[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste
Acties:
  • 107.204 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja dat is het dan net niet he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Dat ding was toch ook een stuk duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 23:26:
[...]
Maar toch is het ding *juist* qua design perfect gemaakt om als MC te gebruiken. Hij is mooi, klein stil en snel! Alleen de software he, die is kut.
Kan je dan niet beter gewoon je Mac Mini met Vista Home Premium of XP MCE in Boot Camp draaien dan? OK, misschien eventjes wachten tot de update naar Santa Rosa met de Intel X3100 ipv die slome GMA950 maar verder is de Mini qua hardware als Media Center gewoon prima. OK, niet goedkoop, maar dat is die AOpen ook niet - zo'n kleine "form factor" kost gewoon geld. Vista Home Premium OEM kost maar iets van 80 euro, dat overleef je ook wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 14-11-2007 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:58:
[...]
...OK, misschien eventjes wachten tot de update naar Santa Rosa met de Intel X3100 ipv die slome GMA950.....
't is nog maar zeer de vraag of die update er uberhaupt nog wel komt, natuurlijk. Er wordt ook druk gespeculeerd dat de mini in de huidige vorm eruit gaat na januari... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:58:
[...]

Kan je dan niet beter gewoon je Mac Mini met Vista Home Premium of XP MCE in Boot Camp draaien dan? OK, misschien eventjes wachten tot de update naar Santa Rosa met de Intel X3100 ipv die slome GMA950 maar verder is de Mini qua hardware als Media Center gewoon prima. OK, niet goedkoop, maar dat is die AOpen ook niet - zo'n kleine "form factor" kost gewoon geld. Vista Home Premium OEM kost maar iets van 80 euro, dat overleef je ook wel.
Kijk het probleem is dat Windows gewoon geen lekker OS is. Virussen, ongewenste software die stiekem door MS wordt geinstalleerd, random blue screens etc etc.
OS X is een veeeeeel lekkerder OS. Dus ik blijf bij OS X. Het enige wat mis is met OS X is een goed MC stukje stoftware. De meeste mensen hoeven geen TV met HD recorder, nee, ze willen gewoon dat ze een dvd-tje, een divx-je, een mp3tje, een 720p mkv x264'tje erin doen en dat ze met een druk op de knop dat kunnen afspelen. Front Row is een perfecte interface. Snel, mooi, gebruikersvriendelijk.
Het probleem zit niet is OS X. Het zit niet in Front Row. Waar zit het wel in? In Quicktime, onderdeel van OS X en FR. QT speelt geen DTS(!) en speelt niet het meest populaire stukje HD software, dat is het probleem. Voor een DVDtje, een Dvixje en een MP3tje prima maar juist voor de nieuwe generatie movies is het ding niet geschikt. En dat is jammer. En het is Apple toe te rekenen want ze geven de code niet vrij.

[ Voor 0% gewijzigd door Daedalus op 14-11-2007 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voldoet QT + Perian + divx daarvoor niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-07 16:36

TeGek

Engineer in hart en nieren.

Wij zijn van plan een mac mini ook als MediaCenter te gebruiken,We hebben nu onze 2 mac minis, en de bied daartussen is gedeeld.
maar is er een mogelijkheid de Itunes DB ECHT dynamic te maken,dus als ik een file in me "muziek" directory dropt dathij meteen wordt geadd aan de database?

[ Voor 12% gewijzigd door TeGek op 14-11-2007 14:23 . Reden: Typos,Vele vele typos. ]

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:24:
maar juist voor de nieuwe generatie movies is het ding niet geschikt. En dat is jammer. En het is Apple toe te rekenen want ze geven de code niet vrij.
De 'code' van een macmini vrijgeven? Waar heb je het over? Of zit je weer over quicktime te zeuren in het verkeerde topic?

Wat heeft dit in godsnaam nog met macmini's te maken?

Blijkbaar kan het echt niet on-topic blijven zonder ingrepen door moddertorren.

[ Voor 20% gewijzigd door burne op 14-11-2007 15:19 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Kunnen we het weer over de Mac mini hebben? Allemaal leuk en aardig dat die discussie over Quicktime, maar die is hier niet op z'n plaats. Open anders een nieuwe topic over dit onderwerp met een mooie topicstart, en dan kan er nog een goede discussie uit rollen :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 13:24:
[...]

Kijk het probleem is dat Windows gewoon geen lekker OS is. Virussen, ongewenste software die stiekem door M$ wordt geinstalleerd, random blue screens etc etc.
OS X is een veeeeeel lekkerder OS. Dus ik blijf bij OS X. Het enige wat mis is met OS X is een goed MC stukje stoftware. De meeste mensen hoeven geen TV met HD recorder, nee, ze willen gewoon dat ze een dvd-tje, een divx-je, een mp3tje, een 720p mkv x264'tje erin doen en dat ze met een druk op de knop dat kunnen afspelen. Front Row is een perfecte interface. Snel, mooi, gebruikersvriendelijk.
Het probleem zit niet is OS X. Het zit niet in Front Row. Waar zit het wel in? In Quicktime, onderdeel van OS X en FR. QT speelt geen DTS(!) en speelt niet het meest populaire stukje HD software, dat is het probleem. Voor een DVDtje, een Dvixje en een MP3tje prima maar juist voor de nieuwe generatie movies is het ding niet geschikt. En dat is jammer. En het is Apple toe te rekenen want ze geven de code niet vrij.
Overdrijven is ook een vak - ik ben heel tevreden met OS X maar zo beroerd is Vista nou ook weer niet, zeker niet als je 'm puur als media center kastje gebruikt. Je zit dan toch de hele tijd als user met beperkte rechten in de Media Center of MediaPortal interface.

Als fully-featured media center is Apple er gewoon nog niet, en dat ligt niet alleen aan Quicktime (ok daar is wel genoeg op gescholden), maar ook aan FrontRow zelf: een media center zonder TV/PVR/EPG is maar een half media center, en de helft van de lol van MCE is ook dingen als YouTube en Uitzendinggemist plugins. Net als bij iTunes houdt Apple de regie over FR strak in handen - en dat betekent dat je aan hun release schema vast zit, en dat de mogelijkheid tot 3rd party plugins heel beperkt is. En Apple weet dat ook, en heeft de Mini ook nooit als media center gepusht. Dat is nou eenmaal Apple, ze zijn visionair maar soms doen ze er jaren over om de simpelste dingen toe te voegen (een tweede muisknop, fullscreen filmpjes draaien).

Mijn persoonlijk vermoeden is dat Apple zijn beste programmeurs de laatste 2 jaar op de iPhone en Leopard gezet heeft (die waren allebei flink vertraagd als je het nieuws een beetje gevolgd hebt), en dat met name de multimedia applicaties op OS X hierdoor ver achterlopen op schema. Ofwel je hebt geduld totdat Apple de beste is, ofwel je gaat voor het media center platform met het minste geklooi van dit moment en dat is nou eenmaal van Microsoft. In elk geval kan je met Boot Camp wel de mooiste media center hardware gebruiken die er is, en kan je later eenvoudig weer naar OS X switchen.

(excuses als dit off-topic gevonden wordt, maar dit is m.i. wel gerelateerd aan de Mini, nl zijn bruikbaarheid als media center)

[ Voor 2% gewijzigd door Dreamvoid op 14-11-2007 19:47 . Reden: off-topic? ]

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Hebben mensen die een mac mini, C2D 2.0 GHz met 1 GB werkgeheugen ook last van een niet zo vloeiende weergave van x264 content (HDDVD) in 1080P met DD5.1? 720P content doet ie wel zeer vloeioend... Raden jullie aan om het werkgeheugen uit te breiden naar 2 GB? Ik gebruik overigens de laatste versie van VLC daarvoor.

Bedankt.

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Verwijderd

Ik had even een vraagje na wat negatieve berichten over een mini als mediacenter. Ik zat te kijken om een mini aan te schaffen voor naast de tv.
Nu gebruik ik mijn Macbook c2d 2gb aan mijn tv om mijn films en tv-series te kijken. Dat gedoe met die kabels wordt echter een beetje vervelend dus vandaar overweeg ik een mini, waar ook de downloads op gaan lopen zodat de pc de deur uit kan.

Mijn Macbook werkt echter perfect voor wat ik ermee wil doen (xvid films en 720p x264 mkv tv-series) werkt de mini minder voor dit soort dingen? Ik lees hier zoveel negatieve dingen dat ik dat haast zou gaan denken. Kan iemand hier iets over zeggen? Het lijkt me sterk dat een mini met dezelfde specs minder is dan een Macbook :?

Verwijderd

Ik kan de trailer van The Golden Compass perfect vloeibaar afspelen op een 1,66 ghz mini, dus full-hd maar geen 5.1. Lijkt me sterk dat jij dan problemen zal hebben...

• ck2000nl
@mcstrat: jij gebruikt ook VLC?

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

Iemand al een ge-unlocked cw-8124?

elke info hierover is welkom.

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ck2000nl schreef op donderdag 15 november 2007 @ 10:56:
Hebben mensen die een mac mini, C2D 2.0 GHz met 1 GB werkgeheugen ook last van een niet zo vloeiende weergave van x264 content (HDDVD) in 1080P met DD5.1? 720P content doet ie wel zeer vloeioend... Raden jullie aan om het werkgeheugen uit te breiden naar 2 GB? Ik gebruik overigens de laatste versie van VLC daarvoor.

Bedankt.
De Mac Mini pakt geen 1080p x264 mkv-tjes. De iMac pakt dat wel want die heeft een speciale grafische kaart met 264 ondersteuning. Meer geheugen gaat niet werken.
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2007 @ 11:53:
Ik had even een vraagje na wat negatieve berichten over een mini als mediacenter. Ik zat te kijken om een mini aan te schaffen voor naast de tv.
Nu gebruik ik mijn Macbook c2d 2gb aan mijn tv om mijn films en tv-series te kijken. Dat gedoe met die kabels wordt echter een beetje vervelend dus vandaar overweeg ik een mini, waar ook de downloads op gaan lopen zodat de pc de deur uit kan.

Mijn Macbook werkt echter perfect voor wat ik ermee wil doen (xvid films en 720p x264 mkv tv-series) werkt de mini minder voor dit soort dingen? Ik lees hier zoveel negatieve dingen dat ik dat haast zou gaan denken. Kan iemand hier iets over zeggen? Het lijkt me sterk dat een mini met dezelfde specs minder is dan een Macbook :?
De Mac Mini pakt exact hetzelfde als een MacBook, zijn in principe hetzelfde qua specs. Kijk, die Mac Mini is prima als 720p x264 mediaplayer. Het geklaag zit in de interface. Maar als je gewoon VLC gebruikt en je wil op je TV 720p materiaal bekijken zonder al te veel poespas dan is dat ding prima. Ik ben zelf tevreden over mijn Mac Mini hoor als internet/muziek/filmpjes machientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 00:07:
[...]

De Mac Mini pakt exact hetzelfde als een MacBook, zijn in principe hetzelfde qua specs. Kijk, die Mac Mini is prima als 720p x264 mediaplayer. Het geklaag zit in de interface. Maar als je gewoon VLC gebruikt en je wil op je TV 720p materiaal bekijken zonder al te veel poespas dan is dat ding prima. Ik ben zelf tevreden over mijn Mac Mini hoor als internet/muziek/filmpjes machientje.
Bedankt voor de info. Ik gebruik idd gewoon frontrow omdat dit voor mij prima voldoet. Zeker op Leopard waar het voor mij toch een stuk vlotter werkt, met name de mkv bestanden.

Ik had nog een vraagje; zou er iemand een foto kunnen maken van de poweradapter naast de mini? Om te vergelijken zeg maar. Ik ben gister langs de lokale apple store gelopen om het eens te bekijken maar daar hadden ze alles mooi weggewerkt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
@davidgilmour: het is dus de zwakke grafische videochip van de mac mini die roet in het eten gooit? Gewone quikctime trailers in 1080 speelt ie wel keurig af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

Vraagje,

Ik heb gisteren de bootcamp docu uit geprint als voorbereiding voor een dualboot met Vista.
In de installatie handleiding staat dat je voor Vista minimaal 2GB nodig hebt, is dit een advies of wil bootcamp Vista niet installeren als je maar een GB hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ferno schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:54:
Vraagje,

Ik heb gisteren de bootcamp docu uit geprint als voorbereiding voor een dualboot met Vista.
In de installatie handleiding staat dat je voor Vista minimaal 2GB nodig hebt, is dit een advies of wil bootcamp Vista niet installeren als je maar een GB hebt?
ies advies: als je het niet doet, kun je van bepaalde grafische effecten niet goed 'genieten' Op 1GB werkt het echter prima.
Maar elk OS en programma werkt lekkerder onder 2GB ipv 1GB. Dus als je het geld er voor over hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ck2000nl schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 10:42:
@davidgilmour: het is dus de zwakke grafische videochip van de mac mini die roet in het eten gooit? Gewone quikctime trailers in 1080 speelt ie wel keurig af?
Klopt. De Mac Mini speelt MPEG2 1080p gewoon af, zelfs met een bitrate van 50 Mbps! Maar een mkv filmpje van 1080p van 8-10 Mbps pakt ie niet, dat kost teveel power omdat te decoden.
Verschil is dat een filmpje van 2 uur 8GB is in 1080p .mkv .x264 en 40-50GB in MPEG2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik heb een Mac Mini core solo met 2GB en heb eergisteren Leopard geïnstalleerd. Iemand anders ook een dergelijke configuratie? Tot nu toe valt het namelijk een beetje tegen qua snelheid ten opzichte van Tiger. Dingen zoals Cover Flow, Exposé, de boot time en het openen van sommige programma's zijn een stuk trager/schokkeriger. Heb m'n Tiger geupdate. Misschien dat een erase and install een beter resultaat geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
Bashrat schreef op maandag 12 november 2007 @ 01:18:
Waar kun je tegenwoordig goedkoop Mac Mini's bemachtigen? Geen PowerPC's, eender welke Intel Mac Mini (Core Solo is ook goed). Ik ben niet van plan >600 euro uit te geven aan een servertje (ik ben het geklooi met XP en Ubuntu meer dan zat).
Bij achtr.nl kun je een core solo voor ongeveer 350 bestellen nieuw en ook de andere EOL modellen zijn daar redelijk geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
Donaldo, ik heb (op dit moment) ook een CoreSolo met Leopard en 2GB geheugen, maar ik merk niet dat Leopard langzamer is dan Tiger. Mij is in ieder geval geen verschil opgevallen: overigens heb ik ook een gewone update gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Goedenmiddag,

Ik heb juist een headset gekocht, maar er is nog al een groot probleem.
Ik kan namelijk geen geluid opnemen :?

Niet onder Leopard en niet onder Vista.
Iemand een idee ?

Edit; het gaat over de laatst mac mini en het is een niet-usb-headset

[ Voor 15% gewijzigd door filenox op 17-11-2007 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
De audio ingang op je Mac Mini is een line-in en geen microfoon ingang. Je hebt of een voorversterker nodig, of een USB headset.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno

ferno

vraag,

Iemand ervaring met het mixen van geheugen merken?
Wel dezelfde snelheid etc. maar vesrchillende merken.

Ik heb een 1Gb dimm van TAKEMS van een maat gekregen en wil daar nu een DIMM bij kopen.
Ik heb een bestelling nue bij Salland lopen maar daar hebben ze de SODIMMS alleen van DANEELEC of KIngston.
Ik zat zelf aan de kingston te denken, of kan ik het beter laten en ergens anders een 2de Take MS erbij bestellen?

Hoe zit het eigenlijk als ik een van de 512 laat zitten en de 1 GB erbij prik, zal dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Dat lijkt me typisch een vraag voor Mem-ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee ik ben er klaar voor om een mini te gaan bestellen als mediacenter.
Ik wilde hier alleen nog even vragen wat jullie aan raden qua specs. Ik wil hem dus vooral gaan gebruiken om xvid en 720p mkv bestanden af te spelen in front row (op leopard). De mini moet ook dienst gaan doen als download pc dus ik wilde zowiezo voor de grootste HD gaan. Ik zit alleen nog even met de processor en het geheugen. Dit scheelt aardig wat geld dus alle adviezen zijn welkom :)

Wat ik me verder nog afvroeg is of er een verschil zit tussen de superdrive en combodrive als het gaat om het afspelen van dvd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09 06:26

nnk

Spreek uit: en en kaa

Ik heb sinds donderdag ook een MacMini en het bevalt me zeer goed, ik begin al aan OS X te wennen.

Wel heb ik 1 probleem: de website die ik voor mijn werk gebruik, is alleen goed te bekijken onder Internet Explorer. Ik heb het geprobeerd met Firefox, Safari en Opera, maar dat helpt niet. Ik las wel over IE voor Mac, maar volgens wikipedia schiet IE5 ook op een hoop fronten te kort. Iemand een idee voor een browser die heel erg op IE lijkt qua engine? Of een plek waar ik IE5 kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 23:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09 06:26

nnk

Spreek uit: en en kaa

Ah, bedankt! Helaas werkt hij in IE5 ook niet :(

Misschien is moet ik er toch maar een Windows PC gebruiken (Of natuurlijk een Virtual Machine of bootcamp gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
nnk schreef op maandag 19 november 2007 @ 17:04:
Ah, bedankt! Helaas werkt hij in IE5 ook niet :(
Het kan goed dat IE een ander resultaat geeft op de Mac dan in Windows, die browsers zijn bepaald niet identiek. Voor webdesigners is het dus wel fijn dat IE5 voor Mac niet meer bestaat: dat scheelt in het oplossen van problemen. Helaas zitten de meeste quirks in IE voor Windows. Ik raad je aan een VM te installeren, mij bevalt dat prima.

[ Voor 19% gewijzigd door torp op 20-11-2007 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje over de interne optische drive (CD/DVD drive)
Ik lees dat de standaard geleverde (super)drive nogal kieskeurig kan zijn met diverse media. Heeft iemand daar ervaringen mee? Ik dacht eraan om zelf een combo drive mac mini te gaan kopen en dan zelf een superdrive er in te zetten. Ik heb al een superdrive gevonden op internet (de Pioneer DVR-K06L Slim) voor weinig geld (ong 70,-) die in de mini zou passen. Is dit aan te raden?

Scheelt in totaal ruim 100 euro (779 - 599 - 70) en het verschil 1,83 vs 2,0 is mijns inziens toch te klein en het verschil in harde schijf grootte vind ik ook niet noemenswaardig....

Externe dvd branders schijnen alleen te werken onder OSX met extra software, dus dat vind ik (naast het feit dat je toch weer een extra apparaat hebt staan) nadelig...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2007 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 14:04:
Ik heb al een superdrive gevonden op internet (de Pioneer DVR-K06L Slim) voor weinig geld (ong 70,-) die in de mini zou passen. Is dit aan te raden?

Scheelt in totaal toch 100 euro (780 - 599 + 70) en het verschil 1,83 vs 2,0 is mijns inziens toch te klein en het verschil in harde schijf grootte vind ik ook niet noemenswaardig....

Externe dvd branders schijnen alleen te werken onder OSX met extra software, dus dat vind ik (naast het feit dat je toch weer een extra apparaat hebt staan) nadelig...
Ik heb een tijdje geleden mijn mini CoreSolo geupgrade met een DVR-K05, die werkt prima en het was niet nodig om extra software te gebruiken. Ik neem aan dat dat met de K06 hetzelfde is.

Mijn superdrive kwam trouwens van nowthatsit.nl. Daar hebben ze die nog steeds en ook matshita drives die compatible zouden moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door donaldo op 21-11-2007 14:34 ]

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Ik heb vanavond even nou ja, het waren toch 30 minuten het geheugen in mijn MacMini geupgrade. Alleen ben ik benieuwd hoe ik dit nou nog even voor de zekerheid kan testen? Bestaat er zeg maar een soort van memtest86 voor OSX? In About This Mac en systeemprofiel wordt het goed weergegeven, maar toch even voor de zekerheid.

Verwijderd

@donaldo: bedankt voor je tip!
Zijn er nog meer mensen met een superdrive replacement? En met welk type je het vervangen hebt?

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

• Kapitein Prozac

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Red schreef op donderdag 22 november 2007 @ 20:37:
Ik heb vanavond even nou ja, het waren toch 30 minuten het geheugen in mijn MacMini geupgrade. Alleen ben ik benieuwd hoe ik dit nou nog even voor de zekerheid kan testen? Bestaat er zeg maar een soort van memtest86 voor OSX? In About This Mac en systeemprofiel wordt het goed weergegeven, maar toch even voor de zekerheid.
Naast memtest heb je ook de volgende mogelijkheid:
-Start op met Appletje+S ingedrukt
- typ: sysctl hw
- Kijk of er bij memory size de juiste waarde staat (is een bijzonder lange waarde als: 21437....... voor bijv. 2 gb)
- typ: halt

Dan weet je zeker dat je geheugen hardware-matig goed zit. Voor het fysieke testen kun je idd iets als memtest gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 22:23
Hai, ik heb even een vraag.

Ik heb mijn zojuist geimporteerde Macmini uit de States aangesloten en alles werkt eigenlijk wel, maar hij wil niet op mijn WLAN connecten.

Tijdens de eerste setup zei hij steeds dat er een fout was opgetreden, en nu gewoon via de airport utility blijft hij zeggen dat mijn WEP-sleutel niet goed is.

Ik heb ook even mijn profiel op mijn Macbook weggegooid en een nieuwe verbinding gemaakt en dat werkt vlekkeloos.

Moet ik nog iets veranderen aan locatie of aan kanalen waar dat hij op wil gaan connecten of wat. Hij ziet overigens wel gewoon het netwerk. Bedraad werkt het ook.

Iemand een ideetje?

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
SpoekGTi schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 19:57:
Hai, ik heb even een vraag.

Ik heb mijn zojuist geimporteerde Macmini uit de States aangesloten en alles werkt eigenlijk wel, maar hij wil niet op mijn WLAN connecten.

Tijdens de eerste setup zei hij steeds dat er een fout was opgetreden, en nu gewoon via de airport utility blijft hij zeggen dat mijn WEP-sleutel niet goed is.

Ik heb ook even mijn profiel op mijn Macbook weggegooid en een nieuwe verbinding gemaakt en dat werkt vlekkeloos.

Moet ik nog iets veranderen aan locatie of aan kanalen waar dat hij op wil gaan connecten of wat. Hij ziet overigens wel gewoon het netwerk. Bedraad werkt het ook.

Iemand een ideetje?
Ik zou dan even de WEP-beveiliging van je router afhalen en kijken of het dan wel lukt of ook niet. Dan weet je in ieder geval beter waar het probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
donaldo schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 21:18:
[...]

Ik zou dan even de WEP-beveiliging van je router afhalen en kijken of het dan wel lukt of ook niet. Dan weet je in ieder geval beter waar het probleem zit.
Check, dat hebben we net gedaan en dan werkt het wel.....ben nu aan het updaten waar ook een airport update bij zat ik hoop dat dat het verhelpt. Meer info morgen.

Update:

Moest kiezen voor WEP 40/128 HEX ipv het standaard wep-wachtwoord ...... wel wazig want op mijn macbook pakt hij altijd het wep-wachtwoord.

[ Voor 14% gewijzigd door SpoekGTi op 24-11-2007 23:02 ]

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Lol hehe weet je wat ik zo cool vind:

http://www.apple.com/nl/getamac/whichmac.html

Bij dat plaatje onder de Mac Mini staat: 'ZZVEBTEM'. Dat hebben ze leuk verzonnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpoekGTi schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 22:09:
[...]
...
Moest kiezen voor WEP 40/128 HEX ipv het standaard wep-wachtwoord ...... wel wazig want op mijn macbook pakt hij altijd het wep-wachtwoord.
Misschien pakt hij standaard het ASCII formaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FerdiV schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 22:15:
Lol hehe weet je wat ik zo cool vind:

http://www.apple.com/nl/getamac/whichmac.html

Bij dat plaatje onder de Mac Mini staat: 'ZZVEBTEM'. Dat hebben ze leuk verzonnen :P
'T is eigenlijk BYODKM, de vertaling slaat echt op niks... Zou hetzelfde zijn wanneer men 't over WJZIWJK zou hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Hoezo slaat het nergens op? Het is dezelfde boodschap in een acceptabele nederlandse zin. Een letterlijke vertaling als "Breng je eigen keyboard mee [...]" slaat pas nergens op want zo zeggen we dat hier niet.

[ Voor 3% gewijzigd door torp op 25-11-2007 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Hmmz, das ook leuk, heb ik een Mac Mini uit de States, zit er zo'n rare plug aan, nu heb ik dat tijdelijk even opgelost door er een andere stekker aan de zetten.

Bel ik Apple of dat ze zo'n losse kabel hebben, hebben ze die niet, moet ik een nieuwe voeding shoppen twv 55 euri.

Dan ga ik vanavond maar een beetje doe-het-zelven :) Ik heb overigens het excuus gebruikt dat het konijn van mijn lieftallige vriendin de power cord had door geknabbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ook hier is een Mac Mini onderweg. Ik heb voor het instapmodel gekozen, en ik ga het geheugen opwaarderen naar 2GB (eens zien hoe het met mijn plamuurmes skills gesteld is :+ ). Vervolgens wordt hij ingezet als datadoos, mediabakje (aan de tv), backupshare en resourcepool voor test-VM's.

Het wachten is begonnen :P

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red

Red

Blue

Daar zal je zeker geen spijt van hebben. En als je een plamuurmes koopt, kijk naar de dikte van het blad..... (heb er vorige week 2 gekocht, waarvan 1 waaaay to dik was....) en 1 gewoon precies in de mac mini paste (met behulp van een creditcard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
SpoekGTi schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:24:
Hmmz, das ook leuk, heb ik een Mac Mini uit de States, zit er zo'n rare plug aan, nu heb ik dat tijdelijk even opgelost door er een andere stekker aan de zetten.

Bel ik Apple of dat ze zo'n losse kabel hebben, hebben ze die niet, moet ik een nieuwe voeding shoppen twv 55 euri.

Dan ga ik vanavond maar een beetje doe-het-zelven :) Ik heb overigens het excuus gebruikt dat het konijn van mijn lieftallige vriendin de power cord had door geknabbeld.
Men gaat met die kabel die in de adapter gaat naar een onderdelenwinkel / handyman, en koopt voor ongeveer 6 Euro een nieuwe passende kabel in het zwart O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
SpoekGTi schreef op maandag 26 november 2007 @ 11:24:

De betere resellers verkopen de stekkers gewoon los (vragen om een Nederlandse duckhead). Zijn echter niet goedkoop. Geloof dat het tussen de 15 en 21 euro zit. Dus nog even beter zoeken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ze idd los kopen bij wat Apple winkels. A-Mac in Utrecht heeft ze iig liggen. Ze zitten ook bij een iPod usb oplader trouwens.

Of je koopt een el cheapo kabel bij de handyman idd, dat kan natuurlijk ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Voor de tweakers die problemen hebben met hun AZERTY-toetsenbord (speciale tekens)
Kunnen hier de goede layout downloaden/instellen :)

Nu kan ik eindelijk normaal het @ teken tijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Ik weet dat het niet helemaal het juiste forum is maar heb toch een vraag. Heb nu een mac mini en een macbook.

Ik wil de Mini remote gaan benaderen gezien deze op de TV staat aangesloten. Nu hebben we daar ARD voor maar om daar meteen flink voor in de buidel te tasten is ook zo wat. Is er niet een 3rd party gratis tool om dat te doen.

Dus van Mac naar Mac. Ik heb hier gezocht en gegoogled, maar ik kom steeds uit op van Mac naar Windows of juist andersom.

Wie weet er iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red

Red

Blue

Chicken Of The VNC, werkt over het zelfde protocol als ARD.....

Wel even onder 'Delen' of Sharing Extern Beheer inschakelen en Schermdeling....

Oh wacht, kan je niet gewoon via Schermdeling je Mac benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Thnx dit ga ik eens proberen en ook eens naar dat schermdeling dingetje neuzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Red schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:37:
Chicken Of The VNC, werkt over het zelfde protocol als ARD.....

Wel even onder 'Delen' of Sharing Extern Beheer inschakelen en Schermdeling....

Oh wacht, kan je niet gewoon via Schermdeling je Mac benaderen?
Eh nee, je kan bij Extern Beheer VNC inschakelen, dan kan je inderdaad COTV gebruiken of elk andere VNC client.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2007 @ 21:23:
@donaldo: bedankt voor je tip!
Zijn er nog meer mensen met een superdrive replacement? En met welk type je het vervangen hebt?
Ik heb mijn combodrive vervangen door een DVR-K06L, die je zelf dus ook op het oog hebt. Werkt goed, alleen ik heb een paar keer gehad dat hij het helemaal niet meer deed. Hij werd helemaal niet meer herkend door de mac (stond ook niet in de system profiler). Aan/uit zetten van de computer hielp ook niet. Ik kreeg hem alleen weer aan de praat door op te starten terwijl ik de 'eject' knop op het toetsenbord ingedrukt hield (toevallig gedaan omdat er nog een disc in zat). Daarna deed hij het gelukkig ook weer. Dat heb ik nu 2x gehad, nu ik weet hoe ik het op moet lossen is het geen probleem meer.

Ik heb geen idee of dat aan mij ligt of aan de combinatie, met inbouwen kan je eigenlijk weinig fout doen. Er zijn geen jumpers in te stellen ofzo.

Alles werkt verder wel prima, de volledige functionaliteit is gewoon te gebruiken. Hij denkt zelfs dat het een originele Apple drive is!

PIONEER DVD-RW  DVR-K06:

Firmware Revision:	1.01
  Interconnect:	ATAPI
  Burn Support:	Yes (Apple Shipping Drive)
  Cache:	2000 KB
  Reads DVD:	Yes
  CD-Write:	-R, -RW
  DVD-Write:	-R, -R DL, -RAM, -RW, +R, +R DL, +RW
  Write Strategies:	CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO
  Media:	Insert media and refresh to show available burn speeds

• torp
Op xlr8yourmac staan meer problemen met de DVR-K06.

Verwijderd

torp schreef op donderdag 29 november 2007 @ 10:31:
Op xlr8yourmac staan meer problemen met de DVR-K06.
Bwark wat een horror |:(
Je wilt zo'n mini toch zeker niet vaker open moeten maken dan nodig is...
Bedankt voor de tips. Misschien toch maar de originele MATSHITA DVD-R UJ-857 zien te vinden (straks vind iemand een forum met matshita horror :? )

• torp
Positieve ervaringen zijn nu eenmaal niet zo boeiend om te posten, he? Maar dit heeft mij ook van aanschaf weerhouden. Dit was trouwens een speciaal topic ivm. de klachten, maar je kunt bij xlr8yourmac ook in de database zoeken naar andere ervaringen met die drive.

Verwijderd

Die database had ik al gezien - bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

Ik heb net mijn OS X (op mijn ongeveer 1 jaar oude Mac Mini) geupgrade naar 10.4.11 (Apple Software Update vroeg erom). Het updaten ging prima, daarna wilde hij graag herstarten, dat ging ook goed. Ik kan echter niet meer inloggen.

Inloggen via SSH gaat prima, maar als ik op mijn user klik of als ik Other... klik en dan mijn username en wachtwoord invoer en op OK druk fade de achtergrond weg naar vaalblauw, dan duurt het een paar seconden, en daarna springt het ding weer terug naar de gebruikerskeuze.

Ik heb niet zo heel veel ervaring met OS X, dus ik heb geen idee wat ik nu moet. Suggesties zeer welkom.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Wil je deze vraag alsjeblieft in een ander topic posten, dit topic gaat namelijk over de Mac Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een manier om de systeemgeluiden van de mini via de interne speaker te laten verlopen, terwijl de audio (film, muziek) wel via de line-out gaat?
edit: ik dacht dat dit voldoende over de mini ging.... Het kon toch zo zijn dat de Powermac of de Imac dit wel kunnen :/

[ Voor 189% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2007 10:57 . Reden: verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Wil je deze vraag alsjeblieft in een ander topic posten, dit topic gaat namelijk over de Mac Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Willen jullie i.p.v. de moderator uit te hangen, een topic report aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Red schreef op maandag 26 november 2007 @ 20:26:
Daar zal je zeker geen spijt van hebben. En als je een plamuurmes koopt, kijk naar de dikte van het blad..... (heb er vorige week 2 gekocht, waarvan 1 waaaay to dik was....) en 1 gewoon precies in de mac mini paste (met behulp van een creditcard)
Ik heb bij een AASP gewerkt en zodoende al heel wat Mini's onder handen gehad en ook mijn PPC Mini heeft de plamuurmes behandeling gehad ;) Leveren van de MIni duurt alleen al dik een week :|

[ Voor 21% gewijzigd door Whieee op 02-12-2007 14:12 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 12:20:
Is er een manier om de systeemgeluiden van de mini via de interne speaker te laten verlopen, terwijl de audio (film, muziek) wel via de line-out gaat?
Nee. Niet op een mini, want er is maar 1 D/A, die ofwel aan de speaker hangt, ofwel aan de line-out. Als je een los USB of FireWire audio-ding koopt heb je een tweede D/A en kun je wel kiezen waar systeemgeluiden naar toegaan. Als je 'm nog kunt vinden: de ZM-RSSC audiodongle van Zalman is de goedkoopste waarvan ik weet dat 'ie met Macmini's werkt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Daedalus schreef op zondag 02 december 2007 @ 12:57:
Willen jullie i.p.v. de moderator uit te hangen, een topic report aanmaken?
Ach ja, maar het was zo verleidelijk om even aan die onbereikbare status te mogen ruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@burne: bedankt voor de tip die Zalman ga ik zeker proberen...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat "modelaanduiding" inhoud in het syteemprofiel (hardware overzicht)
Bij mij staat er 2,1. Zijn er ook 1,1 versies? Of 1,2? Wat houd dat in eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:45:
Weet iemand wat "modelaanduiding" inhoud in het syteemprofiel (hardware overzicht)
Bij mij staat er 2,1. Zijn er ook 1,1 versies? Of 1,2? Wat houd dat in eigenlijk?
Ja, de 1,1 was de G4 PowerPC versie.. Volgens mij was er geen 1,2.

Edit: Hee, mijn intel mini is ook versie 1,1. Dan zal jij wel de Core 2 Duo hebben zeker? Ik heb de oude core duo. Toch kan ik me herinneren dat mijn G4 ook 'Macmini1,1' was. Misschien zijn ze opnieuw begonnen met tellen toen ze met Intel begonnen.

[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 04-12-2007 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
GekkePrutser schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 20:36:
[...]

Ja, de 1,1 was de G4 PowerPC versie.. Volgens mij was er geen 1,2.

Edit: Hee, mijn intel mini is ook versie 1,1. Dan zal jij wel de Core 2 Duo hebben zeker? Ik heb de oude core duo. Toch kan ik me herinneren dat mijn G4 ook 'Macmini1,1' was. Misschien zijn ze opnieuw begonnen met tellen toen ze met Intel begonnen.
Mactracker vertelt mij het volgende:
- De eerste generatie Mac mini (1.25 of 1.42Ghz G4) was de PowerMac 10,1
- De tweede generatie Mac mini (1,33 of 1.5 G4, deze is vrij zeldzaam geloof ik) werd de PowerMac 10,2 genoemd
- De eerste Intel Mac mini (1.5 of 1.66) is de Macmini 1,1
- Etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red

Red

Blue

Mijn recente MacMini Core2Duo heeft 2,1....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Ik ben ook van plan om een Mini te kopen; mijn eerste Mac :). Heb lang zitten twijfelen tussen de MacBook, de iMac 20" en de Mac Mini 2GHz. Vanwege de enorm slechte reputatie van Apple-schermen wil ik een Mini gaan kopen. Bovendien hebben we op de universiteit erg mooie notebook werkplekken, waar stroom, een groot TFT-scherm, 100mbit internet en een toetsenbord en muis aanwezig zijn.

Het enige wat me nog dwars zit is dat hij nog geen Santa Rosa heeft. Een T7200 is ook niet alles en 802.11n-draft compatibility zou ook erg handig zijn. Heeft Santa Claus toevallig geen Santa Rosa in petto voor de Mini? Zo nee, merk je veel verschil tussen Santa Rosa en Napa? Preseert een MacBook 2GHz Sata Rosa bijvoorbeeld aanzienlijk beter dan de Mini?

[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 05-12-2007 17:05 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 20:36:
[...]
.... Dan zal jij wel de Core 2 Duo hebben zeker? Ik heb de oude core duo. Toch kan ik me herinneren dat mijn G4 ook 'Macmini1,1' was. Misschien zijn ze opnieuw begonnen met tellen toen ze met Intel begonnen.
Jep. De 1,83C2D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LB06 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:50:
Ik ben ook van plan om een Mini te kopen; mijn eerste Mac :)....Het enige wat me nog dwars zit is dat hij nog geen Santa Rosa heeft. Een T7200 is ook niet alles en 802.11n-draft compatibility zou ook erg handig zijn. Heeft Santa Claus toevallig geen Santa Rosa in petto voor de Mini? Zo nee, merk je veel verschil tussen Santa Rosa en Napa? Preseert een MacBook 2GHz Sata Rosa bijvoorbeeld aanzienlijk beter dan de Mini?
Hm je mag wel oppassen dat Santa Claus na 15 januari niet alle mac mini's in een grote zak heeft gestopt, als Apple ze misschien uit de productie heeft gehaald, en ze niet nieuw (dus nauwelijks) meer te krijgen zijn.... Het zijn maar 'rumors' maar toch :X ... ik heb in ieder geval eieren mac mini voor mijn geld gekozen, ik heb na januari liever een (danwel verouderde) mini in de hand, met het risico dat ze dan ge-update zijn, dan tien in de lucht, dus geen omdat ze er mogelijk uit zijn gegaan.
En dan vraag ik me af of en wat er in de low-end selectie blijft of terugkomt... Dan is misschien de imac de 'goedkoopste' en sta je mooi te kijken als je voor 600 of minder een apple wilde :|
Of ik sta dan mooi te kijken |:( als er wel een prachtige update is gekomen of een nog kleinere, snellere, en mooier vervanging van de mac mini. (o ja en liefst ook goedkoper, natuurlijk) - een typische apple frustratie. ;)

Maar dit is en blijft een eeuwige discussie omdat Apple niks loslaat over zijn haar plannen van morgen of volgend jaar.

De huidige C2D mac mini's zijn echt fantastisch hoor - zeeer stil (ook als ik de CPU flink belast, hoor ik de fan nauwelijks) en die videokaart valt ook wel mee. In windows lijkt het erop dat je (als je gamed) wel 255MB video geheugen tot je beschikking hebt (is ook al een hoop over geschreven in dit topic en deel1) En dan die 802.11n - misschien handig als je EN nog slecht bereik hebt thuis EN een 802.11n router hebt EN glasvezel... :?
Er zijn wel tests te vinden tussen de nieuwe santa rosa macbook en de de oude macbook en de huidige mac mini, het verschil lijkt mooi, maar is i.m.o. marginaal (moederbord van 667mhz naar 800mhz, van 64mb naar 256mb grafische kaart, 4GB geheugen ipv 2GB 3,3GB)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 11:16 . Reden: wel van 2 kanten bekijken, he ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
LB06 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:50:
de enorm slechte reputatie van Apple-schermen
Is dat zo? Wist ik niet. Kun je daar wellicht wat over melden? (maar kort, want het is nogal OT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Dat heeft iemand in dit topic al eens gevraagd... Verwijderd in "[Mac mini Intel] Discussies en ervaringe..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
De geruchten dat de Mini gaat stoppen zwerven al heel lang rond op internet volgens mij. En toch kwam er in augustus een upgrade uit van de Mini. Ik hecht daar dus weinig waarde aan. En mocht het zo zijn dat ze er inderdaad uitgaan dan verzin ik wel iets anders. Ik vind het jammer om met een oudere technologie te zitten, terwijl de nieuwe al ruimschoots voorhanden is.

P.S. Hoe komt iedereen aan die datum van 15 januari?

offtopic:
nieuws: 'Nieuwe iMacs hebben gebrekkig beeldscherm'. Ook in het MacBook topic zijn er meer slechte verhalen over de schermen dan dat ik zou wensen.

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 06-12-2007 13:52 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
LB06 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:08:
De geruchten dat de Mini gaat stoppen zwerven al heel lang rond op internet volgens mij. En toch kwam er in augustus een upgrade uit van de Mini. Ik hecht daar dus weinig waarde aan.
De huidige Mini is weliswaar geen groot verkoopsucces, maar hij kost Apple ook bijna niks meer aan ontwikkelingskosten. Zolang ze de hardware (mobo/cpu/mem/HD) gelijk houden aan de MacBook kunnen ze er gewoon met kleine aantallen verder mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 22:44
Ik zoek een vervanger voor mij laptop (http://tweakers.net/gallery/sys/11723), daarom twijfel ik al een tijdje om voor een mac te gaan sparen. Mijn keuze is eigenlijk gevallen op een iMac maar die kan ik nu nog niet betalen. Nu is het eigenlijk ook niet de bedoeling om er nu al een te kopen, maar ik heb eigenlijk geen keuze omdat mijn laptop kuren begint te vertonen.

De bedoeling is om ermee te gaan internetten/chatten en het adobe pakket (flash/photoshop/illustrator/dreamweaver enz...) te gebruiken. Daarnaast ook wat spellen, maar dit hoeven geen zware spellen te zijn aangezien ik voor het serieuze gamen een WII heb staan. Het spelen is daarom ook niet echt een vereiste.

Voldoet een mac mini voor deze doeleinden of gaat dit niet fatsoenlijk werken? En voldoet een 1,83ghz dan al of moet ik toch voor de 2ghz gaan (ik weet ook niet of er veel verschil zit tussen de cpu in de mac en die van mijn laptop :? )? Uiteraard neem ik wel minimaal 2gb werkgeheugen.

Overigens vraag ik mij ook af of ik mijn huidige draadloze toetsenbord en muis van logitech nog kan gaan gebruiken met een mac. Of moet je hier een speciale mac versie voor hebben (afgezien van dat er windows toetsen op staan ipv een appel).

Iemand toevallig gebruik gemaakt van de kerstactie die ze nu hebben? http://store.apple.com/Ap...mpaigns/afs_holiday_promo

Er staat dat je de eerste 10 maanden niet hoeft te betalen en dat de rente die je moet betalen heel laag is. Maar in de voorwaarden zie ik niks terug over de eerste 10 maanden niet betalen: http://a248.e.akamai.net/...Images/afs_xmas_promo.pdf
Voor mij maakt het niet veel uit aangezien ik nu al per maand zou kunnen betalen, maar het staat een beetje onduidelijk toegelicht..

[ Voor 24% gewijzigd door ronaldlokers op 06-12-2007 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
P.S. Hoe komt iedereen aan die datum van 15 januari?
Dan is de keynote van Steve Jobs tijdens de MacWorld beurs. Algemene verwachting is dat er nieuwe hardware gepresenteerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het jammer om met een oudere technologie te zitten, terwijl de nieuwe al ruimschoots voorhanden is.
Dat zal bij Apple poducten zoals de mac mini altijd zo blijven is mijn mening, de nieuwe technologie is al dan niet ruimschoots voorhanden en beschikbaar (in de PC wereld, of bij apple op de plank in nieuwe plannen voor hardware) Of je nou nu een mac mini koopt of over 3 maanden, na een halfjaar kun je zo weer een update verder zijn en na weer een halfjaar weer een grote of kleinere update.
Eigenaren van een G4 mac mini balen nu misschien van de intel mini, eigenaren van intel mini straks weer van quad-core snellere en nog kleinere mac mini of iets dergelijks.
In de PC wereld is dit ook wel zo, maar dalen de meer prijzen van jouw net gekochte cpu gelijdelijk (in de winkel en krantjes) In de Apple shop werkt dit dus anders. Ineens is het er. Weer sneller en beter voor nagenoeg dezelfde prijs... ;( en is je computer in een dag een grote stap in marktwaarde gedaald.
Je koopt een mac mini voor design, girlfriend-friendly/huiskamer vriendelijke en stille computer, OSX, etc en als je het niet erg vind veel geld om ietsje meer te betalen voor een butt-ugly lawaaierige PC met vergelijkbare configuratie. Niet om qua technologie het neusje van de zalm te hebben (dát geldt misschien weer net niet voor Mac Pro?)
einde preek

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2007 12:02 . Reden: wel over de mini blijven hebben ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldlokers
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-07 22:44
Wat is trouwens het beste; Bij een speciale mac winkel of via de site kopen?

Ik weet niet of er verschil in zit qua support enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
Maakt volgens mij niets uit afgezien van prijs, levertijd en dat je het product alvast kan zien/aanraken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Heb vandaag even met een medewerker van een Apple retail store gesproken; ik vroeg naar het Santa Rosa platform en hij verwachtte niet dat er een upgrade zou komen. Ik ben nu erg in de verleiding aan het komen om dan toch maar de iMac te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
ronaldlokers schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:51:

Ik zou als consument altijd bij de Apple store zelf kopen in verband met hun uitleg van het retourrecht (ik meen bij Apple gedurende 10 dagen vanaf aflevering). 1 Telefoontje is dan genoeg om de spullen weer op te laten halen en je geld retour te krijgen, zonder gezeur of zelfs maar een reden te hoeven opgeven en ongeacht of je de spullen hebt uitgepakt en een aantal dagen hebt geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
ronaldlokers schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 09:51:

Ik koop eigenlijk alles online bij de Apple Store ivm met studentenkorting (Surfspot). Daarnaast is de omruilgarantie handig en koop je rechtstreeks bij de producent. Door dat laatste ben je niet gebonden aan een bepaald servicepunt wat betreft garantieafwikkeling. Ook als je echt problemen krijgt vind ik het prettiger om direct met Apple te communiceren dan om in een winkel in discussie te gaan die dan bijvoorbeeld eerst toestemming gaan vragen om iets te repareren binnen de garantie bij Apple zelf. Heb een behoorlijk aantal defecten aan mijn 1e generatie MacBook gehad. Bij Apple zelf altijd netjes te woord gestaan, bij de service-providers (die de reparatie dan uitvoeren) stuk slechtere ervaringen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

Ik heb een core solo 1,5 Ghz mac mini als media center.

Als ik een .mkv 720 bestand wil afspelen met vlc gaat het niet zoals ik gehoopt had. Het tikt en loopt niet soepel. Ook het DTS geluid over de spdiff naar mijn versterker hikt. VLC draait ook maar 80 % cpu verbruik. Ik heb zeker nog 15 % over.

Is de mac mini nu niet krachtig genoeg. En hoe kan ik vlc die laatste paar procenten laten gebruiken zodat de film dan waarschijnlijk wel vloeiend draait?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4POX schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 17:59:
Ik heb een core solo 1,5 Ghz mac mini als media center.

Als ik een .mkv 720 bestand wil afspelen met vlc gaat het niet zoals ik gehoopt had. Het tikt en loopt niet soepel. Ook het DTS geluid over de spdiff naar mijn versterker hikt. VLC draait ook maar 80 % cpu verbruik. Ik heb zeker nog 15 % over.

Is de mac mini nu niet krachtig genoeg. En hoe kan ik vlc die laatste paar procenten laten gebruiken zodat de film dan waarschijnlijk wel vloeiend draait?
Je bent aan het goede adres: Ik ben de expert op het gebied van Mac Mini en .mkv's. Ik heb een 1.5 Core Solo gehad, een 1.66 core Duo gehad en nu in het bezit van een 1.83 Core Duo.

De Mac Mini 1.5 is niet krachtig genoeg voor 720 .mkv .x264 te draaien in VLC. Sommige doen het wel met Perian en Quicktime maar dat ondersteunt geen DTS (anno 2008, Steve Jobs, are you reading this?!?!?!?!??!).
De Core Duo 1.66 en 1.83 CD pakken wel alles in VLC en zelfs diverse 1080p movies zolang de bitrate maar onder de 9Mbps blijft.

Maar op de CES 2008 (7 januari) gaat CoreAVC voor Apple worden aangekondigd en dat kan je redding zijn. Keep your fingers crossed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangnl
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 12:23
Ik heb gisteren mijn solo 1,5 ghz geupgrade naar 1,66 Core 2 Duo (T5500)
Gelijk de 60gb vervangen voor 160gb 7200rpm, combodrive door de Nec/Optiarc AD-7630A en 2gb geinstalleerd ipv 512mb.
En hij draait heerlijk wat een verschil zeg 8) en nog makkelijk gedaan ook via een tutorial via youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bangnl schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 18:09:
Ik heb gisteren mijn solo 1,5 ghz geupgrade naar 1,66 Core 2 Duo (T5500)
Gelijk de 60gb vervangen voor 160gb 7200rpm, combodrive door de Nec/Optiarc AD-7630A en 2gb geinstalleerd ipv 512mb.
En hij draait heerlijk wat een verschil zeg 8) en nog makkelijk gedaan ook via een tutorial via youtube.
Netjes. Hoeveel euri en tijd was je kwijt? Ik heb zelf 1GB in mijn Mac Mini 1.83 gedaan en ga vanavond de 80GB omwisselen voor een 160GB HD. Vraagje: kan ik die schijven gewoon wisselen en daarna via de USS opstarten via de externe 80GB (original HD met Leopard) of moet ik eerst alles via CCC omzetten. Of kan dat dus daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangnl
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-09 12:23
Ik was ongeveer een uurtje kwijt en de kosten waren +/- 350 euro.
Ik heb verder een schone installatie naderhand uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bangnl schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 18:15:
Ik was ongeveer een uurtje kwijt en de kosten waren +/- 350 euro.
Ik heb verder een schone installatie naderhand uitgevoerd.
Ok, ik heb net mijn 80 GB vervangen door de 160 GB, kwartiertje werk. Het copieren via CCC kostte 1,5 uur (60 GB). Alles draait prima nu. Een Mac Mini openen voor RAM/HD is echt te doen, ook voor mensen met twee linkerhanden. Alleen het wisselen van een processer is wel lastig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 19:18

we_are_borg

You will Comply

Ik heb een maand geleden de knop doorgehakt en een mac mini gekocht nu heb ik deze bij Apple zelf gekocht en heeft de volgende specs 1,83-GHz Intel Core 2 Duo, 1 GB geheugen en 80-GB harde schijf. In eerste instantie dacht ik genoeg te hebben aan een 80GB harde schijf alleen nu ik de smaak te pakken krijg is het toch niet genoeg. Is het mogelijk om een harde schijf bij te plaatsen. Als dit gaat moet ik dan nog ergens rekening mee houden.

[ Voor 6% gewijzigd door we_are_borg op 08-12-2007 13:42 ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 18:27
Heeft iemand al eens gepoogd de mini z'n DVD superdrive te vervangen door een blueray of een hddvd drive ?

Ik zat zo even te googelen en kon er nog geen info over vinden.., lijkt mij eigenlijk wel een ideale upgrade als je 'em als mediacentertje gebruikt zoals ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij plaatsen zal helaas niet gaan, je zult de bestaande 80GB schijf moeten vervangen, wat je wel kan doen is een externe schijf aansluiten op de mini via USB ,Firewire of ethernet (nas)
Pagina: 1 ... 3 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.