[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:
  • 107.149 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:51

Tourniquet

Hiya, fellas!

UPDATE
Er komt bij OMT steeds meer informatie binnen over de Mac mini en de iMac. Hieronder vind je de specificaties waarover de nieuwe Mac mini en iMac zullen beschikken. Daarnaast is wederom bevestigd dat de updates morgen zullen worden aangekondigd.

Mac mini
- 5x USB
- 1x FireWire 800
- 1x mini DVI
- 1x Display poort
- Nvidia chipset (net als de nieuwe MacBooks)
- 2.0 Ghz Intel Core 2 Duo
- 1 of 2 GB DDR3 ram geheugen (max 4 GB)
- 120 GB harde schijf (max 320 GB)

iMac
- 1x 20" model, 3x 24" modellen
- Intel Core 2 Duo (géén quad core dus): 2.66 Ghz, 2.93 Ghz en 3.06 Ghz
- 1x Display poort
- 20" 2 GB DDR3 ram geheugen, 24" 4 GB DDR3 ram geheugen (max 8 GB)

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282664

Zou ook wel leuk zijn als de prijs iets omlaag gaat en dat er snow leopard op staat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 23:54
Ik was vanavond bij de MediaMarkt en terwijl ze altijd Mac Mini's op voorraad hebben hadden ze deze nu niet meer.

Dus ik verwacht wel binnen korte tijd de nieuwe Mac Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Oh wat geweldig als dat waar is! Ik hoop trouwens dat je de 2 display poorten tegelijk kan gebruiken. Zou wel cool zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193933

GekkePrutser schreef op maandag 02 maart 2009 @ 23:06:
Oh wat geweldig als dat waar is! Ik hoop trouwens dat je de 2 display poorten tegelijk kan gebruiken. Zou wel cool zijn :)
Ik ook inderdaad, alleen gek genoeg verwacht ik van Apple dat het of of is. Ik weet niet waarom en kan het ook niet onderbouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248577

http://www.hardmac.com/news/2009-03-02/#9671

- Details about Forthcoming iMac and Mac mini - Lionel - 20:42:47

We successfully collected information about the new models to be released tomorrow:

The new iMac models and their corresponding references:
- MB417: Entry level model
- MB418: "Mass market" model
- MB419: high-end model
- MB420: ultimate model
The entry level model should come with a 20" display, while the three other models will feature a 24" panel.

For the Mac mini, the references are the following:
- MB463: entry-level model
- MB464 high-end model

All models should be available almost immediately following their announcement and you could even already find them in the APR near you

[translation by Linathael]
React Add your comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 20:51
Fake.
Er zit nog steeds intel in, het nvidia logo van de chipset afbeelden is niet logisch. Chipset zegt de mensen niet zo veel. En de grafische chip op de doos vermelden, weet eigenlijk niet of ze dat doen. Ook het wireless logo lijkt me niet logisch.
Verder denk ik, en dat kun je niet uit deze beelden halen, dat de bovenkant zwart is, eventueel glas, net als veel andere van hun producten. Ik heb horen zeggen dat de remote, muis en keyboard ook zwart worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:30
Ik gok erop dat ie echt is, en bij Apple heb je altijd "van horen zeggen".
Dus ik ga verder niet speculeren. Wel weet ik dat het chipset logo ook op de huidige MB en MBP dozen staat. Wat dat betreft.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens AppleInsider is de foto zeer betrouwbaar http://www.techzine.nl/nieuws/19475/Wederom-foto-van-nieu...

Citaat:

Naar nu blijkt is de foto naar meerdere Apple-nieuwswebsites gestuurd. MacFreak.nl heeft de grote variant van de foto online staan en claimt dat deze gemaakt is met een HTC Touch Diamond op een instelling met weinig licht. Volgens AppleInsider lijkt de afbeelding niet bewerkt te zijn, wat de foto zeer betrouwbaar maakt.

Link grote foto: http://images.appleinsider.com/macmini_full_size_090302.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 20:51
Ten tijde van de introductie van de MacBook Air (waar nog steeds een intel chipset in zit) waren ze zo blij met intel. Grote baas van intel op het toneel. Goeie vriendjes, mooie woorden. Nieuwe MacBook en MacBook Pro komen uit en de grafieken waaruit je eigenlijk kon lezen : "intel chipset sucks en nvidia chipset rocks" worden groot geprojecteerd. Ik kan me zo voorstellen dat intel zich daar op zo'n moment 'niet zo blij' mee is en de voorkeursbehandeling die ze bij de air gaven niet nog eens geven (iemand al en Mac Pro gezien met een i7 ;))

Op dat plaatje is een verticale rand zichtbaar aan de linkerkant, zeg een cm vanaf de zijkant.

[ Voor 8% gewijzigd door Dancing_Animal op 03-03-2009 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
Dancing_Animal schreef op maandag 02 maart 2009 @ 23:45:
Fake.
Er zit nog steeds intel in, het nvidia logo van de chipset afbeelden is niet logisch. Chipset zegt de mensen niet zo veel. En de grafische chip op de doos vermelden, weet eigenlijk niet of ze dat doen. Ook het wireless logo lijkt me niet logisch.
Verder denk ik, en dat kun je niet uit deze beelden halen, dat de bovenkant zwart is, eventueel glas, net als veel andere van hun producten. Ik heb horen zeggen dat de remote, muis en keyboard ook zwart worden.
Niet logisch zeg jij, wel logisch zeg ik:

Afbeeldingslocatie: http://onlygizmos.com/wp-content/uploads/2008/10/packing.jpg

Als je kijk naar de MacBook doos dan staan daar exact dezelfde logo's op. De chipset op de doos zou dus best nog wel eens kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Anoniem: 248577 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 23:37:
http://www.hardmac.com/news/2009-03-02/#9671

- Details about Forthcoming iMac and Mac mini - Lionel - 20:42:47

We successfully collected information about the new models to be released tomorrow:

The new iMac models and their corresponding references:
- MB417: Entry level model
- MB418: "Mass market" model
- MB419: high-end model
- MB420: ultimate model
The entry level model should come with a 20" display, while the three other models will feature a 24" panel.

For the Mac mini, the references are the following:
- MB463: entry-level model
- MB464 high-end model

All models should be available almost immediately following their announcement and you could even already find them in the APR near you

[translation by Linathael]
React Add your comment
Als dat de typenummers zijn, dan is het voor het eerst dat Apple (bijna) alle computers in dezelfde reeks (MB4..) heeft zitten. De Unibodies zijn in ieder geval MB465, MB466 en MB467. Verder vind ik de geruchten nu wel heel erg sterk worden, het zou nog wel eens waarheid kunnen worden :).

Ik vind alleen de dual screen output op de mini zo on-Apple. Maar goed, misschien dat het een nieuwe richting wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Final Specs Confirmed:

iMac's
MB417LL/A - IMAC 20" 2.66/2GB/320GB/SD/MSE/KB-USA
MB418LL/A - IMAC 24" 2.66/4GB/640/SD/MSE/KB-USA
MB419LL/A - IMAC 24" 2.93/4GB/640/256/SD/MSE/KB-USA
MB420LL/A - IMAC 24" 3.06/4GB/1TB/512/SD/MSE/KB-USA

Mac Mini's
MB463LL/A - MAC MINI 2.0/1X1G/120/SD/AP/BT-USA
MB464LL/A - MAC MINI 2.0/2X1G/320/SD/AP/BT-USA

Mac Pro's
MB535LL/A - MAC PRO 2.26_8CX/6X1G/640/GT120/SD-USA
MB871LLA - MAC PRO 2.66QCX/3X1GB/640/GT120/SD-USA

AIRPORT EXTREME:
MB763LL/A - AIRPORT EXTREME - USA

TIME CAPSULE:
MB764LL/A - TIME CAPSULE 500GB - USA
MB765LL/A - TIME CAPSULE 1TB - USA

FIBRE CARDS:
MB842LL/A - DUAL-CHANNEL 4GB FIBRE CHANNEL CARD-GEN
MB843LL/A - QUAD CHANNEL 4GB FIBRE CHANNEL CARD -GEN

RAID CARD:
MB845Z/A - MAC PRO RAID CARD -INT

APPLE KEYBOARD:
MB869LL/A - APPLE KEYBOARD -USA

RAM:
MB976LL/A - 1GB 1066MHZ DDR3 -1X1GB SO-DIMM-GEN
MB980LL/A- 1GB 1066MHZ DDR3 ECC 1X1GB - GEN
MB981LL/A - 2GB 1066MHZ DDR3 ECC 1X2GB -GEN
MB982LL/A - 4GB 1066MHZ DDR3 ECC 1X4GB - GEN

HARD DRIVES:
MB983LL/A - APPLE HARD DRIVE FOR MAC PRO - 640GB
MB984LL/A - APPLE HARD DRIVE FOR MAC PRO - 1TB

AIRPORT EXTREME CARD FOR MAC PRO:
MB988LL/A - AIRPORT EXTREME WI-FI CARD 802.11N

GRAPHICS CARD
MB999LL/A - ATI RADEON HD 4870 512MB

Enjoy =)
Nieuwe geruchten van een persoon die voorgaande keren ook gelijk had wat betreft parts. 2x MacMini @2.0Ghz dus. Afhankelijk van de prijs neem ik dan de goedkoopste, die moet dan prima 1080p afspelen in Plex volgens mij :).

Het lijkt er ook op dat de nieuwe MacPro 8 cores krijgt, vraag me af hoe duur zo'n ding dan wel niet gaat worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06 11:26
Macrumors.com:
The Mac minis are said to be 2.0 GHz each with improved hard drive space. We've heard whispers that the entry level price for the Mac mini may finally fall to $499, representing a $100 drop. The adoption of the NVIDIA platform in the Mac mini should also provide a significant performance boost over the existing models.

MB463LL/A - MAC MINI 2.0/1X1G/120/SD/AP/BT-USA
MB464LL/A - MAC MINI 2.0/2X1G/320/SD/AP/BT-USA
Ik neem aan dat 2ghz, nvidia chipset en 1gb ram genoeg is op 1080p HD content af te spelen, middels XBMC for mac? Zo ja dan koop ik er gelijk één en zet ik mijn Popcornhour te koop (of voor in de slaapkamer :))

iMac i7, 8GB | MacMini (2,0-GHz/4GB) | Playstation3 | Wii | Panasonic 42pz85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:52
[FrEEzEr] schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 10:46:
Macrumors.com:

[...]

Ik neem aan dat 2ghz, nvidia chipset en 1gb ram genoeg is op 1080p HD content af te spelen, middels XBMC for mac? Zo ja dan koop ik er gelijk één en zet ik mijn Popcornhour te koop (of voor in de slaapkamer :))
PleX all the way ;-)

En mijn TV kan niet eens 1080p HD aan, maar dit wordt wel mijn nieuwe media center! Jammer dat er geen HDMI uitgang opzit.

Wat kost een geheugen upgrade tegenwoordig?

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29
Er van uitgaande dat de Mini hetzelfde geheugen nodig gaat hebben als de alu MacBook; zo'n €35 per 2GB reepje.

Kingston ValueRAM

[ Voor 34% gewijzigd door tiguan op 03-03-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
Het is wel balen dat True HD audio niet ondersteund wordt door het gemis van een HDMI port :(

En dat PLEX ziet er echt super uit! Vooral vergeleken met mijn Popcorn Hour!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 16:51

Tourniquet

Hiya, fellas!

Online stores in Australië, Nieuw-Zeeland en Japan down... ;)

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/r/store/backsoon/title_backsoon1.gif

[ Voor 29% gewijzigd door Tourniquet op 03-03-2009 12:01 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:20
NL Store nu ook down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 288633

inclusief Belgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De store is online http://www.isapplestoredown.com/

Nieuwe Mac Mini's :9
http://store.apple.com/nl...mily/mac_mini?mco=MTE3MDI

Specs zoals voorspeld. Apple Remote niet meer meegeleverd.

[ Voor 245% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 03-03-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
:( € 600,- is echt te veel voor een media center... Dan maar een Popcorn Hour zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het duurdere model heeft alleen een grotere harde schijf en 2 GB intern i.p.v. 1GB. Als je de grotere harde schijf niet nodig hebt (ivm externe harde schijf) is het goedkoper er zelf 1 GB in te (laten) zetten en dus te gaan voor het instapmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Laatst online: 23:29
Ik vind de prijs van het instapmodel net te hoog. En waarvoor ze €200 extra durven te vragen voor het 'high-end' model, snap ik al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
[FrEEzEr] schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:40:
:( € 600,- is echt te veel voor een media center... Dan maar een Popcorn Hour zucht
Inderdaad, hier gaan ze geen hoge ogen mee gooien. 600 euro en dan zo weinig geheugen en harde schijf ruimte.... :(
Earth to Apple, we zitten in een recessie. Een goedkope instapmac kan dan geen kwaad hoor...

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-06 19:44
[FrEEzEr] schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:40:
Ik sluit mij hier helemaal bij aan (bij je eerste zin dan, ik ga niet voor een popcorn hour), 600,- vind ik erg veel voor een instapper. Daar had op zijn minst 2GB RAM voor geleverd moeten worden, 1GB is echt niet meer van deze tijd. Jammer, ik had graag een mini als mediacenter gebruikt.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
estorino schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:45:
[...]

Ik sluit mij hier helemaal bij aan (bij je eerste zin dan, ik ga niet voor een popcorn hour), 600,- vind ik erg veel voor een instapper. Daar had op zijn minst 2GB RAM voor geleverd moeten worden, 1GB is echt niet meer van deze tijd. Jammer, ik had graag een mini als mediacenter gebruikt.
Ja inderdaad, de eerste twee instap iMacs zijn ook niet veel beter. Een 9400M grafische kaart, come on Apple...En dat nog steeds tegen premium prijzen.

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gelukkig kan de Mini nu wel tot 4GB aan, oude model kon max 2 GB aan. Op zich vind ik de prijsverhoging wel vreemd, zeker omdat maar 1 GB meegeleverd wordt. Voor 645 heb je trouwens instapmodel en 2GB intern of 690 met 4Gb intern (kan nog iets goedkoper als je het zelf inbouwt). Optioneel is ook een 2,26 GHZ processor.

Denk dat ik maar tegelijk 4GB er in laat zetten. Wel zo makkelijk en kan ie een tijdje mee.

Overigens is het stroomverbruik van de nieuwe Mini uitzonderlijk laag.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 03-03-2009 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 21:28
Mja, ach, ik heb laatst ook gezocht naar zo goedkoop mogelijke opties voor een HTPC en dan kwam ik qua prijs ook steeds op 750 tot 800 Euro uit. Zat er wel meer geheugen in, maar ik neem aan dat je dat ook zelf in de mini kan zetten. Bovendien is de mini kant en klaar en een htpc niet, popcorn hour e.d. varianten werken vaak niet zoals je wilt, etc. Ik vind het aan de dure kant, zeker, maar als het HD kan streamen (liefst 1080) naar de tv, dan past dat ding hartstikke mooi in m'n wireless-N netwerkje thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-06 09:58

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Hmm als ik ook de nieuwe prijzen zie zijn ze gecorigeerd voor de huidige euro / pond stand. Er zit veel minder verschil in dan vroeger (ook bij de iMac!). Wel jammer dat die "nog" duurder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
swtimmer schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 14:55:
Hmm als ik ook de nieuwe prijzen zie zijn ze gecorigeerd voor de huidige euro / pond stand. Er zit veel minder verschil in dan vroeger (ook bij de iMac!). Wel jammer dat die "nog" duurder is geworden.
Maar ja, de dollar/euro hebben ze bij de mini weer gelijk getrokken.
My 2 cents: - 1 GB geheugen/120 GB, hou toch op Apple. Dit was 1,5 jaar geleden al not done...
- en dan toch 600 euro...

Naar mijn inziens moeten ze het topmodel mini voor 500/600 euro verkopen. Want dit wordt een fiasco denk ik zo (recessie, recessie, recessie). Bedrijven zullen ook niet zo happig zijn met zulke prijzen. Voor 600 euro heb je tegenwoordig een aardig gamebakje/multimedia center bij elkaar, dan maar geen MacOSX.

Dit was de gouden kans voor Apple en ik denk dat ze t aardig hebben weten te verknallen.

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraag me wel af wanneer er nieuwe ACD komen. Op dit moment is alleen de 24 inch LED verkrijgbaar. Op de productpagina's nog wel plaatjes van de oude drie modellen. Misschien dan 24 maart? Kan me niet voorstellen dat er geen nieuwe 20 en 30 komen. De 20 lijkt me ideaal in combinatie met de Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vogelaarke135 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:11:
[...]

Maar ja, de dollar/euro hebben ze bij de mini weer gelijk getrokken.
My 2 cents: - 1 GB geheugen/120 GB, hou toch op Apple. Dit was 1,5 jaar geleden al not done...
- en dan toch 600 euro...

Naar mijn inziens moeten ze het topmodel mini voor 500/600 euro verkopen. Want dit wordt een fiasco denk ik zo (recessie, recessie, recessie). Bedrijven zullen ook niet zo happig zijn met zulke prijzen. Voor 600 euro heb je tegenwoordig een aardig gamebakje/multimedia center bij elkaar, dan maar geen MacOSX.

Dit was de gouden kans voor Apple en ik denk dat ze t aardig hebben weten te verknallen.
Het kan inderdaad een stuk goedkoper als je Acer of HP neemt maar dan heb je geen Mac OS. Ik ga toch maar voor het instapmodel met extra geheugen. Aan die 120GB heb ik dan wel weer genoeg door een grote externe harde schijf die al in het netwerk hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
Ik vind de macmini juist interessant vanwege de vormgeving en grote, het OS maakt me niets uit aangezien de mini als een media center moet fungeren. Een windows pc inelkaar zetten met dezelfde afmetingen en een mooi design is niet mogelijk.

€ 400,- voor het instap model had ik dan nog wel over gehad, maar € 600,- is gewoon veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
[FrEEzEr] schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:24:
Ik vind de macmini juist interessant vanwege de vormgeving en grote, het OS maakt me niets uit aangezien de mini als een media center moet fungeren. Een windows pc inelkaar zetten met dezelfde afmetingen en een mooi design is niet mogelijk.

€ 400,- voor het instap model had ik dan nog wel over gehad, maar € 600,- is gewoon veel te duur.
Precies, de geheugen-specs zijn niet om over naar huis te schrijven, dus wat dat betreft ietwat duur. Maar ik kreeg een gewone HTPC niet samengesteld voor 600 Euro, waarbij Wireless-N en deze GPU zat ingebouwd. Volgens mij valt de prijs wat dat betreft nog redelijk mee. Verder is het ook niet de kale specs die interessant zijn. Zo heb ik altijd gezeik gehad met wireless-netwerken onder Windows, het kostte mij altijd tweak-tijd bij wat ik aansloot. Nu, Airport Extreme, Macbook pro, Xbox, Windows-pc, alles draait zonder drop-outs als een zonnetje. Waarbij het aansluiten van de Macbook pro en diens multimedia toepassingen, het aller-simpelst was. Dat verwacht ik dan ook van deze Mac mini en samen met redelijk goede specs, vooral geen gezeik, uitpakken, aansluiten en klaar is kees...daar heb ik die instapprijs wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Goed, en toen sloeg de twijfel dus toe... Met korting kan ik em krijgen voor E550,- en dat is qua prijs hetzelfde als de oude top-model mini... Qua specs een stuk beter natuurlijk maar ik heb even geen fatsoenlijk vergelijkingsmateriaal met andere HTPC's qua specs en prijzen...

Ik wil(de) heel graag een MacMini, loop al weken te kloten met mn MacBook en Plex en mn TV, en ik wilde dat gewoon lekker met een mini doen... Aan de ene kant ben ik voor E550,- klaar en kan ik de komende jaren rustig vanuit mn luie stoel films/series kijken, aan de andere kant is het vreselijk veel geld (had gehoopt op prijs verlaging :X).

What to do, what to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
[FrEEzEr] schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:24:

Ja, hoe verwacht Apple die dingen te verkopen met zo'n prijs! Voor 400 euro en 500-550 euro voor het premium model vliegen ze van de schappen af. Vooral omdat veel mensen toch hebben zitten te wachten.
Ik denk niet dat er veel zijn die 800 euro overhebben voor een matig computertje (de specs dan he).

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Red Nalie schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:33:
Goed, en toen sloeg de twijfel dus toe... Met korting kan ik em krijgen voor E550,- en dat is qua prijs hetzelfde als de oude top-model mini... Qua specs een stuk beter natuurlijk maar ik heb even geen fatsoenlijk vergelijkingsmateriaal met andere HTPC's qua specs en prijzen...

Ik wil(de) heel graag een MacMini, loop al weken te kloten met mn MacBook en Plex en mn TV, en ik wilde dat gewoon lekker met een mini doen... Aan de ene kant ben ik voor E550,- klaar en kan ik de komende jaren rustig vanuit mn luie stoel films/series kijken, aan de andere kant is het vreselijk veel geld (had gehoopt op prijs verlaging :X).

What to do, what to do...
Als je gewoon 550 euro hebt liggen voor een Mac mini, just do it. Zoals je zegt, je gaat er een aantal jaar plezier van hebben. Stel hij was 400 Euro, hoeveel scheelt dat op pak 'em beet 4 jaar gebruik... 37 Euro per jaar. Ik heb weleens overwogen goedkope media-centers te gebruiken, maar wat een ramp was dat... en dan is 100 Euro daaraan uitgeven zeker teveel. Het gemak is mij best wat waard, 100 Euro minder uitgeven en 4 jaar me zitten ergeren... iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-06 09:01
Is het design eigenlijk veranderd? Een wit klein lampje voor op zie ik?

Trouwens, wat zie ik hier:

http://store.apple.com/nl...24085848&fnode=MTY1NDA1Mg

Toetsenbord met draad?

[ Voor 60% gewijzigd door FerdiV op 03-03-2009 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
vgroenewold schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:37:
[...]

Als je gewoon 550 euro hebt liggen voor een Mac mini, just do it. Zoals je zegt, je gaat er een aantal jaar plezier van hebben. Stel hij was 400 Euro, hoeveel scheelt dat op pak 'em beet 4 jaar gebruik... 37 Euro per jaar. Ik heb weleens overwogen goedkope media-centers te gebruiken, maar wat een ramp was dat... en dan is 100 Euro daaraan uitgeven zeker teveel. Het gemak is mij best wat waard, 100 Euro minder uitgeven en 4 jaar me zitten ergeren... iets minder.
True, true. Als dit ding natuurlijk fatsoenlijk 1080p af kan spelen en er niet de komende 4 jaar hogere resolutie films/series uitkomen... (die die mini dan weer niet aankan :P).

Volgens mij is dat witte ding het lampje van aan/sleep/uit en waarschijn IR-receiver voor afstandsbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De duurste heeft 256MB gedeeld grafisch geheugen, de goedkoopste 128MB. Dat maakt nog iets uit maar niet heel veel vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FerdiV schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:38:
Is het design eigenlijk veranderd? Een wit klein lampje voor op zie ik?

Trouwens, wat zie ik hier:

http://store.apple.com/nl...24085848&fnode=MTY1NDA1Mg

Toetsenbord met draad?
Ja, een klein toetsenbord met draad. Dat is ook nieuw dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-06 11:29

seninha

god's right foot

Wat mij gewoon erg intereseerd is of deze nieuwe Nvidia GPU gewoon goed met 1080 om kan gaan.
Of ben ik nog steeds afhankelijk van mn CPU??

Zou eigenlijk deze vraag bij de Macbook forum moeten plaatsen want die hebben natuurlijk deze al!

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Laatst online: 10-06 23:23

Apache

amateur software devver

Anoniem: 248577 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:54:
De duurste heeft 256MB gedeeld grafisch geheugen, doe goedkoopste 128MB. Dat maakt nog iets uit maar niet heel veel vermoed ik.
Dit hangt gewoon af van het interne geheugen hoop ik?

Het lijkt mij sterk moest dit enkel enabled zijn voor de duurdere versie ... en ook pure ripoff eerlijk gezegd.
Net even opgezocht:
# Memory available to Mac OS X may vary depending on graphics needs. Minimum graphics memory usage is 128MB for 1GB configuration and 256MB for 2GB configuration.

Te vinden op: http://www.apple.com/macmini/specs.html
maw de goedkopere mac mini +1gb geheugen is ook 256mb shared video memory

Ik wil al langer een mac-mini als mediacenter maar vraag me nu enkel nog af of die cpu upgrade de moeite waard is? Of is dit eigenlijk niet nodig met de upgrade van de videocard? Ik las zelfs mensen die op de intel gma 950 alles al konden spelen met 2ghz mac mini?

Word er nu verder nog dual screen ondersteund nu er een mini displayport en mini dvi is?

[ Voor 17% gewijzigd door Apache op 03-03-2009 16:35 ]

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110497

@Seninha: In combinatie met Plex zou dit geen problemen moeten opleveren :) Op mijn MacBook gaat het tenminste prima ;)

Ik vind het maar een magere update eerlijk gezegd. :) De iMacs zijn in bepaalde gevallen wel weer een stukje gunstiger geprijsd, maar ik vind de voordelen van de nieuwe Mini eerlijk gezegd niet opwegen tegen de meerprijs. Ik ga denk 'ns maar eens azen op een oud topmodel, welke ongetwijfeld zo links en rechts opgeruimd gaan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Laatst online: 21-06 21:07
Ook ik aas op een mini als HTPC. Maar vind de prijs wel fors, zeker als je je bedenkt dat je er nog geheugen en HDD ruimte bij moet kopen. Wordt het snel een dure media centre. Maar wel mooi :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
Check de prijzen in de UK van voor de upgrade (post van Macadam), en dan na de upgrade:
http://forums.macrumors.c...read.php?t=660637&page=19

Oud: 391 pond
Nieuw: 499 pond!!!

Dat wordt niks met de desktop verkopen in de UK...

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 10:26

zAo

GPLv2 Fanboy

Zeker als je bedenkt dat er waarschijnlijk wel EOL Mini's zijn van ~300 Pond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Apache schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:30:
[...]

Dit hangt gewoon af van het interne geheugen hoop ik?

Het lijkt mij sterk moest dit enkel enabled zijn voor de duurdere versie ... en ook pure ripoff eerlijk gezegd.
Net even opgezocht:
# Memory available to Mac OS X may vary depending on graphics needs. Minimum graphics memory usage is 128MB for 1GB configuration and 256MB for 2GB configuration.

Te vinden op: http://www.apple.com/macmini/specs.html
maw de goedkopere mac mini +1gb geheugen is ook 256mb shared video memory
Dank je voor het uitzoeken. Dan ga ik denk toch maar voor het goedkoopste model met 4GB aan boord. Wordt dan 695 euro bij Apple zelf. Die 120 GB zou wel voldoende zijn voor applicaties en OS (dual boot)?. Of zou de hele performance ook veel sneller/beter zijn als je een grotere harde schijf hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vogelaarke135 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:43:
Check de prijzen in de UK van voor de upgrade (post van Macadam), en dan na de upgrade:
http://forums.macrumors.c...read.php?t=660637&page=19

Oud: 391 pond
Nieuw: 499 pond!!!

Dat wordt niks met de desktop verkopen in de UK...
Die prijzen zijn inderdaad belachelijk, zeker gezien in dollars de prijzen ook 599 en 799 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-06 09:46
Jammer dat er nog altijd geen normale microfoon-ingang inzit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24
Gecombineerde optische digitale
audio-ingang/audio line-in
Dit is niet wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biff
  • Laatst online: 30-01 21:57

Biff

waar zijn de visjes

Apache schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:30:
[...]
Word er nu verder nog dual screen ondersteund nu er een mini displayport en mini dvi is?
Dat is wel de bedoeling ja, maar ik ga het dadelijk zelf uitvinden als ik thuis ben. Ik heb zo'n mini displayport to dvi adaptertje erbij voor m'n 2e scherm.

Voor de liefhebbers nog even een plaatje van m'n mini die uitkijkt op een deprimerende dag op de beursvloer.

http://www.xs4all.nl/~mde...2-20090303-1546-small.jpg

Yeah well. The Dude abides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Biff schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 17:58:
[...]

Dat is wel de bedoeling ja, maar ik ga het dadelijk zelf uitvinden als ik thuis ben. Ik heb zo'n mini displayport to dvi adaptertje erbij voor m'n 2e scherm.

Voor de liefhebbers nog even een plaatje van m'n mini die uitkijkt op een deprimerende dag op de beursvloer.

http://www.xs4all.nl/~mde...2-20090303-1546-small.jpg
Oh? Hij ligt in Amsterdam al in de winkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-06 15:40

RD

focus

Zou een zelf geplaatste 2,8GHz passen, ik denk het wel... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Woei geweldig :D _O_
Alleen een beetje jammer dat ik hoogstwaarschijnlijk binnen nu en een maand ga verhuizen en dus elke cent die ik heb dubbel kan gebruiken :X
Waarschijnlijk nog even wachten dus :'(

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91315

Ok, een vraagje... de nieuwe Mac Mini. Kan die 1080p aan? Ik zou vermoeden van wel? Het is hetzelfde als de nieuwe macbook en die kan het? Ik kan het vastkrijgen met korting en ik denk dat die 600€ zichzelf wel goed kan praten met het erg lage energieverbruik. Bovendien zal het waarschijnlijk lekker stil draaien en dat is voor mij het belangrijkste.

Ik zie men nieuwe media center/leech station al voor me ^^ :p

edit: Zal Full HD wel zonder problemen afspelen zeker. Weet iemand of die mini-displayport to HDMI adapters al te koop zijn? Zou liever niet zitten prutsen met DVI.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 91315 op 03-03-2009 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Kunnen we ergens de GeForce 9400M GPU die in de mini zit vergelijken met andere kaarten?
www.gpureview.com heeft hem er nog niet tussen staan.. :/

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aalekss
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10
Ja daar ben ik dus ook wel benieuwd naar.
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar mijn eerste mac. Die mini lijkt me ideaal.
Is het mogelijk om later ook het geheugen te upgraden? 135e voor 4 gig is me iets teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Laatst online: 07-06 23:54
Het is al heel vaak besproken in dit topic, maar ik wil toch even mijn ongenoegen uiten.

Ik wacht al heel lang op een nieuwe Mac Mini. Ik had verwacht dat de nieuwe Mac Mini de oude zou overtreffen in specificaties. Ik ben zwaar teleurgesteld. De processor is nagenoeg het zelfde, nou boeit die 200mhz verschil wat ik had gehoopt niet veel, maar toch. De 1gb geheugen is dramatisch slecht voor een machine van deze tijd, zeker gezien de lage geheugenprijzen.

En het allerergste: HIJ IS DUURDER. Ik had op zijn minst verwacht dat hij de zelfde prijs als de voorganger zou zijn, zelfs met de specs die ik in gedachten had. Maar 100 euro meer (bijna 20%)? Absurd. En dat 2e model? 200 euro duurder als de eerste, voor verschillen in hardware dat 50 euro zou opvangen.

Ik hoef hem niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
wellicht hebben jullie hier iets aan? http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Als ik die 3dmark scores daar zie is het niet echt een denderende gpu :X
Gelukkig game ik amper tot niet, maar ik vraag me af of die kaart mijn performance in 3d Studio max een beetje aan kan.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 21:26
Ik ben ook diep teleurgesteld in de nieuwe Mac Mini. Ik blijf lekker bij mijn unibody Macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

BlackMage schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:07:
Het is al heel vaak besproken in dit topic, maar ik wil toch even mijn ongenoegen uiten.

Ik wacht al heel lang op een nieuwe Mac Mini. Ik had verwacht dat de nieuwe Mac Mini de oude zou overtreffen in specificaties. Ik ben zwaar teleurgesteld. De processor is nagenoeg het zelfde, nou boeit die 200mhz verschil wat ik had gehoopt niet veel, maar toch. De 1gb geheugen is dramatisch slecht voor een machine van deze tijd, zeker gezien de lage geheugenprijzen.

En het allerergste: HIJ IS DUURDER. Ik had op zijn minst verwacht dat hij de zelfde prijs als de voorganger zou zijn, zelfs met de specs die ik in gedachten had. Maar 100 euro meer (bijna 20%)? Absurd. En dat 2e model? 200 euro duurder als de eerste, voor verschillen in hardware dat 50 euro zou opvangen.

Ik hoef hem niet meer.
Op zich,vind ik dat je helemaal gelijk heb.
Maar aan de andere kant, als ik naar mijn eigen wensen kijk, dan heeft deze de juiste update gehad die ik nodig had.

Bij mij gaat de Mini voornamelijk als media center gebruikt worden, en met die nieuwe GPU verwacht ik eindelijk een machine te kunnen hebben die alles aan kan.

Op dit moment heb ik een oude Xbox waar XBMC op draait voor mn DVD's ,Divx en Muziek.
En om HD materiaal af te spelen maak ik gebruik van mn Xbox 360 (moet wel WMVHD gebruiken), welke hoorbaar is als deze aanstaat.

Daarom weet ik zeker dat zeker voor de zomer eentje bij mij staat :)

Kan trouwens iemand mij vertellen of een Mac Mini te bedienen is met een Logitech Harmony remote??

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Anoniem: 248577 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 18:13:
[...]

Oh? Hij ligt in Amsterdam al in de winkels?
Ja, heb hem vanmiddag gehaald bij Mac Warehouse op de Raadhuisstraat. Meteen nadat vanochtend de geupdate Apple Stores wereldwijd weer online begonnen te komen belde ik en tot mijn verbazing hadden ze hem al binnen.

Voor zover ik kon zien hadden ze nog 28 van de kleine mini en 18 van de grote (en naar ik hoorde trouwens ook een flinke stapel nieuwe iMacs en Pros).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Biff schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:33:
[...]
Ja, heb hem vanmiddag gehaald bij Mac Warehouse op de Raadhuisstraat. Meteen nadat vanochtend de geupdate Apple Stores wereldwijd weer online begonnen te komen belde ik en tot mijn verbazing hadden ze hem al binnen.

Voor zover ik kon zien hadden ze nog 28 van de kleine mini en 18 van de grote (en naar ik hoorde trouwens ook een flinke stapel nieuwe iMacs en Pros).
Feli met je aankoop :)

Weet je of ze nog oude Mini's hadden liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Biff schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:33:
[...]

Jij gebruikt zeker geen 3d studio max.. of wel? :+

Zo wel, of niet, maar ben je bereid het te installen en mij (en wellicht anderen hier) te helpen met wat testjes? Dan heeeeeel graag :D

[ Voor 11% gewijzigd door Spike_wolf op 03-03-2009 19:55 ]

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

RD schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 18:28:
Zou een zelf geplaatste 2,8GHz passen, ik denk het wel... toch?
Passen denk ik wel, maar hier zitten dacht ik CPUtjes in met een TDP van 25W, dat kan je vast niet zomaar vervangen door een willekeurige C2D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Spike_wolf schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:35:
[...]

Jij gebruikt zeker geen 3d studio max.. of wel? :+
Hehe nee sorry, daar kan ik je niet helpen met benchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

zAo schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:34:
[...]

Feli met je aankoop :)

Weet je of ze nog oude Mini's hadden liggen?
Niet op gelet, vast wel. Stonden iigv wel demo units van oudere type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-06 13:58
BlackMage schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:07:

Ik hoef hem niet meer.
Je haalt me de woorden uit de mond, een waardeloze upgrade. Eigenlijk is dit zoals hij anderhalf jaar geleden op de markt had moeten komen. Maar nu: nee. Too little, too late. Voor 500 euro was het nog een overweging geweest.

Het enige voordeel van die belachelijke prijs is dat m'n ouwe mini nu ook nog voor een leuke prijs weg kan... Maar ja, merk ik dan überhaupt het verschil, dat is de vraag. Van de nVidia, misschien. Maar dan moet ik nog verloopkabeltjes kopen ook, voor beeldscherm en firewire... Kortom, nee. Nee. Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Tja, ook ik baal erg. Probleem is alleen dat er maar 1 alternatief is, de Dell Studio Hybrid, en die is de zelfde prijs, voor minder.

Jammer ook dat de prijzen in de UK e.d. gecorrigeerd zijn. Alleen Canada en de USA zijn nog te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-06 15:17

Step

step@tweakers.net#

zAo schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 20:28:
Tja, ook ik baal erg. Probleem is alleen dat er maar 1 alternatief is, de Dell Studio Hybrid, en die is de zelfde prijs, voor minder.

Jammer ook dat de prijzen in de UK e.d. gecorrigeerd zijn. Alleen Canada en de USA zijn nog te overwegen.
Hoe is dat nou een alternatief als je OSX wilt? :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha

seninha

god's right foot

Nou,vind dat GEEN alternatief.

Geen OSX en een design waar ik nou echt niet op zit te wachten.
En helemaal niet als je naar de videokaart kijkt:

"Geïntegreerde Intel® Graphic Media Accelerator 3100"

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Als je perse Apple spul wilt, dan moet je kopen wat de pot schaft.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook Apple fan (HW en Software), voor mij is het ook geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
torp schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 20:21:
[...]Het enige voordeel van die belachelijke prijs is dat m'n ouwe mini nu ook nog voor een leuke prijs weg kan... Maar ja, merk ik dan überhaupt het verschil, dat is de vraag. Van de nVidia, misschien. Maar dan moet ik nog verloopkabeltjes kopen ook, voor beeldscherm en firewire... Kortom, nee. Nee. Nee.
Ik vind het eigenlijk best meevallen. De mini kan eindelijk weer mee (vooral qua videokaart), en hij is niet van lagere spec dan de instap-MacBook (zelfs de aluminium), behalve het geheugen. Vroeger was de mini altijd beduidend slechter dan zelfs de instap MacBook. Ik vind het alleen wel jammer dat ze zo zuinig zijn geweest met het geheugen, maar ik was toch al van plan om gelijk het plamuurmes in de mijne te zetten en hem vol te stampen met goedkoop geheugen.

Het enige dat ik jammer vind is dat hij 100 euro duurder geworden is, maar volgens mij komt dat door de gestegen dollarkoers, waardoor ze nu weer gewoon euro=dollar doen. In Amerika was hij gisteren ook al $599 als ik me niet vergis.

Maar je hebt nog steeds de goedkoopste Mac die je kan krijgen en nu eens niet met een chipset en GPU die een jaar achterloopt op de andere modellen.

Er wordt trouwens een mini-DVI naar DVI kabel meegeleverd.

Edit: Ik heb trouwens een sterk vermoeden dat de 2.26Ghz processor bij het duurdere model eigenlijk inbegrepen zou zijn maar ze zich op het laatste moment bedacht hebben. Als je de tabel ziet op deze pagina, zie je in de tabel tussen eigenschappen waarin de twee mini's verschillen, een dun lijntje. (Dus het zijn twee aparte cellen van de tabel). Eigenschappen die hetzelfde zijn lopen gewoon door. De processor is de enige eigenschap die niet verschilt en toch een lijntje heeft, dat daar dus niet functioneel is. Apple is meestal zorgvuldiger dan dat en het ziet er in mijn ogen uit als een last-minute aanpassing.

@Biff: Was het eigenlijk nog gelukt om hem in dual screen te draaien?

[ Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 03-03-2009 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:09
zAo schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 20:55:
Als je perse Apple spul wilt, dan moet je kopen wat de pot schaft.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook Apple fan (HW en Software), voor mij is het ook geen alternatief.
Apple spul willen is nix mis mee, wil ik zelf ook maar Apple wilt de klant nog welleens hoge prijzen voorschotelijk of als vuil behandelen als er weer eens een productie fout optreed. En dat is jammer.

Ik had deze Mini graag gewilt voor erbij maar nu vind ik ;m te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik had eigenlijk wel een enorme vloed van oude Mac Mini's op Marktplaats verwacht, maar nee... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-06 10:17
Heb zelf ook mixed feelings over deze mini update. Of een vettere update, of de prijzen handhaven. Deze magere verbeteringen + 100 euro erbovenop zijn teleurstellend, en dat voor zo lang wachten. En ik had zo gehoopt op vandaag het definitieve antwoord m.b.t. de HTPC kwestie!
seninha schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 16:21:
Wat mij gewoon erg intereseerd is of deze nieuwe Nvidia GPU gewoon goed met 1080 om kan gaan.
Of ben ik nog steeds afhankelijk van mn CPU??
Deze vraag houd mij ook zeer bezig in 't HTPC kader. En zoals anderen mij al voor waren: zelf een compacte, mooie HTPC (qua specs en looks) in elkaarzetten gaat ook al richting de 700-800 en dan krijg je nog een hoop getweak met de software. Dilemma!

Is er al iets bekend over OSX en de player apps die deze chipset gebruiken? Ik noem: PLEX, VLC? Voor zover ik heb kunnen googlen vallen deze apps en geheel OS X terug op de processor voor grafische berekeningen.

Bovendien las ik dat als je de HD video decoding van de Nvidea chipset wilt gebruiken moet je een stukkie software erbij kopen (althans in een windows-based omgeving).

Last but not least ben ik benieuwd of het nu definitief 'safe' is om de mini via DVI > HDMI op elke moderne hdtv aan te sluiten, om een 1920x1080 resolutie te krijgen. of wordt het dan 1920x1200? Veelkomend probleem was dat met de vorige mini > HDMI > hdtv..

[ Voor 4% gewijzigd door js303 op 03-03-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Anoniem: 248577 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 17:00:
[...]

Die prijzen zijn inderdaad belachelijk, zeker gezien in dollars de prijzen ook 599 en 799 zijn.
$599 ex BTW en 599 euro inc BTW. Euro/$ is ongeveer 1.25. 19% BTW en 6% kosten voor al die verschillende talen en distributiekosten. Lijkt me prima prijs dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Sn0wblind schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:27:
[...]
Apple spul willen is nix mis mee, wil ik zelf ook maar Apple wilt de klant nog welleens hoge prijzen voorschotelijk of als vuil behandelen als er weer eens een productie fout optreed. En dat is jammer.

Ik had deze Mini graag gewilt voor erbij maar nu vind ik ;m te duur.
Ik ken het probleem, maar zolang ze ermee wegkomen gaat het nooit veranderen. Ook deze mini zal gewoon volop verkocht gaan worden denk ik.

/me zAo moet steeds vaker denken aan een uitspraak uit een blog, nl dat de gemiddelde consument over 5 jaar net zo'n hekel heeft aan Apple en Google, als hij nu heeft aan Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 16:22
seninha schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 20:48:
Nou,vind dat GEEN alternatief.

Geen OSX en een design waar ik nou echt niet op zit te wachten.
En helemaal niet als je naar de videokaart kijkt:

"Geïntegreerde Intel® Graphic Media Accelerator 3100"
Niet al te neerbuigend naar de X3100 hè, die in m'n MacBook speelt perfectly fine 1080p af met Plex.
OS X is er misschien ook wel op te zetten, maar ik ben het met je eens dat het niet de oplossing is die je zoekt wanneer je naar een Mac Mini kijkt.

Vind vooral de prijsstijging jammer, deze hardware voor de prijs van de vorige Mini was misschien het overwegen waard, maar dat is nou out of the question.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Vergeet niet dat de Mac Mini van 599 naar 499 euro ging toen de Dollar/Euro 1,60 was. Nu de koers weer wat genormaliseerd is zijn ze nu dus weer even duur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-06 08:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

cornelixnootje1 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:35:
Ik had eigenlijk wel een enorme vloed van oude Mac Mini's op Marktplaats verwacht, maar nee... :?
Tsja, ik denk dat de meeste eigenaren van een recent Mini de upgrade van C2D 1.83 GHz met 1GB en Intel graphics naar C2D 2GHz met 1GB en nVidia graphics niet zo spectaculair vinden. En dat voor een meerprijs van 300-350 euro. Ik niet iig.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
zonoskar schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:42:
[...]

Tsja, ik denk dat de meeste eigenaren van een recent Mini de upgrade van C2D 1.83 GHz met 1GB en Intel graphics naar C2D 2GHz met 1GB en nVidia graphics niet zo spectaculair vinden. En dat voor een meerprijs van 300-350 euro. Ik niet iig.
Het verschil is, of wel soepel 1080p weergeven, of niet.

Lijkt mij wel relevant verschil, zeker nu iedereen overgestapt is op HD TV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

cornelixnootje1 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:44:
[...]
Het verschil is, of wel soepel 1080p weergeven, of niet.

Lijkt mij wel relevant verschil, zeker nu iedereen overgestapt is op HD TV's.
Een 1,83Ghz GMA950 kan alle 1080p rips, op de killersample na, in Plex gewoon spelen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Laatst online: 10-06 23:23

Apache

amateur software devver

thaan schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:40:
[...]

Niet al te neerbuigend naar de X3100 hè, die in m'n MacBook speelt perfectly fine 1080p af met Plex.
OS X is er misschien ook wel op te zetten, maar ik ben het met je eens dat het niet de oplossing is die je zoekt wanneer je naar een Mac Mini kijkt.

Vind vooral de prijsstijging jammer, deze hardware voor de prijs van de vorige Mini was misschien het overwegen waard, maar dat is nou out of the question.
Hij heeft wel een punt dat tov de 9400m de 3100 maar een ouderwets prul is :)

Ik had idd ook gewoon verwacht dat die top-level mini een snellere cpu zou hebben dan entry-level mini.

Het lijkt mij dat mensen nu sneller naar een low-end macmini+1gb en een externe hd gaan die groter & sneller zal zijn dan de 320gb in de top-level mini.

Mijn persoonlijke verwachting is dat binnen 6 maanden een speedbump volgt voor de top-level en de low-end krijgt dan ook standaard 2gb aangezien 1gb echt niet meer van deze tijd is, zeker niet voor een machine van 600€ ...

Apple kan dit nu maken omdat veel mensen op deze machine zaten te wachten als htpc, mensen die de mini hoogstwaarschijnlijk toch kopen omdat ze er al zo lang op wachten, een strategie waarmee de meest trouwe klanten worden afgeript.

Ik ga voor een low-end mac-mini+1gb geheugen, files worden door de nas geserveerd en dan plex erop, ben het wachten beu en de mac mini zal ongetwijfel hier een hele tijd goed dienst kunnen doen het is gewoon duurder dan het zou mogen zijn ...

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
zAo schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:49:
[...]

Een 1,83Ghz GMA950 kan alle 1080p rips, op de killersample na, in Plex gewoon spelen hoor.
Maar dan wel door op z'n teentjes te lopen heb ik begrepen... cpu belasting zit dan tegen 't plafond.
Ik hoop toch zo dat de lieve PLEX en VLC programmeurs alles uit de nieuwe mini halen en die Nvidia PureHD op z'n donder geven om de killa sample eruit te spugen alsof 't niks is...

Zou 't voor dit soort toepassingen nog uitmaken of je 128mb of 256 (shared) videoram hebt? Wellicht dat een videobuffer al snel volloopt op 1080p?

Edit: De 2.26Ghz CPU: Intel Core 2 Duo P8400 (3M Cache, 2.26 GHz, 1066 MHz FSB)
(ik was daar zelf benieuwd naar en kon 't niet op de apple site vinden)

[ Voor 20% gewijzigd door js303 op 03-03-2009 22:07 . Reden: Processortype toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
cornelixnootje1 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:41:
Vergeet niet dat de Mac Mini van 599 naar 499 euro ging toen de Dollar/Euro 1,60 was. Nu de koers weer wat genormaliseerd is zijn ze nu dus weer even duur. :)
Niet aan gedacht, maar zelfs met dat in je achterhoofd is het een fors bedrag voor wat je er voor terugkrijgt. Als media centre is 120GB enórm karig. Ik heb er genoeg aan op m'n laptop omdat ik nog een PC heb waar hij netwerk drives mee mapt, maar ik kan me niet voorstellen dat de doelen waar zij hem voor adverteren (instapper, volledige desktopcomputer, in een paar klikken een film in elkaar zetten) die 120GB voor voldoet.
Daarna is 1GB ram ook wat mager. Tuurlijk weet je als OS X gebruiker dat Leopard daar vloeiend op gaat, maar wanneer je wat zwaardere 'desktop' taken gaat doen is wat meer ram best fijn.

Vind de hardware maar matig. Ik staar nu veel naar specs, maar voor een mini pc die als zodanig wordt geadverteerd vind ik de prijs groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

js303 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:57:
[...]
Maar dan wel door op z'n teentjes te lopen heb ik begrepen... cpu belasting zit dan tegen 't plafond.
Ik hoop toch zo dat de lieve PLEX en VLC programmeurs alles uit de nieuwe mini halen en die Nvidia PureHD op z'n donder geven om de killa sample eruit te spugen alsof 't niks is...
Op zn tenen, zeker, maar hij haalt het ;)

Ik zit me sterk af te vragen of dat me dik 100,-- waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
Kan ik nou morgen in Utrecht gaan lurken voor zo'n ding of niet ;)

1080p moet ie dus gewoon makkelijk afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Apache schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:55:
[...]

Hij heeft wel een punt dat tov de 9400m de 3100 maar een ouderwets prul is :)

Ik had idd ook gewoon verwacht dat die top-level mini een snellere cpu zou hebben dan entry-level mini.
Is het ook natuurlijk, de X3100 is ook troep, ik bedoel ook alleen maar te zeggen dat je zelfs daar 1080p mee kan kijken zolang je de juiste software gebruikt.
Red Nalie schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 22:00:
Kan ik nou morgen in Utrecht gaan lurken voor zo'n ding of niet ;)

1080p moet ie dus gewoon makkelijk afspelen?
De nieuwe kan zeker 1080p afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
GekkePrutser schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:24:
In Amerika was hij gisteren ook al $599 als ik me niet vergis.
Je hebt gelijk. Interessant, dat Apple de prijs nooit omhoog heeft gegooid vanwege de dollarkoers.
Dat heb ik gemist. Hij wordt al interessanter.
De processor is de enige eigenschap die niet verschilt en toch een lijntje heeft, dat daar dus niet functioneel is. Apple is meestal zorgvuldiger dan dat en het ziet er in mijn ogen uit als een last-minute aanpassing.
_/-\o_ Mooi gevonden! Maar ik betwijfel het. En last minute was dan last month, want ze zijn natuurlijk al weken geleden gebouwd.
Ja, Biff? Hoe bevalt hij? Ik ben ook wel nieuwsgierig naar je eerste ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• js303
Stel je hebt teveel geld en je wilt toch een Mac Mini, zou het mogelijk zijn om er een Intel P9600 (2.66Ghz, 6mb L2 cache)in te plaatsen? Deze zit in dezelfde familie als de P8400 2.26 Ghz en is ook 25watt.

Hier op ebay te koop

Als ik de berichten op 't PLEX forum mag geloven is dat deze de Nvideo HD video decoding voorlopig niet zal gebruiken omdat oa. ffmpeg als decoder wordt gebruikt en die maakt geen gebruik van gpu acceleratie. Zal het toch allemaal door de CPU gedaan blijven worden...

[ Voor 45% gewijzigd door js303 op 03-03-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Ik denk dat jouw vraag binnen een week wel wordt beantwoord door iemand met teveel geld.

[ Voor 4% gewijzigd door torp op 03-03-2009 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
js303 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 22:14:
Stel je hebt teveel geld en je wilt toch een Mac Mini, zou het mogelijk zijn om er een Intel P9600 (2.66Ghz, 6mb L2 cache)in te plaatsen? Deze zit in dezelfde familie als de P8400 2.26 Ghz en is ook 25watt.

Hier op ebay te koop

Als ik de berichten op 't PLEX forum mag geloven is dat deze de Nvideo HD video decoding voorlopig niet zal gebruiken omdat oa. ffmpeg als decoder wordt gebruikt en die maakt geen gebruik van gpu acceleratie. Zal het toch allemaal door de CPU gedaan blijven worden...
Misschien onder Snow Leopard waarbij er gespeculeerd wordt dat Quicktime een flinke overhaul gaat krijgen voor oa. codecs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Red Nalie schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 22:33:
[...]
Misschien onder Snow Leopard waarbij er gespeculeerd wordt dat Quicktime een flinke overhaul gaat krijgen voor oa. codecs ;)
Die speculaties lieten ook een mooiere, goedkopere Mini zien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

GekkePrutser schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:24:
[...]

idd
Yep werkt als een zonnetje!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mdenie/MacMini/IMG_3117.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mdenie/MacMini/IMG_3139.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mdenie/MacMini/IMG_3142.JPG

Op onemorething heb ik nog wat meer out of box plaatjes neergezet voor de geinteresseerden.. dat allemaal weer hier dubbel posten is ook weer zoiets.

[ Voor 4% gewijzigd door Biff op 03-03-2009 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 17:36
Ik heb een nieuw deel aangemaakt met updated info en ruimte voor een frisse start!

[Mac mini] Discussie & Ervaringen - deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 15:49

dawuss

gadgeteer

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.