[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 73.094 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSchop
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07-2015

DaSchop

Hallo, ik ben Bastiaan

cornelixnootje1 schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 11:16:
Ik heb een "software matige dooie pixel" die alleen voorkomt bij het afspelen van films, of erna. Dan blijft hij ook zichtbaar op het bureaublad of in andere apps. En soms zit hij 1 cm naar links! :? :?

[afbeelding]
Heb je dit bij alle playback software? Quicktime, VLC, etc? Erg vreemd probleem. Zal dan ergens in de video hardware zitten(h.264 decoder misschien?), in dat geval moer je een nieuw moederboard hebben. Zou er wel even achteraan gaan in ieder geval.

>> Bastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Moet nog wat meer experimenteren met codecs etc. Maar heb net prison break gekeken, en dus blijft de pixel op mijn scherm staan.

Echter, in exposé is hij wel weer weg. :?

Ik heb er geen last van, en het lijkt ook niet "erger te worden", maar ik snap het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 15:24
TheKeeper schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 10:05:
[...]

Wat versta je onder niet goed uitwerpen?
Het gaatje van de dvd zie ik niet, ook maakt hij aan het eind van het uitwerpen een kraak/ratel geluid.

Bij het invoeren pakt hij de dvd pas als deze nog maar ~5mm uitsteekt, de persoon waar ik mee had gebeld vond beide niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-05 20:16
Falconey schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:52:
[...]
Het gaatje van de dvd zie ik niet, ook maakt hij aan het eind van het uitwerpen een kraak/ratel geluid.

Bij het invoeren pakt hij de dvd pas als deze nog maar ~5mm uitsteekt, de persoon waar ik mee had gebeld vond beide niet normaal.
Ik had precies hetzelfde met de mbp die vandaag is opeghaald. Als dat indd echt niet zo hoort, ben ik blij dat die is opgehaald ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250885

Die van mij is ook net opgehaald, ik had dat probleem ook. Maar ik had ook deukjes en putjes op mijn unibody...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Dat je een CD er echt ver in moet duwen is al jaren zo. Staat ook uitgelegd in de handleiding of op internet ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Ik heb vanmiddag nog even met Apple gebeld en op verzoek eens naar de installatie DVD gekeken, blijkt dat de dvd helemaal bekrast is.

Dat een dvd er helemaal in moet voordat hij hem pakt vind ik niet erg, maar het kraak/ratel geluid bij het uitwerpen is echt niet normaal.

Hiernaast was ook zoals ik al eerder zei iets mis met de backslash toets (kraakt).

Verder ben ik echt super tevreden over de MBP. Geen stofjes/dode pixels, geen deuken/krassen/putjes in de Unibody.

Ik heb ook nog even naar de temps gekeken (iStat):
Net opgestart
Paar minuten Fusion
~5 minuten WoW op 9400M

[ Voor 3% gewijzigd door Falconey op 02-12-2008 17:39 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:57

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Apple Portables: Noises from the optical drive : http://support.apple.com/kb/HT1723

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
  • Laatst online: 13:15
Ik heb net Apple even gebeld over dat sleep probleem (bij activiteit van USB apparaten gaat laptop aan, display niet en alleen harde reset helpt) en het oververhittingsprobleem bij gamen in Windows. Voor dat eerste probleem heeft hij me de accu laten verwijderen en adapter eruit, power knop een paar seconden in laten drukken en daarna alles weer terug laten doen. Dit heeft wel redelijk geholpen. Als er nu een USB apparaat aan of uitgaat terwijl hij dicht is en in sleep dan hoor ik 'm wel aangaan, display gaat ook aan maar na een paar seconden gaat hij weer in sleep en komt er ook weer goed uit. Dit is dus al heel wat beter dan eerst al lijkt het me toch niet de bedoeling dat hij uberhaupt aangaat bij activiteit van USB apparaten.

Met het gaming probleem wilde hij me niet helpen omdat het in Windows is. Duidelijk maken dat het toch echt om een hardware probleem lijkt te gaan, helpt niet. Het probleem moet reproduceerbaar zijn onder OSX. Call of Duty 4 voor de Mac heb ik al wel even geprobeerd maar daar komt het probleem dus weer niet voor..... Andere Mac games kan ik zo even niet aankomen. Vanavond toch nog maar even problemen met een paar andere Windows games. Verder zal ik de berichten op de support forums een beetje in de gaten houden en anders over een paar dagen nog een keer bellen en hopen dat ik een ander iemand aan de telefoon krijg.

Sowieso vind ik dat ze moeilijk kunnen verwachten dat je dan zelf Mac games koopt alleen om dit probleem te testen. Ze zouden eigenlijk gewoon een GPU test programma moeten maken, volgens mij kom je er dan zo achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Je kan proberen smcFanControl te installeren en de fans op 4000 rpm zetten voordat je reboot naar Windows. Als het goed is blijven de fans dan op 4000 rpm draaien, ook in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
Falconey schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:29:
Je kan proberen smcFanControl te installeren en de fans op 4000 rpm zetten voordat je reboot naar Windows. Als het goed is blijven de fans dan op 4000 rpm draaien, ook in Windows.
Dat had ik al geprobeerd, zelfs op 6200 rpm, toen kon ik 20 min gamen in plaats van 2.

Ik heb net nog geprobeerd in Call of Duty de fout te krijgen. Toen weer een ander raar probleem gehad. Het spel liep ineens veel en veel slechter dan eerst. Op een 1440x900 resolutie met alle instellingen op optimal was de framerate zo laag dat het niet te spelen was terwijl het 2 dagen later met dezelfde instellingen nog goed werkte. Voor de zekerheid gecheckt of de laptop wel stond ingesteld op 'higher performance' en dat was zo. Ook viel het me op dat hij nu totaal niet heet werd. Ik heb toen maar het PRAM gereset waarna hij wel weer vloeiend Call of Duty 4 speelde en nu wel heet werd. Toch werd het niet heet genoeg om de computer vast te laten lopen.

Op internet zag ik dat bij iemand het wel werkte om iedere keer voor het gamen in windows het PRAM te resetten. Dat wil ik dus nog even testen vandaag. Zou me niet eens verbazen als het nu wel werkt aangezien ik anderhalve week geleden wel zonder enige problemen en zonder handmatig de fan instellingen te veranderen, een uur heb kunnen gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Niet heel raar dat ze geen Windows support geven, totdat je bedenkt dat je gebruik maakt van de drivers die Apple zelf heeft geschreven. Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vighu
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:16
Falconey schreef op woensdag 03 december 2008 @ 12:29:
Ik heb ook problemen met gamen onder windows, na een tijdje gamen crash ik terug naar mijn desktop. Is de Fan Speed een oplossing hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
Ace P900 schreef op woensdag 03 december 2008 @ 19:23:
[...]

Ik heb ook problemen met gamen onder windows, na een tijdje gamen crash ik terug naar mijn desktop. Is de Fan Speed een oplossing hiervoor?
Van wat ik op internet heb gezien is bij de meeste mensen het probleem oververhitting en dan kan de fan speed wel helpen. Maar bij oververhitting van de GPU gaat eigenlijk gewoon het beeld op zwart en het geluid in een loop waarna je alleen met een harde reset eruit kan komen. Zou misschien wel kunnen dat de cpu te heet wordt en dat je dan een normale crash hebt. Als je aan het gamen bent is dan wel te horen dat de fans steeds harder gaan draaien? Als dit niet zo is zou ik het zeker even proberen. Gewoon smcFanControl op max zetten en restarten in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Het hoogste wat ik zelf heb gezien op de CPU is 103 graden met iStat, volgens mij is 105 graden het maximum van de T9400 cpu (2.53 ghz). Het lijkt ook alsof de fan snelheid te laat hoger wordt, als ze eenmaal sneller draaien blijft de cpu temp onder de 90 graden.

Apple moet nodig een patch uitbrengen voor de fan control van de nieuwe MBP's. Dit kan ook in de vorm zijn van een keuze tussen stilte en meer agressieve aanpassingen aan de snelheden, net als de keuze tussen de 9400M en 9600GT gpu's.

Mijn MBP is vandaag opgehaald door TNT, ik verwacht maandag de nieuwe. Ik denk dat ik ook AppleCare ga bestellen vanaf ebay, ik heb geen zin in hoge reparatiekosten anderhalve maand nadat de garantie afloopt (dit lijkt me wel vaker te treffen :P).

[ Voor 13% gewijzigd door Falconey op 03-12-2008 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Falconey schreef op woensdag 03 december 2008 @ 20:25:
Mijn MBP is vandaag opgehaald door TNT, ik verwacht maandag de nieuwe. Ik denk dat ik ook AppleCare ga bestellen vanaf ebay, ik heb geen zin in hoge reparatiekosten anderhalve maand nadat de garantie afloopt (dit lijkt me wel vaker te treffen :P).
Waarom wacht je daar niet mee tot over 11 maanden? Wellicht brengt Apple een veel betere notebook uit voor die tijd en kun je je 200 dollar houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Ach, die 200 dollar kunnen er wel bij, ik heb 20% ADC korting gehad en de btw gaat er ook nog af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Bovendien verhoogt AC de marktplaatswaarde van een laptop nogal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik heb juist naar m'n Apple retail store gebeld, waar ik 2 weken geleden m'n MBP heb gekocht en 1 week geleden deze terug heb gebracht ivm het "black screen of death" probleem bij 3D Games.

Goed nieuws! Apple is bezig met een firmware update dat dit probleem zal oplossen!
Ook worden er geen MBP's meer verkocht die dit probleem kunnen hebben!

[ Voor 11% gewijzigd door seppevs op 04-12-2008 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
seppevs schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:32:
Ik heb juist naar m'n Apple retail store gebeld, waar ik 2 weken geleden m'n MBP heb gekocht en 1 week geleden deze terug heb gebracht ivm het "black screen of death" probleem bij 3D Games.

Goed nieuws! Apple is bezig met een firmware update dat dit probleem zal oplossen!
Ook worden er geen MBP's meer verkocht die dit probleem kunnen hebben!
Dit is goed nieuws! Hebben ze ook enige indicatie gegeven wanneer we die firmware update kunnen verwachten?

Ik ga zelf toch nog maar een keer bellen ook al krijg ik het probleem onder OS X niet voor elkaar. Gisteren bij de Flatout 2 demo alle opties op max gezet, een race gereden en toen de replay laten loopen. Hij was wel flink heet geworden maar na een uur deed ie het nog gewoon terwijl in Windows alle games er na ongeveer 15 tot 20 minuten mee ophouden. Ik heb net nog een keer geprobeerd te bellen maar de wacht tijd was nu nogal lang dus probeer het straks nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
MysticMan schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:14:
[...]

Dit is goed nieuws! Hebben ze ook enige indicatie gegeven wanneer we die firmware update kunnen verwachten?

Ik ga zelf toch nog maar een keer bellen ook al krijg ik het probleem onder OS X niet voor elkaar. Gisteren bij de Flatout 2 demo alle opties op max gezet, een race gereden en toen de replay laten loopen. Hij was wel flink heet geworden maar na een uur deed ie het nog gewoon terwijl in Windows alle games er na ongeveer 15 tot 20 minuten mee ophouden. Ik heb net nog een keer geprobeerd te bellen maar de wacht tijd was nu nogal lang dus probeer het straks nog een keer.
Nee, ze hebben geen indicatie gegeven wanneer die firmware komt.
Ook belangrijk: het was iemand van de officiële Apple reseller die me dit vertelde, niet iemand van Apple zelf.
Dus inderdaad: bel even naar Apple en vraag ofdat dit klopt als je wil, ik kan zelf nu nogal moeilijk bellen (ben op m'n werk).

Zie ook zeker deze topic: http://discussions.apple....messageID=8569362#8569362

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
Godverde goverde goverde! (pardon my language)
Ik bel naar Apple, en daar weten ze helemaal NIETS van een firmware update! Ik bel straks terug naar de reseller waar ik m'n MBP heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Arstechnica artikel
Apple are aware of the issue and are investigating. At present we do not know if this is a hardware or software issue and have been advised not to offer customers exchanges until the issue is better understood.
Het lijkt me niet dat je reseller zo snel al concrete informatie hierover heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
Hetgene jij quote komt voort uit dit topic http://discussions.apple....ply.jspa?threadID=1767221
Daar had iemand Apple gebeld, en dat was wat Apple hen had geantwoord.
Een aantal websites, AppleInsider.com als eerste, heeft die topic gelezen en er een soort 'samenvatting' van gemaakt. Die quote van jou is het resultaat van 1 poster in dat topic die naar Apple heeft gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Laatst online: 09:57

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

seppevs schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:35:
Godverde goverde goverde! (pardon my language)
Ik bel naar Apple, en daar weten ze helemaal NIETS van een firmware update! Ik bel straks terug naar de reseller waar ik m'n MBP heb gekocht.
Je moet wel begrijpen dat Apple een groot bedrijf is met allerlei afdelingen.. Duurt altijd even voordat info 'officieel' wordt. Kan zijn dat de technische afdeling er mee bezig is.. maar zolang het nog niet officieel is dan zullen andere (klantgerichte) medewerkers volhouden dat ze van niks weten.

Moet vast door de afdelingen 'legal' en communicatie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
Ja, maar dan nog vrees ik er voor.
Dit probleem komt bij niet alle MBP unibody's voort, slechts bij een minderheid.
Ik denk dan direct aan een hardware probleem .. hoe gaan ze zoiets dan met een firmware fix oplossen?

Volgens mij gaat hun firmware update de 9600M kaart gewoon underclocken en zorgen dat de fans wat harder draaien. Maw: ik vrees dat de firmware eerder een workaround zijn ipv een oplossing ..
En dat wil ik gewoon niet, ik heb veel geld betaald voor deze laptop en wil dan ook dat ik er alles kan uithalen wat er ook maar kan inzitten. Een te hete videokaart underclocken vind ik onaanvaardbaar.

Wat vinden jullie? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vighu
Mijn probleem met het crashen van gamen doet zich voor op een MBP enalaatste gen. dus de laatste voor de nieuwe MBP. Ik vind het nogal jammer want voor de rest doet mij MBP het altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
seppevs schreef op donderdag 04 december 2008 @ 14:12:

Wat vinden jullie? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Ik had je bericht op de Apple forums gelezen en ik ben het wel met je eens. Ik verwacht eigenlijk ook dat ze de videokaart gewoon underclocken, ik zou niet weten hoe je het anders met een software/firmware update moet verhelpen. Zou onzin zijn als je er zoveel voor betaalt en je genoegen moet nemen met een langzamere videokaart dan wat je gekocht hebt.

Ik heb net nog een keer naar Apple support gebeld. Dit keer heb ik gewoon gezegd dat ik problemen heb met gamen en verteld dat hij meestal na ongeveer 15-20 minuten uitvalt. Heel het woord Windows heb ik niet genoemd en daar hebben ze ook niet naar gevraagd. Onder OSX heb ik het probleem ook nog niet kunnen reproduceren. Ze konden zo niks doen, de vrouw aan de telefoon was niet bekend met het probleem. Ik werd doorverwezen naar een Apple Service Center dus ik denk dat ik dan morgen maar even naar MacHouse in Rotterdam ga. Ondertussen probeer ik nog wel een paar Mac games om te zien of ik die fout kan krijgen.

Eerlijk gezegd wacht ik dan liever een paar weken op een nieuw logic board dan dat ik genoegen moet nemen met een undergeclockte videokaart. Zeker omdat het best zo kan zijn dat het probleem na verloop van tijd alleen maar erger wordt terwijl je dan buiten de 3 maanden garantie zit.

Bij welke games heb jij dit ook gehad onder OSX? CoD 4 en de Flatout 2 demo geven geen problemen bij mij. Hij wordt ook minder warm dan in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
Het nadeel is: het kan goed zijn dat je na een paar weken wachten op een nieuw logic board terug een defecte nVidia kaart kan hebben. Ik weet écht niet hoeveel mensen dit probleem hebben, en hoeveel niet (maw: wat de kans is dat je opnieuw aan slechte kaart krijgt).

Ik heb dit onder OS X kunnen reproduceren met Warcraft III en Nexuiz. Deze laatste kan je legaal downloaden (WCIII ook, maar niet legaal :))

Onder Windows heb ik dit probleem gehad met Fallout 3, andere spellen heb ik niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:47
Eindelijk! :D

Na 2,5 week van gebel en van het kastje naar de muur te worden gestuurd... Via een nogal ongewone actie details helaas niet beschikbaar, niets illegaals ofzo.. het tóch voor elkaar gekregen dat mijn mac 100% onder de garantie wordt gerepareerd! :D

Apple, bedankt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107960

Mijn MBP is nu iets meer dan een jaar oud (September 2007) en ik heb de laatste tijd voor mijn gevoel een erg slechte accu. Zo gooi ik hem soms in standby met 40% accu resterend en heb ik nog maar 0.01 minuut accutijd over als ik hem 3 uur later weer open.

Nu geeft MinibatteryLogger aan dat het nog een capaciteit heeft van 2206 i.p.v. de standaard 5600.

Valt mijn accu in dit geval onder mijn AppleCare of wordt dit als normaal gezien en moet ik een nieuwe accu aanschaffen? (Dit is overigens al mijn tweede accu, dus deze accu is minder dan een jaar oud.)

Ik moet namelijk toch nog langs een AppleStore, omdat mijn iSight het ook al een tijdje niet meer doet :( Zoveel kan dat ding me niet schelen, maar het moet gewoon werken. Ik ben dan helaas wel weer een week m'n laptop kwijt..

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 107960 op 06-12-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boke
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:46
Op een nieuwe accu heb je een jaar garantie, aangezien je zegt dat je accu minder dan een jaar oud is zou er geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Als jullie problemen hebben met een zwart beeld tijdens gamen, dan is dat binnen 15 minuten toch? Ik heb namelijk gisteren even een game gespeeld (voor het eerst sinds 7 jaar :P) en ik had geen problemen (buiten dat ik me even hersendood voelde na zoeen simpele fps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:19
Wie weet een goede Expresscard/34 card reader voor de (nieuwe) Macbook (Pro)? In principe heb ik alleen maar ondersteuning nodig voor SD en SDHC, maar als het een 21-in-1 is, dan is dat ook wel goed. Hier en daar lees ik wat over dat sommige cardreaders niet goed samenwerken met Mac OSX en er voor zorgen dat de Macbook niet in slaap valt? Iemand ervaring?

Ik zit zelf te kijken naar deze: http://www.azerty.nl/4-16...-reader-express-card.html
Prijs ok, voldoet aan mijn eisen... maar weet iemand of hij het ook goed doet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
Ik startte vanavond voor de zoveelste keer even een spel op onder os x ( flatout 2 demo). Normaal nooit problemen. Na een tijdje spelen ging het scherm op zwart. Eerst hoorde ik nog geluid maar dat was 10 seconden ook verdwenen. Heb de laptop uitgezet door powerbutton ingedrukt te houden en daarna weer opgestart.

Nou had ik al eerder over deze problemen gelezen maar nog nooit zelf ervaren.

Ik heb zelf al vaker games op mijn macbook pro gespeeld met altijd de 9600m ingeschakeld onder zowel windows als ox en nog nooit eerder een probleem gehad. Die keren speelde ik ook al langer dan ik deze keer deed. Naar mijn inziens is dit dan ook een bug die at random voorkomt en dus niet door een hitte probleem wordt veroorzaakt. Toen het scherm op zwart ging heb ik direct de warmte gecontroleerd aan de hand van de behuizing; ik moet zeggen, dit viel reuze warm. Hij is weleens warmer geweest bij het spelen van een game en toen ging het elke keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0kke
  • Laatst online: 03-03 21:17
SyS_ErroR schreef op maandag 01 december 2008 @ 01:50:
[...]

Ik zie dat ze het bij jou over 2 jaar garantie hebben, mag ik vragen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen?

Mijn MacBook Pro is nu 16 maanden oud, en vertoont alle symptomen van een dode 8600M GT, iets waar ik gewoon 2 jaar garantie op zou moeten hebben.
Nu heeft Apple hier echter een testapplicatie voor, en op de 1 of andere reden draait deze niet bij mij. Ik val hierdoor niet onder dat programma voor een nieuw logicboard.

Nu heb ik geprobeerd om het te gooien op het europees consumentenrecht, maar ik kreeg afgelopen vrijdag van het service centre te horen dat Apple die aanvraag heeft afgewezen, zonder opgave van reden.

Dus.. hoe heb jij wél je recht kunnen claimen op die 2 jaar garantie?
Ik vind een reparatie van een kleine 900 euro nogal belachelijk, voor een machine van anderhalfjaar oud, die er nog uitziet als nieuw!! :(
Het is ook gewoon idioot. Zelf ben ik de machine zoals ik eerder beschreef reeds een totaal van 6 maanden kwijt geweest, dus misschien dat ik het voordeel heb vaneen coulance regeling. Één jaar garantie is natuurlijk belachelijk voor een product dat meerdere jaren goed zou moeten functioneren. Ik zou als ik jou was gewoon Apple blijven bellen/schrijven en hen verantwoordelijk stellen voor het defect. Kijk hier anders ook even.

Een andere issue: Ik kocht mijn MacBook Pro online. Uiteraard ga ik altijd naar een ASP (Authorized Service Provider) wanneer ik een probleem heb. Toen ik met mijn laatste probleem (de defecte superdrive) naar HTR ging vertelde ze mij dat Apple alleen kan beslissen wat er gebeurd (omdat het jaar garante voorbij was), ook gezien het feit dat ik de notebook niet bij hen kocht. Toen ik Apple belde werd me weer verteld dat de ASP het probleem moet oplossen. Je wordt dus gewoon van het kastje naar de muur gestuurd.

Het enige wat volgens mij werkt is gewoon te blijven bellen en stellen dat je onrecht aangedaan wordt. In mijn geval heeft HTR nu toegezegd de nieuwe superdrive (welke vorige maand ingebouwd werd en nu kapot blijkt) zonder kosten weer te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91491

Na meer dan een maand overgestapt te zijn van een PB G4 naar de MBP late uitermate tevreden! Schitterend apparaat en zeer geperfectioneerd...

De laatste dagen valt me wel op wanneer ik hem uit mijn tas haal, na 100% opgeladen te zijn, dat de batterij geslonken is naar 75% door gewoon in tas te zitten (6u later).... hij is eveneens een beetje warm...

Normaal? nee toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:18

amphora

Websites & Fotografie

Anoniem: 91491 schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:12:
De laatste dagen valt me wel op wanneer ik hem uit mijn tas haal, na 100% opgeladen te zijn, dat de batterij geslonken is naar 75% door gewoon in tas te zitten (6u later).... hij is eveneens een beetje warm...

Normaal? nee toch...
Weet je zeker dat ie uit staat en niet in slaap stand? Als ie echt uit staat lijkt me dit zeker niet normaal en zou ik er even mee langs een apple premium reseller gaan.

Overigens ben ik ook uiterst tevereden met mijn 2.8 MBP. Zo blij dat ik ook een 24" LED scherm heb besteld.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250885

Even een vraagje aan nieuwe MBP gebruikers: Als jullie de bovenklep sluit, zijn dan de gleuven aan alle kanten gelijk? Ik heb al 2x een vervangende MBP gehad en ze waren allebei niet gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Nee, ik heb er twee in m'n bezit (gehad) en beide met wel enige consistentie daarin. Helaas, maar niet ongebruikelijk.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
Batterijklep is denk echt het zwakste stukje design van het apparaat. Het moet gewoon perfect passen, maar dat blijkt blijkbaar niet mogelijk... Jammer, maar ik het er maar bij gelaten. Ik heb er nu een met een mm speling en heb het er maar bij gelaten ;) Komen vast wel een keer krassen e.d. op, dus een klein spleetje maakt dan ook neit zo gek veel meer uit. Zolang die maar strak is en dat was die vorige dus echt niet.

Wat me vanochtend in ene op viel was het volgende. Tussen de zwarte rand en de aluminium kap van het scherm zit een rubberen rand die geheel rondom loopt. Ook onderaan. Maar onderaan zit er een groot gat tussen die rand en de metalen kap zonder iets dat er tussen zit. Het zal wel horen, maar ik vind het wel raar :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:17
Tijn89 schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:16:
Wat me vanochtend in ene op viel was het volgende. Tussen de zwarte rand en de aluminium kap van het scherm zit een rubberen rand die geheel rondom loopt. Ook onderaan. Maar onderaan zit er een groot gat tussen die rand en de metalen kap zonder iets dat er tussen zit. Het zal wel horen, maar ik vind het wel raar :s
Misschien begrijp ik je verkeerd hoor. Maar als daar ook het rubber door zou lopen, dan zou de MBP toch nooit meer dicht kunnen? Kijk maar hoe dicht het langs de rand scharniert, als je hem dicht doet (of open :P).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Ik heb net de vervangende MBP ontvangen.

Alleen de batterijklep is niet helemaal recht: je voelt/ziet wel het verschil wel, maar er zit geen opening tussen. Verder heb ik nog geen fouten kunnen vinden, van de week ga ik nog maar even de 9600GT proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
Hoedje schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:24:
[...]

Misschien begrijp ik je verkeerd hoor. Maar als daar ook het rubber door zou lopen, dan zou de MBP toch nooit meer dicht kunnen? Kijk maar hoe dicht het langs de rand scharniert, als je hem dicht doet (of open :P).
Je begreep me verkeerd, maar ik had het ook verkeerd. Het is wel degelijk dicht, alleen het lijkt open. Nutteloze opmerking dus van mijn kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vighu
Ik ben heel slecht thuis in het ram geheugen etc. dus ik had een korte vraag:

wat is het goedkoopste 2x 2gb ram en wat is het goedkoopste 2x 4gb ram (en kan mijn 1na laatste gen aluminium MBP 15" 8gb aan?)

ik had zelf de volgende site op het oog :
http://www.simmcity.nl/?m...ules%20for%20Apple&page=1

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 19:34
Ace P900 schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 02:14:

wat is het goedkoopste 2x 2gb ram en wat is het goedkoopste 2x 4gb ram (en kan mijn 1na laatste gen aluminium MBP 15" 8gb aan?)

Alvast heel erg bedankt!
1) http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

2) 4Gb is maximaal haalbare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKeeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08-2023

TheKeeper

In 2 words: NO!

Anoniem: 91491 schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:12:

Normaal? nee toch...
Als ik mijn werklaptop (geen apple, helaas), met 100% batterij in mijn tas stop komt het een enkele keer voor dat hij na een uur al leeg is. De laptop is dan gloeiend heet. Probleem zit hem in de koeling van het ding. Doordat de lucht uit de laptop in de tas niet weg kan, wordt het geheel wat warmer. De ventilatoren slaan aan en beginnen stevig te draaien, echter kan de warmte nog steeds niet weg. Door extra inspanning (de ventilatoren) wordt het geheel nog warmer, waardoor de ventilatoren nog harder gezet worden.

Waarschijnlijk is het bovenstaande ook bij jou gebeurd. Kijk dus even waar de ventilatie gaten zitten en zorg dat dit niet geblokkeerd raakt. Nog beter oplossing is natuurlijk je MBP uitzetten. Zolang duurt het nu ook weer niet om het geheel af te sluiten en op te starten, zeker niet in vergelijking met een windows laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 11:25

Alvast heel erg bedankt!
het schijnt dus dat 6 GB in je MBP wel kan, en dat 8GB nog wordt getest ! Als 8GB stabiel is gaat dat er bij mij is namelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Wat? Als je je laptop in je tas aanlaat, vraag je er natuurlijk om. Een Mac maar ook elke PC laptop zou gewoon in standby moeten gaan, er wordt dan vrijwel geen stroom gebruikt. Schijven gaan uit, alleen het geheugen wordt op spanning gehouden. Dit gebruikt weinig stroom en wordt al helemaal niet warm.

2x2GB Crucial voor €83:
http://funprice.nl/a/gehe...r3-1066mhz-4gb-kit-sodimm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bollewolle
  • Laatst online: 18-05 17:09
Anoniem: 250885 schreef op maandag 08 december 2008 @ 17:37:
Even een vraagje aan nieuwe MBP gebruikers: Als jullie de bovenklep sluit, zijn dan de gleuven aan alle kanten gelijk? Ik heb al 2x een vervangende MBP gehad en ze waren allebei niet gelijk.
Bij mij is het zelfs erger: als hij op een vlakke ondergrond staat hebben slechts 3 "rubbertjes" contact, op het 4e (rechtsvooraan) is er een behoorlijke speling (toch 2-3 mm gok ik). Zeer vervelend tijdens het typen :? Ga er toch eens mee terug gaan denk ik, zou echt niet mogen voor dat geld. En het heeft echt niets te maken met de klep van de batterij ofzo, het lijkt wel op de body gewoon niet volledig horizontaal is. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022

Alvast heel erg bedankt!
Boven de 4 GB schijnt de performance dramatisch in te droppen op een early 2008. Heb het zelf ook overwogen, maar blijk aan 4 ook meer dan genoeg te hebben.

Ik had mijn geheugen voor € 50 trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Stouten op 09-12-2008 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
In de nieuwe Macs zit DDR3, in de vorige versies is dat DDR2. DDR2 is goedkoper dan DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
bollewolle schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 10:09:
[...]

Bij mij is het zelfs erger: als hij op een vlakke ondergrond staat hebben slechts 3 "rubbertjes" contact, op het 4e (rechtsvooraan) is er een behoorlijke speling (toch 2-3 mm gok ik). Zeer vervelend tijdens het typen :? Ga er toch eens mee terug gaan denk ik, zou echt niet mogen voor dat geld. En het heeft echt niets te maken met de klep van de batterij ofzo, het lijkt wel op de body gewoon niet volledig horizontaal is. |:(
Dit had ik eerst ook en ik begon ook al te twijfelen aan of de Macbook niet vervormd was ofzo. Uiteindelijk op een paar andere oppervlakken geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat m'n bureau gewoon niet meer recht was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Voor degene die kijken naar een DDR-3 upgrade
http://www.tuaw.com/2008/...er-3rd-party-ram-upgrade/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik wil graag een nieuwe MacBook Pro aanschaffen. Ik wil hem o.a. voor mijn studie werktuigbouwkunde gebruiken voor het draaien van Inventor en autoCAD. Maar als ik de problemen lees met het gebruik van beide videokaarten begin ik wel te twijfelen. In hoeverre belast Inventor de GPU. Houd de MBP het 20 minuten uit voordat het scherm op zwart gaat? Iemand met ervaring MBP late 2008 + Inventor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vighu
Kunnen alle RAM modules uit deze pricewatch gebruikt worden? dus ook deze:

http://www.simmcity.nl/?mod=3229&art=740617128833

Ook vroeg ik mij af of ik beter voor ddr2 of ddr3 kan gaan en of er een merkbaar verschil tussen zit behalve de prijs. En of er nog verschil zit tussen de verschillende RAM modules van de verschillende merken.

[ Voor 5% gewijzigd door Vighu op 09-12-2008 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
In de nieuwe MBP's kan alleen maar 1066MHz DDR3 geheugen. Een afweging maken tussen DDR2 en 3 heeft geen zin aangezien deze niet compatible zijn.

Edit:
Deze modules bijvoorbeeld.

[ Voor 49% gewijzigd door Falconey op 09-12-2008 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Mijn MBP van maart 2008 (ofzo) is afgelopen weekend teruggekomen van reparatie, het toetsenbord en trackpad vielen regelmatig spontaan uit.

Nu heb ik em teruggekregen en voelde ik dat de onderkant niet gelijk loopt. Dit komt door dat klepje waaronder het geheugen zit. Die valt aan de ene kant laag uit en steekt ook omhoog. Hij drukt daardoor ook aan de andere kant tegen de accu. Die klemt hierdoor vast. De accu krijg ik er daarom met geen mogelijkheid meer uit. Ook niet als ik het klepje naar voren/onderen/whatever probeer te duwen. Aan de andere kant komt de accu wel iets los, kan m'n nagel eronder krijgen maar als ik dan beweeg ziet het eruit alsof een deel van de accu (bij de hoek) gaat afbreken. Dus dat zal ik maar niet doen. Toch zal de accu eruit moeten omdat je anders niet bij die schroefjes komt om dat plaatje recht te zetten.

Hier een fototje:

Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/6820/mbpuh3.jpg

Kortom prutswerk.
Iemand tips?
Zal wel weer terugmoeten waarschijnlijk, zolang ik em maar niet opnieuw hoef af te leveren a twee weken, want dan zal ik ter plekke die accu op de lompe manier eruit en zorgen ze maar voor een nieuwe accu als er iets afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Rensz schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 15:09:
Ik wil graag een nieuwe MacBook Pro aanschaffen. Ik wil hem o.a. voor mijn studie werktuigbouwkunde gebruiken voor het draaien van Inventor en autoCAD. Maar als ik de problemen lees met het gebruik van beide videokaarten begin ik wel te twijfelen. In hoeverre belast Inventor de GPU. Houd de MBP het 20 minuten uit voordat het scherm op zwart gaat? Iemand met ervaring MBP late 2008 + Inventor?
Je moet je niet druk maken om een scherm dat op zwart gaat. Dat gebeurt inderdaad bij een paar, maar echt niet bij iedereen. Zoals bij mij ook niet bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vighu
Ace P900 schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 18:05:
[...]

Kunnen alle RAM modules uit deze pricewatch gebruikt worden? dus ook deze:

http://www.simmcity.nl/?mod=3229&art=740617128833

Ook vroeg ik mij af of ik beter voor ddr2 of ddr3 kan gaan en of er een merkbaar verschil tussen zit behalve de prijs. En of er nog verschil zit tussen de verschillende RAM modules van de verschillende merken.
Falconey schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 18:45:
In de nieuwe MBP's kan alleen maar 1066MHz DDR3 geheugen. Een afweging maken tussen DDR2 en 3 heeft geen zin aangezien deze niet compatible zijn.
Ik heb het 1na laatste model dus die voor de unibody en daar zit standaard ddr2 in vandaar dat ik wilde weten wat het verschil precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

Pardon my French, maareh.... dit is redelijk klote!
Zaterdag een MBP met 4GB en 7200RPM disc besteld, lees ik vanavond dit:

INQUIRER confirms Apple Macbook Pros have Nvidia bad bump material
http://www.theinquirer.ne...e-macbook-pros-nvidia-bad

via deze melding:

MacBooks having a bad week with 3rd party memory issues and NVIDIA Bumps
http://www.9to5mac.com/macbook-bad-day

En dan de afgelopen weken maar "de kat uit de boom kijken" naar RAS-signalen (Revision A Syndrome); wordt het trackpad-issue softwarematig opgelost, komt bovenstaande om de hoek kijken!
Dat wordt dus niet gamen op de MBP... :(
Of uiteindelijk wachten / hopen op een eventuele terugroep-actie, net als bij de iBook G4 destijds.

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

hbokh schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:12:
Pardon my French, maareh.... dit is redelijk klote!
Zaterdag een MBP met 4GB en 7200RPM disc besteld, lees ik vanavond dit:

INQUIRER confirms Apple Macbook Pros have Nvidia bad bump material
http://www.theinquirer.ne...e-macbook-pros-nvidia-bad

via deze melding:

MacBooks having a bad week with 3rd party memory issues and NVIDIA Bumps
http://www.9to5mac.com/macbook-bad-day

En dan de afgelopen weken maar "de kat uit de boom kijken" naar RAS-signalen (Revision A Syndrome); wordt het trackpad-issue softwarematig opgelost, komt bovenstaande om de hoek kijken!
Dat wordt dus niet gamen op de MBP... :(
Of uiteindelijk wachten / hopen op een eventuele terugroep-actie, net als bij de iBook G4 destijds.
en toen.....? :O
wacht nou maar gewoon af en test je mbp voordat je zulke dingen leest en direct aanneemt dat 100% van de geproduceerde mbp's die problemen heeft.

ik heb zelf overigens geen problemen met mijn mbp die ik een kleine maand heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
randje schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:31:
[...]

en toen.....? :O
wacht nou maar gewoon af en test je mbp voordat je zulke dingen leest en direct aanneemt dat 100% van de geproduceerde mbp's die problemen heeft.

ik heb zelf overigens geen problemen met mijn mbp die ik een kleine maand heb
Idd, het is heel simpel, er zijn 2 opties:

- Je wacht, wellicht tot je een ons weegt
- Je gaat ervanuit dat hij gewoon werkt, zoals bij praktisch iedereen en gaat ervanuit dat ALS jouw mac een probleem geeft, je dan garantie hebt (wat zo is).

En ook als je echt een bange poeperd bent, kun je hem zodra hij op de stoep staat ongeopend terugsturen, geen probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Tja, dat de MBP niet 100% perfect is dat weten we inderdaad. Maar zo'n bericht suggereert wel een beetje dat alles troep is. Ik game best veel op mijn MPB soms staat 8 uur non stop World of Warcraft te draaien (geen zin om uit te loggen als ik ff iets anders ga doen) en dat gaat meestal gewoon goed. Heb tot nu toe 2 crashes gehad. 1x zwart scherm en geluid in een loop en 1x vast met beeld maar ook geluid in een loop. Beide keren was systeem super heet en bij de 2e keer had ik ook tegelijk nog windows XP in een parallels desktop draaien dus dat kan ook nog van invloed zijn. Ik kan me echter voorstellen dat gamen in windows met bootcamp wat meer problemen zou veroorzaken.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
amphora schreef op woensdag 10 december 2008 @ 00:58:
Tja, dat de MBP niet 100% perfect is dat weten we inderdaad. Maar zo'n bericht suggereert wel een beetje dat alles troep is. Ik game best veel op mijn MPB soms staat 8 uur non stop World of Warcraft te draaien (geen zin om uit te loggen als ik ff iets anders ga doen) en dat gaat meestal gewoon goed. Heb tot nu toe 2 crashes gehad. 1x zwart scherm en geluid in een loop en 1x vast met beeld maar ook geluid in een loop. Beide keren was systeem super heet en bij de 2e keer had ik ook tegelijk nog windows XP in een parallels desktop draaien dus dat kan ook nog van invloed zijn. Ik kan me echter voorstellen dat gamen in windows met bootcamp wat meer problemen zou veroorzaken.
Sowieso zou dit nooit mogen gebeuren met wat voor systeem dan ook wat je kant en klaar thuis krijgt afgeleverd. Wat je ook draait op je Macbook, hij zou alles moeten kunnen koelen. Zeker voor een apparaat van dik 2000 euro (2,53Ghz, 4GB, 512MB 9600m) mag je toch zeker wel wat meer verwachten.

Het verbaasd me eerlijk gezegd dat ze deze problemen zelf niet zijn tegengekomen voordat ze gingen leveren. En tot nu toe blijft het angstvallig stil aan de kant van Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91735

cornelixnootje1 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 00:21:
[...]

Idd, het is heel simpel, er zijn 2 opties:

- Je wacht, wellicht tot je een ons weegt
- Je gaat ervanuit dat hij gewoon werkt, zoals bij praktisch iedereen en gaat ervanuit dat ALS jouw mac een probleem geeft, je dan garantie hebt (wat zo is).

En ook als je echt een bange poeperd bent, kun je hem zodra hij op de stoep staat ongeopend terugsturen, geen probleem. :)
Haal gewoon die mbp uit de doos en ga er lekker mee aan de slag. Elke apparaat wat je koopt ergens kan een defect vertonen, als alles wat geleverd moet worden 1000% moet zijn dan betaal je het veel voudige. He tis nu eenmaal zou dat er altijd uitval komt daar houden ze ook echt wel rekening mee.
Daarnaast dit soort dingen speelt echt niet alleen bij apple laptops hoor als je elke andere laptop zo gata analyseren kunnen er van andere merken denk ik nog veel meer terug.
Kortom laat je niet gek maken door al die artikelen. Hoeveel mbp 's nieuwe zullen er al afgeleverd zijn in de wereld? Als het zo heel veel voor zou komen zou dat wel aan de grotere bel hangen hoor.
Ik heb mijn eerste nieuwe mbp ook teruggestuurd van wege een stofje in het scherm....tsja kan gebeuren...tuurlijk is het balen, maar men kijkt in de fabriek niet elke mbp na zoals degene dat doet die hem ontvangt. voor hun is het een van de duizenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hbokh
  • Laatst online: 16-12-2024

hbokh

Unox: the worst OS!

randje schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 23:31:
[...]
Als je het artikel bij de Inquirer gelezen zou hebben, was duidelijk geworden dat Nvidia nog steeds bewijsbaar ondeugdelijke chips fabriceert. Net als voorheen in Dell's en HP's.
Iets specifieker voor de MBP na onderzoek onder de microscoop: veel lood, te weinig tin in de 9600-chip.
Ik begrijp dat ik "maar moet afwachten", grondig testen wordt wat moeilijker: zou 24 uur inbrandtijd voldoende zijn?

Maar goed, als iemand uren lang WoW kan draaien zou het mee kunnen vallen. Ik zie mezelf nog geen zo lange tijd Enemy Territory: Quake Wars spelen. ;)

This is my sick nature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:47
Hm.. bijn ASP belde net, mn MBP (2.2 8600M GT) is gerepareerd, nieuw logicboard.
Nu vraag ik me heeeel erg af of de vervanging wél voorzien is van een "goeie" 8600M GT, of dat ik nu weer een "foutieve" chip heb gekregen...

Hoop gezeik mee geweest, zit dr niet op te wachten om dat te herhalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
Anoniem: 91735 schreef op woensdag 10 december 2008 @ 08:05:
[...]

Haal gewoon die mbp uit de doos en ga er lekker mee aan de slag. Elke apparaat wat je koopt ergens kan een defect vertonen, als alles wat geleverd moet worden 1000% moet zijn dan betaal je het veel voudige. He tis nu eenmaal zou dat er altijd uitval komt daar houden ze ook echt wel rekening mee.
Daarnaast dit soort dingen speelt echt niet alleen bij apple laptops hoor als je elke andere laptop zo gata analyseren kunnen er van andere merken denk ik nog veel meer terug.
Kortom laat je niet gek maken door al die artikelen. Hoeveel mbp 's nieuwe zullen er al afgeleverd zijn in de wereld? Als het zo heel veel voor zou komen zou dat wel aan de grotere bel hangen hoor.
Ik heb mijn eerste nieuwe mbp ook teruggestuurd van wege een stofje in het scherm....tsja kan gebeuren...tuurlijk is het balen, maar men kijkt in de fabriek niet elke mbp na zoals degene dat doet die hem ontvangt. voor hun is het een van de duizenden.
Het lastige bij dit probleem is alleen dat: 1) bij sommige mensen het probleem alleen maar is bij gamen onder Windows (zoals bij mij) waardoor Apple sowieso al geen ondersteuning wil leveren, ook al ligt het probleem duidelijk aan de Apple/Nvidia hardware. 2) Als je dan voor elkaar krijgt dat je een nieuwe krijgt zit je eerst weer een paar weken zonder en heb je een redelijke kans dat je nieuwe laptop hetzelfde probleem heeft. 3) Er is nog altijd geen officiele reactie van Apple en als je bovenstaande berichten leest kan het dus ook goed gebeuren dat het probleem pas begint op te treden na afloop van de garantieperiode.

Zelf vind ik het probleem behoorlijk irritant en heeft het me nu ook al veel tijd gekost om Apple te bellen en games te vinden die onder OS X ook vastlopen (nog niet gelukt). Ik hoop echt dat Apple nu snel met een officiële reactie komt en dat het nog met een firmware update opgelost kan worden (alhoewel ik dit laatste betwijfel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
SyS_ErroR schreef op woensdag 10 december 2008 @ 12:34:
Hm.. bijn ASP belde net, mn MBP (2.2 8600M GT) is gerepareerd, nieuw logicboard.
Nu vraag ik me heeeel erg af of de vervanging wél voorzien is van een "goeie" 8600M GT, of dat ik nu weer een "foutieve" chip heb gekregen...

Hoop gezeik mee geweest, zit dr niet op te wachten om dat te herhalen!
Ik heb een early 2008 MBP (2,5Ghz, 250Gb, 2Gb, 8600M GT).
Soms als ik hem uit zijn slaapstand haal dan zie ik allemaal strepen over me scherm heen. Net of 1 rij LED-jes het wel doet en de andere weer niet. Zal dit dan ook aan de grafische kaart liggen. Want ook Red Alert 3 draait behoorlijk slecht. Alles lijkt wel in slow motion te gaan.. Best wel zuur voor een laptop die niet zo lang geleden 2200euro kostte :(!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09-2021

ILT

Inquirer sluit af met:
What do you do from here? At the moment, the simple answer is: avoid the 15-inch Macbook Pro. While there is no assurance that the high-lead bumps will cause a failure, given their history, we cannot recommend that you take the chance.

Apple and Nvidia need to clearly mark which machines have the 'bad bumps' so consumers can decide for themselves. Given that Nvidia claims to be transitioning from high-lead to eutectic bumps, it is only a matter of time until the high-lead inventory is depleted, and the Macbooks are safe to buy.
Het ironische hieraan is natuurlijk dat de high-lead inventory pas depleted is wanneer vele mensen een MBP hebben opgepikt (en evt. hebben teruggestuurd). Als men het advies van Inquirer opvolgt zal dit "only a matter of time" langer duren. Ik ben het dus eens met voorgaande posters, koop vooral een MBP en neem je kansen waar. Terwijl de rest wacht op een toegenomen kans op een meer-foutloze MBP. Want zelfs als je de nieuwe MBP hebt en er is niets aan de hand, is dat geen garantie dat je MBP niet die bumps heeft, welke een tikkende tijdbom zijn, so to speak, en het tot een aantoonbaar defect product maken, ook al werkt het nog en "is er niets aan de hand".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Iemand anders ook dit probleem:
Heb 2 weken geleden 24 inch Samsung scherm aangeslotemn, via mini display naar dvi aangesloten. Maar laatste dagen best wat stroingen op ts cherm, gewoon grizje ruis af en toe door d emonitor heen. Zou dit aan mn mbp kunnen liggen of gewoon aan mn scherm. zelfde aansluiting naar tv geen geen probleem, wel andere dvi kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hebron
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 15:10
ThePupD schreef op woensdag 10 december 2008 @ 14:17:
Iemand anders ook dit probleem:
Heb 2 weken geleden 24 inch Samsung scherm aangeslotemn, via mini display naar dvi aangesloten. Maar laatste dagen best wat stroingen op ts cherm, gewoon grizje ruis af en toe door d emonitor heen. Zou dit aan mn mbp kunnen liggen of gewoon aan mn scherm. zelfde aansluiting naar tv geen geen probleem, wel andere dvi kabel.
Ik heb hier ook last van! Ik krijg dan dit:

Afbeeldingslocatie: http://img380.imageshack.us/img380/1222/img0122ph8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img385.imageshack.us/img385/1131/img0125kv4.jpg

Het gebeurt bij mij als het externe scherm uit de sluimerstand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109556

Die heb ik ook gehad met een witte MacBook.

Mini-DVI poort was toen stuk, of iets op de grafische kaart, om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

@hebron: ja precies dit heb ik dus ook... wat moet ik nu doen? iemand die het weet...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 21:04
haagseblowin schreef op woensdag 10 december 2008 @ 14:04:
[...]

Ik heb een early 2008 MBP (2,5Ghz, 250Gb, 2Gb, 8600M GT).
Soms als ik hem uit zijn slaapstand haal dan zie ik allemaal strepen over me scherm heen. Net of 1 rij LED-jes het wel doet en de andere weer niet. Zal dit dan ook aan de grafische kaart liggen. Want ook Red Alert 3 draait behoorlijk slecht. Alles lijkt wel in slow motion te gaan.. Best wel zuur voor een laptop die niet zo lang geleden 2200euro kostte :(!
Dan zou ik maar snel je MBP laten nakijken. RA3 draait hier namelijk wel perfect (wel alle settings op low, maar alles draait soepel!). En dan heb ik 'maar' een 2.2 Ghz MBP met 'maar' 128 MB Ram videokaart :P [overigens wel 4 Gb, maar daar kan het toch niet aan liggen?]

• ThePupD

ThePupD

Nog een keer geconrtoleerd en dit is precies wat er bij mij aan de hand is. Na het ui de slaapstand halen van de MBP krijg ik exact hetzelfde als op de foto's.
Wat moet ik doen??? :)

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-03 00:09
Raween schreef op woensdag 10 december 2008 @ 22:22:
[...]

Dan zou ik maar snel je MBP laten nakijken. RA3 draait hier namelijk wel perfect (wel alle settings op low, maar alles draait soepel!). En dan heb ik 'maar' een 2.2 Ghz MBP met 'maar' 128 MB Ram videokaart :P [overigens wel 4 Gb, maar daar kan het toch niet aan liggen?]
zelfs op me macbook unibody 2ghz draait die op 1024x768 met alles op medium gewoon vloeiend

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-05 14:41
ThePupD schreef op donderdag 11 december 2008 @ 01:23:
Nog een keer geconrtoleerd en dit is precies wat er bij mij aan de hand is. Na het ui de slaapstand halen van de MBP krijg ik exact hetzelfde als op de foto's.
gewoon even bij de apple winkel in de buurt langs.
is gewoon garantie werk.

• ThePupD

ThePupD

Ook al heb ik m online gekocht, kan ik gewoon Apple premium reseller ofzo binnelopen?

Ik wil m eigenlijk heelmaal niet in leveren... mjah zal wel moeten dan...

• sk1nny666
ThePupD schreef op donderdag 11 december 2008 @ 13:56:
Ook al heb ik m online gekocht, kan ik gewoon Apple premium reseller ofzo binnelopen?

Ik wil m eigenlijk heelmaal niet in leveren... mjah zal wel moeten dan...
ja kan je gewoon naar binnen loopen.
naja je hoeft hem niet in te leveren ;)
maar als je het gerepareerd wil hebben zal je wel moetten.

• Vighu
Ik had twee vragen over mijn MBP Early 2008:

1. Is het mogelijk om meer dan 4 GB RAM erin te stoppen?
2. Is het mogelijk om DDR3 geheugen erin te stoppen?

Ik zou dus graag weten wat verstandiger is DDR2 of DDR3 en of het af te raden is om meer dan 4GB erin te prikken.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Ace P900 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 14:36:
Ik had twee vragen over mijn MBP Early 2008:

1. Is het mogelijk om meer dan 4 GB RAM erin te stoppen?
2. Is het mogelijk om DDR3 geheugen erin te stoppen?

Ik zou dus graag weten wat verstandiger is DDR2 of DDR3 en of het af te raden is om meer dan 4GB erin te prikken.
1. Nee (het kan wel, maar je performance word verschrikkelijk slecht, wilde het zelf ook graag, toch maar niet gedaan).
2. Nee (het kan wel, maar dan doet ie het niet meer ;) ).

Het is trouwens al meerdere malen vermeld in het topic ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Stouten op 11-12-2008 14:39 ]

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Zojuist kwam apple updater met de melding dat er een firmware update is.
Hopen dat dit veel crash problemen op lost bij mensen.

http://www.appleinsider.c...latest_macbook_lines.html

• Utopist
  • Laatst online: 09-05 11:37
amphora schreef op donderdag 11 december 2008 @ 14:58:

raar, ik doe update maar hij vind er geen.

2.53ghz alu unibody model hier

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Hier, MacBook Pro 2,4, zonder problemen kunnen installeren. Ik hoop geen veranderingen op te merken, want ik had al geen problemen. :)

^ Wat hij zegt.

• ThePupD

ThePupD

Nog even een vraag over mijn proboleem met de MBP en extern scherm.
Kan het ook aan de dvi kabel liggen naar mijn monitor? Ik ben nu niet thuis en heb ook geen extra dvi kabel dus kan het niet testen. Ik zou het erg zonde vinden als ik mn mbp inlever en dan 3 weken later hoor dat er niks aan de hand was... Maar goed... morgen zoiezo maar naar de mac winkel dan.

Ik baal wel goed... vreemde is dat mn tv met dvi ingang niet stoort maar wel mn externe monitor, beide via mini display maar met andere kabel natuurlijk.

Heeft het misschien iets te maken met het feit dat ik gewoon steeds de dvi kabel uit de mini display haal en vervang voor de andere kabel... ik bedoel dus, mn mbp staat aan, sluit de momnitor aan via mini display... na half uur wil ik film kijken, trewk de kabel eruit en doe de andere dvi kabel erin die naar mn tv gaat, en dit herhaalt zichzelf 5 keer per dag voor nu al een paar weken lang. Ik hoorde dat dit kwaad kon maar van andere hoorde ik ook dat het niks uitmaakt.

Kan iemand mij hierover meer helderheid geven.

Anoniem: 143942

amphora schreef op donderdag 11 december 2008 @ 14:58:

update geinstalleerd, nog steeds veel sneeuw op het externe beeldscherm :(

Anoniem: 88064

der is weer een nieuwe update voor macbook (pro)

Macbook pro - SMC-firmware-updater versie:1.2 355kb

'Deze CMS firmeware updater verbetert de sensorfunctie en nauwkeurigheid van het indicatielampje van de MagSafe-lichtnetadapter en de indeicatielampjes van de batterij van de macbook en macbookpro (eind 2008)'

heb zelf niet echt gewerkt dat die dingen niet goed werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Ik heb even een andere DVI kabel erop aangesloten... nu is de stroing wel even weg...

kan ik beter maar gelijk naar de apple store gaan of kan het daadwerkelijk ook gewoon de kabel zijn van mn scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 14:03

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Anoniem: 88064 schreef op donderdag 11 december 2008 @ 23:48:
der is weer een nieuwe update voor macbook (pro)

Macbook pro - SMC-firmware-updater versie:1.2 355kb

'Deze CMS firmeware updater verbetert de sensorfunctie en nauwkeurigheid van het indicatielampje van de MagSafe-lichtnetadapter en de indeicatielampjes van de batterij van de macbook en macbookpro (eind 2008)'
Al gepost. Volgende keer even de laatste berichten checken ;)
heb zelf niet echt gewerkt dat die dingen niet goed werkten.
Dat ze niet helemaal accuraat waren lijkt mij dan ook moeilijk te wmerken
ThePupD schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 01:21:
Ik heb even een andere DVI kabel erop aangesloten... nu is de stroing wel even weg...

kan ik beter maar gelijk naar de apple store gaan of kan het daadwerkelijk ook gewoon de kabel zijn van mn scherm?
Je LCD TV heeft geen last van de storingen en je externe monitor na gebruik van een andere kabel ook niet meer...dat de kabel dan vast de boosdoener is ligt toch voor de hand, niet?

[ Voor 7% gewijzigd door fanatic_david op 12-12-2008 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellachi
  • Laatst online: 28-04 21:44
Na twee weken wachten is hij er eindelijk! Mijn spanking nieuwe MBP

2,8 Ghz
4 GB Geheugen
250 GB @ 7200 rpm
incl. Time Capsule 500 GB

Jongens en meisjes wat een feest. Alles prima in orde, nog geen rare dingen ontdekt. Hij wiebelde een beetje, maar aangezien het frame van alu is kun je dat met beleid corrigeren. Het enige andere is dat ik het idee heb dat de grotere toetsen iets meer rammelen met in indrukken. Iemand anders daar een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utopist
  • Laatst online: 09-05 11:37
Mellachi schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 06:25:
Na twee weken wachten is hij er eindelijk! Mijn spanking nieuwe MBP

2,8 Ghz
4 GB Geheugen
250 GB @ 7200 rpm
incl. Time Capsule 500 GB

Jongens en meisjes wat een feest. Alles prima in orde, nog geen rare dingen ontdekt. Hij wiebelde een beetje, maar aangezien het frame van alu is kun je dat met beleid corrigeren. Het enige andere is dat ik het idee heb dat de grotere toetsen iets meer rammelen met in indrukken. Iemand anders daar een mening over?
rammelen? het is mijn eerste mac, maar tering, zo'n toetsenbord heb ik dus nog nooit meegemaakt, sexy en lekker, typt heerlijk! mag ook wel met 68 schroeven erin ... ;)

en over die update, ik klik op appeltje en dan op "software update..." zit ik dan goed? ik neem aan van wel, mar hij geeft mij geen nieuwe updates aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellachi
  • Laatst online: 28-04 21:44
Hij typt ook geweldig, maar de grotere toetsen maken meer geluid. Echt rammelen kan ik het niet noemen.
Wat ik verder vreemd vind is dat ik de niewe efi firmware niet hoefde te doen. Ik heb de mbp eerst geupdate en toen wou ik de efi update doen en zei hij dat voor deze mac niet nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91491

Gisteren de EFI en SMC updates gedaan, niks nieuws gemerkt....
Vanmorgen probeerde ik de MBP uit zijn sleep te halen, niks werkte... Ik hoorde de fans nog draaien en ook het lichtje pulseerde nog....
Dan maar 10sec de powerknop ingedrukt. Wat met opvalt sinds ik de updates gedaan heb is dat de fans blijven draaien terwijl hij in sleep-mode is. Vroeger gingen die instant uit als je de MBP toeklapte.
Ik wil aub geen problemen door een update te doen hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJH
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-03 09:14

DJH

ThePupD schreef op donderdag 11 december 2008 @ 01:23:
Ik heb zelf een MB alu 2.4 en ook met MDP>24 inch extern scherm aangesloten. Uit de sluimerstand heb ik dit probleem ook wel eens, MDP kabeltje er even uithalen en er weer in. Lijkt me niet echt een hardware defect? Ik denk dat een softwareupdate dit probleem wel verhelpt, of zou je beroep moeten doen op de garantie?

Edit: Hier een topic op apple.com, waar veel mensen met hetzelfde probleem komen: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1762674

Er wordt binnenkort een (software)fix verwacht

[ Voor 13% gewijzigd door DJH op 12-12-2008 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88064

mm bij mij gaan de fan's gewon uit in de slaapstand ok na die updates :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
Anoniem: 91491 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 09:45:
Gisteren de EFI en SMC updates gedaan, niks nieuws gemerkt....
Vanmorgen probeerde ik de MBP uit zijn sleep te halen, niks werkte... Ik hoorde de fans nog draaien en ook het lichtje pulseerde nog....
Dan maar 10sec de powerknop ingedrukt. Wat met opvalt sinds ik de updates gedaan heb is dat de fans blijven draaien terwijl hij in sleep-mode is. Vroeger gingen die instant uit als je de MBP toeklapte.
Ik wil aub geen problemen door een update te doen hoor...
zover ik weet blijfen de fans nog even door draaien tot die op een normaale temp is.
dat is teminste wat ik merk als ik net iets zwaars heb gedaan en dan gooi ik hem gelijk in sleep als de cpu dan iets van 70 a 80 graden is draaien ze bij mij ook nog even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Hmmm bij mij niet. Fans gaan meteen uit (SR 2.2, dat kan schelen) maar het duurt vaak even voordat 'ie echt in sleep gaat, vooral als je safe sleep aan hebt en veel RAM is geinstalleerd. Ik merk ook dat het langer duurt voordat 'ie sleept als er veel programma's draaien, terwijl ik safe sleep toch uit heb. Je kan het zien aan het ledje: als 'ie pulseert is 'ie echt aan het slapen, als 'ie nog aan is dan is 'ie bezig met in slaap te gaan.

Overigens is het de bedoeling dat je wacht totdat de schijf klaar is met draaien voordat je 'm in je tas slingert, hij is toch aan het schrijven en dan is het verstandig om 'm niet al te hard te bewegen.

En als je een SSD hebt, mag je dit allemaal negeren.

[ Voor 10% gewijzigd door remmelt op 12-12-2008 11:56 . Reden: duidelijker (hoop ik) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Laatst online: 23-05 19:34
SVP verder in: [MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 8

[ Voor 65% gewijzigd door JottemJ op 12-12-2008 13:05 ]

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Apple Computers Beleid.