Je kan nu exponentieel meer geld uitgeven voor een kleine lineaire vooruitgang. Als in we stappen van 100 euro, naar 200 euro, naar 400 euro en uiteindelijk 800+ euro. In performance zie je maar kleine verschillen, zeker als je aan de bovenkant kijkt. Als in +2,5% meer MHz, +5% MHz,...
De hardware wordt ook exponentieel sneller zodat na 2, 4,... jaar niet veel uitmaakt of je nu een 100% slak of 105% slak gekocht had. Je bent wel exponentieel veel geld kwijt om 105% slak ipv 100% slak te kopen.
Of ik eind 2005 een Athlon 64 X2 3800+ (2,0 GHz) of 4800+ (2,4GHz) gekocht had maakt nu niet veel uit. Mijn 3800+ heb ik eens tot 4800+ overgeklokt, maar het levert weinig op tov hoe ver de huidige processoren staan. Veel Core 2 Duo's fietsen op dubbele snelheid rondjes rond deze oude dualcores.
Een GeForce 7800GT was 3 à 4x sneller tov de 6600GT. Nu is onboard van 780G chipset vergelijkbaar met 6600GT en een 7800GT is dan slechts 3 à 4x sneller dan onboard (nog altijd traag).
Als je een 500 euro kaart nu voor 50 euro op marktplaats moet smijten, dan heb je 450 euro afgeschreven. Als je een 100 euro kaart tot 0 euro moet afschrijven, dan heb je slechts 100 euro afgeschreven.
Voorbereiden op de "toekomst" en jaren proberen uit te houden met dezelfde hardware werkt dus niet. Alleen hier en daar opletten dat je niet op een doodlopend spoor zit, bv AGP, Socket 775,... Dan nog, weet je niet wat de fabrikanten gaan doen. bv Socket 939 werd uitgefaseerd.
Je kan afvragen of een traag mobo met AGP, processor en geheugen combinatie een snellere grafische kaart kan trekken. Als de snelste AGP-kaart voor de combinatie goed genoeg is, dan heb je niet eens PCI-Express kaarten nodig.
Uiteindelijk hebben we door de jaren geleerd om systemen voor een eisenpakket van het moment te bouwen. Maatwerk en bv je favoriete game(verslaving) tot in de details kennen.
Mijn vorig systeem was voor CS, RTCW:ET, Battlefield 1942 Forgotten Hope mod en
multitasking van een MCT'er gebouwd. Het systeem deed wat het moest doen, totdat ik steeds meer en meer EVE Online speel.
EVE Online heeft geen graphics nodig om zwaar te worden, we stoppen gewoon honderden tot duizendtal spelers in 1 groot gevecht en dat trekt eender welke systeem wel plat (inclusief de gameservers). Niet raar dat first person shooters op 32 of 64 man servers gelimiteerd is. Je mag in rustige omstandigheden 600fps hebben, maar in grote gevechten zit iedereen volop te laggen. Memoryleaks en geheugenvreten komt na grote patches regelmatig voor.
Te trage hardware (als in trager dan 780G onboard) zorgt ervoor dat EVE in alle omstandigheden moeilijk speelbaar is en te snelle hardware geeft geen enkel voordeel in de competitie. Ik zoek dan iets rond midend en mijn budget is beperkt.
Mijn huidig systeem verbruikt teveel zodat ik iets zuinigers zoek. Phenom II zie ik als een goede quadcore optie, dat niet aan de Core 2 Quad moet onderdoen. De combinatie van Phenom II overklokken voor hoge performance en cool and quiet voor laag idle verbruik is interessant. Een Athlon 5050 als 45W dualcore tussenoplossing kost bijna niks en is zuinig. Goedkoop 780G-bordje en 4GB DDR2 erbij. 4830 levert goede prestatie/prijs verhouding en levert weinig tov de snellere kaarten in. De tijd toen midend kaarten zwaar gecastreerd werden is voorbij. RV740 is onderweg, het zou hetzelfde als 4830 presteren, maar met merkbaar lagere productiekost en minder verbruik.
Het ziet eruit dat AMD de juiste producten (features die vroeger alleen in de highend zaten, naar de grote massa brengen) voor deze crisis/recessie-tijden levert. Intel en nVidia mikken niet zo hard op het middenveld en proberen het geld uit de kleinere highend markt te halen. Net zoals je meer Golfjes en Astra's kan verkopen dan eender welke wagen in een hoger marktsegment.