Maar waarom zou je een Mac Mini van dik 600 euro kopen als je ook zelf een mooi nVidia Ion pctje kunt bouwen met een Zotac moederbordje (de A versie heeft alles wat je nodig hebt onboard, alleen nog een klein kastje, harddiskje en gaan met die banaan!)
Waarom zelf een auto kopen als je ook gewoon wat ijzer, een rubberboom en een lasapparaat kan kopensebastius schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 23:30:
Maar waarom zou je een Mac Mini van dik 600 euro kopen als je ook zelf een mooi nVidia Ion pctje kunt bouwen met een Zotac moederbordje (de A versie heeft alles wat je nodig hebt onboard, alleen nog een klein kastje, harddiskje en gaan met die banaan!)
Mini is mooi klein, OSX+Plex werkt nagenoeg foutloos, geen gekloot met drivers, codecs en weet ik wat voor andere onzin allemaal. Stekkers er in, OSX erop, plex naar Applications slepen, starten, klaar
Daarnaast werk een mac gewoon lekkerder met andere macs in het netwerk, screen sharing, appletalk, etc.
Omdat stabiliteit van het systeem als geheel (dus inclusief OS-X) en goede support mij ook geld waard zijn. Daarnaast heb ik geen spamware (lees nutteloze programma's van een Windows OEM pc).sebastius schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 23:30:
Nee, Mac staat gewoon voor design, stabiliteit, support, eenvoud en gebruiksgemak.
Het mag iets duurder zijn, maar alles sluit tenminste op elkaar aan zonder problemen.
In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.
Toch heeft sebastius ook wel een punt, de nvidia ion pctjes hoef je ook alleen maar xbmc erop te zetten en je hebt hetzelfde resultaat
(al prefereer ik ook de Mini maar goed).
Je moet wel Mac OS X missen en dat is het mij ook wel waard.
Je moet wel Mac OS X missen en dat is het mij ook wel waard.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Als formfactor en uiterlijk je niet boeit wel ja. Maar da's net als een iMac vergelijken met een standaard PC kast en standaar LCD scherm. Je koopt die iMac omdat het gewoon een mooi, compact en fijn ding is. De Mac Mini heeft ook z'n charme boven een standaard kastje met een Ion erin.Nitai schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:58:
Toch heeft sebastius ook wel een punt, de nvidia ion pctjes hoef je ook alleen maar xbmc erop te zetten en je hebt hetzelfde resultaat
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Wil graag nog hardware virtualisatie, zodat ik ook iscsi target kan draaien in freenas ( mooi de harddisk beschikbaar op alle andere computers in netwerk als echte harddisk.) En toch iets meer toekomst voorbereid, hardware decoding is leuk, maar beetje echte power voor naberking/filters en niet ondersteunende codecs vind ik belangrijk.
P.s. wel eens de hd trailer site van apple wel eens gezien op een atom pc
flash is erg zwaar voor de atom. ( heb zelf hier foxconn 330)
P.s. wel eens de hd trailer site van apple wel eens gezien op een atom pc
[ Voor 3% gewijzigd door fortfort op 10-10-2009 09:23 ]
Als je zo'n lelijke ronkende kast in je woonkamer wilt hebben. Dan is het een top idee!sebastius schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 23:30:
Lelijk ronkende kast? Haha! Er is veel gebeurt in PC land! Ik weet dat het klinkt als vloeken in de kerk, maar een Mac Mini als HTPC vind ik een beetje zonde. Ubuntu + XBMC (is echt een eitje om te regelen en gratis open software kun je prima zetten op zo'n kastje:Noxa schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 09:53:
[...]
Als je zo'n lelijke ronkende kast in je woonkamer wilt hebben. Dan is het een top idee!

Pricewatch:Asus EEE Box PC eb1501
Kijk ik begrijp de mac mini liefhebbers natuurlijk ook. Maar een prijsverschil van dik 200 euro voor een gelijke featureset (ongeveer) alleen geen OSX maar Windows 7/Linux... Dan denk ik, vooral in de HTPC toepassing dat zoiets toch een nuttiger investering is. Overigens is Windows 7 dus geen verplichting he? Ubuntu samen met XBMC en je bent er ook al! Superstabiel en retesnel.
Ja dat verandert de zaak natuurlijk. Dan kun je beter in een MacMini investeren misschien.fortfort schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 09:20:
Wil graag nog hardware virtualisatie, zodat ik ook iscsi target kan draaien in freenas ( mooi de harddisk beschikbaar op alle andere computers in netwerk als echte harddisk.) En toch iets meer toekomst voorbereid, hardware decoding is leuk, maar beetje echte power voor naberking/filters en niet ondersteunende codecs vind ik belangrijk.
P.s. wel eens de hd trailer site van apple wel eens gezien op een atom pcflash is erg zwaar voor de atom. ( heb zelf hier foxconn 330)
[ Voor 24% gewijzigd door sebastius op 10-10-2009 10:36 ]
Anoniem: 256899
De Asus EEE Box is inderdaad een kleine box, maar nog altijd veel groter
dan een MAC Mini. De Mac Mini meet 16,5 x 16,5 x 5. Dit is zo'n verschrikkelijk
mooi kastje, alleen dat rechtvaardigt al de prijs.
dan een MAC Mini. De Mac Mini meet 16,5 x 16,5 x 5. Dit is zo'n verschrikkelijk
mooi kastje, alleen dat rechtvaardigt al de prijs.
Op een Mac Mini, kan je daar AVCHD video materiaal mee editeren? (Vloeiend dan wel..)
Op mijn htpc (AMD 4850E) alvast langs geen kanten.
Anoniem: 193933
Daar heb je wel een wat sterkere computer voor nodig met een goede grafische kaart en lekker wat geheugen. Dan zou ik toch verder kijken dan de Mini.Fastman schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 13:52:
Op een Mac Mini, kan je daar AVCHD video materiaal mee editeren? (Vloeiend dan wel..)
Anoniem: 15610
Ik gebruik wel een mac mini als HTPC.
Ik heb deze met HDMI aangesloten op mijn pana TV.
In de schermconfiguratie van OSX kan ik kiezen tussen 1080p 24, 30 of 60 hz.
Alle videos die ik afspeel zijn 23.796 fps. Ik heb op het moment last van judder.
Moet ik voor 24hz gaan of toch iets anders doen om dit probleem te verhelpen?
Alle videos die ik afspeel zijn 23.796 fps. Ik heb op het moment last van judder.
ik heb niet dezelfde TV als jij, maar gisteren heb ik een beetje lopen spelen met diezelfde instellingen.Anoniem: 15610 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:31:
in eerste instantie dacht ik dat het beter zou zijn de TV op de standaard PAL frequentie van 50 Hz te zetten, maar sinds ik 'm op 24Hz heb gezet is die judder veel minder geworden tijdens het afspelen van (1080p) films.
wat ik wel heb gemerkt is dat de muis niet zo vloeiend over het scherm meer beweegt, maar ook mijn mini is een dedicated plex machine, dus dat vind ik overkomelijk.
Ik heb mijn Mini niet aangesloten op mijn Panasonic Plasma TV, maar wel mijn Windows HTPC (de enige WIndows bak die ik nog heb). Daar had ik ook last van jutter totdat ik mijn HTPC op 24 fps instelde. Maar ja, je kunt het ook gewoon proberenAnoniem: 15610 schreef op vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:31:
Verwacht er iemand een update van de Mac Mini de komende weken? Met de kleine specificatie-aanpassingen van vrijdag lijkt de kans klein.
Gerucht gaat dat deze maand mogelijk een update komt.Superlux schreef op zondag 18 oktober 2009 @ 13:07:
Verwacht er iemand een update van de Mac Mini de komende weken?
Welke aanpassingMet de kleine specificatie-aanpassingen van vrijdag lijkt de kans klein.
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Anoniem: 248577
Drie nieuwe Mini's 
1. 2,26 GHz 2GB 160GB : 549 euro
2. 2.53 GHz 4GB 320 GB: 749 euro
3. 2.53 GHz 4GB 1 TB Server (2xHDD a 500GB): 949 euro
2,66 GHz processor optioneel
Prijzen dus 50 euro omlaag
http://store.apple.com/nl...mac_mini?mco=MTAyNTQwMjgt
1. 2,26 GHz 2GB 160GB : 549 euro
2. 2.53 GHz 4GB 320 GB: 749 euro
3. 2.53 GHz 4GB 1 TB Server (2xHDD a 500GB): 949 euro
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 248577 op 21-10-2009 09:18 . Reden: Prijs en specs Mini Server aangepast. Specs Memory aangepast. ]
En vergeet ook niet de versie met OS X Server en een 2e hdd ipv de optical drive !
Meer info: http://www.apple.com/nl/macmini/server/
Meer info: http://www.apple.com/nl/macmini/server/
Anoniem: 97471
Denk dat je 2GB voor het eerste en 4GB voor de laatste 2 modellen bedoeldAnoniem: 248577 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:42:
Drie nieuwe Mini's
1. 2,26 GHz 2MB 160GB : 549 euro
2. 2.53 GHz 4MB 320 GB: 749 euro
3. 2.53 GHz 4MB 1 TB Server (2xHDD a 500GB): 949 euro
Die server ziet er zeer goed uit! Ik snap alleen niet waarom ze er een cd bijleveren, er zit volgens mij geen optische drive in
Je kan van een andere computer in het netwerk de cd drive gebruiken.Anoniem: 97471 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:46:
[...]
Denk dat je 2GB voor het eerste en 4GB voor de laatste 2 modellen bedoeld
Die server ziet er zeer goed uit! Ik snap alleen niet waarom ze er een cd bijleveren, er zit volgens mij geen optische drive in
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Vrij simpel: er zitten maar 2 sata aansluitingen in een mini. In de gewone Mac mini versies zitten daar een hdd en de optical drive op maar in de server versie zitten op beide sata aansluitingen een 500 GB hdd. Voor een server is het aantrekkelijker om 2 harde schijven te hebben die je in raid 1 kunt zetten dan dat daar een harde schijf en een optical drive in zit. Vandaar de keuze voor 2 hdd's en het buiten boord zetten van de optical drive. De optical drive moet je dus los aanschaffen en is via usb aan te sluiten (Apple biedt er eentje maar je kunt ook gewoon een ander merk nemen). Daarnaast kun je het ding ook via remote disc voorzien van een installatie of via een externe harde schijf (kopie maken van de installatie dvd en die restoren op de externe hdd).Anoniem: 97471 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:46:
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 21-10-2009 00:02 ]
Eigen schuld, er wordt al heel lang gezinspeeld op een uitbreiding in oktober had je maar moeten wachten. God straft onmiddellijkAnoniem: 160183 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:48:
Heb net een week geleden een met 2Gb gekocht... en 320 Gb
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Anoniem: 248577
Thx! BeetjeAnoniem: 97471 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:46:
[...]
Denk dat je 2GB voor het eerste en 4GB voor de laatste 2 modellen bedoeld

Iemand een idee of het zonder problemen mogenlijk is om Snow Leopard Server op een Mini uit midden 2009 te instaleren?
Aangezien de mini geen X64 kernel draait.
A Soldiers manual and a pair of boots.
Mijn normale SL draait ook in 64bits modus op mijn 2GHz c2d (late 08 - zit ook in de mini) (Met forced 64bit uiteraard), dus dat lijkt mij welTo_Tall schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 09:42:
Iemand een idee of het zonder problemen mogenlijk is om Snow Leopard Server op een Mini uit midden 2009 te instaleren?
[ Voor 6% gewijzigd door JottemJ op 21-10-2009 10:07 ]
Anoniem: 160183
Ik heb op mijn mini van een week geleden gewoon snow leopard server draaien. Zonder problemen.To_Tall schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 09:42:
Ik ben dan wel benieuwd op welke kernel de MINI dan draait als ik het zo begrijp, levert Apple een 32 bits kernel mee met SL Server!!??Anoniem: 160183 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:44:
[...]
Ik heb op mijn mini van een week geleden gewoon snow leopard server draaien. Zonder problemen.
Of draaid deze dan wel een 64x bits Kernel?
A Soldiers manual and a pair of boots.
Mini heeft en 32 bits kernel. Is afhankelijk van je hardware. Op XServe kan je de 64 it activeren.
Wat info... http://www.appletips.nl/1...l-en-extensies-activeren/
Wat info... http://www.appletips.nl/1...l-en-extensies-activeren/
[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 160183 op 21-10-2009 22:59 ]
Zat in een soortgelijke situatie. Er zit een 14 dagen return policy op je Mac. Je kan hem dus terugsturen en een nieuwe halen. Mij teveel gedoe en die 1GB extra en grotere disk heb ik niet nodig voor m'n mediacenterAnoniem: 160183 schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 23:48:
Heb net een week geleden een met 2Gb gekocht... en 320 Gb
Bij de nieuwe Mac Mini zit ook niet meer standaard een miniDVI naar DVI adapter.
Wil je die hebben, dan moet je nog 29 euro bijbetalen. De prijzen zijn dus effectief
gezien met 21 euro gedaald. En natuurlijk wel iets betere specificaties.
Wil je die hebben, dan moet je nog 29 euro bijbetalen. De prijzen zijn dus effectief
Hoe kom je daar zo bij? Op de Apple site staat:Anoniem: 256899 schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 16:36:
Bij de nieuwe Mac Mini zit ook niet meer standaard een miniDVI naar DVI adapter.
What’s included
In the box
- Mac mini
- 110W power adapter and cord
- Mini DVI to DVI adapter
- Install/restore DVDs
- Printed and electronic documentation
Maar denk eens aan je doorverkoop waarde, als je (eventueel) in de toekomst je Mini van de hand wilt doen.rig0r schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:02:
[...]
Zat in een soortgelijke situatie. Er zit een 14 dagen return policy op je Mac. Je kan hem dus terugsturen en een nieuwe halen. Mij teveel gedoe en die 1GB extra en grotere disk heb ik niet nodig voor m'n mediacenter
Niet iedereen koopt een Mac met in het hoofd doorverkoop hoor. Er zijn ook gewoon mensen die hem gebruiken om te computeren en dat is hetdialmformark schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:48:
[...]
Maar denk eens aan je doorverkoop waarde, als je (eventueel) in de toekomst je Mini van de hand wilt doen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ja, stel je voor dat je daar de hele tijd rekening mee moet houden... Ik denk dat je maar beter kunt accepteren dat een nieuwe Mac kopen de eerste 2,3 jaar een flinke afschrijving met zich mee brengt maar juist daarna stabiel 'hoog' blijft.breinonline schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 18:01:
[...]
Niet iedereen koopt een Mac met in het hoofd doorverkoop hoor. Er zijn ook gewoon mensen die hem gebruiken om te computeren en dat is het
Sowieso hebben de 2 modellen mini's vanaf het begin steeds op of onder de 599,- / 799,- gekost, en per upgrade schommelde die prijsstelling steeds. De prijsstelling van de huidige mini's valt dus weer wat mee (549, 749,-), terwijl de vorige lichting (eerste Nvidia modellen) juist weer hoog geprijsd waren.
[ Voor 3% gewijzigd door autoreverse op 25-10-2009 14:24 ]
Ook te veel gedoe. Heb mijn osx server er al op staan en hele domein ingericht. Grotere disk ook niet nodig, maar ja had ik het eerder geweten.rig0r schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:02:
[...]
Zat in een soortgelijke situatie. Er zit een 14 dagen return policy op je Mac. Je kan hem dus terugsturen en een nieuwe halen. Mij teveel gedoe en die 1GB extra en grotere disk heb ik niet nodig voor m'n mediacenter
En bedenk dan ook dat de andere zijde van de medaille het feit is dat een nieuwe Mac mini uiteindelijk goedkoper is omdat de prijs te weinig afwijkt van een nieuwe waarbij je wel garantie hebt verder dan de deur. Waardevastheid is leuk maar er zit ook een flink nadeel aan, je neemt dus wel even een aardige gok als je een Mac koopt vanwege de waardevastheid.dialmformark schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:48:
[...]
Maar denk eens aan je doorverkoop waarde, als je (eventueel) in de toekomst je Mini van de hand wilt doen.
Klopt, foutje van mij. Ik verwarde de mini displayport to DVI adapter met de mini DVI to dvi adapter.Verdicampo schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 17:33:
[...]
Hoe kom je daar zo bij? Op de Apple site staat:
What’s included
In the box
- Mac mini
- 110W power adapter and cord
- Mini DVI to DVI adapter
- Install/restore DVDs
- Printed and electronic documentation
Daar denk ik inderdaad niet aan als ik een Mac koop.breinonline schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 18:01:
[...]
Niet iedereen koopt een Mac met in het hoofd doorverkoop hoor. Er zijn ook gewoon mensen die hem gebruiken om te computeren en dat is het
Viel me trouwens op dat mijn Mini geleverd werd met Leopard. Snow Leopard zat er wel bij, maar was dus niet pre-installed
Anoniem: 193933
Kan, dan is de productiedatum wat verder terug in het jaar en doen ze er een drop in dvdtje bij.rig0r schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 12:49:
[...]
Daar denk ik inderdaad niet aan als ik een Mac koop.
Viel me trouwens op dat mijn Mini geleverd werd met Leopard. Snow Leopard zat er wel bij, maar was dus niet pre-installed
Verrassing vandaag. Ik mag al jaren de oude verrotte computers van mijn ouders onderhouden. Had mijn pa al lekker gemaakt voor Apple door hem hier met mijn MacBook te laten spelen. Kwam ik er vandaag: ja ik heb een mac mini gekocht 
Ik had 0 tijd, maar in 10 minuten heb ik mijn noob pa zelf de boel aan laten sluiten en laten beginnen. Ook dat is apple. Snow Leopard zat er trouwens al keurig geinstalleerd op, fabrieksaf.
Ik had 0 tijd, maar in 10 minuten heb ik mijn noob pa zelf de boel aan laten sluiten en laten beginnen. Ook dat is apple. Snow Leopard zat er trouwens al keurig geinstalleerd op, fabrieksaf.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
tja ideaal. Mijn pa, ook redelijk digibeet, is ook over op een mac mini. Maar ik moet toegeven dat er best wat opstartproblemen waren. Hij was erg gewend aan outlook en als je ineens dan 3 apps moet gebruiken (ical, adressbook en mail) is dat toch wel even wat anders. Daarnaast moest ik nog wat moeite doen omdat hij enkele apps onder windows moet gebruiken (dus parallels erop gezet). Een ervan is Cashflow, daar zijn opzich vast wel OS X alternatieven voor te vinden (is een boekhoudprogramma dat werkt met alle NL banken) en een ander dat enkel onder windows werkt (kerk-database programma, hij is dominee).Jazzper schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 21:24:
Verrassing vandaag. Ik mag al jaren de oude verrotte computers van mijn ouders onderhouden. Had mijn pa al lekker gemaakt voor Apple door hem hier met mijn MacBook te laten spelen. Kwam ik er vandaag: ja ik heb een mac mini gekocht
Maar nu een paar maanden verder is hij er volkomen aan gewend.
Het is een fantastisch besturingssysteem, maar overstappen is dus niet altijd geheel zonder problemen.
je kunt hem misschien thunderbird laten gebruiken voor zijn mail ? Dat je niet 3 applicaties nodig hebt (is iig. voor mij de rede om niet die mail / contacts / cal te gebruiken die standaard erbij zit
).
Of entourage
(al is dat niet echt helemaal je van het als je outlook gewend bent x'D )
Of entourage
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik vind dat niet aan te raden. Als je addressbook gebruikt is het inprincipe mogelijkom vanuit elk programma contacten hier uit te halen. Idem voor ical etc. Bovendien kan je dan ook spotlight gebruiken. Niet mogelijk met zon halfwassen programma als thunderbird.polthemol schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:25:
je kunt hem misschien thunderbird laten gebruiken voor zijn mail ? Dat je niet 3 applicaties nodig hebt (is iig. voor mij de rede om niet die mail / contacts / cal te gebruiken die standaard erbij zit).
Of entourage(al is dat niet echt helemaal je van het als je outlook gewend bent x'D )
Dat blijft een probleem, vooraal websites die alleen werken onder IE zorgt ervoor dat mijn ouders lastig konden overstappen.DarkShadow schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 23:05:
[...]
tja ideaal. Mijn pa, ook redelijk digibeet, is ook over op een mac mini. Maar ik moet toegeven dat er best wat opstartproblemen waren. Hij was erg gewend aan outlook en als je ineens dan 3 apps moet gebruiken (ical, adressbook en mail) is dat toch wel even wat anders. Daarnaast moest ik nog wat moeite doen omdat hij enkele apps onder windows moet gebruiken (dus parallels erop gezet). Een ervan is Cashflow, daar zijn opzich vast wel OS X alternatieven voor te vinden (is een boekhoudprogramma dat werkt met alle NL banken) en een ander dat enkel onder windows werkt (kerk-database programma, hij is dominee).
Maar nu een paar maanden verder is hij er volkomen aan gewend.
Het is een fantastisch besturingssysteem, maar overstappen is dus niet altijd geheel zonder problemen.
Hier staat wat
...en iets zoals IE-Tab voor Firefox?Flappiewappie schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 11:02:
[...]
Dat blijft een probleem, vooraal websites die alleen werken onder IE zorgt ervoor dat mijn ouders lastig konden overstappen.
Het begint wel een beetje algemeen (Snow) Leopard topic te worden, meer Mini aub!
Ik zit er over te denkendiotav schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 02:20:
Ik heb zojuist een Mac Mini met Snow Leopard Server besteld, ben zeer benieuwd!
maar ben heel benieuwd naar je ervaring er mee.
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Weet iemand een winkel waar ik zo goedkoop mogelijk een Mac Mini kan aanschaffen? Demo model of EOL model is allemaal prima. Had er al een gezien voor 439,- bij A-Mac, 2GHz met intel gma950, 120gig HD, 1gig mem, superdrive. Kan het nog goedkoper of is dit echt de bodem van de put?
Heb even zitten zoeken naar linkjes, geldt dit alleen als je bestelt via de apple store? Of maakt dat niet uit en is dat een global richtlijn? Linkje op prijs gesteld.rig0r schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 12:02:
[...]
http://www.wehkamp.nl/com...-mini/C09_APL_AMM_730667/\[J.d.I.] DirtyHarry schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 15:15:
Weet iemand een winkel waar ik zo goedkoop mogelijk een Mac Mini kan aanschaffen? Demo model of EOL model is allemaal prima. Had er al een gezien voor 439,- bij A-Mac, 2GHz met intel gma950, 120gig HD, 1gig mem, superdrive. Kan het nog goedkoper of is dit echt de bodem van de put?
Check, nieuwer dus, vorige model. NVidea 9400
Thanks voor de linkAnoniem: 160183 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 15:56:
[...]
http://www.wehkamp.nl/com...-mini/C09_APL_AMM_730667/
Overigens denk ik dat het niet goedkoper te vinden is, maargoed wellicht dat er toch mensen struikelen over een goede aanbieding, kunnen ze het melden
469,-!Anoniem: 160183 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 15:56:
[...]
http://www.wehkamp.nl/com...-mini/C09_APL_AMM_730667/

Zelfs die aanbieding van A-Mac van 439,- is echt te_duur vind ik, voor die Intel GMA 950 rommel. Je kunt er niets, maar dan ook niets aan fatsoenlijk spelletje op doen. Alleen heel oude Need for Speed uit begin jaren '90
De nieuwe mini is echt scherper dan evah geprijsd momenteel.
Wil je goedkoop? Koop er dan een tweedehands zou ik zeggen. Die mini's gaan niet stuk en worden niet zoals laptops afgeleefd. Het is een desktop tenslotte.
Als je de mini alleen als Media Centre wil gebruiken, wat is dan de reden dat je voor het server model gaat, juist als je bang bent de dvd drive te missen?LoneWolf schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 15:06:
[...]
Ik zit er over te denken, maar wil hem ook als mediacenter gaan gebruiken ben beetje bang dat ik de DVD dan soms wel eens zal missen, en vind er een externe dvd er niet mooi bij
maar ben heel benieuwd naar je ervaring er mee.
Ze hebben dezelfde chipset en cpu, immers. En de diverse media-centre software (Plex, Windows Media Center, etc, etc,) draait al prima op de mini's vanaf de 1,66GHz Core Duo series.
[ Voor 39% gewijzigd door autoreverse op 30-10-2009 14:13 ]
Hmm, mijn mini (c2d 1.83GHz GMA950) heeft een nieuw moederbord gekregen omdat hij na 6mnd niets meer deed. Verder ben ik het wel met je eensautoreverse schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 14:01:
Die mini's gaan niet stuk en worden niet zoals laptops afgeleefd.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@autoreverse:
Ik wil hem als server gaan gebruiken, om bestanden op te slaan en mail/web server. Maar omdat ik nu vaak mijn macbook aan mijn tv hang om films af te spelen, d8 ik dan kan ik de mini server ook bij de tv plaatsen (ligt toch al een netwerkkabel) en hem dan als mediacenter gebruiken.
Maar aangezien ik geen dvd-speler heb en ik toch zo heel af en toe nog eens een "echte" dvd wil kunnen kijken twijffel ik over wel of niet het server model... maar een 2.53 + os x server is weer behoorlijk meer qua prijs. (en ik vind de losse dvd speler bij de server mini ook niet mooi staan)
Ik wil hem als server gaan gebruiken, om bestanden op te slaan en mail/web server. Maar omdat ik nu vaak mijn macbook aan mijn tv hang om films af te spelen, d8 ik dan kan ik de mini server ook bij de tv plaatsen (ligt toch al een netwerkkabel) en hem dan als mediacenter gebruiken.
Maar aangezien ik geen dvd-speler heb en ik toch zo heel af en toe nog eens een "echte" dvd wil kunnen kijken twijffel ik over wel of niet het server model... maar een 2.53 + os x server is weer behoorlijk meer qua prijs. (en ik vind de losse dvd speler bij de server mini ook niet mooi staan)
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
Heel veel mensen gebruiken de mini als (bestandsdeling/thuis-) server en htpc tegelijkertijd; ideale combinatie volgens velen. En volgens mij is een paar posts terug te lezen (JottemJ in "[Mac mini] Ervaringen & Discussie - deel 3") dat iemand Snow Leopard Server op een doodgewone mac mini heeft draaien, dus dat zou je ook nog kunnen overwegen. Heb je nog steeds een gleuf om je schijfjes in te proppen.LoneWolf schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:50:
@autoreverse:
[ Voor 6% gewijzigd door autoreverse op 31-10-2009 11:17 ]
http://store.apple.com/Ca...ies_consumer.html#topic-7Anoniem: 160183 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 15:53:
[...]
Heb even zitten zoeken naar linkjes, geldt dit alleen als je bestelt via de apple store? Of maakt dat niet uit en is dat een global richtlijn? Linkje op prijs gesteld.
Alleen via de Apple Store dus lijkt het.
Valt tegen...rig0r schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 11:39:
[...]
http://store.apple.com/Ca...ies_consumer.html#topic-7
Alleen via de Apple Store dus lijkt het.
Volgende keer maar weer gewoon via de store alles bestellen.
Hmm, gisteren mijn mac mini van medio mei dit jaar plotseling overleden
Tijdens het afspelen van een video hield hij er plots mee op. Hij doet helemaal niets meer. Deze week maar even terug naar de winkel. Ik ben heel benieuwd wat er mee aan de hand is. Misschien 'slechts' de voeding kapot..
Officieel zelfs 2 of 3 jaar volgens consumentenrecht alleen mag je wel van goede huize komen om die geïnd te krijgen.Anoniem: 160183 schreef op maandag 09 november 2009 @ 18:20:
Je hebt een jaar garantie.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Inderdaad heb ik gelukkig nog garantie, ik zit nog ruim binnen het eerste jaar. Ik heb daarom ook wel het gevoel dat het goed gaat komenErikRo schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:18:
[...]
Officieel zelfs 2 of 3 jaar volgens consumentenrecht alleen mag je wel van goede huize komen om die geïnd te krijgen.
Anoniem: 295641
Ik heb ook sinds een kort een mini met apple care....ik heb hem alleen nog niet geactiveerd....
maar zo te zien, kan ik dat beter zsm doen..
ps. is het wel wijs om dat binnen het 1e jaar te doen...
apple care verlengt de garantie met 3 jaar na activatie...
dus als ik hem nu activeer heb ik t/m 10 nov 2012 garantei..
en als ik dat 30 dec doe, heb ik tot 30 dec 2013 garantie?
Het lijkt me toch wel dat ze dit alleen doen vanaf aankoop datum zover ik weet. Waarschijnlijk staat dit wel in de kleine lettertjesAnoniem: 295641 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 10:46:
Ik heb ook sinds een kort een mini met apple care....ik heb hem alleen nog niet geactiveerd....
Het is immers gewoon een contract/verzekering die je aan gaat
En ik denk niet dat bedrijven zo goed gek zijn dat ze vanaf activatie datum de garantie gaan verlengen.
Vanaf de activatie datum gaat jouw verlenging van het garantie termijn vanaf datum van aankoop gewoon in, denk ik
De mac mini krijgt er weer een (windows broertje / form factor ripp-off) concurrent bij!
http://www1.euro.dell.com...&s=dhs&cs=nldhs1&ref=dthp
http://www1.euro.dell.com...&s=dhs&cs=nldhs1&ref=dthp
[ Voor 15% gewijzigd door autoreverse op 13-11-2009 23:57 ]
Oh my! Als je naar de ontwerp tab gaat van die webpagina dan zie je dat ze zelfs de Apple stijl van presenteren hebben overgenomen (taalgebruik, kopjes, om en om links en rechts plaatje). En wat voor drive zit daar in? Is het echt een laatje of is het zo'n kwetsbaar losspringend laptop ding?
Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
Inderdaad. Ik mis alleen de bekende (Apple-style) 'Foto met product in de hand'Digistorm schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 08:23:
Oh my! Als je naar de ontwerp tab gaat van die webpagina dan zie je dat ze zelfs de Apple stijl van presenteren hebben overgenomen (taalgebruik, kopjes, om en om links en rechts plaatje). En wat voor drive zit daar in? Is het echt een laatje of is het zo'n kwetsbaar losspringend laptop ding?
De media-centre opstelling:
Apple:

Dell:

En de Desktop opstelling:
Apple:

Dell:

Wat wel aardig is, is dat Apple zelf ook 2 Dell producten op hun product pagina van de Mac Mini heeft gezet:
Apple&Dell

[ Voor 41% gewijzigd door autoreverse op 15-11-2009 16:54 ]
edit, sorry, foutje,
[ Voor 189% gewijzigd door autoreverse op 14-11-2009 13:28 . Reden: tabelletje maken etc. erg moeilijk! ]
Grove vergelijking:
Dell Inspiron Zino HD (config! - CPU)
Mac mini:
Dell Inspiron Zino HD (config! - CPU)
afmetingen: 7,8" x 7,8" x 3,4" 1,6KG |
cpu: AMD X2 6850E (1,8GHz, 512kB) |
Videokaart: AMD Radeon HD 3200 |
(500MHz, 512MB Shared mem) |
MEM 2 GB 800 MHz Dual Channel |
HD 320 GB SATA 7200 rpm |
Wifi 802.11 b/g |
Audio 2.1 kanaals high-def |
OS / 64bit Windows 7 Home Premium / Ja |
DVD/CD DVD en CD Writer |
Blu-Ray Optioneel |
Muis en tobo: Inbegrepen in prijs: bedraad |
(optioneel: draadloos) |
Prijs: €518,- inclusief 'leverings' kosten |
Mac mini:
afmetingen: 6,5" x 6,5" x 2" 1,31 KG |
cpu: Intel Core2Duo Mobile P7550 (2,26GHz, 3MB) |
Videokaart: Nvidia GeForce 9400M |
(450MHz, 256MB shared mem) |
MEM 2 GB 1066 MHz Dual Channel |
HD 160 GB SATA 5400 rpm |
Wifi 802.11 b/g/n/ |
Audio 2.0 stereo (analoog) of 5.1 surround (digitaal) |
OS / 64bit OSX 10.6 / Ja |
DVD/CD DVD en CD writer |
Blu-Ray Not. evah. |
Muis en tobo: Niet inbegrepen. Optioneel (bedraad / bluetooth) |
Prijs: €549,- inclusief verzendkosten (gratis verzonden) |
Je kunt AppleCare in het 1e jaar van de aankoop aanschaffen, ongeacht wanneer. Als het jou na 7 maanden beter uitkomt dan kan dat dus. Dat eerste jaar is ook al AppleCare, je plakt er nu alleen 2 jaar bij aan (daarom ook de verwoording dat je het tot 3 jaar verlengt). Ze gaan dus gewoon uit van je aankoopdatum waardoor jouw trucje niet gaat werken (in dit geval spreek ik ook uit ervaring).Anoniem: 295641 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 10:46:
Die Dell Zino HD ziet er wel leuk uit, vooral vanwege de topcover (waar je overigens 25 euro extra voor betaald indien je iets anders dan zwart wilt). Er zit een wat mindere cpu in dan de Core 2 Duo in de Mac mini. Een voordeel en tevens een nadeel is het gebruik van de 3,5" harde schijf (een gewone desktop schijf). Deze maakt wat meer lawaai en slurpt heel wat meer energie dan de 2,5" laptopschijf die in de Mac mini zit. Dat zie je dan ook in het energieverbruik die men opgeeft, dat scheelt zo ergens een factor 3. Ook lijkt er geen 802.11n wifi in te zitten en kun je geen Ubuntu kiezen terwijl deze 2 wel in de specificaties staan vermeldt. Of het nou echt een Mac mini concurrent is...ik weet het niet maar ik neig naar een "nee" als ik de specificaties zo zie. De enige echte meerwaarde is die blu-ray speler die er standaard in zit. Dat kon nog wel eens wat mensen over de streep trekken om dit aan te schaffen als htpc.
[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 16-11-2009 17:17 ]
Ik had al een tijdje een macbook (2007) als "speeltje" naast mijn XP-machine. Na een maandje twijfelen heb ik mijn oude XP-machine nu ook ingeruild voor een nieuwe mac mini (de standaard 2,53 GHz versie), met een Iomega minimax erbij voor time machine. En dat is wel een verademing. De mini gebruik ik toch voor wat meer dingen dan de macbook, en dan valt pas op hoe omslachtig XP op veel vlakken is tegenover OS-X. Geen geklooi meer met drivers en incomplete standaardapplicaties, maar een besturingssysteem dat uitnodigt om je computer eens écht te gaan gebruiken.
Alleen time machine is het switchen overigens al meer dan waard. Ik gebruik mijn computer hoofdzakelijk voor kantoorwerk en admininstratie. En met time-machine, openoffice.org en iwork vind ik de mini op dit moment eerlijk gezegd een betere office-combinatie dan een windows-machine met ms-office. Backups maken op een windows-machine vind ik nog steeds geklooi, en dat sloeg ik dan ook regelmatig over met alle risico's vandien.
Alleen time machine is het switchen overigens al meer dan waard. Ik gebruik mijn computer hoofdzakelijk voor kantoorwerk en admininstratie. En met time-machine, openoffice.org en iwork vind ik de mini op dit moment eerlijk gezegd een betere office-combinatie dan een windows-machine met ms-office. Backups maken op een windows-machine vind ik nog steeds geklooi, en dat sloeg ik dan ook regelmatig over met alle risico's vandien.
Anoniem: 325685
Even een vraagje ter verificatie:
Ik heb een Mac Mini (van okt. '07), 1,83 ghz met 2x 512 mb (667 mhz DDR2), die ik wil uitbreiden naar een 2x 1GB werkgeheugen. Doe ik aan deze koop een goede koop? Of raden jullie mij een betere aan?
Ik heb een Mac Mini (van okt. '07), 1,83 ghz met 2x 512 mb (667 mhz DDR2), die ik wil uitbreiden naar een 2x 1GB werkgeheugen. Doe ik aan deze koop een goede koop? Of raden jullie mij een betere aan?
Ik heb dezelfde miniAnoniem: 325685 schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 10:55:
Even een vraagje ter verificatie:
en dat geheugen is prima. DDR2, 667MHz, SO-DIMM, allemaal prima.
Weet iemand wat dat "ECC: Uitgeschakeld" betekent? Het voelt als iets wat ik 'aan' wil hebben

[ Voor 6% gewijzigd door autoreverse op 20-11-2009 15:29 ]
ECC: Short for Error-Correcting Code memory, a type of memory that includes special circuitry for testing the accuracy of data as it passes in and out of memory.autoreverse schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:28:
[...]
Weet iemand wat dat "ECC: Uitgeschakeld" betekent? Het voelt als iets wat ik 'aan' wil hebben
Dat is niet iets wat je aan kunt zetten. Er zijn 2 soorten geheugen, namelijk ECC en NON-ECC. ECC-geheugen wordt eigenlijk alleen maar een servers gebruikt (en dan ook nog niet eens altijd) en heeft een betere foutcorrectie. Voor een desktop/Mac Mini is dat niet echt zinvol en daarom zit er non-ECC geheugen in je Mini. De meerprijs van het geheugen en de lagere snelheid wegen niet op tegen de voordelen.
[ Voor 26% gewijzigd door L.N. op 20-11-2009 16:57 ]
Anoniem: 325685
Onwijs bedanktautoreverse schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 15:28:
[...]
Ik heb dezelfde mini![]()
en dat geheugen is prima. DDR2, 667MHz, SO-DIMM, allemaal prima.
Nu kan ik tot koop overgaan!
Ik ben opzicht erg geinteresseerd in een mac mini om de switch te maken van windhoos naar Mac.
Ik krijg alleen het gevoel als ik hier lees dat een Mac mini meer is bedoeld voor een media center dan als vervanger voor mijn desktop pc.
Ik wil geen iMac kopen omdat ik hier nog een goede Dell 2007WFP heb staan.
Is een Mac mini een goede vervanger voor mijn oude AMD 3200+ 1Gb of niet?
Ik krijg alleen het gevoel als ik hier lees dat een Mac mini meer is bedoeld voor een media center dan als vervanger voor mijn desktop pc.
Dat is totaal afhankelijk van je gebruik van de machine. De mini is slecht in disk I/O, maar goed in tools die meer op de CPU en RAM rusten. Video bewerken zou ik er dus zeker niet mee doen, maar websites maken/proggen, office, browsen en films kijken gaat er super op.rkonings schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 21:39:
Ik ben opzicht erg geinteresseerd in een mac mini om de switch te maken van windhoos naar Mac.
Die disk performance valt overigens nog wel mee. Als je een 320 GB laptop schijfje neemt dan kan hij zich aardig meten met bijv. een 3,5" 500 GB 7200 rpm desktop hdd die aan de fw400 hangt (dat kan met een ander kabeltje op de fw800 van de 2009 modellen van de Mac mini aangesloten worden). Als het echt een probleem is dan is een ssd te overwegen. Videobewerken is iets wat erg afhankelijk is in welke mate je videobewerking doet. Het kan prima op de mini als je simpele huis, tuin en keuken dingen doet maar het professionelere werk moet je er niet mee willen doen (dat is ook niet de doelgroep van het ding trouwens).
Er zijn trouwens veel mensen die het ding inzetten als media centre maar dat wil niet zeggen dat het ding dat bedoeld is als low entry Mac desktop dat desktop werk niet aan kan. Hier doet hij dat prima net als bij vele anderen thuis. Er zijn ook een aantal mensen die 'm inzetten als server met bijv. Linux of OS X erop. Apple heeft daar nu ook op ingespeeld met de speciale Mac mini Server versie. Veelzijdig Macje zullen we maar zeggen
Er zijn trouwens veel mensen die het ding inzetten als media centre maar dat wil niet zeggen dat het ding dat bedoeld is als low entry Mac desktop dat desktop werk niet aan kan. Hier doet hij dat prima net als bij vele anderen thuis. Er zijn ook een aantal mensen die 'm inzetten als server met bijv. Linux of OS X erop. Apple heeft daar nu ook op ingespeeld met de speciale Mac mini Server versie. Veelzijdig Macje zullen we maar zeggen
dank je voor de input.
werkzaamheden op mijn huidige pc.
de normale KA toepassingen, word/excel etc.
beetje surfen
nzb downloads
standaard fotobewerking met PS
ik zag ook dat er parallels is, dus voor de noodzakelijke belasting apps is dat dan een oplossing.
Nu las ik ook dat je om outlook te vervangen drie apps nodig hebt. ical, en nog 2 ?
ik zie ook wel dat die Mac mini niet is gemaakt om te upgraden maar er staan redelijk wat filmpjes op youtube waarop je kan zien hoe je zelf het geheugen en de harddisk kan vervangen. 4Gb lijkt me meer as voldoende.
Ik was al van plan een NAS te kopen dus zoveel diskspace hebben we dan lokaal niet meer nodig.
werkzaamheden op mijn huidige pc.
de normale KA toepassingen, word/excel etc.
beetje surfen
nzb downloads
standaard fotobewerking met PS
ik zag ook dat er parallels is, dus voor de noodzakelijke belasting apps is dat dan een oplossing.
Nu las ik ook dat je om outlook te vervangen drie apps nodig hebt. ical, en nog 2 ?
ik zie ook wel dat die Mac mini niet is gemaakt om te upgraden maar er staan redelijk wat filmpjes op youtube waarop je kan zien hoe je zelf het geheugen en de harddisk kan vervangen. 4Gb lijkt me meer as voldoende.
Ik was al van plan een NAS te kopen dus zoveel diskspace hebben we dan lokaal niet meer nodig.
@rkonings.
Om outlook te vervangen heb je inderdaad 3 programma's. Ical voor kalender, Mail voor e-mail, en adresboek voor je adressen. Ze zijn wel onderling in elkaar verbonden. Zo kan je bijvoorbeeld vergaderverzoeken accepteren en die worden opgeslagen dan in Ical hetzelfde geld voor taken.
veel succes met de keuze
Om outlook te vervangen heb je inderdaad 3 programma's. Ical voor kalender, Mail voor e-mail, en adresboek voor je adressen. Ze zijn wel onderling in elkaar verbonden. Zo kan je bijvoorbeeld vergaderverzoeken accepteren en die worden opgeslagen dan in Ical hetzelfde geld voor taken.
veel succes met de keuze
@rkonings: de progjes van de belastingdienst zijn er al een tijdje ook voor OSX, en de aangiftebestanden die onder windows zijn aangemaakt zijn ook gewoon op de mac in te lezen. Parallels heb je daar dus niet per sé voor nodig.
Ik ben ook net overgestapt van een xp2800+ (1GB) naar een mac mini (2,53GHz, 4GB, 320GB schijf). Ik gebruik 'm hoofdzakelijk voor kantoortoepassingen. Qua snelheid merk ik geen verschil, omdat een Athlon XP daar ook al overkill voor was. Wel start de mac aanmerkelijk sneller op omdat je geen hele zooi aan security-applicaties hoeft mee te zeulen. Time machine is een uitkomst, en OSX op zich vind ik een prettiger omgeving voor KA-gebruik dan XP, vooral vanwege spotlight, exposé en het dashboard.
Daarnaast past de mini gewoon op mijn bureau (i.t.t. mijn windows minitower) en is hij stil, echt STIL. Ik ben tot nu toe dan ook erg tevreden over de switch.
Ik ben ook net overgestapt van een xp2800+ (1GB) naar een mac mini (2,53GHz, 4GB, 320GB schijf). Ik gebruik 'm hoofdzakelijk voor kantoortoepassingen. Qua snelheid merk ik geen verschil, omdat een Athlon XP daar ook al overkill voor was. Wel start de mac aanmerkelijk sneller op omdat je geen hele zooi aan security-applicaties hoeft mee te zeulen. Time machine is een uitkomst, en OSX op zich vind ik een prettiger omgeving voor KA-gebruik dan XP, vooral vanwege spotlight, exposé en het dashboard.
Daarnaast past de mini gewoon op mijn bureau (i.t.t. mijn windows minitower) en is hij stil, echt STIL. Ik ben tot nu toe dan ook erg tevreden over de switch.
Ik twijfel nog steeds of ik de overstap zal maken naar een Mac Mini (2,26-GHz : 160-GB). Momenteel werk ik op een computer met Windows 7.
Ik heb nog een aantal vragen.
1. Mocht ik de Mac Mini aanschaffen, zou ik ook graag wat willen experimenteren met de iPhone SDK. Is dit mogelijk op een Mac Mini en is dit aan te raden?
2. Naast mijn (Windows) computer draait er ook nog een Windows Server. Deze wil ik graag laten draaien. Hoe is de samenwerking tussen een Windows computer en een Mac. De Windows Server wordt gebruikt voor het downloaden van muziek en film bestanden. Deze zijn vervolgens via een gedeelde map weer te bereiken voor mijn computer. Kan ik dit ook realiseren met een Mac Mini?
Alvast bedankt!
1. Mocht ik de Mac Mini aanschaffen, zou ik ook graag wat willen experimenteren met de iPhone SDK. Is dit mogelijk op een Mac Mini en is dit aan te raden?
2. Naast mijn (Windows) computer draait er ook nog een Windows Server. Deze wil ik graag laten draaien. Hoe is de samenwerking tussen een Windows computer en een Mac. De Windows Server wordt gebruikt voor het downloaden van muziek en film bestanden. Deze zijn vervolgens via een gedeelde map weer te bereiken voor mijn computer. Kan ik dit ook realiseren met een Mac Mini?
Alvast bedankt!
Anoniem: 146655
1. Die kun je gewoon installeren, ja._AN schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:41:
Ik twijfel nog steeds of ik de overstap zal maken naar een Mac Mini (2,26-GHz : 160-GB). Momenteel werk ik op een computer met Windows 7.
Alvast bedankt!
2. De Windows server zal gewoon in Finder tevoorschijn komen, twee kliks en je shared folder is gemount.
Kind kan de was doen
Zoals gezegd kan dat prima indien je alleen gebruik maakt van filesharing. Op moment dat je ook Active Directory gebruikt met de nodige group policies wordt het verhaal heel wat grimmiger. De Mac kan wel integreren in een omgeving met dat Active Directory maar dat gaat niet geheel probleemloos en die group policies gebruiken gaat ook niet bepaald lukken (die zijn Windows minded en dat past niet bij non-Windows systemen). Verder kun je prima dingen als e-mail en filesharing gebruiken dus de samenwerking is prima._AN schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:41:
Dank voor je reactie. Het gaat in dit geval over file sharing zonder AD omgeving. Voor mij zou dit dus prima werkbaar moeten zijn. Bedanktppl schreef op zondag 29 november 2009 @ 15:17:
[...]
Zoals gezegd kan dat prima indien je alleen gebruik maakt van filesharing. Op moment dat je ook Active Directory gebruikt met de nodige group policies wordt het verhaal heel wat grimmiger. De Mac kan wel integreren in een omgeving met dat Active Directory maar dat gaat niet geheel probleemloos en die group policies gebruiken gaat ook niet bepaald lukken (die zijn Windows minded en dat past niet bij non-Windows systemen). Verder kun je prima dingen als e-mail en filesharing gebruiken dus de samenwerking is prima.
Gefeliciteerd met je overstap.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Die SALE van Mac Mini's bij a-mac.nl
deze:
Mac mini - better
2.0 GHz Intel Core 2 Duo-processor
3 MB L2 Cache
1066MHz Frontside-bus
1GB DDR3 geheugen (uitbreidbaar naar 4GB)
120-GB seriële ATA harde schijf
SuperDrive (dvd+r dl/dvd±rw/cd-rw)NVIDIA GeForce 9400M met 128 MB gedeeld DDR3 SDRAM
Prijs: 469
Heeft het nu zin om de nieuwe 2.26Ghz model te nemen voor 549
Heeft voor dat verschil een sneller processor, meer geheugen en een grotere harddisk.
2GB en 160Gb harddisk.
Ik was toch al van plan om er zelf 4Gb RAM in te zetten en mn data volgend jaar op een nas te zetten.
Ook handig voor time capsule nl.
Ik denk zelf dat je .260MHz niet "voelt" of heb ik het mis?
deze:
Mac mini - better
2.0 GHz Intel Core 2 Duo-processor
3 MB L2 Cache
1066MHz Frontside-bus
1GB DDR3 geheugen (uitbreidbaar naar 4GB)
120-GB seriële ATA harde schijf
SuperDrive (dvd+r dl/dvd±rw/cd-rw)NVIDIA GeForce 9400M met 128 MB gedeeld DDR3 SDRAM
Prijs: 469
Heeft het nu zin om de nieuwe 2.26Ghz model te nemen voor 549
Heeft voor dat verschil een sneller processor, meer geheugen en een grotere harddisk.
2GB en 160Gb harddisk.
Ik was toch al van plan om er zelf 4Gb RAM in te zetten en mn data volgend jaar op een nas te zetten.
Ook handig voor time capsule nl.
Vandaag een wattmeter aan mijn mini gehangen en hij is echt zuinig 15 watt tijdens surfen mailen en mp3s luisteren. Sleep 1 a 2 watt.
Mijn vorige pc verbruikte 140 watt idle
Hij verdient zichzelf dus wel weer terugKimo schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:02:
Vandaag een wattmeter aan mijn mini gehangen en hij is echt zuinig 15 watt tijdens surfen mailen en mp3s luisteren. Sleep 1 a 2 watt.
Ik zou zeggen "spot on!". Nee, die paar extra MHz'jes zullen veruit de meeste mensen niet gaan merken. De mensen die dat wel doen zitten al zo op het randje van het kunnen van die cpu dat ze zich eens moeten gaan afvragen of het ding überhaupt voldoet aan wat ze er mee doen. Voor het prijs verschil van 469 vs 549 is die van 469 aantrekkelijker omdat alleen de cpu snelheid anders is. Voor die 80 euro verschil zou ik eerder het geheugen uitbreiden, daar zul je eerder wat van merken. Een ssd is trouwens ook een mooie aanwinst qua snelheid, de prijs is voor velen alleen wat minder.rkonings schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:28:
Leuk om te lezen. Apple zet op haar site ook altijd het verbruik en de btu van de Macs. Als je op de Apple site naar de Mac mini gaat en daar het verhaal over milieu leest dan zie je dat ze het daar ook hebben over een verbruik van 14 Watt. Met 1 Watt meer zit je daar mooi in de buurt. In dat milieu verhaal staat aan het begin een link naar een pdf, ik zie dat ze het daar ook over het aantal Watt in sleep hebben (zou 1,63 Watt zijn).Kimo schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:02:
Best ziek dat mijn mini onder de 20 Watt blijft qua verbruik terwijl mijn scherm richting de 200 Watt gaat (een Dell 3008WFP). Als je een beetje zoekt heb je leuke 23"~24" TN schermen met LED verlichting waardoor het verbruik van die schermen onder de 40 Watt ligt ofzo. Toch wel erg fijn vandaag de dag, ook als je zo'n ding als server inzet. Dat maakt die server versie eigenlijk alleen nog maar interessanter.
Ik heb zelf een TV/Monitor (Philips 32pfl9604h/12) aan mijn Mac Mini hangen. Deze verbruikt normaal 92watt, en wanneer in standby < 0,15watt. Ook niet zo slecht naar mijn mening. Ervan uit gaande dat hier ook nog Ambilight en allerlei frutsels aan zit.ppl schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 23:32:
[...]
Best ziek dat mijn mini onder de 20 Watt blijft qua verbruik terwijl mijn scherm richting de 200 Watt gaat (een Dell 3008WFP). Als je een beetje zoekt heb je leuke 23"~24" TN schermen met LED verlichting waardoor het verbruik van die schermen onder de 40 Watt ligt ofzo. Toch wel erg fijn vandaag de dag, ook als je zo'n ding als server inzet. Dat maakt die server versie eigenlijk alleen nog maar interessanter.
Maar ja, ben ook geen kenner op het gebied van TV/Monitor wattages
Ik ook niet maar het wordt er tegenwoordig allemaal bij vermeld door de fabrikanten. Als je die van Dell wilt zien kun je beter uitwijken naar de USA site van ze, op de Nederlandse site ontbreekt het nogal vaak zo niet altijd.
een van de specs van de mini:
NVIDIA GeForce 9400M met 128 MB gedeeld DDR3 SDRAM
Kan je er met een bios update of firmware update er voor zorgen dat dit 256MB is?
Het is shared ram dus het zo niet zo moeilijk moeten zijn.
Kan je er met een bios update of firmware update er voor zorgen dat dit 256MB is?
Bij 1gb zal het 128 gb shared video zijn en bij installatie van 2gb of meer dan gebruikt hij 256 shared video. Wat ik heb gelezen op internet.rkonings schreef op woensdag 02 december 2009 @ 15:15:
een van de specs van de mini:
http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-662298.html
Binnenkort op het werk spelen met een Mac Mini server. Iemand hier al ervaringen mee? Het lijkt een mooi dingetje om in te zetten als mailserver.
Omdat deel 3 alweer over de 1000posts heen gaat is het tijd voor: [Mac Mini] Ervaringen & Discussie - deel 4
Daar svp verder!
Daar svp verder!
^^
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Dit topic is gesloten.