Gomez12 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:23:
[...]
Maar als ik dan even vlug bedenk dat er geen simpele linkjes naar faq ( en dus ook Troubleshooter vermoed ik ) mogen, wat voor reacties verwacht je dan te krijgen als moderator? Want ik ga er niet vanuit dat een regular zin heeft om de hele troubleshooter te copy/pasten omdat het een nieuwe user betreft.
In dit soort situaties zou ik toch echt de neiging hebben om een post als : use the troubleshooter luke. te maken met dan een linkje erin verwerkt.
Elke extra effort is gewoon dubbelop met de troubleshooter.
Users mogen dan ook wijzen op de troubleshooter, zolang het maar niet zo kortaf is als jou 'quote'. Links naar FAQ's mogen ook. Beleid, daar mag je niet naartoe linken en op wijzen. Voorbeeld:
Zo te zien heb je nog niet gekeken naar de videokaart. Wellicht dat daar wat mis mee is. Heb je toevallig nog een andere liggen, of kun je de igp inschakelen in de bios? Wellicht vindt je ook nog handige tips in de FAQ en Troubleshooter.
Dat zijn posts die prima mogen. Tenslotte zijn het de users die iemand met een probleem willen helpen en is het goed dat verschillende hulpmiddelen worden gebruikt. Wat we niet willen is:
Probleemtopics mogen niet in de CSL, zie ook Beleid. Daarnaast moet je toch eerst de troubleshooter doornemen.
* GENETX vraagt een slotje aan
Ik denk dat het verschil tussen deze 2 heel duidelijk is. In het eerste wordt geholpen en gewezen op eventueel andere methodes die in de FAQ staan met als uitgangspunt om iemand te helpen. In het tweede is het eerder "opzouten noob, ga lekker naar nuci oid"
Persoonlijk lijken me hier te veel haken en ogen aanzitten omdat GoT te breed is. Jij geeft zelf al aan expert te zijn op CPU-gebied etc, dan vul jij in je profiel in Expert. Nu heb jij een htmlvraagje, moet jij dan eerst je profiel gaan aanpassen ofzo?
Het gaat dan ook om zijn algemeenheid. Mijn niveau ligt hoog genoeg om mij aan te passen. Ik zou zelf willen zeggen dat dit ook deels met opleidingsniveau/IQ naast ervaring. Je zou het ook kunnen opsplitsen in 2 of 3 categorieën:
Hardware: *****
Software: ****
Persoonlijk zou ik mijn status dan weer niet aanpassen, maar dat komt omdat ik wel wat basic ervaring heb met html/webdesign en ook kan programmeren. Algemene kennis dus waar ik op zou kunnen teren. Brengt mij wel weer op een ander idee nu. Met Windows weet ik weer wel veel, maar met Linux eigenlijk niet. In een sterrensysteem zou ik mezelf 2/5 geven. Wellicht is een andere optie om bij de TS aan te geven wat het niveau is over het onderwerp en deze te displayen onder de avatar in dat topic. Een idee zou zijn om deze 2 te combineren:
Allround kennis: ****
Kennis mbt onderwerp: **
Bor de Wollef schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:30:
[...]
Kennis delen is iets waarvoor veel van de oude garde hier ook zitten, zij het wel op een hoog nivea en na goede eigen inzet van een topicstarter. De angst die bij veel mensen lijkt te leven is dat we straks veel noob vragen gaan toestaan en minder streng worden omtrend de regels voor een topicstart. Ik zie weinig input waaruit blijkt dat deze angst totaal ongegrond is.
Uit de uigebreide TS van Zeef lees ik namelijk over plannen om GoT vriendelijker te maken maar aan de andere kant zie ik ook input waaruit ik het gevoel krijg dat het bij sommige mensen juist gaat om het aantrekken van nieuwe aanwas.
Is er een concreet plan om meer mensen aan te trekken waarbij juist ook oog is voor de meer onderbouwde Tweaker?
CSL 2.5
Een mix tussen het laagste niveau op GoT haalbaar: CSL 1.0

en het te hoge niveau CSL 2.0.
CSL 1.0 was namelijk de dumpplaats van GoT. "is dit goed", "wat is hier het probleem" etc etc. Boodschappenlijstjes omtrent hetzelfde systeem. Op een dag zijn er dan een gamesysteem voor 1000 euro, een ander wil er 1 van 1100 en een ander heeft 800 euro... Gewoon dumpen en het advies slikken,
Dus kwam CSL 2.0. Geen boodschappenlijstjes. Alles zelf uitzoeken. Ga maar naar beginnersweb ofzo
Afijn, CSL 2.5 is er nu. Wat hebben we gedaan? We gooien alle probleemtopics omtrent PC's nog altijd naar PMG en dergelijke, die horen niet in de CSL. Basic systemen die geen specifieke eis hebben (en dat moet echt een exotisch specifiek afwijkend iets zijn) boodschappenlijstjes worden gesloten. Wel hebben we nu [BBG Aanschaf]-topics. Vanaf de frontpage is er een link naar de betreffende aansluitende topics. Mensen kunnen daar een systeem dumpen met onderbouwing en vragen.
Daar komt vraag en aanbod samen: Nieuwelingen komen binnen via de fp en tonen wel inzet. Samen met de deskundigen (oude garde) kijken we naar de systemen en geven advies en tips, maar ook waarom en hoe. Zo leren we de mensen hoe het zit en worden ze netjes welkom geheten op GoT. De oude garde (onder andere gambieter en GA) die hier niets van wilde weten hoeven de topics niet te zien. Alles staat mooi gebundeld in 4 topics in plaats van een jungle van 10 boodschappenlijstjes zoals CSL 1.0.
Reagulars en de oude garde kan de mensen in die topics helpen mochten ze dat leuk vinden. We hebben namelijk vraag (nieuwe userts) en aanbod (regulars) wat betreft advies omtrent een systeem. De ervaren tweaker kan op niveau meediscussiëren over de nieuwe BBG's.
CSL 2.5 is wat mij betreft een beetje de proeftuin en wellicht dat ideeën hiervan doorstromen naar de rest van GoT. Het idee werd bij zeef bekend (Thandor en ik hadden ook al wat ideeën voor dit topic er was op papier) en hebben na het toejuichen van zeef extreem snel gehandeld. Dus, neem een kijkje in de vernieuwde CSL mocht je hier wat van willen zien:
CSL is nu weer helemaal op niveau ipv het afvoerputje van GoT. Nieuwelingen, regulars, oude garde voor iedereen hebben we plaats. Daarnaast zijn we ook vooruitstrevend met de frontpage-forum integratie zoals bij de BBG
[
Voor 35% gewijzigd door
GENETX op 08-03-2009 14:53
]