Eerste tests maken me erg blij.
Testomstandigheden:
Woonkamer tussen 17:00 - 18:00 (weinig daglicht over)
Mode: A, diafragma ingesteld op f/1.4, iso 400
Onderwerp: diverse woonkamer artikelen (kaars, lamp, bloem) en als een gek rondrennende kat (
she does that.)
Focus: zelfs met maar 3 punten (D40)
spot on, snel en stil. Op AF-C (continue) gaat dat ding echt als een beest achter bewegende onderwerpen aan en bij afdrukken zijn de platen gewoon scherp. Heb getest in schemering/kamerlicht, wellicht dat het in normaal daglicht nog sneller is?
Scherpte: ben nog niet naar kleinere diafragma's gegaan, maar op 1.4 lijken de platen erg scherp. Heb wel een rare "bug" gevonden, op het schermpje van mijn D40 lijken de foto's uber pixelig als ik ze terugkijk volledig uitgezoomd (dus heel plaatje op beeldscherm). Of dit een rare combinatie van schermresolutie en een of ander algoritme is weet ik niet, maar het ziet er stom uit.
Bouwkwaliteit: stevig voor plastic. T'is geen solide metalen beest zoals sommige oudere/duurdere lenzen, maar voor een stuk plastic voelt 'ie goed aan.
Bokeh: aanvaardbaar tot mooi. Het is geen bokeh waar je van gaat kwijlen, maar toch voelt het niet onprettig om ernaar te kijken.
Kleur: imho erg mooi, de 18-70 waar ik normaal mee schiet lijkt maar lijkbleek te schieten vergeleken met dit stuk glas (en van die 18-70 dacht ik al dat de kleuren erg mooi waren).
Voorlopig Verdict:
Plus:
- Snelle, accurate focus
- Lichtsterk, scherp en mooi van kleur
Min:
- Rare bug met pixels op scherm (zie 'scherpte')
- Bokeh is niet zo mooi als andere 50mm's die produceren, maar toch aanvaardbaar
Ga 'm dit weekend aan wat testjes onderwerpen en daarnaast "in het wild" gebruiken, dan zal ik wat plaatjes posten.