‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Mijn 1.8 mini speelt zonder problemen 1080p af vanaf een externe usb disk. als je het vanaf een airport wil doen kan dat wel problemen opleveren, datis nl. geen snelheidsmonsterWouterheadam5 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 15:40:
De kleine opslagcapaciteit van de Mac Mini wil ik compenseren d.m.v. een Airport Extreme + 2 TB WD Mac Edition. Denk je dat de Mac Mini vloeiend (max. 8 GB) .mkv's kan afspelen via Plex?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik wil em inderdaad voor films/series/muziek/foto's.
Heb net even wat getest. Op mn MacBook 2.0GHz draait Matrix 1080p prima via Plex. De film staat op een externe schijf van een Vista pc en bekijk het draadloos.
In dat geval zou ik even goed kijken of de airport de juiste nas is, mogelijk kan je voor hetzelfde geld iets sneller vindenWouterheadam5 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 16:05:
Dat is dus het probleem, ik wil dat die gegevens ook beschikbaar zijn als de Mac Mini niet aan staat.
Een vergeet de NMT dingen als je echt een goed mediacenter wil, het doet het wel, maar het blijft een half product. OSX icm met Plex is zo ontzettend veel handiger/mooier! , ik heb mijn PCH binnen een paar maanden weer gedumpt omdat ik XBMC miste
edit: sorry, dubbelpost
[ Voor 5% gewijzigd door Wouterheadam5 op 16-07-2009 00:49 ]
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Alles goed en wel, Plex geinstalleerd, muziek er op gezet, een kleine 12000 foto's. Zo gezegd zo gedaan.
Probleem is echter dat het beeld erg donker is. Ik heb een DVI-HDMI convertor van mijn ATI kaart gepakt en via HDMI aan mijn Toshiba 32WL66 gekoppeld.
In Plex zijn de menu's zo donker dat ik alleen de highlighted optie zie.
De mac herkent de TV overigens meteen als een Toshiba. Via het calibratiemenu in Leopard krijg ik het beeld helaas niet lichter.
Iemand een idee en/of hetzelfde issue?
Hop,hop,hop!
Ik wou zelf de standaard 599 euro Mac nemen maar dan met 2.26ghz cpu. En dan later zelf de hdd en het geheugen upgrade (wat een stuk goedkoper is imho).
Is dit een goede keus? Of kan ik net zo goed een 2ghz cpu nemen en mijzelf ~130 euro ofzoiets besparen?
Ik zit gewoon te denken aan de toekomst zodat mijn mini over een paar jaar met OS XI (OS 11) het ook nog "lekker" doet.
Dus tjah, twijfel twijfel. Misschien kan iemand me meer inzicht geven in de juistheid van mijn keuze en hoe Apple's besturingsysteem gebruik zal maken van de cpu?
In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.
In september komt de opvolger van OS X Leopard uit, Snow Leopard. Deze versie zal 64 bit in de basis zijn (dat is nu nog 32 bit met daarbovenop 64 bit), een kleine 6 GB aan schijfruimte besparen en optimalisatie voor multicore/multicpu systemen bevatten. Dat laatste kun je terug vinden als Grand Central. Tevens biedt Snow Leopard de mogelijkheid om de grafische chip (de 9400m) te gebruiken als rekendoos middels OpenCL. Waarschijnlijk kunnen we met Snow Leopard nog wel een jaartje of 3 verder, dan is je Mac mini economisch gezien ook alweer afgeschreven en ben je beter af met een gloedje nieuwe. Wanneer de opvolger van OS X (OS XI zoals jij het noemt) komt weet niemand, datzelfde geldt ook voor de opvolger van Snow Leopard.
Nogmaals, die 0.26 GHz extra zal voor geen enkel OS dermate veel uitmaken dat het de meerprijs ook rechtvaardigd.
Hmmm, oke. Ik snap hoe Snow Leopard zal gaan werken. Lees: http://www.nzmac.com/mybl...o-the-past-for-apple.htmlppl schreef op maandag 20 juli 2009 @ 17:08:
Zoals hier al eerder staat vermeld is het verschil tussen 2 en 2.26 GHz niet dermate veel dat je daar ook een enorme snelheidswinst bij ziet. Dan kun je eerder het geld investeren in de harde schijf. Zet er een schijf in met een grotere data dichtheid (eentje van 500 GB ofzo) of zelfs een SSD en je hebt op dat punt al wat snelheid gewonnen (met name in geval van een SSD is die winst veel groter dan van 2 naar 2.26 GHz). Je kunt het ook in het geheugen investeren en de max van 4 GB erin zetten (of laten zetten).
In september komt de opvolger van OS X Leopard uit, Snow Leopard. Deze versie zal 64 bit in de basis zijn (dat is nu nog 32 bit met daarbovenop 64 bit), een kleine 6 GB aan schijfruimte besparen en optimalisatie voor multicore/multicpu systemen bevatten. Dat laatste kun je terug vinden als Grand Central. Tevens biedt Snow Leopard de mogelijkheid om de grafische chip (de 9400m) te gebruiken als rekendoos middels OpenCL. Waarschijnlijk kunnen we met Snow Leopard nog wel een jaartje of 3 verder, dan is je Mac mini economisch gezien ook alweer afgeschreven en ben je beter af met een gloedje nieuwe. Wanneer de opvolger van OS X (OS XI zoals jij het noemt) komt weet niemand, datzelfde geldt ook voor de opvolger van Snow Leopard.
Nogmaals, die 0.26 GHz extra zal voor geen enkel OS dermate veel uitmaken dat het de meerprijs ook rechtvaardigd.
Het zal zijn net als de Commodore Amiga van vroegah. Dus alle kleine beetjes helpen. In de nabije toekomst zal ik zowiezo investeren in de HDD en mem. Alleen de cpu vervangen heb ik nog niemand online zien doen bij de mini. Dus vandaar in eerste instantie de keus.
En het feit dat je dus misschien in de toekomst met die optimalisatie wel de extra power wat efficienter kan benutten zodat je wel (het zij licht) verschil ziet. Maar als het niks uit maakt...
Ik verheug met echt op snow, want ik heb zelf nog een Amiga 2k boven staan en die draaide zelfs de Snes er nog makkelijk uit. Babylon 5 is zelfs op die machines gemaakt omdat die het sterkst waren tegenover de prijs wat het zou kosten om een andere net zo sterke machine te kopen.
Dat gezegdt denk ik ook dat OS-X Snow het zal winnen van Win7. Maar tijd zal het leren.
Bedankt voor de info in ieder geval. Ik denk nog even over de keuze na
Als je voor hogere performance gaat is de mac mini sowieso niet echt een kandidaat natuurlijk. Een snellere CPU merk je niet in gewoon gebruik, en bij spellen/3D animaties is de mini sowieso onderpowered door de kleine videokaart.LogiForce schreef op maandag 20 juli 2009 @ 17:19:
[...]
Hmmm, oke. Ik snap hoe Snow Leopard zal gaan werken. Lees: http://www.nzmac.com/mybl...o-the-past-for-apple.html
Het zal zijn net als de Commodore Amiga van vroegah. Dus alle kleine beetjes helpen. In de nabije toekomst zal ik zowiezo investeren in de HDD en mem. Alleen de cpu vervangen heb ik nog niemand online zien doen bij de mini. Dus vandaar in eerste instantie de keus.
En het feit dat je dus misschien in de toekomst met die optimalisatie wel de extra power wat efficienter kan benutten zodat je wel (het zij licht) verschil ziet. Maar als het niks uit maakt...
Ik verheug met echt op snow, want ik heb zelf nog een Amiga 2k boven staan en die draaide zelfs de Snes er nog makkelijk uit. Babylon 5 is zelfs op die machines gemaakt omdat die het sterkst waren tegenover de prijs wat het zou kosten om een andere net zo sterke machine te kopen.
Dat gezegdt denk ik ook dat OS-X Snow het zal winnen van Win7. Maar tijd zal het leren.
Bedankt voor de info in ieder geval. Ik denk nog even over de keuze na
Volgens mij zijn er lovende reviews over Win7 te vinden, maar gaat het dan met name over performance, en niet gebruiksvriendelijkheid. Als Snow Leopard een snellere Leopard wordt en Win7 een snellere Vista, blijven we gewoon waar we zijn. Met de windows gebruikers in de overgrote meerderheid en beetje bij beetje meer mac fans.
Mac mini is gewoon om eerst aan Apple en hun OS-X te snuffellen. Maar ik wil gewoon dat hij zo lang mogelijk mee draait. Niets meer, niets minder.cornelixnootje1 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 17:59:
[...]
Als je voor hogere performance gaat is de mac mini sowieso niet echt een kandidaat natuurlijk. Een snellere CPU merk je niet in gewoon gebruik, en bij spellen/3D animaties is de mini sowieso onderpowered door de kleine videokaart.
Volgens mij zijn er lovende reviews over Win7 te vinden, maar gaat het dan met name over performance, en niet gebruiksvriendelijkheid. Als Snow Leopard een snellere Leopard wordt en Win7 een snellere Vista, blijven we gewoon waar we zijn. Met de windows gebruikers in de overgrote meerderheid en beetje bij beetje meer mac fans.
Win7 heb ik nu in een virtual machine en os-x 10.5.5 ook. Moet toch zeggen dat ik liever os-x heb. Win7 is een snow leopard clone, maar dan een epic fail. Tenminste als je het mij vraagt

De mac mini komt bij/onder mijn tv in de slaapkamer te staan en word vooral gebruikt om anime af te spelen denk ik. En waarschijnlijk ook als download bakkie (bittorrent en usenet). En dan vooral bij het encoden van usenet downloads moet de cpu het ook kunnen trekken naast de hardeschijf.
Daarnaast wat ik al eerder aanstipte, ik zal de hdd en het geheugen makkelijker en sneller vervangen als de cpu.
Maar als jullie zeggen dat het niets uit maakt. En ik las net een beetje in het leverings forum dat als je een custom mac besteld deze best lang onderweg is. Hoewel de leveringstijd nogal wisselvallig is.

Ik denk dat dit ook iets zal zijn wat ik mee zal wegen. Als ik het geld heb wil ik namelijk zo snel mogelijk aan de slag natuurlijk
Als je alleen maar aan Mac OSX wil snuffelen heb je aan 1GB RAM al meer dan genoeg.LogiForce schreef op maandag 20 juli 2009 @ 18:22:
[...]
Mac mini is gewoon om eerst aan Apple en hun OS-X te snuffellen. Maar ik wil gewoon dat hij zo lang mogelijk mee draait. Niets meer, niets minder.
Win7 heb ik nu in een virtual machine en os-x 10.5.5 ook. Moet toch zeggen dat ik liever os-x heb. Win7 is een snow leopard clone, maar dan een epic fail. Tenminste als je het mij vraagt![]()
De mac mini komt bij/onder mijn tv in de slaapkamer te staan en word vooral gebruikt om anime af te spelen denk ik. En waarschijnlijk ook als download bakkie (bittorrent en usenet). En dan vooral bij het encoden van usenet downloads moet de cpu het ook kunnen trekken naast de hardeschijf.
Daarnaast wat ik al eerder aanstipte, ik zal de hdd en het geheugen makkelijker en sneller vervangen als de cpu.
Maar als jullie zeggen dat het niets uit maakt. En ik las net een beetje in het leverings forum dat als je een custom mac besteld deze best lang onderweg is. Hoewel de leveringstijd nogal wisselvallig is.
Ik denk dat dit ook iets zal zijn wat ik mee zal wegen. Als ik het geld heb wil ik namelijk zo snel mogelijk aan de slag natuurlijk
als je de mini voornamelijk voor het afsprelen van anime en het verkennen van osx en snow leopard gaat gebruiken hoef je niet lang te twijfelen of je nu een 2Ghz of een 2.26 Ghz moet nemen. de 2 Ghz is meer dan voldoende daarvoor. alleen voor het en- cq. transcoden van media is meer cpu een voordeel, maar daar gaat die .26Ghz je ook niet veel verder mee helpen.
dus zoals de anderen hierboven ook al impliceerden, ga gewoon voor de 2Ghz en koop externe opslag. laat evt. nog wat extra RAM er in zetten of doe het zelf als je technisch genoeg bent en klaar is kees
Na bijna 20 jaar sleutellen aan computers van Sinclairs tot Commodores tot Tulips en de Packerd Hells en alle andere zooi waar ik mee geknutseld heb... Ik denk dat ik een Mac mini hardware matig wel aan kanNerpissad schreef op maandag 20 juli 2009 @ 21:07:
@LogiForce:
als je de mini voornamelijk voor het afsprelen van anime en het verkennen van osx en snow leopard gaat gebruiken hoef je niet lang te twijfelen of je nu een 2Ghz of een 2.26 Ghz moet nemen. de 2 Ghz is meer dan voldoende daarvoor. alleen voor het en- cq. transcoden van media is meer cpu een voordeel, maar daar gaat die .26Ghz je ook niet veel verder mee helpen.
dus zoals de anderen hierboven ook al impliceerden, ga gewoon voor de 2Ghz en koop externe opslag. laat evt. nog wat extra RAM er in zetten of doe het zelf als je technisch genoeg bent en klaar is kees
Ik ga een gewone mini halen. Thanks voor alle hulp. Thumbs up voor de Apple community hier
Ook een MiniDisplayPort naar HDMI adapter en kabel.
Heeft iemand de audio inmiddels al over HDMI aan de praat? Of is dit misschien nog steeds behelpen met toslink en/of tulp stekkers?
Ik krijg namelijk verschillende signalen. De apparaten (macbooks, mac mini) sturen geen audio signaal over de MDP. Of de ondersteuning zou er gewoon niet zijn vanwege de Apple TV en ga zo maar door.
Kan iemand die hier ook mee bezig is misschien een antwoord op geven? Als het iets software matigs is dan hoop ik dat het in Snow Leopard word/is opgelost.

Er zijn wel kabels waarmee de audio via een usb-poort wordt geleid, die hebben aan de ene kant een MDP- en een usb-connector en aan de andere kant HDMI.
Wikipedia:
Maar elke receiver heeft toch ook optisch digitale ingangen om de toslink aan te sluiten? Ik noem dat niet 'behelpen', het blijft digitaal.While the DisplayPort specification is capable of supporting digital audio, the current MacBook and MacBook Pro range is unable to provide an audio signal through the Mini DisplayPort, and only does so over USB or the audio line out port instead. This can present a problem to users who intend to connect their computers to HDTVs using a Mini DisplayPort to HDMI adapter. To work around this issue, some third-party manufacturers have created an adapter that plugs into both the Mini DisplayPort (for video) and a USB port (for audio), and terminates with a single female HDMI connector, allowing both video and audio to be channeled over the one HDMI cable.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Toch zijn er wel wat argumenten te noemen die voor het duurdere model pleiten. Voor die €200 meerprijs krijg je naast een snellere cpu ook 2 gb geheugen erbij, zodat niet de gehele €200 is toe te schrijven aan die 226Mhz. Als je de meerprijs over 3 tot 5 jaar gebruik uitsmeert dan valt het allemaal wel mee toch? Bovendien maakt het de Mini ook nog wel ietsjes interessanter op de markt voor tweedehands Macsppl schreef op maandag 20 juli 2009 @ 17:08:
[...]
TV heeft geen digitaal-in maar de digitaal-coaxiaal uit van de tv gaat naar de reciever.Canaria schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 08:20:
LogiForce: Gefeliciteerd met je aankoop
Er zijn wel kabels waarmee de audio via een usb-poort wordt geleid, die hebben aan de ene kant een MDP- en een usb-connector en aan de andere kant HDMI.
Wikipedia:
[...]
Maar elke receiver heeft toch ook optisch digitale ingangen om de toslink aan te sluiten? Ik noem dat niet 'behelpen', het blijft digitaal.
Vandaar de vraag. Naja, ik zie wel even wat ik doe.
Nu nog VNC aan de praat krijgen
Krijg (liggende aan de viewer die ik gebruik) of de melding "verkeerde versie" of "wrong program type" of zoiets. Beetje vaag. Maar ik kijk nog wel even na wat de meldingen exact waren.
Een ander probleem wat ik heb is dat sommige mail van Gmail-iMap zichtbaar gemaakt word in Mail als zijnde html source. Click ik op show-source zeg maar, dan word de hele brut een paar pixels verplaatst en daar blijft het bij. Iemand een oplossing?
ps. Als ik in de All Mail folder on Gmail->Gmail->All Mail op de mail click word het wel goed geshowed, maar niet in de inkomende map van mail zelf

Correctie. De mail die goed geshowed word in All Mail is html source in Inkomend, en visa versa.

[ Voor 11% gewijzigd door LogiForce op 24-07-2009 13:49 ]
Enige nadeel van imap. Je kan wel zorgen dat bv "sent" & "sent items" als dezelfde folder worden gezien in mail.
http://www.macosxhints.co...hp?story=2008041016554622
en zo zijn er nog wel meer guides
Kan het op de wikipediapagina/met google niet vinden; geeft zo'n kabel dan digitaal stereo geluid, of wel multi-channel?Canaria schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 08:20:
LogiForce: Gefeliciteerd met je aankoop
Wikipedia:
Op dit moment heb ik windows 7 die wel multi-channel uit kan sturen over mijn Aureon Fun 5.1 (onder xp is me dat niet gelukt) en een Aureon Dual USB die alleen stereo uitstuurt. Ze hebben allebei een optische uitgang.
Als de oplossing via MDP+usb=HDMI multichannel uit kan sturen zou dat heel mooi zijn. Weet iemand of je dan ook hetzelfde geluid over je usb én de normale uitgang van de mini kan sturen? Dat zou helemaal mooi zijn.
Dat ligt geheel aan de gebruikte software. Als deze nogal sterk afhankelijk is van de cpu dan heb je juist wel baat bij een snellere processor. Alleen ook hier geldt dat je dat pas merkt als het verschil qua snelheid met de de andere processor aanzienlijk is en niet iets kleins als 0.26 GHz.cornelixnootje1 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 17:59:
[...]
Als je voor hogere performance gaat is de mac mini sowieso niet echt een kandidaat natuurlijk. Een snellere CPU merk je niet in gewoon gebruik, en bij spellen/3D animaties is de mini sowieso onderpowered door de kleine videokaart.
Snow Leopard wordt wel iets meer dan een snellere Leopard. Die snelheid is overigens ook maar marginaal, het is niet zo dat het ding ineens heel wat rapper wordt. De gebruikte technieken in Snow Leopard zorgen er eerder voor dat er efficiënter gebruik wordt gemaakt van de hardware. Met name op gebied van parallelle processing en het multitasking verhaal zul je een winst zien maar dan ook alleen als de software die je gebruikt daar ook echt goed gebruik van kan maken anders is het allemaal vrij marginaal (wat niet wil zeggen dat je het niet merktVolgens mij zijn er lovende reviews over Win7 te vinden, maar gaat het dan met name over performance, en niet gebruiksvriendelijkheid. Als Snow Leopard een snellere Leopard wordt en Win7 een snellere Vista, blijven we gewoon waar we zijn. Met de windows gebruikers in de overgrote meerderheid en beetje bij beetje meer mac fans.
Het enige argument voor het duurdere model is dat je liever 20 euro duurder uit bent. Als je het goedkope model pakt en die configureert zoals het duurdere model scheelt je dat 20 euro. Overigens vergeet je hierbij ook de harde schijf van 320 GB te vermelden (dus 2 GB mem t.o.v. 1 GB en 320 GB hdd t.o.v. 120 GB). Als je de APR je geheugen en harde schijf laat upgraden kan dat verschil verder uitlopen. Als je dit soort dingen zelf doet kun je heel veel geld besparen. Zo kun je binnen 200 euro blijven en het apparaat voorzien van 4 GB aan geheugen en een 320 GB harde schijf, configureer dat maar eens bij Apple en zie wat de prijs daar doet (mem en hdd/ssd bij een OEM...niet doen, die lui rekenen vaak astronomische prijzen). Bij een APR heb je er overigens ook gewoon garantie op, als je het zelf doet wordt dat een lastiger verhaal (officieel heb je het niet maar dat wil niet zeggen dat ze dan altijd de garantie weigeren).Lounge Deluxe schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 12:29:
Toch zijn er wel wat argumenten te noemen die voor het duurdere model pleiten. Voor die €200 meerprijs krijg je naast een snellere cpu ook 2 gb geheugen erbij, zodat niet de gehele €200 is toe te schrijven aan die 226Mhz. Als je de meerprijs over 3 tot 5 jaar gebruik uitsmeert dan valt het allemaal wel mee toch?
Sja, die tweedehands markt is toch altijd wel de meest domme opmerking die mensen kunnen maken, totaal niet doordacht. Het is vrij simpel: een tweedehands Mac is niet interessant omdat ze te duur zijn. Voor iets meer koop ik een spiksplinter nieuw model bij een winkel waarbij ik naast de extra garantie (de garantie die Apple biedt en die je met AppleCare kunt uitbreiden) ook de wettelijke garantie heb. Bij een tweedehands Mac heb ik hoogstens die extra garantie van Apple, meestal al helemaal niet omdat er geen AppleCare bij zit. Betaal je dan bijna de volle mep voor en als het ding stuk gaat ben je al je centen kwijt.Bovendien maakt het de Mini ook nog wel ietsjes interessanter op de markt voor tweedehands Macs
Als je tweedehands iets onder de prijs van een gloedjenieuwe zit dan is het dom om de tweedehands te kiezen, meeste mensen weten dat en gaan dan ook voor de gloedjenieuwe. De enigen die dat niet doen zijn mensen die specifiek naar iets op zoek zijn, die heel sterk zijn beperkt door hun budget en niet door willen/kunnen sparen en de mensen die gewoon dom zijn en zich rijk rekenen. Om het maar even heel erg bot, duidelijk en vooral recht voor z'n raap te zeggen.
De enige manier waarop die duurdere Mac mini variant interessant wordt is wanneer ze er iets van een 2,4 GHz cpu in kunnen mikken. Zelfs met die standaard 2.26 GHz cpu die het in maart nog had was het ding interessanter dan nu. Als Apple een beetje slim is gooien ze dat duurdere model eruit en zetten ze 1 model Mac mini in waarbij je het ding gewoon met een paar cpu, mem en hdd/ssd opties kunt uitbreiden naar wat je zou willen. Zoals het nu is, is het gewoon ontzettend vreemd.
Mijn opmerking over tweedehands was als grap bedoeld, vandaar de smilie...ppl schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:39:
[...]
Sja, die tweedehands markt is toch altijd wel de meest domme opmerking die mensen kunnen maken, totaal niet doordacht.
Als ik een computer 3 jaar ga gebruiken neem ik het exemplaar met de snelste cpu, en dan kom je in geval van de Mini automatisch bij het €799 model uit want de cpu kun je helaas niet bto upgraden bij het €599 model. Dat geheugen kan ik zelf ook wel vervangen maar er zit nu eenmaal al 4GB in het duurste model. Die 320GB hdd interesseert me niet, ik zou de Mini toch direct upgraden met een Intel 160GB of 320GB ssd. Over 3 jaar boeien de upgrade-kosten me totaal niet meer (nu overigens ook al niet). Maar ja, zo ben ik.
dat kun je allemaal wel vinden (en gedeeltelijk terecht ook), maar dat neemt niet weg dat er legio mensen zijn die 2e hands macs blijven kopen. er is dus niks 'doms' aan om een mac te kopen met een eventuele doorverkoop na een x aantal jaar in het achterhoofd. betere specs zorgen voor een hogere 2e hands prijs.ppl schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:39:
[...]
Sja, die tweedehands markt is toch altijd wel de meest domme opmerking die mensen kunnen maken, totaal niet doordacht. Het is vrij simpel: een tweedehands Mac is niet interessant omdat ze te duur zijn. Voor iets meer koop ik een spiksplinter nieuw model bij een winkel waarbij ik naast de extra garantie (de garantie die Apple biedt en die je met AppleCare kunt uitbreiden) ook de wettelijke garantie heb. Bij een tweedehands Mac heb ik hoogstens die extra garantie van Apple, meestal al helemaal niet omdat er geen AppleCare bij zit. Betaal je dan bijna de volle mep voor en als het ding stuk gaat ben je al je centen kwijt.
Als je tweedehands iets onder de prijs van een gloedjenieuwe zit dan is het dom om de tweedehands te kiezen, meeste mensen weten dat en gaan dan ook voor de gloedjenieuwe. De enigen die dat niet doen zijn mensen die specifiek naar iets op zoek zijn, die heel sterk zijn beperkt door hun budget en niet door willen/kunnen sparen en de mensen die gewoon dom zijn en zich rijk rekenen. Om het maar even heel erg bot, duidelijk en vooral recht voor z'n raap te zeggen.
dat er volgens jou 'domme mensen' zijn die dingen toch afnemen is een tweede, maar het is wel degelijk een interessante afweging die gemaakt mag worden.
Optie geeft Apple toch wel? (à +€140?)Lounge Deluxe schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 16:20:
[...]
het €799 model uit want de cpu kun je helaas niet bto upgraden bij het €599 model
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Dat was me nog niet eerder opgevallen, dank. Ik zou overigens nog steeds voor het duurdere model gaan gelet op diens overige uitbreidingen.
Dat had ik al gedaan. Na het opnieuw opstarten van Mail heb ik er geen last meer van (ff afkloppen)lowfi schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:19:
Je moet je even verdiepen in die imap folders. Op de ene server heet bv een map "sent" op een andere weer "sent items". Ook in de verschillende mail programmas kan dit verschillen. Outlook vs thunderbird vs mail.
Enige nadeel van imap. Je kan wel zorgen dat bv "sent" & "sent items" als dezelfde folder worden gezien in mail.
http://www.macosxhints.co...hp?story=2008041016554622
en zo zijn er nog wel meer guides

En nog bedankt voor de felicitatie
Heb snow leopard al op pre-order staan voor 9 euro
Ook heb ik net Aperture geinstalleerd en Adobe CS4 master. Alleen die zei 2gb mem aanbevolen. Naja, maar een keer upgraden als het niet snel genoeg gaat
En Garageband heeft helaas veel lag als ik mijn muziek keyboard (Yamaha Tyros2) of gitaar (Behringer iAxe395) aansluit op de midi poort. Ik las ook al problemen ermee op een Mac Pro met 6gb mem. Dus volgens mij ligt het aan het programma.
Tot nu toe zeer tevreden met mijn Mac Mini.
Krijg alleen Remote Desktop/Schermdeling/Extern Beheer, nog niet draaiende. Steeds de error "incompatible version"
Edit: Fixed
Beide modellen zijn behalve hoeveelheid geheugen en HDD toch identiek?Lounge Deluxe schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 17:20:
[...]
Dat was me nog niet eerder opgevallen, dank. Ik zou overigens nog steeds voor het duurdere model gaan gelet op diens overige uitbreidingen.
Het is zelfs goedkoper om de goedkoopste mini te nemen met extra geheugen en grotere HDD dan de duurste mini.
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Die optie was er tot zo ergens de WWDC, sindsdien is het 799 model hetzelfde qua upgrade mogelijkheden als het 599 model. Enige verschil is dat je voor 799 2 GB ipv 1 GB aan mem krijgt en een 320 GB ipv een 120 GB harde schijf. Dat heeft Apple toen stilletjes in de Online Apple Store geupdate toen ze ook die nieuwe 13" MBP erbij gingen zetten.Lounge Deluxe schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 16:20:
[...]
Als ik een computer 3 jaar ga gebruiken neem ik het exemplaar met de snelste cpu, en dan kom je in geval van de Mini automatisch bij het €799 model uit want de cpu kun je helaas niet bto upgraden bij het €599 model.
@ Nerpissad: voor bepaalde Macs moet je wel de tweedehands markt op omdat je die niet meer nieuw kunt krijgen. Denk daarbij aan de vele PowerPC liefhebbers en mensen die een PowerPC Mac nodig hebben wegens een of ander stuk software.
Een Mac kopen omdat je 'm later voor meer geld door kunt verkopen is gewoon dom omdat je je daarmee onterecht rijk rekent. Als mensen voor ietsje meer een spiksplinternieuwe met betere specs kunnen aanschaffen is je Mac in dat geval te duur en zul je moeten zakken met de prijs. Gevolg is dat je Mac uiteindelijk dan toch niet zo gek veel meer opbrengt dan wanneer het een of andere Dell/HP/etc. machine was geweest. Je kunt je Mac dan wel verkopen maar niet voor het geld wat je in eerste instantie dacht. Ik herinner me nog aardig wat teleurgestelde reacties van mensen met een oude MacBook waar ze meer dan 1200 euro voor neer hebben geteld die een jaar later zo rond de 500 euro opbracht. Een flinke price drop die mensen met een gewone pc ook zagen. Zo interessant zijn tweedehands computers en Macs tegenwoordig allemaal niet meer omdat de prijzen van nieuwe machines niet meer zo fors hoog zijn als dat ze vroeger waren.
Het is een 1,83 C2d. Kan er 2 x 2Gb in?
Welke kloksnelheid moet het geheugen hebben?
[ Voor 17% gewijzigd door jorisdekloris op 27-07-2009 15:40 ]
Tierelier
Uitgaande van de laaste mac mini modellen. SoDIMM DDR2 1066mhz 2x2GB. Laptop geheugen dus.jorisdekloris schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:37:
Als ik so DIMM DDR2 geheugen in mijn mac mini wil gebruiken, kan dat?
Ik weet niet zo wat er in de anderen gaan

Maar geheugen is altijd backwards compatible gelukkig
[ Voor 12% gewijzigd door LogiForce op 27-07-2009 15:51 ]
http://www.mycom.nl/Produ...4GSDSKIT677C4/185922.aspx
Ik heb juist neit het allernieuweste model.
Tierelier
This upgrade tutorial is for the Intel Core Solo, Core Duo and Core 2 Duo Mac Mini.
The Intel Mac Mini uses PC2-5300 200-Pin DDR2 SODIMM memory running at 667Mhz.
Al geovnden dus, thanks!
Tierelier
Verwijderd
In mijn mini zit toch wel DDR3 in.jorisdekloris schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:04:
http://forums.appleinsider.com/showthread.php?t=81881
This upgrade tutorial is for the Intel Core Solo, Core Duo and Core 2 Duo Mac Mini.
The Intel Mac Mini uses PC2-5300 200-Pin DDR2 SODIMM memory running at 667Mhz.
Al geovnden dus, thanks!
Het nieuwste model wel ja, mij hij heeft niet het nieuwste.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
[ Voor 0% gewijzigd door jorisdekloris op 28-07-2009 08:50 . Reden: typo ]
Tierelier
geheugen is altijd backwards compatible, zolang je dus wel ddr3 nodig hebt. dis sneller geheugen kan altijd langzamer draaien. alleen zijn mac's nogal kieskeurig met geheugen, dus je hebt kans dat het niet helemaal stabiel draait. gewoon proberen. maar het geheugen zal automatisch op een lagere snelheid lopen.jorisdekloris schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 08:49:
Ze hebben verkeerd geheugen opgestuurd wat wel veel sneller is. Ik heb hier liggen 2x2Gb OCZ High performance PC8300 DDR3 1066Mhz. Kan ik dat er wel inzetten?
heb dit draadje en een hoop andere gelezen, zoals die van mini htpc.
Het wordt een nieuwe mini met de 2ghz en max ram,
missschien een ssd upgrade met dualboot naar win7 erop
en de terratec H7 voor digitenne.
Ik durfde niet te posten tijdens mijn "vooronderzoek" in-geval-van-noob-no-flame-intended
Wat ik wel moet aangeven is dat er weinig te vinden is over de mensen die de mini gebruiken icm digitenne..
Los van 1 draadje waarin mensen de firedtv hebben..
Ik hoop in iedergeval met mijn configuratie goede kansen te hebben omdat die terratec zowel win als mac compatible is.
Bedankt voor al jullie info..
Dat is dus een probleem aangezien ik DDR2 nodig had. Gaat dus niet werken?dangerpaki schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:29:
[...]
geheugen is altijd backwards compatible, zolang je dus wel ddr3 nodig hebt. dis sneller geheugen kan altijd langzamer draaien. alleen zijn mac's nogal kieskeurig met geheugen, dus je hebt kans dat het niet helemaal stabiel draait. gewoon proberen. maar het geheugen zal automatisch op een lagere snelheid lopen.
Tierelier
yep als je socket op de moederbord ddr2 is gaat daar inderdaad geen ddr3 geheugen inpassen. zelfs al zou het wel inpassen dan heb je voor elk geheugen ondersteuning vanuit je chipset van je moederbord nodig. en bij een ddr2 only moederbord zal dat niet ingebakken zitten. dus dat gaat niet werken.jorisdekloris schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 10:54:
[...]
Dat is dus een probleem aangezien ik DDR2 nodig had. Gaat dus niet werken?
[ Voor 4% gewijzigd door dangerpaki op 28-07-2009 13:31 ]
Zo ziet het er normaal uit:

En dit gebeurt er af en toe:

Het beeld springt dan op sneeuw/ruis. En na een minuut ongeveer springt het weer terug. Wat ik wel raar vind is dat het alleen gebeurt als ik gewoon in OSX bezig ben, dus iTunes draaiend en surfen met Firefox. Maar het gebeurt nooit als ik in Plex een film zit te kijken.
Ik had de mini eerst met een Mini-DVI naar HDMI en dan met een HDMI naar de tv aangesloten. Nu heb ik een Mini DVI naar DVI en dan een DVI naar HDMI kabel. Ook dat geeft ruis. Het gebeurt ook als ik een andere HDMI input op de tv gebruik.
Kortom het ligt niet aan de kabel (denk ik) niet aan de port van TV. Maar ik denk dat het ergens in OSX zit...
Ik heb overigens een Panasonic 42G10 Plasma.
Iemand dit probleem ook gehad of weet wat er mee te doen? Help!
Stiekem een crosspost uit het Mac Mini Media Center topic. Daar kreeg ik maar weinig respons.
Echter wel een probleem i.c.m. mijn monitor, een Philips 240PW9ES. Zodra de mac uit sluimer komt, de resolutie aangepast wordt of de monitor uit en weer aangezet wordt, krijg ik sneeuw en af en toe beeld in vage kleuren. Lijkt vergelijkbaar met de problemen in de post hierboven.
Monitor hangt via de bijgeleverde mini-DVI naar DVI adapter aan de mini.
Bij het opstarten van het systeem wordt het scherm wel goed herkend.
Het OS heb ik via software update gelijk bijgewerkt naar de laatste versie.
Op het forum op de officiële apple site zijn ook enkele posts aangaande dit probleem. De reset (door stekker eruit te halen, 15 sec te wachten en met powerbutton ingedrukt de stekker weer aan te sluiten) gaf een fan op volle kracht en een uitgeschakeld power ledje, na weer alle kabels losgemaakt te hebben, even gewacht te hebben en weer aangesloten te hebben was dat weer normaal maar is het display probleem nog steeds niet verholpen.
Zie ook http://support.apple.com/kb/HT1543?viewlocale=nl_NL
en
http://support.apple.com/kb/HT2714?viewlocale=nl_NL
Wie weet andere oplossingen? Anders wordt het morgen even apple bellen.
Duh.... dat is de reset - workaround voor de G4 mac mini, niet de intel-versies. Je hebt volgens mij nog geluk dat je je mac niet stuk hebt gemaakt, want ik meen me te herinneren dat er op Apple's support pagina's flink gewaarschuwd wordt voor deze fout. No pun intended, ik maakte ooit dezelfde fout en schrok me toen rot.Wally2002 schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 20:37:
...
Op het forum op de officiële apple site zijn ook enkele posts aangaande dit probleem. De reset (door stekker eruit te halen, 15 sec te wachten en met powerbutton ingedrukt de stekker weer aan te sluiten) gaf een fan op volle kracht en een uitgeschakeld power ledje, na weer alle kabels losgemaakt te hebben, even gewacht te hebben en weer aangesloten te hebben was dat weer normaal maar is het display probleem nog steeds niet verholpen.
Zie ook http://support.apple.com/kb/HT1543?viewlocale=nl_NL
en
http://support.apple.com/kb/HT2714?viewlocale=nl_NL
...
quote: "4. Sluit de netvoedingskabel weer aan, en zorg ervoor dat de aan/uit-knop niet wordt ingedrukt terwijl u dit doet. Sluit vervolgens het toetsenbord en de muis aan op de computer."
Goed, dan nu info waar je misschien wel wat aan hebt: je moet even de PRAM resetten (opstarten met option alt ennogwat - sorry weet het zo gauw even niet, maar dat vind je wel) misschien dat dat helpt. Probeer ook eens op een ander scherm aan te sluiten, om uit te sluiten of het probleem niet aan je scherm ligt. Succes
[ Voor 21% gewijzigd door autoreverse op 28-07-2009 23:16 ]
Ik heb er nog geen problemen mee gehad moet ik zeggen. Philips 32PFL9604H/12 en aangesloten met MBP>HDMI adaptertje.autoreverse schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 23:12:
[...]
Duh.... dat is de reset - workaround voor de G4 mac mini, niet de intel-versies. Je hebt volgens mij nog geluk dat je je mac niet stuk hebt gemaakt, want ik meen me te herinneren dat er op Apple's support pagina's flink gewaarschuwd wordt voor deze fout. No pun intended, ik maakte ooit dezelfde fout en schrok me toen rot.
quote: "4. Sluit de netvoedingskabel weer aan, en zorg ervoor dat de aan/uit-knop niet wordt ingedrukt terwijl u dit doet. Sluit vervolgens het toetsenbord en de muis aan op de computer."
Goed, dan nu info waar je misschien wel wat aan hebt: je moet even de PRAM resetten (opstarten met option alt ennogwat - sorry weet het zo gauw even niet, maar dat vind je wel) misschien dat dat helpt. Probeer ook eens op een ander scherm aan te sluiten, om uit te sluiten of het probleem niet aan je scherm ligt. Succes
Kan helaas geen andere monitor proberen.
Overigens werkt de monitor perfect op een windows bak via DVI en ook via VGA.
Als workaround voorlopig de sluimerstand uitgeschakeld, maar hopelijk snel een oplossing want een van de redenen voor mij om voor een mac mini te gaan is de energiezuinigheid.
Iemand enig idee hoe dit kan? Ik heb het zowel bij het afspelen van een film in Plex als bij het afspelen van een MP3 in iTunes.
De mini staat met een Jack naar een NAD versterker. Op dezelfde kabel/ingang heeft een Windows-bak gestaan en deze had nergens last van.
MacRumors has received word that Apple seeded OS X Leopard 10.5.8 Build 9L30 to developers last night, including only a single documented change related to an issue with external monitors and waking from sleep mode. There are reportedly no listed outstanding issues in the latest build.
Apple's previous seed of 10.5.8 (Build 9L29) was pushed to developers just five days earlier, and the single increment in build number between the two releases suggests that Apple may be very close to completing work on what many expect to be the final update to Leopard before the release of OS X Snow Leopard in September.
Bron: http://www.macrumors.com/
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
update: Inmiddels is het gelukt om digitale output te krijgen. Nu nog de AC3 / DTS passthrough...
We hebben onder Audio MIDI Setup de Digital Output format naar 48000.0 Hz gezet.
Punt is, ik heb geen ervaring met MacOS, m'n broer wel, maar weer niet met digitale uitvoer.
Met Windows heb ik al jaren digitale output met SPDIF passthrough van AC3 (dolby digital) en DTS.
Via google ben ik wel op de volgende website gekomen, alleen dateert deze uit 2007 en weet niet of dat nog correct is.
http://www.siub.nl/Gadgets/macmini-op-ac3dtsdolby-digital/
Zelfde voor deze site.... moet je echt dat command doorgeven in de Terminal?
http://fplanque.com/dev/m...rrond-sound-apple-mac-osx
Daar lees ik o.a. over de Quicktime plugin Perian, maar we willen gewoon ALLE audio (dus ook in andere apps) via de digitale output versturen.... moet dan toch iets op driver- of OS niveau zijn?
PS: Ik ben niet ter plaatse, maar instrueer mijn broer via de tel.
[ Voor 18% gewijzigd door Patriek op 29-07-2009 20:46 ]
Mmh apart. Bij mij was het gewoon plug and play. Toslink kabel in m;n AV versterker gepropt. Optical/Digital input geselecteerd. En hij rammelt elke audio codec eruit die hij kent. Dolby Digital, Pro Logic, DTS you name it.Patriek schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 20:13:
Wie kan ons helpen... Gloed nieuwe mac mini en kabels; maar hoe krijgen we de digitale audio output aan de praat? Het is verbonden dmv een 3.5mm/toslink adapter met toslink kabel naar de versterker. De versterker heeft nog geen digitale input gezien. Er komt alleen audio uit de speakers van de mac zelf. Mijn vermoeden is dat er een setting in de driver/het OS nog goed moet komen te staan...
update: Inmiddels is het gelukt om digitale output te krijgen. Nu nog de AC3 / DTS passthrough...
We hebben onder Audio MIDI Setup de Digital Output format naar 48000.0 Hz gezet.
Punt is, ik heb geen ervaring met MacOS, m'n broer wel, maar weer niet met digitale uitvoer.
Met Windows heb ik al jaren digitale output met SPDIF passthrough van AC3 (dolby digital) en DTS.
Via google ben ik wel op de volgende website gekomen, alleen dateert deze uit 2007 en weet niet of dat nog correct is.
http://www.siub.nl/Gadgets/macmini-op-ac3dtsdolby-digital/
Zelfde voor deze site.... moet je echt dat command doorgeven in de Terminal?
http://fplanque.com/dev/m...rrond-sound-apple-mac-osx
Daar lees ik o.a. over de Quicktime plugin Perian, maar we willen gewoon ALLE audio (dus ook in andere apps) via de digitale output versturen.... moet dan toch iets op driver- of OS niveau zijn?![]()
PS: Ik ben niet ter plaatse, maar instrueer mijn broer via de tel.
De vraag is alleen welk programma je gebruikt en of dat programma wel DTS kan decoderen.
Geloof dat standaart DVD player van Mac OSX het niet kan. VLC of Plex wel. En kijk ook even naar je versterker.
[ Voor 11% gewijzigd door Patriek op 30-07-2009 20:34 ]
Verwijderd
DVI --> HDMI kabel voor in de Plasma
Toslink --> Marantz sr7002
En alles wat erop staat spuugt tie uit de 5.1 speakers, dts, ac3 etc etc....
Verwijderd
Zelfde probleem hier! Toevallig? ook een NAD (C715 receiver)zAo schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:56:
Ik bezit sinds een tijdje een Mac Mini 2009, die als servertje en HTPC fungeert. Opzich ben ik zeer tevreden, maar ik stoor me wel erg aan een 'plop' geluid wat eens per -zeg- 5 minuten door mijn muziek/geluid heenkomt. Ik heb wat op GoT gezocht, maar daar gaat het voornamelijk om een 'plop' bij geen geluid (slaapstand geluidskaart).
Iemand enig idee hoe dit kan? Ik heb het zowel bij het afspelen van een film in Plex als bij het afspelen van een MP3 in iTunes.
De mini staat met een Jack naar een NAD versterker. Op dezelfde kabel/ingang heeft een Windows-bak gestaan en deze had nergens last van.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Verwijderd
Apple geeft zelf aan dat maximaal 2 GB wordt ondersteund bij dit model: http://support.apple.com/kb/SP7jorisdekloris schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:37:
Als ik so DIMM DDR2 geheugen in mijn mac mini wil gebruiken, kan dat?
Ik heb een C320 en daar hebben andere machines het niet op. Er heeft tijden een AC97 op gestaan met OSX 10.5.*.Verwijderd schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:14:
[...]
Zelfde probleem hier! Toevallig? ook een NAD (C715 receiver)
Hoe heb jij Plex ingesteld qua audio?
Heb al geprobeerd via iDefrag te defragmenteren maar dit mocht niet baten.
Er draaien geen andere programmas meer op de achtergrond als ik een filmpje kijk.
Iemand een idee hoe ik dit gestotter kan verhelpen?
Met gestotteren bedoel ik doorlopend geluid met regelmatig stilstaand beeld.
Dit is met meerdere bestanden, ook oude die goed zijn en ik dus al zonder problemen bekeken heb.
Ik heb een basic mac mini, net gekocht
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Zou je daarvoor een nieuw topic aan willen makenJazzper schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 17:55:
mensen hier die hardware-matig verstand van een G4 mac mini hebben? Die van mij is zo dood als een pier. Adapter geeft keurig voeding af dus daar ligt het niet aan. Maar wat dan wel? Alle resets al geprobeerd. Hopelijk niet logic board naar de gallemiezen.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Verwijderd
Ik heb een oplossing hiervoor gevonden op de volgende pagina:
http://jkontherun.blogs.c...7/04/skype_hack_for_.html
Voor als iemand er nog tegenaan loopt.
Ze wil niet veel geld kwijt zijn. Ik dacht er dus aan om het eerste model te nemen en er dan wel 2GB geheugen in te stoppen. Maar ik wilde eigenlijk ook een nieuw beeldscherm, want deze is oud en zo vierkant
Ik ben dus meer bezig met het zoeken naar een geschikte lcd monitor. Maar Mac OS X werkt volgens mij het liefste op 16:10 en dat is een beetje mijn probleem. Die zijn namelijk duurder en minder te krijgen. Weet iemand een goede 16:10 van rond de 19 inch?
Hoe is 16:9 voor een Mac?
Advies laat het geheugen er in zetten als je een mac nieuw koopt anders vervalt je garantie als je het zelf doet ;-)FerdiV schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 22:41:
Ik ben aan het kijken naar een Mac Mini voor mijn moeder. Ze gebruikt onze Windows computer nu voor internetten, haar financien, mailen etc. Maar die computer is oud (denk toch al 8 jaar oud) en er zijn allemaal vervelende strepen op het scherm + nog een aantal andere problemen. Ik ben zelf fan van Apple Macs en zij is wel overtuigt en wilt er ook één.
Ze wil niet veel geld kwijt zijn. Ik dacht er dus aan om het eerste model te nemen en er dan wel 2GB geheugen in te stoppen. Maar ik wilde eigenlijk ook een nieuw beeldscherm, want deze is oud en zo vierkant![]()
Ik ben dus meer bezig met het zoeken naar een geschikte lcd monitor. Maar Mac OS X werkt volgens mij het liefste op 16:10 en dat is een beetje mijn probleem. Die zijn namelijk duurder en minder te krijgen. Weet iemand een goede 16:10 van rond de 19 inch?
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Verwijderd
Hier een heel verhaal over beeldverhouding icm een Mac http://lowendmac.com/musings/08mm/golden-ratio.htmlFerdiV schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 22:41:
Ik ben aan het kijken naar een Mac Mini voor mijn moeder. Ze gebruikt onze Windows computer nu voor internetten, haar financien, mailen etc. Maar die computer is oud (denk toch al 8 jaar oud) en er zijn allemaal vervelende strepen op het scherm + nog een aantal andere problemen. Ik ben zelf fan van Apple Macs en zij is wel overtuigt en wilt er ook één.
Ze wil niet veel geld kwijt zijn. Ik dacht er dus aan om het eerste model te nemen en er dan wel 2GB geheugen in te stoppen. Maar ik wilde eigenlijk ook een nieuw beeldscherm, want deze is oud en zo vierkant![]()
Vraag me wel af hoe veel je er in de praktijk van merkt als je een 16:9 koppelt aan een Mac Mini.
En hier een lijstje met alle TFT monitoren met een 16:10 beeldverhouding http://www.kieskeurig.nl/...nt=1&details=Y&advanced=1
Degene die ik dan qua uiterlijk wel het meest vindt passen bij een Mac Mini is deze HP: http://h10010.www1.hp.com...5012-3251357-3948356.html
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2009 23:33 ]
Ik heb een Mini 2009 al een tijdje op een 16:9 TV staan en dat werkt vrijwel zoals mijn 16:10 iMac en MacBookFerdiV schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 22:41:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Bedankt voor je hulpzame antwoord!Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 23:23:
[...]
Hier een heel verhaal over beeldverhouding icm een Mac http://lowendmac.com/musings/08mm/golden-ratio.html
Vraag me wel af hoe veel je er in de praktijk van merkt als je een 16:9 koppelt aan een Mac Mini.
En hier een lijstje met alle TFT monitoren met een 16:10 beeldverhouding http://www.kieskeurig.nl/...nt=1&details=Y&advanced=1
Degene die ik dan qua uiterlijk wel het meest vindt passen bij een Mac Mini is deze HP: http://h10010.www1.hp.com...5012-3251357-3948356.html
Als 16:9 geen probleem is zal ik daar ook naar gaan kijken.
Als je dan toch opzoek bent naar een scherm en een mac is een iMac dan geen optie ?FerdiV schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 22:41:
ja vaak kom je daar toch op terecht want als je kijkt naar een leuk bijpassend scherm dan kom je dus eigenlijk alleen op die apple schermen uit die wel mooi maar erg duur zijn, dan kan je beter gewoon een imac nemen. is qua prijs ongeveer hetzelfde maar qua specs iets beter.RoeLz schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 15:41:
[...]
Als je dan toch opzoek bent naar een scherm en een mac is een iMac dan geen optie ?
tenzij je je mac mini aan een tv wil hangen, weer jammer dat er qua model geen bijpassende tv is
als design en bijpassend scherm qua design verder niet zo'n probleem is dan is het verder ook neit zo'n probleem eigenlijk. en scheelt je inderdaad behorlijk wat geldFerdiV schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:21:
Ja daar hebben jullie helemaal gelijk in, ik vind een iMac ook de beste keuze. Maar het punt is dat de imac te duur voor ze is. Ik denk dat je een mac Mini plus scherm voor ongeveer 700 euro kunt hebben.
Probeer het eens in VLC of Plex. Dat zijn wat snellere players. Werkt het dan nog niet dan zou ik overwegen je OSX opnieuwe te installeren. En daarna geen torrents meer gebruiken.LogiForce schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 17:32:
Mijn film bestanden (mkv) spelen niet meer af zonder te stotteren in Quicktime of Frontrow, sinds ik via bittorrent gedownload heb.
Er draaien geen andere programmas meer op de achtergrond als ik een filmpje kijk.
Dit is met meerdere bestanden, ook oude die goed zijn en ik dus al zonder problemen bekeken heb.
Basic Mac Mini, dus met 1GB RAM? Check eens hoeveel RAM je vrij hebt. De 9400M snoept al 128MB van je RAM af als videogeheugen, dus dan blijft er nog 896MB over voor je apps, en dat terwijl Leopard al snel 1GB wil hebben. Als de MKV's dan een beetje fixe bitrate hebben kan dat inderdaad wel eens problemen geven, immers moet er tegelijk RAM weggeswapt worden naar disk, en videodata van disk in het geheugen gepropt worden, en geprocessed.LogiForce schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 17:32:
Mijn film bestanden (mkv) spelen niet meer af zonder te stotteren in Quicktime of Frontrow, sinds ik via bittorrent gedownload heb.
Naar mijn ervaring is Leopard met minder dan 2GB simpelweg niet soepel. Ik heb een Mini C2D 1.83 staan met 2GB RAM erin en Leopard Server erop (gecombineerd server/mediadoos) en zelfs dat is soms aan de krappe kant. Met de client-versie van Leopard was het met 2GB RAM prima soepel.
Launching containers into space
Dus dat verhaal met het swappen naar de HDD door te weinig geheugen, kan kloppen idd. Ook heb ik CS4 Master erop staan en die begon ook al te zeggen dat hij het liefst 2gig wil minimaal.
Dus had ik toch beter de 800 euro versie kunnen kopen ondanks de adviezen hier.
VLC werkt niet met deze filmpjes. De laatste versie geeft het gewoon blokkerig weer en met sommige filmpjes komt hij niet eens door de intro van het filmpje heen. Plex heb ik overgens nog niet geprobeerd.
Maar goed, dat word dus shoppen naar geheugen en een HDD.
Had al OCZ 1333mhz 4gig kitje gezien. (ik weet dat de mini maar 1066mhz is, maar van sneller geheugen is toch backwards compatible en op lagere snelheden heb je een lagere latency met sneller geheugen).
Ook vond ik de Seagate Momentus 7200rpm 500gig schijf wel een leuke.
Als jullie nog andere betere voor stellen hebben, ik houd me aanbevolen
Ik zou iig. plex even proberen, die moet op jouw mini zonder problemen 1080p afspelenLogiForce schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:09:
Ok, thanks voor de reacties. Heb het nu opgelost door de data naar mijn backupdisk te kopieren die aan de Airport Extreme hangt. Had eerst ongeveer 75 tot 80 procent van de HDD vol staan met videos.
Dus dat verhaal met het swappen naar de HDD door te weinig geheugen, kan kloppen idd. Ook heb ik CS4 Master erop staan en die begon ook al te zeggen dat hij het liefst 2gig wil minimaal.
VLC werkt niet met deze filmpjes. De laatste versie geeft het gewoon blokkerig weer en met sommige filmpjes komt hij niet eens door de intro van het filmpje heen. Plex heb ik overgens nog niet geprobeerd.
Had al OCZ 1333mhz 4gig kitje gezien. (ik weet dat de mini maar 1066mhz is, maar van sneller geheugen is toch backwards compatible en op lagere snelheden heb je een lagere latency met sneller geheugen).
[ Voor 199% gewijzigd door dynosu op 04-08-2009 15:50 ]
Verwijderd
Een paar maanden geleden heb ik ook de mini gekocht en zelf 4gb ddr3 van Kingston (KTA-MB1066K2/4G) en een 500GB 7200rpm Seagate geïnstalleerd en dat draait prima.LogiForce schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:09:
Ok, thanks voor de reacties. Heb het nu opgelost door de data naar mijn backupdisk te kopieren die aan de Airport Extreme hangt. Had eerst ongeveer 75 tot 80 procent van de HDD vol staan met videos.
Volgens de geheugen configurator van Salland is dit geheugen zogenaamd speciaal voor macs en voor iets van 60,- euro verkrijgbaar.
Misschien word het in de toekomst dan wel 4gig mem + 1tb 7200rpm hdd. heh.
Ik ben in ieder geval blij met de laatste update voor de mini
Hoe heb je dat gedaan? kan hem niet vinden op de website voor pre-orderLogiForce schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 03:23:
(welke ik al op pre-order bij de apple store heb).
[ Voor 15% gewijzigd door Gh0sty op 07-08-2009 10:35 ]
Zoals ik al eerder had gemeld: http://macme.nl/misc/snow-leopard-up-to-date-programmaGh0sty schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:34:
//offtopic
[...]
Hoe heb je dat gedaan? kan hem niet vinden op de website voor pre-order.
Alleen als je recentelijk een mac hebt gekocht
Ik heb hem namelijk voor 9 euro inclusief gratis bezorging
Ik heb vervolgens de volgende zaken geprobeerd:
- monitor testen via een windows bak, uit sleep komen werkt hier perfect.
- update naar 10.5.8 via software update, geeft geen verbetering
- herinstallatie via meegeleverde DVD: geen oplossing
- permissies herstellen: geen oplossing
- combo update naar 10.5.8, aansluitend permissies controleren en herstellen: geen verbetering
Heb vanmiddag een mini DisplayPort naar DVI adapter van Apple gekocht, hiermee zijn alle problemen opgelost. Dit sluit ook wel aan bij de ervaringen elders op internet.
Na vele jaren Windows gebruikt te hebben, met de nodige uitdagingen op het gebied van drivers, trager wordende systemen, registerfouten en herinstallaties moet ik zeggen dat ondanks het probleem met de mini-DVI aansluiting ik positief te spreken ben over de Mac.
Het begint al bij het voor de eerste keer wireless verbinden met de router, je krijgt een duidelijke foutmelding waarom geen verbinding gemaakt kon worden (had te maken met permissies in de routerconfiguratie). Verder zijn alle onderdelen goed in het besturingssysteem geïntegreerd.
Verwijderd
Hebben jullie ook dat na de update naar 10.5.8 de dvd's die daarvoor in plex perfect liepen nu opeens hakkerig gaan en dat het geluid achter loopt ?
BTW heb ook een diNoVo mini bluetooth TB aangehookt en dat werkt erg prettig moet ik zeggen ..
Die heb ik ook even uitgeschakeld om te zien of het hakkerige daar aan lag maar dat is het niet....
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2009 19:45 ]
Op mijn mini heb ik daar geen last van met 10.5.8.Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 19:40:
Hebben jullie ook dat na de update naar 10.5.8 de dvd's die daarvoor in plex perfect liepen nu opeens hakkerig gaan en dat het geluid achter loopt ?
Ligt het niet toevallig aan die dvd waarbij de audio out of sync loopt ?
Verwijderd
Ook krijg ik nu bij elke .nzb opeens de vraag "Wilt u deze openen" alsof er een soort van
extra beveiliging inzit...
Eb ik heb de dvd gekopieerd naar de mini's hd en daar vandaan speelt deze goed af
Verwijderd
behalve dan de mini want die heb ik net een klein maandje
Verwijderd
Sinds kort hebben we een nieuwe TV, een stuk groter dan de vorige (nu 46'' eerst 37'').
Full HD, 100hz, plasma.
Films speelt hij via de hdmi kabel prima af, top beeld!
Maar als ik op het bureaublad kom dan valt de bovenste rij weg, met andere woorden, ik mis een gedeelte van mijn beeld!
Nu ben ik onderhand best handig geworden met het op de tast zoeken van de juiste menu's maar het is wel irritant. Ik zie dus mijn muis niet bewegen terwijl ik weldegelijk iets kan aanklikken.
Als ik het heb aangeklikt dank komt namelijk netjes het drop-down menu naar beneden en kan ik een film opzetten of een andere functie uitvoeren.
Wie helpt???
Staat je TV (zoom-) instelling niet nog op "Smart" of "Zoom 1" ofzo? Ik had pas een Loewe die het zelfde probleem had. Gewoon op 'Normal' gezet en klaar.Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 16:13:
Ik heb een ander probleem...
Sinds kort hebben we een nieuwe TV, een stuk groter dan de vorige (nu 46'' eerst 37'').
Full HD, 100hz, plasma.
Maar als ik op het bureaublad kom dan valt de bovenste rij weg, met andere woorden, ik mis een gedeelte van mijn beeld!
Nu ben ik onderhand best handig geworden met het op de tast zoeken van de juiste menu's maar het is wel irritant. Ik zie dus mijn muis niet bewegen terwijl ik weldegelijk iets kan aanklikken.
Als ik het heb aangeklikt dank komt namelijk netjes het drop-down menu naar beneden en kan ik een film opzetten of een andere functie uitvoeren.
Wie helpt???
Op mijn samsung tv moest ik de "Just Scan" ("Alleen Scannen") functionaliteit gebruiken van de tv. Deze functionaliteit maakt een te groot beeld passend, maar zal een te klein beeld niet inzoomen.Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 16:13:
Ik heb een ander probleem...
Full HD, 100hz, plasma.
Wie helpt???
Verwijderd
Dat biedt opties voor een 2e harde schijf. Met de nieuwe 1TB Scorpio Blue's van Western Digital zou je dus totaal 2TB aan opslag kunnen plaatsen. Niet gek....
Zonde van je superdrive in je mac mini. Zou ik eerder gewoon er een 1TB usb drive aan hangen en die Air Superdrive. Dan kan je schijfjes kopieren en je hebt 1TB extra aan opslag.Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 17:41:
Ik kom er zojuist achter dat de Apple Air Superdrive ook werkt op een 2009 Mac Mini.
Dat biedt opties voor een 2e harde schijf. Met de nieuwe 1TB Scorpio Blue's van Western Digital zou je dus totaal 2TB aan opslag kunnen plaatsen. Niet gek....
Of heb je echt 2TB nodig op volledige snelheid?

Verwijderd
Al is het wel handig voor een iTunes en iPhoto library oid. maar vooralsnog heb ik zulke capaciteiten niet nodig.
Ik ga de originele schijf wel vervangen voor een SSD
[ Voor 9% gewijzigd door Rene59 op 10-08-2009 19:17 ]
Dit topic is gesloten.