[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 15 Laatste
Acties:
  • 107.202 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ferno schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:03:
[...]

Top!
Hij gaat vandaag nog in de bestelling, denk ik.
De 1.8 nieuwe model zou zelfs iets sneller moeten zijn want het is de core 2 duo.
Kan ik voor dat geld zo'n gelikte keyboard erbij bestellen.
Geheugen bestel ik uiteaard ergens anders.

Heb je een link naar info over het regio vrij maken van de DVD?
http://www.123macmini.com...&postorder=asc&highlight=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dreamvoid schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:51:
[...]Invoerrechten zijn er niet voor 1 computer, BTW wel.
Zijn opmerking had betrekking op de verkoopprijs die Apple hier in NL vraagt voor de Mini t.o.v. de verkoopprijs in NL. Hij schreef niet dat hij zelf een exemplaar uit de VS wil halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

Volgens davidgilmour kan ik voor mij eisen (Mac mini voornamelijk als Media center gebruiken) volstaan met de 1.83 Ghz core 2 duo mac mini.
Niet dat ik hem niet geloof (dat doe ik zeker) maar ik zou het fijn vinden als meer mensen hun mening geven.

Iemand al ervaring met de nieuwe core 2 duo als media center?
Ik heb wel eens een andere post gezien hierover maar daar waren de reacties gemengd en bijna alleen op de oude mini gebaseerd.

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06-2024
ferno schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 00:24:
Volgens davidgilmour kan ik voor mij eisen (Mac mini voornamelijk als Media center gebruiken) volstaan met de 1.83 Ghz core 2 duo mac mini.
Niet dat ik hem niet geloof (dat doe ik zeker) maar ik zou het fijn vinden als meer mensen hun mening geven.
Ik gebruik thuis een Mini 1.66 ghz (gewone core duo) met 2 gb geheugen als mediacenter / servertje.
Werkt perfect. Bijna alles wordt naar de mini gestreamd vanaf mijn iMac of Powerbook.
En sommige dingen staan op een externe hdd die aan de mini is gekoppeld.

FrontRow i.c.m. Perian zorgt er voor dat ik alles lekker vanaf de bank zonder moeite kan kijken.
En terwijl de mini bezig is met gestreamde content weer te geven o.i.d., is hij nog lekker bezig als ftp-servert en nog wat andere services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Forceworks schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 10:01:
[...]

Ik gebruik thuis een Mini 1.66 ghz (gewone core duo) met 2 gb geheugen als mediacenter / servertje.
Werkt perfect. Bijna alles wordt naar de mini gestreamd vanaf mijn iMac of Powerbook.

FrontRow i.c.m. Perian zorgt er voor dat ik alles lekker vanaf de bank zonder moeite kan kijken.
En terwijl de mini bezig is met gestreamde content weer te geven o.i.d., is hij nog lekker bezig als ftp-servert en nog wat andere services.
Wat voor content bekijk je? Ook mkv bestanden?
Alle Core Duos van Apple kunnen 720p .mkv bestanden afspelen. De Core Solo kan dat net niet, althans niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

offtopic:
Matroska is een container, geen codec. Een matroska-container met daarin een 720p Xvid stream, een MP3 geluidsstream en een ASS subtitlestream kan een Pentium III ook met gemak afspelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 03-11-2007 12:55 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jungian schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 12:32:
offtopic:
Matroska is een container, geen codec. Een matroska-container met daarin een 720p Xvid stream, een MP3 geluidsstream en een ASS subtitlestream kan een Pentium III ook met gemak afspelen.
Ik bedoel uiteraard de 720p x264 mkv films, zeg maar de divx van de HD films :) (maar dan vele malen beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 14:21:
[...]

Apple verkoopt veeeel meer MacBooks dan Mini's dus is het wel logisch dat ze die als eerste op Santa Rosa zetten, en nog even met de budget Mini de laatste voorraden wegwerken. Maar inderdaad, hoe snel ze de Mini overzetten weet alleen de Apple voorraadbeheerder. Heel ingrijpend zijn deze wijzigingen nou ook niet, het is alleen een ander chipje dat ze net zo stilletjes als bij de MacBook nu kunnen vervangen. Bij de andere Intel gebruikers (Asus, Sony, etc) is de Napa ook vrij snel en geruisloos uitgefaseerd en zitten alleen nog in het laatste handjevol budget lappies.

Maar goed, als je geen grafische zaken doet met je Mini boeit Santa Rosa/Napa eigenlijk ook niet.
...of je nou grafische zaken doet of niet, de meesten zijn het er inmiddels wel over eens dat het huidig grafisch chipje (intel gma 950) niet geweldig is; prijs/kwaliteit verhouding (?), verouderd, bottleneck etc. etc. - of je daar nou daadwerkelijk last van hebt of wat van merkt of niet. En dat sommigen evengoed dik tevreden zijn over de prestaties van deze (soort) chip of bijvoorbeeld vinden dat er tenslotte verschil moet wezen tussen de pro's en de low-end line - o.k. Maar we hebben het hier toch al over een onboard grafische kaart? Dat is op zichzelf toch al low-end? Prima dus, maar wat mij betreft dan toch gauw over op Santa Rosa's Intel X3100 met iig al wat meer geheugen (weet verder niet de verschillen).
En als je dan baalt van die afgesnoepte 144mb van je systeem geheugen...dan kun je iig lekker 4gb erin proppen die wel compleet (ipv het huidige maximum van 3,3gb) aangesproken wordt.... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2007 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 14:21:
Ik bedoel uiteraard de 720p x264 mkv films, zeg maar de divx van de HD films :) (maar dan vele malen beter)
Maak daar maar H.264 streams van, encoded door x264 (om het maar helemaal uit te specificeren). </mierenneukmodus>

[ Voor 6% gewijzigd door Jungian op 03-11-2007 15:59 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceworks
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 11:40:
[...]

Wat voor content bekijk je? Ook mkv bestanden?
Alle Core Duos van Apple kunnen 720p .mkv bestanden afspelen. De Core Solo kan dat net niet, althans niet altijd.
Ja, ik kijk af en toe wel eens een high-def filmpje in een mkv container :)
Heb niet zoveel HD content, maar als ik iets wil spelen, dan doet hij dat goed.

In de tijd dat ik em kocht heb ik bewust voor het 1.66 model gekozen, en niet voor het 1.83 model, zodat ik dat geld in extra geheugen kon stoppen. Geen spijt van die beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Forceworks schreef op zondag 04 november 2007 @ 10:48:
[...]

Ja, ik kijk af en toe wel eens een high-def filmpje in een mkv container :)
Heb niet zoveel HD content, maar als ik iets wil spelen, dan doet hij dat goed.

In de tijd dat ik em kocht heb ik bewust voor het 1.66 model gekozen, en niet voor het 1.83 model, zodat ik dat geld in extra geheugen kon stoppen. Geen spijt van die beslissing.
Ik heb de afgelopen 6 maanden 3 Mac Mini modellen in huis gehad. De 1.66 voldoet aan al mijn eisen, want deze kan inderdaad *alle* 720p HD filmpjes in *elk* format en *elke* container afspelen. De 1.5 Core Solo kan dat niet. Ik heb zelf de 1.83 CD met Superdrive en die voldoet dus prima.
Overigens kan ik melden dat Front Row nog niet lekker loopt met mkv 720p x264 films. Subs pakt ie niet (scherm wordt zwart) en hij speelt dan sowieso met QT en Perian. En dat werkt nog niet lekker. DTS pakt ie ook niet. Via VLC is het wel allemaal prima te doen.

FR is een hele mooie player voor alle DVD's en overig SD materiaal. Ook 720p divx zonder subs, 720p wmv bestanden en 720p mpegs draaien prima. Als je geen .mkv .x264 bestanden hebt dan is FR dus perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 12:11
In hoeverre speelt een MacMini eigenlijk 1080p af (H.264 natuurlijk :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red Nalie schreef op zondag 04 november 2007 @ 11:52:
In hoeverre speelt een MacMini eigenlijk 1080p af (H.264 natuurlijk :))
Gewone H264 MPEGS (die van 40GB voor een uurtje video) gaan prima. Ook al is het 50Mbps. Maar 1080p .mkv .x264 8GB rips gaan alleen goed tot een Mbps van 6.000, 7.000. Alles daarboven gaat niet op een Mac Mini. Ook de BluRay en HDDVD .mts .evo bestanden gaan niet goed.

De iMac pakt wel alles op 1080p, ook 15Mbps .mvk .x264. Vanwege de grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 22:39
Ik weet niet helemaal of dit het beste topic is om mijn 'probleem' te posten, maar goed.

Ik heb een 1.5 solo (tiger) en een wired aluminium toetsenbord, als ik daarvan de mediaknoppen gebruik (back, play/pause, next) dan zit er een vertraging in voordat iTunes reageert. dit gebeurt ook als ik op de widgets knop druk, het widget scherm laadt maar de widgets (zelfs met alleen de klok) doet er even over voordat deze geladen is.

Maar waar ligt het aan? Ik meen me te herinneren dat widgets wel snel laadden met mijn oude Logitech toetsenbord (maar dat was ook voordat ik Tiger geherinstalleerd had). De mediakeys hebben altijd traag gereageerd.

Zou dit dus software zijn? (danwel driver/OS), is het gewoon geheugen (er zit 512mb in) of het toetsenbord, maar dat laatste lijkt me niet immers de overige toetsen werken wel gewoon en wat kan er dan kapot zijn.

Dit gebeurt standaard met mail, safari en soms nog wat open maar geen zware applicaties draaiende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Laatst online: 11-09 12:11
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:59:
[...]

Gewone H264 MPEGS (die van 40GB voor een uurtje video) gaan prima. Ook al is het 50Mbps. Maar 1080p .mkv .x264 8GB rips gaan alleen goed tot een Mbps van 6.000, 7.000. Alles daarboven gaat niet op een Mac Mini. Ook de BluRay en HDDVD .mts .evo bestanden gaan niet goed.

De iMac pakt wel alles op 1080p, ook 15Mbps .mvk .x264. Vanwege de grafische kaart.
Meh, dan ga ik zelf wel een HTPC in elkaar flansen, is waarschijnlijk nog goedkoper ook. Had mooi geweest though :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 11:44:
[...]

Dat nieuwe toetsenbord van Apple is waanzinnig goed. Werkt 100% foutloos, hapert niet. Ik krijg een keer per week de melding dat de connectie verloren is maar dat is maar een seconde of zo. Batterij gaat ca. 100 dagen mee, echt het beste Apple product tot nu toe.
De Mighty Mouse is een heerlijke muis en werkt ook perfect. Maar de mijne is na 13 maanden al stuk (krijg het balletje niet meer goed). Heb als alternatief voor 40 euro een Logitech 470 muis, werkt eveneens erg goed.
Ik heb een MacBook en heb toen tijdelijk even een Mac Mini gekocht toen de MacBook een weekje in reparatie ging. Sindsdien is de MacBook nauwelijks aangegaan en gebruik ik dus 99% de Mac Mini met wireless keyboard en muis. Echt een geweldig ding.
En je kunt ook alle BluRay en HD DVD rips (4-8 GB .mkv bestanden) perfect afspelen met de Mac Mini. Ik vind het de beste computer ooit voor zo weinig geld. Aanrader!
Wat voor Panasonic heb je? Een monitor of een TV? De mijne is een plasma monitor met alleen een VGA aansluiting (dus zonder tv-tuner).
Het is een Panansonic Plasma TV met een monitor aansluiting, geeft prima beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOLDENBOY
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08-2023
Hoi,

ik ben al sinds mensenheugenis Windows-gebruiker, maar weet sinds kort de eye-candy van Apple-producten te waarderen.

Ik heb echter wel enkele vraagjes :

1. Ik wil mijn huidige Windows computer blijven gebruiken, alsook mijn monitor (22" breedbeeld). Stel, ik koop een Mac Mini + een kvm-switch, zodat ik mijn monitor, toetsenbord/muis kan delen : is dit de interessantste/goedkoopste oplossing voor mij ? Zo nee, wat dan ?

2. Wordt bij de Mac Mini, de nieuwste Mac OS X Leopard geleverd, zonder meerkost, of nog steeds Tiger + optionele Leopard (zo ja : kosten ?) ?

3. Is het aan te raden om direct bij aankoop extra geheugen bij te kopen voor een vlottere manier van werken, of volstaat de standaard 1 gb ? Indien ik dan toch extra geheugen (moet) aanschaf(fen), hoeveel geheugenbanken kunnen er dan gevuld worden op de Mac Mini ?

4. Is standaard BootCamp meegeleverd in Mac OS X ? En is Parallels een optie ? Welk van deze twee emulators is het meest performant/gebruiksvriendelijk ?

5. Hoe zit het ondertussen met ondersteunde software : ga ik al mijn Windows software op Mac OS X kunnen gebruiken, of hangt dit er van af ?

6. Zijn er nuttige tips om gewend te geraken aan Mac OS X, als fervent Windows gebruiker ? Lespakketten e.d. meer ?

Alvast bedankt voor de reacties ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Hmm,

Ik weet niet of het wachten op een evt. upgrade naar de X3100 grafische platform de moeite waard is:

http://macwereld.nl/nieuw...problemen_met_3d_graphics

Effe een vraagje,

Kan je op de mac mini een willekeurige externe DVD brander aansluiten of moet deze MAC driver program signed zijn?
En zo ja wat is dan een goeie?
En hoe zit het met external HD's?
Ik weet dat Iomega een hele mooie voor de mini maakt maar het is wel erg veel geld voor de capaciteit wat het biedt.

Verder heeft niemand een reactie gegeven over welke server er gebruikt wordt voor het streamen van content, of draait iedereen zijn content van de HD of van een SMB/samba share?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
1. Stel, ik koop een Mac Mini + een kvm-switch, zodat ik mijn monitor, toetsenbord/muis kan delen : is dit de interessantste/goedkoopste oplossing voor mij ? Zo nee, wat dan ?
Geen idee, ben wel benieuwd eigenlijk. Maar als je die Mac mini hebt, wil je vast ook snel een bijpassend toetsenbord.
2. Wordt bij de Mac Mini, de nieuwste Mac OS X Leopard geleverd, zonder meerkost, of nog steeds Tiger + optionele Leopard (zo ja : kosten ?) ?
Op dit moment misschien nog niet maar in dat geval kun je kosteloos Leopard aanvragen.
3. Is het aan te raden om direct bij aankoop extra geheugen bij te kopen voor een vlottere manier van werken, of volstaat de standaard 1 gb ? Indien ik dan toch extra geheugen (moet) aanschaf(fen), hoeveel geheugenbanken kunnen er dan gevuld worden op de Mac Mini ?
Ik raad het wel aan, zeker als je een VM wilt draaien. Je kunt 2x2 GHz vullen maximaal, maar niet via Apple. Zoek voor meer info in dit topic of in deel 1.
4. Is standaard BootCamp meegeleverd in Mac OS X ? En is Parallels een optie ? Welk van deze twee emulators is het meest performant/gebruiksvriendelijk ?
BootCamp zit erbij. Parallels of VMWare moet je kopen (de laatste bevalt mij erg goed). Ik weet niet of je dat emulators moet noemen, ze hoeven immers geen processor softwarematig na te doen, want de Intel-processor is al aanwezig.
5. Hoe zit het ondertussen met ondersteunde software : ga ik al mijn Windows software op Mac OS X kunnen gebruiken, of hangt dit er van af ?
Via BootCamp wel uiteraard. Wil je die Mac mini alleen om Windows op te draaien? Ook best, maar ik raad je aan om eens verder te kijken :9~
6. Zijn er nuttige tips om gewend te geraken aan Mac OS X, als fervent Windows gebruiker ? Lespakketten e.d. meer ?
Ik denk dat je het snel onder de knie krijgt, en het dan wel gaat waarderen.

[ Voor 8% gewijzigd door torp op 06-11-2007 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 23:16
GOLDENBOY schreef op maandag 05 november 2007 @ 23:12:
1. Ik wil mijn huidige Windows computer blijven gebruiken, alsook mijn monitor (22" breedbeeld). Stel, ik koop een Mac Mini + een kvm-switch, zodat ik mijn monitor, toetsenbord/muis kan delen : is dit de interessantste/goedkoopste oplossing voor mij ? Zo nee, wat dan ?
Het kan nog goedkoper middels Synergy; http://synergy2.sourceforge.net/

Ik heb m'n Samsung 21" LCD met DVI aan m'n Mac Mini en met VGA aan m'n game pc hangen, ik kan met de Source knop op m'n monitor switchen tussen Mini en pc. Voor de muis en toetsenbord gebruik ik dus Synergy waarmee ik in mijn geval 2 pc's en de Mini kan besturen. Wel 1 nadeel; mijn muis en toetsenbord hangen aan de Mini en die deel ik naar de pc's maar in games wil de muiscursor nog wel eens hyper reageren dus als je games op die pc speelt kan je beter muis en toetsenbord aan de pc hangen en die muis en toetsenbord dan delen middels Synergy naar de Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik las op onemorething.nl dat er soms wat problemen zijn met een serie laptopschijven van apple, die dus ook in de mini zitten. als ik nu een mini koop ben ik dan "veilig"?

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2007 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 06:22:
ik las op onemorething.nl dat er soms wat problemen zijn met een serie laptopschijven van apple, die dus ook in de mini zitten. als ik nu een mini koop ben ik dan "veilig"?
Je moet niet alles geloven, ik heb een schijf met die firmware, en heb in ruim een jaar tijd nog geen gekke problemen gehad. Omdat iemand roept dat die schijven gaar zijn, hoeft het nog niet gelijk zo te zijn ;)

Bovendien, mocht het wél een probleem gaan worden, dan kan Apple niks anders doen dan die schijven laten vervangen. Een backup van je data maken is sowieso handig btw, maar dat lijkt me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2007 @ 12:59:
[...]

HDDVD WMV VC1 speelt ie ook niet goed :(

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.macmiep.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Kan niemand hier info over geven? :'(

Kan je op de mac mini een willekeurige externe DVD brander aansluiten of moet deze MAC driver program signed zijn?
En zo ja wat is dan een goeie (voor de mac)?
En hoe zit het met external HD's, volstaat het als het USB of firewire is?
Ik heb wel gelezen dat USB 2.0 op de MAC tegenvalt en dat je veel beter voor firewire kan gaan.
Ik weet dat Iomega een hele mooie voor de mini maakt maar het is wel erg veel geld voor de capaciteit wat het biedt.

welke server wordt gebruikt voor het streamen van content, of draait iedereen zijn content van de HD of van een SMB/samba share?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Hij is besteld. :)

1.83GHz Intel Core 2 Duo
1GB 667 DDR2 SDRAM - 2x512
80GB Serial ATA drive
Combo Drive
Mac OS X-BEL
Country Kit-BEL

Volgens de apple store komt wordt hij morgen geleverd.
UPS komt meestal rond 17:00 (had ik ook met de IPOD) dus hoop ik morgen avond mijn eerste MAC aan te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ferno schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:12:
Hij is besteld. :)

1.83GHz Intel Core 2 Duo
1GB 667 DDR2 SDRAM - 2x512
80GB Serial ATA drive
Combo Drive
Mac OS X-BEL
Country Kit-BEL

Volgens de apple store komt wordt hij morgen geleverd.
UPS komt meestal rond 17:00 (had ik ook met de IPOD) dus hoop ik morgen avond mijn eerste MAC aan te kunnen zetten.
Congratz, prima ding het instapmodel. Echt een hele goede machine om als basis MC te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Mooi, het uitpakken alleen is al leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Forceworks schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 10:01:
[...]

Hoi,

Dit klinkt goed alleen heb ik geen mac om als server te laten fungeren.
Ik gebruik nu een mandriva 2007 server.
Zijn er Linux streaming server die geschikt zijn om gebruikt te worden met frontrow en zo ja welke?
Of kan ik het gewoon vanaf mijn samba shares streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Kapitein Prozac schreef op woensdag 07 november 2007 @ 13:45:
Mooi, het uitpakken alleen is al leuk :)
:)

Ik ben benieuwd, ik heb net melding gehad dat het morgen geleverd wordt.
Morgen ben ik helaas niet thuis om het aan te nemen dus wordt het vrijdag.
Ik hoop dat ik met mijn standaard USB pc keyboard en muis in ieder geval al kan starten.

Ik zit nog te dubben over de MAC keyboard (erg mooi!!!) of de Logitech Cordless Desktop® S 530 Laser for Mac.
De logitech is een stuk goedkopen en ook erg mooi, maar eerlijk is eerlijk de Mac keyboard is het mooist.

Ik ben alleen niet zo gek van de mighty mouse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ferno schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:33:
[...]

:)

Ik ben benieuwd, ik heb net melding gehad dat het morgen geleverd wordt.
Morgen ben ik helaas niet thuis om het aan te nemen dus wordt het vrijdag.
Ik hoop dat ik met mijn standaard USB pc keyboard en muis in ieder geval al kan starten.

Ik zit nog te dubben over de MAC keyboard (erg mooi!!!) of de Logitech Cordless Desktop® S 530 Laser for Mac.
De logitech is een stuk goedkopen en ook erg mooi, maar eerlijk is eerlijk de Mac keyboard is het mooist.

Ik ben alleen niet zo gek van de mighty mouse.
Een tip: koop het apple keyboard. peperduur, ik weet het maar het is perfect. En koop dan voor 20 euro (Mediamarkt aanbieding) een grijze Logitech draadloze muis met usb stick of voor 40 euro de V470 met bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

ik ben al sinds mensenheugenis Windows-gebruiker, maar weet sinds kort de eye-candy van Apple-producten te waarderen.

Ik heb echter wel enkele vraagjes :

Alvast bedankt voor de reacties ! ;)
1. Kijk eens in dit topic

2. Je krijgt vanaf 26-10 leopard bij je mac. Als er per ongeluk nog Tiger opstaat (niet onwaarschijnlijk) zit er een leopard installatie dvd bij in.... als 'drop in'.
Koop je de mac bij een winkel, dan kun je om uitsluitsel vragen.
Maar ook de Apple's webshop heeft een graties telefoonnummer ;)

3. Altijd. Des te meer geheugen, des te sneller je machine... Of je nou mailt en tekst verwerkt of Photoshopt, meer geheugen werkt heerlijk. Of je het wel echt nodig hebt hangt af wat je ermee gaat doen...

4. Bootcamp zit standaard bij 10.5 leopard.

5. Volgens mij niet alles, zo niet niets. Dit kan alleen via virtualisatie dacht ik. Of met Bootcamp windows op je mac erbij zetten.

6. dat heb je echt niet nodig joh, windows is moeilijker en onlogischer opgebouwd dan OSX :X ik zag dat een vorige poster hier al goede reply op heeft gegeven.. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forceworks
ferno schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:27:
[...]

Hoi,

Dit klinkt goed alleen heb ik geen mac om als server te laten fungeren.
Ik gebruik nu een mandriva 2007 server.
Zijn er Linux streaming server die geschikt zijn om gebruikt te worden met frontrow en zo ja welke?
Of kan ik het gewoon vanaf mijn samba shares streamen?
Je kunt het direct vanaf een sambashare streamen.
Je hoeft alleen maar een snelkoppeling 'alias' te maken in de films map naar de sambashare met films.

* net de overstap naar leopard gemaakt, weet nog niet of aliasses dan ook nog werken in front row.

met de nieuwe optie 'bronnen' in FR doet hij het iig nog niet zo flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Voor de upgraders: de Pricewatch vermeldt momenteel een prijsverlaging van de Intel T7200 dankzij een fries zaakje: 224 euro! Hopelijk gaat de prijs nu structureel zakken.
Voor een nieuwe aankoop kun je natuurlijk beter de 2GHz Mini van Apple nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

torp schreef op donderdag 08 november 2007 @ 13:08:
Voor de upgraders: de Pricewatch vermeldt momenteel een prijsverlaging van de Intel T7200 dankzij een fries zaakje: 224 euro! Hopelijk gaat de prijs nu structureel zakken.
Voor een nieuwe aankoop kun je natuurlijk beter de 2GHz Mini van Apple nemen.
Hmm,

Als je de prestatie verschil ziet dan denk ik er anders over.
Eeen hoop geld voor een kleine prestatie winst, als je de superdrive en de extra HD space niet nodig hebt kan je beter de 180 euro in je zak laten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Forceworks schreef op donderdag 08 november 2007 @ 09:18:
[...]

Je hoeft alleen maar een snelkoppeling 'alias' te maken in de films map naar de sambashare met films.

* net de overstap naar leopard gemaakt, weet nog niet of aliasses dan ook nog werken in front row.

Thanx!

Ik hoop het morgen te kunnen proberen.
UPS is vandaag niet langs geweest. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Forceworks schreef op donderdag 08 november 2007 @ 09:18:
[...]

Ik heb het niet draaien met aliases op een andere locatie van het netwerk, maar een alias naar een externe schijf werkt gewoon nog in frontrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
off-topic:Nee, ik ben geen mod, maar kunnen de mensen in dit topic misschien de quote-knop wat zorgvuldiger gebruiken en alleen quoten als het echt nodig is? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

torp schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 08:45:
off-topic:Nee, ik ben geen mod, maar kunnen de mensen in dit topic misschien de quote-knop wat zorgvuldiger gebruiken en alleen quoten als het echt nodig is? Bedankt.
Akkoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Humor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Ok,

De mini is binnen, wat een mooi ding zeg!
Ik had hem natuurlijk al vaak in de winkel gezien maar als je hem uitpakt en bij je thuis hebt dan blijkt hij nog mooier.
De voeding valt wel tegen, ziet er mooi uit maar is bijna groter dan de mini. :?
Mac OS is nog effe wennen voor mij, Windows, Linux en FreeBSD kennen niet erg veel geheimen voor me maar Mac OS (ja ik weet het, onder water is het eigenlijk ook een BSD variant) is echt nog wennen.

Moet wel zeggen, alles werk out of the box maar als je iets aparts wilt is het even zoeken.

Itunes bv. als ik mijn alias uit het netwerk wil toovoegen dan krijg ik dat gewoon niet voor elkaar, terwijl onder windows (Itunes) lukt dit prima.

En voor zover ik het begrijp wil Frontrow geen films draaien als deze niet eerst in Itunes bekend zijn.
Ook als je via de remote, frontrow oproept als je een film aan het kijken bent en daarna de film weer start is deze niet meer schermvullend. :(

En dan de DVD speler die wil gewoon geen enkele DVD afspelen niet regio europa en ook niet andere DVD's elke keer de melding niet voor de regio bla bla.
Maar gauw effe flashen! |:(

Oh ja, en ik krijg hem niet in 1080P hij kan alleen 1080i aan, klopt dit?
Zal wel aan de brakke gma950 liggen.

Voor de rest een top ding! en super stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En voor zover ik het begrijp wil Frontrow geen films draaien als deze niet eerst in Itunes bekend zijn.
Ook als je via de remote, frontrow oproept als je een film aan het kijken bent en daarna de film weer start is deze niet meer schermvullend. :(

En dan de DVD speler die wil gewoon geen enkele DVD afspelen niet regio europa en ook niet andere DVD's elke keer de melding niet voor de regio bla bla.
Maar gauw effe flashen! |:(
Pas op met flashen. Je moet eerst een regio kiezen voordat je 'em kan flashen. Open eerst de DVD speler zonder frontrow, Doe dan een DVD erin. Dan krijg je de keuze om 'em voor de eerste keer in te stellen. De h4x0r firmware vereist dat ie op regio 1 staat dacht ik, lees dat nog even goed door.
Frontrow speelt ook films af die niet in iTunes staan hoor, Ze moeten allemaal in de MOVIES folder staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 23:45

KrL

Foto foto..

Ben eigenlijk nog steeds op zoek naar de mediaplayer voor OSX (Leopard).. Frontrow ziet er gelikt uit en met Perian speelt het best goed DivX etc af maar AC3 ? Iemand al een beter alternatief gvonden (behalve Bootcamped WinXP met Mediaportal) ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:37:
[...]

Frontrow speelt ook films af die niet in iTunes staan hoor, Ze moeten allemaal in de MOVIES folder staan.
Ik al mijn shit op mijn good old Linux server staan en daar stream ik het vanaf.
Hoe krijg ik die in frontrow gediscovered?

Heb jij dat ook met de remote als je fullscreen aan het spelen bent en je kiest menu?
Als ik daarna weer verder wil staat het niet meer fullscreen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik de film niet vanuit frontrow heb gestrat, gewoon in de finder gestart en dan quicktime en fullscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

KrL schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 00:43:
Ben eigenlijk nog steeds op zoek naar de mediaplayer voor OSX (Leopard).. Frontrow ziet er gelikt uit en met Perian speelt het best goed DivX etc af maar AC3 ? Iemand al een beter alternatief gvonden (behalve Bootcamped WinXP met Mediaportal) ? :P
Moet Leopard moet ik er nog op zetten.
Is VLC niets voor je?

http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 23:45

KrL

Foto foto..

Ken VLC, gebruikte het vroeger op Windows al en op m'n MacBook pro.. Maar voor een mediacentre (wat de mini bij mij is) vind ik het minder geschikt, heeft wel enige remote support maar niet zoals frontrow/mediaportal.. Heb ook Mediacentral geprobeerd maar mist ook nog het een en ander.. Ben wrs verwend door XBMC, zou ik nog steeds gebruiken als de xbox 720p aankon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

KrL schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 01:01:
[...]

Ben wrs verwend door XBMC, zou ik nog steeds gebruiken als de xbox 720p aankon :)
Ik moet zeggen dat XBMC (gebruik het nu ook) een erg lekkere player is.
Maar als ik de mini vergelijk met de XBOX, wat een rust zeg!
En dan heb ik nog stille 5400 RPM schijven in de XBOX.

En Windows Vista MCE op je MAC mini, is dat niets voor je?? Of vloek ik nu in de kerk?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 20:56
Qua mediaplayer is CenterStage wel een leuk speeltje...

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Martkrui schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 09:47:
Ziet er zeker goed uit!
Thanx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martkrui schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 09:47:
VaporStage zou een betere naam zijn. Dat ding is al jaren aangekondigd en ken nog niks....

Apple. Get your act together. En zorg er potverdriedubbeltjes voor dat Quicktime
1. zonder Perian gewoon 720p .mkv .x264 .h264 of hoe dat ook heet draait
2. zonder een loading time van 10 minuten (!) voor een 8GB rip
3. en dat ie DTS ook gewoon pakt.

Dit is bijna 2008 en het enige dat Frontrow doet is wat avi filmpjes en SD DVD's afspelen. Dingen uit 1996(!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
  • Laatst online: 28-02 15:07
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 12:15:
[...]

Congratz, prima ding het instapmodel. Echt een hele goede machine om als basis MC te gebruiken.
Nou ik heb het ding nu een week (de 1.83CD) in gebruik als MC op een goeie Toshiba beamer die ik ook altijd met mijn HTPC gebruikte.

Als MC kan hij gewoon niet tippen aan mijn oude WIndows Vista MC. Via VLC, Mplayer OSX of via een dergelijk ander programma, heb ik last van streperig beeld als er bewegende beelden zijn. Bij gedownloade dvd's vooral (gewone DVD5-9's).

720P mkv's speelt ie prima af (kwaliteit niet super), maar verder ben ik verre van tevreden. Veel problemen met WMV's (HD en gewoon) en 1080i/P is al helemaal uit den boze. Ik heb er een 400Gb externe hd aan voor wat extra opslag, wat nog wat soelaas biedt voor de kleine 80Gb schijf.

Verder is de communicatie met mijn iMac G5 op zich prima, als je er maar een draad tussen hangt. Bestanden overblazen via Airport is een drama, wat me dus ook zwaar tegenviel. Kennis zei; jaaa dat klopt, dan moet je een Airport router kopen - ja dikke lul dus, heb een prima Linksys en ga geen apple router voor 170 euro kopen - het moet gewoon goed werken.

- qua OS - super - 100x beter dan windows
- qua reactiesnelheid / workspeed - super - 100x beter dan windows

- qua Mediacenter - af te raden - regelrecht drama!

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 18:27
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:28:
[...]

Dit is bijna 2008 en het enige dat Frontrow doet is wat avi filmpjes en SD DVD's afspelen. Dingen uit 1996(!).
Ik zou ook liever zien dat ze Frontrow open zouden gooien voor ontwikkeling, maar dat doet apple helaas niet.

Overigens speelt Frontrow een stuk meer af als je het Perian codec pack installeert hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, ik heb een vraagje...
Ik heb ooit hier eens gelezen over ruis uit de line-out van de mini, alleen vind ik de posts nietmeer terug...
Op internet hebben ze het voorts constant over terugbrengen, maar dat lijkt mij alleen maar ongefundeerde uitspraken...

Weet iemand of er iets aan te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domus schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:44:
[...]

Als MC kan hij gewoon niet tippen aan mijn oude WIndows Vista MC. Via VLC, Mplayer OSX of via een dergelijk ander programma, heb ik last van streperig beeld als er bewegende beelden zijn. Bij gedownloade dvd's vooral (gewone DVD5-9's).

720P mkv's speelt ie prima af (kwaliteit niet super), maar verder ben ik verre van tevreden. Veel problemen met WMV's (HD en gewoon) en 1080i/P is al helemaal uit den boze. Ik heb er een 400Gb externe hd aan voor wat extra opslag, wat nog wat soelaas biedt voor de kleine 80Gb schijf.

Ik heb een plasma van 1 meter en ik vind de 720p kwaliteit super. Ik zit vol verbazing te kijken naar de HD rips van bijvoorbeeld Ratatouille, The Fifth Element (remastered) en Kung Fu Hustle. Gewoon subliem. Op een beeld van 4 meter, ja , dan heb je waarschijnlijk 1080p nodig. Dat kan de Mac Mini niet aan (misschien wel via XP/Bootcamp, anyone?).

Ik las dat de DVD speler nu beter is in Leopard. Het is goed te doen imo, maar dat is wederom op een plasma van 1 meter met 3 meter kijkafstand.

De problemen met WMV zijn op te lossen door Perian en die Flip4Mac te installeren. Dan pakt Quicktime wel alles. VLC heeft moeite met WMV (alles wordt stroperig bij het scrollen). QT pakt de meeste WMV wel en heeft geen moeite met scrollen. Alleen de laadtijd (anno 2008!) is echt ongelooflijk. Eigenlijk zou QT verboden moeten worden in de Grondwet. Je gaat toch ook niet naar de bioscoop en dat je eerst 10 minuten moet wachten totdat de film geladen is. Nee, dan is XPMC beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

[...]

VaporStage zou een betere naam zijn. Dat ding is al jaren aangekondigd en ken nog niks....
Vaporware? :?
Je kan gewoon de Alpha downloaden, dat is bij Vaporware meestal niet het geval.

BTW, had je nog mijn vraag gezien over hoe ik Frontrow mijn alias met media kan laten discoveren?
Tot nu toe is het mij nog niet gelukt maar waarschijnlijk sla ik iets obvious over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 14:34:
[...]

Ik heb een plasma van 1 meter en ik vind de 720p kwaliteit super. Ik zit vol verbazing te kijken naar de HD rips van bijvoorbeeld Ratatouille, The Fifth Element (remastered) en Kung Fu Hustle. Gewoon subliem. Op een beeld van 4 meter, ja , dan heb je waarschijnlijk 1080p nodig. Dat kan de Mac Mini niet aan (misschien wel via XP/Bootcamp, anyone?).

Ik las dat de DVD speler nu beter is in Leopard. Het is goed te doen imo, maar dat is wederom op een plasma van 1 meter met 3 meter kijkafstand.

De problemen met WMV zijn op te lossen door Perian en die Flip4Mac te installeren. Dan pakt Quicktime wel alles. VLC heeft moeite met WMV (alles wordt stroperig bij het scrollen). QT pakt de meeste WMV wel en heeft geen moeite met scrollen. Alleen de laadtijd (anno 2008!) is echt ongelooflijk. Eigenlijk zou QT verboden moeten worden in de Grondwet. Je gaat toch ook niet naar de bioscoop en dat je eerst 10 minuten moet wachten totdat de film geladen is. Nee, dan is XPMC beter.
Nou het beeld is 160 bij 90, 2mtr diameter dus. Maar 720 is ook wel prima, alleen in VLC heb ik inderdaad van dat stroperige beeld. Misschien moet ik Perian eens opnieuw installen. We zullen zien...

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

BTW.

The forum met uitleg over het flashen van de DVD heeft het over het eerst flashen en dan met kan je met een tool regio switchen.
To patch the drive, launch the updater. Don't worry about the progresion bar starting at 85% or being blocked during the entire operation. The update itself should last approximately one minute. After that, you'll have to reboot, as asked.

After the update, there are two final things to do:

-check your drive is actually RPC-1 by using an utility called DVD Info X. It is available here, for instance:
Ik dacht dat het mogelijk was om het regiovrij te flashen zodat je niet steeds met een tool de boel moet omzetten!?

Iemand een goeie Howto voor het flashen van de drive of kan ik het beste deze volgen:

*knip* de link komt niet door de policy, omdat er aangepaste firmwares worden aangeboden. Zie ook Het algemeen beleid.

[ Voor 9% gewijzigd door Daedalus op 10-11-2007 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, helemaal regiovrij krijg je em niet. Je moet even op Region X klikken waarmee je de regio kan selecteren. Maar het is beter dan niets, want het heeft 4 jaar geduurd voordat ze 'em gehackt hebben.
ferno schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 14:36:
[...]
Vaporware? :?
Je kan gewoon de Alpha downloaden, dat is bij Vaporware meestal niet het geval.

BTW, had je nog mijn vraag gezien over hoe ik Frontrow mijn alias met media kan laten discoveren?
Tot nu toe is het mij nog niet gelukt maar waarschijnlijk sla ik iets obvious over.
Vaporware omdat dat ding gewoon in de alpha fase blijft, net zoals Duke Nukem Forever :)
Ik weet niet hoe je FR kunt linken naar je library, sorry.

/me heeft net in een uurtje werk 2 GB geinstalleerd in zijn Mac Mini. 2 filmpjes standby (via de MacBook), een plamuurmesje en een mini schroevedraaiertje. Het openmaken van de Mini was het meeste werk, maar zonder beschadigingen gelukt. Daarna is het 4 schroefjes draaien, een antenne eruit klikken, een mobodraadje lostrekken, 2 rammetjes eruit trekken, 2 rammetjes erin, 2 schroefjes erin (4 is overbodig), mobodraadje vastmaken, antenne inklikken en binnen 10 seconden de boel weer dichtklikken, Een pro doet het in een kwartier.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2007 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 20:14:
Ja, helemaal regiovrij krijg je em niet. Je moet even op Region X klikken waarmee je de regio kan selecteren. Maar het is beter dan niets, want het heeft 4 jaar geduurd voordat ze 'em gehackt hebben.
Hoi,

Thanx voor al je hulp, maar volgens hun moet je dus eerst de upgrade draaien, of kan ik hem veilig eerts op regio RPC1 zetten en daarna pas de upgrade doen?

Wat betreft frontrow wordt het dus verder googelen.
Ik heb wel meerder mensen hier horen zeggen dat je in frontrow films vanaf een netwerk alias kunt draaien, hoe gaat dat dan? :? 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door ferno op 10-11-2007 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ferno schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 22:02:
[...]

Hoi,

Thanx voor al je hulp, maar volgens hun moet je dus eerst de upgrade draaien, of kan ik hem veilig eerts op regio RPC1 zetten en daarna pas de upgrade doen?

Wat betreft frontrow wordt het dus verder googelen.
Ik heb wel meerder mensen hier horen zeggen dat je in frontrow films vanaf een netwerk alias kunt draaien, hoe gaat dat dan? :? 8)7
Je moet eerst regio 1 selecteren dus dat je drive een USA model is. Dan de firmware erover heen. er zijn verschillende firmwares dus check goed welke drive je hebt. Daarna is het een piece of cake en geduld. Duurt drie minuten en het lijkt alsof de drive niks doet. Zet hem niet uit tijdens t flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een update over mijn upgrade van 512 MB naar 2 GB. Ik kreeg continu last van het resetten van de Mac, zonder kernel panic. Ramtest gaf aan dat de 2GB goed was, die kwamen uit mijn MB en daar nooit last mee gehad. Na steeds weer dingen proberen (rammetjes wisselen) heb ik er maar 1GB in gedaan en die 2 GB in de MacBook teruggedaan. En hij draait als een zonnetje. Het lag dus volgens de MM aan de rammetjes die in de MB wel goed werken. Vreemd, Voorlopig maar met 1 GB werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Gilmor,

Thanx voor de info!

Ik ga dat straks even proberen.

Het is mij onderstussen gelukt om mijn media share op de server onder Frontrow aan te spreken.
Ik heb inderdaad (dat had ik eerst niet helemaal begrepen) de alias naar de netwerkshare in the film --> divx movies directory gezet en dan gaat het goed.

Ik ben nu een beetje het beeld kwaliteit met de xbmc aan het vergelijken en het valt mij op dat de MAC het beeld altijd in overscan zet.
Ik zie dus geen balken boven en onder, hoewel dit opzich geen probleem zou moeten zijn valt het mij wel op dat het daardoor het beeld net iets minder scherp is, bij de XBMC kan ik tussen verschillend standen cyclen, kan dit ook bij quicktime? Ik heb het nog niet gevonden.
Ik zie namelijk de balken liever dan dat ik op de beeld kwaliteit moet inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domus schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 12:44:
[...]
...
....
- qua OS - super - 100x beter dan windows
- qua reactiesnelheid / workspeed - super - 100x beter dan windows
Je zou kunnen proberen weer *terug* te gaan naar windows media center op deze intel mac? Werkt het dan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 00:16:
[...]

Je zou kunnen proberen weer *terug* te gaan naar windows media center op deze intel mac? Werkt het dan beter?
Als mediacenter is XP beter geschikt omdat de software beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 09-09 08:00
Waar kun je tegenwoordig goedkoop Mac Mini's bemachtigen? Geen PowerPC's, eender welke Intel Mac Mini (Core Solo is ook goed). Ik ben niet van plan >600 euro uit te geven aan een servertje (ik ben het geklooi met XP en Ubuntu meer dan zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Bashrat schreef op maandag 12 november 2007 @ 01:18:
Waar kun je tegenwoordig goedkoop Mac Mini's bemachtigen?
Hier?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Grapjas. Alles wat op die site staat is belachelijk duur. 750 voor een Mac Mini? Dan koop ik nog liever een nieuwe.

Iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2007 @ 11:54:
Even een update over mijn upgrade van 512 MB naar 2 GB. Ik kreeg continu last van het resetten van de Mac, zonder kernel panic.
Jij hebt toch een Mac mini Core Duo van de Mediamarkt? Ik ook en hier werkt 2GB prima met Transcend sodimms. Welk geheugen had je geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Bashrat schreef op maandag 12 november 2007 @ 07:31:
Grapjas. Alles wat op die site staat is belachelijk duur. 750 voor een Mac Mini? Dan koop ik nog liever een nieuwe.
Mee eens. Ik kijk er ook nooit meer. Ooit, toen MP nog klein was, voorzag de specialisatie van Tweedehandsmac in een behoefte maar nu lijkt het wel alleen bevolkt door lui die hun Mac voor de nieuwprijs willen verkopen. Met weinig vraag & aanbod kun je de prijzen hoog houden maar ik vraag me af of men wel iets via die site verkoopt. Misschien aan sufferds die hun geheugen nog steeds bij Apple kopen, omdat ze denken dat het anders niet werkt?

Ooit, begin jaren negentig reden we wel eens naar veilingen aan de andere kant van het land omdat daar tweedehands Macs werden aangeboden. Dat waren toen buitenkansjes!

Je hebt ook nog de Appledag van Klokhuis, maar dat is ook niet meer wat het geweest is. Voor interessante aanbiedingen moet je wel om 10 uur bij de deur staan.

[ Voor 10% gewijzigd door torp op 12-11-2007 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bashrat schreef op maandag 12 november 2007 @ 07:31:
[...]
Grapjas. Alles wat op die site staat is belachelijk duur. [...]
Ik vind dat je wel wat onrecht aan deze site doet. Dat 1 persoon € 750 voor z'n Mini vraagt zegt toch niets over de kwaliteit van de site als geheel? Bovendien zijn het veelal vraagprijzen en staat het je vrij om een bod aan de verkoper uit te brengen dat wel redelijk is in jouw ogen.

Ik denk dat je lang kunt zoeken naar een intel Mini voor weinig, het tweedehands aanbod daarvan is op dit moment klaarblijkelijk zeer laag (en waarschijnlijk met een goede reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

torp schreef op maandag 12 november 2007 @ 09:28:
[...]
Misschien aan sufferds die hun geheugen nog steeds bij Apple kopen, omdat ze denken dat het anders niet werkt?
Of mensen zoals ik met een Core 2 Duo Mac Mini die hun Mac liever niet zelf openmaken. Mijn handen zijn niet heel vast te noemen en daarom breng ik mijn Mac liever bij een Apple reseller zodat zij het voor mij kunnen doen. Ik betaal dan wel iets meer, maar ik heb in ieder geval niet het risico dat ik mijn Mac nooit meer dicht krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Mijndert, sorry dat je je aangesproken voelde,...
Zoals beschreven wordt er in de Mac-wereld veel aan onwetendheid verdiend. De sfeer van Tweedehandsmac is 'onder ons' maar volgens mij slaat dat nergens op. Toen ik voor mijn eerste Mac geheugen bijkocht, durfde ik het ook niet zelf te plaatsen, ik maakte me zorgen over statische electriciteit etc. (antistatisch polsbandje, weet je wel?). Tot een pc-jongen uiterst laconiek de boel opentrok en die simms erin zette. Geen centje pijn, het is gewoon hardware.

[ Voor 3% gewijzigd door torp op 12-11-2007 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, over het uiteindelijke plaatsen van geheugen hoef je je geen zorgen te maken. Ik maak me echter meer zorgen over het open maken van de Mac Mini en het demonteren van wat onderdelen :P

TweedeHandsMac.nl is inderdaad aan de dure kant, maar niets staat je in de weg om zelf een bod uit te brengen. Misschien is het anders een idee om te wachten op een Apple refurbished machine? Dan heb je tegen een leuke prijs ook een Macje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
Deephouse schreef op maandag 12 november 2007 @ 10:15:
[...]
Ik vind dat je wel wat onrecht aan deze site aandoet. Dat 1 persoon € 750 voor z'n Mini vraagt zegt toch niets over de kwaliteit van de site als geheel? Bovendien zijn het veel vraagprijzen en staat het je vrij om een bod aan de verkoper uit te brengen dat wel redelijk is in jouw ogen.

Ik denk dat je lang kunt zoeken naar een intel Mini voor weinig, het tweedehands aanbod daarvan is op dit moment klaarblijkelijk zeer laag (en waarschijnlijk met een goede reden).
Ik vind van niet. Deze site biedt amper meerwaarde t.o.v. "generieke tweedehands sites". Zoals Torp al opmerkt, denk ik ook dat er geen enkele Mac via die site verkocht wordt.
Die 750 EUR Mac Mini was de enige Intel Mac Mini. De andere zijn PowerPc Mac Mini's met als laagste prijs 300 EUR, wat belachelijk hoog is (175-250 zou realistischer zijn).

Maar goed, we gaan OT. Terug ontopic! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]
Apple. Get your act together. En zorg er potverdriedubbeltjes voor dat Quicktime
1. zonder Perian gewoon 720p .mkv .x264 .h264 of hoe dat ook heet draait
2. zonder een loading time van 10 minuten (!) voor een 8GB rip
3. en dat ie DTS ook gewoon pakt.

Geef toe, hij doet ook H.264-in-MP4. Maar:
- met hogere cpu load dan zo ongeveer elke andere decoder op welk OS dan ook
- zonder subtitles. Geen vobsubs-in-MP4, geen TTEXT-in-MP4, geen losse .SRT's.
- en geen HE-AAC en DTS.

Het lijkt inderdaad alsof Apple het hele Quicktime team na Panther op vakantie gestuurd heeft en een stagiair elke maand een paar bugjes laat platslaan. QT ligt al jaren zo goed als stil, en derden kunnen het niet (zoals op Windows of Linux) zelf toevoegen omdat Quicktime altijd voor MP4/MOV/3GP de Apple demuxer/decoders gebruikt. QT plugins als Perian en Flip4Mac werken alleen omdat ze andere containers gebruiken (AVI, MKV, ASF, WMV). En het is niet alsof het hier om exotische formaten gaat, TTEXT subs en HE-AAC audio zijn al jaren officiele MPEG-4 specs notabene! Het is toch bizar dat Mac gebruikers op een prima multimedia OS als OS X nu massaal VLC gebruiken dat (wees eerlijk) zich meer als een chaotisch ingedeelde, instabiele alpha gedraagt dan als fatsoenlijke Mac app!

(hijg hijg) OK tirade over, en je zal zien dat morgen Quicktime 8 uitkomt die dit allemaal fixt.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 12-11-2007 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Ik ben dus van plan om een Mac Mini te kopen maar ik loop nog op een paar dingen vast:
- Wlan mogelijkheid?
- Wat zouden jullie mij aaraden voor harde schijf/ram geheugen? (Vooral Internet/Slicing/Scripting van websites.)
- Hoeveel is de resolutie van de Intel GMA? Ik wil namelijk er een groot (22/24") scherm aan hangen.
- netwerken. we hebben meerder Windows Pc's in huis staan.
- Werkt bootcamp ook op een Mac mini?
- Hoe lang duurt het voordat ik (als gevorderde PC gebruiker) OSX snap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
shoarmaboer21 schreef op maandag 12 november 2007 @ 18:46:
Ik ben dus van plan om een Mac Mini te kopen maar ik loop nog op een paar dingen vast:
- Wlan mogelijkheid?
- Wat zouden jullie mij aaraden voor harde schijf/ram geheugen? (Vooral Internet/Slicing/Scripting van websites.)
- Hoeveel is de resolutie van de Intel GMA? Ik wil namelijk er een groot (22/24") scherm aan hangen.
- netwerken. we hebben meerder Windows Pc's in huis staan.
- Werkt bootcamp ook op een Mac mini?
Het grootste gedeelte van de antwoorden kun je al vinden op de specificatie-pagina van Apple zelf...
- Wlan ja (t/m n)
- Harde schijf is standaard al voldoende, ram uitbreiden naar 2 (werkt echt veel lekkerder)
- Uit mijn hoofd zeg ik dat dit 1920x1200 is.
- Netwerken+Leopard werkt echt goed
- Bootcamp werkt ook op een Mac mini (alle Intel-macs voldoen)
- Je bent binnen een week aan OSX gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

torp schreef op maandag 12 november 2007 @ 09:10:
[...]

Jij hebt toch een Mac mini Core Duo van de Mediamarkt? Ik ook en hier werkt 2GB prima met Transcend sodimms. Welk geheugen had je geprobeerd?
Ja, ik heb de 2GB uit me MacBook gehaald (import via ebay flashmemoryman of zo) en die erin geplaatst. Continu resetten bij grotere load. 2GB terug in MacBook, werkt perfect. En ik had al een setje van 2x512MB gekocht (20 euro) en die zit nu in de Mac Mini. Probleemloos. 1GB is al voldoende heb ik gemerkt dus ik laat het maar zo.
Dreamvoid schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:37:
[...]

Geef toe, hij doet ook H.264-in-MP4. Maar:
- met hogere cpu load dan zo ongeveer elke andere decoder op welk OS dan ook
- zonder subtitles. Geen vobsubs-in-MP4, geen TTEXT-in-MP4, geen losse .SRT's.
- en geen HE-AAC en DTS.
Het lijkt inderdaad alsof Apple het hele Quicktime team na Panther op vakantie gestuurd heeft en een stagiair elke maand een paar bugjes laat platslaan. QT ligt al jaren zo goed als stil, en derden kunnen het niet (zoals op Windows of Linux) zelf toevoegen omdat Quicktime altijd voor MP4/MOV/3GP de Apple demuxer/decoders gebruikt. QT plugins als Perian en Flip4Mac werken alleen omdat ze andere containers gebruiken (AVI, MKV, ASF, WMV). En het is niet alsof het hier om exotische formaten gaat, TTEXT subs en HE-AAC audio zijn al jaren officiele MPEG-4 specs notabene! Het is toch bizar dat Mac gebruikers op een prima multimedia OS als OS X nu massaal VLC gebruiken dat (wees eerlijk) zich meer als een chaotisch ingedeelde, instabiele alpha gedraagt dan als fatsoenlijke Mac app!
(hijg hijg) OK tirade over, en je zal zien dat morgen Quicktime 8 uitkomt die dit allemaal fixt.
We zitten op een lijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Rox_NL schreef op maandag 12 november 2007 @ 20:27:
[...]
- Harde schijf is standaard al voldoende, ram uitbreiden naar 2 (werkt echt veel lekkerder)
Kun je zo'n mac mini makkelijk openmaken? Mac- ram is nogal prijzig $$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moet je hem bij prowarehouse in amsterdam bestellen.. betaal je nog maar 70 euro voor 2 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shoarmaboer21 schreef op maandag 12 november 2007 @ 20:43:
[...]

Kun je zo'n mac mini makkelijk openmaken? Mac- ram is nogal prijzig $$
Het is te doen. Kijk op het eerste topic in de OP, daar staat een filmpje. Je hebt een mini schroevedraaier en een fileermesje nodig. Ik heb twee linkerhanden en het is me gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 00:30:
[...]
Als mediacenter is XP beter geschikt omdat de software beter is.
..precies, dat bedoelde ik ook O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2007 @ 21:42:
Het is te doen. Kijk op het eerste topic in de OP, daar staat een filmpje. Je hebt een mini schroevedraaier en een fileermesje nodig. Ik heb twee linkerhanden en het is me gelukt.
In mijn ervaring is het sluiten lastiger. Er zitten aan de achterkant wat lipjes die verbuigen en een kier veroorzaken. Daar kwam ik pas achter na meerdere malen openen. Daardoor wel wat beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
shoarmaboer21 schreef op maandag 12 november 2007 @ 18:46:
Bijna meteen, en met een paar dagen weet je alle uithoeken ook wel te vinden - zoveel verschilt het allemaal niet. Dock = taskbar, menubalk werkt bijna hetzelfde, zoeken met Spotlight is net als zoeken met Windows Search of Google, applicaties werken ook hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 12 november 2007 @ 17:37:
[...]
Het is toch bizar dat Mac gebruikers op een prima multimedia OS als OS X nu massaal VLC gebruiken dat (wees eerlijk) zich meer als een chaotisch ingedeelde, instabiele alpha gedraagt dan als fatsoenlijke Mac app!
Voor mij heeft dat een andere reden: Ik heb Quicktime niet aangeraakt sinds de eerste 10 seconden dat ik het zag, toen ik er achter kwam dat je voor full screen afspelen extra moest betalen |:( Blijkbaar wil alleen een 'pro' volgens Apple in full screen afspelen. Daar zouden ze wat mij betreft eerst eens wat aan mogen doen. Tot die tijd vind ik QT toch niet serieus te nemen. Oh, dat kan nu dus wel tegenwoordig! Toch weer eens bekijken ;)

Edit: Ik heb 2GB aan transcend rammetjes in mijn mini zitten en die werken perfect _/-\o_ (dit was als reactie op de ram discussie)

Edit2: @burne: Je hebt gelijk, sorry! Dit was inderdaad offtopic. Ik zal het er hier niet meer over hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door GekkePrutser op 13-11-2007 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
QT non pro doet tegenwoordig ook fullscreen, afgezien daarvan geef ik je wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Tja,

Gisteren Leopard erop gezet (wat duurde die upgrade land zeg, maar wel super makkelijk) en ik kan gelukking nog steeds vanuit frontrow via mijn netwerk alias de divx content etc. afspelen.
Er is wel een ding wat ik lastig vind, ik moet eerst in de finder (de tegehanger van explorer of heb ik de naam verkeerd?) de alias openen voordat Frontrow deze wil detecteren en scannen.
Is dit anders op te lossen? Kan het geautomatiseerd worden dat de alias al aktief is zodat ik gelijk via frontrow de content kan benaderen zonder eerst e alias te openen?

Verder zit ik nu dus met de DVD drama, voor mijn cw-8124 blijkt er nog geen gepatched firmware te bestaan.
En ik wil de mini dus oo per se als DVD speler gebruik en! Ik wil straks als ik klaar ben geen XBOX en geen DVD speler beneden hebben.

Hoe ga ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Kunnen we deze discussie niet beter hernoemen in Het grote scheld-op-quicktime-Topic?

Of, met andere woorden, ik ben het nu al dagen durende pissen op quicktime meer dan zat. :( Dit heeft totaal niets meer met macmini's te maken. Als je op quicktime wilt schelden open je een nieuw topic en donder je daar naar toe en laten we het hier vooral over mini's hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 11-09 22:44

Step

step@tweakers.net#

burne schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:20:
Kunnen we deze discussie niet beter hernoemen in Het grote scheld-op-quicktime-Topic?

Of, met andere woorden, ik ben het nu al dagen durende pissen op quicktime meer dan zat. :( Dit heeft totaal niets meer met macmini's te maken. Als je op quicktime wilt schelden open je een nieuw topic en donder je daar naar toe en laten we het hier vooral over mini's hebben.
Eens, elke keer bekijk ik de topic om te kijken of er nog relevante informatie wordt toegevoegd en dan blijkt dat er weer geblaat over QuickTime is. :')

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij vader neemt van de week een Mac mini mee uit HongKong, moet ik nog rekening houden met een ander type stroomstekker? of zit alles er standaard bij voor europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:56
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 17:35:
Mij vader neemt van de week een Mac mini mee uit HongKong, moet ik nog rekening houden met een ander type stroomstekker? of zit alles er standaard bij voor europa?
Hong Kong heeft dezelfde stekker als in de UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Nou jongens, helaas. Zojuist besloten om de Mac Mini af te romen. Het ding an-sich zou je kunnen gebruiken als DVD speler, maar verder vind ik het nog steeds waardeloos als mediacenter.

Echt niets af te doen aan het OS, de snelheid van het OS, de grafische en office capabilities, het design en de ultra stille kast. Ik heb achter mijn iMac G5 nog en die hou ik ook. Maar in de voorkamer op de beamer komt een Intel Quadcore met een 8600/8800 GTS ofzo. Ik wou een apple als mediacenter om geen gezeik meer te hebben. Dat was even verkeerd gedacht. Frustraties alom.

Terug naar ome Bill dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm en ik heb net een Mac mini besteld om deze als mediacenter in te zetten. muv de opname mogelijkheid. de toekomst zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:32:
Hmmm en ik heb net een Mac mini besteld om deze als mediacenter in te zetten. muv de opname mogelijkheid. de toekomst zal het leren.
Ik kan me *echt* met geen enkele mogelijkheid voorstellen dat iemand een quadcore en een 8800 GT nodig heeft om filmpjes te kijken, al is het maar omdat 'ie geen 1080p beamer heeft. (Die kost zeg maar 3000 euro, dus samen met een dikke doos en een goed scherm hebben we het over 5 ruggen.)

Ik heb een eyetv 250 aan een mini hangen, met een 24" scherm en twee goede nearfield monitortjes, en dat levert geluid en beeld op een niveau waar voor hetzelfde geld door de windows-wereld niet aan te tippen valt. En dat is nog los van het feit dat ik om medische redenen geen windows meer mag gebruiken.

Ik wens 'm in ieder geval veel plezier met het geraas van alle fans die nodig zijn om zoveel overbodig geweld van spontaan ontbranden te weerhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:32:
Mja, mijne staat te koop op marktplaats voor 570 en is een week oud. Als je 3-4 tientjes wilt besparen zou ik bellen. Ding is gewoon nieuw en heeft 10 uur gedraaid. Als je hem nog kunt afbestellen dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
burne schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:53:
[...]

Ik kan me *echt* met geen enkele mogelijkheid voorstellen dat iemand een quadcore en een 8800 GT nodig heeft om filmpjes te kijken, al is het maar omdat 'ie geen 1080p beamer heeft. (Die kost zeg maar 3000 euro, dus samen met een dikke doos en een goed scherm hebben we het over 5 ruggen.)

Ik heb een eyetv 250 aan een mini hangen, met een 24" scherm en twee goede nearfield monitortjes, en dat levert geluid en beeld op een niveau waar voor hetzelfde geld door de windows-wereld niet aan te tippen valt. En dat is nog los van het feit dat ik om medische redenen geen windows meer mag gebruiken.

Ik wens 'm in ieder geval veel plezier met het geraas van alle fans die nodig zijn om zoveel overbodig geweld van spontaan ontbranden te weerhouden.
Wat een gelul, je koopt een Asus PK5, een Quad 2.5, 2Gb en een 8800GT voor samen 750-800 eurie. En ik heb een 1280 beamer idd, die helemaal los staat van de Apple. Snap dat je je op je pik getrapt voelt en als je mijn post goed gelezen had, dan zie je ook staan dat ik niets af wil doen aan Apple. Het is een subliem product. Als mediacenter is hij gewoon minder geschikt en dat is aan de posts hier ook wel te lezen.

Dus doe eens ff rustig doen ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Logisch, de Mini is ook nooit door Apple als volwaardig mediacenter op de markt gezet maar gewoon als allround instap computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacDokie
Kapitein Prozac schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:09:
Logisch, de Mini is ook nooit door Apple als volwaardig mediacenter op de markt gezet maar gewoon als allround instap computer.
Klopt en daar ben ik achter gekomen. Verder is de prijs/ kwaliteit verhouding ook super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domus schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 18:54:
[...]

Mja, mijne staat te koop op marktplaats voor 570 en is een week oud. Als je 3-4 tientjes wilt besparen zou ik bellen. Ding is gewoon nieuw en heeft 10 uur gedraaid. Als je hem nog kunt afbestellen dan...
Bedankt voor het aanbod, maar mijn vader neemt de Mac Mini Core 2 Duo 2Ghz vanuit hong kong mee voor 600euro. scheelt toch weer 179,- tov de apple store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kapitein Prozac schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 19:09:
Maar toch is het ding *juist* qua design perfect gemaakt om als MC te gebruiken. Hij is mooi, klein stil en snel! Alleen de software he, die is kut.
Nee, dan is dit hieronder een origineel alternatief om als MC te gebruiken ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetizer.com/images/aopenminipc.jpg
Pagina: 1 2 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.