Het grote Nikonmount-objectieven-topic V8.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 35 Laatste
Acties:
  • 203.153 views

Onderwerpen

Alle 55 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 00:14:
eigenlijk schiet ik heel alround van party tot vakantie plus alles wat er tussen zit. en wil het liefst een zon groot berijk met zon min mogelijk glas werk mee te hoeven slepen .en bijvoorkeur alles lichtsterk en van nikon zelf :)

en buget speelt niet echt een grote rol ben best berijd om diep in de dburs te tasten zo lang ik maar geen spijt krijg over een tijdje.vandaar ook de twijfel om de 17-55 te vervangen..... :?
Misschien exposureplot loslaten op je foto's om te zien hoe vaak je de 17-24 range gebruikt voor je foto's; want als dat erg vaak is zal je dat moeten gaan missen met de 24-70.Ik heb net ff gekeken op mijn D300, en ik denk dat ik liever crop aan het tele kant dan dat ik kijkhoek mis aan de wide kant. Croppen is makkelijker dan bijsoepen ;)

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 25-10 22:02
Shark.Bait schreef op zondag 28 december 2008 @ 19:25:
[...]

Misschien exposureplot loslaten op je foto's om te zien hoe vaak je de 17-24 range gebruikt voor je foto's; want als dat erg vaak is zal je dat moeten gaan missen met de 24-70.Ik heb net ff gekeken op mijn D300, en ik denk dat ik liever crop aan het tele kant dan dat ik kijkhoek mis aan de wide kant. Croppen is makkelijker dan bijsoepen ;)
Hoe doe je dat een exposureplot?

Ik heb nu een 18-200 allround bij me. Maar ik wil in de toekomst over op lichsterke lenzen. Maar het liefst wel die range. Maar nu vraag ik me af of ik dat wel echt nodig heb. (Nodig... nee natuurlijk niet, maar het is wel heel mooi).
Mijn huidige idee behelst een 24-70 en een 70-200 op f/2.8 (sigma) Maar ik ben bang dat ik moet inboeken op die wide kant. Dan zou een 18-50 f/2.8 een betere optie zijn. Of 3 objectieven 12-24, 24-70 en 70-200 maar dan wordt het wel een hele dure hobby.

Dus een exposure plot :) Hoe doen we dat?

edit:// Ik moet er wel een even kantekening bij plaatsen. Ik wil dus echt achterhalen van mijn stash wat voor brandountsafstand ik voornamelijk gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Noxa op 28-12-2008 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html voor windoos, geen idee of er zoiets is voor Unixians (OS X, linux, BSD, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-10 15:20
Shark.Bait schreef op zondag 28 december 2008 @ 20:14:
http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html voor windoos, geen idee of er zoiets is voor Unixians (OS X, linux, BSD, etc.)
Jammer genoeg alleen voor JPEG formaat :(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:49

breinonline

Are you afraid to be known?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Shark.Bait schreef op zondag 28 december 2008 @ 20:14:
in *nix doe je dat gewoon zelf :+

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
aptitude install exif
cd /path/to/photo
find . -type f -name *jpg -exec exif -t "Focal Length" {} >> /tmp/focal_lengths.txt ';'
grep Value /tmp/focal_lengths.txt | sed -e s/^.*:// -e s/mm$// > /tmp/focal_length.mm.txt
for VALUE in $( sort -nu /tmp/focal_length.mm.txt ); do
   echo -n "$VALUE," >> /tmp/focal_length_frequency.csv;
   grep $VALUE /tmp/focal_length.mm.txt | wc -l >> /tmp/focal_length_frequency.csv;
done

en dan importeren in openoffice.org om een mooi diagram/grafiekje/... te maken

disclaimer
bovenstaande code is behalve triviaal ook nog eens beschikbaar onder GPL V. 2 of nieuwer - met bijbehorende voorwaarden. Uiteraard is het gebruik van de code geheel voor eigen rekening.

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 13:49:
[...]

Daar ben ik het persoonlijk helemaal niet mee eens. Als ik moet kiezen tussen zoom tot 70 mm of f2.8, weet ik het wel. Het zoombereik is dan voor mij VEEL belangrijker dan de f2.8.
Wat er van belang is voor iemand, is "nogal" afhankelijk van wat hij/zij doet met zijn/haar apparatuur.

Overigens zou ik op een D300 de 17-50 f2.8 zeker niet inruilen voor een 24-70 als je nu zegt zeker te weten dat je niet wilt overstappen op en FF camera. Het verlies aan groothoek gaat je waarschijnlijk opbreken.
Tja, volgens mij ga je dan 1200 euro (ongeveer of zo) uitgeven aan een experiment waarvan de algemene opinie is dat de slagingskans toch niet erg groot is.
(Maar tja, wie ben ik om dat te zeggen. Ik gebruik vooral mijn 24-120 op een D300.)
Ik zou zelf serieus overwegen om een 70-200 f2.8 te kopen. Als je in de buurt woont, mag je best een keer langs komen om die van mij te lenen (onder toezicht en zo.). Ik wil die 17-50 van je wel eens proberen.

(Nu is die van mij wel wit en dat is volgens sommige hier erg storend. Soms denk ik zelfs dat ze het idee hebben dat je geen goede foto's kan maken met een witte, maar dat heb ik nog niet zelf gemerkt.)
idd das ook zo wil toch me groothoek behouden.. tja en wit ,geen probleem toch.als die ze werk maar prima doet .dna mag die wat mij betreft 35 verschilldende kleuren hebben O-) .gaat tenslotte om het resultaat. liever dan dat grijze waar je ze ook wel eens in ziet . :P .

kom zelf uit zuid limburg.

denk toch dat ik lekker me 17/55 behoudt en dan 70/200 vr er bij ga aanschaffen.is het de moeite waard om die mee te nemen uit USA iemand hier daar ervaring mee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je betaald 19% BTW bij de grens en volgens mij ook nog 7% douanekosten omdat het een lens voor een camera is :X

Dat is dus $1600 *1.26 / 1.4 = €1440

Jah, het scheelt zo'n 100 euro.

Maar als je iets anders van plan was bij terugkomst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop 'm, pak em uit. Gooi de doos weg. Net of je hem gewoon bijhad toen je kwam. Probleem is alleen de bon, die mogen ze natuurlijk niet zien en is wel handig voor garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 23:32:
Koop 'm, pak em uit. Gooi de doos weg. Net of je hem gewoon bijhad toen je kwam. Probleem is alleen de bon, die mogen ze natuurlijk niet zien en is wel handig voor garantie :)
Dacht precies hetzelfde. Hoe willen het bewijzen dat je het niet in NL hebt gekocht. Tenzij ze natuurlijk op S/N gaan controleren. Maar kom op zeg, alsof ze niets beters te doen hebben om het bij elke persoon met een fototoestel te controleren.

Gewoon kopen, op je toestel mouten, doosje weg of eventueel plat met je bagage en niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, als de modjes suggesties voor belastingontduiking mogen doen :+

De bon stop je in een envelop. Je schrijf je adres er op en plakt er een postzegel op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotoklaasje
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-10 14:33
enig nadeel: nikon usa lenzen hebben "usa" bij het serienummer staan. Ook makkelijk te checken zonder bon dus. (staat ook op mijn 50/1.8 uit new york.) Wel iets om rekening mee te houden.

http://www.klaasje.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fotoklaasje schreef op maandag 29 december 2008 @ 00:36:
[...]

enig nadeel: nikon usa lenzen hebben "usa" bij het serienummer staan. Ook makkelijk te checken zonder bon dus. (staat ook op mijn 50/1.8 uit new york.) Wel iets om rekening mee te houden dus.
thankz voor de tip.
wolver1ne schreef op zondag 28 december 2008 @ 23:52:
[...]

Dacht precies hetzelfde. Hoe willen het bewijzen dat je het niet in NL hebt gekocht. Tenzij ze natuurlijk op S/N gaan controleren. Maar kom op zeg, alsof ze niets beters te doen hebben om het bij elke persoon met een fototoestel te controleren.

Gewoon kopen, op je toestel mouten, doosje weg of eventueel plat met je bagage en niets aan de hand.
idd daar zat ik aan te denken .en ik vlieg via duitsland geen idee hoe het daar zit van de week eens op onderzoekt uit gaan .

nu nog ff hopen dat die dollar hellemaal naar de grond zakt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 23:12:
Je betaald 19% BTW bij de grens en volgens mij ook nog 7% douanekosten omdat het een lens voor een camera is :X

Dat is dus $1600 *1.26 / 1.4 = €1440

Jah, het scheelt zo'n 100 euro.

Maar als je iets anders van plan was bij terugkomst....
had je bij die 1440 euro ook al de btw en invoer gerekend ?? want ik zit puur dollar naar euro op 1142.15

daar heb ik meer vrede mee . ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht mijn sommetje ontleden en je hebt het antwoord |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als JVCetc. dat niet doet, dan krijgt hij nogal op zijn kop.

JVCetc. is best aardig, maar er zijn er hier (ja, ik ook) die soms wel eens vinden dat hij wat door kan drammen over invoeren en zo. Maar deze keer hebben we er vast wel vrede mee. (Ik in ieder geval wel.) Jij vroeg tenslotte naar dit alternatief.

Dat van dat serienummer wist ik overigens niet. Ik zou zelf in Maart naar de US of A (gelukkig gaat dat niet door.) maar dan had ik er serieus over gedacht om een 24-70 te scoren. Volgens mij zijn ze daar ruim goedkoper dan hier. Ach, wat jammer dat ik niet mag. ;) (Ik heb een bloedhekel aan vliegen over dit soort afstanden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-10 10:08

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 00:46:
[...]
idd daar zat ik aan te denken .en ik vlieg via duitsland geen idee hoe het daar zit van de week eens op onderzoekt uit gaan .
Is Duitsland je eindstation of vlieg je dan nog door naar Nederland? Ik heb mijn 17-55 uit Hong Kong, maar omdat ik via Londen vloog heb ik in Amsterdam helemaal geen (echte) douane gezien :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 12:40
Verwijderd schreef op zondag 28 december 2008 @ 22:12:
is het de moeite waard om die mee te nemen uit USA iemand hier daar ervaring mee :?
Waarom niet uit de UK? De prijzen zijn daar lager dan bij ons, de koers van pond naar euro is bijna 1:1 en je hebt geen BTW/invoerrechten. Ik zit erover te denken om een 200-400 VR uit de UK te halen, dat scheelt momenteel zo'n €1500!

Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeFeCt schreef op maandag 29 december 2008 @ 10:01:
[...]

Is Duitsland je eindstation of vlieg je dan nog door naar Nederland? Ik heb mijn 17-55 uit Hong Kong, maar omdat ik via Londen vloog heb ik in Amsterdam helemaal geen (echte) douane gezien :)
duitsland (luchthaven dusseldorf ) is het eindstation.van daar uit gewoon met de auto terug naar weert.ik neem gewoon de gok . O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Misschien een idee om je niet op Amerika te richten, maar op Groot-Brittanië. Kijk naar de pond - euro verhouding :X. Bovendien is dat land, net zoals NL onderdeel van de EU dus je hebt niet te maken met de douane. Je zult alleen 19% btw moeten betalen dacht ik, maar die 6,7% douanerechten en xx euro inklaringskosten heb je iig niet. Bij jessops.com 1200 GBP, gooi er wat verzendkosten bij van 50 pond o.i.d. en dat is omgerekend 1287,5 euro. Met 19% btw is het dan 1532 euro, pricewatch: 1569 euro. 37 euro verschil, maar kans op dus een verschil van: 282 euro.

Maar aan de andere kant is de Engelse post nu niet bepaald snel en betrouwbaar te noemen. Heb al vaak meegemaakt dat het 3/4 weken duurt of dat het helemaal niet geleverd word. (weliswaar bij non fotografie spullen maar enfin). Ik zou ook kiezen voor een 70-200 VR. Dat is een aanvulling op wat je nu hebt. En voordat je op zoek gaat naar die site van jessops, jammer maar helaas, hij is bij hun uitverkocht op dit moment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon FedEx gebruiken ;)

Anyway, UK is EU dus alles vrij in te voeren. Geen BTW, niks.

Dus die 70-200 VR is dan gewoon £1.194,03 = €1.221,- + eventuele verzendkosten :D

Toch een leuke 200 euro bespaard ;)

castlecameras.co.uk is trouwens nog goedkoper :+

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2008 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 14:23:
Gewoon FedEx gebruiken ;)

Anyway, UK is EU dus alles vrij in te voeren. Geen BTW, niks.

Dus die 70-200 VR is dan gewoon £1.194,03 = €1.221,- + eventuele verzendkosten :D

Toch een leuke 200 euro bespaard ;)

castlecameras.co.uk is trouwens nog goedkoper :+
Joosie200 schreef op maandag 29 december 2008 @ 10:15:
Misschien een idee om je niet op Amerika te richten, maar op Groot-Brittanië. Kijk naar de pond - euro verhouding :X. Bovendien is dat land, net zoals NL onderdeel van de EU dus je hebt niet te maken met de douane. Je zult alleen 19% btw moeten betalen dacht ik, maar die 6,7% douanerechten en xx euro inklaringskosten heb je iig niet. Bij jessops.com 1200 GBP, gooi er wat verzendkosten bij van 50 pond o.i.d. en dat is omgerekend 1287,5 euro. Met 19% btw is het dan 1532 euro, pricewatch: 1569 euro. 37 euro verschil, maar kans op dus een verschil van: 282 euro.

Maar aan de andere kant is de Engelse post nu niet bepaald snel en betrouwbaar te noemen. Heb al vaak meegemaakt dat het 3/4 weken duurt of dat het helemaal niet geleverd word. (weliswaar bij non fotografie spullen maar enfin). Ik zou ook kiezen voor een 70-200 VR. Dat is een aanvulling op wat je nu hebt. En voordat je op zoek gaat naar die site van jessops, jammer maar helaas, hij is bij hun uitverkocht op dit moment ;)
is idd waar maar omdat ik zelf toch zeer binnen kort naar de usa ga en liever het eerst zie dan pas aanschaf 8)
klopt het trouwens dat nikon geen internationale garantie geeft ???

maar aan de andere kant een dagje naar london is natuurlijk ook de moeite waard. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, garantie in USA of Europa of Azie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 december 2008 @ 20:03:
Klopt, garantie in USA of Europa of Azie
Waarom staat er dan "Nikon International Warranty" bovenaan de meeste van m'n gele Nikon garantie papiertjes? ;)

Bodies: garantie per continent
Lenzen: internationaal of per land ;)

En waarom staat er bij B&H bij 'Item includes' bij de Nikon 70-200 f2.8 VR dan:

"5-Year Warranty (1-Year International + 4-Year USA Extension) "

http://www.bhphotovideo.c...8D_VR_G_AFS.html#includes

Juist, je had ongelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had het ook over de bodies in het lenzentopic :(

Blame me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-10 06:46
Iemand enig idee hoe de prijzen in Hongarije liggen? Ik ga daar volgende maand naartoe en zou graag een lens willen kopen. Heeft het zin om te wachten tot dan, of scheelt dat (amper) iets? Ik kan zo snel niet meteen iets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal ik dat 's op dpreview posten voor je? Ik vermoed dat de boel daar duurder is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-10 06:46
Wijnands schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 11:42:
Zal ik dat 's op dpreview posten voor je? Ik vermoed dat de boel daar duurder is.
Gaarne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-10 15:58

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ik was er in augustus dit jaar, en reken er maar op dat de prijzen in de winkels niet veel schelen met hier in NL. (En dan hebben ze er ook gewoon een Mediamarkt e.d., en zeker de 'binnenstad' kan je vergelijken met de kalverstraat, maar dan 5x zo groot.). Ben wel even langs wat camera winkels gelopen als ik ze tegenkwam, maar overal was het net zo duur, zo niet duurder.

Ik zou het er in ieder geval niet op wagen.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 17:40
Kijk eens naar de prijzen in Engeland. Met de huidige koers van de Pond is het daar een stuk goedkoper maar je moet wel snel zijn want er gaan geruchten dan Nikon z'n prijzen per 1 januari gaat aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-10 12:25
Iemand ervaring met de 20mm f/1.8 van Sigma (of de 24mm f/1.8)? Ik overweeg mijn 20mm f/2.8 van Nikkor te verkopen ten behoeve van een lichtsterkere variant.

Ik lees op diverse sites minder positieve dingen over de Sigma. Aan de andere kant scoort de Nikkor versie ook bar slecht in veel tests en ik heb er, behalve de lichtsterkte, geen klachten over. Tis niks bijzonders, maar ook niet slecht, voor mij althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
Hallo allemaal, ik heb een Sigma 100-300 waar ik op zich tevreden over ben (goed scherp en mooie bokeh) maar hij heeft wel last van front focus. Op afstand is dat niet zo'n probleem maar als je onderwerp dichterbij is wordt het merkbaar. Ik heb nu de volgende vragen:
  • heeft iemand als eens zijn lens opnieuw laten calibreren en zo ja, hoe lang duurde dat?
  • Is dit eigenlijk niet iets wat onder garantie verholpen dient te worden?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kdbruin schreef op woensdag 31 december 2008 @ 08:53:
Kijk eens naar de prijzen in Engeland. Met de huidige koers van de Pond is het daar een stuk goedkoper maar je moet wel snel zijn want er gaan geruchten dan Nikon z'n prijzen per 1 januari gaat aanpassen.
Haha, heb net een mooie order gezet. Voor GBP 1557 een 105mm VR micro, Canon 24-70 f2.8 en een Canon 2.0 extender (eerste item voor mij). Toch leuk die wisselkoers. >:)

Hopelijk wordt het vanavond niet zo mistig hier. Is niet leuk voor het maken van vuurwerkfoto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 17:10
Verwijderd schreef op woensdag 31 december 2008 @ 20:30:
Haha, heb net een mooie order gezet. Voor GBP 1557 een 105mm VR micro, Canon 24-70 f2.8 en een Canon 2.0 extender (eerste item voor mij). Toch leuk die wisselkoers. >:)
Bij welke shop als ik vragen mag, heb zelf mijn oog laten vallen op de Nikon D90 kit (of toch maar die D300....)
Ben me nog aan het orienteren op de diverse online shops

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-10 14:56
[...]

Hopelijk wordt het vanavond niet zo mistig hier. Is niet leuk voor het maken van vuurwerkfoto's.
De Canon 24-70 is echt een heel verstandig ding om online uit het buitenland te halen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-03 18:59
[...]

Zou je eens willen laten weten hoe lang het duurde tot je het spul in huis had en wat er uiteindelijk nog aan kosten e.d. bij gekomen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wobcat schreef op woensdag 31 december 2008 @ 20:50:
[...]

Bij welke shop als ik vragen mag, heb zelf mijn oog laten vallen op de Nikon D90 kit (of toch maar die D300....)
Ben me nog aan het orienteren op de diverse online shops
www.castlecameras.co.uk

Van hun eBay afdeling heb ik mijn D300
Henk schreef op woensdag 31 december 2008 @ 21:35:
[...]

De Canon 24-70 is echt een heel verstandig ding om online uit het buitenland te halen :P
Niet mijn idee :+
Maar waarom? Relatief veel slechte?
haya99 schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 20:44:
[...]

Zou je eens willen laten weten hoe lang het duurde tot je het spul in huis had en wat er uiteindelijk nog aan kosten e.d. bij gekomen is?
Laat ik zeker weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 20:59:
Niet mijn idee :+
Maar waarom? Relatief veel slechte?
Wisselende QC die op aps-c sensoren zichtbaar is/wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen slechte prijzen daar .misschien wel de tent waar ik me 70-200vr ga bestellen.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjongejonge...door die prijzen bij Castle Cameras krijg ik wel zin in de D700 eigelijk (vooral die combinaties met de 14-24 of de 24-70 lens). Na bijna 5 jaar met de D70 gewerkt te hebben mag dat ook wel...maar goed...het blijft een hoop geld. Misschien eerst nog wat opdrachten doen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:19
Ik heb een oude Nikkor lens die ik wil gebruiken op de Canon 5DmkII (voor video aangezien Canon de controle over het diafragma niet vrij gegeven heeft). Er schijnen 2 verschillende adapters te zijn. 1 met AF bevestigingschip (80 euro) en 1 zonder (20 euro). Zou die AF bevestigingschip met elke Nikon lens werken, of zijn daar nog speciale versies van een lens voor nodig?

/edit: het gaat overigens over een Nikkor Ai 28mm f2.8

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 02-01-2009 21:46 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
werkt met elke lens, maar je kan ze eventueel ook nog laten programmeren zodat ie de goeie exif info weergeeft (en misschien ook nog wat beter werkt?). anders krijg je er gewoon een 50mm chipje op.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honolulu
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 20:52:
Ik heb een oude Nikkor lens die ik wil gebruiken op de Canon 5DmkII (voor video aangezien Canon de controle over het diafragma niet vrij gegeven heeft). Er schijnen 2 verschillende adapters te zijn. 1 met AF bevestigingschip (80 euro) en 1 zonder (20 euro). Zou die AF bevestigingschip met elke Nikon lens werken, of zijn daar nog speciale versies van een lens voor nodig?

/edit: het gaat overigens over een Nikkor Ai 28mm f2.8
Als dat de enige lens is die je op die manier wilt monteren zou ik voor de non-af adapter gaan. Alleen Nikon lenzen met 'AF' in de naam kunnen auto-focussen. Nikon Ai lenzen hebben geen autofocus.

edit:
Verder vermoed ik dat die AF-chip alleen zin heeft bij lenzen met interne focusmotor - AF-S lenzen dus. Andere AF lenzen focussen middels een 'schroevendraaier' in de body, en dat gaat al helemaal niet lukken met een dunne adapter ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door Honolulu op 02-01-2009 22:10 ]

Ach, laat maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:19
Thanks, de adapter is onderweg.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
Verwijderd schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 20:59:
[...]
www.castlecameras.co.uk

Van hun eBay afdeling heb ik mijn D300
[...]
Wat zijn verzendkosten? en komen er inderdaad verder geen kosten meer bij? Ik heb ze gemaild, maar krijg geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat krijg ik nog van ze te horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurgan
GFoAP schreef op zondag 04 januari 2009 @ 15:42:
Wat zijn verzendkosten? en komen er inderdaad verder geen kosten meer bij? Ik heb ze gemaild, maar krijg geen reactie.
Ik heb ook verzendkosten aangevraagd bij een paar zaken, nog geen antwoord gekregen. Ik denk dus dat ze dicht zij en pas morgen weer aan het werk gaan. Dat één zaak geen antwoord geeft zou nog kunnen, maar ik heb vier zaken gemaild. Het zou alleen wel netjes zijn als ze dat op de site vermelden, maar ja het blijft Engeland hé dus misschien dat ze daar wat mee achterlopen... ;)

En nog even mijn eigen post onder de aandacht te brengen. Ik heb een lens die last heeft van front focus en daar heb ik de volgende vragen over:
  • Heeft iemand als eens zijn lens opnieuw laten calibreren en hoe lang duurde dat?
  • Is dit iets wat onder de garantie valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-10 14:12

Zoefff

❤ 

GFoAP schreef op zondag 04 januari 2009 @ 15:42:
[...]

Voor het zoeken van goedkope shops hebben we de pricewatch, kan je eventueel in het aanbiedingen topic kijken of desnoods per DM aan iemand vragen. Liever geen offtopic "in welke shop moet ik mijn camera halen" discussies in dit topic :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kurgan schreef op zondag 04 januari 2009 @ 21:24:
En nog even mijn eigen post onder de aandacht te brengen. Ik heb een lens die last heeft van front focus en daar heb ik de volgende vragen over:
  • Heeft iemand als eens zijn lens opnieuw laten calibreren en hoe lang duurde dat?
  • Is dit iets wat onder de garantie valt?
Nee, ik heb nog nooit een lens laten kalibreren. Of het onder garantie valt is nogal moeilijk in te schatten. Dat hangt er ten eerste vanaf of je aan kan tonen dat het aan de lens ligt. (i.e. doet de lens net zo rot op een andere camera en doet je camera het wel goed met andere lenzen?)
Oh, ja en natuurlijk heb jij de lens nieuw gekocht, of heeft een ander die nieuw gekocht en heb jij hem overgenomen van die andere persoon. Als jij de lens tweedehands kocht zal Sigma stellen dat je dit probleem maar op moet lossen met de persoon waarvan jij de lens kocht. (Wettelijk gezien klopt dat overigens ook.)

Oh, ja en testen met één andere camera en één andere lens gaat ze ook niet overtuigen.

Dan de laatste waar je rekening mee moet houden: De marges waarmee Sigma rekent zijn nogal ruim. Voor de precieze mensen die je hier op het forum tegenkomt meestal veel te ruim. (Als ik sommige voorbeelden hier voor de geest haal, ben ik het overigens met de gemiddelde gebruiker eens dat de marges van Sigma veel te ruim zijn.)

Als hun productie echt met die QC marges zou werken, kan ik me niet voorstellen dat Sigma echt lenzen verkoopt overigens. O-)

@Zoeff: Ik begrijp je punt en ben het er wel mee eens. Alleen jammer dat er over Engelse shops zo weinig info in de pricewatch staat.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2009 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 05 januari 2009 @ 10:06:
[...]
@Zoeff: Ik begrijp je punt en ben het er wel mee eens. Alleen jammer dat er over Engelse shops zo weinig info in de pricewatch staat.
http://www.camerapricebuster.co.uk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Laatst online: 08-04 06:58
Leverbaar En Besteld!

http://www.cameranu.nl/ar...Nikkor_AF-S_50_1.4_G.html

* NickH blij is :D

edit: het lijkt erop dat ze er 1 binnen hadden gekregen, dat kreng staat nu alweer op niet leverbaar. Hopen dat ik die van mij wel krijg!

edit 2: Woei!
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2rnag7k.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door NickH op 06-01-2009 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch maar wel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Kritisch zijn kan nooit kwaad, zeker niet met nieuwe producten.

Feit blijft dat het een mooie oplossing is voor mijn D40, lichtsterk, groot diafragma (veel scherpte diepte, vind ik zelf altijd mooi), leuk bereik voor portretten. Kreeg net de e-mail dat 'ie morgen binnenkomt, dus 's avonds maar eens wat testjes doen :)

[ Voor 17% gewijzigd door NickH op 06-01-2009 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en nu blijf ik maar hopen op de nikkor 30mm 1.4 zodat de d700 echt een leuk alternatief gaat worden voor lichtsterke fotografie met dito groothoek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
je kunt ook de Sigma 30mm 1.4 kopen, de nikkor 28mm 1.4 kun je twee D700's voor kopen als ik de 2e hands prijzen zie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
beetje zonde voor je fullframe camera om daar een aps-c lens op te zetten :)

overigens acht ik de kans dat er ooit een full-frame 30/1.4 heel erg klein. de kans op een 35/1.4 acht ik al flink wat groter, maar daar lijken nog weinig tekenen van te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

35mm f1.8 dan?
Niky schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:45:
Kritisch zijn kan nooit kwaad, zeker niet met nieuwe producten.

Feit blijft dat het een mooie oplossing is voor mijn D40, lichtsterk, groot diafragma (veel scherpte diepte, vind ik zelf altijd mooi), leuk bereik voor portretten. Kreeg net de e-mail dat 'ie morgen binnenkomt, dus 's avonds maar eens wat testjes doen :)
Je bedoept dat je weinig scherptediepte mooi vind? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PageFault schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:35:
je kunt ook de Sigma 30mm 1.4 kopen, de nikkor 28mm 1.4 kun je twee D700's voor kopen als ik de 2e hands prijzen zie....
nop de sigma is niet gebouwd voor full frame en geeft nogal een vertekend beeld aan de zijkanten oftewel het is gewoon donker en je houd alleen ronde fotos over :(

en 35 1.4 is ook goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2009 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

50mm 1.4g is zelfde prijs bij
http://www.fotokonijnenbe...kor_af-s_50mm_f_14_g.html

en daar nu wel leverbaar. Ga deze ook bestellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, op voorraad in winkel, in bestelling bij leverancier in het verzendmagazijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

Vis

Niky schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:37:
Leverbaar En Besteld!

http://www.cameranu.nl/ar...Nikkor_AF-S_50_1.4_G.html

* Vis blij is :D

edit: het lijkt erop dat ze er 1 binnen hadden gekregen, dat kreng staat nu alweer op niet leverbaar. Hopen dat ik die van mij wel krijg!

edit 2: Woei!
[afbeelding]
Deze wil ik ook voor mn D40!

Ik wacht op je foto's ben erg benieuwd :)

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Verwijderd schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 22:05:
[...]

nop de sigma is niet gebouwd voor full frame en geeft nogal een vertekend beeld aan de zijkanten oftewel het is gewoon donker en je houd alleen ronde fotos over :(

en 35 1.4 is ook goed :)
Sorry, dom van me om aan DX te denken als je D700 neer zet ;)

De 35mm 1.4 is al heel lang beschikbaar, wel ruim 1100 euro. De ergste restrictie is dat het een MF lens is. Dus toch een 2e hand 28mm 1.4.

Anders misschien een Sigma 20/24/28mm op 1.8, die zijn er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Iemand ervaring met Calumet UK?

Ik wil namelijk deze bestellen:

Nikon 50mm AF-S f1.4G Nikkor Lens £273.07
Dat is flink goedkoper als hier in Nederland.

Weet iemand hoe het zit met verzendkosten en BTW?

Diegene ben ik zeer dankbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Ja ik, als in: ik heb mijn geld erheen gebracht en nog niks ontvangen, maar het schijnt een eerlijke shop te zijn :+ (levertijd 4-11 dagen)

BTW wordt gewoon daar verrekend, tenzij je een BTW-nummer hebt, dan wordt het goedkoper want de prijzen op die site zijn incl BTW. Een BTW-nummer kan je trouwens niet direct op de site invullen dus heb ik even gebeld, dit kan je in het opmerkingen-veld zetten (zorg dat je billing adres goedstaat natuurlijk).

Verder willen ze ook een adresverificatie en foto ofzo, je rijbewijs is daar wel geschikt voor aangezien die beide heeft. Ik heb er gewoon een scan van opgestuurd (met geblurred BSN) en da's ok.

Verzendkosten zijn GBP 17,63. Betaling heb ik niet via creditcard gedaan omdat er iets met hun certificaat aan de hand leek te zijn toen ik bestelde (is nu gefixt) en later over de telefoon cc-gegevens doorgeven vond ik ook niet zo heel fijn, daarom heb ik voor bankoverschrijving gekozen. Zorg wel dat je zelf alle transactiekosten op je neemt (niet shared) anders krijgen zij niet het volledige bedrag :$ een gratis overboeking is alleen in euro's
Verder zijn er uiteraard geen importheffingen of wat dan ook, aangezien het gewoon binnen de EU is.

Let nog wel even op: de koers van de GBP is afgelopen dagen redelijk gestegen (van 1.04 toen ik bestelde 5 dagen geleden naar 1.10 toen ik het gisteren overmaakte). Het duurt volgens mij minstens een dag voordat je IBAN/BIC en je totale orderbedrag hebt dus houd daar rekening mee. Als je met creditcard betaalt weet ik niet precies hoe het zit maar ze zullen niet de voor jou gunstigste wisselkoers hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Hmm ik zie het al ja.. bedankt voor je informatie!

Omgerekend naar Euro's is het dan 297.59,-

Wat toch wel een verschil is.. Hier in Nederland is ie al te bestellen voor 350, dus ik denk niet dat het de moeite waard is, met al die rompslomp en dat wachten.

iig bedankt ik ga nog even piekeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DataGhost schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:41:
Ja ik, als in: ik heb mijn geld erheen gebracht en nog niks ontvangen, maar het schijnt een eerlijke shop te zijn :+ (levertijd 4-11 dagen)

BTW wordt gewoon daar verrekend, tenzij je een BTW-nummer hebt, dan wordt het goedkoper want de prijzen op die site zijn incl BTW. Een BTW-nummer kan je trouwens niet direct op de site invullen dus heb ik even gebeld, dit kan je in het opmerkingen-veld zetten (zorg dat je billing adres goedstaat natuurlijk).

Verder willen ze ook een adresverificatie en foto ofzo, je rijbewijs is daar wel geschikt voor aangezien die beide heeft. Ik heb er gewoon een scan van opgestuurd (met geblurred BSN) en da's ok.

Verzendkosten zijn GBP 17,63. Betaling heb ik niet via creditcard gedaan omdat er iets met hun certificaat aan de hand leek te zijn toen ik bestelde (is nu gefixt) en later over de telefoon cc-gegevens doorgeven vond ik ook niet zo heel fijn, daarom heb ik voor bankoverschrijving gekozen. Zorg wel dat je zelf alle transactiekosten op je neemt (niet shared) anders krijgen zij niet het volledige bedrag :$ een gratis overboeking is alleen in euro's
Verder zijn er uiteraard geen importheffingen of wat dan ook, aangezien het gewoon binnen de EU is.

Let nog wel even op: de koers van de GBP is afgelopen dagen redelijk gestegen (van 1.04 toen ik bestelde 5 dagen geleden naar 1.10 toen ik het gisteren overmaakte). Het duurt volgens mij minstens een dag voordat je IBAN/BIC en je totale orderbedrag hebt dus houd daar rekening mee. Als je met creditcard betaalt weet ik niet precies hoe het zit maar ze zullen niet de voor jou gunstigste wisselkoers hanteren.
Heb gisteren een mailtje van CastleCameras gehad: verzendkosten voor mijn 105VR is £45 8)7

Is die £17,63 voor alleen een 50 1.4? Want de verzendkosten willen nog wel eens verschillen naargelang de waarde van wat je besteld. Ik moet in ieder geval zeggen dat de Hong Kong'ers en Amerikanen een stuk verder zijn met internationaal verzenden. Wat een gekloot zeg met die verzendkosten en betalingsmethodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-10 18:17
Vis schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 11:51:
Hmm ik zie het al ja.. bedankt voor je informatie!

Omgerekend naar Euro's is het dan 297.59,-

Wat toch wel een verschil is.. Hier in Nederland is ie al te bestellen voor 350, dus ik denk niet dat het de moeite waard is, met al die rompslomp en dat wachten.

iig bedankt ik ga nog even piekeren
Vergeet ook niet dat men in de UK sinds 1/12/08 15% btw heeft, hier is het 19%. Dus doe de prijs gedeeld door 1,15 maal 1,19 (want ze rekenen de juiste btw door). Dus £273.07 /1.15 * 1.19 = £282,57 * 1,105 (wisselkoers) = €312,23. Vervolgens moet je ook nog btw rekenen over de verzendkosten. Op die manier is het verschil niet zo groot meer.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Vandaag is de 50mm f/1.4G binnengekomen, wat een mooi ding!

Foto's zijn scherp, focus is snel en ik vind de bokeh best smakelijk :-). Het is nu te donker als ik thuis kom om wat fatsoenlijke tests te doen, ik zal van het weekend eens mijn hoofd breken over een paar interessante plekken om dat ding te testen en dan hier de resultaten terugmelden.

Voor nu, geldt nogsteeds: * NickH blij is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Abbadon schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:57:
[...]

Vergeet ook niet dat men in de UK sinds 1/12/08 15% btw heeft, hier is het 19%. Dus doe de prijs gedeeld door 1,15 maal 1,19 (want ze rekenen de juiste btw door). Dus £273.07 /1.15 * 1.19 = £282,57 * 1,105 (wisselkoers) = €312,23. Vervolgens moet je ook nog btw rekenen over de verzendkosten. Op die manier is het verschil niet zo groot meer.
Waarom staat dit dan op de douane site: :?

Waar komen de goederen vandaan? -- Waarde van de zending
(exclusief verzekerings- en vervoerskosten) -- Belastingen bij invoer

Uit een EU-land -- Waarde onbeperkt -- Geen douanerechten Geen omzetbelasting

http://douane.nl/particul...aankopen-04.html#P92_6003

Gewoon 15% hoor. Bij mijn bestellingen uit de UK heb ik altijd gewoon het UK tarief betaald. Voorheen was dat 17.5%, nu 15%

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2009 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recoil
  • Niet online
Niky schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:59:
Vandaag is de 50mm f/1.4G binnengekomen, wat een mooi ding!

Foto's zijn scherp, focus is snel en ik vind de bokeh best smakelijk :-). Het is nu te donker als ik thuis kom om wat fatsoenlijke tests te doen, ik zal van het weekend eens mijn hoofd breken over een paar interessante plekken om dat ding te testen en dan hier de resultaten terugmelden.

Voor nu, geldt nogsteeds: * Recoil blij is :D
En en en en en?????? * Recoil benieuwd is....

Ik probeer al dagen wijs te worden uit de werkelijke verschillen tussen de sigma en de nikon. Welke is nu beter als je de prijs niet meetelt en de grootte/gewicht ook niet...
Natuurlijk is het een kwestie van kijk wat je fijn vind maar on the long run vind ik het stukje "ik vs. de werkelijkheid" ook belangrijk. Ik kan niet zomaar bij kameraexpress testen op een MTF chart (als ik er al 1 zou hebben, zijn echt heel duur..) plus het feit dat ik geen lensguru ben en dus niet makkelijk kan vergelijken.

Ik wil hem op crop gebruiken dus ik heb sowieso nog mijn twijfels of voor mijn doel (portretten) een 60mm of 105mm beter is.. De prijs maakt me voor deze aankoop echt niet uit als ik er maar geen spijt van krijg.

Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Abbadon schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:57:
[...]

En dit is dus de reden dat ik onze mods heb voorgesteld om een apart (UK) import topic aan te maken.

Dit is UK, da's een EU land en dus geen btw over de verzendkosten. Voor import van buiten de EU heb je volledig gelijk.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon vrij invoeren, dus gewoon 15%, niet 19%. Gewoon net alsof je iets hier in NL koopt, maar dan met andere valuta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Recoil schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:50:
[...]

En en en en en?????? * Recoil benieuwd is....
Eerste tests maken me erg blij.

Testomstandigheden:
Woonkamer tussen 17:00 - 18:00 (weinig daglicht over)
Mode: A, diafragma ingesteld op f/1.4, iso 400
Onderwerp: diverse woonkamer artikelen (kaars, lamp, bloem) en als een gek rondrennende kat (she does that.)

Focus: zelfs met maar 3 punten (D40) spot on, snel en stil. Op AF-C (continue) gaat dat ding echt als een beest achter bewegende onderwerpen aan en bij afdrukken zijn de platen gewoon scherp. Heb getest in schemering/kamerlicht, wellicht dat het in normaal daglicht nog sneller is?

Scherpte: ben nog niet naar kleinere diafragma's gegaan, maar op 1.4 lijken de platen erg scherp. Heb wel een rare "bug" gevonden, op het schermpje van mijn D40 lijken de foto's uber pixelig als ik ze terugkijk volledig uitgezoomd (dus heel plaatje op beeldscherm). Of dit een rare combinatie van schermresolutie en een of ander algoritme is weet ik niet, maar het ziet er stom uit.

Bouwkwaliteit: stevig voor plastic. T'is geen solide metalen beest zoals sommige oudere/duurdere lenzen, maar voor een stuk plastic voelt 'ie goed aan.

Bokeh: aanvaardbaar tot mooi. Het is geen bokeh waar je van gaat kwijlen, maar toch voelt het niet onprettig om ernaar te kijken.

Kleur: imho erg mooi, de 18-70 waar ik normaal mee schiet lijkt maar lijkbleek te schieten vergeleken met dit stuk glas (en van die 18-70 dacht ik al dat de kleuren erg mooi waren).

Voorlopig Verdict:
Plus:
- Snelle, accurate focus
- Lichtsterk, scherp en mooi van kleur

Min:
- Rare bug met pixels op scherm (zie 'scherpte')
- Bokeh is niet zo mooi als andere 50mm's die produceren, maar toch aanvaardbaar

Ga 'm dit weekend aan wat testjes onderwerpen en daarnaast "in het wild" gebruiken, dan zal ik wat plaatjes posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Niky schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:24:
[...]

Eerste tests maken me erg blij.

Testomstandigheden:
- Bokeh is niet zo mooi als andere 50mm's die produceren, maar toch aanvaardbaar
Da's wel minder. Wel, speel er maar fijn mee, misschien dat het in de praktijk wel losloopt (bokeh is van meer afhankelijk dan sec de lens), ben benieuwd.
Mij lijkt zo'n nieuwe 50mm erg veel fun op een D700 (i.v.m. DOF), maar dan moet de bokeh wel erg goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Abbadon schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:05:
[...]

Da's wel minder. Wel, speel er maar fijn mee, misschien dat het in de praktijk wel losloopt (bokeh is van meer afhankelijk dan sec de lens), ben benieuwd.
Mij lijkt zo'n nieuwe 50mm erg veel fun op een D700 (i.v.m. DOF), maar dan moet de bokeh wel erg goed zijn.
Dan denk ik dat je beter kunt kijken naar de sigma 50/1.4HSM... die heeft echt een totaal ander lensontwerp, terwijl deze AF-S 50/1.4 toch weer volgens 'het conventionele' ontwerp is gebouwd :)

De sigma is wel _lomp_ groot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

[...]

Ga 'm dit weekend aan wat testjes onderwerpen en daarnaast "in het wild" gebruiken, dan zal ik wat plaatjes posten.
Zou je die plaatjes waar je het over hebt, die je binnen hebt geschoten niet even kunnen posten? Ben daar reuze benieuwd naar! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Henk schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:10:
[...]

Dan denk ik dat je beter kunt kijken naar de sigma 50/1.4HSM... die heeft echt een totaal ander lensontwerp, terwijl deze AF-S 50/1.4 toch weer volgens 'het conventionele' ontwerp is gebouwd :)

De sigma is wel _lomp_ groot :+
De nieuwe AF-S 50/1.4 is een compleet nieuw design:
but the lens also boasts a brand-new optical system with 8 elements in 7 groups for improved image quality, a circular aperture diaphragm for more attractive background blur, and a barrel design which does not change length on focusing.
Vis schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:29:
[...]

Zou je die plaatjes waar je het over hebt, die je binnen hebt geschoten niet even kunnen posten? Ben daar reuze benieuwd naar! :)
Tuurlijk kan dat, had alleen vanmiddag niet de foto's bij de hand. Bij deze:

Scherp en best mooie bokeh (x2):
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3464/3180001407_c5f5512fba.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3509/3180004031_6d1d215655.jpg

Available light, -1 EV:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3395/3180843212_8920552858.jpg

Zoom zo dichtbij mogelijk (schaalverdeling zegt 0,38m):
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3535/3180845156_1875fc0197.jpg

Zoom zo ver mogelijk (oneindig):
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3351/3180010553_9b49c7191d.jpg

Scherp + fijne bokeh:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3262/3180850886_36d0f2ac9b.jpg

Allemaal zoals ze uit de camera komen na conversie naar jpeg.

Smul ze :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Niky schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:04:
[...]

De nieuwe AF-S 50/1.4 is een compleet nieuw design:

[...]
Das het perspraatje ;) Maar nu ben ik benieuwd hoe of wat dan precies, want voorlopig vertoont dit ding precies dezelfde karakteristieken als de 'traditionele' 50mm's. Ook kwa omvang etc komt hij aardig overeen met de 50/1.4 AF-D i.t.t. bijvoorbeeld de sigma die idioot lomp is :P

Ik heb me net het schompus gezocht naar zo'n lasercut zwart/wit plaatje van de elementen/groepen, maar die kan ik nou niet bepaald vinden... iemand die helpt? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 08-01-2009 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Nu online

Vis

Ziet er mooi uit hoor Niky, die bokeh is ook nice.

Ben benieuwd naar portrait foto's met wat meer licht..

Ik vind 349,- een aardige smak geld voor een lens, maar dan heb je wel wat... en autofocus (i.v.m. D40 die ik ook heb) is dan wel handig.. maar zou ik dan net zo goed niet kunnen gaan voor een AF-D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Henk schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:27:
[...]
Ik heb me net het schompus gezocht naar zo'n lasercut zwart/wit plaatje van de elementen/groepen, maar die kan ik nou niet bepaald vinden... iemand die helpt? :P
http://imaging.nikon.com/.../af-s_50mmf_14g/index.htm
Via de site van Ken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vis schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:46:
Ziet er mooi uit hoor Niky, die bokeh is ook nice.

Ben benieuwd naar portrait foto's met wat meer licht..

Ik vind 349,- een aardige smak geld voor een lens, maar dan heb je wel wat... en autofocus (i.v.m. D40 die ik ook heb) is dan wel handig.. maar zou ik dan net zo goed niet kunnen gaan voor een AF-D?
Let wel op: de AF-D wordt geleverd zonder zonnekap en rearcap (plastic dop wordt 'ie mee geleverd, geen echte LF-1 Rear cap) , wat je dus ook nog wat gaat kosten. Als je dat meeneemt scheelt het qua prijs al een stuk minder. Verder is de zonnekap bij de AF-D een geval wat je erop schroeft in de filterthread en is 'ie van metaal of rubber terwijl bij de AF-S een mooie harde zonnekap zit die je er wat sneller op en af krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Thx :)

Dusss: AF-S boven, AF-D 50/1.4 onder:
Afbeeldingslocatie: http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/lens/af/normal/af-s_50mmf_14g/img/pic_004.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/lens/af/normal/af_50mmf_14d/img/pic_004.jpg

Zo héél nieuw is dat ontwerp niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Henk schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:34:
[...]
maar zo gek schokkend nieuw is het ontwerp van de Sigma ook weer niet. meest wezenlijke verschil tussen de Sigma en de Nikon's (en voor andere merken geldt hetzelfde) is het extreem grote front-element. de voordelen daarvan zijn evident, de nadelen helaas ook. maar dat verschil in lensontwerp zorgt niet voor een eventueel betere bokeh (waarvan ik overigens ook wel het idee heb dan die beter is dan de concurrenten, ik overweeg zelfs om hem aan te schaffen en dat heb ik bij de Canon 50/1.4 of een Sigma lens sowieso nooit gedaan, alleen het formaat 8)7 ) .

er is maar één 50/1.4 met een echt ander ontwerp en dat is dan ook gelijk de beste 50/1.4 die er is, namelijk de 50mm summilux voor Leica M. Maar ja, dat ding past alleen op een meetzoeker camera (en binnenkort op micro-four-thirds camera's :D ), dus dat is een hele andere markt.

edit:
Niky schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:04:
[...]
Scherp en best mooie bokeh (x2):
wat is het diafragma van deze foto's?

[ Voor 9% gewijzigd door lateef op 09-01-2009 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die met die laptop f2,2 en die van de doos f1.6

De onderste met dat rode poppetje is f1.8

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
lateef schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:48:
[...]

maar zo gek schokkend nieuw is het ontwerp van de Sigma ook weer niet. meest wezenlijke verschil tussen de Sigma en de Nikon's (en voor andere merken geldt hetzelfde) is het extreem grote front-element. de voordelen daarvan zijn evident, de nadelen helaas ook.
Dan heb je iig mijn punt begrepen ;)
maar dat verschil in lensontwerp zorgt niet voor een eventueel betere bokeh (waarvan ik overigens ook wel het idee heb dan die beter is dan de concurrenten, ik overweeg zelfs om hem aan te schaffen en dat heb ik bij de Canon 50/1.4 of een Sigma lens sowieso nooit gedaan, alleen het formaat 8)7 ) .
Damn ja :+ De tijd dat 50mm lenzen netjes compact, licht en schattig waren is definitief over :+ Maar idd, dat verschil in lensontwerp zal niet het enige verschil maken, ongetwijfeld dat ze ook e.e.a. gesleuteld hebben aan de vorm van de diafragmabladen etc.
er is maar één 50/1.4 met een echt ander ontwerp en dat is dan ook gelijk de beste 50/1.4 die er is, namelijk de 50mm summilux voor Leica M. Maar ja, dat ding past alleen op een meetzoeker camera (en binnenkort op micro-four-thirds camera's :D ), dus dat is een hele andere markt.
en, waarschijnlijk, prijsklasse :+
edit:

[...]

wat is het diafragma van deze foto's?
Goed punt, en beter nog, Niky heeft het nogal eens over onrustige bokeh, en post nu de foto's met rustige bokeh :+ Tenzij de rustige bokeh als incident gezien moet worden, ben ik ook benieuwd hoe die onrustige bokeh er dan uit ziet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Henk schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:22:
[...]

Goed punt, en beter nog, Niky heeft het nogal eens over onrustige bokeh, en post nu de foto's met rustige bokeh :+ Tenzij de rustige bokeh als incident gezien moet worden, ben ik ook benieuwd hoe die onrustige bokeh er dan uit ziet ;)
Waar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Min:
Mooie bokeh is imho rustige, smeuiige bokeh, zoals ook de AF-S70-200VR en de AF-S 80-200/2.8 laten zien. minder-mooie/lelijke bokeh is van die harde bokeh zoals je veel 50mm's ziet doen, of waar bijvoorbeeld de AF-D 80-200/2.8 ook een handje van heeft (in nikon-mount topic v3.0 is daar nog een heerlijk discussie over te vinden :+ ).

Maar wellicht is dat mijn interpretatie van jouw woorden, en houd jij helemaal niet van smeuiige bokeh. In dat geval is een AF-D80-200/2.8 ook echt een aanrader ;)

Hoewel dit anders doet vermoeden
;)

[ Voor 16% gewijzigd door Henk op 09-01-2009 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Ik vind de bokeh van de 50 AF-D f/1.4 fijner wegkijken dan van deze nieuwe, daarom zei ik dat 'ie wat minder was vergeleken met andere 50mm's.

Zoals je leest uit mijn test vind ik de bokeh wel mooi.

[ Voor 7% gewijzigd door NickH op 09-01-2009 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Niky schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:45:
Ik vind de bokeh van de 50 AF-D f/1.4 fijner wegkijken dan van deze nieuwe, daarom zei ik dat 'ie wat minder was vergeleken met andere 50mm's.
Jup, precies, en ik vind de huidige 50mm's overwegend al redelijk onrustig/lelijk ;) Juist daarom zou ik een sigma overwegen, en de rest van het spul achterwege laten.
Dan is het goed toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
Vraag me nog af wat een paar leuke testgevallen zijn om dat ding te testen, volgende had ik al in gedachten:

DOF test:
- Focus test chart + statief test (kijken naar front of back focus indien aanwezig) op verschillende diafragma's.
- Zijdelings langs een hek met spijlen gaan staan, focussen op een spijl in het midden en dan het diafragma steeds groter maken.

Bokeh test:
Op verschillende diafragma's foto's schieten van een kruispunt met stoplichten waarbij de stoplichten out of focus zijn. Vooral de kleinere diafragma's lijken me interessant om te zien wat voor vormen de lampen krijgen.

Nog meer dingen die mensen zouden willen zien? Het gaat dus niet om puur wetenschappelijke, kommaneuqende testjes, maar foto's in bepaalde omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 22-10 22:00

Remy

I usually get 100% accuracy

Maar kan je er ook mooie foto's mee maken onder verschillende omstandigheden? :)

De shots die je postte zijn wel aardig om een idee van de scherptediepte en die bokeh te krijgen, maar hoe presteert hij als je er echt mee gaat fotograferen? Daar ben ik meer benieuwd naar: ik overweeg een upgrade vanaf de 50mm f/1.8D namelijk, maar als de 'winst' op verschillende gebieden beperkt is heb ik er geen bijna 400 eur voor over ;)

edit: d'oh, post je hierover net voor mij :P
Nog meer dingen die mensen zouden willen zien? Het gaat dus niet om puur wetenschappelijke, kommaneuqende testjes, maar foto's in bepaalde omstandigheden.
Ja hoor, ik weet wel wat:

- landschap en architectuur: hoe zit het met de vertekeningen e.d. zaken
- hard contrast en zacht contrast omstandigheden: hoe gaat de lens met die verschillende contrasten om
- portretten in verschillende omstandigheden
- close-focus shots op 0,38m en 0,5m focus-afstand (hoe is de macro-kracht van die lens)

[ Voor 36% gewijzigd door Remy op 09-01-2009 11:27 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Niky schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:20:
Vraag me nog af wat een paar leuke testgevallen zijn om dat ding te testen, volgende had ik al in gedachten:

DOF test:
DOF test vind ik niet zo bijster interessant, want dat blijft afhankelijk van je onderwerp etc. ipv alleen maar statische testsituaties te zoeken is het volgens mij veel leuker om gewoon een portret te schieten op verschillende diafragma's ;)
Bokeh test:
Op verschillende diafragma's foto's schieten van een kruispunt met stoplichten waarbij de stoplichten out of focus zijn. Vooral de kleinere diafragma's lijken me interessant om te zien wat voor vormen de lampen krijgen.
Als je je lens echt wilt pesten flik j zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://pig.sty.nu/Pictures/south_inch_3/half_naught_but_bokeh.jpg
Juh... reallife samples. Echte foto's van echte dingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Remy schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:24:
- landschap en architectuur: hoe zit het met de vertekeningen e.d. zaken
Oeh.. wall-shots :+ Ik denk btw dat de vertekening/vervorming wel mee zal vallen :)
- hard contrast en zacht contrast omstandigheden: hoe gaat de lens met die verschillende contrasten om
- portretten in verschillende omstandigheden
- close-focus shots op 0,38m en 0,5m focus-afstand (hoe is de macro-kracht van die lens)

Flares: plaats de zon in de hoek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

[...]

Thx :)

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik zie maar 1 lens die hetzelfde is gebleven (de frontlens...met een beetje goede wil ook de achterlens), de rest is anders. Lijkt mij een heel nieuw ontwerp.

[ Voor 5% gewijzigd door Shark.Bait op 09-01-2009 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Henk schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:06:
[...]
Mooie bokeh is imho rustige, smeuiige bokeh, zoals ook de AF-S70-200VR en de AF-S 80-200/2.8 laten zien.
Dat zijn zoomlenzen, dat blijft toch behelpen kijk ook eens naar de 85 f1.4, de 180 f2.8 of de 200 f2 voor bokeh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouwfraude schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:52:
[...]

Dat zijn zoomlenzen, dat blijft toch behelpen kijk ook eens naar de 85 f1.4, de 180 f2.8 of de 200 f2 voor bokeh :)
In dat rijtje horen ook de 105 2.0DC en 135 2.0DC.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-10 19:31
[afbeelding]
[afbeelding]

Een extra element achter het diaframa komt de boken wel ten goedde. Leg dit schema maar eens tegenover een 85 f/1.4. Een oversized front element wil ook nog wel eens helpen, het moge duidelijk zijn, de sigma doet beide truukjes en de nikkon alleen een extra element om voor een assymetrischer lens ontwerp te zorgen.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 10:33:
In dat rijtje horen ook de 105 2.0DC en 135 2.0DC.
;)
Ik wil niet je feestje verstoren maar dat lijstje hoort eigenlijk maar uit 1 lens te bestaan. Die DC lenzen beinvloeden of de bokeh voor onrust voor het onderwerp of de bokeh achter het onderwerp maar nooit beide.

Sony/Konica Minolta 135 f/2.8 (T4.5) STF

Deze lens bootst een diafragma met een zachte rand na voor wiskundig perfecte bokeh. Enig nadeel is het verlies van AF (vooral de buitenste lichtstralen worden door het hol geslepen ND filter in de lens tegengehouden, en juist die buitenste lichtstralen zijn nodig voor AF)

Dat doet dus zoiets kwa bokeh
http://www.dyxum.com/colu...2007-01-03-1531020148.jpg
http://i189.photobucket.c...119/DSC01744_edited-1.jpg
http://www.slarv.se/dyxum/isen.jpg

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
bouwfraude schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:52:
[...]

Behelpen? :o De 70-200 is een bokehmachine, hij doet het nagenoeg net zo goed als Nikon's 85 f/1.4. Alleen de massa is behelpen.

Ik wou dat ik een korter objectief had dat het net zo goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
martijn_tje schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 13:31:
[...]

Een extra element achter het diaframa komt de boken wel ten goedde. Leg dit schema maar eens tegenover een 85 f/1.4. Een oversized front element wil ook nog wel eens helpen, het moge duidelijk zijn, de sigma doet beide truukjes en de nikkon alleen een extra element om voor een assymetrischer lens ontwerp te zorgen.
Duidelijke uitleg ja :) Wat ik bedoelde is dat er niet een compleet nieuw ontwerp is in de zin van: overwegend lijken de vormen van het ontwerp wel erg veel op elkaar, het is nog steeds hetzelfde principe. Maar duidelijke uitleg verder, snap ik ook gelijk wat sigma goed doet :P[/quote]
Abbadon schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 18:49:
[...]

Behelpen? :o De 70-200 is een bokehmachine, hij doet het nagenoeg net zo goed als Nikon's 85 f/1.4. Alleen de massa is behelpen.
Je bent zielig ;) Maar idd, de 70-200 doet het heel goed, geen reden om daar een prime voor te willen...
Ik wou dat ik een korter objectief had dat het net zo goed doet.
De 24-70/2.8 is je vriend, lijkt me? :P Even slikken voor de prijs, dat wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 13:31:
Ik wil niet je feestje verstoren maar dat lijstje hoort eigenlijk maar uit 1 lens te bestaan. Die DC lenzen beinvloeden of de bokeh voor onrust voor het onderwerp of de bokeh achter het onderwerp maar nooit beide.
Ik ben niet zo'n feestganger :)

Als je de DC gewoon op 0 laat dan is de bokeh zowel voor als achter het onderwerp heel mooi!
Pagina: 1 ... 5 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.