http://nl.youtube.com/wat...N9p9z3KgA&feature=related
Heeft elke MacBook Pro (Late 2008) hier last van ?
[ Voor 3% gewijzigd door Armo op 31-10-2008 19:50 ]
"Last van".... Dat is maar hoe je het ziet. Ze zullen het allemaal hebben, want het is zo ontworpen schat ik. Om het wat soepeler aan te laten voelen. En je zet je macbook pro toch alleen maar op de tafel of een bureau neer toch? Ik dacht dat er nu al een ontwerph=fout was gevonden over slappe scharnieren die lam werden ofzo!Armo schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 19:50:
Demo of weak MacBook Pro (Late 2008) display hinges:
http://nl.youtube.com/wat...N9p9z3KgA&feature=related
Heeft elke MacBook Pro (Late 2008) hier last van ?
Oej, dat is nasty.Killzone schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 23:06:
Nope, aangezien de nieuwe iets groter is dan de oude.
In tegenstelling tot wat er hier gezegd wordt, past het prima!aartrost schreef op vrijdag 31 oktober 2008 @ 22:53:
Kan de nieuwe mpb in een hoes voor de oude? Een tucano second skin?
Heb zelf de tucano second skin i.c.m. de tucano work-out.
Heb het idee dat de hardeschijf wordt uitgeschakeld zodra er een kleine verticale beweging wordt gemaakt met de MB pro. Lijkt mij dat een bepaalde sensor deze bewegingen meet, en deze de harddisk locked?
[ Voor 25% gewijzigd door matinez op 01-11-2008 00:20 ]
Er zit inderdaad een free-fall sensor in. Zo wordt de arm van de HD in de parkeerstand gezet
de 'leesarmen' zijn niet zozeer het probleem. Bedenk je eens wat er gebeurt als de schrijfkoppen bij een valpartij nog boven de platters hangen.. dat worden flinke krassen in je platters. En zeg dan maar dag tegen je dataKillzone schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 00:59:
Ah, ik dacht dat die second skin zo ontzettend krap zat om de oude (heb het wel eens van die second skin like dingen gezien), dat hij om de nieuwe nevernooit zou passen.
Er zit inderdaad een free-fall sensor in. Zo wordt de arm van de HD in de parkeerstand gezet. Zo wordt voorkomen dat je leesarmen kapot gaan.
Launching containers into space
Opzich is het natuurlijk mooi, maar ik denk sowieso dat alles een beetje kapot gaat (
Bij mijn macbook white, als ik mijn vingers hard op de achterkant van het scherm druk, zie je kleuren en vlekken op het LCD verschijnen. Ik moet dus heel voorzichtig zijn met hoe ik hem in mijn tas stop, zodat ik het scherm niet "breek of scheur".
Moet ik met de nieuwe MacBook Pro ook voorzichtig zijn, of issie super stevig bij het scherm?
Verwijderd
Oplossing voor dit caps-lock probleem op Belgisch azerty:torment0r schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 01:42:
Hallo,
Mijn nieuwe Macbook Pro bevalt me prima. Denk dat ik nooit meer volledig zal overstappen naar Windows.
Echter zit ik wel met één probleem wat ik maar niet opgelost krijg.... de Caps Lock toets functioneert niet.
Het groen lampje op de toets gaat branden, maar als ik dan de cijfers invoer in de teksteditor of eender waar, krijg ik de tekens er vlak onder te zien.
Na wat gezocht te hebben op internet kwam ik erachter dat deze toets uit te schakelen valt (blijkt zelfs dat de mensen deze toets liever uitgeschakeld zien).
Als ik ga kijken bij Systeemvoorkeuren --> Toetsenbord en muis --> Speciale toetsen, zie ik dat Caps Lock toets als taak 'Caps Lock' heeft.
Eens geprobeerd de toets als 'Geen taak' te definiëren, logischerwijs functioneert de toets dan niet(het groen lampje gaat zelfs niet branden bij het indrukken van Caps Lock)
Als ik nadien weer bij systeemvoorkeuren de toets terug als 'Caps Lock' defineer, gaat het lampje wel weer branden maar als ik cijfers intyp krijg ik nog steeds de tekens eronder te zien.
Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ben nogal iemand die geregeld met Caps Lock werk dus vind het nogal vervelend.
Landinstellingen -> Frans-Numeriek kiezen i.p.v. Belgisch
Gehele toetsenbordlayout is identiek aan Belgisch azerty maar cijfertjes zullen nu wel werken met caps-lock
Blijkbaar een 'foutje' van Apple door geen Belgisch-numeriek versie toe te voegen
Verwijderd
Ah, dat is goed nieuws! Ik heb zelf al behoorlijk wat gezocht naar een goede skin maar nog niet gevonden. Voor de mensen die erin geïnteresseerd zijn, dit is wat ik tot nu toe ben tegengekomen voor de nieuwe 15inch MBP:matinez schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 00:17:
[...]
In tegenstelling tot wat er hier gezegd wordt, past het prima!
Heb zelf de tucano second skin i.c.m. de tucano work-out.
Heb het idee dat de hardeschijf wordt uitgeschakeld zodra er een kleine verticale beweging wordt gemaakt met de MB pro. Lijkt mij dat een bepaalde sensor deze bewegingen meet, en deze de harddisk locked?
http://www.radtech.us/Products/SleevzNotebooks.aspx
http://www.sfbags.com/index.htm
http://www.myincipio.com/...e_for_MacBook_Pro_15.html
http://hard-graft.com/laptops.html
http://www.booqbags.com/s...?leadsource=BAGFINDERCAMP
http://www.zagg.com/invis...-covers-skins-shields.php
Binnenkort maar eens bestellen, of zijn er al mensen met ervaring ?
Weegt de snelheid van de 7200 op tegen de vermindere accuduur t.o.v. natuurlijk de 5400RPM?
Prijsverschil maakt even niet uit nu...
^ Wat hij zegt.
Plaatjes zeggen meer, heb ze net gemaakt in een donkere kamer.Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 18:47:
[...]
Ah, dat is goed nieuws! Ik heb zelf al behoorlijk wat gezocht naar een goede skin maar nog niet gevonden. Voor de mensen die erin geïnteresseerd zijn, dit is wat ik tot nu toe ben tegengekomen voor de nieuwe 15inch MBP:
http://www.radtech.us/Products/SleevzNotebooks.aspx
http://www.sfbags.com/index.htm
http://www.myincipio.com/...e_for_MacBook_Pro_15.html
http://hard-graft.com/laptops.html
http://www.booqbags.com/s...?leadsource=BAGFINDERCAMP
Morgen als het wat lichter is, zal ik ze even opnieuw maken.

Verwijderd
Ik ben van plan één dezer daags mijn bestelling te plaatsen voor mijn eerste Macbook Pro. Nu ik heb enkele vragen:
Ik wil een 15 inch macbook pro. Ik ben nog aan het twijfelen tussen de de 2 modellen: 2,4 of de 2,53
Nu, wat ik precies wil doen met mijn notebook:
- windows XP op installeren ( om VPN verbinding te maken met mijn werk )
- af en toe wat photoshoppen en wat dreamweaver
- ik wil mijn hele DV-collectie bewerken en branden ( niet te lang wachten op bewerkingen )
- wat gamen ( niet noodzakelijk )
- skypen en wat op facebook en msn
Zal mij uitzonderlijk veel bezighouden met ilife, want dat lijkt mij zeer leuk!
Ik zou sowiezo 4gb ram insteken.
Ik wil dat ik up-to-date ben voor een tijdje, maar ik weet niet of die videokaart zoveel verschil zal maken als de nieuwe snow leopard binnen een aanzienbare periode zal uitkomen.
Nu, vraag ik jullie om mij wat bij te staan in mijn keuze, zodat ik het mij niet beklaag...
Ik mag mijn laptop bestellen op naam van de firma waar ik werk, zodat ik de btw niet moet betalen! Hoe plaats ik dan precies mijn bestelling zodat alles op de naam van de firma staat?
Bedankt alleszinds!
Bel Apple even, die kunnen je adviseren.Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 20:08:
Goede avond
Ik ben van plan één dezer daags mijn bestelling te plaatsen voor mijn eerste Macbook Pro. Nu ik heb enkele vragen:
Ik wil een 15 inch macbook pro. Ik ben nog aan het twijfelen tussen de de 2 modellen: 2,4 of de 2,53
- ik wil mijn hele DV-collectie bewerken en branden ( niet te lang wachten op bewerkingen )
Ik wil dat ik up-to-date ben voor een tijdje, maar ik weet niet of die videokaart zoveel verschil zal maken als de nieuwe snow leopard binnen een aanzienbare periode zal uitkomen.
Nu, vraag ik jullie om mij wat bij te staan in mijn keuze, zodat ik het mij niet beklaag...
Ik mag mijn laptop bestellen op naam van de firma waar ik werk, zodat ik de btw niet moet betalen! Hoe plaats ik dan precies mijn bestelling zodat alles op de naam van de firma staat?
Bedankt alleszinds!
Ik zou je adviseren met de goedkoopste optie te gaan, tenzij je diehard gamer of photoshopper bent.
vaak kan het ook gewoon via osx....Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 20:08:
Ik denk dat de 2.4 prima voldoet. Misschien wat extra geheugen + snellere schijf voor het geld dat je bespaart door geen 2.53 te kopen. Als geld niet zo heel veel uitmaakt gewoon lekker de 2.53 nemen!Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 20:08:
Goede avond
Bedankt alleszinds!
Er vanuitgaande dat Apple alle miljoenen MacBook Pro's zo geconfigureerd heeft, dat ze niet stuk gaan, zou ik niet met de fans gaan spelen.RoelJewel schreef op zondag 02 november 2008 @ 00:43:
Wat is een beetje redelijke temperatuur voor een MBP. Mijn MBP (early 2008 2,5 GHz met 4GB) zit eik altijd boven de 70-75 graden bij zo'n 3000rpm, ook met een beetje (wired) internetten. Is dat te warm? En zo ja, zijn er manieren om die temperatuur omlaag te brengen (zonder de fans op 6000 rpm te laten draaien)?
Is dit een oplossing?vgroenewold schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 14:19:
Ik merk soms dat het trackpad van m'n Macbook pro niet meteen reageert. Dus soms moet ik 2x een beweging maken, is dit meer mensen opgevallen?
Ik wil binnen afzienbare tijd een notebook aanschaffen en het wordt ongetwijfeld de nieuwe MacBook Pro (wellicht de 2.53 GHz met een 250GB 7200 RPM schijf). Ik heb amper ervaring met Mac OS (X) (alles samen misschien een paar uurtjes tijdens mijn stage een jaar geleden) maar dat mag geen probleem wezen. Ik behou toch mijn Windows desktop en misschien installeer ik ook gewoon Windows op de MBP voor die enkele keren dat ik het zou nodig hebben. Maar dat zie ik nog wel. De specs (en de prestaties ook zo te zien) zijn iig dik in orde, en het design is ongeëvenaard. Daarvoor wil ik wel wat meer geld ophoesten.
* fanatic_david denkt dat hij zijn Windows desktop flink gaat verwaarlozen eens hij een MBP bezit
Waarom? Heb je een prachtige laptop, ga je er lelijk plastic overheen plakken. "Invisible"? Daar geloof ik echt helemaal niets van. Natuurlijk zie je dat, en natuurlijk voel je dat. Snap ik niet. Het aluminium beschermt tegen invloeden van buitenaf, en een krasje hier of daar maakt echt niet uit. Resale value? Ga je daarom minder genieten van een ding waar je net bijna 2000 euro aan hebt uitgegeven? Een ding wat minstens 3 jaar mee zal gaan?stefklep schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 19:16:
Dit had ik trouwens gevonden, wat mijn de perfecte oplossing lijkt om je mbp tegen krasjes te weren.
http://www.zagg.com/invis...-covers-skins-shields.php
Binnenkort maar eens bestellen, of zijn er al mensen met ervaring ?
Misschien ligt het aan mij, ik doe ook nooit hoesjes om m'n telefoon ofzo. Natuurlijk heb ik wel een sleeve om m'n laptop.
Ik weet niet in hoeverre hij dreamweaver ed gaat gebruiken maar wellicht is de 512MB vs de 256 mb vieokaart van de 2.53 Ghz wel nodig in zijn geval...aartrost schreef op zondag 02 november 2008 @ 00:26:
[...]
Ik denk dat de 2.4 prima voldoet. Misschien wat extra geheugen + snellere schijf voor het geld dat je bespaart door geen 2.53 te kopen. Als geld niet zo heel veel uitmaakt gewoon lekker de 2.53 nemen!
FreeReef.nl
Voor het bewerken van DV lijkt me dat je aan het video geheugen veel gaat merken. Zeker als je niet te lang wilt wachten op bewerkingen. Verder lijkt me dat als je kijkt naar wat een geupgrade 2,4 kost en wat een stock 2,53 kost dat er dan weinig prijsverschil in zit. Terwijl je bij het 2,53 model 100 mhz meer krijgt, 3 MB cache meer in de processor die bij zware bewerkingen ook meer kan verduren en ook 256 MB meer videogeheugen.Verwijderd schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 20:08:
Goede avond
Verder krijg je er al stock 4 GB geheugen bij wat je tijd spaart in het bestellen (denk ik).
Maar waar het uiteindelijk op neer komt is gewoon dit: GELD!
Als je bereid bent om wat meer te betalen en je het ook gewoon op kan brengen zou ik zeker voor het duurdere model gaan. Als je een beetje krapjes zit dan zou ik voor het goedkopere model gaan. Het zal namelijk niet erg veel verschil maken maar wel iets.
Ik ben trouwens ook gewoon voor de 2,53 gegaan omdat ik het geld er voor heb. Nu alleen nog wachten tot die hier is!
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Als je zo krampachtig je best doet je "resale" value te behouden, en daarom 3 jaar lang een minder mooi apparaat rond sjouwt... dan heb je denk ik te weinig geld voor een nieuwe laptop.remmelt schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:05:
[...]
Waarom? Heb je een prachtige laptop, ga je er lelijk plastic overheen plakken. "Invisible"? Daar geloof ik echt helemaal niets van. Natuurlijk zie je dat, en natuurlijk voel je dat. Snap ik niet. Het aluminium beschermt tegen invloeden van buitenaf, en een krasje hier of daar maakt echt niet uit. Resale value? Ga je daarom minder genieten van een ding waar je net bijna 2000 euro aan hebt uitgegeven? Een ding wat minstens 3 jaar mee zal gaan?
Misschien ligt het aan mij, ik doe ook nooit hoesjes om m'n telefoon ofzo. Natuurlijk heb ik wel een sleeve om m'n laptop.
Ik zag laatst een nieuwe Mercedes met dit:
Moest ik even aan denken bij dit verhaal.
Dat is wanneer je je auto achter een camper oid hangt
Naja zo kan het ook zien. Maar was meer een ervaring vraag. En zie dit ook vaak bij veel bedrijfs laptops. Ik zeg ook niet dat ik het ga doen. Maar ja weet jullie mening er nu overcornelixnootje1 schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:01:
[...]
Ik had het niet beter kunnen zeggen. Als je zo krampachtig je best doet je "resale" value te behouden, en daarom 3 jaar lang een minder mooi apparaat rond sjouwt... dan heb je denk ik te weinig geld voor een nieuwe laptop.
Ik zag laatst een nieuwe Mercedes met dit:
[afbeelding]
Moest ik even aan denken bij dit verhaal.
[ Voor 4% gewijzigd door stefklep op 02-11-2008 12:53 ]
Behalve een hogere resale value, wat is het voordeel van 3 jaar lang met een lelijk folie op je laptop lopen?stefklep schreef op zondag 02 november 2008 @ 12:52:
[...]
Naja zo kan het ook zien. Maar was meer een ervaring vraag. En zie dit ook vaak bij veel bedrijfs laptops. Ik zeg ook niet dat ik het ga doen. Maar ja weet jullie mening er nu overHeb natuurlijk niks met geld te maken dit,beetje een onzin opmerking
Dat wilde ik dus juist níet doencornelixnootje1 schreef op zondag 02 november 2008 @ 02:00:
[...]
Er vanuitgaande dat Apple alle miljoenen MacBook Pro's zo geconfigureerd heeft, dat ze niet stuk gaan, zou ik niet met de fans gaan spelen.
Maar voor een laptop of alu iPod zou ik het ook niet doen.
Op een iPhone scherm zie je er echt niks van, je voelt het wel uiteraard en dat is ook een beetje jammer, maar het scherm van de iPhone krasvrij houden lijkt mij dat plastic wel waard.remmelt schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:05:
[...]
Waarom? Heb je een prachtige laptop, ga je er lelijk plastic overheen plakken. "Invisible"? Daar geloof ik echt helemaal niets van. Natuurlijk zie je dat, en natuurlijk voel je dat. Snap ik niet. Het aluminium beschermt tegen invloeden van buitenaf, en een krasje hier of daar maakt echt niet uit. Resale value? Ga je daarom minder genieten van een ding waar je net bijna 2000 euro aan hebt uitgegeven? Een ding wat minstens 3 jaar mee zal gaan?
Op het scherm zie je er inderdaad helemaal niks van, behalve dat je het voelt. De achterkant echter slaat bij mij t.o.v. wit, blauw uit. Komt denk ik door mijn broekzak. Daarnaast is het met ronde hoekjes waar je die shield omheen moet buigen een ramp. Echter, voor puur het scherm is het een aanrader!Dutch_Razor schreef op zondag 02 november 2008 @ 14:57:
[...]
Op een iPhone scherm zie je er echt niks van, je voelt het wel uiteraard en dat is ook een beetje jammer, maar het scherm van de iPhone krasvrij houden lijkt mij dat plastic wel waard.
Ik heb een 4gb oud model iphone, 1,5 jaar oud denk ik.Fab1Man schreef op zondag 02 november 2008 @ 15:21:
[...]
Op het scherm zie je er inderdaad helemaal niks van, behalve dat je het voelt. De achterkant echter slaat bij mij t.o.v. wit, blauw uit. Komt denk ik door mijn broekzak. Daarnaast is het met ronde hoekjes waar je die shield omheen moet buigen een ramp. Echter, voor puur het scherm is het een aanrader!
Zit geen krasje op. Volgens mij is dat scherm sowieso onkrasbaar.
Ik heb al meerdere iPhones gehad, en geloof me, je krijgt het voor elkaar, zelfs als je uiterst voorzichtig bent. Een krasje in de vorm van een haartje is zo gemaakt. Zie je dan ook alleen als 'ie uitstaat echter.cornelixnootje1 schreef op zondag 02 november 2008 @ 15:47:
[...]
Ik heb een 4gb oud model iphone, 1,5 jaar oud denk ik.
Zit geen krasje op. Volgens mij is dat scherm sowieso onkrasbaar.
Back ontopic!
Verwijderd
Juist 1 vraagje, waar heb je die leren tas gekocht? Van welk merk is deze? Die is echt nice!matinez schreef op zaterdag 01 november 2008 @ 19:27:
[...]
Plaatjes zeggen meer, heb ze net gemaakt in een donkere kamer.
Morgen als het wat lichter is, zal ik ze even opnieuw maken.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Videokaarten worden steeds vaker gebruikt als extra CPU hulpje, maar of het juist is dat video-edit programma's ook daadwerkelijk VRAM (video ram) geheugen gebruiken vraag ik me af!sergev schreef op zondag 02 november 2008 @ 11:57:
[...]
Voor het bewerken van DV lijkt me dat je aan het video geheugen veel gaat merken. Z
MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4
Verwijderd
Volgens mij is hier in huidige besturingssystemen nog geen makkelijke mogelijkheid voor, Snow Leopard krijgt dat wel dmv OpenCL, dan zal het wel vaker voorkomen.mickezzz schreef op zondag 02 november 2008 @ 18:37:
[...]
Videokaarten worden steeds vaker gebruikt als extra CPU hulpje, maar of het juist is dat video-edit programma's ook daadwerkelijk VRAM (video ram) geheugen gebruiken vraag ik me af!
Idd raar, want videobewerking kan er juist zo veel beter mee worden
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2008 19:02 ]
Mmm, het is nog ietwat subjectief, maar het lijkt inderdaad verschil uit te maken. Zou toch jammer zijn, aangezien ik het prettiger vind om mijn vingers te kunnen rusten op het trackpad. Ben benieuwd of hier meer aandacht voor komt, het zou een reden kunnen zijn om hem toch even terug te sturen.fanatic_david schreef op zondag 02 november 2008 @ 04:13:
[...]
Is dit een oplossing?
* fanatic_david denkt dat hij zijn Windows desktop flink gaat verwaarlozen eens hij een MBP bezit
Verder, ik kan je uit ervaring vertellen dat je de Windows laptop nooit meer aanraakt.
Zoek op Tucano work out. Is op internet genoeg over te vinden.Verwijderd schreef op zondag 02 november 2008 @ 18:04:
[...]
Juist 1 vraagje, waar heb je die leren tas gekocht? Van welk merk is deze? Die is echt nice!
Mooi is hij zeker, en der kan een boek en wat accessoires bij.
Wat mij opvalt, is dat de CPU fan echt fluisterstil is, subliem gewoon
In tegenstelling tot de white macbook, die warmer en meer geluid produceerde.
[ Voor 18% gewijzigd door matinez op 02-11-2008 19:35 ]
Wat betreft het scherm vond ik de weerspiegeling wel mee vallen en er stond een spot licht op gericht. Ik had het erger verwacht na het lezen van verschillende meningen en early recencies.
Ik heb echter 1 vraag. Hoe zit het met defect pixels? Ik kan daar niet echt een duideijk beleid over vinden bij Apple. De reden dat ik vraag is omdat ik hem bij Surfspot ga bestellen. Als iemand antwoord weet zou dat geweldig zijn!
Volgens mij gewoon de wettelijke eis van maximaal 3-4 dode pixels als ik mij niet vergis. Meer is linea directa terugsturen en vervangen, 3-4...discussieren met de Mac store en kijken of ze het alsnog willen vervangen. Het is tegenwoordig denk ik wel een kwestie van flinke pech hebben, ik heb nu 3 schermen (gewone pc, Mac, Macbook pro) via Internet en geen van allen hebben uberhaupt een dode pixel.Mellachi schreef op zondag 02 november 2008 @ 19:43:
Ik heb echter 1 vraag. Hoe zit het met defect pixels? Ik kan daar niet echt een duideijk beleid over vinden bij Apple. De reden dat ik vraag is omdat ik hem bij Surfspot ga bestellen. Als iemand antwoord weet zou dat geweldig zijn!
Nu speel ik sinds kort af en toe Call Of Duty (in Windows).
Maar ik heb nu al enkele keren gehad dat ik na lang spelen een BSOD krijg.
Deze komt duidelijk voor omdat de Macbook te warm wordt (aan de errors te zien, hij voelt ook tè heet, ..).
Op OSX (intensieve) applicaties heb ik dat niet. Gebeurd de fan regeling in Windows (bootcamp) anders dan onder OSX? Hebben meer mensen hier last van?
Ik denk dat hij de bruine leren tas bedoelde. Ik zou het ook wel willen weten, want die is inderdaad best mooi!matinez schreef op zondag 02 november 2008 @ 19:32:
[...]
Zoek op Tucano work out. Is op internet genoeg over te vinden.
Mooi is hij zeker, en der kan een boek en wat accessoires bij.
Wat mij opvalt, is dat de CPU fan echt fluisterstil is, subliem gewoon.
In tegenstelling tot de white macbook, die warmer en meer geluid produceerde.
Een oplossing is met SMCfancontrol de fans in OSX op 6000 rpm forceren. Vervolgens als je opnieuw opstart en naar Windows boot zouden ze op 6000 rpm moeten blijven draaien. Het maximum dus.Tofu schreef op zondag 02 november 2008 @ 20:11:
Ik heb een MBP sinds september vorig jaar.
Deze komt duidelijk voor omdat de Macbook te warm wordt (aan de errors te zien, hij voelt ook tè heet, ..).
Op OSX (intensieve) applicaties heb ik dat niet. Gebeurd de fan regeling in Windows (bootcamp) anders dan onder OSX? Hebben meer mensen hier last van?
At least, Google! Ik heb het namelijk niet over de Tucano second skin, maar over de bruine leren tas (Tucano work out)Thonz schreef op zondag 02 november 2008 @ 20:27:
[...]
Ik denk dat hij de bruine leren tas bedoelde. Ik zou het ook wel willen weten, want die is inderdaad best mooi!
Je hebt ook CoD voor mac als ik me niet vergis.. misschien draait die beter?Tofu schreef op zondag 02 november 2008 @ 20:11:
Ik heb een MBP sinds september vorig jaar.
Terugsturen zou weinig zin hebben want het zal te maken hebben met de driver. Wanneer je zit te typen en je handen rusten op het trackpad wordt deze input genegeerd. Wanneer je een te groot oppervlak van je vinger gebruikt om het trackpad te bedienen gebeurt blijkbaar hetzelfde (omdat de driver denkt dat je handen opnieuw rusten op het trackpad). Volgens mij heeft Apple de driver wat dat betreft strenger gemaakt gezien dit "probleem" geïntroduceerd werd met de nieuwe modellen.vgroenewold schreef op zondag 02 november 2008 @ 19:05:
[...]
Mmm, het is nog ietwat subjectief, maar het lijkt inderdaad verschil uit te maken. Zou toch jammer zijn, aangezien ik het prettiger vind om mijn vingers te kunnen rusten op het trackpad. Ben benieuwd of hier meer aandacht voor komt, het zou een reden kunnen zijn om hem toch even terug te sturen.

Kon em wel waarderen
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
En waarom precies? Ik zie geen Macbook oid, grappig... mwoaVanitas schreef op maandag 03 november 2008 @ 02:11:
Zat laatst in de trein de Pers te lezen. En daar kwam ik de volgende advertentie tegen van Bruna tegen:
[afbeelding]
Kon em wel waarderen
Beter kijken?vgroenewold schreef op maandag 03 november 2008 @ 09:17:
[...]
En waarom precies? Ik zie geen Macbook oid, grappig... mwoa
DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards
Ah ok, het is een echte feature.fanatic_david schreef op maandag 03 november 2008 @ 01:31:
[...]
rusten op het trackpad). Volgens mij heeft Apple de driver wat dat betreft strenger gemaakt gezien dit "probleem" geïntroduceerd werd met de nieuwe modellen.

Natuurlijk is mijn mbp net buiten de garantie, ik ga ervan uit dat dit een hardwarematig probleem is? Het begon deed zich eerst alleen voor bij het schrijven van Dual Layer DVD's, maar sinds kort ook bij audio en data CD's.
Het betreft btw de MBP uit mn sig.
[ Voor 5% gewijzigd door domi235 op 03-11-2008 10:38 ]
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Hmmm. Mijn 2.2GHz wil geen lege CDs meer eten. Gebrande en gedrukte CDs en DVDs wel, maar alle lege CDs spuugt 'ie weer uit. Lege DVDs nu even niet voor handen, die kan ik dus niet testen. De CDs die ik heb getest, zijn allemaal van verschillende makelij (drie verschillende) dus daar kan het niet aan liggen.domi235 schreef op maandag 03 november 2008 @ 10:36:
Sinds kort steeds vaker last van volgende errors:
[afbeelding]
Natuurlijk is mijn mbp net buiten de garantie, ik ga ervan uit dat dit een hardwarematig probleem is? Het begon deed zich eerst alleen voor bij het schrijven van Dual Layer DVD's, maar sinds kort ook bij audio en data CD's.
Uiterst vervelend allemaal, alhoewel ik in het jaar dat ik 'm nu heb misschien een keer een CD heb gebrand en drie keer een DVD.
Ja, dat is deze.vgroenewold schreef op maandag 03 november 2008 @ 09:27:
[...]
Is dat de oude dan? Hij leek mij wat te dun en de nieuwe heeft een zwart scharnier.
Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.
Ik heb ook problemen met het branden van DVDs. Zodra ik een lege DVD invoer, wordt ie na enkele seconden weer uitgeworpen, of de Finder/Disk Utility geeft aan dat ie de 'laser niet kan calibreren voor de media'. Heb dezelfde MBP als jij hebt, ook de 2.2 GHz. Volgens mij heeft dit te maken met een firmware update die de drive onbruikbaar heeft gemaakt. Het ligt niet aan de lege DVDs zelf, want merken die eerder wel werkten, pakt ie nu niet en probleem doet zich bij alle merken voor.domi235 schreef op maandag 03 november 2008 @ 10:36:
Sinds kort steeds vaker last van volgende errors:
[afbeelding]
Welke firmware heb je domi235? Ik heb de ZA0E firmware. Heb nog geen andere geprobeerd, maar volgens mij moet het mogelijk zijn om de oude firmware er opnieuw in te zetten zodat het weer gaat werken... Zijn er meer mensen met deze problemen? Of: zijn er mensen met dezelfde MBP (2.2 GHz, juni 2007) waar de dvd brander nog wel goed werkt? Het zou handig zijn om te weten welke firmware je gebruikt.
(Dit kun je vinden in System Profiler onder kopje 'Disc burning')
MATSHITA DVD-R UJ-857E:
Firmware Revision: ZA0E
HL-DT-ST DVDRW GSA-S10N (volgens mij Matshita, maar die naam vind ik nu nergens)
Firmware Revision: AP09
Sowieso schrijf je zo!
MATSHITA DVD-R UJ-857E:
Firmware-revisie: ZA0E
Is dus dezelfde als remmelt. Als het goed is krijg ik binnen nu en een paar dagen een nieuwe topcase (streepjestoets begaf het ook net na de MBP's eerste verjaardag) zal dan eens vragen of hun niet iets voor mij kunnen betekenen.
Sowieso schrijf je zo!
Ja, wat betreft het LCD scherm klopt dat. Die van mij is ook in augustus besteld en in september binnen gekomen. Welke datum mag je als uitgangspunt nemen waarvanaf het jaar garantie ingaat? Shipment date?nadroJ schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:30:
hmmz, dan is er toch een andere brander ingezet door Apple. Heb die van mij eind augustus 2007 besteld en half september ontvangen. Was er nou in juli 2007 een LED scherm ingezet? Misschien nieuw type scherm + een andere brander.
Sowieso schrijf je zo!
Heb dezelfde drive. Heb ook de MBP van vlak na de revisie, dus met het LED scherm. Of de dvd brander dus ook veranderd is weet ik niet. Ben benieuwd of 'ze' ook iets voor je dvd brander kunnen doen, domi235. If so, dan ben ik natuurlijk erg benieuwd wat dat dan isdomi235 schreef op maandag 03 november 2008 @ 13:26:
Volgens System Profiler heb ik de volgende firmware:
MATSHITA DVD-R UJ-857E:
Firmware-revisie: ZA0E
Is dus dezelfde als remmelt. Als het goed is krijg ik binnen nu en een paar dagen een nieuwe topcase (streepjestoets begaf het ook net na de MBP's eerste verjaardag) zal dan eens vragen of hun niet iets voor mij kunnen betekenen.
Verwijderd
Lijkt me ook dat de hybride videokaart niet de performance geeft die een 9600gt alleen zal leveren?

Alu blok is degelijk, zwarte keyboard typt echt (naar mijn mening) fijner dan het oude MBP zilveren keyboard en helaas op dit moment zul je onder OSX moeten kiezen tussen de 9400M en de 9600M GT, je kunt switchen maar nog niet hybride gebruiken. Onder Boot Camp is alleen de 9600M GT te gebruiken.Verwijderd schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 22:04:
Hij ziet er gelikt uit aan de buitenkant, de accu-indicator zit aan de zijkant nu (mooi), ook het 'alu-blok' principe is mooi en klinkt degelijk, MAAR dat zwarte keyboard is echt een misser imo. (Typt hij lekker?)
Lijkt me ook dat de hybride videokaart niet de performance geeft die een 9600gt alleen zal leveren?
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
- Een topic "[MacBook Pro (t/m early 2008) ] Ervaringen & Discussie"
- Een topic "[MacBook Pro (vanaf late 2008) ] Ervaringen & Discussie"
Ik heb het idee dat het nogal verschillende producten zijn, met nogal verschillende ervaringen. Sterker nog, behalve dat ze beide Mac OS draaien, zijn er niet veel overeenkomsten....
Goed idee?
Software Fix for MacBook Pro Trackpad Issue "Coming Soon"
Earlier this week, a number of complaints emerged about a trackpad issue found on the new MacBook Pros. PCPro.co.uk relays one customer's experience:The problem even drew the attention of Apple according to one blogger who received a phone call from the company specifically about the issue:
- [i]"Every 50 clicks, my trackpad will stop responding for five to clicks," reports one poster. "Generally this will resolve itself given a few seconds, and is not directly dependent on number of times the trackpad is clicked while unresponsive."[/i]
Just yesterday, a MacRumors reader emailed a similar complaint to Steve Jobs who responded with a short but revealing email that simply stated "Software fix coming soon."
- [i]He told me that Apple is researching the clicking issue. They have no resolution of it and, of course, there's not really an official acknowledgment of it, but they are checking into it because they've heard the complaint frequently.[/i]
Steve Jobs has been known to reply to emails in the past and a review of the email headers found them to be consistent with Jobs' previous emails. No exact timeframe on the fix was given, but this information should provide some reassurance to those affected that it seems to be correctable with a simple software update.
Dat valt ook allemaal wel weer mee qua verschil. De vorige MBPs (Penryn) had ook een ander touchpad als de MBP daar weer voor (de SR). Nu heb je een ander design er dan nog bij. Maar om daar nou een ander topic voor te maken. Voegt weinig toe imo.cornelixnootje1 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 17:36:
Is het een idee dit topic op te splitsen in:
Ik heb het idee dat het nogal verschillende producten zijn, met nogal verschillende ervaringen. Sterker nog, behalve dat ze beide Mac OS draaien, zijn er niet veel overeenkomsten....
Goed idee?
[ Voor 16% gewijzigd door Vanitas op 05-11-2008 17:44 ]
Verwijderd
[ Voor 74% gewijzigd door Hoedje op 05-11-2008 18:06 ]
Nee, in praktijk zal je namelijk zien dat het oude topic binnen de kortste keren doodbloed. Sterker nog, in dit topic werd op het laatst ook nauwelijks meer gepost over de oude modellen. Er werd alleen maar gespeculeerd over de nieuwe modellen. Daarbij zal in praktijk het topic over de oude modellen naar beneden zakken in de topiclisting en daardoor gaan veel mensen alsnog naar het verkeerde topic.cornelixnootje1 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 17:36:
Is het een idee dit topic op te splitsen in:
Goed idee?
Op deze manieren zorgen we voor een naadloze overgang waarbij ook de ervaringen van de vorige modellen gedeeld kunnen worden. Tot slot wil ik overigens ook nog benadrukken dat het weinig uit zou mogen maken, omdat specifieke vragen en problemen sowieso in aparte (nieuwe) topics moeten
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
[ Voor 3% gewijzigd door cornelixnootje1 op 05-11-2008 19:46 ]
Wat wil je weten, ik check dit forum dagelijks en heb 'em. Wellicht dat ik niet over alle apps wat kan vertellen, maar toch vast wel wat je interesseert (of ook niet).cornelixnootje1 schreef op woensdag 05 november 2008 @ 19:45:
Iemand al goede (diepgaande) video reviews gevonden van de nieuwe Pro?
Video reviews heb ik iig nog niet gevonden. (ook niet nodig gehad)
Alleen een vrgje, ik heb mijn harde schijven aangeslotgen via USB, en de mac leest ze gewoon, maar hij staat op alleen lezen. Kan dus niks veranderen... moet ik dan de schijf helemaal formnatteren of hoe kan ik dit het beste aanpakken:)
dank!
YouTube heeft een hoop unboxing video's, maar daar krijg ik echt jeuk van.Step schreef op woensdag 05 november 2008 @ 21:55:
[...]
Wat wil je weten, ik check dit forum dagelijks en heb 'em. Wellicht dat ik niet over alle apps wat kan vertellen, maar toch vast wel wat je interesseert (of ook niet).
Video reviews heb ik iig nog niet gevonden. (ook niet nodig gehad)
Ik ben vooral benieuwd naar hoe stevig het scherm is: het "drukken" aan de achterkant van het scherm van mijn macbook white levert kleurtjes en vlekjes op op mijn LCD. Daarom heb ik een "harde" sleeve. Dan breek ik het scherm niet als hij klem in mijn tas zit.
Ik vroeg mij af of dat bij de pro nog nodig is, of dat je praktisch op de laptop kunt gaan zitten zonder problemen te krijgen.
Verwijderd
Ik heb net even flink hard op de achterkant van het scherm van m'n MacBook Pro gedrukt en er gebeurt helemaal niks; het aluminium geeft gewoon niet mee. Ik krijg het niet ingedrukt.cornelixnootje1 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 00:06:
[...]
Ik ben vooral benieuwd naar hoe stevig het scherm is: het "drukken" aan de achterkant van het scherm van mijn macbook white levert kleurtjes en vlekjes op op mijn LCD. Daarom heb ik een "harde" sleeve. Dan breek ik het scherm niet als hij klem in mijn tas zit.
Ik vroeg mij af of dat bij de pro nog nodig is, of dat je praktisch op de laptop kunt gaan zitten zonder problemen te krijgen.
Verwijderd
Komt vooral door het bolle ontwerp waar de oude modellen nog vlak waren.wouterve schreef op donderdag 06 november 2008 @ 05:00:
[...]
Ik heb net even flink hard op de achterkant van het scherm van m'n MacBook Pro gedrukt en er gebeurt helemaal niks; het aluminium geeft gewoon niet mee. Ik krijg het niet ingedrukt.
Heb afgelopen weekend ook kort met een MacBook Pro zitten spelen bij de A-Mac in Amersfoort. De nieuwe MacBookjes zijn echt een heel stuk steviger geworden. Ook op de body kan je drukken wat je wilt (of proberen met beide handen te vervormen), er gebeurd gewoon niks.
Je hebt macfuse geinstalleerd en daarna ntfs-3g neem ik aan? Zo ja, dan moet je de schijven gaan mounten. Door een 'probleem' tussen macfuse en OS X kunnen de schijven niet meteen gemount worden bij het opstarten, van wat ik begrepen heb op verschillende fora.ThePupD schreef op donderdag 06 november 2008 @ 01:03:
Nou, mijn mbp las net nog gewoon mijn schijven als alleen lezen.. net macfuse geinstalleerd en nu ziet hij ze nieteens meer...? wat moet ik doen, behalve macfuse eraf gooien. Hij herkent beide externe harde schijven niet meer. Iemand ideen? want hij doet helemaal niks meer
Bovendien moet je er zeker van zijn dat je ntfs schijf veilig is afgesloten in windows (dus met veilig verwijderen), anders is de schijf gelocked en kan je 'm niet zomaar benaderen in OS X.
MBP wil niet meer branden
Misschien dat er dan iets meer duidelijkheid komt.
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Ik snap er vrij weinig fan, snap die MBP ook nog niet helemaal.JottemJ schreef op donderdag 06 november 2008 @ 09:24:
[...]
Je hebt macfuse geinstalleerd en daarna ntfs-3g neem ik aan? Zo ja, dan moet je de schijven gaan mounten. Door een 'probleem' tussen macfuse en OS X kunnen de schijven niet meteen gemount worden bij het opstarten, van wat ik begrepen heb op verschillende fora.
Bovendien moet je er zeker van zijn dat je ntfs schijf veilig is afgesloten in windows (dus met veilig verwijderen), anders is de schijf gelocked en kan je 'm niet zomaar benaderen in OS X.
Dit is wat gebeurde, mbp aanzetten, hij herkende allebei mijn externe harde schijven via usb, maar beide waren alleen lezen. Dus ik heb macfuse gedownload, toen stond er je moet oipjiuew opstarten, toen zag ik die hele externe harde schijven niet meer terug, alsof de mbp ze niet meer herkende. Toen dacht ik "neee" dus macfuse eraf geflikkerd. weet niet wat ntfs-3g is... snap het wel maar heb dat niet geinstalleerd, alleen macfuse en die is er nu dus weer af. Maar mijn mbp herkent nog steds de exterene harde schijven niet.
Heb nu ook hier een windows laptopp mocht ik daar iets mee doen, schij was zoiezo veilig afgesoten.
what to do... what to do...
Het scherm is echt robust! Zeer stevig, ik heb hem gewoon in mij Sticky Big Date (ofzocornelixnootje1 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 00:06:
[...]
YouTube heeft een hoop unboxing video's, maar daar krijg ik echt jeuk van.
Hoe heb je macfuse verwijderd?ThePupD schreef op donderdag 06 november 2008 @ 10:52:
[...]
Ik snap er vrij weinig fan, snap die MBP ook nog niet helemaal.
Dit is wat gebeurde, mbp aanzetten, hij herkende allebei mijn externe harde schijven via usb, maar beide waren alleen lezen. Dus ik heb macfuse gedownload, toen stond er je moet oipjiuew opstarten, toen zag ik die hele externe harde schijven niet meer terug, alsof de mbp ze niet meer herkende. Toen dacht ik "neee" dus macfuse eraf geflikkerd. weet niet wat ntfs-3g is... snap het wel maar heb dat niet geinstalleerd, alleen macfuse en die is er nu dus weer af. Maar mijn mbp herkent nog steds de exterene harde schijven niet.
Heb nu ook hier een windows laptopp mocht ik daar iets mee doen, schij was zoiezo veilig afgesoten.
what to do... what to do...
Uninstallen gaat namelijk als volgt, via de terminal in OS X (Finder-Ga-Hulpprogramma's):
To uninstall MacFUSE on Mac OS X 10.5.x and above, you would run:
sudo /Library/Filesystems/fusefs.fs/Support/uninstall-macfuse-core.sh
If the file system bundle in your MacFUSE installation doesn't have a Support subdirectory, that means you have an incredibly ancient version of MacFUSE. Please look for the uninstall script within the fusefs.fs/ directory itself.
Nice! Dat is bij mijn macbook white wel anders.Step schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:02:
[...]
Het scherm is echt robust! Zeer stevig, ik heb hem gewoon in mij Sticky Big Date (ofzo) zitten en die heeft een ingebouwde sleeve maar het scherm is echt sterk.
Het voelt inderdaad aan alsof je erop kunt gaan zitten!
Dan kan ik denk ik het beste een zachte sleeve kopen....
Je geeft zelf het antwoord alRHochstenbach schreef op donderdag 06 november 2008 @ 13:53:
Heeft iemand hier ook last van? Het heeft misschien te maken met het feit dat de losse plug niet geaard is, terwijl de kabel wel geaard is...
Waarom zijn macbooks geaard (als ze dat zijn) en TV's niet?
Als je de tinteling voelt aan het oppervlak, druk er dan voor de gein eens een spanningsvoeler op (zo'n schroevendraaier met een lampje). Die gaat branden. Leuk hè?
Hier stond achterhaalde informatie…
Best vreemd overigens dat de behuizing niet geaard is. Lijkt me toch vrij standaard?
Maar waar zou hij dan mee geaard moeten zijn? Aarden is ervoor zorgen dat electriciteit naar de aarde als het ware kan stromen. Een geaard stopcontact heeft uiteindelijk altijd een verbinding met de grond onder het huis. Maar dat is mijn leken kennis (voordat ik afgebrand wordtremmelt schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:08:
Op het oude model was dat ook al, geaard of niet, ik voelde altijd een soort ribbelen als ik met m'n vinger over de behuizing gleed, bijvoorbeeld naast het trackpad. Na een jaar is dat niet meer zo, ik vermoed door oxidatie/vies oppervlak. Niet dat ik 'm niet soms afneem hoor, maar toch.
Best vreemd overigens dat de behuizing niet geaard is. Lijkt me toch vrij standaard?
Hier stond achterhaalde informatie…
Het scherm is ook van glas, dus lijkt mij dat het dan sowieso steviger is en dus minder snel breekt enzo...cornelixnootje1 schreef op donderdag 06 november 2008 @ 12:45:
[...]
Nice! Dat is bij mijn macbook white wel anders.
Dan kan ik denk ik het beste een zachte sleeve kopen....
Ben van de week de mediamarkt in alphen a/d rijn is ingelopen om te kijken of ze daar de nieuwe macbook (pro) hadden. Enkel de pro tot dusver, maar wat is dat een mooi machinetje! Viel me (bijna) niet van tegen, die gestures werken goed en ik denk dat ik die zelf zometeen ook vaak ga gebruiken. Wat ik wel weer jammer vond was dat de functietoetsen scheef stonden... Ik hoop dat dat bij mijn model niet zo zal zijn, maar ga ervan uit dat dat tegen die tijd wel gefixt is
Dat regeltje dat je van Apple nooit de eerste versie van een product moet kopen gaat wel steeds vaker op he, vind het eigenlijk niet kunnen, voor zo'n merk.
Ik blijf me trouwens verbazen over het feit dat ze een notebook met een glossy scherm en een zwarte, glimmende rand een pro-label durven te geven. Iedere pro beeldbewerker weet dat dat niet goed is.
Verder mooi machientje hoor
Dit topic is gesloten.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Apple Computers Beleid.