[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 15 Laatste
Acties:
  • 107.205 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-08 19:18

we_are_borg

You will Comply

Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 14:15:
Bij plaatsen zal helaas niet gaan, je zult de bestaande 80GB schijf moeten vervangen, wat je wel kan doen is een externe schijf aansluiten op de mini via USB ,Firewire of ethernet (nas)
Jammer dat je er niets bij kan plaatsen ik at te denken nu momenteel aangezien je volgens mij notebook HD moet hebben aan een Western Digital Scorpio 250GB,5400rpm,2.5'',8M,SATA te denken deze zijn rond de 125 euro te verkrijgen momenteel en ik kan er genoeg op kwijt ik ga mijn bestanden (foto's en video} toch extern bewaren op een nas server.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wunk schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 14:12:
Heeft iemand al eens gepoogd de mini z'n DVD superdrive te vervangen door een blueray of een hddvd drive ?

Ik zat zo even te googelen en kon er nog geen info over vinden.., lijkt mij eigenlijk wel een ideale upgrade als je 'em als mediacentertje gebruikt zoals ik..
Een slimline BluRay speler kost $999 ! Jammer dus. En sowieso is er geen software om dit te ondersteunen want Apple is niet van de HD. Nee, die 720p 3Mbps MP4'tjes, dat is HD voor Apple.
Voor 80 euro heb je wel een HD DVD speler (intern 3,5 inch) die je extern kan aansluiten via een SATA kabeltje of als je er een kastje om heen doet. Maar ook hier kun je niks mee, geen software :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 18:27
Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 14:39:
[...]
Maar ook hier kun je niks mee, geen software :)
Hm, scherp opgemerkt, daar had ik nog geeneens aan gedacht ;-)
Aangezien VLC nu 't gros afspeelt was ik er vanuit gegaan dat blueray out of the box ook wel werkte, maar da's natuurlijk een totaal andere encryptie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bangnl schreef op vrijdag 07 december 2007 @ 18:09:
Ik heb gisteren mijn solo 1,5 ghz geupgrade naar 1,66 Core 2 Duo (T5500)
Gelijk de 60gb vervangen voor 160gb 7200rpm, combodrive door de Nec/Optiarc AD-7630A en 2gb geinstalleerd ipv 512mb.
En hij draait heerlijk wat een verschil zeg 8) en nog makkelijk gedaan ook via een tutorial via youtube.
En hoe is het met de warmte in je mini met de nieuwe cpu en die 7200rpm schijf? Vind je het geluidsverschil merkbaar tussen een 5400 en 7200?
Enne.. kan ik vragen waar je die Nec/Optiarc vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wunk schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 14:58:
Hm, scherp opgemerkt, daar had ik nog geeneens aan gedacht ;-)
Software of niet, denk je dat een macmini in staat is HD-DVD of BlueRay te decoderen? Je zult minimaal serieuze ondersteuning nodig hebben van een GPU die iets doet met het decoderen van VC-1, AVC en high-bitrates MPEG2.

Ik moest denken aan mijn buurman die liep te klagen dat voor zijn Suzuki Alto 0.8 GLX geen trekhaak te leveren was, althans: niet bij het bestellen van een nieuwe. De fabriek stond het niet toe. Als je er een wilde moest je die later door de plaatselijke Beun de Haas AutoSjop op laten schroeven. Het is 'm gelukt en hij is een keer op vakantie geweest met de caravan. Nog voor de Duitse grens heeft 'ie z'n motor in de soep gereden. Blokje oververhit, kop kromgetrokken en dus een paar duizend euro schade.

CPU's trekken niet krom als je ze overbelast, dat dan weer wel.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 17:21:
[...]

Software of niet, denk je dat een macmini in staat is HD-DVD of BlueRay te decoderen? Je zult minimaal serieuze ondersteuning nodig hebben van een GPU die iets doet met het decoderen van VC-1, AVC en high-bitrates MPEG2.

Ik moest denken aan mijn buurman die liep te klagen dat voor zijn Suzuki Alto 0.8 GLX geen trekhaak te leveren was, althans: niet bij het bestellen van een nieuwe. De fabriek stond het niet toe. Als je er een wilde moest je die later door de plaatselijke Beun de Haas AutoSjop op laten schroeven. Het is 'm gelukt en hij is een keer op vakantie geweest met de caravan. Nog voor de Duitse grens heeft 'ie z'n motor in de soep gereden. Blokje oververhit, kop kromgetrokken en dus een paar duizend euro schade.

CPU's trekken niet krom als je ze overbelast, dat dan weer wel.
Ach, als het ze lukt op relatief eenvoudige XP systemen dan gaat dat wel lukken met een Core 2 Duo 2.66 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangnl
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:40
Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 15:01:
[...]

En hoe is het met de warmte in je mini met de nieuwe cpu en die 7200rpm schijf? Vind je het geluidsverschil merkbaar tussen een 5400 en 7200?
Enne.. kan ik vragen waar je die Nec/Optiarc vandaan hebt?
Hij is ietsje warmer maar geen extra geluid van de ventilator. De 500gb Lacie Mini drive die word aardig warm die eronder staat.
Maar ik had de Nec besteld via mijn werk maar je kan ze wel gewoon krijgen bij Alternate geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 21:25

8-Track

Ik heb mijn schijf ook vervangen met een 7200RPM 120GB Hitachi Travelstar. Het gezoem is is _iets_ luider, maar de seek geluiden zijn meer gedempt i.v.m de standaard schijf. Al met al is het extreem stil voor een machine waar ik een halve meter vanaf zit. Qua temperatuur maakt het niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 18:36:
Ach, als het ze lukt op relatief eenvoudige XP systemen dan gaat dat wel lukken met een Core 2 Duo 2.66 :)
Je mist het punt volkomen. Jij gaat niet naar een 20 of 45Mbit/s AVC van een blueray-disk zitten kijken op je macmini. Dat gaat gewoon niet gebeuren. Een recente macbook zou het kunnen, met z'n GMA X3100, maar een GMA-950 heeft er de hardware niet voor en even een Nvidia of ATI-kaartje in een PCI-X-slot steken is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 20:44:
[...]

Je mist het punt volkomen. Jij gaat niet naar een 20 of 45Mbit/s AVC van een blueray-disk zitten kijken op je macmini. Dat gaat gewoon niet gebeuren. Een recente macbook zou het kunnen, met z'n GMA X3100, maar een GMA-950 heeft er de hardware niet voor en even een Nvidia of ATI-kaartje in een PCI-X-slot steken is geen optie.
Met hele goede software kom je een heel eind. Een Mac Mini Core Duo kan met slechte software als VLC net wat 720p 9Mbps bestanden draaien terwijl een Mac Mini Core Solo(!) dit ook al kan met goede XP software zoals CoreAVC.

Op dit forum is het mensen al gelukt om .evo bestanden (van HD-DVD's) af te spelen op hun Mac.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=882949

Ik heb zelf een 1 op 1 copie van de originele BluRay van Kung Fu Hustle in een mkv container en met die slechte software (VLC) pakt ie dat bijna. Hij hapert maar ik denk dat ie zo'n 80% pakt. Met goede software zul je dus echt een heel eind komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 15:04
Hallo,

Ik ben een trots bezitter van een nieuwste generatie mac mini, maar heb er een probleempje mee. Het komt regelmatig voor dat het apparaat zichzelf spontaan weer aanzet nadat hij een tijdje op standby heeft gestaan.

Ik gebruik een apple bluetooth keyboard waar ik al heb aangegeven dat bluetooth apparaten de mac niet uit standby mogen halen, mijn andere (gewone externe) muis zet ik altijd uit als ik er niet op werk dus dit is ook niet de oorzaak. Ik gebruik een gewone ethernet kabel dus het zou kunnen zijn dat het apparaat aan gaat via het netwerk ofzo maar kan niets vinden over wake-on-lan en hoe dit uit te zetten is. Even proberen gaat niet omdat het niet direct gebeurt, vaak (maar niet altijd) staat ie een hele nacht uit en als ik smiddags thuis kom staat ie ineens aan.

Heeft iemand hier misschien een idee waar dit aan kan liggen en hoe/of dit op te lossen is? Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
BlackMage schreef op maandag 10 december 2007 @ 15:43:Ik gebruik een apple bluetooth keyboard waar ik al heb aangegeven dat bluetooth apparaten de mac niet uit standby mogen halen, mijn andere (gewone externe) muis zet ik altijd uit als ik er niet op werk dus dit is ook niet de oorzaak. Ik gebruik een gewone ethernet kabel dus het zou kunnen zijn dat het apparaat aan gaat via het netwerk ofzo maar kan niets vinden over wake-on-lan en hoe dit uit te zetten is. Even proberen gaat niet omdat het niet direct gebeurt, vaak (maar niet altijd) staat ie een hele nacht uit en als ik smiddags thuis kom staat ie ineens aan.

Heeft iemand hier misschien een idee waar dit aan kan liggen en hoe/of dit op te lossen is? Bedankt :)
Wake-On-Lan zal het niet zijn, je moet dan een speciaal pakketje naar je Mac sturen, zo'n pakketje komt tijdens normaal gebruik niet voor.

Ik denk dat het aan een ander apparaat op je USB bus ligt, ik heb gemerkt dat mijn mini bij elke verandering op de USB bus onmiddellijk wakker wordt. Dus bijvoorbeeld het in standby vallen van een USB-HD of een printer ofzoiets.

Wake-On-Lan kan je trouwens uitzetten onder Energy Saver, onder het Opties tabblad ("Computer op afstand laten wekken" ofzo, ik heb mijn mac hier even niet bij de hand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 11:24

RD

focus

Iemand ervaringen met de mini en externe schijf op firewire en lightroom editten? Ik vraag me af of de snelheidswinst die in wil halen gehaald wordt? Ik heb nu een MBP met FW800 disk eraan, maar vind editten en browsen door bestanden erg traag.
Dan toch een 7200 diskje in de mini? of in de MBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 22:58:
[...]
Ik heb zelf een 1 op 1 copie van de originele BluRay van Kung Fu Hustle in een mkv container en met die slechte software (VLC) pakt ie dat bijna. Hij hapert maar ik denk dat ie zo'n 80% pakt. Met goede software zul je dus echt een heel eind komen.
Ja maar als je originele HD-DVD's en Blu-ray disks speelt, dan moet je ook nog een keer de encryptie afhandelen. De C'T had laatst een test gedaan door hetzelfde stuk af te spelen met en zonder encryptie, en het bleek dat het decrypten 3x zo veel CPU tijd kostte als het decoderen van het beeldmateriaal zelf 8)7.

Maar als een mac mini dus al met moeite en hele goede software een onge-encrypte video af kan spelen dan gaat eentje met encryptie (= bijna alle originele HD-DVD's en BR's) dus niet lukken. Zeker omdat het grafische werk inderdaad ook al niet door een videokaart overgenomen kan worden zoals net al gezegd werd. Stuur je dankbetuiging voor die zware encryptie maar naar Hollywood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op maandag 10 december 2007 @ 19:44:
[...]

Ja maar als je originele HD-DVD's en Blu-ray disks speelt, dan moet je ook nog een keer de encryptie afhandelen. De C'T had laatst een test gedaan door hetzelfde stuk af te spelen met en zonder encryptie, en het bleek dat het decrypten 3x zo veel CPU tijd kostte als het decoderen van het beeldmateriaal zelf 8)7.

Maar als een mac mini dus al met moeite en hele goede software een onge-encrypte video af kan spelen dan gaat eentje met encryptie (= bijna alle originele HD-DVD's en BR's) dus niet lukken. Zeker omdat het grafische werk inderdaad ook al niet door een videokaart overgenomen kan worden zoals net al gezegd werd. Stuur je dankbetuiging voor die zware encryptie maar naar Hollywood :)
Ah, dat verduidelijkt veel. Ik ben sowieso niet van plan om voorlopig originele BluRays te kopen. Allereerst heb ik bijvoorbeeld al 'Life of Brian' al op VHS gekocht. Toen heb ik de DVD gekocht. Daarna de Criterion Edition. Voor mij voorlopig even geen 4e versie :)
Misschien dat er een BluRay speler komt als 1. BluRay's regiovrij kunnen worden afgespeeld en 2. de prijs voor een nieuwe schijf onder de 15 euro is. Tot die tijd doe ik het met de 720p mkv x264 rips (met bijna 99% aan kwaliteitsbehoud, ik zie het verschil niet).
En elke Mac Mini Core Duo speelt die dingen gewoon af. In januari komt CoreAVC en dan kunnen we afscheid nemen van VLC en dan kunnen ook de Mac Mini Core Solo bezitters alle 720p filmpjes probleemloos afspelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
RD schreef op maandag 10 december 2007 @ 19:43:
Iemand ervaringen met de mini en externe schijf op firewire en lightroom editten? Ik vraag me af of de snelheidswinst die in wil halen gehaald wordt? Ik heb nu een MBP met FW800 disk eraan, maar vind editten en browsen door bestanden erg traag.
Dan toch een 7200 diskje in de mini? of in de MBP?
Ik weet niet of het op jouw configuratie van toepassing is, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat als je behalve de externe hdd op FW-800 ook nog een FW-400 apparaat op je MBP hebt aangesloten, de snelheid van de firewire bus terugzakt naar FW-400. Dat zou de trage disk perfomance kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RD
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-06 11:24

RD

focus

Deephouse schreef op maandag 10 december 2007 @ 21:57:
[...]

Ik weet niet of het op jouw configuratie van toepassing is, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat als je behalve de externe hdd op FW-800 ook nog een FW-400 apparaat op je MBP hebt aangesloten, de snelheid van de firewire bus terugzakt naar FW-400. Dat zou de trage disk perfomance kunnen veroorzaken.
Nope! Uiteindelijk vind ik de Mini net wat te prijzig. Ik wacht nog wel even tot macexpo in januari. Misschien komt dan een update op de Imac, dan wordt die net.

[ Voor 15% gewijzigd door RD op 11-12-2007 10:00 ]

Verwijderd

Heb mijn C2D geupgrade met een Nec/Optiarc AD-7630A en 2Gb geheugen. Wat een k klus om dat kastje open te krijgen. Alles werkt perfect nu. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Waar heb je die Nec/Optiarc vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 december 2007 @ 11:51:
Heb mijn C2D geupgrade met een Nec/Optiarc AD-7630A en 2Gb geheugen. Wat een k klus om dat kastje open te krijgen. Alles werkt perfect nu. :P
De mini openmaken is echt supersimpel, maar ik ben er gaandeweg achter gekomen dat je beter geen putty knife kan gebruiken omdat die te smal zijn om alle pinnetjes binnenin de mini tegelijk los te drukken. De laatste mini waar ik het geheugen heb vergroot was van een vriend van me en de operatie hebben we gedaan op een LAN party, in het donker :) (hij doet het overigens prima). Daar hadden we ook geen putty knife, maar wel een miniatuur hakmesje (een soort bijltje) met een heel scherpe punt. Door de scherpe punt en het brede blad krijg je het mes makkelijker tussen de behuizing van de mini en het openen is dan echt een peuleschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:53:
[...]

De mini openmaken is echt supersimpel, maar ik ben er gaandeweg achter gekomen dat je beter geen putty knife kan gebruiken omdat die te smal zijn om alle pinnetjes binnenin de mini tegelijk los te
Ik heb een plamuurmes gebruikt, als je een dunne hebt gaat dat prima! Een putty knife zoals ze die hier verkopen is inderdaad erg smal omdat er een punt aan zit, maar met het plamuurmes dat ik heb lukt het mij prima. Kostte 3 euro ofzo :) En ik heb er al verschillende mini's mee open gemaakt (G4 en intel). In een halve minuut ligt hij open!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

torp schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 15:27:
Waar heb je die Nec/Optiarc vandaan?
Alternate.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Is het mogelijk en, belangrijker, heeft het zin om de huidige Mini van een Santa-Rosa CPU (dus een Merom of Penryn met FSB 800MHz) te voorzien? Of heeft dat weinig zin aangezien er een 667MHz chipset in zit en kun je het beste upgraden tot de snelste Merom 667MHz CPU?

Ik vraag dit omdat ik een 22" TFT heb gekocht voor €300 en ik geen zin heb om nogmaals eenzelfde bedrag uit te geven aan een tweede scherm (=verschil macbook en mini) waar ik toch niets aan heb. Kortom, ik heb mijn zinnen gezet op de Mini, maar ik vrees voor de toekomst van het apparaat en ik wil absoluut geen genoegen nemen met een T5600.

[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 17-12-2007 00:32 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

LB06 schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:31:
Is het mogelijk en, belangrijker, heeft het zin om de huidige Mini van een Santa-Rosa CPU (dus een Merom of Penryn met FSB 800MHz) te voorzien? Of heeft dat weinig zin aangezien er een 667MHz chipset in zit en kun je het beste upgraden tot de snelste Merom 667MHz CPU?

Ik vraag dit omdat ik een 22" TFT heb gekocht voor €300 en ik geen zin heb om nogmaals eenzelfde bedrag uit te geven aan een tweede scherm (=verschil macbook en mini) waar ik toch niets aan heb. Kortom, ik heb mijn zinnen gezet op de Mini, maar ik vrees voor de toekomst van het apparaat en ik wil absoluut geen genoegen nemen met een T5600.
ik snap de reden in combinatie met je vraag niet. Je hebt 1 scherm, en het wel of niet kunnen vervangen van de CPU gaat niets uitmaken, er kan simpelweg maar 1 scherm aan de Mini.

Kortom: leg nou eens iets beter uit wat je bedoelt? :?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Whieee schreef op maandag 17 december 2007 @ 00:44:
[...]

ik snap de reden in combinatie met je vraag niet. Je hebt 1 scherm, en het wel of niet kunnen vervangen van de CPU gaat niets uitmaken, er kan simpelweg maar 1 scherm aan de Mini.

Kortom: leg nou eens iets beter uit wat je bedoelt? :?
Ik wil een Mini, omdat ik al een goed en vrij prijzig scherm heb; wat ik me afvraag is hoe het zit met de upgradability van die Mini, omdat ik geen genoegen neem met een T7200 (iig niet op termijn) en er wellicht geen nieuw model meer wordt gereleased.

edit: whoops, de snelst verkrijgbare Mini is uiteraard de 2GHz, maar mijn vraag mbt upgradability blijft nog steeds overeind.

[ Voor 15% gewijzigd door HarmoniousVibe op 17-12-2007 01:15 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LB06 schreef op maandag 17 december 2007 @ 01:04:
[...]

Ik wil een Mini, omdat ik al een goed en vrij prijzig scherm heb; wat ik me afvraag is hoe het zit met de upgradability van die Mini, omdat ik geen genoegen neem met een T7200 (iig niet op termijn) en er wellicht geen nieuw model meer wordt gereleased.

edit: whoops, de snelst verkrijgbare Mini is uiteraard de 2GHz, maar mijn vraag mbt upgradability blijft nog steeds overeind.
Er is een site voor hobbyisten waar ze 2,33 ghz mini's maken. Valt relatief eenvoudig zelf te doen als je de koeler enz eraf wil halen.

http://www.123macmini.com...fd46fd449088ed0299e408c4a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 17 december 2007 @ 13:12:
Er is een site voor hobbyisten waar ze 2,33 ghz mini's maken. Valt relatief eenvoudig zelf te doen als je de koeler enz eraf wil halen.
Het enige wat een beetje tegenvalt is de 700 dollar die die CPU moet kosten. Dat verdubbelt de prijs van je mini bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
burne schreef op maandag 17 december 2007 @ 15:29:
[...]

Het enige wat een beetje tegenvalt is de 700 dollar die die CPU moet kosten. Dat verdubbelt de prijs van je mini bijna.
Dus het is niet mogelijk om er een nieuwere, snellere en goedkopere Merom/Penryn in te prikken? Bijv. de T7700 @ FSB800 (+/- €275).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
LB06 schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:19:
[...]

Dus het is niet mogelijk om er een nieuwere, snellere en goedkopere Merom/Penryn in te prikken? Bijv. de T7700 @ FSB800 (+/- €275).
Je kan de FSB niet hoger zetten, want de chipset ondersteunt dat niet. Dus in het gunstigste geval draai je dan met een ondergeklokte CPU.

Maar ik heb even gegoogled en volgens deze pagina (beetje naar beneden scrollen) kan het niet:

Santa Rosa-dedicated Merom Core 2 Duo not Supported by Napa Refresh Mac Intel - Lionel

Merom processors dedicated to the Santa Rosa platform support 800MHz FSB and are named as T7X00, where X is an odd number. Previous Merom supporting only 667MHz FSB (Napa Refresh platform) are named as T7X00, where X is an even number; and are much more expensive despite the fact of being "older".

We have tried to install a Merom 800MHz FSB processor on a Mac Intel based on the Napa Refresh (667MHz FSB), a Mac mini. But no chance, even though pin numbers are the same, as well as the socket, it did not work. After looking into Intel database, we found out that the founder while using the same socket, pins rotated 90°, making such CPU and platform incompatible.

So, if you own a 667MHz Napa Refresh-based Mac Intel (first iMac Intel and Mac mini) you will only have choice among 667MHz FSB Merom processors, currently more expensive, to upgrade your computer. Once the Mac mini was disassembled we tried a pinmod to overclock the FSB to 800MHz, but here again it did not work. The modification was simply ignored.

Helaas dus... Ik vind het ook wel jammer, heb er zelf ook al naar zitten kijken of er niet zoiets mogelijk was. Als er een Santa-Rosa mini uit komt dan kan het natuurlijk wel! Maar er zijn ook geruchten dat Apple met de mini op wil houden. Nou is dat wel al vaker gezegd en toen is er ook een nieuwe gekomen.

Ze zullen binnenkort wel moeten kiezen want Intel blijft de FSB667-cpu's niet eeuwig maken en ze worden verhoudingsgewijs ook duurder. Ik hoop dus nog steeds op een santa rosa mini!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Kijk, daar was ik naar op zoek. Dan wordt het inderdaad afwachten of ze de Mini nog gaan upgraden, want een T7200 is wat mij betreft sowieso al op het randje, en als deze niet upgradable is hoeft het van mij niet.

Ik gok dat ze de Mini wel gaan upgraden, aangezien hij nagenoeg over dezelfde onderdelen beschikt als de MacBook (tenminste, tot de upgrade van de MB naar Santa Claus Rosa.

[/wishful-thinking]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
LB06 schreef op maandag 17 december 2007 @ 16:19:
[...]

Ik ben benieuwd waarom je het huidige model Mini niet snel genoeg vindt en waarom je zo graag een snellere cpu zou willen. Ik heb een Mini met 2Ghz C2D, 4GB Ram en een Hitachi 7K200 hdd, en ik kan je vertellen dat het een ware krachtpatser is. Ik speel er wel eens een HD-film in .mkv 1080p-formaat op af, en zelfs dat doet de Mini met vloeiend beeld. Wat wil je nou nog meer?

Wees realistisch, en verlies niet de bedoeling van Apple met dit model computer uit het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Deephouse schreef op maandag 17 december 2007 @ 20:35:
[...]

Ik ben benieuwd waarom je het huidige model Mini niet snel genoeg vindt en waarom je zo graag een snellere cpu zou willen. Ik heb een Mini met 2Ghz C2D, 4GB Ram en een Hitachi 7K00 hdd, en ik kan je vertellen dat het een ware krachtpatser is. Ik speel er wel eens een HD-film in .mkv 1080p-formaat op af, en zelfs dat doet de Mini met vloeiend beeld. Wat wil je nou nog meer?

Wees realistisch, en verlies niet de bedoeling van Apple met dit model computer uit het oog.
Mooi punt! Zelf ga ik over korte tijd een mac mini overnemen van een bekende. Wat is de bedoeling van het ding? Alles behalve gamen..

Heeft ie daar dikke specs voor nodig? Mwoah, als je proc een dualcore is, je mem een gb of 2 en je hd groot en vlot genoeg: kan je er toch alles mee doen? Er staat hier een Geode machine voor mijn vriendin: die geeft mij ook niet de indruk een slappe trage bak te zijn hoor, vergis je niet.
Een echt high end mac was toch ook de bedoeling niet van de Mac mini, wel een leuke en betaalbare instap Mac. Je hebt er vast nog jaren plezier van zonder dat je echt hoeft te upgraden denk ik.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GekkePrutser schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 01:49:
[...]

Ik heb een plamuurmes gebruikt, als je een dunne hebt gaat dat prima! [...] En ik heb er al verschillende mini's mee open gemaakt (G4 en intel). In een halve minuut ligt hij open!
En laat nu een afgeschuurd (bijna scherp) PLAMUURMES echt de OFFICIELE manier zijn om een Mac Mini te openen. Aan de zijkanten (vooraan) beginnen en naar achteren werken.
Is het -bijna- een bajonet-sluiting ;=:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 19:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Afgelopen weekend een MacMini (C2D, 1 GB 120 HDD, Superdrive variant, cordless tobotje en mighty mouse) gekocht ter vervanging van de onlangs gestorven G4. Ik moet zeggen werkt super, ik heb nog even over de 2GB upgrade lopen denken maar uiteindelijk was de prijs me te joker.

Als ik t een en ander zo lees dan moet zelf upgraden redelijk te doen zijn dus opzoek naar een goed vers en scherp plamuur mes en compatible geheuegn. Welleswaar niet zo soepeltje als bij de eigenbouw Intel doos maar klinkt als te doen.

@Deephouse ik lees dat je 4 GB in je MacMini hebt gestoken, deze ondersteundt toch slechts 3 GB??
En dan de meest belangrijke vraag, welk type geheugen en bij wie heb je t gekocht (met oog op evt. upgrade plannen), thanks voor de info (ja ik heb de Mac geheugen compat thread door gelezen, maar eerst hand info is wel zo fijn.).

Ik gebruik de Mini btw om meet data van mijn werk mee te verwerken en dat gaat soepeltjes, beetje photoshoppen en imovie gebruiken gaat lekker. Maar ik weet van de verwerkingstations van onze afdeling dat 3 GB en meer geen kwaad kan voor dit type meet data.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
.... Wat wil je nou nog meer?

wat ik ook realistisch vind is wanneer je een nieuwe computer koopt, deze niet vanbinnen compleet hoeft te vervangen voordat je een echte krachtpatser hebt.... Dat kost je toch de prijs van 2 als je jouw configuratie wil hebben....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 00:20:
[...]

wat ik ook realistisch vind is wanneer je een nieuwe computer koopt, deze niet vanbinnen compleet hoeft te vervangen voordat je een echte krachtpatser hebt.... Dat kost je toch de prijs van 2 als je jouw configuratie wil hebben....?
Niet elk model is bedoeld als een krachtpatser ;). En daar geef ik de vorige poster in gelijk. De Mac mini doet perfect waar hij voor gemaakt is, met bovengemiddelde specs. Alleen qua hdd-snelheid en videokaart-mogelijkheden is het niet de beste keuze als je een mac koopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 00:20:
[...]

De mini heeft in aanschaf € 799,- gekost (standaard model 2Ghz C2D), de Hitachi 7K200 kostte € 170,- en de 2 x 2GB € 85,-. Mijns inziens extra uitgaven die goed te rechtvaardigen zijn, maar daar houdt het ook wel op wat betreft uitbreiding. Van compleet vervangen zoals jij stelt, is geen sprake, zeker niet nu ik de vervangen hdd gebruik als extern backup medium.

Maar ook voordat ik geheugen en hdd vervangen had was de Mini al een krachtpatsende SOHO- en consumenten-computer. En da's precies de doelgroep waar hij door Apple voor bedoelt is.
Rox_NL schreef op woensdag 19 december 2007 @ 08:43:
[...]

[...] Alleen qua hdd-snelheid en videokaart-mogelijkheden is het niet de beste keuze als je een mac koopt ;)
Dat hangt helemaal van het beoogde gebruik af, lijkt me. Apple had in ieder geval een duidelijk beoogd gebruik voor ogen met dit type computer, en als je daar als gebruiker aan voldoet dan heb je een van de beste computers voor dat doel te pakken. Consumenten die willen gamen vallen hier dus niet onder. En wat moet je als SOHO-gebruiker nou met een GeForce 8600M GT of een Radeon 2600 Pro? Zelfs één van de huidige modellen 5400rpm hdd's voldoet eigenlijk al voor die gebruikersgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch vind ik 1.000 euro heel erg veel geld voor een Mac Mini. Dit ding is in de basis een goedkope PC waarmee je erg veel kan. Het basismodel is helaas niet meer voor 499 euro te verkrijgen maar voor 599 euro heb je echt een prima machine. Er zit tegenwoordig 1 GB in en dat is voldoende voor de meeste mensen. Het is de perfecte instap Mac. Als je nog slimmer bent dan zoek je het vorig model de Core Duo die je voor 399/449 kunt vinden denk ik. Dan ben je helemaal spekkoper. Ok, er zit dan maar 512MB in maar voor 20 euro heb je 1GB en met 20 minuten werk heb je dat er in zitten.

Ik heb er nu een Core Duo 1.83 in zitten met Superdrive (was 449 bij MM in de uitverkoop), voor 20 euro heb ik er 1 GB in gedaan en ik had nog een oude 160 GB externe HD (100 euro) die ik er ook nu in heb zitten. Ik ben er heel erg tevreden mee. Ik bekijk er films mee ( mkv 720p HD x264 BluRay en HDDVD rips die er net zo goed uitzien als het origineel), beetje surfen/internetten, muziek luisteren en dat allemaal draadloos met het alu wireless tobo (80 euro), een logitech muis (40 euro, koop geen mighty mouse, ze gaan stuk) en de airport express (100 euro) waarmee ik wireless print, wireless muziek luister en wireless surf.
Bij elkaar nog geen 800 euro voor de complete set. En dan heb ik die interne 80GB HD nu als extern schijfje incusief. En ik bekijk het allemaal op een 37 inch plasma die er perfect bij past, hij pakt via VGA automatisch de native resolutie van de plasma, ik hoef nooit te klooien met het beeld dat ik moet verschuiven en alle films werken gewoon fullscreen. En ik game er ook nog mee ( MAME is het beste spel ooit, download het nu :) ).

Het enige wat ik nog nodig heb is een goede media player, maar dat komt binnenkort wel als CoreAVC voor OS X wordt gereleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
Ik ben zelf wel geinteresseerd in de Mac Mini. Maar hier en daar lees ik geruchten dat de Mini vervangen gaat worden door de Mac Nano.

Afbeeldingslocatie: http://www.gizmos.es/wp-content/uploads/2007/10/mac-nano.jpg

Afbeeldingslocatie: http://es.appleweblog.com/wp-content/uploads/2007/10/mac-nano.png

Ben benieuwd of op de Macworld 2008 expo in januari hier duidelijkheid over komt! Ik wacht in ieder geval even af wat er in januari gebeurt voordat ik een Mini koop :P

[ Voor 6% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 19-12-2007 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:26:
Ik ben zelf wel geinteresseerd in de Mac Mini. Maar hier en daar lees ik geruchten dat de Mini vervangen gaat worden door de Mac Nano.

[afbeelding]
Wat komt daarna, de Mac Shuffle :) ?

Ik denk dat in de Nano geen HD past, wordt wel erg krap en warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Maar een ssd past weer wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:33:
[...]

Wat komt daarna, de Mac Shuffle :) ?

Ik denk dat in de Nano geen HD past, wordt wel erg krap en warm.
Het gerucht gaat dat er een 1,8" 80gb schijf in komt die ook in de ipod zit :)

Afbeeldingslocatie: http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2003/1215/toshiba2.jpg
Deze dus :P

[ Voor 12% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 19-12-2007 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

[afbeelding]

Ben benieuwd of op de Macworld 2008 expo in januari hier duidelijkheid over komt! Ik wacht in ieder geval even af wat er in januari gebeurt voordat ik een Mini koop :P
Ik wilde zelf door deze berichten ook afwachten aanvankelijk. Maar als je goed kijkt, is het mega-speculatief. Waarom is de foto zo donker denk je? Ik vind het allemaal goed gefotoshopt etc. Het logootje van Apple op een donkere foto van een Apple-tv. Of een geshopte foto van een airport Extrme station....?
De geruchten gingen ook dat er geen optische drive in zou komen of een externe... in ieder geval werd er voor de nieuwe imac ook zoveel gespeculeerd inclusief foto's en geen een plaatje kwam ook maar in de buurt van het huidige model. Ik heb in ieder geval eieren voor mijn geld gekozen, dat een low-end model uit de handel ging is wel eerder voorgekomen bij Apple dacht ik...
Maar, misschien heb je mazzel en komt er wel zoiets in januari.... :P

Edit: enne hoe snel zijn die iPod schijven eigenlijk...?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2007 11:09 ]

• [J.d.I.] DirtyHarry
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 23:53:
[...]

Ik wilde zelf door deze berichten ook afwachten aanvankelijk. Maar als je goed kijkt, is het mega-speculatief. Waarom is de foto zo donker denk je? Ik vind het allemaal goed gefotoshopt etc. Het logootje van Apple op een donkere foto van een Apple-tv. De geruchten gingen ook dat er geen optische drive in zou komen of een externe... in ieder geval werd er voor de nieuwe imac ook zoveel gespeculeerd inclusief foto's en geen een plaatje kwam ook maar in de buurt van het huidige model. Ik heb in ieder geval eieren voor mijn geld gekozen, dat een low-end model uit de handel ging is wel eerder voorgekomen bij Apple dacht ik...
Maar, misschien heb je mazzel en komt er wel zoiets in januari.... :P

Edit: enne hoe snel zijn die iPod schijven eigenlijk...?
Je hebt gelijk, het zijn allemaal speculaties. Sterker nog, ik zag dat die speculaties al begin oktober waren, waarin werd beweerd dat de Mac Nano misschien zelfs al eind oktober zou komen. Niet dus :+
Maargoed, bij de Macworld expo worden toch altijd weer wat nieuwe dingen gepresenteerd, of wat producten geupdate. De Mac Mini is naast een stille upgrade van processoren en geheugen in augustus al een tijdje hetzelfde. Daarbij is het het enige Apple systeem wat nog geen Airport extreme heeft. Dus het zit er dik in dat de Mini een upgrade gaat krijgen, of hij wordt uit het assortiment gehaald. Maargoed, ik hoop dus op het eerste :P Denk eigenlijk niet dat hij verdwijnt, denk dat de Mini toch wel een interessant ding is voor Apple. Ze worden overal voor gebruikt, zelfs hier en daar ingebouwd in auto's enzo. Dus doe maar een upgrade, of een vervanger van de Mini, maar haal hem niet uit het assortiment :P

En over die hardeschijfsnelheid, ik heb werkelijk geen idee. Maar wel een interessant punt inderdaad. Kan me er wel iets bij voorstellen dat zo'n klein schijfje geen 40MB/s haalt..

• GekkePrutser
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 23:53:
[...]

Ik wilde zelf door deze berichten ook afwachten aanvankelijk. Maar als je goed kijkt, is het mega-speculatief. Waarom is de foto zo donker denk je?
Die foto is gewoon een Apple TV toch? Edit: Oh nee, de Apple TV heeft de tekst 'tv' achter het Apple logo en een kleiner power-lampje. Maar ik geloof er nog steeds niet in.

Bovendien, als het een echte foto was geweest dan had Apple deze allang laten verwijderen, dat is altijd de beste bevestiging van een gerucht :P

Verder vraag ik me ook wel af of dit er aan zit te komen, ik lees veel meer geruchten over een ultramobile laptop, maar niet over een desktop.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 20-12-2007 12:37 ]

• 4POX
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

Een mac mini is een apparaat wat niet op de markt is gebracht als draagbaar. Dus de dvd speler weglaten zie ik zelf als totale onzin. Als je een macmini van binnen bekijkt zul je zien dat alle beschikbare ruimte al is gebruikt. Het apparaat is al ontzettend klein. Waarom zal Apple dan veel geld stoppen in het ontwikkelen van een nieuwe uitvoering ?

Als de Macmini blijft zal er niet veel veranderen. Een ander moederbord met de nieuwe intel chipset zie ik als kanshebber. Een dedicated videokaart zal moeilijk zijn om te koelen. Maar het is wel mogelijk. Het apparaat is van alu. De zijkanten kunnen gebruikt worden om onderdelen te koelen.

AKA Rinkel weblog

• [J.d.I.] DirtyHarry
4POX schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:57:
Een mac mini is een apparaat wat niet op de markt is gebracht als draagbaar. Dus de dvd speler weglaten zie ik zelf als totale onzin. Als je een macmini van binnen bekijkt zul je zien dat alle beschikbare ruimte al is gebruikt. Het apparaat is al ontzettend klein. Waarom zal Apple dan veel geld stoppen in het ontwikkelen van een nieuwe uitvoering ?

Als de Macmini blijft zal er niet veel veranderen. Een ander moederbord met de nieuwe intel chipset zie ik als kanshebber. Een dedicated videokaart zal moeilijk zijn om te koelen. Maar het is wel mogelijk. Het apparaat is van alu. De zijkanten kunnen gebruikt worden om onderdelen te koelen.
Lijkt me inderdaad ook onzin om de dvd speler eruit te slopen. Maar hij zou zo klein worden als de dvd unit zou toelaten had ik ergens gelezen. Voeding wordt buitenboord gegooid en dus een minuscule hardeschijf erin. Maar inderdaad veel kleiner dan de huidige mini kan bijna niet zou je haast zeggen..

En als de Mini blijft zal die echt wel een upgrade krijgen. Waar ik eigenlijk het meeste op hoop is een andere videochip. Een passief gekoelde nvidia/ati chip moet volgens mij wel kunnen, ruimte/koelings technisch gezien.

Hoe dan ook, ik wacht in spanning Macworld 2008 af 8-)

• Dreamvoid
  • Niet online
4POX schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:57:
Het grote kritiekpunt op de Mini is ook niet dat hij te groot is, maar dat hij voor de huidige (vrij hoge) prijs wat weinig biedt tov een MacBook (of PC). Een MacBook biedt voor 200 euro meer een scherm, toetsenbord, 2x zo snelle video en draagbaarheid. Resultaat: de MacBooks zijn niet aan te slepen, en de Mini is de winkeldochter.

Ik gok/hoop op:
- zelfde grootte, beetje iMac-actige stijl
- Santa Rosa met X3100 en Wireless-N
- HDMI (audio+video)
- 2 GB standaard
- eSATA aansluiting
- zelfde prijs of misschien een €50 lager (al hoop ik op meer)

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 20-12-2007 13:44 ]

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 20 december 2007 @ 00:37:
[...]

De Mac Mini is naast een stille upgrade van processoren en geheugen in augustus al een tijdje hetzelfde. Daarbij is het het enige Apple systeem wat nog geen Airport extreme heeft.
Onzin, de laatste Mac Mini's hebben echt wel Airport Extreme met N specificatie. Of ligt dit aan mij dat ik dit steeds denk?
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:34:
[...]

Lijkt me inderdaad ook onzin om de dvd speler eruit te slopen. Maar hij zou zo klein worden als de dvd unit zou toelaten had ik ergens gelezen. Voeding wordt buitenboord gegooid en dus een minuscule hardeschijf erin. Maar inderdaad veel kleiner dan de huidige mini kan bijna niet zou je haast zeggen..
De voeding zit momenteel al buitenboord.... er zit in de MacMini alleen nog een trafo, meer niet.
Dreamvoid schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:40:
[...]

- Santa Rosa met X3100 en Wireless-N
- eSATA aansluiting
Nogmaals, de huidige MacMini heeft al Wireless N en volgens mij zelfs ook al een eSATA aansluiting... een beetje tweaker maakt van de huidige aansluiting een eSATA natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door Red op 20-12-2007 13:56 ]

• [J.d.I.] DirtyHarry
Red schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:50:
[...]

Onzin, de laatste Mac Mini's hebben echt wel Airport Extreme met N specificatie. Of ligt dit aan mij dat ik dit steeds denk?
Van de apple site:
Built-in 54-Mbps AirPort Extreme wireless networking (based on 802.11g standard)
Ik doelde inderdaad op het ontbreken van de N specificatie. Lijkt me toch wel dat ze dit gelijk willen trekken met de rest van het Apple assortiment.
[...]
De voeding zit momenteel al buitenboord.... er zit in de MacMini alleen nog een trafo, meer niet.
Ik vermoed dat ze bedoelden dat die trafo ook buitenboord wordt gekieperd.

Nog iets. Als bij Macworld geupgrade producten worden gepresenteerd, wanneer kunnen we die dan in Nederland in de winkels verwachten?

• [J.d.I.] DirtyHarry
GekkePrutser schreef op donderdag 20 december 2007 @ 11:48:
[...]

Die foto is gewoon een Apple TV toch? Edit: Oh nee, de Apple TV heeft de tekst 'tv' achter het Apple logo en een kleiner power-lampje. Maar ik geloof er nog steeds niet in.

Bovendien, als het een echte foto was geweest dan had Apple deze allang laten verwijderen, dat is altijd de beste bevestiging van een gerucht :P

Verder vraag ik me ook wel af of dit er aan zit te komen, ik lees veel meer geruchten over een ultramobile laptop, maar niet over een desktop.
Zit er dik in dat het gephotoshopped is ;) De vraag is of deze plaatjes hebben gezorgd voor het gerucht, of heeft het gerucht gezorgd voor deze plaatjes :+

Apple heeft inderdaad nieuwe 13,3" BLU backlight units besteld waarvan het vermoeden bestaat dat die voor een nieuwe ultracompacte laptop zijn bedoeld. Deze laptop zou o.a. 50% minder wegen dan de huidige macbooks.

Maargoed, het zoveelste gerucht inderdaad :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[...]

Ik ben benieuwd waarom je het huidige model Mini niet snel genoeg vindt en waarom je zo graag een snellere cpu zou willen. Ik heb een Mini met 2Ghz C2D, 4GB Ram en een Hitachi 7K200 hdd, en ik kan je vertellen dat het een ware krachtpatser is. Ik speel er wel eens een HD-film in .mkv 1080p-formaat op af, en zelfs dat doet de Mini met vloeiend beeld. Wat wil je nou nog meer?

Wat ik nog meer wil dan 1080p kunnen afspelen? Ik wil bijvoorbeeld ook gaan virtualiseren, Adobe CS3 draaien, compilen, encoden van geluid etc. Dat zijn dusdanig intensieve taken dat een relatief snelle CPU een must is. Daarnaast blijft het altijd een afweging tegenover een gewone laptop of desktop.

En wat bedoel je met "de bedoeling van Apple"?
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 20 december 2007 @ 14:03:
[...]

Ik doelde inderdaad op het ontbreken van de N specificatie. Lijkt me toch wel dat ze dit gelijk willen trekken met de rest van het Apple assortiment.
De N zit inderdaad niet op de Mini. Dat is juist het hele idee van Santa Rosa, een "complete package". Daarin zit een nieuwe chipset, nieuwe CPU-range en een vernieuwde wlan-chip. Dat laatste is voor mij ook nog een reden om persé op Santa Rosa te willen zitten; ik heb thuis een sync 100mbit verbinding (glas) via SurfNet en het zou érg wrang zijn als ik op een gegeven moment word gelimiteerd door mijn (W)LAN-verbinding ipv mijn WAN verbinding.

[ Voor 49% gewijzigd door HarmoniousVibe op 22-12-2007 12:04 ]

Verwijderd

Wunk schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 14:12:
Heeft iemand al eens gepoogd de mini z'n DVD superdrive te vervangen door een blueray of een hddvd drive ?
Kijk eens aan: een kleine BluRay drive:

http://www.akihabaranews....+Blu-ray+Disc+Drives.html

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 19:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Thanks voor de link, maar betwijfel of dat gaat werken aangezien de mini een slot in drive is en deze drive (van de link) een tray heeft.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 20:55

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Beetje duur, maar dan heb je ook wat : Fastmac
Voor 999,-- een blue ray slot-in lezer..

• Whieee
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

LB06 schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 11:49:
[...]

Wat ik nog meer wil dan 1080p kunnen afspelen? Ik wil bijvoorbeeld ook gaan virtualiseren, Adobe CS3 draaien, compilen, encoden van geluid etc. Dat zijn dusdanig intensieve taken dat een relatief snelle CPU een must is. Daarnaast blijft het altijd een afweging tegenover een gewone laptop of desktop.

En wat bedoel je met "de bedoeling van Apple"?
Wees eens realistisch... De Mini is al vanaf zijn introductie een low/mid-end desktop die met name gericht is op overstappers met een budget. Op mensen die erop surfen. chatten, mailen, office apps draaien en wat met iLife in de weer gaan. Het is hoe dan ook geen volwaardig mediamonster en geen high-end workstation voor virtualisatie, high-end toepassingen,etc. Je lijkt de prestaties van een Mac Pro te willen uit een doosje dat 1/4e van de prijs van een Mac Pro heeft.

Virtualiseren kan er prima op, maar je hebt een vrij krappe geheugengrens van 2GB (officieus 3GB). Mediatoepassingen zoals CS3, audio-/video-encoding, etc gaan prima, maar niet zo snel als op een Mac Pro het geval zou zijn.

Wil je dus een Mini voor jouw takenpakket, accepteer dan de beperkingen, of spaar door voor een krachtigere machine.

Launching containers into space

• Deephouse
  • Niet online
Wijze woorden Whieee, en ik sluit me er bij aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Whieee schreef op donderdag 27 december 2007 @ 18:57:
[...]

Wees eens realistisch... De Mini is al vanaf zijn introductie een low/mid-end desktop die met name gericht is op overstappers met een budget. Op mensen die erop surfen. chatten, mailen, office apps draaien en wat met iLife in de weer gaan. Het is hoe dan ook geen volwaardig mediamonster en geen high-end workstation voor virtualisatie, high-end toepassingen,etc. Je lijkt de prestaties van een Mac Pro te willen uit een doosje dat 1/4e van de prijs van een Mac Pro heeft.

Virtualiseren kan er prima op, maar je hebt een vrij krappe geheugengrens van 2GB (officieus 3GB). Mediatoepassingen zoals CS3, audio-/video-encoding, etc gaan prima, maar niet zo snel als op een Mac Pro het geval zou zijn.

Wil je dus een Mini voor jouw takenpakket, accepteer dan de beperkingen, of spaar door voor een krachtigere machine.
Ach komop zeg. Low-end/budget, mid-end en high-end zijn termen die relatief zijn. Dat wil zeggen dat ze iets zeggen over de snelheid/features relatief aan wat het gemiddelde op een bepaald moment is. In dat opzicht klopt het dat de Mini relatief low-end is. Gaan we het echter absoluut bekijken, dan kun je niet anders dat concluderen dat bijvoorbeeld een T7300 méér dan genoeg zou moeten zijn om lame, vmware en cs3 te draaien. Ik ken genoeg mensen die op een T2300 prima lame en vmware draaien. CS3 zal daarop misschien niet heel erg vlot lopen, maar we zijn inmiddels al weer een hele tijd verder.

Overigens zou ik best geld overhebben voor een krachtigere machine, maar dan kom je dus bij de Mac Pro uit en dat is boven mijn budget. Ik heb al een vrij prijzig (doch goed) 22" TFT scherm gekocht en ben derhalve alleen geïnteresseerd in headless oplossingen. En daar is dat gat erg groot. Dat kun je hopelijk wel beamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
LB06 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 00:45:
[...]

-knip-

Overigens zou ik best geld overhebben voor een krachtigere machine, maar dan kom je dus bij de Mac Pro uit en dat is boven mijn budget. Ik heb al een vrij prijzig (doch goed) 22" TFT scherm gekocht en ben derhalve alleen geïnteresseerd in headless oplossingen. En daar is dat gat erg groot. Dat kun je hopelijk wel beamen.
Daar heb je gelijk, het is of de Mini, of meteen een retedure (en snelle) Pro. Dit vraagt om de Mac Pro-Mini }:O

Prijs van rond de 1200 euro, quadcore, fatsoenlijke ati/nvidia kaart erin, 7200rpm hd, 2GB geheugen standaard :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 12:55:
[...]

Daar heb je gelijk, het is of de Mini, of meteen een retedure (en snelle) Pro. Dit vraagt om de Mac Pro-Mini }:O

Prijs van rond de 1200 euro, quadcore, fatsoenlijke ati/nvidia kaart erin, 7200rpm hd, 2GB geheugen standaard :Y)
My words exactly :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 23:16
Hoop doet leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Trouwens een vraag over de wat oudere Mac Mini. Hoe is de snelheid van bijvoorbeeld een Mini G4 1,25GHz. Is hier een beetje mee te werken?

Ik heb nu een Athlon XP3000 die ik naar 2000 rating heb teruggeklokt omdat hij superonstabiel is. Een tweedehands Mini G4 kan je vinden voor 300,- a 350,-. Ik zit financieel redelijk krap, dus een nieuwe Mini is wel erg duur voor mij. Is een tweedehands Mini dan een goeie optie of ga ik er dan echt op achteruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:57:
Trouwens een vraag over de wat oudere Mac Mini. Hoe is de snelheid van bijvoorbeeld een Mini G4 1,25GHz. Is hier een beetje mee te werken?

Ik heb nu een Athlon XP3000 die ik naar 2000 rating heb teruggeklokt omdat hij superonstabiel is. Een tweedehands Mini G4 kan je vinden voor 300,- a 350,-. Ik zit financieel redelijk krap, dus een nieuwe Mini is wel erg duur voor mij. Is een tweedehands Mini dan een goeie optie of ga ik er dan echt op achteruit?
Dan ga je er denk ik redelijk op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Ik vind 300-350 ook wel een beetje veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

torp schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 19:27:
Ik vind 300-350 ook wel een beetje veel...
voor dat geld kun je al wel een 2e hands intel mini vinden, hoor... Voor een G4 zou ik niet meer dan 200 neertellen (afhankelijk van wifi & BT optioneel)
Edit: hmm... de G4's liggen nog niet echt voor het oprapen onder de 300, ik met mijn grote mond :X . De marges zijn nog maar klein vergeleken met nieuwe. Ik zie vooral veel 1,66CD mini's waar 500,- of meer voor gevraagd wordt - ik heb met school/studentenkorting 550 voor een nieuwe 1,83C2D betaald... :?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2008 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:39

LoneWolf

Just a Byte

wij 400 voor een core2duo 1,83 met 80 gb, 1gb en combodrive. was net een maand oud of zo (in okt).
Was nog mogelijk zelfs om voor 8,95 leopard bij te bestellen.

[ Voor 13% gewijzigd door LoneWolf op 05-01-2008 18:31 ]

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cain69
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-10-2024
nou 350 ga je op marktplaats nooit een intel mini voor vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cain69 schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 18:35:
nou 350 ga je op marktplaats nooit een intel mini voor vinden
Schandalig inderdaad. 8 maanden geleden gingen de Intel Core Solos nieuw weg voor 350. Ik heb voor 450 nieuw een 1.83 Core Duo met Superdrive gekocht bij de MM in september/oktober.
Zoekt en gij zult vinden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 11:48:
[...]

Schandalig inderdaad. 8 maanden geleden gingen de Intel Core Solos nieuw weg voor 350. Ik heb voor 450 nieuw een 1.83 Core Duo met Superdrive gekocht bij de MM in september/oktober.
Zoekt en gij zult vinden denk ik.
Voor 450 voor een nieuwe core duo? :o Dan had je gewoon mazzel met een aanbieding neem ik aan?

Hmm met een beetje mazzel wordt bij Macworld een vernieuwde Mini geintroduceerd, dan willen ze de ouwe dingen misschien ook wel kwijt voor lage prijzen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:06:
[...]

Voor 450 voor een nieuwe core duo? :o Dan had je gewoon mazzel met een aanbieding neem ik aan?

Hmm met een beetje mazzel wordt bij Macworld een vernieuwde Mini geintroduceerd, dan willen ze de ouwe dingen misschien ook wel kwijt voor lage prijzen. :*)
Ze hadden er toen 15 bij de MM die er minstens 10 dagen lagen. Als er een nieuw model komt dan goed de MM en diverse sites in de gaten houden, de oude machines gaan er met korting uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 12:08:
[...]

Ze hadden er toen 15 bij de MM die er minstens 10 dagen lagen. Als er een nieuw model komt dan goed de MM en diverse sites in de gaten houden, de oude machines gaan er met korting uit.
Klinkt goed! :) Thanks voor de tip! Ik heb overal gekeken voor die Mini's en overal zijn ze (vrijwel) even duur. Dus kans op aanbiedingen achtte ik vrijwel nihil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen woensdag heb ik meer RAM in mijn Mac laten plaatsen bij MacHouse (2 keer 1GB). Sindsdien (denk dat het sinds woensdag is) heb ik ongeveer eens per dag dat ik Safari niet meer kan force quitten en vervolgens lockt een groot deel van OS X (Leopard).

Dus ik stop net de DVD van leopard in mijn Mini om zodoende misschien de diagnose te kunnen stellen. Maar nu reageerd mijn TFT niet meer op de Mini, TFT blijft gewoon in standby wat-ie normaal ook doet als de Mini uit staat. Ook reageerd hij niet meer op het toetsenbord. Wel spinned de DVD drive op, beginnen de fans te blazen en brand het ledje op.

Iemand bekend met dit probleem? Denk dat het LogicBoard kapot is, wat niet zo fijn zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:57:
Mosterd na de maaltijd misschien, maar de goedkoopste oplossing is waarschijnlijk een relatief recente laptop met kapot scherm kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2008 @ 20:07:
Afgelopen woensdag heb ik meer RAM in mijn Mac laten plaatsen bij MacHouse (2 keer 1GB). Sindsdien (denk dat het sinds woensdag is) heb ik ongeveer eens per dag dat ik Safari niet meer kan force quitten en vervolgens lockt een groot deel van OS X (Leopard).

Dus ik stop net de DVD van leopard in mijn Mini om zodoende misschien de diagnose te kunnen stellen. Maar nu reageerd mijn TFT niet meer op de Mini, TFT blijft gewoon in standby wat-ie normaal ook doet als de Mini uit staat. Ook reageerd hij niet meer op het toetsenbord. Wel spinned de DVD drive op, beginnen de fans te blazen en brand het ledje op.

Iemand bekend met dit probleem? Denk dat het LogicBoard kapot is, wat niet zo fijn zou zijn.
Zou ook een kapotte of niet goed werkende geheugenmodule kunnen zijn. Terug naar MacHouse zou ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]

[afbeelding]

hmm. die foto's zouden wel eens van de nieuwe time capsule geweest kunnen zijn..... (zojuist gezien op macworld)
-edit: foto maar weggehaald aangezien off-topic-

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2008 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Topicstarter
Zullen we de keynote uit dit topic houden en het alleen over de huidige Mac mini hebben? Speculaties mogen via IRC of Macworld 2008 - Verwachtingen & Discussie :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:13

Licko

ZVDK

is het eigenlijk mogelijk een mini te bestellen maar dan zonder geheugen en hdd?
het geheugen is 2x512 mb, en dat gaat er zo snel mogelijk uit natuurlijk. hdd wil ik liever ook wat groter, en niet tegen apple prijzen ;)

aangezien je in principe alles aan kunt passen wat je wilt...

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Licko schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:59:
is het eigenlijk mogelijk een mini te bestellen maar dan zonder geheugen en hdd?
het geheugen is 2x512 mb, en dat gaat er zo snel mogelijk uit natuurlijk. hdd wil ik liever ook wat groter, en niet tegen apple prijzen ;)
aangezien je in principe alles aan kunt passen wat je wilt...
ben bang van niet. Heb wel eens een snelle getunede config gezien van de mac mini op marktplaats (2.0ghz, 2gb, 160 of 200gb 7200rpm) voor bijna duizend euro.... >gloemp<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Geen nieuws van MacWorld. Wat gaat er nu gebeuren met de Mini? Laten ze hem doodbloeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
LB06 schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 10:14:
Geen nieuws van MacWorld. Wat gaat er nu gebeuren met de Mini? Laten ze hem doodbloeden?
Ik ben bang van wel :( Ik had in ieder geval gehoopt op een update met Santa Rosa platform, dus iet snellere cpu's en airport extreme N. Nu is de Mini volgens mij de enige zonder N specificatie. Iets zegt mij dat dit apparaatje over een poos uit het assortiment gaat verdwijnen :(

Damn jammer zeg. Had gehoopt na macworld een huidige generatie Mini in de aanbieding te vinden, maar dat zal dan ook wel niet gebeuren.. Grmbl :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 10:24:
[...]

Ik ben bang van wel :( Ik had in ieder geval gehoopt op een update met Santa Rosa platform, dus iet snellere cpu's en airport extreme N. Nu is de Mini volgens mij de enige zonder N specificatie. Iets zegt mij dat dit apparaatje over een poos uit het assortiment gaat verdwijnen :(

Damn jammer zeg. Had gehoopt na macworld een huidige generatie Mini in de aanbieding te vinden, maar dat zal dan ook wel niet gebeuren.. Grmbl :(
Zou nog kunnen als Apple hem uit het assortiment haalt, natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
rclahsen schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 12:04:
[...]

Zou nog kunnen als Apple hem uit het assortiment haalt, natuurlijk ;)
Ja dat wel, maar dat duurt misschien nog wel een half jaar. En in de tussentijd sterft mijn huidige pc natuurlijk, waardoor ik alsnog het volle pond moet betalen :')

Ik vind het sowieso jammer mocht de Mini verdwijnen. Denk toch wel dat er een markt voor is. Maarja daar denkt Steve misschien anders over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik heb de hoop maar opgegeven en een BTO whitebox PC gekocht. Wel jammer, want ik had graag een Mini willen hebben. Maar Napa en 802.11g doen het voor mij simpelweg niet. Niet voor die €700 die je ervoor mag neertellen. Ik gok ook dat ie er binnenkort uit gaat, maar dat ze dat niet op de Macword wilden vertellen om maar geen slecht nieuws te hoeven brengen. Waarschijnlijk wordt de Mini in februari of maart discontinued. En als hij toch nog zou wordt geupgrade, dan is dat voor mij sowieso te laat. Ik ben al vanaf november aan het uitstellen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kap
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-12-2021

kap

Of de Mac mini op korte termijn uit het programma van Apple gaat, weet ik niet, maar op de Bestsellers lijst in Computers & PC Hardware van Amazon.com staan de beide Mac mini's op dit moment bij de eerste tien. Dit geeft natuurlijk geen totaal beeld, maar het lijkt erop dat de verkoop van het ding nog niet zo slecht gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 14:55
Persoonlijk vind ik het zo'n beetje de mooiste mac die er is. De iMac ziet er zeker sinds de laatste looks update echt niet meer uit en een macpro lijkt te veel op een standaard kast (en is absurd duur).

Ik denk dat de mini niet zo goed loopt omdat ze sinds de overstap naar Intel de magische 500 euro / dollar grens hebben doorbroken. Toch zou het erg zonde zijn als dit prachtige machientje niet meer gemaakt zou worden.

Sinds de komst van Vista heb ik volgens de dokter last van Windowsmoeheid en schijnen appels de oplossing te bieden. Daarom overweeg ik momenteel serieus om een MM aan te schaffen. Een macbook (pro) biedt naar mijn idee een lelijker alternatief met als enige voordeel de draagbaarheid (die ik toch niet gebruik).

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste update (C2D cpu's) werd ook stilletjes doorgevoerd volgens mij, dus dat er nu geen nieuws is zegt niet zoveel imho . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Steve maakt natuurlijk relatief weinig winst op een Mac Mini, die MacBooks en iPods zijn de cashcows voor Apple. De mini is echter volledig zijn geld waard, het is echt een geweldige machine. Maar als je iets extra's wil (wireless tobo, muis, superdrive, 2gb, 200gb) dan ben je dus 1.000 euro kwijt en dan is die te duur. Omdat Apple zoveel vraagt voor upgrades/accecoires.
Ik hoop dat de Mac Mini gewoon blijft als low end model. Vergeet niet dat veel mensen het wel willen proberen voor 600 euro maar niet voor 1099 euro (goedkoopste MacBook) om over te stappen van Microsoft naar Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Ik denk niet dat ze de mini laten vallen.. Ik denk dat er dit jaar een totaal nieuwe mini komt (misschien zelfs wel een andere naam). Maar nog kleiner en sneller.. en wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
De mac mini in de keynote, dat zal alleen gebeuren bij een totaal vernieuwde mac mini. Maar met een simpele specificatie-wijziging haal je de pers niet. Toch zegt dat niks over het voortbestaan an sich.

[ Voor 3% gewijzigd door torp op 18-01-2008 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Eswip schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 00:47:
Ik denk niet dat ze de mini laten vallen.. Ik denk dat er dit jaar een totaal nieuwe mini komt (misschien zelfs wel een andere naam). Maar nog kleiner en sneller.. en wat goedkoper.
Daar zou ik niet op rekenen, dat is niet Apple's manier van doen - ofwel hij blijft vrijwel hetzelfde en wordt goedkoper (zie bv ook de Apple TV), ofwel de specs worden geupdate en de prijs blijft hetzelfde(zie de Macbook upgrade naar Santa Rosa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 14:55
Ik wacht ik denk dat ik nog even afwacht of er op korte termijn een santa rosa update komt. Verder blijf ik me mateloos irriteren aan het ontbreken van een dvd brander in de instapmodellen bij Apple. Volgens mij is een DVD brander zo langzamerhand net zo duur, of misschien wel goedkoper dan een cd brander.

Maar goed voor 50,- en flink wat gepruts heb je dat probleem verholpen.

Marketingtechnisch is het natuurlijk wel heel slim. Je lokt mensen met een heel scherpe prijs en dan zorg je ervoor dat ze toch net voor de flink duurdere variant gaan om dat er bij het instapmodel iets triviaals ontbreekt.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
Ik durf ook nog niet zeker te stellen dat de Mac Mini uit het assortiment gaat. Hij zal misschien niet super verkopen, maar het zal ook wel geen flop zijn. Zolang Apple ze nog weg kan zetten tegen een hogere prijs dan (alleen) de productiekosten zullen ze dat waarschijnlijk wel doen. Want de Mac Mini 'bijt' denk ik ook niet de andere Apple producten.

Al met al valt er weinig over te zeggen: in de zomer gingen ook de geruchten de ronde dat de Mini op sterven na dood zou zijn. In augustus kreeg de Mini echter een upgrade (Core 2 Duo processor, 1 GB RAM, grotere HDD).

Zelf ben ik ook nog blij met mijn Mini: voor mij was het de perfecte mogelijkheid om over te stappen naar OS X: een iMac was niet echt een optie, aangezien ik in 2006 een nieuwe monitor heb gekocht die ik dan overbodig zou zijn geworden. Een iMac zou uiteindelijk twee keer zo duur geweest zijn als mijn hudiige Mini (eerst een Core Solo: sinds 2 weken zit er een T2400 Core Duo in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn mini instapmodel met een brander van 5 tientjes (optiarc nogwat, werd eerder ook genoemd in deze post) geupgrade, 2gb rammetjes erin gestopt en heb een machine die mee kan doen met de laatste ontwikkelingen!
Van 1gb naar 2gb was achteraf niet echt *nodig*, steevast blijft er 1,5gb (vlak na aanzetten) tot 500mb (na zo'n 4 dagen aan) 'inactief' of 'beschikbaar'. Het werkt allemaal wel iets vlotter en nu draait parallels desktop ook als een zonnetje...
Als je performance uit je instap mini wilt, kun je volgens mij beter geld aan een 7200rpm HD uitgeven.
@cornelisprul - als je niet prusten wilt: misschien is die nieuwe losse superdrive ook wel aan een mac mini te koppelen? En geloof me: dat gepruts valt best mee hoor, je moet alleen het goede dunne (zoals aardappelschilmesje) en flexibele plamuurmesje van de gamma hebben. Ik vond het eerst ook een heel gedoe, maar je moet er even aan 'wennen'. Bij mij was het ook meer de ergernis erover Apple dat geen schroefjes heeft gebruikt...
Edit: lees net dat de externe disk niet op andere macs gaat werken

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2008 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

cornelisprul schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 16:04:
Persoonlijk vind ik het zo'n beetje de mooiste mac die er is. De iMac ziet er zeker sinds de laatste looks update echt niet meer uit en een macpro lijkt te veel op een standaard kast (en is absurd duur).

Ik denk dat de mini niet zo goed loopt omdat ze sinds de overstap naar Intel de magische 500 euro / dollar grens hebben doorbroken. Toch zou het erg zonde zijn als dit prachtige machientje niet meer gemaakt zou worden.

Sinds de komst van Vista heb ik volgens de dokter last van Windowsmoeheid en schijnen appels de oplossing te bieden. Daarom overweeg ik momenteel serieus om een MM aan te schaffen. Een macbook (pro) biedt naar mijn idee een lelijker alternatief met als enige voordeel de draagbaarheid (die ik toch niet gebruik).
Overweeg zelf ook al heel erg lang een uitstapje naar Apple te maken. Ben tevreden Windows gebruiker (Vista heb ik nog niet in gebruik genomen, te brak) voor mijn machines, maar ben altijd wel in for a challenge ;) De Mac Mini is gezien de prijs een "safe" poging tot het (willen) leren werken met een Apple/MacOS, mijn 2 centjes:
- Een macbook is weer een aantal honderd euro meer en mij net teveel risico om een compleet ander OS/systeem te proberen
- Die Mac Mini's 2e hands moeten bij iedereen nog wat de nieuwprijs opbrengen ( 8)7) en wie weet tref je er eentje met een leuk defect wat je pas na een tijdje merkt..ook niet m'n ding.

Wil dus toch maar een nieuwe aanschaffen over een tijdje. Het huidige instapmodel met 1,83-GHz Intel Core 2 Duo/1 GB geheugen/80-GB harde schijf voor 599 is best betaalbaar en voldoende voor gebruik bij mij in huis als "alles behalve gamebak", opslag kan toch altijd nog extern. Branden doe ik eigenlijk nooit, heb nog een externe USB brander liggen voor het geval dat. Moet ik er wel even op letten dat ik er daadwerkelijk mee kan werken, want mijn vriendin heeft het ding al bij voorbaat gekaapt volgens mij :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:29
My 2 cents....

Apple heeft het eindelijk voor elkaar! een Core2Duo op een Santa Rosa chipset die 60% kleiner is dan de gewone Core2Duo.... Met als gevolg een moederbordje ter grootte van een halve Mac Mini.... Waarschijnlijk zal het nog wel even duren voordat deze technologie echt betaalbaar wordt, maar het komt eraan. Bovendien is de MB-Air al geschikt voor 45nm processoren, dus het is echt een ontwikkeling voor de lange termijn. Zowel Apple als Intel gaan echt niet zoveel geld stoppen in het ontwikkelen voor hardware voor een kleine nichemarkt.

Hmm, eens even denken.... welke apparaat zou er nog meer baat bij kunnen hebben dat er een core2duo in komt te zitten, met een X3100 videochip die erg goed is in video renderen, zelfs op 1080HD...... juist.. de AppleTV....

En wat is nu dadelijk nog het verschil tussen een AppleTV met een Core2Duo en een X3100 en een MacMini op Santa Rosa? juist... Niks... De MacMini als concept zal echt niet verdwijnen. Apple heeft nou eenmaal een voorliefde voor kleine vierkante computertjes.... Maar volgens mij gaat het kleine broertje wel een keer groot worden en het plekje overnemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Even ter informatie: de Mac mini en Apple TV zijn niet even groot. Dat heb ik altijd gedacht, tot ik de Apple TV in werkelijkheid zag. En de Time Capsule heeft dezelfde footprint als de Apple TV, maar is weer hoger.

Mac Mini: 165.1 x 165.1 x 50.8 mm
Airport Express: 165 x 165 x 34 mm

Apple TV: 197 mm x 197 x 28 mm
Time Capsule: 197 mm x 197 x 36.3 mm

Kortom, minder eenhoud dan je zou verwachten. Mocht de Mac Mini ooit worden vervangen, dan is de kans groot dat hij ook deze footprint krijgt (en de bijpassende vormgeving, want de Mini is de uitzondering hier). Zou ik wel jammer vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door torp op 20-01-2008 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen ga ik een Mac Mini halen (2.0 GHz). Ik weet dat er een BT 2.0 ingebouwd zit, dus mijn Logitech Dinovo toetsenbord en MX 1000 muis zouden in principe perfect moeten werken, niet? Of moet ik die bijgeleverde Logitech Setpoint software installeren? Voorlopig ga ik het bij die 1 Gb RAM houden, met het uitgespaarde geld kan ik volgende maand dan Office 2008 NL kopen. Een vriend van mij heeft al een jaartje een MBP en voor hem is 1 Gb voldoende om Tiger vlot te draaien. Geldt dit ook voor Leopard? Ik kan binnen een paar maanden desgewenst nog altijd het RAM-geheugen upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Op het moment zijn de geheugenprijzen zo laag dat ik het nu zou upgraden en dan gelijk naar max toe drukken. Volgende maand kan dit zo maar weer anders zijn.

Je toetsenbord en muis zouden in principe zonder de software moeten werken, maar voor de extra functies en knoppen zou het kunnen zijn dat je de software wel moet installeren.

1Gb is genoeg voor Leopard, maar OSX is en blijft een gehuegenvreter dus hoe meer hoe beter.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Red schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:14:
Op het moment zijn de geheugenprijzen zo laag dat ik het nu zou upgraden en dan gelijk naar max toe drukken. Volgende maand kan dit zo maar weer anders zijn.
Dat klopt, maar dan moet je ze wel zelf kunnen plaatsen in de Mini en dat is naar het schijnt een redelijk delicaat werkje. Daar komt nog bij dat ik twee linkerhanden heb. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 16:21:
[...]

Dat klopt, maar dan moet je ze wel zelf kunnen plaatsen in de Mini en dat is naar het schijnt een redelijk delicaat werkje. Daar komt nog bij dat ik twee linkerhanden heb. :D
En nét dat heb ik vroeger zelf niet aangedurfd. (en ik ben niet onhandig met computers, maar er zou maar eens iets moeten mislopen en dan garantieperikelen krijgen... liever niet. En dat was uit de tijd dat de mac mini met dual core nog 890 euro kostte :/ )

Als het nu dezelfde layout had als de G4 mini, dan werd het weer een stuk makkelijker (rechtopstaande dims aan de zijkant). Voor de intel mac mini was het toen (waarschijnlijk nu nog) de bedoeling dat je heel wat onderdelen eruit haalde om aan de ram te komen, die onderaan de mac mini ligt. Alleen al de behuizing loskrijgen is niet simpel.

Voor desom van de prijs die ik toen had moeten betalen voor de sodimm upgrade en de restwaarde van de mac mini kon ik een redelijk goed uitgeruste 'game pc' kopen met evenveel ram als wat ik in de mini wou hebben. Dat heb ik toen maar gedaan.

Ik ben toen gewoon dom geweest wat betreft de timing van aankoop van die mini. Maar ach ja, ik moest en zou er één hebben. Gebeurt me geen twee keer. (en als ik nu terug aan de mac zou gaan neem ik een macbook, maar dat is voor later)
Pagina: 1 ... 4 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.