MBP wil niet meer branden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:01

scorpie

Supra Addict

Topicstarter
Hey,

mijn MBP van early '08 wil geen dvd's meer branden. Wanneer ik een dvd in de slot-in drive steek, spint hij wel op, maar het lijkt wel of hij niet wil doorspinnen tot een hogere rpm wat hij in het begin wel deed. Aangezien ik niet zoveel werk met optical media, is het me niet eerder opgevallen. Ik wilde laatst gewoon een image branden, en na verloop van tijd kreeg ik een mooie melding:
... failed to calibrate the laser power level...
Zoeken op Google leverde me veel berichten op met een ietwat rare probleemoplossing (die bij sommige mensen nog schijnt te werken ook 8)7 ). Op GoT kreeg ik overigens 0 hits, maar misschien komt dat omdat mensen hier de Nederlandse taal hebben ingesteld in hun mac en ik de precieze omschrijving dus niet weet.
http://forums.macrumors.c...hp?p=6362866&postcount=11

Ik heb dus al die dubieuze "fix" die hierboven staat geprobeerd, maar dat werkt dus niet, ik heb ook al een andere dvd-rw gebruikt (eentje die ik trouwens in het begin nog heb gebruikt om er een image op te branden vanaf dezelfde mbp...), maar die werkt ook niet.

Op internet zijn veel verhalen te lezen hierover, mensen die beweren dat het in geen enkel programma werkt, waaraan je dus zou kunnen afleiden dat het om een hardware probleem gaat, maar in weer andere gevallen lees je dat na het verwisselen van de brander (in zowel macbooks als mac pro's als mbp's) het probleem nog steeds bleef bestaan.

Hieronder nog wat details aangaande de superdrive:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
MATSHITA DVD-R   UJ-867:

Firmware Revision:    HA13
  Interconnect: ATAPI
  Burn Support: Yes (Apple Shipping Drive)
  Cache:    2048 KB
  Reads DVD:    Yes
  CD-Write: -R, -RW
  DVD-Write:    -R, -R DL, -RW, +R, +R DL, +RW
  Write Strategies: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
  Media:    Insert media and refresh to show available burn speeds

Zijn er mensen met soortgelijke problemen?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02-2022
Toevallig ben ik me er deze week ook aan gaan ergeren. Ik wist wel al dat mijn brander het niet goed deed, maar deze week kreeg exact hetzelfde bericht. Ook heb ik een aantal dingen gelezen op internet, net zo vreemd als wat jij beschreef (zelfs tikken bovenop de brander als de dvdr er net in zit).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
MATSHITA DVD-R   UJ-857:

Firmware Revision:    HAEA
  DVD-Write:    -R, -RW, +R, +RW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

scorpie schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:31:
Hey,

mijn MBP van early '08 wil geen dvd's meer branden. Wanneer ik een dvd in de slot-in drive steek, spint hij wel op, maar het lijkt wel of hij niet wil doorspinnen tot een hogere rpm wat hij in het begin wel deed. Aangezien ik niet zoveel werk met optical media, is het me niet eerder opgevallen. Ik wilde laatst gewoon een image branden, en na verloop van tijd kreeg ik een mooie melding:

[...]

Zoeken op Google leverde me veel berichten op met een ietwat rare probleemoplossing (die bij sommige mensen nog schijnt te werken ook 8)7 ). Op GoT kreeg ik overigens 0 hits, maar misschien komt dat omdat mensen hier de Nederlandse taal hebben ingesteld in hun mac en ik de precieze omschrijving dus niet weet.

Ik heb dus al die dubieuze "fix" die hierboven staat geprobeerd, maar dat werkt dus niet, ik heb ook al een andere dvd-rw gebruikt (eentje die ik trouwens in het begin nog heb gebruikt om er een image op te branden vanaf dezelfde mbp...), maar die werkt ook niet.

Op internet zijn veel verhalen te lezen hierover, mensen die beweren dat het in geen enkel programma werkt, waaraan je dus zou kunnen afleiden dat het om een hardware probleem gaat, maar in weer andere gevallen lees je dat na het verwisselen van de brander (in zowel macbooks als mac pro's als mbp's) het probleem nog steeds bleef bestaan.

Hieronder nog wat details aangaande de superdrive:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
MATSHITA DVD-R   UJ-867:

Firmware Revision:    HA13
  DVD-Write:    -R, -R DL, -RW, +R, +R DL, +RW

Ik heb de engelse taal ingesteld hoor ;)
Meer mensen hier.

Maar mijn cd brander (MacBook met combo drive) doet het ook niet geweldig goed meer. Maar dat heeft denk ik meer te maken met een val van het dashboard van een mercedes vito :P
Ik herken de problemen wel exact. Hij zeurt ook dat 'ie de brander niet goed aan kan sturen, dat 'ie niet reageert.

Je MBP is toch niet gevallen/heeft geen tik gehad he?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Topicstarter
Nee, ik ben altijd erg voorzichtig geweest, altijd vervoerd in een rugtas met laptophoes eromheen. Het voelt wel als een softwareprobleem, maarja dat blijft altijd een onderbuikgevoel.

Ik probeer de oorzaak een beetje te herleiden maar kom er niet echt uit. De problemen heb ik niet eerder opgemerkt, dus ik kan niet nagaan of het een 10.5.x update is geweest die het heeft veroorzaakt. Eigenlijk hoef ik het niet na te gaan, want er zijn mensen die medio '07 deze problemen hebben gekregen, dus dat kan het ook niet zijn. Tevens zijn het ook andere firmware versies, merken superdrives, en uberhaupt andere machines die hetzelfde probleem vertonen.

Ik kan er wel mee naar een Apple Center gaan, maar als mensen een nieuwe drive hebben gekregen en de problemen hielden aan zal het toch echt aan iets anders moeten liggen.

edit: bij wijze van testen heb ik net geprobeerd een dvd-rw te erasen, en dat werkte gewoon prima... :?

[ Voor 6% gewijzigd door scorpie op 21-10-2008 20:41 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:14
scorpie schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 20:05:
Nee, ik ben altijd erg voorzichtig geweest, altijd vervoerd in een rugtas met laptophoes eromheen. Het voelt wel als een softwareprobleem, maarja dat blijft altijd een onderbuikgevoel.

Ik probeer de oorzaak een beetje te herleiden maar kom er niet echt uit. De problemen heb ik niet eerder opgemerkt, dus ik kan niet nagaan of het een 10.5.x update is geweest die het heeft veroorzaakt. Eigenlijk hoef ik het niet na te gaan, want er zijn mensen die medio '07 deze problemen hebben gekregen, dus dat kan het ook niet zijn. Tevens zijn het ook andere firmware versies, merken superdrives, en uberhaupt andere machines die hetzelfde probleem vertonen.

Ik kan er wel mee naar een Apple Center gaan, maar als mensen een nieuwe drive hebben gekregen en de problemen hielden aan zal het toch echt aan iets anders moeten liggen.

edit: bij wijze van testen heb ik net geprobeerd een dvd-rw te erasen, en dat werkte gewoon prima... :?
Zelf enige tijd geleden ook dit probleem ondervonden.
Enige wat niet meer ging was het branden van Dual Layer DVD's.

CD's 700/800Mb, DVD +/-, alles ging goed maar de dual layer gaf hij die calibration error.
Ben gewoon naar de mac store gegaan en ze hebben de drive vervangen.
Erna was het probleem opgelost.
Als ik jou was gewoon je MBP inleveren en laten repareren, zit toch nog in de garantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Fire_Bird op 23-10-2008 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
scorpie schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:31:
Ik had ook last van de problemen en ik heb deze opgelost door van deze pagina ( post van landrick ) te volgen en hoe krom dan ook, ik kan weer branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Topicstarter
erikafoort schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 18:23:
[...]

Ik had ook last van de problemen en ik heb deze opgelost door van deze pagina ( post van landrick ) te volgen en hoe krom dan ook, ik kan weer branden.

Ik heb dus al die dubieuze "fix" die hierboven staat geprobeerd, maar dat werkt dus niet
Klik even op de link als je wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn MBP nu ruim 1 jaar, buiten gerantie dus, en heb er nog nooit een DL-DVD mee kunnen branden :(
Hier kwam ik pas na, 1/2 achter. Ik brand alles nu op mijn 2de MBP waar het wel vanaf het begin zonder problemen heeft gewerkt.

Lukt het denken jullie nog dit binnen garantie te laten fixe?

In Toast krijg ik deze error:
Afbeeldingslocatie: http://ivo.slaats.googlepages.com/Picture2.png

in Leopard ziet het zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://ivo.slaats.googlepages.com/Picture3.png

Verschillende media reeds geprobeerd.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2008 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
scorpie schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 19:34:

Klik even op de link als je wilt ;)
oops ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Om mezelf dan maar even te quoten van het MBP Topic:
domi235 schreef op maandag 03 november 2008 @ 10:36:
Sinds kort steeds vaker last van volgende errors:
[afbeelding]
Natuurlijk is mijn mbp net buiten de garantie, ik ga ervan uit dat dit een hardwarematig probleem is? Het begon deed zich eerst alleen voor bij het schrijven van Dual Layer DVD's, maar sinds kort ook bij audio en data CD's.

Het betreft btw de MBP uit mn sig.
Echt niet goed, ding is net een jaar oud en begint allerlei vage dingen te vertonen (toets dood op het tobo, fikker die het niet meer goed doet)

Grmbl!

//EDIT: Ik heb net even gebeld met de ASP, waar ik een nieuwe topcase van zou krijgen omdat die toets het niet meer deed. Echter beweren ze dat de laptop 2 maanden buiten garantie is.. Terwijl hij 2 weken geleden pas 3 dagen over garantie was (Als ik kijk naar de shipment date)

Daarnaast heb ik nog verteld dat mijn Combodrive hardware (laser calibration errors) gaf, en dat gingen ze ook nog voor me binnen de garantie proberen te laten vallen. Ik ben benieuwd :)

[ Voor 36% gewijzigd door domi235 op 06-11-2008 12:13 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Topicstarter
Ja ik heb mijn mbp dus als desktopreplacement gekocht en gebruik hem dus ook iedere dag, ik weet niet hoelang het vervangen van die superdrive duurt, maar vast niet binnen een uurtje (het fysieke wel natuurlijk, maar ik ben hem waarschijnlijk veel langer kwijt).

Dat is ook de hoofdreden dat ik nog niet naar een AASP ben geweest, en ik brand eigenlijk nooit, maarja het hoort alsnog niet natuurlijk.

Kun je ons op de hoogte houden hoelang het vervangen heeft geduurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Zo. Net terug van het kopen van een cd lens cleaner (bij de Dixons zeiden ze dat 'ie niet geschikt zou zijn voor slot loaders, klopt dat?) maar eerst nog even geprobeerd om de boel te fixen met die rare tip van hierboven...

En dat werkt.

Engels 1 naar onderen slepen, dan weer naar boven (dat maakt dat de boel opnieuw wordt opgeslagen) en de twee opties opzij ook op Engels ingesteld. Herstart en de drive herkent weer lege CDs, uit hetzelfde spindel als waar het eerst niet mee werkte. Te bizar.

2.2GHz C2D, Santa Rosa MBP, 15", met OSX 10.4.11.

Ik moet erbij zeggen dat ik bovenstaande melding niet kreeg omdat ik geen Toast heb geinstalleerd. Bij mij was de klacht dat lege CDs na een paar keer opspinnen weer werden uitgeworpen. Er kwam geen schermpje met keuzemogelijkheden (O
pen with Finder, iTunes, etc), terwijl dat wel is ingesteld. Geen meldingen in de verscheidene logbestanden, verschillende merken CDRs geprobeerd. Lege DVD niet geprobeerd. Gebrande CDs en DVDs werkten wel, gedrukte ook.
Ik heb uiteindelijk de lens cleaner dus niet eens gebruikt, alleen de boven gelinkte tip.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
MATSHITA DVD-R   UJ-857E:

Firmware Revision:    ZA0E
  Burn Support: Yes (Apple Shipped/Supported)
  DVD-Write:    -R, -R DL, -RW, +R, +RW, +R DL
  Burn Underrun Protection CD:  Yes
  Burn Underrun Protection DVD: Yes
  Media:
  Media Type:   CD-R
  Blank:    Yes
  Erasable: No
  Overwritable: Yes
  Appendable:   Yes

Edit: ik had de lege CD er nog inzitten, en was alweer een uurtje ofzo bezig met andere dingen (beetje surfen in FF, beetje scripten in IntelliJ, Adium) en toen floepte de CD er vanzelf uit... En wil er ook niet meer in! Zelfde probleem als voorheen!

Ik heb hier een verzameling halve klompen liggen. Iemand interesse?

Edit 2: Nu toch maar de lens cleaner erin gestopt, gewoon een van de HEMA voor €2,95. Lekker z'n werk laten doen, zelfde niet werkende CDR er weer in, wordt gewoon herkend. Geen vuiltje aan de lucht.

[ Voor 35% gewijzigd door remmelt op 08-11-2008 20:16 ]

• domi235

domi235

Magic!

Flinke Bump

Kreeg enkele weken terug bericht van AM Bridge in Sittard dat het niet mogelijk was om mijn Superdrive onder de garantie te laten vervangen. Echter kreeg ik vandaag opnieuw een telefoontje van een medewerker aldaar dat hij nog eens met Apple had gebeld en dat ik nu een nieuwe topcase en Superdrive krijg! Mn MBP is ondertussen al meer dan 3 maanden over de garantietermijn.

Hulde voor AM Bridge ! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door domi235 op 11-12-2008 11:14 ]

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 18:35
Volgens mij heb ik hier een tijdje geleden al iets in het MBP-topic over gepost, maar mijn Superdrive deed dus ook kut. Lezen van retail-dvd's ging nog wel aardig, maar vooral brandmedia slikte hij niet lekker meer. Branden werkte helemaal niet meer.

Na het reinigen met een cd-schoonmaak setje (erg veel vloeistof gebruikt trouwens) brand hij weer perfect :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

NiteSpeed schreef op donderdag 11 december 2008 @ 19:39:
Volgens mij heb ik hier een tijdje geleden al iets in het MBP-topic over gepost, maar mijn Superdrive deed dus ook kut. Lezen van retail-dvd's ging nog wel aardig, maar vooral brandmedia slikte hij niet lekker meer. Branden werkte helemaal niet meer.

Na het reinigen met een cd-schoonmaak setje (erg veel vloeistof gebruikt trouwens) brand hij weer perfect :).
Wat voor setje heb je gebruikt als ik vragen mag? Kan me voorstellen dat je niet gewoon een cd met van die borsteltjes in de slot-loading drive kunt duwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-07 18:35
domi235 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 09:13:
[...]

Wat voor setje heb je gebruikt als ik vragen mag? Kan me voorstellen dat je niet gewoon een cd met van die borsteltjes in de slot-loading drive kunt duwen..
Eerlijk gezegd heb ik dat wel gedaan. Die irritante borsteltjes aan de buitenkant van je SuperDrive zullen ook wel wat vocht absorberen, daarom heb ik zoveel schoonmaakvloeistof gebruikt. In ieder geval heeft het bij mij goed geholpen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Topicstarter
Ik durf zoiets eigenlijk niet echt aan (mede omdat ik nog gewoon garantie heb..). Ik ga van de week maar eens een backup maken, reinstall doen en dan mag ie richting een AACS.

[ Voor 13% gewijzigd door scorpie op 13-12-2008 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Ik heb er eentje zonder vloeistof gebruikt gewoon van de HEMA. Kost 3 piek en daarna werkte 'ie weer. De moeite van het proberen waard, dus!
Pagina: 1