm is 50" en heeft een monitor ingang.
Heeft iemand ervaring met de MacMini of dat allemaal lekker werkt?
Ik heb een Mac Mini en gebruik een 37 inch (SD) plasma scherm van Panasonic. Het is een SD plasma (852*480) maar wel een van de beste SD schermen dat ooit gemaakt is.
Het werkt perfect! Ik gebruik hem in de native resolutie, dus er kan niet heel veel op het scherm maar als jij hem op jouw plasma in 720p gaat gebruiken dan zal dat beter gaan. Aangesloten via VGA.
Beeld is subliem. Ik gebruik de Mac Mini voor internetten, iTunes en Mediabox. Niet alleen alle DVD's (mijn Mac Mini is regiovrij geflashed) maar ook HD films in 720p. Werkelijk een perfect machientje om op een plasma aan te sluiten.

Het ziet er dan ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://img504.imageshack.us/img504/6710/afb052xj8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Wit Ikea kastje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238478

Ik zit te twijfelen tussen een tweedehands G5 2x2Ghz 1GB ram a 1100 euro of een Mac mini 2Ghz 2 Gig Ram a 919 euro.

Ik weet niet welke nu beter zal zijn. Hoewel een nieuwe mac mini 64bit zal zijn. Heb ik het gevoel dat z'n G5 ook nog snel kan zijn. Wat is de beste optie als ik veel met Adobe Designer pakket aan het werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Beetje vreemde keus tussen een bakbeest en een mini, maar je wilt blijkbaar een headless Mac en de Mac Pro is te duur. Mijn advies: laat de G5 zitten en neem de Mac mini, we zitten immers al jaren met Intel macs. Zelf zou ik de 1.83GHz nemen, dat scheelt bijna 200 euro en dan heb je nog wat geld over voor meer RAM (liefst 4GB) of een grote 7200rpm hd (allebei zelf te plaatsen).

[ Voor 8% gewijzigd door torp op 31-10-2007 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37797

Anoniem: 87302 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 12:50:
[...]

Ik heb een Mac Mini en gebruik een 37 inch (SD) plasma scherm van Panasonic. Het is een SD plasma (852*480) maar wel een van de beste SD schermen dat ooit gemaakt is.
Het werkt perfect! Ik gebruik hem in de native resolutie, dus er kan niet heel veel op het scherm maar als jij hem op jouw plasma in 720p gaat gebruiken dan zal dat beter gaan. Aangesloten via VGA.
Beeld is subliem. Ik gebruik de Mac Mini voor internetten, iTunes en Mediabox. Niet alleen alle DVD's (mijn Mac Mini is regiovrij geflashed) maar ook HD films in 720p. Werkelijk een perfect machientje om op een plasma aan te sluiten.

Het ziet er dan ongeveer zo uit:
[afbeelding]
Dank je wel voor je reactie met foto, laat mijn 50" nou ook van Panasonic zijn.
werkt het een beetje met dat draadloze toestenbord en muis?
bijna overtuigd om de mini te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184456

ik ga over drie weekjes een mac mini kopen maar ik heb nog de volgende vraagjes:
ik heb weleens gehoord dat je een mac niet uit hoeft te zetten maar gewoon aan kan laten staan of in standby zetten klopt dit?

en ik heb ook wel eens iets gelezen dat je kan instellen hoe laat je mac aan gaat en weer uitgaat.. klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 13:00

KrL

Foto foto..

Anoniem: 184456 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 19:55:
ik ga over drie weekjes een mac mini kopen maar ik heb nog de volgende vraagjes:
ik heb weleens gehoord dat je een mac niet uit hoeft te zetten maar gewoon aan kan laten staan of in standby zetten klopt dit?

en ik heb ook wel eens iets gelezen dat je kan instellen hoe laat je mac aan gaat en weer uitgaat.. klopt dit?
Klopt en klopt.. Maar kan volgens mij met Windows machines ook hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-03 12:50

ferno

Hoi,

Ook ik (na jaren wikken en wegen) heb besloten een MAC MINI te gaan kopen.
Het blijft in mijn ogen een van de mooiste computers wat ooit ontworpen is.

Nu heb ik een vraag,
Ik wil de mini als media center gaan gebruiken voor mijn Philips 42 Inch LCD.
Ik hoef geen TV op te nemen en wil eigelijk alleen maar content (muziek, divx en evt. HD content) naar de mini streamen (en de HD content zal ik wel eerst locaal kopieren).
Is het verstandig om voor de 2 GHZ variant te gaan of kan ik beter de 180 euro besparen en alleen extra geheugen kopen en us voor de 1.8 variant gaan?

Ik vind het een groot prijs verschil en de combo drive vind ik niet interesant gezien ik er niets op wil gaan branden (dat doe ik wel op mijn windows machines).
De grotere HD is ook niet echt boeiend, meeste content ga ik streamen.

Verder ben ik benieuwd wat een goeie Linux streaming server is die content voor OS X players can aanbieden.
Ik gebruik nu een xbox als media center, deze kan van een SMB share content streamen maar ik gebruik toch liever de streaming server (CCXSTREAM), werkt net iets stabieler en sneller.

Ik ben ook benieuwd wat men zoal gebruikt om media af te spelen op de mini, ik hoor men veel over VLC, is dit te embedden in frontrow, dat je gewoon heel simpel met de mac mini remote alles kunt bedienen en dat het er ook zo gelikt uit zien als met Itunes?

Dit wordt mijn eerste Mac ik ben dus nog een newbie op Mac gebied.

Alvast dank voor de evt. input!

PS. Baalen jullier er ook zo van dat het prijs verschil met de US zo groot is? 250 euro op de 2 GHZ variant! :(
Nu zijn we al gewend dat de yankees alles goedkoper krijgen maar dit is wel een heel groot verschil. :'(

[ Voor 7% gewijzigd door ferno op 01-11-2007 23:35 ]

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
ferno schreef op donderdag 01 november 2007 @ 23:32:
PS. Baalen jullier er ook zo van dat het prijs verschil met de US zo groot is? 250 euro op de 2 GHZ variant! :(
Nu zijn we al gewend dat de yankees alles goedkoper krijgen maar dit is wel een heel groot verschil. :'(
Wat dacht je van BTW, invoerechten etc?

Bovendien is het leven in de Verenigde Staten helemaal niet zo goedkoop als jij denkt. Ze hebben er bijvoorbeeld geen basisverzekering voor ziektekosten, en de sociale voorzieningen zijn ook niet te vergelijken met die van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Deephouse schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 09:28:
[...]

Bovendien is het leven in de Verenigde Staten helemaal niet zo goedkoop als jij denkt. Ze hebben er bijvoorbeeld geen basisverzekering voor ziektekosten, en de sociale voorzieningen zijn ook niet te vergelijken met die van ons.
Hmm,

Ik zou hier wel op kunnen reageren maar dan gaan we wel erg offtopic.

Hopelijk krijg ik ook reacties op de Mac Mini vragen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37797 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 16:50:
[...]

Dank je wel voor je reactie met foto, laat mijn 50" nou ook van Panasonic zijn.
werkt het een beetje met dat draadloze toestenbord en muis?
bijna overtuigd om de mini te kopen.
Dat nieuwe toetsenbord van Apple is waanzinnig goed. Werkt 100% foutloos, hapert niet. Ik krijg een keer per week de melding dat de connectie verloren is maar dat is maar een seconde of zo. Batterij gaat ca. 100 dagen mee, echt het beste Apple product tot nu toe.
De Mighty Mouse is een heerlijke muis en werkt ook perfect. Maar de mijne is na 13 maanden al stuk (krijg het balletje niet meer goed). Heb als alternatief voor 40 euro een Logitech 470 muis, werkt eveneens erg goed.
Ik heb een MacBook en heb toen tijdelijk even een Mac Mini gekocht toen de MacBook een weekje in reparatie ging. Sindsdien is de MacBook nauwelijks aangegaan en gebruik ik dus 99% de Mac Mini met wireless keyboard en muis. Echt een geweldig ding.
En je kunt ook alle BluRay en HD DVD rips (4-8 GB .mkv bestanden) perfect afspelen met de Mac Mini. Ik vind het de beste computer ooit voor zo weinig geld. Aanrader!
Wat voor Panasonic heb je? Een monitor of een TV? De mijne is een plasma monitor met alleen een VGA aansluiting (dus zonder tv-tuner).

[ Voor 113% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 02-11-2007 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Anoniem: 87302 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:44:
[...]

een Mac Mini gekocht toen de MacBook een weekje in reparatie ging. Sindsdien is de MacBook nauwelijks aangegaan en gebruik ik dus 99% de Mac Mini met wireless keyboard en muis. Echt een geweldig ding.
En je kunt ook alle BluRay en HD DVD rips (4-8 GB .mkv bestanden) perfect afspelen met de Mac Mini. Ik vind het de beste computer ooit voor zo weinig geld. Aanrader!
Welke mini heb je?
EN wat gebruik je om je content af te spelen? (VLM?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ferno schreef op donderdag 01 november 2007 @ 23:32:
Ook ik (na jaren wikken en wegen) heb besloten een MAC MINI te gaan kopen.
Het blijft in mijn ogen een van de mooiste computers wat ooit ontworpen is.

Nu heb ik een vraag,
Ik wil de mini als media center gaan gebruiken voor mijn Philips 42 Inch LCD.
Ik hoef geen TV op te nemen en wil eigelijk alleen maar content (muziek, divx en evt. HD content) naar de mini streamen (en de HD content zal ik wel eerst locaal kopieren).
Is het verstandig om voor de 2 GHZ variant te gaan of kan ik beter de 180 euro besparen en alleen extra geheugen kopen en us voor de 1.8 variant gaan?
Ik vind het een groot prijs verschil en de combo drive vind ik niet interesant gezien ik er niets op wil gaan branden (dat doe ik wel op mijn windows machines).
De grotere HD is ook niet echt boeiend, meeste content ga ik streamen.
Verder ben ik benieuwd wat een goeie Linux streaming server is die content voor OS X players can aanbieden.
Ik gebruik nu een xbox als media center, deze kan van een SMB share content streamen maar ik gebruik toch liever de streaming server (CCXSTREAM), werkt net iets stabieler en sneller.
Ik ben ook benieuwd wat men zoal gebruikt om media af te spelen op de mini, ik hoor men veel over VLC, is dit te embedden in frontrow, dat je gewoon heel simpel met de mac mini remote alles kunt bedienen en dat het er ook zo gelikt uit zien als met Itunes?
Dit wordt mijn eerste Mac ik ben dus nog een newbie op Mac gebied.
toon volledige bericht
Ik heb een Mac Mini Core Duo 1.83 (vorig model) en die werkt perfect voor 720p. Pakt alles, 1080p is die slectief mee en 1080p van de BluRay en HDDVD .mkv rips pakt ie niet. Dat doet de 2.0 ook niet. Ik zou in jouw geval voor het instapmodel gaan want het verschil in performance tussen de 1.83 en 2.0 is marginaal. Koop geen extra geheugen bij Apple tenzij je geld wil weggooien maar bestal dat zelf op het internet via tweakers pricewatch. 1GB is overigens voldoende voor hetgeen jij wil doen, dus probeer het eerst en plug later dan 1GB erbij als het te weinig is.
Als mediaplayer gebruik ik VLC. De nieuwe FR is heel erg mooi maar werkt alleen met QT en niet met VLC. Maar QT pakt ook al veel tegenwoordig door Perian 1.0, dus als je per se FR wil gebruiken dan kom je een heel eind, Ook met de .mkv bestanden want die draaien ook goed door Periian in QT. QT pakt echter geen DTS dus ik blijf bij VLC.
Wat nu ook erg goed is, is dat de DVD spelers in de Mac regiovrij te maken zijn. Ik heb de mijne gehackt en nu heb ik een regiovrije DVD speler. De nieuwe DVD speler in Leopard is ook stukken beter dus mijn reguliere standalone DVD speler staat in de schuur :)

En ja, je kunt nu ook je VIDEO_TS mappen vanaf je HD in FR afspelen met een preview plaatje. Als ik de DVD "Happiness" wil bekijken dan heb ik een mapje Happiness in mijn Movie directory. En daarin staat dan de VIDEO_TS folder. De DVD hoes van Happiness heb ik dan preview.jpg
genoemd, eveneens in de Happiness folder. Daarmee kun je dus in FR ook het plaatje bekijken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 87302 op 02-11-2007 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Deephouse schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 09:28:
[...]

Invoerrechten zijn er niet voor 1 computer, BTW wel. Je kan natuurlijk niets zeggen tegen de douane op Schiphol maar da's een risico als je wordt gepakt. Check wel of je de Sales Tax terugkrijgt van de Amerikaanse douane, dat kan nl niet in elke staat, en dan betaal je dubbel BTW (eerst iets van 6% in de VS en dan nog 19% in NL). Verzekeringen zijn idd duur, maar overall is het leven daar nog altijd erg goedkoop, vooral vanwege de veel lagere belastingen (gem 20 vs 40% op inkomen, 0-6 vs 19% BTW, nauwelijks accijns op benzine, geen BPM en nauwelijks wegenbelasting). Bovendien liggen de salarissen er ook nog eens een stuk hoger (voor hoger opgeleiden, maar ook voor vaklieden waar tekort aan is).

Overigens lijkt me de Mac Mini op dit moment geen goede koop, nu de MacBook (qua hardware het broertje van de Mini) net gisteren een Santa Rosa mobo heeft gekregen. De Mac Mini kan dit nu ook elk moment krijgen, en dat betekent wel een 3x snellere videokaart voor hetzelfde geld. Waard om nog even een weekje te wachten.

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 02-11-2007 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dreamvoid schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:51:
[...]
Overigens lijkt me de Mac Mini op dit moment geen goede koop, nu de MacBook (qua hardware het broertje van de Mini) net gisteren een Santa Rosa mobo heeft gekregen. De Mac Mini kan dit nu ook elk moment krijgen, en dat betekent wel een 3x snellere videokaart voor hetzelfde geld. Waard om nog even een weekje te wachten.
Ik hoop het maar ik zou er niet op rekenen.. Toen de Macbook naar Core 2 Duo ging (van Core Duo) bleef de Mini een jaar achter als de enige in de produktlijn zonder 64-bit processor.

De mini heeft nu net een update gehad dus ik vraag me af of Apple wel zo happig is op een nieuwe update. In elk geval lijkt het me niet zo dat de updates van Macbook en Mini per se gelijk moeten lopen.

Ik denk dat het meer uitmaakt wanneer intel's oude Napa chipsets opraken (ze zijn ongeveer dezelfde prijs als de Santa Rosa dus Apple kiest er expres voor om een oude chipset te leveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Ik denk dat het meer uitmaakt wanneer intel's oude Napa chipsets opraken (ze zijn ongeveer dezelfde prijs als de Santa Rosa dus Apple kiest er expres voor om een oude chipset te leveren).
De oude chipset zal voor Apple echt wel goedkoper zijn. Met de nieuwe chipset konden ze voor zo'n Mini een stuk meer vragen en bovendien zou er meer belangstelling voor zijn. Maar ja, ze zullen wel weten hoe dit zaakje zo slim mogelijk uit te melken...

[ Voor 6% gewijzigd door torp op 02-11-2007 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Anoniem: 87302 schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:55:

Ik heb een Mac Mini Core Duo 1.83 (vorig model) en die werkt perfect voor 720p. Pakt alles, 1080p is die slectief mee en 1080p van de BluRay en HDDVD .mkv rips pakt ie niet. Dat doet de 2.0 ook niet. Ik zou in jouw geval voor het instapmodel gaan want het verschil in performance tussen de 1.83 en 2.0 is marginaal. Wat nu ook erg goed is, is dat de DVD spelers in de Mac regiovrij te maken zijn. Ik heb de mijne gehackt en nu heb ik een regiovrije DVD speler. De nieuwe DVD speler in Leopard is ook stukken beter dus mijn reguliere standalone DVD speler staat in de schuur :)
Top!
Hij gaat vandaag nog in de bestelling, denk ik.
De 1.8 nieuwe model zou zelfs iets sneller moeten zijn want het is de core 2 duo.
Kan ik voor dat geld zo'n gelikte keyboard erbij bestellen.
Geheugen bestel ik uiteaard ergens anders.

Heb je een link naar info over het regio vrij maken van de DVD?

En bedank voor de tips alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Dreamvoid schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:51:
[...]

Invoerrechten zijn er niet voor 1 computer, BTW wel. Je kan natuurlijk niets zeggen tegen de douane op Schiphol maar da's een risico als je wordt gepakt. Check wel of je de Sales Tax terugkrijgt van de Amerikaanse douane, dat kan nl niet in elke staat, en dan betaal je dubbel BTW (eerst iets van 6% in de VS en dan nog 19% in NL). Verzekeringen zijn idd duur, maar overall is het leven daar nog altijd erg goedkoop, vooral vanwege de veel lagere belastingen (gem 20 vs 40% op inkomen, 0-6 vs 19% BTW, nauwelijks accijns op benzine, geen BPM en nauwelijks wegenbelasting). Bovendien liggen de salarissen er ook nog eens een stuk hoger (voor hoger opgeleiden, maar ook voor vaklieden waar tekort aan is).

]

Tja,

Daarom ben ik er niet op ingegaan.
Voor wat ze aan belasting minder betallen kunnen ze wel het extra aan verzekering betallen, verder is het zo dat de (betere) werkgevers vaak iets collectief regelen daar.
Dat er vaak men toch nog onverzekerd is heeft denk ik een beetje met cultuur te maken.
De gemiddelde amerikaan denk het overkomt mij niet en voor dat geld kan ik een dikkere auto rijden.
Omdat de regering het aan de mensen overlaat gaat dat dus vaak mis en dat lees je.
Hier in Nederland gaan we ook steeds verder naar dat model toe, maar dan nog wel met de goeie ouwe belasting druk. :<

En nu weer ontopic:

Heb je daar wat meer info over, want dan wacht ik wel effe, maar als het pas over een jaar is, dat red ik niet meer, ik wil hem eigenlijk gisteren. :9
Ik moet zeggen dat vooral de beter video erg aantrekkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
GekkePrutser schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:35:
[...]
Ik hoop het maar ik zou er niet op rekenen.. Toen de Macbook naar Core 2 Duo ging (van Core Duo) bleef de Mini een jaar achter als de enige in de produktlijn zonder 64-bit processor.

De mini heeft nu net een update gehad dus ik vraag me af of Apple wel zo happig is op een nieuwe update. In elk geval lijkt het me niet zo dat de updates van Macbook en Mini per se gelijk moeten lopen.

Apple verkoopt veeeel meer MacBooks dan Mini's dus is het wel logisch dat ze die als eerste op Santa Rosa zetten, en nog even met de budget Mini de laatste voorraden wegwerken. Maar inderdaad, hoe snel ze de Mini overzetten weet alleen de Apple voorraadbeheerder. Heel ingrijpend zijn deze wijzigingen nou ook niet, het is alleen een ander chipje dat ze net zo stilletjes als bij de MacBook nu kunnen vervangen. Bij de andere Intel gebruikers (Asus, Sony, etc) is de Napa ook vrij snel en geruisloos uitgefaseerd en zitten alleen nog in het laatste handjevol budget lappies.

Maar goed, als je geen grafische zaken doet met je Mini boeit Santa Rosa/Napa eigenlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Dreamvoid schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:21:
[...]

Maar goed, als je geen grafische zaken doet met je Mini boeit Santa Rosa/Napa eigenlijk ook niet.
Geen echte Hardcore 3d grafische zaken maar zal het niet helpen bij full HD 1080P content?

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.