Een toegankelijker en vriendelijker GoT, help mee!

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:
  • 33.862 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

zeef schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 22:57:
[...]
Hey GA :)

Right on the money.
:)

Speaking about money......

Is er al wat aandacht geschonken aan de diverse opmerking over de TR's.... kleur etc. zoals eerder ergens in dit topic is voorgesteld?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hooglander1 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 19:05:
[...]

Wat ik mij van vroeger ook kan herinneren was als je dan een slechte reactie gaf op een slecht topic, je dan keihard op je flikker kreeg. Zo kreeg het topic nog een kans en kreeg je als je reageerde gewoon op je flikker. Nu heb ik het idee dat het topic word gesloten, vanwege de slechte reacties. Puur omdat dit makkelijker is voor de modjes...
Dat zijn twee totaal losstaande dingen. Users die slecht reageren in een topic worden aangepakt - sterker nog, dat is *juist* het speerpunt van het nieuwe beleid naar aanleiding waarvan dit topic geopend is :o

Of een topic open blijft of niet hangt in beginsel niet af van evt kansloze reacties van anderen, maar van de inzet van de topicstarter. Nu zal een topic zonder inzet sneller slechte reacties krijgen, maar we zullen zeker niet een prima topic sluiten alleen omdat een of andere leukerd zich niet in kan houden. Maar omgekeerd wil dat nog niet zeggen dat alle topics waar gemod wordt op slechte reacties per definitie open blijven. Als er geen eigen inzet van de topicstarter blijkt, dan gaat hij dicht. Wat dat betreft is weinig veranderd.
Onbekend schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 20:28:
Een topic openen om ergens iets wijzer van te worden resulteert bij mij meestal in een discussie over bijzaken. Uiteindelijk laat ik het topic dan zitten omdat ik dan toch weet dat ik er geen normaal antwoord op krijg, en post ik de vraag op andere fora. Daarom open ik nog nauwelijks topics hier.
Het is maar wat je "bijzaken" noemt. GoT is nadrukkelijk geen helpdesk maar een discussieforum. Dat betekent dat er in een topic meer besproken kan worden dan alleen de oplossing die de topicstarter voor ogen heeft. Daar komt bij dat in dit soort geval vaak een heel specifieke oplossing gezocht wordt voor één manier om iets te doen, terwijl er vaak een andere, veel meer voor de hand liggende manier is om iets te doen, wat anderen dan ook zullen aanraden. Je *kunt* per waterfiets van Amsterdam naar Almere, maar als je iemand vraagt waar je daarvoor waterfietsen kunt huren moet je niet raar opkijken als iemand antwoordt dat het een stuk makkelijker is om per trein of auto te gaan, en je dan richting station verwijst ipv richting waterfietsenverhuur :z

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 08-03-2009 01:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Guardian Angel schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 23:14:
[...]

:)

Speaking about money......

Is er al wat aandacht geschonken aan de diverse opmerking over de TR's.... kleur etc. zoals eerder ergens in dit topic is voorgesteld?
Het was even zoeken maar uiteindelijk heb ik dan toch gevonden wat je bedoelt. :P Guardian Angel in "Een toegankelijker en vriendelijker GoT,..."

Ik kan daar niks over zeggen, zeef vast wel. Wat ik wél weet, is dat je eerder feedback krijgt als je hier gewoon een feature request voor maakt in Lieve Devvers, aangezien het dan automatisch bij de devvers op hun bord komt, en het vanuit hier eigenlijk eerst nog eens via met name zeef gaat. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Die mag ook weleens wat te doen hebben hoor. Is weleens goed voor hem. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Hooglander1 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 19:15:
[...][...]

Omdat je dan meer mensen hier houdt en dat is wel wat je wilt, de huidige regulars zullen op een moment toch minder komen.
Je kunt je natuurlijk afvragen waarom regulars weglopen. Daar kunnen meerdere redenen voor zijn: men is het zoveelste te makkelijke topic zat, voelt zich te oud voor de doelgroep, verliest interesse etc
Ik denk wel degelijk dat het zal schelen, uiteraard is het goed om de dingen te vragen die nodig zijn, maar nu worden de topics te snel dichtgegooid, waardoor ik als beginner er niet eens eentje zou durven te openen, daar jaag je wel mensen mee weg denk ik.
Een topic gaat natuurlijk niet voor niets op slot. Topics van een te laag niveau en / of waaruit blijkt dat de TS GoT meer als beginnersweb / helpdesk ziet hoeven niet open te blijven. Ik zie maar weinig topics die in mijn ogen onterecht dicht gaan. Zie het sluiten van slechte topics ook als een soort kwaliteitsbewaking.

Als voorbeeld dit topic: active directory bureaublad van server halen?

Gewoonweg veel te basic, makkelijk zelf uit te zoeken en de TS reageert niet tot nauwlijks op replies behalve in de helpdesk stijl. Waarom zou je dergelijke topics open willen laten?
Hooglander1 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 20:22:
[...]

Wat is er mis mee dat de harde kern eens een keer zijn bek dicht houdt als hij een topic ziet waarvan hij het reageren niet waard vind? Waarom reageren ze dan gewoon niet en gaan ze verder?
Sorry maar moet dat echt op deze manier?
Onbekend schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 20:28:
Een topic openen om ergens iets wijzer van te worden resulteert bij mij meestal in een discussie over bijzaken. Uiteindelijk laat ik het topic dan zitten omdat ik dan toch weet dat ik er geen normaal antwoord op krijg, en post ik de vraag op andere fora. Daarom open ik nog nauwelijks topics hier.
Interessant, heb je enkele voorbeelden?
crack_en_hack schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 20:49:
[...]

Die kant lijkt het inderdaad voor andere en mijzelf ook op te gaan.

Wat ik vaak mee maak en zie bij andere die een vraag stellen, krijg je gelijk reacties van: "Gebruikt de search", "Wat heb je zelf gedaan", "Dit is hier niet toegestaan", "Waarom dit", "Waarom dat"

Dan denk ik echt bij die reacties van jezus hou ff je bek joh, als het je niet bevalt reageer dan gewoon niet dan het topic te vervuilen met dat soort nog nutteloze reacties.
Ofwel: je geeft onvoldoende aan wat je zelf al hebt gedaan om een antwoord op de vraag te vinden waarbij de vraag in de ogen van anderen blijkbaar te basic is of al veel vaker is langsgekomen. Wanneer je een goede topicstart maakt waarin je aangeeft wat je zelf al hebt ondernomen om tot een oplossing te komen heb je het probleem wat je nu omschrijft opgelost en kun je ontopic reacties verwachten.
Dan denk ik echt bij die reacties van jezus hou ff je bek joh, als het je niet bevalt reageer dan gewoon niet dan het topic te vervuilen met dat soort nog nutteloze reacties.
Je illustreert hier waarom mensen een hekel hebben aan vraagbaak topics.
Guardian Angel schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 23:14:
[...]

Erg goede tip :) Nu krijg ik bijna nooit een reactie op TR's wat ik erg jammer vind. Zelfs soms niet wanneer je bv een gerichte vraag aan de betreffende mod stelt voor bv het renamen van een door jou gemaakt topic.

Een makkelijke status indicator vind ik zeker gewenst.

[ Voor 50% gewijzigd door Bor op 08-03-2009 09:35 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

dion_b schreef op zondag 08 maart 2009 @ 01:02:
Je *kunt* per waterfiets van Amsterdam naar Almere, maar als je iemand vraagt waar je daarvoor waterfietsen kunt huren moet je niet raar opkijken als iemand antwoordt dat het een stuk makkelijker is om per trein of auto te gaan, en je dan richting station verwijst ipv richting waterfietsenverhuur :z
Als ik per sé met een waterfiets wil fietsen, heb ik die keuze niet voor niets gemaakt. Ik vraag niet of er een gemakkelijker alternatief is.
Dus als de discussie ineens over het OV of de auto gaat, heb ik er als topicstarter niets aan, en is het topic voor mij als TS waardeloos geworden.
Bor de Wollef schreef op zondag 08 maart 2009 @ 09:20:
[...]
Interessant, heb je enkele voorbeelden?
[css] Hoe moet ik de submenu's positioneren?
Conclusie was dat mijn html-code niet zou kloppen en gemakkelijker kan.
Inmiddels heb ik het probleem zelf al opgelost en staat de website nu op een testlocatie. :)

[php] Hoe verzend je realtime data tussen twee gebruikers?
In het begin loopt het topic goed. Ik krijg goede reacties binnen, tot MueR in "[php] Hoe verzend je realtime data tusse..." gepost wordt. Roy-t probeert daar na het topic nog te sturen, maar het loopt steeds verder weg met de vraagstellingen "Wat is realtime", "Wat doe je met exotische browsers" en "Mensen met een trage internetverbinding".
Natuurlijk zijn dat relevante vragen, maar als ik ze ga beantwoorden worden de antwoorden afgeschoten en is het topic helemaal ontspoord.
Vanwege tijdgebrek ligt het projectje stil, maar de communicatie waarvoor ik het topic opende werkt bijna vlekkeloos. (Ik vermoed dat ik een paar programmeerfoutjes er in heb zitten.)

Wat is de web 2.0 variant hiervan?
Dit topic ging ook de foute richting op, maar daarna werd het door BtM909 weer goedgetrokken. d:)b

Hoe geschikt bedrijf te vinden voor advies voor serverpark?
De vraag is dus niet of iemand een bedrijf weet, maar hoe ik die kan vinden.
Vervolgens vraagt iemand wat meer achtergrondinformatie, waarvan ik dan een kleine samenvatting geef, en vervolgens wordt het topic dor dion_b gesloten met de melding dat ik op Marktplaats.nl moet zoeken. In het topic lijkt de vraag geleidelijk te veranderen of iemand zo'n bedrijf weet, en dat was juist niet de bedoeling van dit topic waardoor het is gesloten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Onbekend schreef op zondag 08 maart 2009 @ 11:09:
Als ik per sé met een waterfiets wil fietsen, heb ik die keuze niet voor niets gemaakt.
Waar en niet waar. Vaak is het zo dat iemand niet op de hoogte is van alle mogelijkheden. Het is dan zeker prettig om daar op gewezen te worden. Er kan een veel handiger alternatief tussen zitten. En ik vind het dan niet raar dat je verwijzingen in een andere richting krijgt.

Als je kunt onderbouwen waarom je per se de moeilijke manier wilt bewandelen zul je ook vast wel antwoorden krijgen die je daarbij helpen.

Buiten dat heeft een topic dat een zeer specifiek probleem vertaalt naar een meer algemeen probleem een grotere meerwaarde voor de community. Denk aan de search. Niet alleen kan voor jouw probleem een oplossing aangedragen worden, zeer waarschijnlijk ook voor andere problemen die een groot raakvlak hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 08-03-2009 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 4629 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 11:15:
[...]

Waar en niet waar. Vaak is het zo dat iemand niet op de hoogte is van alle mogelijkheden. Het is dan zeker prettig om daar op gewezen te worden. Er kan een veel handiger alternatief tussen zitten. En ik vind het dan niet raar dat je verwijzingen in een andere richting krijgt.

Als je kunt onderbouwen waarom je per se de moeilijke manier wilt bewandelen zul je ook vast wel antwoorden krijgen die je daarbij helpen.
Doet mij denken aan iemand die rails op zijn zolder wilde leggen voor opslag, zodat hij dingen erover heen kon laten glijden, zodat hij er toch makkelijk bij kon. Hij was best blij met het antwoord dat er ook opslagboxen bestaan met wieltjes :)

Meestal is meedenken gewenst, als men dat niet wil, volstaat meestal een simpele uitleg waarom je op deze oplossing bent gekomen.
dion_b schreef op zondag 08 maart 2009 @ 01:02:
[...]

Dat zijn twee totaal losstaande dingen. Users die slecht reageren in een topic worden aangepakt - sterker nog, dat is *juist* het speerpunt van het nieuwe beleid naar aanleiding waarvan dit topic geopend is :o

Of een topic open blijft of niet hangt in beginsel niet af van evt kansloze reacties van anderen, maar van de inzet van de topicstarter. Nu zal een topic zonder inzet sneller slechte reacties krijgen, maar we zullen zeker niet een prima topic sluiten alleen omdat een of andere leukerd zich niet in kan houden. Maar omgekeerd wil dat nog niet zeggen dat alle topics waar gemod wordt op slechte reacties per definitie open blijven. Als er geen eigen inzet van de topicstarter blijkt, dan gaat hij dicht. Wat dat betreft is weinig veranderd.
Ik zal eens proberen wat meer op slechte reacties te letten en daar TR's op te maken :)

Misschien helpt dat ook voor mijn gevoel.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 10:13

Onbekend

...

Daar ben ik het wel met je mee eens. Maar als je al een reden hebt gegeven waarom je voor een bepaalde mogelijkheid niet kiest, moeten de posters ook niet gaan doorzeuren.
En je gaat je zoekresultaten van je vooronderzoek niet allemaal posten en aangeven waarom het wel of niet een goed alternatief is. Je krijgt anders een hele lange startpost die bijna niemand leest.
Daarnaast verwacht ik (of ga ik er van uit) dat de basis waarmee je een topic open al goed heb uitgezocht naar wat de mogelijkheden zijn en welke overblijven. Natuurlijk kan het zijn dat je aan bepaalde mogelijkheden niet gedacht hebt. Maar als je steeds bij dat startpunt blijft, komt je nooit bij je eindpunt aan omdat je steeds wordt gevraagd of je startpunt wel klopt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Onbekend schreef op zondag 08 maart 2009 @ 11:27:
En je gaat je zoekresultaten van je vooronderzoek niet allemaal posten en aangeven waarom het wel of niet een goed alternatief is. Je krijgt anders een hele lange startpost die bijna niemand leest.
Daar vergis je je in denk ik. Dat soort dingen zijn meestal interessant om te lezen. Resultaat kan wel zijn dat doordat je zo volledig bent geweest je soms wel wat langer moet wachten op antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Helaas is dat niet de praktijk. Je mag er niet vanuit gaat dat als iemand een optie niet noemt, dat hij er wel aan gedacht heeft maar die optie al naast zich neer heeft gelegd. Zoals je ongetwijfeld weet verwachten we eigen inzet en ook duidelijkheid in de startpost. Juist je vooronderzoek is wel degelijk belangrijk en vermeldenswaardig. Je hoeft niet pagina's tekst neer te zetten maar als jij een oplossing zoekt voor een probleem, en je hebt al 3 methodes gevonden maar niet goed bevonden: noem ze kort en de reden waarom dat voor jou niet de manier zou zijn. Het ontbreken van informatie is verreweg een van de grootste problemen in een topicstart. Juist dat "ja maar dat heb ik al gedaan", of "ja dat wist ik al maar dat wil ik niet" irriteert mensen mateloos.

Ik vind niet dat je van zeuren mag spreken wanneer mensen geen bevredigende reden hebben gekregen van je, waarom manier X niet goed zou zijn. Het komt heel eigenwijs over. Ipv doe je er verstandig aan om uit te leggen waarom iets niet van toepassing is. Je geeft er mee aan welk gedachteproces je er op nahoudt. Als daar een vast stramien in zit wil het nog wel eens voorkomen dat iemand het over een compleet andere boeg gooit. Iets waar je door je zoektocht in 1 richting wellicht helemaal niet bij hebt stilgestaan.

Kun je echter aangeven waarom je het in 1 hoek zoekt en het daar ook wilt houden, dan versmal je wel de potentiele aantal antwoorden. Echter, die paar reacties die je krijgt zullen wel meer toegespitst zijn op jouw manier om het probleem te tacklen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 08-03-2009 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Onbekend schreef op zondag 08 maart 2009 @ 11:27:
Daarnaast verwacht ik (of ga ik er van uit) dat de basis waarmee je een topic open al goed heb uitgezocht naar wat de mogelijkheden zijn en welke overblijven. Natuurlijk kan het zijn dat je aan bepaalde mogelijkheden niet gedacht hebt. Maar als je steeds bij dat startpunt blijft, komt je nooit bij je eindpunt aan omdat je steeds wordt gevraagd of je startpunt wel klopt.
@Bold stukje, dat vind ik redelijk tegenstrijdig. Je geeft aan dat je misschien niet aan alles gedacht hebt waardoor het interessant kan zijn om andere mogelijkheden te horen die structureel beter kunnen werken.
Heb je die mogelijkheden wel bekeken maar afgeschreven dan is het aan jou om aan te geven waarom je iets afgeschreven hebt. Zolang jij het niet aangeeft is het nog steeds een mogelijkheid die je niet meegenomen kan hebben en dus relevant.

Sowieso zolang je niet aangeeft waarom je niet voor een andere oplossing wilt gaan, maar puur en enkel een antwoord op dit deelprobleem ( want over het algemeen zit het probleem dichter bij je startpunt en is dit alleen een deelprobleem ) dan ben je meer aan het helpdesken dan aan het discussieren.
De toegevoegde waarde voor andere mensen is ook bijna nihil omdat jij de andere aanpakken benadert als bijzaken.
Iemand anders die later met een soortgelijk probleem zit heeft niets aan de uiteindelijke oplossing ( want het is een soortgelijk probleem en niet exact hetzelfde ) en kan ook niet zien waarom jij de andere aanpakken afgewezen hebt. Dus hij opent ook maar weer een topic waarin dezelfde "bijzaken" genoemd worden.
Nogmaals, GoT is geen persoonlijke helpdesk, het is een discussie platform

En qua startpunt is het eigenlijk gewoon heel simpel, dit moet gewoon goed zijn. Is dit niet goed en blijkt dit pas later in het project dan moet je alsnog bereid zijn om opnieuw te starten ipv allerlei quickfixes eromheen te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 10:19
* GENETX heeft veel gemist, dan toch maar even een kleine reactie:

Het niveau willen we hoog houden. inzet is vereist. Echter, we moeten ook rekening houden dat niet iedereen overal evenveel van weet, laat staan wat iemand schrijft in een FAQ, op Wikipedia of het internet. De één weet alles van Linux, een ander juist van Windows. Persoonlijk weet ik veel van het hele PMG en Video gebeuren en notebooks. Ik kan je de elementaire werking van een CPU in begrijpbare taal uitleggen. Dat laatste zullen niet veel kunnen. Het idee? Kennis delen! Samen sta je sterk!

Je moet niet alles en iedereen een slot geven, want zeg nou zelf: Alles zou te vinden moeten zijn met FAQ's, wikipedia, helpdesks etc etc. Ook, wij tweakers, geven hints omdat we er via via eens van hebben gehoord. Zolang mensen zich willen inzetten is er niets mis.

Verder ben ik, nav een paar pagina's terug, mee eens dat een slotje goed moet worden gezet. Op een boodschappenlijstje gaat een template omdat er een up to date beleid is en daarbij ook een topic met uitgebreide uitleg waar wij op terug kunnen vallen. Wat ook voorkomt is dat iemand Windows XP niet op de laptop krijgt vanwege SATA, standaard probleempje idd. Maar de FAQ is daar niet mee uitgerust en de topics verdienen een extra uitgebreide sluitmessage tot we op de FAQ terug kunnen vallen (project CSL FAQ 2.5 staat helaas nog even in de ijskast...)

Kortom: Mensen goed informeren en niet te snel sluiten. Niveau mag worden geëist, maar we zijn niet allemaal experts. Welke CPU kan op dit mobo mag natuurlijk dicht, maar iemand die zich nte heeft geregistreerd en een probleem heeft met zijn PC en wel inzet toont, maar de troubleshooter niet heeft doorgenomen kan prima open blijven en op zijn minst aanzien.

@ Zeef:
Mbt tot het verhaal naar de devvers toe had ik nog wel ideetjes. Net als op de fp een mod systeem zou al een stuk schelen om posts of topics in te delen. In de mockups van de nieuwe GoT template stonden ook sterren zoals bij de product reviews. Wordt daar nog wat mee gedaan? Ik denk dat een user rating systeem wel handig is. In [Ervarignen]-topics zou zo iemand met een goede tip omtrent een laptop een +2 rating kunnen krijgen zodat deze niet verdwijnt in de duizenden posts zoals bij de EeePC.

Moderators zouden waar nodig kunnen ingrijpen en posts 'vast' modereren waarna er geen optie is tot wijzigen van de users om zo mismodden te voorkomen. Andere prominente users in een subforum zouden ook een moderatie status kunnen krijgen à la frontpage

Een andere optie die ik laatst tegenkwam is om net als nucia.eu (opvolger van beginnersweb :X ) een stukje toe te voegen aan het profiel welke aangeeft hoe ver gevorderd iemand is. Door de user aan te laten geven op welk niveau hij zichzelf inschat kan dit worden weergeven onder de avatar bijvoorbeeld. Zo is voor de rest zichtbaar hoe ver iemand is. Bij een beginner kun je dan bijvoorbeeld gericht tips geven met een wat uitgebreidere uitleg. Zo krik je het niveau van deze persoon op en krijg je ook geen reactie van :? "Wat betekend OC?" etc etc.

Zo heb ik wel eens een topic gezien met een goede inzet, alleen de TS zat gewoon niet in de computerwereld. Nadat ik hem daar naar had gevraagd werd zijn niveau duidelijk en met een beetje extra uitleg kon de user ineens heel veel. Aan de inzet lag het absoluut niet, zeker GoT waardig. Alleen was er net een beetje meer uitleg nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 08-03-2009 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Guardian Angel schreef op zondag 08 maart 2009 @ 03:34:
Die mag ook weleens wat te doen hebben hoor. Is weleens goed voor hem. :)
Toch lijkt het me handiger als het op de todo-lijst staat. ;)
[Feat] Topicreport icon dynamisch van kleur veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
GENETX schreef op zondag 08 maart 2009 @ 12:56:
Welke CPU kan op dit mobo mag natuurlijk dicht, maar iemand die zich nte heeft geregistreerd en een probleem heeft met zijn PC en wel inzet toont, maar de troubleshooter niet heeft doorgenomen kan prima open blijven en op zijn minst aanzien.
Maar als ik dan even vlug bedenk dat er geen simpele linkjes naar faq ( en dus ook Troubleshooter vermoed ik ) mogen, wat voor reacties verwacht je dan te krijgen als moderator? Want ik ga er niet vanuit dat een regular zin heeft om de hele troubleshooter te copy/pasten omdat het een nieuwe user betreft.

In dit soort situaties zou ik toch echt de neiging hebben om een post als : use the troubleshooter luke. te maken met dan een linkje erin verwerkt.

Elke extra effort is gewoon dubbelop met de troubleshooter.
Een andere optie die ik laatst tegenkwam is om net als nucia.eu (opvolger van beginnersweb :X ) een stukje toe te voegen aan het profiel welke aangeeft hoe ver gevorderd iemand is. Door de user aan te laten geven op welk niveau hij zichzelf inschat kan dit worden weergeven onder de avatar bijvoorbeeld. Zo is voor de rest zichtbaar hoe ver iemand is.
Persoonlijk lijken me hier te veel haken en ogen aanzitten omdat GoT te breed is. Jij geeft zelf al aan expert te zijn op CPU-gebied etc, dan vul jij in je profiel in Expert. Nu heb jij een htmlvraagje, moet jij dan eerst je profiel gaan aanpassen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

GENETX schreef op zondag 08 maart 2009 @ 12:56:

Het niveau willen we hoog houden. inzet is vereist. Echter, we moeten ook rekening houden dat niet iedereen overal evenveel van weet, laat staan wat iemand schrijft in een FAQ, op Wikipedia of het internet. De één weet alles van Linux, een ander juist van Windows. Persoonlijk weet ik veel van het hele PMG en Video gebeuren en notebooks. Ik kan je de elementaire werking van een CPU in begrijpbare taal uitleggen. Dat laatste zullen niet veel kunnen. Het idee? Kennis delen! Samen sta je sterk!
Kennis delen is iets waarvoor veel van de oude garde hier ook zitten, zij het wel op een hoog nivea en na goede eigen inzet van een topicstarter. De angst die bij veel mensen lijkt te leven is dat we straks veel noob vragen gaan toestaan en minder streng worden omtrend de regels voor een topicstart. Ik zie weinig input waaruit blijkt dat deze angst totaal ongegrond is.

Uit de uigebreide TS van Zeef lees ik namelijk over plannen om GoT vriendelijker te maken maar aan de andere kant zie ik ook input waaruit ik het gevoel krijg dat het bij sommige mensen juist gaat om het aantrekken van nieuwe aanwas.

Is er een concreet plan om meer mensen aan te trekken waarbij juist ook oog is voor de meer onderbouwde Tweaker?

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 08-03-2009 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Gomez12 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:23:
[...]

Maar als ik dan even vlug bedenk dat er geen simpele linkjes naar faq ( en dus ook Troubleshooter vermoed ik ) mogen, wat voor reacties verwacht je dan te krijgen als moderator? Want ik ga er niet vanuit dat een regular zin heeft om de hele troubleshooter te copy/pasten omdat het een nieuwe user betreft.

In dit soort situaties zou ik toch echt de neiging hebben om een post als : use the troubleshooter luke. te maken met dan een linkje erin verwerkt.

Elke extra effort is gewoon dubbelop met de troubleshooter.
Users mogen dan ook wijzen op de troubleshooter, zolang het maar niet zo kortaf is als jou 'quote'. Links naar FAQ's mogen ook. Beleid, daar mag je niet naartoe linken en op wijzen. Voorbeeld:
Zo te zien heb je nog niet gekeken naar de videokaart. Wellicht dat daar wat mis mee is. Heb je toevallig nog een andere liggen, of kun je de igp inschakelen in de bios? Wellicht vindt je ook nog handige tips in de FAQ en Troubleshooter.
Dat zijn posts die prima mogen. Tenslotte zijn het de users die iemand met een probleem willen helpen en is het goed dat verschillende hulpmiddelen worden gebruikt. Wat we niet willen is:
Probleemtopics mogen niet in de CSL, zie ook Beleid. Daarnaast moet je toch eerst de troubleshooter doornemen.

* GENETX vraagt een slotje aan
Ik denk dat het verschil tussen deze 2 heel duidelijk is. In het eerste wordt geholpen en gewezen op eventueel andere methodes die in de FAQ staan met als uitgangspunt om iemand te helpen. In het tweede is het eerder "opzouten noob, ga lekker naar nuci oid"
Persoonlijk lijken me hier te veel haken en ogen aanzitten omdat GoT te breed is. Jij geeft zelf al aan expert te zijn op CPU-gebied etc, dan vul jij in je profiel in Expert. Nu heb jij een htmlvraagje, moet jij dan eerst je profiel gaan aanpassen ofzo?
Het gaat dan ook om zijn algemeenheid. Mijn niveau ligt hoog genoeg om mij aan te passen. Ik zou zelf willen zeggen dat dit ook deels met opleidingsniveau/IQ naast ervaring. Je zou het ook kunnen opsplitsen in 2 of 3 categorieën:

Hardware: *****
Software: ****

Persoonlijk zou ik mijn status dan weer niet aanpassen, maar dat komt omdat ik wel wat basic ervaring heb met html/webdesign en ook kan programmeren. Algemene kennis dus waar ik op zou kunnen teren. Brengt mij wel weer op een ander idee nu. Met Windows weet ik weer wel veel, maar met Linux eigenlijk niet. In een sterrensysteem zou ik mezelf 2/5 geven. Wellicht is een andere optie om bij de TS aan te geven wat het niveau is over het onderwerp en deze te displayen onder de avatar in dat topic. Een idee zou zijn om deze 2 te combineren:

Allround kennis: ****
Kennis mbt onderwerp: **
Bor de Wollef schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:30:
[...]

Kennis delen is iets waarvoor veel van de oude garde hier ook zitten, zij het wel op een hoog nivea en na goede eigen inzet van een topicstarter. De angst die bij veel mensen lijkt te leven is dat we straks veel noob vragen gaan toestaan en minder streng worden omtrend de regels voor een topicstart. Ik zie weinig input waaruit blijkt dat deze angst totaal ongegrond is.

Uit de uigebreide TS van Zeef lees ik namelijk over plannen om GoT vriendelijker te maken maar aan de andere kant zie ik ook input waaruit ik het gevoel krijg dat het bij sommige mensen juist gaat om het aantrekken van nieuwe aanwas.

Is er een concreet plan om meer mensen aan te trekken waarbij juist ook oog is voor de meer onderbouwde Tweaker?
CSL 2.5 8)
Een mix tussen het laagste niveau op GoT haalbaar: CSL 1.0 ;( en het te hoge niveau CSL 2.0.

CSL 1.0 was namelijk de dumpplaats van GoT. "is dit goed", "wat is hier het probleem" etc etc. Boodschappenlijstjes omtrent hetzelfde systeem. Op een dag zijn er dan een gamesysteem voor 1000 euro, een ander wil er 1 van 1100 en een ander heeft 800 euro... Gewoon dumpen en het advies slikken, :r

Dus kwam CSL 2.0. Geen boodschappenlijstjes. Alles zelf uitzoeken. Ga maar naar beginnersweb ofzo :w

Afijn, CSL 2.5 is er nu. Wat hebben we gedaan? We gooien alle probleemtopics omtrent PC's nog altijd naar PMG en dergelijke, die horen niet in de CSL. Basic systemen die geen specifieke eis hebben (en dat moet echt een exotisch specifiek afwijkend iets zijn) boodschappenlijstjes worden gesloten. Wel hebben we nu [BBG Aanschaf]-topics. Vanaf de frontpage is er een link naar de betreffende aansluitende topics. Mensen kunnen daar een systeem dumpen met onderbouwing en vragen.

Daar komt vraag en aanbod samen: Nieuwelingen komen binnen via de fp en tonen wel inzet. Samen met de deskundigen (oude garde) kijken we naar de systemen en geven advies en tips, maar ook waarom en hoe. Zo leren we de mensen hoe het zit en worden ze netjes welkom geheten op GoT. De oude garde (onder andere gambieter en GA) die hier niets van wilde weten hoeven de topics niet te zien. Alles staat mooi gebundeld in 4 topics in plaats van een jungle van 10 boodschappenlijstjes zoals CSL 1.0.

Reagulars en de oude garde kan de mensen in die topics helpen mochten ze dat leuk vinden. We hebben namelijk vraag (nieuwe userts) en aanbod (regulars) wat betreft advies omtrent een systeem. De ervaren tweaker kan op niveau meediscussiëren over de nieuwe BBG's.

CSL 2.5 is wat mij betreft een beetje de proeftuin en wellicht dat ideeën hiervan doorstromen naar de rest van GoT. Het idee werd bij zeef bekend (Thandor en ik hadden ook al wat ideeën voor dit topic er was op papier) en hebben na het toejuichen van zeef extreem snel gehandeld. Dus, neem een kijkje in de vernieuwde CSL mocht je hier wat van willen zien:

CSL is nu weer helemaal op niveau ipv het afvoerputje van GoT. Nieuwelingen, regulars, oude garde voor iedereen hebben we plaats. Daarnaast zijn we ook vooruitstrevend met de frontpage-forum integratie zoals bij de BBG *O*

[ Voor 35% gewijzigd door GENETX op 08-03-2009 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hooglander1 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 11:19:
Meestal is meedenken gewenst, als men dat niet wil, volstaat meestal een simpele uitleg waarom je op deze oplossing bent gekomen.
Sorry als ik nu wat cynisch overkom, maar tegenwoordig is men veel minder genegen dat meedenken te accepteren.
Een vraag naar de beweegredenen wordt al te vaak afgeblaft met iets als 'geef dan geen [pasklaar*] antwoord' emphasis mine

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

alt-92 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:58:
[...]

Sorry als ik nu wat cynisch overkom, maar tegenwoordig is men veel minder genegen dat meedenken te accepteren.
Een vraag naar de beweegredenen wordt al te vaak afgeblaft met iets als 'geef dan geen [pasklaar*] antwoord' emphasis mine
Een goed punt. Ik ben vaker reacties tegen gekomen waarbij het meedenken van iemand die de ts wil helpen afgestraft word met een grote bek of een wel erg kort-af reactie. Vaak overigens wel jonge en nieuwe members waarbij je dit ziet. In veel gevallen plemt de ts zijn vraag neer in de hoop op een snelle en pasklare reactie.

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 08-03-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

alt-92 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:58:
[...]

Vaak zijn dat toch de users die meer topicstarts dan posts op hun naam hebben staan en als die weg zijn betreuren vrij weinig mensen dat.

Maar wat wil je met je post zeggen/bereiken exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bor de Wollef schreef op zondag 08 maart 2009 @ 15:03:
In veel gevallen plemt de ts zijn vraag neer in de hoop op een snelle en pasklare reactie.
^^

Dat dus.

En dat is niet iets wat enkel op GoT voorkomt, maar eerder een verschijnsel van de moderne forumbezoeker in het algemeen.

'Ik wil geen uitleg, jij moet me gewoon zeggen welk vinkje ik moet klikken'.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Maar dat is je beeld van de nieuwe garde zogezegd?

Maar goed, die mensen zullen we niet missen toch? Dat was dacht ik over het algemeen wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Hooglander1 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 15:08:

Maar goed, die mensen zullen we niet missen toch? Dat was dacht ik over het algemeen wel duidelijk.
De angst is meer dat je door het verlagen van de topic start eisen en het langer open laten van nubbie topics je meer en meer van dit soort members krijgt denk ik.

De vraag die je jezelf moet stellen (wanneer het aantrekken van nieuwe mensen het doel is) is of je de juiste doelgroep wel aantrekt wanneer je (kwaliteits) eisen naar beneden gaat bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hooglander1 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 15:08:
Dat is een beeld wat ik zowel op diverse fora als IRL zie.
En niet voorbehouden aan de nieuwe garde van de laatste maanden, overigens hoor :)
Het punt is alleen wel dat we in het verleden daar wat gauwer tegen optraden en actief ontmoedigden - en het is een verschijnsel wat met een wat opener aanpak zoals deze nu gehanteerd wordt ook meer merkbaar gaat worden.

Een nevenverschijnsel daarvan is dat je wat meer gevorderde users die al een tijdlang hier rondhangen van je gaat vervreemden, want dat zijn die mensen die gewoon afhaken (want ze weten over het algemeen wel dat off-topic reacties niet echt fijn gevonden gaan worden).

Je ziet ze vervolgens steeds minder reageren, en op een gegeven moment compleet wegblijven. Waar ze dan heengaan is fora waar ze voor hun specialiteiten beter terecht kunnen zoals vmug, diverse andere soortgelijke gespecialiseerde communities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
GENETX schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:35:
[...]

Users mogen dan ook wijzen op de troubleshooter, zolang het maar niet zo kortaf is als jou 'quote'. Links naar FAQ's mogen ook. Beleid, daar mag je niet naartoe linken en op wijzen. Voorbeeld:

[...]

Dat zijn posts die prima mogen. Tenslotte zijn het de users die iemand met een probleem willen helpen en is het goed dat verschillende hulpmiddelen worden gebruikt. Wat we niet willen is:
Tja, ik ken de faqs niet uit mijn hoofd. Maar ik ga ervanuit dat dit soort dingen daar ook al in vermeld staan.

Als ik in een verwijzing naar de faq al het juiste stukje uit de faq moet gaan noemen en beschrijven vraag ik me af wat het nut van de FAQ's is.
Overduidelijk faq dingen "moeten" blijkbaar toch beantwoord worden als iemand een topic start ( let op de quotes rond moeten ) .
Als helpdesker kan ik dus allerlei FAQ's doorspitten ( kost tijd en inzet ) of een topic starten. Ik weet wel waarvoor ik zou kiezen als helpdesker...
Wellicht is een andere optie om bij de TS aan te geven wat het niveau is over het onderwerp en deze te displayen onder de avatar in dat topic. Een idee zou zijn om deze 2 te combineren:

Allround kennis: ****
Kennis mbt onderwerp: **
Ging niet echt om jouw specifieke kennis hoor :)
Maar dit klinkt al een heel stuk beter, voor de gespecialiseerde onderwerpen dan. Algemene onderwerpen blijf je met de valkuil zitten dat iemand een verkeerde aanpak heeft waardoor hij denkt veel kennis te hebben, maar over de echte aanpak heeft hij weinig kennis ( ik zou dan ook een optie erbij zetten dat een mod het 2e kennis puntje kan aanpassen )
Als ik bijv veel ervaring heb met hitman pro maar ik heb nu spyware die niet door hitmanpro gevonden wordt, heb ik dan veel kennis van het onderwerp of weinig? Ik denk dat je een heel groot schemergebied hebt waar deze arbitraire aanduiding niet goed werkt.

Maar het is in ieder geval een verbetering met het huidige systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Gomez12 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 15:58:
[...]

Tja, ik ken de faqs niet uit mijn hoofd. Maar ik ga ervanuit dat dit soort dingen daar ook al in vermeld staan.

Als ik in een verwijzing naar de faq al het juiste stukje uit de faq moet gaan noemen en beschrijven vraag ik me af wat het nut van de FAQ's is.
Overduidelijk faq dingen "moeten" blijkbaar toch beantwoord worden als iemand een topic start ( let op de quotes rond moeten ) .
Als helpdesker kan ik dus allerlei FAQ's doorspitten ( kost tijd en inzet ) of een topic starten. Ik weet wel waarvoor ik zou kiezen als helpdesker...
Je hoeft ook niet alles uit de FAQ te posten als helpende user, maar gewoon wat in je opkomt. In het voorbeeld haal ik de FAQ en Troubleshooter dan ook aan als tip van "goh, naast het idee wat ik beschrijf zou je daar ook in kunnen kijken, wellicht staat er nog iets nuttigs in". Merk hier in ook het stukje "je zou kunnen". Je dwingt niemand, je geeft alleen advies.

Over het algemeen is het beleid zo dat we nieuwe users de kans geven om de TS aan te passen als het niets is en van users die hier al langer rondlopen wat meer inzet eisen. We verwachten dat je tenminste een aantal zaken uit de FAQ hebt getest waartoe je de mogelijkheden hebt. Alles is wel overdreven.
Ging niet echt om jouw specifieke kennis hoor :)
Maar dit klinkt al een heel stuk beter, voor de gespecialiseerde onderwerpen dan. Algemene onderwerpen blijf je met de valkuil zitten dat iemand een verkeerde aanpak heeft waardoor hij denkt veel kennis te hebben, maar over de echte aanpak heeft hij weinig kennis ( ik zou dan ook een optie erbij zetten dat een mod het 2e kennis puntje kan aanpassen )
Als ik bijv veel ervaring heb met hitman pro maar ik heb nu spyware die niet door hitmanpro gevonden wordt, heb ik dan veel kennis van het onderwerp of weinig? Ik denk dat je een heel groot schemergebied hebt waar deze arbitraire aanduiding niet goed werkt.

Maar het is in ieder geval een verbetering met het huidige systeem.
Ik mag mijn ideeën dan ook graag versterken met een reallife voorbeeld. Dat is handig wanneer er iets mee gedaan wordt zodat ingezien kan worden waarom een aantal keuzes bij het design zijn gemaakt. Ja, ik ga gelijk even een stukje verder ;)

Het is een goed idee dat de moderator dit kan aanpassen wanneer nodig. Verder gaat het over de algemene kennis. Als je expert zou zijn hoef je niet te vragen natuurlijk ;) . Nee, jij zit vast alleen je niveau geeft dan aan wat je zo ongeveer van het onderwerp weet. Als je veel met hitmanpro werkt dan zul je wel de vaktermen van virussen kennen of niet? Verder zul je wel weten hoe een virus werkt ongeveer en virusscanners. Ik zou je niveau op 3 of 4 sterren zetten.

Waar het met name om gaat is dat je termen kent en mogelijke tussenstappen. Als je ervaring hebt dan hoef ik je niet uit te leggen wat een backdoor is of hoe je in de veilige modus komt bijvoorbeeld. Als iemand aangeeft dat hij weinig van het onderwerp afweet (*) en ook in het algemeen (**) dan kun je je posts daarop aanpassen, 2 voorbeelden:

Ervaren
Dat virus kun je met tool x van je pc afkrijgen in de veilige modus met het doorlopen van dit stappenplan
Newbs
Dat is een bekend virus. Je kan gebruik maken van product x dat gratis van www.google.com te downloaden is. Na installatie ervan zul je de pc moeten rebooten naar de veilige modus. De veilige modus bereik je door op F8 te rammen voor Windows opstart, maar NA de POST (zwart scherm met witte letters met PC informatie ;) ). Als je daar dit stappenplan volgt moet je er wel uit komen denk ik
In beide staat hetzelfde, alleen post 2 is iets uitgebreider an afgestemd op het niveau van de TS. Ik denk dat jij wel uit 1 zou komen ;) Merk ook op hoeveel de nieuwe user leert:

- Hoe kom ik in de veilige modus
- Wat is de POST (heel globaal dan, maar begrijpt het wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ik weet niet of dit nu echt de goede richting is qua newbs. ( Alhoewel ik waarschijnlijk het verkeerde voorbeeld pakte )
Jouw newbee voorbeeld is gewoon bijna voorkauwerij.

Wmb is hoe iemand in veilige modus komt gewoon een stukje inzet. windows veilige modus in google intypen geeft al genoeg resultaten.

Als iemand met de vraag komt : wat is de veilige modus / hoe start ik op in veilige modus dan is dit voor mij in ieder geval gewoon een teken dat iemand geen inzet toont en alleen maar helpdeskerig bezig is.

Als je veilige modus moet gaan uitleggen dan wordt ik angstig of je stappenplan wel duidelijk genoeg is ( staat er bijv bij klik op het start-menu wel een plaatje van de knop en dat deze over het algemeen linksonderin te vinden is of kan je daar dan ook weer vragen over verwachten? )

Sowieso verwacht ik bij jouw newbee antwoord al de vervolgvraag : Ik kan niet tussen POST en windows opstarten op F8 drukken, want ik heb geen tijd tussen POST en windows opstarten zitten ( ik heb een heeeeele snelle computer namelijk ). Wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Gomez12 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:54:
Ik weet niet of dit nu echt de goede richting is qua newbs. ( Alhoewel ik waarschijnlijk het verkeerde voorbeeld pakte )
Jouw newbee voorbeeld is gewoon bijna voorkauwerij.

Wmb is hoe iemand in veilige modus komt gewoon een stukje inzet. windows veilige modus in google intypen geeft al genoeg resultaten.

Als iemand met de vraag komt : wat is de veilige modus / hoe start ik op in veilige modus dan is dit voor mij in ieder geval gewoon een teken dat iemand geen inzet toont en alleen maar helpdeskerig bezig is.
Iemand kan ook gewoon een nieuwkomer zijn in computerland natuurlijk en vanuit dat oogpunt de vraag stellen. Dat is niet erg maar je moet je afvragen of je dergelijke mensen nu al wilt hebben als "klant" of na een tijdje wanneer ze bv eerst op beginnersweb wat meer kennis op hebben gedaan. Ik denk dat het wel duidelijk is dat dergelijke beginners niet tot de doelgroep "tweakers" behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mijn idee komt ook meer naar aanleiding van Advies gevraagd bij samenstelling pc om te OCR-en

Daar merkte de TS even later op dat hij leek was op gebied van hardware en dat maakte het een stuk duidelijker. Door dan net iets meer aandacht te schenken aan de uitleg doe je een ander veel plezier.

Wij als tweakers kennen termen als FSB, OC, Cache etc etc, een leek niet! Iemand kan best inzet hebben maar als je geen verstand hebt en bij elke term google moet pakken is de lol er snel af. Mijn voorbeeld was misschien te laagdrempelig, maar het is dan ook een voorbeeld.

Als je zo iemand goed op weg helpt door even iets meer uitleg te geven wordt het een stuk gezelliger. Bovenstaand voorbeeld was verder een prima topic. De TS had inzet en wilde graag leren. ook voro andere users was het zeer leerzaam. Maar er was gewoon een beetje extra aandacht nodig.

Het gaat dan met name over het smijten met termen. Leg zo'n persoon eens uit wat Overclocken is, wat is de FSB, wat doet de multiplier. Weinigen zullen zich er in verdiepen, maar als je gewoon in 1 zin krachtig samenvat hoe en wat het doet dan geef je zo iemand wat kennis mee.

Zoals ik al zei: Kennis moet worden gedeeld. Ik kan je bovenstaande termen uitleggen, maar ik zal wellicht bepaalde dingen in Windows niet kennen. Voor een noob bijvoorbeeld: "Zet UAC uit". UAC is voor ons een makkelijke term, maar voor een noob? Wat is UAC? Nu kent die term toevallig als eerste hit wel het goede antwoord. Er zullen echter afkortingen zijn waar men niet snel de juiste betekenis van zal vinden.

[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 08-03-2009 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Bor de Wollef schreef op zondag 08 maart 2009 @ 17:14:
[...]

Iemand kan ook gewoon een nieuwkomer zijn in computerland natuurlijk en vanuit dat oogpunt de vraag stellen. Dat is niet erg maar je moet je afvragen of je dergelijke mensen nu al wilt hebben als "klant" of na een tijdje wanneer ze bv eerst op beginnersweb wat meer kennis op hebben gedaan. Ik denk dat het wel duidelijk is dat dergelijke beginners niet tot de doelgroep "tweakers" behoren.
Tja, toch schat ik in dat zelfs de grootste nieuwkomer weet dat als je iets in google intikt dat je dan resultaten krijgt. Bij veel van die 1-regelige simpele vraagjes heb ik over het algemeen echt het idee : type die vraag gewoon eens in in google en klik op doe een gok. Dan heb je het antwoord in 1 keer.
GENETX schreef op zondag 08 maart 2009 @ 17:19:
Mijn idee komt ook meer naar aanleiding van Advies gevraagd bij samenstelling pc om te OCR-en

Daar merkte de TS even later op dat hij leek was op gebied van hardware en dat maakte het een stuk duidelijker. Door dan net iets meer aandacht te schenken aan de uitleg doe je een ander veel plezier.
Tja, maar dan heb je het ook weer net over de uitzondering die de regel bevestigd. Als ik daar gewoon de Topicstart pak dan heb je ook gewoon een gebruiker die ontzettend veel inzet toont ( blijkt ook uit de rest van zijn posts ).

Hij volgt ook zo ongeveer alle adviezen op en is bereid om zo ongeveer alles uit te testen en te proberen. Niet echt een standaard nieuwkomer.
Wij als tweakers kennen termen als FSB, OC, Cache etc etc, een leek niet!
Snik, ben ik nu geen tweaker meer? Alleen omdat ik een paar afkortingen niet ken?
De TS had inzet en wilde graag leren. ook voro andere users was het zeer leerzaam. Maar er was gewoon een beetje extra aandacht nodig.
Tja, ik heb het idee dat dit toch vooral bepaald wordt door de TS zelf, heel simpel ( en misschien bot gezegd ) hij ging er niet vanuit dat alles wat niet in zijn gedachtengang paste bijzaken waren etc. Hij was gewoon bereid om het te proberen, en dat is imho niet lang niet elke nieuwkomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Als je een paar afkortingen niet kent ben je nog wel tweaker, maar het is gewoon vervelend als je in elke zin 1 a 2 afkortingen tegenkomt waarvan je geen flauw idee hebt wat het is. Dan kun je nog zo graag mee willen werken, maar ik zou ook niet voor alles google er bij willen pakken, wat jij?

Er zijn ook zat nieuwkomers die wel willen. Dit is wat ik hier op tweakers wel vaker bespeur: mensen die direct negatief zijn. Imho, wees eens een beetje positief en geef iemand een kans.

Zoals al aangegeven, nieuwkomers krijgen een kans om de TS aan te passen ook al is het topic nog zo slecht. Bij de volgende keer zal hij er op gewezen worden en is zo iemand nog steeds snel genoeg weg en blijven niet hangen. Ik zeg niet dat we het beleid moeten laten varen, alleen zo nu en dan wat meer persoonlijke aandacht moeten schenken aan nieuwkomers.

Juist in de nieuwe [BBG Aanschaf]-topics kom ik nieuwe users tegen die wel willen alleen de kennis nog niet hebben. Imho, ze leren er veel van en het doet mij ook goed dat anderen mijn inzet, maar ook de inzet van andere regulars waarderen.

Dus, wees eens vriendelijk. Zet een smile op je face en wees eens niet zo negatief. Het beleid blijft wel zoals deze is en je hoeft ook echt niet bang te zijn voor te veel newbies want op een gegeven moment (en dat moment is snel genoeg) eisen we wel inzet van de users en anders zouten ze maar op :w . Echter, de mensen die wel willen, maar op hetzelfde niveau beginnen behoren wel een kans te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

GENETX schreef op zondag 08 maart 2009 @ 17:43:
Als je een paar afkortingen niet kent ben je nog wel tweaker, maar het is gewoon vervelend als je in elke zin 1 a 2 afkortingen tegenkomt waarvan je geen flauw idee hebt wat het is. Dan kun je nog zo graag mee willen werken, maar ik zou ook niet voor alles google er bij willen pakken, wat jij?

Er zijn ook zat nieuwkomers die wel willen. Dit is wat ik hier op tweakers wel vaker bespeur: mensen die direct negatief zijn. Imho, wees eens een beetje positief en geef iemand een kans.

Zoals al aangegeven, nieuwkomers krijgen een kans om de TS aan te passen ook al is het topic nog zo slecht. Bij de volgende keer zal hij er op gewezen worden en is zo iemand nog steeds snel genoeg weg en blijven niet hangen. Ik zeg niet dat we het beleid moeten laten varen, alleen zo nu en dan wat meer persoonlijke aandacht moeten schenken aan nieuwkomers.

Juist in de nieuwe [BBG Aanschaf]-topics kom ik nieuwe users tegen die wel willen alleen de kennis nog niet hebben. Imho, ze leren er veel van en het doet mij ook goed dat anderen mijn inzet, maar ook de inzet van andere regulars waarderen.

Dus, wees eens vriendelijk. Zet een smile op je face en wees eens niet zo negatief. Het beleid blijft wel zoals deze is en je hoeft ook echt niet bang te zijn voor te veel newbies want op een gegeven moment (en dat moment is snel genoeg) eisen we wel inzet van de users en anders zouten ze maar op :w . Echter, de mensen die wel willen, maar op hetzelfde niveau beginnen behoren wel een kans te krijgen!
Eens, vergelijkbaar met wat ik hierboven heb proberen te zeggen, jij kan het alleen verdomd goed verwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dwalen we niet (weer) af? Ik zie weer allerlei posts over semantiek en ander onzinnig geblaat terwijl we het er uiteindelijk allemaal wel mee eens kunnen zijn om gewoon vriendelijk met elkaar om te springen. De modforce pakt verder de excessen wel aan op de manier die daarvoor geschikt is. Dit topic loopt nu al wekenlang en eigenlijk roept iedereen gewoon hetzelfde op een nét iets andere manier. Ik begin het persoonlijk onderhand wel zat te worden zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Misschien eens tijd voor een gezonde samenvatting en slotje door zeef? Inclusief eventuele gevolgen/idee-en die worden opgepakt?

[ Voor 29% gewijzigd door Hooglander1 op 08-03-2009 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
GENETX schreef op zondag 08 maart 2009 @ 17:43:
Ja en nee, als nieuwkomer zou ik niet overal google bij willen pakken maar als regular zou ik moe worden van elke keer maar weer dezelfde afkortingen uitleggen. Het is een spanningsveld.
Perfecte oplossing hiervoor zou imho een systeem als CA zijn wat hier een aantal jaar geleden door crew voorgesteld was ;) die zou dan gewoon alle afkortingen ( die ergens in systeem bekend zijn ) standaard voorzien van een abbr tag. of een link naar een wiki.

Voor de rest sta ik er een beetje dubbel in.
Van mij mogen nieuwkomers van alles fout doen en aardig behandeld worden in lopende / bestaande topics, daar heb ik niet zoveel last van. Maar het openen van een topic daar mogen wmb best wel wat hogere eisen aan hangen en die hoef je niet te blijven corrigeren, die zie ik namelijk in AT etc.
En qua beleid heb ik ook het idee dat CSL bijvoorbeeld hetzelfde nastreeft. Je hebt blijkbaar 4 topics waar boodschappenlijstjes in mogen, voor de rest moet je gewoon een unieke config zoeken en een goede Topicstart om een topic te mogen openen ( qua boodschappenlijstje dan ) afaik.
Maarja, met die insteek bevestig ik iets wat al eerder door mensen gezegd was, nieuwkomers zijn bang om nieuwe topics te openen, ze blijven liever hangen in bestaande topics, dat kan ook nooit de bedoeling zijn.

Ik zie wat dat betreft wel iets in een optie zelf aan kunnen geven wat je kennis over dat topic is ( voor in de topicstart ) gecombineerd met een mogelijkheid om hierop te filteren.
Dan kunnen de mensen die echt altijd aardig willen zijn en nieuwkomers willen helpen dit filter op 0 sterren zetten en mensen zoals ik kunnen dan gewoon dat filter op 2 sterren of hoger zetten .
Is iemand echt eens in een goede bui / heeft hij zelf een vraag over een onderwerp waar hij niets vanaf weet dan kan hij het filter naar beneden aanpassen.
Zit je alleen met het probleem dat een eerlijke TS zoals jij als voorbeeld gaf, waarschijnlijk ook 0 sterren aan zijn eigen topic geeft terwijl ik dat juist door zijn inzet heel goed de moeite waard vind en ik daar ook graag aan mee zou helpen...

En wat negativiteit over nieuwkomers betreft, dat is heus niet zo zwaar hoor. Alleen kijk ik andersom, ik kijk niet bij iedere post of het een nieuwkomer of regular is, alleen bij slechte topicstarts kijk ik wat de andere posts van iemand zijn en dat zijn dan imho steeds vaker mensen met weinig posts, de goede nieuwkomers zie ik hierdoor niet, want ik kijk er gewoon niet naar.

@NME: Doe eens niet zo onvriendelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

NMe schreef op zondag 08 maart 2009 @ 18:36:
Dit topic loopt nu al wekenlang en eigenlijk roept iedereen gewoon hetzelfde op een nét iets andere manier. Ik begin het persoonlijk onderhand wel zat te worden zo. :)
Dat betekent dat iedereen het over het algemeen wel eens is op enkele nuances na denk ik. Wat mij betreft slotje en invoeren. Is er ook iets van evaluatie gepland oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 18:08

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Invoeren? Het is al ingevoerd ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Het bewijs is dan ook dat NMe het zat wordt maar het topic nog steeds niet gesloten heeft, vriendelijkheid ten top ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Gomez12 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 18:47:
Het bewijs is dan ook dat NMe het zat wordt maar het topic nog steeds niet gesloten heeft, vriendelijkheid ten top ;)
Of zich ook aan de regels houden en niet reageren als hij het zat is en een TR indienen?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En wat is je doel met die opmerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Hier mag inderdaad onderhand wel een slotje op. In de afgelopen twee maanden is het oorspronkelijke idee van alle kanten belicht en ondertussen waaierde het topic alle kanten op, terwijl ook de kern waar het om gaat bij tijd en wijle aardig uit zicht raakte.

Een korte samenvatting is dan ook bijna niet te geven, maar een poging daartoe is nooit weg: :)

De kern van het verhaal is en blijft dat we als crew, regulars, halfbies en newbies een gezamenlijke verantwoordelijkheid dragen voor het goed lopen van het forum. Waar het aan schortte is soms de bejegening tegenover elkaar (crew-users en users onderling), en dan met name riching geheel nieuwe gebruikers. Het forum heeft een beleid geformuleerd in een aantal regels. Het handhaven van die regels is per definitie de functie van de crew, ook al mag de invloed en input van de overige gebruikers niet onderschat worden.

Een van de verbeterpunten aan het forum is de manier waarop mensen geconfronteerd worden met de regels. Een helder beleid en dito handhaving is prima, maar het heeft geen zin om mensen belerend of betuttelend toe te spreken, en als gebruikers elkaar de maat gaan nemen is dat al snel dodelijk voor de sfeer op het forum. Dit is niks nieuws: het befaamde Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics stamt al uit 2002.

De crew werkt intern eraan om een modus te vinden om én het niveau te kunnen blijven bewaken en nieuwkomers met een zekere welwillendheid tegemoet te treden. Waar het gaat om de bejegeing onderling hebben we de *medewerking* nodig van iedereen die hier al langer komt en GoT een warm hart toedraagt. :)

Daarnaast zijn er een aantal mogelijkheden geopperd om d.m.v. ratings van topics/users een duidelijker onderscheid te maken t.b.v. van newbies/regulars etc. Ook daar zitten haken en ogen aan maar alle genoemde opties en opmerkingen worden serieus bekeken. Die verdienen t.z.t echter een apart topic. :)

Wat betreft een evaluatie: je kunt ervan uitgaan dat de crew continue met elkaar in discussie is over de manier waarop je het beste kunt reageren op gebruikers die op een of andere manier 'de bocht uitvliegen'. Dus ook deze aanpak is onderwerp van evaluatie. :) Wat echter nooit zal gebeuren is dat alle moderators en admins exact dezelfde aanpak en stijl van modden krijgen. Daarvoor verschillen we, en de subfora onderling -gelukkig- teveel.

[ Voor 6% gewijzigd door Lustucru op 08-03-2009 21:31 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Dit topic is gesloten.