Ik fotografeer niet helemaal standaard. Vandaar ook dat ik een 24-70 overweeg en geen 17-50. Voor het wijde bereik heb ik een Tokina 12-24 en dat sluit voor mijn fotografie goed aan op een 24-70.
Mijn huidige standaard lens, de 24-120 VR zal voor mij voor vaak toch het werkpaard blijven, maar voor specifieke toepassingen, als ik het stuk van 70-120 kan missen, is de 24-70 natuurlijk wel een hele mooie vervanger. Ik kan op dat bereik best zonder VR, zeker omdat ik dan iets lichtsterker ben en de 24-70 gewoon betere foto's oplevert dan de 24-120.
Let op: Ik weet hoe en wat ik fotografeer en vandaar dat ik denk dat de 24-70 voor mij een beter alternatief is dan de 17-50. Ik weet ook dat dit voor veel mensen heel anders ligt.
Ik wist op het moment dat ik overstapte van de Sigma 70-200 f2.8 naar de Nikon 70-200 VR nog niet dat deze laatste op FF minder presteerde. Daarnaast ben ik niet van plan om nu al naar FX toe te gaan. Ga ik dat wel, dan is dat vooral omdat het geldschip is binnen gevaren, maar dan nog zal ik die FX optie vooral voor het bereik "wat dichterbij" gaan gebruiken en dan kom ik dus met andere lenzen in aanraking.
Zou ik een D700 kopen, dan zal ik die vooral gebruiken met een 24-70 en prime's, zoals mijn 24, 50 en 85 mm lenzen. Wil ik tele, dan zal ik de 70-200 toch vooral op de D300 schroeven, zodat ik (zonder lichtverlies) ineens gratis en voor niks een 1,5 TC er tussen geschroefd heb.
De overstap van de Sigma naar de Nikon 70-200 was om de volgende redenen (in volgorde van belangrijkheid):
- Mooiere foto's
- Mooiere foto's (denk aan kleur, contrast, bokeh, en zo verder)
- Mooiere foto's
- VR
- (Merkeigen)
Nadat ik de lens had gekocht kwamen daar de volgende twee punten bij:
- Focus is sneller en accurater
- Betere ergonomie (De tripodmount van de Sigma zit te dicht op de barel, zelfs voor mijn vrij dunne vingers.)
- Toch weer betere build dan de Sigma
Overigens heb ik de beide lenzen 2e hands gekocht, waardoor het verschil geen 1000 euro was. Voor mij is de Nikon (net) geen 1000 euro meer waard dan de Sigma, maar het prijsverschil tussen een 2e hands Nikon en een nieuwe Sigma is een schijntje in vergelijking met wat je er voor terug krijgt.
Ter informatie: Ik heb dacht ik 1300 euro voor mijn Nikon 70-200 VR betaald.
Even kort over de D300 en de D400. Geen idee of die laatste komt en wanneer die dan leverbaar wordt. Nu wachten op een D400 kan wel heel zinvol zijn, maar aan de andere kant kan je dan ook het komende jaar niet fotograferen met je D300. Is de D400 er eenmaal, dan kan je ook wel weer spijt krijgen, want dan komt er binnen een redelijke tijd weer een D500 uit en die heeft weer dit en dat extra. Zo kun je altijd blijven wachten.
Ik zou dan ook zeggen: Als je nu je huidige camera ontgroeit bent, moet je nu gaan kijken wat er te koop is en wat dan voor jou de handige volgende stap is. (Er zijn uitzonderingen op die regel, bijvoorbeeld als de D400 echt al aangekondigd zou zijn en de specs ook bekend zijn en er in de verschillen van de cam's iets zit dat voor jou van belang is.)
Maak je niet druk over de grote hoeveelheid vragen, die hebben we allemaal op zijn tijd.