Primair base station: Airport Extreme of Time Capsule

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Op dit moment heb ik thuis een Airport Extreme en Time Capsule. De AE is ingesteld als primairy base station (direct verbonden met adsl modem) en staat beneden in de meterkast. Op de eerste verdieping heb ik de TC staan die het netwerkbereik vergroot en fungeert als Time Machine backup.

Ik kan me voorstellen dat dit niet de ideale situatie is, maar wil dit bevestigd hebben. Mijn Macs moeten op deze wijze steeds via de AE, de TC benaderen voor de backups. Kan me voorstellen dat deze omweg wel wat doet met de algehele performance. Dus is het niet beter om de TC in te stellen als primairy base station in de meterkast en de AE als wireless extender?

Of maakt het allemaal niet zo uit?

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

massari schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 08:53:
Op dit moment heb ik thuis een Airport Extreme en Time Capsule. De AE is ingesteld als primairy base station (direct verbonden met adsl modem) en staat beneden in de meterkast. Op de eerste verdieping heb ik de TC staan die het netwerkbereik vergroot en fungeert als Time Machine backup.

Ik kan me voorstellen dat dit niet de ideale situatie is, maar wil dit bevestigd hebben. Mijn Macs moeten op deze wijze steeds via de AE, de TC benaderen voor de backups. Kan me voorstellen dat deze omweg wel wat doet met de algehele performance. Dus is het niet beter om de TC in te stellen als primairy base station in de meterkast en de AE als wireless extender?

Of maakt het allemaal niet zo uit?
Als je via je AE verbinding maakt met het netwerk zal de theoretisch maximale performance minstens halveren. Omdat wifi een gedeeld medium is en je Macs en de TC allebei aan het uitzenden zijn treden er collissions op wat de zaak er niet beter op maakt :) Dus in dat geval is het beter om je TC als primair basisstation in te stellen, tenzij je op dit moment tijdens het back-uppen verbindt via de TC.
Algemene regel is eigenlijk dat elk draadloos tussenstation de performance (minstens) halveert. Je moet dus tussenstations vermijden bij grote / zware netwerkoperaties.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Idealiter heb je op beide stations "create new wireless network" aan staan, met dezelfde wireless configuratie. De TC moet dan wel bekabeld zijn met de AE. Nadeel is dat je clients niet zo snel switchen naar het betere signaal wanneer je van boven naar beneden loopt of andersom, maar je hebt per verdieping wel de beste kwaliteit, zonder verlies per tussenstation zoals digistorm aangeeft.

Windows Veteran turned Apple Addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Inmiddels heb ik de setting gewijzigd en de TC als primair basestation ingesteld en de AE als extender van het wireless netwerk.

Het valt me op dat de snelheid iets hoger is geworden, is de TC dan sneller als een AE? Beiden zijn onderhuids toch zo goed als gelijk? Even afgezien van de interne hdd van de TC...

Apple | Marantz | B&W