Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 96 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 44.412 views

• Format-C
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 30-03 13:03
quote:
Indy91 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 12:08:

Die site kan je nauwelijks geloofwaardig meer noemen. :P
Dat geldt voor meer sites. Zoals Computerbase. Die de kaarten geeneens test op 1920x1200... 8)7

Ook HWI geeft belangrijke dingen niet aan, zoals Da_DVD aangeeft.

[Voor 11% gewijzigd door Format-C op 11-01-2009 11:51]

XBOX LIVE: Vale46 NL -- PSN: Vale46--NL

• Indy91
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 16-10-2019
Klopt, vooral de review bij HWI vind ik helemaal tenenkrommend.

Vooral die resultaten van bijvoorbeeld CrysisWarhead laten bij HWI een heel ander beeld zien dan bijvoorbeeld HardOCP en PCGameshardware.

[Voor 81% gewijzigd door Indy91 op 11-01-2009 13:44]

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• Santos
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 30-03 20:43
HD4870X2, The videocard King!

Heeft iemand al nieuws over 9.1 ?

• Darkasantion
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 31-03 18:52

Darkasantion

2x Iron Man :O

Ik denk dat het belangrijkste nu is, hoe snel kan Nvidia hun architectuur volgens de nieuwe ATI" formule opzetten? Want zoals we hebben kunnen lezen in het Anandtech artikel, duurt het ~3 jaar om een nieuwe kaart te ontwikkelen, en dat men ongeveer 1 jaar nodig heeft op het einde om de chip zoveel mogelijk bug vrij te maken, uiteindelijke clocks te bepalen ect etc. Dus de RV870 is dus al sinds 2006 in ontwikkeling , en omdat Nvidia pas in 2008, en misschien zelfs al eind 2007 de RV770 kan "zien" konden zij tot die tijd slecht voorspellen wat ATI ging doen. Dat hebben zij nu gezien, en als zij al zelf niet door hebben dat een monsterchip niet de "the way to go"is, zullen wij waarschijnlijk pas in 2010 met een compleet aangepaste architectuur komen, als zij de formule van ATI ook gaan volgen. 2009 zal Nvidia nog verder bouwen op de 200 serie architectuur, en hopen dat door kleine die-size en verder optimalisaties de prestatie kroon bij hun blijft, en te zorgen dat de marges positief blijven. ATI gaat verder met de RV870, die een opvolger is van RV770, en waarschijnlijk een kleine maar zeer efficente chip zal zijn. En ik denk dat dat ook een goede vervanger is voor mijn HD4870, Nvidia kaarten zijn gewoon te groot en verbruiken mij teveel voor de geleverde prestaties en architectuur erachter :)

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Tommyboy939
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 27-05-2009
Geen idee of deze vraag past in dit forum, maar goed. Ik heb een Asus M3A79-T de luxe plaatje besteld met 2 x Sapphire 4870 toxic. De kaarten moeten eigenlijk in de blauwe slots, de 2 crossfirebridges bedekken dus de 2 PCI-slots. Nu wil ik mijn Creative extreme music (full height) in het onderste PCI slot doen, maar vraag me af of de crossfire bridges dan nog wel passen? Zou het kwaad kunnen als de bridges contact maken met de creative kaart?

Kryptonite is the solution

• kalizec
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:36
Wellicht kun je een flexibele CF-bridge kopen (die staan bol en bieden dus meer ruimte).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13:38

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

Nee, je vraag past hier idd niet, maar:
Volgens mij is de Crossfire bridge niet lang genoeg om zoveel afstand te overbruggen? In principe zit er coating op de bridge en zitten de componenten van je geluidskaart niet helemmaal op het uiterste stuk van je pcb, dus zou contact geen probleem moeten zijn.
@Kalizec. Er zit een flexibele bridge bij mijn Sapphire. Die zou dan ook bij de toxic moeten zitten?

[Voor 14% gewijzigd door Ed_L op 11-01-2009 16:04]

• Tommyboy939
quote:
kalizec schreef op zondag 11 januari 2009 @ 16:02:
Wellicht kun je een flexibele CF-bridge kopen (die staan bol en bieden dus meer ruimte).
bij het moederbord zitten best lange bridges (plaatje), dus ik denk dat het gaat lukken. Bedankt voor de snelle reply :)

kwam trouwens een leuke review tegen van een PHII @3.8 met 2 x 4870 in crossfire. Ik heb zón idee dat 2009 het jaar van het dragonplatform gaat worden :9
Het lijkt er (zelfs) op dat de intel chipset de Ati chipset niet goed bij kan houden (review)

[Voor 37% gewijzigd door Tommyboy939 op 11-01-2009 17:30]

• Cassius
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

quote:
The Source schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 21:08:
Mbt PhysX ik denk niet dat je dit op korte termijn moet zien als iets dat bijdraagt aan de gameplay maar wel iets dat bijdraagt aan de game experience. Toen de eerste 3D kaarten op de markt kwamen wat dit ook een wereld van verschil. Toen DX10 games op de markt kwamen zag er dit ook veel beter als ivm DX9 games en zo zal PhysX games er ook beter uit laten zien, ze meer details geven. Aangezien NV een dikke vinger in de pop heeft bij de meeste game ontwikkelaars is er geen open standaard nodig.
Als je echte informatie haalt uit de gamersmarkt dan kan ik het hier niet echt mee eens zijn to be honest. Neem bijvoorbeeld informatie uit de futuremark yougamers statistieken van hun benchmark of van Valve hun survey onder -al- hun games. Kijk naar de post met meest gebruikte hardware en OS'en.

Dan durf ik te beweren dat DX10 voor gamers absoluut niet geweldig/wonderbaarlijk gebleken is. En ik ken veel gamers en ik speel graag met ze en maar zelden (echt zelden) hoor ik iemand over DX10. Meestal is het verschil voor gamers echt klein. Hierbij komt ook nog kijken dat de mensen die dikke videokaarten kopen nog steeds voor de helft op XP zitten en dus niet de beschikking hebben over DX10 en daar blijkbaar niet de moeite voor over hebben.

Precies zoals DX10 ontvangen was, gereviewed is en eruit ziet voor de toekomst schat ik PhysX in. Het leeft echt -niet- onder de gamers. De bedrijven kunnen nog zo hard hun oogkleppen/tunnelvisie opzetten; maar "wij" (gamers) voelen het niet. Een beetje wapperend doek, wat mooier vallend glas, meer particals en decals - jippie. Het breekt nog niet door en niet eens een beetje. Er moet nog zoveel veranderen en ze moeten nog zo ver komen wil iemand dat echt geweldig gaan vinden. Want die demo'tjes ben ik echt wel moe - helemaal als er een week later een hack komt die aantoont dat mijn CPU het niet zo goed kan :N .

Wat is daar het praktisch nut van - System "Deasygn"

• Tommyboy939
[quote]Cassius schreef op zondag 11 januari 2009 @ 17:12:
[...]

Hierbij komt ook nog kijken dat de mensen die dikke videokaarten kopen nog steeds voor de helft op XP zitten en dus niet de beschikking hebben over DX10 en daar blijkbaar niet de moeite voor over hebben.

Mijn nieuwe PC krijgt 4 GB werkgeheugen en 2 GB videogeheugen, beetje zonde om dan XP te draaien. Vista 64 bit is voor mij dan een goede keus en met bijkomstig voordeel dat ik dan met de ATI-kaarten ook DX10.1 kan draaien.

• RuddyMysterious
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08-03 08:18

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

quote:
Tommyboy939 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:25:
[...]

Hierbij komt ook nog kijken dat de mensen die dikke videokaarten kopen nog steeds voor de helft op XP zitten en dus niet de beschikking hebben over DX10 en daar blijkbaar niet de moeite voor over hebben.

Mijn nieuwe PC krijgt 4 GB werkgeheugen en 2 GB videogeheugen, beetje zonde om dan XP te draaien. Vista 64 bit is voor mij dan een goede keus en met bijkomstig voordeel dat ik dan met de ATI-kaarten ook DX10.1 kan draaien.
Er bestaat een 64bit versie van WIndowsXP, moest je dat nog niet weten.

• Q_7
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 31-03 13:35
quote:
DevilsProphet schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:29:
[...]

Er bestaat een 64bit versie van WIndowsXP, moest je dat nog niet weten.
Maar die is niet Nederlands :) .

Is er nog steeds niks bekend over de opvolger van de HD4870?? Wel erg stil..

[Voor 14% gewijzigd door Q_7 op 11-01-2009 19:00]

• Avalaxy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 31-03 12:45
quote:
Q_7 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:00:
[...]

Zijn er nog mensen die hun software in het Nederlands installeren dan :?

• Q_7
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 31-03 13:35
quote:
Avalaxy schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:00:
[...]

Zijn er nog mensen die hun software in het Nederlands installeren dan :?
Waarom zou ik hem NIET Nederlands installeren dan?? :S

• Avalaxy
quote:
Q_7 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:01:
[...]

Waarom zou ik hem NIET Nederlands installeren dan?? :S
Omdat die Nederlandse vertalingen werkelijk tenenkrommend zijn :')

• kalizec
quote:
Avalaxy schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:04:
[...]

Omdat die Nederlandse vertalingen werkelijk tenenkrommend zijn :')
En iedere foutmelding na vertaling niet meer overeenkomt met die van de Engelse versie. Dus zodra je ergens op gaat zoeken vind je 95% van de mogelijke oplossingen niet, etc.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Darkasantion
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 31-03 18:52

Darkasantion

2x Iron Man :O

quote:
[...]
...

Ja klopt, maar AMD is sinds de RV770 bezig om iedereen te misleiden en smoke screens op te trekken rond hun producten, zodat niemand behalve hunzelf weet wat er gaat kommen. Niemand kon precies vertellen wat de RV770 ging worden, eerst was het 400 SP, toen 600, dan 800, en dan weer 400, lekker misleidend en onrust oproepen bij Nvidia, want die vroegen zich echt af "Wat hebben ze dan wel dan?"

Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!

• Avalaxy
Hartstikke leuk en aardig, maar zonder concreet product heb je ook niks aan 'smoke screens' :)

• tjtristan
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 26-10-2019
quote:
[...]

Er is een NL language pack voor xp 64bit :)

http://specs.tweak.to/15535

• meljor
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 28-10-2019
op hardware info staat iets over een mogelijke opvolger in maart. de geruchten worden steeds harder dat er naast de rv740 40nm ook een rv790 40nm komt met 960sp en 48 tmu's. we zullen zien, maar lijkt me niet dat AMD alleen maar prijzen verlaagd en verder niets doet....... 8)

• kalizec
De getalletjes waren 480 -> 640 -> 800, maar goed.

Het is algemeen geaccepteerd dat de volgende generatie high-end kaarten van AMD op 40nm geproduceerd zullen worden. Dat betekent een verdubbeling van het aantal transistors. Je zou er letterlijk een twee keer zo 'grote' rv770 voor kunnen bouwen. Er zijn echter een aantal kanttekeningen.

Niet alles hoeft 1 op 1 opgeschaald te worden.
    Bijvoorbeeld:
  • De geheugencontroller hoeft niet flink veel groter te worden zolang ze op 256 bit // GDDR5 blijven. Momenteel gebruiken ze GDDR5 geheugen een kloksnelheid van 900MHz. Er is al geheugen verkrijgbaar (massa-productie) van 1125MHz en er wordt gewerkt aan geheugen op 1250MHz. Kortom, ik verwacht niet dat AMD hun bus gaat verbreden naar 320/384/512 oid. Kortom, daar veranderd niet veel.
  • UVD, hier hoeft niet veel meer aan te gebeuren tot dat QuadHD oid interessant wordt. [*}Crossfire Sideport
  • Display Controller (verzorgt 2x DVI/HDMI/VGA/etc)
  • PCIe 2.0 controller
  • Command Processor
    Zaken die wel opgeschaald 'moeten' worden zijn:
  • Aantal Shaders
  • Shaders die DX11 ondersteunen
  • Render Backends
Persoonlijk verwacht ik dat de shaders 'iets' meer transistors nodig gaan hebben voor DX11, dat er anderhalf keer zoveel Render Backends komen en het aantal shaders verdubbeld zal worden. Vervolgens is de kloksnelheid afhankelijk van hoe goed TSMC hun proces onder controle heeft (bepaald lekstroom en opgenomen vermogen, daarmee het maximum voltage voor day2day-use en dus ook de maximaal te behalen kloksnelheid).

Als ik mag gokken...
- Die-size 10% kleiner dan RV770
- Verbruik 5% lager dan RV770 on load, 25% on idle.
- Kloksnelheid ongeveer gelijk.

Kortom, ik denk dat we eigenlij al best veel weten, maar bijna niets zeker weten.

PS. Dit alles natuurlijk over de RV870. Het is idd bekend dat de RV740 tussendoor komt.

• meljor
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 28-10-2019
ik denk niet dat amd de komende maanden al met een rv870 komt. nvidia komt ook pas waarschijnlijk het 4e kwartaal met iets echt nieuws.

ze kunnen de strijd nog prima aan met een 4870 op 40nm en zeker als deze EN meer sp's krijgt EN meer kloksnelheid. even afwachten dus of (vooral het eerste) het makkelijk binnen dit design aan te passen/ toe te voegen is.

niets doen lijkt me geen oplossing dus een rv790 lijkt het meest logische op korte termijn.

• dahakon
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09-11-2019
quote:
meljor schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:21:
ik denk niet dat amd de komende maanden al met een rv870 komt. nvidia komt ook pas waarschijnlijk het 4e kwartaal met iets echt nieuws.

ze kunnen de strijd nog prima aan met een 4870 op 40nm en zeker als deze EN meer sp's krijgt EN meer kloksnelheid. even afwachten dus of (vooral het eerste) het makkelijk binnen dit design aan te passen/ toe te voegen is.

niets doen lijkt me geen oplossing dus een rv790 lijkt het meest logische op korte termijn.
Dat is nu net het interessante van AMD op het moment. Van nVidia is vrij duidelijk wat er komt in het verloop van dit jaar. Van AMD heeft iedereen zo zijn eigen ideeen, vaak gebasseerd op de roddels die ze zijn tegengekomen op de verschillende fora of sites die ze regelmatig bezoeken.

De een zegt RV790, een ander denkt dat het de RV870 zal zijn die binnenkort uit komt. Net zoals alle bijbehorende specificaties. Het enige wat min of meer zeker is, is de RV740 die uit moet gaan komen, waarschijnlijk nog dit kwartaal. Maar zelfs van die chip is weinig meer bekend, anders dan de aanname dat deze 640 shaders gaat krijgen. Maar na de 800 shaders die de HD48xx uiteindelijk kreeg, hou ik zelfs daar mijn reserves nog bij.

Misschien toch eens tijd dat CJ per ongeluk weer een broodkruimeltje laat vallen, want elders is er verdomd weinig orgineels te vinden wat misschien komen gaat.

• aca
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 26-10-2011

aca

Nullor fetisjist

quote:
meljor schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:35:
op hardware info staat iets over een mogelijke opvolger in maart. de geruchten worden steeds harder dat er naast de rv740 40nm ook een rv790 40nm komt met 960sp en 48 tmu's. we zullen zien, maar lijkt me niet dat AMD alleen maar prijzen verlaagd en verder niets doet....... 8)
Was de RV770 niet ooit begonnen als een 96 ALU chippie? Zou nog best kunnen in dat geval. Voor de rest zullen ze ongetwijfeld die nutteloze sideport weghalen, en zo hier en daar wat transistoren besparen. In combinatie met 40nm zou t zo wel een killer worden in t mid-end segment :)

"The scientists of today think deeply instead of clearly. One must be sane to think clearly, but one can think deeply and be quite insane." - Nikola Tesla

Niet op Hardware Info, maar op Hardware-Infos stond het... en daar kan nog wel een kleine kern van waarheid in zitten in dat artikel. ;)

Dit artikel dus: http://www.hardware-infos...s.php?news=2649&sprache=1

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Frietjemet
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15-12-2015
Hier is een heel neutrale review:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=16737

Zij zijn van mening dat alle geteste kaarten prima framerates opleveren, en daar kan ik hen geen ongelijk in geven :)

• SgtStrider
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-03 11:36

SgtStrider

Fractal Switchover!

quote:
Frietjemet schreef op maandag 12 januari 2009 @ 01:25:
Hier is een heel neutrale review:

http://www.hexus.net/content/item.php?item=16737

Zij zijn van mening dat alle geteste kaarten prima framerates opleveren, en daar kan ik hen geen ongelijk in geven :)
Ja en nee. Aan de ene kant heel neutraal, aan de andere kant heel erg fanboy. "Clearly outright quickest" vind ik onzin als je die plaatjes bekijkt, heel klein beetje sneller of on-par met de 260 SLI. Niet echt veel vernieuwends dus. Ik mis eigenlijk de CrossFire test (2x4870, en 2x4850) gezien ze ook de 260 SLI vergelijken. De 4850X2 doet het trouwens verrassend goed. Veel betere prijs/prestatie verhouding dan welke nVidia kaart ook (die daar weergegeven staan).

Fractal Design Define Mini | i7 2600K | 8GB PC17066 | 2x60GB AG3 SSD R0 | 3x2TB SH204 R0 | HD6990

• Astennu
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:07

Astennu

-= RX 5700 XT 50th =-

quote:
Tommyboy939 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:25:
[...]

Onzin. Ik heb ook 4 gb maar draai gewoon nog XP32 want Vista 64 Draait bagger. Ga het binnenkort als dual boot installeren en nog een keer proberen maar ik vrees dat ik het nog steeds niet lekker vind werken. Tot nu toe is XP gewoon sneller dan Vista. Al is het verschil al wel kleiner geworden.

[Voor 4% gewijzigd door Astennu op 12-01-2009 08:33]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Indy91
quote:
Het zou handiger zijn geweest als Hexus voor alle kaarten de laatste driversets gebruikt. Hexus heeft de volgende drivers gebruikt:

GTX295: Forceware 181.20 Beta
GTX280/GTX260: Forceware 180.48 WHQL (juister was geweest: Forceware 181.20 Beta)
HD4870X2/HD4850X2: Cats. 8.12 WHQL (juister was geweest: Cats. 8.12 hotfix drivers)

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

quote:
Indy91 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 09:10:
[...]

Het zou handiger zijn geweest als Hexus voor alle kaarten de laatste driversets gebruikt. Hexus heeft de volgende drivers gebruikt:

GTX280/GTX260: Forceware 180.48 WHQL (juister was geweest: Forceware 181.20 Beta)
HD4870X2/HD4850X2: Cats. 8.12 WHQL (juister was geweest: Cats. 8.12 hotfix drivers)
Het is inderdaad zeer in twijfel te trekken waarom ze -wel- de 181.20 drivers hadden, maar er bewust geen gebruik van maakte bij de oude GTX kaarten :Z . Om de GTX295 er goed bovenuit te laten steken en niet laten zien dat GTX260 SLi net zo snel/sneller is soms? Weird.

• SgtStrider
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21-03 11:36

SgtStrider

Fractal Switchover!

quote:
Indy91 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 09:10:
[...]

lol. Review is dus echt helemaal onbetrouwbaar. Volgens mij hebben ze gewoon oude resultaten gepakt, iets wat imho niet verantwoord is, zeker tegenover een potentiele koper.

Fractal Design Define Mini | i7 2600K | 8GB PC17066 | 2x60GB AG3 SSD R0 | 3x2TB SH204 R0 | HD6990

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Btw - ik weet niet hoe goed de gebruikte koeler is - maar €119 voor een 4850 is en blijft een koopje.

http://www.pixmania.nl/nl...on-hd-4850-dual-slot.html

Ik heb geen aandelen :) , wel tweakerbloed.

• Tweakers.mette
  • Laatst online: 13-02-2016
quote:
Toch een RV790 dan *O*

Benieuwd of ze er ook 2 op 1 pcb plaatsen...

• Astennu

Astennu

-= RX 5700 XT 50th =-

quote:
Ik zag dat ook staan ja. Daar hebben we dat gerucht weet. Ik vraag me echt af of dit nu klopt. Het is niet onwaarschijnlijk. Maar wel relatief laat. Ik mag hopen dat ze dan ook meteen met een X2 versie op de markt komen.

Zou wel leuk zijn als die RV790 de volgende specs zou hebben:
-850+ MHz Core
-3,6 GHz GDDR5 of hoger
-960 Shaders
-48 TMU's
-40nm production proces.

En dat alles met hetzelfde of een lager verbruik. Ik denk dat ze dan aardig dicht bij de GT200b komen qua performance. Klinkt eigenlijk een beetje te mooi om waar te zijn.
quote:
Tweakers.mette schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:25:
[...]

Toch een RV790 dan *O*

Benieuwd of ze er ook 2 op 1 pcb plaatsen...
Dat zal wel alleen de vraag is wanneer. Meestal komt de X2 later uit maar dat zou niet slim zijn. Ze moeten zo snel mogelijk die kroon proberen terug te pakken. En als die bovenstaande specs kloppen zou dan ook nog wel eens kunnen lukken.

[Voor 23% gewijzigd door Astennu op 12-01-2009 10:27]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

En €369 voor een 4870X2 lijkt me ook niet slecht na de prijs slash. Dank u nVidia :) ?

http://www.alternate.nl/h...ils.html?artno=JDXSU1&
http://www.pixmania.nl/nl...re=tweakers&CodePromo=oui

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
quote:
Cassius schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:22:
Btw - ik weet niet hoe goed de gebruikte koeler is - maar €119 voor een 4850 is en blijft een koopje.

Voor dat iedereen als een gek koopt kijk eerst hier maar eens. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

quote:
-The_Mask- schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:37:
[...]

Voor dat iedereen als een gek koopt kijk eerst hier maar eens. ;)
Ze zitten daar qua reviews idd wel een beetje in zwaar water :X . Ach ja, niet mijn probleem - tweakers kunnen zelf wel kiezen. Het gaat mij om dat getalletje voor de € en dat die kaart er komt.

• Bullus
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19-01 07:45
quote:
Astennu schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:26:
[...]

Ik zag dat ook staan ja. Daar hebben we dat gerucht weet. Ik vraag me echt af of dit nu klopt. Het is niet onwaarschijnlijk. Maar wel relatief laat. Ik mag hopen dat ze dan ook meteen met een X2 versie op de markt komen.

Zou wel leuk zijn als die RV790 de volgende specs zou hebben:
-850+ MHz Core
-3,6 GHz GDDR5 of hoger
-960 Shaders
-48 TMU's
-40nm production proces.

En dat alles met hetzelfde of een lager verbruik. Ik denk dat ze dan aardig dicht bij de GT200b komen qua performance. Klinkt eigenlijk een beetje te mooi om waar te zijn.

[...]

Dat zal wel alleen de vraag is wanneer. Meestal komt de X2 later uit maar dat zou niet slim zijn. Ze moeten zo snel mogelijk die kroon proberen terug te pakken. En als die bovenstaande specs kloppen zou dan ook nog wel eens kunnen lukken.
En hopelijk blijft ie binnen de HD4xxx series, dus CrossfireX.
:9~

Denk het haast niet, anders is de HD4xxx serie wel heel breed.
(3x dual gpu's/ 4850x2/4870x2/4890x2?)
(4870/4890)

[Voor 5% gewijzigd door Bullus op 12-01-2009 10:50]

|2600k|Asus 290|

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
quote:
Bullus schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:45:
[...]

En hopelijk blijft ie binnen de HD4xxx series, dus CrossfireX.
:9~
Denk het niet verschil in o.a. shaders zal niet zo goed gaan werken. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Astennu

Astennu

-= RX 5700 XT 50th =-

Ze zouden em gewoon HD4970 kunnen noemen :) En de HD5xxx gebruiken voor de DX11 kaarten.

• frankknopers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22-01 10:49

frankknopers

Goud is geen geld

quote:
Astennu schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:42:
Ze zouden em gewoon HD4970 kunnen noemen :) En de HD5xxx gebruiken voor de DX11 kaarten.
Dat is inderdaad de meest logische stap. Ten tijde van de HD2000 serie waren de midrange en de high-end ook op een ander procede gebakken (80nm highend en 65nm mid/low). Een optie is om de kaart HD4890 te noemen als het inderdaad een kleine boost is (960 shaders en 48 TMU's) of HD4900 als het een flinke stap voorwaarts is (1200 shaders bijvoorbeeld :P). En dan HD4950 doen voor langzamer GDDR5 en HD4970 voor het snellere GDDR5. En natuurlijk standaard 1GB videogeheugen want daar is het tijdperk ook wel naar.

[Voor 12% gewijzigd door frankknopers op 12-01-2009 13:31]

Goud is geen geld

• dahakon
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09-11-2019
quote:

Hoe de koeler precies presteerd, zou ik niet durven zeggen, maar wat wel interestant is aan die kaart, is dat deze korter is dan de standaard HD4850. Het PWM-gedeelte is ook anders geplaatst, wat wellicht ook voordelig kan zijn.

• Reinman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05-01-2012

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Je moet denk ik de vorige HD48XX ervarings topics ff door zoeken. Daar zijn toch een heel aantal mensen die zon sapphire hebben. Zo uit me hoofd was hij redelijk stil en koelde best wel goed.

All the noobs and users will look up and shout "Help us!"... and I'll look down and whisper "No."

• spNk
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 27-03 10:52
quote:

Ik heb deze kaart ook, koeler is echt onhoorbaar :) word niet warmer dan 50C.

• karakedi
  • Laatst online: 24-03 00:54
Yup de koeler is wel stil. Ik heb last een hd4830 gekocht van sapphire met dezelfde koeler voor mijn neef en ingebouwd. Het was aardig stil en de fanspeed was makkelijk aantepassen met catalyst.

• Bull
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-03 20:42
Hier nog een betrouwbare review van de GTX 295 waar het verschil met de 4870X2 veel kleiner of nihil is dan bij andere reviews. Vooral met 8x komt ATI goed uit de verf. :)

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2338692,00.asp

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

• Indy91
En de geruchten over de RV790 zwellen aan. Hardware.Info komt nu ook met een bericht over de RV790/RV740.
quote:
De RV790 zou tegelijkertijd met de RV740, eveneens een 40 nm 3D-chip, gelanceerd worden in maart van dit jaar. De nieuwe high end chip wordt de basis van de ATI Radeon HD 4900 serie. Mogelijk zien we weer een Pro, XT en een dual GPU versie in de vorm van de Radeon HD 4950, 4970 en 4970 X2

• spNk
quote:
Bull schreef op maandag 12 januari 2009 @ 15:31:
Hier nog een betrouwbare review van de GTX 295 waar het verschil met de 4870X2 veel kleiner of nihil is dan bij andere reviews. Vooral met 8x komt ATI goed uit de verf. :)

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2338692,00.asp
Idd, de 295 zal dus niet echt concurrentie zijn voor de 4870x2, zeker aangezien ati nog een stuk kan zakken kwa prijs.

• tomcatha
  • Laatst online: 21-07-2019
Gezien de nieuwspost op de mainsite.

Is die info vrij accuraat?

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Volgens mij komt het allemaal uit de zelfde 'bron'. Namelijk hardware.infos. Daar had CJ al over gezegt dat ze als het goed is redelijk in de buurt kwamen :P.

CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."

[Voor 18% gewijzigd door Reinman op 12-01-2009 16:34]

All the noobs and users will look up and shout "Help us!"... and I'll look down and whisper "No."

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Dan ziet het ernaar uit dat ik eindelijk weer eens ga rondkijken. Ik wilde eerst een GTX285 "tock" kopen; maar na die schrale big bang review policy wil ik nu graag weer terug naar het rode kamp :) . Ook wilde ik een Q9xxx proc kopen aangezien i7 me nog veel te duur is en ik wel moet renderen. Maar ook hier biedt een nieuwe PII 940 vooruitzichten; alhoewel ik misschien hier even wacht op "tock" 945 en dergelijken.

Hopelijk dit keer een iets stillere koeler als bij de eerste versies van de 4870 geleverd was.

• Fanatix
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 13:32
quote:
Cassius schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:48:
Hopelijk dit keer een iets stillere koeler als bij de eerste versies van de 4870 geleverd was.
Mijn Sapphire (1 GB, Toxic-achtige) cooler is gewoon stil in mijn ogen (oren) uiteraard. Draait standaard op 40% via CCC en zit rond de 35 graden (idle) en rond de 42 graden tijdens het gamen (zal dit nog wel even duidelijk testen en vanavond editten.) als ik het me goed herinner.

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

quote:
Fanatix schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:53:
[...]
Mijn Sapphire (1 GB, Toxic-achtige) cooler is gewoon stil in mijn ogen (oren) uiteraard. Draait standaard op 40% via CCC en zit rond de 35 graden (idle) en rond de 42 graden tijdens het gamen (zal dit nog wel even duidelijk testen en vanavond editten.) als ik het me goed herinner.
De toxic (achtige) koelers waren -niet- reference. Ook de nieuwe sapphire kaart met zwart koelblok en/of heatpipes is niet dezelfde als die eerst in de retail/webwinkel schappen verscheen. Deze dus:

http://www.force3d.com/products/hd4870/4870_image01.jpg

Die koeler is gewoon niet zo stil als alles wat er nu op de high-end rondloopt en veel mensen zullen zich hier het gedoe met die fan-profielen en bios aanpassingen daartoegevolg wel herinneren :) . Vandaar; tis ook alleen maar een wens natuurlijk.

• Astennu

Astennu

-= RX 5700 XT 50th =-

Even over de GTX295 VS HD4870 X2:

Als ik deze review bekijk:

http://www.computerbase.d...schnitt_performancerating

Valt het best wel mee. Over alle geteste games is het verschil maar 10% met de oude 8.12 drivers. Met de nieuwe Beta's maar 5. Ga je AA en AF aan zetten dan wint de HD4870 X2 zelfs. Dus het ziet er niet eens zo slecht uit.

• BMW_M3
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Heb mijn Club3D HD 4870 1GB OC Edition binnen 8)
En de voeding Cooler Master M520.. Wat ik nog wil is een 24'inch monitor. Na wat reviews gelezen te hebben ben ik tot conclusie gekomen om waarschijnlijk voor de Samsung Syncmaster 2443BW te gaan :)

Mijn systeem nu;
Dell Dimension 9200 :o

Mobo: Intel P965
Vidkaart:Club3D HD 4870 1GB OC Edition
Geheugen: 2GB@533
CPU: Intel Core 2 Duo E6400
HD: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ 1TB
Monitor: Dell 19inch
Driver ATI Catalyst 8.12

Nu heb ik wat games getest GtaIV, NFS Underground alle settings op highest @ 1280@1024. En bij NFS haal ik average 30/40 FPS. En bij Gta High, High 1280@1024 rond de 20/25 FPS.

Als ik zometeen de 24inch op 1920x1200 ga spelen, zullen FPS drastisch laag zijn :?

Wat is nu the botonleck van my systeem? OS? Proc? Memory?
Kan ik beter de XP 64 bits draaien, of Vista 64bits? (Om bijv. 4GB memory aan te kunnen)

Edit: Het is een VGA monitor, dus heb een convertor van DVI naar VGA wellicht ook FPS verlies daardoor?

[Voor 5% gewijzigd door BMW_M3 op 12-01-2009 20:19]

Signature

^^ Dat is dus wat ik al een paar dagen geleden probeerde duidelijk te maken.

Het wordt hoog tijd dat Catalyst 9.1 officieel uit komt. :)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

@BMW_M3

Processor. Die games zijn beide nu niet het voorbeeld van programmering perfectie. Ook wil GTA4 heel graag een quad core.

Mag ik je er verder op wijzen dat dit het nieuws topic is en niet het ervarings topic en dat je voor dit soort dingen dus naar het ervarings topic zal moeten gaan :9 .
Het ATi HD48XX Ervaringen Topic - Deel 7

[Voor 52% gewijzigd door Reinman op 12-01-2009 20:22]

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 13:38

Ed_L

Edmin

Ik Henk 'm!

quote:
Cassius schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:55:
[...]

De toxic (achtige) koelers waren -niet- reference. Ook de nieuwe sapphire kaart met zwart koelblok en/of heatpipes is niet dezelfde als die eerst in de retail/webwinkel schappen verscheen. Deze dus:
Die 'toxic-achtige' koeler en de Sapphire met zwart koelblok zijn dezelfde. Alle Sapphires worden tegenwoordig met die (verbeterde) koeler geleverd.

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

quote:
Ed_L schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:33:
[...]

Die 'toxic-achtige' koeler en de Sapphire met zwart koelblok zijn dezelfde. Alle Sapphires worden tegenwoordig met die (verbeterde) koeler geleverd.
Dat begrijp ik; maar dat was helaas niet zo toen de kaarten uitkwamen. Vandaar dat ik hoop dat daar nu nog -net- dat kleine beetje aandacht in zit. Waarom? Omdat ik het niet alleen zelf erg kan waarderen (ik selecteer er echt een kaart op, zonder gein, heb nu ook een HR-03 op een GTX zitten omdat ik die met fancontroller goed beheers) maar ook klanten. In een winkel krijg ik best vaak te horen "Maakt die laptop / die computer erg veel lawaai? Deze krijgt namelijk een plek in de werkkamer/huiskamer/slaapkamer/etc." Wat wel aantoont dat Jan en Truus Algemeen hier ook waarde aan hechten :) .

• Bullus
  • Laatst online: 19-01 07:45
quote:
CJ schreef op maandag 12 januari 2009 @ 20:19:
^^ Dat is dus wat ik al een paar dagen geleden probeerde duidelijk te maken.

Het wordt hoog tijd dat Catalyst 9.1 officieel uit komt. :)
De cat.9.1 is wat naar achtergeschoven ,volgens een medewerker van AMD in guru3d
http://forums.guru3d.com/...p?p=2984400&postcount=106
quote:
Hello guys,

If you don't know I am an AMD / XATI employee.

I just thought I would try to clear some of the confusion that has occured around Catalyst 8.12 and the hotfixes that were posted.

BTW: We are aware of ERROR 43 problem and also that many X2 products end up with 1 asic disabled after installing 8.12 and possibly earlier version. We are investigating, but have no understanding of the problem yet, as it does not seem to affect all X2 users.

Back to the HOTFIXES.

The first hotfix driver (8.561.8) was released just before the holiday shutdown as a last minute fix for a problem we could fix. This hotfix dealt explicitly with multiple 4850 cards in CrossFire mode. The symptom was that the slave asic would not initialize after installing 8.12. This only affected 4850 cards from the early production batch. New production has a higher version bios and worked properly with the Cat 8.12. The hotfix is essentially 8.12 plus a change in the init routines to address the early (103) bios of the 4850.

The second hotfix (8.561.3) includes the same change as the above hotfix. As noted earlier in the thread it seems like an older driver. That is really only true due to our sequential version scheme. This hotfix was certainly in development first and includes the CPU multithreading stuff that was being finalized when the above hotfix came up. It was not possible to release this hotfix at the time.

You will also note that the KB split links to different downloads, seen at the beginning of the thread, has been cleaned up. This was essentially a simple typo in the HTML page.

I hope I have explained things clearly but please ask if something else needs clarification and I will try.

|2600k|Asus 290|

• Tweakers.mette
Over die review op HWI : Koen Crijns heeft in een reactie meegedeeld dat er wel degelijk een probleem was met de test :
quote:
Heren, een updat evan het 4870 X2 front. Er was inderdaad een probleempje, dat ik niet helemaal op de juiste manier heb doorgekregen. Het blijkt dat we driver versie 8.12 niet aan de praat krijgen op ons testsysteem voor de 4870 X2, wát we ook proberen. We zijn klaarblijkelijk niet de enigen met de Code 43 problemen, zie bijvoorbeeld deze threads:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/...n-4870-enabled
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=281389

Uiteindelijk heeft onze tester moeten besluiten om de 4870 X2 maar met 8.10 te testen en de andere kaarten met 8.12-hotfix. Dat verklaart denkelijk vrijwel alle aangedragen scoreafwijkingen.

Vandaag hebben we opnieuw op alle mogelijke manieren geprobeerd 8.12 aan de praat te krijgen, zonder enig resultaat. Hoofd driverontwikkeling van ATI - die ik toevallig ken - heeft inmiddels een mail met de vraag hoe we het kunnen oplossen. Zodra AMD/ATI ons een oplossing kan aandragen, gaan we uiteraard direct alle benchmarks opnieuw draaien.

Onze excuses voor de onduidelijkheid.
Bron : http://www.hardware.info/...p?p=1543061&postcount=117

Dat verklaart natuurlijk alles...

• Jejking
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Alleen een beetje jammer dat zoiets dan niet meteen bij de Notes wordt gezet. In een dergelijk geval zou ik ervoor kiezen om een test achter de hand te houden tótdat de problemen gefixt zijn. Hiermee zet je alleen maar je eigen site in het verkeerde daglicht én je truukt mensen met feiten die geen feiten zijn maar fouten.

Nou ja, get on widdit. We weten iig wat de oorzaak is.

• Da_DvD
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 05-03 11:08
RV790 op 55nm?

Volgens sommige posters op Xtremesystems wordt de RV790 nog steeds op 55nm gebakken. Wel op een variant die hogere kloksnelheden mogelijk zou moeten maken.

Maar goed, wie weet waar deze mensen hun info vandaan hebben. Er waren destijds ook mensen die tot op het laatste moment zeker wisten dat RV770 480 SP's had.

• Da_maniaC
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 28-03 22:14

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Is er eigenlijk al een prijs bekend van de Sapphire HD4870X2 Atomic Edition? Ik zie hem nog nergens in de Pricewatch of bij een Nederlandse webshop staan... :)
Heb zelf besloten de huidige Core i7 generatie over te slaan (CPU, Mobo en MEM upgrade is niet rendabel) en enkel nog eens 4GB geheugen toe te voegen aan mijn PC en mee te gaan met grafische kaartjes.
(Vorige week 24"TFT binnen gekregen :)).

Toen ik de HD4870X2 Atomic zag was ik wel geintresseerd. Heb momenteel een HD4870 maar ben niet gecharmeerd van de warmte, de prestaties zijn zeker niet slecht... maar GTA4 op 1920x1200 is echt maar net te doen op het kaartje. :)
Ok, ok het spel is niet echt optimaal geprogrameerd net als Crysis maar ivm de warmte van een tweede HD4870 en het behouden van mijn casemod (2 RaptorX's Glass cover op de bodem van de case) wil ik geen Crossfire setup.

Inventory | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• spNk
quote:
Da_maniaC schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 03:49:
Toen ik de HD4870X2 Atomic zag was ik wel geintresseerd. Heb momenteel een HD4870 maar ben niet gecharmeerd van de warmte, de prestaties zijn zeker niet slecht... maar GTA4 op 1920x1200 is echt maar net te doen op het kaartje. :)
Ok, ok het spel is niet echt optimaal geprogrameerd net als Crysis maar ivm de warmte van een tweede HD4870 en het behouden van mijn casemod (2 RaptorX's Glass cover op de bodem van de case) wil ik geen Crossfire setup.
Zoals al vaker gezegd ligt dit hoogst waarschijnlijk aan je CPU.

• Demon_Eyez
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14-03 00:03
quote:
Jejking schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:38:
Alleen een beetje jammer dat zoiets dan niet meteen bij de Notes wordt gezet. In een dergelijk geval zou ik ervoor kiezen om een test achter de hand te houden tótdat de problemen gefixt zijn. Hiermee zet je alleen maar je eigen site in het verkeerde daglicht én je truukt mensen met feiten die geen feiten zijn maar fouten.

Nou ja, get on widdit. We weten iig wat de oorzaak is.
Die site doet voor mij nu echt helemaal af qua geloofwaardigheid. Sorry hoor, maar je maakt je zelf zo compleet belachelijk. Kan je toch op je klompen aanvoelen dat de results dan gaan afwijken...wat een amateurs :X

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

/edit

[Voor 98% gewijzigd door XWB op 14-01-2009 09:37]

It takes two fools to argue.

• Tweakers.mette
Als ze binnekort nieuwe benchmarks plaatsen met de 9.1 drivers is het hun vergeven... ;)

• Format-C
quote:
Hacku schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 09:30:
[...]

Blijkbaar heeft de tester (waarvoor ze altijd stagairs gebruiken) dit niet gezegd tegen Koen, dan sta je ook voor aap uiteraard.
Het zijn ook net mensen.... :)

• Krizzie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23-03 09:52

Krizzie

Progressive Music \o/

quote:
Tweakers.mette schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:22:
Over die review op HWI : Koen Crijns heeft in een reactie meegedeeld dat er wel degelijk een probleem was met de test :

[...]

Bron : http://www.hardware.info/...p?p=1543061&postcount=117

Dat verklaart natuurlijk alles...
Daar heeft ATI toch die 2e hotfix voor uitgebracht? :?

Geluidswolk

Ach ja, fouten worden nu eenmaal gemaakt. Het is alleen jammer dat het overgrote deel van de lezers niet op de hoogte is van dergelijke fouten tenzij er echt een duidelijke rectificatie wordt geplaatst. En dan nog lezen veel mensen dat niet. Het beeld dat de GTX295 veel beter is blijft nu vaak hangen, terwijl dit verschil erg minimaal is wanneer de meest recentste drivers gebruikt werden, .

[Voor 7% gewijzigd door CJ op 13-01-2009 12:28]

• Bull
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19-03 20:42
quote:
Da_maniaC schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 03:49:
Is er eigenlijk al een prijs bekend van de Sapphire HD4870X2 Atomic Edition? Ik zie hem nog nergens in de Pricewatch of bij een Nederlandse webshop staan... :)
Heb zelf besloten de huidige Core i7 generatie over te slaan (CPU, Mobo en MEM upgrade is niet rendabel) en enkel nog eens 4GB geheugen toe te voegen aan mijn PC en mee te gaan met grafische kaartjes.
(Vorige week 24"TFT binnen gekregen :)).

Komplett heeft hem voor de €675! te koop.

http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=422488

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

• EdwardvGelder
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 19-03 21:55

Systeem -> http://tweakers.net/gallery/243108/sys Powered by Ati/Amd Radeon 5870/Ph2 955@3,8ghz

• Jejking
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

quote:
Da_DvD schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 01:04:
RV790 op 55nm?

Volgens sommige posters op Xtremesystems wordt de RV790 nog steeds op 55nm gebakken. Wel op een variant die hogere kloksnelheden mogelijk zou moeten maken.

Maar goed, wie weet waar deze mensen hun info vandaan hebben. Er waren destijds ook mensen die tot op het laatste moment zeker wisten dat RV770 480 SP's had.
Ik kan het me bijna niet voorstellen. Heb sterk het gevoel dat ATi toch langzamerhand richting de grenzen van 55nm gaat. Besides my gutt feeling, wat heeft het voor zin om nog te investeren in ''oude'' tech? Daar houd je geen technologische voorsprong mee vast en kan je minder mee concurreren op prijs. Zie het kostenvoordeelargument.

@ hierboven: kap eens met prijzen spammen. Het verandert constant en het draagt geen drol bij aan het topic.

[Voor 5% gewijzigd door Jejking op 13-01-2009 17:13]

• XWB
  • Niet online

XWB

Run

quote:
Krizzie schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:01:
[...]

Daar heeft ATI toch die 2e hotfix voor uitgebracht? :?
Die kregen ze dus ook niet aan de praat.

It takes two fools to argue.

• EdwardvGelder
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 19-03 21:55
@Jejking, sorry, ik kwam hem tegen en aangezien hij net gepost had dat hij hem niet in nederland kon vinden dacht ik, laat ik het er maar even neer zetten, zou ik de volgende keer op letten...

Systeem -> http://tweakers.net/gallery/243108/sys Powered by Ati/Amd Radeon 5870/Ph2 955@3,8ghz

Ubisoft kondigt Call of Juarez: Bound In Blood aan met DirectX10.1 engine

Ubisoft heeft de pre-qual van succesvolle WWW-shooter Call of Juarez aangekondigd. Bound In Blood maakt gebruik van de Chrome 4 engine en biedt dus native DirectX 10.1 support aan. De game zal op alle platformen verschijnen en de verwachting is dus dat op het PC-platform alle videokaarten die DX10.1 ondersteunen (lees: AMD en S3) er extra profijt van zullen hebben net zoals AMD profijt had van de patch die bij het originele deel DX10.1 ondersteuning bracht. Denk dan aan bv hogere framerates omdat bepaalde bewerkingen in minder passes gedaan kunnen worden of eventueel HDR correct AA.

Opvallend is dat Ubisoft er dit keer wel de nadruk op legt dat de game engine DirectX10.1 ondersteunt terwijl ze de DX10.1 ondersteuning uit die andere grote titel (Assassin's Creed) hadden gesloopt na wat druk van nVidia. Na Electronic Arts en Blizzard (en in mindere mate GSC Gameworld met STALKER: Clear Sky) is dus nu ook Ubisoft officieel overstag gegaan met DirectX10.1 ondersteuning in een grote titel.
quote:
Techland is a leading Polish developer, publisher and distributor of PC and next-gen console games since 1997. Its proprietary Chrome Engine 4 technology is among the world's most advanced game engines, with X360, PC and PS3 compatibility and full DX10.1 support.
http://www.destructoid.co...od-announced-117904.phtml

• karakedi
  • Laatst online: 24-03 00:54
Nvidia had toch op bepaalde onderdelen van dx10.1 in hun videokaarten gebakken, maar niet de volledige. Daarom was het niet dx10.1 gecertificeerd. Misschien zitten die onderdelen van dx10.1 in het spel en zullen er geen verschillen zijn tussen beide kaarten. Het is maar een vermoeden.

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

quote:
Ik heb net zoveel kaarten meegemaakt en gebruikt, maar wat je zegt klopt gewoon niet :) . De kaart beschikt inderdaad over 240 stream processoren - maar legt het af tegen een GTX285 SLi opstelling. Hij legt het ook af tegen een GTX280 SLi opstelling trouwens. Een klein overzichtje tegenover een GTX280.

http://www.trustedreviews.com/images/article/inline/9760-comparison.gif

Een GTX280 heeft al meer bandbreedte "per GPU" tot zijn beschikking, heeft meer geheugen en heeft hogere clocks in -alle- drie de aspecten van het ontwerp (zowel core, shaders als geheugen). Ik zie dat er in dat schema wel wat fouten zitten (ook wat betreft GTX260 sp's bijvoorbeeld) maar de verschillen kloppen aardig volgens mij. Nu is dit nog niet eens een GTX285 want deze beschikt over nog hogere clocks :) .

Ook zijn de ramdacs en de filters die op de huidige high-end kaarten zitten wat mij betreft qua ieder aspect gelijk aan of beter aan de oude garde op het Matrox spul. Daarmee bedoel ik -ook- de Parhelia lijn. Laat staan dat Quadro kaarten soms nog betere dacs/filters hebben en daarbij nog steeds krachtig zijn in 3D omgevingen.

offtopic:
En neem de adviezen van de gotters nou een beetje serieus. Je Engels/Nederlands is niet goed en best vaak denigrerend opgesteld. We zitten hier allemaal voor informatie en roddels, niet om te vitten. Denk aan een vriendelijker GoT :) . Misschien kan je hier een klein beetje op letten en je post nalezen?

[Voor 26% gewijzigd door Cassius op 14-01-2009 15:41]

• Astennu

Astennu

-= RX 5700 XT 50th =-

Ik heb even zitten zoeken op inet en de GTX295 heeft 448 Bit per GPU. Nu vraag ik me af waarom nvidia dit gedaan heeft ? Hebben ze een 512 Bit PCB gepakt en daar een deel van uitgezet of is het echt maar een 448 bit pcb om kosten te besparen ?

Maar dan nog zal dit een erg dure kaart zijn om te produceren. Dat zie je ook aan de nieuwe prijs setting. De HD470 X2 kan makkelijk omlaag. Maar de vraag is hoe ver nVidia omlaag wil met hun GTX295.

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

CJ had het al ergens uit gerekend. Moet je ff zoeken :).

X2 = 12 lagen PCB
295 = 2x10 lagen PCB

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Modbreak:
Gelezen, gesnapt en mee bezig.
Ondertussen verder met ontopic-heden!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Astennu

Astennu

-= RX 5700 XT 50th =-

quote:
Reinman schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:56:
CJ had het al ergens uit gerekend. Moet je ff zoeken :).

X2 = 12 lagen PCB
295 = 2x10 lagen PCB
Ja moet je zien. Best duur. + de GT200b chips zijn ook nog een stuk groter.

Ik ben benieuwd wat er waar is van de RV790 geruchten. Met zo'n chip kunnen ze die GT200b wel verslaan. Zonder dat die chip groter is. Een eventuele X2 zouden ze dan ook goedkoper kunnen maken dan een GTX295 kaart.

Maar misschien is de RV790 alleen maar een gerucht en bestaat die chip niet eens. En moeten we nog een half jaar tot aan de RV870.

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Sja de geruchten zijn redelijk aanwezig en CJ hinte dat het 'wel in de buurt kwam'(Toen het net op hardware.infos stond en iedereen het in eens, een week later, ging herhalen). We zullen zien wat het gaat worden. Ik denk dat er wel degelijk een RV790 is. Hoe hij precies gaat worden, geen idee. De eerste geruchten waren een veel hogere klok. Ik denk dat ze daar meer mee winnnen dan met veel meer shaders. Dus ik denk in iedergeval een hogere klok snelheid. Mijn gok is ongeveer op de 900mhz, misschien zelfs 1Ghz. 40nm + wat truukjes om hem onder load zuiniger te houden zou dat toch mogelijk moeten zijn met het zelfde verbruik nu.

Edit: De reden waarom ik 'opt' voor een hogere snelheid is eigenlijk hoe de ATI shader werkt vs de Nvidia shader. Je moet bedenken dat een streamprocessingunit(welke 5 shaderprocessors bevat) maximaal 5 bewerkingen kunnen doen. Dit is alleen bij de optimale stand van een shader. In worst case kan een unit dus maar 1 bewerking doen. Een Nvidia shaderprocessor kan ook maar 1 bewerking doen, maar loopt op een dubbel zo hoge snelheid(1,5Ghz vs 750mhz) en kan als ATI 1 bewerking doet er dus 2 doen. Dus 1 kloktik maximaal is 5 vs 2 en worst case 1 vs 2 bewerking. (Staat ook nog verder uit gelegd in Lees mijn review met het adnantech plaatje)
Je zou dus je tekortkoming bij niet goed geoptimaliseerd werkende instructies oplossen door je klok een eind op te voeren.

[Voor 79% gewijzigd door Reinman op 14-01-2009 19:11]

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Als we The Inquirer mogen geloven:
Nvidia GT212 hasn't taped out

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Waarom post je dat in ATI nieuws en niet in Nvidia nieuws? :?

@hier onder, sja ik vind het toch meer Nvidia nieuws dan echt nieuws voor een ATI nieuwsthread. Ga er dan ook inhoudelijk verder op in dan alleen melden van nieuws. Imho :).

[Voor 58% gewijzigd door Reinman op 14-01-2009 18:52]

• Astennu

Astennu

-= RX 5700 XT 50th =-

quote:
Reinman schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:46:
Misschien omdat de GT212 de tegenhanger van de RV790 zou zijn. Volgens mij zou die 360 shaders krijgen of zo op 40nm. Athans dat was het gerucht.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

quote:
Reinman schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 18:46:

@hier onder, sja ik vind het toch meer Nvidia nieuws dan echt nieuws voor een ATI nieuwsthread. Ga er dan ook inhoudelijk verder op in dan alleen melden van nieuws. Imho :).
Man doe niet zo moeilijk.

Ik post hier regelmatig nvidia nieuws maar ook ati dingen in het nvidia topic. De reden kan je toch zelf wel bedenken.

Waar staat verder dat je bij het posten van een (nieuws) link er inhoudelijk op in moet gaan. Daar heb ik helemaal geen zin in, laat staan dat ik altijd een mening klaar heb staan. Het enige is dat ik gewoon een nieuwsfeitje deel omdat ik denk dat de anderen hier dat interessant kunnen vinden. :)

PC Specs-Gallery
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | MSI 1080Ti Gaming X | Crucial M500 240GB SATA | BenQ XL2730Z 1440p 144Hz| Corsair AX760 |

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Nah het leek zo omdat je hem eerst hier had gepost en toen pas in nvidia nieuws :P . Daardoor leek het alsof je hem alleen hier had geparkeerd terwijl deze eigen meer in het nvidia nieuws hoorde. Dat vond ik nog al vreemd gezien je er totaal niet op in gaat, maar het gewoon maar dumpt. Ja ik was binnen 3 minuten heen en terug, was hier nog bezig :P.

Sja, INQ+Nvidia nieuws... ik weet het niet hoor. :9

[Voor 35% gewijzigd door Reinman op 14-01-2009 19:16]

• BMW_M3
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Ik heb de Club3D HD 4870 1GB OC Edition.

Idle: 55C met fan op automatic 65%+/- hmm..
In de profile.xml bestand staat de default op 50? Terwijl ik lees dat die op 23 zou moeten staan. Is dit omdat het de OC Edition is?

En wat is de middelste klokje "Activity" die staat op 524%?

Signature

• Reinman

Reinman

Tunnel Snakes Rule!

Ik denk dat je naar het HD48XX ervarings topic moet. Dit is het ati nieuwstopic. :)

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Stel nou dat je een ubercheap kaartje zoekt dat nog net geschikt is om vista aero goed te draaien maar wel zeer weinig stroom verbruikt? Wat is dan een goede tip?

Lukt Vista aero met een 3450 of 4350 :?

En iemand enig idee wat de belangrijkste verschillen zijn tussen een 3450 en 4350 :?

PC Specs-Gallery

• Format-C
AERO lukt zelfs met een nVidia 6200TC 64MB, dus het lukt zeker met die kaartjes die jij opnoemt.

• Krizzie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23-03 09:52

Krizzie

Progressive Music \o/

quote:
Help!!!! schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:49:
Stel nou dat je een ubercheap kaartje zoekt dat nog net geschikt is om vista aero goed te draaien maar wel zeer weinig stroom verbruikt? Wat is dan een goede tip?

Lukt Vista aero met een 3450 of 4350 :?

En iemand enig idee wat de belangrijkste verschillen zijn tussen een 3450 en 4350 :?
offtopic:
Aero draait op mijn X1600(mobile) al als een zonnetje dus je hoeft echt geen uber kaart te hebben hoor. ;)

Geluidswolk

• Gold Leader
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 27-10-2010

Gold Leader