Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:55

Mac mini

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/S0Zws0ycUTJk3XY1RiOzCUWp/full.png
Mac mini specificaties:

• 2,26GHz of 2,53GHz Intel Core 2 Duo
• 2 GB of 4 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 4 GB)
• 1066MHz frontside-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• 160 GB (5400 rpm), 320 GB (5400 rpm) of (2x) 500 GB (5400 rpm) Seriële ATA-schijf
• NVIDIA GeForce 9400M met 256MB DDR3 SDRAM gedeeld werkgeheugen
• Mini DisplayPort
• Mini DVI-poort (incl. verloop naar DVI)
• Één FireWire 800-poort
• Vijf USB 2.0-poorten
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer en ingebouwde luidspreker
• Slot-loading 8x DL SuperDrive (niet voor de server)
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X (Server) Snow Leopard (10.6), iLife '09, iWork '09-proefversie en meer
Fysieke dimensies:

• Hoogte: 5,08cm
• Breedte: 16,51cm
• Diepte: 16,51cm
• Gewicht: 1,31kg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4NYqKokMdwv6AUEzHMrGEfp7/full.jpg
Prijzen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9ZQSZwxNX8YgJ74pcvY3JjJg/full.png
• 2,26GHz - 2GB DDR3 - 160GB: €549
• 2,53GHz - 4GB DDR3 - 320GB: €749
• 2,53GHz - 4GB DDR3 - 2x 500GB: €949 (Server-editie)
Meer informatie:

• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macmini/
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2IWGOR4k2Yt612pl9sHlNkXh/full.jpg
Oude topics:

[Mac mini Intel] Discussietopic en Mini-FAQ
[Mac mini Intel] Discussies en ervaringen - deel 2
[Mac mini] Ervaringen & Discussie - deel 3

Met dank aan leon1e en Daedalus voor de eerste twee delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Heeft iemand de nieuwe remote al geprobeerd op de Mini? Ben benieuwd hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:20
Had SnowLeopard server ter test gedownload en gebrand op dual layer DVD hellaas werkt dat niet zo goed ;-) DVD niet goed gebrand denk ik. Denk dat ik in feb/maart extra mini er bij koop. huidige gaat net als nu als media center draaien. de mini die ik dan gaat kopen zal de server editie worden. voor mail, en media. zoals Home Video's, foto's en muziek.

Hoop alleen dat ik me netwerk in het nieuwe huisje wel wat beter voor elkaar krijg dan in huidige :+ nu WIFI point waar alle apparatuur WIFI op draaid.

Wil de vaste machine's tog voorzien van een ethernet draadje, alles wifi is niet zo'n succes.

Iemand nog goedkope locatie's om me MINI te voorzien van extra geheugen. Dimetjes koop ik zelf wel. maar Ifactors vraagt 80 euro voor het inbouwen. wil garantie behouden heb apple care er op zitten.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
We zijn van plan om een Mac Mini te gebruiken voor oa het Adobe pakket (Photoshop etc, Quark).
Kan de Mac Mini dat goed aan voor het ontwerpen van advertenties etc? (geen zwaar gephotoshop).
Ik heb zelf amper ervaring mer de performance van OSX op deze hardware.

[ Voor 38% gewijzigd door timskiej op 04-12-2009 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-05 05:36
Ik heb sinds kort last van wegvallende wifi op mac mini (2Ghz, gma950). Airport geeft meestal niets maar vreemd genoeg komt ie soms weer een halfuurtje op met 4/5 streepjes. Volkomen onvoorspelbaar. Opstarten helpt niet. Apple Hardware Test zegt niets. MBP heeft altijd vijf streepjes in dezelfde kamer.

Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
timskiej schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:41:
We zijn van plan om een Mac Mini te gebruiken voor oa het Adobe pakket (Photoshop etc, Quark).
Kan de Mac Mini dat goed aan voor het ontwerpen van advertenties etc? (geen zwaar gephotoshop).
Ik heb zelf amper ervaring mer de performance van OSX op deze hardware.
Mini is een volwaardige desktop waarom zou CS4 niet werken?

Als je zware 3D grapichs wil renderen dan zou de Mini geen goede keuze zijn. voor het algemeen foto's en advertentie's ontwerpen voldoen een Mini ruimschoots.

kijk anders even op adobe voor de vereisten!!
http://www.adobe.com/prod...hop/photoshop/systemreqs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:24

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

rkonings schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:15:
een van de specs van de mini:

NVIDIA GeForce 9400M met 128 MB gedeeld DDR3 SDRAM

Kan je er met een bios update of firmware update er voor zorgen dat dit 256MB is?
Het is shared ram dus het zo niet zo moeilijk moeten zijn.
Wat is eigenlijk het voordeel van 2x zo veel video geheugen? Het lijkt mij alleen voordelig in games of in 3D animatie programma's met veel textures. Daar zou ik dan geen mini voor gebruiken :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
zonoskar schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 14:18:
[...]

Wat is eigenlijk het voordeel van 2x zo veel video geheugen? Het lijkt mij alleen voordelig in games of in 3D animatie programma's met veel textures. Daar zou ik dan geen mini voor gebruiken :)
Als bepaalde programa's zo geprogrameerd worden om via de GPU films te encoderen dan heeft dubbel geheugen echt wel voordeel tov 128 Mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:49

_AN

To_Tall schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:08:
huidige gaat net als nu als media center draaien.
Ik ben vorige week overgestapt van Windows naar een Mac Mini. Werkt prima. Ik heb nog wel een paar vragen.

1. Hoe gebruiken jullie de Mac Mini als Mediacenter. Welke software gebruiken jullie hiervoor?
2. Ik heb ook een Apple muis erbij gekocht. Hierover ben ik toch niet zo tevreden. Het lijkt alsof de muis erg stroef werkt..(geprobeerd met muismat). Heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb de muisinstellingen nagekeken, maar kan niets vinden wat dit kan oplossen. Misschien is het een kwestie van wennen :/

[ Voor 44% gewijzigd door _AN op 04-12-2009 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:35

Albi The Dragon

get your hand off my tail

1. Mac Mini als Media Center Ik kan je Plex enorm aanraden. Dat werkt echt ge-WEL-dig. Kijk op hun FAQ-pagina om het allemaal goed in te stellen.

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Albi The Dragon schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 16:36:
1. Mac Mini als Media Center Ik kan je Plex enorm aanraden. Dat werkt echt ge-WEL-dig. Kijk op hun FAQ-pagina om het allemaal goed in te stellen.
Dank! Ziet er inderdaad erg goed uit! Van het weekend maar even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:21
mbrb schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:11:
Ik heb sinds kort last van wegvallende wifi op mac mini (2Ghz, gma950). Airport geeft meestal niets maar vreemd genoeg komt ie soms weer een halfuurtje op met 4/5 streepjes. Volkomen onvoorspelbaar. Opstarten helpt niet. Apple Hardware Test zegt niets. MBP heeft altijd vijf streepjes in dezelfde kamer.

Any thoughts?
misschien de wlan-router eens nader bekijken? Heb ooit zo'n onbetrouwbare Sweex gehad, die eenzelfe symptoom had. Oplossing: dumpen en ander merk genomen (Cisco/3Com/Netgear etc).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
  • Laatst online: 09-09 15:07
Die mac mini ziet er toch wel goed uit.
Als onze pc (met windows :( ) kapot is, denk ik dat we deze kopen. Dat we gingen overstappen naar Mac was toch al zeker ;) .

Ik heb geen leuke ondertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 19:30
To_Tall schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:26:
[...]

Mini is een volwaardige desktop waarom zou CS4 niet werken?

Als je zware 3D grapichs wil renderen dan zou de Mini geen goede keuze zijn. voor het algemeen foto's en advertentie's ontwerpen voldoen een Mini ruimschoots.

kijk anders even op adobe voor de vereisten!!
http://www.adobe.com/prod...hop/photoshop/systemreqs/
Bedankt voor het snelle antwoord :)
Inmiddels al de Mac Mini aangeschaft en het werkt top 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

_AN schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 16:03:
[...]
2. Ik heb ook een Apple muis erbij gekocht. Hierover ben ik toch niet zo tevreden. Het lijkt alsof de muis erg stroef werkt..(geprobeerd met muismat). Heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb de muisinstellingen nagekeken, maar kan niets vinden wat dit kan oplossen. Misschien is het een kwestie van wennen :/
Iemand nog enig idee op mijn vraag hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archivist
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-12-2020
To_Tall schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:08:
Had SnowLeopard server ter test gedownload en gebrand op dual layer DVD hellaas werkt dat niet zo goed ;-) DVD niet goed gebrand denk ik. Denk dat ik in feb/maart extra mini er bij koop. huidige gaat net als nu als media center draaien. de mini die ik dan gaat kopen zal de server editie worden. voor mail, en media. zoals Home Video's, foto's en muziek.

Hoop alleen dat ik me netwerk in het nieuwe huisje wel wat beter voor elkaar krijg dan in huidige :+ nu WIFI point waar alle apparatuur WIFI op draaid.

Wil de vaste machine's tog voorzien van een ethernet draadje, alles wifi is niet zo'n succes.

Iemand nog goedkope locatie's om me MINI te voorzien van extra geheugen. Dimetjes koop ik zelf wel. maar Ifactors vraagt 80 euro voor het inbouwen. wil garantie behouden heb apple care er op zitten.
Zelf gebrande DVD doet het prima op een echte Mac, echter niet gevirtualiseerd (crash op crash).
Mac Mini Server €876 via slim of surfspot, zit al 4Gb in. Bij plaatsen is dan overbodig.
Bedraad netwerk gaat altijd sneller (bij mij cat6) bij gebruik van IPNetrouterX is tevens een externe router overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:09
Weet iemand toevallig of je itunes en plex kunt bedienen met een webbrowser vanaf een windows PC?

Ik vind wel een tool remote buddy, maar die support geen windows.

Ik kan wel met mn iphone itunes bedienen, zodat de TV niet aanhoeft, maar een windows tool lijk ik niet te kunnen vinden.

Ik ben gen mac kenner, dus ik wordt niet gehinderd door enige kenns.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:03

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

basset schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:28:
Weet iemand toevallig of je itunes en plex kunt bedienen met een webbrowser vanaf een windows PC?

Ik vind wel een tool remote buddy, maar die support geen windows.

Ik kan wel met mn iphone itunes bedienen, zodat de TV niet aanhoeft, maar een windows tool lijk ik niet te kunnen vinden.

Ik ben gen mac kenner, dus ik wordt niet gehinderd door enige kenns.
volgens mij is dit ongeveer wat je zoekt.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:09
Nerpissad schreef op maandag 07 december 2009 @ 11:48:
[...]

volgens mij is dit ongeveer wat je zoekt.
Nope,

MS heeft een remote desktop app waar je mee van Apple systemen naar windows systemen kunt. Ik moet de andere kant op, en dan eigenlijk zo simpel mogelijk. Ik wil niet dat men op de remote desktop komt (met VNC) maar alleen de media software kan bedienen.

Dus door de muziek heen bladeren.

Het is dat, of een ipod touch er bijkopen, maar daar voel ik nou net zoveel voor, om de kosten op te voeren.

Hop,hop,hop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plex kun je erg gemakkelijk bedienen met Snatch (mijn favoriet) of met Xbox Remote, beide voor op de iPhone.

iTunes kun je ook bedienen via een webinterface met bijvoorbeeld Signal van http://www.alloysoft.com/ . Dit is eigenlijk een iPhone of Windows Mobile interface maar kun je ook gewoon in je desktop browser gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
cornelixnootje1 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 08:27:
Heeft iemand de nieuwe remote al geprobeerd op de Mini? Ben benieuwd hoe dat bevalt.
Hij zal net even goed/slecht werken als op een iMac hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 22:29

LogiForce

The Black Whole

thijsje66 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:08:
Die mac mini ziet er toch wel goed uit.
Als onze pc (met windows :( ) kapot is, denk ik dat we deze kopen. Dat we gingen overstappen naar Mac was toch al zeker ;) .
Er zit geen scherm bij he ;)
Als je nog een scherm nodig hebt dan kan je misschien beter een iMac aanschaffen. Deze is immers maar een beetje duurder en een stuk krachtiger. :)

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-06 12:17
basset schreef op maandag 07 december 2009 @ 12:02:
[...]

Nope,

MS heeft een remote desktop app waar je mee van Apple systemen naar windows systemen kunt. Ik moet de andere kant op, en dan eigenlijk zo simpel mogelijk. Ik wil niet dat men op de remote desktop komt (met VNC) maar alleen de media software kan bedienen.

Dus door de muziek heen bladeren.

Het is dat, of een ipod touch er bijkopen, maar daar voel ik nou net zoveel voor, om de kosten op te voeren.
VNC is juist wel hetgeen, dat je kan helpen. Je maakt een nieuwe user waarmee je toegang krijgt op afstand tot je mac. Je deelt je libraries (itunes, iphoto, films etc...wat jij wil) met deze user. Vervolgens kun je de desktop van deze user zo configureren dat ie alleen toegang heeft tot de programmas, die jij wil. Bijvoorbeeld plex en itunes. Kijk maar eens onder useraccounts in de systeemvoorkeuren. Je kunt de desktop vrijwel volledig strippen van alle mogelijke toegangen tot andere programma´s.

Het fijne van OSX is dat het een typisch unixachtig systeem is. Je kunt heel ver gaan met configureren.

Misschien bestaan er plugins voor itunes of plex om deze programmas te bedienen via een internetbrowser. Maar zelfs dan nog betwijfel ik of het zo goed zal werken als vnc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LogiForce schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:35:
[...]

Er zit geen scherm bij he ;)
Als je nog een scherm nodig hebt dan kan je misschien beter een iMac aanschaffen. Deze is immers maar een beetje duurder en een stuk krachtiger. :)
ik ga binnenkort voor mijn 2e mini, zit nu nog op een G4 te werken en ik moet zeggen dat het me erg goed bevalt om afzonderlijk computers en monitoren te kopen. Meer keus, handig als 1 van de twee kapot gaat en je kan meerdere computers op hetzelfde scherm aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

per toeval kwam ik er gisteren achter dat er een web UI voor plex bestaat (de XBMC web interface). deze is te bereiken op http://<IP-adres-van-plexclient>:3000 het is niet echt een mooie interface te noemen en ik heb er nog niet zoveel ervaring mee, maar hieromheen is vast wel iets te verzinnen om op een windows omgeving plex te bedienen.

edit: ik zie net dat er een HTTP-API voor de webinterface is. klinkt interessant uit om je eigen (web)frontend te maken...

[ Voor 24% gewijzigd door Nerpissad op 08-12-2009 23:19 . Reden: toevoeging HTTP-API ]

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Laatst online: 15:21
mbrb schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 12:11:

Any thoughts?
Zojuist was via de Apple Update een update voor de Wifi voorhanden.
Ik zou zeggen: ff checken, updaten en kijken of het dan nog steeds speelt.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• The Flow
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2024

The Flow

I am the greatest

Heeft iemand hier al een blue-ray lezer en of brander aan zijn mac gehangen? Er zijn diverse oplossingen hiervoor zowel recente als oude te vinden op internet, maar kan nergens gebruikers ervaringen lezen. Extern of intern.

Bijv deze:

of deze

Ik wil graag mijn mac mini BR af kunnen laten spelen, maar het liefste nog branden..

God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...

• rkonings
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:46
zo!
hier mn eerste berichtje vanaf de mac mini :-)
toch wel effe wennen zeg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rkonings schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:27:
zo!
hier mn eerste berichtje vanaf de mac mini :-)
toch wel effe wennen zeg ;-)
Ook je eerste ervaring met OS X? Ik kan me herinneren dat ik dacht hoe kom ik ooit het internet op, niet wetende dat je daarvoor op een kompas moet klikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrb
  • Laatst online: 05-05 05:36
NielsTn schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:27:
[...]

Zojuist was via de Apple Update een update voor de Wifi voorhanden.
Ik zou zeggen: ff checken, updaten en kijken of het dan nog steeds speelt.
ik heb de computer weggebracht. diagnose is dat er toch iets kapot is op het moederbord. hopelijk lost reparatie het gezeik op.

maar toch bedankt voor de tips :)

[ Voor 4% gewijzigd door mbrb op 11-12-2009 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Korte vraag.

Ik probeerde net mijn speakers aan te sluiten op een Mac Mini, maar ik had niet meteen geluid. Volgens mij kan ik in Systeemvoorkeuren weinig aanpassen.

Ik gebruik de aansluiting aan de achterzijde naast die van de headphone. Dit doet ik goed, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

ehhh headphone is de uitgang andere is de ingang als het goed is :)

Gecombineerde optische digitale geluidsinvoer/lijningang (mini-aansluiting)
Gecombineerde optische digitale geluidsuitvoer/koptelefoonaansluiting (mini-aansluiting)

Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/euro/macmini/images/features_portdiagram_20091020.jpg

en het plaatje van de Apple site... oftewel je zit in de verkeerde te pluggen denk ik..

[ Voor 11% gewijzigd door Pat-Juh op 13-12-2009 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Pat-Skim schreef op zondag 13 december 2009 @ 17:14:
ehhh headphone is de uitgang andere is de ingang als het goed is :)

Gecombineerde optische digitale geluidsinvoer/lijningang (mini-aansluiting)
Gecombineerde optische digitale geluidsuitvoer/koptelefoonaansluiting (mini-aansluiting)

[afbeelding]

en het plaatje van de Apple site... oftewel je zit in de verkeerde te pluggen denk ik..
Oke, een mini-aansluiting, waar is de aansluiting naast de Headphone voor? En welke zou ik kunnen gebruiken voor mijn speakers? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

_AN schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:45:
[...]

Oke, een mini-aansluiting, waar is de aansluiting naast de Headphone voor? En welke zou ik kunnen gebruiken voor mijn speakers? Bedankt.
Dat zegt hij ja, dat is de input :X
Oftewel je kan er allerlei audio bronnen op aansluiten voor verschillende doeleinden.

Maar het meest word deze gebruikt voor de microfoon denk ik. ;)

Beide aansluitingen zijn zowel mini-toslink (optisch) of de gewone kleine plug die je aan bijna alle koptelefoons vind. En zeker aan alle oortjes voor bijvoorbeeld bij draagbare media (walkman, mp3-spelers, ipod, etc).
Het is een gecombineerde aansluiting zeg maar. Bij de apple shop weten ze wel welke kabeltjes je nodig hebt voor optisch.

[ Voor 10% gewijzigd door LogiForce op 13-12-2009 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

LogiForce schreef op zondag 13 december 2009 @ 19:14:
[...]
Dat zegt hij ja, dat is de input :X
Oftewel je kan er allerlei audio bronnen op aansluiten voor verschillende doeleinden.

Maar het meest word deze gebruikt voor de microfoon denk ik. ;)
Met dien verstande dat juist een microfoon niet gaat werken, omdat het een line-level ingang is :) Je zult daarvoor een microfoonversterker nodig hebben, of een USB microfoon moeten gebruiken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Dank voor de antwoorden.

De speakers had ik dus goed aangesloten. Dan is het toch apart dat ik geen geluid had? Overigens had ik wel geluid uit mijn Mac Mini...Weet iemand wat ik hiervoor moet aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

systeemvoorkeuren -> geluid -> uitvoer :P?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN

_AN

Pat-Skim schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:41:
systeemvoorkeuren -> geluid -> uitvoer :P?!
Zover kwam ik ook ;)

Ik ga het allemaal nogmaals proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
hmm

ik zit er op het moment aan te denken om een 2dehands mac mini op de kop te tikken voor een euro of 300.

ik wil namelijk een klein HTPCtje hebben en ik heb een aantal ideeën voor iPhone apps. maar hier moet je OSX voor hebben (heb al OSX86 geprobeerd maar bevalt niet).

draait snow leopard een beetje op een core solo met 2gb ram?

Verwijderd

Voor 300 moet je ook wel een 1,83 core 2 duo kunnen vinden en zou een betere keus zijn.

Verwijderd

Na jaren een Hackintosh gehad te hebben recent nog snow leopard erop gezet.

Nu eindelijk weer een echte mac de mac mini heb hem voor een koopje 458,- voorjaar 2009 nieuw krijg hem morgen binnen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2009 @ 00:27:
Voor 300 moet je ook wel een 1,83 core 2 duo kunnen vinden en zou een betere keus zijn.
Zag er een op marktplaats voor 250,-core solo en 350,- 1.83 ghz ook hier op vraag en aanbod

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2009 @ 20:04:
[...]

Zag er een op marktplaats voor 250,-core solo en 350,- 1.83 ghz ook hier op vraag en aanbod
Ja precies, met een beetje trekken en duwen zit je zo rond de 300 euro. Prima lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
The Flow schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:30:
Heeft iemand hier al een blue-ray lezer en of brander aan zijn mac gehangen? Er zijn diverse oplossingen hiervoor zowel recente als oude te vinden op internet, maar kan nergens gebruikers ervaringen lezen. Extern of intern.

Bijv deze:

of deze

Ik wil graag mijn mac mini BR af kunnen laten spelen, maar het liefste nog branden..
Wel nog prijzig. vraag me af of hier op got al ervaringen mee zijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan beter een extern kastje met een blueraydrive kopen ben je 250,- kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G'morgen,

Ik had gisteren een 1080 filmpje..iets van 10gb..

en die haperde nogal op mijn macmini 2.66ghz 4gb ram..hij was wel te kijken...maar je zag een lichte stottering...

de film keek ik wel vanaf mijn nwe Time Capsule..die verbonden zat via een ethernet kabel aan de macmini..

is het dan logisch dat hij stottert...of is mijn kabel niet helemaal top?

of kan je zoiets alleen maar vanaf de mini zelf bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 11:14
Heb gemerkt dat je je buffer soms wat hoger moet zetten. monitor je netwerk gebruik eens op het moment dat hij hapert? Knalt hij dan omhoog -> te weinig eth. troughput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--help schreef op maandag 21 december 2009 @ 13:23:
Heb gemerkt dat je je buffer soms wat hoger moet zetten. monitor je netwerk gebruik eens op het moment dat hij hapert? Knalt hij dan omhoog -> te weinig eth. troughput.
hoe kan je je buffer hoger zetten>?

en ik zal mijn netwerk is monitoren wanneer ik deze film afspeel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zaterdag een mac mini voorjaar 2009 gekocht en ontvangen. Vond hem nogal sloom
dus ik heb hem vandaag geupgrade naar 2x2GB DDR3 so-dimm Dane-elec en een Seagate Momentus 320GB
7200Rpm Nu vind ik hem lekker werken youtube werkt goed nog geen HD films geprobeerd.

Ik laat het jullie weten mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yes perfect,

Ik heb een Bluray rip van the darknight geprobeerd 1080P bestand van 13 GB en hij draait super geen vertragingen helemaal perfect hij laad hem zelfs sneller in dan voorheen op mijn hackintosh!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb thuis een mac mini aangesloten op een Philips 9700 42". De mini kan dan bestanden vanaf het netwerk afspelen op de televisie. Bij de mini gebruik ik een magic mouse. Alleen bij gebruik van de mini op de televisie zit er een vertraging in de reactietijd van de muis. Dit is niet zo bij gebruik van de mac op een normale monitor. Is dit een instelling van de mini wat betreft resolutie of het aantal hertz? De tv staat nu aangesloten via hdmi op 1080p op 50 hertz.

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik gok eerder dat je bij de tv verder van de tv en de Mac mini vandaan zit dan wanneer je de Mac mini op je normale scherm aansluit. Dan is het niet zo raar dat de muis wat meer kuren heeft hoewel dat ook niet echt zou mogen. Normaliter zit je binnen een meter of 4 van je tv af wat genoeg is voor bluetooth (dat gaat tot een max van 10 meter in geval van de Magic Mouse en de Mac mini). Dat kan duiden op het feit dat je mini ergens in een hoekje wordt weggepropt waardoor hij meer afgeschermd wordt. Dat levert een slechtere ontvangst op voor zowel wifi als bluetooth waardoor je problemen kunt krijgen als een haperende muis. De vraag is dan ook meer waar de Mac mini staat en of dit verschilt met wanneer je 'm aan de monitor hangt.

Verwijderd

Het ontvangst is niet het probleem. Heb de muis vanaf verschillende afstanden proberen te gebruiken maar het probleem blijft op alle afstanden hetzelfde. Ik moet eigenlijk nog maar even een andere muis proberen en kijken of het probleem blijft. Maar ik meen ook met het toetsenbord enige vertraging te zien. Dus lijkt mij het probleem te liggen bij de overdracht naar de televisie..

• gwreijman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-12-2023
Ook maar een bericht van mijn kant.
Ik ben sinds afgelopen zaterdag ook een trotse bezitter van een Mac mini, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben.

Het is niet de eerste Apple waar ik mee werk, ik had hiervoor een oudere iMac G3 gehad en heb ook nog een Powermac G4 in huis die ook nog goed werkt.

Maar hoofdzakelijk werkte ik met Windows machines, maar wilde toch iets anders.

He's got a magnet!!! Everybody BACKUP!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:18:
Ik heb thuis een mac mini aangesloten op een Philips 9700 42". De mini kan dan bestanden vanaf het netwerk afspelen op de televisie. Bij de mini gebruik ik een magic mouse. Alleen bij gebruik van de mini op de televisie zit er een vertraging in de reactietijd van de muis. Dit is niet zo bij gebruik van de mac op een normale monitor. Is dit een instelling van de mini wat betreft resolutie of het aantal hertz? De tv staat nu aangesloten via hdmi op 1080p op 50 hertz.
De vertraging zit hem in de instellingen van je TV. Simpelweg gezegt, hij staat niet in PC-Modus.
Je moet hiervoor het juiste kanaal even kiezen, dan naar het 'home' menu -> configuratie -> Beeld -> PC-Modus -> Activeren.

Als het goed is gaan de dan on-nodige beeld verbeteringen uit. Ze zijn niet nodig aangezien jouw Mac Mini supersnel op 1080p gewoon over HDMI beeldjes naar jouw tv kan sturen.

Je moet ook nog even op de Beeld Formaat knop op je AB drukken (onder de mute knop) en deze dan zetten op 'Niet op Schaal'.

Success :D
En fijne kerstdagen nog. ;)
gwreijman schreef op donderdag 24 december 2009 @ 16:36:
Ook maar een bericht van mijn kant.
Ik ben sinds afgelopen zaterdag ook een trotse bezitter van een Mac mini, en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben.

Het is niet de eerste Apple waar ik mee werk, ik had hiervoor een oudere iMac G3 gehad en heb ook nog een Powermac G4 in huis die ook nog goed werkt.

Maar hoofdzakelijk werkte ik met Windows machines, maar wilde toch iets anders.
Gefeliciteerd en welcome bij de Mac Mini gebruikers groep zou ik zeggen.
Ik hoop dat je er heel veel plezier van hebt/gaat hebben. Laat anders even nog horen wat je van je Mac Mini vind en waarvoor je hem vooral gebruikt of denkt te willen gaan gebruiken ;)
Het gaat hier immers om ervaringen uit te wisselen en lekker te kletsen. :)

Ook jij een hele fijne kerst toegewenst :)

[ Voor 28% gewijzigd door LogiForce op 25-12-2009 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LogiForce schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 02:10:
[...]

De vertraging zit hem in de instellingen van je TV. Simpelweg gezegt, hij staat niet in PC-Modus.
Je moet hiervoor het juiste kanaal even kiezen, dan naar het 'home' menu -> configuratie -> Beeld -> PC-Modus -> Activeren.

Als het goed is gaan de dan on-nodige beeld verbeteringen uit. Ze zijn niet nodig aangezien jouw Mac Mini supersnel op 1080p gewoon over HDMI beeldjes naar jouw tv kan sturen.

Je moet ook nog even op de Beeld Formaat knop op je AB drukken (onder de mute knop) en deze dan zetten op 'Niet op Schaal'.

Success :D
En fijne kerstdagen nog. ;)
Aah! Dat deed het hem! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geluid uit de Mac mini is bagger weet je waarom.... Omdat er standaard computerhardware in zit
er zit namelijk een geluidskaart onboard van Realtek type 888 geloof ik in.. En dat is niet voor audiofielen dus wees op je hoede.

Er is wel een goede oplossing! Externe geluidskaart van E-mu 0404 USB kan je vanalles op aan sluiten!
Zefs digital out 5.1 enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:05

Step

step@tweakers.net#

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:44:
Geluid uit de Mac mini is bagger weet je waarom.... Omdat er standaard computerhardware in zit
er zit namelijk een geluidskaart onboard van Realtek type 888 geloof ik in.. En dat is niet voor audiofielen dus wees op je hoede.

Er is wel een goede oplossing! Externe geluidskaart van E-mu 0404 USB kan je vanalles op aan sluiten!
De onboard geluidskaart werkt prima hier! :) 5.1 digital out en al. In combinatie met een Z-5500. Het is algemeen bekend dat de speaker in de Mac Mini prut is. Maar via optical out is het niet nodig om een externe geluidskaart te halen! :z

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:13
Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:44:

Mini heeft ook optical out ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bedoel dat de mac mini een realtek 888 aan boord heeft zelfs digital out enzo word allemaal gedaan door die realtek 888 daarom is die onboard geluidskaart niet geschikt voor audio puristen zoals ik.

Daarom heb ik een professionele kaart gekocht zoek maar op E-mu 0404 usb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 00:00:
ik bedoel dat de mac mini een realtek 888 aan boord heeft zelfs digital out enzo word allemaal gedaan door die realtek 888 daarom is die onboard geluidskaart niet geschikt voor audio puristen zoals ik.

Daarom heb ik een professionele kaart gekocht zoek maar op E-mu 0404 usb
Als 'purist' moet je toch zeker niet aan die digitale troep beginnen. Tenminste lijkt mij. En dan maakt het niet uit of het nu een E-mu of een Realtek is, of het ei van Columbus onder de audio chips. 8)7
Digitaal is immers gelimiteerd op frequentie bereik enzovoorts.

Daarnaast als jij de optical-out van je Mac Mini pakt en je Bitstreamed het naar je audiophile versterker / reciever of losse decoder (voor DTS/Dolby... etc), dan hoef jij je helemaal niet druk te maken over de kwaliteit van de audio chip in de Mac Mini. Aangezien deze niets anders doet dan de exact zelfde bitjes doorsturen naar jouw apparatuur. ;) (immers we kunnen tegenwoordig niet om digitaal heen, dus ik begrijp ook wel dat je naar de beste oplossing zoekt)

Moraal van het verhaal. Hoewel de chip niet op audiophile niveau is, en dus niet geschikt is als geluid-uitgangsbron voor mensen met gevoelige oortjes. Is hij wel uitermate geschikt als een digitale bitjes doorgeefluik aan jouw apparatuur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 18:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik word een beetje mental van de video performance sinds SL update . Ik heb een macmini 2.26ghz (vorige model) en hij werkte perfect in Leopard met VLC en fullHD mkv's. Nooit problemen gehad. Maar sinds SL heb ik niets dan problemen met zware videofiles. VLC/movist/mplayer bakken er niets van! Enkel plex is perfect!
Nog iemand dit gemerkt?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jeff070: Als je audiofiel bent, dan dien je de optische uitgang van de MAC Mini te gebruiken.
Die stuurt namelijk digitaal de bitjes uit. En daar heeft de Realtek chipset geen invloed op.
Die EMU box kun je dus in de kast opbergen -:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 10:52:
@jeff070: Als je audiofiel bent, dan dien je de optische uitgang van de MAC Mini te gebruiken.
Die stuurt namelijk digitaal de bitjes uit. En daar heeft de Realtek chipset geen invloed op.
Die EMU box kun je dus in de kast opbergen -:)
Je moet niet zo'n onzin blaten.

Je weet niet eens wat een emu 0404 is. Daar sluit ik ook mijn microfoons en keyboards op aan
en er zitten hele goede dac's in. Beluister voornamelijk met mijn hoofdtelefoon bayerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm.

Je moet je mond houden als je er geen verstand van hebt.

FF ontopic mijn mac mini verbruikt samen met mijn Samsung T260 26 inch 27 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
  • Laatst online: 09-09 15:07
je kan alleen niet de interne emu 0404 gebruiken volgens mij. Of wel? Ik ken geen Mac Mini's, alleen maar Macbooks, maar het lijkt mij dat je hier niets aan de hardware kan veranderen?

Ik heb geen leuke ondertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jeff070: degene die hier onzin uitslaat ben jij.

Ik weet wel degelijk wat een emu 0404 is. Een redelijk apparaatje die je echter bij een echte audiofiel niet
zult vinden. Ik heb zelf een TC Electronic 24D. Superieur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 17:07:
[...]

Je weet niet eens wat een emu 0404 is. Daar sluit ik ook mijn microfoons en keyboards op aan
en er zitten hele goede dac's in. Beluister voornamelijk met mijn hoofdtelefoon bayerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm.

FF ontopic mijn mac mini verbruikt samen met mijn Samsung T260 26 inch 27 watt
En jij moet even lezen wat hij schrijft voordat je gaat blaten.

Goede DACs zijn leuk, als die E-MU ook daadwerkelijk de conversie van digitaal naar analoog doet. En dat doet ie dus NIET als je de boel optisch op een versterker aansluit. Dan maakt het geen bit uit of de Realtek nou de bitjes naar de versterker stuurt of dat je dat via USB en jouw dure E-MU laat lopen, het zijn dezelfde bitjes. Dan staat of valt alles met de kwaliteit van de DACs in je versterker.

Zoals mark9876 en Logiforce dus ook zeggen: sluit het optisch aan, dan heb je helemaal geen niks met de kwaliteit van die Realtek te maken maar met de kwaliteit van je versterker.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 17:24:
@jeff070: degene die hier onzin uitslaat ben jij.

Ik weet wel degelijk wat een emu 0404 is. Een redelijk apparaatje die je echter bij een echte audiofiel niet
zult vinden. Ik heb zelf een TC Electronic 24D. Superieur!
Sorry hoor maar ik kom op forums waar ze deze wel gebruiken.

En niet iedereen heeft een beurs om een TC Electronic 24D van 599,- te kopen.

En waarom moet ik mijn versterker aansluiten ik gebruik mijn Headphones.

Die e-mu is wel professioneel alleen omdat hij 199,- inplaats die van jouw ben ik dan minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 17:07:
[...]

Als ik lees wat andere audiofielen gebruiken dan is dat allemaal firewire apparatuur en komt usb er niet in. Ze hebben liever geen usb omdat firewire technisch gezien voor hun een stuk beter is (dat wil niet zeggen dat usb ongeschikt is). Een ander probleem wat je hebt zit 'm in wat je gebruikt om de muziek af te spelen en de kwaliteit van het muziekbestand. Met dat laatste bedoel ik dingen als de gekozen codec en de gekozen instellingen van die codec. Allemaal leuk en aardig dat je een emu 0404 hebt maar als je je mp3'tjes maar 128 kbit zijn boeit het echt niet of je je speakers aan de Mac mini of die emu 0404 hangt. Het geluid is toch niet zo grandioos en dat is voor veel mensen ook te horen. Hetzelfde geldt ook voor je speakers, hang er el cheapo speakers aan en je merkt ook weinig. Het gaat erom dat je in het volledige spectrum zorgt dat alles op eenzelfde standaard ligt. Met alleen een emu 0404 ben je er bij lange na niet.

Het feit dat je zelf iets als een emu 0404 als silver bullet loopt te presenteren zegt mij ook dat je er niet bepaald veel verstand van hebt en dat ik weinig tot geen waarde moet hechten aan je audio verhaal. Je maakt je feitelijk aan hetzelfde schuldig als waar jij de ander van beticht en dat afgezien van het feit dat het gewoon kinderachtig overkomt (je krijgt je gelijk niet dus ga je maar schelden). Hou het dan gewoon inhoudelijk en leg wat meer uit waarom die emu 0404 o zo geweldig is. Vergeet daarbij niet de doelgroep van de Mac mini en wat de gemiddelde user zoal aan audio doet.

Om voor mezelf te spreken kan ik zeggen dat het zich beperkt tot wat muziek luisteren in de achtergrond en zo nu en dan een filmpje. Het meeste verschil wat ik heb weten te verkrijgen in mijn audio setup wat computers betreft was het aanschaffen van andere speakers, het verschil tussen audio chips met dezelfde speakers heb ik echt niet kunnen opmerken. Het geluid van de Mac mini is verder ook gewoon prima, niks op aan te merken dus in dat opzicht ben ik het absoluut met je oneens dat het geluid bagger zou zijn (vergeleken met wat?). Dat hele audiofiel gedoe komt op mij over als mierenneukerij, de daadwerkelijke verschillen zijn bij lange na niet zo groot als dat menig audiofiel je doet geloven. Uiteraard zitten er soms flinke verschillen in setups maar die verschillen zijn ook terug te zien in het bijbehorende prijskaartje. Dat iets van 100 euro beter geluid produceert dan iets van 30 euro snap ik wel en hoor ik ook wel. Je moet me echter niet iets van 1500 euro en 1000 euro laten horen want dat verschil zal ik hoogstwaarschijnlijk niet opmerken.

Overigens staat de afkorting DAC niet voor niets voor Digital-Analog Convertor. Zoals de betekenis al doet vermoeden komt het alleen om de hoek kijken als je iets digitaals naar analoog gaat omzetten. Zoals anderen al hebben geprobeerd uit te leggen is er bij het gebruik van de digital optical out (zoals het officieel volgens Apple heet) hier geen sprake van wat gezien de benaming ook nogal logisch is. De versterker of whatever je erop aansluit is dan verantwoordelijk voor het omzetten van het digitale signaal naar iets analoogs voor bijv. de speakers. Zelfs een non-audiofiel als ik snapt dat nog 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zullen we de discussie hier op wat een normaal niveau kunnen voeren? Als je de audiokwaliteit van de Mini slecht of juist goed vindt, kom dan met argumenten waarom dat zo zou zijn. Laat je discussiepartner in z'n waarde en laat zien dat je er verstand hebt in plaats van te roepen dat de andere onzin uitslaat en er geen verstand van heeft.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Een Mini geeft voor de meeste mensen prima geluid, ook analoog. Wil je de hoogst mogelijke kwaliteit audio die het ding kan leveren, dan sluit je de Mini digitaal aan op een apparaat met betere DACs dan de Mini zelf. Of dit nou een Logitech Z-5500, een E-MU 0404, een TC Electronic 24D of een "gewone" versterker met optische ingang is, is verder offtopic. De kwaliteit van de chipset in de Mini is hier bij in elk geval niet van belang, zolang het ding nog bitjes netjes achter elkaar kan zetten.

[ Voor 88% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28-12-2009 19:31 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:24

mr.paaJ

generatie cmd+z

En dat digitaal uitvoeren doet hij prima ;)
Ik ben erg blij met m'n Mini en gebruik hem eigenlijk vooral als muziek speler in combinatie met een de ipod Remote app. Heerlijke combinatie. Voor series/films gaat de TV aan, maar verder is er geen beeld nodig.

Wel laatst een adapter besteld om een tweede digitaal signaal eruit te krijgen om hoofdtelefoon en speaker setup te scheiden. Kan ik die wat verder uit elkaar zetten en gelijk eens kijken of er nog verschil zit tussen optisch en coax digitaal signaal :p

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok,

Laat ik mijn setup hier maar eens weergeven.
Ik heb mijn Mini via een optische kabel aangesloten op mijn Panasonic Receiver. Dit gebruik ik om muziek en films af te spelen. De Mini stuurt het geluid dus digitaal door naar mijn receiver en in de receiver wordt het naar analoog omgezet. De DACs die in de receiver zitten zijn high-end, wat resulteert in een super geluid. De muziek die ik afspeel zijn flac bestanden rechtstreeks van CDs gemaakt. De aldus verkregen kwaliteit doet niet onder voor een CD speler van 1000 euro of meer.

Verder heb ik mijn Mini ook middels een firewire kabel aangesloten op een TC Electronic 24D. De TC Electronic 24D is dan weer met een optische kabel verbonden met mijn receiver. De TC Electronic gebruik ik alleen maar voor karaoke. Met de TC Electronic kan ik namelijk microfoon geluid in DVD geluid mixen, iets
wat met de standaard RealTek Chipset in de Mac niet kan. Verder heeft de TC electronic nog geavanceerde microfoon effecten zoals Reverb, etc om het microfoon geluid nog wat beter te krijgen.

Voor degenen die geen karaoke willen, maar gewoon goed geluid is zo'n kastje helemaal niet nodig.
Een optische kabel naar de receiver volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arro
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11-2022
Nu blijkbaar de audio kennis hier goed aanwezig is meteen maar een vraagje aan jullie.
Is het mogelijk om een tweede audio aansluiting (bijvoorbeeld met USB) op de macmini aan te sluiten? En zo ja, wat is OSX compatible? Op de site van apple kom ik niks tegen en google helpt me ook niet veel verder.
Wat ik graag wil is de optische aansluiting naar mijn versterker laten lopen en en daarnaast een analoge stereo uitgang naar mijn TV. Allebij moeten ze dan dezelfde bron tegelijkertijd af kunnen spelen, zodat ik alleen bij het afspelen van muziek en films mijn versterker aan hoef te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik lees op 123macmini dat er mensen zijn die Win7 op de macmini runnen en zelfs 2007 edities, en door de HW support 10% a 30% cpu hebben met een fullHD mkv. Terwijl dat in osx tegen de 100% aan zit, omdat osx geen HW acceleratie support heeft.. grrr. Ik ben er niet veel mee omdat al mijn hd's nu mac formatted zijn.. Maar dit is wel de oplossing voor een vlekkeloze HTPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, Windows 7 draait probleemloos op de Mac Mini. Het voordeel van Windows 7 is dat
er voor het afspelen van videocontent decoders beschikbaar zijn die gebruik maken van
de GPU (Nvidia) om te decoderen. Onder OS X zijn deze decoders (nog) niet beschikbaar.

Ikzelf sta ook op het punt om over te stappen op Windows 7 in combinatie met Mediaportal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat is niet helemaal waar. Als je Snow Leopard draait op een Mac mini met een Nvidia 9400m dan moet je voor H.264 content in ieder geval wel gebruik kunnen maken van de ingebouwde acceleratie. Moet je dan weer wel QuickTime gebruiken en dat doen er niet veel (meesten VLC of iets van Mplayer/Movist). Plex schijnt trouwens heel erg goed te zijn in het afspelen van mediacontent zonder daar de cpu al teveel mee te belasten.

Of zoals Apple het zelf verkondigd:
Door de GPU versnelde
video-decodering

QuickTime X maakt gebruik van de H.264-video-decoderingsmogelijkheid van de geïntegreerde NVIDIA GeForce 9400M grafische processor die in de meeste nieuwe Macs zit. Door de GPU voor de decodering van het videomateriaal te gebruiken, is de weergave van uitstekende kwaliteit en kan de CPU worden ingezet voor andere taken.

[ Voor 37% gewijzigd door ppl op 29-12-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

PPL: Maar is dat ook zo voor MKV's in QT? En is het enkel QTX of ook QT7 ? Dan waarschijnlijk via Perian?

Direct eens testen. :)

edit: "To watch mkv files in Quicktime X, install Niceplayer then open it once, after that you can remove it and play mkv files in QTX."

QTX opent de mkv maar speelt nog niet af (na het installeren van Perian).
Of hoe doe jij het ? Want h264 acceleratie die jij bedoelt zit in Quicktime MP4 files, maar ik spreek over MKV's.

Edit2: Na wat testen met een .m4v file. QTX gebruikt 90% !!, QT7 11%, VLC 14% en Movist 24% !!
Dus ik weet niet wat ze met QTX proberen te bereiken maar het is echt niet goed!

[ Voor 72% gewijzigd door multipasser op 30-12-2009 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 08:38
multipasser schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 10:44:
Ik lees op 123macmini dat er mensen zijn die Win7 op de macmini runnen en zelfs 2007 edities, en door de HW support 10% a 30% cpu hebben met een fullHD mkv. Terwijl dat in osx tegen de 100% aan zit, omdat osx geen HW acceleratie support heeft.. grrr. Ik ben er niet veel mee omdat al mijn hd's nu mac formatted zijn.. Maar dit is wel de oplossing voor een vlekkeloze HTPC.
welke hardware support heeft de 2007 mac mini dan met z'n gma950 kaart?

Welke hardware

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Niet op de GMA's maar ze runnen wel 'sneller' in win dan op mac.
Ik heb win7 installed en haal 25 a 30% met vlc! Terwijl dezelfde film in SL 110% cpu was en happeringen (ookal is er 90% over). In windows loopt het echt zeer vlot. What a bummer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Tja, verbaast me niet eerlijk gezegd. Flash op OSX is ook al zo ruk. Sorry, off-topic.
Ik houd Plex en daarvoor OSXMBC (wat geloof ik hetzelfde is) ook al een tijd in de gaten, maar als je Windows7 draait op je mac mini heb je zonder extra aanpassingen een prachtige media-center, geloof ik.Out of the box.

[ Voor 56% gewijzigd door autoreverse op 01-01-2010 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Yep. En als je Air Mouse gebruikt met de iphone/ipodTouch heb je een leuke afstandsbediening. Het stomme is dat ik nu met een andere OS zit tussen enkele macs. Dat maakt het wat moeilijker :)

Wel raar, apple zegt dat je macschijven zou kunnen lezen in windows? Ze komen op en ik zie de dirs maar geen files!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
multipasser schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 23:36:
PPL: Maar is dat ook zo voor MKV's in QT? En is het enkel QTX of ook QT7 ? Dan waarschijnlijk via Perian?

Direct eens testen. :)

edit: "To watch mkv files in Quicktime X, install Niceplayer then open it once, after that you can remove it and play mkv files in QTX."

QTX opent de mkv maar speelt nog niet af (na het installeren van Perian).
Of hoe doe jij het ? Want h264 acceleratie die jij bedoelt zit in Quicktime MP4 files, maar ik spreek over MKV's.
Vrij simpel: ik doe niks, ik kijk amper tot geen films, vind het meestal weinig aan. Als ik echter wat kijk dan gebruik ik iets van quicktime player (x of 7), vlc of mplayer. Zolang het ding de content afspeelt vind ik het best. Op de achtergrond ben ik dan toch niet met iets bezig dus of dat ding nou 10% of 90% cpu usage heeft is dan ook niet van belang. Ik weet alleen dat er voor een aantal Macs met bepaalde videokaarten zoals de 9400m er hardwarematige acceleratie is voor h.264 content.
multipasser schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 12:55:
Wel raar, apple zegt dat je macschijven zou kunnen lezen in windows? Ze komen op en ik zie de dirs maar geen files!?
Welke Windows versie gebruik je en zijn die bootcamp drivers wel goed geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Win7 ultimate en heb gewoon de SL dvd ingestoken en de setup.exe gerunt. Ik weet nie hoe de updates van de drivers verlopen. Of kan je gewoon de Nvidia drivers downloaden of is het 'custom' hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Het is handiger als je dit middels de boot camp assistant doet. Die maakt een partitie voor je vrij en brandt de benodigde drivers op cd die ja nadien kunt installeren. Je kunt op zich ook wel de drivers van bijv. Nvidia zelf proberen maar sommige mensen schijnen daar problemen mee te hebben (de boot camp drivers zijn stabieler).

@multipasser: vroeger kon je met de boot camp assistant gewoon heel die procedure van partitioneren e.d. skippen en direct de drivers op cd fikken. Dat lijkt tegenwoordig niet meer te kunnen. Die drivers heb je echter wel nodig. Anyway, volgens mij staan ze ook tussen de downloads op apple.nl.

[ Voor 31% gewijzigd door ppl op 03-01-2010 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

bootcamp is voor niets nodig. Dat is enkel een GUI voor de installatie. En bootcamp kon de partitie niet splitsen, zoals bij zovele. Dus gewoon manueel installeren zonder bootcamp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Er is nieuws voor alle mensen die geen full HD kunnen afspelen.
http://xbmc.org/davilla/2...com-crystal-hd-its-magic/

Je moet wel een pci-e steken maar dan is het flawless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

multipasser schreef op zondag 03 januari 2010 @ 01:59:
bootcamp is voor niets nodig. Dat is enkel een GUI voor de installatie. En bootcamp kon de partitie niet splitsen, zoals bij zovele. Dus gewoon manueel installeren zonder bootcamp :)
Huh, Ik dacht dat bootcamp toch echt wel nodig was. De Apples hebben geen BIOS, maar een EFI (Extensible Firmware Interface). En zoals gewoonlijk houdt Apple zich niet aan de EFI standaard die is opgesteld door Intel. Daardoor zul je dus wel Bootcamp moeten gebruiken om de BIOS te emuleren, dacht ik zo.
Ikzelf maak gebruik van Bootcamp, maar heb ook slechts 1 driver van Bootcamp gebruikt, namelijk de NullDriver. Die NullDriver was nodig omdat Windows 7 aangaf dat er een probleem was. Wat die driver precies doet weet ik niet. Voor de rest heb ik dus de Microsoft Drivers gebruikt en de driver van de NVIDIA site.
Werkt perfekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
De 64 bit versie van Windows 7 heeft EFI en GPT support als ik het goed heb maar die boot camp assistant hoef je niet per se te draaien. De EFI heeft een extension die het BIOS emuleert waardoor je XP, Vista e.d. prima kunt installeren zonder die assistant. Het enige wat die assistant doet is disk utility gebruiken om te partitioneren en verder een wizard om de drivers naar cd te fikken en de installatie van Windows starten. Al die dingen kun je ook prima handmatig doen maar mij ging het om die drivers die je kennelijk ook gewoon op apple.nl kunt vinden.

@hieronder: duidelijke link wat er mogelijk is lijkt mij. Overigens laat dat ook mooi zien dat Apple een andere EFI implementeert dan de UEFI implementatie die pc fabrikanten doen. Dat heeft dus niets te maken met Apple die zich niet aan de EFI standaard houdt (doen ze prima) maar aan het feit dat ze een andere variant gebruiken. Je leest op die link echter over nog een paar regels heen namelijk de volgende:
# The Mac UEFI firmware contains a legacy CSM that presents a BIOS interface to allow non-UEFI aware OSes to boot and install.
# Windows 7 x86 and x64 can be installed natively on a Mac in BIOS mode without MacOS or Bootcamp, but MacOS will not boot in BIOS mode.
# Bootcamp is:

* Set of Windows device drivers
* Partitioning tool and MBR hacker
* BIOS Compatability Support Modules in firmware
Het kan niet met EFI, wel met BIOS zonder dat je boot camp gebruikt. Die CSM module zit er al vanaf meet af aan in (al in het Tiger tijdperk toen bootcamp nog een los te downloaden onderdeel was) en is niet zoals die link vermeldt onderdeel van bootcamp. Het is onderdeel van de EFI. Het gebruik van bootcamp maakt de installatie gewoon een stuk eenvoudiger, meer niet.

Overigens is iets als rEFIt ook slim om naar te kijken, vooral als je meer dan alleen OS X en Windows met bootcamp wil kunnen doen.

[ Voor 59% gewijzigd door ppl op 03-01-2010 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

• Windows 7 x64 (64-bit) only supports installation on a UEFI 2.0 firmware using a GPT partitioned disk.
• Apple Macintoshes implement the EFI 1.1 standard, either 32-bit for early (pre-2008) Intel processors or 64-bit for more recent processors.

Het lukt dus niet om Windows 7 op een Apple Mac te installeren zonder bootcamp volgens mij?

Zie ook:

http://darobins.spaces.li...188BEF79F825945!529.entry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ppl: je schijnt er erg veel van te weten.

Als ik tijd heb ga ik wel eens proberen om het zonder Bootcamp te installeren.
Alle overbodige (programmas) stappen laat ik ook graag weg.
Als ik jou dus goed begrijp zouden de volgende stappen moeten werken:

1. Maak een Windows Partitie aan op je harddisk (ntfs filesysteem?)
2. Doe de Windows 7 DVD in de drive en installeer Windows 7 op de zojuist aangemaakte partitie
3. Installeer de Bootcamp Null Driver (deze is noodzakelijk, anders krijg je een hardware fout in Windows 7)
4. Installeer de nvidia nForce 730i/Geforce 9400/9300 driver van www.nvidia.com
5. Klaar

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2010 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Voor een Mac Mini heb je inderdaad niet veel meer drivers nodig geloof ik. Maar in Disk Utility een FAT partitie aanmaken inderdaad, NTFS wordt niet ondersteund zonder third-party tools, en vervolgens heb je een hybrid GUID/MBR partitie-indeling.

Wat overigens ook kan, gewoon je schijf als MBR formatteren met Disk Utility, als je toch geen OS X wilt draaien.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Effe osx dvd insteken, booten, disk format doen (fat32), dan rebooten met ALT ingehouden en DVD verwisselen en dan gewoon op het windows icoon klikken. Daarna kan je gewoon de osx dvd insteken omdat daar de drivers opstaan. Ik heb win7 32bit geinstalleerd geloof ik, ging gelijk een fluitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
@ mark9876: zo zou ik het inderdaad ook doen. Het formatteren kan ook gewoon met de Windows setup wizard dus je kunt tijdens de setup die fat32 partitie wel formatteren naar ntfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar begrijp ik hier nu uit dat de mini onder windows 7 (64bit?) beter presteert als mediacenter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@CanonUser,

Als je Mediaportal onder Windows 7 draait, dan kun je voor HD (1080p) gebruik maken
van hardware acceleratie. De video decodering wordt in dat geval door de GPU (NVidia 9400)
gedaan. Onder OS-X is dit nog niet mogelijk of zeer beperkt.

Voor mijzelf heeft MediaPortal nog een aantal voordelen ten opzichte van Plex/XBMC.
Deze zijn als volgt

- MediaPortal is in staat om DVD-Audio (24 bit/92 Khz) af te spelen. XBMC/Plex is dat niet.
- Bij het afspelen van muziek zie je in MediaPortal de track time. Bij XBMC/Plex zie je dat niet.
- De configuratie is in MediaPortal strikt gescheiden van het gebruik. Bij XBMC/Plex is dat niet zo.
Als je bijvoorbeeld in XBMC/Plex naar Movies gaat, dan zie je daar je Movie Titles/folders staan,
maar ook bijvoorbeeld "Add Source". Ik vind dat niet mooi.
- De folder mode view in XBMC/Plex bevat bugs waardoor de sortering niet meer correkt werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 19:27
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 13:15:
G'morgen,

Ik had gisteren een 1080 filmpje..iets van 10gb..

en die haperde nogal op mijn macmini 2.66ghz 4gb ram..hij was wel te kijken...maar je zag een lichte stottering...

de film keek ik wel vanaf mijn nwe Time Capsule..die verbonden zat via een ethernet kabel aan de macmini..

is het dan logisch dat hij stottert...of is mijn kabel niet helemaal top?

of kan je zoiets alleen maar vanaf de mini zelf bekijken?
Laatst ook een MKV (Top Gear Bolivia Challenge, 2GB+) gekeken. Eerst geprobeerd vanaf externe schijf (WD Elements, 1.5TB, 7200rpm). Toen stotterde het bij mij af en toe ook.
Vanaf de interne HDD ging het wel prima.

Ik heb overigens een Mac Mini met 2,53Ghz en 4Gb ram en 320Gb (5400rpm, volgens mij) schijf.
Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 10:39:
Maar begrijp ik hier nu uit dat de mini onder windows 7 (64bit?) beter presteert als mediacenter ?
Ik heb 4GB geheugen, dus Windows 7 64bit geïnstalleerd met Boot Camp. Als je 2GB hebt zou je W7 32bit kunnen overwegen. Heb je meer dan is het jammer van je geheugen omdat 32bit niet meer dan 3GB ondersteunt.

[ Voor 50% gewijzigd door Jozz op 05-01-2010 13:08 ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

ram heb je niet nodig om te playen!
ZEker niet als htpc. Dus 2gb is meer dan voldoende om films/muziek te kijken.

Afwachten tot de mannen van FFMpeg hun conversion voor OpenCL maken en dan is het ook accelerated video voor nvidia onder osx. Maar dat zal nog effe duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Verwijderd schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 11:38:
Voor mijzelf heeft MediaPortal nog een aantal voordelen ten opzichte van Plex/XBMC.
Deze zijn als volgt

-1- MediaPortal is in staat om DVD-Audio (24 bit/92 Khz) af te spelen. XBMC/Plex is dat niet.
-2- Bij het afspelen van muziek zie je in MediaPortal de track time. Bij XBMC/Plex zie je dat niet.
-3- De configuratie is in MediaPortal strikt gescheiden van het gebruik. Bij XBMC/Plex is dat niet zo.
Als je bijvoorbeeld in XBMC/Plex naar Movies gaat, dan zie je daar je Movie Titles/folders staan,
maar ook bijvoorbeeld "Add Source". Ik vind dat niet mooi.
-4- De folder mode view in XBMC/Plex bevat bugs waardoor de sortering niet meer correkt werkt.
dat is toch niet helemaal waar volgens mij.
-1- OK.
-2- dat ligt er maar aan welke skin je gebruikt. bij plexaeon zie ik dat wel degelijk en ik kan me voorstellen dat er binnen XBMC ook hiervoor mogelijkheden zijn.
-3- in movies is geen "add source" optie alleen in "videos"
-4- kan heel goed zijn, nooit iets van gemerkt.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Jongens, als je Win7 op een Mac mini moet zetten voordat de mac als htpc goed werkt, kun je toch beter meteen de Dell Zino kopen? Die heeft een goede grafische kaart voor HD en o.a. een HDMI uitgang. En Windows 7.
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.